Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Mijn vriendin en ik wonen niet officieel samen. We hebben ieder onze woning en zijn ook af en toe bij de 1 en dan bij de ander, doch doen we vrijwel alles financieel samen.
Zo sparen we beide voor een (gezamenlijk) huis, splitten de boodschappen etc etc.

Eigenlijk willen we het wat overzichtelijker gaan maken door een gezamenlijke rekening te nemen. Zo hebben we beide overzicht wat er nu gespaard is en wat bepaalde uitgaves zijn. Idealiter hebben we dan 1 rekening en een spaarrekening. We storten ieder een vast bedrag voor het sparen per maand en ieder een vast bedrag voor de lasten (boodschappen bijvoorbeeld).

----

Nu wil ik een afspraak maken bij een accountant over 'hoe' we dit het beste kunnen doen maar ik wilde al wat informatie inwinnen.

---

Wat ik dus weet is dat:

- De relatie van de rekeninghouders maakt niet uit, maar onderling vertrouwen is wel heel belangrijk
- Aangifte: Elke rekeninghouder geeft namelijk het bedrag op dat hij of zij op de rekening heeft gestort.

Nu zit ik gelijk met de vraag hoe je dat berekend als:
- ieder 1000 p/m inlegt
- gezamenlijk 300 p/m voor boodschappen worden uitgegeven.

Immers:
Houd dus gedurende het jaar goed bij voor welk saldo jij verantwoordelijk bent. Hoeveel heb jij gestort en hoeveel heb jij opgenomen?
Eigenlijk komt daarna weer mijn volgende vraag:

Is het dan niet maar gewoon handiger om dit allemaal maar niet te doen totdat we wel fiscaal partners zijn om alle administratie te voorkomen? Ons doel is puur gemak bieden voor onze financiële situatie. We sparen beiden en willen het fair en inzichtelijk maken voor elkaar.

Ik ben ook zeer benieuwd hoe andere hier mee om gaan :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 16:35

Kraz

Saving the world

Wij hebben een gezamelijke rekening genomen en storten daar beide de helft van het totaalbedrag op wat we hebben aangezamelijke kosten.

Wel sparen we beiden op een eigen rekening.

Ik zou dus gaan kijken wat je kwijt bent aan gezamelijke kosten en dat delen door 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:50
Bij veel banken kan je gewoon aan het einde van het jaar (of wanneer je wilt) een csv downloaden. Kan kan je in een boekhoud paket (of gewoon in excel) heel snel filteren wie er wat heeft ingelegd. Zo kun je in iedergeval aan elkaar laten zien wat je gedaan hebt.

Wel zou ik de gezamelijke rekeing houden voor gezamelijke uitgaven. Je krijgt dan geen probleem met wie/wat heeft uitgegeven (het is namelijk allemaal samen).

Wat wel natuurlijk kan is dat als je de 1e van de maand allebei geld stort dat je de laatste even kijkt hoeveel er staat en dat dan naar de spaarrekening verschuift (en ook dat kan heel goed achteraf)

[ Voor 55% gewijzigd door Batavia op 05-12-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickp0078
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-08 08:16
Wij hebben een gezamenlijke rekening, hier wordt alle gezamenlijke, vaste lasten vanaf gehaald.
Ik hou bij wat voor vaste lasten we hebben per maand, dat gedeeld door twee, dat bedrag maken we iedere maand over naar het gezamenlijke rekening.
Wel sparen we op ons eigen rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 05:18
Is het dan niet maar gewoon handiger om dit allemaal maar niet te doen totdat we wel fiscaal partners zijn om alle administratie te voorkomen? Ons doel is puur gemak bieden voor onze financiële situatie. We sparen beiden en willen het fair en inzichtelijk maken voor elkaar.
Het makkelijkst is om alleen een gezamenlijke rekening te openen voor dagelijkse gedeelde kosten. Dan hoef je ook nooit wat uit te rekenen, want die rekening is gewoon min of meer leeg aan het eind van het jaar. Sparen kan je prima op je eigen rekening doen, want wat is het nut om dat samen te doen als je alsnog alles aan het eind wil terugrekenen naar wat van wie is?

Overigens zie ik niet in wat het uitmaakt in dit verhaal of je wel of niet fiscaal partner bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:50
Hielko schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:05:
[...]
Overigens zie ik niet in wat het uitmaakt in dit verhaal of je wel of niet fiscaal partner bent.
Als ik het goed begrijp is het plan te gaan samenwonen/trouwen/vergelijkbare constructie waarbij alles gewoon op 1 hoop gegooid word en niet meer gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:47
Je maakt het ingewikkelder dan het is TS.

1. Maak via je bank een gezamelijke rekening aan, vaak kan dit online.
2. Spreek af hoeveel je per maand wilt overmaken naar die rekening. Zoals velen hier doen wij bijv vaste lasten delen door 2 en dan nog elk 100 erbij om te sparen voor vakanties etc.

Gaat vast niet om zulke gigantische bedragen dat iemand opeens met 10k wegloopt. Mocht je uit elkaar gaan dan deel je wat er op de rekening staat toch gewoon door twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10

de Peer

under peer review

Bespaar aub het geld dat je aan een accountant kwijt bent voor iets wat je toch ook wel vrij eenvoudig zelf kunt vinden met een paar google-opdrachten.

Er zijn ook genoeg rekeningen (bijvoorbeeld bunq) waarbij je meerdere potjes (met eigen iban) hebt die je allebei kunt beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:49
Let op dat de bank ook een saldo doorgeeft aan de belastingdienst. In het geval van een en/of rekening zullen ze dat waarschijnlijk tweemaal doen, eenmaal per BSN.

Je aangifte box 3 wijkt dus af van de automatisch door de bank aangeleverde gegevens. Bij kleine afwijkingen corrigeren ze je aangifte automatisch. Gaat het om grote bedragen, dan belandt je zo in een bezwaarprocedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 05:18
Batavia schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:08:
[...]

Als ik het goed begrijp is het plan te gaan samenwonen/trouwen/vergelijkbare constructie waarbij alles gewoon op 1 hoop gegooid word en niet meer gedeeld.
Trouwen of iets dergelijks snap ik, dan verander je mogelijkerwijs afspraken over eigenaarschap. Maar wel of niet fiscaal partnerschap veranderd niks tov de huidige situatie, behalve wat dingen voor je belastingaangifte en evt toeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zo complex is het niet volgens mij. Open inderdaad een en/of rekening bij een bank, stort daar beide maandelijks een X bedrag op. Het makkelijkste is om allebei eenzelfde bedrag te storten, want dan is inleg 50-50 (of spreek anders met elkaar af). Vandaar de vaste laten afschrijven en boodschappen pinnen.

Alles wat over blijft (naast het sparen) is ook extra spaargeld.

Eind van het jaar, doe je de ratio verdeling van inleg en dat is jouw aandeel van wat er op de rekening staat.
Dus als er eind van het jaar 10k euro op staat, dan is (met 50-50 inleg) 5k euro van jou en 5k euro van je partner.

Het gaat pas lastig worden, als er iedere maand andere bedragen gestort worden. Maar ook dat is makkelijk op te lossen, houd in Excelletje bijvoorbeeld bij wie welk bedrag gestort heeft en deel dat door het totaal, dan heb je ook je ratio (ondanks dat deze iedere maand anders is). Eind van het jaar gaat het er voor de BD om, welk deel van het saldo van wie is.

Of ga een samenlevingscontract met elkaar aan, dan ben je fiscaal partner en heb je wellicht nog wat voordelen met de belastingaangifte (door te schuiven met inkomens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:53
Vraag je eerst eens af waarom je nu al samen wil sparen.
Je kan heel makkelijk nadien alles op één rekening zetten als je een huis wil kopen of zo.

Om de boodschappen eerlijk te verdelen zijn er apps, en een rekening samen voor 300€ per maand is zo gemaakt.

Maar stel dat het mis loopt, en één van de 2 loopt weg met het spaargeld, dan heb je een hele hoop gedoe voor iets waar je amper voordelen van gehad hebt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
de Peer schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:10:
Bespaar aub het geld dat je aan een accountant kwijt bent voor iets wat je toch ook wel vrij eenvoudig zelf kunt vinden met een paar google-opdrachten.

Er zijn ook genoeg rekeningen (bijvoorbeeld bunq) waarbij je meerdere potjes (met eigen iban) hebt die je allebei kunt beheren.
Ik investeer liever wat geld in gedegen advies dan random google resultaten die overigens ook nog van elkaar verschillen :)
De belastingdienst is ook geen grap, ik heb zelf genoeg horror verhalen gelezen en gezien.
Tommie12 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:26:
Vraag je eerst eens af waarom je nu al samen wil sparen.
Je kan heel makkelijk nadien alles op één rekening zetten als je een huis wil kopen of zo.

Om de boodschappen eerlijk te verdelen zijn er apps, en een rekening samen voor 300€ per maand is zo gemaakt.

Maar stel dat het mis loopt, en één van de 2 loopt weg met het spaargeld, dan heb je een hele hoop gedoe voor iets waar je amper voordelen van gehad hebt.
We zijn al een tijd samen en hebben onafhankelijk van elkaar al gespaard. Toevallig liggen die bedragen vrijwel gelijk aan elkaar. Het ding is dat we de laatste periode echt hard aan het sparen zijn. Het verschil is dat ik wel even wat meer verdien, echter het toch eerlijk wil verdelen. Dat ik meer verdien, betekend niet dat ik harder werk ;) De reden voor het sparen is een huis. Technisch gezien heb ik nu een flat en woont ze zelf nog bij haar ouders. We willen nu gewoon een gezinswoning om echt samen te gaan wonen (en ja we wonen nu al half samen maar misschien niet officieel).

Waar we nu vooral tegenaan lopen is dat het lastig is om de budgettering te doen. Waar gaan sommige kosten nu vanaf, willen we dat delen of niet, en wie mindert dan in het sparen, etc.

Nog los van dat is er al redelijk wat spaargeld en dat doet nu domweg niets. We zouden dit ook graag iets beter gaan gebruiken (rente e.d.), al is dat even voor de toekomst. We willen eerst de basis goed hebben, idem met regels.
Basekid schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:10:
Je maakt het ingewikkelder dan het is TS.

1. Maak via je bank een gezamelijke rekening aan, vaak kan dit online.
2. Spreek af hoeveel je per maand wilt overmaken naar die rekening. Zoals velen hier doen wij bijv vaste lasten delen door 2 en dan nog elk 100 erbij om te sparen voor vakanties etc.

Gaat vast niet om zulke gigantische bedragen dat iemand opeens met 10k wegloopt. Mocht je uit elkaar gaan dan deel je wat er op de rekening staat toch gewoon door twee?
Nja we hebben het al wel over zo'n bedrag en gemiddeld sparen we 1500-2000 p/m

----------

En sorry als het zo simpel overkomt en dat ik er niet zo moeilijk over moet denken. Het is voor ons beide totaal nieuw, we hebben beide 0 ervaring op financieel gebied en we zijn starters. Maar we proberen het wel op de juiste manier te doen, wat ons zekerheid bied voor de toekomst zonder nare toeslagen of problemen met de belastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-09 17:33
@Douweegbertje Afhankelijk van de hoeveelheid spaargeld, wellicht onderstaande misschien nog iets om rekening mee te houden.

Gezamenlijke rekening belastingdienst
Een ander punt dat vragen oproept bij het openen van een gezamenlijke spaarrekening, is de belasting. Net als bij elke spaarrekening moet je het saldo van de gezamenlijke spaarrekening opgeven bij de jaarlijkse belastingopgave. In box 3 betaal je belasting over je eigen vermogen, waaronder je spaargeld, als dit hoger is dan de heffingsvrije grens van 30.360 euro of 60.720 euro voor fiscaal partners.

Fiscaal partners mogen het belastingvrije deel aan elkaar overdragen. Dus als de ene partner het totale saldo op de gezamenlijke spaarrekening opgeeft bij de belastingaangifte, kan deze ook de vrijstelling van beide partners opgeven. Het maakt dan dus niet uit wie het geld op de gezamenlijke spaarrekening heeft gezet.

Spaar je met anderen op een gezamenlijke spaarrekening, dan moet iedere rekeninghouder goed bijhouden hoeveel geld hij of zij op de rekening zet en hoeveel geld hij of zij opneemt. Je betaalt namelijk alleen belasting over het geld op de gezamenlijke rekening dat van jou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
t_captain schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:15:
Let op dat de bank ook een saldo doorgeeft aan de belastingdienst. In het geval van een en/of rekening zullen ze dat waarschijnlijk tweemaal doen, eenmaal per BSN.

Je aangifte box 3 wijkt dus af van de automatisch door de bank aangeleverde gegevens. Bij kleine afwijkingen corrigeren ze je aangifte automatisch. Gaat het om grote bedragen, dan belandt je zo in een bezwaarprocedure.
Dat lijkt in de praktijk mee te vallen. Ik heb diverse malen flinke correcties gemaakt in vooringevulde aangiftedata.

Bij 2 rekeninghouders is het trouwens evident dat er enige vorm van verdeling plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 13:51
Ik zou een tussenstapje inlassen; eerst samenwonen in jouw huis. Ook al woon je nu "praktisch" samen echt samenwonen is toch wat anders. Kan je dan rustig samen ontdekken hoe en wat en verder sparen voor een hhuis.

En hou ook allebei een deel van de financieen voor jezelf, als was 't maar voor cadeuatjes en hobbies waar de ander wat van vindt.
Pagina: 1