Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-12-2024
Goedemiddag medetweakers,

Mijn vriendin en ik willen in het nieuwe jaar samen een rekening openen. Dit zodat we de financiën iets makkelijker kunnen ordenen, terwijl we nog wel onze eigen aparte rekeningen houden.

De gezamenlijke rekening zou gevuld worden met ons beide loon, en vanuit daar keren we voor onszelf weer een zakcentje per maand uit mocht dit nodig zijn.

Mijn vriendin zit momenteel bij de Rabobank en ik zit momenteel bij ING. Een extra rekening openen binnen ons eigen overzicht hebben we het over gehad maar willen we eigenlijk vermijden,

Welke ervaringen hebben jullie met de verschillende banken (Ook qua kosten en gebruikersvriendelijkheid) en een gezamenlijke rekening?

Hebben jullie verder nog tips voor het samen regelen van de financiën?

Even ter extra info, we wonen momenteel al samen en het is de bedoeling dat de lonen op de grote hoop gaan en dat daarvan dan weer alle verzekeringen / belastingen / huur afgetrokken gaan worden.
Momenteel verdelen we de kosten gewoon ongeveer gelijk.

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-05 16:51
Hier zijn letterlijk al honderden adviezen en tips over gegeven. Ik stel voor dat je bijv. eens in dit topic gaat lurken: Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:04
Ik en mijn vrouw hebben toen we samen gingen wonen ook een gezamenlijke rekening geopend. We hebben uitgerekend wat onze maandelijkse lasten zouden zijn (huur, verzekeringen, uitjes, boodschappen etc). En maandelijks een bedrag overgemaakt van onze eigen rekening (waar ons loon op werd gestort) naar onze gezamenlijke rekening. Pas toen we echter over gingen op de koop van een huis hebben we onze salarissen op één rekening gezet. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:41
Wij hebben het andersom geregeld: loon op de eigen rekening en maandelijks een vast bedrag naar de gezamenlijke rekening. Zo voorkom je gedoe als je een keer iets extra’s voor mezelf wil kopen.

Wanneer je het op je voorgestelde manier doet, maak goede afspraken over wat een ieder maandelijks mag uitgeven (ook al vind de ander dat verspilling) / wat je maandelijks los van elkaar wilt sparen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Als het om de beheersing van de (bank)kosten gaat, dan zou ik de eigen rekeningen sluiten en alleen een en/of rekening aanhouden. Maak twee extra spaarrekeningen aan (een voor jou en een voor je vriendin) en stort dat je X bedrag naar toe. Koop je wat alleen voor jezelf is, dan maak je dat van je eigen spaarrekening weer over naar de (gezamenlijke) betaalrekening waar je het in eerste instantie mee hebt betaald.

Je kunt niet iets "stiekem" kopen, want alle transacties zie je. Als je nog wel "stiekem" iets wilt doen, zal je toch een aparte betaalrekening (met dito kosten) moeten aanhouden. Vraag jezelf dus af wat het waard is om een extra rekening te hebben (of niet).

Mijn ervaring(en):
Toen ik van baan ben gewisseld (5 jaar terug ofzo), heb ik mijn salaris op de en/of rekening gezet. Niet veel later volgde mijn vrouw en zijn we dus van drie keer bankkosten terug gegaan naar een keer bankkosten (nee, je wordt er niet rijk van, maar waarom drie keer betalen als het ook met een keer afkan).
Nu maak ik mij niet druk om de verhouding, maar dat komt ook omdat we al lang (>10 jaar) samen zijn en kinderen hebben.
De enige afspraak die we hebben over de uitgaven: Niet meer uitgeven dan dat er binnen komt. Verder kan ik mij er totaal niet druk over maken, hoeveel geld er waar naar toe gaat. Zolang iedere maand maar netjes op tijd alle vaste lasten betaald kunnen worden, er voor de kindjes en onszelf een vast bedrag wordt gespaard en we niet rood staan.
Grote uitgaven (>1.000 euro) doen we in overleg, maar als zij een keer wilt shoppen (voor zichzelf of de kinderen) dan mag ze wat mij betreft los gaan. Zo heeft ze vorige keer met een weekendje shoppen ruim 1.500 euro uitgegeven aan van alles en nog wat. Het zal wel nodig geweest zijn denk ik dan :+
Maargoed, wij weten ook van elkaar dat we niet hele gekke of dure hobby's hebben of een vreemd uitgaven patroon, dus af en toe zo'n uitspatter kunnen we prima hebben. Gaat ze dit maandelijks doen, dan is het een ander verhaal en trap ik echt wel even op de rem. Maar ook dat gaat gewoon in goed overleg met elkaar, zonder te wijzen of te beschuldigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
Het topic over verdelen heb ik ook wel wat doorgelezen, maar de hoofdvraag is eigenlijk hoe we de rekeningen het beste kunnen openen en waar.

Ik zit zelf heel fijn bij de ING, en zij zit lekker bij de Rabo, maar als het handiger is om bijvoorbeeld langzaam over te stappen naar bijvoorbeeld SNS dan kijk ik daar ook graag naar.

Ik neem de tips in dit topic ook erg ter harte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:44
Bij de Rabo kan je via de app eenvoudig een gezamenlijke rekening openen. Je vriendin kan dat makkelijk aanvragen via haar app. Je hoeft niet langs de bank. Geen idee hoe makkelijk dat bij de ING is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-05 12:32
Hier ook een topic dat praktisch hetzelfde onderwerp dekt als waar je nu naar vraagt:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1960874
Welke ervaringen hebben jullie met de verschillende banken (Ook qua kosten en gebruikersvriendelijkheid) en een gezamenlijke rekening?
Voor het vergelijken van bankrekeningen zijn meerdere websites via google bereikbaar. Ook heeft de Consumentenbond een vergelijker.
In het PFSL deel van dit forum heeft bijna iedere bank wel zijn eigen ervaringen topic.

Dit topic lijkt me vooral geopend uit luiheid.

[ Voor 5% gewijzigd door m181087 op 11-12-2019 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:38
Ik denk dat je je vooral moet afvragen wat je wil. Wat is de beste bank voor jullie?
- Goedkoopste maandlasten
- Hoogste rente (if any)
- 'groene' bank?
- Fijnste app?

Wat heb je nodig, wat zoek je, dat is volgens mij de vraag die je moet willen beantwoorden.
Je gaat dingen aanpassen, doe het dan gelijk goed :P laat je niet beperken door de bank die je ouders voor je hebben gekozen...

Wij hebben het zelf via Bunq geregeld.

Wel best duur aan de ene kant, aan de andere kant, ik hou echt van die app. Het aanmaken van verschillende rekeningen waarvan een paar gedeeld zijn over ons beide, geeft ons heel veel grip op wat we per maand uitgeven. Ook het automatische overzicht (ja, rabo doet dit tegenwoordig ook, maar als je het mij vraagt werkt dat voor geen fuck) maakt heel veel duidelijk.
Als je dat combineert met persoonlijke rekeningen waar je gewoon mee kan kopen wat je wil kopen (en een cadeautje dus niet gelijk op de gezamenlijke rekening komt), vind ik erg fijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Richh op 11-12-2019 13:48 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:04
Jimster schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:41:
Bij de Rabo kan je via de app eenvoudig een gezamenlijke rekening openen. Je vriendin kan dat makkelijk aanvragen via haar app. Je hoeft niet langs de bank. Geen idee hoe makkelijk dat bij de ING is.
Klopt, heeft mijn vrouw ook op deze manier gedaan. Ik bij ING, zij bij Rabo, gezamenlijke rekening ook bij Rabo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
Milo85 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:47:
[...]

Klopt, heeft mijn vrouw ook op deze manier gedaan. Ik bij ING, zij bij Rabo, gezamenlijke rekening ook bij Rabo.
Ik ga dit vanavond even met haar bekijken, hoeveel daar mogelijk is. Dit klinkt wel als de beste oplossing namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-05 15:52
Jimster schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:41:
Als één van de twee rekeninghouders nog geen klant is bij de betreffende bank moet die nog wel op de een of andere manier een kopie identiteitsbewijs inleveren. Alle banken in Nederland zijn namelijk verplicht dat te hebben van al hun rekeninghouders.

Ik heb bijvoorbeeld ING, mijn vriendin SNS, we hebben de samenrekening nu ook bij de SNS. Dat konden we inderdaad in de app aanvragen, maar voordat die actief was moest ik toch echt met m'n id-bewijs langs een SNS-kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
Bij abn amro kun je rekeningen van ale banken toevoegen aan hun app.

Niet de echte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:08
Zelfde situatie hier: ik zit bij ING, vrouw bij Rabo.
We hebben een extra (en/of-)rekening geopend onder mijn ING account.
Nadeel is dat zij nu bij internetbankieren ook mijn eigen rekening kan zien en daar ook uitgaven vanaf kan doen. Haar alleen toegang geven tot de en/of rekening kon alleen als ze zelf ook een ING-rekening had (aldus ING zelf)

Ik zou dus adviseren om de gezamenlijke rekening NIET bij ING onder te brengen.

En oh ja: zet je geld-piramide andersom: salaris laten storten op je eigen rekening, en dat wat er nodig is voor de gezamenlijke lasten overboeken maar de gezamenlijke rekening. Bespaart je een hele hoop potentieel gezeik. Financiën zijn niet romantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:53
Ik zit zelf bij de Rabo, mijn vriendin bij de ABN, onze gezamenlijke rekening is bij de ASN. Persoonlijk vind ik het geen probleem om twee apps/banken te hebben. De applicatie van ASN vind ik ook beter werken dan die van de Rabo.

We hebben dus geen inzicht in elkaars privé rekeningen, wat mij ook niet wenselijk lijkt. Ik zou je salaris ook op je eigen rekening laten storten.

M'n privé rekening is m'n pretrekening, de gezamenlijke voor saaie burgerlijke dingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sebas1979 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:47:
Nadeel is dat zij nu bij internetbankieren ook mijn eigen rekening kan zien en daar ook uitgaven vanaf kan doen. Haar alleen toegang geven tot de en/of rekening kon alleen als ze zelf ook een ING-rekening had (aldus ING zelf)

En oh ja: zet je geld-piramide andersom: salaris laten storten op je eigen rekening, en dat wat er nodig is voor de gezamenlijke lasten overboeken maar de gezamenlijke rekening. Bespaart je een hele hoop potentieel gezeik. Financiën zijn niet romantisch.
interessant. Wij hebben binnenkort een afspraak voor een en/of rekening bij de ING.
Ik zit zelf bij de ING zowel privé als zakelijk en mijn vriendin heeft een SNS rekening. Mogelijk is een rekening bij SNS onder brengen toch handiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:23

Rmg

Bij de rabo krijgt je partner een aparte inlog op alleen de gezam. rekening.
Zij kan niet bij jouw prive betaal en spaarrekeningen.

Als ik inlog bij mijn rabo krijg ik een overzicht met mijn betaal en spaar rekening en de gezamelijke betaal en spaarrekening.

Mijn vrouw ziet alleen de gezamenlijke betaal & spaarrekening, Ze heeft zelf de meeste zaken bij de ING lopen geloof ik

[ Voor 49% gewijzigd door Rmg op 11-12-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Rmg schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:56:
Bij de rabo krijgt je partner een aparte inlog op alleen de gezam. rekening. Zij kan niet bij jouw prive betaal en spaarrekeningen.
Alleen hebben wij beide al een andere bank. ING en SNS, dan zouden we nog een extra bank + app krijgen. Ik combineer het liever met of de SNS of de ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
Rmg schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:56:
Bij de rabo krijgt je partner een aparte inlog op alleen de gezam. rekening.
Zij kan niet bij jouw prive betaal en spaarrekeningen.

Als ik inlog bij mijn rabo krijg ik een overzicht met mijn betaal en spaar rekening en de gezamelijke betaal en spaarrekening.

Mijn vrouw ziet alleen de gezamenlijke betaal & spaarrekening, Ze heeft zelf de meeste zaken bij de ING lopen geloof ik
Dat is ons uitgangspunt ook, we hebben beide dezelfde (dure) hobby, maar dan nog hoeven we niet bij elkaar in de portemonnee te kijken wie wat uitgeeft. (Ik besteed namelijk mijn centjes anders in de hobby dan dat zij doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 22:23

Rmg

Venraiden4K schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:00:
[...]

Dat is ons uitgangspunt ook, we hebben beide dezelfde (dure) hobby, maar dan nog hoeven we niet bij elkaar in de portemonnee te kijken wie wat uitgeeft. (Ik besteed namelijk mijn centjes anders in de hobby dan dat zij doet)
Ja dan kan je in ieder geval bij de rabo prima een gezamenlijke rekening aanmaken, heb je niet nog een extra bank waar je mee zaken doet en is prive en gezamenlijk alsnog gescheiden. Volgens mij scheelt het ook weer kosten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mijn vriendin heeft ABN Amro en ik heb Rabo. Als gezamenlijke rekening hebben we eigenlijke een beetje random voor ASN Bank gekozen (sympathie-factor vanwege de 'groene' inslag). Hierop storten we beide elke maand ons deel voor de gezamenlijke kosten en automatische afschrijvingen. Ik vind deze scheiding qua rekening wel ideaal, zodat we uitgaven van onze eigen rekeningen niet aan elkaar hoeven te verantwoorden.

Wat ik wel handiger zou vinden als we alle drie de rekeningen bij dezelfde bank hebben staan, zodat je niet met verschillende logintokens zit. En wat ik daarbij nog handiger zou vinden is om dan een bank te kiezen met een universele token, zoals die van de Rabobank. Die is door iedereen te gebruiken. De token van de ASN Bank is persoonlijk en dus alleen door jezelf te gebruiken (we hebben dus 2 van die dingen waar ik met stift mijn naam op heb gezet, omdat we ze anders door elkaar halen). Het is vanzelfsprekend handiger dat je gewoon 1 zo'n ding in de woonkamer hebt liggen die beide kunnen gebruiken voor alle rekeningen. Ook als we nu op vakantie gaan en voor de zekerheid de tokens mee willen nemen voor onverwachte bankzaken dan moeten we nu 4 van die dingen meenemen, terwijl als we alles bij Rabobank hadden 1 genoeg was. Dat zijn wel dingen waar ik op zou letten als ik nu een nieuwe gezamenlijke rekening zou openen.

[ Voor 11% gewijzigd door Palomar op 11-12-2019 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Bedoel je de raboreader, want volgens mij gaan ze daar vanaf stappen en moet je net als veel andere banken inloggen dmv een code/bevestiging op je telefoon, 2FA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Viper® schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:37:
Bedoel je de raboreader, want volgens mij gaan ze daar vanaf stappen en moet je net als veel andere banken inloggen dmv een code/bevestiging op je telefoon, 2FA.
ja idd, maar een code op de telefoon is nog veel beter. Dan heb je helemaal geen los apparaatje meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:44
Vloris schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:43:
[...]

Als één van de twee rekeninghouders nog geen klant is bij de betreffende bank moet die nog wel op de een of andere manier een kopie identiteitsbewijs inleveren. Alle banken in Nederland zijn namelijk verplicht dat te hebben van al hun rekeninghouders.

Ik heb bijvoorbeeld ING, mijn vriendin SNS, we hebben de samenrekening nu ook bij de SNS. Dat konden we inderdaad in de app aanvragen, maar voordat die actief was moest ik toch echt met m'n id-bewijs langs een SNS-kantoor.
Bij de Rabo kan je dit digitaal inleveren als nieuwe klant. Volgens mij moet je zelf de RFID scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 19:43
Sebas1979 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:47:

Dat is gek.. los van het feit dat dit op zichzelf al heel gek zou zijn, is dat hier zeker niet het geval.

Mijn vriendin heeft haar eigen login maar kan alleen onze gezamenlijke rekening zien (en niet mijn ING rekening)
Pagina: 1