Hinotori schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:06:
[...]
Dit is niet algemeen waar. Jouw inzet wordt beperkt door de factor tijd. Er zitten immers maar 24 uur in een dag. De inzet van een externe wordt beperkt door de factor geld, dat is een andere dimensie. Dat tijd eventueel in geld is om te rekenen doet daar niets aan af. Afhankelijk van de randvoorwaarden hoeft er niets mis gegaan te zijn wanneer een externe duurder is dan jouw eigen inzet. Alleen als je alleen de factor geld weegt klopt het, maar dat geldt niet in zijn algemeenheid.
Die externe werkt in de regel een vergelijkbaar aantal uren als ik.

Alleen is zijn/haar uurtarief een flink stuk hoger. Het grootste verschil is dat mijn uren al betaald zijn en een vaste kostenpost, externe uren niet.
Natuurlijk is het grijzer dan dit en wat @
Hydra verderop ook zegt, niet zelden worden externen ingehuurd omdat om wat voor redenen dan ook, er geen intern personeel aangenomen kan of mag worden. Effectief doe je dan het werk van een interne. (Ik weet ook van situaties waar externen 8+ jaar lang, fulltime, bij 1 opdrachtgever zitten. Die zijn voor hetzelfde werk ik denk snel 2x duurder dan intern personeel dat het net zo goed zou kunnen, maar niet aangenomen kan of mag worden.)
De situatie waar ik op doel is specifieker. Ik heb bijvoorbeeld wel eens een bedrijf ingehuurd voor het inrichten van monitoring. Reden was dat ik er geen tijd voor had en de doorloop daardoor te lang zou worden. Zij konden in een fractie van de uren die ik er voor nodig zou hebben de klus klaren, waardoor het netto goedkoper werd én ik eerder monitoring op orde had. (Dus een bedrijfsrisico minder.)
Zo zijn er -tig voorbeelden waarbij ik het redelijk vind dat een externe engineer per saldo goedkoper is zijn dan een interne medewerker. (Maar idd, evengoed zijn er genoeg plekken waarbij een externe daadwerkelijk duurder is, maar daar tóch voor word gekozen. Niet vanwege geld, maar vanwege politiek of de eis van flexibiliteit. Tegen een externe kun je zonder verregaande consequenties (onstlagregeling, UWV ellende) zeggen "morgen hoef je niet meer terug te komen". Bij intern personeel ligt dat toch wat anders.
GoldenSample schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:17:
[...]
Denk je dat we al op dat niveau zitten? Persoonlijk denk ik het absoluut niet voor relatief jonge mensen die niet een huis XX jaar terug op de kop getikt hebben. Die liggen (relatief) gewoon zo krom als een hoepel tov. 2 generaties ouder.
Ik vind van wel.
Als ik naar mijn directe omgeving kijk en in het salaristopic zie wat ICTers verdienen (ook al heeft dat topic in mijn beleving een behoorlijke bias aan de boven én onderkant), vind ik dat we het als beroepsgroep akelig goed doen. Het loon van de gemiddelde politieagent kom ik mijn bed niet voor uit zeg maar, leraar idem.
Kijk ik naar mijn persoonlijke situatie, ben ik het punt dat salaris de belangrijkste factor is allang gepasseerd. Dat betekend niet dat ik niet commercieel denk en niet al te lang geleden nog flink heb onderhandeld over mijn salaris. Als er meer in het vat zit, wil ik dat er tot op zekere hoogte ook uithalen. Ik ben niet vies van een hoger salaris.
Maar, ik ben ook op het punt dat ik andere dingen veruit belangrijker vind. Ik zou bijvoorbeeld liefst ooit 36 uur of zelfs 32 uur gaan werken, zodat ik belachelijk veel vrije tijd heb. Ook zijn er elementen in een baan die niet in geld uit te drukken zijn, die voor mij bepalend zijn. €500 bruto meer is leuk, maar als dat betekend dat ik de voor mij essentiële elementen niet meer heb, laat ik de baan echt aan me voor bij gaan.
Het komische is wel weer dat vaak, naar mate je meer gaat verdienen, je meer vrijheidsgraden krijgt. Waar een beginnend ICTer een lager salaris heeft én kort word aangestuurd, komt met een hoger salaris vaak de eis dat je veel meer zelfredzaam bent. Volledig begrijpelijk en verklaarbaar, mij hoor je d'r niet over klagen. Meer salaris én meer vrijheid, in plaats van moeten kiezen, is best prettig. Maar salaris is voor mij absoluut van ondergeschikt belang vanaf het salaris dat ik nu verdien. (Dat laatste is wel key. Voor minder moet ik echt heel goede redenen hebben.)
EDIT:
Ik denk ook dat daar dus de sleutel zit.
Geef mensen werk dat oprecht leuk is en maak de ICT aantrekkelijk.
(Om die reden heb ik kort geleden nog voorlichting gegeven aan MAVO-3, jongens, helaas vooral jongens, enthousiast maken voor het vak. Dat zijn onze toekomstige collega's, die wil ik graag aan boord hebben. Dus ik heb hen verteld wat het werk nu zo tof maakt. Lastig in de 15 minuten per groep die ik er voor had, maar ik denk wel dat ik geslaagd ben in mijn missie. Dit is nu het 2e jaar dat ik dit heb gedaan, volgend jaar weer en wie weet ooit nog op andere scholengemeenschappen dan die ene waar ik nu voor de klas stond.)
[
Voor 6% gewijzigd door
unezra op 26-01-2020 13:49
]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.