-
[ Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:33 . Reden: Content is van Tweakers weggehaald. ]
[ Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:33 . Reden: Content is van Tweakers weggehaald. ]
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
[ Voor 109% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:32 ]
[ Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:32 ]
Het zijn er inderdaad niet veel en al een aardige tijd niet meer. Volgens mij zijn er in totaal 2 vrouwen op de redactie geweest, misschien 3.Blubkens schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:14:
Het viel me op de de redactie alleen maar mannen zijn. En volgens mij is dit al sinds dat ik op Tweakers kom.
Ik kan me voorstellen dat dat eerste punt sowieso erg relevant is. Het zal wat dat betreft niet veel verschillen programmeurs; daar zijn het overgrote merendeel van de (mogelijke) kandidaten ook man.Zijn er geen vrouwen die graag willen schrijven in de tech wereld?
Of is het misschien lastig voor een vrouw om op een redactie te zitten met alleen maar mannen.
Fréderique is inderdaad al een tijdje weg, maar ondertussen hebben we al een paar maanden Wanja. Dus het wordt weer opnieuw door een vrouw gerund.NMe schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:20:
Hell, Tweakers is zelfs 2½ jaar lang gerund door een vrouw.
Het is zeker zo dat ze niet bij de redactie zit en inderdaad geen artikelen schrijft, maar je lijkt hier te suggereren dat die persoon erg ver weg zit, ipv op dezelfde vloer als de redactieBlubkens schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:27:
Dat het gerund wordt door een vrouw die managing director is bij de DPG Media Group is niet hetzelfde als werken op de redactie.
Dit komt doordat we telkens de meest geschikte kandidaat aannemen. Toevalligerwijze was dat bij de vacatures tot nu toe elke keer een man. We selecteren alleen op geschiktheid. Dat kun je als redactie anders doen als de man-vrouwverdeling een speerpunt is, maar dat is het bij ons bij mijn weten niet geweest.Het viel me op de de redactie alleen maar mannen zijn. En volgens mij is dit al sinds dat ik op Tweakers kom. Ook in de tijd dat ik nog geen account had.
Ik vroeg mij af waarom dit zo is?
Zijn er geen vrouwen die graag willen schrijven in de tech wereld?
Van de vrouwen die in het verleden op de redactie hebben gezeten (zo was er vorig jaar nog een student journalistiek bijvoorbeeld als stagiair op de nieuwsredactie) heb ik dat niet meegekregen. Merk trouwens op dat Tweakers niet de enige redactie is met alleen maar mannen. Bij HWI is dat afaik ook zo, in elk geval bij de vaste mensen.Of is het misschien lastig voor een vrouw om op een redactie te zitten met alleen maar mannen.
Bensimpel
Positieve meneer
Stellen dat er nu geen noodzaak is, is nogal vaag. Stel je voor dat er door meer vrouwelijke redacteuren 80% man is en 20% vrouw over een periode. Misschien is het wel wenselijk om wat meer vrouwelijk traffic te generen om zo het perspectief van Tweakers an sich te verbreden. (Dit lijkt mij juist positief).We hebben het hier intern ook al geregeld over gehad: moeten er vrouwen komen op de redactie? Daar valt veel voor te zeggen, maar met de huidige doelgroep is dat ook geen noodzaak: bezoekers van Tweakers zijn voor iets van 99 procent mannen.
😆 - Denk ook eens om ;)
Wij zijn een toonaangevende uitgever [...]
[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 01-01-2020 19:03 ]
Er is een verschil tussen de (op papier) perfecte kandidaat en een perfecte kandidaat in de praktijk. Dan kan het kwartje linksom of rechtsom vallen. Net waar de focus op licht.HollowGamer schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:44:
Ik dacht dat vrouwenquotum zo 2019 was.. mij maakt het echt niet uit of en door wie het is geschreven. Tevens zijn er genoeg onderzoeken gedaan waarom er weinig vrouwen in techniek zitten. Of is het leuker om T.net een slechte naam te bezorgen omdat ze niet aan de gestelde norm (zouden) voldoen?
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Ik ben me zeer bewust dat er zeker in de IT wereld een gebrek is aan vrouwen maar om nu een fictieve TV serie die zich 50 jaar geleden afspeelt als onderbouwing te gebruiken, nee....Verwijderd schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 04:23:
Weet niet of je Mad Men gezien hebt?
Verwijderd
Dan trek je wel erg snel, erg overtrokken conclusies.Ivysaur schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 10:38:
@Euler212 Ik zie er een verkapte wijzend vingertjes in; ''WaRum HeBueH We gEeN VrOwUEn Op dE ReDaCTie?'' Jullie zijn vrouwenhaters.
Verwijderd
Niemand zeurt in dit topic. Behalve die mensen die er van overtuigd zijn dat TS zeurt.Patientzero schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:03:
Poneer je die vraag ook bij je aannemer wanneer die onder tijdsdruk jou huis moet bouwen ? Selectief en onzinnig gezeur dit. Het is 2020 ( yaay ) kap eens met dat gezeur om niets en focus op wat wel belangrijk is.
Het is wel gezeur want niemand vraagt hierom.Verwijderd schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:14:
[...]
Niemand zeurt in dit topic. Behalve die mensen die er van overtuigd zijn dat TS zeurt.
Waarom zou een vrouwelijke auteur opeens meer traffic van vrouwen genereren dan...?Bensimpel schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:05:
Misschien is het wel wenselijk om wat meer vrouwelijk traffic te generen om zo het perspectief van Tweakers an sich te verbreden. (Dit lijkt mij juist positief).
Who cares of een redactie “vooruitstrevend of vooroplopend” is though?PcDealer schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 20:15:
Ik ben wel benieuwd wat een vrouwelijke redacteur aan andere inbreng zou leveren. Het zou de Tweakers redactie wel beter op de kaart zetten als vooruitstrevend of vooroplopend, net als de ads propositie die pionierde voordat LEAN kwam.
[ Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 01-01-2020 12:49 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Of dit gebeurt is natuurlijk lastig te voorzien. Dat zal er o.a. van af hangen waarom de vrouwen die dan zouden komen nu niet op Tweakers komen.WhatsappHack schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:42:
Waarom zou een vrouwelijke redacteur opeens meer traffic van vrouwen genereren dan...?
Er zijn natuurlijk wel aspecten die nu mogelijk onderbelicht worden. Doordat we dat dan nu onderbelichten is het tevens moeilijk in te schatten wat dat dan precies isHet onderwerp en de inhoud, verslaglegging van technieuws, blijft hetzelfde. Tenzij je een speciale rubriek voor technologie die gericht/gemarket is op vrouwen wil toevoegen ofzo, maar ironisch genoeg zou een man daar ook prima over kunnen schrijven; enkel misschien niet optimaal reviewen. En vrouw-specifieke zaken ben je ook snel over uitgeschreven lijkt me, de meeste (mainstream) technologie is immers gericht op beide geslachten of maakt daar überhaupt geen verschil in.
Dat lijkt me ook niet. Maar (de schrijfwijze van) de titel kan wel uitmaken. En (de schrijfwijze van) de inhoud van het artikel kan uitmaken voor die vrouw om (al dan niet bewust) te besluiten of ze wil terugkeren.Ik denk niet dat vrouwen eerst naar de auteur kijken om het geslacht te checken alvorens wel of geen interesse in het artikel te tonen.
Dat ben ik met je eens.Who cares of een redactie “vooruitstrevend of vooroplopend” is though?Loze, lege termen die verder niets zeggen noch iets toevoegen.
Kwaliteit is belangrijker - dus de meest geschikte kandidaat aannemen. Is dat een man dan is ‘t een man, simpel.
Verwijderd
Dat klopt, zelfs TS niet. Lees zijn post maar eens goed zonder er meteen met gestrekt been in te gaan.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Smiling as the shit comes down...
Dat dus. Neem aub mensen aan omdat ze goed op een functie passen/goed werk leveren, niet omdat ze al dan niet een meneer of mevrouw zijn.Joeri.Bijlsma schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:28:
[...]
Het is wel gezeur want niemand vraagt hierom.
Het is hip om "female empowerment" te uiten op het internet en veel hebben hier al een schijt hekel aan gekregen. Het Beïnvloed de media / games en nu dus ook forums. Iedere keer die snowflakes die aan het janken zijn om elk klein dingetje.
Vraag waarom er zo weinig vrouwen in de riolen werken of als straat betegelaar of in de bouw werken, dan heb je een punt. Dat zijn ALLEEN maar mannen, maar daar kunnen vrouwen natuurlijk niet in, stel je voor dat ze aan het werk moeten ipv lekker hoog salaris vangen en op hun reet zitten als manager of executive.
Nee, dit is al een tijdje zo en ik ben er ook moe van, elke keer dat gezeur dat er meer vrouwen op de werkvloer moeten komen, maar alleen als het hun uitkomt. Niet als ze hard aan de fysieke werk moeten, dat willen ze niet, raar he? Ook eens gedacht dat er minder vrouwen op een bepaalde (hoog betaalde) werkvloer zit omdat het, oh, ik weet niet, het niet echt hun ding is? Er zijn maar weinig vrouwen die ik ken die geïnteresseerd zijn in dingen zoals ICT of netwerken, net zoals er weinig mannen zijn die florist of zuster willen worden. Ze zijn er wel, maar dat is "far and in between".
Wat heb je liever als vrouw, dat je aangenomen wordt door je harde werken en skills? of dat je aangenomen wordt omdat je een vrouw bent en er meer vrouwen op de werkvloer moeten lopen? Ik denk dat iedere vrouw dan zegt dat ze graag aangenomen willen worden omdat ze de skills hebben en niet omdat ze geen lul hebben.
Verwijderd
Eens... Zelfde dat er dan wel geeist wordt dat een x.percentage in het managment vrouw is . De "top" zou een afspiegeling moeten zijn van het bedrijf.Tommie12 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:03:
Mijn dochter studeert ingenieuswetenschappen- bouwkunde.
Op ca 100 studenten zijn er 10 vrouwen. Logisch dat je dan geen 50/50 op,de werkvloer krijgt.
De vraag die je moet stellen is: waarom studeren er minder vrouwen in de zogenaamde technische of wetenschappelijke richtingen? Ik ken maar één uitzondering en dan is de farmacie.
[ Voor 8% gewijzigd door JohanNL op 01-01-2020 14:14 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik wist niet dat er een nieuwe generatie "Unknown" was leaked van de nieuwe pokémon.
Je spreekt jezelf wel erg tegen?Verwijderd schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:54:
[...]
Btw... Ik ben het niet zozeer eens dat vrouwen per definitie minder interesse met techniek hebben.
...
In zuid europa zie je veel meer vrouwen die technisch studeren (baankansgedreven)
Maar is dat wel zo, of zijn vrouwen in het verleden heel vaak aangespoord om een "vrouwenberoep" te kiezen?ScrooLoose schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:41:
Waarom is het voor sommige mensen zo moeilijk te begrijpen dat vrouwen over het algemeen simpelweg andere interesses hebben dan mannen ?
We zijn nu eenmaal verschillend, en dat uit zich op het werk in de verhouding man/vrouw.
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
Ja en ja.NaoPb schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:16:
[...]
Maar is dat wel zo, of zijn vrouwen in het verleden heel vaak aangespoord om een "vrouwenberoep" te kiezen?
Smiling as the shit comes down...
In een serieuze topic een sexistische opmerking maken... Doet de knipoog niets aan af. Het is geen HK hier.Josk79 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:47:
Niemand zit te wachten op "[BBG] Welke desktop past het beste bij de nieuwste interieurtrends?"
[ Voor 36% gewijzigd door eMiz0r op 01-01-2020 22:16 ]
Verwijderd
Ik spreek mezelf niet tegen. In Nederland is het hartnekkig cultuur om jongens aan de blokken te zetten. Dit speelt vanaf de kleuters tot volwassenen.. terwijl er geen reden is dat meisjes slechter in natuur, wis of scheikunde zouden zijn. Meisjes worden eerder de richting profielen als cultuur/economie en maatschappij opgedelegeerd.Accretion schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:44:
[...]
Je spreekt jezelf wel erg tegen?
Je zegt dat in zuid europa meer vrouwen technisch studeren omdat de baan kans groter is?
Dan blijkt juist dat ze het niet om de techniek doen, maar voor de baankans?
---
Qua karakter/natuur is het voor een vrouw logischer om "zorgzaam" te zijn.
Mannen hebben (vziw) ook vaker een sterker ontwikkelde "logica" en vrouwen eerder empathisch vermogen.
Maar wellicht komt dat omdat jongens vaker met blokken spelen wanneer meiden met poppen aan het spelen zijn.
Of komt het bovenstaande juist vanwege het onderstaande?
Inderdaad dat is volgens ook de reden dat als je bijvoorbeeld een autodealer binnenstapt je minder vrouwen ziet(behalve de receptie misschienScrooLoose schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:41:
Waarom is het voor sommige mensen zo moeilijk te begrijpen dat vrouwen over het algemeen simpelweg andere interesses hebben dan mannen ?
We zijn nu eenmaal verschillend, en dat uit zich op het werk in de verhouding man/vrouw.
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Bensimpel
Positieve meneer
Is het raar als ik dat wel interesant vind? En ik ben gewoon een man. Vroegah waren computers van die witte dozen die langzaam geel verkleurde. Tegenwoordig heb je computers die lijken op prullenbakken, tv's die ook zich als schilderij kunnen voordoen en noem maar op.Josk79 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:47:
Niemand zit te wachten op "[BBG] Welke desktop past het beste bij de nieuwste interieurtrends?"
😆 - Denk ook eens om ;)
Dit is dus ook vooral gebaseerd op '' misschien '' en '' (zou) kunnen ''.Delerium schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:15:
Het enige punt dat ik dan wil plaatsen is dat misschien vrouwen net een andere insteek of interesse meebrengen en daarmee een andere/betere antenne hebben voor ontwikkelingen, dus ook in de techniek.
Het zou mogelijk wel een scherpere neus kunnen opzetten voor toekomstige trends, die ook voor de heren interessant (kunnen) worden.
[ Voor 19% gewijzigd door pino85 op 02-01-2020 03:10 ]
Liefhebber van Tweakers
Nee, er zijn weinig reacties van vrouwen op Tweakers-vacatures. Ik denk niet dat we exacte cijfers hebben, maar van wat ik gezien heb, zou ik verbaasd zijn als het boven de 5 procent ligt.Of mag ik de vraag eens omkeren? Zijn er eigenlijk veel vrouwelijke reacties op eventuele vacatures?
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Vind dit behoorlijk overtrokken. Ik ben leerkracht en ben heel vaak de enige man, of één van de weinige geweest op de scholen waar ik werkte. Vrouwen vinden het vaak leuk als je er bent en die paar keer dat ik mijn boterham eet onderwijl naar menstruatieverhalen luisterend, overleef ik ook wel.Verwijderd schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 04:23:
Wie zegt dat vrouwen wel willen werken op een redactie die uitsluitend uit mannen bestaan? Weet niet of je Mad Men gezien hebt? Maar voor vrouwen is dat niet altijd leuk, om tussen mannen te werken....
Dus ja vraag die vrouwen zelf ook eens, of ze wel op de redactie van Tweakers willen werken? Nu zijn medewerkers van Tweakers natuurlijk allemaal voorbeeldige burgers en zullen ze nooit vrouwen lastig vallen, maar ik denk niet dat vrouwen staan te springen om te schrijven voor een tech website
( Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk )
Your Friendly Neighborhood Moderator
[ Voor 45% gewijzigd door CyberMania op 04-12-2020 21:30 ]
Wat dacht je van niet, omdat 'we moeten meer vrouwen aannemen' niet de juiste insteek is? Diversiteit moet geen doel op zich zijn. Je neemt de beste persoon aan voor het werk, ongeacht het geslacht.CyberMania schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:21:
Hoe wordt er eigenlijk gewerkt naar een diversere redactie?
The devil is in the details.
Helemaal mee eens, maar je kan toch echt niet beweren dat de beste personen dus klaarblijkelijk altijd man en blank zijn voor de functie. Statistisch gezien/afspieliging van de samenleving kan dit haast niet kloppen.Hahn schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:32:
[...]
Wat dacht je van niet, omdat 'we moeten meer vrouwen aannemen' niet de juiste insteek is? Diversiteit moet geen doel op zich zijn. Je neemt de beste persoon aan voor het werk, ongeacht het geslacht.
Misschien komt de poel met sollicitanten niet overeen met de afspiegeling van de samenleving? Daar kan tweakers ook niks aan doen.CyberMania schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:33:
[...]
Helemaal mee eens, maar je kan toch echt niet beweren dat de beste personen dus klaarblijkelijk altijd man en blank zijn voor de functie. Statistisch gezien/afspieliging van de samenleving kan dit haast niet kloppen.
Klopt ook, maar je kan wel als Tweakers wat aan de randvoorwaarden doen. Als je hierboven leest zegt Arnoud bijv zelf:Lanfear89 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:37:
[...]
Misschien komt de poel met sollicitanten niet overeen met de afspiegeling van de samenleving? Daar kan tweakers ook niks aan doen.
Diversiteitsbeleid is veel ruimer dan mensen voortrekken.Nee, er zijn weinig reacties van vrouwen op Tweakers-vacatures. Ik denk niet dat we exacte cijfers hebben, maar van wat ik gezien heb, zou ik verbaasd zijn als het boven de 5 procent ligt.
Een onderbelicht aspect in deze discussie is nog een van de functie-eisen die wij tot nu toe hebben gesteld. Wij hebben tot nu toe altijd fulltime-banen aangeboden en volgens het CBS werkt maar een kwart van de vrouwen fulltime, tegenover ongeveer driekwart van de mannen. Dat verkleint de poel van vrouwen waar we in vissen natuurlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door CyberMania op 04-12-2020 21:39 ]
Het hangt natuurlijk ook voor een heel groot deel samen met wie er uiteindelijk solliciteren voor de banen.CyberMania schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:33:
[...]
Helemaal mee eens, maar je kan toch echt niet beweren dat de beste personen dus klaarblijkelijk altijd man en blank zijn voor de functie. Statistisch gezien/afspieliging van de samenleving kan dit haast niet kloppen.
Bensimpel
Positieve meneer
😆 - Denk ook eens om ;)
Hypocrites must die
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Het topic werd gebumped omdat iemand zich afvroeg of er mensen met een 'andere kleur' werken.De_Bastaard schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:36:
Kunnen we ons niet beter afvragen hoe de kwaliteit van de (premium) artikelen omhoog kan ipv door wat voor geslacht het geschreven wordt ?
Succes met het vinden van een vrouwelijke redacteur. Het ontvangen van vrouwelijke sollicitaties in een IT bedrijf is al een uitdaging.
Wij hebben geen specifiek diversiteitsbeleid bij Tweakers of bij de Tweakers redactie. Gelukkig zijn er binnen Tweakers in totaliteit de nodige talentvolle vrouwen, niet in de laatste plaats onze directeur Wanja. De redactie is inderdaad een mannenbolwerk, dat klopt, maar dat is niet "by design". Wij zoeken voor alle jobs altijd de juiste persoon, ongeacht of die wel of niet vrouw is, en wel of niet "een kleurtje heeft" zoals jij het noemt.CyberMania schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:21:
Ik vraag met dit trouwens net ook af. De nieuwe redacteur (https://twitter.com/SRvegelien/status/1333710526577303553 ) is volgens mij ook blank en man. Hoe wordt er eigenlijk gewerkt naar een diversere redactie? Niet dat dat direct wat zegt over de kwaliteit van de artikelen hoor. Maar het valt toch op. Is er een diversiteitsbeleid eigenijk binnen DPG/T.net wbt de redactie @Koen Crijns @WoutF . Er studeren toch vast genoeg vrouwen of mensen met een kleurtje ook aan journalistieke opleidingen die techniek interessant vinden?
In principe zou een rechter gehakt moeten maken van een “diversiteitsbeleid” waarbij sollicitanten worden afgewezen op basis van huidskleur, geslacht, geloof en dat soort zaken. Je mag wettelijk een blanke en geschikte sollicitant niet afwijzen om het feit dat hij blank is en je een getinte nieuwe collega wilt binnenhalen onwille van diversiteit. Daar staan torenhoge boetes op als je dit wel doet.CyberMania schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:21:
Ik vraag met dit trouwens net ook af. De nieuwe redacteur (https://twitter.com/SRvegelien/status/1333710526577303553 ) is volgens mij ook blank en man. Hoe wordt er eigenlijk gewerkt naar een diversere redactie? Niet dat dat direct wat zegt over de kwaliteit van de artikelen hoor. Maar het valt toch op. Is er een diversiteitsbeleid eigenijk binnen DPG/T.net wbt de redactie @Koen Crijns @WoutF . Er studeren toch vast genoeg vrouwen of mensen met een kleurtje ook aan journalistieke opleidingen die techniek interessant vinden?
Niet waar. Bij gelijke geschiktheid mag je de voorkeur geven aan een vrouw of andere achterstandsgroep.eMiz0r schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:10:
[...]
In principe zou een rechter gehakt moeten maken van een “diversiteitsbeleid” waarbij sollicitanten worden afgewezen op basis van huidskleur, geslacht, geloof en dat soort zaken. Je mag wettelijk een blanke en geschikte sollicitant niet afwijzen om het feit dat hij blank is en je een getinte nieuwe collega wilt binnenhalen onwille van diversiteit. Daar staan torenhoge boetes op als je dit wel doet.
[ Voor 10% gewijzigd door CyberMania op 05-12-2020 12:15 ]
Kan zeker, maar dat is geen garantie dat het lukt. En dan kom je uiteindelijk met een blanke redactie te zitten. Wil je zeggen dat daar iets mis mee is?CyberMania schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:38:
[...]
Diversiteitsbeleid is veel ruimer dan mensen voortrekken.
Kan je je voorstellen dat er werkgevers zijn die zich niet in dat juridische moeras willen gaan verdiepen? Zonder dat ze er iets mee opschieten?CyberMania schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:12:
[...]
Niet waar. Bij gelijke geschiktheid mag je de voorkeur geven aan een vrouw of andere achterstandsgroep.
Maar zoals gezegd: diversiteitsbeleid is veel breder dan voortrekken.
Ik zie deze reactie nu pas bij toeval, maar dat is wel echt het klassieke bullshit excuus. Want zijn die mannelijke kandidaten echt beter, of denkt gewoon het groepje mensen wat de selectie moet maken dat (wellicht) onbewust omdat een mannelijke techredacteur beter past bij het beeld wat ze hebben van die functie. Ik ben wel benieuwd welk percentage van vrouwelijk kandidaten aangenomen wordt tov het percentage van mannelijke kandidaten.arnoudwokke schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:58:
[...]
Dit komt doordat we telkens de meest geschikte kandidaat aannemen. Toevalligerwijze was dat bij de vacatures tot nu toe elke keer een man. We selecteren alleen op geschiktheid. Dat kun je als redactie anders doen als de man-vrouwverdeling een speerpunt is, maar dat is het bij ons bij mijn weten niet geweest.
Helder. Prima verhaal maar ik zou me als werkgever daar écht niet in willen mengen. Discriminatie moet je heel ver van weg zien te blijven en is notabene verankerd in onze grondwet. Wat hier gebeurt is dat er een uitzondering wordt gemaakt zodat je volgens bepaalde voorwaarden dan wél mag discrimineren. Ik vind dat een behoorlijk glijdende schaal en zou daar absoluut ruim afstand van willen nemen.CyberMania schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:12:
[...]
Niet waar. Bij gelijke geschiktheid mag je de voorkeur geven aan een vrouw of andere achterstandsgroep.
Maar zoals gezegd: diversiteitsbeleid is veel breder dan voortrekken.
Eea kan je zelf nalezen op: https://mensenrechten.nl/nl/subpage/diversiteit
Dan heb je de reacties ( met de meeste duimpjes ) totaal niet begrepen.engessa schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:10:
Als ik de reacties, artikelen en duimpjes hier lees zou ik als vrouw er niet over peinzen om bij Tweakers te reageren op een vacature.
Iedere werkplek wordt beter met meer diversiteit. De witte, mannelijke echoput die Tweakers is gaat niet uit zichzelf veranderen op deze manier. Misschien tijd om wel wat harder te zoeken naar redacteuren die niet aan het standaard plaatje voldoen?
[ Voor 25% gewijzigd door JohanNL op 05-12-2020 13:02 ]
Misschien kan je de reacties ook lezen i.p.v. je eigen versie ervan maken, iets dat overigens altijd veel mensen doen in discussies als deze.engessa schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:10:
Als ik de reacties, artikelen en duimpjes hier lees zou ik als vrouw er niet over peinzen om bij Tweakers te reageren op een vacature.
Iedere werkplek wordt beter met meer diversiteit. De witte, mannelijke echoput die Tweakers is gaat niet uit zichzelf veranderen op deze manier. Misschien tijd om wel wat harder te zoeken naar redacteuren die niet aan het standaard plaatje voldoen?
Als iets giftig is, is het deze reactie wel. We moeten juist niet zoeken naar hoe je biologisch bent, maar of je bekwaam bent. Er is nota bene door medewerkers van Tweakers en de uitgever al zeer netjes uiteengezet hoe er gewerkt wordt. Dat diversiteit goed is, is iedereen het erover eens. Het moet echter geen doel zijn, maar een middel.engessa schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:10:
[ Voor 198% gewijzigd door Jorgen op 05-12-2020 12:38 ]
Your Friendly Neighborhood Moderator
Valide vraag, en ik denk dat het in sommige gevallen echt zo werkt - maar ik heb daar in dit geval geen spoor van gezien. Bij ons melden zich weinig vrouwen bij vacatures op de redactie: ik zou steil achterover slaan als het meer dan 5 procent is en bij veel vacatures is het denk ik minder.Hielko schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:22:
[...]
Ik zie deze reactie nu pas bij toeval, maar dat is wel echt het klassieke bullshit excuus. Want zijn die mannelijke kandidaten echt beter, of denkt gewoon het groepje mensen wat de selectie moet maken dat (wellicht) onbewust omdat een mannelijke techredacteur beter past bij het beeld wat ze hebben van die functie. Ik ben wel benieuwd welk percentage van vrouwelijk kandidaten aangenomen wordt tov het percentage van mannelijke kandidaten.
Want dat is vaak wat je ziet. Typische mannenrol waarbij mannen (en vaak ook vrouwen!) verwachten dat het een man de beste match is (en bij andere functies kan het juist omgedraaid zijn). Mannen die in het selectiecomité de meerderheid hebben en zich meer geïdentificeerd voelen bij wat de man verteld en hoe die zich presenteert. Maar ondertussen is de kans groot dat de beste kandidaat helemaal niet geselecteerd is. Niet perse bewust. Niet express. Maar toch.
Dus jij vind dat tweakers vanaf nu bij werving moet discrimineren op huidskleur en sekse?CyberMania schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:21:
Tijd voor een nieuwe sig..
Erhm, hoe precies?engessa schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:10:
Iedere werkplek wordt beter met meer diversiteit.
[ Voor 7% gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 05-12-2020 13:47 ]
https://scholar.google.nl...dt=0&as_vis=1&oi=scholart
Kan je mij vertellen hoe een Vrouwelijk redacteur anders/diverser artikelen zal schrijven?engessa schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:50:
[...]
Productiviteit gaat omhoog, het aantal conflicten gaat naar benden, creativiteit gaat omhoog, etc, etc, etc. Lijken mij allemaal relevante voordelen voor een website als Tweakers.
Een google search met de media en twitter als hoogtepunt ga ik niet als bewijs beschouwen, om maar te zwijgen dat je in het engels gaat zoeken. Dat is hetzelfde als afslank pillen googlen, alles werkt zogenaamd en jij en ik weten wel beter (mag ik hopen).engessa schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:50:
[...]
Productiviteit gaat omhoog, het aantal conflicten gaat naar benden, creativiteit gaat omhoog, etc, etc, etc. Lijken mij allemaal relevante voordelen voor een website als Tweakers.
[ Voor 4% gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 05-12-2020 16:06 ]
Omdat mannen en vrouwen vaak verschillende interesses hebben (zoals hier eerder aangehaald)raro007 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:41:
[...]
Kan je mij vertellen hoe een Vrouwelijk redacteur anders/diverser artikelen zal schrijven?
Niet kan ook niet.
Zoals je man of vrouw zijn je karakter kleurt zo kleurt je nationaliteit dat ook, en wellicht zelfs je huidskleur ook omdat dat allemaal zaken zijn waar je omgeving interacties mee heeft.Wat ik wel kan begrijpen is nationaliteit bijvoorbeeld chinees: die Chinees artikelen door spits, omdat veel tech bedrijven daar ook zitten.
Deze opmerking is veel te kort door de bocht. Bovendien helpt het niet in een gesprek om anderen zo weg te zetten. Dus doe jezelf een plezier en denk daar voortaan eerst even over na.Dus geslacht of huidskleur voegt 0,0 toe en dat soort reacties komen meestal van rasisten die een ander van racist noemen
Beweer je nou serieus dat een vrouw geen andere blik kan hebben op zaken dan een man..? Het verschil tussen mannen en vrouwen is op sommige vlakken best groot, en dat kan in een artikel op zich best wat toevoegen.raro007 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:41:
[...]
Kan je mij vertellen hoe een Vrouwelijk redacteur anders/diverser artikelen zal schrijven?
Niet kan ook niet.
Wat ik wel kan begrijpen is nationaliteit bijvoorbeeld chinees: die Chinees artikelen door spits, omdat veel tech bedrijven daar ook zitten.
Dus geslacht of huidskleur voegt 0,0 toe en dat soort reacties komen meestal van rasisten die een ander van racist noemen
Waarom moeten onderzoeken per se over Nederland gaan om relevant te zijnJoeri.Bijlsma schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:05:
[...]
Een google search met de media en twitter als hoogtepunt ga ik niet als bewijs beschouwen, om maar te zwijgen dat je in het engels gaat zoeken. Dat is hetzelfde als afslank pillen googlen, alles werkt zogenaamd en jij en ik weten wel beter (mag ik hopen).
Kom maar eerst met concrete, wetenschappelijk bewezen, cijfers in Nederland voordat je weer gaat reageren. Iets wat je niet gaat vinden.
[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 05-12-2020 16:20 ]
Ik zeg dat een redacteur alles moet coveren en daarvoor hoef je geen vrouw zijn.Hippocampus schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:07:
[...]
Omdat mannen en vrouwen vaak verschillende interesses hebben (zoals hier eerder aangehaald)
Zo kan het dus zijn dat iemand totaal niet stilstaat bij een inzicht of aandachtspuntje omdat dat niet in zijn of haar gedachte leeft. Hoe dat precies tot uiting komt op een website zoals Tweakers is voor mij hier nu niet in te schatten maar dat neemt niet weg dat het wel degelijk invloed kan hebben. Men weet het pas als men het uitprobeert.
[...]
Zoals je man of vrouw zijn je karakter kleurt zo kleurt je nationaliteit dat ook, en wellicht zelfs je huidskleur ook omdat dat allemaal zaken zijn waar je omgeving interacties mee heeft.
[...]
Deze opmerking is veel te kort door de bocht. Bovendien helpt het niet in een gesprek om anderen zo weg te zetten. Dus doe jezelf een plezier en denk daar voortaan eerst even over na.
Mijn ervaring is dat een diverse samenstelling van bv man vrouw effectiviteit en ook productiviteit verhoogt. Los van of iets moet, vanuit de overheid word daar wel min of meer op gestuurd. Ik ben daar geen voorstander van.Hahn schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:32:
[...]
Wat dacht je van niet, omdat 'we moeten meer vrouwen aannemen' niet de juiste insteek is? Diversiteit moet geen doel op zich zijn. Je neemt de beste persoon aan voor het werk, ongeacht het geslacht.
Hoe zou jij het vinden als je aangenomen zou worden vanwege je geslacht, en niet omdat je de beste persoon bent?
[ Voor 7% gewijzigd door pino85 op 05-12-2020 16:48 ]
Liefhebber van Tweakers
Niet elke redacteur zou alles moeten (kunnen) coveren. Ik heb bijvoorbeeld totaal geen interesse in iets als bitcoin, dus mij moet je dat niet laten coveren, want ik heb er geen affiniteit mee. Zou ik het kunnen? Misschien. Is het daarom een goed idee? Denk ik niet.raro007 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:36:
[...]
Ik zeg dat een redacteur alles moet coveren en daarvoor hoef je geen vrouw zijn.
Alles dus wat interessante kan zijn.
En dat zeg jij zelf ook al je weet niet hoe artikelen verschillend zijn maar wel dat het kan.
Dus wat jij zegt dat de helft moet eruit omdat jij denkt dat een vrouw het verschil kan maken.
En als het helemaal niet zo is dan dikke pech?
Gedachten gang is tech geen mack-up of voetbal.
Zelfs als er een robot gemaakt is die mack up zet.
Zoiets kan een man net zo goed review maken daarvoor hoef je echt geen vrouw te zijn, ook al is het meestal een vrouw die het meer interesseert.
Ik ben het helemaal met je eens dat diversiteit geen kwaad kan, of zelfs beter kan zijn. Ik gaf dan ook het voorbeeld van een vrouw aannemen enkel en alleen omdat ze vrouw is, dat lijkt me voor een algemene functie geen goede eis.pino85 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:38:
[...]
Mijn ervaring is dat een diverse samenstelling van bv man vrouw effectiviteit en ook productiviteit verhoogt. Los van of iets moet, vanuit de overheid word daar wel min of meer op gestuurd. Ik ben daar geen voorstander van.
Aan andere kant als het nog breder word getrokken kwa diversiteit is er wel degelijk een probleem in ons land en vast wereldwijd. Maar dat is een hele andere discussie.
Ik blijf altijd van mening dat je niet puur vanwege geslacht of kleur gekozen moet worden,echter uit andere vaatjes tappen kan wel verstandig zijn. Niet voor iemand uit het bestaande netwerk gaan bedoel ik dan.
Dit is een vreemde redenatie van je want dit heb ik nergens gezegd. Ik stel voor dat je nog even rustig terug leest waarop ik reageer.raro007 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:36:
[knip]
Dus wat jij zegt dat de helft moet eruit omdat jij denkt dat een vrouw het verschil kan maken.
En als het helemaal niet zo is dan dikke pech?
Tech is tech en dus kan het maar op één manier uitgelegd worden? Dat is een erg abstracte manier van kijken naar het onderwerp. Ik snap dat de specificaties van een cpu niet verschillen als men er over gaat schrijven, maar er is meer dan enkel spec. lijstjes langs elkaar leggen. De frontpage (de tweakers nieuws site) zou bijvoorbeeld meer artikelen kunnen publiceren waarbij juist een andere doelgroep dan de standaard tech/game nerds aangesproken wordt.Gedachten gang is tech geen mack-up of voetbal.
Zelfs als er een robot gemaakt is die mack up zet.
Zoiets kan een man net zo goed review maken daarvoor hoef je echt geen vrouw te zijn, ook al is het meestal een vrouw die het meer interesseert.
[ Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 05-12-2020 17:11 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Natuurlijk. Probleem is alleen dat je wat goed is een afspiegeling is van je eigen beeld.D4NG3R schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:54:
Je wil toch gaan voor de kandidaat welke de geplaatste vacature het beste vervult, ongeacht verdere achtergrond?
...
Misschien moet de overheid eens gaan sturen op studiekeuze. Bij de MBRT vind je 98% vrouwen, in Delft (afgezien van BK en IO) 98% mannen. Dan is het raar om in de rest van je loopban opeens een quotum van 30% vrouwen te verwachten.pino85 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:38:
[...]
Mijn ervaring is dat een diverse samenstelling van bv man vrouw effectiviteit en ook productiviteit verhoogt. Los van of iets moet, vanuit de overheid word daar wel min of meer op gestuurd. Ik ben daar geen voorstander van.
[ Voor 12% gewijzigd door RemcoDelft op 05-12-2020 17:31 ]
Welke seksistische opmerkingen zijn er gevallen? En waarom zou inzetten op vrouwen op de redactie een nieuw publiek aanspreken?Mlgvsv schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:34:
Jeminee, wat een seksistische opmerkingen hier! Uit tal van onderzoeken blijkt dat diversiteit in de werkomgeving heel veel voordelen heeft.
Vacatures kun je op verschillende manieren schrijven: met een insteek van waarden/voordelen/eigenschappen die mannen over het algemeen meer aanspreekt, of juist iets meer op manier die inclusiever is en/of vrouwen meer aanspreekt. De keuze voor een meest geschikte kandidaat hangt af van degene die de keuze maakt en is niet objectief. Is die persoon man (en wit), is de kans groter dat hij voor een witte man kiest.
Als tweakers iets meer daarop in zou zetten heb je ook kans dat ze groeien, omdat ze ineens een nieuw publiek aanspreken. Vrouwen zijn geen minderheid maar 50% van de bevolking hé!
Groetjes van een technische vrouw
Dus je wil eigenlijk een techjournalist die geen affiniteit heeft met het onderwerp maar die toch moet worden aangenomen omdat er niks tussen haar benen hangt? Daarbij zal niemand op zo'n interview vragen of de sollicitant al die termen kent. Dat is gewoon een grappige zin om de uitstraling van een hip jong bedrijf te laten zien in de vacature.lightstyle schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:01:
Tja, eigenlijk zijn jullie gewoon opzoek naar jullie zelf. Het is prima als het borsten of een ander kleurtje heeft, zolang ze maar de mannelijke versie is van wat er al rond loopt. Is het overlap met mensen die weten wat 133t, roflmao en UT2004 en de beste in dit vakgebied nou echt zo groot?
[ Voor 4% gewijzigd door NMe op 05-12-2020 18:24 ]
Verwijderd
Haha. Kom maar eens even kijken op de informatica/technische opleidingen. ALLEEN maar mannen. Niet raar opkijken dat er dan ook voornamelijk mannen in de branche actief zijn...Hielko schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:22:
[...]
Ik zie deze reactie nu pas bij toeval, maar dat is wel echt het klassieke bullshit excuus.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2020 18:23 ]
Ik heb informatica gestudeerd, ik weet heel goed hoe dat er uit zietVerwijderd schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:23:
[...]
Haha. Kom maar eens even kijken op de informatica/technische opleidingen. ALLEEN maar mannen. Niet raar opkijken dat er dan ook voornamelijk mannen in de branche actief zijn...
Met ALLEEN mannen bedoel ik 3 vrouwen op 100+ mannen.
Waar komen jouw vraagtekens hierboven dan vandaan? Laten we voor de grap even van die fictieve 3-97-verdeling die vikterr noemt uitgaan alsof het een representatieve vertegenwoordiging van tech-liefhebbers is. Je hebt dan in de beroepsbevolking 32 mannen voor elke vrouw. Volgens de wet van de grote getallen komt het dan inderdaad vast voor dat er geschikte vrouwen in die beroepsbevolking zitten maar die moeten maar net naar die functie solliciteren en de kans dat een van de mannelijke kandidaten beter geschikt is, is nou eenmaal enorm groot gezien het grote verschil in aantallen.Hielko schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:25:
[...]
Ik heb informatica gestudeerd, ik weet heel goed hoe dat er uit ziet
Heel erg dit, veelal is het totaal geen kwade opzet maar simpelweg een blinde vlek. Het accepteren dat _iedereen_ blinde vlekken heeft is in iedergeval een eerste stap die helaas niet altijd onderkent wordt. Natuurlijk zijn vrouwen, of mensen met een andere afkomst dan Nederlands of Vlaams geen heilige mensen. De kans is echter groot dat deze andere blinde vlekken hebben waardoor het 'totale' aantal blinde vlekken van de redactie als geheel af neemt.Hielko schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:22:
[...]
Ik zie deze reactie nu pas bij toeval, maar dat is wel echt het klassieke bullshit excuus. Want zijn die mannelijke kandidaten echt beter, of denkt gewoon het groepje mensen wat de selectie moet maken dat (wellicht) onbewust omdat een mannelijke techredacteur beter past bij het beeld wat ze hebben van die functie. Ik ben wel benieuwd welk percentage van vrouwelijk kandidaten aangenomen wordt tov het percentage van mannelijke kandidaten.
Want dat is vaak wat je ziet. Typische mannenrol waarbij mannen (en vaak ook vrouwen!) verwachten dat het een man de beste match is (en bij andere functies kan het juist omgedraaid zijn). Mannen die in het selectiecomité de meerderheid hebben en zich meer geïdentificeerd voelen bij wat de man verteld en hoe die zich presenteert. Maar ondertussen is de kans groot dat de beste kandidaat helemaal niet geselecteerd is. Niet perse bewust. Niet express. Maar toch.
Tja helaas doet Nederland het op dit vlak vrij beroerd ook in de 'fysieke' technische wereld (daar is het zo mogelijk nog erger). In andere landen gaat het een stuk beter (kijk naar Oost Europa bijvoorbeeld). Dan is het toch de vraag; hoe kan dat? Moet zeggen ik snap wel goed waarom vrouwen niet staan te popelen, menig bedrijf maar ook op de Uni heb ik genoeg voorbeelden gezien waar ik denk: tja dat schrikt sommige mensen af.. Niet dat het kwade opzet is, vaak zijn mensen zich er totaal niet van bewust. Dat is op zich niet erg, de reactie als iemand het benoemd, die is vaak extreem verdedigend en dat is jammer.Verwijderd schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:23:
[...]
Haha. Kom maar eens even kijken op de informatica/technische opleidingen. ALLEEN maar mannen. Niet raar opkijken dat er dan ook voornamelijk mannen in de branche actief zijn...
Met ALLEEN mannen bedoel ik 3 vrouwen op 100+ mannen.
Verwijderd
Hoe meer vrouwen de vrijheid krijgen om te kiezen wat ze willen studeren (wat levert geld en werk op) hoe minder er gekozen wordt voor werk in "de techniek". Dat zie je overal op de wereld zo. In landen waar vrouwen het "het beste" hebben, zie je dat ze het minst in de techniek werken.Tja helaas doet Nederland het op dit vlak vrij beroerd ook in de 'fysieke' technische wereld (daar is het zo mogelijk nog erger). In andere landen gaat het een stuk beter (kijk naar Oost Europa bijvoorbeeld).
Zonder wetenschappelijk onderzoek erachter, maar ja, dat is ook mijn ervaring. Landen waar veel vrouwen techniek studeren zijn over het algemeen:Verwijderd schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:40:
[...]
Hoe meer vrouwen de vrijheid krijgen om te kiezen wat ze willen studeren (wat levert geld en werk op) hoe minder er gekozen wordt voor werk in "de techniek". Dat zie je overal op de wereld zo. In landen waar vrouwen het "het beste" hebben, zie je dat ze het minst in de techniek werken.
[YouTube: Hjernevask (Brainwash) 1 out of 7 - The Gender Equality Paradox]
Interessante documentaire over dit fenomeen.
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:16 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq