Huis gekocht, oprit zelf gebruiken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reflow
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-04 07:11
Beste mede-tweakers,

Wij zijn bezig met het kopen van een ander huis (zijn nog volop met het papierwerk bezig), het betreft een vrijstaand huis met een oprit die momenteel gebruikt wordt door de huidige eigenaar en de buren. Wij zouden graag ons perceel netjes willen afscheiden met een groene struik. Dit hebben de linker buren ook gedaan.

Probleem is dat de buren rechts van ons al jaren zijn auto gedeeltelijk op de oprit parkeren van ons toekomstige woning. Officieel hebben ze geen oprit langs hun huis, enkel een loop pad. Aangezien ons aankomend perceel aan de achterkant ook al een stuk grond heeft verloren i.v.m. verjaring waar een gebouw(schuur?, geen garage!) op is gebouwd, willen we voorkomen dat we dadelijk ook een gedeelte van onze toekomstige oprit kwijt zijn. De reden waarom wij dit willen afscheiden heeft te maken met ons zoontje die een beperking heeft en niet zelfstandig voor aan de straat (50km P/U) kan spelen en wij dus meer tuin/oprit voor hem willen reserveren en hij veilig kan spelen.

Onderstaand geschetste paint work hoe de huidige situatie is

Bruin = Auto's
Geel = Verloren grond ivm verjaring
Rood = huidige oprit breedte (dus nu gedeeld)
Zwarte lijn op de oprit is de kadastrale scheidingslijn

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Rb8xfyp.png

Voordat wij met de buren hierover gaan praten wil ik informatie inwinnen over mijn recht. Mijn vermoeden is dat de buren anders direct maatregelen gaat treffen om dit te voorkomen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +61 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat wil je precies weten over je rechten? Kadaster is normaal gesproken vrij duidelijk, maar ik zou gewoon even gaan praten met de toekomstige buren, je overwegingen uiteenzetten, en uitleggen hoe jullie erin staan en wat jullie plannen zijn. Als ze daar 'niet-vriendelijk' op reageren zou ik eerlijk gezegd gewoon keihard wegrennen van dit huis dat nog niet jullie eigendom is, want vanaf dag één de relatie met je buren op scherp zetten door te strooien met rechten, eisen en juridische mogelijkheden is vragen om moeilijkheden.

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 20-12-2019 22:59 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je kunt natuurlijk ook de verkopers vragen dit aan te kaarten bij de buren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

kabeltjekabel schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 22:57:
Je kunt natuurlijk ook de verkopers vragen dit aan te kaarten bij de buren.
Yes, dit is denk ik het beste idee. Vraag gewoon of zij het willen regelen, danwel verkoop van een strookje, of weten dat er een groenstrookje komt en ze de oprit moeten fixen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bij dit soort topics zeg ik altijd: ‘praten, praten, praten’. Aankomen met: ‘Hoi, wij zijn jullie nieuwe buren en ons we komen even onze rechten duidelijk maken en hebben alvast dingen juridisch onderzocht’ zal geen goede basis zijn voor de relatie met je nieuwe buren. En je weet hoe het spreekwoord gaat: Beter een goede buur...

Misschien valt er met de toekomstige buren wel iets te regelen dat het zoontje ook in hun achtertuin fijn kan spelen ofzo.

Wil je het toch juridisch hard spelen, dan is er op Google vast genoeg te vinden over verjaring en dat soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Staat er in het koopcontract iets over recht van overpad of recht van gebruik? Zo nee, dan is het puur goodwill dat de toekomstige buren daar gebruik van konden maken.

Je toekomstige buren zullen er ongetwijfeld al rekening mee houden dat dit eraan zit te komen.

Mijn advies is om dit al zo snel mogelijk met ze te bespreken. Het plaatsen van een afscherming is sowieso iets om in overleg te doen en met een goede casus (die je lijkt te hebben) moet daar samen wel uit te komen zijn.

Ik ben ook wel benieuwd voor welke maatregelen je bang bent dat je buren zouden kunnen gaan treffen. In het ergste geval komt dit voor de rechter, die zal naar kadastrale gegevens en het koopcontract kijken en als uit beiden blijkt dat het jullie grond is, zullen jullie in het gelijkgesteld worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wegrennen nu het nog kan. Je gaat alleen maar ellende op de hals halen. Want na zo veel jaren gebruik zijn jullie straks gewoon de boe-mensen die "hun" grond afpakken, ook al heb je er recht op. En ik weet niet of je daar op zit te wachten.

Ook dat ze een stuk grond hebben ingepikt en dat de "verkoper" daar niets aan gedaan heeft, dan weet je al genoeg. Je kan proberen om het land waar de schuur staat aan ze te verkopen na de koop, maar dat willen ze waarschijnlijk niet.

De dag dat je de handtekening zet staat alles al op scherp, voordat er maar 1 woord is gesproken.

[ Voor 91% gewijzigd door Wim-Bart op 21-12-2019 05:03 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-04 11:39
Als ze zo graag de auto naast het huis hebben kunnen ze altijd een stuk voortuin bestraten en de auto voor de deur zetten, genoeg ruimte zo te zien...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:34
Ik zou het ze laten gebruiken, dus een hek plaatsen stuk van de officiële erfgrens. Maar wel juridisch laten vastleggen dat dit niet kan verjaren als dat hek er straks x jaar staat.
Dan kun je het hek verplaatsen zodra ze verhuizen.

Ga je nu alles volgens het wetboek eisen dan sta je over een paar jaar bij de rijdende rechter met je treiterende buren

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Ondanks alle manieren waarop je je eigen gedrag probeert goed te praten zou je je best eens mogen verplaatsen in de buren.

Strikt formeel je gelijk halen op tweakers verandert daar verder niets aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Hoe lang is al jaren ? Grote kans dat ze het op verjaring gooien!

Daarnaast hoe accuraat is die kadaster tekening ? Vaak zat gezien in onderandere de rijdende rechter dat achteraf bleek dat de lijnen op de kaart niet klopte.

Je hebt 2 opties.

1) ga praten met de 'buren' maar hoe zal jij het vinden dat je opeens niet meer naast je huis kan parkeren ? Als de 'buren' niet mee willen werken ga je de juridische kant op.

Heb je dat er voor over ? De kans dat je elkaar straks niet kunt luchten of zien ? Met de nodige stress erbij?

2) tenzij er enig emotionele waarde is aan het huis of straat zou ik weglopen en naar iets anders kijken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-04 12:12

Theo

moederbord

Je kan met ze gan praten. Zij willen hun auto gewoon op de oprit plaatsen en zullen dus niet zomaar 'ja en amen' geen op je verzoek.

Maar wat als je voorstelt om de zwarte kadasterlijn niet helemaal tot de straat door te trekken, en een kleine oprit voor hun te maken. Op tekening lijkt het nu alsof je ze een oprit hebben van zo'n 15 meter waarvoor ze van jou een strook van zo'n 15x2 meter in gebruik hebben. Geef je de buren een stukje van 2x6 meter aan de straat in bruikleen dan is er voor hen iig nog een oprit. Deze is dan deels op jouw terrein en deels op die van hem.
Voordeel is dat jij jouw doel hebt bereikt (meer voortuinruimte en een hek/hek) zonder dat je buurman daar voor moet boeten (geen oprit meer)

edit: Zo dus: groen is je nieuwe heg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w51MTjK2VNmWOnFCs9qQU9ac/full.png

[ Voor 7% gewijzigd door Theo op 21-12-2019 08:42 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:35
Dit is een klassieke rijdende rechter aflevering. Hoe lang gebruiken de buren dit stukje al? Maw is het niet al verjaard? Ik geef je groot gelijk dat de afscheiding wilt maar of de buren daar zomaar mee akkoord gaan betwijfel ik en dan moet je komende jaren er ook nog naast wonen.
Dit had je eigenlijk voor de koop moeten kortsluiten/eisen dat het goed geregeld is.
Ze zeggen niet voor niks “liever een goede buur dan een verre vriend” als de relatie met de buren niet goed gaat is dit een behoorlijke vermindering in het woongenot.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-04 22:17
Een kennis van mij heeft bij de rechter gestaan omdat zijn buren het hekwerk van hun achtertuin te ver op zijn grond hadden staan. Hij heeft dit gewonnen, woonde er ook pas 2jaar. Die buren woonde er al meer als 30jaar. Hekwerk moest gewoon weg.

Als die schuur achter zo is als jij beschrijft laat sit dan door de verkopende partij nog oplossen. ;)

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Sorry hoor, waarom is iedereen zo meelevend met de buren? Zij hebben al jaren voor niets gebruik kunnen maken van iets dat niet van hun is. En zoals eerder opgemerkt: het is niet dat er een mini voortuin is waar ze niets mee kunnen. Als ze het echt zo belangrijk vinden dan gebruiken ze maar een stuk van hun eigen voortuin. Hoeven ze maar een klein stukje voor op te offeren.

Als ik hoor waarom je dat stuk grond zelf wil gebruiken is dat volstrekt logisch, dus ga langs en geeft dat je het zo gaat doen en waarom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Gijsje22 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:20:
Sorry hoor, waarom is iedereen zo meelevend met de buren? Zij hebben al jaren voor niets gebruik kunnen maken van iets dat niet van hun is. En zoals eerder opgemerkt: het is niet dat er een mini voortuin is waar ze niets mee kunnen. Als ze het echt zo belangrijk vinden dan gebruiken ze maar een stuk van hun eigen voortuin. Hoeven ze maar een klein stukje voor op te offeren.

Als ik hoor waarom je dat stuk grond zelf wil gebruiken is dat volstrekt logisch, dus ga langs en geeft dat je het zo gaat doen en waarom.
Ja ik dacht precies hetzelfde. Als ze een oprit willen moeten ze de eigen tuin maar aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:29
Dat gele stukje zou ik me totaal niet druk om maken. Je weet blijkbaar al voor de koop dat dit verjaart is. Met andere woorden, het bedrag dat je gaat betalen voor het huis is exclusief dat stukje en daarmee is dat niet jouw probleem (of het daadwerkelijk invloed op de prijs heeft staat daar los van, dat is aan jou en de verkoper).

Voor de oprit is het allerbelangrijkste dat je vóór de koop weet wat je er mee gaat doen en een inschatting maakt van de impact daarvan op je relatie met de buren. Door het met ze te bespreken dus. En dan voor jezelf beslissen of je met die uitkomst prettig kan wonen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-04 09:21
Loop gewoon weg want dit wordt niets

Memento mori

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:12

Croga

The Unreasonable Man

deepbass909 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 00:11:
Staat er in het koopcontract iets over recht van overpad of recht van gebruik? Zo nee, dan is het puur goodwill dat de toekomstige buren daar gebruik van konden maken.
Recht van overpad zal er zeker niet bestaan. De buren hebben genoeg mogelijkheid om bij hun erf te komen. Zelfs als dit in het koop contract staat is dat eenvoudig teniet te doen. Hetzelfde zal gelden voor de schuur op het achtererf; er is geen enkele goede reden om die te laten staan.

Persoonlijk zou ik het gesprek met de buren aan gaan. Zeggen dat je als nieuwe eigenaar het volledige perceel wilt kunnen gebruiken óf de rechten nu ook meteen vast laten leggen bij het kadaster. Dat laatste uiteraard tegen een redelijke vergoeding van de grondprijs.

Hier hetzelfde aan de hand gehad met de achterburen. Uiteindelijk gekeken wat de grond hier waard is en de lap die hij in gebruik had zou zo'n €2000 waard zijn. Dat had hij er niet voor over en dus heb ik de grond terug in gebruik genomen. Dat was wel voordat het bebouwd zou gaan worden.

In dit geval zou ik voorstellen dat de buren de lap grond achter en een deel van het pad over kopen met als hopelijk resultaat dat ze de voorkant niet hoeven en je de achterkant schenkt. Dan heb je de discussie begonnen vanuit rechten en geëindigt in datgene wat je eigenlijk wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Wim-Bart schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 04:59:
Wegrennen nu het nog kan. Je gaat alleen maar ellende op de hals halen. Want na zo veel jaren gebruik zijn jullie straks gewoon de boe-mensen die "hun" grond afpakken, ook al heb je er recht op. En ik weet niet of je daar op zit te wachten.

Ook dat ze een stuk grond hebben ingepikt en dat de "verkoper" daar niets aan gedaan heeft, dan weet je al genoeg. Je kan proberen om het land waar de schuur staat aan ze te verkopen na de koop, maar dat willen ze waarschijnlijk niet.

De dag dat je de handtekening zet staat alles al op scherp, voordat er maar 1 woord is gesproken.
Precies dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Hoe is de situatie aan de voorzijde van het huis? Kunnen ze daar makkelijk een oprit realiseren? Niet jouw probleem, maar kan de instelling van de buren wel beïnvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 14:08

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Even los van dit punt, zou ik sowieso even kennis gaan maken met beide buren en ja gelijk bespreekbaar maken, non-verbale reactie zegt opdat moment genoeg.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:52
Reflow schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 22:46:
Beste mede-tweakers,

Wij zijn bezig met het kopen van een ander huis.
Regel dit eerst. De buren zien die strook als hun grond. Ga bij ze langs voordat alles rond is. In extreem zou je het huis kunnen kopen zonder die strook, dan is het aan de oude eigenaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Theo schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 08:39:

Maar wat als je voorstelt om de zwarte kadasterlijn niet helemaal tot de straat door te trekken, en een kleine oprit voor hun te maken. Op tekening lijkt het nu alsof je ze een oprit hebben van zo'n 15 meter waarvoor ze van jou een strook van zo'n 15x2 meter in gebruik hebben. Geef je de buren een stukje van 2x6 meter aan de straat in bruikleen dan is er voor hen iig nog een oprit. Deze is dan deels op jouw terrein en deels op die van hem.

[Afbeelding]
Maar waarom? Zo dicht bij de straat is er geen reden meer om andermans oprit te gebruiken want die smalle strook naast het huis is dan niet meer de beperkende factor. Zet die auto ook 2 meter naar rechts en ze hebben de strook bij de buren helemaal niet nodig.

Overigens zou mijn advies ook zijn om het gesprek met de verkoper en de buren aan te gaan voordat je een handtekening onder het contract zet. Dan kun je er nog onderuit als blijkt dat er met de buren niet te praten valt.

[ Voor 10% gewijzigd door downtime op 21-12-2019 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:51
Waarom stel je de buren niet voor die strook marktconform van je te kopen? Dat geeft gelijk een leuk zakcentje om je nieuwe woning te verbeteren.

Lekker!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Napsju schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:14:
Waarom stel je de buren niet voor die strook marktconform van je te kopen? Dat geeft gelijk een leuk zakcentje om je nieuwe woning te verbeteren.
Omdat hij die strook niet kwijt wil. Hij wil dat zijn kind er veilig kan spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-04 20:33

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Croga schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:36:
[...]

Recht van overpad zal er zeker niet bestaan.
Als je buren kunnen aantonen dat ze 10 of 20 jaar onafgebroken gebruik hebben mogen maken van overpad, en daar geen bezwaar tegen was, is een gewoonterecht ontstaan, en bestaat dat recht op overpad wel, ondanks dat het niet notarieel vastgelegd is.

Ik zou dit heel duidelijk ook laten uitzoeken en vooraf klaren
Goeder trouw/kwader trouw
Uit de wet blijkt dat een erfdienstbaarheid van overpad door verjaring kan worden verkregen door een bezitter te goeder trouw na een onafgebroken bezit van tien jaar. Als iemand – te rekenen vanaf 1 januari 1992 – ten minste tien jaar aantoonbaar over andermans perceel naar de openbare weg loopt, zonder dat hij hoefde aan te nemen dat dit niet mocht (lees: hij is te goeder trouw), dan ontstaat na 10 jaar door verjaring een erfdienstbaarheid van overpad. Anders is het als de persoon in kwestie weet, dat hij loopt over het perceel van een ander en hij daarvoor geen toestemming heeft. In zo’n geval is van ‘te goeder trouw zijn’ geen sprake. Echter, ook dan kan door verjaring een erfdienstbaarheid van overpad ontstaan.

De wetgever is van mening, dat ook al is sprake van een ‘met de wet strijdige situatie’ na verloop van een bepaalde termijn het recht zich moet aanpassen aan de feitelijke situatie. In dit geval betekent dat, dat ook al vindt ‘het gebruik van het overpad’ zonder toestemming plaats, na verloop van 20 jaar ontstaat er een recht van overpad. Er ontstaat dan een erfdienstbaarheid van overpad van rechtswege. Aangezien onder ‘oud recht’ een recht van overpad niet door verjaring kon ontstaan, brengt dat met zich dat per 1 januari 2012 een gebruik van een overpad gedurende 20 jaar voor de gebruiker een recht oplevert. Een recht van overpad dat in rechte kan worden afgedwongen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:04

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

De situatie uitleggen mbt to veilige situatie voor je zoon ipv beginnen met kadaster etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

RM-rf schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:18:
Als je buren kunnen aantonen dat ze 20 jaar onafgebroken gebruik hebben mogen maken van overpad, en daar geen bezwaar tegen was, is een gewoonterecht ontstaan, en bestaat dat recht op overpad wel, ondanks dat het niet notarieel vastgelegd is
Het is, denk ik, handig om de juiste termen te gebruiken.
Gewoonterecht heeft hier niets mee te maken. Dat gaat over maatschappelijke rechten die door overlevering door gegeven worden, nooit over individuele rechten.

Waar het hier om gaat is dat er na 20 jaar een erfdienstbaarheid ontstaat. Maar als er geen noodzaak bestaat voor de erfdienstbaarheid kan een rechter die vrij eenvoudig opheffen. En in dit geval is er geen enkele noodzaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

Het zal waarschijnlijk negatieve invloed hebben op de prijs van hun woning.
Zodra mensen dat beseffen gaan ze meestal moeilijk doen.
Hebben wij ook gedaan.
Gelukkig ging die bouw niet door. :)

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:12
Er is hier maar 1 goede actie en dat is dat je als koper dit laat uitsluiten door de verkopers. Laat de verkoper dit uitzoeken en ervoor zorgen dat de oprit gesplitst wordt doormiddel van een hekje of shutting. Als jij de woning zo koopt en gaat achteraf met de buurman in gesprek sta je al 1-0 achter. De buurman zal waarschijnlijk zeggen "Je hebt het toch zo gekocht..." En dan stop het vriendelijk communiceren. Ik denk niet dat je op die voet je nieuwe huis/straat wil betrekken. Laat het de verkoper regelen!!! En wil die het niet regelen dan weet je ook meteen dat er wel degelijk iets aan de hand is.

Dan de hele discussie van gewoonterecht. Gewoonterecht bestaat niet, dit een term uit de middel eeuwen. Tegewoordig heet dit gewoon rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:26
Tja lastig, maar zoals al een paar keer aangegeven zou ik hier zekerheid over willen alvorens tot koop over te gaan, je moet toch weten wat je precies koopt, ook met eventuele erfdienstbaarheid en om gezeur te voorkomen.

Bij mijn tijdelijke huurwoning stond er een haag coniferen tussen twee percelen, en daartegenaan een schutting aan onze zijde. De koper had zijn huiswerk gedaan en achterhaalde dat die haag op de grond van onze huurwoning stond. Hij gaf al direct aan dat die 'haag eruit moest' als hij zou kopen. De eerste kennismaking met de buren was daarmee geen positieve, maar de haag is - zo zag ik later- geweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je beide auto's een stuk dichter aan de straat zet, dan heb je genoeg oprit+tuin?

Maar check met de huidige verkoper of het mogelijk zou zijn om een afscheiding te plaatsen (maar trek deze niet door tot aan de straat, maar zorg dat daarvoor de auto's geplaatst kunnen worden.

Als dat geen optie is, inderdaad eerst uitleggen waarom je dit wilt, het gaat om de veiligheid van je zoontje.

Misschien is het dan al opgelost en anders kun je uit basis van hun reactie opmaken of je wel/niet je recht door moet zetten. (Maak ook 100% zeker dat je in je recht staat voordat je die procedure begint en je buren beschuldigd, om voorvolgens ook nog de zaak te verliezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
Croga schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:36:
[...]

Recht van overpad zal er zeker niet bestaan. De buren hebben genoeg mogelijkheid om bij hun erf te komen. Zelfs als dit in het koop contract staat is dat eenvoudig teniet te doen. Hetzelfde zal gelden voor de schuur op het achtererf; er is geen enkele goede reden om die te laten staan.

Persoonlijk zou ik het gesprek met de buren aan gaan. Zeggen dat je als nieuwe eigenaar het volledige perceel wilt kunnen gebruiken óf de rechten nu ook meteen vast laten leggen bij het kadaster. Dat laatste uiteraard tegen een redelijke vergoeding van de grondprijs.

Hier hetzelfde aan de hand gehad met de achterburen. Uiteindelijk gekeken wat de grond hier waard is en de lap die hij in gebruik had zou zo'n €2000 waard zijn. Dat had hij er niet voor over en dus heb ik de grond terug in gebruik genomen. Dat was wel voordat het bebouwd zou gaan worden.

In dit geval zou ik voorstellen dat de buren de lap grond achter en een deel van het pad over kopen met als hopelijk resultaat dat ze de voorkant niet hoeven en je de achterkant schenkt. Dan heb je de discussie begonnen vanuit rechten en geëindigt in datgene wat je eigenlijk wilt.
Indien de schuur duurzaam gebouwd is: te weten niet makkelijk verplaatsbaar dan zal elk verzoek tot sloop bij de rechter eindigen in een negatieve uitspraak wegens kapitaal vernietiging. Er is dus alleen een financieel belang.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-04 22:53
Praten lijkt me de beste oplossing. Als dit niet opgelost kan worden met praten dan lijkt het me sowieso niet dat je naast die mensen moet gaan wonen. Dat dit opgelost en uitgezocht moet worden voordat jij je handtekening zet lijkt me sowieso duidelijk.

Er vanuit gaande dat jij nu betaald voor dat stuk grond (aangezien het volgens het kadaster van jou is) dan ga je aardig wat geld verliezen als dat stuk dadelijk ineens van de buren is wegens verjaring. Zeker als dadelijk blijkt dat de hele oprit (tot de plek waar de auto staat) dadelijk van de buren is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:03
Wat een verhalen weer hier. TS wil gewoon eerst zijn positie weten voor hij gaat praten, niets geks lijkt me.

@Reflow Weet je zeker dat het gebruik van het stuk grond door de buren voor hun auto niet verjaard is en dat er ook geen recht op gebruik/overpad is vastgelegd? Als het antwoord daarop ja is, sta je vrij sterk. Je hebt gewoon het recht om je perceel af te grenzen. Sterker nog, je buren moeten meebetalen aan die afscheiding als je die oude erfgrens wilt zetten. Als de verkopers hun buren toestemming hebben gegeven om hun auto daar te parkeren, is dat doorgaans een persoonlijk recht. De buren zullen dan bij jou opnieuw toestemming moeten vragen en die kun jij in principe gewoon weigeren.

Als er wel een recht van overpad is vastgelegd/bestaat, zou je dat misschien teniet kunnen laten gaan omdat de buren er geen belang (meer) bij hebben.

Dus met die info, praten met buren. Kijken hoe zij erin staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F1xxer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:18
Ten eerste: het is jouw grond. Dus jij hebt altijd het laatste woord. Je kan hier wel de relatie met de buren om zeep helpen, maar dat weet je pas als je weet wat voor soort mensen het zijn.

De tip dat de verkoper het moet regelen is gewoon the way to go omdat deze de buren al langer kennen. Ga desnoods een tweede gesprek aan met verkoper, buren en jijzelf met je partner.

Laat dan de verkoper beginnen, zo krijg je meteen een indruk van wat voor soort mensen het zijn en of er uberhaupt iets te regelen valt. Als ze moeilijk gaan doen zou ik er niet verder mee gaan en een ander huis zoeken. Er zijn genoeg huizen als je maar goed zoekt of wacht dat iets leuks vrij komt.

Dat jij de boeman wordt vindt ik wel een getuige van de tegenwoordige mindset van veel mensen. Als je (nieuwe) buren fatsoenlijke mensen zijn met enige zelfreflectie en inzicht zullen ze dit snappen.

Ik zou niet zomaar weglopen van een huis omdat er MOGELIJK 1% kans is dat je een ruzie krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door F1xxer op 21-12-2019 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
F1xxer schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 12:53:
Dat jij de boeman wordt vindt ik wel een getuige van de tegenwoordige mindset van veel mensen. Als je (nieuwe) buren fatsoenlijke mensen zijn met enige zelfreflectie en inzicht zullen ze dit snappen.
En dat hangt er dan maar vanaf hoe TS de discussie in gaat met zijn mogelijk toekomstige buren. Als hij de discussie in gaat met het feit dat hij een afscheiding wil op de oprit zodat zijn zoontje veilig kan spelen, is dat al heel anders dan als hij aankomt met "Ik ga een afscheiding plaatsen want daar heb ik recht op en rot op met jullie auto van mijn oprit".

Daarnaast, vanuit de buren gezien zal dit uiteindelijk om geld gaan draaien en geld doet rare dingen met mensen. Voor de buren betekent het namelijk dat ze hun tuin aan moeten passen om een deel te kunnen gebruiken als oprit, terwijl de huidige situatie misschien al jaren zo is. Als de nieuwe buurman dan aan komt zetten met "jullie moeten even duizenden euro's gaan besteden om een eigen oprit te maken" dan kan ik me voorstellen dat de buren niet blij zullen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reflow
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-04 07:11
Wat een hoop reacties en veel verschillende meningen haha, had ik wel verwacht. Het is precies zoals @cryptapix aangeeft, ik wil eerst informatie winnen voor ik actie ga ondernemen. Het perceel achter maak ik mij niet zo druk om, dit was al een rare hoek om achter de tuin van de buren nog een stuk grond te hebben.

De voortuin is ongeveer 11 meter lang en de buren hebben aan beide kanten een doorgang naar hun tuin, dus er is geen spraak van recht van overpad. Er is ook nooit iets vastgelegd dat ze het mogen gebruiken. De huidige eigenaren waar we het huis van kopen zijn bekende van ons en ons plan is dus niet het huis te laten schieten. Wellicht kan ik ze voorstellen om bij de andere buren aan te kloppen om daar een stuk grond van te kopen/lenen, die hebben namelijk enkel groen langs het huis staan en de oprit ook aan de rechterkant van het huis, zoals de meeste huizen in deze straat. Wij zijn niet uit op ruzie maar hebben wel al de nodige plannen en ontwerpen gemaakt voor de voortuin.

@Transportman Ze kunnen een heel strook klinkers eruit halen waar de groene heg gemaakt moet worden, die kunnen ze gebruiken en hun andere kant (stuk voor het huis) om zo zonder geld de oprit te verplaatsen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Reflow op 21-12-2019 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Lastig dat je het huis van bekenden koopt en je daardoor het gevoel hebt beperkt te worden. Toch zullen imho de bekende verkopers duidelijk moeten maken wat zij precies verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp ga je een stuk(je) grond kopen met een schuur v/d buren erop en laat het zo? Heel apart, niet dat je het zo laat, maar wel dat je dat dan koopt.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je toekomstige buren zelf ook wel snappen dat ze eventueel dat stukje oprit gaan verliezen en dat geen probleem vinden. Tenzij ze echt denken dat ze dat stukje hebben gekocht ofzo. Dus ja, eerst eens even helderheid krijgen. Is dat nu al moeilijk zou ik verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:59

Klippy

Still Game

Reflow schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:16:
[..]

@Transportman Ze kunnen een heel strook klinkers eruit halen waar de groene heg gemaakt moet worden, die kunnen ze gebruiken en hun andere kant (stuk voor het huis) om zo zonder geld de oprit te verplaatsen ;)
Het bestraten is ook niet gratis, maar als jij al iemand laat komen is het een mooi gebaar om jou aannemer dit te laten doen en de kosten te delen. Dan hebben je buren er geen werk aan, een kant-en-klare oplossing en kost het ze niet de hoofdprijs.

Maar zoals gezegd, praat eerst eens met ze.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-04 16:51

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Sorry... Maar wat is het bestaansrecht van dit topic?

De buren gebruiken een stukje van jullie toekomstige grond. Dit is gewoon een stukje coulance vanuit de huidige bewoners.
Hier hoeven jullie niet in mee te gaan. Dus dit meldt je gewoon bij de buren. Het is jullie grond. Punt.
Zeker gezien de situatie van jullie zoontje zullen ze dit wel (moeten) begrijpen.

Ik bespeur een soort 'angst' om dit aan te kaarten bij de buren.
Dé reden dat er zo veel 'overlast door de buren' topics zijn....

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

inbedrijf schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:43:
<knipje>
Laat het de verkoper regelen!!! En wil die het niet regelen dan weet je ook meteen dat er wel degelijk iets aan de hand is.
Waarom zou er iets aan de hand zijn? Als ik een aantal jaren ergens gewoond heb en altijd prettig met de buren om heb kunnen gaan (wat hier waarschijnlijk ook het geval is anders zouden de buren hun auto daar niet mogen parkeren) zal er toch een verd*md hoog bod op mijn huis moeten komen wil ik de relatie met de (aanstaande oude) buren op het spel zetten. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoeveel m2 perceel staat er in de brochure? Is dat inclusief het gele deel en de oprit? Kortom, betaal je daar nu wel of niet voor? Dat is mij niet helemaal duidelijk.

Veel meningen over de oprit en in de meeste visies zit wel een soort van logica. Ik snap dat je niet gelijk ruzie wil hebben, maar je betaalt dan wel (of niet) voor grond die je niet kunt gebruiken.

Als je zeker weet dat de buren geen rechten hebben op dit vlak, dan is het een kwestie om vriendelijk maar duidelijk te vertellen dat je de erfgrens wilt aanhouden. Maar zoals door sommige gezegd, laat de verkopers dit regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Pietervs schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:29:
[...]

Waarom zou er iets aan de hand zijn? Als ik een aantal jaren ergens gewoond heb en altijd prettig met de buren om heb kunnen gaan (wat hier waarschijnlijk ook het geval is anders zouden de buren hun auto daar niet mogen parkeren) zal er toch een verd*md hoog bod op mijn huis moeten komen wil ik de relatie met de (aanstaande oude) buren op het spel zetten. :)
Wat een rare redenering, alsof hoogte van het bod hier ook maar iets er toe doet.

Je verkoopt je huis om legio redenen, maar de hoofdreden is zelden willen cashen.

En als je dan om een persoonlijke reden verhuist en verkoopt moeten de buren begrijpen dat persoonlijke afspraken kunnen vervallen. Daarom zijn ze persoonlijk en niet wettelijk afdwingbaar (uitgangspunt van deze situatie voor nu). Als de goede band daarom zou verdwijnen dan weet je meteen hoe goed die band echt is. En laten we wel wezen, uitzonderingen daargelaten, na de verhuizing zie je elkaar max een paar keer per jaar nog bij een goede band als je niet in de buurt blijft wonen. Een 'normale' buur zou ik zelfs nooit meer mee afspreken. Die tref je nog eens en zeg je gedag.

Sowieso snap ik de doemdenkers in dit topic niet die roepen dat je moet weglopen. Je koopt een vrijstaande woning, een goede band is te prefereren, maar je hoeft weinig met je buren van doen te hebben bij dit soort woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 22:11
Wat een hoop reacties en veel verschillende meningen haha, had ik wel verwacht. Het is precies zoals @cryptapix aangeeft, ik wil eerst informatie winnen voor ik actie ga ondernemen. Het perceel achter maak ik mij niet zo druk om, dit was al een rare hoek om achter de tuin van de buren nog een stuk grond te hebben.

De voortuin is ongeveer 11 meter lang en de buren hebben aan beide kanten een doorgang naar hun tuin, dus er is geen spraak van recht van overpad. Er is ook nooit iets vastgelegd dat ze het mogen gebruiken. De huidige eigenaren waar we het huis van kopen zijn bekende van ons en ons plan is dus niet het huis te laten schieten. Wellicht kan ik ze voorstellen om bij de andere buren aan te kloppen om daar een stuk grond van te kopen/lenen, die hebben namelijk enkel groen langs het huis staan en de oprit ook aan de rechterkant van het huis, zoals de meeste huizen in deze straat. Wij zijn niet uit op ruzie maar hebben wel al de nodige plannen en ontwerpen gemaakt voor de voortuin.

Controleer altijd de akte. Je weet nooit of er een antiek overpad gevestigd is. Dan kan de huidige situatie wel anders zijn, de akte is leidend. Maar laat verkoper dit regelen, anders is het jaren ellende en topics op GoT. We hebben hier genoeg rijdende rechtertopics gehad hierover.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
Anatidae schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 07:52:
Ik zou het ze laten gebruiken, dus een hek plaatsen stuk van de officiële erfgrens. Maar wel juridisch laten vastleggen dat dit niet kan verjaren als dat hek er straks x jaar staat.
Dan kun je het hek verplaatsen zodra ze verhuizen.

Ga je nu alles volgens het wetboek eisen dan sta je over een paar jaar bij de rijdende rechter met je treiterende buren
Van iets gebruik laten maken waar JIJ VOOR BETAALD HEB.Laat jij je buren ook in jou auto rijden.
Jammer voor de buren nu mogen van de vorige eigenaar daar heb jij toch niks mee van doen..
JunkieLimbo schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 08:31:
Ondanks alle manieren waarop je je eigen gedrag probeert goed te praten zou je je best eens mogen verplaatsen in de buren.

Strikt formeel je gelijk halen op tweakers verandert daar verder niets aan.
Werkelijk waar in wat voor wereld leef jij ?
Het is de grond van een ander waar ze onrechtmatig gebruik van maken. En dan moet ik aan de buren denken .denk jij nou echt Als het anders om Zou zij dat de buren dat goed zouden vinden.....

Als dat mijn buren waren hadden ze dat zeker niet voor elkaar gekregen of ze mogen de grond en gebruik er van betalen ......

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Nu online
Vergeet niet dat ruimte ook waarde heeft. Jij wilt de waarde die ze ervaren gaan verminderen, terwijl ze die waarde misschien al jaren ervaren (ongeacht of ze er recht op hebben).

Daarnaast is het verplaatsen van klinkers echt wel een rotklus die best wat tijd kost en ook tijd is gewoon wat waard.

Mijn advies, zorg dat je voor de koop met de buren om tafel gaat om dit te bespreken, maar ook of en hoe je ze tegemoet wil komen om de situatie aan te passen. En wees ook bereid om de koop eventueel af te blazen als je er niet uit komt ondanks dat je van bekenden koopt, want dan voldoet het huis niet aan jullie wensen en zure buren kunnen behoorlijk vervelend zijn als je toch door gaat drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
@Transportman of je hebt maling aan je buren.
Indraad gewoon duidelijk maken dat het van jou is .
Wat hun daar van vinden is niet zo belangrijk en anders gewoon een ander huis zoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:40:
[...]

Wat een rare redenering, alsof hoogte van het bod hier ook maar iets er toe doet.
In die zin dat ik geen ruzie ga maken als het niet nodig is.
Laag bod of een bod waarvan je verwacht die binnen redelijke termijn ook van een ander te kunnen krijgen? Dan lekker verkopen aan een ander die minder moeilijk doet/niet zo slim is als TS.
Hoog bod of verwacht je dat het huis nog een hele tijd te koop staat voor je weer hetzelfde bod krijgt? Dan naar de buren om daar te vertellen dat ze hun auto ergens anders moeten gaan parkeren... dus ja, hoogte van het bod doet er wel toe :)
En als je dan om een persoonlijke reden verhuist en verkoopt moeten de buren begrijpen dat persoonlijke afspraken kunnen vervallen. Daarom zijn ze persoonlijk en niet wettelijk afdwingbaar (uitgangspunt van deze situatie voor nu).
Vind jij. En ik ook. Maar je wil de mensen de kost niet geven die vinden dat ze ergens recht op hebben zonder dat ze dat ook daadwerkelijk hebben.
Als de goede band daarom zou verdwijnen dan weet je meteen hoe goed die band echt is. En laten we wel wezen, uitzonderingen daargelaten, na de verhuizing zie je elkaar max een paar keer per jaar nog bij een goede band als je niet in de buurt blijft wonen. Een 'normale' buur zou ik zelfs nooit meer mee afspreken. Die tref je nog eens en zeg je gedag.
Goed punt. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 17:17

franssie

Save the albatross

Er even vanuitgaande dat een goede erfafscheiding belangrijk is ivm je kind zijn er denk ik twee opties zonder al te veel gezeur:
1) Loop weg en zoek iets anders
2) Ga in gesprek met de verkopers en de buren (en laat de verkopende makelaar dit regelen) waarin je voorstelt een notariële akte op te laten stellen waarop de buren meetekenen om afstand te doen van de grond van de oprit en alle gebruiks rechten - eventueel kan je dit ruilen voor de grond van de schuur. Het is dan aan de verkopers om het vooraf op te lossen. Achteraf is altijd gezeik, los van je rechten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-04 12:22
Als je dit huis koopt van vrienden/kennissen zou ik aan hun vragen of ze dit vooraf willen regelen. Je kunt in je bod opnemen dat je het alleen koopt, indien je de volledige rechten hebt/krijgt van de oprit.

Aangezien je kennissen verhuizen is het slimmer als zij eventuele onenigheid met de buren krijgen dan jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Transportman schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:02:
[...]

Vergeet niet dat ruimte ook waarde heeft. Jij wilt de waarde die ze ervaren gaan verminderen, terwijl ze die waarde misschien al jaren ervaren (ongeacht of ze er recht op hebben)...
Je vermindert geen waarde, je maakt slechts een einde aan het uitlenen van een paar vierkante meters. Ze hebben simpelweg al die jaren een mazzeltje gehad.
...Daarnaast is het verplaatsen van klinkers echt wel een rotklus die best wat tijd kost en ook tijd is gewoon wat waard...
Die klinkers verplaatsen zal best een rotklus zijn, maar als de buren de auto op het erf willen parkeren dan zal dat toch moeten. Dat is nu niet echt een argument om de situatie niet aan te pakken lijkt mij.
..Mijn advies, zorg dat je voor de koop met de buren om tafel gaat om dit te bespreken, maar ook of en hoe je ze tegemoet wil komen om de situatie aan te passen. En wees ook bereid om de koop eventueel af te blazen als je er niet uit komt ondanks dat je van bekenden koopt, want dan voldoet het huis niet aan jullie wensen en zure buren kunnen behoorlijk vervelend zijn als je toch door gaat drukken.
Als je inderdaad gezeik verwacht, dan is een ander huis wel een keuze natuurlijk. Ik zou het echter niet als tegemoetkomen en overleggen brengen, maar meer als een aankondiging dat dit gaat gebeuren. Je geeft hen dan wat meer tijd om aan de uitvoering van de oplossing te werken. Want op zich hebben de buren een optie: de auto op hun eigen erf zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
  • Laatst online: 25-04 21:50
Inderdaad, bied ze aan het zo te laten, en dat ze het stuk wat niet van hun is over te kopen, heb je toch wat centjes en geen gezeik.

Als ze er niet mee akkoord gaan, kiezen ze eieren voor hun geld en maak je kadastraal je erfgrens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Nu online
Roenie schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:35:
[...]
Je vermindert geen waarde, je maakt slechts een einde aan het uitlenen van een paar vierkante meters. Ze hebben simpelweg al die jaren een mazzeltje gehad.

[...]
Die klinkers verplaatsen zal best een rotklus zijn, maar als de buren de auto op het erf willen parkeren dan zal dat toch moeten. Dat is nu niet echt een argument om de situatie niet aan te pakken lijkt mij.

[...]
Als je inderdaad gezeik verwacht, dan is een ander huis wel een keuze natuurlijk. Ik zou het echter niet als tegemoetkomen en overleggen brengen, maar meer als een aankondiging dat dit gaat gebeuren. Je geeft hen dan wat meer tijd om aan de uitvoering van de oplossing te werken. Want op zich hebben de buren een optie: de auto op hun eigen erf zetten.
En als het tegen zit zeggen ze bij die aankondiging: "We bellen onze rechtsbijstand/advocaat en u hoort nog van ons". Dan zal TS niet kopen omdat hij niet weet wat hij nou werkelijk koopt, de kennissen van TS zien de koop mislukken omdat TS zich terug trekt en de buren kunnen hopen dat een volgende koper er geen probleem van maakt.

Daarnaast, we weten niet hoe lang deze situatie al zo is, voor hetzelfde geld is die door verjaring of iets de nieuwe werkelijkheid geworden en heeft TS helemaal geen poot om op te staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Transportman op 21-12-2019 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
@Transportman dan niet kopen zou ik zeggen...

Heel simpel toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:54
Snap sommige reacties hier niet. Je gaat toch niet een huis laten gaan omdat je anders gedoe gaat krijgen met de buren?

Lekker boeiend.. Het is van jou dus het is een gunst. Anders niet. Wij hebben overigens ook gedoe gehad met de buren ivm een verbouwing. 4 maanden later stond er een koopbord in de tuin. Zou er zelf niet zo last van hebben maar goed, iedereen is anders :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-04 11:11

mark-k

AKA markkNL

ID-College schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:14:
Snap sommige reacties hier niet. Je gaat toch niet een huis laten gaan omdat je anders gedoe gaat krijgen met de buren?

Lekker boeiend.. Het is van jou dus het is een gunst. Anders niet. Wij hebben overigens ook gedoe gehad met de buren ivm een verbouwing. 4 maanden later stond er een koopbord in de tuin. Zou er zelf niet zo last van hebben maar goed, iedereen is anders :P
Tja, dat kan bij jou zo zijn, maar je kunt ook de pech hebben dat je buren in een belichaming van satan veranderen en je leven elke dag een hel maken. Getreiter is killing voor je gemoedsrust. Dan woon je er ook niet prettig meer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ID-College schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:14:

Natuurlijk laat je een huis daar wel voor schieten. Je betaalt niet alleen voor stenen, maar ook voor buurt en sfeer. Als die sfeer van het begin af aan al kut is, zou geen enkel huis me dat waard zijn.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 22:26

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wij zijn bezig met het kopen van een ander huis (zijn nog volop met het papierwerk bezig) [...]
Wat is de status? Iedereen die roept dat TS gewoon moet weglopen: als er een voorlopig koopcontract is, gaat dat dus niet zomaar meer...

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Er is nog geen gesprek geweest met de nieuwe buren en iedereen weet al dat je het huis moet laten schieten of juist niet.

Ga gewoon eerst praten met de nieuwe buren eventueel met de huidige bewoners er bij.
Vraag ook even hoe het zit met de grond onder de schuur achter. Misschien is er wel heel iets anders aan de hand. Mogelijk is de muur bewust recht geplaatst en heb je een stukje grond van de buren en de buren een stuk van jou.

Eerst informatie inwinnen bij de betrokkenen en dan pas conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gijsje22 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:20:
Sorry hoor, waarom is iedereen zo meelevend met de buren? Zij hebben al jaren voor niets gebruik kunnen maken van iets dat niet van hun is.
Verdiep je even in gewoonterecht en verjaring. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 21-12-2019 20:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:33

Yucon

*broem*

Is er eigenlijk wel bekend wat de buren ervan vinden? Voor hetzelfde geld doen ze het nu gewoon op deze manier omdat het kan. En vinden ze het geen enkel probleem om een paar m2 van die voortuin te bestraten en daar te parkeren. "Tja, het is er gewoon nooit van gekomen omdat het prima ging zo, maar waarom niet".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

CH4OS schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 20:31:
[...]
Verdiep je even in gewoonterecht en verjaring. ;)
Goed plan. Doe dat gerust. Dan kom je er ook achter dat Gewoonterecht hier helemaal niets mee te maken heeft en Verjaring ook niet.
Dit heeft te maken met recht van overpad wat heel mischien over gegaan is in een erfdienstbaarheid.

Zoals al eerder gemeld; gebruik alsjeblieft de juiste termen dan is er wellicht een discussie op basis van feiten mogelijk. Die zie ik hier namelijk maar heel weinig gevoerd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Croga schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 21:06:
...en Verjaring ook niet.
Dit heeft te maken met recht van overpad wat heel mischien over gegaan is in een erfdienstbaarheid.
Als we dan toch elkaar corrigeren;
Daarnaast kan een erfdienstbaarheid door verjaring ontstaan.
Een erfdienstbaarheid kan op twee manieren ontstaan: door vestiging en door verjaring.
Verjaring is dus juist een van de oorzaken van erfdienstbaarheid. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 21-12-2019 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:12

Je geeft aan dat het bekenden zijn. Het zijn dus geen vrienden of kennissen. Ik lees ook in hoe je schrijft dat je een van nature goedgelovig persoon bent, dat is mooi maar enige scepsis is hier wel handig. En ik hoop dat er een makelaar is ingeschakeld. Wat het stuk grond zo problematisch maakt is dat als jij de woning en de grond hebt gekocht, die bekenden er niets meer mee te maken hebben. Dan is het jou “probleem” en dat wil je niet omdat het dan nadelig wordt voor jou: 1. Jij moet een gesprek aangaan met je nieuwe buren. 2. Het levert hoe dan ook stress op. 3. Het kan uitlopen in veel gezeur waar je geen zin hebt. Het kan ook allemaal goed komen, maar ervaring leert dat handel met vrienden alleen kan met hele duidelijke afspraken op papier. Waarom? Het gaat hier om serieus geld, en een aanschaf waar je een groot deel van je leven van wil genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:31
Wim-Bart schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 04:59:

Dit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat een hoop (goede en minder goede) adviezen. Maar hier nog eentje:

Kopen onder voorbehoud dat op datum X schriftelijk is overeengekomen dat de buren geen gebruik meer kunnen maken van de oprit. Laat de kennissen / makelaar dit maar regelen. Komt de schriftelijke bevestiging niet, dan weet je waar je aan toe bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Thijsmans schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 20:23:
[...]

Wat is de status? Iedereen die roept dat TS gewoon moet weglopen: als er een voorlopig koopcontract is, gaat dat dus niet zomaar meer...
Hangt ervan af wat er in dat voorlopige koopcontract staat. Als de verkoper niet kan leveren wat er verkocht is, omdat de buren het in gebruik hebben genomen, dan lijkt mij dat reden tot ontbinding van het koopcontract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:22
Kijk eens of er recht van overpad op zit, niet tekenen voordat je alles juridisch goed dichtgetimmerd hebt, maar waarom neem je geen aankoopmakelaar?

Ik zou in iedergeval in gesprek gaan met de buren dan weet je gelijk of er te praten valt of niet.
Zomaar opeens alles te gaan regelen valt bij veel mensen in het verkeerde keelgat ook al mag dit juridisch.

Menig mens zou niet blij worden als er geen overleg is geweest en men komt aan met een vast besluit op datum x gaat de straat eruit / aanpassingen, de ideale manier om direct buren ruzie te creëren.

[ Voor 53% gewijzigd door mr_evil08 op 22-12-2019 21:16 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:54
mark-k schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:17:
[...]

Tja, dat kan bij jou zo zijn, maar je kunt ook de pech hebben dat je buren in een belichaming van satan veranderen en je leven elke dag een hel maken. Getreiter is killing voor je gemoedsrust. Dan woon je er ook niet prettig meer.
Deed me denken aan een youtube-reeks die ik ooit gezien heb "My neighbour from hell". Is al 6 jaar bezig.
https://youtu.be/GlDEXIrU4Gc

Zoiets wil je dus niet meemaken met je buren.

[ Voor 4% gewijzigd door Arator op 22-12-2019 23:59 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:29
Arator schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:58:
[...]

Deed me denken aan een youtube-reeks die ik ooit gezien heb "My neighbour from hell". Is al 6 jaar bezig.
https://youtu.be/GlDEXIrU4Gc

Zoiets wil je dus niet meemaken met je buren.
Ik heb kerstvakantie dus wat tijd over om deze reeks te kijken maar die buurman was bij mij toch wel gestrekt gegaan, knap dat hij alleen maar blijft filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis2212
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-12-2024
Bob-B190 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:27:
Loop gewoon weg want dit wordt niets
is wel erg makkelijk als de topic poster bv verliefd is op het huis, dan wil je er echt wel alles aan doen om je gelijk te krijgen waar je recht op hebt. ALs je er geen recht op hebt is het helaas en kunnen ze altijd nog besluiten of dit belangrijker is dan het huis zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

nemesis2212 schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:09:
[...]

is wel erg makkelijk als de topic poster bv verliefd is op het huis, dan wil je er echt wel alles aan doen om je gelijk te krijgen waar je recht op hebt. ALs je er geen recht op hebt is het helaas en kunnen ze altijd nog besluiten of dit belangrijker is dan het huis zelf
Daarbij is het nog helemaal niet zeker of er een probleem is.
Alle zorgen worden op het forum neer neergeplempt en iedereen weet precies wat hij wel moet doen.
Maar even langs gaan bij de nieuwe buren is er niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:09
Wat een hoop conclusies worden er al getrokken voordat TS überhaupt met de buren heeft gesproken. Kaart eerst gewoon aan wat je wil bij die mensen en zie hoe het gesprek loopt. (en hou ons op de hoogte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Piet_Piraat7 TS gaf zelf al aan in dit topic eerst de zaken goed dicht te timmeren voordat er met de buren overlegt gaat worden, daarmee geef je indirect al aan de "strijd" aan te gaan ipv eerst te overleggen.

Manier 1: Hallo Buurman ik wordt waarschijnlijk de nieuwe eigenaar maar ik heb een zoontje blah blah blah en wil daarvoor ruimte creëren door de gezamenlijke oprit weg te halen ik weet dat dit vervelend is blah blah blah etc

Manier 2: Hallo Buurman, op datum x gaat de straat eruit er valt niet over te praten besluit staat vast, of nog onpersoonlijker een juridische brief in de bus te gooien op datum x gaat spul eruit.

Optie 2 vind niemand leuk, 1 denkt wat een tuig daar wil ik niks mee te maken hebben etc en blijft daarbij en de ander begint met ruzie/pesterijen, beetje afhankelijk hoe ze in elkaar zitten.

Ook al is het je droomhuis eenmaal buren ruzie kan je leven goed verzieken, ik ken ook wel stelletjes wat van kwaad tot erger gaat zelfs zo erg dat ze met een vuurwapen de camera,s van het dak schieten dit is voor de rechter geweest, zijn fout was dat er toevallig een getuige vanuit straat keek, ze hebben gewonnen maar de pesterijen zijn alleen maar erger geworden.

Ze zijn al regelmatig op de vuist gegaan maar doen daar geen aangifte van omdat ze allebei weten dat het gevolgen heeft.
Kan uitlopen tot simpele pesterijen als hard op de trap stampen tot harde muziek midden in de nacht tot spijkers op de oprit gooien of eieren tegen de ruiten gooien, buurtbemiddeling is een lachertje wat alleen helpt bij kleine gevallen.

Vaak is dan enige oplossing 1 partij gaat verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-04 17:27

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

mr_evil08 schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:10:
@Piet_Piraat7 TS gaf zelf al aan in dit topic eerst de zaken goed dicht te timmeren voordat er met de buren overlegt gaat worden, daarmee geef je indirect al aan de "strijd" aan te gaan ipv eerst te overleggen.

Manier 1: Hallo Buurman ik wordt waarschijnlijk de nieuwe eigenaar maar ik heb een zoontje blah blah blah en wil daarvoor ruimte creëren door de gezamenlijke oprit weg te halen ik weet dat dit vervelend is blah blah blah etc

Manier 2: Hallo Buurman, op datum x gaat de straat eruit er valt niet over te praten besluit staat vast, of nog onpersoonlijker een juridische brief in de bus te gooien op datum x gaat spul eruit.

Optie 2 vind niemand leuk, 1 denkt wat een tuig daar wil ik niks mee te maken hebben etc en blijft daarbij en de ander begint met ruzie/pesterijen, beetje afhankelijk hoe ze in elkaar zitten.

Ook al is het je droomhuis eenmaal buren ruzie kan je leven goed verzieken, ik ken ook wel stelletjes wat van kwaad tot erger gaat zelfs zo erg dat ze met een vuurwapen de camera,s van het dak schieten dit is voor de rechter geweest, zijn fout was dat er toevallig een getuige vanuit straat keek, ze hebben gewonnen maar de pesterijen zijn alleen maar erger geworden.

Ze zijn al regelmatig op de vuist gegaan maar doen daar geen aangifte van omdat ze allebei weten dat het gevolgen heeft.
Kan uitlopen tot simpele pesterijen als hard op de trap stampen tot harde muziek midden in de nacht tot spijkers op de oprit gooien of eieren tegen de ruiten gooien, buurtbemiddeling is een lachertje wat alleen helpt bij kleine gevallen.

Vaak is dan enige oplossing 1 partij gaat verhuizen.
Optie 3: TS koopt huis. Gooit straat op de eerste dag na sluiteloverdracht eruit zonder buren te informeren en wacht vervolgens tot ze bij hem gaan aanbellen. :+

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
BadpunK schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:16:
[...]

Optie 3: TS koopt huis. Gooit straat op de eerste dag na sluiteloverdracht eruit zonder buren te informeren en wacht vervolgens tot ze bij hem gaan aanbellen. :+
Dat is gegarandeerd ruzie om zonder overleg maar wat te gaan doen. :+
Maar hoe zie je dat voor je je auto staat er en opeens gaat een graafmachine de boel eruit halen, dat gaan ze niet doen zonder de auto verplaatst gaat worden ivm aansprakelijkheid van mogelijke schade door uitschieters.

Of je komt thuis en de oprit is opeens weg wat zou jij dan opeens denken? :+
In dat geval zou ik ook zonder overleg bewust de auto op het zand zetten en wachten tot de buren komen(ik heb een 4x4 dus dat komt wel goed). :+

Ik zou het niet uitmaken als de gezamenlijke oprit weg zou gaan maar zonder aankondiging wat doen tja...

[ Voor 51% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2019 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-04 14:05

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Zou gewoon even met de buren praten voordat je de transactie doet. Vaak als je met redelijkheid overlegt komt het wel goed.

Dit lijkt mij toch een prima oplossing? Auto gedeeltelijk in de voortuin.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/unLXbiM.png

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonysaygo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-04 18:12
Ik denk dat de TS iets dergelijks in gedachten heeft.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lNmCVg8.jpg

[ Voor 70% gewijzigd door sonysaygo op 23-12-2019 18:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:42

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vind het vrij makkelijk allemaal van die buren.. De huidige bewoners/verkopers hebben geen enkele reden om het (ooit) te accepteren, behalve escalatie voorkomen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voordat wij met de buren hierover gaan praten wil ik informatie inwinnen over mijn recht.
Dit is werkelijk waar het zoveelste topic op Tweakers met de directe vraag "Wat is mijn recht?" Is dat werkelijk het enige waar je aan denkt in deze situatie? Het is nog niet eens jouw eigendom, je hebt helemaal nog geen recht verworven in deze situatie.

De werkelijke vraag zou moeten zijn: "Ik ben niet zo handig met dit soort situaties, hoe zou ik zoiets aan kunnen pakken?"

Het wordt tijd dat mensen eens van hun schermpje opkijken en in de echte wereld met elkaar in gesprek gaan, schijnt handig te zijn in dergelijke situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
sypie schreef op maandag 23 december 2019 @ 18:55:
[...]

Dit is werkelijk waar het zoveelste topic op Tweakers met de directe vraag "Wat is mijn recht?" Is dat werkelijk het enige waar je aan denkt in deze situatie? Het is nog niet eens jouw eigendom, je hebt helemaal nog geen recht verworven in deze situatie.

De werkelijke vraag zou moeten zijn: "Ik ben niet zo handig met dit soort situaties, hoe zou ik zoiets aan kunnen pakken?"

Het wordt tijd dat mensen eens van hun schermpje opkijken en in de echte wereld met elkaar in gesprek gaan, schijnt handig te zijn in dergelijke situaties.
Waarom in gesprek gaan . Zodra je het hebt gekocht hebt hoef je alleen dat alleen maar te melden Is verder niet jou probleem ... maar hun probleem jou grond punt uit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:21

mwa

sypie schreef op maandag 23 december 2019 @ 18:55:
[...]

Flauw en voegt en weinig toe aan de discussie

[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 24-12-2019 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
mikerosauer schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:05:
[...]

Waarom in gesprek gaan . Zodra je het hebt gekocht hebt hoef je alleen dat alleen maar te melden Is verder niet jou probleem ... maar hun probleem jou grond punt uit
Zo werkt dat niet, je wist van de situatie bij koop, ook is er nog iets van "mandeligheid", een gezamenlijke oprit zomaar afbreken gaat niet zomaar, een rechter kan het ook zo van tafel vegen als bijvoorbeeld de beste man niet meer fatsoenlijk bij zijn woning kan komen, mja ik had allang afgezien van de woning.

Edit: Er zijn wel degelijk situatie,s geweest waarbij de rechter het verboden heeft ondanks op eigen grond, bron kan ik even niet boven water halen.

@sypie Zo zit de mens tegenwoordig in elkaar, gelijk met juridische zaken gooien maar simpel even op de koffie komen en normaal praten met elkaar is vaak niet mogelijk, terwijl je daar juist veel meer mee bereikt.

Je woont jaren naast je buren, je hoeft niet bevriend te zijn maar "vijanden" worden gaat wel degelijk invloed hebben op je privé leven.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2019 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
mr_evil08 schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:23:
[...]

Zo werkt dat niet, je wist van de situatie bij koop, ook is er nog iets van "mandeligheid", een gezamenlijke oprit zomaar afbreken gaat niet zomaar, een rechter kan het ook zo van tafel vegen als bijvoorbeeld de beste man niet meer fatsoenlijk bij zijn woning kan komen.

@sypie Zo zit de mens tegenwoordig in elkaar, gelijk met juridische zaken gooien maar simpel even op de koffie komen en normaal praten met elkaar is vaak niet mogelijk, terwijl je daar juist veel meer mee bereikt.

Je woont jaren naast je buren, je hoeft niet bevriend te zijn maar "vijanden" worden gaat wel degelijk invloed hebben op je privé leven, tijdens het avondeten bijvoorbeeld wordt er geregeld over gepraat etc etc.
gezameleijk of niet niet zolang je kadaster erfschijnding in acht neemt .niks aan de hand hoor kun je daar gewoon een eigen afschijding neer zetten :) geen rechter die dan dwingt je blijft dan tenslotte op je eigen grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:16
mikerosauer schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:05:
[...]

Omdat botweg als een hork iets doen wellicht niet bevorderlijk is voor de relatie met je buren. Best handig als je met je buren door een deur kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikerosauer
TWCRay schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:56:
[...]

Omdat botweg als een hork iets doen wellicht niet bevorderlijk is voor de relatie met je buren. Best handig als je met je buren door een deur kan...
ik hoef geen/goed contackt met de buren . ik woon er meer dan een jaar naast ken ze amper :)
prima hoor .ik slaap er niet minder om.

maar hoezo als een hork . ik doe toch alleen wat ik mag/recht op heb :) wat de buren daar van vinden boeit me geen bal

ik zou zon huis uberhaupt niet willen .van wege de gezamelijke oprit :)

[ Voor 6% gewijzigd door mikerosauer op 23-12-2019 20:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:16
Precies, ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Das precies het horkerige gedrag waar ik op doel.

Gewoon netjes met elkaar omgaan, daar schiet je veel meer mee op. En dat betekent dus ook met elkaar in gesprek gaan over het gebruik van de oprit. Je bent niet alleen op de wereld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-04 23:01
TWCRay schreef op maandag 23 december 2019 @ 20:15:
Precies, ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Das precies het horkerige gedrag waar ik op doel.

Gewoon netjes met elkaar omgaan, daar schiet je veel meer mee op. En dat betekent dus ook met elkaar in gesprek gaan over het gebruik van de oprit. Je bent niet alleen op de wereld.
Ik zie het probleem niet als iemand graag vooraf wil weten wat zijn/haar rechten zijn. Natuurlijk moet je altijd eerst gaan praten, maar als er een ding is wat ik geleerd heb is dat voorbereid voor de dag komen een goed idee is. De kennis die je opdoet hoef je niet te gebruiken, maar mocht het escalleren kan je in ieder geval terugvallen op kennis welke je met een minimale emotie bij elkaar verzameld hebt. Ik kan voorbereid voor de dag komen enkel toejuichen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
TWCRay schreef op maandag 23 december 2019 @ 20:15:

en wat schiet ik daar mee op dan ? juist ja niks dus jij blijft op jou eigendom en ik op de mijne simpel zat toch niks moeilijk aan. afschijding er tussen en je hebt geen probleem of gezeur met je buren .

maar wij hebben geen gedeelde oprit dus contact met buren is 0.0 op de oprit en ik vind dat heerlijk. maar goed is mijn menning wat andere daar mee doen moeten ze zelf weten ,ik zie allen niet in dat andere van mijn grond gebruik mogen maken . waar ik voor betaald heb. jij laat toch ook niet door de buurman in je auto rijden of vind je dat dan weer raar ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@mikerosauer Ik vind je opmerkingen getuigen van weinig besef hoe precair zo'n situatie kan zijn; dat is exact de reden dat TS hier informatie komt inwinnen.

@Reflow heb je al overwogen om vóórdat je deze woning daadwerkelijk koopt wellicht contact te zoeken met de toekomstige buren? Of als voorwaarde in het koopcontract opnemen dat je eerst bevestiging wil van de buren dat de situatie m.b.t. de oprit na overdracht wordt herzien? Misschien wat vreemd maar dan voorkom je wel de komende 10 (?) jaar dat jij en de buren elkaar met de nek aankijken...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-04 13:12
De huidige eigenaren waar we het huis van kopen zijn bekende van ons en ons plan is dus niet het huis te laten schieten.
Ik weet niet hoe "goede bekenden" die bekenden zijn. Andes zou ik eens bij hun informeren, hoe zij tot deze regeling met de buren zijn gekomen en hoe zij verwachten dat de buren op iets dergelijks reageren. Zij wonen er al jaren en hebben vast vaker gecommuniceerd met betreffende buren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
Ik vind het eerlijk gezegd nogal vreemd dat mensen adviseren om de buren de gelegenheid te geven om op andermans grond te parkeren en dat je ruzie gaat zoeken als je er iets van zegt. Deze buren hebben al een stuk grond aan de achterkant in bezit genomen door daar gewoon een bouwwerk op te plaatsen. Nu willen ze zich ook nog een deel van de oprit toe-eigenen.. wat is het volgende?

Ik zou inderdaad gewoon gelijk duidelijk maken wat je plannen zijn en daar kunnen ze het mee doen.. Een fijne burenrelatie werkt 2 kanten op toch? Zij mogen ook moeite doen voor een goede relatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Chntl321 schreef op maandag 23 december 2019 @ 22:28:
Ik vind het eerlijk gezegd nogal vreemd dat mensen adviseren om de buren de gelegenheid te geven om op andermans grond te parkeren en dat je ruzie gaat zoeken als je er iets van zegt. Deze buren hebben al een stuk grond aan de achterkant in bezit genomen door daar gewoon een bouwwerk op te plaatsen. Nu willen ze zich ook nog een deel van de oprit toe-eigenen.. wat is het volgende?

Ik zou inderdaad gewoon gelijk duidelijk maken wat je plannen zijn en daar kunnen ze het mee doen.. Een fijne burenrelatie werkt 2 kanten op toch? Zij mogen ook moeite doen voor een goede relatie...
In ons dorp is het vrij normaal dat als familieleden of vrienden naast elkaar wonen er gebruik gemaakt word van 1 oprit.
Gaat er 1 verhuizen dan word de situatie zo aangepast dat het weer klopt volgens de grenzen zoals opgenomen in het kadaster.

Bij het plaatsen van een schuur over meerdere percelen staan de binnen muren niet altijd precies op de perceel grens omdat je soms zeer ongelukkige ruimtes krijgt. Zie ook de tekening van de TS.
Meestal word de binnen muur zo geplaatst dat je wel evenveel oppervlakte overhoud en er niemand op achteruit gaat.

Maar gewoon even praten is natuurlijk erg eng.

Je zelf voorstellen, hallo ik ben ... en denk er over om het huis te kopen.

Dan de vraag stellen.
Het viel mij op dat de grenzen niet helemaal overeenkomen met de tekening van het kadaster. Weet u misschien hoe dit komt of kunnen we hier samen naar kijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-04 21:15
Ik vind dat mensen moeilijk doen:

1) Je vraagte erst aan de huidige eigenaar aka verkopende partij of er afspraken zijn. En geeft aan dat de situatie zoals die nu is een reden is dat je gaat afhaken. Zijn er verworven rechten, loop je gewoon weg. Einde oefening. Zo niet, zorg dat dit zwart-op-wit komt bij de verkoop.

2) Je gaat - voor de koop - naar de nieuwe bewoners en legt ze vriendelijk uit dat je de sitiatie in de voortuin wil aanpassen. Aan hun reactie kun je meteen zien of het Tokkies™ zijn of niet. Zo ja, wil je daar toch al niet wonen. Maar waarschijnlijk zijn het gewoon redelijke mensen. Die zullen dan wel teleurgesteld zijn, maar het waarschijnlijk ook best begrijpen. Spreek dan een termijn af, waarin je het verwijderd/aangepast wil hebben.

Mensen doen allemaal zo moeilijk. Mijn ervaring is dat de meeste mensen redelijk zijn. En die paar onredelijke kun je niet mee praten, maar enkel oplossen door een Nog Grotere Eikel™ te zijn.
Maar aangezien dat heel erg vermoeiend is en niet voor iedereen weggelegd, zou ik gewoon weglopen bij dat soort deals wanneer mogenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-04 09:21
Altijd mooi dit soort topics en altijd hetzelfde. TS stelt een vraag waar bijna iedereen van denkt "goh, zou je niet eens gaan praten?". Reageert vervolgens nog een keer en het topic verzand in pagina's niet onderbouwde "feitelijke" discussie en het daadwerkelijke resultaat horen we nooit meer...

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Armin schreef op maandag 23 december 2019 @ 23:22:
Ik vind dat mensen moeilijk doen:

1) Je vraagte erst aan de huidige eigenaar aka verkopende partij of er afspraken zijn. En geeft aan dat de situatie zoals die nu is een reden is dat je gaat afhaken. Zijn er verworven rechten, loop je gewoon weg. Einde oefening. Zo niet, zorg dat dit zwart-op-wit komt bij de verkoop.

2) Je gaat - voor de koop - naar de nieuwe bewoners en legt ze vriendelijk uit dat je de sitiatie in de voortuin wil aanpassen. Aan hun reactie kun je meteen zien of het Tokkies™ zijn of niet. Zo ja, wil je daar toch al niet wonen. Maar waarschijnlijk zijn het gewoon redelijke mensen. Die zullen dan wel teleurgesteld zijn, maar het waarschijnlijk ook best begrijpen. Spreek dan een termijn af, waarin je het verwijderd/aangepast wil hebben.

Mensen doen allemaal zo moeilijk. Mijn ervaring is dat de meeste mensen redelijk zijn. En die paar onredelijke kun je niet mee praten, maar enkel oplossen door een Nog Grotere Eikel™ te zijn.
Maar aangezien dat heel erg vermoeiend is en niet voor iedereen weggelegd, zou ik gewoon weglopen bij dat soort deals wanneer mogenlijk.
Ik denk dat idd punt 2 heel belangrijk is. Probeer een goed beeld te vormen van de nieuwe buren en wees heel duidelijk in wat je wilt. Probeer zowel de nieuwe buurman als buurvrouw te spreken, zodat je niet de kans loopt dat buurman er toch anders in staat dan buurvrouw die je sprak.

Als ze vanaf het begin al moeilijk doen zou ik de hele koop staken. Al zullen de meeste mensen denk ik wel begrijpen dat jij die grond weer zelf wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Er is hier volgens mij geen sprake van erfdienstbaarheid door verjaring. Dat kan alleen door voortdurend gebruik waardoor het bezit van de ander wordt beëindigd. Je moet je dus als bezitter gaan gedragen en je auto 1 meter te ver naar rechts parkeren op een gezamelijke oprit lijkt mij daar niet genoeg voor. Ik vermoed dat dit gewoon een gevalletje "ieder weer binnen de lijntjes" wordt, mocht het tot een zaak komen. Als de buurman nou een parkeervak op de bestrating had gekalkt en er "parkeerplaats vrijhouden" bij gekalkt had (of een bordje had neergezet), dan zou je dat wel als een soort bezit kunnen duiden.

Maar de termijn is 20 jaar en na elke "stuiting" begint die termijn opnieuw. Wil je hier geen risico op lopen, dan zul je moeten uitzoeken hoelang de situatie al bestaat en of er ooit "gestuit" is door de toenmalige eigenaar van de grond. Als de termijn van 20 jaar zonder stuiting nog nooit volgemaakt is, dan maken de buren geen kans. Je zou eens kunnen kijken wanneer de buren het huis gekocht hebben. Als dat minder dan 20 jaar geleden is, dan kan er eigenlijk geen sprake zijn van erfdienstbaarheid door verjaring.

Ik ben overigens vanwege dit geneuzel geen fan van gezamenlijke opritten / tuinpaadjes. Leuk dat je er op dat moment geen problemen mee hebt, maar je weet nooit wat je in de toekomst zou willen doen met je tuin of wie er naast je komt wonen als de buren vertrekken.

Ben hier nu bezig met een nieuw, niet-gedeeld, voordeurpad. Ik was bij de buren geweest om te melden dat we een plek bij de voordeur gingen maken om onze bakfiets te stallen. Gewoon op eigen grond, maar het leek me beter om het vooraf even kenbaar te maken. Dat vond de buurman niet mooi hoor. Volgens hem was een fiets in de voortuin meer iets voor huurwoningen en zou het perkje bij de voordeuren veel te klein worden als ik het op onze grond zou gaan bestraten. Dus die kwam vlot daarna met de mededeling dat ze van het gedeelde paadje af wilden als we het plan gingen doorzetten. Die zagen we natuurlijk al aankomen, dus meteen akkoord gegaan met het verwijderen van het gezamenlijke pad. :) Dat was een maand of 3 geleden en ons nieuwe pad, inclusief bakfiets-parking, is nu bijna klaar. De buurman vind dat je alleen iets kunt veranderen aan je tuin tussen maart en oktober, dus die laat over een paar maanden een aannemer komen. Zodra die het nieuwe pad van de buren in grote lijnen af heeft, trek ik het restant van de oude bestrating uit de grond en maak ik die hoek van de tuin af.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 24-12-2019 07:59 ]

Pagina: 1 2 Laatste