Nieuwbouwwoning: gas direct verwijderen en warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-06 16:13
Hi,

Op dit moment wordt onze nieuwbouw woning gebouwd en is deze bijna helemaal klaar. Oplevering verwacht medio maart 2020. Helaas gaat deze nog een gas aansluiting bevatten. Nu zitten wij de opties te overwegen om deze gelijk na oplevering te laten afsluiten en om te bouwen naar een warmtepomp.
Hiervoor wouden wij dan evt een warmtepomp willen plaatsen.
Naast de CV ketel zullen er naar verwachting 2 PV panelen geplaatst worden voor oplevering.
Ergens voelt het als kapitaalvernietiging, maar op lange termijn voelt het als een goede investering.
Doel is enkel om hier rendement op te maken, oftewel, de investering moet zichzelf zsm terugverdienen.

Nu zitten wij zelf te denken om de CV ketel te vervangen door een warmtepomp.
In de keuken zullen wij een Quooker plaatsen (met boiler voor warm water) en een inductie kookplaat.
Om de energie vraag te kunnen opvangen willen we ook graag het dak vol leggen met PV panelen. Het huis zal in een oost/west positie staan met geen mogelijkheid om panelen op het zuiden te plaatsen.

Nu kom ik hier op tweakers en elders verschillende meningen tegen omtrend de PV panelen. Mensen zeggen compleet vol leggen je kan je energie altijd kwijt, of alleen je verbruik gaan opleveren. Wat is de beste combinatie met een warmtepomp met de waarschijnlijk nieuwe regels omtrent saldering?

Daarnaast de vraag is het verstandig om dit gelijk te doen na de bouw of wachten tot de CV ketel vervangen moeten over 10 a 15 jaar? Dit ook met het oog op subsidie regels.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Na het lezen van een heleboel topics hier op tweakers blijft het nog onduidelijk voor me wat in mijn specifieke situatie slim is om te doen.

Onderstaand enkel technishe gegevens van onze woning.

Woning afmeting: 125m2

De isolatie van de woningen is dusdanig dat conform de eisen in het Bouwbesluit, de geëiste energieprestatiecoëfficiënt (EPC) van 0,4 wordt bereikt.
Hiertoe worden voor de voorkomende constructies van de woning de volgende isolatiewaarden aangehouden:
− Begane grondvloer, Rc=5,0 (m2.K)/W.
− Gevels, Rc=5,0(m2.K)/W.
− Schuin dak, Rc=7,0(m2.K)/W.
− Kozijn met glas U=1,4(W/m2.K), ZTA=0,60.
− Kozijn met deur U=1,4(W/m2.K.
− Infiltratie Qv10=0,40

De woning wordt voorzien van een individuele gasgestookte centrale verwarmingsinstallatie, opgesteld op de op verkooptekening aangegeven plaats. De ketel is een waakvlamloze hoogrendement (combinatie)-ketel met elektronische ontsteking en een doorstroomvoorziening voor warmwater (capaciteit 7,5 liter/minuut).
De benodigde verbrandingslucht wordt rechtstreeks van buiten aangezogen en de rookgassen worden rechtstreeks naar buiten afgevoerd (gesloten systeem). Hiermee wordt bereikt dat de werking van de ketel geen invloed heeft op het binnenklimaat in de woning. Op het dakvlak bevindt zich een gecombineerde dakdoorvoer van corrosiebestendig metaal in kleur.
De centrale verwarming wordt op de begane grond en de 1e verdieping uitgevoerd als vloerverwarming.

Douche - WTW is aanwezig bij oplevering.

P.s. als toevoeging. Bij eventuele aanleg van stadverwarming, zou dit het plaatje veranderen? Ben je dan verplicht om hieraan deel te nemen, en zo ja, in hoeverre beinvloedt dit het rendement en terugverdientijd van een warmtepomp?

@Rol-Co @AUijtdehaag

Alvast bedankt, ik heb jullie hulp en advies hard nodig! :) :D

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk9 op 03-01-2020 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:59
Hier ook een nieuwbouwwoning en hetzelfde gedaan (all electric).

Denk aan de volgende zaken:
- vloerverwarming verdelers zonder pomp
- plaatsing van een boiler en de aansluiting hiervoor
- plaatsing van de warmtepomp (split of monobloc). Wij hebben een split waarbij de koelleidingen door een buis (80mm) van zolder naar de kruipruimte lopen.
- 3x25a aanvragen

Boilers zijn best groot, die van ons past maar net onder het schuine dak zolder. CV in de garage onderbrengen kan ook een optie zijn.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
roelzadh schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:24:
Hier ook een nieuwbouwwoning en hetzelfde gedaan (all electric).

Denk aan de volgende zaken:
- vloerverwarming verdelers zonder pomp
- plaatsing van een boiler en de aansluiting hiervoor
- plaatsing van de warmtepomp (split of monobloc). Wij hebben een split waarbij de koelleidingen door een buis (80mm) van zolder naar de kruipruimte lopen.
- 3x25a aanvragen

Boilers zijn best groot, die van ons past maar net onder het schuine dak zolder. CV in de garage onderbrengen kan ook een optie zijn.
Bedankt voor je reactie! Mag ik vragen met welke achterliggende gedachte jij dit hebt gedaan? Ook besparen op je energie kosten? Hoe heeft dit tot nu toe uitgepakt? :) @roelzadh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Persoonlijk zou ik voorlopig op gas blijven. (tenzij de optie van cvketel en gasaansluiting nog kan cancellen voor teruggave.) Voor de kosten voor het afsluiten en afschrijving van je ketel (nog 2e hands verkoopbaar) gaat het wel even duren voordat je een investering hebt terugverdiend. En of ze je kunnen verplichten om aan te sluiten op het warmtenet.... Nu zeker niet, maarja niets zo onbetrouwbaar als de overheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:23

ericplan

5180 Wp PV

Nog even los van wat je gaat doen, die 3 x 25A elektrische aansluiting is wel een dingetje. Het hoeft niets te kosten, maar achteraf regelen is veel meer werk. Kan zijn dat het standaard in je huis zit, maar je weet het nooit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Worden er nog huizen opgeleverd zonder 3x25? Dat lijkt me standaard toch?

Raak zelf ook steeds meer overtuigd dat hybride voorlopig nog the way to go is. Als hier de ketel klapt, gaat er ook een Daikin/Intergas hybride in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ik heb in 2018 een nieuwbouwwoning betrokken en direct het dak volgelegd met panelen. Echter in mijn geval kwam de rekensom voor het vervangen van de CV installatie voor een warmtepomp niet uit binnen de levensduur van de warmtepomp.

De reden hiervoor was het lage verbruik en dan met name het lage CV verbruik ten opzichte van de SWW.

Als je dus zelf die berekening gaat maken, houdt dan dus rekening met het relatief lage verbruik van een nieuwbouwwoning en je eigen verwarmingswensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-06 16:08
Jullie vergeten even met een warmtepomp kan je natuurlijk ook koelen in de zomer waarmee met een CV onmogelijk is, je kan koelen met vloerverwarming zolang je dit binnen de perken houdt.

Glas U=1,4, zo te zien hebben ze dus overal op beknibbelt om net aan die minimale bouwbesluit te voldoen en geen stap extra in het voordeel van de klant ondanks glas met U 1,1 amper meer kost.

Edit hieronder: Een hybride is ook een warmtepomp. :+

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 03-01-2020 11:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mr_evil08 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:40:
Jullie vergeten even met een warmtepomp kan je natuurlijk ook koelen in de zomer waarmee met een CV onmogelijk is.

Glas U=1,4, zo te zien hebben ze dus overal op beknibbelt om net aan die minimale bouwbesluit te voldoen en geen stap extra in het voordeel van de klant ondanks glas met U 1,1 amper meer kost.
Dat lukt met een hybride wel.

En ik zou sowieso niet vertrouwen op het papierwerk, en wat scans laten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:06
Je kan ook overwegen het dak sowieso vol te leggen en dan te verwarmen/koelen met een L/L warmtepomp (airco). Ook zuiniger, maar dan heb je fijne koelmogelijkheden. Je bent dan weliswaar nog niet van het gas; maar ik zou dat sowieso eens een jaar gebruiken als het toch geïnstalleerd wordt zodat je je verbruik weet, eventuele problemen bekend raken en dan kun je daar op inspelen met een L/W warmtepomp als je dat nog wenst. Ik verwacht namelijk dat subsidies mogelijk wel omlaag gaan of verdwijnen, maar dat de techniek ook nog zal verbeteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 10:22
Luuk9 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:17:
Nu kom ik hier op tweakers en elders verschillende meningen tegen omtrend de PV panelen. Mensen zeggen compleet vol leggen je kan je energie altijd kwijt, of alleen je verbruik gaan opleveren. Wat is de beste combinatie met een warmtepomp met de waarschijnlijk nieuwe regels omtrent saldering?
het hangt altijd een beetje af van de situatie en je mogenlijkheden.

maar simpel gezegd: 1Wp kan op een goed dak 1kWh per jaar opleveren.
1kWh levert gesaldeerd een 0,22€ op.
als het overschot is dan is het maar 0,08€ (maar kan ook richting de 0,11€ gaan, is afhankelijk van je contract, ik ga van een laag gemiddelde uit)

een PV set kost geld.
1Wp kun je kopen in een paneel voor 0,35 tot 0,70€ per Wp afhankelijk van hoe duur type paneel je wil.
daar komt nog 0,10€ boven op voor omvormer, en 0,10€ bevestiging spul.
en leg je het zelf op dak dan kom je uit op 0,55€ per Wp.
(alles ex BTW, die kun je vaak terug krijgen voor een groot deel.)

dus 0,55€/Wp delen door 0,22€ winst per jaar = <3jaar TVT.
maar ook als je meer legt als nodig dan heb je:
0,55€/Wp delen door 0,08 winst per jaar = >7 jaar TVT.

maar stel dat je 50% van je opbrengst gebruikt en 50% over hebt.
dan heb je nog steeds een TVT van minder als 5 jaar.
ruim acceptabel voor mij. ;)

kun je het niet zelf leggen, en moet je het laten doen, dan komt er nog 2 jaar TVT bij om dat ook nog terug te verdienen.
moet je ook nog dure panelen gebruiken omdat je een lastig dak hebt dan kan daar nog een jaar of 4 bij komen.
en dan word het wel wat lastig, dus je situatie bepaald.
(maar als je het kan, doe niet te zuinig, goedkoop kan duurkoop worden. ;) )

dan heb je ook nog het feit, dat of een bedrijf 270Wp panelen op dak legt of 330Wp.
dat kost net zoveel seconde de tijd om dat te doen.
ook houd 1 bevestegings klem set, 1 paneel vast, of dat nu 270Wp is of 330Wp dat blijft even duur voor die klem set, maar verdeeld wel beter over het aantal Wp dus totaal prijs stijgt niet zo hard.
ook kost een 2000W omvormer geld, maar een 5000W is dan nog niet eens 2x zo duur.
dus groter gaan is wel goedkoper en sneller terug verdienen ook met minder opbrengst.

dus ja dit moet je uit rekenen, maar overproductie is lang niet zo irritant als net te weinig hebben.
denk ook aan de toekomst voor als je iets meer gebruik hebt, door elektra auto/warmtepomp of gewoon lekker verkopen van het overschot, het kan allemaal. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:01

Theo

moederbord

Een beetje warmtepomp voor een nieuwbouwwoning kost kleingeld; een 5kW Panasonic monoblock warmtepomp kost, na subsidie, nog geen 1.000 euro. Deze kan ook nog eens vrij gemakkelijk geïnstalleerd worden (geen STEK) door een loodgieter. Als je zelf handig bent dan kun je het nog zelf doen ook in een weekend tijd.

Voor warm water heb je ofwel een boilervat nodig of een warmtepompboiler. Een 200 liter boilervat kost je ongeveer zo'n 1.000 euro.

Mocht je het (grotendeels) zelf aan kunnen leggen dan ben je dus zo'n 3k kwijt inc alle kleinmaterialen en iemand die een paar gaten in het beton komt boren. Laat je de lokale loodgieter veel van het werk doen dan zal het richting de 4.5k gaan. Misschien dat het nog goedkoper kan als je je spullen echt scherp kunt inkopen.

En dan ben je gasvrij. Wellicht kun je je huidige ketel verkopen; al leveren ze zeer weinig op tweedehands en mag je blij zijn met een paar honderd euro.

verplicht leesvoer:
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8

Daarna is stap twee je dak volleggen met PV panelen om je stroomverbruik af te dekken. Prijs voor de PV installatie is 1 euro per Wp. Verbruik je dus (met warmtepomp) 5.500 kWh, dan zul je zo'n 5500 euro betalen voor je zonnepanelen inc alles.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roelzadh
Luuk9 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:35:
[...]

Bedankt voor je reactie! Mag ik vragen met welke achterliggende gedachte jij dit hebt gedaan? Ook besparen op je energie kosten? Hoe heeft dit tot nu toe uitgepakt? :) @roelzadh
Dak vol met 24 panelen, gasaansluiting zit er nog maar met een slotje erop. CV ketel voor 900 euro nieuw verkocht.

Al met al heeft ongeveer 12000 euro gekost voor warmtepomp (10kw), 400 liter boiler en pv (7440 wp). Eerste jaarafrekening was 126 euro voor het hele jaar inclusief het opladen van een PHEV.

Terugverdienen doe ik in ongeveer 8.5 jaar, maar het levert meer op dan de rente op de hypotheek of het spaargeld ;)

Het was trouwens ook de wens van m'n vriendin om geen gas te hebben in huis dus de beslissing is niet puur financieel.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Bedankt alleen voor de info!

@Theo @roelzadh

Investering van minimaal 10-12k klinkt toch behoorlijk. Zeker gezien de mogelijke wijziging omtrent het salderen. Vraag me af of een tvt van 8.5 jaar dan zelfs nog haalbaar is.

Zien jullie eventueel ook mogelijkheden met een hybride systeem, of is dat het onderzoeken niet een waard? Bedankt voor alle info! :) :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
@Luuk9 hybride is zonde van je geld. Nieuwbouw is goed genoeg geïsoleert voor all electric, scheelt je ook nog eens vastrecht.

Ik ken de afmetingen van je huis niet, maar bij een 2 onder 1 kap is het bijna altijd voordeliger. Een rijtjeshuis kan er wellicht niet uit gezien je verbruik te laag is.

Bij nieuwbouw kan je de installatie ook mee financieren, dus dat maakt ook een andere business case gezien de rente erg laag is.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Luuk9
vergeet hybride systemen, dat is de kosten nog lang niet waard. ;)

lol solderen zal wel salderen zijn. ;)
daar word in 2023 een klein beetje mee begonnen, en is pas in 2030 afgerond.
dus voor die tijd heb je het al terug verdiend. ;)

maar zoizo:
zonder salderen dan nog:
levert je PV set 1000W en staat dan de ijskast aan en gebruikt die 1000W, dan gaat het rechtstreeks van de omvormer naar de gebruiker, en de meter registreert niks en saldeer je dus ook niet.
een +20% van de jaar opbrengst gebruiken de meeste mensen dus gewoon direct zonder dat ze iets doen.
en die +20% blijft dus ook na 2030 de 100% opleveren. ;)

en ja het klinkt duur, maar reken eens uit hoeveel geld je in 10 jaar uitgeeft aan elektra en gas.
daar schrik je ook van. >:)
(voor mij een 1800€ per jaar dus een 18k€ na 10 jaar, dat is ook veel geld.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 03-01-2020 13:18 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
@roelzadh @migjes

Bedankt! Hybride had ik al precies hetzelfde vermoeden! Het betreft een rijtjeswoning, 125m2 vloer oppervlak.

Het salderen heeft mijn inziens wel degelijk impact. Zomer = meer opwek, minder verbruik. Winter = precies andersom.

Plafond hoogtes van 2.60 meter en zolder van 4-4.5 meter hoog.

In hoeverre hebben jullie last van geluid can de warmtepompen? Bedankt!

[ Voor 32% gewijzigd door Luuk9 op 03-01-2020 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@Luuk9
ik vind het moeilijk om je een warmtepomp aan te raden.
gewoon omdat je gas geleverd krijgt in je nieuwbouw huis. :-(

maar leg wel een "flinke" set PV op je dak.
overschot, is no prob, kunt het ook verkopen.
dan doe je dat toch eerst voor de komende 5 jaar, dan kun je daarna nog altijd kijken of je een warmtepomp wil. ;)

(wat dacht je van flinke PV set.
en een AIRCO, maar dan wel 1 die ook kan verwarmen.
een airco is ook een warmtepomp maar dan lucht/lucht, stuk goedkoper en kun je de luxe hebben van verwarmen en koelen.
en je gebruikt je overschot nog leuk ook. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:45

bert pit

asdasd

Qua dak volleggen met PV heb ik zo mijn twijfel. Er zijn wel situaties te bedenken waarin dat handig is, maar vooralsnog wordt in een gemiddelde woning hoogstens 30% van de elektra gebruikt als de zon schijnt.

Hou er dus rekening mee dat als het salderen er af gaat, je een andere manier moet vinden om je opgewekte energie kwijt te raken. Die zal waarschijnlijk minder opleveren.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
@Luuk9 je zou een panasonic monobloc 5kw kunnen overwegen samen met een warmtepompboiler. Die investering is veel lager dan die van mij was en je kunt bij de bouw al rekening houden met de aansluitingen. De nieuwe cv ketel kreeg ik makkelijk verkocht op marktplaats :)

Zonnepanelen zou ik zoveel mogelijk nemen, zoals @migjes al aangaf, dat verdient zich altijd terug.

Als ik mijn energierekening met de buren vergelijk zit daar >1000 euro verschil tussen per jaar. Maar het is wel een 2 onder 1 kap van 190m2, er ging 3341kwh in de warmtepomp, met een COP van 4 is dat ongeveer 1600m3 gas.

[ Voor 11% gewijzigd door roelzadh op 03-01-2020 13:31 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Luuk9
mischien kun je ook iets doen met de inventum modul air warmtepomp?
https://www.inventum.com/nl/warmtepompen/ecolution-modul-air

werkt hybride met gasketel en je ventilatie systeem.
(ik heb een vergelijkbaar systeem en bespaar daar een 60% van mijn gas gebruik mee.)

@bert pit
dan kun je slecht rekenen, ik heb een setje op een plek hangen waar niet gesaldeerd kan worden.
(gewoon omdat er geen gebruik is op die plek, maar wel een aansluiting.)
en die verdien ik nog steeds terug. >:)

(salderen mag van mij afgeschaft worden, het is al lang niet meer nodig.
wel tof dat het nog kan, daar mee verdien ik mijn "dure" panasonic's mee terug. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-06 09:46
mr_evil08 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:40:
Jullie vergeten even met een warmtepomp kan je natuurlijk ook koelen in de zomer waarmee met een CV onmogelijk is, je kan koelen met vloerverwarming zolang je dit binnen de perken houdt.
Ik heb altijd begrepen dat met een grond warmtepomp het koelen nauwelijks energie kost, terwijl met een lucht warmtepomp dit juist behoorlijk wat energie kost. Wel iets om te overwegen als je lekker wil koelen.

Ik heb zelf een grond warmtepomp, en vind het koelen heerlijk. Heb het vrij agressief ingesteld waardoor het koelprogramma sneller start dan standaard en het komt nooit boven de 23 graden in huis. Zelfs de afgelopen zomer niet met 40 graden buiten.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
migjes schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:32:
@Luuk9

(ik heb een vergelijkbaar systeem en bespaar daar een 60% van mijn gas gebruik mee.)

@bert pit
dan kun je slecht rekenen, ik heb een setje op een plek hangen waar niet gesaldeerd kan worden.
(gewoon omdat er geen gebruik is op die plek, maar wel een aansluiting.)
en die verdien ik nog steeds terug. >:)

(salderen mag van mij afgeschaft worden, het is al lang niet meer nodig.
wel tof dat het nog kan, daar mee verdien ik mijn "dure" panasonic's mee terug. ;) )
Hierboven raadde je hybride toch juist af? :p

Misschien snap ik je niet hoor, bedankt he! :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:06
Luuk9 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:18:
@roelzadh @migjes

Bedankt! Hybride had ik al precies hetzelfde vermoeden! Het betreft een rijtjeswoning, 125m2 vloer oppervlak.

Het salderen heeft mijn inziens wel degelijk impact. Zomer = meer opwek, minder verbruik. Winter = precies andersom.

Plafond hoogtes van 2.60 meter en zolder van 4-4.5 meter hoog.

In hoeverre hebben jullie last van geluid can de warmtepompen? Bedankt!
Van direct geluid hebben wij niet/nauwelijks last. Maar bij sommige toerentallen resoneert de boel, omdat de buitenunit op het platte dak (houten constructie) van de keuken staat. We gaan hem verplaatsen naar een plek in de tuin, op een blok beton, los van de gevel. Ook omdat de dakbedekking en isolatie van het dakje aangepakt moet worden.

Dat verbruik in de winter en zomer kan nog wel wat anders zijn dan je denkt. Met nieuwbouw heb je relatief weinig warmtevraag in de winter en een relatief hoge behoefte aan koeling in de zomer.

Wat betreft de CV-ketel die je van de aannemer 'krijgt': Dat is een goedkoop CW4-keteltje. Net krachtig genoeg om één kraan van voldoende warm water te voorzien. Verkoop hem voor een paar honderd euro en je mist er niks aan.

Ook is heb je minder gedoe om kosteloos van het gas af te gaan wanneer je nooit een leveringscontract voor gas hebt gehad op het betreffende adres. Zie ook Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2

Je krijgt al vloerverwarming, dus afgezien van de investering in een inductiekookplaat en warmtepomp met boilervat (of losse warmtepompboiler) heb je niet te maken met investeringskosten om gasloos te gaan wonen. De zonnepanelen is een leuke extra wanneer er budget voor is, maar geen noodzaak om van het gas af te gaan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

migjes schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:32:
@Luuk9

@bert pit
dan kun je slecht rekenen,
En jij kunt slecht lezen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Luuk9 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:00:
[...]

Hierboven raadde je hybride toch juist af? :p

Misschien snap ik je niet hoor, bedankt he! :)
nop, ik raad warmtepomp niet aan.
gewoon omdat het lastig en best duur is als je een huis afgeleverd krijgt met gas.
het is gewoon dat je al snel een 2k€ hebt betaald voor dat gas.
en dat gooi je van dag 1 meteen weg. :-(
(maar het kan wel als je perse wil, maar het zet je wel op flinke achterstand.)

niet zo als ik, ben nu huis aan het ontwerpen en doe dat meteen gasloos.
dan ben ik die 2k€ ook niet meteen kwijt.

dan heb je nog wel de oplossing om hybride te gaan.
zij het met lucht/water(ecolution) of met lucht/lucht(airco).
of in rustige langzame stappen.
(hell de hypotheek valt al zwaar genoeg die je straks zult hebben.)
of te wel, je hoeft niet extreem te doen en het zwart/wit te bekijken, er zijn ook grijs gebieden.

je zou ook nog kunnen denken aan elektrisch koken, als voorbereiding om van het gas af te gaan.
dus vele tussen wegen die ook leuk zijn.

maar dit is allemaal heel leuk en aardig theoretische gelul.
hoeveel kWh denk jij dat je van je riante stad's villa (rijtjes huis) kunt oogsten.
die hoeveelheid is vaak niet zo heel groot, dak ruimte kan wel eens je beperking zijn. ;)
(ik heb oost-west, daardoor heb ik 2 daken die 75% kunnen opleveren, dus 150% van een zuid dak.
zou ik het met zuid moeten doen, dan krijg ik geen overschot voor elkaar. ;)
met het schuurtje er bij haal ik een 6000kWh per jaar.)
en toch heb ik 2000Wp liggen op een plek zonder salderen.
nu al 2 jaar, nog 1 jaar en het is puur winst. ;)
(als je wil is het spul zo goedkoop dat salderen niet meer nodig is.
salderen gaat alleen maar over het belasting deel van de elektra rekening.)

je moet mensen niet bang maken met die losse opmerkingen, zonder onderbouwing.
vertel dan meteen het "Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting" die komend jaar nog eens flink omhoog gaat. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Dus omdat er voor iets anders (de gasaansluiting + gasketel) nu al teveel betaald is, raad je een warmtepomp af?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

migjes schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:39:
[...]

nop, ik raad warmtepomp niet aan.
gewoon omdat het lastig en best duur is als je een huis afgeleverd krijgt met gas.
het is gewoon dat je al snel een 2k€ hebt betaald voor dat gas.
en dat gooi je van dag 1 meteen weg. :-(
(maar het kan wel als je perse wil, maar het zet je wel op flinke achterstand.)

niet zo als ik, ben nu huis aan het ontwerpen en doe dat meteen gasloos.
dan ben ik die 2k€ ook niet meteen kwijt.

dan heb je nog wel de oplossing om hybride te gaan.
zij het met lucht/water(ecolution) of met lucht/lucht(airco).
of in rustige langzame stappen.
(hell de hypotheek valt al zwaar genoeg die je straks zult hebben.)
of te wel, je hoeft niet extreem te doen en het zwart/wit te bekijken, er zijn ook grijs gebieden.

je zou ook nog kunnen denken aan elektrisch koken, als voorbereiding om van het gas af te gaan.
dus vele tussen wegen die ook leuk zijn.

maar dit is allemaal heel leuk en aardig theoretische gelul.
hoeveel kWh denk jij dat je van je riante stad's villa (rijtjes huis) kunt oogsten.
die hoeveelheid is vaak niet zo heel groot, dak ruimte kan wel eens je beperking zijn. ;)
(ik heb oost-west, daardoor heb ik 2 daken die 75% kunnen opleveren, dus 150% van een zuid dak.
zou ik het met zuid moeten doen, dan krijg ik geen overschot voor elkaar. ;)
met het schuurtje er bij haal ik een 6000kWh per jaar.)

[...]

en toch heb ik 2000Wp liggen op een plek zonder salderen.
nu al 2 jaar, nog 1 jaar en het is puur winst. ;)
(als je wil is het spul zo goedkoop dat salderen niet meer nodig is.
salderen gaat alleen maar over het belasting deel van de elektra rekening.)

je moet mensen niet bang maken met die losse opmerkingen, zonder onderbouwing.
vertel dan meteen het "Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting" die komend jaar nog eens flink omhoog gaat. ;)
Met slecht lezen doel ik op mijn post waarin ik zeg "Er zijn wel situaties te bedenken waarin dat handig is,".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-06 16:08
XyritZz schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:33:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat met een grond warmtepomp het koelen nauwelijks energie kost, terwijl met een lucht warmtepomp dit juist behoorlijk wat energie kost. Wel iets om te overwegen als je lekker wil koelen.

Ik heb zelf een grond warmtepomp, en vind het koelen heerlijk. Heb het vrij agressief ingesteld waardoor het koelprogramma sneller start dan standaard en het komt nooit boven de 23 graden in huis. Zelfs de afgelopen zomer niet met 40 graden buiten.
Klopt doordat grondwater maar rond 8c is, een lucht wp moet het uit de lucht met temperaturen van 30c halen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@migjes @roelzadh niet met jullie eens over de opvatting over hybride. Hier heb je verschillende varianten van uiteraard, je zou gezien deze ketel nieuw is er ook een ELGA naast kunnen hangen.

Grote voordeel voor mij is dat de warmwatervoorziening beter geregeld is, en er relatief weinig hoeft te worden ingegrepen in de bestaande installatie. Je moet ook maar net een boiler kwijt kunnen/willen. Zal inderdaad iets duurder zijn, maar als ik de verbruikscijfers langs zie komen voor sommige warmtepomp systemen schieten de tranen in je ogen.

Zou er geen gas voor aan laten leggen, maar als het er toch al ligt, zou ik de komende 15/20 jaar nog even overbruggen met een hybride. Zien we tegen die tijd wel wat ze voor moois hebben uitgevonden.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2020 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Twee vragen:
  • Wat kost 15 jaar gas?
  • Wat kost 15 jaar warmtepomp?
Nieuwe ketel levert nog wel een paar honderd euro op tweedehands.
Dak sowieso volleggen, ook met overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Dre schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:00:
Twee vragen:
  • Wat kost 15 jaar gas?
Hoezo stelt iedereen voor om dak vol te leggen? Rendement op zonnepanelen is toch niet mega hoog?

Het is uiteraard wel een relatief zeker rendement.

Voor WP van rond de 1 euro per zonnepaneel, wat zouden jullie daarvoor aanraden? Ja solar met Goodwe omvormer bijv? Bedankt! :)

[ Voor 18% gewijzigd door Luuk9 op 03-01-2020 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Omdat we het zelf allemaal vol hebben liggen, en niet willen doen alsof het een verkeerde keuze was :P Haha

Nee, maar de meeste krijgen 11 cent per kWh van hun energieleverancier wat meestal rendabel is.
Effekta ES5000 voor € 375 tweedehands en nog wat goedkope panelen voor sub 30 cent per Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Rendement is altijd hoger dan op de bank en veiliger dan beleggen.

Of 'vol leggen' aan te raden is, hangt natuurlijk ook af van het beschikbare dak. Kun je er maximaal 12-15 panelen (of minder) dan is vol leggen relatief gezien goedkoper dan maar een paar paneeltjes laten monteren. Heb je een veel groter dak waar bijvoorbeeld wel 50 panelen op kunnen, dan moet je meewegen of je het grote geldbedrag wel wil investeren op zo'n manier dat het niet meer liquide te maken is. Je zonnepanelen verkopen wanneer je om wat voor onvoorziene reden dan ook weer geld nodig hebt, is wat lastiger en dan een pakket aandelen weer verkopen.

Wanneer je zonnepanelen overweegt en er budget voor hebt is het, vanwege de afbouw van de salderingsregeling, wel aantrekkelijk om de panelen zo snel mogelijk op het dak te laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Ivow85 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:19:
Rendement is altijd hoger dan op de bank en veiliger dan beleggen.

Of 'vol leggen' aan te raden is, hangt natuurlijk ook af van het beschikbare dak. Kun je er maximaal 12-15 panelen (of minder) dan is vol leggen relatief gezien goedkoper dan maar een paar paneeltjes laten monteren. Heb je een veel groter dak waar bijvoorbeeld wel 50 panelen op kunnen, dan moet je meewegen of je het grote geldbedrag wel wil investeren op zo'n manier dat het niet meer liquide te maken is. Je zonnepanelen verkopen wanneer je om wat voor onvoorziene reden dan ook weer geld nodig hebt, is wat lastiger en dan een pakket aandelen weer verkopen.

Wanneer je zonnepanelen overweegt en er budget voor hebt is het, vanwege de afbouw van de salderingsregeling, wel aantrekkelijk om de panelen zo snel mogelijk op het dak te laten leggen.
Bedankt! Heb je pb gestuurd net!
Installatiekosten zijn idd vrij hoog vergeleken met paneelkosten. Goede toelichting zo fijn! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Luuk9 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:03:
[...]

Hoezo stelt iedereen voor om dak vol te leggen? Rendement op zonnepanelen is toch niet mega hoog?

Het is uiteraard wel een relatief zeker rendement.

Voor WP van rond de 1 euro per zonnepaneel, wat zouden jullie daarvoor aanraden? Ja solar met Goodwe omvormer bijv? Bedankt! :)
het rendement is zeker wel hoog. >:)

@Dre rekent even met 0,11€/kWh, ik doe het met 0.08€/kWh
(maar dat hangt weer af van wat voor contract je afsluit en met welke vaste lasten, dus let op dat je het verschil niet zelf betaald tussen die 2. ;)
met die 0,11ct heb je vaak wel een hoog vastrecht en daar moet je weer veel voor terugleveren om dat goed te maken. )

een paneel kan 80€ kosten of 130€, daar heb je dan 270 tot 330Wp voor.
maar die berekening volgt uit het stuk dat ik je al schreef:
migjes in "Nieuwbouwwoning: gas direct verwijderen en warmtepomp?"

dus ja, voor <0,80€ per Wp kun jij al het hebben liggen op het dak.
en dan is zelfs 0,08€ per Wp krijgen niet eens zo heel gek, en je nog steeds een TVT van 10 jaar.
zeker niet als de helft toch het volle bedrag is, dan zakt de TVT nog verder.
probleem opgelost, zelfs nog voordat einde saldering in zicht is.

of je het dan wel of niet met een warmtepomp wil doen, dat maakt eigenlijk niet uit.
(het is zeker leuk om dat wel te hebben, maar je hebt een nieuwbouw huis gekocht met gas,
de vraag is dan wel wat staat er in het contract, kun je er wel van af zonder dat het je geld kost b.v.
de meeste zeggen hun OTA op om gratis van het gas te gaan, maar of jij dat ook kunt is maar nog maar de vraag.
gelukkig is het geen stadsverwarming, dat kan soms nog erger zijn. ;) )

hybride gaan is ook een leuke oplossing, door een AIRCO aan te schaffen die verwarmt, of of .....
gebruik je eigen fantasie er voor, maar blijf realitisch:
je hebt nu eenmaal een huis gekocht met gas (of je dat nu wil of niet, dat doet er niet toe) ga je dat weer weg gooien?
dan had je eigenlijk beter moeten opletten voor je het huis kocht. ;)
(ik snap goed dat dit gewoon weg niet altijd kan, het is vreemd geregeld in dit land soms.)

dit is allemaal helemaal niet erg.
mischien wil je straks wel een elektra auto, en dan geen benzine te hoeven betalen.
dat is ook erg leuk.
het opmaken is echt een veel minder groot probleem dan te weinig hebben. ;)
(leg dus eerst flink PV, en kijk dan later hoe je het opmaakt, eigenlijk komt 85% van de mensen met een riante stads villa(rijtjeshuis) eigenlijk gewoon weg dak te kort, dus grote kans dat je niet eens een overschot gaat hebben wat echt iets kan doen.)

Ja solar met Goodwe omvormer, niks mis mee.
jinko met omnik, ook leuk.
panasonic met sma, ook leuk.
maar of dat iets is voor jouw geen idee, het hangt allemaal af van dakramen/pijpjes en oriëntatie of te wel de ruimte die je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

MikeyMan schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:36:
@migjes @roelzadh niet met jullie eens over de opvatting over hybride. Hier heb je verschillende varianten van uiteraard, je zou gezien deze ketel nieuw is er ook een ELGA naast kunnen hangen.

Grote voordeel voor mij is dat de warmwatervoorziening beter geregeld is, en er relatief weinig hoeft te worden ingegrepen in de bestaande installatie. Je moet ook maar net een boiler kwijt kunnen/willen. Zal inderdaad iets duurder zijn, maar als ik de verbruikscijfers langs zie komen voor sommige warmtepomp systemen schieten de tranen in je ogen.

Zou er geen gas voor aan laten leggen, maar als het er toch al ligt, zou ik de komende 15/20 jaar nog even overbruggen met een hybride. Zien we tegen die tijd wel wat ze voor moois hebben uitgevonden.
@Luuk9
Hybride nooit aan beginnen, al zeker geen elga, achterhaald, eerder een panasonic 5kW (H versie of nieuwer) split als het kan. Kost je 1x installeren ivm F gassen maar dan is het ook klaar, uitgaande dat je een buiten unit goed kwijt kan.
Cv kan je kiezen tussen houden en nog gebruiken als geiser (alleen sww zonder verwarming) maar kost je vastrecht gas, al kan je daar ook later wel vanaf natuurlijk. Ook kan je wel gelijk de cv weg doen en een warmtepomp boiler op de zolder zetten/hangen gelang naar je verbruik.

Wat betreft pv, dat is echt "rupsje nooitgenoeg" ook al heb je het niet nodig wil je toch meer, pv virus noemde @migjes het al 7 jaar geleden, daar moet je wel tegen kunnen.
Dus leg daar ruim voldoende van, bijv huis 3200kWh +warmtepomp 2500kWh +warmtepomp boiler 750kWh + wat over is een 7000-8000Wp op het dak als het lukt, doe je dat niet ben je volgend jaar weer bezig, gegarandeerd! :)
Dat salderen gaat veranderen zal ietsje schelen maar daar is op te anticiperen met uitgestelde start en slim schakelen bijv, meer pv maakt ook weer beter mogelijk de hogere vermogens op te vangen bij slecht weer.

@XyritZz
Koelen met vloeren vind ik sowieso ruk, beter een airco aanschaffen en iets meer pv, water/water warmtepomp aanschaffen voor het koelen is ook wat overdreven, en jij moet koelen, of je het nou leuk vind of niet. Tvt is alleen het raam uit denk ik met je W/W. :>

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-06 09:46
Rol-Co schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:40:

@XyritZz
Koelen met vloeren vind ik sowieso ruk, beter een airco aanschaffen en iets meer pv, water/water warmtepomp aanschaffen voor het koelen is ook wat overdreven, en jij moet koelen, of je het nou leuk vind of niet. Tvt is alleen het raam uit denk ik met je W/W. :>
Tvt; geen idee. Had geen andere optie bij bouw huis. Denk dat het wel meevalt, ze hoeven in iedergeval niet voor één woning te komen boren/installeren maar pakken meteen een paar straten. Dat zal qua kosten wel een verschil maken.

Klopt verder dat koelen noodzakelijk is; anders koelt het rond de bron te ver af oid dus in de zomer pomp je warmte de grond in waar je in de winter weer profijt van hebt.

Vraag me wel af waarom je koelen via vloerverwarming niet prettig vindt. Het werkt mijns inziens prima; ik stel een temperatuur in en als de gemiddelde 24h temperatuur boven die waarde komt start de koeling automatisch. Geen omkijken naar verder en ook op de slaapkamer een heerlijke temperatuur. Airco op de slaapkamer ben ik binnen 2 dagen verkouden van.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roelzadh
@MikeyMan, voor een bestaande slecht geïsoleerde woning heb je gelijk, maar het prijsverschil tussen een elga/ecolution en panasonic 5kw is zo klein dat ik de elga lekker links zou laten liggen.

@migjes als je geen gascontract neemt heb je nooit een ATO gehad, dus daar kunnen ze je helemaal niks maken.

Mijn HR ketel leverde nieuw met garantie nog 900 euro op en was heel makkelijk te verkopen.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En die Panasonic is lucht/lucht? Daar begin ik sowieso nooit aan. Herrie, luchtstromen, gebrekkige opwarming van de vloer en muren. Mij niet gezien...

Er is meer in het leven dan alleen een tvt.

En hybride achterhaald? Is daar ook een bron voor?

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2020 20:26 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dus resumerend:

Sluit geen gascontract af. Never ever. Je netbeheerder kan niet anders als de aansluiting gratis verwijderen.

Gooi je ketel eruit. Hang een warmtepomp op voor verwarming. Zet ook een warmtepompboiler neer.

Gooi je dak vol met panelen.

Gas gaat echt niet goedkoper worden dan de 73 cent de kuub nu.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MikeyMan schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:07:
En die Panasonic is lucht/lucht? Daar begin ik sowieso nooit aan. Herrie, luchtstromen, gebrekkige opwarming van de vloer en muren. Mij niet gezien...

Er is meer in het leven dan alleen een tvt.
Nee, lucht water natuurlijk, koelen doe je met een lucht/lucht in de zomer. ;)
teacher schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:08:

Nou eigenlijk wel :) het wordt goedkoper namelijk dit jaar, maar lijkt mij tijdelijk.

Verder heb je gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelzadh
Koelen met lucht/water is ook altijd nog beter dan koelen met een HR ketel ;)

Als je vloerverwarming hebt en geen verwachtingen hebt van een airco blijft het met de hetere dagen best aangenaam in huis.

Hybride is alleen bij groot warmteverlies een optie, maar dan nog is investeren in isolatie waarschijnlijk beter. Dat de CV boeren het graag willen installeren begrijp ik, want het is een monobloc dus geen extra scholing (STEK) voor personeel en ze werken met de bekende afvoer pijpjes :)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 25-06 23:36
teacher schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:08:
Dus resumerend:

Sluit geen gascontract af. Never ever. Je netbeheerder kan niet anders als de aansluiting gratis verwijderen.

Gooi je ketel eruit. Hang een warmtepomp op voor verwarming. Zet ook een warmtepompboiler neer.

Gooi je dak vol met panelen.

Dit dus, maar ik vraag me af of het financieel aantrekkelijk is voor TS.

Het gasverbruik van een nieuwe rijtjeswoning met zijn inhoud (125*2.6=325m3) zal naar verwachting op zo'n 500m3 gas voor CV per jaar liggen :?

Prijzen van gaslicht.com gehaald

500m3 x 0.79 = 395 euro per jaar
1000kWh x 0.22 = 220 euro per jaar

Besparing welgeteld 175 euro per jaar..........

Als je nog onder de gasaansluiting uit kunt, en je de CV ketel goed kunt verkopen dan kun je voor dat geld een Panasonic 5KW ophalen en laten installeren, maar dan heb je SWW nog niet geregeld.

Zit er in 2020 nog subsidie op WP boilers :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Grolsch schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:44:
[...]

Dit dus, maar ik vraag me af of het financieel aantrekkelijk is voor TS.

Het gasverbruik van een nieuwe rijtjeswoning met zijn inhoud (125*2.6=325m3) zal naar verwachting op zo'n 500m3 gas voor CV per jaar liggen :?

Besparing welgeteld 175 euro per jaar..........

Als je nog onder de gasaansluiting uit kunt, en je de CV ketel goed kunt verkopen dan kun je voor dat geld een Panasonic 5KW ophalen en laten installeren, maar dan heb je SWW nog niet geregeld.

Zit er in 2020 nog subsidie op WP boilers :?
Vrienden in een vergelijkbare woning zitten op 1000m3 gas en 2000kwh, dus het dubbele.

Subsidie zit rond de 1800 euro.
Dus wp in aanschaf zit rond de 1600-1800.
Zonnepanelen 6000kwh is te doen voor rond de 6000 euro als ik het goed begrijp.

Dan eventueel 2 e boilers via marktplaats. Nul op dr meter moet dan te doen zijn.

Zit je totaal rond de 9k.
9k /1200 per jaar is 7-8 jaar tvt.
Als dit klopt tenminste! :) :D))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Grolsch schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:44:
[...]

Besparing welgeteld 175 euro per jaar.........
Ook even op gaslicht.com gekeken:
Leveringskosten Greenchoice
Laatste prijswijziging: 20-12-2019
De kosten voor het leveren van energie door Greenchoice.
Leveringskosten incl. regiotoeslag (regio 1) 0-170000 m3 500 m3 24,44 ct € 122,21
Vaste leveringskosten € 54,00
Maximale leveringsgrens van dit product is 5000 m3.

Leveringskosten overheid
Kosten bepaald door de overheid en (bij hetzelfde verbruik) per energieleverancier gelijk.
Overheidsheffingen 0-170000 m3 500 m3 49,68 ct € 248,39

Type aansluiting: standaard (G6)
Vastrecht transport € 21,79
Capaciteitstarief € 113,33
Periodieke aansluitvergoeding € 38,62
Meterkosten € 26,62
Totaal netbeheerkosten € 200,35
Totale jaarkosten gas incl. btw € 624,96
Oftewel, 500 kuub kost je 625 euro.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
teacher schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:07:
[...]

Ook even op gaslicht.com gekeken:

[...]

Oftewel, 500 kuub kost je 625 euro.
Zover had ik nog niet gekeken ;)

Ik zal eens een rekensommetje maken , aanname is 1000m3 gas en 3000kWh verbruik in gas situatie v.s. 5000kWh voor all electric situatie :)

1000m3 gas en 3000kWh kost 1250,82 per jaar
5000kWh kost 790,90 per jaar

Dus zonder PV een besparing van 460 euro per jaar

Dus als je het binnen 8 jaar wilt weer verdienen moet de oplossing goedkoper zijn dan 3680 euro.

Stel hij legt 5000WP op het dak welke 5000kWh per jaar oplevert dan kost hem dan 5000 euro.

Hij krijgt dan op dit moment 351 euro per jaar terug. Dus hij bespaart 1141,90 per jaar, dus binnen 5 jaar terug verdiend.

Maar dat geldt natuurlijk alleen maar zolang er nog gesaldeerd mag worden.

p.s., dit rekensommetje had je zelf ook kunnen maken @Luuk9 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vergeten we het extra verbruik van de WP en e-boiler niet in deze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
MikeyMan schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:18:
Vergeten we het extra verbruik van de WP en e-boiler niet in deze?
Nee, ik vervang 1000m3 gas voor 2000kWh stroom. Eboilers ga ik niet vanuit, dat moet natuurlijk een WP boiler zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grolsch schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:24:
[...]

Nee, ik vervang 1000m3 gas voor 2000kWh stroom. Eboilers ga ik niet vanuit, dat moet natuurlijk een WP boiler zijn :P
Ja ok. Ts had het over e boilers van MP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
MikeyMan schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:29:
[...]

Ja ok. Ts had het over e boilers van MP :)
Ja klopt! Dit gaf Rol-Co omdat deze stiller zijn en (nog) minder onderhoud nodig hebben. Daarnaast is de subsidie op wpb's naar 500 euro verlaagd vanaf dit jaar. Dus twijfel nog wat het beste is qua rendement hierdoor! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 13:42
Afsluiten van gas is sowieso gratis (iig het deel dat de netbeheerder doet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Luuk9 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:41:
[...]

Ja klopt! Dit gaf Rol-Co omdat deze stiller zijn en (nog) minder onderhoud nodig hebben. Daarnaast is de subsidie op wpb's naar 500 euro verlaagd vanaf dit jaar. Dus twijfel nog wat het beste is qua rendement hierdoor! :)
Hij is zeker stiller, want een element maak geen geluid, alleen met een E-boiler verwarmen kost ruim 3 x zoveel stroom als met een WP (boiler).

Vuistregel is 100m3 gas per persoon voor SWW per jaar
jullie zijn met z'n 2'jes dus = 200m3
200m3 x 8 = 1600kWh warmte per jaar.
1600*0.22 = 352 euro per jaar

1600/3,43 (Mijn COP getal voor SWW voor 2019) = 466kWH per jaar
466*0.22 = 102,52 euro per jaar

Dus SWW verwarmen met een WP bespaart mij 249,48 per jaar in bovenstaand rekenvoorbeeld.

In de praktijk heeft mijn WP 2094kWh aan warmte gemaakt voor SWW, teruggerekend naar gas (/8) = 261.75m3 had ik anders verbruikt. Betreft een gezin (2 volwassenen) met 2 kleine kinderen (3+5), die staan nog niet lang en uren onder de douche.

In ons geval zou ik in het geval van COP = 1 2094*.22 = 460,68 per jaar aan stroom betaald
In ons geval heb ik in het geval van COP = 3.43 = (2094/3.43)*0.22 = 134,31 per jaar aan stroom betaald.

Dus los van PV bespaart me dit 326,37 per jaar.

Investering was iets van +- 2K (alleen SWW, dus vat + 3-weg-klep + aansluiting) dus in ruim 6 jaar terugverdiend.
Basekid schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:47:
Afsluiten van gas is sowieso gratis (iig het deel dat de netbeheerder doet).
De eerste 1000 euro kun je al besparen door uberhaupt geen gasaansluiting te nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 06-01-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Hey bedankt allemaal!
Iemand nog aanbevelingen voor wp en pv installateurs in de regio noord Holland (Alkmaar)?

Ik vind het lastig om hier installateurs voor te vinden waarvan je weet dat ze goed zijn. Ook via dit forum prima! Koevlaas2 al een berichtje gestuurd maar die is volgens mij heel druk!

@Rol-Co @AUijtdehaag @migjes @koevlaas2 @roelzadh en alle andere natuurlijk hier ook!

Bedankt allemaal voor alle tips he zover super dit! :) :D

[ Voor 12% gewijzigd door Luuk9 op 10-01-2020 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Luuk9 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:41:
[...]

Al eens gekeken naar een doorstroomverwarmer? Dan warm je alleen op als je ook daadwerkelijk afneemt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:11

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik vraag mij alleen al af je voor rond maart al niet te laat bent met te zorgen voor installateurs en hun goed gevulde agenda’s?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Iets later kan ook hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op maandag 6 januari 2020 @ 20:29:
[...]

Hij is zeker stiller, want een element maak geen geluid, alleen met een E-boiler verwarmen kost ruim 3 x zoveel stroom als met een WP (boiler).
Is dat zo? Wel goed rekenen!

Een quote van een atlantic explorer eigenaar wizzopa
Vandaag staat de Atlantic Explorer 200l 2 jaar op zolder en heeft

61,31 m3 warm water gemaakt met 1186 Kwh.

Cop 2,64

Operational duration 17502 h
Heat pump 2470 h
Vuistregel is 100m3 gas per persoon voor SWW per jaar
jullie zijn met z'n 2'jes dus = 200m3
200m3 x 8 = 1600kWh warmte per jaar.
1600*0.22 = 352 euro per jaar
Nee joh, ik doe hier een 1350 kWh per jaar met zijn 4,5 (1 is in de zomer niet thuis) dus dat klopt niet echt, een beetje ruim.
1600/3,43 (Mijn COP getal voor SWW voor 2019) = 466kWH per jaar
466*0.22 = 102,52 euro per jaar

Dus SWW verwarmen met een WP bespaart mij 249,48 per jaar in bovenstaand rekenvoorbeeld.

In de praktijk heeft mijn WP 2094kWh aan warmte gemaakt voor SWW, teruggerekend naar gas (/8) = 261.75m3 had ik anders verbruikt. Betreft een gezin (2 volwassenen) met 2 kleine kinderen (3+5), die staan nog niet lang en uren onder de douche.

In ons geval zou ik in het geval van COP = 1 2094*.22 = 460,68 per jaar aan stroom betaald
In ons geval heb ik in het geval van COP = 3.43 = (2094/3.43)*0.22 = 134,31 per jaar aan stroom betaald.

Dus los van PV bespaart me dit 326,37 per jaar.

Investering was iets van +- 2K (alleen SWW, dus vat + 3-weg-klep + aansluiting) dus in ruim 6 jaar terugverdiend.
In jouw geval inderdaad, maar als luuk 2k euro moet investeren om zijn sww met de warmtepomp of warmtepomp boiler moet doen kan hij ook 10 jaar stroom voor kopen. >:)
Een e-boiler kost een stuk minder (150,-)

Mijn som:

1000m3 gas wordt 2000 kWh plus sww 1500 nog 2500 voor het huis, zeg 6000 kWh, dan ben je gas kwijt.

1000m3 x 0,73 =730,- plus vastrecht 150-200 = 930,-
Je koopt 3500 x 0,23 meer stroom in, dat is 805,- plus 2500x 0,23=575,- is 1380,- totaal.

Met 6000Wp aan pv werk je die weg, 6kWp aan pv geinstalleerd kost 6000,- en verdien je 1380,- per jaar mee. 6000/1380= 4,34 jaar tvt en daarna ga je 1380,- per jaar verdienen.
E boiler of anders maakt in deze niet uit.
;)

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 11-01-2020 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Rol-Co schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:19:
[...]

[...]

Nee joh, ik doe hier een 1350 kWh per jaar met zijn 4,5 (1 is in de zomer niet thuis) dus dat klopt niet echt, een beetje ruim.

[...]

In jouw geval inderdaad, maar als luuk 2k euro moet investeren om zijn sww met de warmtepomp of warmtepomp boiler moet doen kan hij ook 10 jaar stroom voor kopen. >:)

Mijn som:

1000m3 gas wordt 2000 kWh plus sww 1500 nog 2500 voor het huis, zeg 6000 kWh, dan ben je gas kwijt.

Je koopt 3500 x 0,23 meer stroom in, dat is 805,- plus 2500x 0,23=575,- is 1380,- totaal.

Met 6000Wp aan pv werk je die weg, 6kWp aan pv geinstalleerd kost 6000,- en verdien je 1380,- per jaar mee. 6000/1380= 4,34 jaar tvt en daarna ga je 1380,- per jaar verdienen.
;)
Ja helemaal top Rol-Co je bent een held!

Heb jij nog tips voor installateurs? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Luuk9

Nee sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Rol-Co schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:19:
[...]

[...]

[...]

Mijn som:

;)
Ik ben benieuwd wat installatie wp en e boilers door bijv @koevlaas2 gaat kosten. Dat komt nog bovenop die 4.34 jaar dan he! Heel benieuwd man daarnaar. Korte tvt en goed voor klimaat hoop ik op! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Hoi allemaal!
Graag weer jullie advies. :)
Offerte voor wp met boiler vat is ongeveer 8.5-9k richtprijs (excl subsidie) op basis van forumlid hier die die dingen installeert.
Dit is dan een Panasonic 5kw monobloc met boilervat van 300liter op zolder.
Duur, goedkoop (graag jullie mening)?

Zonnepanelen heb ik dan minimaal nog 4000wp extra nodig.

Totale investering:

Ongeveer 11k met de subsidie er al af.
Besparing per jaar max 1380euro.

Tvt dus ruim 8 jaar, elke 2 jaar onderhoud nodig van 125 euro per beurt ongeveer.
Met afbouw salderen etc etc vraag ik me af of dit wel zinnig is en of dit iets oplevert.
Alleen zonnepanelen zou dan ook een optie kunnen zijn.
Slimme investering op basis van bovenstaande?

Ik hoor graag jullie advies omtrent prijzen en tvt, ik twijfel toch wel.

Bedankt allemaal super dit zo met jullie! :)@AUijtdehaag @Ivow85 @migjes @Rol-Co @roelzadh @Grolsch @MikeyMan

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk9 op 15-01-2020 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:13
Ik denk dat je besparing wel iets hoger is, ik betaal nu 86 cent voor gas en dit gaat wel stijgen naar een euro.
Op de hele rit denk ik dat je iets winst maakt als je het veilig rekent. Er zal namelijk ook wel is een keer wat kapot gaan in 10-12 jaar tijd. Zonnepanelen zijn een beetje hetzelfde verhaal. Ik zou het wel in combinatie doen, eigenverbruik zo hoog mogelijk maken. Een vetpot is het zeker niet, als je het geld moet lenen zou ik het niet doen eerlijk gezegd.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Dre schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:00:
Twee vragen:
  • Wat kost 15 jaar gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
@Dre Vertel! Het verschil is volgens mij heel minimaal zo toch?

Bedankt super dit jullie! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wat verwacht je te moeten betalen aan energie als je niks doet, en dus op gas stookt voor de komende 15 jaar?
Vastrecht + onderhoud + verbruik

Zet dit af ten opzichte van de xx.xxx euro die je moet betalen voor de WP+Boiler+extra panelen. Wat kost dat de komende 15 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Cv + gas = 1380 per jaar.
Andere investering is 11k.

Onderhoud zal gelijk zijn denk ik.
Gas prijs geen idee. Salderen minder komende jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
De prijs voor de installatie lijkt me aardig marktconform. Ik betaalde in 2016 excl subsidie bijna 8000 euro voor mijn warmtepomp + installatie. De benodigde elektra werkzaamheden heb ik zelf uitgevoerd (incl aanschaf materiaal). Wanneer dat ook zou zijn uitbesteed kom je dus aardig op het bedrag wat je in de offerte hebt staan. Bij mij staat er een 7kW systeem met 200 liter boilervat.

Voorts: de TvT is 8 jaar. Maar het systeem gaat langer mee. Warmtepomp zo'n 15 jaar. Omvormer zonnepanelen zo'n 10-15 jaar, panelen zelf 25+ jaar.

En neem er ook in mee dat bij toekomstige vervanging van de warmtepomp een deel van de installatiekosten die je nu maakt niet opnieuw gemaakt/aangelegd hoeven te worden. Denk aan de groep in de meterkast, elektrakabel, doorvoeren voor kabels en leidingen, deel van het leidingwerk. Boilervat kan mogelijk ook nog een ronde mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Bij ons was de TvT ook +- 8 jaar voor alles (WP/SWW/PV), voor mij was dat kort genoeg om het te doen.

In principe heeft een WP minder onderhoud nodig als een gasketel, want bij een gasketel moet je pakkingen vervangen, branders, etc. bij een WP kan er gewoon minder kapot. Zelf nu 2,5 jaar WP gebruiker en ik geef hem eens per jaar een sopje, en maak af en toe een filtertje schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
Luuk9 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:04:

Verkoop van nieuwe HR ketel met garantie meegerekend?
En de afschrijving?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Luuk9 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:25:
Ik hoor graag jullie advies omtrent prijzen en tvt, ik twijfel toch wel.
ook heel goed dat je dat doet.
het is net een slam/dunk er kan gewoon veel veranderen, wie weet zakt de gas prijs over een paar jaar wel met 50% omdat de russen ons zo lief vinden en het bijna gratis leveren.
hoe groot die kans is mag je zelf schatten. ;)
Luuk9 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:04:

geen idee hoe je rekent, maar weet je deze al?

als je 0kWh per jaar uit het net gebruikt (met salderen zo als het nu is).
en je hebt geen gas aansluiting meer.
dan betaal je 0kWh x 0,22€/kWh = 0€
maar je betaald nog +/-235€ per jaar aan de netbeheerder voor de aansluiting, en je betaald +/-50€ per jaar aan je leverancier voor de rekening.
dus dan denk je dit kost dan nog 235€+50€=285€ per jaar.
maar nee, je krijgt ook nog een Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting op je rekening van € 435,68 ex BTW en ja daar komt nog 21% BTW op.
en dan moet je betalen: 285€ - (435,68 + 21%) = -242.17€
dus je energie rekening word dat +/- 20€ krijgen per maand in plaats van betalen. >:)
(leveranciers vinden dit niet erg leuk, en sommig doen er wel een beetje moeilijk over, maar aan het einde van de rit krijg je het geld wel gewoon uitbetaald, no prob.)

bron:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

(ik gebruik nog <300m3 gas en <300kWh, dus ik betaal nu +/- 10-20€ per maand, dat bedrag is niet meer het probleem voor mijn portemonnee. :P )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@migjes Je zegt het goed "Met salderen zoals het nu is" Hoe groot de kans is dat dat zo blijft is natuurlijk ook een volgende :)

@Luuk9 Wel de beslissing genomen om de gasleiding te laten verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
MikeyMan schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:37:
@migjes Je zegt het goed "Met salderen zoals het nu is" Hoe groot de kans is dat dat zo blijft is natuurlijk ook een volgende :)
jep, maar die is ook al bekend.
en kun je uit rekenen als je dat wil.

heb er zelf eigenlijk niet zoveel zin in om dat te doen, maar als @Luuk9 dat wil kan hij de gegevens krijgen. ;)
(heb zelf al lang door dat ook zonder salderen het nog steeds effectief is.
dus over productie zou ik nu al doen, heb er allen geen plek voor op dak
de ruimte is gewoon op. :-( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

migjes schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:41:
[...]

heb er zelf eigenlijk niet zoveel zin in om dat te doen, maar als @Luuk9 dat wil kan hij de gegevens krijgen. ;)
Nouja, zoals je terecht aangeeft; de kans dat de gasprijs stijgt is vrij groot aanwezig. Dus het is wel zaak om op tijd een richting te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
migjes schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:41:
[...]

Hey Migjes,

Ik zou dat heeel graag willen, zou me vereerd voelen!
Zoals gezegd, verbruik zou ik schatten op 1000m3 gas en 2000kwh zonder wp met CV.

@migjes

Enorm bedankt man voor al je hulp en kennis super dit zo jullie hier! :) :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:30:
[...]

ook heel goed dat je dat doet.
het is net een slam/dunk er kan gewoon veel veranderen, wie weet zakt de gas prijs over een paar jaar wel met 50% omdat de russen ons zo lief vinden en het bijna gratis leveren.
hoe groot die kans is mag je zelf schatten. ;)

[...]

geen idee hoe je rekent, maar weet je deze al?
Hij rekent dat hij 6000kWh nodig heeft voor huis+warmtepomp+sww en dat keer 0,23 cent is 1380,-
als je 0kWh per jaar uit het net gebruikt (met salderen zo als het nu is).
en je hebt geen gas aansluiting meer.
dan betaal je 0kWh x 0,22€/kWh = 0€
maar je betaald nog +/-235€ per jaar aan de netbeheerder voor de aansluiting, en je betaald +/-50€ per jaar aan je leverancier voor de rekening.
dus dan denk je dit kost dan nog 235€+50€=285€ per jaar.
maar nee, je krijgt ook nog een Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting op je rekening van € 435,68 ex BTW en ja daar komt nog 21% BTW op.
en dan moet je betalen: 285€ - (435,68 + 21%) = -242.17€
dus je energie rekening word dat +/- 20€ krijgen per maand in plaats van betalen. >:)
(leveranciers vinden dit niet erg leuk, en sommig doen er wel een beetje moeilijk over, maar aan het einde van de rit krijg je het geld wel gewoon uitbetaald, no prob.)

bron:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
Heb ik hem ook al vertelt, als je 6000Wp op dak gooit levert dat dus 1380,- op, heb je iets meer nodig vang je dat wel op met je teruggave energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Ja die belasting teruggave heb ik gelezen. Maar dat staat los van cv of wp toch? Bedankt! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Luuk9 op 16-01-2020 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Luuk9 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:01:
Ja die belasting teruggave heb ik gelezen. Maar dat staat los van cv of wp toch? Bedankt! :)
Nee, omdat.

Liever geen cv.
Stroom wat de wp gebruikt hoeft niet op 0 om een 0 rekening te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Luuk9 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:01:
ja, omdat:

de belasting teruggave is een stukje rechten van de mens.
ieder persoon mag een stuk basis energie kopen zonder daar belasting over te hoeven betalen.

dit is dus een stuk korting op elektra en gas.
maar niet iedereen heeft gas (denk aan stad verwarming) dus word het bedrag afgetrokken van de elektra rekening.
en word er ook niet gekeken naar hoeveel elektra je dan gebruikt.

dus ook zonder PV of warmtepomp krijg je die korting!

maar doe je dit dus met PV en warmtepomp, dan is de korting hoger als het bedrag wat je moet betalen aan overige kosten. :*)
dus staat zelfs los van je gebruikt!

(we weten het, regels zijn een beetje vreemd, maar als je dus een elektra aansluiting hebt dan verdien je eigenlijk geld. alleen zonder PV en Warmtepomp zie je het niet.
dit bedrag is dit jaar zelfs flink verhoogt naar 527.17€ inc BTW
dit tegen de kosten van +/-260€. (afhankelijk van je lokatie en persoonlijk contract))

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 17-01-2020 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Luuk9 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:01:
[...]

Vrienden in een vergelijkbare woning zitten op 1000m3 gas en 2000kwh, dus het dubbele.
Is dit echter wel vergelijkbaar?

Ik heb een tussenwoning uit 2018 met vergelijkbaar vloeroppervlak en verbruik krap aan 350m3 gas. Zelfs woningen van hetzelfde type met bewoning van 2 personen en uit pak em beet 2016 lees ik dat ze 500m3 per jaar gebruiken.

De hele rekensom valt of staat bij je verbruik, dus zou ik goed nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Hogader schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:40:
[...]

Is dit echter wel vergelijkbaar?

Ik heb een tussenwoning uit 2018 met vergelijkbaar vloeroppervlak en verbruik krap aan 350m3 gas. Zelfs woningen van hetzelfde type met bewoning van 2 personen en uit pak em beet 2016 lees ik dat ze 500m3 per jaar gebruiken.

De hele rekensom valt of staat bij je verbruik, dus zou ik goed nakijken.
Ja dat is een goed punt waar ik overigens laatst door forumlid hier gespecialiseerd in de installatie van warmptepompen ook al op gewezen werd.

500m3 gas is echt niks inderdaad.

Dan heeft wp helemaal geen zin.
Ik overvweeg geen wp te nemen maar alleen pv panelen op het dak te laten leggen.

Dan kom ik met de korting ook op bijna niks of in ieder geval een heel laag bedrag per maand en jaar uit.

Bedankt voor je inzicht, super jullie hier! :) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Luuk9
ook als eens uitgerekend hoe duur die 500m3 jouw kost?
(grof gerekend kom ik op 1,15€ per m3.
is best duur, als je ook het vast recht mee neemt. >:) )
en dat voor de komende 10 jaar?
(grof gerekend kom ik op 6000€
is best duur, als je ook het vast recht mee neemt. >:) )

maar hoe je het ook draait of keert.
warmtepomp vs gasketel, warmtepomp wint het wel in gebruik kosten per jaar, maar met maar een kleine marge.
pas als je ook de warmtepomp elektra gebruik afdekt met PV (of een gedeelte) dan begint de marge echt groot te worden.
maar helaas dan is de investering dat ook, warmtepomp + PV is toch veel investeren. ;)
(subsidies + BTW aftrek maken het wel leuk om te doen.
dat druk de kosten flink. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk9
@migjes Klopt helemaal!

Met pv panelen kom je op 0.
Alleen wp is wat dat betreft niet slim nee.

10.5k investering voor wp vat en 4000wp op dak, dan heb ik in totaal 4600wp op het dak (er ligt straks al 600wp van de aannemer met 2 panelen).

Dan zou ik er dus 8 jaar over doen om terug te verdienen.
Het is geen vetpot zegmaar. Afbouw salderen, geluid, etc maken me aan het twijfelen.

Heb jij dit weleens doorgerekend? Bedankt super dit zo! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:23

ericplan

5180 Wp PV

@Luuk9 Grote onzekere factor in het geheel is wat de gasprijs gaat doen. Mijn gevoel zegt dat de gasprijs sneller zal stijgen, terwijl elektriciteit gelijk blijft of iets goedkoper gaat worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Luuk9
alles valt en staat bij de luxe en kosten die je wil.
een warmtepomp hoeft geen 10k€ te kosten.

de goedkoopste oplossing is een simpele airco die ook kan verwarmen, want dat is ook een warmtepomp.
ik heb al modellen gezien die de huiskamer zouden kunnen verwarmen van <800€.
dan ga je niet van het gas af, want dat heb je dan nog nodig voor andere dingen, maar je knalt de grote buts er wel uit.

maar punt blijft, ga met PV in "overproductie", dat is nu al effectief.
kun je altijd nog een warmtepomp (of airco) gaan gebruiken.
over productie is gewoon lekkere luxe, die komt wel op in de toekomst. ;)

ik sluit me verder aan bij @ericplan , gas prijs dalen, nee dat zie ik ook niet snel veel gebeuren.
stijgen daar in tegen, dat is grofweg al aangekondigd.
ik had een paar jaar geleden nog 0,55€/m3, nu zie ik 0,70 - 0,80€/m3.
dit kan dalen dit kan stijgen.
voorspellingen?, de toekomst in beweging hij is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Iemand toevallig kennis en ervaring over met de Toshiba estia wp types? Bedankt super dit hier! :)

[ Voor 21% gewijzigd door Luuk9 op 19-01-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastardje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07-2024
ericplan schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:34:
@Luuk9 Grote onzekere factor in het geheel is wat de gasprijs gaat doen. Mijn gevoel zegt dat de gasprijs sneller zal stijgen, terwijl elektriciteit gelijk blijft of iets goedkoper gaat worden.
Gas / belasting wordt sowieso hoger. Is reeds bekend gemaakt door het kabinet, dus de overstap naar electra kan beter eerder dan later. Zou er ook niet mee wachten idd!

Van het gas af? Info, tips & tricks: http://www.gasloosnederlandmagazine.nl

Pagina: 1