Mijn vraag
Ik heb een paar maanden geleden mijn nieuwe pc samengesteld dankzij de hulp van dit forum, zie hier.
De nieuwe GPU draait als een zonnetje en ik kan (nieuwe) games nu op de hoogste grafische kwaliteit spelen waar ik erg blij mee ben maar ik merk ook dat wanneer ik grafisch zware games speel dat de temperatuur van mijn GPU erg toeneemt (wat niet gek is, gezien mijn kleine kast) tot wel een graadje of 60-70.
Ik wil dus weten hoe ik het beste in mijn situatie mijn GPU kan koelen of dat dit uberhaupt zinvol is.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Dus dacht ik; ik installeer een aantal mooie RGB fans tot mijn redding zoals te lezen in dit topic. Ik wilde sowieso graag RGB fans en dit werd immers ook afgebeeld op de website van de fabrikant van mijn behuizing (Lian Li TU150).
Via Afterburner kon ik mooi meten wat de temp was van mijn GPU under load bij het plaatsen van de fans met de richting van uitblazende lucht naar boven, naar onder en zonder 2 fans onderin.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat blijkt nu?
De opties die ik tot nu toe zie zijn:
Ik heb een paar maanden geleden mijn nieuwe pc samengesteld dankzij de hulp van dit forum, zie hier.
De nieuwe GPU draait als een zonnetje en ik kan (nieuwe) games nu op de hoogste grafische kwaliteit spelen waar ik erg blij mee ben maar ik merk ook dat wanneer ik grafisch zware games speel dat de temperatuur van mijn GPU erg toeneemt (wat niet gek is, gezien mijn kleine kast) tot wel een graadje of 60-70.
Ik wil dus weten hoe ik het beste in mijn situatie mijn GPU kan koelen of dat dit uberhaupt zinvol is.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Dus dacht ik; ik installeer een aantal mooie RGB fans tot mijn redding zoals te lezen in dit topic. Ik wilde sowieso graag RGB fans en dit werd immers ook afgebeeld op de website van de fabrikant van mijn behuizing (Lian Li TU150).
Via Afterburner kon ik mooi meten wat de temp was van mijn GPU under load bij het plaatsen van de fans met de richting van uitblazende lucht naar boven, naar onder en zonder 2 fans onderin.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat blijkt nu?
- Zonder fans is de GPU temp onload 60-70 graden
- Met 2 fans onder mijn GPU is het minstens 70-80 graden (Wanneer de uitblazende lucht naar beneden wijst, dus de warmte van mijn kast dus GPU wordt gezogen).
- Wanneer ik de 2 fans koele lucht van buiten mijn kast naar binnen laat aanzuigen (dus op de GPU) dan stijgt de temperatuur tot maar liefst 80-90+ graden.
De opties die ik tot nu toe zie zijn:
- Dunnere fans (11-12 mm ipv 25mm) kopen en mijn 2 huidige RGB fans (voor onder) verkopen
- Zo laten zoals het is.. (60-70 graden is niet zo heel erg,.. beter geld opsparen om over 1/2 jaar weer te upgraden van GPU zodra het nodig is)
- (Water)koelblok voor mijn GPU aanschaffen, maar hier heb ik geen ervaring mee