Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-04-2024
Hi allemaal,

Op basis van mijn vorige topics is het mij dan nu gelukt om op basis van de best-buy guide een eigen samenstelling te maken van een mini-tower met mini-itx moederbord, behuizing etc.
  • Met dit systeem wil ik voornamelijk gaan gamen op HD resolutie of hoger, rond de 1000-1250 euro max mag het kosten (excl. verzendkosten en assamblage)
  • ik heb 1 ssd van een oud systeem welke ik zou willen meenemen naar dit systeem
  • en als het meezit dan zou ik het liefst willen dat het geluidsniveau van mijn systeem niet veel hoger komt dan 35 decibel. Dit laatste is echter geen harde eis, maar meer een 'nice-to-have' indien de kosten hiervoor klein zijn
  • Ik ga licht overklokken, maar ik probeer zoveel als mogelijk het bij de standaard instellingen te houden omdat de hitte in een kleine kast al snel een bottleneck kan worden. Daarbij zal het geluid nog meer toenemen waarvan ik al hoopte dat dit onder de 35 db blijft.
Ik sta op het punt de onderdelen aan te schaffen en ga pas voor de tweede keer een nieuwe computer in elkaar zetten dus veel ervaring heb ik niet. Daarom zou ik graag advies willen vragen/een dubbelcheck van de community hier over mijn build.Totaalprijs: € 1161,67

! 1 oude fan neem ik mee uit een vorige pc

Mijn vragen hierover zijn:
  1. Zijn alle onderdelen compatible (processor, videokaart, waterkoeler, ram, ssd etc.) met elkaar (en met name het moederbord)?
  2. Vergeet ik niets qua aansluitingen (bijv. als ik nog 2 casefans in de toekomst erbij wil nemen, dan zal ik een 4pin y splitter moeten kopen) omdat ik maar 2 aansluitingen zou moeten hebben voor case fans waarvan ik er nu al 1 ga gebruiken. Zijn er nog meer van zulke dingen?
  3. Is de door mij gekozen voeding afdoende qua wattage en aansluitingen voor alle onderdelen? Ik heb hiervoor deze tool gebruikt.
  4. Zie ik nog iets over het hoofd?
  5. Edit #1: Ik las in een ander topic dat bij de CPU al een koeler is inbegrepen. Kan ik deze CPU ook los kopen aangezien ik die koeler toch niet ga gebruiken?
Alvast bedankt alweer! :)

[ Voor 35% gewijzigd door Jackques op 01-11-2019 13:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:24
Wat ga je doen met je PC? Je hebt de template voor een topic start niet ingevuld, als je dat doet krijg je vaak betere antwoorden op je vragen.
Uit je lijst maak ik op dat je gaat gamen op HD resolutie, en wilt overklokken. Dan zou ik kijken naar een X470 moederbord en een 650 Watt voeding. Voor een lichte overklok op dit moederbord en met deze voeding voldoet de stock cooler al, of een iets betere luchtkoker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Ik zou sowieso voor een ander model videokaart kiezen... eentje met een betere koeler, dergelijke reference koelers zijn vrij beperkt en meestal ook relatief luidruchtig.

Zoiets: pricewatch: MSI Radeon RX 5700 MECH OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
martyw schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 07:59:
Wat ga je doen met je PC? Je hebt de template voor een topic start niet ingevuld, als je dat doet krijg je vaak betere antwoorden op je vragen.
Uit je lijst maak ik op dat je gaat gamen op HD resolutie, en wilt overklokken. Dan zou ik kijken naar een X470 moederbord en een 650 Watt voeding. Voor een lichte overklok op dit moederbord en met deze voeding voldoet de stock cooler al, of een iets betere luchtkoker.
Originele post aangepast, info van de template er in verwerkt! Ik wil er inderdaad mee gaan gamen op HD resolutie en eventueel een lichte overklok tot zover mijn kast dit toelaat.
Wat is de reden waarom ik zou kiezen voor een X470 moederbord t.o.v. die ik had gekozen? Ik zie enkel dat de X470 pakweg een 100 euro duurder is maar geen verschil qua specs?

Volgens dit PSU tooltje zou ik op circa 400W uit moeten komen. Wordt een 650W voeding dan niet een beetje overkill?

Heb je overigens een beter alternatief qua (kleine) koeler? Ik moet wel ermee rekening houden dat mijn moederbord niet gaat buigen omdat deze een te grote luchtkoeler moet ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackques
MicGlou schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:14:
Ik zou sowieso voor een ander model videokaart kiezen... eentje met een betere koeler, dergelijke reference koelers zijn vrij beperkt en meestal ook relatief luidruchtig.

Zoiets: pricewatch: MSI Radeon RX 5700 MECH OC
Klinkt goed, heb de specs in mijn originele post aangepast. Maar gezien deze bron, zou ik dan niet beter kunnen kiezen voor de Sapphire Radeon RX 5700 Pulse 8GB aangezien deze under load 42-43 decibel wordt t.o.v. de mech-oc welke under load circa 55 decibel wordt?

[ Voor 29% gewijzigd door Jackques op 29-10-2019 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Een X470 heeft een wat zwaarder uitgevoerde stroomvoorziening, voor stevige overkloks is dat nodig, voor lichtere volstaat de B450 . Een lichte overklok zou met een 500 watt voeding moeten gaan. De stock koeler van Ryzen kan een lichte overklok prima aan, ik zou eerst dat proberen, als je niet zo ver komt als je zou willen kun je altijd nog zoeken naar een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Als je die waterkoeler overslaat heb je nog minstens 1 extra fan nodig, als die niet met de kast meegeleverd worden, je moet toch op zijn minst één intake en één exhaust fan hebben.
Ook zou ik er, als je voor stil gaat, nog een paar onderop bij plaatsen die je eventueel kunt voeden met een sata kabel of molex.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Jackques schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:03:
[...]

Klinkt goed, heb de specs in mijn originele post aangepast. Maar gezien deze bron, zou ik dan niet beter kunnen kiezen voor de Sapphire Radeon RX 5700 Pulse 8GB aangezien deze under load 42-43 decibel wordt t.o.v. de mech-oc welke under load circa 55 decibel wordt?
Dat kan nog verschil maken inderdaad... punt was meer dat een kaart met een reference(achtige) koeler altijd minder presteert en je met een custom koeler van een fabrikant sowieso een koelere en minder luide kaart hebt.

Overigens zijn de opgegeven gegevens mbt geluidsproductie altijd heel relatief omdat je niet weet hoe de verschillende fabrikanten of reviewers dit hebben gemeten... blijft altijd lastig.

[ Voor 10% gewijzigd door MicGlou op 29-10-2019 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
MicGlou schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:47:
[...]

Dat kan nog verschil maken inderdaad... punt was meer dat een kaart met een reference(achtige) koeler altijd minder presteert en je met een custom koeler van een fabrikant sowieso een koelere en minder luide kaart hebt.

Overigens zijn de opgegeven gegevens mbt geluidsproductie altijd heel relatief omdat je niet weet hoe de verschillende fabrikanten of reviewers dit hebben gemeten... blijft altijd lastig.
Heb uiteindelijk toch gekozen voor de sapphire-radeon-rx-5700. Komt volgens deze bron toch het best uit de test qua geluid (42db), koeling (61 graden) under load en is niet heel veel duurder dan het referentiemodel (circa 390 euro vs 365 euro).

Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
Wintervacht schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:18:
Als je die waterkoeler overslaat heb je nog minstens 1 extra fan nodig, als die niet met de kast meegeleverd worden, je moet toch op zijn minst één intake en één exhaust fan hebben.
Ook zou ik er, als je voor stil gaat, nog een paar onderop bij plaatsen die je eventueel kunt voeden met een sata kabel of molex.
Heb een goede RGB fan gevonden en kan een oude 120mm fan overnemen uit een oude kast.
Mocht de koeling onvoldoende blijken te zijn dan kan ik altijd nog 2 fans onderop plaatsen idd.
Dank je!

[ Voor 8% gewijzigd door Jackques op 31-10-2019 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
martyw schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:50:
Een X470 heeft een wat zwaarder uitgevoerde stroomvoorziening, voor stevige overkloks is dat nodig, voor lichtere volstaat de B450 . Een lichte overklok zou met een 500 watt voeding moeten gaan. De stock koeler van Ryzen kan een lichte overklok prima aan, ik zou eerst dat proberen, als je niet zo ver komt als je zou willen kun je altijd nog zoeken naar een betere oplossing.
Moederbord en voeding heb ik aangepast en kan ik wel bij inkomen. Wat vind je van deze setup (zie eerste post, deze heb ik naar alle feedback hier aangepast).

Wat bedoel je met "stevigere overkloks"?
Praten we dan over 10%+ of 30%+ meer mHz of preformance bijv?
Wat wordt dan verstaan onder "lichte overkloks"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
martyw schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:50:
De chipset heeft helemaal niets met de stroomvoorziening te maken, er zijn genoeg B450 bordjes met betere stroomvoorziening dan X470 of zelfs X570 bordjes.
We hebben het sowieso 'maar' over een 6-core, geen 3950X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
@mitsumark , over stroomvoorziening en chipset was mijn opmerking idd niet correct, pas dure X470 bieden de best mogelijke stroomvoorziening, maar dat is hier overkill.
@Jackques een lichte overklok zou ik die tot ongeveer de turbo vinden, bij een 2600 d u s tot zo'n 4 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
@martyw dank je voor de uitleg. Ook overklokken is redelijk nieuw voor me maar ik wil graag ermee aan de slag gaan en de beste prestaties er uit halen tot zover mogelijk en haalbaar met mijn kleine kast.

Adviseer je nog steeds de X470 als moederbord? of maakt het niks uit en kan ik om enkel geld te besparen het best kiezen voor de B450?
Of zelfs voor de B450-I Gaming (pricewatch: Asus ROG Strix B450-I Gaming) (volgens een reviewer even goed, specs zijn hetzelfde en is 50 euro goedkoper)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik Adviseer een MSI B450 Tomahawk Max, zie mijn inventaris/review. Daar kun je in de toekomst nog een ryzen 7 CPU op plaatsen.
Goede Vrm's en gunstig prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
Neem een goedkoper B450 moederbord en stop het bespaarde geld in een Ryzen 5 3600. Dan heb je al 20% winst zonder overklokken en stroomverbruik en warmteontwikkelingen blijven binnen de perken.
Voeding naar een betere pricewatch: Corsair SF450 want 650w heb je in de verste verte niet nodig voor een systeem dat nog geen 300w verbruikt en de Corsair is veel stiller.
Verwijderd schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 18:23:
Ik Adviseer een MSI B450 Tomahawk Max, zie mijn inventaris/review. Daar kun je in de toekomst nog een ryzen 7 CPU op plaatsen.
Hoe gaat TS die in zijn gewenste behuizing krijgen?

[ Voor 25% gewijzigd door Uszka op 31-10-2019 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las over de formfactor heen, excuseer.
Mogelijk past een b450 Mortar max?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2019 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Hier kun je stroomtoevoer goed vergelijken.
https://docs.google.com/s...ydkpFA/edit#gid=611478281

Aanrader van Uszka is geen hoogvlieger, maar nog meer dan prima voor een 6-core.

De eerder gekozen Asus is inderdaad wel de beste op dat gebied, leuk als je later nog een 8-12 core gaat plaatsen en/of serieus gaat overklokken.

[ Voor 24% gewijzigd door mitsumark op 31-10-2019 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
Uszka schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 18:25:
Neem een goedkoper B450 moederbord en stop het bespaarde geld in een Ryzen 5 3600. Dan heb je al 20% winst zonder overklokken en stroomverbruik en warmteontwikkelingen blijven binnen de perken.
Voeding naar een betere pricewatch: Corsair SF450 want 650w heb je in de verste verte niet nodig voor een systeem dat nog geen 300w verbruikt en de Corsair is veel stiller.

[...]

Hoe gaat TS die in zijn gewenste behuizing krijgen?
Verwijderd schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 18:33:
Ik las over de formfactor heen, excuseer.
Mogelijk past een b450 korter max?
Ik kan geen mini-itx variant van de MSI B450 Tomahawk Max vinden?
Verwijderd schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 18:23:
Dank jullie voor alle adviezen. Ik ga voor de Asus ROG Strix B450-I Gaming moederbord (is maar een 50 euro duurder dan de ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac). Dat beetje vrij gekomen budget kan ik dan inderdaad besteden aan een iets krachtigere processor (AMD Ryzen 5 3600 Boxed).

Deze kan ik volgens het artikel welke Martyw postte (goed of beter?) overklokken (dan een goedkoper moederbord)?
Overigens kan ik echt niet aflezen waaruit zou moeten blijken dat het ene moederbord een betere stroomvoorziening heeft dan het andere? Enkel de bron van @mitsumark geeft hier antwoord op maar op tweakers, hardware.info of op de website van de fabrikant vind ik hier niks over?
Waar herkennen jullie dit aan of waar letten jullie op?

Overigens ga ik inderdaad voor de lichte overklok (waarschijnlijk tot 4 ~ 4,1 Ghz) om maar mee te beginnen. Daarna kan ik kijken hoe ver ik kom mocht dit uberhaupt nodig zijn voor de allernieuwste grafische-zware games (de huidige games volstaan met 3,4 GhZ en krachtigere CPU lijkt niet zo erg veel voordeel te geven bij gaming dan bijv GPU overklok, zie deze bron).

Het liefst houd ik mijn build zo stil mogelijk dus kies ik voor de Corsair SF450 zoals @Uszka zei.
Ik neem aan dat ik met die keuze nog steeds de CPU licht (zie vorige paragraaf) zou kunnen overklokken?

Heb mijn build (zie eerste post) geupdate :) .

[ Voor 4% gewijzigd door Jackques op 01-11-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Met een 2600 is overklokken nog wel nuttig, met een 3600 simpelweg niet.
Op 1080p scheelt het misschien 1% fps, op 1440p werkt het bij deze review zelfs negatief.
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-3600/15.html
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-3600/16.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
mitsumark schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:40:
Met een 2600 is overklokken nog wel nuttig, met een 3600 simpelweg niet.
Op 1080p scheelt het misschien 1% fps, op 1440p werkt het bij deze review zelfs negatief.
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-3600/15.html
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-3600/16.html
Ik wilde meer overklokken voor de ervaring en de fun. De keuze voor een ryzen 5 3600 zou zijn iets meer kloksnelheid (zou ik bij toekomstige games de komende 5 jaar vooruit kunnen).

Hoe de **** kan meer kloksnelheid uberhaupt zorgen voor minder fps?

Overigens zijn het volgens die bronnen maar enkele titels die juist minder fps halen. De meerderheid haalt toegegeven een klein voordeel. Maar overklokken wordt waarschijnlijk pas echt interessant als een toekomstige game meer Ghz op cpu vereist of aanbeveelt dan mijn huidige standaard kan leveren (en ik nog geen nieuwe cpu wil kopen).
Of is deze redenatie onjuist want dan lijkt uberhaupt het overklokken van de cpu mij vrij nutteloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Op stock instellingen wil hij op 1 core nog wel eens boosten naar 4.2GHz, met OC zet je alle cores vast en in dit geval op 4.125GHz dus dat kan inderdaad bij sommige games minder prestaties opleveren.

De games die gebruik maken van alle cores hebben wel baat bij een overklok, maar niet in die mate dat je daarmee een upgrade kunt uitstellen, het verschil is simpelweg te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackques
Jackques schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 18:09:
[...]

Ik wilde meer overklokken voor de ervaring en de fun. De keuze voor een ryzen 5 3600 zou zijn iets meer kloksnelheid (zou ik bij toekomstige games de komende 5 jaar vooruit kunnen).

Hoe de **** kan meer kloksnelheid uberhaupt zorgen voor minder fps?

Overigens zijn het volgens die bronnen maar enkele titels die juist minder fps halen. De meerderheid haalt toegegeven een klein voordeel. Maar overklokken wordt waarschijnlijk pas echt interessant als een toekomstige game meer Ghz op cpu vereist of aanbeveelt dan mijn huidige standaard kan leveren (en ik nog geen nieuwe cpu wil kopen).
Of is deze redenatie onjuist want dan lijkt uberhaupt het overklokken van de cpu mij vrij nutteloos?
mitsumark schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 18:49:
Op stock instellingen wil hij op 1 core nog wel eens boosten naar 4.2GHz, met OC zet je alle cores vast en in dit geval op 4.125GHz dus dat kan inderdaad bij sommige games minder prestaties opleveren.

De games die gebruik maken van alle cores hebben wel baat bij een overklok, maar niet in die mate dat je daarmee een upgrade kunt uitstellen, het verschil is simpelweg te klein.
Hey allemaal, mijn laatste vraag voor dit topic omdat ik qua CPU toch aan de twijfel ben geslagen.
Kan ik beter voor de Ryzen 5 2600 (3,4 - 3,9 Ghz) of de Ryzen 5 3600 (3,6 - 4,2 Ghz) gaan?

Wil licht overklokken (tot circa 4,0) voor (iets) betere preformance en voor de ervaring.
Zou mooi zijn als ik uit de overklok wat meer fps kan halen.
Mijn meest favoriete game is toch Civilization 6 wat een CPU intensieve game is.
Echter als de winst hooguit 1-3 FPS is vraag ik mij af of overklokken uberhaupt zin heeft bij 1 van deze twee processoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Verschil in FPS lijkt me niet zo interessant (60 is al meer dan zat?), lange turn times zijn vervelender.
De 3600 is dan de betere keus, maar nog beter is een Intel processor.
Een 9600KF is bijvoorbeeld net zo duur als een 3600 en met OC 20% sneller, wel moet er dan nog een koeler bij.
https://tweakers.net/pric...;1166765;1390250;1305708/

Afhankelijk van de gewenste overklok en andere features deze moederborden:
https://tweakers.net/pric...;1256723;1257519;1253695/

Afbeeldingslocatie: https://www.gamersnexus.net/images/media/2019/CPUs/r5-3600/games/civ-vi-turn-time.png

Moet er wel bij zeggen dat 6 cores / 6 threads niet heel toekomstgericht is, maar uiteindelijk kun je hem nog vervangen door een i7 of i9 als je dat nodig hebt.

[ Voor 39% gewijzigd door mitsumark op 04-11-2019 18:22 ]

Pagina: 1