Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Om andermans huis niet te vervuilen hierbij wederom een vers topic over WiFi in een nieuw huis :P

Situatie: Nieuwbouwwoning (200m2), 3 etages en rondom 3 zitplekken in de tuin waar we in de zomer ook gewoon bereik willen hebben (250m2 perceel). Internet via KPN glasvezel, als we verhuisd zijn. Die verhuizing staat ergens tegen maart gepland. Iedere ruimte in het huis heeft een enkele Cat6 liggen.

Wens: overal goede wifi, met een mogelijkheid tot een 2e netwerk voor gasten. Liever geen gastnetwerk met een loginpagina oid, ik wil een 2e netwerk creëren dat alleen toegang tot Internet biedt. Voor wifi: bedraad, dus geen MESH oplossingen. Er ligt maar 1 link per kamer dus mbv switches en vlans wil ik dingen eventueel uit elkaar houden. Bijvoorbeeld een vlan om STB's, Playstations en dat soort dingen alleen naar Internet te laten communiceren en niet naar de rest van het thuisnetwerk.

Ubiquity unify spullen lijken deze usecase prima te ondersteunen en gezien de hoeveelheid topics hier op tweakers werkt dat spul ook goed maar ik sta open voor andere opties.

Mij lijkt dat per etage 1 bedrade lite ap-ac-lite en wellicht nog eentje achterin de garage voor de achterkant van de tuin prima gaat doen wat ik wil. Als Router/Controller dan wellicht een dream machine, of alleen een USG, dan kan dat KPN ding ook in de doos blijven.

Ideeën, tips en commentaar zijn uiteraard welkom :)

Beste antwoord (via Jheroun op 17-12-2019 09:14)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De UDM is prima voor alleen al controller+router functie, dat er twee nanoHD's in zitten is leuk als het werkt, maar als het niet werkt valt het nog mee want het is niet alsof er op dit moment een vergelijkbare controller of router te bestellen is in de UniFi lijn. Zelfs een CloudKey+USG of ERX is duurder dan de UDM en hebben minder goede hardware aan boord.

Je kan goedkoop doen en een Pi voor controller laten spelen en een losse ERX of USG ofzo kopen, maar dat spul is zo'n beetje 4 jaar oude hardware die niet sneller gaat worden, terwijl glasvezel dat wel wordt. Met de UDM kan je met IPS tegen de gigabit aan gaan, dat gaat je op die andere hardware niet lukken.

Eigenlijk is de keuze tussen een UDM of een non-ubiquiti router zoals een x86 PC met OpnSense ofzo.

Ik zou voor een UDM + PoE switch + UniFI AP's gaan. Dan heb je meerdere VLANs met hun eigen subnets, NAT, DHCP, Firewall enz. en gewoon native ondersteund. Tenzij je er meer tijd in wil steken is elke andere optie 'minder' goed.

[ Voor 13% gewijzigd door johnkeates op 17-12-2019 01:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

lier

MikroTik nerd

Mooi(er) alternatiuef zou de pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall (in wall) kunnen zijn. Deze zijn voorzien van ingebouwde switch, waardoor je geen losse seitch nodig hebt. Daarnaast is een accesspoint buiten (zoals de pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)) wel heel erg fijn. Pak dan gelijk een switch die PoE ondersteunt, hoef je niet met lossen injectors te werken.

Allicht heb je het topic al lang gezien, maar alsnog:
[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:34
lier schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:07:
Mooi(er) alternatiuef zou de pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall (in wall) kunnen zijn. Deze zijn voorzien van ingebouwde switch, waardoor je geen losse seitch nodig hebt.
Let wel dat dit 2 nadelen kan kennen:
1 - Storing op een wall-outlet kan als gevolg hebben dat alle achterliggende walloutlets ook niet (goed) functioneren
2 - Management hierop is niet mogelijk.
Indien dat geen bezwaar vormt (en voor thuisgebruik is dat vaak geen probleem) dan is het een heel mooie oplossing.
Daarnaast is een accesspoint buiten (zoals de pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)) wel heel erg fijn. Pak dan gelijk een switch die PoE ondersteunt, hoef je niet met lossen injectors te werken.

Allicht heb je het topic al lang gezien, maar alsnog:
[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3
Aanvullend zou je een Edge router kunnen overwegen ipv een USG. Vond ik zelf wat prettiger werken, maar ook dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34
IMHO zou ik verre blijven van die In-Wall dingen. Ja, is mooi weggewerkt, maar de beperkingen zijn groot. Als management niet mogelijk is, dan kun je je mooie VLANs gedag zeggen. Los daarvan zitten de antennes ook op een barslechte plek, namelijk in een muur. Dat betekent dat dekking en performance lager zal zijn. Je gaat met in-walls vrijwel zeker meerdere per verdieping nodig hebben terwijl je anders met een per verdieping centraal gehangen (ja, idealiter op het plafond) gewone UAP prima uitkomt.

Verder heeft nieuwbouw uitstekende isolatie naar buiten toe. Dat is mooi voor de energierekening, maar WiFi gaat er niet doorheen. Om in de tuin dekking te krijgen zul je echt een outdoor-AP moeten nemen. Kan ook binnen UniFi.

Tenslotte: VLAN voor gastennetwerk e.d. (en KPN TV, mocht je dat willen) met UniFi werkt erg makkelijk en is een sterk argument voor een USG. Het kan allemaal ook via de Edgerouter (exact zelfde hardware met andere software erop), maar je moet het dan wel twee keer (goed) instellen waar het anders in een keer kan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@lier Die inwall dingen vind ik eigenlijk verre van mooi. Die zitten als een soort opbouw op de aansluitpunten, dan kan ik die ronde dingetjes netter wegwerken denk ik. Het ubiquiti topic was ik ook al aan het lezen, maar de topicwarning daar meldt expliciet om vragen in aparte topics te stellen, vandaar ;)

@dion_b Die inwalls sla ik denk ik over ja. Een outdoor AP is ook wel een goede tip. We hebben sowieso aan de buitenkant van het huis nog loze leidingen zitten die we waarschijnlijk niet gaan gebruiken.

Aangezien hier nu drie mensen reageren over unify wordt het in ieder geval dat ecosysteem, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34
Hoho, ik reageer op UniFi omdat je vraagt over UniFi ;)

Neemt niet weg dat het een goed systeem is voor een goede prijs, maar het is niet voor iedereen ideaal - je moet ergens een controller draaien. Dat zou gewoon programma op desktopcomputer kunnen zijn, of (zoals ik doe) een Raspberry Pi ervoor inzetten. Blijft echter gedoe in vergelijking met concurrerende systemen die de controller op een van de AP's of op de router kunnen draaien (waarom Ubiquiti dat nooit in de USG integreerde is me een raadsel). Je moet je ook minimaal verdiepen in hoe de boel werkt. In vergelijking met pakweg Mikrotik is de leercurve veel minder steil, maar het is ook niet zoals TP-Link's Deco "plug in, kies SSID en key en dat is het want meer kun je niet instellen".

Voor mij zit het aardig op de sweet spot, vooral dankzij de geavanceerde opties in de controller. Komt bij: je wilt VLANs. Daarvoor moet je sowieso dingen gaan instellen en veel makkelijker dan USG+UniFi switch(es) en AP's ga je het dan niet krijgen. Goedkoper kan zeker, maar daar moet je meer werk voor verrichten. Het is wederom kwestie van waar je op de lijn tussen ontzorging en opties wilt gaan zitten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
dion_b schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:22:
IMHO zou ik verre blijven van die In-Wall dingen. Ja, is mooi weggewerkt, maar de beperkingen zijn groot. Als management niet mogelijk is, dan kun je je mooie VLANs gedag zeggen.
Dat hoeft natuurlijk niet per definitie. Je kan tagging vaak op de interface zelf meegeven, maar handig is het niet natuurlijk. Uiteraard kan je op het WiFi netwerk wel gebruik maken van VLAN's maar voor zover ik weet niet op de fysieke interfaces.
Los daarvan zitten de antennes ook op een barslechte plek, namelijk in een muur. Dat betekent dat dekking en performance lager zal zijn. Je gaat met in-walls vrijwel zeker meerdere per verdieping nodig hebben terwijl je anders met een per verdieping centraal gehangen (ja, idealiter op het plafond) gewone UAP prima uitkomt.
Daar zal je inderdaad wel wat op inleveren. Vermoedelijk dat je op 5G nog best een aardig bereik over houdt, maar of het volstaat kom je maar op 1 manier achter.
Verder heeft nieuwbouw uitstekende isolatie naar buiten toe. Dat is mooi voor de energierekening, maar WiFi gaat er niet doorheen. Om in de tuin dekking te krijgen zul je echt een outdoor-AP moeten nemen. Kan ook binnen UniFi.
Dat kan natuurlijk ook een voordeel zijn. Je WiFi dekking wil je natuurlijk ook weer niet op plekken hebben waar het niet nodig is. Denk bijvoorbeeld aan de voorkant van de woning. De openbare weg hoef je niet van WiFi te voorzien. Sterker nog, de kans op problemen vanuit onbevoegden is daardoor een stukje groter geworden als connectie op je wifi-netwerk mogelijk is.
Tenslotte: VLAN voor gastennetwerk e.d. (en KPN TV, mocht je dat willen) met UniFi werkt erg makkelijk en is een sterk argument voor een USG. Het kan allemaal ook via de Edgerouter (exact zelfde hardware met andere software erop), maar je moet het dan wel twee keer (goed) instellen waar het anders in een keer kan.
De USG is inderdaad wat een hoop dingen aan gaat daarin gebruiksvriendelijker, maar tegelijkertijd ook beperkter. Het is maar waar je voorkeur ligt. Alle twee zijn verder prima routers.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
De dream machine lijkt me overigens steeds handiger, router, controller, AP en security functies in een enkel apparaat. Goedkoop is het niet maar als het werkt mag het ook wat kosten. Dat vind ik toch handiger dan een router en een Pi als controller en een losse switch.

Anyhow, dank voor het meedenken, ik ben er wel uit (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En dan zet je je UDM in de meterkast, kan dat ding vervolgens niet fatsoenlijk zijn AP functie vervullen en zit je met een dure router opgescheept.
Doe jezelf een lol, losse router en switch in de meterkast en losse AP's. USG en een 8 poort PoE switch zijn net zo duur en de controller knal je op een Pi. Kun je meteen Pihole draaien.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@The Eagle Ja, da's echt een stuk makkelijker ja ;) Als die AP overstemd wordt door de meterkast is het minder werk om toch ff een dubbele cat6 naar een centraal punt te trekken en hem daar neer te zetten.

Daarnaast heb je een USG pro nodig om dezelfde throughput met security functies aan te hebben. Maargoed, ik heb mezelf al overtuigd, nu eerst dat Internet op het nieuwe adres maar eens aanvragen anders heeft het allemaal vrij weinig zin.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De UDM is prima voor alleen al controller+router functie, dat er twee nanoHD's in zitten is leuk als het werkt, maar als het niet werkt valt het nog mee want het is niet alsof er op dit moment een vergelijkbare controller of router te bestellen is in de UniFi lijn. Zelfs een CloudKey+USG of ERX is duurder dan de UDM en hebben minder goede hardware aan boord.

Je kan goedkoop doen en een Pi voor controller laten spelen en een losse ERX of USG ofzo kopen, maar dat spul is zo'n beetje 4 jaar oude hardware die niet sneller gaat worden, terwijl glasvezel dat wel wordt. Met de UDM kan je met IPS tegen de gigabit aan gaan, dat gaat je op die andere hardware niet lukken.

Eigenlijk is de keuze tussen een UDM of een non-ubiquiti router zoals een x86 PC met OpnSense ofzo.

Ik zou voor een UDM + PoE switch + UniFI AP's gaan. Dan heb je meerdere VLANs met hun eigen subnets, NAT, DHCP, Firewall enz. en gewoon native ondersteund. Tenzij je er meer tijd in wil steken is elke andere optie 'minder' goed.

[ Voor 13% gewijzigd door johnkeates op 17-12-2019 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
kroegtijger schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:16:
[...]

Dat hoeft natuurlijk niet per definitie. Je kan tagging vaak op de interface zelf meegeven, maar handig is het niet natuurlijk. Uiteraard kan je op het WiFi netwerk wel gebruik maken van VLAN's maar voor zover ik weet niet op de fysieke interfaces.

[...]

Daar zal je inderdaad wel wat op inleveren. Vermoedelijk dat je op 5G nog best een aardig bereik over houdt, maar of het volstaat kom je maar op 1 manier achter.
Ik moet zeggen ik heb 3 In wall AC's in huis, en ik heb mijn IPTV gewoon kunnen vlannen naar 1 van de poorten op een van mijn in walls. Heb hier wel een apart profiel voor moeten maken geloof ik, was even wat gepiel en minder straightforward dan ik initieel had gedacht en dan het was van het tag van iptv vlan op de poort op de switch, ik had eerst vlan+lan nodig op de poort naar de in wall ac en daarna alleen iptv op interface #1 van de in wall ac.

Voor de rest is het bereik echt zeer goed te noemen. Initieel wat wisselend met ios devices, maar na wat tuning ed., wat voor alle AP's geldt als ik het mag geloven, ben ik dik tevreden.

Dus afhankelijk van je bereik en je bedradingsplan, zou je best centraal voor een UDM kunnen gaan en je blindspots opvullen met in wall ac's die bedraad worden gevoed. je hebt dan wel een POE adapter nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizzy op 17-12-2019 11:20 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timoo0oo
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-08 20:42
Wat ik hier niet genoemd zie worden, als je later wilt uitbreiden met de Camera's van Unifi (waar ik zelf erg over te spreken ben) is het misschien toch een beter idee om naar de CloudKey (gen2) te kijken, deze draait native ook de controller software voor je Camera's.

Verder heb ik zelf de USG, Unifi SW - 60W, AP-LR en 2 keer de Unifi G3 Flex HD dus ik ben wel pro unifi te noemen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 15:24
kroegtijger schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:50:
Let wel dat dit 2 nadelen kan kennen:
1 - Storing op een wall-outlet kan als gevolg hebben dat alle achterliggende walloutlets ook niet (goed) functioneren
2 - Management hierop is niet mogelijk.
Indien dat geen bezwaar vormt (en voor thuisgebruik is dat vaak geen probleem) dan is het een heel mooie oplossing.
Wat bedoel je met storing... een slechte ethernet kabel (die dingen worden namelijk via ethernet verbonden met je centrale switch) is hetzelfde al zou je geen in-walls gebruiken.

De inwalls zijn trouwens volledig te beheren vanuit de Unifi interface (inclusief het zetten van VLAN's op de fysieke poorten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
r2504 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:59:
[...]

Wat bedoel je met storing... een slechte ethernet kabel (die dingen worden namelijk via ethernet verbonden met je centrale switch) is hetzelfde al zou je geen in-walls gebruiken.
Het kan een slechte kabel zijn, maar eigenlijk geldt het voor elk fysiek defect eraan natuurlijk. De kabel is slechts een mogelijkheid.
De inwalls zijn trouwens volledig te beheren vanuit de Unifi interface (inclusief het zetten van VLAN's op de fysieke poorten).
Ah da's dan wel weer netjes. Ik dacht dat deze unmanaged waren, maar dat scheelt dus weer

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 15:24
Een slechte kabel heeft trouwens enkel een impact op de betreffende in-wall (er zijn geen achterliggend in-walls, iedere in-wall verbind je normaal rechtstreeks met je switch). Ik denk dat je er echter van mag uitgaan dat dit zich niet voordoet en je het anders zou repareren (het is dus een non argument).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Vanmiddag zijn we met de trekveer aan de slag geweest. Ze hebben de ringleidingen die we hadden besteld wat raar aangelegd waardoor er eigenlijk 6 loze leidingen bij zijn gekomen. Ik denk dat er iemand 4 loze leidingen had gemaakt en dat ze er daarna achter kwamen dat het één ringleiding had moeten zijn. Raar, maar best handig dus.

Netto effect is dat we 2x cat6 door een van die extra leidingen hebben gelegd dus in het midden van de woonkamer gaat waarschijnlijk zo'n dream machine het hart worden, met een paar uitlopers naar punten met slechte wifi dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• possiey
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-07 22:56
Jheroun schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:17:

Netto effect is dat we 2x cat6 door een van die extra leidingen hebben gelegd dus in het midden van de woonkamer gaat waarschijnlijk zo'n dream machine het hart worden, met een paar uitlopers naar punten met slechte wifi dekking.
Ik ben benieuwd hoe het nu, een aantal maanden later, in je nieuwe woning gaat mbt de WiFi.
Heb je de UDM gekocht?
En welke / hoeveel accespoints heb je nu draaien?

Ik verwacht morgen mijn UDM te ontvangen en daarnaast wil ik ook beginnen met een extra AP op zolder vandaar mijn interesse..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Ik ben na dit topic vooral verder gaan kijken in het algemene ubiquiti topic, dus doe dat ook vooral als je dat niet al deed.

Ik heb een UDM, een 8 poorts POE switch en een Nano HD, die laatste wordt met POE gevoed door de switch.

Werkt an sich prima, makkelijk door de ingebouwde controller, gastenportaal aanmaken was ook een makkie, draait helemaal prima en overal goede wifi. Ik had me alleen niet gerealiseerd dat de UDM nogal nieuw is en dus qua features nog wat achter loopt. Ik wilde mijn KPN modem graag weghalen maar helaas kan de UDM niet overweg met IPTV. De UDM staat dus als losse router achter de KPN box. In de praktijk heb ik daar overigens geen last van maar een apparaat minder is in mijn optiek altijd beter.

De UDM staat naast de TV in de woonkamer. Die is met 2x cat6 verbonden aan de switch die in de meterkast staat. De losse AP staat op de overloop van de 1e etage. Die wilde ik op de 2e etage hebben maar op de cat6 daar heb ik het stekkertje kennelijk niet helemaal goed gemonteerd dus daar deed die het niet :P . Dat heb ik uiteraard nog niet gefixed maar met de AP op de etage hieronder krijg ik op de werkkamer op zolder nog steeds de volle 100 mbit van mijn glasvezel binnen dus het is wel best zo.

Bereik in de tuin lijkt tot op heden ook redelijk, de AP in de UDM komt redelijk door de dubbele beglazing heen. Die Nano HD is volgens mij een stuk beter dus idealiter zou ik de UDM en de AP om moeten draaien maar dan zou ik nog een cat6 naar zolder moeten trekken en daar heb ik nu we verhuisd zijn eigenlijk gewoon geen zin meer in, zeker niet aangezien alles prima werkt.
Pagina: 1