Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Warmtepomp lucht/lucht of Hybride en ouder huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:09
Momenteel heb ik een ouder (vrijstaand) huisje. Gebouwd in 1920, en vervolgens in 1965 gestript, en nieuwe buitenmuren, zodat er een spouw onstond. In 1980 een aanbouw van circa 4 meter eraan gekomen(enkel beneden).

4 vrijstaande muren. Achter beneden gevel 80% glas. 1 zijgevel gestuct beneden en boven houten afwerking. Voorkant traditioneel groot raam beneden 3 kleine raampjes boven. En dan de andere zijkant. Door schade een nieuwe buitenmuur sinds 1995. Met het boren van een gat voor de afzuiging, kwam hier wat staanwol mee.

Vloer is een houten ondervloer. Daarop vastgelijmd parket. En daarover een viltlaag en onze houten vloer.
Kruipruimte 50-60CM en kurkdroog. Plafonds van alle bovenkamers zeer goed geisoleerd. De (niet beloopbare) vliering is niet geisoleerd.

Alles verwarmd met radiatoren en een HR CV ketel (Remeha Tzerra plus)

Nu is het isoleren van de muren lastig. Want een wand heeft al wat, de ander is gestuct en geschilderd (beneden etage) en boven dus hout. Achter is slechts klein stukje. Maar ook dit is geschilderd.

Vragen zijn:

-Is het isoleren van slechts 1 gevel nuttig? (oosten)
-Volgens veel sites is een warmtepomp uitgesloten. Echter als ik merk met de 'test' dat ik de max temp gewoon op 50 zet, en de verwarming dag en nacht op 20 houdt. En dat dat het ook dat blijft. Dan moet het toch kunnen? (hybride)
- Ik zie erg weinig info over lucht-lucht (airco met verwarming functie) en subsidie. Enig idee waarom dit is? En zou dit ook nog een optie zijn?
- De voorkeur heeft een systeem wat ook kan verkoelen (slechts paar graden is voldoende) voor de zomer.

Wat zouden jullie in mijn geval als 'volgende' stap ondernemen? 2 adviseuers gaven 2 keer ander advies nl.

Helaas beperkte capaciteit voor zonnepanelen door grote bomen van de achterburen en een huis vande buren dat hoger is. Dus qua panenel is de max 6 ofzo :(

Huidig gasverbuik
jan-dec 2019 2350 m3 voor vrijstaand huis, 4 personen 110 m2/ 330m3

Alle reacties

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:09
Ik heb vannacht toen het kouder was ook prima in de ochtend binnen een acceptable tijd het huis kunnen verwarmen naar 20 graden (komende vanaf 17) met een max temp van 55 graden.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:21
meermarco schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:45:
Ik heb vannacht toen het kouder was ook prima in de ochtend binnen een acceptable tijd het huis kunnen verwarmen naar 20 graden (komende vanaf 17) met een max temp van 55 graden.
Dat is nog best hoog (met de huidige buitentemperaturen). Stel je temp eens op 40 in als je dat kan op je cv ketel.

[ Voor 4% gewijzigd door B-lex op 05-02-2020 13:52 ]

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-11 16:34
Ik heb ook een oud huis uit 1920, zelfs zonder spouwmuren (maar gelukkig is het een heren-tussenhuis), dus maar weinig muur) . En een Remeha tzerra 40C warmtepomp icm een tzerra 39 plus ketel. Wel overal HR++ glas, dak en vloerisolatie.

Natuurlijk krijgt die het huis warm, want de ketel kan bijspringen. De uitdaging is om dat zo weinig mogelijk te laten zijn. En daarbij de warmtepomp zoveel mogelijk op een gunstige temperatuur te laten draaien.

Mijn keteltemperatuur staat ook op 50-55 graden, ik heb wel vloerverwarming op de begane grond en de radiatoren op de 1e en 2e heb ik vergroot en/of voorzien van fans, om met deze lage temperatuur de warmte goed vast te houden. Om zoveel mogelijk uit de warmte pomp te krijgen staat die op max temperatuur (50 graden) , via het instellen van de gase en electraprijzen op de regelaar kun je de tzerra 40c dwingen de temperatuur te verlagen als het buiten te koud is. (om je COP op of boven de 3 te houden)

Zo kan ik van een bruto verbruik van 2200m3 gas ca de helft door de warmtepomp op laten wekken.

Nadeel van dergelijke installatie is dat je er niet mee kan koelen. Voordeel is dat je er subsidie op krijgt, wat niet het geval is voor een airco unit.

Kan het uit? Ja, maar alleen omdat een flink deel van de electra door zonnepanelen opgewekt wordt. En dan nog maar net, een dergelijke installatie is prijzig en kent dus een lange terugverdientijd.
Uiteindelijk is je terugverdien potentieel ook beperkt door de hoeveelheid gas die je per jaar verbruikt.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-11 13:51
Korte antwoorden:
- isoleren loont meestal wel als het tegen redelijke kosten kan
- lucht-water warmtepomp, desnoods in hybride opstelling, zou zeker moeten kunnen als je onder de 50 á 55 graden blijft als het buiten -10 graden is. Liefst zou je bij het temperaturen boven het vriespunt nog wel ruim onder de 40 graden blijven.
- lucht-lucht warmtepomp (een airco dus) kan ook worden ingezet voor verwarming. Hier zijn allerlei voordelen en nadelen aan.
Ik zou je aanraden om even de specifieke lucht-water en lucht-lucht warmtepomp topics door te lezen:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
De meeste van je vragen zijn dan denk ik wel beantwoord. Daarnaast zijn daar veel mensen die je verder kunnen helpen met specifieke vragen.

[ Voor 16% gewijzigd door Heronimo op 05-02-2020 21:19 ]

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
meermarco schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:13:

- Ik zie erg weinig info over lucht-lucht (airco met verwarming functie) en subsidie. Enig idee waarom dit is? En zou dit ook nog een optie zijn?
Er zit geen subsidie op een airco, maar ik verwarm met 1 airco de hele benedenverdieping (156 m3). Zie mijn verhaal in de link hieronder. Maar deel 1 gaat dieper in op de airco....

[ Voor 16% gewijzigd door ZuinigeRijder op 05-02-2020 22:26 ]

Pagina: 1