Kan ik mijn GPU temp lager krijgen ondanks de krappe ruimte?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-04-2024
Mijn vraag
Ik heb een paar maanden geleden mijn nieuwe pc samengesteld dankzij de hulp van dit forum, zie hier.
De nieuwe GPU draait als een zonnetje en ik kan (nieuwe) games nu op de hoogste grafische kwaliteit spelen waar ik erg blij mee ben maar ik merk ook dat wanneer ik grafisch zware games speel dat de temperatuur van mijn GPU erg toeneemt (wat niet gek is, gezien mijn kleine kast) tot wel een graadje of 60-70.

Ik wil dus weten hoe ik het beste in mijn situatie mijn GPU kan koelen of dat dit uberhaupt zinvol is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dus dacht ik; ik installeer een aantal mooie RGB fans tot mijn redding zoals te lezen in dit topic. Ik wilde sowieso graag RGB fans en dit werd immers ook afgebeeld op de website van de fabrikant van mijn behuizing (Lian Li TU150).
Via Afterburner kon ik mooi meten wat de temp was van mijn GPU under load bij het plaatsen van de fans met de richting van uitblazende lucht naar boven, naar onder en zonder 2 fans onderin.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat blijkt nu?Dus heeft iemand nog ideeën voor mij?

De opties die ik tot nu toe zie zijn:
  1. Dunnere fans (11-12 mm ipv 25mm) kopen en mijn 2 huidige RGB fans (voor onder) verkopen
  2. Zo laten zoals het is.. (60-70 graden is niet zo heel erg,.. beter geld opsparen om over 1/2 jaar weer te upgraden van GPU zodra het nodig is)
  3. (Water)koelblok voor mijn GPU aanschaffen, maar hier heb ik geen ervaring mee
Foto PC Build & temp. stats, zie hier. Er zit pakweg 1cm - 1,5cm tussen mijn GPU en de fans onderin.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
ITX is natuurlijk leuk, maar dit is het nadeel daarvan.
80-90c is heet maar nog geen issue.
Voor ITX is een blower type cooler geschikter.
Nu is het zaak dat je die hitte op andere manier uit de kast krijgt.

[ Voor 39% gewijzigd door unfor op 26-01-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:07
Zonder onderste fans lijkt de beste oplossing.
Wat is de temperatuur van de cpu onder elk van die 3 omstandigheden?

Doe iets aan het kabelmanagement. Er is meer dan genoeg ruimte bovenin de behuizing om de kabels netjes weg te werken.

[ Voor 34% gewijzigd door Uszka op 26-01-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Ik vind het wel bijzonder dat de temps oplopen na het toevoegen van de extra fans. 60-70 graden is eigenlijk zeer goed te doen.

Hoe staat je kast eigenlijk? Staat ie op tapijt of een vlakke ondervloer? Hebben de ventilatoren aan de onderkant wel ruimte om te ademen naar buiten? Ook zou het kunnen helpen als je alle kabels bij elkaar houdt met tie-wraps of een ander soort cablebinders. De inkomende lucht van de voorkant loopt dan iets soepeler door het systeem.

[ Voor 24% gewijzigd door Fordox op 26-01-2020 14:12 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
unfor schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:37:
ITX is natuurlijk leuk, maar dit is het nadeel daarvan.
80-90c is heet maar nog geen issue.
Voor ITX is een blower type cooler geschikter.
Nu is het zaak dat je die hitte op andere manier uit de kast krijgt.
Klopt, maar als ik met die temperaturen maandenlang ga gamen krijg ik dan niet sneller en/of eerder kans op defecten op mijn GPU?
Uszka schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:40:
Zonder onderste fans lijkt de beste oplossing.
Wat is de temperatuur van de cpu onder elk van die 3 omstandigheden?

Doe iets aan het kabelmanagement. Er is meer dan genoeg ruimte bovenin de behuizing om de kabels netjes weg te werken.
De kabels is niet het issue. Er is al meer dan voldoende ruimte in de kast zelf en de paar kabels die voor het tempered glass hangen zijn noodzakelijk om de videokaart en moederbord aan te sluiten. De rest van de kabels zitten verborgen achter de andere wand.

De cpu blijft stabiel tussen de 50-60 max (under load) graden.
Fordox schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:10:
Ik vind het wel bijzonder dat de temps oplopen na het toevoegen van de extra fans. 60-70 graden is eigenlijk zeer goed te doen.

Hoe staat je kast eigenlijk? Staat ie op tapijt of een vlakke ondervloer? Hebben de ventilatoren aan de onderkant wel ruimte om te ademen naar buiten? Ook zou het kunnen helpen als je alle kabels bij elkaar houdt met tie-wraps of een ander soort cablebinders. De inkomende lucht van de voorkant loopt dan iets soepeler door het systeem.
Ben het ermee eens dat het apart is dat de temperatuur juist oploopt na het toevoegen van de fans terwijl het doel van de fans juist zou moeten zijn om de temperatuur te verlagen. Ik denk als de GPU minder dik was en en er 3-5 cm minimaal tussen de gpu en de fans zou zitten dat dit de temperatuur dan juist wel zou verlagen. Maargoed, nadeel van een ITX case dus idd.

Bekijk de foto's in laatste link in mijn eerste post, daar zie je hoe mijn build eruit ziet.
De kast staat rechtop op een vlak bureau. De kast staat op pootjes van 1cm hoog dus de onderste fans zouden voldoende ruimte moeten hebben om lucht aan te zuigen of uit te blazen (de onderkant van de kast bestaat uit geprefareerd metaal waarop ik de fans aan kan draaien).

Meer kabelmanagement zie ik weinig in gezien het merendeel van alle kabels al achterlangs het moederbord gaan. Daarbij, zie de resultaten van deze video (5:10 voor interessante resultaten). Bovendien gaat het om de hitte die onder de GPU vandaan komt en daar vermoedelijk blijft hangen (en erger wordt na het toevoegen van de fans).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Interessante issue.
Ik ben ook benieuwd wat voor effect het heeft als je de rechts-onder fan naar je kaart laat blazen en dat de linker fan het weer naar buiten zuigt. Dat zou je grafische kaart zn eigen circulatie kunnen geven.

Als het zonder fans kouder draait, zou ik de fans weg laten. Want die temperaturen zagen er wel prima uit, ook voor een langere tijd.

Mocht je echt je temperaturen omlaag willen hebben, kun je ook de koeler van je grafische kaart reseaten met betere koelpasta.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:17
Wat doet de blower van de video kaart? Waar trekt deze lucht weg en waar blaast deze de lucht uit? Het lijkt er op de je eigen blowers dit tegenwerken qua air flow, daarom de hogere temperatuur.

Denk dat je het beste een flow van voor (lucht in) naar achter (lucht uit) over alles heen kunt maken...

[ Voor 0% gewijzigd door Cyriel85 op 26-01-2020 22:30 . Reden: Typo ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:47

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Zonder fans is de GPU temp onload 60-70 graden
Niks meer aan doen, is prima.

Ik had wel verwacht dat je met 2 fans onderin als intake betere temps zou halen. Dat heb ik zelf in een kleinere case met een zwaardere GPU wel.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
er gaat iets mis in de manier hoe jij je temperaturen meet denk ik, deze resultaten zijn zeer vreemd en op je 2e plaatje zegt msi afterburner dan ook dat je fan nog hellemaal niet draait? :/
je in verhouding met gpu langzaam sraaiende fans zitten zo goed als tegen je kaart aan zo tezien is het niet beter om ze gewoon teplaatsen als outtakes bovenin of kan dat niet?

[ Voor 28% gewijzigd door maks11223344 op 27-01-2020 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:34
Lees ik MSI goed als ik zie dat je fans op 0% speed staan bij naar buiten blazen?
Je zou elke test nog een keer kunnen doen, maar dan handmatig de fanspeed op 100% (of 90, 80, 70) zetten.
Het lijkt er een beetje op dat je niet met constante facturen hebt gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
Fordox schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:20:
Interessante issue.
Ik ben ook benieuwd wat voor effect het heeft als je de rechts-onder fan naar je kaart laat blazen en dat de linker fan het weer naar buiten zuigt. Dat zou je grafische kaart zn eigen circulatie kunnen geven.

Als het zonder fans kouder draait, zou ik de fans weg laten. Want die temperaturen zagen er wel prima uit, ook voor een langere tijd.

Mocht je echt je temperaturen omlaag willen hebben, kun je ook de koeler van je grafische kaart reseaten met betere koelpasta.
Ik kan het eens proberen om de linkse fan onder de gpu naar de kaart te laten blazen en de andere fan naar onder. Ik denk zelf nog steeds dat er simpelweg te weinig ruimte zit tussen de fans en de gpu en dat dat voor hitte ophoping zorgt. Waarschijnlijk kunnen de fans niet snel genoeg de ophopende hitte wegblazen.

De gpu is net nieuw, dus ik zie er weinig in om de koelpasta te reseaten.
Cyriel85 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:29:
Wat doet de blower van de video kaart? Waar trekt deze lucht weg en waar blaast deze de lucht uit? Het lijkt er op de je eigen blowers dit tegenwerken qua air flow, daarom de hogere temperatuur.

Denk dat je het beste een flow van voor (lucht in) naar achter (lucht uit) over alles heen kunt maken...
Dat is niet mogelijk in de behuizing
maks11223344 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 08:08:
er gaat iets mis in de manier hoe jij je temperaturen meet denk ik, deze resultaten zijn zeer vreemd en op je 2e plaatje zegt msi afterburner dan ook dat je fan nog hellemaal niet draait? :/
je in verhouding met gpu langzaam sraaiende fans zitten zo goed als tegen je kaart aan zo tezien is het niet beter om ze gewoon teplaatsen als outtakes bovenin of kan dat niet?
Renzzie schreef op maandag 27 januari 2020 @ 08:20:
Lees ik MSI goed als ik zie dat je fans op 0% speed staan bij naar buiten blazen?
Je zou elke test nog een keer kunnen doen, maar dan handmatig de fanspeed op 100% (of 90, 80, 70) zetten.
Het lijkt er een beetje op dat je niet met constante facturen hebt gemeten.
Ik heb een screenshot gemaakt van Afterburner net nadat ik een game had afgesloten. Vandaar dat Afterburner registreert dat de fans niet meer of minder hard blazen. De lijngrafiek is in deze afbeelding meer interessant dan de enkele momentopname.
Op het moment van de hoogste temperaturen bereikten de fans 80-100% fanspeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:57
Jackques schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:12:
[lang verhaa]
Op het moment van de hoogste temperaturen bereikten de fans 80-100% fanspeed.
Dat is je grootste probleem in dit geval. Die temperaturen zijn prima en geen reden om iets te gaan doen. De fanspeed, met bijkomend geluid, zou wel een reden kunnen zijn om iets te doen. Ik zou even kijken of er vervangende fans (origineel) te krijgen zijn. (Ik verwacht van wel, kun je zo op de sapphiretech site zien.) Zo ja, dan zou ik er op gokken dat deze over een paar jaar ook nog te krijgen zijn (voor het dubbele van de prijs van nu). Mochten je fans door de hogere belasting eerder de geest geven, kun je ze vervangen.

In de tussentijd zou ik de onderste fans er uit halen en een shroud maken. Lees; een stuk karton maken dat precies tussen de GPU fans en onderkant kast past, zodat de fans van de GPU direct buitenlucht aanzuigen en niet hun eigen warme lucht gaan circuleren. Let wel op dat je shroud niet aan de zijkant van de koeler komt omdat daar de warmte juist uit moet. Ik verwacht dat je dat minstens een paar graden voordeel oplevert en een veel lagere fanspeed.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
Crahsystor schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:26:
[...]

Dat is je grootste probleem in dit geval. Die temperaturen zijn prima en geen reden om iets te gaan doen. De fanspeed, met bijkomend geluid, zou wel een reden kunnen zijn om iets te doen. Ik zou even kijken of er vervangende fans (origineel) te krijgen zijn. (Ik verwacht van wel, kun je zo op de sapphiretech site zien.) Zo ja, dan zou ik er op gokken dat deze over een paar jaar ook nog te krijgen zijn (voor het dubbele van de prijs van nu). Mochten je fans door de hogere belasting eerder de geest geven, kun je ze vervangen.

In de tussentijd zou ik de onderste fans er uit halen en een shroud maken. Lees; een stuk karton maken dat precies tussen de GPU fans en onderkant kast past, zodat de fans van de GPU direct buitenlucht aanzuigen en niet hun eigen warme lucht gaan circuleren. Let wel op dat je shroud niet aan de zijkant van de koeler komt omdat daar de warmte juist uit moet. Ik verwacht dat je dat minstens een paar graden voordeel oplevert en een veel lagere fanspeed.
Nou de situatie zonder fans levert dus de beste temps op (60-70 graden max) en zelfs dan blijft het geluid beperkt tot 25 decibel.
Heb nog nooit meegemaakt dat de fans van een gpu het na 2/3 begeven noch casefans, daarbij wil ik liefst blijven gamen op de hoogste settings dus na 2/3 jaar zal ik toch sowieso de gpu moeten vervangen voor een nieuwer model.
De gpu heeft al een shroud van zichzelf.
Pagina: 1