Wordt mijn stroom afgetapt?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Vraag

• Podracer77
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-12 14:25
Mijn huisgenoot en ik vermoeden dat onze buren misschien de stroom aftappen.

Afgelopen jaar hebben wij met zijn 3en 4x zoveel stroom verbruikt t.o.v. 2018. In 2018 was het verbruik rond de 1500kwh en in 2019 was dit 6235kwh. Nou heb ik als tweaker wel wat meer apparaten in huis dan de gemiddelde Nederlander maar ik kan mij niet voorstellen dat al mijn upgrades over het afgelopen jaar de rekening hebben verviervoudigd.

Ik heb daarom twee weken geleden een energiemeter aangeschaft, de Blitzwolf SHP2 voor de geinteresseerden, en al het stroomverbruik in mijn kamer gemeten. Ik weet niet hoe vertrouwbaar zo'n apparaat is of of het erg lastig is om accuraat stroomverbruik te meten op zo'n manier, maar als ik mijn bevindingen pak en bereken hoeveel het per jaar zou zijn kom ik niet op zoveel verbruik uit. Daarom denken mijn huisgenoot en ik dat het mogelijk door de buren kan komen, zij zijn hier vorig jaar komen wonen en zelfs nog even binnen geweest om tijdens hun verbouwen onze water aansluiting te controleren.

Ons plan is daarom om morgen twee uur lang alle stroom af te sluiten om te kijken of de teller nog steeds door blijft lopen.
Om die reden vraag ik mij af of het handig is om alle schakelaren uit te zetten of om alle apparaten uit het stopcontact te trekken.
Hebben jullie hier nog tips voor?

Beste antwoord (via Podracer77 op 31-01-2020 07:36)

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:46
Podracer77 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:07:
[...]

Ik ben er weer. Moest even opwarmen met mijn straalkachel nadat ik zo'n tijd in de kou heb gezeten.

...

Ik kan dus denk ik wel met enige zekerheid zeggen dat de buren geen stroom aan het aftappen zijn en de oorzaak waarschijnlijk ligt bij een te lage inschatting over het verbruik van 2018.
Gewoon een tweaker waardig verbruik dus ;). Gezien 2018 kennelijk een schatting geweest is, is de kans overigens reëel dat je volgend jaar dus goedkoper uit zult vallen. 6235 kwh is ook voor een gemiddeld tweaker voor een tweepersoons huishouden iets aan de ruime kant. Vermoedelijk speelt gewoon de correctie van vorig jaar hierin mee.

Alle reacties

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:28
Ik zou alle groepen uitzetten en dan per groep aan en uitzetten, om te kijken op welke groep er een hoog verbruik is.

Als de buren bij jou aftappen, zal het pas na je hoofdmeter moeten zijn, anders kunnen de kosten nooit bij jou in rekening worden gebracht.

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:34
Als dit waar is, zou ik eerst de stekkers eruit doen. Dan kijken, en daarna de groepen een voor een uit doen.

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:40
Kijk ook even op de voorgaande rekening of deze daadwerkelijk opgenomen is of dat dat een geschat verbruik is. Ik ben daar ook eens mee de fout in gegaan.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-12 00:47

Twarp

just grin...

In de avond buiten gaan staan en een ander vragen of hij/zij de groepen uit wil gooien. Gaat het licht uit bij de buren bij uitschakeling en weer aan bij inschakeling, dan heb je een sterk punt. :P

Meh ...

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:15
Doe het als de buren niet thuis zijn, want als ze merken dat van hun hennepkwekerij het licht uitvalt, weten ze meteen dat je iets in de gaten hebt...

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:07
Eventueel zou je groep per groep kunnen uitschakelen, elke dag een andere groep om te zien welke groep veel stroom gebruikt.

Stelen kan uiteraard, maar lijkt mij toch niet heel waarschijnlijk.

Zijn er geen apparaten bij gekomen? Een cooker bijvoorbeeld? Een koffie machine? Elektrische verwarming? Iets buiten?

Controleer op hoeveel de meter staat voor je gaat slapen en op hoeveel als je wakker wordt om te zien wat je standby verbruik is.

Nogmaals: het lijkt mij stug dat ze 4500 kWh gebruiken zonder dat de stop er uit is gegaan, gezien ze dat op één punt zouden moeten hebben gedaan?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Met @Def1ant.
Trek alle stekkers uit de stopcontacten en kijk of het verbruik naar de nul gaat.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-12 20:11
4500 kwh uit één groep gaat makkelijk. Als je een beetje stofzuiger het hele jaar laat draaien heb je al snel 7000-9000 kwh.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dit is toch simpel. Alles los; dus _alle_ stekkers er uit, inclusief mechanische ventilatie, oven, vaatwasser, etc. etc.

Als de meter dan nog loopt de groepenkast open en met de stroomtang kijken op welke afgaande groep het zit. Die dan nogmaals nalopen om er zeker van te zijn dat je alles er uit hebt.

Als dan blijkt dat het naar de buren gaat; die groep uitschakelen, de nul aansluiten op een andere fase en weer inschakelen :+.

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-11 21:02
Die 4500kWh extra komt overeen met bijna 550W continu verbruik. Er moet in huis wel iets heel erg warm worden.....
Maar idd eerst even zelf de werkelijk meterstanden controleren. Kan zijn dat jullie wel rond de 3000-4000kWh/jaar verbruiken en afrekening 2018 is gedaan over een (veel) te lage schatting.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:07
Divak schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:32:
4500 kwh uit één groep gaat makkelijk. Als je een beetje stofzuiger het hele jaar laat draaien heb je al snel 7000-9000 kwh.
Tuurlijk, maar er zal meer op die groep aangesloten moeten zijn van TS zelf.

Uiteraard zouden de buren door de muur kunnen boren en een leiding kunnen 'kapen', waarbij het dus gesplitst moet worden zonder dat TS dit door heeft. Dan zouden de buren daar iets op kunnen aansluiten om wiet te kweken?

Er is waarschijnlijk een meer voor de hand liggende verklaring, bijvoorbeeld een vriezer die constant aanslaat

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik zeg het altijd in dit soort topics; hou maandelijks je verbruik bij! Zo zie je veranderingen in trends en ben je vreemde afwijkingen in verbruik voor en rare afrekeningen.

Het heeft me al eens heel vroeg een waterlekkage op doen sporen. In plaats van er pas achter te komen op de jaarafrekening.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Capacitor schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:27:
Ik zou alle groepen uitzetten en dan per groep aan en uitzetten, om te kijken op welke groep er een hoog verbruik is.

Als de buren bij jou aftappen, zal het pas na je hoofdmeter moeten zijn, anders kunnen de kosten nooit bij jou in rekening worden gebracht.
Alle groepen uitzetten zou niet werken, want hij/zij tapt af van 1 bepaalde groep.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-12 00:54
Tja, je vraagt het op tweakers... dus zeg ik: haal een youless https://www.youless.nl/home.html in huis. (er van uitgaande dat je een moderne meter hebt). Dan weet je altijd wat je verbruikt.

dan een voor een apparaten/groepen uitschakelen.

• kabeltjekabel
Frost_Azimov schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:54:
Tja, je vraagt het op tweakers... dus zeg ik: haal een youless https://www.youless.nl/home.html in huis. (er van uitgaande dat je een moderne meter hebt). Dan weet je altijd wat je verbruikt.

dan een voor een apparaten/groepen uitschakelen.
Niet uitschakelen, dan zouden ze het kunnen opmerken bij de buren. Ja, 1x doen, om de nul te vervangen door een andere fase >:)

• Podracer77
Def1ant schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:27:
Als dit waar is, zou ik eerst de stekkers eruit doen. Dan kijken, en daarna de groepen een voor een uit doen.
Bedankt voor je antwoord, ik denk dat we dit gaan doen morgen.
Twarp schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:29:
In de avond buiten gaan staan en een ander vragen of hij/zij de groepen uit wil gooien. Gaat het licht uit bij de buren bij uitschakeling en weer aan bij inschakeling, dan heb je een sterk punt. :P
Haha, dat is misschien niet zo'n heel gek idee.
President schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:29:
Zijn er geen apparaten bij gekomen? Een cooker bijvoorbeeld? Een koffie machine? Elektrische verwarming? Iets buiten?

Controleer op hoeveel de meter staat voor je gaat slapen en op hoeveel als je wakker wordt om te zien wat je standby verbruik is.
Ik heb eind 2018 wel een kleine straalkachel van 2000watt gekocht omdat het tijdens de winter erg koud kan worden op mijn kamer. Ik denk dat ik dat ding alleen gebruik wanneer het onder de 10 graden is buiten en als ik de weersgegevens van 2019 check bij de Bilt waren dat vijf maanden. Volgens mijn meter verbruikt die kachel rond de 0.6kwh en als ik dat keer 6 uur per dag keer vijf maanden doe kom ik uit op 540kwh.
tonschong schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:37:
Maar idd eerst even zelf de werkelijk meterstanden controleren. Kan zijn dat jullie wel rond de 3000-4000kWh/jaar verbruiken en afrekening 2018 is gedaan over een (veel) te lage schatting.
We hebben helaas geen slimme energiemeter dus ik moet zelf elk jaar de meterstanden doorgeven aan mijn huisbaas. Ik ga er daarom vanuit dat het niet om een schatting gaat.
President schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:37:
[...]
Er is waarschijnlijk een meer voor de hand liggende verklaring, bijvoorbeeld een vriezer die constant aanslaat
De koelkast/vriezer combo heb ik gecontroleerd en verbruiken samen met de magnetron rond de 440kwh dus dat kan het denk ik ook niet zijn.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

1500 kWh is erg weinig aan stroomverbruik. CV-Combi, droger, wasmachine, koel-vrieskast, magnetron etc etc. grote kans dat er een fout is gemaakt en er nu een afrekening van komt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Stiekem verhuisd in 2017/2018 en een rekening gehad op basis van de vorige bewoner? 550W verbuik is misschien stevig, maar met een PC die de hele dag aan staat zit je al op de helft. Ervan uitgaande dat de PC vol zit met schijven die vanwege een random appje niet in standby willen gaan ofzo. Dan nog de koelkast, wat netwerkproducten of radio luisteren via de TV en je bent er...

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:20
Heb je sinds 2018 een nieuwe meter gekregen?
Dan kan daar de oorzaak in zitten.

Heb je een slimme meter?
Www.slimmemeterportal.nl
Daar aanmelden, kun je je verbruik van de dag ervoor zien.

• kabeltjekabel
Of zo'n aftanse installatie zonder aardlekschakelaar (of defecte) en een hoogohmig aardlek in de tuin ofzo van 2,5A.

• Spenser
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-12 17:12
Podracer77 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:57:

[...]

Ik heb eind 2018 wel een kleine straalkachel van 2000watt gekocht omdat het tijdens de winter erg koud kan worden op mijn kamer. Ik denk dat ik dat ding alleen gebruik wanneer het onder de 10 graden is buiten en als ik de weersgegevens van 2019 check bij de Bilt waren dat vijf maanden. Volgens mijn meter verbruikt die kachel rond de 0.6kwh en als ik dat keer 6 uur per dag keer vijf maanden doe kom ik uit op 540kwh.

[...]
Verbruikt een Straalkachel niet continue 2kw, dus 2kWu per uur?

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
1500 in 2018 is nagenoeg onmogelijk.
Daar zit de fout.

• Podracer77
Hackus schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:58:
1500 kWh is erg weinig aan stroomverbruik. CV-Combi, droger, wasmachine, koel-vrieskast, magnetron etc etc. grote kans dat er een fout is gemaakt en er nu een afrekening van komt.
Ik zal het eens aan mijn huisbaas vragen of dat mogelijk is.
jadjong schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:59:
Stiekem verhuisd in 2017/2018 en een rekening gehad op basis van de vorige bewoner? 550W verbuik is misschien stevig, maar met een PC die de hele dag aan staat zit je al op de helft. Ervan uitgaande dat de PC vol zit met schijven die vanwege een random appje niet in standby willen gaan ofzo. Dan nog de koelkast, wat netwerkproducten of radio luisteren via de TV en je bent er...
Mijn huisbaas heeft dit huis al een stuk langer dan dat dus dat lijkt mij niet.
Verder heb ik een pc die bij normaal gebruik 160watt verbruikt en een kleine server samen met een pi die in totaal 50watt verbruiken idle.
FrankBlom schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:59:
Heb je sinds 2018 een nieuwe meter gekregen?
Dan kan daar de oorzaak in zitten.

Heb je een slimme meter?
Www.slimmemeterportal.nl
Daar aanmelden, kun je je verbruik van de dag ervoor zien.
Nee, we krijgen dit jaar als het goed is pas een slimme meter.
kabeltjekabel schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:00:
Of zo'n aftanse installatie zonder aardlekschakelaar (of defecte) en een hoogohmig aardlek in de tuin ofzo van 2,5A.
Dat zou mij niks verbazen, ik heb de meterkast net nog even gecontroleerd en ik zag nog een sticker uit 1988 er op zitten.

• sapphire
  • Registratie: November 2002

sapphire

Die-hard pruts0r

Grandisimo schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:02:
Daar zit de fout.
Mee eens, Wij zaten met 2 volwassenen en 1 kind op 3500~3600kWu en dat was al onder gemiddeld volgens leverancier :?

Gabriël AM5

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/ ... en ff naar beneden scrollen

Iperf

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

guido66 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:29:
Doe het als de buren niet thuis zijn, want als ze merken dat van hun hennepkwekerij het licht uitvalt, weten ze meteen dat je iets in de gaten hebt...
Waarom zou dat een probleem zijn? Ergste wat er kan gebeuren is dat ze stoppen met aftappen omdat ze weten dat je iets in de gaten hebt. Dat is toch wat je wilt?

• Podracer77
Spenser schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:01:
[...]

Er zit een temperatuur sensor in waardoor deze weer uit gaat wanneer het warm genoeg is. Hij staat ongeveer 10 minuten uit, en vervolgens weer 2 minuten aan. Maar terwijl hij aanstaat wordt er 1750watt verbruikt.

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-12 21:09
Daar zit de fout.
Denk dat je daar iets te pakken hebt; https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/

Aantal personen in huishoudenGemiddeld gebruik per jaarKosten per maand in €*
1 1.925 kWh 36
2 3.005 kWh 56
-> 3 3.605 kWh 67
4 4.155 kWh 77
5 4.375 kWh 81
6 4.385 kWh 81

Bron: Milieu Centraal en RVO (berekening Nibud, 2019)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-12 12:23

Rannasha

Does not compute.

Podracer77 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:57:

Een 2000 W kachel verbruikt 2000 W op vol vermogen, dus 2 kWh in een uurtje. Als je dat 6 uur per dag doet is dat 12 kW per dag. Keer 5 maand is dat 1800 kWh.

edit: Ok, ding staat dus niet de hele tijd op vol vermogen te blazen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rannasha op 29-01-2020 23:07 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
sapphire schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:04:
[...]

Mee eens, Wij zaten met 2 volwassenen en 1 kind op 3500~3600kWu en dat was al onder gemiddeld volgens leverancier :?
Hier hetzelfde huishouden met in 2019 5049 kWh 8)7. Misschien word ik wel afgetapt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kaaswagen schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:06:
[...]

Denk dat je daar iets te pakken hebt; https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/

Aantal personen in huishoudenGemiddeld gebruik per jaarKosten per maand in €*
1 1.925 kWh 36
2 3.005 kWh 56
3 3.605 kWh 67
4 4.155 kWh 77
5 4.375 kWh 81
6 4.385 kWh 81

Bron: Milieu Centraal en RVO (berekening Nibud, 2019)
en alles wat er tewiniening is doorgeven word bij de nieuwe stand gecorrigeerd

Iperf

• guido66
downtime schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:05:
[...]

Waarom zou dat een probleem zijn? Ergste wat er kan gebeuren is dat ze stoppen met aftappen omdat ze weten dat je iets in de gaten hebt. Dat is toch wat je wilt?
En als ze nu willen voorkomen dat je de politie inschakelt?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:20
sapphire schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:04:
[...]

Dat komt omdat ik met 6500kW het gemiddelde een beetje omhoog haal.
Heb 400w aan Sluimer verbruik, moet nog eens op onderzoek uit waar dat zit.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

guido66 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:11:
[...]

En als ze nu willen voorkomen dat je de politie inschakelt?
Waar ben je bang voor? Ik zie het probleem namelijk niet.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:22
Ach die schattingen.. Wij gebruikt met 2 volwassenen 1850kwh in 2019. Kijk dus vooral naar het verschil met het jaar ervoor en niet naar Nederland als gemiddeld. Met zoveel verschillende situaties zegt dat vaak niks.

• kabeltjekabel
Podracer77 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:04:

Dat zou mij niks verbazen, ik heb de meterkast net nog even gecontroleerd en ik zag nog een sticker uit 1988 er op zitten.
Post eens een foto.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Je doet dus een halve MWh met die kachel. Je doet een halve MWh met je server. Als je computer acht uur per dag aanstaat doe je daar ook een halve MWh mee.

Dan zit je dus al aan 1500kWh verbruik voor alleen die drie dingen. Ik denk dat het hopeloos optimistisch is dat het verbruik van je hele huishouden rond de 1500kWh ligt als jij dat al in je eentje doet met drie apparaten ;)

[ Voor 13% gewijzigd door eamelink op 29-01-2020 23:24 ]

• guido66
downtime schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:14:
[...]

Waar ben je bang voor? Ik zie het probleem namelijk niet.
Het zijn mijn buren niet....

Maar als de buren van TS inderdaad bewust illegaal bezig zijn, gaan ze het echt niet gezellig met hem oplossen. Dat jij je niet kunt indenken hoe zo’n situatie kan escaleren kan ik helaas niet helpen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Podracer77 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:24:

Afgelopen jaar hebben wij met zijn 3en 4x zoveel stroom verbruikt t.o.v. 2018. In 2018 was het verbruik rond de 1500kwh en in 2019 was dit 6235kwh. Nou heb ik als tweaker wel wat meer apparaten in huis dan de gemiddelde Nederlander maar ik kan mij niet voorstellen dat al mijn upgrades over het afgelopen jaar de rekening hebben verviervoudigd.
Eerlijk gezegd lijkt 1500Kwh me extreem laag voor een gezin van 3. Ik heb in m'n eentje al een jaarlijks verbruik van 3500-4000Kwh. En dat komt inderdaad van "wel wat meer apparaten" want ik verwarm gewoon met gas. 6200Kwh voor drie personen lijkt me dan geen onmogelijkheid.

Is er een kans dat er in 2018 gewoon te weinig in rekening is gebracht en dat ze in 2019 dus wat goed moesten maken om het recht te trekken?

• kabeltjekabel
Een keertje een '8' op de teller van de 1000 doorgegeven als een '6' en het jaar ernaa weer de juiste stand en je bent er ook inderdaad.

Met elektrische straalkachel, 3 personen en 1500 kWh / jaar is inderdaad heel erg laag.

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:28
Snake schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:52:
[...]

Alle groepen uitzetten zou niet werken, want hij/zij tapt af van 1 bepaalde groep.
Alles uitzetten en dan een voor een weer aanzetten om te kijken waar het verbruik zit. Dat zeg ik toch ook in mijn reactie?

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-12 09:05
vraagje hebt ge vloerverwarming of recentelijk een nieuwe cv ketel gekocht ?
de nieuwe pompen kunnen namelijk als deze vervuildt zijn ook een bak stroom trekken. er hoort een magneetfilter voor de nieuwe pompen te zitten.

maar mischien is er gewoon een boilertje ofzo stuk.
het is gewoon zoeken.

• Podracer77
Fish schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:08:
[...]

en alles wat er tewiniening is doorgeven word bij de nieuwe stand gecorrigeerd
Ik zal eens navragen bij mijn huisbaas of ze de rekening nogmaals wilt controleren.
kabeltjekabel schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:29:
Een keertje een '8' op de teller van de 1000 doorgegeven als een '6' en het jaar ernaa weer de juiste stand en je bent er ook inderdaad.

Met elektrische straalkachel, 3 personen en 1500 kWh / jaar is inderdaad heel erg laag.
Ik zal eens vragen of dat misschien gebeurt is.
Toen had ik de straalkachel nog niet en woonde er denk ik niet het hele jaar 3 mensen in huis. Maar mijn huisbaas vergeleek onze situatie wel met een ander huis wat zij bezit een paar huisnummers verder op. Die zitten in precies hetzelfde huis, ook met z'n 3en en verbruikte ook maar rond de 1500kwh.
miciel schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 07:02:
vraagje hebt ge vloerverwarming of recentelijk een nieuwe cv ketel gekocht ?
de nieuwe pompen kunnen namelijk als deze vervuildt zijn ook een bak stroom trekken. er hoort een magneetfilter voor de nieuwe pompen te zitten.

maar mischien is er gewoon een boilertje ofzo stuk.
het is gewoon zoeken.
Nee, beide niet. Ik heb afgelopen nacht de stroommeter op de boiler aangesloten, die is nu nog aan het meten. En over 13,5 uur is er 0.91kwh verbruikt en dan kom ik uit op ongeveer 650kwh per jaar.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-12 10:35
Wij zaten met z'n 2en op 5000kWh voordat we over gingen op een warmtepomp.
Okee, we hebben een Qooker, een zware NAS en nog wat apparatuur die continu aanstaat, maar toch.

Dus met een regelmatig gebruikte 2kW kachel, een boiler, 210watt gebruik van alleen jouw PC en Pi, blijkbaar nog veel meer apparaten (iedere post komen er weer apparaten bij) en het feit dat je een huisgenoot hebt (met een eigen TV en apparatuur, apart van die van jou) vind ik dit totaal geen vreemd verbruik.
Podracer77 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:06:
[...]

Nee, beide niet. Ik heb afgelopen nacht de stroommeter op de boiler aangesloten, die is nu nog aan het meten. En over 13,5 uur is er 0.91kwh verbruikt en dan kom ik uit op ongeveer 650kwh per jaar.
Dat lijkt me verbruik als je geen warm water gebruikt. Ga eens een keer douchen en meet het nog eens, denk dat je schrikt van het verbruik dan.

[ Voor 42% gewijzigd door OverSoft op 30-01-2020 09:09 ]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-12 09:05
OverSoft schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:07:

[...]

Dat lijkt me verbruik als je geen warm water gebruikt. Ga eens een keer douchen en meet het nog eens, denk dat je schrikt van het verbruik dan.
ik wou net zeggen boiler opwarmen is ongeveer een uurtje of 2 en dan 1 a 2 kw. afhankelijk van de inhoud en het vermogen.

[ Voor 38% gewijzigd door miciel op 30-01-2020 09:23 ]

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:18
Misschien heeft je huisgenoot een mining-rig in zijn kamer?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• OverSoft
Panzer_V schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:26:
Een beetje mining-rig doet minimaal 1kW en hoor je gegarandeerd.
1kW continu is 8760kWu per jaar, dus dat lijkt me sterk.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
OverSoft schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:29:
[...]

Een beetje mining-rig doet minimaal 1kW en hoor je gegarandeerd.
1kW continu is 8760kWu per jaar, dus dat lijkt me sterk.
Kan prima weg te werken zijn kwa geluid als je creatief bent en het is een optie om je mining rig na 1 januari te starten ;)

Fixing things to the breaking point...

• OverSoft
RGAT schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:31:
[...]

Kan prima weg te werken zijn kwa geluid als je creatief bent en het is een optie om je mining rig na 1 januari te starten ;)
True, maar het lijkt me sterk. ;)

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Daar zit de fout.
hoezo zou dat onmogelijk zijn ik verbruik ook maar 1500kw per jaar. ik woon alleen in een appartement van 80m3 en kook ook nog op inductie.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/swd9sXZ/Knipsel.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door RenaldoN op 30-01-2020 09:38 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
OverSoft schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:32:
[...]

True, maar het lijkt me sterk. ;)
Zou het zelf ook niet verwachten maar iig grotere kans op een mining rig dan buren die illegaal aftappen :P

Fixing things to the breaking point...

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je gewoon alles even lostrekt (ook je koelkast enzo) kun je zien wat je verbruik nog is. De kans dat je afgetapt wordt lijkt me vrij klein. Je weet denk ik gewoon niet wat je verbruikt, en zou het ook per apparaat kunnen gaan meten.

1500 kwh zou op zich best kunnen kloppen. Eerste hit op Google:
Je energieverbruik is afhankelijk van je thuissituatie.

Om een idee te geven:

Een alleenstaande met een appartement, gebruikt ongeveer 600 kWh per jaar.
Heb je een klein gezin en woon je in een rijhuis, dan verbruik je waarschijnlijk ongeveer 1200 kWh per jaar.
Een gemiddeld huishouden zal op jaarbasis ongeveer 3500 kWh gebruiken.
Een groot huishouden met een woning in de bebouwde kom, verbruikt ongeveer 7500 kWh.
Let op, als je ook elektrisch verwarmt, ligt je verbruik waarschijnlijk een stuk hoger. Er kan maar liefst 12.500 kWh extra worden verbruikt
Die let op geld voor jou ook met die straalkachel. Maar ik zou gewoon gaan meten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• kabeltjekabel
Marzman schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:36:
[...]

Een alleenstaande met een appartement, gebruikt ongeveer 600 kWh per jaar.
Jajaaa, met LED verlichting, gaskookplaat, gasgestookte verwarming, douchen in het zwembad en uniform van de zaak (wat daar in de was gaat. 600 8)7

EDIT: En vooral geen Mediabox XL van Ziggo :P

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-01-2020 09:40 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

kabeltjekabel schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:39:
[...]

Jajaaa, met LED verlichting, gaskookplaat, gasgestookte verwarming, douchen in het zwembad en uniform van de zaak (wat daar in de was gaat. 600 8)7
Dat staat er toch bij, let op. Maar het kan, als je niet electrisch verwarmt (en kookt). En hij geeft het zelf aan in de TS wat zijn verbruik vorig jaar was.

Zo'n gekke omstandigheden zijn dat niet. Bijna iedereen heeft led verlichting, gasgestookte verwarming is ook nog populair, ook voor warm water. Bij mensen met zonnepanelen, warmtepompen (of straalkachels zoals TS) en inductie veranderen de omstandigheden natuurlijk.

/▌

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-12 11:05
Daar zit de fout.
Ik met mijn vriendin gebruiken 2020kwh per jaar en 655m3 gas per jaar, wij hebben een riante tussenwoning, met bad.

Daarnaast werkt mijn vriendin op verschillende dagen, dus het komt wel eens voor dat er iemand de hele dag thuis is.

• Probub
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-12 17:34
ik heb in het verleden goede ervaringen gehad met een Smappee. Deze meet bij de hoofdaansluiting het daadwerkelijke verbruik.

• kabeltjekabel
Marzman schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:47:
[...]

Dat staat er toch bij, let op. Maar het kan, als je niet electrisch verwarmt (en kookt). En hij geeft het zelf aan in de TS wat zijn verbruik vorig jaar was.

Zo'n gekke omstandigheden zijn dat niet. Bijna iedereen heeft led verlichting, gasgestookte verwarming is ook nog populair, ook voor warm water. Bij mensen met zonnepanelen, warmtepompen (of straalkachels zoals TS) en inductie veranderen de omstandigheden natuurlijk.
Er staat niet bij dat dat is zonder kleren wassen, zonder thee drinken en een dieet van salades die je direct opeet omdat je geen koelkast hebt.

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
1500 kWh is wellicht niet hoog, maar zijn tweeën is ons verbruik de laatste 4 jaar (eerst in een appartement en vervolgens in een huis) niet hoger geweest dan 1400-1500 kWh. Met drie personen zou het misschien iets hoger zijn, dan nog hoef je niet hoger dan 3000kWh hoeven te komen, laat staan 6200kWh+.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:23

_Apache_

For life.

Daar zit de fout.
Wij zaten met een 2 persoonshuishouden rond de 2100kWh (rijtjeshuis), 2200kWh voor het jaar ervoor in een appartement. Dus zo gek vind ik het niet. Je moet vooral kijken wat de opbouw is van dat jaar. Wat is het verbruik voor alle maanden.

Vooral als je geen elektrische verwarming hebt (elektrische boiler in een appartement is niet zo ongebruikelijk) kan je snel naar beneden.

offtopic:
Nu zitten we met zonnepalemen - in gebruik vanaf mei - op 100kWh / jaar voor 2019. d:)b

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:35
Vaenir schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:07:
[...]

Hier hetzelfde huishouden met in 2019 5049 kWh 8)7. Misschien word ik wel afgetapt.
Tja ik zit met een gezin van 4 in een redelijk grote woning op 2200 kWh per jaar, misschien tap ik wel af bij de buren?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-12 13:07
Gewoon naar de buren lopen, aanbellen (op eigen kosten) en de zaak bespreken.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:02
Ik heb een grote woning en jong gezin vam 2. Vrouw werkt niet dus veel thuis.
Jaarverbruik circa 4500kw

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het kan ook een meetfout (denkfout eigenlijk, want de meter klopt dan wel) zijn bij de TS. Als hij geen slimme meter heeft en de meterstanden zijn nu pas opgenomen en vorig jaar niet dan zit er gewoon een soort correctie in omdat hij altijd te weinig voorschot betaald heeft. Maar het komt er op neer dat hij gewoon moet gaan meten en tussentijds af en toe zijn meterstanden moet bekijken.
kabeltjekabel schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:50:
[...]

Er staat niet bij dat dat is zonder kleren wassen, zonder thee drinken en een dieet van salades die je direct opeet omdat je geen koelkast hebt.
Dat zal met kleren wassen en koelkast zijn. Misschien 30 graden wasjes voor iemand die op kantoor zit en een niet te grote A+++ koelkast. Je bent wel aan het zoeken heh, het is niet mijn bron :) Ik geef alleen aan dat het wel zal kunnen en TS geeft aan in zijn post dat het vorig jaar bij hem zo was.

/▌

• Podracer77
Dit is de meter die we hebben
Afbeeldingslocatie: https://dewekker.dev/kastje.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dewekker.dev/hoofd-schakelaars.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dewekker.dev/kleine-schakelaars.jpg

En de sticker uit 1988
Afbeeldingslocatie: https://dewekker.dev/sticker.jpg
Panzer_V schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:26:
Ik denk niet dat ze hier technisch genoeg voor zijn.

Ik heb zelf wel een 3D printer (Ender 3 Pro) en die heb ik gemeten op een verbruik van 100 watt per uur. Deze heeft verder ook alleen maar vanaf augustus een paar maanden aan gestaan voor een groot project, momenteel wordt hij niet gebruikt.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:45
Analoge meter dus standen worden of opgenomen door persoon die langs komt of je hebt een kaart ontvangen om de standen door te geven. Hierbij is het inderdaad goed mogelijk dat vorige keer een te laag getal is doorgegeven, en nu een te hoog getal zoals @kabeltjekabel ook aan geeft.

Als je het bij elkaar op telt kom je op ca 8300, dus iets meer dan 4KW/h per jaar, wat niet zo heel gek is voor 4 personen.

• Podracer77
Aragnut schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:12:
Analoge meter dus standen worden of opgenomen door persoon die langs komt of je hebt een kaart ontvangen om de standen door te geven. Hierbij is het inderdaad goed mogelijk dat vorige keer een te laag getal is doorgegeven, en nu een te hoog getal zoals @kabeltjekabel ook aan geeft.

Als je het bij elkaar op telt kom je op ca 8300, dus iets meer dan 4KW/h per jaar, wat niet zo heel gek is voor 4 personen.
Nog iets erger, ik maak een foto en stuur deze door naar mijn huisbaas.

• Hielko
  • Laatst online: 21:29
Gezien alle apparatuur die je hebt (en dan hebben we het nog niet eens over je huisgenoot) lijkt het me eigenlijk wel 100% zeker dat je in 2018 geen 1500kWh hebt verbruikt, maar een stuk meer. Dat is een laag verbruik voor 1 persoon solo, en als je dan met meerdere mensen op kamers bent gaat het al snel heel rap omhoog, want dan heeft iedereen een eigen computer, een eigen tv. En dan heb ik het nog niet eens over dingen zoals een elektrische kachel (die waarschijnlijk alleen al zo'n verbruik kan hebben) en 3d-printers.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:23
RenaldoN schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:33:
[...]

hoezo zou dat onmogelijk zijn ik verbruik ook maar 1500kw per jaar. ik woon alleen in een appartement van 80m3 en kook ook nog op inductie.

[Afbeelding]
Het is inderdaad zeker niet onmogelijk. Wij gebruiken ca. 2500 kWh met 4 personen. Dat is inclusief warmtepomp droger die minimaal 5x per week draait.

Ik vermoed echter dat die elektrische kachel van 2 kW de boosdoener is. als die in het winterseizoen (120 dagen) netto 15 uur per dag aan staat, gebruik je 3600 kWh.

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
RenaldoN schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:33:
[...]

[Afbeelding]
1500kwh is erg laag mijn situatie is vergelijkbaar en verbruik in mijn eentje ook makkelijk 3000kwh

je moet goed nadenken wat er in de afgelopen jaren in jou situatie is gewijzigd.

1. zo straalkachel kan een energie slurper zijn.
2. ben je in de afgelopen jaren gewisseld van energie maatschappij? (dan zou er dus uit kunnen zijn gegaan van een schatting ipv juiste cijfers
3. denk heel goed aan stand-by verbruik zoals al eerdergenoemd decoders, tv, servers, pc,s etc... verbruiken bij elkaar ook al snel 100+ watt continue.
4. meten is weten kijk dagelijks je meter standen na noteer dit in een excel koppel dit aan je verbruikskosten en je kan makkelijk uitrekenen hoeveel je verbruikt.
5. inderdaad groepen uitschakelen en kijken of de meter langzamer gaat lopen en bij welke groepen hij weer sneller gaat.
6. mocht je de kans hebben koop een slimme thermostaat die alles voor je bij houd denk aan een nest of toon.
7. kans dat je buren de kans hebben gehad om aanpassingen te maken in jou stroom net zijn klein maar hebben jullie een gedeelde en toegankelijke ruimte onder de woning ? (berging of kruipruimte) kijk daar eens in of je vreemde kabels of iets ziet?
8. je hebt een huisbaas dus vermoed particuliere huur? zo ja kijk of je niet misschien een gedeelde meter hebt met je buren?

nu kan ik nog een boel andere punten opnoemen maar kijk goed naar je eigen situatie dingen waarvan jezelf denkt dat het wel mee zal vallen kunnen best veel energie kosten.

denk aan oude apparatuur zoals een oude koelkast die gaat vaker aan dan een nieuw zuiniger model.
of oude wasmachine kost het meer energie om warm te worden.

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

• kabeltjekabel
Marzman schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:06:
Het kan ook een meetfout (denkfout eigenlijk, want de meter klopt dan wel) zijn bij de TS. Als hij geen slimme meter heeft en de meterstanden zijn nu pas opgenomen en vorig jaar niet dan zit er gewoon een soort correctie in omdat hij altijd te weinig voorschot betaald heeft. Maar het komt er op neer dat hij gewoon moet gaan meten en tussentijds af en toe zijn meterstanden moet bekijken.

[...]

Dat zal met kleren wassen en koelkast zijn. Misschien 30 graden wasjes voor iemand die op kantoor zit en een niet te grote A+++ koelkast. Je bent wel aan het zoeken heh, het is niet mijn bron :) Ik geef alleen aan dat het wel zal kunnen en TS geeft aan in zijn post dat het vorig jaar bij hem zo was.
Ja, ik kraak die 600 kWh hard omdat het echt nergens op slaat. Met een bakkie koffie / thee, kleren wassen, koelkast, mechanische ventilatie en wifirouter is die 600 kWh allang opgesoepeert.

En inderdaad om nog maar te zwijgen van die elektrische boiler die er in veel appartementen hangt.

Ik heb even gezocht en volgens mij heb je dit van een of andere Belgensite gehaalt, klopt dat?

Kijk anders eens bij milieucentraal (flutclub verder..); die zetten al een 1 voor die 600 ofwel 1600 kWh voor 1 persoon in een appartement.
Podracer77 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:07:
[...]

Dit is de meter die we hebben
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

En de sticker uit 1988
[Afbeelding]

[...]

Ik denk niet dat ze hier technisch genoeg voor zijn.

Ik heb zelf wel een 3D printer (Ender 3 Pro) en die heb ik gemeten op een verbruik van 100 watt per uur. Deze heeft verder ook alleen maar vanaf augustus een paar maanden aan gestaan voor een groot project, momenteel wordt hij niet gebruikt.
Zou wel kunnen dat die kast in 1988 geplaatst is ja. Verder niks mis mee indien de aardlekschakelaars nog goed zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-01-2020 10:39 ]

• Podracer77
Nivado schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:22:
[...]

Het is inderdaad zeker niet onmogelijk. Wij gebruiken ca. 2500 kWh met 4 personen. Dat is inclusief warmtepomp droger die minimaal 5x per week draait.

Ik vermoed echter dat die elektrische kachel van 2 kW de boosdoener is. als die in het winterseizoen (120 dagen) netto 15 uur per dag aan staat, gebruik je 3600 kWh.
Maar dat staat hij dus niet. In een andere post gaf ik ook al aan dat er een temperatuur sensor in zit. Dit houd in dat het apparaat ongeveer 10 minuten uit staat, waarna het te koud wordt en vervolgens gaat hij weer 2 minuten aan. Hierbij wordt ook iets minder watt verbruikt, 1750watt tegenover de 2000watt die op de doos staat.

Ik gebruik het apparaat ook gemiddeld 6 uur per dag als ik 4 uur doordeweeks pak en iets meer in het weekend. En als ik er dan vanuit ga dat ik het maar 5 maanden per jaar gebruik, de maanden waarin volgens de Bilt de temperatuur onder de 10 graden lag en ik ook echt een reden heb om het te gebruiken dan kom ik zelf uit op een verbruik van 540kwh.

• OverSoft
Podracer77 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:07:
[...]

He, kijk, nog een apparaat die blijkbaar langere tijd heeft aangestaan.
Ik denk dat dat verbruik zo gek nog niet is, die zal een heel eind kloppen.

Het is bij een bezetting van 3 man dan ook 2100kWh uur per persoon per jaar.
Als alleen jouw kacheltje al bijna 600kWh doet, dan geloof ik dit direct.

Ik vraag me echter af of die 1500kWh van vorig jaar klopt.

[ Voor 11% gewijzigd door OverSoft op 30-01-2020 10:42 ]

• kabeltjekabel
Podracer77 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:37:
[...]

Maar dat staat hij dus niet. In een andere post gaf ik ook al aan dat er een temperatuur sensor in zit. Dit houd in dat het apparaat ongeveer 10 minuten uit staat, waarna het te koud wordt en vervolgens gaat hij weer 2 minuten aan. Hierbij wordt ook iets minder watt verbruikt, 1750watt tegenover de 2000watt die op de doos staat.

Ik gebruik het apparaat ook gemiddeld 6 uur per dag als ik 4 uur doordeweeks pak en iets meer in het weekend. En als ik er dan vanuit ga dat ik het maar 5 maanden per jaar gebruik, de maanden waarin volgens de Bilt de temperatuur onder de 10 graden lag en ik ook echt een reden heb om het te gebruiken dan kom ik zelf uit op een verbruik van 540kwh.
Die 2000 is gewoon een nominale waarde. Als je een wat lagere netspanning hebt kan dat zo een tikkie minder worden.

Maar als je alleen in je eentje al 500 kWh + door die elektrische kachel jaagt en je woont er met 3 man... dan klopt die 1500 dus van geen kant.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

kabeltjekabel schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:35:
[...]

Ja, ik kraak die 600 kWh hard omdat het echt nergens op slaat. Met een bakkie koffie / thee, kleren wassen, koelkast, mechanische ventilatie en wifirouter is die 600 kWh allang opgesoepeert.

En inderdaad om nog maar te zwijgen van die elektrische boiler die er in veel appartementen hangt.
Ah, die 600 kWh val je over, ik keek naar die 1200, TS had het over 1500 kWh voor vorig jaar en zit in een huishouden van 2. Om van twee naar eenpersoons het te halveren is inderdaad een beetje symplistisch (en kan niet kloppen).
kabeltjekabel schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:40:
[...]

Die 2000 is gewoon een nominale waarde. Als je een wat lagere netspanning hebt kan dat zo een tikkie minder worden.

Maar als je alleen in je eentje al 500 kWh + door die elektrische kachel jaagt en je woont er met 3 man... dan klopt die 1500 dus van geen kant.
Misschien dat vorig jaar zijn meterstand niet opgenomen is en dat ze gewoon van de voorschotten zijn uitgegaan. Dan zit in die 6000 kWh een correctie en is het eigenlijk 7500 kWh over twee jaar.

[ Voor 31% gewijzigd door Marzman op 30-01-2020 10:47 ]

/▌

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-12 12:16
Ik denk dat de waarde van 1.500 voorgaand jaar niet klopt. Of zat er toen één persoon in? In ieder geval is dat erg weinig voor een woonhuis. Je bent wel vrij achteloos in verbruikers. Oh, een straalkachel 5 maanden. Een een paar maanden een 3D-printer van 100W doet toch niet zoveel... Daarnaast nog meer dan gemiddeld aan apparaten zeg je zelf.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Podracer77
OverSoft schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:40:
[...]

He, kijk, nog een apparaat die blijkbaar langere tijd heeft aangestaan.
Ik denk dat dat verbruik zo gek nog niet is, die zal een heel eind kloppen.

Het is bij een bezetting van 3 man dan ook 2100kWh uur per persoon per jaar.
Als alleen jouw kacheltje al bijna 600kWh doet, dan geloof ik dit direct.

Ik vraag me echter af of die 1500kWh van vorig jaar klopt.
Ik zal aan mijn huisbaas nog de gegevens opvragen om te kijken of het klopt.
Het is inderdaad wel zo dat ik sinds 2019 wat zwaardere apparatuur heb en ik wil best geloven dat ik nu in mijn eentje 1500kwh verbruik. Maar dan lijkt 3000-3500kwh mij een realistischer getal en niet het dubbele daarvan.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hilarisch topic dit. TS heeft zelf al vijf apparaten genoemd (elektrische kachel, boiler, 3D printer, server, computer) die gezamenlijk al 2500 kWh per jaar doen volgens zijn eigen metingen.

Dan zijn er nog alle andere apparaten én twéé huisgenoten met apparatuur.

Daar komt een bijbehorend verbruik uit en wat is de eerste respons? De buren zullen wel aftappen :+

En daarna allemaal mensen zonder servers, boilers, elektrische kachels, 3D printers en huisgenoten die roepen dat 1500 kWh echt niet gek is :P

• Podracer77
eamelink schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:56:
Hilarisch topic dit. TS heeft zelf al vijf apparaten genoemd (elektrische kachel, boiler, 3D printer, server, computer) die gezamenlijk al 2500 kWh per jaar doen volgens zijn eigen metingen.

Dan zijn er nog alle andere apparaten én twéé huisgenoten met apparatuur.

Daar komt een bijbehorend verbruik uit en wat is de eerste respons? De buren zullen wel aftappen :+

En daarna allemaal mensen zonder servers, boilers, elektrische kachels, 3D printers en huisgenoten die roepen dat 1500 kWh echt niet gek is :P
Ja het is helaas een beetje uit de hand gelopen. In het jaar waarin er 1500 verbruikt is had ik zelf ook nog geen kachel, 3d printer, server of meer verbruikende pc.
Maar mijn ene huisgenoot heeft een lamp en een laptop en mijn andere heeft dat plus nog een tv, dus ik kan mij niet voorstellen dat ze bijzonder veel gebruiken.
Of heb ik het dan helemaal mis?

• JanVan
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08-2023
Hier 2400 kWh met 2 personen, inductie-koken, 2 laptops en nas. Geen idee wat inductie-koken aan stroom vraagt.

• Skyaero
  • Niet online
Ik mis in je hele verhaal wat er nu precies op de facturen staat die je hebt gekregen.

-Over welke periode is de factuur van "2018", d.w.z. hoeveel dagen?
-Er staat een begin en eindmeterstand op deze factuur. Zijn deze opgenomen of geschat. Als de meterstanden geschat zijn, dan staat dat vermeld op de factuur.
- Als de meterstanden niet geschat zijn, komen zij overeen met de opname/foto die jij gemaakt hebt?

Idem ditto voor de factuur van 2019.

Wat is de datum en waarde van de eindmeterstand op de factuur van 2019.
Wat is de meterstand nu?
Wat is het verschil in meterstand en het aantal dagen tussen deze opnames? Je kunt een kWh/dag uitrekenen. Als je dit ook voor de facturen van 2018 en 2019 doet, waar kom je dan op uit?

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-11 23:33
Sowieso kun je er na 1 nacht toch al uit zijn wat je 'basis verbruik is'? Daarmee bedoel ik alles wat 24/7 aan staat. Wifi router, wekker radio, koelkast, etc. Reken op (gemiddeld) zo'n 50W, misschien tegen de 100W. Mag niet heel veel meer zijn.

Dat betekent dat je na 1 nachtje slapen (=8 uur) typisch ongeveer 1 kWh hoger moet staan. Heel misschien 2 (zit je op ~250W continue). Als dat >3 is, heb je meteen al stof tot nadenken - waar zit dat dan? Als je wel op de 1 a 2 kWh per nacht zit, wordt er in ieder geval niet permanent afgetapt...

• OverSoft
Podracer77 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:02:
[...]

Ja het is helaas een beetje uit de hand gelopen. In het jaar waarin er 1500 verbruikt is had ik zelf ook nog geen kachel, 3d printer, server of meer verbruikende pc.
Maar mijn ene huisgenoot heeft een lamp en een laptop en mijn andere heeft dat plus nog een tv, dus ik kan mij niet voorstellen dat ze bijzonder veel gebruiken.
Of heb ik het dan helemaal mis?
En een boiler en andere apparatuur die gezamenlijk gebruikt wordt.

• Podracer77
Skyaero schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:06:
Ik mis in je hele verhaal wat er nu precies op de facturen staat die je hebt gekregen.

-Over welke periode is de factuur van "2018", d.w.z. hoeveel dagen?
-Er staat een begin en eindmeterstand op deze factuur. Zijn deze opgenomen of geschat. Als de meterstanden geschat zijn, dan staat dat vermeld op de factuur.
- Als de meterstanden niet geschat zijn, komen zij overeen met de opname/foto die jij gemaakt hebt?

Idem ditto voor de factuur van 2019.

Wat is de datum en waarde van de eindmeterstand op de factuur van 2019.
Wat is de meterstand nu?
Wat is het verschil in meterstand en het aantal dagen tussen deze opnames? Je kunt een kWh/dag uitrekenen. Als je dit ook voor de facturen van 2018 en 2019 doet, waar kom je dan op uit?
De factuur van 2018 heb ik helaas niet en die van 2019 ligt thuis, maar als ik mij niet vergis ging het om een periode van 383 dagen.
Die berekening zal ik vanavond moeten doen als ik weer thuis ben.

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:59
Spenser schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:01:
[...]

Hmm zelfs met 2kw x 6 uur per dag x 180 dagen kom ik op 2160kWh, wat slechts de helft van het meerverbruik verklaart.

Cash is king.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:27
kabeltjekabel schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:35:
Dit is toch simpel. Alles los; dus _alle_ stekkers er uit, inclusief mechanische ventilatie, oven, vaatwasser, etc. etc.

Als de meter dan nog loopt de groepenkast open en met de stroomtang kijken op welke afgaande groep het zit. Die dan nogmaals nalopen om er zeker van te zijn dat je alles er uit hebt.

Als dan blijkt dat het naar de buren gaat; die groep uitschakelen, de nul aansluiten op een andere fase en weer inschakelen :+.
_O- _O- _O-

*poeffff

• stefanass
  • Laatst online: 13-12 15:55
Je zegt zelf dat je geen slimme meter hebt en dus alles zelf door moet geven voor de jaarafrekening.

Misschien vorig jaar per ongeluk de verkeerde (te lage) meterstand doorgegeven? Wat nu weer wordt gecorrigeerd doordat wel de juiste stand is doorgegeven?

Bv. je hebt 3600 doorgegeven wat eigenlijk 6300 had moeten zijn o.i.d.

[ Voor 12% gewijzigd door stefanass op 30-01-2020 11:17 ]

• Señor Sjon
Dat denk ik eerder. Het is eerder gebeurd...

Ga eventueel bij je verhuurder na wat de jaarafrekeningen waren van 2017, 2018 en 2019. Dan kan je zo zien of er een tendens is.

• Podracer77
Ik heb gisteravond om 23:24 een foto gemaakt van de meterstanden en vanochtend om 08:08 en tussen die tijd is er ongeveer 2.3kwh verbruikt.
Het enige wat naar mijn weten de hele nacht aan heeft gestaan is mijn server, mijn pi en de koelkast/vriezer combo.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:18
Je hebt een meter met dubbel telraam.

Een plausibele hypothese is dat de vorige keer slechts telraam 1 is opgenomen, die van het nachtverbruik.

Enfin, zonder standenoverzicht van toen kom je niet veel verder.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• OverSoft
Podracer77 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:38:
Ik heb gisteravond om 23:24 een foto gemaakt van de meterstanden en vanochtend om 08:08 en tussen die tijd is er ongeveer 2.3kwh verbruikt.
Het enige wat naar mijn weten de hele nacht aan heeft gestaan is mijn server, mijn pi en de koelkast/vriezer combo.
En boiler, en apparatuur van je huisgenoten.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12 12:22

Felyrion

goodgoan!

Ik moet zeggen dat ik niet heel erg schrik van dat gebruik voor 3 personen, maar het ligt er natuurlijk wel aan hoe de situatie is.
Zelf zit ik alleen al aan de 5000kWh, maar ik heb veel netwerk en server apparatuur staan voor hobby/werk.

Verlichting kan ook een bult schelen, mochten hier nog gloeilampen tussen zitten. Dan kan een dag thuis met meerdere personen zo een paar kWh schelen ten opzichte van een dag niemand thuis.

En ik zou gewoon even zo'n stekker kopen waar je je verbruik kunt meten, kost je misschien een tientje. Doe deze eens een dag tussen je koelkast, je vriezer, je boiler, je server etc.
Dan kun je meten hoeveel deze apparaten verbruiken over een dag.

random voorbeeld:
pricewatch: Brennenstuhl PM 231 E

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-12 11:34

psy

Even snel gerekend....2300 watt op 524 minuten is 264 watt per uur.
Het is aardig wat, maar ook weer niet gigantisch veel.
Per jaar is dat 2312 kWh

@Podracer77 bel gewoon netbeheerder Alliander (profiel zegt dat je in Rotterdam woont) en vraag de standen na over afgelopen jaren. Dan heb je alles direct ;)

[ Voor 35% gewijzigd door psy op 30-01-2020 11:57 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-12 14:59
Ik ben net als meerdere hierboven ook van mening dat het een fout in de 2018 berekening betreft.

Voor een eenpersoons huishouden (appartement) is het geschatte gemiddelde verbruik 2200kwh en 1200m³ stroom/gas.
Laat dit aan de hoge kant zijn qua schatting.

Mijn eigen verbruik zit op 1200kwh en 700m² vorig jaar.
Lijkt mij heel erg stug dat jij met een drie persoons huishouden net boven mijn verbruik zit.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Podracer77 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:13:
[...]

Nog iets erger, ik maak een foto en stuur deze door naar mijn huisbaas.
Heb je vorig jaar ook een foto gemaakt van het verbruik?
Leg die twee eens naast elkaar en zit je dan nog steeds op een verbruik van boven de 6.000 kWh?
Ik vermoed dat je gewoon ergens een leesfoutje hebt gemaakt en dat er vorig jaar "te weinig" in rekening is gebracht en dit nu is gecorrigeerd. Ik vermoed dat het jaar met 1.500 kWh onjuist is, mede gezien de leeftijd van het gebouw (nieuwe gebouwen zijn energie zuiniger wegens aangepaste wet- en regelgeving). Denk dat de 1.500 kWh eerder 2.500 kWh of zelfs 3.500 kWh had moeten zijn. Dan zou je nu op 4.000 kWh of 5.000 kWh uit moeten komen, wat gezien jouw extra elektronica ook niet eens een extreme stijging zou betreffen.

Probeer verder eens twee weken achter elkaar op vaste tijden het verbruik te meten (bijv. 08:00 uur en 20:00 uur, zodat je weet wat er overdag en 's nachts wordt verbruikt). Hiermee krijg je een beter inzicht, wat er op een dag en nacht aan stroom verbruikt wordt. En tevens kan je 2x een zelfde dagen met elkaar vergelijken.

In het kader van meten is weten:
Verbruik 2014 (351 dagen): 1.584 kWh 2 volwassen + 1 kind
Verbruik 2015 (353 dagen): 2.182 kWh 2 volwassen + 1 kind + 1 kind onderweg
Verbruik 2016 (364 dagen): 1.984 kWh 2 volwassen + 2 kinderen
Verbruik 2017 (365 dagen): 2.235 kWh 2 volwassen + 2 kinderen + 1 kind onderweg
Verbruik 2018 (372 dagen): 2.102 kWh 2 volwassen + 3 kinderen
Verbruik 2019 (365 dagen): 2.392 kWh 2 volwassen + 3 kinderen

Zoals je ziet, is ons energieverbruik hoger, toen er een kind onderweg was. Dat is tevens de verklaring voor het hoger energie verbruik, want vrouwlief en zwanger zijn was geen goede combinatie... Bij beide zwangerschappen al redelijk vroeg (vanaf 12 weken zwanger) "ziek" thuis. Hierdoor vaker de tv aan, vaker het licht aan, etc. Dat vertaald zich dus ook in een hogere energie rekening.
Volgens onze energie leverancier, zitten wij tussen het verbruik van een één persoon (1.925 kWh) en twee persoonshuishouden (3.005 kWh) in. Echter vertrouw ik die cijfers niet helemaal... Want zo energiezuinig / energiebewust zijn wij ook weer niet.
Zo koken wij op inductie, draaien we (met 3 kinderen) ongeveer 7 tot 10 wassen per week en ongeveer 4 tot 6 (warmte pomp) droger wassen.
Gas verbruiken we niet, aangezien we een gasloze woning hebben (lang leve de stadsverwarming :N )
Maar ook qua stadsverwarming zitten we lager dan het verbruik dat de energieleverancier aangeeft.
Wij zitten zelfs ruim onder het "gemiddelde verbruik" van een flat (25 GJ), terwijl wij in een tussenwoning van 140m2 wonen. Een tussenwoning volgens de energieleverancier verbruikt gemiddeld 29 GJ, terwijl wij bijna op de helft daarvan zitten (16,6 GJ).

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:55

macnerd

No Apples please :-)

Felyrion schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:51:
Verlichting kan ook een bult schelen, mochten hier nog gloeilampen tussen zitten. Dan kan een dag thuis met meerdere personen zo een paar kWh schelen ten opzichte van een dag niemand thuis.
Ik heb sinds kort wat Shelly's in huis, en die dingen meten ook stroomverbruik (naast aan/uit via een app). Zo kwam ik er achter dat de halogeenspotjes in m'n badkamer (3 stuks) samen iets van 65W doen... dat is evenveel als alle verlichting in de rest van het huis (3 verdiepingen, meerdere kamers, meerdere lampen per kamer). Dus niet-LED verlichting is zeker een dingetje om naar te kijken.

MacNerd

• Podracer77
macnerd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:52:
[...]

Ik heb sinds kort wat Shelly's in huis, en die dingen meten ook stroomverbruik (naast aan/uit via een app). Zo kwam ik er achter dat de halogeenspotjes in m'n badkamer (3 stuks) samen iets van 65W doen... dat is evenveel als alle verlichting in de rest van het huis (3 verdiepingen, meerdere kamers, meerdere lampen per kamer). Dus niet-LED verlichting is zeker een dingetje om naar te kijken.
Wij hebben wel van die felle spotjes in de badkamer in het plafond gemonteerd waarvan er momenteel nog maar 2 van de 5 het doen. Bij de kapotte zit het lampje er nog wel in, zou dit voor problemen kunnen zoeken?

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-12 09:30
Podracer77 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:58:
[...]

Wij hebben wel van die felle spotjes in de badkamer in het plafond gemonteerd waarvan er momenteel nog maar 2 van de 5 het doen. Bij de kapotte zit het lampje er nog wel in, zou dit voor problemen kunnen zoeken?
Een gekke gedachte hoor, als je je buren verdenkt dan zoek je toch naar een aftakking na de meter?
Meterkast open lamp erbij en je weet het zo. Nu steek je onnodig tijd in zoeken bij jezelf.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Podracer77 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:58:
[...]

Nee. En ik neem toch aan dat verlichting niet lang aan staat in de badkamer? Daarom heb ik nooit de moeite genomen in mijn badkamer verlichting te vervangen door LED: Het staat toch zo kort aan elke dag dat het de moeite niet waard is.

Overigens in zijn algemeenheid, zullen we dat aftapverhaal gewoon later voor wat het is? Dat lijkt me een extreem onwaarschijnlijke verklaring zonder enige reden om het aan te nemen.

• Señor Sjon
Een beetje aftapper heeft ook wel wat meer nodig dan het aangegeven verbruik.

Pagina: 1 2 3 Laatste