Aankoopadvies grote gezinsauto

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Een aantal jaar terug hebben we een 308 Hatchback gekocht. In verband met gezinsuitbreiding ben ik al enige tijd op zoek naar een stationwagen. Eis is wel dat er 3 jonge kinderen op de achterbank passen (allemaal onder de 4 jaar) en het liefst een beetje zuinig. Auto wordt ca 1x per week voor woon-werk gebruikt, verder voor bezoek aan opa en oma, vrienden etc en vakantie.
Het liefst zou ik de nieuwe 5008 willen, maar die valt buiten budget. Budget is ca 20k.

Op de website https://nl.automobiledimension.com/autovergelijking.php ben ik op basis van formaat (m.n. breedte) op de volgende shortlist gekomen;
- Renault Talisman (1870mm breed)
- Peugeot 508 SW (1859mm breed)
- Skoda Suberb Combi (1864mm breed)
- Opel Insignia (1863mm breed)

Dit zijn stuk voor stuk de "luxere"/grotere varianten t.o.v. de Mégane, 308 en Octavia. Zijn bovenstaande modellen de meerwaarde waard?
Maar hoe zit dit met de ruimte op de achterbank? Passen hier 3 kinderstoeltjes of moet ik dan toch op zoek naar een Ford S-Max oid?

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 19-01-2020 21:21 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Beste antwoord (via Sport_Life op 09-08-2020 20:56)

• deMaker
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-02-2024
Als één van de kinderen groot genoeg is voor alleen een zitverhoger is de BubbleBum (http://bubblebum.nl/nl, gewoon te koop bij o.a. Bol.com) een idee; een opblaasbare zitverhoger die op een normale achterbank tussen twee kinderstoeltjes past.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:14
Al aan een Prius plus gedacht? Zijn ruim en gaan niet stuk.

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:31
ik vraag mij af of de breedte van een auto wel een goed uitgangspunt is. Zo heb ik ooit een lease-astra gehad (2014) die geroemd werd om de ruime kofferbak. Helaas waren de wielkasten aan de binnenzijde helemaal opgevuld met kunststofpanelen, zodat er weinig van de ruimte overbleef.

Ik zou zelf voor een redelijk jonge V70 gaan. je ziet ze genoeg met een lage km stand van +/- 150.000 km.
Prachtige en heerlijke reisauto!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:09

The Legend

*Plop*

Ik ben bang dat alle genoemde auto’s afvallen, en alleen echte MPV’s overblijven. Je hebt namelijk 3 ‘echte’ stoelen nodig om drie autostoeltjes kwijt te kunnen. Ook 7-zitter SUV’s zijn op de achterbank niet breed genoeg. Je moet denken aan de VW Sharan (Touran misschien ook), Seat Alhambra, Ford Galaxy (S-Max misschien ook).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 20:50

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Wij zaten iets meer dan een jaar terug met exact dezelfde situatie. 3 jonge kinderen met 3 kinderzitjes (waarvan eentje nog voor een echt kleintje van toen anderhalf jaar oud). We kwamen tot de conclusie dat de auto's die echt fatsoenlijk brede achterbanken hebben (of soms zelfs 3 volledige zitplaatsen) meestal de zevenzitters zijn (en dan heb je ironisch genoeg niet alle drie nodig omdat je nog een extra zitrij krijgt).

Wij zijn dus voor een bijna nieuwe Dacia Lodgy 7-zits gegaan van destijds anderhalf jaar oud met 15k op de teller. Iets meer dan 17k voor betaald nog in de garantie en met afleverbeurt enzo. Niet te vergelijken met de auto's die jij noemt qua luxe en uitrusting maar best een tof ding voor het geld en goed comfortabel (stoelen zijn fijn, goeie airco + verwarming, navi etc). Voornaamste nadelen zijn veel plastic, iets meer rumoer bij 130km/u en zoals met alle 7-zits de aerodynamica van een ladenkast.

Oh, ik lees nu pas dat 'ie ook zuinig moet zijn. Ik haal 1 op 15 op de snelweg met max 110km/u met de benzineversie (1.2TcE). De diesel zou zuiniger zijn maar dat zal voor jouw gebruik te duur in mrb uitkomen denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-01-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 15:22
Opel Zafira is dat geen optie? Die heb ik kort als voorloop auto gehad en was lekker ruim en om eerlijk te zijn vond ik de auto lekker rijden de diesel en was het 2018 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nortepe85
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-05 23:34
Sport_Life schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:18:
Op de website https://nl.automobiledimension.com/autovergelijking.php ben ik op basis van formaat (m.n. breedte) op de volgende shortlist gekomen;
- Opel Insignia (1863mm breed)
Momenteel rijd ik zelf in een Insignia en heb twee jonge kinderen van 4,5 en 3. Onze derde is op komst... Ik kan je wel vertellen dat je geen 3 zitjes kwijt kunt achterin een Insignia. Vandaar dat ik ook aan het rondkijken ben voor een andere auto. Ik heb mijn focus gelegd op een Opel Zafira en Volkswagen Touran.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:22

Nitai

Live the life you love.

Wij hebben gewoon de tweede auto (die van m'n vrouw) wat ruimer genomen. Effectief zitten we nooit met z'n allen tegelijk in de auto. Als een van ons alle kinderen mee heeft (3) dan zit de middelste (7) in een kinderstoel vooraan. De oudste (10) is al langer dan 1.35 dus die heeft geen autostoel meer nodig. Alleen m'n jongste (2) zit in haar autostoel.

Check ook de regels, als er geen 3e zit meer past, dan volstaat een autogordel ook op de achterbank vanaf 3 jaar.

Dus je kan je dan afvragen, is een ruimere auto dan wel verstandig. En voor de enkele keren op vakantie met de auto kun je ook een ruimere auto huren.
De uitzonderingen
Kinderen van 3 jaar en ouder mogen een autogordel gebruiken in plaats van een kinderbeveiligingssysteem als er op de desbetreffende zitbank al twee kinderbeveiligingssystemen zijn aangebracht en in gebruik zijn, waardoor er geen plaats meer is voor een derde zitje. Dit kind mag niet zonder kinderbeveiligingssysteem op de voorbank worden vervoerd. Bron: https://www.anwb.nl/auto/...uto/kinderzitje-de-regels

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
Nortepe85 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:25:
[...]

Momenteel rijd ik zelf in een Insignia en heb twee jonge kinderen van 4,5 en 3. Onze derde is op komst... Ik kan je wel vertellen dat je geen 3 zitjes kwijt kunt achterin een Insignia. Vandaar dat ik ook aan het rondkijken ben voor een andere auto. Ik heb mijn focus gelegd op een Opel Zafira en Volkswagen Touran.
De Zafira is lood om oud ijzer, de Touran is 3cm breder op heuphoogte. Is dat voldoende?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carsten
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:07
Het is gewoon passen en meten. Hangt van de stoeltjes en de vorm van de achterbank af. Ik denk dat je echt geen d segmenter of zeven zitter nodig hebt voor drie kinderen.

Hier een astra station en daar passen drie stoeltes achterin met wat passen meten. een maxi cosi tobi en twee maxi cosi rodi's. Mijn kinderen zijn 1,5 3,5 en 5,5 wel iets ouder, maar daarvoor met een maxi cosi erbij lukte het ook in verschillende auto's / c segmenters...
gewoon goed puzzelen 😀

En soms accepteren dat je niet bij de gordel sluiting kan, maar ze kunnen er ook uit als je hem afrolt, voor de zitjes die met de auto gordel werkt...

Ps vooral de vorm en dikte van deur wil wel schelen per auto. Bijvoorbeeld een dacia duster is ook makkelijk, want wat minder luxe, dus minder gevormde bank en plattere deur 😆
Gewoon veel kijken en probere bij vrienden en dealers zou ik zeggen, dan zie snel het verschil.

[ Voor 18% gewijzigd door Carsten op 19-01-2020 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 15:22
en de vraag is ook of je ze vast wil zetten met een iso fix. Denk dat een astra of focus niet hebben.

Onze F31 daar passen ook maar 2 stoelen op de achterbank al is dat ook absoluut geen ruime auto.

Ford S max of zafira zou iets zijn waar ik nou zou gaan kijken, maar ik wil abdsoluut geen 3e x papa worden. 2 jongens van 3.5 en 7 is voor mij zat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:25
Nitai schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:34:
Wij hebben gewoon de tweede auto (die van m'n vrouw) wat ruimer genomen. Effectief zitten we nooit met z'n allen tegelijk in de auto. Als een van ons alle kinderen mee heeft (3) dan zit de middelste (7) in een kinderstoel vooraan. De oudste (10) is al langer dan 1.35 dus die heeft geen autostoel meer nodig. Alleen m'n jongste (2) zit in haar autostoel.

Check ook de regels, als er geen 3e zit meer past, dan volstaat een autogordel ook op de achterbank vanaf 3 jaar.

Dus je kan je dan afvragen, is een ruimere auto dan wel verstandig. En voor de enkele keren op vakantie met de auto kun je ook een ruimere auto huren.

[...]
Vanaf dat onze 3e geboren werd, hebben we de oudste (destijds ruim 3 jaar oud) op de smalste zitverhoger die ik kon vinden tussen een Cybex Sirona en een Cybex Pallas achterin een BMW 5 serie touring (2008) gehad. De zitverhoger klemde tussen de 2 stoelen en het was soms een uitdaging om de gordels vast te maken, maar werkte verder best aardig.

Verder sluit ik me aan bij de anderen, als je echt 3 stoelen naast elkaar wil, moet je naar de grote MPV's kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carsten
  • Laatst online: 22:07
Unknown Alien schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:51:
en de vraag is ook of je ze vast wil zetten met een iso fix. Denk dat een astra of focus niet hebben.
Ja precies als je iso fix wilt heb je een extra zitrij nodig. Met gordels kun je nog wat schuiven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nortepe85
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-05 23:34
jadjong schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:38:
[...]

De Zafira is lood om oud ijzer, de Touran is 3cm breder op heuphoogte. Is dat voldoende?
Ik heb niet de exacte centimeters opgemeten, maar ik weet dat zowel de Touran als de Zafira nou eenmaal meer ruimte op de achterbank hebben dan de Insignia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
Maar een 7-zitter is sowieso geen slecht idee als je 3 kinderen hebt. Ik heb om dezelfde reden als jij (achterbank te smal voor 3 zitjes) destijds een Renault Espace gekocht. Toen de kinderen wat ouder werden bleek ineens dat er ook af en toe eens iemand mee kon rijden. Een voordeel wat je niet hebt met een 5-zitter, als je dan met het hele gezin op stap gaat zit je helemaal vol.

De Espace rijdt overigens nog steeds, er staat inmiddels ruim 250k op de teller. Ondanks alle verhalen over Renault blijkt dit best een prima auto. Er gaat weleens iets kapot, soms ook wel iets wat duurders, maar het is een fijne grote auto waar je comfortabel (en indien gewenst met veel personen en bagage) lange reizen mee kunt maken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je hem tweedehands kunt vinden, kijk eens naar de Honda FR-V
https://www.anwb.nl/auto/...e8-df11-a731-000c29d2a1e4

3 zetels achter en voor. Beetje miskend maar volgens de ANWB helemaal prima. Wel wat ouder maar voor jullie doel perfect zo te horen.
https://www.gaspedaal.nl/honda/fr-v

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:21
Isofix ga je praktisch alleen vinden in auto's met 3 volwaardige, losse stoelen. Een achterbank heeft er maar 2, omdat daarin meestal de 3e stoel een soort jumpseat is. Zuinig is denk ik een concessie die je moet gaan doen, zeker met zo'n budget. Of je moet graag geld over willen houden en een nieuwe Dacia kopen, maar gezien je andere modellen zie ik je dat niet zo snel doen. Je lijkt niet zo veel kilometers te maken, dan moet je die paar euro extra brandstof maar voor lief nemen. Of op LPG gaan rijden.
PhilipsFan schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:57:
De Espace rijdt overigens nog steeds, er staat inmiddels ruim 250k op de teller. Ondanks alle verhalen over Renault blijkt dit best een prima auto. Er gaat weleens iets kapot, soms ook wel iets wat duurders, maar het is een fijne grote auto waar je comfortabel (en indien gewenst met veel personen en bagage) lange reizen mee kunt maken...
Mijn pa heeft zijn eerste (Espace III, vroege PH2) van 80k naar 360k gereden, riep in het begin dat hierna niet meer zo'n auto zou komen, want groot, maar vind het hoogzitten (ouwe mannen ding) en alles erin kunnen kieperen zo fijn, dat ze bij 360k en een hoop aankomende onderhoudskosten aan slijtagedelen eenzelfde, zij het 2 of 3 jaar jonger zijnde, luxere uitvoering hebben gekocht met nog geen 100k op de teller, waarin inmiddels ook alweer aardig wat afgecrosd is. Sleurhut gaat er zonder problemen achter (die dingen trekken op kenteken 1650 kg, in praktijk nog veel meer). Hij is alleen niet zo zuinig (1:10 tot 1:12 als je wat rustiger kan rijden), maar dat geldt voor alle grote auto's. En dit is natuurlijk een model van inmiddels 20 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-05 14:05
Een keer woon werkten soms met z’n allen op pad. Hoeveel KM is dat per jaar?

Zoals velen al zeggen 3 kinderstoelen achterin via isofix is een uitdaging. Wat mijn zwager doet als ze met z’n allen op pad gaan: 1 stoel voorin en de niet rijder in het midden in de gordel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:21
jbvo schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:54:
[...]

Vanaf dat onze 3e geboren werd, hebben we de oudste (destijds ruim 3 jaar oud) op de smalste zitverhoger die ik kon vinden tussen een Cybex Sirona en een Cybex Pallas achterin een BMW 5 serie touring (2008) gehad. De zitverhoger klemde tussen de 2 stoelen en het was soms een uitdaging om de gordels vast te maken, maar werkte verder best aardig.

Verder sluit ik me aan bij de anderen, als je echt 3 stoelen naast elkaar wil, moet je naar de grote MPV's kijken.
Die twee stoelen hebben wij ook en een maxi-cosi ipv zitverhoger. Past in onze Grand Scenic als één van de weinige auto's die ik ben tegen gekomen vrij prima. Ook alle de drie de stoelen isofix zou moeten lukken. (Wij doen de maxi-cosi in de gordel)

Verder test de "Zwitserse ANWB" jaarlijk auto's hoe goed stoeltjes passen: https://www.tcs.ch/mam/Di...tze_im_auto_2010-2019.pdf

Maar wat vast staat: je moet echt naar de dealer en je configuratie overzetten en passen...

[ Voor 8% gewijzigd door Bob-B190 op 20-01-2020 07:26 ]

Memento mori

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
The Legend schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:39:
Ik ben bang dat alle genoemde auto’s afvallen, en alleen echte MPV’s overblijven. Je hebt namelijk 3 ‘echte’ stoelen nodig om drie autostoeltjes kwijt te kunnen. Ook 7-zitter SUV’s zijn op de achterbank niet breed genoeg. Je moet denken aan de VW Sharan (Touran misschien ook), Seat Alhambra, Ford Galaxy (S-Max misschien ook).
Eens dat je drie 'echte' stoelen nodig gaat hebben. Daar beschikken de Skoda Roomster en de Toyota Prius+ of Wagon ook over. De Honda FR-V heeft zes losse, verschuifbare stoelen. Met drie kids viel het mij op dat wij regelmatig plek voor zes nodig hebben. Je wilt eens een nicht of schoonmoeder meenemen, gebeurt vaker dan je denkt. Als het er twee extra zijn, is een tweede auto al gauw prima (en afdoende gezellig) maar zet je je schoonmoeder (bij wijze van...) alleen in haar eigen auto? Ik was blij met de Prius Wagon, waar in noodgevallen gemakkelijk meer mensen in konden.
Ook Multimac kan je naar kijken? https://www.multimac.com/p/superclub_3_seater_1200

*edit: minus een woordje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:01
Al eens naar de Scenic gekeken van het nieuwe model? Ik verwacht dat je die binnen budget al wel kan vinden. Een zitverhoger moet daar prima tussen passen op de achterbank, drie volwaardige kinderstoelen niet. Voordeel van de Grande Scenic die ik reed (zelfde koets als de Scenic muv een diepere achterkant) is dat er voor ook een Isofix aansluiting zat. Wij hadden achter de Cybex Sirona en Cybex Pallas en daar paste mijn schoonbroertje van 18, 1.80, prima tussen. Er zit ook geen tunnel bij de middelste plek, waardoor je je benen ook normaal kwijt kan. Mocht je dus waarde hechten aan alles op Isofix, dan kan jij of je vrouw naar de derde zitplek op de achterbank verhuizen.

Mijn ervaring is dat garages en dealers prima mee willen werken met dit soort praktische vragen inclusief of de kinderwagen wel past. Wij hebben flink staan passen en meten in auto's :+

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenUbels
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-03 06:14
Wij hebben een tweeling van 4,5 en een kleintje van nog geen maand oud. De tweeling zit op zitverhogers met rugleuning zitten de kleinste in een maxicosi die met isofix vast zit. Sinds een week hebben we een mazda 6 stationcar (2.0 benzine) van het model dat is gebouwd tussen 2008 en 2012. Dit past allemaal prima. Bewust de keuze gemaakt voor dit model, vanwege de nagenoeg vlakke achterbank en meer dan voldoende binnenruimte. Qua verbruik kan ik nog geen echte uitspraak doen, want ik heb nog niet getankt. Ik schat dat het zo op de 1 op 13 a 14 zal uitkomen.

Edit: gezien de startpost van de TS is deze optie waarschijnlijk te oud, mogelijk is het model vanaf 2013 tot heden een optie.

[ Voor 10% gewijzigd door MartenUbels op 20-01-2020 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMaker
In een VW Touran passen drie volwaardige kinderstoelen (Maxi Cosi Rodi) op de achterbank, en dan kun je de gordels ook nog goed vast krijgen.
Rijd tegenwoordig in een Renault Grand Scenic, daarin passen - met enig wringen - wel drie kinderstoelen naast elkaar op de achterbank maar dan is het onbegonnen werk om de gordels vast te krijgen. Gelukkig is onze oudste nu groot genoeg en kunnen we volstaan met twee stoeltjes achterin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor ca 20k zou je natuurlijk ook kunnen kijken voor een Q8 met een derde zitrij. Enorm beest en drinkt best een slokje, maar fijner rijden dan dat ga je niet voor dat geld.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

deMaker schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:11:
In een VW Touran passen drie volwaardige kinderstoelen (Maxi Cosi Rodi) op de achterbank, en dan kun je de gordels ook nog goed vast krijgen.
Rijd tegenwoordig in een Renault Grand Scenic, daarin passen - met enig wringen - wel drie kinderstoelen naast elkaar op de achterbank maar dan is het onbegonnen werk om de gordels vast te krijgen. Gelukkig is onze oudste nu groot genoeg en kunnen we volstaan met twee stoeltjes achterin.
Goede opmerking!
Dat de stoeltjes passen is 1, dat je inderdaad nog op praktische wijze de kinderen kunt inladen en gordels kunt bevestigen is heel wat anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:57
De vraag is ook hoe lang je je auto wil gaan rijden. Wanneer je 4 of 5 jaar met je auto doet, dan zit je oudste over circa 2 jaar in een zitverhoger (past makkelijk) en is hij/zij aan het einde 8/9 jaar oud en zit in de gewone stoel.

Het vorige model Grand Scenic is groter dan de nieuwste, daar passen makkelijk 3 stoeltjes naast elkaar. Eventueel de middelste stoel naar voren schuiven om overal makkelijk bij te kunnen.

Gezien je beperkte kilometers zou ik zelf minder geld aan een auto uitgeven. Ik zie bv een luxe 2015-Gr.Scenic op benzine voor € 17k te koop staan en dat kan vast nog goedkoper.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• deMaker
Als één van de kinderen groot genoeg is voor alleen een zitverhoger is de BubbleBum (http://bubblebum.nl/nl, gewoon te koop bij o.a. Bol.com) een idee; een opblaasbare zitverhoger die op een normale achterbank tussen twee kinderstoeltjes past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
107mb schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:33:
Ik zou zelf voor een redelijk jonge V70 gaan. je ziet ze genoeg met een lage km stand van +/- 150.000 km.
Prachtige en heerlijke reisauto!
Daar kan je ook makkelijk een 7-zitter van maken met behulp van een inklapbare achterbank in de koffer: https://www.7zitter.nl/we...je-volvo-v70-een-7zitter/. Heb je weinig kofferruimte nodig, dan kan je je kinderen daar makkelijk zetten (geen gedoe met gordels tussen stoeltjes wringen), heb je meer kofferruimte nodig (op vakantie of om een andere reden meer spullen mee), dan zit je met een beetje onderlinge samenwerking bij het instappen nog comfortabel met drie op de achterbank en heb je de grote koffer vrij voor je bagage. Bij de meeste 7-zitters kan je de achterbank wel demonteren, maar dat is toch altijd meer werk en meer gesleep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
indigo79 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:30:
[...]

Daar kan je ook makkelijk een 7-zitter van maken met behulp van een inklapbare achterbank in de koffer: https://www.7zitter.nl/we...je-volvo-v70-een-7zitter/. Heb je weinig kofferruimte nodig, dan kan je je kinderen daar makkelijk zetten (geen gedoe met gordels tussen stoeltjes wringen), heb je meer kofferruimte nodig (op vakantie of om een andere reden meer spullen mee), dan zit je met een beetje onderlinge samenwerking bij het instappen nog comfortabel met drie op de achterbank en heb je de grote koffer vrij voor je bagage. Bij de meeste 7-zitters kan je de achterbank wel demonteren, maar dat is toch altijd meer werk en meer gesleep.
En dan nog even naar de RDW zodat je ook op kenteken 7 zitplaatsen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:32
jadjong schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:38:
[...]

En dan nog even naar de RDW zodat je ook op kenteken 7 zitplaatsen hebt.
En dan nog nadenken over de veiligheid. De kofferbak is vaak de kreukelzone van een auto om de passagiers op de achterbank te beschermen bij een aanrijding van achteren. Weet niet of je daar dan een zitrij wil maken voor je meest waardevolle 'bezit'.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
DonJunior schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:46:
[...]

En dan nog nadenken over de veiligheid. De kofferbak is vaak de kreukelzone van een auto om de passagiers op de achterbank te beschermen bij een aanrijding van achteren. Weet niet of je daar dan een zitrij wil maken voor je meest waardevolle 'bezit'.
Dat gebrek aan kreukelzone heb je bij bijna elke auto met 3e zitrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Sport_Life Allereerst gefeliciteerd dat de 3e op komst is!
Ik zou me alleen niet blind staren op de "breedte" van een auto. Het beste is toch echt te gaan passen met de stoelen. En eventueel andere stoelen te kopen (dit scheelt soms al een paar centimeter in de breedte en is een stuk goedkoper dan een nieuwe auto aanschaffen).

Zelf ben ik ook een trotse vader van drie kinderen (5, 3 en 1, alhoewel ze bijna alweer 6, 4 en 2 worden) die allen nog in een kinderstoel zitten. Bij ons pas dit in een Ford Focus Station. Toegegeven, het is wel een kleine uitdaging, maar het past.
Onze indeling is dat de jongste achter de bestuurder zit, de oudste in het midden (want daar kan de hoofdsteun het hoogst) en de middelste zit achter de passagiersstoel. Waarom deze indeling? De gordel van de jongste zit altijd "vast". Bij de andere twee moeten wij de gordel steeds openen en sluiten en die zitten nu naast elkaar tussen hun stoelen in. Kijk dus ook even bij de indeling, naar de gordelsluiting. Dit kan namelijk ook andersom zijn.

De jongste zit in een Maxi Cosi Tobi, de andere twee zitten in een Maxi Cosi Rodi. Geen van allen heeft de IsoFix, omdat deze de stoelen centreert op de zitplaats (achter de bestuurder en passagier) en er dus te weinig plaats overblijft in het midden.

Aangezien (de meeste) auto's achterin een 2,5 zit hebben (net als de Focus), hebben wij een dunne plank op de achterbank gelegd (en de holle ruimte tussen de zitting en de plank opgevuld) waar vervolgens de stoelen op staan. Dit voorkomt dat de middelste plek gaat hellen / scheef gaat staan. Eerst stonden alle drie de stoelen op de achterbank , maar het viel het ons op dat de oudste steeds scheef in de auto zat omdat de stoel scheef ging bij het nemen van een bocht. Nu staat alles stabiel en gaan de stoelen geen kant op. Het "nadeel" van de 2,5 zits achterbanken is namelijk dat de "normale" plekken (achter de bestuurder en passagier) vaak dieper liggen en de middelste plek wat hoger zit (kijk maar eens in je auto). Hierdoor kantelde de stoel steeds van links naar rechts bij het nemen van een bocht.

Daarnaast hadden wij een Skoda Octavia Combi, maar daar paste deze opstelling niet. Ondanks dat de Octavia ruimer is (met name in de lengte), konden we daar geen drie stoeltjes op de achterbank kwijt. De Octavia is inmiddels de deur uit, maar ook in de opvolger (lease auto) passen geen drie stoeltjes naast elkaar.

Mijn advies: Ga echt met de stoelen passen om te kijken of het allemaal naar je zin is. Doe hierbij ook de gordels om de stoelen, want het kan zijn dat de gordel wellicht iets te kort is. Daar zijn oplossingen voor (nieuwe gordel laten plaatsen of een gordelverlenger (wat officieel niet mag, maar wel "gewoon" overal verkocht wordt). En ga ook zelf even achter het stuur zitten om te kijken hoeveel ruimte degene achter jou heeft. Ik zit op zich prima in de auto, maar zonder kinderen zou ik de stoel toch wel een tandje meer naar achteren hebben gezet (nu niet mogelijk, want dan kan de jongste d'r benen niet meer kwijt).

Succes met je zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

indigo79 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:30:
[...]

Mwhoah, twee beugels openklikken en de hele bank ligt eruit. Geen moeite, kost me letterlijk nog geen dertig seconden. De tweede zitrij, daarvoor moeten inderdaad een paar bouten los om die eruit te halen maar waarschijnlijk net zoveel werk als de derde zitrij voor veel andere zevenzitters. Maar zelfs met alleen de derde rij eruit (en de tweede rij opgeklapt) heb ik 2000+ liter beschikbaar. En de Lodgy heeft de meeste 'kreukelzone' achter de derde rij van alle auto's die ik bekeken heb (o.a. de BMW 2-serie, Kia).

Ik wilde wel een Ford Galaxy maar daar hoorde ook een twee tot drie keer zo hoog prijskaartje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:18
BastaRhymez schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:58:
Ik zou me alleen niet blind staren op de "breedte" van een auto. Het beste is toch echt te gaan passen met de stoelen. En eventueel andere stoelen te kopen (dit scheelt soms al een paar centimeter in de breedte en is een stuk goedkoper dan een nieuwe auto aanschaffen).

Zelf ben ik ook een trotse vader van drie kinderen (5, 3 en 1, alhoewel ze bijna alweer 6, 4 en 2 worden) die allen nog in een kinderstoel zitten. Bij ons pas dit in een Ford Focus Station. Toegegeven, het is wel een kleine uitdaging, maar het past.
Onze indeling is dat de jongste achter de bestuurder zit, de oudste in het midden (want daar kan de hoofdsteun het hoogst) en de middelste zit achter de passagiersstoel. Waarom deze indeling? De gordel van de jongste zit altijd "vast". Bij de andere twee moeten wij de gordel steeds openen en sluiten en die zitten nu naast elkaar tussen hun stoelen in. Kijk dus ook even bij de indeling, naar de gordelsluiting. Dit kan namelijk ook andersom zijn.

De jongste zit in een Maxi Cosi Tobi, de andere twee zitten in een Maxi Cosi Rodi. Geen van allen heeft de IsoFix, omdat deze de stoelen centreert op de zitplaats (achter de bestuurder en passagier) en er dus te weinig plaats overblijft in het midden.

Aangezien (de meeste) auto's achterin een 2,5 zit hebben (net als de Focus), hebben wij een dunne plank op de achterbank gelegd (en de holle ruimte tussen de zitting en de plank opgevuld) waar vervolgens de stoelen op staan. Dit voorkomt dat de middelste plek gaat hellen / scheef gaat staan. Eerst stonden alle drie de stoelen op de achterbank , maar het viel het ons op dat de oudste steeds scheef in de auto zat omdat de stoel scheef ging bij het nemen van een bocht. Nu staat alles stabiel en gaan de stoelen geen kant op. Het "nadeel" van de 2,5 zits achterbanken is namelijk dat de "normale" plekken (achter de bestuurder en passagier) vaak dieper liggen en de middelste plek wat hoger zit (kijk maar eens in je auto). Hierdoor kantelde de stoel steeds van links naar rechts bij het nemen van een bocht.

Daarnaast hadden wij een Skoda Octavia Combi, maar daar paste deze opstelling niet. Ondanks dat de Octavia ruimer is (met name in de lengte), konden we daar geen drie stoeltjes op de achterbank kwijt. De Octavia is inmiddels de deur uit, maar ook in de opvolger (lease auto) passen geen drie stoeltjes naast elkaar.

Mijn advies: Ga echt met de stoelen passen om te kijken of het allemaal naar je zin is. Doe hierbij ook de gordels om de stoelen, want het kan zijn dat de gordel wellicht iets te kort is. Daar zijn oplossingen voor (nieuwe gordel laten plaatsen of een gordelverlenger (wat officieel niet mag, maar wel "gewoon" overal verkocht wordt). En ga ook zelf even achter het stuur zitten om te kijken hoeveel ruimte degene achter jou heeft. Ik zit op zich prima in de auto, maar zonder kinderen zou ik de stoel toch wel een tandje meer naar achteren hebben gezet (nu niet mogelijk, want dan kan de jongste d'r benen niet meer kwijt).

Succes met je zoektocht!
Even een kleine aanvulling.
De Ford C-Max is net een stuk breder dan de Focus (Station).
Bij mijn broer pasten er in zijn C-Max (net) 3 stoeltjes naast elkaar op de achterbank. Dat was wel de oudere versie van de C-Max (het vorige model), maar als je een fijn rijdende ruimte auto wilt hebben zou ik de Ford C-Max zeker checken.

Nadeel van de C-Max t.o.v. de Ford Focus Station is dat de kofferbak een stukje kleiner is. Maar de C-Max is dus wel net een stukje breder.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadRed
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:32
Let wel op met die adviezen over zitverhogers.
De regels zijn sinds vorig jaar veel strenger en kinderen mogen er nu pas op vanaf 125 cm EN meer dan 22 kilo.
Een kind van 4 prop je dus niet meer zomaar tussen 2 kinderstoelen in met een zitverhoger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Veel reacties, dank daarvoor! :).
Hoewel de 7 zitters wel praktisch zijn, vind ik ze niet mooi. Behalve de nieuwe SUV modellen , maar die zijn boven budget. Tevens vraag ik me af hoe veilig ze zijn en hoeveel ruimte er in de koffer over blijft bij gebruik 3e zitrij.
HTT-Thalan schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:44:
Wij zaten iets meer dan een jaar terug met exact dezelfde situatie. 3 jonge kinderen met 3 kinderzitjes (waarvan eentje nog voor een echt kleintje van toen anderhalf jaar oud). We kwamen tot de conclusie dat de auto's die echt fatsoenlijk brede achterbanken hebben (of soms zelfs 3 volledige zitplaatsen) meestal de zevenzitters zijn (en dan heb je ironisch genoeg niet alle drie nodig omdat je nog een extra zitrij krijgt).

Wij zijn dus voor een bijna nieuwe Dacia Lodgy 7-zits gegaan van destijds anderhalf jaar oud met 15k op de teller. Iets meer dan 17k voor betaald nog in de garantie en met afleverbeurt enzo. Niet te vergelijken met de auto's die jij noemt qua luxe en uitrusting maar best een tof ding voor het geld en goed comfortabel (stoelen zijn fijn, goeie airco + verwarming, navi etc). Voornaamste nadelen zijn veel plastic, iets meer rumoer bij 130km/u en zoals met alle 7-zits de aerodynamica van een ladenkast.

Oh, ik lees nu pas dat 'ie ook zuinig moet zijn. Ik haal 1 op 15 op de snelweg met max 110km/u met de benzineversie (1.2TcE). De diesel zou zuiniger zijn maar dat zal voor jouw gebruik te duur in mrb uitkomen denk ik.
Dacia Lodgy ken ik, heeft een vriend ook met 4 kinderen. Vind dat persoonlijk geen mooie auto, alhoewel er genoeg redenen zijn te bedenken om ervoor te kiezen , prijs/kwaliteit is prima.
meermarco schreef op maandag 20 januari 2020 @ 07:17:
Een keer woon werkten soms met z’n allen op pad. Hoeveel KM is dat per jaar?

Zoals velen al zeggen 3 kinderstoelen achterin via isofix is een uitdaging. Wat mijn zwager doet als ze met z’n allen op pad gaan: 1 stoel voorin en de niet rijder in het midden in de gordel.
Denk toch wel 20.000 kilometer per jaar. 3x iso hoeft niet per se, maar de middenstoel moet voldoende ruimte hebben voor een zitverhoger. In onze 308 klemt de oudste dan tegen de 2 stoeltjes aan.
Dank, overigens is de derde vooralsnog een wens ;).
Wel staan we nu op het punt een nieuwe uit te zoeken, vandaar.

Succes met je zoektocht!

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 20-01-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Laatst online: 10:27
Sport_Life schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:56:
Tevens vraag ik me af hoe veilig ze zijn en hoeveel ruimte er in de koffer over blijft bij gebruik 3e zitrij.
Wij hebben een Ford Galaxy (2008 dacht ik); die heeft zelfs met de derde zitrij nog wat kofferruimte over om bijvoorbeeld een dag op pad te gaan (misschien zelfs wel een kort weekend :) ).

Als je echt drie zitjes naast elkaar wil hebben is die site die eerder al genoemd is echt een aanrader:
https://www.tcs.ch/mam/Di...tze_im_auto_2010-2019.pdf

Ik weet niet hoe het bij een S-Max zit, maar voordeel van die Galaxy is is dat je altijd de derde rij stoelen bij je hebt, binnen een paar seconden kan je se in/uitklappen.

Maar voor jouw budget moet je echt wel iets passends kunnen vinden; afhankelijk van je smaak :)

[ Voor 0% gewijzigd door PaveloW op 20-01-2020 12:09 . Reden: fix typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Laatst online: 22-05 10:57
Wij hebben ook een derde op komst en mijn verhaal is soortgelijk aan dat van jou (gezin en gebruik). We rijden nu een v70 (eerste model, op lpg) en ik heb eigenlijk gepland om op termijn een nieuwere v70 te kopen. Ik heb gelezen dat drie stoeltjes op de achterbank passen. Maar ik ben niet perse aan een volvo gebonden en ik vind een prius+ ook wel interessant gezien het verbruik en de kwaliteit. Ik lees even mee om te kijken wat voor andere opties er aangedragen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Hoewel de 7 zitters wel praktisch zijn, vind ik ze niet mooi. Behalve de nieuwe SUV modellen , maar die zijn boven budget. Tevens vraag ik me af hoe veilig ze zijn en hoeveel ruimte er in de koffer over blijft bij gebruik 3e zitrij.
200+ liter met de derde zitrij in gebruik. Genoeg voor een boodschappenronde. Zoals eerder genoemd de meeste ruimte van alle zevenzitters die ik destijds overwogen heb.
Dacia Lodgy ken ik, heeft een vriend ook met 4 kinderen. Vind dat persoonlijk geen mooie auto, alhoewel er genoeg redenen zijn te bedenken om ervoor te kiezen , prijs/kwaliteit is prima.
Het is inderdaad een lelijk hok. Met een bullbar een stukje less so :P ik ga die er op laten zetten omdat we graag naar het Noorden op vakantie gaan en there be moose there.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.bullbar-praguri.ro%2Fimages%2Fstories%2F04-2013%2Fdokker%2Fdokker_bullbar.JPG&f=1&nofb=1

Maar ik heb hem zoals je ook aanhaalt niet voor de mooi gekocht, het ding is retepraktisch en ondanks 115pk erg capabel in de heuvels/bergen van Scandinavia, kon er ook erg goed mee offroad door de hoge vering (mocht je dat interessant vinden). Koppel zit laag (200nm) en rijd een beetje als een dieseltje. Jaag je hem de toeren in kom je ook prima mee met de gemiddelde hatchback in de stad. Trekvermogen voldoende maar hulpveren zijn al snel nodig (ook vanwege de windgevoeligheid op de snelweg).

De verwarming is stevig zoals je ook verwacht voor een auto gebouwd voor koudere gebieden en de zitplaatsen zijn ruim (ook op de derde zitrij). Je krijgt zelfs bekerhouders en stroom achterin!
Denk toch wel 20.000 kilometer per jaar. 3x iso hoeft niet per se, maar de middenstoel moet voldoende ruimte hebben voor een zitverhoger. In onze 308 klemt de oudste dan tegen de 2 stoeltjes aan.
We hebben nu 1 volledige (isofix) stoel rechts en twee zitverhogers (links en midden) en dat past nét met genoeg ruimte om de gordels nog vast te maken. Ook de twee stoelen achter kunnen tegelijkertijd een zitverhoger of kinderstoel hebben qua breedte.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-01-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:48

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Wij hebben een C4 Picasso; de Citroen-versie van de Peus 5008. Op de achterbank 3x isofix en er passen ook daadwerkelijk drie zitjes of maxicosi's in.

Bij de zitjes wel voor de smallere modellen kiezen.

Wij hebben de 5-zitter; er is ook een 7-zitter maar op de achterste zitrij eb je dan geen isofix en die stoelen zijn ook echt alleen geschikt voor kinderen. Bijkomend punt: wáár laat je je kinderwagen als je de derde zitrij gebruikt ;)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
Heroic_Nonsense schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:12:
Bijkomend punt: wáár laat je je kinderwagen als je de derde zitrij gebruikt ;)
Destijds hadden wij zo'n Phil&Teds duo wagen (waar ze achter/onder elkaar konden zitten/liggen), die pastte volgens mij ingeklapt nog achter de derde zitrij.
Met alleen de tweede zitrij was het niet nodig om de kinderwagen überhaupt in te klappen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
2e hands Hyundai Santa Fé of Kia Sportage/Sorento/Carnival? Vooral die Carnival is een enorm hok. Pak je er eentje uit 2008/2009, km stand onder de 150k, €5K en je kunt er een paar jaar mee vooruit. Mijn ouders hebben trouwens zo'n Carnival. Uiterlijk is een kwestie van smaak, maar dat ding is 10+ jaar oud en blijft maar gaan.

Interieur Carnival:

Afbeeldingslocatie: https://thumbs.img-sprzedajemy.pl/1000x901c/df/b5/aa/kia-carnival-iii-22-crdi-2010-lakier-metallic-311741812.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Negakinu op 20-01-2020 13:40 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Mijn ervaring is dat het erg verschilt per achterbank en hoeverre deze “gekuipt” is. Zeker met de gordel past het vaak wel omdat isofix meestal te gecentreerd zijn. Zo paste onze kinderen (6,3,1) in de Model 3 en 3 serie (2019) niet optimaal, maar in de Focus (2006) en zelfs de C3 (2018) probleemloos (zonder isofix).

Tot slot is er een vrijstelling voor een kinderstoel voor het oudste kind als die tussen twee autostoeltjes zit, maar los van dat dit niet de veiligste optie is snijd de gordel vaak in de nek. De eerder genoemde Bubblebum is dan een uitkomst.

PS: Extra zitplaatsen voor kinderen in de kofferbak hoeven niet op kenteken te staan. Zie bijvoorbeeld bij Volvo, Model S en de Outlander (PHEV).

Zelf ben ik trouwens aan het kijken voor een Volvo met ingebouwde kinderzitjes, ideaal aangezien je kinderen toch elk jaar groter worden en de auto vaak langer mee gaat dan de stoeltjes. Ze zitten vooral lang op een verhoger.

Edit: Ik merk dat er het één en ander verscherpt is in de wetgeving en garandeer niet dat bovenstaande nog geld..

[ Voor 29% gewijzigd door Deveon op 20-01-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:48
Aanrader. Collega was er zeer enthousiast over. Zijn ook weer goed te verkopen als ze niet meer nodig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Toyota heeft volgens mij een aantal modellen met drie volwaardige stoelen op de achterrij. Ik heb zelf eens gekeken voor een Corolla Verso, dat is een spuuglelijke maar wel praktische auto. Latere modellen zien er een stuk beter uit, en zouden prima in je budget moeten passen.

Uiteindelijk zelf niet gekocht omdat ik net een tweede op komst had en daardoor de (eveneens spuuglelijke) Prius groot genoeg vond, terwijl die ook nog een stuk zuiniger was.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:05

ArCadE

No banana available

Je zou ook eens kunnen kijken naar een Hyundai i40 station. Heeft mij indertijd positief verbaasd over de ruimte die je hebt. Niet alleen qua zit ruimte achterin maar ook de kofferbak is gigantisch.

Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-05 07:51
HTT-Thalan schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:10:

Het is inderdaad een lelijk hok. Met een bullbar een stukje less so :P ik ga die er op laten zetten omdat we graag naar het Noorden op vakantie gaan en there be moose there.
Hou je rekening met de wetgeving mbt bull bars? Niet alles mag je er zo maar op zetten....
De ministerraad heeft daarom besloten dat auto’s na 24 mei 2008 alleen een bullbar mogen hebben als deze is voorzien van een Europees typegoedkeuringsmerk dat hoort bij het type auto waarop de bullbar is gemonteerd.

Volgens de nieuwe regels moeten bullbars voor personenauto’s en bedrijfsauto’s tot 3500 kilo aan testvereisten voldoen, die aantonen dat ze dusdanig zijn ontworpen dat de veiligheid van voetgangers en fietsers wordt verbeterd en het aantal verwondingen bij een aanrijding wordt verminderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiems4
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-11-2024
Is het ook wat waard om te onderzoeken of er smallere stoeltjes zijn? Dan ben je voor minder 1k klaar..
Mijn ervaring: het verschilt per auto. Smalle stoeltjes zorgden ervoor dat bij mijn broer er drie zitjes in een V50 konden. En die zijn niet breed...

Je zou het middelste zitje ook opblaasbaar kunnen maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Stiems4 op 20-01-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999

Nitai

Live the life you love.

MrStiffler schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:42:
[...]

Hou je rekening met de wetgeving mbt bull bars? Niet alles mag je er zo maar op zetten....

[...]
Volgens mij woont hij niet in NL :?

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Uit ervaring met taxi ritten: Chrysler (grand) voyager ? Ik heb 'm niet gemeten, maar die ik kolossaal, met allemaal volwaardige stoelen. Echt zuinig .. geen idee, denk het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Deveon schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:32:
PS: Extra zitplaatsen voor kinderen in de kofferbak hoeven niet op kenteken te staan. Zie bijvoorbeeld bij Volvo, Model S en de Outlander (PHEV).
Jawel, aantal zitplaatsen op kenteken is bindend. Als je met zeven man in de auto zit en er staan slechts vijf op kenteken vermeld mogen er twee gaan lopen bij controle. Even langs de RDW en voor 50.- zijn de twee extra passagiers ook verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 17:31
The Eagle schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:22:
Voor ca 20k zou je natuurlijk ook kunnen kijken voor een Q8 met een derde zitrij. Enorm beest en drinkt best een slokje, maar fijner rijden dan dat ga je niet voor dat geld.
Q7 bedoel je denk ik? Die slurpt behoorlijk inderdaad en die 4.2 is ook niet helemaal storingvrij. Dan zou je zelfs nog een Toareg kunnen overwegen :)

Ik denk dat een S-Max misschien nog wel interessanter is voor TS, door de inzet van dat platform zijn er ook qua onderhoudskosten geen hele gekke dingen te vinden en motorisch zijn de benzine Ford motoren (1.6/2.0 en de 2.5T) wel doorontwikkelde motoren. Bekende euvels zijn relatief simpel en goedkoop op te lossen.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Veel reacties, dank daarvoor! :).

[...]

De 3e zitrij hoef je natuurlijk niet te gebruiken als je zonder problemen drie isofix kinderstoeltjes naast elkaar op de 2e rij kan plaatsen. De VW Sharan is er bv. ook als 5-zitter. Dat ze niet heel fraai zijn ben ik met je eens. Voor mij is het echter belangrijker dat ik m’n kinderen zo veilig mogelijk kan vervoeren in volwaardige kinderstoeltjes (dus niet enkel een zitverhoger in het midden omdat het anders niet past).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:09:
[...]

Jawel, aantal zitplaatsen op kenteken is bindend. Als je met zeven man in de auto zit en er staan slechts vijf op kenteken vermeld mogen er twee gaan lopen bij controle. Even langs de RDW en voor 50.- zijn de twee extra passagiers ook verzekerd.
Dat geld niet voor zitplaatsen voor kinderen onder de 1.35m zie:
http://kinderachterbank.nl/top-10/#content-content-inner
http://aad-actief.blogspo...or-kinderen-incl.html?m=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:08
Waarom niet een Van. Keuze uit Revomobiel 1+8, of dubbele cabine 2(1/2)+3.

Die Kia, leather thumbs up

Maken ze nog voyagers, dacht dat ze daar 20 jaar geleden mee waren gestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

The Legend schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:20:
[...]

De 3e zitrij hoef je natuurlijk niet te gebruiken als je zonder problemen drie isofix kinderstoeltjes naast elkaar op de 2e rij kan plaatsen. De VW Sharan is er bv. ook als 5-zitter. Dat ze niet heel fraai zijn ben ik met je eens. Voor mij is het echter belangrijker dat ik m’n kinderen zo veilig mogelijk kan vervoeren in volwaardige kinderstoeltjes (dus niet enkel een zitverhoger in het midden omdat het anders niet past).
Dat zitje in het midden doet natuurlijk niet veel meer dan verhogen, en dat is om de gordel goed uit te laten komen. Als jouw kind reeds veilig zit omdat hij/zij lang genoeg is en/of de gordel reeds laag genoeg zit zie ik geen verhoogd risico.

Wij hebben voor onze zoon van acht in het midden gewoon 'de zitplaats' want zijn zusjes langs hem hebben nog hoge stoelen (een echte stoeltje rechts, vastgesnoerd aan de zitting en een verhoger met rugleuning links) en hijzelf is lang genoeg voor de gordel die bij ons ook driepunts is in het midden (sommige auto's hebben daar alleen maar een heupgordel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

@HTT-Thalan tegenwoordig is dat niet meer zo. Nieuwe stoeltjes moeten voldoen aan de I-Size norm en die schrijft voor dat er zijdelingse bescherming moet zijn. De oude ‘zitverhogers’ worden nu dus ook veel meer stoeltjes waarbij heup, romp en hoofd beschermd worden tegen zijdelingse impact krachten. Ik wil overigens geen discussie starten over de zin en onzin van die nieuwe norm :p Het maakt in ieder geval wel dat het vervoeren van drie jonge kinderen die qua leeftijd dicht op elkaar zitten niet makkelijker wordt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 20:09

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

nocalimero schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:14:
[...]

Even een kleine aanvulling.
De Ford C-Max is net een stuk breder dan de Focus (Station).
Bij mijn broer pasten er in zijn C-Max (net) 3 stoeltjes naast elkaar op de achterbank. Dat was wel de oudere versie van de C-Max (het vorige model), maar als je een fijn rijdende ruimte auto wilt hebben zou ik de Ford C-Max zeker checken.

Nadeel van de C-Max t.o.v. de Ford Focus Station is dat de kofferbak een stukje kleiner is. Maar de C-Max is dus wel net een stukje breder.
Is de C-max niet einde reeks gegaan vorig jaar? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Net als de Seat Alhambra en de VW Sharan. Het aanbod auto’s met drie volwaardige stoelen op de 2e zitrij wordt dus rap kleiner, terwijl dat steeds harder nodig is als je meer dan 2 kinderen hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:38
Dr_Frickin_Evil schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:06:
Wij hebben ook een derde op komst en mijn verhaal is soortgelijk aan dat van jou (gezin en gebruik). We rijden nu een v70 (eerste model, op lpg) en ik heb eigenlijk gepland om op termijn een nieuwere v70 te kopen. Ik heb gelezen dat drie stoeltjes op de achterbank passen. Maar ik ben niet perse aan een volvo gebonden en ik vind een prius+ ook wel interessant gezien het verbruik en de kwaliteit. Ik lees even mee om te kijken wat voor andere opties er aangedragen worden.
Ik kan je deze week vertellen hoe het gaat, wij hebben een oude V70 (2002) en Prius+..en deze week komt #3.

Prius+ is trouwens heerlijk ruim van binnen en niet zo’n groot slagschip. Op de tweede rij 3 aparte stoelen met veel beenruimte en op de derde rij kunnen ook nog 2 kinderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:07
PaveloW schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:04:
[...]

Wij hebben een Ford Galaxy (2008 dacht ik); die heeft zelfs met de derde zitrij nog wat kofferruimte over om bijvoorbeeld een dag op pad te gaan (misschien zelfs wel een kort weekend :) ).

Als je echt drie zitjes naast elkaar wil hebben is die site die eerder al genoemd is echt een aanrader:
https://www.tcs.ch/mam/Di...tze_im_auto_2010-2019.pdf

Ik weet niet hoe het bij een S-Max zit, maar voordeel van die Galaxy is is dat je altijd de derde rij stoelen bij je hebt, binnen een paar seconden kan je se in/uitklappen.

Maar voor jouw budget moet je echt wel iets passends kunnen vinden; afhankelijk van je smaak :)
Geldt voor de s-Max 7 zitter ook. En nog ruimte voor bagage, boodschappentas of weekend tassen bijvoorbeeld. Heb 180k probleemloze km’s gereden in de 2.5T. Verbruik van 8L/100km is prima te doen. En fijn gas gas geven en sturen, ook met volle auto. _/-\o_
En smoelt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:28
Ik heb nu de Dacia Logan MCV besteld.
Passen goed drie kinderstoeltjes achterin (maxi-cosi groep 0, autostoel groep 1 en autostoel groep 2/3).
Maar belangrijkste is gaan passen. Elke auto en elk autostoeltje is weer anders.
Som kan je beter nieuwe autostoeltjes kopen dan je hele auto er op afstemmen.
De Maxi-Cosi Rodi is bijvoorbeeld een smal autostoeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
DonJunior schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:46:
[...]

Ik ging er van uit dat dat wel in orde was vermits Volvo dat al sinds de prehistorie zelf levert (en als je er op zoekt vind je ook statements van Volvo dat dat in de beschermde kooi zit), maar als een SUV je boven de bumper pakt, kan dat precies toch tegenvallen: https://twitter.com/suege...76205285330657280/photo/1.

Het is een N=1 statistiek en ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe goed andere voertuigen standhouden in een dergelijk ongeval (bij de meeste andere 7-zitters is er ook weinig ruimte tussen kofferklep en zetels en de kofferklep is denk ik bij geen enkele wagen zo goed versterkt als de zijdeuren), maar ik zou daar toch voor alle opties eens wat verder naar zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 19:27
HTT-Thalan schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:10:
[...]

[...]
Ik neem aan dat je een grapje maakt met die eland? Het gevaar van een eland is dat 'ie door je voorruit en a-stijlen heen klapt en in je gezicht landt, niet dat je motorkap of grille indeukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:08
Heb een touran, past zeker, maar in het verleden ook drie kinderzitjes in een V50 (Volvo) gekregen hoor, wel waren 2 van de 3 Volvo kinderzitjes die wat smaller zijn dan de zitverhogers van nu... Dus ook het maat zitverhoger/kinderstoel maakt uit. Heb de zitjes inmiddels weggegeven, dus helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
Theone098 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:13:
Geldt voor de s-Max 7 zitter ook. En nog ruimte voor bagage, boodschappentas of weekend tassen bijvoorbeeld. Heb 180k probleemloze km’s gereden in de 2.5T. Verbruik van 8L/100km is prima te doen. En fijn gas gas geven en sturen, ook met volle auto. _/-\o_
En smoelt goed.
Inderdaad, destijds ook naar VW touran/Seat Alhambra gekeken, maar die vond ik zeker van binnen toch te veel als een 'busje' eruitzien.
Naast de Galaxy was een Peugeot 807 ook nog een optie wat uiterlijk betreft (ook wel een zwak voor schuifdeuren :) ), maar die Galaxy was gewoon meer "bang for the buck"

Maar aangezien de TS iets meer budget heeft zou ik zeggen dat hij/zij wat verder kan kijken, waarbij meten is weten toch wel het devies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:12

Wok

Dakloos...

indigo79 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:24:
[...]

Ik ging er van uit dat dat wel in orde was vermits Volvo dat al sinds de prehistorie zelf levert (en als je er op zoekt vind je ook statements van Volvo dat dat in de beschermde kooi zit), maar als een SUV je boven de bumper pakt, kan dat precies toch tegenvallen: https://twitter.com/suege...76205285330657280/photo/1.

Het is een N=1 statistiek en ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe goed andere voertuigen standhouden in een dergelijk ongeval (bij de meeste andere 7-zitters is er ook weinig ruimte tussen kofferklep en zetels en de kofferklep is denk ik bij geen enkele wagen zo goed versterkt als de zijdeuren), maar ik zou daar toch voor alle opties eens wat verder naar zoeken.
Maar dit is dan ook wel een freak accident geweest met alle uitersten die samen zijn gekomen:
- Verhoogde Jeep
- Een lier op de voorkant van die Jeep (wat in zo'n geval vergelijkbaar is met een massief blok staal)
- Impact met 35-40 mijl/uur (dat is dus al 60+ km/u).

Dat was in een andere station van die leeftijd nog een stuk minder prettig afgelopen...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
PaveloW schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:45:
[...]

Inderdaad, destijds ook naar VW touran/Seat Alhambra gekeken, maar die vond ik zeker van binnen toch te veel als een 'busje' eruitzien.
Naast de Galaxy was een Peugeot 807 ook nog een optie wat uiterlijk betreft (ook wel een zwak voor schuifdeuren :) ), maar die Galaxy was gewoon meer "bang for the buck"

Maar aangezien de TS iets meer budget heeft zou ik zeggen dat hij/zij wat verder kan kijken, waarbij meten is weten toch wel het devies is.
Ik heb destijds juist voor de alhambra gekozen, veel praktischer (met uitneembare stoelen destijds) en veeeeeel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
HvdBent schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:47:
[...]

Ik heb destijds juist voor de alhambra gekozen, veel praktischer (met uitneembare stoelen destijds) en veeeeeel goedkoper.
Ik heb toen (zo'n 5 jaar geleden) voornamelijk naar tweedehands gezocht in dezelfde prijsrange, maar ik gok dat die Ford in nieuwprijs (zeker in Gaia uitvoering die ik nu heb) veel duurder was.

Wat betreft praktisch is het maar hoe je er tegenaan kijkt; ik vind die uitneembare stoelen zelf een nadeel (waar moet je ze laten als je ze een tijdje niet gebruikt, en zul je net zien dat je er eentje niet in hebt zitten als je er wel gebruik van wil maken); zo zie je maar hoe verschillend praktisch kan zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
PaveloW schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:52:
[...]

Ik heb toen (zo'n 5 jaar geleden) voornamelijk naar tweedehands gezocht in dezelfde prijsrange, maar ik gok dat die Ford in nieuwprijs (zeker in Gaia uitvoering die ik nu heb) veel duurder was.

Wat betreft praktisch is het maar hoe je er tegenaan kijkt; ik vind die uitneembare stoelen zelf een nadeel (waar moet je ze laten als je ze een tijdje niet gebruikt, en zul je net zien dat je er eentje niet in hebt zitten als je er wel gebruik van wil maken); zo zie je maar hoe verschillend praktisch kan zijn :)
Ik ben met de alhambra destijds (met zwager en schoonzus en mijn 3 kids op vakantie geweest) alle baggage kon mee, maar als we met zijn 5 en waren liet ik 2 stoelen in de garage.... nu met de touran zitten ze gewoon in de bodem, maar mijn pubers zitten niet graag helemaal achter totdat er een vriendje vriendinnetje in het spel is verwacht ik zo :p
oh enne mijn alhambra was in 2004.... toen was de s max net nieuw geloof ik

[ Voor 3% gewijzigd door HvdBent op 20-01-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Unknown Alien schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:51:
Focus heeft isofix for de 2 "stoelen" achterin en niet voor het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

vegetoot schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:29:
[...]

Ik neem aan dat je een grapje maakt met die eland? Het gevaar van een eland is dat 'ie door je voorruit en a-stijlen heen klapt en in je gezicht landt, niet dat je motorkap of grille indeukt.
Daar doe je niks aan inderdaad, maar het vermindert wel degelijk de schade van minder serieuze aanrijdingen met wild. Ik heb al een keer bijna een klein hert in mijn voorkant gehad (kon gelukkig op tijd remmen, de snelheden liggen daar begrijpelijk lager dan in NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het zou me toch hoogdelijk verbazen als dit niet in een Superb past... Veel ruimer krijg je ze echt niet. Ook veel 7 zitters niet. (uitgaande van 5 personen)
Tenzij je uiteraard naar de echte slagschepen gaat, zoals de Grand Espace of Grand Voyager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:51
Een optie die nog niet is voorbij gekomen:

VW Passat variant (heb 'm zelf ook).

Bij ons op de achterbank passen 2 kinderstoelen en een zitverhoger in het midden.
Ondertussen zit de oudste (8 jaar) niet meer op de zitverhoger, maar het heeft wel gepast.

Keuze voor deze auto was destijds ook vanwege de mogelijkheid om 3 kinderen op de achterbank te plaatsen, voldoende bagageruimte voor als je met z'n allen op vakantie gaat en dan ook nog het liefst een beetje zuinig omspringt met brandstof. Vooral dat laatste (brandstof verbruik) deed een heleboel andere opties afvallen. Met name de hogere modellen verbruiken veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@cohn das precies de reden dat ik de Superb zou kiezen. Die is nog een (heel) stuk ruimer dan een VW Passat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Laatst online: 18:38
Zuinigheid is leuk maar als de usecase maar 1 keer in de week woonwerk is en voor de rest vakantie en familiebezoek dan zou dat niet het hoofdargument mogen zijn. Dan ga je teveel goede opties uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-dark schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:17:
Zuinigheid is leuk maar als de usecase maar 1 keer in de week woonwerk is en voor de rest vakantie en familiebezoek dan zou dat niet het hoofdargument mogen zijn. Dan ga je teveel goede opties uitsluiten.
Onzuinigheid ontstaat vaak ergens door...
Grote motor, grote auto, zware auto...
Heeft vaak ook tot gevolg dat er veel vaste lasten zijn. Deze tellen natuurlijk nog zwaarder mee per km bij weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:21
Wok schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:47:
[...]

Maar dit is dan ook wel een freak accident geweest met alle uitersten die samen zijn gekomen:
- Verhoogde Jeep
- Een lier op de voorkant van die Jeep (wat in zo'n geval vergelijkbaar is met een massief blok staal)
- Impact met 35-40 mijl/uur (dat is dus al 60+ km/u).

Dat was in een andere station van die leeftijd nog een stuk minder prettig afgelopen...
Er zijn natuurlijk ook bepaalde redenen dat lieren enzo in Nederland niet zomaar mogen uitsteken, bumpers aan allerlei regels en dergelijke moeten voldoen en zo voort. In de VS zijn ze daar nog strenger op bij toelating, maar naderhand totaal niet. Een APK zoals wij in Nederland hebben, kennen ze er niet. Sommige staten doen niets, anderen zijn heel streng, soms verschilt het per county. Dan krijg je dit soort dingen met lifted 4x4's die in een ongeluk zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-05 10:18
The Eagle schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:22:
Ik ben oprecht benieuwd waar jij een Q8 voor 20k kan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 16:16
desmond schreef op maandag 20 januari 2020 @ 07:28:
[...]

Eens dat je drie 'echte' stoelen nodig gaat hebben. Daar beschikken de Skoda Roomster en de Toyota Prius+ of Wagon ook over. De Honda FR-V heeft zes losse, verschuifbare stoelen. Met drie kids viel het mij op dat wij regelmatig plek voor zes nodig hebben. Je wilt eens een nicht of schoonmoeder meenemen, gebeurt vaker dan je denkt. Als het er twee extra zijn, is een tweede auto al gauw prima (en afdoende gezellig) maar zet je je schoonmoeder (bij wijze van...) alleen in haar eigen auto? Ik was blij met de Prius Wagon, waar in noodgevallen gemakkelijk meer mensen in konden.
Ook Multimac kan je naar kijken? https://www.multimac.com/p/superclub_3_seater_1200

*edit: minus een woordje
Wou bijna over multimac schrijven maar het is al voorgesteld dus.
https://www.multimac.com/p/multimac_1000_3_seater
Deze past zelf in hele kleine auto's (Fiat 500, Renault Clio, Ford KA, rear of most people carriers, most convertibles)

- Je kan vrijwel elke auto kiezen dus.. Ben je niet verbonden aan MPV achtige auto's.
- Op moment dat je het niet meer nodig heb, kan je het gewoon verkopen. Hij houdt zijn waarde.
- Nadeel: best prijzig, maar aan andere kant, je kan dus gaan voor een compacter auto -> minder wegenbelasting, minder verzekering, minder verbruik ook wellicht.
Vooral omdat je de auto zo te zien niet zo vaak gebruikt, wellicht interessanter om wat compacter te gaan.
Anders heb je een grote hok met hoge vaste kosten die je maar weinig rijdt.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Laatst online: 18:38
MikeyMan schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:20:
[...]

Onzuinigheid ontstaat vaak ergens door...
Grote motor, grote auto, zware auto...
Heeft vaak ook tot gevolg dat er veel vaste lasten zijn. Deze tellen natuurlijk nog zwaarder mee per km bij weinig gebruik.
Klopt. Maar je moet ergens keuzes maken. Met dit budget kom je uit op 2e hands grote auto's.
Daarbij moet je ook aanschafprijs, veiligheid, gebruiksgemak, rij-eigenschappen onderhoud in je totale plaatje meenemen. Je hoeft niet meteen naar het andere uiterste van een Range Rover als voorbeeld doorteslaan. Maar een compromis van ietsje zwaarder, onzuiniger maar nog steeds acceptabel verbreed behoorlijk je keuzes.

Wat maakt het uit of je 1 op 12 of 1 op 12,5 rijd. Qua benzine is dat met niet alteveel km's het verschil niet.
Daarom prioriteiten stellen. Wat vind je per eis op een schaal van 1 tot 5 het meest belangrijk en waar wil je op toegeven.

Een auto die net past en zuinig is maar je erachter komt dat het net wat te krap is voor alledaags gebruik gaat je ook snel tegenstaan. Of een leuke vakantie met bagage, dakkoffer erop en erachter komen dat die leuke zuinige eco-motor toch wat vermogen mist.

[ Voor 25% gewijzigd door D-dark op 20-01-2020 17:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:24
Prius+ is een paar keer tussendoor genoemd: deze auto sluit perfect aan op je wensen: zuinig, zeer betrouwbaar (niets anders wat hier genoemd wordt wint het op dat vlak van een Prius(+)). En je hoeft niet eens perse je hele budget te gebruiken, voor 15 a 16K koop je gewoon een nette, met 20K heb je nog iets meer mogelijkheden voor wat jonger of minder kilometers. Staar je op die laatste niet zo blind, deze auto's kunnen echt hoge kilometerstanden halen zonder grote problemen. Liever goed onderhouden en vaak gebruikt dan weinig gebruikt en veel korte stukjes. Ik zou er zeker een gaan bekijken en testen. Even wennen aan de geniale eCVT bak, als je plankgas gaat loeit de motor. Ja want die gaat dan direct "hangen" op het aantal toeren waar hij max. koppel heeft en schakelt niet over. Is anders dan je gewend bent, maar technisch superieur. Daarnaast hoe vaak ga je plankgas optrekken, als dat het doel is zou ik wat anders kopen. Bij normaal rijden is het een zeer stille auto (ik heb nu bijv. een Auris hybride met dezelfde techniek aan boord, nu ik eenmaal gewend ben ben ik zeer blij met deze auto. Heb hiervoor o.a. Volvo V70 diesel (handbak) gereden en BMW 330i benzine (automaat)). Dus ja, een Prius+ lijkt en een zeer goede optie voor jullie wensen/budget, ga er eens een bekijken en testen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Anoniem: 93050 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:05:
Uit ervaring met taxi ritten: Chrysler (grand) voyager ? Ik heb 'm niet gemeten, maar die ik kolossaal, met allemaal volwaardige stoelen. Echt zuinig .. geen idee, denk het niet
M'n ouders hebben ruim 16 jaar in een voyager gereden. Zijn inderdaad zeer ruime auto's. De eerste was het tweede model uit 1998. Die had een achterbank en 2 stoelen. Zowel de middelste 2 stoelen als de achterbank konden eruit. Op vakantie was het altijd een leuk gezicht hoe wij met z'n 6'en in de auto pasten en nog ruimte overhielden, waar andere hun auto maximaal volgestopt hadden. Een trekhaak had die niet, maar dat was ook niet nodig, want alles paste in de auto en anders op het dak.

Na 330.000km op gas ging de auto soms heel erg inhouden. Behalve dat het gevaarlijk werd, was het ook irritant. Toen hebben m'n ouders het derde model uit 2005 gekocht. Die heeft nog maar 6 stoelen, maar kunnen er als ik het me goed herinner ook uit (de middelste en achterste dan). Eventueel zou de bank uit het tweede model passen.

Z'n voyager is wel erg onzuinig. Op gas deed die 1 op 8 - 1 op 10. Leuk funfact: zelfs op de achterste rij past een volwassene met gemak en meer dan voldoende beenruimte. Er zijn SUV's die het slechter doen.

Edit: oja, ik heb in beide auto's zelfs meerdere keren zonder enig probleem een mountainbike meegenomen. De stadsfiets van m'n pa paste ook in de auto, als je er 1 stoel uithaalt.

[ Voor 6% gewijzigd door hoi1234 op 21-01-2020 04:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:21
hoi1234 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 04:27:
[...]

M'n ouders hebben ruim 16 jaar in een voyager gereden. Zijn inderdaad zeer ruime auto's. De eerste was het tweede model uit 1998. Die had een achterbank en 2 stoelen. Zowel de middelste 2 stoelen als de achterbank konden eruit. Op vakantie was het altijd een leuk gezicht hoe wij met z'n 6'en in de auto pasten en nog ruimte overhielden, waar andere hun auto maximaal volgestopt hadden. Een trekhaak had die niet, maar dat was ook niet nodig, want alles paste in de auto en anders op het dak.

Na 330.000km op gas ging de auto soms heel erg inhouden. Behalve dat het gevaarlijk werd, was het ook irritant. Toen hebben m'n ouders het derde model uit 2005 gekocht. Die heeft nog maar 6 stoelen, maar kunnen er als ik het me goed herinner ook uit (de middelste en achterste dan). Eventueel zou de bank uit het tweede model passen.

Z'n voyager is wel erg onzuinig. Op gas deed die 1 op 8 - 1 op 10. Leuk funfact: zelfs op de achterste rij past een volwassene met gemak en meer dan voldoende beenruimte. Er zijn SUV's die het slechter doen.

Edit: oja, ik heb in beide auto's zelfs meerdere keren zonder enig probleem een mountainbike meegenomen. De stadsfiets van m'n pa paste ook in de auto, als je er 1 stoel uithaalt.
TS wil graag veilig rondrijden...

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 15:51

amahusu

taking over the world!

Ik heb met hetzelfde vraagstuk gezeten toen onze jongste anderhalf geleden werd geboren. Toentertijd voor de KIA optima SW gegaan. Een flinke bak die qua binnenmaten niet onderdoet voor de VW passat station. Reed echt heerlijk met 2 kinderstoelen en 1 stoelverhoger achterin. Ik had em wel als leasebak, dus een een full options model (met alles in leer, m.i. echt onmisbaar als je veel met kleine, knoeiende en snotterende kinderen reist :+). Als je voor een 7-zitter zou gaan zou ik ook de KIA Carens eens checken. KIA heeft me zeer positief verrast en die Carens is ook zeer ruim.

Nu zijn nummer 1 en 2 weer wat groter en passen ze in een zitverhoger, dus heb vorige maand de KIA ingewisseld voor een Tesla model 3, die verbazingwekkend ruim zit achterin. Maar daar past dan weer niet zoveel in de achterbak. Dus als er dit jaar of volgend jaar nog een kleine bijkomt moeten wij ook weer gaan kijken naar een (2e) grotere auto

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

amahusu schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:24:
KIA Carens eens checken. KIA heeft me zeer positief verrast en die Carens is ook zeer ruim.
Echt _niet_ gewoon. Je kon de derde zitrij alleen gebruiken als je 1m50 of korter bent. Viel voor mij gelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 15:51

amahusu

taking over the world!

HTT-Thalan schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:17:
[...]

Echt _niet_ gewoon. Je kon de derde zitrij alleen gebruiken als je 1m50 of korter bent. Viel voor mij gelijk af.
ah my bad, bij de dealer stond onderstaand model in de showroom

Afbeeldingslocatie: https://www.autoscout24.nl/assets/auto/images/model/kia/kia-carnival/kia-carnival-l-01.webp

Is dus geen Carens, maar een Carnival. Maar zie nu dat deze auto eigenlijk niet wordt verkocht in Europa en in Amerika/Azie bekend staat onder de naam Sedona.

Wel een mooie en ruime bak!

Afbeeldingslocatie: https://www.kia.com/us/en/vehicles/sedona/2020/_jcr_content/root/responsivegrid/mediatext_949254160.coreimg.100.808.jpeg/1569430467225.jpeg

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

amahusu schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:30:
[...]

ah my bad, bij de dealer stond onderstaand model in de showroom

[Afbeelding]

Is dus geen Carens, maar een Carnival. Maar zie nu dat deze auto eigenlijk niet wordt verkocht in Europa en in Amerika/Azie bekend staat onder de naam Sedona.

Wel een mooie en ruime bak!

[Afbeelding]
Ik heb wel iemand gekend met een carnival (de uitbater van een benzinestation vlakbij mij dat sinds uitgekocht en nu onbemand is) en die vond het maar een rotbak. Onbetrouwbaar en zuipt als een tempelier. Anekdotisch bewijs uiteraard. In dezelfde categorie van onbruikbare statistieken heb ik nu 50k op de teller van onze Lodgy staan zonder een centje pijn en het verbruik is best okay voor een container op wielen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wobbit
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
Omdat ik nu met de fiets naar werk ga en wij ook ons 3de kindje verwachten deze recent aangeschaft (V70 weggedaan).

Lomp, groot, stoer en ruimte genoeg >:) (rijd overigens wel op benzine).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LxdHVt0/thumbnail-20200121-125759.png

Voor de gamers onder ons, er zitten ook twee schermen in (incl 2x playstation _/-\o_ )

[ Voor 13% gewijzigd door Wobbit op 21-01-2020 13:09 ]

big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Sport_Life Ben je er al uit wat het gaat worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-05 21:16
Wobbit schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:07:
Omdat ik nu met de fiets naar werk ga en wij ook ons 3de kindje verwachten deze recent aangeschaft (V70 weggedaan).

Lomp, groot, stoer en ruimte genoeg >:) (rijd overigens wel op benzine).

[Afbeelding]

Voor de gamers onder ons, er zitten ook twee schermen in (incl 2x playstation _/-\o_ )
Lekker ruim inderdaad, maar dat doet denk ik wel pijn aan de pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobbit
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
Verona27 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:13:
[...]

Lekker ruim inderdaad, maar dat doet denk ik wel pijn aan de pomp?
Pijn aan de pomp is relatief. Ik rij tegenwoordig geen 30k meer per jaar maar 8/10k. Daarnaast ben ik ook echt liefhebber van Amerikaanse voertuigen, dus een beetje hobby is het ook.

Ik rij overigens 500km op een volle tank (90/100L). Tanken doe ik in Duitsland --> euro 95 voor EUR 1.35 en een liter 98 voor 1.43 :D

big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-05 21:16
Wobbit schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:58:
[...]

Pijn aan de pomp is relatief. Ik rij tegenwoordig geen 30k meer per jaar maar 8/10k. Daarnaast ben ik ook echt liefhebber van Amerikaanse voertuigen, dus een beetje hobby is het ook.

Ik rij overigens 500km op een volle tank (90/100L). Tanken doe ik in Duitsland --> euro 95 voor EUR 1.35 en een liter 98 voor 1.43 :D
Ja begrijpelijk. Die prijzen zijn nog iets schappelijker dan die in Nederland, inderdaad. Ben al blij als ik E95 kan tanken voor 1.60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Ik ben vorige week bij een aantal dealers geweest maar ben er nog niet uit. 308 Sw of Focus Estate heeft weinig meerwaarde tov hatchback nu, Talisman / Suberb is dan weer te klein achterin als je dan toch "duur" wil en de mooie 7 zitters vind ik weer te duur..
Dus wellicht dat we het met een dakkoffer doen en volgend jaar weer verder kijken..

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 01-02-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik zit in het zelfde bootje, uitbreiding naar 5 waarvan 2 kinderstoeltjes.

Ik rij nu een Skoda Citigo die mist een riem in het midden op de achterbank en is net te krap voor 3 personen achter in.

De Skoda is licht en rijdt zuinig, ik kan een maand werk woon verkeer voor 70 euro tanken doen.
Door de weeks word de auto alleen voor mijn werk gebruikt, in de weekenden word er af en toe een bezoek aan familie gedaan en boodschappen.

Ik denk dat ik vooralsnog gewoon mijn Skoda moet aanhouden en dan de oudste 9 jaar af en toe thuis laat voor korte afstanden van huis.

Ik wil liever geen zwaardere auto die ook nog eens meer benzine verbruikt, ik heb mijn skoda voor 7000 euro gekocht nog geen jaar geleden (2ehandsje uit 2016 met 57.000km~ op de teller)
Plus onderhoudt en onderdelen voor de Citigo zijn gewoon goedkoper dan een family car denk ik.

Ik zou volgens mij best wat geld weg gooien als ik hem verkoop/ omruil en dat zou ik zonde vinden..
Maar het is natuurlijk niet handig als ik niet in een keer de hele familie mee kan nemen in de auto.... argh... irritant.

[ Voor 4% gewijzigd door Wowhead op 24-04-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Laatst online: 21:58
Ik rij nu een Volvo V50 en daar passen geen 3 kinderstoelen naast elkaar. (5jaar 2.5jaar en een baby op komst eind van 't jaar). Ik rij zo'n 7-8k per jaar maar ik ga toch voor een 7 zitter. Waarschijnlijk een Mazda 5, Ford C-max of een Nissan Qashqai+2

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:39

Tomatoman

Fulltime prutser

Wowhead schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:56:
Ik zit in het zelfde bootje, uitbreiding naar 5 waarvan 2 kinderstoeltjes.

Ik rij nu een Skoda Citigo die mist een riem in het midden op de achterbank en is net te krap voor 3 personen achter in.
Om scherp te krijgen wat precies je vraag is: bedoel je dat er gezinsuitbreiding is naar 5 kinderen of naar 5 familieleden? Aangezien je nu in een piepklein autootje rijdt, vermoed ik het laatste. Maar je plaatste je vraag in een topic over een ‘grote gezinsauto’. Ik ben een beetje confuus wat je nu precies wilt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter

Succes met je zoektocht!
Na veel research, proefritten, rondkijken hebben we uiteindelijk een keuze gemaakt. Een Focus uit 2019. Inmiddels ging de airco van onze huidige auto stuk , dus voordat we daar weer veel geld aan uit moeten geven maar de upgrade gedaan naar een Focus.

Qua ruimte wilde we naar een SUV/MPV. De SUV's zijn allemaal te duur voor ons (teveel kilometer gereden voor ons budget > budget ophogen kan maar wilde we niet) en de MPV's vinden we (= subjectief) gewoon echt heel erg lelijk.. Dan zou ik eerder een Dacia kopen, ook lelijk naar onze mening maar dan betaal je ook niet zoveel.

Dan de stationwagens: C of D segment was even zoeken. Na diverse proefritten met stoeltjes achterin bleek de Focus een prima reiswagen :).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 01-06-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 19:38

Just_I

What did you just say?

Ik volg dit topic al een tijdje en zit een beetje in hetzelfde schuitje, een dochter van vier en twee dochters op komst. We zijn dus op zoek naar een tweedehands kippenhok auto, alleen wel een 7 zitter om eventueel ook een opa/oma/nichtjes mee te kunnen nemen.

Bij onze zoektocht zijn we uitgekomen op twee modellen:
- Volkswagen Touran
- Citroën C4 Grand Picasso/Spacetourer

We hebben in meerdere van deze modellen gereden maar we komen er nog niet helemaal uit aangezien beide plussen en minnen hebben.
Op dit moment hebben we twee offertes open staan (onderhandelen niet mogelijk):
Touran, 2016, 55.000km, €19.500,-
C4GS, 2019, 26.000km, €21.000,-
Qua kosten per maand komen beiden auto’s rond dezelfde prijs (+/- €400,- excl. afschrijving)
De opties zijn grotendeels gelijk, de Touran heeft een achteruitrij camera, de C4GS heeft een thuiskomer reserve wiel (niet mogelijk bij Touran). Beide zijn een grote wens van mijn vriendin.
De Touran is voor ons de betere als het gaat om look en feel van de auto, het voelt degelijker aan qua materialen.
De C4GS heeft een wat krachtigere motor waardoor deze wat vlotter rijd.

Kortom, voor beide auto’s is wat te zeggen, maar welke moet het worden? Help me in de goede richting.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
  • Laatst online: 20-05 11:51
Dreamer-1982 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:21:
Prius+ is een paar keer tussendoor genoemd: deze auto sluit perfect aan op je wensen: zuinig, zeer betrouwbaar (niets anders wat hier genoemd wordt wint het op dat vlak van een Prius(+)). En je hoeft niet eens perse je hele budget te gebruiken, voor 15 a 16K koop je gewoon een nette, met 20K heb je nog iets meer mogelijkheden voor wat jonger of minder kilometers. Staar je op die laatste niet zo blind, deze auto's kunnen echt hoge kilometerstanden halen zonder grote problemen. Liever goed onderhouden en vaak gebruikt dan weinig gebruikt en veel korte stukjes. Ik zou er zeker een gaan bekijken en testen. Even wennen aan de geniale eCVT bak, als je plankgas gaat loeit de motor. Ja want die gaat dan direct "hangen" op het aantal toeren waar hij max. koppel heeft en schakelt niet over. Is anders dan je gewend bent, maar technisch superieur. Daarnaast hoe vaak ga je plankgas optrekken, als dat het doel is zou ik wat anders kopen. Bij normaal rijden is het een zeer stille auto (ik heb nu bijv. een Auris hybride met dezelfde techniek aan boord, nu ik eenmaal gewend ben ben ik zeer blij met deze auto. Heb hiervoor o.a. Volvo V70 diesel (handbak) gereden en BMW 330i benzine (automaat)). Dus ja, een Prius+ lijkt en een zeer goede optie voor jullie wensen/budget, ga er eens een bekijken en testen zou ik zeggen.
Hoe bevalt de Auris? Kun je deze vergelijken met de Prius mbt rijeigenschappen? Ik zit ook in min of meer hetzelfde schuitje als de topicstarter alleen een half zo klein budget. Een Auris station staat zeker hoog op mijn lijstje,al moet je goed zoeken om ze onder de 10k te vinden en dan is het vaak met ~200.000km op de teller. Valt me verder op dat er heel vaak géén foto van de kofferbak bijzit. Ik zie het zo vaak dat het bijna geen toeval kan zijn. Is dat omdat het formaat van de kofferruimte tegenvalt? Heb dat op meerdere plekken gelezen nl.
Pagina: 1 2 Laatste