Wordt mijn stroom afgetapt?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

cryptapix schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:36:
[...]

Eens, maar ik mag toch hopen dat TS in ieder geval de werkelijke meterstanden heeft opgenomen toen hij de woning betrok. Ook bij all-in huur, om discussies als deze te voorkomen bijv. Overigens ben ik wel benieuwd wat erover in het huurcontract staat. Harde all-in? Dan lijken me alle extra kosten voor rekening van verhuurder (tenzij wietplantage). Soort FUP? Dan lijkt het me logisch dat meterstanden zijn vastgelegd. Hoe bepaal je anders werkelijk verbruik.
Dat hoop ik ook maar voor TS inderdaad ja ;) in elk geval wel de normale gang van zaken. Maarja, je weet het nooit met particuliere huur... je hebt er van die idioot criminele huisjesmelkers bij zitten die onwetende newbies hierop aftroggelen en zelf geen verantwoordelijkheid nemen.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:29
LuNaTiC schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:38:
[...]

Dat hoop ik ook maar voor TS inderdaad ja ;) in elk geval wel de normale gang van zaken. Maarja, je weet het nooit met particuliere huur... je hebt er van die idioot criminele huisjesmelkers bij zitten die onwetende newbies hierop aftroggelen en zelf geen verantwoordelijkheid nemen.
Anderzijds, als er geen meterstanden zijn opgenomen toen TS erin ging is er ook 0,0 bewijs dat hij de oorzaak is van het gebruik en kan de verhuurder dat ook moeilijk proberen te claimen.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12 10:12

PcDealer

HP ftw \o/

Heb je nou wel of geen gespecificeerde rekening van het totaalverbruik en per huishouden gesplitst @Podracer77? Trouwens, ook bij een all in huur moet de verhuurder op verzoek specificeren en verrekenen.

LinkedIn WoT Cash Converter

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-12 09:30
Ik zeg: Livestream op YT, haal ik ff wat popcorn in huis, tot vanavond :*)

• Podracer77
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-12 14:25
PcDealer schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:52:
Heb je nou wel of geen gespecificeerde rekening van het totaalverbruik en per huishouden gesplitst @Podracer77? Trouwens, ook bij een all in huur moet de verhuurder op verzoek specificeren en verrekenen.
Deze heb ik van het jaar 2019 thuis liggen. Vanavond kan ik daar informatie van delen.

• Palomar
  • Niet online
Toen ik vroeger op kamers woonde ook zelfde soort situatie met de gasrekening gehad. Hadden we ook vraagtekens bij, maar logisch terug beredenerend kon het hogere verbruik best wel eens kloppen. In ons studentenhuis had je meerdere jaren een paar huisgenoten die nauwelijks thuis waren (woonden vnl. bij hun vriendin of waren veel weg met stage). Als dan opeens in een jaar wel iedereen elke dag thuis is en ook niet meer in het weekend naar ouders gaat dan wordt het verbruik uiteraard ook hoger.

Daarnaast kun je in zo'n studentenhuis ook niet van iedereen precies weten wat ie doet. TS heeft een elektrische kachel. Misschien hebben de anderen dat ook wel? Of eigen oventjes op de kamer, waterkokers etc.

Dit in combinatie met in het verleden onjuist doorgegeven meterstanden kan het allemaal heel goed verklaren.

Ik zou voor de toekomst wel afspraken maken over stroomvretende apparatuur. Ik zou er bijv. niet zo blij mee zijn als een huisgenoot een elektrische kachel heeft waar ik het stroomverbruik van moet betalen. Kun je wel zeggen dat je hem weinig aan hebt, maar dat is niet te controleren.

[ Voor 14% gewijzigd door Palomar op 30-01-2020 16:07 ]

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:11
Podracer77 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:04:
[...]

Deze heb ik van het jaar 2019 thuis liggen. Vanavond kan ik daar informatie van delen.
Als je niet weet of het werkelijke of geschatte standen zijn en de standen van het verleden niet hebt, heb je weinig aan alleen die jaarrekening. Zie mijn post hierboven.

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
WOW, wij gebruiken maar 1500Kwh per jaar met twee personen.

Appartement van 65 m2, verwarming eigenlijk alleen in de woonkamer
Wassen maar 2x per week
Vaatwasser ook maar 2x per week

Voor de rest overal led lampen, we doen niet echt ons best, maar blijkbaar zijn we dus super zuinig.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jackson6 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:26:

Wassen maar 2x per week

Voor de rest overal led lampen, we doen niet echt ons best, maar blijkbaar zijn we dus super zuinig.
Wat getallen om te kijken of het verbruik mogelijk is van TS, prima. Maar dit topic hoeft niet te verzanden in een "kijk mij eens zuinig zijn", het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat dat gebeurd.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Podracer77 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:27:
Mijn huisbaas betaald de rekening aan het energiebedrijf, Greenchoice als ik het goed heb. En ik zit met een volledig inclusief contract. Ik betaal dus niet extra voor overige kosten, maar krijg ook geen geld terug als er te weinig is betaald. Alleen omdat de kosten nu zoveel hoger liggen wil zij graag dat wij toch wel de overige kosten betalen.
Er kunnen dus twee dingen aan de hand zijn:
* jullie verbruiken ‘normaal’, bijv 4000kWh. Dat is niet gek met drie man, elektrisch verwarmen en elektrische boiler. Dan zou het neerkomen op verkeerde meterstanden eerdere jaren. Dan heeft jullie huurbaas vorig jaar te weinig betaald en wordt dat nu rechtgetrokken. Hoeft ze dus niet bij jullie te verhalen
* jullie verbruiken echt veel, > 6000 kWh. Dan zou het redelijk zijn om het stuk dat boven een redelijk maximum zit te vergoeden aan je huurbaas. Gemiddeld voor een driepersoonshuishouden is ~3500. Maar, tochtig huis, elektrische kachel en boiler, dus logisch dat jullie eerder richting de 4500 gaan als normaal. Doe daar nog 10% marge op en je kan betogen dat 5000kWh voor jullie normaal is. Als het dan gaat over bijbetetalen vanwege onverwacht hoog gebruik zou ik pushen naar 5000kWh als baseline, en niet 1500 :)

• cryptapix
eamelink schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:30:
[...]

Er kunnen dus twee dingen aan de hand zijn:
* jullie verbruiken ‘normaal’, bijv 4000kWh. Dat is niet gek met drie man, elektrisch verwarmen en elektrische boiler. Dan zou het neerkomen op verkeerde meterstanden eerdere jaren. Dan heeft jullie huurbaas vorig jaar te weinig betaald en wordt dat nu rechtgetrokken. Hoeft ze dus niet bij jullie te verhalen
* jullie verbruiken echt veel, > 6000 kWh. Dan zou het redelijk zijn om het stuk dat boven een redelijk maximum zit te vergoeden aan je huurbaas. Gemiddeld voor een driepersoonshuishouden is ~3500. Maar, tochtig huis, elektrische kachel en boiler, dus logisch dat jullie eerder richting de 4500 gaan als normaal. Doe daar nog 10% marge op en je kan betogen dat 5000kWh voor jullie normaal is. Als het dan gaat over bijbetetalen vanwege onverwacht hoog gebruik zou ik pushen naar 5000kWh als baseline, en niet 1500 :)
Waarom zou je zomaar gaan betalen aan je verhuurder? Die kiest toch zelf voor all-in verhuur? Denk jij echt dat het andersom ook zo werkt en dat de verhuurder zegt “jongens, jullie hebben dit jaar weinig verbruikt, hier heb je geld terug”? Ik niet. Enige reden om te betalen (buiten opzettelijk misbruik dan) is als er iets van een FUP is overeengekomen, maar dat is mij nog niet gebleken.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

cryptapix schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:49:
[...]
Denk jij echt dat het andersom ook zo werkt en dat de verhuurder zegt “jongens, jullie hebben dit jaar weinig verbruikt, hier heb je geld terug”?
Zo werkt het wel:
Voorschot en jaarafrekening

De huurder betaalt maandelijks een voorschotbedrag voor servicekosten en kosten voor nutsvoorzieningen. De verhuurder moet ervoor zorgen dat de huurder na afloop van een kalenderjaar uiterlijk op 30 juni een jaarafrekening (eindafrekening) van de servicekosten en de kosten voor nutsvoorzieningen ontvangt. Als de verhuurder dit te laat doet, betekent dit niet dat de afrekening komt te vervallen. De huurder heeft dan wel de mogelijkheid om de Huurcommissie in te schakelen.

In het overzicht op de jaarafrekening moet staan hoe de verhuurder het maandelijkse voorschot verrekent met de werkelijke kosten voor de leveringen en diensten. Het kan zijn dat de huurder moet bijbetalen, het is ook mogelijk dat hij geld terugkrijgt.
https://www.huurcommissie...en-nutsvoorzieningen#c264
Dat niemand voor zijn rechten opkomt wil niet zeggen dat de praktijk ook terecht is.

• robvdheijden
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-12 12:42
Zoals meerdere mensen al gezegd hebben meten is weten.
En ik zou toch wel zeker willen weten dat je sluipverbruikers zo zuinig zijn als je denkt, voordat je de buren de schuld gaat geven. Ik zit zelf tegen de 10000Kwh aan als 1 persoon. Maar weet ook goed waar dit hem in zit.

• cryptapix
PcDealer schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:56:
[...]

Zo werkt het wel:

[...]

Dat niemand voor zijn rechten opkomt wil niet zeggen dat de praktijk ook terecht is.
Theorie. En je linkt naar een situatie dat de servicekosten gesplitst zijn van de kale huur. TS heeft een all-in huur. Hij zal dan eerst moeten gaan splitsen: https://www.huurcommissie...ten/splitsen-all-in-prijs. Misschien kiest TS wel bewust voor all-in huur. Je hebt wel meer mensen die spullen leasen/huren puur vanwege zekerheid van de totale kosten (auto’s bijvoorbeeld).

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:15:
[...]
1800kWh in 2019 met twee volwassenen en geen zonnepanelen :O
maar heb jij ook een server, elektrische straalkachel, en elektrische boiler?
dan lijkt 1500 me toch echt wel een onmogelijkheid.

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-12 09:02
Jackson6 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:26:

Wassen maar 2x per week

Wow, wij (2 persoons huishouden) deze maand al op 740 kWh, ook overal led lampen, en niet elke dag de wasmachine aan. Wel een warmtepomp, en twee ac's die we als bijverwarming aan hebben nu we aan het verbouwen zijn. Kan flink verschillen dus.

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-12 21:35
Voorheen medewerkster NUON.

1 Controle in systeem meterstanden, dat verhelderd vaak al veel.
2 Bij normaal jaarlijks gebruik volgt de vraag of er een oude vriezer die opeens meer is gaan verbruiken?
3 Indien winter in periode valt, heeft U elektrisch bij gewarmd?

In 99% van de gevallen is het dan wel opgelost.

Zo niet dan moet er met behulp van een tussenmeter alles gecontroleerd worden.

Succes. :)

Bij punt 1 bedoel ik energie bedrijf bellen.
Die kan o.a. vertellen of laatste stand geschat was (2018)
Hoe langer de verbruiksperiode des te hoger het verschil.

[ Voor 16% gewijzigd door Ieny op 01-02-2020 00:03 ]

• cryptapix
Ieny schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:20:
Voorheen medewerkster NUON.

1 Controle in systeem meterstanden, dat verhelderd vaak al veel.
2 Bij normaal jaarlijks gebruik volgt de vraag of er een oude vriezer die opeens meer is gaan verbruiken?
3 Indien winter in periode valt, heeft U elektrisch bij gewarmd?

In 99% van de gevallen is het dan wel opgelost.

Zo niet dan moet er met behulp van een tussenmeter alles gecontroleerd worden.

Succes. :)
1. Dat kan TS zelf niet.
2. Een oude vriezer die ineens bijna 4.000 kWh meer verbruikt? Lijkt me net zo onwaarschijnlijk als dat de buren stroom aftappen. Beetje standaard klantenservicegeneuzel om maar van de klant af te zijn.
3. In elk jaarverbruik valt een winterperiode en TS geeft in zijn posts ook aan elektrisch verwarmd te hebben. Dat heeft absoluut voor meer verbruik gezorgd.

Je antwoorden geven geen absolute oorzaak of duidelijkheid. Enige wat TS moet doen nu is zijn werkelijke meterstanden achterhalen over de huurperiode. Als er inderdaad ineens meer is verbruikt (maar ik denk dat dat wel meevalt), kan hij op zoek naar de grootverbruiker(s).

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

cryptapix schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:20:
[...]

Theorie. En je linkt naar een situatie dat de servicekosten gesplitst zijn van de kale huur. TS heeft een all-in huur. Hij zal dan eerst moeten gaan splitsen: https://www.huurcommissie...ten/splitsen-all-in-prijs.
De verhuurder is volgens mij nog steeds verplicht om (op aanvraag) de werkelijke kosten op te geven.

Edit: elk jaar en maximaal x maanden na bekend worden er van.

[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 30-01-2020 20:22 ]

• cryptapix
PcDealer schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:03:
[...]

De verhuurder is volgens mij nog steeds verplicht om (op aanvraag) de werkelijke kosten op te geven.
Dat vraag ik me af bij all in huur. Je kunt de verhuurder wel vragen om de huurkosten uit te splitsen, daar linkte ik naar. Maar blijft de vraag of TS dat wil en zo ja, of dat voordelig voor hem is. Dat is kwestie van met puntensysteem de huurprijs bepalen en dan bekijken of het verschil tussen dat bedraag en de huurprijs veel is voor energiekosten (en andere servicekosten zoals tv/internet etc.).

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 30-01-2020 20:08 ]

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
RenaldoN schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:33:
[...]

hoezo zou dat onmogelijk zijn ik verbruik ook maar 1500kw per jaar. ik woon alleen in een appartement van 80m3 en kook ook nog op inductie.

[Afbeelding]
Nagenoeg........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-10 22:33
het is half 10 geweest, waar blijven die resultaten? :+

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
DigitalError schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:50:
Door de aardlekschakelaar te gebruiken om vier groepen tegelijk in te schakelen heeft de inschakelpiek van alle troep achter 4xB16 de 25A hoofdzekering doorgesmolten en wacht hij nu op de storingsmonteur :P

• Podracer77
DigitalError schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:50:
Ik ben er weer. Moest even opwarmen met mijn straalkachel nadat ik zo'n tijd in de kou heb gezeten.

Dit is om 19:35, net nadat ik alle stekkers eruit heb getrokken (behalve bij een huisgenoot die niet thuis was) en alle lichten en de vaatwasser heb uitgezet.
Afbeeldingslocatie: https://dewekker.dev/1935.jpg

Dit is om 20:35, een uur nadat alles uit is gezet. Op dit moment heb ik alle schakelaren uitgezet.
Afbeeldingslocatie: https://dewekker.dev/2035.jpg

Dit was om 21:30, een uur met alles uit. Ik merkte ook om half 9 op dat de ronde schijf onder de kwh meters die naar rechts draait gestopt was met draaien.
Afbeeldingslocatie: https://dewekker.dev/2130.jpg

Ik kan dus denk ik wel met enige zekerheid zeggen dat de buren geen stroom aan het aftappen zijn en de oorzaak waarschijnlijk ligt bij een te lage inschatting over het verbruik van 2018.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
"you-dont-say.jpg"

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Goed gedaan @Podracer77

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
En check morgenochtend eens wat de standen zijn, nu je alles weer hebt ingeschakeld.
Is het hoger dan je zou verwachten? Schakel weer alles uit en zet alles 1 vior 1 weer aan met steeds weer het verbruik te meten

Acties:
  • Beste antwoord

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:30
Podracer77 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:07:
[...]

Ik ben er weer. Moest even opwarmen met mijn straalkachel nadat ik zo'n tijd in de kou heb gezeten.

...

Ik kan dus denk ik wel met enige zekerheid zeggen dat de buren geen stroom aan het aftappen zijn en de oorzaak waarschijnlijk ligt bij een te lage inschatting over het verbruik van 2018.
Gewoon een tweaker waardig verbruik dus ;). Gezien 2018 kennelijk een schatting geweest is, is de kans overigens reëel dat je volgend jaar dus goedkoper uit zult vallen. 6235 kwh is ook voor een gemiddeld tweaker voor een tweepersoons huishouden iets aan de ruime kant. Vermoedelijk speelt gewoon de correctie van vorig jaar hierin mee.

• Podracer77
BastaRhymez schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:28:
En check morgenochtend eens wat de standen zijn, nu je alles weer hebt ingeschakeld.
Is het hoger dan je zou verwachten? Schakel weer alles uit en zet alles 1 vior 1 weer aan met steeds weer het verbruik te meten
Ja zal ik doen. Ik ga het wat meer bijhouden en de data in een excel sheet stoppen, eens kijken of het echt zo buitensporig hoog blijft. Dan is de groepen 1 voor 1 uitzetten ook wel een goed idee!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Altijd lekker als iemand @Podracer77 iets doet met adviezen _/-\o_

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-12 08:58
PcDealer schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:38:
Altijd lekker als iemand @Podracer77 iets doet met adviezen _/-\o_
Je zou bijna zeggen dat je op tweakers.net zit :+

• Podracer77
Heel erg bedankt allemaal voor alle tips en andere reacties!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-12 23:40
Case closed.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik ben een beetje teleurgesteld.
:+

• cryptapix
[...]

Dit is om 19:35, net nadat ik alle stekkers eruit heb getrokken (behalve bij een huisgenoot die niet thuis was) en alle lichten en de vaatwasser heb uitgezet.
[Afbeelding]

Dit is om 20:35, een uur nadat alles uit is gezet. Op dit moment heb ik alle schakelaren uitgezet.
[Afbeelding]

Dit was om 21:30, een uur met alles uit. Ik merkte ook om half 9 op dat de ronde schijf onder de kwh meters die naar rechts draait gestopt was met draaien.
[Afbeelding]

Allemaal heel leuk, maar die stand had je meter om 10.07u die ochtend ook al volgens je foto’s hier.

Dus of dat telwerk staat sowieso altijd stil, of beide telewerken lopen en dit is het telwerk voor nachttarief (en dat loopt dan waarschijnlijk alleen tussen 23.00u en 7.00u en dus niet in de tijd dat jij je meting deed).

• Podracer77
cryptapix schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:33:
[...]

Allemaal heel leuk, maar die stand had je meter om 10.07u die ochtend ook al volgens je foto’s hier.

Dus of dat telwerk staat sowieso altijd stil, of beide telewerken lopen en dit is het telwerk voor nachttarief (en dat loopt dan waarschijnlijk alleen tussen 23.00u en 7.00u en dus niet in de tijd dat jij je meting deed).
Shit je hebt gelijk, dat was de nachtelijke meter. Ik zal even kijken of ik zo de juiste foto's kan uploaden.

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
The saga continues! :+ Ik volg het nu ook al 'n tijdje met de keiharde gedachte van "tuurlijk tappen ze geen stroom af, je onderschat gewoon je eigen verbruik" maar tot er harde bewijzen zijn in de vorm van wat foto's, kàn het natuurlijk wel, technisch gezien. Goed opgemerkt van @cryptapix :D

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
M a r c o schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:32:
[...]

maar heb jij ook een server, elektrische straalkachel, en elektrische boiler?
dan lijkt 1500 me toch echt wel een onmogelijkheid.
Ja wat is dat nou voor opmerking :D ? Ik reageer op het feit dat iemand zegt dat 1500 uberhaubt een onmogelijkheid is met dat wij met z'n tweetjes er niet ver van af zitten. Vervolgens kom jij met een hele andere situatie aanzetten... nogal wiedes dat het dan onmogelijk is. Maar het is niet per definitie onmogelijk.
A: "De marathon lopen onder de 4 uur is onmogelijk voor een beginner"
B: "Hmm, ik heb hem de eerste keer in 3 uur en 50 minuten gelopen"
C: "Ja, maar hem lopen als je 120kg bent terwijl je astma hebt is wel onmogelijk onder de 4 uur!!!one!"
|:(

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• M a r c o
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:08:
[...]
Ja wat is dat nou voor opmerking |:( ?
je hoeft nog niet gelijk zo gebeten te reageren. Dit topic gaat juist over de TS zijn situatie.
dan is het toch niet vreemd dat ik naar de TS zijn situatie verwijs???
Dat doet degene waar jij op reageert ook.
en in TS zijn situatie, is 1500 WEL een onmogelijkheid.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
M a r c o schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:15:
[...]

je hoeft nog niet gelijk zo gebeten te reageren. Dit topic gaat juist over de TS zijn situatie.
dan is het toch niet vreemd dat ik naar de TS zijn situatie verwijs???
Dat doet degene waar jij op reageert ook.
en in TS zijn situatie, is 1500 WEL een onmogelijkheid.
Allemaal leuk en aardig, maar het is vrij evident dat degene op wie ik reageerde het algemeen bedoelde. Overigens voel ik me niet gebeten hoor, dat vul jij voor mij in blijkbaar aan de hand van wat emoticons. ;)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Podracer77
Bij deze dan de correcte cijfer met volledige foto's.

30-01 19:35
Afbeeldingslocatie: https://dewekker.dev/1935-2.jpg

30-01 20:35
Afbeeldingslocatie: https://dewekker.dev/2035-2.jpg

30-01 21:30
Afbeeldingslocatie: https://dewekker.dev/2130-2.jpg

En nog een bonus foto van vanochtend 08:11
Afbeeldingslocatie: https://dewekker.dev/0811.jpg

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13

Reptile209

- gers -

Als je even goed op de laatst jaarafrekening(en) kijkt, dan zie je een sterretje staan bij meterstanden die door de energieleverancier zijn geschat. Ben je in één klap klaar denk ik zo. Of je huisbaas moet zelf meterstanden hebben geschat en doorgegeven, maar dat had ze je dan vast ook wel verteld...

Zo scherp als een voetbal!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Podracer77 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:23:
Dus vanaf gisteravond 21:30 tot vanochtend 8:00 hebben jullie ongeveer 6 kWh verbruikt. Over een jaar gezien is dat dus al bijna 2200 kWh. Met andere woorden, of de meterstand van vorig jaar klopte totaal niet, of er zijn een aantal zaken bijgekomen die flink wat meer stroom verbruiken.

• M a r c o
  • Niet online
@Podracer77 volgens mij komt je type meter voor op talloze lijsten van afgekeurde energiemeters.

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12 15:34
M a r c o schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:30:
@Podracer77 volgens mij komt je type meter voor op talloze lijsten van afgekeurde energiemeters.
Hij is pas 44 jaar oud, daar kan niks mis mee zijn 8)

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Die meter kan in ieder geval wel 2 uur stilstaan. 6,3kWh in 10:41. Was dat puur nachtelijke basislast of heb je de hele nacht TV gekeken en lekker dingen uit de vriezer gehaald en in de oven / magnetron klaar gemaakt? Lekker met het electrische kacheltje aan? Gamend op de pc?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• cryptapix
Lijkt er dus op dat telwerk I altijd stilstaat. Ik vind 6 kWh in een nacht wel fors aan stand-by verbruik (althans ik ga ervan uit dat TS in de nachtelijke uren geen grootverbruikers gebruikt).
Omni superens schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:29:
[...]

Dus vanaf gisteravond 21:30 tot vanochtend 8:00 hebben jullie ongeveer 6 kWh verbruikt. Over een jaar gezien is dat dus al bijna 2200 kWh. Met andere woorden, of de meterstand van vorig jaar klopte totaal niet, of er zijn een aantal zaken bijgekomen die flink wat meer stroom verbruiken.
6 kWh in 10,5 uur is 0,57 kWh per uur, 13,71 kWh per dag en 5.005 kWh per jaar. Alleen al aan stand-by verbruik. Dus ik denk dat de meterstanden wel kloppen en dat @Podracer77 gewoon heel veel verbruik met zijn elektrische kachel en computer(s). Jij hebt alleen idd 6 kWh maal 365 gedaan, maar daarmee mis je nogal wat uren van de dag.

Wij verbruiken ’s nachts ongeveer 0,06 kWh per uur (staan geen computers oid aan/stand-by, alleen een grote Amerikaanse koelkast en wat tv/modem apparatuur).

Edit:
Bij nader inzien is er volgens mij is 0,6 kWh verbruikt (laatste cijfer is achter de komma?). Dan zou het totale jaarverbuik voor stand-by dus behoorlijk veel lager liggen (factor 10). Dan zijn we weer terug bij mijn eerste post in dit topic: werkelijke meterstanden achterhalen over de laatste jaren :+

Edit2:
Ohnee, toch niet: https://www.engie-energie...service/over-meterstanden onder “Analoge elektriciteitsmeter met draaischijf (ferrarismeter)”.

[ Voor 18% gewijzigd door cryptapix op 31-01-2020 10:11 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-12 12:16
cryptapix schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:01:
Lijkt er dus op dat telwerk I altijd stilstaat. Ik vind 6 kWh in een nacht wel fors aan stand-by verbruik (althans ik ga ervan uit dat TS in de nachtelijke uren geen grootverbruikers gebruikt).

[...]

6 kWh in 10,5 uur is 0,57 kWh per uur, 13,71 kWh per dag en 5.005 kWh per jaar. Alleen al aan stand-by verbruik. Dus ik denk dat de meterstanden wel kloppen en dat @Podracer77 gewoon heel veel verbruik met zijn elektrische kachel en computer(s). Jij hebt alleen idd 6 kWh maal 365 gedaan, maar daarmee mis je nogal wat uren van de dag.

Wij verbruiken ’s nachts ongeveer 0,06 kWh per uur (staan geen computers oid aan/stand-by, alleen een grote Amerikaanse koelkast en wat tv/modem apparatuur).

Edit:
Bij nader inzien is er volgens mij is 0,6 kWh verbruikt (laatste cijfer is achter de komma?). Dan zou het totale jaarverbuik voor stand-by dus behoorlijk veel lager liggen (factor 10). Dan zijn we weer terug bij mijn eerste post in dit topic: werkelijke meterstanden achterhalen over de laatste jaren :+
Nee, de streepjes op het rechter getal zijn de cijfers achter de komma.

TS geeft zelf aan even op te moeten warmen. Blijkbaar kost dat kacheltje toch wat meer energie... Als zijn huisgenoot er ook één heeft, dan is het feest. Een kapotte koelkast/vriezer gaat ook veel meer gebruiken en zo zijn er nog wel meer verbruikers.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Omni superens
cryptapix schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:01:

Edit:
Er is 6 kWh verbruikt. Sommige meters hebben inderdaad een cijfer na de komma, maar dan is er een komma te zien. Bij deze meter zijn er in plaats van een cijfer streepjes naast het laatste cijfer.

De 2200 kWh in mijn reactie is slechts een indicatie dat het daadwerkelijke verbruik over een jaar sowieso hoger ligt dan 1800 kWh wanneer gedurende de nacht al 6 kWh wordt verbruikt. Over wat het totale verbruik zou zijn kan op basis van deze gegevens namelijk niets gezegd worden.

• Podracer77
Ik heb na de foto van half 10 nog zo'n anderhalfuur wat geprogrammeerd op mijn pc terwijl de kachel zo'n halfuur aanstond. Ik ben wel bang dat ik tijdens het tv kijken in bed in slaap ben gevallen, iets wat verder eigenlijk niet gebeurt aangezien ik heel weinig tv kijk, en dat het verbruik daarom zo hoog ligt voor die nacht. Ik heb mijn tv ook nog niet gecontroleerd op verbruik.
weertenaar schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:34:
[...]

Hij is pas 44 jaar oud, daar kan niks mis mee zijn 8)
Gelukkig wordt ie dit jaar vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Podracer77 op 31-01-2020 10:22 ]

• BastaRhymez
  • Niet online
Podracer77 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:23:

30-01 19:35
[Afbeelding]

30-01 20:35
[Afbeelding]

30-01 21:30
[Afbeelding]

En nog een bonus foto van vanochtend 08:11
[Afbeelding]
Jammer genoeg werken jouw foto's bij mij niet (die van gisteravond wel en die van gisterochtend niet).
Krijg onderstaande foutmelding:
Deze site kan geen beveiligde verbinding leveren
dewekker.dev gebruikt een niet-ondersteund protocol.
ERR_SSL_VERSION_OR_CIPHER_MISMATCH
Omni superens schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:29:
[...]

6 kWh in de nacht is inderdaad een fors verbruik voor de avond / nacht. Als dat inderdaad een standaard is, dan zit je op een jaar (voor alleen de nachten!!!) op een verbruik van (6 kWh x 365 dagen) 2.190 kWh!
En dan heb je het verbruik van overdag nog niet eens... Meestal wordt er overdag meer energie verbruikt (tv, kacheltje, computer, etc.) dus dan is de 6.500 kWh niet eens heel onredelijk... :+

Maar belangrijk, ga meten. noteer de (juiste) standen en meet over een wat langere periode op dezelfde tijdstippen (dat maakt het vergelijken een stuk makkelijker)

• Omni superens
Podracer77 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:20:
Ik heb na de foto van half 10 nog zo'n anderhalfuur wat geprogrammeerd op mijn pc terwijl de kachel zo'n halfuur aanstond. Ik ben wel bang dat ik tijdens het tv kijken in bed in slaap ben gevallen, iets wat verder eigenlijk niet gebeurt aangezien ik heel weinig tv kijk, en dat het verbruik daarom zo hoog ligt voor die nacht. Ik heb mijn tv ook nog niet gecontroleerd op verbruik.

[...]

Gelukkig wordt ie dit jaar vervangen.
Lijkt mij dat je dan nog ver van 6 kWh af zou moeten zitten. Je zou kunnen kijken wat het verbruik van je tv en pc is en zo berekenen/schatten wat jouw aandeel was.

Blijft de vraag over wat je huisgenoten hebben gedaan en wat het verbruik is van koelkast. Misschien ergens eens een energiemeter kopen om dat precies in kaart te brengen.

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-12 10:46
Podracer77 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:33:
[...]

Ja zal ik doen. Ik ga het wat meer bijhouden en de data in een excel sheet stoppen, eens kijken of het echt zo buitensporig hoog blijft. Dan is de groepen 1 voor 1 uitzetten ook wel een goed idee!
Ik zou zeggen regel snel die slimme meter, daar zit een P1 poort op.
die kun je weer met een USB apparaatje van 4 euro aansluiten op je Raspberry P, kun je je verbruik per x aantal minuten uitlezen. En ook loggen :)

Ik gebruik:
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.54a94c4deaK1T7

Deze USB wordt in bijvoorbeeld, Domoticz automatisch herkend.
Het doet ook je Gas verbruik meteen, en rapporten zitten erin:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1ImLnrl.png
plus rapport:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SlpgtHj.png

Ik ben zo'n datahoer, puur en alleen voor de Data heb ik dit soort dingen.
Mijn sluimerverbruik in de nacht schommelt tussen de 205 en 110 watt, koelkast, diepvries een plasma tv in standby i.p.v. uit, raspberry, +/- 15 adapters, Netwerk apparatuur. Dat hele gebeuren past in die 200W.
Ik schafte het aan puur voor de leuk, maar merk dat ik er best wel wat mee bezig ben :)

Zo bereken ik bijvoorbeeld ook mij gasverbruik per graaddag (dag onder de 18,5 graden), op die manier kun je meten of je echt meer of minder gas verbruikt hebt per jaar. on afhankelijk of het koud of warm weer was.
https://ehoco.nl/gasverbruik-per-graaddag-tonen-in-domoticz/

[ Voor 38% gewijzigd door skai21 op 31-01-2020 11:08 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-11 23:33
Linksom of rechtsof, een makkelijke en essentiele test is toch echt om nu zo snel mogelijk een *nacht* te meten. Dus, een periode van een uur of 8 waarin je 'niks' doet. Geen PC, geen kacheltjes, alleen je 24/7 apparaten. Dan heb je het over de Wifi router, de wekkerradio, je NAS, de koelkast, etc.

Stand opschrijven net voordat je lampje 's avonds uit gaat, slapen, opstaan, en de stand weer opschrijven.

*Dat* verbruik kun je vervolgens netjes extrapoleren naar 365 dagen per jaar. En dan wordt er echt een hoop duidelijk. Als *dat* verbruik - zoals eerder gezegd - al boven de 3 kWh ligt (in 8 uur tijd!), kom je op ~9 kWh per dag, bijna 3000 per jaar. Aan sluipverbruik!

Check dat, en we zijn veel wijzer.

• Podracer77
Omni superens schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:51:
[...]

Lijkt mij dat je dan nog ver van 6 kWh af zou moeten zitten. Je zou kunnen kijken wat het verbruik van je tv en pc is en zo berekenen/schatten wat jouw aandeel was.

Blijft de vraag over wat je huisgenoten hebben gedaan en wat het verbruik is van koelkast. Misschien ergens eens een energiemeter kopen om dat precies in kaart te brengen.
De koelkast heb ik al berekent, die verbruikt samen met de vriezer maar 0.05kwh dus daar ligt het denk ik ook niet aan. Mijn pc zal die anderhalf uur iets meer dan 0.27kwh hebben verbruikt. Vanavond ga ik mijn tv testen.
Mijn ene huisgenoot was niet thuis en de ander heeft alleen een bureaulamp en een gloednieuwe laptop die niet veel verbruikt.
skai21 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:54:
[...]

die kun je weer met een USB apparaatje van 4 euro aansluiten op je Raspberry P, kun je je verbruik per x aantal minuten uitlezen. En ook loggen :)

Ik gebruik:

[Afbeelding]
plus rapport:
[Afbeelding]

Mijn sluimerverbruik in de nacht schommelt tussen de 205 en 110 watt, koelkast, diepvries een plasma tv in standby i.p.v. uit, raspberry, +/- 15 adapters, Netwerk apparatuur. Dat hele gebeuren past in die 200W.
Ik schafte het aan puur voor de leuk, maar merk dat ik er best wel wat mee bezig ben :)

Zo bereken ik bijvoorbeeld ook mij gasverbruik per graaddag (dag onder de 18,5 graden), op die manier kun je meten of je echt meer of minder gas verbruikt hebt per jaar. on afhankelijk of het koud of warm weer was.
Dit ben ik ook zeker van plan, en het ziet eruit als een mooie tool. Een vriend van mij kwam met https://www.ztatz.nl/p1-monitor/, dat zag er ook wel leuk uit.
BartS12 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:59:
Linksom of rechtsof, een makkelijke en essentiele test is toch echt om nu zo snel mogelijk een *nacht* te meten. Dus, een periode van een uur of 8 waarin je 'niks' doet. Geen PC, geen kacheltjes, alleen je 24/7 apparaten. Dan heb je het over de Wifi router, de wekkerradio, je NAS, de koelkast, etc.

Stand opschrijven net voordat je lampje 's avonds uit gaat, slapen, opstaan, en de stand weer opschrijven.

*Dat* verbruik kun je vervolgens netjes extrapoleren naar 365 dagen per jaar. En dan wordt er echt een hoop duidelijk. Als *dat* verbruik - zoals eerder gezegd - al boven de 3 kWh ligt (in 8 uur tijd!), kom je op ~9 kWh per dag, bijna 3000 per jaar. Aan sluipverbruik!

Check dat, en we zijn veel wijzer.
Ga ik doen!

• skai21
Podracer77 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:37:
[...]

De koelkast heb ik al berekent, die verbruikt samen met de vriezer maar 0.05kwh dus daar ligt het denk ik ook niet aan. Mijn pc zal die anderhalf uur iets meer dan 0.27kwh hebben verbruikt. Vanavond ga ik mijn tv testen.
Mijn ene huisgenoot was niet thuis en de ander heeft alleen een bureaulamp en een gloednieuwe laptop die niet veel verbruikt.

[...]

Dit ben ik ook zeker van plan, en het ziet eruit als een mooie tool. Een vriend van mij kwam met https://www.ztatz.nl/p1-monitor/, dat zag er ook wel leuk uit.

[...]

Ga ik doen!
Wat voor tool je gebruikt om de data uit te lezen maakt idd niet zoveel uit, ik heb voor Domoticz gekozen omdat ik dan ook nog wat scripts(berekeningen) los kan laten op de data die eruit komt.
en dat is voor mij weer hobby :)
Plus dat ik er meer info bij kan halen als mijn thermostaat, extra tempsensoren, maar ook handelingen als lampen uitzetten als die vergeten zijn uit te zetten enzv.
In de zomer ga ik aan de gang met beregening in de tuin met een beregening pomp, dit kost stroom.
Maar door te meten hoeveel stroom ik verbruik, en hoeveel erover blijft van de opgewekte stroom uit zonnepanelen. Kan ik dit optimaliseren O-)

[ Voor 18% gewijzigd door skai21 op 31-01-2020 11:41 ]

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Podracer77 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:37:
[...]

De koelkast heb ik al berekent, die verbruikt samen met de vriezer maar 0.05kwh dus daar ligt het denk ik ook niet aan.
Hoe lang heb je dat gemeten? Als zo'n combinatie niet aanslaat geloof ik dat maar over een dag gemeten kan je niet zo simpel stellen dat het maar 0,05kWh is.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@skai21 de P1 is niet voorbehouden aan een slimme meter. Een doodgewone digitale kan ook.

• skai21
PcDealer schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:43:
@skai21 de P1 is niet voorbehouden aan een slimme meter. Een doodgewone digitale kan ook.
Klopt idd, maar de meter op de foto's hierboven heeft er denk ik geen :+

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

[...]

Ik gebruik:

[Afbeelding]
plus rapport:
[Afbeelding]

Even hiet op inhaken, hoe weet je welke je moet hebben?
Wil het zelf ook wel eens proberen met mijn Domoticz
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TRsdQT1.png

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• skai21
Tijntje schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:54:
[...]

[Afbeelding]
Je moet thuis even kijken welke meter je hebt hangen, die zit er als het goed als type bij.
Domoticz heeft die dingen als standaard hardware erin zitten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/241jbxf.png

Die herkend dan vervolgens weer de volgende devices:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QjKnroa.png

En in je settings moet je de costen van je gas + elektra ff opgeven:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wQL6gS3.png

De rest doet Domoticz voor je vanzelf :)

• Podracer77
RodeStabilo schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:41:
[...]

Hoe lang heb je dat gemeten? Als zo'n combinatie niet aanslaat geloof ik dat maar over een dag gemeten kan je niet zo simpel stellen dat het maar 0,05kWh is.
Ik heb het 12 uur lang gemeten van vrijdagnacht tot zaterdagmiddag. Dus ik ga er vanuit dat het redelijk accuraat is, misschien is het handig om nog een meting over 24 uur te doen.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-11 23:33
Ik heb het 12 uur lang gemeten van vrijdagnacht tot zaterdagmiddag. Dus ik ga er vanuit dat het redelijk accuraat is, misschien is het handig om nog een meting over 24 uur te doen.
Een klein sommetje geeft hier al aardig wat inzicht. 0.05kWh is 50 W gedurende 1 uur trekken. Of (slechts) 4,2W permanent gedurende 12 uur. Da's niet veel...

Een andere manier van kijken. 0.05kWh in 12 uur, is 0.1kWh per dag, is 36,5kWh per jaar. Dat is best weinig; als je energie labels van (nieuwe!) koelkasten gaat googlen, zie je vanzelf dat de meeste koelkasten daar (ver) boven zitten. Nieuw! Een klein, tafelmodel AAA+ zit al rond de 60-70 kWh per jaar. Als je iets ouder, en/of groter, en/of mindere energie klasse zit, is 100 kWh/jaar al veel realistischer.

Overigens, bij lage verbruiken zijn lang niet alle energie meters even 'netjes' en accuraat. Dat zou hier zeker een rol kunnen spelen.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Tijntje schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:54:
[...]

[Afbeelding]
Kijk hier: https://gathering.tweaker...5B%5D=71&keyword=meten+p1

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:20
@Podracer77 je kan toch nu ook elke avond de meterstand bijhouden, kijken of het een constant hoog verbruik of slechts enkele avonden is. 6 kWh is vrij hoog voor een nacht zonder wasmachine oid.
Maar ik denk niet dat het aan dat kacheltje ligt. tussen 19.35 en 21.30 zit "geen" verschil. En ik neem aan dat je toen ook dat kacheltje aan had?
Dus ALS het dat kacheltje zou zijn, dan zou je hier een veel groter verschil zien dan de rest vd nacht (ja, langere tijd, maar wel maar half uurtje kacheltje aan)

• Podracer77
BartS12 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:19:
[...]

[...]

Een klein sommetje geeft hier al aardig wat inzicht. 0.05kWh is 50 W gedurende 1 uur trekken. Of (slechts) 4,2W permanent gedurende 12 uur. Da's niet veel...

Een andere manier van kijken. 0.05kWh in 12 uur, is 0.1kWh per dag, is 36,5kWh per jaar. Dat is best weinig; als je energie labels van (nieuwe!) koelkasten gaat googlen, zie je vanzelf dat de meeste koelkasten daar (ver) boven zitten. Nieuw! Een klein, tafelmodel AAA+ zit al rond de 60-70 kWh per jaar. Als je iets ouder, en/of groter, en/of mindere energie klasse zit, is 100 kWh/jaar al veel realistischer.

Overigens, bij lage verbruiken zijn lang niet alle energie meters even 'netjes' en accuraat. Dat zou hier zeker een rol kunnen spelen.
Ik ga zeker nog even door met het testen van de koelkast, vannacht zal ik de meter aansluiten om een 24-uurs meting te doen.
Heb jij nog aanraders voor goede energie meter? Ik gebruik nu een Blitzwolf SHP2.
99ruud99 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:27:
@Podracer77 je kan toch nu ook elke avond de meterstand bijhouden, kijken of het een constant hoog verbruik of slechts enkele avonden is. 6 kWh is vrij hoog voor een nacht zonder wasmachine oid.
Maar ik denk niet dat het aan dat kacheltje ligt. tussen 19.35 en 21.30 zit "geen" verschil. En ik neem aan dat je toen ook dat kacheltje aan had?
Dus ALS het dat kacheltje zou zijn, dan zou je hier een veel groter verschil zien dan de rest vd nacht (ja, langere tijd, maar wel maar half uurtje kacheltje aan)
Tussen 19:35 en 21:30 stond alles uit, alle stekkers waren ook uit de stopcontacten gehaald. Het laatste uur daarvan heb ik ook alle stoppen uitgezet. Dus toen had ik de kachel inderdaad niet aan. Maar die heb ik verder 's nachts ook niet aan, alleen als ik achter mijn bureau zit en het te koud is.

• 99ruud99
Ik zou dan zeggen, doe juist die kachel een keer een uur aan, en maak van te voren / naderhand een foto ;)
Maar dat zou nog steeds niet verklaren waarom je sluipverbruik snachts zo hoog is. Maar uit het feit dat wanneer jij zelf alles uit stopcontact haalt het verbruik naar 0 daalt, haal je wel dat het je eigen apparatuur is.

Misschien eens een hele nacht alles eruit trekken? (koelkast dicht houden, dan blijft ie wel koel genoeg, alleen diepvries trekt het niet, dus die eerst leeg eten)

• Podracer77
99ruud99 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:50:
Ik zou dan zeggen, doe juist die kachel een keer een uur aan, en maak van te voren / naderhand een foto ;)
Maar dat zou nog steeds niet verklaren waarom je sluipverbruik snachts zo hoog is. Maar uit het feit dat wanneer jij zelf alles uit stopcontact haalt het verbruik naar 0 daalt, haal je wel dat het je eigen apparatuur is.

Misschien eens een hele nacht alles eruit trekken? (koelkast dicht houden, dan blijft ie wel koel genoeg, alleen diepvries trekt het niet, dus die eerst leeg eten)
Afgelopen nacht heb ik mijn tv per ongeluk aan laten staan, dus daar ben ik al achter. De nacht ervoor heb ik 2.5kwh verbruikt, al een stuk minder.

• 99ruud99
Van wanneer is je koelkast? Sommige magnetrons / ovens schijnen ook een sluipverbruik te hebben (en niet enkel voor t klokje). Een adapter van een laptop heeft ook een sluipverbruik zelfs als laptop niet aangekoppeld zit. Maar zelfs als ik deze bij elkaar optel kom ik niet op jouw verbruik uit ...

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
al gekeken naar de ventilatie en cv pomp?

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
In verband met andere zonnepanelen, dan de vorige uit mijn .sig, noteer ik iedere dag van 2 sets zonnepanelen en zowel dag als nacht electra en gas de meterstanden. Om 0.00. Geeft ook mooie grafiekjes.
Gaat dit jaar een totale rekening worden van alleen een ruime 100m3 gas...
Electra afgedekt, nog wat meer panelen en over naar warmtepomp e/o boiler. En gas weg.

@Podracer77 Dus de buren hebben ook al een uur zonder stroom gezeten oOo O-)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Podracer77
twain4me schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:03:
al gekeken naar de ventilatie en cv pomp?
Welke ventilatie bedoel je dan precies? Ik zou niet weten waar de cv pomp zit, er komt 1 stekker uit de ketel en die heb ik gemeten.

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 12-12 22:55
99ruud99 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:27:
6kw aan sluip verbruik is exorbitant!! 😱

Hier tussen 00:00 en 7:00 1Kw aan verbruik in een onzuinig huis met:
- 2 buitenlampen
- modem, router, 2 AP’s, switch, sonossen, mediaspeler, TV ontvanger
- 3 ovens, 3 koelkasten/vriezer, Qooker
- nachtlampjes, wekkers, tandenborstels, laders voor devices, CV installatie, alarmsysteem..

Meten is weten..... maar ik verdenk sterk dat je elektrisch kacheltje een flinke duid in de zak doet... kan de kachel niet gewoon hoger?

American Express vraagbaak

• Podracer77
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 18:55:
[...]

6kw aan sluip verbruik is exorbitant!! 😱

Hier tussen 00:00 en 7:00 1Kw aan verbruik in een onzuinig huis met:
- 2 buitenlampen
- modem, router, 2 AP’s, switch, sonossen, mediaspeler, TV ontvanger
- 3 ovens, 3 koelkasten/vriezer, Qooker
- nachtlampjes, wekkers, tandenborstels, laders voor devices, CV installatie, alarmsysteem..

Meten is weten..... maar ik verdenk sterk dat je elektrisch kacheltje een flinke duid in de zak doet... kan de kachel niet gewoon hoger?
6kwh kwam door mijn tv die per ongeluk aan heeft gestaan, de kachel die ongeveer een halfuur aanstond en mijn pc die nog anderhalf uur heeft gedraaid. Twee nachten geleden heb ik een normale meting gedaan en daar kwam 2.5kwh uit. Dus die extra 3.5kwh lijkt mij zo wel te verklaren.

• Stinger_Ventura
Podracer77 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 18:59:
[...]

6kwh kwam door mijn tv die per ongeluk aan heeft gestaan, de kachel die ongeveer een halfuur aanstond en mijn pc die nog anderhalf uur heeft gedraaid. Twee nachten geleden heb ik een normale meting gedaan en daar kwam 2.5kwh uit. Dus die extra 3.5kwh lijkt mij zo wel te verklaren.
Als je een grote plasma hebt, dan verbruikt die aardig wat. Maar een normale LED/LCD tussen de 100 tot 200w. PC iets van 500w? (750w voor 1,5u)
Dus dit staaft ook dat je straalkacheltje de dader is...

Knijp de kachel bij je maten op de kamer en zet hem hoger bij jouw, die straal kachels hebben geen efficiency.

• Podracer77
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:05:
[...]

Als je een grote plasma hebt, dan verbruikt die aardig wat. Maar een normale LED/LCD tussen de 100 tot 200w. PC iets van 500w? (750w voor 1,5u)

Knijp de kachel bij je maten op de kamer en zet hem hoger bij jouw, die straal kachels hebben geen efficiency.
Ik heb een 32" 1080p Sharp LCD uit 2010. PC verbruikt tussen de 160-180watt tijdens de dingen die ik gister deed. Mijn verwarming wil helaas niet hoger, vandaar dat ik die straalkachel gebruik. Maar dat is ook meer een probleem voor mijn huisbaas die mijn kamer niet goed heeft geisoleerd, dat probleem mag zij zelf oplossen.

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-12 09:09
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:05:
[...]

PC schat je veel te hoog in.
Max 100w of 150w met LCD aan. Maar ik verwacht eigenlijk flink lager.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Stinger_Ventura
Sinned123 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:02:
[...]

Aangezien die nogal wat IT spul had, ging ik van een worst case scenario uit met een zware pc met graphic Card. Anders is de verbazing van mijn kant nog groter

• Podracer77
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:04:
[...]

Aangezien die nogal wat IT spul had, ging ik van een worst case scenario uit met een zware pc met graphic Card. Anders is de verbazing van mijn kant nog groter
Ik heb een Ryzen 2700 met een RX550 32GB RAM en 2 M.2 SSD's, er zit ook nog een GTX 1070 in maar die wordt alleen door mijn Windows VM gebruikt om te gamen. Normaal draai ik Arch Linux.

E: Dit wordt allemaal gevoed door een RM650x van Corsair.

[ Voor 5% gewijzigd door Podracer77 op 31-01-2020 20:28 ]

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-12 08:58
Sinned123 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:02:
[...]

Ligt heel erg aan de specs van de schermen/pc en wat je ermee doet natuurlijk. Zelf idle ik op 35 watt met een i7 en 1070 (schermen uit). Zet ik m'n schermen aan dan kan ik er zo 200 watt bij op tellen (2 schermen), ga ik ook nog eens flink zitten gamen (Cities skylines/COD) dan zit ik meestal tussen de 380 en 450 watt totaal voor de setup.

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:04
[...]

Dat is mooi. Mocht het toch anders zijn, heeft deze meneer wel een paar goede suggesties :+

• Podracer77
Toch weer een update. Ik heb zojuist een oude foto gevonden van de meterstanden wanneer mijn huisbaas mij toevallig een foto van de meterkast stuurde, de foto is van 7 maart 2019*.

De meterstanden zijn dan als volgt.

01-12-201807-03-201919-12-2019
41.637kwh44.823kwh46.065kwh
31.928kwh33.152kwh33.735kwh

Dit zou inhouden dat we op 7 maart al 4410kwh hebben verbruikt, dit komt dan uit op bijna 1500kwh per maand. Tevens zouden we tijdens de rest van de 10,5 maanden een verbruik van 174kwh gehad moeten hebben om bij de eindstand van 19 december uit te komen.
Er is verder niks veranderd in de samenstelling van het huis, het uiteraard nog steeds mogelijk dat een van mijn huisgenoot een of ander energieslurpend apparaat had en het toen besloot uit te zetten maar dan zou het verbruik toch wel een beetje aan de lage kant zitten.

*Ik weet niet of mijn huisbaas de foto heeft verstuurd op de dag dat ze hem heeft gemaakt, maar ik ga er wel vanuit.

• cryptapix
Podracer77 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:27:
Toch weer een update. Ik heb zojuist een oude foto gevonden van de meterstanden wanneer mijn huisbaas mij toevallig een foto van de meterkast stuurde, de foto is van 7 maart 2019*.

De meterstanden zijn dan als volgt.

01-12-201807-03-201919-12-2019
41.637kwh44.823kwh46.065kwh
31.928kwh33.152kwh33.735kwh

Dit zou inhouden dat we op 7 maart al 4410kwh hebben verbruikt, dit komt dan uit op bijna 1500kwh per maand. Tevens zouden we tijdens de rest van de 10,5 maanden een verbruik van 174kwh gehad moeten hebben om bij de eindstand van 19 december uit te komen.
Er is verder niks veranderd in de samenstelling van het huis, het uiteraard nog steeds mogelijk dat een van mijn huisgenoot een of ander energieslurpend apparaat had en het toen besloot uit te zetten maar dan zou het verbruik toch wel een beetje aan de lage kant zitten.

*Ik weet niet of mijn huisbaas de foto heeft verstuurd op de dag dat ze hem heeft gemaakt, maar ik ga er wel vanuit.
obv die standen heb je in de periode maart - dec een verbruik van 1.242 kWh op telwerk I en 583 kWh op telwerk II. Als dit werkelijke standen zijn (dat is zo als die foto inderdaad op de dag gemaakt is dat hij is verstuurd) dan heb je geen bizar verbruik lijkt me. 1.825 kWh in die periode is omgerekend circa 2.500 kWh per jaar.

In de periode 1 dec 2018 tot 7 maart 2019 zou je dan 4.410 kWh hebben verbruikt. Gezien het verbruik in de periode daarna, ervan uitgaande dat de foto om en nabij dezelfde dag is genomen als dat die is verstuurd, is dit voor mij alleen maar meer bevestiging voor wat ik schreef in mijn eerste post hier: geschatte standen in december 2018. Vraag dat eens na bij de energieleverancier of check het eens op je afrekening. Want hier kunnen we nog 50 pagina`s over vollullen, maar je komt er geen steek verder mee.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-12 22:50
Je kunt de exif-data van de foto bekijken om te zien wanneer hij gemaakt is.

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12 15:34
Heb je inmiddels ook al een jaarrekening van 2018 gekregen van je baas? Als die extreem laag is, zal het een fout in de eindstand zijn geweest eind 2018...

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-12 09:14
[...]

Ik gebruik:

[Afbeelding]
plus rapport:
[Afbeelding]

Domoticz draait bij mij op de nas. Enig idee of ik deze kabel ook op de nas kan aansluiten en vervolgens terug kan vinden in domoticz?

• skai21
Robbie T schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:52:
[...]

Domoticz draait bij mij op de nas. Enig idee of ik deze kabel ook op de nas kan aansluiten en vervolgens terug kan vinden in domoticz?
Ik geloof dat die dingen ook synology native ondersteunen, maar werkend moet je dat altijd wel krijgen lijkt me.
Het is een USB apparaat, met een Driver en Domoticz kan je USB devices als het goed is zien toch :)

• Podracer77
Wilke schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:47:
Je kunt de exif-data van de foto bekijken om te zien wanneer hij gemaakt is.
Ik heb dit geprobeerd op te zoeken, maar het lijkt er op dat Whatsapp hier wat van heeft weggehaald.
weertenaar schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:08:
Heb je inmiddels ook al een jaarrekening van 2018 gekregen van je baas? Als die extreem laag is, zal het een fout in de eindstand zijn geweest eind 2018...
Helaas nog niet. Gister heb ik haar deze cijfers doorgestuurd en ik wacht momenteel nog op antwoord.

• BastaRhymez
  • Niet online
@Podracer77 heb je nog het verbruik gemeten de afgelopen dagen? En wijkt dit af van wat je had verwacht?

• Podracer77
BastaRhymez schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 12:01:
@Podracer77 heb je nog het verbruik gemeten de afgelopen dagen? En wijkt dit af van wat je had verwacht?
Ik heb het niet heel aandachtig gemeten. Maar wat ik heb gemeten wijkt niet af met het verbruik dat we zouden moeten hebben als je uitgaat van minimaal 174kwh per maand.
Ik ben verder ook niet van plan om het bij te houden en wacht nu nog op een reactie van mijn huisbaas over een eventuele verkeerde schatting over 2018.

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

skai21 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:57:
[...]

Je moet thuis even kijken welke meter je hebt hangen, die zit er als het goed als type bij.
Domoticz heeft die dingen als standaard hardware erin zitten:
[Afbeelding]

Die herkend dan vervolgens weer de volgende devices:
[Afbeelding]

En in je settings moet je de costen van je gas + elektra ff opgeven:
[Afbeelding]

De rest doet Domoticz voor je vanzelf :)
Even een enorme kick.
Heb de kabel binnen en ingesteld zoals jij hebt aangegeven echter zie ik maar 2 devices.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3Gcs8sZ.png

• skai21
Tijntje schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:53:
[...]

Even een enorme kick.
Heb de kabel binnen en ingesteld zoals jij hebt aangegeven echter zie ik maar 2 devices.
[Afbeelding]
Dat zou kunnen, misschien dat jou meter / netbeheerder het niet per Fase vrijgeeft. Heb je wel een 3 fase aansluiting? of 1 x 35A?
Als je 1 x 35A hebt, zie je ook geen Fases en is alleen Energy en Gas logisch :)

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

skai21 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:56:
[...]

Dat zou kunnen, misschien dat jou meter / netbeheerder het niet per Fase vrijgeeft. Heb je wel een 3 fase aansluiting? of 1 x 35A?
Als je 1 x 35A hebt, zie je ook geen Fases en is alleen Energy en Gas logisch :)
Ik had het idee dat die van mij niet uitgesplitst word
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2R3mgKO.png
Zijn die 3 verschillende Energie waardes niet dal, piek en terugleveren?
Die heb ik namelijk wel op de meter.

• skai21
Tijntje schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:02:
[...]

Ik had het idee dat die van mij niet uitgesplitst word
[Afbeelding]
Zijn die 3 verschillende Energie waardes niet dal, piek en terugleveren?
Die heb ik namelijk wel op de meter.
Die drie values heb ik ook:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iWHO80H.png

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Dan zal dat inderdaad de 3 Fases zijn die jij hebt. Die heb ik niet.
Bedankt voor je hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door Tijntje op 11-03-2020 12:25 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

PcDealer schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:43:
skai21 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:47:
[...]

Klopt idd, maar de meter op de foto's hierboven heeft er denk ik geen :+
offtopic:
Dat hoeft @Podracer77 niet tegen te houden :P * Raven heeft jarenlang een sensor voor de ronddraaiende schijf gehad. Daar heb ik het verbruik in kaart mee weten te brengen. Nu hangt er een niet-slimme digitale waarvan de standen uitgelezen kunnen worden, maar ik heb ook een sensor op de knipperende led geplakt, waarmee ook het verbruik in kaart wordt gebracht. Al knippert die led wel vaker per kWh dan dat de markering op de schijf de sensor passeerde, dus meer meetpunten in de grafiekjes.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-12 12:16
*kuch* Domotica forum...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Mirte
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03-2024
copywizard schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:33:
[...]

7. kans dat je buren de kans hebben gehad om aanpassingen te maken in jou stroom net zijn klein maar hebben jullie een gedeelde en toegankelijke ruimte onder de woning ? (berging of kruipruimte) kijk daar eens in of je vreemde kabels of iets ziet?
En als dit het geval is, wat kan het betekenen? Ik huur sinds kort een woning waar ik een nogal hoog voorschotbedrag moet betalen, waarbij men uitgegaan is van eerder verbruik. In de berging zie ik een wandcontactdoos waaruit kabels lopen naar een kelderbox.

[ Voor 12% gewijzigd door Mirte op 08-02-2024 14:29 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12 17:49
Mirte schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:26:
[...]

En als dit het geval is, wat kan het betekenen? Ik huur sinds kort een woning waar ik een nogal hoog voorschotbedrag moet betalen, waarbij men uitgegaan is van eerder verbruik. In de berging zie ik een wandcontactdoos waaruit kabels lopen naar een kelderbox.
  • Valt jouw berging sowieso wel onder de energieafrekening voor jouw woning? Dus: je hebt ergens een elektrameter waar je eindafrekening op gebaseerd is; zit die berging achter die meter? Want het wil nog wel eens gebeuren dat centrale ruimtes, kelderboxen enzo, los van de woningen staan.
  • Krijgt die wandcontactdoos z'n spanning vanaf die andere kelderbox, of krijgt die kelderbox z'n spanning vanaf jouw contactdoos? Ofwel, ben jij energieleverancier aan die kelderbox of andersom?
  • Anders een techneut inschakelen om die kelderbox los te koppelen van jouw wandcontactdoos. Wel iemand die weet hoe hij veilig met 230V moet werken. En als er dan iemand komt klagen kan je de discussie over kosten aan gaan.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-12 22:20
Mirte schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:26:
[...]

Vaak zijn bergingen aangesloten op algemene/ gezamenlijke stroom.
Je kan dit testen door je hoofdschakelaar uit te zetten, als dan de berging geen stroom heeft, dan zit het op jouw meterkast aangesloten.
In dat geval zou ik de vve verzoeken de extra kabels te verwijderen.
Sowieso als dit om blootliggende kabels gaat, zou ik melding hiervan maken.

Om aftappen te voorkomen word in begingen ook nog wel laagspanning systeem toegepast.
Zodat er dus geen koelkast aangesloten kan worden.
Pagina: 1 2 3 Laatste