We gaan een nieuw huis laten bouwen en onze oude (koop)woning willen we gaan verhuren. De oude woning heeft een 50 % bankspaar- en 50% aflossingsvrije hypotheek met ~1% rente. Er zit zo'n 30k in de bankspaar. Nieuwe woning krijgt uiteraard ook een hypotheek.
We hebben een hypotheekadviseur en hebben onze case al besproken. Nu zijn er een aantal scenario's wat te doen met de huidige hypotheek van de oude koopwoning :
Optie 1 : Hypotheek behouden, niets aan hypotheekverstrekker melden.
Nadelen :
- Mag niet van hypotheekverstrekker, kan dus in problemen komen.
- Bankspaarrendement wordt met deze optie maximaal belast (want deze woning is niet meer het hoofdverblijf), klopt dat ?
Voordelen :
+ Geen notariskosten
+ Geen taxatiekosten
+ Geen kosten afsluiten hypotheek
+ Lage rente
Optie 2 : Bankspaargedeelte meenemen nieuwe woning + afsluiten verhuurhypotheek oude woning
Nadelen
- Hogere kosten (notariskosten + taxatie + hypotheekadviseur)
- Hogere rente (want verhuurhypotheek)
Voordelen
+ Geen gezeik met hypotheekverstrekker
+ Bankspaar blijft behouden (maar in hoeverre hebben we daar nog veel voordeel van met zo'n lage rente??)
Uiteraard gaat de adviseur voor optie 2 (want bankspaar voordeel behouden + zeker geen gezeik met hypotheekverstrekker). Ik zie vooral veel kosten bij optie 2 en een lagere vermogensopbouw.
Zie ik nog zaken over het hoofd en klopt het dat het rendement op de bankspaar bij optie 1 maximaal wordt belast ?
We hebben een hypotheekadviseur en hebben onze case al besproken. Nu zijn er een aantal scenario's wat te doen met de huidige hypotheek van de oude koopwoning :
Optie 1 : Hypotheek behouden, niets aan hypotheekverstrekker melden.
Nadelen :
- Mag niet van hypotheekverstrekker, kan dus in problemen komen.
- Bankspaarrendement wordt met deze optie maximaal belast (want deze woning is niet meer het hoofdverblijf), klopt dat ?
Voordelen :
+ Geen notariskosten
+ Geen taxatiekosten
+ Geen kosten afsluiten hypotheek
+ Lage rente
Optie 2 : Bankspaargedeelte meenemen nieuwe woning + afsluiten verhuurhypotheek oude woning
Nadelen
- Hogere kosten (notariskosten + taxatie + hypotheekadviseur)
- Hogere rente (want verhuurhypotheek)
Voordelen
+ Geen gezeik met hypotheekverstrekker
+ Bankspaar blijft behouden (maar in hoeverre hebben we daar nog veel voordeel van met zo'n lage rente??)
Uiteraard gaat de adviseur voor optie 2 (want bankspaar voordeel behouden + zeker geen gezeik met hypotheekverstrekker). Ik zie vooral veel kosten bij optie 2 en een lagere vermogensopbouw.
Zie ik nog zaken over het hoofd en klopt het dat het rendement op de bankspaar bij optie 1 maximaal wordt belast ?