Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ja daar verbaas ik me ook nog wel eens over. Voor zo'n minimaal verschil koop ik wel een nieuwe met volledige 'wettelijke' garantie.leonbong schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:10:
Maar het valt mij op de hier V&A mensen denken dat 2e hands computer elektronica een fortuin waard is, wat gewoon niet zo is. Die mensen klagen dan ook vaak dat ze niks verkopen tja, waarom zou ik een 2e hands router kopen voor 20€ minder dan nieuw dat is waanzin. Een 2e hands router is max 2/3 van nieuwprijs en dan moet nog een MKB ding zijn geen willekeurige asus of tplink.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Euh... Of totaal niet?Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:24:
[...]
Nee, dan is het dood op €130,-. heb heb jij meer dan je wou en valt er niets te onderhandelen.
Reken maar dat jij akkoord gaat als je €125,- wilt hebben, €140,- vraagt en er gelijk een serieus bod is van €130,-. Waar blijft het onderhandelen dan ?
In jouw voorbeeld:
Ik: 150 (maar wil minstens 125)
Jij: 130?
Ik: 140?
Jij: 135?
Ik: top
Of
Ik: 150 (maar wil minstens 125)
Jij: 120?
Ik: 130?
Jij: 125?
Ik: top
Hoe is dat niet onderhandelen?
Er is geen onderhandeling zoals jij in OP aangeeft, en ben jij zelf te lui om te onderhandelen. Vraag om minimale prijs is normaal om een onderhandeling in te gaan. Wat je niet lijkt te begrijpen is het feit dat er mensen zijn die 'zwaar' onder bieden. Dat heeft niets te maken met vraag naar minimale prijs. Iedereen weet dat een vraagprijs wat hoger ligt dan de prijs die je uiteindelijk wilt. Daar is een vraagprijs voor. Anders is het een vaste prijs. (waar je totaal niet afwijkt van die prijs. Dit betalen of niet)hmr schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:23:
[...]
I know. Maar de discussie die ik hier ben gestart ziet op mensen die vragen om jouw minimumprijs, zowel hier op Tweakers als op MP. Waarbij ik MP niet over een kam scheer met Tweakers, laat dat duidelijk zijn...
@Kheos Wat is daar anders aan dan mijn vorige uitleg. alleen jij begint bij €150 ipv €140,- !
[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 09-12-2019 15:30 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Anoniem: 197141
Nee hoor, 100 Euro is direct verkocht, bij bod van 80 Euro moet bieder nog paar dagen geduld hebben.Joris748 schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:07:
[...]
Dan geef je wel direct een stuk onderhandelingsruimte op.
Vraagprijs = 100 euro
Bieden vanaf = 80 euro
Dan wordt de kans op een bod van 90 euro kleiner.
Jij zegt: "Nee, dan is het dood op €130". En in mijn twee voorbeelden dus niet.Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:28:
[...]
@Kheos Wat is daar anders aan dan mijn vorige uitleg. alleen jij begint bij €150 ipv €140,- !
Jij zegt: "reken maar dat je akkoord gaat als..." En in mijn voorbeeld dus niet.
Da's wat er anders is?
Jij vraagt €140,- maar wilt €125,- iemand bied serieus €130,- Dan ga jij akkoord. dat je nu andere bedragen erbij verzint doet er niet toe.Kheos schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:33:
[...]
Jij zegt: "Nee, dan is het dood op €130". En in mijn twee voorbeelden dus niet.
Jij zegt: "reken maar dat je akkoord gaat als..." En in mijn voorbeeld dus niet.
Da's wat er anders is?
Eerder luiheid van de potentiële koper. Die hoeft zo geen normaal bod te doen.Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:28:
[...]
Er is geen onderhandeling zoals jij in OP aangeeft, en ben jij zelf te lui om te onderhandelen. Vraag om minimale prijs is normaal om een onderhandeling in te gaan. Wat je niet lijkt te begrijpen is het feit dat er mensen zijn die 'zwaar' onder bieden. Dat heeft niets te maken met vraag naar minimale prijs. Iedereen weet dat een vraagprijs wat hoger ligt dan de prijs die je uiteindelijk wilt. Daar is een vraagprijs voor. Anders is het een vaste prijs. (waar je totaal niet afwijkt van die prijs. Dit betalen of niet)
Dan ken je mijn vrouw nog nietHackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:36:
[...]
Jij vraagt €140,- maar wilt €125,- iemand bied serieus €130,- Dan ga jij akkoord. dat je nu andere bedragen erbij verzint doet er niet toe.
Die probeert eruit te halen wat er in zit. Als dat 10% meer is dan haar minimale prijs ...
Oh zuchtHackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:36:
[...]
Jij vraagt €140,- maar wilt €125,- iemand bied serieus €130,- Dan ga jij akkoord. dat je nu andere bedragen erbij verzint doet er niet toe.
Ok dan
Ik: 140 (maar wil minstens 125)
Ik: 135?
Jij: top.
Dus nee, dan ga je niet akkoord. Beetje vervelend dat je dat als feit voorstelt.
Volgens mij begrijp jij het punt niet, of je wilt het niet begrijpen.Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:28:
[...]
Er is geen onderhandeling zoals jij in OP aangeeft, en ben jij zelf te lui om te onderhandelen. Vraag om minimale prijs is normaal om een onderhandeling in te gaan. Wat je niet lijkt te begrijpen is het feit dat er mensen zijn die 'zwaar' onder bieden. Dat heeft niets te maken met vraag naar minimale prijs. Iedereen weet dat een vraagprijs wat hoger ligt dan de prijs die je uiteindelijk wilt. Daar is een vraagprijs voor. Anders is het een vaste prijs. (waar je totaal niet afwijkt van die prijs. Dit betalen of niet)
Nog een keer: 1) ik heb een advertentie op V&A met een vraagprijs; 2) ik krijg een bericht met: wat is je minimumprijs.
Hoezo ben ik dan te lui om te onderhandelen?
En hoezo begrijp ik niet dat er mensen zwaar onderbieden?
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Nee, want ik wil het niet voor €135,-Kheos schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:41:
[...]
Oh zucht
Ok dan
Ik: 140 (maar wil minstens 125)
Ik: 135?
Jij: top.
Dus nee, dan ga je niet akkoord. Beetje vervelend dat je dat als feit voorstelt.
@hmr Wat is er mis met vragen naar minimale prijs. Dat is niet lui, dat is om een onderhandeling in te starten. Jij ziet het als, de koper wil het minimum weten want meer hij wil niet onderhandelen.
Jij vind het blijkbaar raar en verwacht gelijk een bod op je vraagprijs, maar die optie kan men negeren door gelijk het minimum te vragen en vanaf daar te onderhandelen.
Zie de vrouw van @Joris748 die bij verkoop zoveel mogelijk wilt krijgen en bij aankoop waarschijnlijk zwm wilt betalen
[ Voor 43% gewijzigd door Hackus op 09-12-2019 15:46 ]
Hey, in jouw hypothetisch voorbeeld doe je wat je wilt.
In het mijne was je akkoord voor 135.
Dus nee, geen "reken maar dat jij akkoord gaat als...". Misschien in jouw hypothetische voorbeelden, niet in de realiteit.
Ok jij je zin:Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:42:
[...]
Nee, want ik wil het niet voor €135,-
@hmr Wat is er mis met vragen naar minimale prijs. Dat is niet lui, dat is om een onderhandeling in te starten. Jij ziet het als, de koper wil het minimum weten want meer hij wil niet onderhandelen.
Jij vind het blijkbaar raar en verwacht gelijk een bod op je vraagprijs, maar die optie kan men negeren door gelijk het minimum te vragen en vanaf daar te onderhandelen.
Zie de vrouw van @Joris748 die bij verkoop zoveel mogelijk wilt krijgen en bij aankoop waarschijnlijk zwm wilt betalen
1) wat is je minimumprijs?
2) mijn vraagprijs.
Dat is dan toch net zo niet lui als vragen naar de minimumprijs? Ik bedien hem van een gelijke methode. Zoals later toegelicht reageer ik zelf vaak met: doe een goed bod, dan komen we er wel uit.
Ik verwacht helemaal niet een bod op mijn vraagprijs, ik verwacht dat de bieder een reëel bod doet ipv vragen wat ik er MINIMAAL voor wil hebben.
Minimaal betreft dan een prijs die ik zou accepteren, dus waarom zou je dan nog verder onderhandelen vanaf daar? Misschien zit ik er, al dan niet taaltechnisch, te strak in. Maar begrijp jouw punt echt niet..
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Door aan te geven dat je minimum de vraagprijs is, valt er niet te onderhandelen.hmr schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:51:
[...]
Ok jij je zin:
1) wat is je minimumprijs?
2) mijn vraagprijs.
Dat is dan toch net zo niet lui als vragen naar de minimumprijs? Ik bedien hem van een gelijke methode. Zoals later toegelicht reageer ik zelf vaak met: doe een goed bod, dan komen we er wel uit.
Ik verwacht helemaal niet een bod op mijn vraagprijs, ik verwacht dat de bieder een reëel bod doet ipv vragen wat ik er MINIMAAL voor wil hebben.
Minimaal betreft dan een prijs die ik zou accepteren, dus waarom zou je dan nog verder onderhandelen vanaf daar? Misschien ziet ik er, al dan niet taaltechnisch, te strak in. Maar begrijp jouw punt echt niet..
lager dan je vraagprijs ga je niet, dus lijk dat meer op een vaste verkoopprijs.
Je ergert je dus als iemand de minimum prijs vraagt en wil niet 'met zulke lui' onderhandelen.
Je wilt alleen een reactie van mensen die een bod doen op je vraagprijs. Helaas zijn er meer wegen om tot een deal te komen.
Dat iemand vraagt naar een minimum prijs moet je niet gelijk zien als vragen om de helft. Daar lijkt het meer op. Dat is je eigen gevoel/gedachte bij die vraag.
[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 09-12-2019 15:59 ]
doe een goed bod en we komen er wel uitHackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:57:
[...]
Door aan te geven dat je minimum de vraagprijs is, valt er niet te onderhandelen.
lager dan je vraagprijs ga je niet, dus lijk dat meer op een vaste verkoopprijs.
Je ergert je dus als iemand de minimum prijs vraagt en wil niet 'met zulke lui' onderhandelen.
Je wilt alleen een reactie van mensen die een bod doen op je vraagprijs. Helaas zijn er meer wegen om tot een deal te komen.
@Hackus - mijn valide vraag blijft, waarom zou jij (ik neem jou even als voorbeeld) nog hoger bieden dan mijn minimumprijs als die acceptabel is voor jou. Als ik de waarheid spreek ga ik niet lager, en jij hoeft niet hoger.
[ Voor 16% gewijzigd door hmr op 09-12-2019 16:03 ]
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Als ik nu 125 wil maakt het toch geen ene moer uit of ik 130, 140, 150 of 200 in mijn advertentie zet want het onderhandelen gaat blijkbaar toch enkel vanaf mijn minimumprijs?
Zie mijn eerdere voorbeeld. Je hebt 125,- in gedachten en vraagt €140,-hmr schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:57:
[...]
doe een goed bod en we komen er wel uit
@Hackus - mijn valide vraag blijft, waarom zou jij (ik neem jou even als voorbeeld) nog hoger bieden dan mijn minimumprijs als die acceptabel is voor jou. Als ik de waarheid spreek ga ik niet lager, en jij hoeft niet hoger.
Ik vraag; wat is je uiterste prijs. Dan zeg jij mijn vraagprijs. onderhandeling doos, want ik wil wat lager.
Zeg jij; €130 zo ophalen of ex vzk.
Dan kun je onderhandelen om op de 125,- uit te komen, of dicht daarbij in de buurt.
Jij vraagt €140,- maar wil geen vraag van minimale prijs, maar wel een bod. Dat is een ander methode om bij elkaar te komen. Neemt niet je initiële vraag weg. waarom mensen een uiterste/minimale prijs aan je vragen.
Dat is nu toch wel duidelijk.
Vaste prijs 140,- = niet aan te morren, dit of niet.
Vraagprijs = bod doen of vragen om minimale/uiterste prijs, en vanuit daar onderhandelen.
@begintmeta een vraagprijs trekt je interesse. (ik ben van plan om dicht in de buurt van die prijs te komen.
Zo niet, moet je verder kijken. Je moet niet verwachten dat iemand vraagt om minimale prijs, dat er dan de helft vanaf gaat.
[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 09-12-2019 16:18 ]
De onderhandeling is al gestart door de verkoper: die biedt het ding aan en werpt een prijs op (en of die prijs ook de minimumprijs is, is aan de verkoper (al is het vaak inderdaad handig de koper het gevoel te kunnen geven dat hij ook wat krijgt, en dus de vraagprijs wat boven de minimumprijs te zetten om daar ruimte voor te maken)). De vraag naar een 'minimumprijs' is gewoon de verkoper vragen een lagere vraagprijs te geven.Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:42:
... Wat is er mis met vragen naar minimale prijs. Dat is niet lui, dat is om een onderhandeling in te starten.
Of je wil serieus de minimumprijs weten, om te zien of een onderhandeling überhaupt zinvol zou kunnen zijn (want als [maximumprijs potentiele koper] < [minimumprijs verkoper] gaat er geen overeenkomst komen) en je kan dan beginnen met bieden bij de minimumprijs (of hoger als bang bent bij een te trage onderhandeling anders achter het net te vissen).
IMHO is het vragen naar de minimumprijs in het eerste geval een luie en een beetje slecht verbloemde manier om je niet vast te hoeven leggen, uit angst dat je misschien 'te veel zou betalen'.
[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 09-12-2019 16:27 ]
Ga eens in op mijn vraag.Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:13:
[...]
Zie mijn eerdere voorbeeld. Je hebt 125,- in gedachten en vraagt €140,-
Ik vraag; wat is je uiterste prijs. Dan zeg jij mijn vraagprijs. onderhandeling doos, want ik wil wat lager.
Zeg jij; €130 zo ophalen of ex vzk.
Dan kun je onderhandelen om op de 125,- uit te komen, of dicht daarbij in de buurt.
Jij vraagt €140,- maar wil geen vraag van minimale prijs, maar wel een bod. Dat is een ander methode om bij elkaar te komen. Neemt niet je initiële vraag weg. waarom mensen een uiterste/minimale prijs aan je vragen.
Dat is nu toch wel duidelijk.
Vaste prijs 140,- = niet aan te morren, dit of niet.
Vraagprijs = bod doen of vragen om minimale/uiterste prijs, en vanuit daar onderhandelen.
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Door het minimum te vragen valt er sowieso niet te onderhandelen.Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:57:
[...]
Een akkoord ligt ergens tussen de minimumprijs van de verkoper en de maximumprijs van de koper. Door de minimumprijs te vragen neem je gewoon een shortcut voorbij het onderhandelen, en dan nog naar de laagste mogelijke akkoordprijs. De minimumprijs is een eindpunt, geen begin van onderhandelingen.
Ok, dan doe je dus een tegenbod dat wat lager is, wat heeft vragen naar de 'minimumprijs' voor zin? Het is dan IMHO vooral tijdsverspilling, een poging de vraagprijs te laten bijstellen.Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:13:
...
@begintmeta een vraagprijs trekt je interesse. (ik ben van plan om dicht in de buurt van die prijs te komen.
Dat ligt er aan of de verkoper daadwerkelijk direct zijn minimum aangeeft. Het is een spel om samen tot een deal te komen, en er zijn meer opties dan alleen een bod uitbrengen op een vraagprijs.SD2000 schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:20:
[...]
Door het minimum te vragen valt er sowieso niet te onderhandelen.
Een akkoord ligt ergens tussen de minimumprijs van de verkoper en de maximumprijs van de koper. Door de minimumprijs te vragen neem je gewoon een shortcut voorbij het onderhandelen, en dan nog naar de laagste mogelijke akkoordprijs. De minimumprijs is een eindpunt, geen begin van onderhandelingen.
Minimumprijs impliceert toch het vragen naar het laagste acceptabele bod?Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:21:
[...]
Dat ligt er aan of de verkoper daadwerkelijk direct zijn minimum aangeeft. Het is een spel om samen tot een deal te komen, en er zijn meer opties dan alleen een bod uitbrengen op een vraagprijs.
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Je kan dan eigenlijk beter aangeven dat je de vraagprijs wat te hoog vind, en vragen of die wat lager kan....Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:21:
... Dat ligt er aan of de verkoper daadwerkelijk direct zijn minimum aangeeft. ...
Dan hoef je niet naar iets te vragen waarbij je toch niet op het antwoord vertrouwt, en je hoeft je ook niet zelf al vast te leggen.
Oh je wilt dus eigenlijk de vraagprijs naar beneden trekken. Zeg dat dan meteenHackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:21:
[...]
Dat ligt er aan of de verkoper daadwerkelijk direct zijn minimum aangeeft. Het is een spel om samen tot een deal te komen, en er zijn meer opties dan alleen een bod uitbrengen op een vraagprijs.

Doe een beetje moeite en kom gewoon met een reëel tegenbod.
Je weet niet of filters gebruikt worden. Kans is dat je daarmee buiten zoekcriteria valt. Bij geen prijs gaat men oppertunistisch bieden in de hoop dat maar akkoord gegaan wordt.Kheos schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:06:
Waarom eigenlijk nog een prijs in de advertentie vermelden? Zodra iemand naar de minimumprijs vraagt, wordt die toch uit het raam gegooid.
Als ik nu 125 wil maakt het toch geen ene moer uit of ik 130, 140, 150 of 200 in mijn advertentie zet want het onderhandelen gaat blijkbaar toch enkel vanaf mijn minimumprijs?
Voorbeeld: Product X met huidige realistische waarde van €500,-
Biedingen via site of bericht:
€5,-
€10,-
€50,-
€51,-
Na deze paar biedingen (tijd) zakt de advertentie snel buiten de eerste pagina's omdat bedrijven, en in mindere mate gebruikers, dagelijks zo veel en zo hard mogelijk herplaatspammen. Hierdoor wordt de advertentie niet eens meer gezien. Gericht zoeken wordt toch bijna niet gedaan.
Resultaat: Niet verkocht en advertentie besmet.
Ik verwijs dan altijd naar de vraagprijs en test een beetje of iemand echt interesse heeftQuestion Mark schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:57:
[...]
Waarom? Ik doe het ook vaak als iets ik op Marktplaats zie. Waarom zou iemand de vraagprijs bieden als het een doel is om zo min mogelijk te betalen?
Door zo'n open vraag te stellen test je een beetje of er wat rek in de prijs zit.
volgens mij is het de de toon die de muziek maakt: volgens mij doelt TS vooral op de typisch 'wat is je laagste prijs' berichtjes. En dan het liefste zonder interpunctie of aanhef, alleen dat.
Hoewel ik m'n studietijd bij elkaar gehandeld heb, doe ik nu bijzonder weinig met 2ehands juist door al die totaal debiele reacties die je dan de hele dag moet ondergaan. Moet er echt ff zin voor maken zeg maar.
Zo zie jij het, zo is het spel niet. ik zei ook nergens in mijn voorbeelden dat jij gelijk 125,- aangeeft !hmr schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:22:
[...]
Minimumprijs impliceert toch het vragen naar het laagste acceptabele bod?
Jij hebt dus een andere kijk op het spel dan medespelers. Je wilt dus alleen dat men een bod doet op je vraagprijs. helaas sluit je daar mensen die anders handelen uit. maar het is een optie en je eigen keuze.
Je vraag was waarom mensen naar een uiterste/minimum prijs vragen. dat is nu al beantwoord.
Als ik iets voor €15 aanbiedt, en iemand bied 10, prima. Of 20 inclusief verzenden ( die 1,95,- kan me dan ook vaak gejat worden) dan is het vaak een deal.
Maar ga niet als ik iets voor €15 aanbied, 2 euro bieden. Of als ik iets voor 100 aanbied aankomen met " een tientje want *huilreden wat me niet interesseert.
Ik vind de mensen die zeggen: Gun mij want, ik heb zo weinig geld want etc. het ergst, misbruik maken van de situatie is dat vaak. Ik heb zo een keer een markies verkocht voor 5 tientjes, had er meer voor kunnen vangen maar die mensen kwamen meteen en gaven aan deze op te knappen voor een school. Ik heb dat account gevolgd op marktplaats en verrek, 2 weken later staat die er voor €375 op , helemaal schoon door een machine gehaald. Dan kan je het ook krijgen van mij...
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Maar is het geen vreemd spel als je enkel blij kan zijn met het resultaat als je belogen wordt door je medespelers?Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:25:
[...]
Zo zie jij het, zo is het spel niet. ik zei ook nergens in mijn voorbeelden dat jij gelijk 125,- aangeeft !
Jij hebt dus een andere kijk op het spel dan medespelers. Je wilt dus alleen dat men een bod doet op je vraagprijs. helaas sluit je daar mensen die anders handelen uit. maar het is een optie en je eigen keuze.
Je vraag was waarom mensen naar een uiterste/minimum prijs vragen. dat is nu al beantwoord.
Dat was mijn vraag helemaal niet. Mijn vraag was: wat vinden jullie ervan, en of het bot was om "vraagprijs" te reageren.Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:25:
[...]
Zo zie jij het, zo is het spel niet. ik zei ook nergens in mijn voorbeelden dat jij gelijk 125,- aangeeft !
Maar met jouw argumentatie lust ik er nog wel veel. Dan kan je alle kanten op. In jouw voorbeeld doet een mogelijke koper er beter aan om een bericht te schrijven met de strekking van: ik vind de vraagprijs wat aan de hoge kant, zou je wat aan de prijs kunnen doen? Dan komen we er wel uit.
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
- Degenen die het willen hebben tegen de laagste prijs (wachten totdat de advertentie bijna verlopen is)
- Degenen die het willen hebben (bieden een redelijk prijs)
- Degenen die onderhandelen als een spel zien (soms een handelaar)
Het hangt ervan af hoe graag je zelf van je spullen af wil, om er een verkoop strategie tegenover te zetten.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
In het geval je bij je advertentie t.e.a.b. hebt staan kan ik er nog wel inkomen, maar indien je als verkoper een vraagprijs neerzet is imho de koper aan zet met bieden en indien deze geen zin/tijd heeft om een fatsoenlijk tegenbod te doen zie ik niet in waarom ik ineens drastisch zou zakken..
Puur uit interesse*: Je geeft dus aan dat je minimumprijs X euro is, maar tegelijk dat je hem niet voor dat bedrag verkoopt? Hoe loopt dit normaal gesproken af want ik zie niet in waarom je als koper meer gaat betalen dan dat de verkoper er voor wil hebben?..Gomez12 schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:31:
Van mij mag je best mijn minimumprijs weten, alleen dat betekent bijna zeker dat ik hem niet daarvoor aan jou wil/ga verkopen...
Ik snap je redenatie wel, daar niet van, maar mijn minimumprijs gaat alleen door als ik bijvoorbeeld een week geen reacties krijg. Niet na 1 dag al, waardoor de minimumprijs voor die dag eigenlijk gewoon zo goed als de vraagprijs is.
*ik verkoop zelf bijna nooit iets, dus heb er niet vaak mee te maken.
[ Voor 31% gewijzigd door SmiGueL op 09-12-2019 16:41 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Dat kan ook, zoals ik zei zijn er meer wegen om tot een deal te komen.hmr schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:29:
[...]
Dat was mijn vraag helemaal niet. Mijn vraag was: wat vinden jullie ervan, en of het bot was om "vraagprijs" te reageren.
Maar met jouw argumentatie lust ik er nog wel veel. Dan kan je alle kanten op. In jouw voorbeeld doet een mogelijke koper er beter aan om een bericht te schrijven met de strekking van: ik vind de vraagprijs wat aan de hoge kant, zou je wat aan de prijs kunnen doen? Dan komen we er wel uit.
Dit is je OP. er zijn dus meer vormen om tot een deal te komen. en ik antwoord als jij je beperkt door te antwoorden 'De vraagprijs is mijn minimale prijs' dan wil jij dus niet met 'zulke mensen 'onderhandelen.
Dat vind ik bot, op je vraag of iemand dit bot vind. maar het blijft je eigen keuze. Ik vind het dus geen 'minder fijne' vorm van onderhandelen (om naar een minimum prijs te vragen)
hmr schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:55:
Regelmatig doe ik zaken via V&A en af en toe marktplaats. Bij MP kreeg ik er al vaak mee te maken, maar tegenwoordig op Tweakers ook steeds meer; mensen die in plaats van een bod uitbrengen vragen om wat ik er minimaal voor wil hebben.
Ben ik de enige die dit een minder fijne vorm van onderhandelen vind? En is het bot om te antwoorden: de vraagprijs?.
Ben benieuwd hoe jullie hier in staan.., het komt op mij een beetje over als "lui onderhandelen".
[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 09-12-2019 16:38 ]
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Ik merk in dit topic dat ik lang niet de enige ben die dit een ongewenste manier van handelen vind, dus in die zin heb ik alsnog antwoord op mijn vragen

En kennelijk heb jij een vloeibare definitie van het begrip minimumprijs.
Helemaal prima natuurlijk.
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Ik geef aan dat dat een manier is, en ik mij er niet aan erger. Of ik uiteindelijk zelf zo handel weet je niet.hmr schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:41:
[...]
Ik merk in dit topic dat ik lang niet de enige ben die dit een ongewenste manier van handelen vind, dus in die zin heb ik alsnog antwoord op mijn vragen.
En kennelijk heb jij een vloeibare definitie van het begrip minimumprijs.
Helemaal prima natuurlijk.
Je moet niet gelijk prijsgeven wat je 'echte' minimum is. ik loop denk ik al wat langer mee in de handel
Ik erger mij wel aan mensen die de helft of minder bieden op een vraagprijs. Die negeer ik dan, oa dit is een reden waarom ik niet meer als verkopende op MP sta. net als biedopties die totaal geen waarde hebben en daar misbruikt worden door mensen die het leuk schijnen te vind om een bod uit te brengen, of telkens over iemand bieden.
Dit effect kan het ook hebben inderdaad, dan hebben koper en verkoper uiteindelijk alleen maar nadeel...FirePuma142 schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:41:
Ik heb allang en breed geaccepteerd dat er nu eenmaal een best aantal mensen aan wie ik niets wil verkopen en die beter af zijn bij iemand anders dan mij te kopen. De categorieën minimumprijsvragers, kinderspaarpotschermers, smartlapoverreders, kortwoordblaffers en onzinargumentenomabsurdbodteverdedigers kunnen me gestolen worden. Dan donder ik het nog liever in de kliko.
De verkoper wil niet de minimumprijs hebben, de verkoper wil de hoogste prijs hebben die iemand wil betalen. Die prijs kan best hoger zijn dan de minimumprijs (als er op een bepaald moment meerdere potentiele kopers zijn) en uiteraard kan de minimumprijs (net als het maximale bod) ook door allerlei factoren in de tijd varieren.SmiGueL schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:34:
... Hoe loopt dit normaal gesproken af want ik zie niet in waarom je als koper meer gaat betalen dan dat de verkoper er voor wil hebben?.. ...
Als je noodzakelijk nu wil verkopen doe je er ook inderdaad niet goed aan een minimumprijs te noemen, maar in principe zou je dat ook niet eens kunnen, want dan is de minimumprijs de maximumprijs die iemand op dat moment wil betalen (dus je zou de ander om zijn maximumprijs moeten vragen (en dat ga je dan natuurlijk niet geloven, en zo krijg je nog een gewone onderhandeling...)) (en als het belangrijker is dat verkocht wordt dan dat minimaal een bepaald bedrag binnenkomt, maak je de boel ontzettend goedkoop, gratis of geef je geld toe als ze het meenemen)
Als je niet noodzakelijk nu wil verkopen kan je eventueel de ingeschatte minimumprijs noemen en afwachten, maar zinvol zal dat in de meeste gevallen niet zijn, hooguit wat nadelig, het een en ander ligt ook aan de markt/hoeveelheid potentiele kopers/tijd die je hebt/waardeverloop door de tijd etc.
[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 09-12-2019 17:06 ]
Ik ben geen handelaar heb geen minimumprijs. Ik moet er vanaf en het is nog wat waard dus laat ik mijn overtollige product in geld omzetten is mijn idee.
Als ik 100 euro vraag, en het voor 80 van de hand zou doen, dan ben ik bereid daarvoor te onderhandelen. Veel mensen vinden onderhandelen moeilijk/lastig, en dit is een (recente?) manier van toch een soort onderhandelen zonder dat je er sterk in bent.
Als ik die vraag op bovenstaand product zou krijgen zeg ik altijd 90 euro. Dan heeft die persoon het idee dat hij/zij een goede deal heeft, en ik heb ook zeker een goede deal dan. Dit is al meerdere malen voorgekomen.
Voor producten waar ik vooral vanaf wil geef ik een lage prijs op en zeg ik ook duidelijk bij prijs niet te onderhandelen. Ik heb helemaal geen zin in uitgebreide mailwisselingen over 5 of 10 euro, dat is take it or leave it, en daar ben ik dan ook (netjes en) kort over.
Maar minimumprijs, ik vind het doorgaans wel makkelijk als ze het vragen.
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Ik onderhandel best vaak voor mijn werk, maar niet op deze manier. Gaat ook wel om wat meer dan een moederbordje ofzo haha. Maar goed ik zie privé onderhandelingen wel als een ander gebied.Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:49:
[...]
Ik geef aan dat dat een manier is, en ik mij er niet aan erger. Of ik uiteindelijk zelf zo handel weet je niet.
Je moet niet gelijk prijsgeven wat je 'echte' minimum is. ik loop denk ik al wat langer mee in de handel
@EMP - leuke reactie! Ook een manier om t op te pakken zonder je te veel te storen aan de vraag
[ Voor 8% gewijzigd door hmr op 09-12-2019 16:55 ]
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Kan ik me ook goed voorstellen dat dat zo werkt, maar ik zou dan zelf sterk de neiging hebben erbij te vermelden dat het niet de minimumprijs isEMP schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:52:
...
Als ik die vraag op bovenstaand product zou krijgen zeg ik altijd 90 euro. Dan heeft die persoon het idee dat hij/zij een goede deal heeft, en ik heb ook zeker een goede deal dan. Dit is al meerdere malen voorgekomen.
...
Als de persoon onder de genoemde minimumprijs wilt gaan zitten lach ik die persoon gewoon uit. Hij/zij heeft toch zelf om een minimumprijs gevraagd?begintmeta schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:54:
[...]
Kan ik me ook goed voorstellen dat dat zo werkt, maar ik zou dan zelf sterk de neiging hebben erbij te vermelden dat het niet de minimumprijs is(maar de nieuwe vraagprijs)
Maar mijn ervaring is dat mensen gewoon niet van onderhandelen houden, en ik ben vaak genoeg verrast door een 'ok' en een goede deal
My anime addiction.
Tenzij het iemand is die er stiekem vanuit ging dat je zou liegen natuurlijk, schijnt voor te komen.EMP schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:56:
... Als de persoon onder de genoemde minimumprijs wilt gaan zitten lach ik die persoon gewoon uit. Hij/zij heeft toch zelf om een minimumprijs gevraagd?
Dat vind ik eigenlijk niet enorm verrassend. (maar ik snap zelf de vraag naar de minimumprijs gewoon in de meeste gevallen niet, want daar gaat het dan gewoon niet om)Maar mijn ervaring is dat mensen gewoon niet van onderhandelen houden, en ik ben vaak genoeg verrast door een 'ok' en een goede deal
[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 09-12-2019 17:01 ]
Ik snap de meeste mensen gewoon in de meeste gevallen nietbegintmeta schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:00:
Dat vind ik eigenlijk niet enorm verrassend. (maar ik snap zelf de vraag naar de minimumprijs gewoon in de meeste gevallen niet)
My anime addiction.
[ Voor 125% gewijzigd door begintmeta op 09-12-2019 17:09 ]
Is dat niet hetzelfde als bieden vanaf?begintmeta schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:05:
[...]
Zou een veiling bij afslag, met een minimumprijs neit voor iedereen een mooie oplossing zijn?
Het concept "bieden" wordt zelden of niet begrepen. In plaats van een persoonlijk eenmalig maximaal bod wordt juist het tegenovergestelde gedaan alsof het een vrijblijvende veiling is. Zo laag mogelijk en elkaar gaan overbieden met net niets. Volgens mij ben ik nog nooit met zon bieder akkoord gegaan.
Afhankelijk van of ik het (bedrag hoog genoeg vind om het de) moeite vind om er echt over te onderhandelen zal ik dan 'gewoon' in onderhandeling gaan. Een 'er zit nog wel wat ruimte in, waar dacht je aan' bijvoorbeeld.begintmeta schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:11:
@EMP , ik ben eigenlijk wel benieuwd of je dezelfde tweede vraagprijs zou geven als iemand niet naar de minimumprijs vraagt, maar meer iets in de lijn van begintmeta in "Onderhandelingsmethodes bij tweedehands verkoop"
Ik heb in principe een vraagprijs gegeven en daarmee de eerste stap gezet, minimumprijs = eindstation, vraag om lagere prijs = doe maar een tegenvoorstel.
My anime addiction.
Wat is waarde, kijken wat hij elders kost? de rede dat het elders nog te koop staat is omdat hij daar ook te duur is.
Een gesprek komt van beide kanten, beide kanten kunnen lastig zijn, zoveel mogelijk transparantie helpt dan ook koper en verkoper.
Tsja wat is waarde inderdaad. Ik denk dat je redelijk veilig kan aannemen dat iemand die ergens vanaf wil zelf geld zal bieden om het ergens kwijt te kunnen/er vanaf te komen, het gegeven dat iemand dat niet doet, betekent dat het voor de aanbieder in ieder geval niet niks waard zal zijn. Van veel dingen bestaat wel een soort gangbare prijs, als wat je er zelf voor over zou hebben erg afwijkt van die prijs, zal een ander dat vaak niet als serieuze waarde zien. (een bepaalde tweedehands Ferrari kan een gangbare prijs van 100k€ hebben, voor mij zou zo'n ding enkele tientjes waarde hebben. ik zou de ander niet kwalijk nemen als mijn bod van enkele tientjes niet zo serieus zou worden genomen)T-Forever schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:21:
Weet je wat pas irritant is, mensen die geen vraagprijs stellen maar wel de opmerking geven bieden naar waarde,de persoon wil er van af, dus voor hem is het niks waard, zo zie ik dat dan, dus ik bied naar mijn waarde, en dan gelijk over de zeik zijn.
Op zich is dat een prima manier omeen schatting te doen, kijken wat de prijs van vergelijkbare zaken in vergelijkbare omstandigheden is. Maar je moet dan nauturlijk wel kijken naar de prijs waarbij de overeenkomst wordt bereikt (dus de prijs waarop wordt verkocht)Wat is waarde, kijken wat hij elders kost?
Het maar uitstellen en tijd verspillen van koper en verkoper door maar zelf geen vraagprijs te willen noemen of tegenbod te willen doen, vind ik zelf niet zo'n zinvolle aangelegenheid
[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 09-12-2019 17:34 ]
Zo heb je bijvoorbeeld diverse apparaten in de Korg Volca Range. Die worden (bijna) allemaal rond de 90 euro aangeboden (en verkocht), als je dan 40 bied dat is dat een ronduit belachelijke bieding en is €80/90 naar waarde.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Lol wel heel zwart wit gezegd dat het dan geen waarde meer heeft voor een verkoper. Als dat zo was had hij het vast wel weggegooid of gratis er neer gezet. Denk je niet?T-Forever schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:21:
Weet je wat pas irritant is, mensen die geen vraagprijs stellen maar wel de opmerking geven bieden naar waarde, de persoon wil er van af, dus voor hem is het niks waard, zo zie ik dat dan, dus ik bied naar mijn waarde, en dan gelijk over de zeik zijn.
Dat lijkt me logisch. Als je iets wilt kopen kijk je toch altijd wat de waarde globaal is? Of ga je naar de garage voor een auto en bied je 100 euro, terwijl op autotrack die wagens overal nog 8k kosten? Vast vaak veel succes mee dan.Wat is waarde, kijken wat hij elders kost?
Kan... of kopers zijn allemaal gierig. Of andere verkopen incompleet, kapotte meuk. Of er is niet veel vraag naar. Of de advertenties zijn onduidelijk. Of de verkopers hebben veel slechte recensies. Of of ofde rede dat het elders nog te koop staat is omdat hij daar ook te duur is.
Het begint bij een goed gesprek, als mensen dat al niet kunnen en gelijk aannames toepassen dan loopt elk gesprek slecht af.
Ik ben een elektronica freak speel er graag mee, heb thuis een 'homelab' veel professioneel spul word gewoon afgeschreven na 5-8 jaar en gewoon de rekencentra uitgeschoven met karren tegelijk en ook al kwa specs zeer netjes vergeleken met consumentenspul, en toch geen drol meer waard, letterlijk wat de eene de andere gunt, of als die persoon er zelf teveel voor neergelegd heeft, dat weet je nooit.
Ik geef altijd netjes toe dat ik op zoek ben naar koopjes en als ze een richtprijs in gedachten hebben die met mij te delen, dan kan ik er voor kiezen om alsnog te bieden of om gewoon weg te lopen, dan hoef ik ze ook niet voor de schenen te schoppen met een 'te laag' bod.
Als ik het dan gewoon eens vanaf de andere kant bekijk, zou jij het fijn vinden als ik jou als koper laat komen om daarna te zeggen dat je toch x meer moet betalen want ik geloofde je bod gewoon niet?Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:36:
[...]
Dat kan ook, zoals ik zei zijn er meer wegen om tot een deal te komen.
...
Ik vind het dus geen 'minder fijne' vorm van onderhandelen (om naar een minimum prijs te vragen)
[...]
Waarom? Die mensen doen tenminste nog een concreet bod. Wat jij niet doet met je "minimumprijs"...Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:49:
[...]
Ik erger mij wel aan mensen die de helft of minder bieden op een vraagprijs. Die negeer ik dan
In de praktijk is mijn reeele minimumprijs vaak rustig lager dan de helft of minder als waarvoor iets verkocht wordt.
Met een bod zijn de onderhandelingen in gang gezet en kan er een deal gesloten worden, met vragen naar een "minimumprijs" is er geen onderhandeling gestart, want waarom zou je niet in 2e instantie vragen naar de echte minimumprijs en dan de echte bodemprijs en dan de echte absolute bodemprijs als je hem vandaag nog komt ophalen.
Maar voornamelijk heb ik er gewoon een hekel aan gekregen omdat het voornamelijk een vast patroon is bij minimumprijs vragers : Of ze antwoorden niet of pas enkele dagen/weken later (als hun andere deals waarschijnlijk niet doorgegaan zijn) of ze komen met onzinboden.
Let op : ik zei dat ik hem niet voor dat bedrag aan jou verkoop, ik kan hem best voor dat bedrag aan een ander persoon verkopen die wel normaal kan onderhandelen.SmiGueL schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:34:
[...]
Puur uit interesse*: Je geeft dus aan dat je minimumprijs X euro is, maar tegelijk dat je hem niet voor dat bedrag verkoopt? Hoe loopt dit normaal gesproken af want ik zie niet in waarom je als koper meer gaat betalen dan dat de verkoper er voor wil hebben?..
Alleen door het vragen naar mijn minimumprijs heb jij net voor jezelf de minimumprijs verhoogd vanwege imho niet behoorlijk handelen.
Toch zijn er veel mensen die het doen. En wat ook veel gebeurt zijn idioot lage biedingen. Zet ik een iPhone te koop voor 600 euro, bieden ze 250. En komen 'm vanmiddag nog ophalen, alsof dat een gunst is. Sorry, maar zo werkt dat niet. Als het 600 waard is, dan wil ik 'm daar ook voor verkopen. Als iemand met argumenten afdingt, bijvoorbeeld omdat er krassen op zitten of omdat vergelijkbare toestellen veel goedkoper zijn, dan vind ik dat nog wat, maar gewoon minder dan de helft bieden en verwachten dat ik daar blij mee ben, zo werkt de wereld toch niet. Maar blijkbaar boeken zulke mensen toch succes af en toe, anders zouden ze het niet doen. Blijkbaar zitten sommige mensen zo om cash verlegen dat ze dure dingen ver onder de waarde verkopen.
Maar ik vind de tweedehands markt sowieso niet zo leuk meer. 10 jaar geleden kon je gewoon nog iets leuks op Marktplaats kopen voor weinig en hielden koper en verkoper er beide een goed gevoel aan over. Maar tegenwoordig willen kopers niks meer betalen en verkopers de hoofdprijs. Als ik iets verkoop, dan wil ik er zelf plezier aan beleven. Het idee dat iets wat ik niet meer gebruik heel waardevol is voor iemand anders is gewoon fijn. Als het voor de helft van de waarde moet, dan geef ik het liever weg aan m'n kinderen, familie of vrienden of ik bewaar het als reserve.
Dat dus... kringloop komt het met plezier ophalen op de juiste afgesproken tijd. Hebben bij ons dus ongeveer alle grote meubels mee kunnen nemen. Het ergste is nog als je het op een Facebook groep zet als gratis af te halen dat je dan vragen krijgt of het misschien wil bezorgen want geen vervoer. Ehm nou nee...gold_dust schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:02:
Voordat we gingen verhuizen heb ik ook nog een paar dingen op marktplaats gezet. Krijg je biedingen van 5-15€ voor commodes en kasten in nieuwstaat. Echt? Denken ze nou dat ik voor 5-15€, onder druk van een verhuizing, de moeite ga doen om een kast vast te houden voor een koper die mogelijk niet eens komt opdagen en dan ook nog het risico loop dat er tokkies aan de deur komen? Ik heb alles door de kringloop laten ophalen.
Of gewoon niet op komen dagen zonder af te melden. Na een week waren we er klaar mee en die 100€ die we hebben misgelopen komen we ook wel weer overheen...
Bij vragen wat de minimum prijs is krijg je ook vaak te horen: jaaaa, maar wat is je échte minimumprijs? Dan gaat er gewoon 5€ bovenop ipv eraf
Life is what happens while you're busy making other plans
Dat ligt er ook maar net aan hoe de markt is.PhilipsFan schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:25:
... Als je me dan gaat vragen om mijn minimumprijs, dan ga ik die natuurlijk niet geven, want dan betaal je er nooit meer voor.
...
Maar ga je dan zeggen dat je je minimumprijs niet gaat geven, of ga je gewoon liegen zoals sommigen hier verwachten?PhilipsFan schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:25:
Als je me dan gaat vragen om mijn minimumprijs, dan ga ik die natuurlijk niet geven, want dan betaal je er nooit meer voor.
Waar blijven jouw aanbiedingen nou dan?T-Forever schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:03:
Ik ben een elektronica freak speel er graag mee, heb thuis een 'homelab' veel professioneel spul word gewoon afgeschreven na 5-8 jaar en gewoon de rekencentra uitgeschoven met karren tegelijk en ook al kwa specs zeer netjes vergeleken met consumentenspul, en toch geen drol meer waard, letterlijk wat de eene de andere gunt, of als die persoon er zelf teveel voor neergelegd heeft, dat weet je nooit.
Ik geef altijd netjes toe dat ik op zoek ben naar koopjes en als ze een richtprijs in gedachten hebben die met mij te delen, dan kan ik er voor kiezen om alsnog te bieden of om gewoon weg te lopen, dan hoef ik ze ook niet voor de schenen te schoppen met een 'te laag' bod.
Ik heb ook een CCNA+ homelab verzameld. Zo heb ik een CISCO3945/K9 voor idioot weinig. Een CISCO2811-16TS voor twee tientjes. Zeker in het geval van n.o.t.k. bied ik soms brutaal laag. In het eerste voorbeeld heb ik zelfs aangegeven dat ik de verkoper niet wil beledigen maar dat ik wel drie tientjes bied. Of aangeef: "Wat dacht je van EUR xx,xx?"
Soms is de vraagprijs dusdanig dat ik helemaal niet onderhandel.
Stel ik wil iets verkopen voor minimaal 200 dan zet je het te koop voor 250. Als iemand dit ervoor betaald heb je dus 200 (je verkoopprijs) met nog een extra 50 - mooi meegenomen.
Stel iemand biedt 220 dan kan je dit of accepteren OF je biedt 230 aan en kijk of hij daarmee akkoord gaat, of hij zegt ja dan krijg je 230 of hij zegt nee en dan aan jou de keus of je het ook voor 220 wil verkopen. Je zit nog steeds boven je minimale prijs dus als er bijna niemand reageert ga je hiermee akkoord of je blijft hopen dat er nog iemand anders wel 230 of zelfs 250 wil betalen - alles blijft een gok :-)
Een ding is zeker, als de verkoper DIRECT akkoord gaat heb je gewoon teveel betaald dus ALTIJD lager bieden maar wel redelijk blijven en hopen dat je elkaar ergens in het midden treft.
Als iets te koop staat voor 100 moet je geen 20 bieden dat slaat nergens op maar je kan inzetten op 70, zegt de verkopen misschien 90 en dan stel je voor 80 en dan is het afwachten gaat hij akkoord met 80 of wil hij 90 hebben, zijn keus.
Het blijft een 'spelletje' soms win je, soms verlies je....
Wat iets 'waard' is blijft moeilijk, ander advertenties met gelijkwaardige producten kunnen je hierbij helpen.
Er zijn ook mensen die USD 120.000 betalen voor een banaan die met ducktape op de muur is geplakt....
De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.
Dat zijn de beste aanbieders, die weten hoe hun spullen voor de juiste prijs te koop te zetten.PcDealer schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 02:00:
Soms is de vraagprijs dusdanig dat ik helemaal niet onderhandel.
Dat is ook exact waarom de vraag voor minimumprijs zo stompzinnig is, als je een eerlijk antwoord krijgt valt er niets meer te onderhandelen en als je geen eerlijk antwoord krijgt dan zit je zaken te doen met een leugenaar...clogie886 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 02:31:
Bij iets verkopen zet je altijd 'hoog' in zodat je nog kan zakken. Als je op je vraagprijs begint valt er bijna niets meer te onderhandelen. In Azië is het heel normaal om te onderhandelen over de prijs zelfs al staat er een prijs bij een artikel, er valt in 99% van de gevallen altijd over te onderhandelen.
Het is een beetje als met een auto inruilen opties waarvoor jij destijds extra betaalde krijg je bijna geen extra inruilwaarde voor.
Veel mensen plaatsen een vraagprijs op internet met hun oorspronkelijk aankoopprijs in gedachte alleen dat is vaak helemaal niet reëel. Omdat er nieuwe modellen/types of er sprake van ouderdom is.
Het is gewoon handel waarbij de waarde voor verkoper anders dan voor de koper. Ik zelf koop vaak spullen op marktplaats voor de "heb" die hebben dus geen waarde voor mij want ik heb ze niet nodig.
Dat betekent dat ik lage prijs voor over heb, verkopers zien dat vaak anders maar dan wens ik ze succes.
De truc is wel beetje om alleen een bod te doen op artikelen die er al één of twee weken op staan, die verkopers hebben vaak de "hoop" op succesvolle verkoop al opgegeven.
Voorbeeld:
Ik heb destijds voor mijn eerste kind een babybox gekocht die ik mooi vond, hij was ruim 200€ echter op marktplaatis is het ding eigenlijk nauwelijks/niks meer waard dat dan één van 50€ nieuw. Omdat mensen die op MP zo'n ding kopen nooit die babybox voor 200€ in winkel zouden kopen, die mensen zijn namelijk in markt voor een goedkope babybox.
[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 10-12-2019 10:30 ]
Uiteindelijk vind ik het belangrijk dat het niet op de vuilnisbult belandt, en het bij iemand terecht komt die het waardeert.
Yep, al eens wat extra babyspullen aan iemand meegegeven. Toen zij via MP iets van ons gekocht had.Secsytime schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:22:
Vaak is de gunfactor bij mij belangrijker dan de opbrengst in €€. Als iemand niet het fatsoen heeft om een normaal bericht te sturen of een normaal bod te doen, dan verkoop ik het uberhaupt niet aan je. Dan liever aan iemand anders die wel heeft geleerd hoe je met elkaar om moet gaan, en wat minder €€.
Uiteindelijk vind ik het belangrijk dat het niet op de vuilnisbult belandt, en het bij iemand terecht komt die het waardeert.