Vraag

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:33 . Reden: Content is van Tweakers weggehaald. ]

Alle reacties

Acties:
  • +65 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wat maakt het geslacht van de schrijver uit voor de inhoud van het artikel? Ik bedoel...als er nou een of andere regel was dat er absoluut geen vrouwen op de redactie van Tweakers mogen werken dan zou ik zien wat je hier bedoelde maar die regel is er vast niet. Hell, Tweakers is zelfs 2½ jaar lang gerund door een vrouw.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blubkens
  • Niet online
-

[ Voor 109% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:41

KrazyJay

Er werken wel gewoon vrouwen bij Tweakers hoor. Ze zitten niet in een kelder achter Tulip CRTs te werken ofzo. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blubkens
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Blubkens schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:14:
Het viel me op de de redactie alleen maar mannen zijn. En volgens mij is dit al sinds dat ik op Tweakers kom.
Het zijn er inderdaad niet veel en al een aardige tijd niet meer. Volgens mij zijn er in totaal 2 vrouwen op de redactie geweest, misschien 3.
Zijn er geen vrouwen die graag willen schrijven in de tech wereld?
Of is het misschien lastig voor een vrouw om op een redactie te zitten met alleen maar mannen.
Ik kan me voorstellen dat dat eerste punt sowieso erg relevant is. Het zal wat dat betreft niet veel verschillen programmeurs; daar zijn het overgrote merendeel van de (mogelijke) kandidaten ook man.

Overigens zijn er in de praktijk natuurlijk niet zo heel veel vacatures voor redacteuren; dus zo vaak is er ook niet een moment dat er een vrouw zou kunnen worden toegevoegd aan de redactie.

Maar voor een beter antwoord op dit punt zal een van de redacteuren moeten antwoorden.
NMe schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:20:
Hell, Tweakers is zelfs 2½ jaar lang gerund door een vrouw.
Fréderique is inderdaad al een tijdje weg, maar ondertussen hebben we al een paar maanden Wanja. Dus het wordt weer opnieuw door een vrouw gerund.
Blubkens schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:27:
Dat het gerund wordt door een vrouw die managing director is bij de DPG Media Group is niet hetzelfde als werken op de redactie.
Het is zeker zo dat ze niet bij de redactie zit en inderdaad geen artikelen schrijft, maar je lijkt hier te suggereren dat die persoon erg ver weg zit, ipv op dezelfde vloer als de redactie :)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:20

arnoudwokke

Redacteur
Het viel me op de de redactie alleen maar mannen zijn. En volgens mij is dit al sinds dat ik op Tweakers kom. Ook in de tijd dat ik nog geen account had.

Ik vroeg mij af waarom dit zo is?
Zijn er geen vrouwen die graag willen schrijven in de tech wereld?
Dit komt doordat we telkens de meest geschikte kandidaat aannemen. Toevalligerwijze was dat bij de vacatures tot nu toe elke keer een man. We selecteren alleen op geschiktheid. Dat kun je als redactie anders doen als de man-vrouwverdeling een speerpunt is, maar dat is het bij ons bij mijn weten niet geweest.

Er zijn genoeg vrouwen in de techwereld die schrijven. De oprichter van iCulture is Gonny van der Zwaag, en zij schrijft bij mijn weten nog altijd veel; Claudia Rahanmatan is hoofdredacteur bij Androidworld en zij schrijft volgens mij ook veel. Kortom: ze zijn er wel, al zijn vrouwen in de Nederlandstalige techwereld wel echt zwaar in de minderheid.

We hebben het hier intern ook al geregeld over gehad: moeten er vrouwen komen op de redactie? Daar valt veel voor te zeggen, maar met de huidige doelgroep is dat ook geen noodzaak: bezoekers van Tweakers zijn voor iets van 99 procent mannen.

En, zoals in dit topic ook al is opgemerkt, er werken op andere afdelingen veel vrouwen bij Tweakers.
Of is het misschien lastig voor een vrouw om op een redactie te zitten met alleen maar mannen.
Van de vrouwen die in het verleden op de redactie hebben gezeten (zo was er vorig jaar nog een student journalistiek bijvoorbeeld als stagiair op de nieuwsredactie) heb ik dat niet meegekregen. Merk trouwens op dat Tweakers niet de enige redactie is met alleen maar mannen. Bij HWI is dat afaik ook zo, in elk geval bij de vaste mensen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

ICT blijft voornamelijk veel werk voor mannen, je merkt wel de laatste jaren dat ICT ook steeds meer vrouwen aantrekt.
We hebben het hier intern ook al geregeld over gehad: moeten er vrouwen komen op de redactie? Daar valt veel voor te zeggen, maar met de huidige doelgroep is dat ook geen noodzaak: bezoekers van Tweakers zijn voor iets van 99 procent mannen.
Stellen dat er nu geen noodzaak is, is nogal vaag. Stel je voor dat er door meer vrouwelijke redacteuren 80% man is en 20% vrouw over een periode. Misschien is het wel wenselijk om wat meer vrouwelijk traffic te generen om zo het perspectief van Tweakers an sich te verbreden. (Dit lijkt mij juist positief).

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Ik ben wel benieuwd wat een vrouwelijke redacteur aan andere inbreng zou leveren. Het zou de Tweakers redactie wel beter op de kaart zetten als vooruitstrevend of vooroplopend, net als de ads propositie die pionierde voordat LEAN kwam.

Zou het erg zijn om een hogere focus te leggen op meer vrouwen op de redactie? Dat er reeds vrouwen werken bij Tweakers (bij Marketing) is niet hetzelfde. In de bouwsector komen ook meer vrouwen en is dat de wens. Evenals meer mannen als verpleegkundige of in de kinderopvang (dat laatste is heel lastig door bepaalde sentimenten vanwege veroordeelde mannen die ik wel begrijp). Diversiteit zal ook bij DPG Media een hot topic zijn toch?
Wij zijn een toonaangevende uitgever [...]

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 01-01-2020 19:03 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik dacht dat vrouwenquotum zo 2019 was.. mij maakt het echt niet uit of en door wie het is geschreven. Tevens zijn er genoeg onderzoeken gedaan waarom er weinig vrouwen in techniek zitten. Of is het leuker om T.net een slechte naam te bezorgen omdat ze niet aan de gestelde norm (zouden) voldoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

HollowGamer schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:44:
Ik dacht dat vrouwenquotum zo 2019 was.. mij maakt het echt niet uit of en door wie het is geschreven. Tevens zijn er genoeg onderzoeken gedaan waarom er weinig vrouwen in techniek zitten. Of is het leuker om T.net een slechte naam te bezorgen omdat ze niet aan de gestelde norm (zouden) voldoen?
Er is een verschil tussen de (op papier) perfecte kandidaat en een perfecte kandidaat in de praktijk. Dan kan het kwartje linksom of rechtsom vallen. Net waar de focus op licht.

Ter extra info:
https://www.rijksoverheid...aken-tussen-sollicitanten

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Iedereen moet het verdienen. Als je ruk schrijft of je nou man of vrouw bent dan heb je gewoon niks te zoeken in de redactie. Schrijf je de sterren van de hemel, of tenminste zoals iemand met liefde/gevoel voor de Nederlandse taal en/of ICT, ofzo, enzovoort dan zouden ze je moeten aannemen. Men moet niet verplicht een vrouw aannemen, omdat het moet of omdat men er om zit te zeuren. Dan krijg je ruk artikelen waarvan niks klopt, amper te lezen is. Ofwel je moet het verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wie zegt dat vrouwen wel willen werken op een redactie die uitsluitend uit mannen bestaan? Weet niet of je Mad Men gezien hebt? Maar voor vrouwen is dat niet altijd leuk, om tussen mannen te werken....

Dus ja vraag die vrouwen zelf ook eens, of ze wel op de redactie van Tweakers willen werken? Nu zijn medewerkers van Tweakers natuurlijk allemaal voorbeeldige burgers en zullen ze nooit vrouwen lastig vallen, maar ik denk niet dat vrouwen staan te springen om te schrijven voor een tech website :X

( Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk )

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

TS vraagt zich alleen of hoe het komt dat er geen vrouwen op de redactie werken plus een persoonlijke mening dat vrouwelijke redacteuren interessante perspectieven kunnen bieden. Niks meer dan dat.

Wordt er meteen gereageerd alsof hij een verplicht vrouwenqoutum wil instellen omdat Tweakers anders kut is. Niet overdrijven he, TS is gewoon geïnteresseerd, geen hardcore feminist die met het vingertje aan het wijzen is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 04:23:
Weet niet of je Mad Men gezien hebt?
Ik ben me zeer bewust dat er zeker in de IT wereld een gebrek is aan vrouwen maar om nu een fictieve TV serie die zich 50 jaar geleden afspeelt als onderbouwing te gebruiken, nee....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@Euler212 Ik zie er een verkapte wijzend vingertje in; ''WaRum HeBueH We gEeN VrOwUEn Op dE ReDaCTie?'' Jullie zijn vrouwenhaters.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Ivysaur schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 10:38:
@Euler212 Ik zie er een verkapte wijzend vingertjes in; ''WaRum HeBueH We gEeN VrOwUEn Op dE ReDaCTie?'' Jullie zijn vrouwenhaters.
Dan trek je wel erg snel, erg overtrokken conclusies.

Niet zo snel in de slachtofferrol kruipen, TS zet daar niemand in.

Snap de aversie tegen SJW maar als je een simpele vraag opblaast tot zijnde beschuldiging van vrouwenhaat zoek je het zelf ook wel op. Er zijn ook milde meningen op het internet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dat vrouwenquotum vind ik persoonlijk nergens over gaan. In sommige werkvelden lopen nu eenmaal meer mannen dan vrouwen rond, waarom dan per se een vrouw willen aannemen? je bijvoorbeeld de TUE, daar zoeken ze liever maandenlang naar een geschikte dame dan dat ze meteen een geschikte man aannemen. Waanzin.
Mijn baas is een vrouw, en al mijn collega's zijn vrouwen. We hebben regelmatig vacatures, maar de enige man (ondergetekende) is al meer dan 10 jaar geleden aangenomen. In mijn werkveld lopen nu eenmaal zeer weinig mannen rond. So be it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-09 11:30
Poneer je die vraag ook bij je aannemer wanneer die onder tijdsdruk jou huis moet bouwen ? Selectief en onzinnig gezeur dit. Het is 2020 ( yaay ) kap eens met dat gezeur om niets en focus op wat wel belangrijk is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Patientzero schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:03:
Poneer je die vraag ook bij je aannemer wanneer die onder tijdsdruk jou huis moet bouwen ? Selectief en onzinnig gezeur dit. Het is 2020 ( yaay ) kap eens met dat gezeur om niets en focus op wat wel belangrijk is.
Niemand zeurt in dit topic. Behalve die mensen die er van overtuigd zijn dat TS zeurt.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 08:42
Verwijderd schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:14:
[...]

Niemand zeurt in dit topic. Behalve die mensen die er van overtuigd zijn dat TS zeurt.
Het is wel gezeur want niemand vraagt hierom.
Het is hip om "female empowerment" te uiten op het internet en veel hebben hier al een schijt hekel aan gekregen. Het Beïnvloed de media / games en nu dus ook forums. Iedere keer die snowflakes die aan het janken zijn om elk klein dingetje.

Vraag waarom er zo weinig vrouwen in de riolen werken of als straat betegelaar of in de bouw werken, dan heb je een punt. Dat zijn ALLEEN maar mannen, maar daar kunnen vrouwen natuurlijk niet in, stel je voor dat ze aan het werk moeten ipv lekker hoog salaris vangen en op hun reet zitten als manager of executive.

Nee, dit is al een tijdje zo en ik ben er ook moe van, elke keer dat gezeur dat er meer vrouwen op de werkvloer moeten komen, maar alleen als het hun uitkomt. Niet als ze hard aan de fysieke werk moeten, dat willen ze niet, raar he? Ook eens gedacht dat er minder vrouwen op een bepaalde (hoog betaalde) werkvloer zit omdat het, oh, ik weet niet, het niet echt hun ding is? Er zijn maar weinig vrouwen die ik ken die geïnteresseerd zijn in dingen zoals ICT of netwerken, net zoals er weinig mannen zijn die florist of zuster willen worden. Ze zijn er wel, maar dat is "far and in between".

Wat heb je liever als vrouw, dat je aangenomen wordt door je harde werken en skills? of dat je aangenomen wordt omdat je een vrouw bent en er meer vrouwen op de werkvloer moeten lopen? Ik denk dat iedere vrouw dan zegt dat ze graag aangenomen willen worden omdat ze de skills hebben en niet omdat ze geen lul hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Bensimpel schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:05:
Misschien is het wel wenselijk om wat meer vrouwelijk traffic te generen om zo het perspectief van Tweakers an sich te verbreden. (Dit lijkt mij juist positief).
Waarom zou een vrouwelijke auteur opeens meer traffic van vrouwen genereren dan...? :P Het onderwerp en de inhoud, verslaglegging van technieuws, blijft hetzelfde. Tenzij je een speciale rubriek voor technologie die gericht/gemarket is op vrouwen wil toevoegen ofzo, maar ironisch genoeg zou een man daar ook prima over kunnen schrijven; enkel misschien niet optimaal reviewen. En vrouw-specifieke zaken ben je ook snel over uitgeschreven lijkt me, de meeste (mainstream) technologie is immers gericht op beide geslachten of maakt daar überhaupt geen verschil in.

Ik denk niet dat vrouwen eerst naar de auteur kijken om het geslacht te checken alvorens wel of geen interesse in het artikel te tonen. :P
PcDealer schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 20:15:
Ik ben wel benieuwd wat een vrouwelijke redacteur aan andere inbreng zou leveren. Het zou de Tweakers redactie wel beter op de kaart zetten als vooruitstrevend of vooroplopend, net als de ads propositie die pionierde voordat LEAN kwam.
Who cares of een redactie “vooruitstrevend of vooroplopend” is though? :P (En waarom zou een vrouw aannemen dat opeens als resultaat hebben...?) Loze, lege termen die verder niets zeggen noch iets toevoegen. ;) Kwaliteit is belangrijker - dus de meest geschikte kandidaat aannemen. Is dat een man dan is ‘t een man, is dat een vrouw dan is ‘t een vrouw - simpel.

[ Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 01-01-2020 12:49 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

WhatsappHack schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:42:
Waarom zou een vrouwelijke redacteur opeens meer traffic van vrouwen genereren dan...? :P
Of dit gebeurt is natuurlijk lastig te voorzien. Dat zal er o.a. van af hangen waarom de vrouwen die dan zouden komen nu niet op Tweakers komen.
Het onderwerp en de inhoud, verslaglegging van technieuws, blijft hetzelfde. Tenzij je een speciale rubriek voor technologie die gericht/gemarket is op vrouwen wil toevoegen ofzo, maar ironisch genoeg zou een man daar ook prima over kunnen schrijven; enkel misschien niet optimaal reviewen. En vrouw-specifieke zaken ben je ook snel over uitgeschreven lijkt me, de meeste (mainstream) technologie is immers gericht op beide geslachten of maakt daar überhaupt geen verschil in.
Er zijn natuurlijk wel aspecten die nu mogelijk onderbelicht worden. Doordat we dat dan nu onderbelichten is het tevens moeilijk in te schatten wat dat dan precies is :P

Maar van sommige producten die we reviewen is het relevant hoe groot het product is of hoe zwaar of hoeveel inspanning het vergt om het te verstellen.

Een eenvoudig voorbeeld dat recent in het nieuws kwam is dat crashtests van auto's standaard worden uitgevoerd met 'mannelijke' inzittenden. En de veiligheidsaspecten van auto's hebben daardoor een bias richting mannen... Zo'n soort bias zit misschien ook wel in onze reviews en artikelen of in de producten die we beoordelen.

Maar ook bepaalde onderwerpen missen nu wellicht. Onze huidige redacteuren zullen bijvoorbeeld niet zo snel een menstruatietracker testen ;)
Ik denk niet dat vrouwen eerst naar de auteur kijken om het geslacht te checken alvorens wel of geen interesse in het artikel te tonen. :P
Dat lijkt me ook niet. Maar (de schrijfwijze van) de titel kan wel uitmaken. En (de schrijfwijze van) de inhoud van het artikel kan uitmaken voor die vrouw om (al dan niet bewust) te besluiten of ze wil terugkeren.
Who cares of een redactie “vooruitstrevend of vooroplopend” is though? :P Loze, lege termen die verder niets zeggen noch iets toevoegen. ;) Kwaliteit is belangrijker - dus de meest geschikte kandidaat aannemen. Is dat een man dan is ‘t een man, simpel.
Dat ben ik met je eens.

Maar de hier af en toe geplaatste suggestie dat het helemaal geen verschil uit zou maken met of zonder vrouwen lijkt me wel onjuist :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt, zelfs TS niet. Lees zijn post maar eens goed zonder er meteen met gestrekt been in te gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Mijn dochter studeert ingenieuswetenschappen- bouwkunde.
Op ca 100 studenten zijn er 10 vrouwen. Logisch dat je dan geen 50/50 op,de werkvloer krijgt.

De vraag die je moet stellen is: waarom studeren er minder vrouwen in de zogenaamde technische of wetenschappelijke richtingen? Ik ken maar één uitzondering en dan is de farmacie.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Waarom is het voor sommige mensen zo moeilijk te begrijpen dat vrouwen over het algemeen simpelweg andere interesses hebben dan mannen ?
We zijn nu eenmaal verschillend, en dat uit zich op het werk in de verhouding man/vrouw.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Joeri.Bijlsma schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:28:
[...]

Het is wel gezeur want niemand vraagt hierom.
Het is hip om "female empowerment" te uiten op het internet en veel hebben hier al een schijt hekel aan gekregen. Het Beïnvloed de media / games en nu dus ook forums. Iedere keer die snowflakes die aan het janken zijn om elk klein dingetje.

Vraag waarom er zo weinig vrouwen in de riolen werken of als straat betegelaar of in de bouw werken, dan heb je een punt. Dat zijn ALLEEN maar mannen, maar daar kunnen vrouwen natuurlijk niet in, stel je voor dat ze aan het werk moeten ipv lekker hoog salaris vangen en op hun reet zitten als manager of executive.

Nee, dit is al een tijdje zo en ik ben er ook moe van, elke keer dat gezeur dat er meer vrouwen op de werkvloer moeten komen, maar alleen als het hun uitkomt. Niet als ze hard aan de fysieke werk moeten, dat willen ze niet, raar he? Ook eens gedacht dat er minder vrouwen op een bepaalde (hoog betaalde) werkvloer zit omdat het, oh, ik weet niet, het niet echt hun ding is? Er zijn maar weinig vrouwen die ik ken die geïnteresseerd zijn in dingen zoals ICT of netwerken, net zoals er weinig mannen zijn die florist of zuster willen worden. Ze zijn er wel, maar dat is "far and in between".

Wat heb je liever als vrouw, dat je aangenomen wordt door je harde werken en skills? of dat je aangenomen wordt omdat je een vrouw bent en er meer vrouwen op de werkvloer moeten lopen? Ik denk dat iedere vrouw dan zegt dat ze graag aangenomen willen worden omdat ze de skills hebben en niet omdat ze geen lul hebben.
Dat dus. Neem aub mensen aan omdat ze goed op een functie passen/goed werk leveren, niet omdat ze al dan niet een meneer of mevrouw zijn.

offtopic:
Ik wil anders ook graag een neger, homo en zigeuner op de redactie :+

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:03:
Mijn dochter studeert ingenieuswetenschappen- bouwkunde.
Op ca 100 studenten zijn er 10 vrouwen. Logisch dat je dan geen 50/50 op,de werkvloer krijgt.

De vraag die je moet stellen is: waarom studeren er minder vrouwen in de zogenaamde technische of wetenschappelijke richtingen? Ik ken maar één uitzondering en dan is de farmacie.
Eens... Zelfde dat er dan wel geeist wordt dat een x.percentage in het managment vrouw is . De "top" zou een afspiegeling moeten zijn van het bedrijf.

Btw... Ik ben het niet zozeer eens dat vrouwen per definitie minder interesse met techniek hebben. Dat is vooral cultureel bepaald (west europa).
In zuid europa zie je veel meer vrouwen die technisch studeren (baankansgedreven)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Katjoeng
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 23:56
Mijn vriendin is redacteur en in het verleden heeft ze toevallig voor een technologie site gewerkt. De vereiste voor een redacteur is dat hij of zij goed kan schrijven en bij voorkeur bovenmatige interesse heeft in een bepaald onderwerp. En bij dat laatste zit de crux; ze heeft niet zo’n grote interesse in technologie.

Hierdoor vindt ze het veel leuker om expert te worden in een onderwerp dat haar persoonlijk aanspreekt. Informatie opzoeken, dingen uitzoeken, producten testen en dieper op iets ingaan, is leuker als het onderwerp je aanspreekt. Ik denk ook dat je een betere expert wordt als je bovenstaande leuk vindt.

Daarbij vindt ze haar directe collega’s ook erg belangrijk. Je krijgt toch andere gesprekken als je directe collega’s alleen maar uit mannen bestaan dan als er een mix is tussen mannen en vrouwen. Dit heeft (voor haar) toch indirect invloed op de branche waar ze graag in wil werken.

Nu wil ik niet beweren dat mijn vriendin de doelgroep “vrouwelijke redacteuren” vertegenwoordigt, maar meer hoe zij dit ervaart.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:50
Ik ga ervan uit dat Tweakers de redacteuren heeft gekozen o.b.v. kwaliteit en niet op geslacht, huidskleur etniciteit etc.
Maar de community bepaald uiteindelijk wel, die bezoeken de website en zorgen ervoor dat Tweakers bestaat.
Dus als er genoeg bezoekers zijn die het belangrijk vinden dat er een vrouw komt in de redactie, ten koste van andere aspecten, laat je dan horen zou ik zeggen.
Echter is dit het eerste topic en post dat ik heb gezien dat hier over ging, dus dit lijkt me weinig kans van slagen hebben.
Ik denk dat de community ansich ook het liefst voor kwaliteit gaat en dat het vrijwel niemand uit maakt of dat nou geproduceerd is door een man of vrouw... of desnoods door de kat van de buren.
Lijstjes als deze hebben we ook nog natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door JohanNL op 01-01-2020 14:14 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
JohanNL schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:13:

Lijstjes als deze hebben we ook nog natuurlijk.
Ik wist niet dat er een nieuwe generatie "Unknown" was leaked van de nieuwe pokémon.
Is net echt, het meeste is fictie, net als pokemon :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Of mag ik de vraag eens omkeren? Zijn er eigenlijk veel vrouwelijke reacties op eventuele vacatures? Ongeacht of ze nu wel of niet geschikt zijn. Puur uit nieuwsgierigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:01

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Verwijderd schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:54:
[...]
Btw... Ik ben het niet zozeer eens dat vrouwen per definitie minder interesse met techniek hebben.

...

In zuid europa zie je veel meer vrouwen die technisch studeren (baankansgedreven)
Je spreekt jezelf wel erg tegen?

Je zegt dat in zuid europa meer vrouwen technisch studeren omdat de baan kans groter is?
Dan blijkt juist dat ze het niet om de techniek doen, maar voor de baankans?

---

Qua karakter/natuur is het voor een vrouw logischer om "zorgzaam" te zijn.

Mannen hebben (vziw) ook vaker een sterker ontwikkelde "logica" en vrouwen eerder empathisch vermogen.

Maar wellicht komt dat omdat jongens vaker met blokken spelen wanneer meiden met poppen aan het spelen zijn.

Of komt het bovenstaande juist vanwege het onderstaande?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Josk79
  • Laatst online: 05-10 19:55
Niemand zit te wachten op "[BBG] Welke desktop past het beste bij de nieuwste interieurtrends?" ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het enige punt dat ik dan wil plaatsen is dat misschien vrouwen net een andere insteek of interesse meebrengen en daarmee een andere/betere antenne hebben voor ontwikkelingen, dus ook in de techniek.

Het zou mogelijk wel een scherpere neus kunnen opzetten voor toekomstige trends, die ook voor de heren interessant (kunnen) worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10 12:58

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

ScrooLoose schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:41:
Waarom is het voor sommige mensen zo moeilijk te begrijpen dat vrouwen over het algemeen simpelweg andere interesses hebben dan mannen ?
We zijn nu eenmaal verschillend, en dat uit zich op het werk in de verhouding man/vrouw.
Maar is dat wel zo, of zijn vrouwen in het verleden heel vaak aangespoord om een "vrouwenberoep" te kiezen?

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

NaoPb schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:16:
[...]

Maar is dat wel zo, of zijn vrouwen in het verleden heel vaak aangespoord om een "vrouwenberoep" te kiezen?
Ja en ja.

Ik ontken niet dat men vrouwen vroeger een bepaalde kant op stuurden wat baankeuze betreft onder druk van "sociale normen en waarden" of hoe je het ook maar wil bestempelen.
Maar ook als iedereen 100% baangarantie zou hebben in het vak waar zij voor zouden kiezen zouden er in sommige beroepen nog steeds grote verschillen in de man/vrouw verhoudingen zijn.

We verschillen nu eenmaal van elkaar op sommige vlakken en dat is prima.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Josk79 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:47:
Niemand zit te wachten op "[BBG] Welke desktop past het beste bij de nieuwste interieurtrends?" ;)
In een serieuze topic een sexistische opmerking maken... Doet de knipoog niets aan af. Het is geen HK hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Laatst online: 05-10 19:55
Wellicht sexistisch, maar het is wel een feit dat het interessegebied man/vrouw over het algemeen anders is. Cijfers ken ik niet, maar wat hierboven al eens is aangekaart is de kans groot dat veel meer mannen dan vrouwen solliciteren voor deze positie. Op zich interessant om te horen wat de verhouding man/vrouw van sollicitanten is.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-10 13:10
Zo vermoeiend dit soort onderwerpen... Ik ga toch ook niet klagen op het forum van de Linda dat er te weinig mannen in de redactie zitten?

Wat is er in hemelsnaam uberhaupt mis met het feit dat vrouwen en mannen overwegend andere interessegebieden hebben? Van wie zou dat niet mogen? Onze Schepper ofzo?

Oh wacht het is nog leuker... wanneer ben je eigenlijk een man of vrouw? Op basis van je geslachtsdeel? Want dat zegt tegenwoordig ook niks meer. Kan een man geen vrouwelijke inzichten hebben of andersom? Is geslacht niet gewoon compleet irrelevant?

Die rant moest ik (een keer) kwijt, sorry >:)

[ Voor 36% gewijzigd door eMiz0r op 01-01-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Accretion schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:44:
[...]

Je spreekt jezelf wel erg tegen?

Je zegt dat in zuid europa meer vrouwen technisch studeren omdat de baan kans groter is?
Dan blijkt juist dat ze het niet om de techniek doen, maar voor de baankans?

---

Qua karakter/natuur is het voor een vrouw logischer om "zorgzaam" te zijn.

Mannen hebben (vziw) ook vaker een sterker ontwikkelde "logica" en vrouwen eerder empathisch vermogen.

Maar wellicht komt dat omdat jongens vaker met blokken spelen wanneer meiden met poppen aan het spelen zijn.

Of komt het bovenstaande juist vanwege het onderstaande?
Ik spreek mezelf niet tegen. In Nederland is het hartnekkig cultuur om jongens aan de blokken te zetten. Dit speelt vanaf de kleuters tot volwassenen.. terwijl er geen reden is dat meisjes slechter in natuur, wis of scheikunde zouden zijn. Meisjes worden eerder de richting profielen als cultuur/economie en maatschappij opgedelegeerd.

In zuid-europa zie je juist dat ouders/leraren ze pushen richting studie met baankansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:25
ScrooLoose schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:41:
Inderdaad dat is volgens ook de reden dat als je bijvoorbeeld een autodealer binnenstapt je minder vrouwen ziet(behalve de receptie misschien ;) ), en wanneer ik een kledingwinkel binnenstap zie ik weer veel minder mannen.

Daarnaast zijn er gewoon weinig vrouwen binnen de IT wereld, ik studeer netwerken, en bij ons in de klas van ca.30 mensen zit er 1 vrouwelijke studente.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Josk79 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:47:
Is het raar als ik dat wel interesant vind? En ik ben gewoon een man. Vroegah waren computers van die witte dozen die langzaam geel verkleurde. Tegenwoordig heb je computers die lijken op prullenbakken, tv's die ook zich als schilderij kunnen voordoen en noem maar op.

Ik denk dat het gros inderdaad niets hoeft te weten over menstruatietrackers, maar ook dit is tech. Ook mannen kunnen dit interesant vinden voor hun vriendin/vrouw. Stel dat er een grote hack is geweest met dat soort trackers, dan wil je ook je vriendin/vrouw op de hoogte stellen?

De tweakers redactie is altijd al wel nerderig/geekerig geweest, er bestaan ook vrouwen die ook best wel geekerig zijn. Ik denk zodra ze zo'n persoon vinden ze best wel een goede kans maakt.

Een redacteur moet:
Goed kunnen schrijven
affiniteit hebben met het onderwerp
goed bij de redactie passen
(En dan mis ik vast wel iets)

Tweakers staat hier wel voor open, maar ze hoeven wat mij betreft niet persè opzoek te gaan naar die ene vrouw. Die komt vanzelf wel. De laatste jaren is er vooral een trend dat steeds meer vrouwen de ICT kant inslaan. Het is gewoon een kwestie van tijd.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Delerium schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:15:
Het enige punt dat ik dan wil plaatsen is dat misschien vrouwen net een andere insteek of interesse meebrengen en daarmee een andere/betere antenne hebben voor ontwikkelingen, dus ook in de techniek.

Het zou mogelijk wel een scherpere neus kunnen opzetten voor toekomstige trends, die ook voor de heren interessant (kunnen) worden.
Dit is dus ook vooral gebaseerd op '' misschien '' en '' (zou) kunnen ''.
Een andere mannelijke redacteur zou ook weer een totaal andere insteek of interesse kunnen hebben.
Elk mens kan zo verschillend zijn en die laat je dan wellicht gaan omdat je graag ook een vrouwelijke redacteur wilt hebben in je team.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:02

pino85

Im just a Bird in the Sky

Mijn ervaring en ook feitelijk leert dat bij een mooie man-vrouw verdeling eigenlijk elk aspect binnen een bedrijf er op voorruit gaat, er is gewoon een betere aanvulling op elkaar.
Dus lijkt het me wel interessant en zeer positief. Anderzijds ben ik ook weer niet van het ene geslacht standaard voorkeur geven boven het andere om maar een vrouw of vrouwen binnen te halen, al wil den haag dat het liefste wel natuurlijk. Maar het is een interessante discussie :)

[ Voor 19% gewijzigd door pino85 op 02-01-2020 03:10 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Of mag ik de vraag eens omkeren? Zijn er eigenlijk veel vrouwelijke reacties op eventuele vacatures?
Nee, er zijn weinig reacties van vrouwen op Tweakers-vacatures. Ik denk niet dat we exacte cijfers hebben, maar van wat ik gezien heb, zou ik verbaasd zijn als het boven de 5 procent ligt.

Een onderbelicht aspect in deze discussie is nog een van de functie-eisen die wij tot nu toe hebben gesteld. Wij hebben tot nu toe altijd fulltime-banen aangeboden en volgens het CBS werkt maar een kwart van de vrouwen fulltime, tegenover ongeveer driekwart van de mannen. Dat verkleint de poel van vrouwen waar we in vissen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Even ter idee;

Heb zelf nu 2x sollicitatie gesprekken moeten hebben met mogelijke sollicitanten voor een IT functie:

Helpdesk: 200 reacties, waarvan 2 vrouw
Migratie support/on site uitleg van veranderingen: 300 reacties, waarvan 0 vrouwen.

Dus ja.. dan wordt het lastig een vrouw te kiezen als je voor de meest geschikte gaat :)

Ja, totaal ander werkveld, maar toch ook de tech kant

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen
  • Laatst online: 14:03

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verwijderd schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 04:23:
Wie zegt dat vrouwen wel willen werken op een redactie die uitsluitend uit mannen bestaan? Weet niet of je Mad Men gezien hebt? Maar voor vrouwen is dat niet altijd leuk, om tussen mannen te werken....

Dus ja vraag die vrouwen zelf ook eens, of ze wel op de redactie van Tweakers willen werken? Nu zijn medewerkers van Tweakers natuurlijk allemaal voorbeeldige burgers en zullen ze nooit vrouwen lastig vallen, maar ik denk niet dat vrouwen staan te springen om te schrijven voor een tech website :X

( Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk )
Vind dit behoorlijk overtrokken. Ik ben leerkracht en ben heel vaak de enige man, of één van de weinige geweest op de scholen waar ik werkte. Vrouwen vinden het vaak leuk als je er bent en die paar keer dat ik mijn boterham eet onderwijl naar menstruatieverhalen luisterend, overleef ik ook wel. ;) als je werk je passie is en je capabel bent, doet sekse er niet toe.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

,@Jorgen bij ons maken ze bijna ruzie over welke klas een man krijgt omdat ze zo schaars zijn :)

[ Voor 16% gewijzigd door PcDealer op 02-01-2020 19:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik vraag met dit trouwens net ook af. De nieuwe redacteur (https://twitter.com/SRvegelien/status/1333710526577303553 ) is volgens mij ook blank en man. Hoe wordt er eigenlijk gewerkt naar een diversere redactie? Niet dat dat direct wat zegt over de kwaliteit van de artikelen hoor. Maar het valt toch op. Is er een diversiteitsbeleid eigenijk binnen DPG/T.net wbt de redactie @Koen Crijns @WoutF . Er studeren toch vast genoeg vrouwen of mensen met een kleurtje ook aan journalistieke opleidingen die techniek interessant vinden?

[ Voor 45% gewijzigd door CyberMania op 04-12-2020 21:30 ]

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:33
CyberMania schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:21:
Hoe wordt er eigenlijk gewerkt naar een diversere redactie?
Wat dacht je van niet, omdat 'we moeten meer vrouwen aannemen' niet de juiste insteek is? Diversiteit moet geen doel op zich zijn. Je neemt de beste persoon aan voor het werk, ongeacht het geslacht.

Hoe zou jij het vinden als je aangenomen zou worden vanwege je geslacht, en niet omdat je de beste persoon bent?

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
Hahn schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:32:
[...]

Wat dacht je van niet, omdat 'we moeten meer vrouwen aannemen' niet de juiste insteek is? Diversiteit moet geen doel op zich zijn. Je neemt de beste persoon aan voor het werk, ongeacht het geslacht.
Helemaal mee eens, maar je kan toch echt niet beweren dat de beste personen dus klaarblijkelijk altijd man en blank zijn voor de functie. Statistisch gezien/afspieliging van de samenleving kan dit haast niet kloppen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
CyberMania schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:33:
[...]

Helemaal mee eens, maar je kan toch echt niet beweren dat de beste personen dus klaarblijkelijk altijd man en blank zijn voor de functie. Statistisch gezien/afspieliging van de samenleving kan dit haast niet kloppen.
Misschien komt de poel met sollicitanten niet overeen met de afspiegeling van de samenleving? Daar kan tweakers ook niks aan doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyberMania
Lanfear89 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:37:
[...]

Misschien komt de poel met sollicitanten niet overeen met de afspiegeling van de samenleving? Daar kan tweakers ook niks aan doen.
Klopt ook, maar je kan wel als Tweakers wat aan de randvoorwaarden doen. Als je hierboven leest zegt Arnoud bijv zelf:
Nee, er zijn weinig reacties van vrouwen op Tweakers-vacatures. Ik denk niet dat we exacte cijfers hebben, maar van wat ik gezien heb, zou ik verbaasd zijn als het boven de 5 procent ligt.

Een onderbelicht aspect in deze discussie is nog een van de functie-eisen die wij tot nu toe hebben gesteld. Wij hebben tot nu toe altijd fulltime-banen aangeboden en volgens het CBS werkt maar een kwart van de vrouwen fulltime, tegenover ongeveer driekwart van de mannen. Dat verkleint de poel van vrouwen waar we in vissen natuurlijk.
Diversiteitsbeleid is veel ruimer dan mensen voortrekken.

[ Voor 3% gewijzigd door CyberMania op 04-12-2020 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
CyberMania schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:33:
[...]

Het hangt natuurlijk ook voor een heel groot deel samen met wie er uiteindelijk solliciteren voor de banen.

Zoals Around Wokke in een eerdere post al benoemde: waarschijnlijk is niet eens 5% van de sollicitanten vrouw. Als je 20 personen hebt, waarvan 1 vrouw, dan is de kans natuurlijk niet heel groot dat die de beste persoon is.

En dat is een beetje een vicieuze cirkel, want een mogelijke reden dat vooral mannen solliciteren is omdat er vooral mannen werken. Maar dat is niet per definitie iets slechts of 'met kwade bedoelingen'.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Ik heb liever dat men gewoon een goede redacteur aanneemt, of die nou een kleurtje heeft, man/vrouw, bril draagt, tattoo's heeft, christelijk/joods/islamist/whatever is. Boeit mij allemaal niet. Ook al huren jullie Maarten van Rossum in. Zolang die goede en interessante artikelen schrijft vind ik het prima.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Man man man... hoe lastig is het om gewoon te begrijpen dat mannen en vrouwen gewoon andere interesses hebben? ( Ja, er zijn uitzonderingen, die bevestigen alleen de regel. )

Tnet gaat over techniek. Techniek is meer een mannending dan een vrouwending. Derhalve kiezen meer mannen voor een technische opleiding dan vrouwen en zal je dus veel vaker mannen aannemen dan vrouwen.

De ironie van het proberen te forceren om x aantal vrouwen te hebben onder het mom van diversiteit en gelijkheid om vervolgens totaal blind te zijn voor het feit dat je hierdoor de keuzevrijheid ( die men zou moeten hebben als men daadwerkelijk gelijk is) limiteert is ongekend.

Wanneer begrijpt men eindelijk eens dat gelijke behandeling niet leidt tot gelijke resultaten? Al geef je elk mens op aarde exact dezelfde kansen en mogelijkheden, ze zullen allemaal hun eigen keuze maken. En bepaalde groepen zullen overwegend een bepaalde keuze maken en andere groepen overwegend een andere. Mensen verschillen nu eenmaal. En er valt prima aan te wijzen welke groep welke algemene voorkeuren heeft.

Gaan we dan ook een mannenquotum instellen in de zorg? Een vrouwenquotum in de bouw? En met welk doel? Puur en alleen omdat we dan kunnen zeggen dat we 'gelijk' zijn? Wat een onzin.

Betekent dat dat ik een hekel heb aan vrouwen? Nee, sterker nog, ik vind ze zeer leuk. Betekent dat dat ik vind dat vrouwen incapabel zijn? Nee, daar ben ik te veel capabele vrouwen voor tegengekomen. Betekent dat dat ik geen vrouw bij mij op de werkvloer zou willen? Nee, sterker nog, ik vind dat vrouwen qua sfeer veel toevoegen in een overwegend mannelijke werkplek. Ze halen de wat beschaafdere kant in ons naar boven.

Al dat ten spijt: mensen verschillen. Vrouwen zijn nu eenmaal meer aangetrokken tot de zorg dan mannen en mannen meer tot techniek dan vrouwen. Als je echt gelooft in gelijkheid dan laat je zowel mannen als vrouwen vrij om die keuze voor zichzelf te maken en laat je vacatures puur invullen op basis van capabiliteiten. Niet op basis van kleur, geslacht, handicaps, seksuele voorkeur of wat dan ook.

Hypocrites must die

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-10 13:45
Jeetje zeg, wat worden velen hier opgewonden van een vraag die geen enkele verkeerde bedoeling heeft. TS vraagt enkel waarom dit zo is, niet dat ie het er niet mee eens is of meer diversiteit wil zien.

En dan seksistische opmerkingen maken, dit topic/vraag als gezeur afdoen, TS neerzetten als iemand die "blijkbaar simpele dingen" niet begrijpt, dit onderwerp is vermoeiend.

Doe ff vriendelijk, lees de start post nog een keer en voel je niet zo aangevallen. Over toxic gedrag gesproken. :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Nogal een aanname dat er op de redactie alleen mannen werken. TS moet eens in het ltbq topic kijken, er schijnt veel meer te zijn dan alleen mannen/vrouwen.

Het zou zomaar kunnen dat Wout of Arnoud zich identificeren als Somalische trans moslimas.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:42
Kunnen we ons niet beter afvragen hoe de kwaliteit van de (premium) artikelen omhoog kan ipv door wat voor geslacht het geschreven wordt ? :X

Succes met het vinden van een vrouwelijke redacteur. Het ontvangen van vrouwelijke sollicitaties in een IT bedrijf is al een uitdaging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:36:
Kunnen we ons niet beter afvragen hoe de kwaliteit van de (premium) artikelen omhoog kan ipv door wat voor geslacht het geschreven wordt ? :X

Succes met het vinden van een vrouwelijke redacteur. Het ontvangen van vrouwelijke sollicitaties in een IT bedrijf is al een uitdaging.
Het topic werd gebumped omdat iemand zich afvroeg of er mensen met een 'andere kleur' werken.

Voor mij maakt het echt geen bal uit, helaas is de media en een bepaald groep mensen, erg uit om juist diversiteit te creëeren of groepen als zielig te markeren, terwijl we toch belangrijker dingen op dit moment hebben. Je ziet dit vooral terug in reclames met verschillende achtergronden van mensen die vrolijk een relatie hebben of goed met elkaar kunnen opschieten. Ik geloof best dat ze er zijn, maar we moeten niet gaan overdrijven en mogen ook gewoon problemen blijven benoemen zonder uitgemaakt te worden voor een racist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 08:44
Mijn inziens is het belangrijk dat iedereen gelijke kansen krijgt een gelijke rechten heeft, maar selecteren op niet inhoudelijke kenmerken daar schiet je niets mee op. Het is wel goed als een organisatie evalueert of de selectie criteria daadwerkelijk relevant zijn.

Nu ben ik er van overtuigd dat bij eerste indrukken, bijvoorbeeld bij een sollicitatie(brief), discriminatie een probleem kan zijn. Het is goed als organisatie om hier bewust mee om te gaan.

In mijn werkomgeving zijn de meeste directe collega's blanke mannen, maar naar mijn idee worden collega's met een kleurtje of een ander geslacht op de werkvloer gelijkwaardig behandeld. Als je iemand leert kennen zijn kwaliteit van werk en persoonlijkheid het belangrijkste. Het is aan recruitment om de beste kandidaten te selecteren.

Sturen op diversiteit vanwege diversiteit: Nee!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Koen Crijns
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-09 22:34

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
Ik vraag met dit trouwens net ook af. De nieuwe redacteur (https://twitter.com/SRvegelien/status/1333710526577303553 ) is volgens mij ook blank en man. Hoe wordt er eigenlijk gewerkt naar een diversere redactie? Niet dat dat direct wat zegt over de kwaliteit van de artikelen hoor. Maar het valt toch op. Is er een diversiteitsbeleid eigenijk binnen DPG/T.net wbt de redactie @Koen Crijns @WoutF . Er studeren toch vast genoeg vrouwen of mensen met een kleurtje ook aan journalistieke opleidingen die techniek interessant vinden?
Wij hebben geen specifiek diversiteitsbeleid bij Tweakers of bij de Tweakers redactie. Gelukkig zijn er binnen Tweakers in totaliteit de nodige talentvolle vrouwen, niet in de laatste plaats onze directeur Wanja. De redactie is inderdaad een mannenbolwerk, dat klopt, maar dat is niet "by design". Wij zoeken voor alle jobs altijd de juiste persoon, ongeacht of die wel of niet vrouw is, en wel of niet "een kleurtje heeft" zoals jij het noemt.

In de tijd dat ik zelf nog betrokken was bij het zoeken en aannemen van redacteurs (voor Hardware Info) heb ik op de vele redactionele vacatures die we hebben gehad, helaas letterlijk nooit een sollicitatie van een vrouw ontvangen. Ik ben bang dat techjournalistiek nu eenmaal een vak is dat meer mannen aantrekt. Op internationale beurzen en events is ook altijd pijnlijk duidelijk dat 95%+ (en misschien wel 98%+) van de internationale techjournalisten man is.

In andere takken van sport is het andersom. Binnen DPG Media hebben we ook publicaties als Ouders van Nu, Kek Mama en vtwonen. Daar bestaan de redacties weer (vrijwel) volledig uit vrouwen en dat ik ook echt niet omdat mannen geweerd worden. En bij AutoWeek is het net als bij Tweakers weer een mannen bolwerk.

Gelukkig komen we elkaar - als Corona voorbij is - in de kantine allemaal gezellig tegen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
In principe zou een rechter gehakt moeten maken van een “diversiteitsbeleid” waarbij sollicitanten worden afgewezen op basis van huidskleur, geslacht, geloof en dat soort zaken. Je mag wettelijk een blanke en geschikte sollicitant niet afwijzen om het feit dat hij blank is en je een getinte nieuwe collega wilt binnenhalen onwille van diversiteit. Daar staan torenhoge boetes op als je dit wel doet.

En daarmee kan het prima zijn dat er blanke, mannen, getinte of vrouwen bolwerken ontstaan in bepaalde sectoren of beroepsgroepen. Daar is niets aan te doen en dat is gewoon zoals het is. Kwestie van accepteren, niet (ongefundeerd) tegen ageren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als ik de reacties, artikelen en duimpjes hier lees zou ik als vrouw er niet over peinzen om bij Tweakers te reageren op een vacature.

Iedere werkplek wordt beter met meer diversiteit. De witte, mannelijke echoput die Tweakers is gaat niet uit zichzelf veranderen op deze manier. Misschien tijd om wel wat harder te zoeken naar redacteuren die niet aan het standaard plaatje voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
eMiz0r schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:10:
[...]

In principe zou een rechter gehakt moeten maken van een “diversiteitsbeleid” waarbij sollicitanten worden afgewezen op basis van huidskleur, geslacht, geloof en dat soort zaken. Je mag wettelijk een blanke en geschikte sollicitant niet afwijzen om het feit dat hij blank is en je een getinte nieuwe collega wilt binnenhalen onwille van diversiteit. Daar staan torenhoge boetes op als je dit wel doet.
Niet waar. Bij gelijke geschiktheid mag je de voorkeur geven aan een vrouw of andere achterstandsgroep.
Maar zoals gezegd: diversiteitsbeleid is veel breder dan voortrekken.

Eea kan je zelf nalezen op: https://mensenrechten.nl/nl/subpage/diversiteit

[ Voor 10% gewijzigd door CyberMania op 05-12-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
CyberMania schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:38:
[...]
Diversiteitsbeleid is veel ruimer dan mensen voortrekken.
Kan zeker, maar dat is geen garantie dat het lukt. En dan kom je uiteindelijk met een blanke redactie te zitten. Wil je zeggen dat daar iets mis mee is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
CyberMania schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:12:
[...]

Niet waar. Bij gelijke geschiktheid mag je de voorkeur geven aan een vrouw of andere achterstandsgroep.
Kan je je voorstellen dat er werkgevers zijn die zich niet in dat juridische moeras willen gaan verdiepen? Zonder dat ze er iets mee opschieten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 14:09
arnoudwokke schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:58:
[...]

Dit komt doordat we telkens de meest geschikte kandidaat aannemen. Toevalligerwijze was dat bij de vacatures tot nu toe elke keer een man. We selecteren alleen op geschiktheid. Dat kun je als redactie anders doen als de man-vrouwverdeling een speerpunt is, maar dat is het bij ons bij mijn weten niet geweest.
Ik zie deze reactie nu pas bij toeval, maar dat is wel echt het klassieke bullshit excuus. Want zijn die mannelijke kandidaten echt beter, of denkt gewoon het groepje mensen wat de selectie moet maken dat (wellicht) onbewust omdat een mannelijke techredacteur beter past bij het beeld wat ze hebben van die functie. Ik ben wel benieuwd welk percentage van vrouwelijk kandidaten aangenomen wordt tov het percentage van mannelijke kandidaten.

Want dat is vaak wat je ziet. Typische mannenrol waarbij mannen (en vaak ook vrouwen!) verwachten dat het een man de beste match is (en bij andere functies kan het juist omgedraaid zijn). Mannen die in het selectiecomité de meerderheid hebben en zich meer geïdentificeerd voelen bij wat de man verteld en hoe die zich presenteert. Maar ondertussen is de kans groot dat de beste kandidaat helemaal niet geselecteerd is. Niet perse bewust. Niet express. Maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
CyberMania schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:12:
[...]

Eea kan je zelf nalezen op: https://mensenrechten.nl/nl/subpage/diversiteit
Helder. Prima verhaal maar ik zou me als werkgever daar écht niet in willen mengen. Discriminatie moet je heel ver van weg zien te blijven en is notabene verankerd in onze grondwet. Wat hier gebeurt is dat er een uitzondering wordt gemaakt zodat je volgens bepaalde voorwaarden dan wél mag discrimineren. Ik vind dat een behoorlijk glijdende schaal en zou daar absoluut ruim afstand van willen nemen.

Discriminatie is echt not done, zonder uitzondering (!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
engessa schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:10:
Als ik de reacties, artikelen en duimpjes hier lees zou ik als vrouw er niet over peinzen om bij Tweakers te reageren op een vacature.

Iedere werkplek wordt beter met meer diversiteit. De witte, mannelijke echoput die Tweakers is gaat niet uit zichzelf veranderen op deze manier. Misschien tijd om wel wat harder te zoeken naar redacteuren die niet aan het standaard plaatje voldoen?
Dan heb je de reacties ( met de meeste duimpjes ) totaal niet begrepen.

*knip* bij nader inzien een deel van mijn post verwijderd, zie reacties hieronder.

[ Voor 25% gewijzigd door JohanNL op 05-12-2020 13:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online

Misschien kan je de reacties ook lezen i.p.v. je eigen versie ervan maken, iets dat overigens altijd veel mensen doen in discussies als deze.

Waarschijnlijk ook om aandacht, want nergens lees ik terug dat T.net enkel met 'witte mannen' wilt samenwerken. Eigenlijk een beetje dom van mijzelf dat ik reageer op je reactie.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Jorgen
  • Laatst online: 14:03

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als iets giftig is, is het deze reactie wel. We moeten juist niet zoeken naar hoe je biologisch bent, maar of je bekwaam bent. Er is nota bene door medewerkers van Tweakers en de uitgever al zeer netjes uiteengezet hoe er gewerkt wordt. Dat diversiteit goed is, is iedereen het erover eens. Het moet echter geen doel zijn, maar een middel.

De witte-man-kaart spelen is echt een zeer denigrerende manier om goedkoop te scoren

[ Voor 198% gewijzigd door Jorgen op 05-12-2020 12:38 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Hielko schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:22:
[...]

Ik zie deze reactie nu pas bij toeval, maar dat is wel echt het klassieke bullshit excuus. Want zijn die mannelijke kandidaten echt beter, of denkt gewoon het groepje mensen wat de selectie moet maken dat (wellicht) onbewust omdat een mannelijke techredacteur beter past bij het beeld wat ze hebben van die functie. Ik ben wel benieuwd welk percentage van vrouwelijk kandidaten aangenomen wordt tov het percentage van mannelijke kandidaten.

Want dat is vaak wat je ziet. Typische mannenrol waarbij mannen (en vaak ook vrouwen!) verwachten dat het een man de beste match is (en bij andere functies kan het juist omgedraaid zijn). Mannen die in het selectiecomité de meerderheid hebben en zich meer geïdentificeerd voelen bij wat de man verteld en hoe die zich presenteert. Maar ondertussen is de kans groot dat de beste kandidaat helemaal niet geselecteerd is. Niet perse bewust. Niet express. Maar toch.
Valide vraag, en ik denk dat het in sommige gevallen echt zo werkt - maar ik heb daar in dit geval geen spoor van gezien. Bij ons melden zich weinig vrouwen bij vacatures op de redactie: ik zou steil achterover slaan als het meer dan 5 procent is en bij veel vacatures is het denk ik minder.

En er zijn niet veel vacatures en bij die vacatures zijn er bovendien weinig geschikte kandidaten, van welk geslacht dan ook. We hebben al een paar vacatures gehad die simpelweg niet vervuld zijn omdat er geen enkele geschikte kandidaat was. We vragen ook nogal wat: schrijfvaardigheid en specialistische kennis (of een basis om die kennis op te doen): dat is een combinatie die weinig voorkomt, want de journalistiek kent veel generalisten zonder specialistische kennis en de ICT-markt kent heel veel aantrekkelijke banen waarvoor journalistieke kwaliteiten geen vereiste zijn. We zijn meestal al dolgelukkig als we een paar steengoede kandidaten hebben om uit te kiezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:07

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dus jij vind dat tweakers vanaf nu bij werving moet discrimineren op huidskleur en sekse?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma

Iedere werkplek wordt beter met meer diversiteit.
Erhm, hoe precies?

Diversiteit zegt helemaal niks over de kwaliteit van werken, dat maakt de media er van.
Iedereen is anders en niet elke blanke man/vrouw voelt zich thuis in een blanke man/vrouw samenleving.
Daar heeft afkomst niks mee te maken. En misschien ben je het vergeten, maar Hollanders zijn blank, je weet wel, de oorsprong van het volk, de meerderheid (al is dat in Amsterdam wel anders, daar ben je als Nederlander de minderheid).

Als ik op werk kom en we krijgen een vrouw die en burka draagt, hoe wordt mijn werkplek daar nu precies beter van? Juist, niet, het blijft namelijk hetzelfde. Als die persoon gewoon goed zijn/haar werk doet, wat boeit mij nu de afkomst?

Dit is echt gezeur om niks en is twitter intelligentie (aka, geen).
Mensen zijn zo hard aan het janken over diversiteit en inclusieve meuk (lgbtq geouwehoer) dat ze het doel van een werkplek vergeten, het daadwerkelijke WERK. Waarom zou een bedrijf geforceerd een persoon van buitenlandse afkomst *moeten* aannemen, of laten we een stap verder gaan, iemand die perse homo/lesbo oid is.

Dit is toch echt te achterlijk voor woorden?
Niet dat de mensen die hier om vragen het begrijpen, die denken toch alleen maar aan 1 ding en kijken niet verder totdat hun standpunt gedrukt is op een ander.

[ Voor 7% gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 05-12-2020 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
https://scholar.google.nl...dt=0&as_vis=1&oi=scholart

Productiviteit gaat omhoog, het aantal conflicten gaat naar benden, creativiteit gaat omhoog, etc, etc, etc. Lijken mij allemaal relevante voordelen voor een website als Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
engessa schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:50:
[...]

Productiviteit gaat omhoog, het aantal conflicten gaat naar benden, creativiteit gaat omhoog, etc, etc, etc. Lijken mij allemaal relevante voordelen voor een website als Tweakers.
Kan je mij vertellen hoe een Vrouwelijk redacteur anders/diverser artikelen zal schrijven?
Niet kan ook niet.
Wat ik wel kan begrijpen is nationaliteit bijvoorbeeld chinees: die Chinees artikelen door spits, omdat veel tech bedrijven daar ook zitten.
Dus geslacht of huidskleur voegt 0,0 toe en dat soort reacties komen meestal van rasisten die een ander van racist noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
engessa schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:50:
[...]

Een google search met de media en twitter als hoogtepunt ga ik niet als bewijs beschouwen, om maar te zwijgen dat je in het engels gaat zoeken. Dat is hetzelfde als afslank pillen googlen, alles werkt zogenaamd en jij en ik weten wel beter (mag ik hopen).

Kom maar eerst met concrete, wetenschappelijk bewezen, cijfers in Nederland voordat je weer gaat reageren. Iets wat je niet gaat vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 05-12-2020 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

raro007 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:41:
[...]

Kan je mij vertellen hoe een Vrouwelijk redacteur anders/diverser artikelen zal schrijven?
Niet kan ook niet.
Omdat mannen en vrouwen vaak verschillende interesses hebben (zoals hier eerder aangehaald)
Zo kan het dus zijn dat iemand totaal niet stilstaat bij een inzicht of aandachtspuntje omdat dat niet in zijn of haar gedachte leeft. Hoe dat precies tot uiting komt op een website zoals Tweakers is voor mij hier nu niet in te schatten maar dat neemt niet weg dat het wel degelijk invloed kan hebben. Men weet het pas als men het uitprobeert.
Wat ik wel kan begrijpen is nationaliteit bijvoorbeeld chinees: die Chinees artikelen door spits, omdat veel tech bedrijven daar ook zitten.
Zoals je man of vrouw zijn je karakter kleurt zo kleurt je nationaliteit dat ook, en wellicht zelfs je huidskleur ook omdat dat allemaal zaken zijn waar je omgeving interacties mee heeft.
Dus geslacht of huidskleur voegt 0,0 toe en dat soort reacties komen meestal van rasisten die een ander van racist noemen
Deze opmerking is veel te kort door de bocht. Bovendien helpt het niet in een gesprek om anderen zo weg te zetten. Dus doe jezelf een plezier en denk daar voortaan eerst even over na.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
Ik ben zelf geen voorstander van 'groep X aannemen om maar lekker divers te zijn', maar onderstaand zijn wel weer typische reacties van een kant die de andere kant het licht in de ogen niet gunt... Enige nuance zou niet mistaan.
raro007 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:41:
[...]

Niet kan ook niet.
Beweer je nou serieus dat een vrouw geen andere blik kan hebben op zaken dan een man..? Het verschil tussen mannen en vrouwen is op sommige vlakken best groot, en dat kan in een artikel op zich best wat toevoegen.

En je laatste opmerking slaat nergens op. Dat is net zoiets als mensen die roepen dat ze geen kleur zien. Er zit verschil tussen geslachten, rassen, kleuren, mensen in het algemeen. Daar is niks mis mee, en ja, dat kan wél wat toevoegen. Maar de één is niet per definitie beter dan de ander.
Joeri.Bijlsma schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:05:
[...]

Een google search met de media en twitter als hoogtepunt ga ik niet als bewijs beschouwen, om maar te zwijgen dat je in het engels gaat zoeken. Dat is hetzelfde als afslank pillen googlen, alles werkt zogenaamd en jij en ik weten wel beter (mag ik hopen).

Kom maar eerst met concrete, wetenschappelijk bewezen, cijfers in Nederland voordat je weer gaat reageren. Iets wat je niet gaat vinden.
Waarom moeten onderzoeken per se over Nederland gaan om relevant te zijn :? 90% van het nieuws op Tweakers komt ook niet uit Nederland.

(En Tweakers is ook niet alleen voor Nederland, maar ook voor België, en het verschil tussen Nederlanders en Belgen is best aanzienlijk.)

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 05-12-2020 16:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mlgvsv
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-12-2020
Jeminee, wat een seksistische opmerkingen hier! Uit tal van onderzoeken blijkt dat diversiteit in de werkomgeving heel veel voordelen heeft.

Vacatures kun je op verschillende manieren schrijven: met een insteek van waarden/voordelen/eigenschappen die mannen over het algemeen meer aanspreekt, of juist iets meer op manier die inclusiever is en/of vrouwen meer aanspreekt. De keuze voor een meest geschikte kandidaat hangt af van degene die de keuze maakt en is niet objectief. Is die persoon man (en wit), is de kans groter dat hij voor een witte man kiest.

Als tweakers iets meer daarop in zou zetten heb je ook kans dat ze groeien, omdat ze ineens een nieuw publiek aanspreken. Vrouwen zijn geen minderheid maar 50% van de bevolking hé!

Groetjes van een technische vrouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 08:44
Er is al aangegeven dat het nog niet is gelukt om geschikte vrouwelijke kandidaat te vinden. Of een vrouwelijke redacteur en significante meerwaarde zal zijn in het team lijkt mij een lastige business case. Want stel men wil graag een vrouwelijke redacteur, hoe ga je die dan praktisch gezien aantrekken? Maar mijn idee ben je dan al teveel bezig met diversiteit om diversiteit.

Het is mijn inziens goed om te kijken of je niet discrimineert en om te kijken of je eisen wel harde eisen moeten zijn (voorbeeld, is fulltime en harde eis?). Maar als je veel verder gaat dan ben volgens mij juist aan het discrimineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
Hippocampus schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:07:
[...]

Omdat mannen en vrouwen vaak verschillende interesses hebben (zoals hier eerder aangehaald)
Zo kan het dus zijn dat iemand totaal niet stilstaat bij een inzicht of aandachtspuntje omdat dat niet in zijn of haar gedachte leeft. Hoe dat precies tot uiting komt op een website zoals Tweakers is voor mij hier nu niet in te schatten maar dat neemt niet weg dat het wel degelijk invloed kan hebben. Men weet het pas als men het uitprobeert.

[...]
Zoals je man of vrouw zijn je karakter kleurt zo kleurt je nationaliteit dat ook, en wellicht zelfs je huidskleur ook omdat dat allemaal zaken zijn waar je omgeving interacties mee heeft.

[...]
Deze opmerking is veel te kort door de bocht. Bovendien helpt het niet in een gesprek om anderen zo weg te zetten. Dus doe jezelf een plezier en denk daar voortaan eerst even over na.
Ik zeg dat een redacteur alles moet coveren en daarvoor hoef je geen vrouw zijn.
Alles dus wat interessante kan zijn.

En dat zeg jij zelf ook al je weet niet hoe artikelen verschillend zijn maar wel dat het kan.
Dus wat jij zegt dat de helft moet eruit omdat jij denkt dat een vrouw het verschil kan maken.
En als het helemaal niet zo is dan dikke pech?
Gedachten gang is tech geen mack-up of voetbal.
Zelfs als er een robot gemaakt is die mack up zet.
Zoiets kan een man net zo goed review maken daarvoor hoef je echt geen vrouw te zijn, ook al is het meestal een vrouw die het meer interesseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pino85
  • Laatst online: 00:02

pino85

Im just a Bird in the Sky

Hahn schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:32:
[...]

Hoe zou jij het vinden als je aangenomen zou worden vanwege je geslacht, en niet omdat je de beste persoon bent?
Mijn ervaring is dat een diverse samenstelling van bv man vrouw effectiviteit en ook productiviteit verhoogt. Los van of iets moet, vanuit de overheid word daar wel min of meer op gestuurd. Ik ben daar geen voorstander van.
Aan andere kant als het nog breder word getrokken kwa diversiteit is er wel degelijk een probleem in ons land en vast wereldwijd. Maar dat is een hele andere discussie.
Ik blijf altijd van mening dat je niet puur vanwege geslacht of kleur gekozen moet worden,echter uit andere vaatjes tappen kan wel verstandig zijn. Niet voor iemand uit het bestaande old boys netwerk gaan bedoel ik dan. Dit fenomeen zie je erg veel terug in het bedrijfsleven en ook in de politiek overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door pino85 op 05-12-2020 16:48 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
raro007 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:36:
[...]

Ik zeg dat een redacteur alles moet coveren en daarvoor hoef je geen vrouw zijn.
Alles dus wat interessante kan zijn.

En dat zeg jij zelf ook al je weet niet hoe artikelen verschillend zijn maar wel dat het kan.
Dus wat jij zegt dat de helft moet eruit omdat jij denkt dat een vrouw het verschil kan maken.
Zoiets kan een man net zo goed review maken daarvoor hoef je echt geen vrouw te zijn, ook al is het meestal een vrouw die het meer interesseert.
Niet elke redacteur zou alles moeten (kunnen) coveren. Ik heb bijvoorbeeld totaal geen interesse in iets als bitcoin, dus mij moet je dat niet laten coveren, want ik heb er geen affiniteit mee. Zou ik het kunnen? Misschien. Is het daarom een goed idee? Denk ik niet.

En sure, een man zou ook make-up kunnen bespreken, mits die daar veel kennis en ervaring mee heeft. Dus in theorie, prima mogelijk. In de praktijk is het aanbod in vrouwelijke make-up experts waarschijnlijk vele malen groter dan mannelijke make-up experts.
pino85 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:38:
[...]

Mijn ervaring is dat een diverse samenstelling van bv man vrouw effectiviteit en ook productiviteit verhoogt. Los van of iets moet, vanuit de overheid word daar wel min of meer op gestuurd. Ik ben daar geen voorstander van.
Aan andere kant als het nog breder word getrokken kwa diversiteit is er wel degelijk een probleem in ons land en vast wereldwijd. Maar dat is een hele andere discussie.
Ik blijf altijd van mening dat je niet puur vanwege geslacht of kleur gekozen moet worden,echter uit andere vaatjes tappen kan wel verstandig zijn. Niet voor iemand uit het bestaande netwerk gaan bedoel ik dan.
Ik ben het helemaal met je eens dat diversiteit geen kwaad kan, of zelfs beter kan zijn. Ik gaf dan ook het voorbeeld van een vrouw aannemen enkel en alleen omdat ze vrouw is, dat lijkt me voor een algemene functie geen goede eis.

Het lijkt me prima om bijvoorbeeld bepaalde wensen te hebben qua kennis of ervaring met een bepaald gebied, die misschien meer te vinden zijn bij vrouwen, waardoor de kans groter zou zijn dat vrouwen solliciteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

raro007 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:36:
[knip]
Dit is een vreemde redenatie van je want dit heb ik nergens gezegd. Ik stel voor dat je nog even rustig terug leest waarop ik reageer.
Tech is tech en dus kan het maar op één manier uitgelegd worden? Dat is een erg abstracte manier van kijken naar het onderwerp. Ik snap dat de specificaties van een cpu niet verschillen als men er over gaat schrijven, maar er is meer dan enkel spec. lijstjes langs elkaar leggen. De frontpage (de tweakers nieuws site) zou bijvoorbeeld meer artikelen kunnen publiceren waarbij juist een andere doelgroep dan de standaard tech/game nerds aangesproken wordt.

Denk bijvoorbeeld dat vrouwen tegenwoordig in de vorm van de mobiele telefoon ook steeds vaker met tech in aanraking komen, dus daar liggen vast mogelijkheden. Maar als de redactie enkel mannen zijn dan heb je een grote kans dat je inzichten of hele creatieve ideeën mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:10

D4NG3R

kiwi

:)

Je wil toch gaan voor de kandidaat welke de geplaatste vacature het beste vervult, ongeacht verdere achtergrond?

Ik snap dat bepaalde banen, buiten het vakgebied om, interessanter zijn voor mannen of vrouwen - zo word er altijd aangehaald dat vrouwen statistisch gezien meer part-time werken, en mannen meer full-time. Maar je kan van een bedrijf niet opeens gaan verwachten dat deze 2 - 0.5 FTE banen opzet ipv 1 FTE baan. Het verschil in kosten is daar nogal groot.

0.5 + 0.5 is jammer genoeg niet 1 in dit geval, verzekering en dat soort randzaken betaal je als bedrijf gewoon voluit of een werknemer nou 10 of 40+ uur per week werkt. Daar komt bij dat parttimers lastig te integreren zijn in een fulltime afdeling, werkgroepen of projecten. Weet je hoe vervelend het is als collega's waar je afhankelijk van bent er meerdere (mid)dagen niet zijn, of wanneer 2 parttimers samen de rol van 1 fulltimer moeten vervullen?

Bij mijn eerste werkplek was dit gepoogd, en na enkele maanden ook alweer afgebroken. 0.4 + 0.7 FTE bleek op de efficiëntie van 0.8 FTE uit te komen.* :+

* Om even iets nuance hier aan toe te voegen: Het ging om een proef om te kijken of parttimers geïntegreerd konden worden in een project met deadline, beide werknemers waren intern en afkomstig van lang(er) lopende trajecten. De werkdruk en afhankelijkheid van collega's was simpelweg te groot om mensen niet de hele week aanwezig te hebben. Fulltimers stoorde zich aan het moeizame contact door de afwezigheid van de parttimers, en de parttimers aan de waslijst van vragen welke ze buiten werktijden om, en op de dagen dat ze wel aanwezig waren kregen.

Dit is echter maar een voorbeeld, ik heb geen idee hoe dit zou werken op een redactie. Ik gok dat er daar aanzienlijk minder (of gewoonweg geen) projecten zijn welke 6+ maanden duren met een expliciete deadline.

[ Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 05-12-2020 17:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-10 19:25

Part

Helemaal niets.....

D4NG3R schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:54:
Je wil toch gaan voor de kandidaat welke de geplaatste vacature het beste vervult, ongeacht verdere achtergrond?

...
Natuurlijk. Probleem is alleen dat je wat goed is een afspiegeling is van je eigen beeld.
Bij ons bestaat de ontwikkel afdeling uit alleen maar 50 plussers. Er zal nooit een jonger iemand aangenomen worden omdat er allang bepaald is waar de de beste kandidaat aan moet voldoen. Het zal niet uitgesproken worden maar bij elke afweging word kandidaat gespiegeld aan het beeld van de 50 plusser en vallen jongeren direct af.
En ja natuurlijk zeggen ze dat ze graag jongere mensen aannemen maar die voldoen gewoon niet aan hun eisen voor de beste kandidaat.

Praktijk is natuurlijk dat diversiteit juist toegevoegde waarde heeft. Andere denkwijze, andere technieken. Maar daar kom je alleen achter als je soms je eigen beeld van beste kandidaat loslaat en bewust voor meer diversiteit gaat.

Dus in een mannen wereld bewust voor een vrouw gaan.
Of bewust voor een oudere of jongeren.
Of een parttimer, buitenlander etc etc.

De beste kandidaat is een dooddoener.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
pino85 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:38:
[...]

Misschien moet de overheid eens gaan sturen op studiekeuze. Bij de MBRT vind je 98% vrouwen, in Delft (afgezien van BK en IO) 98% mannen. Dan is het raar om in de rest van je loopban opeens een quotum van 30% vrouwen te verwachten.
Of misschien is het toch beter om te accepteren dat mensen verschillende voorkeuren hebben, maar pas op, want bij Google kan je voor zo'n uitspraak ontslagen worden.

[ Voor 12% gewijzigd door RemcoDelft op 05-12-2020 17:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eMiz0r
Mlgvsv schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:34:
Jeminee, wat een seksistische opmerkingen hier! Uit tal van onderzoeken blijkt dat diversiteit in de werkomgeving heel veel voordelen heeft.

Vacatures kun je op verschillende manieren schrijven: met een insteek van waarden/voordelen/eigenschappen die mannen over het algemeen meer aanspreekt, of juist iets meer op manier die inclusiever is en/of vrouwen meer aanspreekt. De keuze voor een meest geschikte kandidaat hangt af van degene die de keuze maakt en is niet objectief. Is die persoon man (en wit), is de kans groter dat hij voor een witte man kiest.

Als tweakers iets meer daarop in zou zetten heb je ook kans dat ze groeien, omdat ze ineens een nieuw publiek aanspreken. Vrouwen zijn geen minderheid maar 50% van de bevolking hé!

Groetjes van een technische vrouw
Welke seksistische opmerkingen zijn er gevallen? En waarom zou inzetten op vrouwen op de redactie een nieuw publiek aanspreken?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• lightstyle
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09-2021
Als ik dit soort topic lees moet ik altijd even slikken, weet nooit of het goed is op überhaupt reageren op dit soort onderwerpen. Vooral omdat dit onderwerp nog zoveel tijd gaat nodig hebben, en dat zulk soort veranderingen voor sommige mensen eng en bedreigend zullen zijn.

"We nemen vooral de beste persoon aan voor deze functie"

Ja, ik geloof oprecht dat er met deze visie gezocht wordt. Wat wel de vraagt blijft, wie beslist wat er "het beste" is, welke kwaliteiten ben je naar op zoek? Als het alleen om gender gaat, solliciteren vrouwen überhaupt niet op banen waar zij niet 100% aan voldoen. Mannen daarentegen vinden het prima ondanks dat de vacature niet misschien niet helemaal matched met hun CV alsnog te proberen. Hou daar sowieso rekening mee met het schrijven van een vacature.

Ook is het redelijk goed onderzocht dat mannen worden aangenomen wegens hun "potentie" en wordt er bij vrouwen veel meer gelet op het nu en de geschiedenis en hun tekortkomingen op hun CV.

Als ik alleen al lees hoe een werknemer in het "tweakers universum" zou passen.

We zoeken mensen met een passie voor technologie voor wie termen als l33t, roflmao en UT2004 gesneden koek zijn ;)

Tja, eigenlijk zijn jullie gewoon opzoek naar jullie zelf. Het is prima als het borsten of een ander kleurtje heeft, zolang ze maar de mannelijke versie is van wat er al rond loopt. Is het overlap met mensen die weten wat 133t, roflmao en UT2004 en de beste in dit vakgebied nou echt zo groot?

Ook komt er in jullie eigen vacatures naar voren dat jullie eigenlijk opzoek zijn naar mensen die tweakers bezoekers zijn. Natuurlijk begrijp ik wat jullie daarmee bedoelen, maar ik vraag me dan wel af of jullie jezelf niet aan het ingraven zijn qua doelgroep en nog steeds teren op het de bovenstaande stereotype.

Het toffe wat ik altijd aan tweakers gevonden heb is de connectie met de taal, Nederland en België. Dat is het perspectief wat jullie wel kunnen geven, maar sites zoals engadget, verge, anandtech niet. Denk niet dat het aannemen van carbon copies van jullie zelf daar veel aan toevoegt of afneemt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

lightstyle schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:01:
Tja, eigenlijk zijn jullie gewoon opzoek naar jullie zelf. Het is prima als het borsten of een ander kleurtje heeft, zolang ze maar de mannelijke versie is van wat er al rond loopt. Is het overlap met mensen die weten wat 133t, roflmao en UT2004 en de beste in dit vakgebied nou echt zo groot?
Dus je wil eigenlijk een techjournalist die geen affiniteit heeft met het onderwerp maar die toch moet worden aangenomen omdat er niks tussen haar benen hangt? Daarbij zal niemand op zo'n interview vragen of de sollicitant al die termen kent. Dat is gewoon een grappige zin om de uitstraling van een hip jong bedrijf te laten zien in de vacature.

Er is niks mis met een vrouw aannemen maar die vrouw moet dan wel affiniteit hebben met Tweakers als site en de artikelen die er voor een site als Tweakers geschreven moeten worden. Tweakers heeft niet veel aan iemand die graag over politiek of gezondheidszorg schrijft tenzij daar raakvlakken zijn met tech. Dus natuurlijk wordt er gezocht naar mensen met vergelijkbare interesses, ook op professioneel vlak. Die interesses zijn namelijk het onderwerp van de site.

Als je dit probleem wil aanpakken (in zoverre het überhaupt een probleem ís) dan moet je dat aan de bron aanpakken en zien dat ook vrouwen op school eerder en meer in aanraking komen met ICT. Dan komen er vanzelf meer vrouwen die het een leuk onderwerp vinden en die graag voor Tweakers willen schrijven, en hoe groter die groep mensen is, hoe groter de kans is dat de meest geschikte kandidaat voor een willekeurige functie een vrouw is.

Om terug te komen op het "in zoverre het überhaupt een probleem is"-stukje: als vrijwel geen vrouwen solliciteren voor de functie kán er ook vrijwel niemand achtergesteld worden. Diversiteit is leuk, maar waar er geen interesse is voor een bepaalde functie moet je dat niet gaan forceren. Er staat ook niemand te roepen dat het belachelijk is dat er niet meer vrouwen in de afvalverwerking werken.

[ Voor 4% gewijzigd door NMe op 05-12-2020 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik zie deze reactie nu pas bij toeval, maar dat is wel echt het klassieke bullshit excuus.
Haha. Kom maar eens even kijken op de informatica/technische opleidingen. ALLEEN maar mannen. Niet raar opkijken dat er dan ook voornamelijk mannen in de branche actief zijn...

Met ALLEEN mannen bedoel ik 3 vrouwen op 100+ mannen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 14:09
Verwijderd schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:23:
[...]

Haha. Kom maar eens even kijken op de informatica/technische opleidingen. ALLEEN maar mannen. Niet raar opkijken dat er dan ook voornamelijk mannen in de branche actief zijn...

Ik heb informatica gestudeerd, ik weet heel goed hoe dat er uit ziet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hielko schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:25:
[...]

Ik heb informatica gestudeerd, ik weet heel goed hoe dat er uit ziet ;)
Waar komen jouw vraagtekens hierboven dan vandaan? Laten we voor de grap even van die fictieve 3-97-verdeling die vikterr noemt uitgaan alsof het een representatieve vertegenwoordiging van tech-liefhebbers is. Je hebt dan in de beroepsbevolking 32 mannen voor elke vrouw. Volgens de wet van de grote getallen komt het dan inderdaad vast voor dat er geschikte vrouwen in die beroepsbevolking zitten maar die moeten maar net naar die functie solliciteren en de kans dat een van de mannelijke kandidaten beter geschikt is, is nou eenmaal enorm groot gezien het grote verschil in aantallen.

Zelfs als je de verhouding oprekt naar 10-90 verandert daar niet enorm veel aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Heel erg dit, veelal is het totaal geen kwade opzet maar simpelweg een blinde vlek. Het accepteren dat _iedereen_ blinde vlekken heeft is in iedergeval een eerste stap die helaas niet altijd onderkent wordt. Natuurlijk zijn vrouwen, of mensen met een andere afkomst dan Nederlands of Vlaams geen heilige mensen. De kans is echter groot dat deze andere blinde vlekken hebben waardoor het 'totale' aantal blinde vlekken van de redactie als geheel af neemt.

Daarnaast op het moment dat de blinde vlek is 'hoe gebruikt een vrouw z'n product' of (uit eigen ervaring als engineer/product ontwerper) 'hoe gebruikt een klein iemand product xyz' ongelooflijk meer 'top of mind' wanneer de gene tegen over precies in die situatie valt. Hell ik weet nog wel de universiteit projecten waar groepen met resultaten kwamen die _totaal_ onbruikbaar waren voor iedereen kleiner dan 1.75 :P
Verwijderd schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:23:
[...]

Tja helaas doet Nederland het op dit vlak vrij beroerd ook in de 'fysieke' technische wereld (daar is het zo mogelijk nog erger). In andere landen gaat het een stuk beter (kijk naar Oost Europa bijvoorbeeld). Dan is het toch de vraag; hoe kan dat? Moet zeggen ik snap wel goed waarom vrouwen niet staan te popelen, menig bedrijf maar ook op de Uni heb ik genoeg voorbeelden gezien waar ik denk: tja dat schrikt sommige mensen af.. Niet dat het kwade opzet is, vaak zijn mensen zich er totaal niet van bewust. Dat is op zich niet erg, de reactie als iemand het benoemd, die is vaak extreem verdedigend en dat is jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tja helaas doet Nederland het op dit vlak vrij beroerd ook in de 'fysieke' technische wereld (daar is het zo mogelijk nog erger). In andere landen gaat het een stuk beter (kijk naar Oost Europa bijvoorbeeld).
Hoe meer vrouwen de vrijheid krijgen om te kiezen wat ze willen studeren (wat levert geld en werk op) hoe minder er gekozen wordt voor werk in "de techniek". Dat zie je overal op de wereld zo. In landen waar vrouwen het "het beste" hebben, zie je dat ze het minst in de techniek werken.

[YouTube: Hjernevask (Brainwash) 1 out of 7 - The Gender Equality Paradox]

Interessante documentaire over dit fenomeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:40:
[...]

Hoe meer vrouwen de vrijheid krijgen om te kiezen wat ze willen studeren (wat levert geld en werk op) hoe minder er gekozen wordt voor werk in "de techniek". Dat zie je overal op de wereld zo. In landen waar vrouwen het "het beste" hebben, zie je dat ze het minst in de techniek werken.

[YouTube: Hjernevask (Brainwash) 1 out of 7 - The Gender Equality Paradox]

Interessante documentaire over dit fenomeen.
Zonder wetenschappelijk onderzoek erachter, maar ja, dat is ook mijn ervaring. Landen waar veel vrouwen techniek studeren zijn over het algemeen:
Opkomende landen qua economie
Waar vrouwen gelijk zijn (eg Midden Oosten niet, Oost Europa en Azië wel).

Maar ook van wat ik mee krijg uit China gaan minder en minder vrouwen beta studies daar doen, en meer alpha/gamma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[quote][b]

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:16 ]

Pagina: 1 2 Laatste