Klopt dat wel?Yucon schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:53:
[...]
Deze dingen konden wel eens samenhangen. Als een IT'er fundamenteel meer zou verdienen wordt deze als waardevoller gezien, met als gevolg dat ze minder snel aan geestdodende semi-nutteloze klusjes verspild zullen worden. Dit heeft als gevolg dat het werk leuker zou kunnen worden.
Vergelijk het maar met het effect van consultants die tegen een hoog uurtarief ingehuurd worden. Daar wordt in de regel een stuk zuiniger mee omgesprongen.
Want van een consultant van €veel per uur, word in mijn beleving vaak verwacht dat diegene hetgeen hij/zij komt doen, al kan. Je betaald er immers grof veel geld voor, dus wil je niet dat diegene tijdens jouw klus, moet gaan zitten uitvogelen hoe de klus het best geklaard kan worden.
De vraag is dan in hoeverre het werk nog wel een uitdaging is voor zo'n consultant en of hij/zij niet vaak op of onder zijn/haar niveau moet werken.
Alle begin is moeilijk, veel dingen worden makkelijker als je het al -tig keer gedaan hebt. Dus wat voor de een een uitdaging is, kan voor de ander wel eens een geestdodende repetitieve klus zijn.
(Ik heb zelf mee mogen maken dat ik als relatief dure externe, enkel ben neergezet op een afdeling om het hoger management van dat bedrijf te laten zien hoe druk ze het wel niet hadden. Puur politiek. "We hebben een externe nodig want we hebben het zo druk." In de praktijk bestond mijn werk uit 1 uur per dag totaal zinloos werk doen, dat alleen maar een uur per dag was omdat als ik het werk efficiënter zou maken, het 15 minuten was en ik dan 8 uur en 15 minuten niets zou zitten doen in plaats van 7 uur en 30 minuten.)
Ik heb niet de illusie dat een hoger uurtarief bij draagt aan de waardering van ICTers. Eerder andersom. "Wat doet diegene eigenlijk voor zo idioot veel geld!? Even naar het toilet kost ons al meer dan €30,-")
Vanaf een bepaald salarisniveau, draagt een hogere beloning in mijn beleving (en voor mij persoonlijk) ook niet bij aan het plezier in mijn werk. Een erg lage betaling demotiveert, een erg hoge betaling motiveert beperkt.
Dus hoe los je de krapte op in de ICT arbeidsmarkt?
In mijn beleving in ieder geval niet door de lonen nóg verder te laten stijgen. Iets met "Law of diminishing returns".) Bedrijven zullen op andere manieren moeten concurreren.
Lastige daarvan is dat het, in mijn beleving, veel meer op de persoon is. Salaris is iets dat iedereen wel snapt en waar de meeste mensen tot een bepaald niveau gevoelig voor zijn. Maar daarna komen de verschillen. Waar de een helemaal gelukkig word van een bedrijf met uitgebreide vrijdagmiddagborrel en regelmatige weekendjes weg met het bedrijf en op kosten van de zaak, gruwelt een ander daarvan en zou dat juist een reden zijn er niet te willen werken.
Tegelijkertijd weet ik ook niet of dat erg is. Je krijgt misschien daardoor bedrijven met op dat vlak iets minder diversiteit, maar tegelijkertijd levert dat bedrijven op waar iemand met een bepaalde persoonlijkheid zich meer thuis voelt, omdat hij/zij niet extreem anders is dan zijn/haar collega's.
Dus misschien zit de sleutel wel daarin. Bedrijven die uitgesprokener worden in het type mens dat ze zoeken, waardoor er minder diversiteit in zo'n bedrijf komt, maar er wel meer diversiteit is tussen bedrijven onderling, waardoor iedereen zijn fair share van personeel krijgt.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.