Alternatief voor NAS, zelf bouwen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-06 15:37
Ik stoor me al een tijdje aan de snelheid van mijn NAS, een Synology DS216 play. Voor sommige acties is ie niet vooruit te branden. Ook ondersteunt ie lang niet alles (geen Docker bv) en is de setup van enkele packages die ik gebruik onhandig (wat in Docker volgens mij veel makkelijker moet kunnen).

De situatie
Nou zit ik te kijken naar een upgrade en dat kan natuurlijk een DS218+ zijn. Wellicht wat RAM bij plakken, maar verder een aardig ding. Eventueel een 718+ voor quadcore of 918+ voor 4 bays. Eigenlijk wil ik ook de 2 harde schijven gaan upgraden, gezien ze al maanden klagen over te weinig ruimte, maar 2x4 TB is nog steeds prijzig, laat staan als je 6 of 8 TB pakt. Waar ik me verder aan stoor is dat die DS-types die ik noem, eigenlijk allemaal al vrij oud zijn. De Celerons die erin zitten, zijn verder al 3 of bijna 4 jaar oud en kunnen niet bijster veel. Van de 218+ kan er bv maar 8gb ram in (voor zover ik daar ondersteuning voor zie). En qua zuinigheid + performance zijn we ondertussen wel een stap verder.

Ik gebruik mn nas overigens voor 2 dingen. 1 netwerkopslag en 2 voor downloaden van allerlei zaken. Netwerk opslag doet ie ook als source voor een Kodi bij TV en voor mn PC. Transcoding hoeft ie dus niet te doen. Ik draai verder overal Windows, dus qua file storage is ie ook niet indrukwekkend bezig. Swappen hoeft ook niet live, dat vind ik geen probleem (en meestal is er dan toch meer aan de hand). Verder kan ik de meeste zaken wel opnieuw downloaden, dus qua backups is er ook niet veel nodig (dat staat toch ook al op OneDrive via mn Office365).

De oplossingen
Nou kan ik een Synology aanschaffen en dat is het, maar toch heb ik het idee dat er makkelijk een alternatief voor mijn situatie te bouwen is. PC's bouwen is voor mij geen probleem en ik denk dat het beheer van een Windows machine voor mij net zo makkelijk is. Of ik op mijn desktop/laptop nou via de browser werk of remote desktop (oid), maakt me weinig uit en zo vaak verander ik ook niks meer. Downloaden en beschikbaar maken via bestandsdelen lijkt me ook niet zo spannend meer.

Toch wil ik geen massive PC neerzetten, maar gewoon een klein ding ergens in de meterkast met in ieder geval 2x 3,5" drive bays, al zou ik 3 of 4 ook wel prima vinden. Ik zit rond te kijken, maar kan eigenlijk nog niet echt vinden wat ik wil waarbij de performance redelijk te noemen is, passieve koeling gebruikt kan worden (of minimale actieve koeling) en de form-factor niet uit de klauwen loopt. Een andere reden voor een eigen build is dat ik dan ook wellicht mn eigen website lokaal kan hosten (die doet verder ook niet veel en wordt straks ook mn CV) en wellicht nog wat andere dingen lokaal draaien als testwerk. Wat home automation zie ik de komende 5 jaar ook nog wel komen, al is het dus toekomstmuziek.

Nou zijn er momenteel 2 richtingen.
  1. Een kant en klare NUC/MiniPC. Deze zijn vaak klein en stil, al is de performance niet altijd top. En vaak moet je een extern ding toevoegen om drive-bays in aan te sluiten.
  2. Een kleine Pc zelf bouwen. Kleine kast, Micro/mini ATX bord erin, geheugen, voeding en processor en je kunt wel vooruit. Grafische kaart is eigenlijk ook niet nodig. Nadeel: veel kasten zijn toch nog wel wat groot, zeker als je er ook gewoon harde schijven in wilt doen.
Dus gezocht:
  • budget +- €500 (exclusief schijven)
  • Ofwel een kant en klare Nuc/MiniPC oplossing waar ik dus ook mijn schijven in kwijt kan
  • Of een handige kleine kast mét drive bays en eventueel verdere suggesties qua hardware die geschikt is om dagelijks aan te staan (maar niet zwaar belast worden in 95% van de tijd)
Het doel is om een ding dus ergens in huis te plaatsen wat dag en nacht aan staat (dus niet al te veel stroom vreet, maar dit hoeft ook weer niet minimaal te zijn). Tips voor beheer van zo'n machine zijn ook welkom, al gaat het me nu vooral om de hardware. Het moet in ieder geval sneller zijn dan zo'n NAS kan, maar niet teveel afwijken qua form factor. Ik heb hier overigens nog een Samsung SSD (860 500gb) liggen, mocht het helpen om een machine samen te stellen.

Ik ben verder niet zo'n fan van externe HDD hub om die met USB3 oid aan te sluiten. Mijn vrees is dat het kopiëren van bestanden dan erg traag zal gaan, zeker bij het uitpakken van downloads.

Wat heb ik zelf gevonden?
Er zal bij de PC waarschijnlijk een mini of micro ATX in gaan. Maar ik ben er nog niet uit wat voor platform. AMD vs Intel maakt me weinig uit, maar ze zijn al wel snel prijzig. Ik denk dat 8 ram om mee te starten prima is, al weet ik niet hoe goed dat gaat als je een paar dockers hebt draaien.
Qua form factor vind ik wel veel kasten, maar die zijn toch aan de flinke kant. Ook omdat er meestal rekening wordt gehouden met een grafische kaart, die ik dus niet echt nodig ga hebben (tenzij er niks op de CPU aanwezig is). Het probleem is vooral om er 1 te vinden met een mini/micro ATX (waarvan mini ATX niet zo gebruikelijk is) waar je nog genoeg ruimte voor drivebays hebt, maar ook weer niet te groot dat het een midi-tower is. Als ik eenmaal weet wat voor behuizing en moederbord het gaat worden, dan zijn de rest van de componenten vrij snel samengesteld, verwacht ik.

Een pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart vind ik nog wel aardig eruit zien, al is ie nog wel vrij groot en ook niet de goedkoopste kast. En qua koeling heb ik er nog mn vraagtekens bij.
Die is overigens net zo groot als pricewatch: Fractal Design Core 500
Nog iets kleiner is deze: pricewatch: Inter-Tech IPC SC-4100 Maar daar kan ik weinig van vinden en de fabrikant is me onbekend.

Een ander ding is de processor/platform en moederbord. Ik kan er een celeron of oude pentium in zetten, maar dan boek ik niet echt de winst die ik wil. Ik kan er een i7 in zetten, maar dat lijkt me weer overkill.

Idee wellicht is om de processor van mijn huidige PC (i7 4790) over te zetten en zelf mijn pc te upgraden met wat nieuws. Nou is dat niet echt een NAS of 24/7 ding per se, maar ik denk dat het op zich wel prima zal draaien. Koeling is dan wel een ding (idem met een recente model). Je hebt natuurlijk met een instap-processor (i3 of Ryzen 3 2200G) wel wat minder te doen op dat vlak. Wellicht dat daarbij een FreeNAS beter past dan een Windows server (of gewoon Pro, zo spannend is dat verder toch niet voor me). Ik zit dus nog met wat vragen in de basis en kan dus nog niet echt componenten pakken om verder te gaan.

Een kant en klare optie van bv https://www.asrockrack.com/general/products.asp#AMD is ook nog mogelijk, waarbij ik nog niet echt eruit ben of het slimmer is om een AMD Epyc of Ryzen dan te pakken. Volgens mij kun je die Ryzen wel weer wat sneller laten lopen.

Dus wat zeggen jullie? Gewoon een Synology blijven draaien, of toch zelf wat in elkaar flansen?

[ Voor 30% gewijzigd door Martinspire op 31-01-2020 21:43 ]

Martinspire - PC, PS4, X1

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Zelfbouw geeft mogelijkheden om een hogere performance bij laag verbruik te realiseren. Het Grote zuinige server topic heeft veel info over zelfbouw. Ik ben zelf een nieuw servertje aan het opbouwen op basis van een Fujitsu D3643-H bord met G5400 processor. Heel zuinig en toch pittig. Je geeft aan dat je al een SSD hebt liggen. Als je daarvan kunt booten en andere schijven zuiver voor de opslag gebruikt dan kunnen die het grootste deel van de tijd downspinnen en bijdragen aan een laag verbruik.

Je i7 processor geeft meer dan voldoende performance voor wat je wilt, maar is wel al een wat oudere processor. Die heeft aardig wat stroom nodig om zijn ding te doen. Als je NAS 24/7 draait dan verdient een modernere zuinige processor zichzelf terug. De Pentium Gold G5400 doet het erg goed in dit soort toepassingen. Op een Fujitsu moederbordje (zie het zuinige server topic) draait dit met een goede voeding idle ruim onder 10W. Als ik snel even rond kijk zie ik dat een typisch i7 4790 systeem op idle rond 45W verbruikt. Als je NAS altijd aan staat dan scheelt dat je rond 300kWh per jaar. Een nieuwe G5400 kost nog geen €60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

Niet vooruit te branden? Ik draai nog veel meer op mijn DS414 maar heb nergens last van. Denk dat er een andere oorzaak is dan je gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
Anoniem: 1294558 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:57:
Niet vooruit te branden? Ik draai nog veel meer op mijn DS414 maar heb nergens last van. Denk dat er een andere oorzaak is dan je gebruik.
Afgezien van het feit dat er bij jou een Marvell Armada ipv een Intel Atom in zit, gaat het kopieren van schijf naar schijf en het uitpakken/repareren van bestanden erg traag. Het kan zijn dat er ergens een configuratie-ding verkeerd zit, maar ik kan momenteel niet de data van de 2 schijven ergens anders kwijt om het ding eens opnieuw in te stellen. Overigens zou dat een reden kunnen zijn om een nieuw systeem met meer dan 2 bays aan te schaffen, omdat dit dan wel mogelijk is, maar dat terzijde.

Verder merk ik dat qua community packages de ondersteuning steeds minder wordt en men toch naar docker toe stapt. Ook omdat het nou eenmaal makkelijker is om op die manier een package aan te leveren, zonder met DSM te hoeven werken. En mijn 214play ondersteunt simpelweg geen docker. Gezien de 214 ook alweer een paar jaar oud is en naar mijn idee de 218 niet een enorme stap is, gaat mijn huidige voorkeur dus uit naar een nieuw systeem. Maar ik weet dus nog niet wat dat moet worden.
Antonius schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:16:
Zelfbouw geeft mogelijkheden om een hogere performance bij laag verbruik te realiseren. Het Grote zuinige server topic heeft veel info over zelfbouw. Ik ben zelf een nieuw servertje aan het opbouwen op basis van een Fujitsu D3643-H bord met G5400 processor. Heel zuinig en toch pittig. Je geeft aan dat je al een SSD hebt liggen. Als je daarvan kunt booten en andere schijven zuiver voor de opslag gebruikt dan kunnen die het grootste deel van de tijd downspinnen en bijdragen aan een laag verbruik.

Je i7 processor geeft meer dan voldoende performance voor wat je wilt, maar is wel al een wat oudere processor. Die heeft aardig wat stroom nodig om zijn ding te doen. Als je NAS 24/7 draait dan verdient een modernere zuinige processor zichzelf terug. De Pentium Gold G5400 doet het erg goed in dit soort toepassingen. Op een Fujitsu moederbordje (zie het zuinige server topic) draait dit met een goede voeding idle ruim onder 10W. Als ik snel even rond kijk zie ik dat een typisch i7 4790 systeem op idle rond 45W verbruikt. Als je NAS altijd aan staat dan scheelt dat je rond 300kWh per jaar. Een nieuwe G5400 kost nog geen €60.
Die pentium is wel aardig, maar is quad core niet een betere investering momenteel? Zeker als je met docker aan de slag gaat, lijkt het me beter om ze daarmee dedicated in te stellen?

Overigens heb je gelijk dat die i7 niet bepaald zuinig is, maar het gaf me wel de mogelijkheid om wat nieuws aan te schaffen voor mn pc zonder iets weg te hoeven doen. Verder zit je met koeling ook al snel in de knoop in een kleine case dus inderdaad lijkt me dat niet slim.

Voor wat betreft het moederbord vind ik die €100 nogal veel voor wat je ervoor lijkt te krijgen. Maar goed, Coffee Lake is een aardig platform om inderdaad mee te werken. En van mij mag het heus wat meer zijn dan 10watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

@Martinspire Wat je wil, maar ik vind je argumenten overkill om daarvoor een nieuw systeem aan te schaffen. Maar het zijn jouw centen. En je data elders wegschrijven kost ook niet het einde van de wereld.: pricewatch: WD Elements Desktop Storage 4TB Zwart

Succes met je keuzes.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 01-02-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Je zou ook nog kunnen kijken naar een 2e hands HP Microserver Gen8.
Even snel je post doorgelezen, kan die ruim wat je wil én hij heeft 4 drivebays.

Ik weet niet of FreeNAS docker snapt, zo niet, zou je het nog over een compleet andere boeg kunnen gooien: Hypervisor d'r op met daarin Docker en andere spullen.

Is dat wellicht een richting?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
het beheer van een Windows machine voor mij net zo makkelijk is.
Daar zal je je nog op verkijken; het gaat niet zo zeer om het OS maar om de praktische taken bij het draaien van een server komen kijken. Om dat zo'n ding altijd bezig kan zijn en nagenoeg altijd aan staat, en met internet dingen doet maar zonder dat een gebruiker met z'n neus voor een console zit, is het een makkelijk doelwit voor malware. In al die tijd dat iets van Synology, QNAP enz. een paar vulns had die tot RCE of complete takeovers leidde heeft Windows er wel tientallen gehad. Bij zo'n all-in-1 vendor kan je met een druk op de knop een update installeren, en zit het hele bedrijf er achter er constant aan te werken om het in de gaten te houden en te beschermen. Bij Windows wordt dat van de 'beheerder' verwacht. Dat betekent dat je opeens constant in de gaten moet houden of er niet een nieuwe aanval op komt en of je daar wel tegen gepatcht wordt. Microsoft stuurt je geen mailtje met 'je server heef 1 belangrijke update', (nouja, met Essentials en SBS kon dat), tenzij je daar zelf wat voor knutselt.

Al met al is 'beheer' een stuk vervelender als je er constant achteraan moet lopen.

Stel dat je het jezelf makkelijk wil maken en toch zelfbouw wil doen: pak een distro die al in 'appliance' achtige vorm aangeboden wordt. Dat kan zelfs xpenology zijn, dan heb je het OS en de DSM van Synology op niet-Synology hardware. Of ga voor FreeNAS, of OMV als dat nog bestaat. Genoeg opties die je bieden wat je wil en toch een constante feed aan controles en updates om het spul in leven te houden geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Martinspire schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:35:
[...]

Die pentium is wel aardig, maar is quad core niet een betere investering momenteel? Zeker als je met docker aan de slag gaat, lijkt het me beter om ze daarmee dedicated in te stellen?
Dat ligt er aan wat je ermee wilt doen. Ik had de indruk dat je vooral gaat om file storage, streamen en downloaden. Ik denk dat een pittige en zuinige dual core daarvoor toereikend is. Ik verwacht dat de performance beter is dan een nieuwe NAS, die je ook overweegt. Als je zwaarder wilt dan kan dat natuurlijk. Er zijn ook i3 en i5 Coffee Lake processoren die het goed doen op zo'n bordje. Kosten voor aanschaf en verbruik liggen dan beiden wat hoger. Of het echt betere performance geeft, hangt af van wat het moet doen. De performance per core ligt hoog voor een G5400. Pas als meer dan 2 cores echt hard aan het werk worden gezet, zie je misschien winst. Als meest van de tijd hooguit 2 cores voluit moeten, dan zou de G5400 in de praktijk zelfs vaak beter kunnen presteren want de maximale kloksnelheid is hoger dan bij veel 4-cores en 6-cores. Het is niet voor niets een populaire processor voor zelfbouw opslag systemen.
Overigens heb je gelijk dat die i7 niet bepaald zuinig is, maar het gaf me wel de mogelijkheid om wat nieuws aan te schaffen voor mn pc zonder iets weg te hoeven doen. Verder zit je met koeling ook al snel in de knoop in een kleine case dus inderdaad lijkt me dat niet slim.

Voor wat betreft het moederbord vind ik die €100 nogal veel voor wat je ervoor lijkt te krijgen. Maar goed, Coffee Lake is een aardig platform om inderdaad mee te werken. En van mij mag het heus wat meer zijn dan 10watt
De Fujitsu bordjes zijn inderdaad wat duurder in aanschaf. Daar staat tegenover dat ze ontworpen en gebouwd zijn om lange tijd 24/7 betrouwbaar te blijven werken. In ontwerp en de keuze van de componenten speelt levensduur en betrouwbaarheid een grote rol. Voor mijn dataopslag vind ik dat een stevig pluspunt. Verder zijn ze zeer energiezuinig. Dat is op termijn niet alleen financieel leuk (verdient de hogere aanschafprijs terug via de stroomrekening) maar betekent ook weinig warmteontwikkeling, wat voor jou situatie een belangrijk criterium lijkt. In veel gevallen kan een G5400 op de Fujitsu bordjes toe met passieve koeling. Goed voor de stroomrekening, voor de levensduur en het geeft aan dat de totale warmteontwikkeling bescheiden is.

NB: enerzijds zeg je dat verbruik echt wel wat hoger mag zijn, anderzijds wil je besparen op de aanschaf van processor en moederbord. Dat klinkt mij ietwat tegenstrijdig in de oren. Wel vind ik het altijd leuk als iemand overweegt om van kant-en-klare oplossing over te stappen op zelfbouw. Daarvoor zijn we tweakers }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
unezra schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:57:
Je zou ook nog kunnen kijken naar een 2e hands HP Microserver Gen8.
Even snel je post doorgelezen, kan die ruim wat je wil én hij heeft 4 drivebays.

Ik weet niet of FreeNAS docker snapt, zo niet, zou je het nog over een compleet andere boeg kunnen gooien: Hypervisor d'r op met daarin Docker en andere spullen.

Is dat wellicht een richting?
2e hands is een aardig idee, maar voor iets wat 24/7 aan moet staan, vind ik dat nog wel wat riskant.
johnkeates schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:07:
[...]

Daar zal je je nog op verkijken; het gaat niet zo zeer om het OS maar om de praktische taken bij het draaien van een server komen kijken. Om dat zo'n ding altijd bezig kan zijn en nagenoeg altijd aan staat, en met internet dingen doet maar zonder dat een gebruiker met z'n neus voor een console zit, is het een makkelijk doelwit voor malware. In al die tijd dat iets van Synology, QNAP enz. een paar vulns had die tot RCE of complete takeovers leidde heeft Windows er wel tientallen gehad. Bij zo'n all-in-1 vendor kan je met een druk op de knop een update installeren, en zit het hele bedrijf er achter er constant aan te werken om het in de gaten te houden en te beschermen. Bij Windows wordt dat van de 'beheerder' verwacht. Dat betekent dat je opeens constant in de gaten moet houden of er niet een nieuwe aanval op komt en of je daar wel tegen gepatcht wordt. Microsoft stuurt je geen mailtje met 'je server heef 1 belangrijke update', (nouja, met Essentials en SBS kon dat), tenzij je daar zelf wat voor knutselt.

Al met al is 'beheer' een stuk vervelender als je er constant achteraan moet lopen.

Stel dat je het jezelf makkelijk wil maken en toch zelfbouw wil doen: pak een distro die al in 'appliance' achtige vorm aangeboden wordt. Dat kan zelfs xpenology zijn, dan heb je het OS en de DSM van Synology op niet-Synology hardware. Of ga voor FreeNAS, of OMV als dat nog bestaat. Genoeg opties die je bieden wat je wil en toch een constante feed aan controles en updates om het spul in leven te houden geven.
Ik snap dat je qua beveiliging en updates ook wel wat moet doen, dat is geen probleem. Dat lukt me bij een Windows-systeem waarschijnlijk ook beter. En als het geen Windows Server maar Pro is, kan ik er mn eigen Bitdefender licentie op zetten (als start iig). En qua updates maakt het me ook niet veel uit als ie in de nacht opnieuw op gaat starten. Ik zit er met maar 1 of 2 gebruikers aan, dus dat is allemaal niet echt bijzonder. Maar nogmaals, qua software maak ik me nog niet echt druk. Daar kan ik altijd verschillende dingen voor proberen.

Als ik overigens kijk bij het lijstje van Xpenology zelf, dan kom ik op een soort lijst als dit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-5675C Boxed€ 299,90€ 299,90
1MoederbordenAsus H87I-PLUS€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 80,-€ 80,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BLS8G4D240FSB€ 45,95€ 45,95
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 425,85

Dan ben ik dus ongeveer net zo duur uit als die 718 of 918, maar heb ik (volgens mij) wel meer hardware voor dezelfde prijs. En makkelijker te upgraden. En zoals je zegt, gewoon de DSM erop en ik heb al hetzelfde. Maar ook nog de mogelijkheid om er wat anders op te doen. Of dat nou Ubuntu/CentOS/Xpenology/FreeNas/Windows of iets anders is.

Overigens is dit dus ook nog op het 1150 platform en moet er volgens mij wel wat moderners samen te stellen zijn. Nogmaals, hij moet weer lang mee gaan dus als iets al 5 jaar op de markt is (zoals hier de processor bv) dan gaat het qua support de komende jaren alleen maar verder achteruit. Ik heb weinig zin om handleidingen te volgen die vervolgens niet werken omdat het 1 en ander weer niet ondersteund wordt.

Overigens denk ik dat Ryzen 3 3200G ook wel interessant is. pricewatch: AMD Ryzen 3 3200G Boxed

Daar is ook nog aardig wat hardware voor te krijgen en prijzen zijn al een beetje aan het dalen. Als het van een betrouwbare webshop haal, dan zit het qua garantie ook nog wel snor. Verder zijn er nog wel aardig wat AM4 Mini ATX te krijgen, dus ook daar niet zo'n probleem.

En als ik kijk wat zijn broertjes idle doen, dan is dat ook erg netjes:
https://www.tomshardware....-benchmarking,5464-5.html
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/aMLxeekcwkjW6zo4vusaPm-970-80.png

Of hier bij de buren: https://nl.hardware.info/...-gen-ryzen#stroomverbruik

Dat is volgens mij best een nette score. Nou is het wel desktop, maar op zich vind ik dat ook niet erg. Mocht mn pc de geest geven, dan heb ik ook nog eens een backup machine :P
Antonius schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:27:
[...]

Dat ligt er aan wat je ermee wilt doen. Ik had de indruk dat je vooral gaat om file storage, streamen en downloaden. Ik denk dat een pittige en zuinige dual core daarvoor toereikend is. Ik verwacht dat de performance beter is dan een nieuwe NAS, die je ook overweegt. Als je zwaarder wilt dan kan dat natuurlijk. Er zijn ook i3 en i5 Coffee Lake processoren die het goed doen op zo'n bordje. Kosten voor aanschaf en verbruik liggen dan beiden wat hoger. Of het echt betere performance geeft, hangt af van wat het moet doen. De performance per core ligt hoog voor een G5400. Pas als meer dan 2 cores echt hard aan het werk worden gezet, zie je misschien winst. Als meest van de tijd hooguit 2 cores voluit moeten, dan zou de G5400 in de praktijk zelfs vaak beter kunnen presteren want de maximale kloksnelheid is hoger dan bij veel 4-cores en 6-cores. Het is niet voor niets een populaire processor voor zelfbouw opslag systemen.
Mja zuinige systemen zijn wel mooi en minder watt ook wel, maar dan kan ik net zo goed een raspberri pi pakken (even als voorbeeld) of gewoon een Synology. Als ik er Windows op wil draaien, kan een i3 daar beter geschikt voor zijn dan zo'n G5400, maar een Ryzen is dan ook nog een optie denk ik. Als ik kijk naar de performance van dualcore vs quadcore of meer met uitpakken van bestanden of repairen van par2, dan zit daar toch wel veel verschil tussen. Als ik nu een download aan zet die niet helemaal compleet is, dan is ie toch vrij snel klaar met downloaden en duurt vervolgens het repairen en uitpakken enorm lang. Dan kan ik net zo goed alles naar mn pc kopieren, daar repairen en uitpakken en weer op de NAS zetten, dat is dan nog sneller. Niet dat het vaak voorkomt dat ik een nieuwe download meteen wil consumeren, maar ook niet nooit. En als ie in de nacht alles binnenhaalt, wil ik wel dat het dan ook klaar is.

Wat ik zie gebeuren is dat we, voor films en series naar 1080p als minimum en 4k als normale versie gaan en dan wordt alles alleen maar langer. 720p vind ik soms nog wel prima, maar met mijn 4k scherm wil ik ook wel wat meer.

Verder wil ik een systeem wat wel weer makkelijk 5 tot wellicht 10 jaar mee kan. Waarbij de eisen ook weer wat zwaarder worden door home-automation, iot en andere ontwikkelingen. Wellicht ook een pihole (of equivalent) erin. Wie weet. Ik heb nu het idee dat ik weinig met mn NAS doe omdat ie het ook al druk heeft, ruimte beperkt is en niet meer alles kan of mag.

En omdat ik de hardware uit de huidige Synology modellen ook niet heel denderend vindt, maar je er wel een hoofdprijs voor moet betalen, ben ik benieuwd wat ik dus als alternatief kan zetten. Zo zou ik mogelijk niet voor een DS218+ willen gaan, maar eerder een 718+ of zelfs 918+, maar dan zit je dus al in de 500+ euro en dan heb je niet eens harde schijven erbij.
[...]

De Fujitsu bordjes zijn inderdaad wat duurder in aanschaf. Daar staat tegenover dat ze ontworpen en gebouwd zijn om lange tijd 24/7 betrouwbaar te blijven werken. In ontwerp en de keuze van de componenten speelt levensduur en betrouwbaarheid een grote rol. Voor mijn dataopslag vind ik dat een stevig pluspunt. Verder zijn ze zeer energiezuinig. Dat is op termijn niet alleen financieel leuk (verdient de hogere aanschafprijs terug via de stroomrekening) maar betekent ook weinig warmteontwikkeling, wat voor jou situatie een belangrijk criterium lijkt. In veel gevallen kan een G5400 op de Fujitsu bordjes toe met passieve koeling. Goed voor de stroomrekening, voor de levensduur en het geeft aan dat de totale warmteontwikkeling bescheiden is.

NB: enerzijds zeg je dat verbruik echt wel wat hoger mag zijn, anderzijds wil je besparen op de aanschaf van processor en moederbord. Dat klinkt mij ietwat tegenstrijdig in de oren. Wel vind ik het altijd leuk als iemand overweegt om van kant-en-klare oplossing over te stappen op zelfbouw. Daarvoor zijn we tweakers }:O
Mja passief koelen lijkt me wel een prima optie, bespaart ook weer de stroom van de koeler. Qua geluid maakt het me overigens weinig uit, ben slechthorend en hij staat toch ergens waar ik hem al niet kon horen.

Anyways, een betrouwbaar moederbord is inderdaad belangrijk, maar ik denk dat de huidige markt voor consumenten ook al redelijk betrouwbaar is geworden, zeker als je bij de bekende merken blijft. Maar ik zal Fujitsu zeker overwegen. Ik ben alleen niet een traditionele server aan het maken en ik vraag me af of dergelijke processoren nog fatsoenlijk werken in een normale Windows omgeving.

Mja 100 voor een moederbord kan er wel af, dat zeker, maar dan kom je wel in een price-range dat er wellicht wat interessantere bordjes te vinden zijn. Ik vraag me af of Fujitsu dan niet wat te conservatief is. (wat ik voor de markt wel snap overigens). Maar ik ben dan ook meer een thuisgebruiker dan MKB

Edit 1: Ik vind in ieder geval de Ryzen 3 3200G er interessant uit zien dus ik ga even kijken wat ik daarvan op internet vindt qua betrouwbaarheid en de verdere hardware. Maar suggesties zijn nog steeds welkom.

Edit 2: Even snel gekeken en hier is een aardige basis volgens mij:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 95,05€ 95,05
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 I Pro WiFi€ 117,05€ 117,05
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 80,-€ 80,-
1ProcessorkoelingArctic Alpine AM4 Passive€ 9,88€ 9,88
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 75,02€ 75,02
1VoedingenSeasonic Focus Gold 450W€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 437,95

En als ik er dan een pricewatch: Seagate IronWolf IronWolf, 8TB bij prik voor €259, dan kan ik die 4TB schijven er later ook nog wel bij zetten omdat die Fractal er dus de ruimte voor heeft.

Ik zie nog wel wat mogelijkheden voor de koeling, de PSU en RAM...

[ Voor 57% gewijzigd door Martinspire op 01-02-2020 22:42 ]

Pagina: 1