Er is hier volgens mij geen sprake van erfdienstbaarheid door verjaring. Dat kan alleen door voortdurend gebruik waardoor het bezit van de ander wordt beëindigd. Je moet je dus als bezitter gaan gedragen en je auto 1 meter te ver naar rechts parkeren op een gezamelijke oprit lijkt mij daar niet genoeg voor. Ik vermoed dat dit gewoon een gevalletje "ieder weer binnen de lijntjes" wordt, mocht het tot een zaak komen. Als de buurman nou een parkeervak op de bestrating had gekalkt en er "parkeerplaats vrijhouden" bij gekalkt had (of een bordje had neergezet), dan zou je dat wel als een soort bezit kunnen duiden.
Maar de termijn is 20 jaar en na elke "stuiting" begint die termijn opnieuw. Wil je hier geen risico op lopen, dan zul je moeten uitzoeken hoelang de situatie al bestaat en of er ooit "gestuit" is door de toenmalige eigenaar van de grond. Als de termijn van 20 jaar zonder stuiting nog nooit volgemaakt is, dan maken de buren geen kans. Je zou eens kunnen kijken wanneer de buren het huis gekocht hebben. Als dat minder dan 20 jaar geleden is, dan kan er eigenlijk geen sprake zijn van erfdienstbaarheid door verjaring.
Ik ben overigens vanwege dit geneuzel geen fan van gezamenlijke opritten / tuinpaadjes. Leuk dat je er op dat moment geen problemen mee hebt, maar je weet nooit wat je in de toekomst zou willen doen met je tuin of wie er naast je komt wonen als de buren vertrekken.
Ben hier nu bezig met een nieuw, niet-gedeeld, voordeurpad. Ik was bij de buren geweest om te melden dat we een plek bij de voordeur gingen maken om onze bakfiets te stallen. Gewoon op eigen grond, maar het leek me beter om het vooraf even kenbaar te maken. Dat vond de buurman niet mooi hoor. Volgens hem was een fiets in de voortuin meer iets voor huurwoningen en zou het perkje bij de voordeuren veel te klein worden als ik het op onze grond zou gaan bestraten. Dus die kwam vlot daarna met de mededeling dat ze van het gedeelde paadje af wilden als we het plan gingen doorzetten. Die zagen we natuurlijk al aankomen, dus meteen akkoord gegaan met het verwijderen van het gezamenlijke pad.

Dat was een maand of 3 geleden en ons nieuwe pad, inclusief bakfiets-parking, is nu bijna klaar. De buurman vind dat je alleen iets kunt veranderen aan je tuin tussen maart en oktober, dus die laat over een paar maanden een aannemer komen. Zodra die het nieuwe pad van de buren in grote lijnen af heeft, trek ik het restant van de oude bestrating uit de grond en maak ik die hoek van de tuin af.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 24-12-2019 07:59
]