Advies gevraagd, mijn situatie RGB fan aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-04-2024
Hi iedereen,

Huidige situatie:
  • Ik heb laatst een enkele RGB 120mm LED fan gekocht. Daarbij heb ik zelf nog 3 oude goedkope fans en wil ik misschien in de toekomst nog 1 van deze oude fans vervangen door nog een LED RGB fan (want lichtjes!). In totaal heb ik dus 4 fans, waarvan sowieso 1 RGB fan.
  • Ik heb in mijn behuizing plek voor 4 fans, welke ik alle 4 wil benutten. Op dit moment kan ik maar max 2 fans (voor en achter) aansluiten op mijn mobo (3 fan headers, waarvan 1 al is bezet door de CPU fan).
Wat wil ik bereiken:
Ik wil alle 4 fans aan kunnen sluiten en de RGB LED fan de boel mooi laten verlichten. Op dit moment heb ik maar 1 RGB led fan welke ik voldoende vind, maar misschien wil ik ooit in de toekomst er nog een tweede bijkopen als dat nog mooier staat.

De opties & vragen:
  1. Ik kan dus een fan hub kopen en de RGB fan vereist sowieso Corsair Lighting Node pro. Deze twee onderdelen kosten samen 70,95 euro.
    • Met de Corsair iCue software zou ik de fan moeten kunnen besturen en in elke gewenste kleur kunnen laten verschijnen toch?
    • Als ik het goed heb begrepen dan vereist dit 1 SATA aansluiting voor stroom en 1 USB aansluiting op het moederbord?
    • [/li]
  2. Ook kan ik de Corsair Commander Pro kopen welke net als de Lighting Node Pro ook een lighting controller is als ook een temperatuurmeter (het is incl. plaatsbare sensoren). Ook dit zou ik met de Corsair iCue software aan moeten kunnen sturen en dus de temperatuursensoren moeten kunnen uitlezen, als de fanspeed bepalen en de fan kleur. De Corsair Commander Pro en de fan hub kost samen 77,95 euro.
    • Ook dit vereist een SATA aansluiting en een USB aansluiting op het moederbord?
    • Ook lees ik sommige artikelen welke mij het idee geven dat de Corsair Commander Pro een fan hub als ook een lighting controller is. In dat geval heb ik alleen de Corsair Commander Pro nodig, klopt dat?
  3. Omdat de twee bovenstaande opties mij extra hardware kosten en ik misschien toch al ooit een nieuw moederbord wil kopen zat ik te denken om precies dat te gaan doen. Uiteraard zal ik er dan 1 moeten kiezen waarmee ik de CPU mee kan nemen (of ik ga deze ook upgraden) als ook mijn RAM. Bij de keuze voor een nieuw moederbord kan ik er op letten dat dit een RGB fan header heeft (dus niet enkel fan headers).
    • Zou ik dan mijn ene RGB fan daarop aan kunnen sluiten, laten werken MET verlichting en zonder de Corsair Lighting Node of de Corsair Commander? Eventueel sluit ik dan de andere fans aan op een goedkope fan hub.
    • Ik lees hier dat dit zou moeten werken, echter lees ik hier dat dit een slecht idee is omdat dit de RGB LED in de fans stuk maakt? Kan hier iemand duidelijkheid over geven?
  4. Ziet iemand eventueel nog andere opties om mijn gewenste situatie te laten werken?

Beste antwoord (via Jackques op 31-12-2019 00:14)

• TeTeman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 21:58
Met de Corsair iCue software zou ik de fan moeten kunnen besturen en in elke gewenste kleur kunnen laten verschijnen toch?
Als ik het goed heb begrepen dan vereist dit 1 SATA aansluiting voor stroom en 1 USB aansluiting op het moederbord?
Ja en bijna goed. De LN Pro heeft inderdaad 1 SATA en 1 internal USB2.0 nodig, maar voor de RGB fans van Corsair heb je nog een Corsair RGB fan hub nodig die je op de LN pro aansluit. Deze hub heeft ook nog 1 SATA nodig. pricewatch: Corsair RGB Fan LED Hub
Ook dit vereist een SATA aansluiting en een USB aansluiting op het moederbord?
Ook lees ik sommige artikelen welke mij het idee geven dat de Corsair Commander Pro een fan hub als ook een lighting controller is. In dat geval heb ik alleen de Corsair Commander Pro nodig, klopt dat?
Opnieuw; Ja en niet helemaal. Er kunnen reguliere 3- en 4-pin fans op de Commander Pro, maar om Corsair's RGB fans aan te kunnen sluiten heb je nog steeds die RGB fan hub nodig.
Zou ik dan mijn ene RGB fan daarop aan kunnen sluiten, laten werken MET verlichting en zonder de Corsair Lighting Node of de Corsair Commander? Eventueel sluit ik dan de andere fans aan op een goedkope fan hub.
Nee! Niet alle RGB is gelijk. Zo is er bijvoorbeeld verschil tussen analoge/"gewone" rgb (4 pins, 12V) en digital/addressable rgb (3 pin, 5V). Deze twee zijn niet te combineren en hebben ook verschillende headers op een moederbord. Daar komt nog bij dat Corsair heeft besloten haar hele eigen ecosysteem te gebruiken en van de standaard aansluitingen af te wijken. De enige moederborden die Corsair RGB ondersteunen zijn een aantal moederborden van MSI met een JCORSAIR header (maar ook dan heb je nog die Corsair RGB hub nodig en stuur je de LEDs met MSI's Mystic Light aan in plaats van Corsair's iCue).
Ik lees hier dat dit zou moeten werken, echter lees ik hier dat dit een slecht idee is omdat dit de RGB LED in de fans stuk maakt? Kan hier iemand duidelijkheid over geven?
In de eerste link wordt gevraagd of zowel een LN en CM pro nodig zijn (Nee, of een LN pro of een CM pro maar wel met RGB fan hub). Vervolgens reageert er iemand die aanneemt dat je Corsair's spullen zo op een RGB moederbord kan gooien, wat dus niet klopt.
In de tweede link lees je het helaas treurige verhaal van iemand die toch heeft geprobeerd zijn LL fans op reguliere moederbord headers te stoppen. Afijn, een hoop verwarring en onwetendheid (door het onduidelijk opgezette ecosysteem van Corsair) in deze twee posts. Niet op letten. Raak je alleen maar van in de war. Ik help je :)

Om bij vraag 4 aan te komen: Ik denk dat het makkelijkste het volgende is: pricewatch: Corsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm Deze 3 pack komt met LN pro + RGB fan hub. Dan heb je in totaal 4 LL fans en alle benodigde hardware om ze allemaal aan te kunnen sluiten. De 4 fans gaan op de RGB hub, de RGB hub gaat op de LN pro (en op SATA) en de LN pro gaat op je moederbord aan USB2.0 (en op SATA). Voila :D

(PS: Ik maak zelf adapters om non-Corsair RGB spul alsnog op een Corsair LN/CM Pro aan te kunnen sluiten, mocht je liever andere fans of aanzienlijk minder dure LED strips op een LN/CM pro willen aansluiten dan alleen Corsair's spullen)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• TeTeman
Met de Corsair iCue software zou ik de fan moeten kunnen besturen en in elke gewenste kleur kunnen laten verschijnen toch?
Als ik het goed heb begrepen dan vereist dit 1 SATA aansluiting voor stroom en 1 USB aansluiting op het moederbord?
Ja en bijna goed. De LN Pro heeft inderdaad 1 SATA en 1 internal USB2.0 nodig, maar voor de RGB fans van Corsair heb je nog een Corsair RGB fan hub nodig die je op de LN pro aansluit. Deze hub heeft ook nog 1 SATA nodig. pricewatch: Corsair RGB Fan LED Hub
Ook dit vereist een SATA aansluiting en een USB aansluiting op het moederbord?
Ook lees ik sommige artikelen welke mij het idee geven dat de Corsair Commander Pro een fan hub als ook een lighting controller is. In dat geval heb ik alleen de Corsair Commander Pro nodig, klopt dat?
Opnieuw; Ja en niet helemaal. Er kunnen reguliere 3- en 4-pin fans op de Commander Pro, maar om Corsair's RGB fans aan te kunnen sluiten heb je nog steeds die RGB fan hub nodig.
Zou ik dan mijn ene RGB fan daarop aan kunnen sluiten, laten werken MET verlichting en zonder de Corsair Lighting Node of de Corsair Commander? Eventueel sluit ik dan de andere fans aan op een goedkope fan hub.
Nee! Niet alle RGB is gelijk. Zo is er bijvoorbeeld verschil tussen analoge/"gewone" rgb (4 pins, 12V) en digital/addressable rgb (3 pin, 5V). Deze twee zijn niet te combineren en hebben ook verschillende headers op een moederbord. Daar komt nog bij dat Corsair heeft besloten haar hele eigen ecosysteem te gebruiken en van de standaard aansluitingen af te wijken. De enige moederborden die Corsair RGB ondersteunen zijn een aantal moederborden van MSI met een JCORSAIR header (maar ook dan heb je nog die Corsair RGB hub nodig en stuur je de LEDs met MSI's Mystic Light aan in plaats van Corsair's iCue).
Ik lees hier dat dit zou moeten werken, echter lees ik hier dat dit een slecht idee is omdat dit de RGB LED in de fans stuk maakt? Kan hier iemand duidelijkheid over geven?
In de eerste link wordt gevraagd of zowel een LN en CM pro nodig zijn (Nee, of een LN pro of een CM pro maar wel met RGB fan hub). Vervolgens reageert er iemand die aanneemt dat je Corsair's spullen zo op een RGB moederbord kan gooien, wat dus niet klopt.
In de tweede link lees je het helaas treurige verhaal van iemand die toch heeft geprobeerd zijn LL fans op reguliere moederbord headers te stoppen. Afijn, een hoop verwarring en onwetendheid (door het onduidelijk opgezette ecosysteem van Corsair) in deze twee posts. Niet op letten. Raak je alleen maar van in de war. Ik help je :)

Om bij vraag 4 aan te komen: Ik denk dat het makkelijkste het volgende is: pricewatch: Corsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm Deze 3 pack komt met LN pro + RGB fan hub. Dan heb je in totaal 4 LL fans en alle benodigde hardware om ze allemaal aan te kunnen sluiten. De 4 fans gaan op de RGB hub, de RGB hub gaat op de LN pro (en op SATA) en de LN pro gaat op je moederbord aan USB2.0 (en op SATA). Voila :D

(PS: Ik maak zelf adapters om non-Corsair RGB spul alsnog op een Corsair LN/CM Pro aan te kunnen sluiten, mocht je liever andere fans of aanzienlijk minder dure LED strips op een LN/CM pro willen aansluiten dan alleen Corsair's spullen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
@TeTeman Wat een top antwoord, dank je wel!

Op mijn moederbord heb ik nog 1 vrije USB2.0 slot over en heb maar liefst 3-4 SATA aansluitingen over.
Een paar domme vragen misschien, maar ik wil ze toch stellen voor de zekerheid;
  • Deze SATA kabels van mijn voeding hebben meerdere aansluitingen per kabel tot soms wel 3 of 4! Ik neem aan dat als ik alle 3 of 4 aansluitingen van 1 zo'n SATA kabel benut dat dit geen probleem moet zijn?
  • Daarbij heb ik mijn huidige LL120 RGB fan al aangesloten op een 4pin CHA fan op mijn moederbord. Ik hoop dat ik hiermee niet (net zoals de redditor) de LED van mijn fan om zeep heb geholpen? De handleiding van mijn moederbord (pagina 1-16 | 26/84 van de PDF) zegt niks over het voltage.
TeTeman schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:27
Ik denk dat de optie die jij voorstelde het beste is. Dan heb ik t.o.v. mijn optie 1 maar liefst 3 extra LL120 RGB LED fans voor circa 20 euro extra naast de sowieso benodigde LN Pro en de fan hub (immers allemaal van Corsair).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeTeman
No problem! :D
Deze SATA kabels van mijn voeding hebben meerdere aansluitingen per kabel tot soms wel 3 of 4! Ik neem aan dat als ik alle 3 of 4 aansluitingen van 1 zo'n SATA kabel benut dat dit geen probleem moet zijn?
Nee, dat zou geen probleem moeten zijn.
Daarbij heb ik mijn huidige LL120 RGB fan al aangesloten op een 4pin CHA fan op mijn moederbord. Ik hoop dat ik hiermee niet (net zoals de redditor) de LED van mijn fan om zeep heb geholpen?
Aangezien PWM fan headers per pin hele andere signalen sturen dan waar die LL fans op zijn gemaakt, is het niet ondenkbaar dat dit wel is gebeurd, los van het feit dat PWM alleen al op 12V loopt. Maar daar gaan we pas achterkomen als je deze fan op de RGB fan hub gooit. :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackques
Ik ga de Corsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm bestellen en zodra deze binnen is monteren.
Ik zal het resultaat laten weten! Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackques
@TeTeman Excuus voor de late reactie!
De fans doen het en werken allemaal naar behoren.

Nogmaals bedankt voor jouw advies!
Pagina: 1