@
Sport_Life Allereerst gefeliciteerd dat de 3e op komst is!
Ik zou me alleen niet blind staren op de "breedte" van een auto. Het beste is toch echt te gaan passen met de stoelen. En eventueel andere stoelen te kopen (dit scheelt soms al een paar centimeter in de breedte en is een stuk goedkoper dan een nieuwe auto aanschaffen).
Zelf ben ik ook een trotse vader van drie kinderen (5, 3 en 1, alhoewel ze bijna alweer 6, 4 en 2 worden) die allen nog in een kinderstoel zitten. Bij ons pas dit in een Ford Focus Station. Toegegeven, het is wel een kleine uitdaging, maar het past.
Onze indeling is dat de jongste achter de bestuurder zit, de oudste in het midden (want daar kan de hoofdsteun het hoogst) en de middelste zit achter de passagiersstoel. Waarom deze indeling? De gordel van de jongste zit altijd "vast". Bij de andere twee moeten wij de gordel steeds openen en sluiten en die zitten nu naast elkaar tussen hun stoelen in. Kijk dus ook even bij de indeling, naar de gordelsluiting. Dit kan namelijk ook andersom zijn.
De jongste zit in een Maxi Cosi Tobi, de andere twee zitten in een Maxi Cosi Rodi. Geen van allen heeft de IsoFix, omdat deze de stoelen centreert op de zitplaats (achter de bestuurder en passagier) en er dus te weinig plaats overblijft in het midden.
Aangezien (de meeste) auto's achterin een 2,5 zit hebben (net als de Focus), hebben wij een dunne plank op de achterbank gelegd (en de holle ruimte tussen de zitting en de plank opgevuld) waar vervolgens de stoelen op staan. Dit voorkomt dat de middelste plek gaat hellen / scheef gaat staan. Eerst stonden alle drie de stoelen op de achterbank , maar het viel het ons op dat de oudste steeds scheef in de auto zat omdat de stoel scheef ging bij het nemen van een bocht. Nu staat alles stabiel en gaan de stoelen geen kant op. Het "nadeel" van de 2,5 zits achterbanken is namelijk dat de "normale" plekken (achter de bestuurder en passagier) vaak dieper liggen en de middelste plek wat hoger zit (kijk maar eens in je auto). Hierdoor kantelde de stoel steeds van links naar rechts bij het nemen van een bocht.
Daarnaast hadden wij een Skoda Octavia Combi, maar daar paste deze opstelling niet. Ondanks dat de Octavia ruimer is (met name in de lengte), konden we daar geen drie stoeltjes op de achterbank kwijt. De Octavia is inmiddels de deur uit, maar ook in de opvolger (lease auto) passen geen drie stoeltjes naast elkaar.
Mijn advies: Ga echt met de stoelen passen om te kijken of het allemaal naar je zin is. Doe hierbij ook de gordels om de stoelen, want het kan zijn dat de gordel wellicht iets te kort is. Daar zijn oplossingen voor (nieuwe gordel laten plaatsen of een gordelverlenger (wat officieel niet mag, maar wel "gewoon" overal verkocht wordt). En ga ook zelf even achter het stuur zitten om te kijken hoeveel ruimte degene achter jou heeft. Ik zit op zich prima in de auto, maar zonder kinderen zou ik de stoel toch wel een tandje meer naar achteren hebben gezet (nu niet mogelijk, want dan kan de jongste d'r benen niet meer kwijt).
Succes met je zoektocht!