De experiabox V10 KPN Glasvezel verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Inleiding
In het verleden heb ik glasvezel afgesloten bij Onsbrabantnet, zij waren de eerste die 100/100mbit aanleverde bij particulieren en mijn ADSL kon hier niet tegenop. Alles mooi en wel heb ik mij ingeschreven, de verbinding gekregen en zo geschiedde. We spreken hier over toch wel zo'n 10 tal jaar terug.

Omdat de routers van toen de snelheid niet aankonden heb ik een eigen PC erachter gezet die het routing deed. Helaas was ik als beginnende tweakers niet zo bezig met beveiliging is de PC naar verloop van tijd gekraakt van buiten af en heb ik deze maar afgebroken en afgevoerd naar het milieustraat. Hierna heb ik een router aangesloten die wel overweg kon met de verbinding. De Netgear R7000.

De Netgear R7000 was simpel in te stellen, een vast IP naar buiten was voldoende om online te gaan en hierna mijn poortjes open te zetten voor de services die ik host. Wat game servers, webservers, VPN en mail.

Het probleem
Helaas is Onsbrabantnet overgenomen en kwamen de diensten bij KPN te liggen. Vanaf hier begon mijn persoonlijke drama. Ook door wat onwetenheid en gebrek aan kennis. Dus hopelijk kan men mij hier verder helpen. De KPN monteur kwam langs, installeerde hun eigen glasvezel (modem?) converter naar ethernet en plaatste de KPN Experia Box V10. Waar ik gevraagd heb om deze in bridge te zetten welke helaas niet mogelijk was. In de rapte heb ik mijn R7000 achter de KPN box gehangen omdat ik op dat moment niet zonder internet kon, dubbele NAT opgezet en de monteur is gegaan. 8)7

In de oude situatie had ik het volgende aangesloten zitten: Interwebz - glasvezel modem OBN - Netgear R7000 - PC's/TV's etc.
In de nieuwe situatie zit het volgende: Interwebz - glasvezel modem KPN - ExperiaBoxV10 -> Telefonie/TV/Netgear -> PC's/ Services

Mogelijke oplossing
- Opzetten van de netgear als access point. Ik heb gelezen dat de Experiabox dezelfde chipset heeft, maar het bereik is dramatisch. Daar waar de netgear toch een stuk verder komt. Wel lost deze oplossing de dubbele NAT niet op. Dit heeft mijn minste voorkeur.
- Een VLAN switch met daar aan de experiabox en R7000. Dit kan maar hoe minder apparaten hoe minder point of failures en we zijn tweakers dit is een optie maar het kan natuurlijk altijd beter.
- De R7000 direct op de glasvezel modem aansluiten. Dit zou mijn voorkeur hebben alleen loop ik hier mee te stoeien.

Wat heb ik al gedaan en wat is er mislukt :9
Netgear 7000 (Laatste originele firmware)
De PPPOE instellingen, hier gaat het denk ik al mis.
De volgende instellingen heb ik ingesteld:
WAN:
username: MACADDRESS@internet
wachtwoord: kpn
VLAN: 6
MTU:1500

LAN:
Poort 1: VLAN 6 -> Switch -> Services/PC's
Poort 2: VLAN 7 - > ExperiaBox -> Telefonie
Poort 3: VLAN 4 -> TV box
Poort 4: Empty

Links erbij gehaald
- https://netwerkje.com/eigen-router
- https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609
- KPN Glasvezel PPPoE settings
- [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3
- [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2

Kleine info puntje
Op allerlei forums lees ik;
- De R7000 is rommel en het is bagger. Dit geloof ik wel maar zou het echt zo inferieur zijn dat zelfs deze simpele configuratie er niet op gaat? En zo ja, onderbouw het en geef geen onderbuik gevoelens.
Ik was niet van plan om nieuwere hardware te kopen omdat "er beter spul op de markt is".

Wel overweeg ik om te kijken naar Merlin of DD-WRT mits mijn AC Wireless beschikbaar blijft.

Bedankt alvast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De R7000 heeft een softswitch waardoor dingen als IGMP snooping voor multicast en packet forwarding best een last op de CPU leggen. De chip die de switching doet kan in principe wel een paar VLANs aan, maar door de interne configuratie worden die al gebruikt om de poorten als 'losse' poorten te gebruiken terwijl die dat dus eigenlijk niet zijn.

Dit betekent niet dat het niet kan werken, maar het betekent wel dat je in elk geval de software zal moeten vervangen. OpenWRT kan het sowieso maar de andere firmwares misschien ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik lees nog niet een echte reden waarom je van de V10 af zou willen buiten "omdat het kan".
- Opzetten van de netgear als access point. Ik heb gelezen dat de Experiabox dezelfde chipset heeft, maar het bereik is dramatisch. Daar waar de netgear toch een stuk verder komt. Wel lost deze oplossing de dubbele NAT niet op. Dit heeft mijn minste voorkeur.
Dat is vreemd. Je zou verwachten dat als je hem in acces point modus zet dat hij niet nog eens zijn eigen IP adressen gaat uitdelen en andere functies van de router overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d5stick
  • Niet online
Caayn schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:39:
Ik lees nog niet een echte reden waarom je van de V10 af zou willen buiten "omdat het kan".

[...]
Dat is vreemd. Je zou verwachten dat als je hem in acces point modus zet dat hij niet nog eens zijn eigen IP adressen gaat uitdelen en andere functies van de router overneemt.
De dubbele NAT is al 1 van de goede redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d5stick
  • Niet online
johnkeates schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:35:
De R7000 heeft een softswitch waardoor dingen als IGMP snooping voor multicast en packet forwarding best een last op de CPU leggen. De chip die de switching doet kan in principe wel een paar VLANs aan, maar door de interne configuratie worden die al gebruikt om de poorten als 'losse' poorten te gebruiken terwijl die dat dus eigenlijk niet zijn.

Dit betekent niet dat het niet kan werken, maar het betekent wel dat je in elk geval de software zal moeten vervangen. OpenWRT kan het sowieso maar de andere firmwares misschien ook.
Hier heb ik iets aan. Ik zal eens pluizen naar de OpenWRT configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:41
Waarom gebruik je de DMZ optie niet?
Je R7000 staat dan als DMZ in de Experiabox, alle poorten worden geforward naar je R7000.
De TV sluit je rechtstreeks aan op de Experiabox, de rest op je R7000.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:25
Ik heb hier zelf ook flink mee zitten stoeien.

Ik had graag een Sophos SG125 UTM in willen zetten om de volgende redenen:
1. Extra bescherming van het eigen netwerk, het is immers een firewall.
2. DHCP en dergelijke zo veel mogelijk in eigen hand te hebben.
3. Oneindige portforwardings aan kunnen maken zonder de EB er tussen te hebben.

Na weken uitzoeken, proberen, met VLAN's en managed switches, firewall in DMZ achter de EB heb ik het maar opgegeven en wacht ik geduldig af tot de vrije keuze voor een router komt.
Ik had vooral veel last met het configureren van de juiste VLAN's in combinatie met IPTV van KPN. Het was werkend, maar na 10 seconden klapte de recorder er uit en was er opeens geen verbinding meer met de EB.

Ik zou zeggen, bespaar de moeite of verdiep je in een EdgeRouter Lite, schijnbaar kan die wel goed overweg met deze functionaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Edgerouter 4 hier. Broertjes en zusjes van die lijn kunnen op zich ook de Experiabox vervangen.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:47

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica