Onderhandelingsmethodes bij tweedehands verkoop

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 18:01
Regelmatig doe ik zaken via V&A en af en toe marktplaats. Bij MP kreeg ik er al vaak mee te maken, maar tegenwoordig op Tweakers ook steeds meer; mensen die in plaats van een bod uitbrengen vragen om wat ik er minimaal voor wil hebben.

Ben ik de enige die dit een minder fijne vorm van onderhandelen vind? En is het bot om te antwoorden: de vraagprijs? :).

Ben benieuwd hoe jullie hier in staan.. :), het komt op mij een beetje over als "lui onderhandelen".

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +15 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ik verwijs ze door naar de vraagprijs en dat ze een bod kunnen doen.

Dat geleuter over minimale prijs kap ik direct af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

hmr schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:55:
het komt op mij een beetje over als "lui onderhandelen".
Waarom? Ik doe het ook vaak als iets ik op Marktplaats zie. Waarom zou iemand de vraagprijs bieden als het een doel is om zo min mogelijk te betalen?

Door zo'n open vraag te stellen test je een beetje of er wat rek in de prijs zit.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:51

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik denk dat dat komt door programma's als Pawn Stars e.d.. Daar wordt ook regelmatig gevraagd wat het minimale is wat men voor het item wil hebben (om er daarna alsnog onder te bieden). Het staat je uiteraard vrij om minimumprijs = vraagprijs te hanteren wanneer zij zelf geen bod uit willen brengen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 20:27

KDL

Het is gewoon wat de ene aap bij de andere ziet doet ie ook na,
onderhandelen blijft altijd hetzelfde, kom je eruit dan heb je een deal, anders niet,
willen geen normale mensen bieden kun je overwegen om ook met zulke bieders/vragers in zee te gaan.

Je bent zeker niet de enige die dit minder leuk vindt, maar ook in landen waar de mensen wat minder zuunig zijn heb je zulke mensen ertussen, wat doe je eraan, laten varen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 18:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heel simpel, de vraagprijs wordt weergegeven, daarnaast kan men een bod doen... dat is mijn antwoord. Ik snap het wel, als ik iets op marktplaats plaats gaat het sowieso voor een hogere prijs dan bijvoorbeeld hier op vraag&aanbod. Mijn ervaring is dat hier op Tweakers nog eerlijk onderhandeld wordt en fatsoenlijke biedingen gedaan worden, marktplaats daar in tegen... Daarnaast wordt er ver onder vraagprijs geboden op marktplaats reageer ik al niet eens meer. Dat geef ik overigens vaak al aan in mijn advertentie.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:38

Tens

let me drink about it

Ben benieuwd hoe jullie hier in staan.. :), het komt op mij een beetje over als "lui onderhandelen".
Is het ook (doe het zelf ook wel).

mijn reactie bij zo'n vraag is dan: vraagprijs=minimumprijs.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:35
Als ik het echt beu ben, dan antwoord ik een prijs 5 euro boven de vraagprijs. Vaak verwarde reacties tot gevolg, en een cringe in ruil voor een cringe _O-

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:39
Ik vraag altijd netjes of er over de prijs te praten valt. Komt wat netter over dan een bericht met “30euro” waar verder niks in staat en de vraagprijs 37.50 is.

Ook krijg ik zelf wel eens de reacties van “voor die vraagprijs zit verzending er toch wel in?” Terwijl er specifiek bij staat dat verzending exclusief is.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-05 06:15
Rot op met je "wat is je laatste prijs gr ahmad"

"Mijn uiterste prijs is ter hoogte van een net bod...
De prijs die bij de advertentie staat is de prijs die ik er voor vraag. Als dat teveel voor je is dan kan je een tegenbod doen of verder kijken."

[ Voor 20% gewijzigd door 7Sins op 09-12-2019 10:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hmr
Question Mark schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:57:
[...]

Waarom? Ik doe het ook vaak als iets ik op Marktplaats zie. Waarom zou iemand de vraagprijs bieden als het een doel is om zo min mogelijk te betalen?

Door zo'n open vraag te stellen test je een beetje of er wat rek in de prijs zit.
Ik begrijp dat dat je doel is, zo ver was ik ook. Maar ik vind het een minder prettige manier van onderhandelen en ben dan eigenlijk al minder geneigd om iets te doen aan de prijs. Ik vind die open vraag misschien wel erger dan de helft bieden..

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

FooLsKi schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:00:
Ik denk dat dat komt door programma's als Pawn Stars e.d.. Daar wordt ook regelmatig gevraagd wat het minimale is wat men voor het item wil hebben (om er daarna alsnog onder te bieden). Het staat je uiteraard vrij om minimumprijs = vraagprijs te hanteren wanneer zij zelf geen bod uit willen brengen.
Het verschil is dat bij Pawn Stars de vraag niet is "Wat wil je er minimaal voor hebben" maar "Wat dacht je er zelf voor te krijgen?". Daarnaast is het verschil dat de eigenaar van het item bij Pawn Stars over het algemeen geen flauw idee heeft én dat een pawner er zelf nog geld aan moet verdienen (en daarmee over het algemeen de helft bied van wat het waard is).

"Wat wil je er minimaal voor hebben" wordt, in mijn ervaring, altijd gevolgd door een bod wat lager is dan wat jij net gezegd hebt er minimaal voor te hebben. Dat is een absoluut onzinnige manier van afdingen. En als je als verkoper toch al weet dat dat de volgende stap gaat zijn ga je dus nooit vertellen wat je er minimaal voor wilt hebben.

Ofwel: De vraag is compleet onzinnig en wordt door mij altijd met "Zie vraagprijs" beantwoord óf gewoon helemaal niet; mensen die dergelijke vragen stellen wil ik over het algemeen toch geen zaken mee doen. Dat zijn namelijk dezelfde mensen die een dag na aankoop komen met "Het is toch niet wat ik verwachte".

Ik ben helemaal niet wars van een beetje onderhandelen maar mijn vraagprijs is over het algemeen gewoon scherp dus een bod ver onder de vraagprijs is /ignore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]

Mijn ervaring is (ik doe het niet zelf maar gesproken met anderen hier over), brengt het meer weerstand op zoals TS ook verwoord. Je wordt minder snel serieus genomen, als in... 'Heb je d'r weer één'.

Precies zoals de reactie van @Croga hierboven… :)

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 09-12-2019 10:21 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

_Dune_ schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:19:
[...]

Mijn ervaring is (ik doe het niet zelf maar gesproken met anderen hier over), brengt het meer weerstand op zoals TS ook verwoord. Je wordt minder snel serieus genomen, als in... 'Heb je d'r weer één'.
Is eerlijk gezegd niet mijn ervaring. Soms krijg ik een bericht terug met een iets lagere prijs, soms wordt er aangegeven dat de vraagprijs ook de bodemprijs is. En dat is ook prima :)

Ik moet er wel bij zeggen, dat ik altijd wel vrij uitgebreid en netjes de vraag stel, met mijn uitgebreide contactgegevens erbij. Daarmee probeer ik aan te tonen dat ik serieus intresse heb.
Croga schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:19:
[...]
Ik ben helemaal niet wars van een beetje onderhandelen maar mijn vraagprijs is over het algemeen gewoon scherp dus een bod ver onder de vraagprijs is /ignore
Dat kun je ook omdraaien. Door vooraf op een nette manier al wat te informeren voorkom je dat je (per ongeluk) een onzinbod uitbrengt.

[ Voor 22% gewijzigd door Question Mark op 09-12-2019 10:24 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Question Mark schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:22:
[...]

Is eerlijk gezegd niet mijn ervaring. Soms krijg ik een bericht terug met een iets lagere prijs, soms wordt er aangegeven dat de vraagprijs ook de bodemprijs is. En dat is ook prima :)

Ik moet er wel bij zeggen, dat ik altijd wel vrij uitgebreid en netjes de vraag stel, met mijn uitgebreide contactgegevens erbij. Daarmee probeer ik aan te tonen dat ik serieus intresse heb.
Oke, dat 'klinkt' een stuk beter... meestal krijg je alleen 'de vraag'. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:10

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Naja, het hangt er van af. Als er een vraagprijs bij staat (en het is me eigenlijk wat te duur) dan doe ik het meestal in een gesloten vraag of er nog wat van af kan.

Je hebt natuurlijk ook vaak genoeg dat er op mp dingen op worden aangeboden met een belachelijke vraagprijs of een prijs waarvan ik twijfel of die wel terecht is. Dan stel ik de vraag wel eens op die manier maar meestal bied ik dan gewoon wat ik het waard vind.

Maar wel altijd netjes geformuleerd uiteraard.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmr
Question Mark schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:22:
[...]

[...]

Dat kun je ook omdraaien. Door vooraf op een nette manier al wat te informeren voorkom je dat je (per ongeluk) een onzinbod uitbrengt.
Een correct volledig bericht is ook alweer anders dan alleen de zin: "wat is je minimumprijs".

C'est le ton qui fait la musique! ;)

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:40

St@m

@ Your Service

Achja, de "Wat is je uiterste prijs" / "Wat is je laagste prijs" / "Wat is uw minimale prijs" -paupers
En dan nog in alle spellingsvarianten.
Gewoon negeren..

Ik heb interesse in <item>, ik zie de vraaprijs van <bedrag>, maar ik vind het wat teveel. Hoe zou u staan tegenover een bod van <bod>?

Hoe moeilijk is het?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:10
Op zich is het vragen om een minimumprijs geen vreemde zaak.

Een deal komt er alleen als jouw minimumprijs lager ligt dan de maximum van wat de koper wil betalen.

Het beste antwoord is dan ook een prijs die boven de daadwerkelijke minimumprijs ligt en vervolgens kan je in de onderhandelingen keihard aangeven dat dat het minumum is.

Voor de koper is het dus vooral een grote gok en helemaal niet slim. Het is slechts een manier op tijd te winnen door de onderhandelingen kort te maken tot 1 bod en dan wel/niet accepteren in plaats van over en weer mailen met prijzen.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

Philip Ross schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:29:
Een deal komt er alleen als jouw minimumprijs lager ligt dan de maximum van wat de koper wil betalen.
Dat is waar....
Alternatief: "Wat wil je maximaal betalen?" terug sturen.... Komt in feite op hetzelfde neer maar de keren dat ik dat deed werd me dat, op de één of andere manier, toch niet in dank afgenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Croga schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:45:
[...]
Dat is waar....
Alternatief: "Wat wil je maximaal betalen?" terug sturen.... Komt in feite op hetzelfde neer maar de keren dat ik dat deed werd me dat, op de één of andere manier, toch niet in dank afgenomen.
Maar die zou je wel kunnen verwachten... Ik vind hem wel leuk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:37
Dan heb ik liever dat men een concreet bod uitbrengt ipv te vragen wat de minimumprijs is. Dat is datgene wat als vraagprijs staat genoteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

[...]

Dat is waar....
Ik mag hopen dat je dat alleen doet als je een reactie krijgt zoals in de TS omschreven wordt en niet bij een fatsoenlijke communicatie want anders ga je voorbij aan het spel van bod en tegenbod.

[ Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 09-12-2019 10:54 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dwarlorf schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:53:
[...]
Ik mag hopen dat je dat dan doet als je een reactie krijgt zoals in de TS omschreven wordt anders ga je voorbij aan het spel van bod en tegenbod.
Daar heeft de initiator zichzelf al niet aan gehouden door de vraag te stellen wat het minimale is dat je er voor wilt ontvangen, dan had deze gewoon een redelijk tegenbod moeten doen. Uit gaande van het punt waar TS mee gestart is idd...

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 09-12-2019 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

_Dune_ schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:55:
[...]

Daar heeft de initiator zichzelf al niet aan gehouden door de vraag te stellen wat het minimale is dat je er voor wilt ontvangen, dan had deze gewoon een redelijk tegenbod moeten doen.
Daar ben ik het niet mee eens. Als ik het op een normale manier vraag dan vind ik dat je er normaal op kunt reageren. Want omgekeerd is in mijn ervaring de aanbieder evengoed gepikeerd als ik een bod doe wat in hun ogen te laag is.

edit, nav jouw edit: ok in feite ben je het dus wel met me eens dat het bij fatsoenlijke communicatie/formulatie wel geoorloofd is.

[ Voor 11% gewijzigd door Dwarlorf op 09-12-2019 11:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 834471

[...]

Ik ga vasthouden aan de vraagprijs als je me vraagt wat de "minimale prijs" is, terwijl als je zelf een bod uitbrengt ik zomaar met (best wel wat) minder akkoord zou kunnen gaan.
Een vraagprijs zit m.i. _altijd_ rek in, daar heet het een vraagprijs voor. Die ga ik niet op voorhand voor je voorkauwen. Als er intussen iemand anders komt die me meer bied dan het bedrag wat ik je voorkauw mag ik dat opvreten.

Of ik uiteindelijk akkoord ga met een bod dat 5,10,15,20 procent lager ligt hangt daarbij o.a. gewoon af van mijn humeur en hoe je me benaderd, of het object me in de weg ligt, ik geld nodig heb, of je de enige bent, en uiteindelijk ook gewoon de maanstand.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 09-12-2019 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
[...]

Dat is waar....
lijkt mij ook een prima antwoord, zou ik geen problemen mee hebben.

Ik heb het idee dat mensen het te veel als een spelletje zien waarbij je allebei o aardig mogelijk moet zijn.

Onderhandelen is gewoon een stuk harder en niet iedereen heeft tijd om eindeloos te blijven spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

€125,-

Wat is uw uiterste prijs ?
Wat wil jij maximaal betalen ?
Uhh, dacht aan €95,- ex vzk
Voor €110,- ex vzk hebben we een deal.
Nee, dat wordt net teveel. €100,- is het maximum..........

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hmr
Philip Ross schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:00:
[...]

lijkt mij ook een prima antwoord, zou ik geen problemen mee hebben.

Ik heb het idee dat mensen het te veel als een spelletje zien waarbij je allebei o aardig mogelijk moet zijn.

Onderhandelen is gewoon een stuk harder en niet iedereen heeft tijd om eindeloos te blijven spelen.
Waarom zou je hard moeten onderhandelen? Zeker op Tweakers vind ik dat niet wenselijk. Ik verkoop hier graag dingen omdat het merendeel van de Tweakers gewoon gefatsoeneerd zijn en prettig om zaken met te doen.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:34
De vraagprijs terugsturen met een linkje naar zo'n handboek "Onderhandelen voor dummies".

Wat verwachten ze? Dat je jezelf in een bijzonder slechte positie neerzet? Right.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
hmr schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:01:
[...]

Waarom zou je hard moeten onderhandelen? Zeker op Tweakers vind ik dat niet wenselijk. Ik verkoop hier graag dingen omdat het merendeel van de Tweakers gewoon gefatsoeneerd zijn en prettig om zaken met te doen.
Dat mag, maar je kan niet van iedereen verwachten dat die op dezelfde manier dat doen.

Het hele doel van onderhandelen is om zo min mogelijk te betalen/zo hoog mogelijk te verkopen.

Voor sommige mensen zijn die paart tientjes veel geld, dan kan je ze toch niet kwalijk nemen dat ze daar wat harder voor werken?

Voor weer anderen is tijdgebrek een probleem, die willen niet 4/5 berichten moeten sturen en elke keer een dag wachten, die willen gewoon weten wat ze moeten betalen (ook al is dat meer dan dat ze zouden kunnen krijgen na lang onderhandelen) zodat ze door kunnen.

Ik doe op tweakers ook een stuk aardiger dan op MP. Maar dat neemt niet weg dat ik het accepteer als anderen het anders spelen. Ik ga ze niet zomaar geven wat ze willen als ze dat doen maar ik zie het wel als een eerlijke onderhandelingstruc.
eric.1 schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:04:
De vraagprijs terugsturen met een linkje naar zo'n handboek "Onderhandelen voor dummies".

Wat verwachten ze? Dat je jezelf in een bijzonder slechte positie neerzet? Right.
Het is alleen een ongunstige positie als je je daadwerkelijke minimumprijs noemt.

Voor sommige verkopers is het overigens belangrijker om snel te verkopen dan om de beste prijs te krijgen, die vinden het een prima vraag om ze snel tot een voldoende hoge prijs te komen.

[ Voor 19% gewijzigd door Philip Ross op 09-12-2019 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
Philip Ross schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:04:
[...]

Ik doe op tweakers ook een stuk aardiger dan op MP. Maar dat neemt niet weg dat ik het accepteer als anderen het anders spelen. Ik ga ze niet zomaar geven wat ze willen als ze dat doen maar ik zie het wel als een eerlijke onderhandelingstruc.
Ik accepteer het ook wel, maar zal zelf altijd correct reageren.

En ik heb vervolgens altijd de keuze om te besluiten om niet tot een overeenkomst te komen.

Begrijp het wel hoor, begrijp me niet verkeerd. Zoals al zei, ik vind het alleen een irritante onderhandelingsmethode die averechts werkt :).

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
hmr schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:07:
[...]

Ik accepteer het ook wel, maar zal zelf altijd correct reageren.

En ik heb vervolgens altijd de keuze om te besluiten om niet tot een overeenkomst te komen.

Begrijp het wel hoor, begrijp me niet verkeerd. Zoals al zei, ik vind het alleen een irritante onderhandelingsmethode die averechts werkt :).
Lijkt mij prima, denk alleen dat het veel gevallen wel goe uitpakt voor de koper. Zoals ik aangaf willen verkopers vaak gewoon van hun spullen af en hebben die in hun hoofd een minimumprijs waarvoor het weg mag. Die zijn het doelwit van dit soort kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 834471 schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:00:
... Een vraagprijs zit m.i. _altijd_ rek in, daar heet het een vraagprijs voor. ...
Bij mij niet altijd moet ik zeggen.

Verder vind ik de vraag naar het minimum vrij onzinnig, gewoon bieden werkt IMHO gewoon beter, als men zich niet meteen op een prijs vastlegt. Ht komt op mij hoe dan ook beter over dan kortaf vragen wat de laagste prijs is, maar het een en ander is natuurlijk afhankelijk van de context van de vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

begintmeta schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:09:
[...]

Bij mij niet altijd moet ik zeggen.
In die gevallen is het geen vraagprijs maar een vaste prijs. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Anoniem: 834471 schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:10:
[...]

Inderdaad, dan moet je iets zeggen in de trant van: dit is een vaste prijs en daar wijk ik niet van af. Ik reageer daarom niet op biedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 834471 schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:10:
...

Volgens mij is de vraagprijs gewoon de prijs die door de verkoper gevraagd wordt, die kan wel of niet verschillen van de prijs waarbij een overeenkomst tot stand zou kunnen komen.

Heb nog even gecheckt of het een semantische kwestie is, maar de woordenboekdefinitie houdt het net zo simpel als ik geloof ik.

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 09-12-2019 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

begintmeta schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:11:
[...]

Volgens mij is de vraagprijs gewoon de prijs die door de verkoper gevraagd wordt, die kan wel of niet verschillen van de prijs waarbij een overeenkomst tot stand zou kunnen komen.
Dit klopt natuurlijk, maar vraagprijzen zijn gebruikelijkerwijs gewoon richtprijzen. Vaste prijzen worden doorgaans expliciet als zodanig benoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 834471 schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:14:
...
Dit klopt natuurlijk, maar vraagprijzen zijn gebruikelijkerwijs gewoon richtprijzen. Vaste prijzen worden doorgaans expliciet als zodanig benoemd.
Dan ben ik kennelijk nonconformistischer dan ik had gedacht.
Dwarlorf schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:11:
...
Inderdaad, dan moet je iets zeggen in de trant van: dit is een vaste prijs en daar wijk ik niet van af. Ik reageer daarom niet op biedingen.
Ik denk dat veel verkopers best zouden ingaan op een bod dat hoger is dan de vraagprijs (al zullen niet alle verkopers dan het meerbetaalde hoeven hebben vermoed ik)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 22:09

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Het is gewoon een onderhandelingstechniek.

Als de verkoper zijn hand slecht speelt en een lagere prijs noemt, dan hebben zij de eerste move omlaag gedaan. Als jij 500 vraagt en ik vraag naar een lagere prijs en je roept 400, dan bied ik 300. Met een beetje geluk komen we uit ergens rond de 350. Als ik 300 bied op een prijs van 500, dan is iemand minder snel geneigd 150 euro te zakken. Maar 50 euro zakken op een eerste prijsverlaging wordt dan anders gezien.

Altijd de andere partij de eerste beweging laten maken. Daarmee hoef jij nog niet te bewegen.

Tevens van toepassing bij salarisonderhandelingen (extragratistip)

[ Voor 5% gewijzigd door Point.Flare op 09-12-2019 11:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:29
Wat doen jullie allemaal gevoelig en agressief over zoiets. Ik stel de vraag regelmatig en krijg de vraag regelmatig. Is onderdeel van een verkoop proces, niks meer niks minder. Zeker op Tweakers V&A zou dit gewoon moeten kunnen. Laten we de marktplaats medelanders even daargelaten, want dat is een heel ander probleem dan wat hier bedoeld wordt.

Je hebt niet voor niets een vraag prijs. Anders heet het wel 'de prijs'. Het insinueert al dat er naar gevraagd mag worden.

Het is niet anders dan de vraag die je (hopelijk) vaak ook zelf stelt: kan je nog iets aan de prijs doen?

Als je hier van al op je tenen wordt getrapt...mijn hemel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Xecuter NL schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:18:
...
Je hebt niet voor niets een vraag prijs. Anders heet het wel 'de prijs'. Het insinueert al dat er naar gevraagd mag worden.
...
Volgens mij heet het gewoon vraagprijs omdat het de prijs is die door de verkoper gevraagd wordt. Andersom is er weer door een koper aangeboden prijs (de 'aanbodprijs'). Als er meerdere potentiele kopers zijn, kunnen die elkaar gaan overbieden, de aanbodprijzen kunnen de vraagprijs dan ver overstijgen. Die aanbod- en vraagprijs kunnen (en zullen in best veel gevallen) beide uiteraard afwijken van de prijs waarbij een overeenkomst wordt gesloten (die zou ik 'de prijs' noemen).

[ Voor 29% gewijzigd door begintmeta op 09-12-2019 11:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hmr
Xecuter NL schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:18:

Het is niet anders dan de vraag die je (hopelijk) vaak ook zelf stelt: kan je nog iets aan de prijs doen?

Als je hier van al op je tenen wordt getrapt...mijn hemel.
Technisch gezien is dat niet de vraag... Dat is jouw interpretatie van de vraag, maar hij is in werkelijkheid venijniger.

En die laatste zin voegt verder niet zo veel toe aan het topic, net als de term medelander. :)

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Point.Flare schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:16:

Als de verkoper zijn hand slecht speelt en een lagere prijs noemt, dan hebben zij de eerste move omlaag gedaan. Als jij 500 vraagt en ik vraag naar een lagere prijs en je roept 400, dan bied ik 300. Met een beetje geluk komen we uit ergens rond de 350. Als ik 300 bied op een prijs van 500, dan is iemand minder snel geneigd 150 euro te zakken. Maar 50 euro zakken op een eerste prijsverlaging wordt dan anders gezien.

Altijd de andere partij de eerste beweging laten maken. Daarmee hoef jij nog niet te bewegen.

Tja, dan heb jij te maken met hele slechte onderhandelaars... Als die vallen voor dit soort simpele trucjes...

Als ik al zin heb om de vraag te beantwoorden met 400, dan is dat mijn absolute minimumprijs en is de onderhandeling wmb afgelopen als je daaronder gaat zitten.
Want of :
- Je maakt me uit voor leugenaar aangezien je naar mijn minimum prijs vroeg en je mijn antwoord dus niet geloofde
- Je gunt de verkoper geen brood.

In wezen kan wmb de onderhandeling alleen nog maar doorgaan als we uit gaan komen boven de 400...

Van mij mag je best mijn minimumprijs weten, alleen dat betekent bijna zeker dat ik hem niet daarvoor aan jou wil/ga verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Wat op MP ook nog wel een dingetje is, is dat er veel potentiële kopers denken (geen idee waaarom eigenlijk) dat je persé van je spullen af wilt omdat ze denken je het geld heel erg hard nodig hebt.

Als je als verkoper geen moeite hebt met een lagere prijs dan heb je toch ook een prijs in gedachte die je minimaal wilt hebben? Stel dat dit 400 is dan zeg je als verkoper 450 en geen 400. En als jij als koper dan nog steeds 300 of 350 bied zeg ik 400 en als jij dan nog minder bied zeg ik als verkoper nee.

Wat jij stelt is wat mij betreft alleen maar relevant als de verkoper niet weet waar ie mee bezig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-06 19:42
Vraagprijs: 100

Koper: Wat is je laatste prijs (yup, geen laagste maar laatste... :? )
Ik: 90
Koper: Ik bied 45
Ik: Speciale prijs voor jou : 150..... Doei :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmr
De mooiste op marktplaats vind ik de mensen die serieus de helft bieden en dan toevoegen: dan kom ik hem vandaag nog halen.

Die krijgen van mij de reacties dat ik hem ook nog vandaag zou halen voor een dergelijke prijs :')

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

hmr schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:36:
De mooiste op marktplaats vind ik de mensen die serieus de helft bieden en dan toevoegen: dan kom ik hem vandaag nog halen.

Die krijgen van mij de reacties dat ik hem ook nog vandaag zou halen voor een dergelijke prijs :')
Er zitten ook echt ontzettende malloten bij dus ik snap je stelling ook wel. Ik heb ook wel eens de vraagprijs gevraagd aan iemand die vroeg wat mijn maximale prijs was.

Dat was ook zo'n handelaar die daarna 75 euro oid bood voor een mountainbike in vrijwel perfecte staat (hoewel die wel wat oud was). Die fiets is dus verkocht voor minder dan mijn minimumprijs aan een jongen die oprecht geënteresseerd was in de fiets (zo kwam ie althans over).

Of wat je zegt, van die figuren: ik bied x bedrag (veel te laag) ik kom hem vandaag ophalen. Daar zou ik niet eens meer op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

*knip* Dit voegt niets toe aan de discussie

[ Voor 92% gewijzigd door Yorinn op 09-12-2019 12:00 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Op deze standaardvraag geef ik het standaardantwoord: Prijs staat in de advertentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:57
Ik antwoord dan (en dit staat ook in mijn zoekertjes) "De vraagprijs is X, je mag een bod doen, maar verdoe jouw en mijn tijd niet".
Als er dan een bod komt wat de helft bedraagt hangt het van mijn humeur af of ik wat onnozel begin terug te doen of gewoon niet meer reageer.

Als de gebruiker een goede V&A staat heeft ga ik nog wel even in onderhandeling.

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 09-12-2019 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik heb de titel een kleine fix gegeven, zodat die wat duidelijker is.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Daarom breng ik spullen nog liever naar het milieupark, dan dat ik ze verkoop. Maar zet het maar eens op gratis, dan komen ze als strontvliegen op je advertentie op af :X

Het is echt niet meer leuk om je zooi op internet te verkopen: want de ene heeft een ziek broertje, de andere is te lui om te werken en leeft van de bijstand. En zo krijg je altijd wel van die zielige verhalen.

Afhankelijk van de waarde van iets, kies ik liever eieren voor mij geld: probeer maar eens een auto te verkopen, dan wens ik je veel plezier. Daarom heb ik mijn oude auto voor € 50 ingeruild, waarna de zogenaamde liefhebbers beledigd waren waarom ik een Peugeot 205 eventjes voor € 50 inruilde terwijl zij ook mij nog wel € 150 gegeven hadden :|

Echter de praktijk is dat je te maken krijgt met hele lastige mensen: van die types die in de schuldsanering zitten en je vragen, of je de auto niet vast kunt houden. En zelfs niet eens € 100 kunnen betalen, waarna ze beledigd zijn dat de auto uiteindelijk toch nog voor € 150 verkocht wordt :+ ( real story, mijn ouders hadden de Peugeot 106 van mij gratis gekregen en wilde daar geen onderhoud insteken. Dus toen er problemen met de benzinepomp waren, moest die auto zo snel mogelijk weg en zodoende een lage prijs i.v.m. de defecte benzinepomp. Wel hebben ze 1.5 jaar in gereden met minimale kosten.)

De instelling van particulieren is gewoon erg veranderd de afgelopen jaren: ze willen het liefste alles gratis hebben en uiteraard dien je het ook nog even langs te brengen :F

Maar de vraag van TS: dan noem je gewoon de prijs die jij ervoor wilt hebben. En sowieso altijd een hogere prijs als vraagprijs instellen, omdat je anders geen onderhandelingsruimte laat.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 09-12-2019 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:16
Regelmatig doe ik zaken via V&A en af en toe marktplaats. Bij MP kreeg ik er al vaak mee te maken, maar tegenwoordig op Tweakers ook steeds meer; mensen die in plaats van een bod uitbrengen vragen om wat ik er minimaal voor wil hebben.

Ben ik de enige die dit een minder fijne vorm van onderhandelen vind? En is het bot om te antwoorden: de vraagprijs? :).

Nee je bent niet de enige en het zijn voornamelijk tokkies die eerst willen weten wat je minimale prijs is om er daarna nog eens flink onder te gaan zitten. Ik verzin daarom altijd een krankzinnig hoog bedrag en blokkeer de gebruiker nadat hij of zij het bericht heeft gelezen. Op Tweakers ligt het niveau gelukkig altijd een stuk hoger dus dat is tegenwoordig mijn eerste plek om elektronica te verkopen.

[ Voor 8% gewijzigd door NotSoSteady op 09-12-2019 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Gomez12 schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:31:
[...]

Tja, dan heb jij te maken met hele slechte onderhandelaars... Als die vallen voor dit soort simpele trucjes...

Als ik al zin heb om de vraag te beantwoorden met 400, dan is dat mijn absolute minimumprijs en is de onderhandeling wmb afgelopen als je daaronder gaat zitten.
Want of :
- Je maakt me uit voor leugenaar aangezien je naar mijn minimum prijs vroeg en je mijn antwoord dus niet geloofde
- Je gunt de verkoper geen brood.

In wezen kan wmb de onderhandeling alleen nog maar doorgaan als we uit gaan komen boven de 400...

Van mij mag je best mijn minimumprijs weten, alleen dat betekent bijna zeker dat ik hem niet daarvoor aan jou wil/ga verkopen...
Het is Marktplaats. Als ik daar iets koop, dan kijk ik per definitie naar gebruikte of zo goed als nieuwe producten. Wanneer ik op zoek ben naar een nieuw product, dan richt ik me wel op webshops. Over het algemeen is mijn doelgroep op MP dus geen (onder)handelaar. In dat geval zijn het mensen die graag ergens vanaf willen en er nog wat op terug willen krijgen. Dat maakt dat de balans wat meer naar de koper toe gaat. Dus ja, deze onderhandelingstechniek kan zeker voordeel opleveren. Mijn prijsverschillen van net zijn wat extreem, maar puur als voorbeeld. Als je 475 zegt, dan heb ik alsnog de eerste 25 euro al gewonnen.

Ik spendeer tijd om de juiste prijs te vinden voor het product dat ik zoek. Soms kies ik dan een object dat net boven mijn budget zit, omdat bijvoorbeeld de staat beter is. Het doel is niet om de helft te bieden, maar tot een bedrag te komen waarbij ik het gevoel heb een goede deal te hebben. Daarbij push ik altijd een beetje op de prijs. En misschien dat ik daardoor in eerste instantie lager bied dan wat je zou willen. Als jij vind dat ik je daarmee voor leugenaar uitmaakt of dat ik je brood steel, dan moet je inderdaad niet reageren. Wanneer ik dat niet zou doen, dan ben ik misschien wel dief van mijn eigen portomonnee.

Het is wat anders om onrealistisch te bieden. Uiteraard koop je geen Maserati voor de helft.

Andersom zet je net zo goed een iets hogere vraagprijs bij je advertentie, omdat jij zo de eerste stap in de bieding al hebt gewonnen. Dat is gewoon onderhandelingsruimte. Dus het werkt zonder meer twee kanten op. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Point.Flare op 09-12-2019 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-06 21:23
Anoniem: 1068241 schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:05:
Daarom breng ik spullen nog liever naar het milieupark, dan dat ik ze verkoop. Maar zet het maar eens op gratis, dan komen ze als strontvliegen op je advertentie op af :X
Ik geef veel weg via 'geeft/deelt' groepen op Facebook, daar zitten vaak de milieubewuste mensen en mensen met een krap budget, ipv koopjesjagers en handelaren. Ook worden de groepen (vaak streng) gemodereerd: mensen zijn beleefd en afspraken worden meestal goed nagekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik vind de vraag "Wat is je laagste prijs?" altijd erg irritant. Marktplaats werkt helaas zo dat je altijd op de helft van je vraagprijs uitkomt of iets daarboven. Ten minste, als ik iets verkoop is het meestal in de muziekinstrumentensfeer en daar lijkt die praktijk gebruikelijk te zijn.

Ik hou daar in m'n vraagprijs dus rekening mee.
Het vervelende is dan dat als ik (stel) € 100 vraag en ik vertel dat m'n minimale prijs € 65 is, ik er dan bijna zeker van kan zijn dat ik een bod van € 45 krijg. Dus dan vertel ik m'n minimale prijs liever niet...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
Het nadeel van Marktplaats is dat het veel te vrijblijvend is. Niets heeft consequenties. Intimidatie, schelden, bedreigen. Hoort er allemaal bij. En dan nog maar eens je weg banen door 99% advertenties van bedrijven.

Op Tweakers V&A gaat het helaas ook achteruit. Geen fatsoen om te reageren of berichten die letterlijk uit twee karakters bestaan (een bedrag). En ook hier een shitload aan bedrijven. Hier mag wat mij betreft een aparte sectie voor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zet vaak onderaan in de advertentie een regel als "berichten over mijn uiterste verkoopprijs, beantwoord ik niet". En mocht er een pauper toch zo'n bericht sturen, gooi ik het direct in de prullenbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 1068241 schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:05:
... En sowieso altijd een hogere prijs als vraagprijs instellen, omdat je anders geen onderhandelingsruimte laat.
Dat is natuurlijk op zich verstandig, want dan heb je nu eenmaal meer speelruimte om de ander zich goed te laten voelen:
Point.Flare schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:17:
... waarbij ik het gevoel heb een goede deal te hebben. ...
... Als jij vind dat ik je daarmee voor leugenaar uitmaakt of dat ik je brood steel, dan moet je inderdaad niet reageren. ...
Als jij naar de minimumprijs vraagt en de ander geeft antwoord en je biedt vervolgens lager, zeg je impliciet* dat je aanneemt dat de minimumprijs die de ander gegeven heeft geen minimumprijs is, dus eigenlijk dat de ander heeft gelogen. Anders zou je nu eenmaal tenminste die minimumprijs bieden.

*Je kan het natuurlijk ook anders uitleggen dan als impliciete beschuldiging van liegen, je zou ook bijvoorbeeld gebrek aan concentratie, slecht begripsvermogen, gebrekkig redeneervermogen, onduidelijk uitdrukkenº etc etc bij de ander of bijvoorbeeld een onduidelijke uiting bij jezelf (al is het bij het antwoord op die vraag denk ik niet moelijk duidelijk te zijn) kunnen aannemen.

º dat is het vaak natuurlijk ook, in die gevallen wil iemand niet echt de minimumprijs weten, maar gewoon een eerste prijsverandering uitlokken. Dus de vraag naar de minimumprijs is zelf dan al leugenachtig, want die wil men eigenlijk helemaal niet weten (en men zal dan het antwoord eventueel ook invullen in de lijn zoals men de vraag zelf ingevuld heeft, terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn (maar het kan wel natuurlijk)).

[ Voor 35% gewijzigd door begintmeta op 09-12-2019 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05 09:15
Waar mensen ze zich druk over maken.

Onderhandelen hoort erbij. Soms is het keihard onderhandelen en bij anderen heb je het voor de vraagprijs verkocht.

Er is een reden waarom mensen op zoek zijn naar tweedehands spullen. Ze willen niet de nieuwprijs betalen. Daarnaast willen ze een product voor een zo laag mogelijke prijs. Onderhandelen hoort daarbij. Vragen over de minimale prijs etc. ook. Als het je niet bevalt, dan onderhandel je toch gewoon niet. Niemand verplicht je te reageren op een bericht of bod op marktplaats of op v&a op Tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

begintmeta schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:30:
[...]

Dat is natuurlijk op zich verstandig, want dan heb je nu eenmaal meer speelruimte om de ander zich goed te laten voelen:

[...]

Als jij naar de minimumprijs vraagt en de ander geeft antwoord en je biedt vervolgens lager, zeg je impliciet dat je aanneemt dat de minimumprijs die de ander gegeven heeft geen minimumprijs is, ofwel dat de ander heeft gelogen. Anders zou je tenminste die minimumprijs bieden.
Hier heeft (impliciet) iemand uitmaken voor leugenaar niets mee van doen? Je bent aan het onderhandelen. Als jij een minimumprijs noemt, dan heb je daar op dat moment de lat gelegd. Ik zou een slechte onderhandelaar zijn daar nog boven te gaan. Jouw minimumprijs is ergens op gebaseerd. Evenals mijn (maximum) bod. Als die bedragen uit elkaar liggen dan moet je toch naar elkaar toe kunnen bewegen? Jouw minimumprijs is bedrag X. Als ik vind dat jouw product maar bedrag Y waard is, om reden A en B, dan moet ik dat bod toch gewoon neer kunnen leggen? Als jij niet verder wil zakken, soit. Dan kan ik stijgen naar jouw prijs, of verder zoeken.

Uiteindelijk is de prijs akkoord of niet. Ik moet er blij mee zijn om het te betalen en jij moet er blij mee zijn om het te krijgen. Anders simpelweg geen deal. M.i. niet meer en niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Point.Flare schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:46:
...
Hier heeft (impliciet) iemand uitmaken voor leugenaar niets mee van doen?
Toch wel dus.
Als jij een minimumprijs noemt, dan heb je daar op dat moment de lat gelegd. Ik zou een slechte onderhandelaar zijn daar nog boven te gaan.
Dat ligt er maar net aan, als je denkt dat de verkoper tijd heeft en er meer kapers op de kust zijn, kan hoger bieden zeker wel nut hebben. Als je het tenminste wil kopen (voor de prijs die je gaat bieden).
Jouw minimumprijs is ergens op gebaseerd.
Klopt, maar het punt is dat ik heb gezegd dat het de minimumprijs is. Naar beneden zit dan dus voor mij, tenzij ik niet de waarheid heb gesproken, geen ruimte.
Evenals mijn (maximum) bod. Als die bedragen uit elkaar liggen dan moet je toch naar elkaar toe kunnen bewegen?
Alleen als de bedragen in feite niet de minimumprijs en/of maximumbod waren.
Anders simpelweg geen deal. M.i. niet meer en niet minder.
Precies, volgens mij ook.

Maar zoals ik in mijn vorige post onder º had aangegeven, wordt met de vraag naar de minimumprijs vaak eigenlijk een andere vraag gesteld, namelijk de vraag om een lagere vraagprijs. Die vraag is dan dus eigenlijk al leugenachtig* en ik denk dat dat een van de redenen kan zijn waarom hij ongenoegen opwekt.

* Als door een vervolgreactie dan blijkt dat de vrager de minimumprijs eigenlijk niet wilde weten of aanneemt dat het antwoord dat hij heeft gekregen niet correct is, wordt dat natuurlijk alleen maar bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12

Yucon

*broem*

Een tijdje heb ik als standaard antwoord iets van de strekking "ach, de prijs die erbij staat vind ik wel prima". Maar dat blijkt toch niet zo goed te werken want je hoort vervolgens niets meer. Of mensen die om de laagste prijs vragen willen toch niets kopen, dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:16

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Ik zit wel eens op FB Marketplace, en daar zijn het vaak een bepaald soort mensen die met "wat is laatste prijs" komen. Dan vraag ik ze om een bod te doen, en dit te beargumenteren met uitleg waarom het product X prijs waard zou zijn. Daar krijg ik dan af en toe reacties zoals "ok sukkl" ofzo op terug, maar dan blokkeer ik ze en ben ik d'r vanaf.
Ook heb in een humeurige bui wel eens dingen zoals "Geen idee, waar is jouw laatste hersencel?" gezegd tegen dat soort lui. Dat zorgt altijd voor leuke reacties.

https://www.bespaarinfo.nl/kopen-marktplaats/ als reactie sturen doe ik ook wel eens.

[ Voor 8% gewijzigd door JZX81_Drift op 09-12-2019 13:07 ]

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:22
Gelukkig maak ik dit nog vrij weinig mee op V&A, tevens gebruik ik Marktplaats vrijwel nooit meer als het even kan. Ik vang liever een tientje minder op V&A dan ik met bepaalde types op MP moet dealen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hmr
Tremio schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:44:
Waar mensen ze zich druk over maken.

Onderhandelen hoort erbij. Soms is het keihard onderhandelen en bij anderen heb je het voor de vraagprijs verkocht.

Er is een reden waarom mensen op zoek zijn naar tweedehands spullen. Ze willen niet de nieuwprijs betalen. Daarnaast willen ze een product voor een zo laag mogelijke prijs. Onderhandelen hoort daarbij. Vragen over de minimale prijs etc. ook. Als het je niet bevalt, dan onderhandel je toch gewoon niet. Niemand verplicht je te reageren op een bericht of bod op marktplaats of op v&a op Tweakers.
Dit is wel heel makkelijk allemaal.

1) Als je vindt dat wij ons druk om futiliteiten maken, waarom reageer je dan. Is deze discussie dan niet beneden jouw pijl; en

2) Niemand verplicht je om te reageren? Lekkere dooddoener wel...

Mijn topic is om te horen hoe men erover denkt..

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ik hou voor mezelf een minimum prijs aan (beginnend iets onder de vraagprijs) die langzaam zakt per week, en ik communiceer hier transparant over.
Beste $NAAM,

De minimale prijs is op dit moment $VRAAGPRIJS omdat het product nog niet zo lang aangeboden staat en ik geen haast heb met de verkoop. Ik zal de vraagprijs geleidelijk verlagen tot het product weg is.

Desondanks ben je altijd vrij een bod te doen.

M.v.g.,
$MIJN_NAAM
Als ik in de buurt van mijn prijs-verlaging zit en ik verder weinig biedingen heb gehad, wil ik wel eens alvast reageren met een lager tegenbod.

Meestal werkt vriendelijk reageren het beste. :) Onderhandelen mag. Bizar laag bieden of andere "rare reacties" reageer ik ook vaak wel gewoon beschaafd op. Soms zijn het gewoon mensen die iets willen proberen maar achteraf wel gewoon de volle prijs willen betalen.

Bedenk ook dat je vaak concurreert met andere aanbieders. Als 3 boos reageren en 1 reageert beschaafd, is de kans aannemelijk dat de koper een voorkeur heeft om het product te halen bij de persoon met de beschaafde reactie, wat voordelig is voor je onderhandelingspositie.

Wat vooral ook goed werkt bij verkopen producten is geen haast hebben. Soms krijg je 3 weken lang allemaal stomme biedingen en opeens komt 1tje voor vraagprijs halen. Soms krijg je een perfect bod en hoor je na akkoord gaan en tijd afspreken niets meer van ze. Beter ben je dus beschaafd en geduldig naar iedereen, want je weet vooraf nooit wie er gewoon akkoord gaat.

[ Voor 83% gewijzigd door Gamebuster op 09-12-2019 13:12 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Wat is er mis met een antwoord van @Gamebuster, of bijvoorbeeld iets als
Ik weet nog niet wat mijn minimumprijs is, dit ligt aan wat er op geboden wordt.
Oftewel een beleefde manier van "ga maar bieden". Wie weet komt iemand alsnog gewoon met een bod.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
bwerg schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:08:
Wat is er mis met een antwoord van @Gamebuster, of bijvoorbeeld iets als
...
Dat betreft de vraag van @hmr "En is het bot om te antwoorden: de vraagprijs?"

Ik zou zeggen dat 'de vraagprijs' een minder handig antwoord is dan jouw of @Gamebusters antwoord. Bot vind ik het allemaal niet.

Wat betreft de andere vraag 'Ben ik de enige die dit een minder fijne vorm van onderhandelen vind?' ben ik eigenlijk wel benieuwd wat @hmr als grond waarom hij het zelf een onprettige manier van onderhandelen vind vermoedt.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 09-12-2019 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmr
begintmeta schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:18:
[...]

Dat betreft de vraag van @hmr "En is het bot om te antwoorden: de vraagprijs?"

Ik zou zeggen dat 'de vraagprijs' een minder handig antwoord is dan jouw of @Gamebusters antwoord. Bot vind ik het allemaal niet.

Wat betreft de andere vraag 'Ben ik de enige die dit een minder fijne vorm van onderhandelen vind?' ben ik eigenlijk wel benieuwd wat @hmr als reden waarom hij het zelf een onprettige manier van onderhandelen vind.
Laat ik vooropstellen dat de meeste mensen die een dergelijke onderhandelingsmethode gebruiken, vaak niet de moeite nemen om een heel bericht te formuleren. Maar alleen die vraag m.b.t. het minimum wat ik ervoor wil hebben.

Daarnaast, als je onderhandelen al als spel ziet, dan is de vraag wat ik er minimaal voor wil hebben wel een erg lakse manier om te starten. Maar dat is vooral een mening hoor, besef mij terdege dat je een onderhandeling op allerlei manieren kan invliegen.

Vanuit die optiek vind ik het fijner als iemand óf vraagt of er iets met de prijs kan worden gedaan óf een initieel bod doet en daarna verder met mij de onderhandelingen aangaat.

Ervan uitgaande dat ik niet per se geld nodig heb, is de vraagprijs de prijs waar ik aan zat te denken en dan eventueel opensta voor een reëel bod. Anders had ik wel vaste prijs neergezet. Maar ik zal voortaan wat beter en strakker formuleren bij mijn advertenties >:)

*ik pretendeer niet de waarheid in pacht te hebben hoor.. just my 2 cents.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:00
Ben niet (meer) beter gewend via Marktplaats.

Als ze vragen om de laagste prijs, dan geef ik ze die. Heb natuurlijk ook wat marge in mijn vraagprijs. Vinden ze mijn laagste prijs nog teveel, dan is het :w

Een bieder zal in de praktijk in 4 van de 5 gevallen ook gewoon mijn minimumprijs betalen. Op voorwaarde dat die bieder een, in mijn ogen, reëel bod doet. Anders vind ik dat net zo onbeschoft als een tegenbod te doen, als ze om mijn laagste prijs gevraagd hebben.

Ik blijf wel altijd neutraal/vriendelijk reageren.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 09-12-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yucon schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:59:
Een tijdje heb ik als standaard antwoord iets van de strekking "ach, de prijs die erbij staat vind ik wel prima". Maar dat blijkt toch niet zo goed te werken want je hoort vervolgens niets meer. Of mensen die om de laagste prijs vragen willen toch niets kopen, dat kan natuurlijk ook.
Die mensen sturen dezelfde vraag naar vele adverteerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 11:00
Als ik zo'n vraag krijg zeg ik altijd doe een leuk bod en wellicht komen we eruit.
Laat je de prijs in het midden maar geef je wel aan dat er iets ruimte is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
hmr schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:24:
... Laat ik vooropstellen dat de meeste mensen die een dergelijke onderhandelingsmethode gebruiken, vaak niet de moeite nemen om een heel bericht te formuleren. Maar alleen die vraag m.b.t. het minimum wat ik ervoor wil hebben.
Dat snap ik wel, dat wekt al snel het beeld dat de koper de verkoper de moeite niet waard vind, niet serieus neemt etc, dat is zeker onprettig voor de meeste verkopers (voor mij ook bijvoorbeeld)
Daarnaast, als je onderhandelen al als spel ziet, dan is de vraag wat ik er minimaal voor wil hebben wel een erg lakse manier om te starten. Maar dat is vooral een mening hoor, besef mij terdege dat je een onderhandeling op allerlei manieren kan invliegen.
Ik vind het zelf vooral een oneerlijke manier om te starten, als het tenminste niet echt om de minimumprijs gaat, maar ook hier kan ik me voorstellen dat de vraag weer bovenstaande ideeen kan geven, zelfs als het een oprechte vraag is.
Vanuit die optiek vind ik het fijner als iemand óf vraagt of er iets met de prijs kan worden gedaan óf een initieel bod doet en daarna verder met mij de onderhandelingen aangaat.
Wat je eventueel zou kunnen denken is dat iemand die naar de minimumprijs vraagt graag wil weten aan wat voor een initieel bod hij zou moeten denken, om te kunnen voorkomen je voor het hoofd te stoten of meteen niet als serieuze belangstellende te worden gezien, of om weinig van jouw en zijn tijd te hoeven verspillen met het bereiken van een overeenkomst die er eventueel gewoon niet inzit. Dit als positievere interpretatie (ik denk overigens dat dar niet vaak de achtergrond van de vraag zal zijn, maar goed).

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 09-12-2019 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:17
Ruimte is er altijd, maar hanteren jullie een vaste marge? Bij mij is het net waar ik zin in heb, of het (volgens de wederhelft) in de weg staat, wat ik heb gegeten, welke dag het is, kan ik het verzenden, zitten mijn schoenen lekker vandaag etc.

Steek een beetje tijd in je reactie en je hebt je eerste korting te pakken vaak, soms prijs ik het (in mijn ogen natuurlijk) al zo scherp dat er geen ruimte is. En soms is er wel ruimte, maar dan vooral in de kast of kliko :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-06 11:23
Zolang het een correct geschreven en vriendelijk bericht is, mag men alles vragen.
Als ik als aanbieder een vaste prijs in gedachten heb dan komt dat in de advertentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
flyyy schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:33:
Als ik zo'n vraag krijg zeg ik altijd doe een leuk bod en wellicht komen we eruit.
Laat je de prijs in het midden maar geef je wel aan dat er iets ruimte is.
Dit was mijn meeste recente antwoord:

Hi,

Doe een goed bod en wie weet komen we eruit.

Groet,

Hmr

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 11:00
hmr schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:38:
[...]

Dit was mijn meeste recente antwoord:

Hi,

Doe een goed bod en wie weet komen we eruit.

Groet,

Hmr
Precies lijkt me het best, ligt de bal aan andere kant zonder wrijving ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:06

Theo

moederbord

Dagion schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:36:
Ruimte is er altijd, maar hanteren jullie een vaste marge? Bij mij is het net waar ik zin in heb, of het (volgens de wederhelft) in de weg staat, wat ik heb gegeten, welke dag het is, kan ik het verzenden, zitten mijn schoenen lekker vandaag etc.

Steek een beetje tijd in je reactie en je hebt je eerste korting te pakken vaak, soms prijs ik het (in mijn ogen natuurlijk) al zo scherp dat er geen ruimte is. En soms is er wel ruimte, maar dan vooral in de kast of kliko :)
Een vaste marge hanteer ik niet maar is afhankelijk van de prijs en de populariteit.

Een obscuur item waarvan ik weet dat het 50 euro waard is gaat voor 60 euro op marktplaats en de V&A
Een generiek item waarvan ik gok dat het zo'n 5 tientjes waar zou kunnen zijn gaat voor 75 euro op MP, en 60 euro in de V&A
Een goede laptop waar ik 500 voor wil hebben gaat voor 700 op MP en 550 euro op de V&A.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op MP is die vraag overbodig wanneer je minimum prijs bij bieden vanaf ingesteld hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 197141 op 09-12-2019 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SD2000
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-05 17:51
Point.Flare schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:46:
[...]
.. Jouw minimumprijs is ergens op gebaseerd. Evenals mijn (maximum) bod. Als die bedragen uit elkaar liggen dan moet je toch naar elkaar toe kunnen bewegen? Jouw minimumprijs is bedrag X. Als ik vind dat jouw product maar bedrag Y waard is, om reden A en B, dan moet ik dat bod toch gewoon neer kunnen leggen? Als jij niet verder wil zakken, soit. Dan kan ik stijgen naar jouw prijs, of verder zoeken. [...]
Laat het hele "naar elkaar toe kunnen bewegen" nu juist iets zijn dat je met die minimumprijsvraag verhindert.
En meteen ook het nadeel van die vraag want als potentiële koper versnel je het proces meteen tot een ja-na beslissing waar geen verdere onderhandeling meer mogelijk is.

Mits beschaafd voorgelegd heb ik op zich niet meteen een probleem met die vraag, maar dan stopt het daar wel. Onder de minimumprijs bieden toont dan enkel maar aan dat je andere bedoelingen had en het antwoord niet respecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

De minimumprijs waarvoor je iets verkoopt kent een vrij smalle bandbreedte. In het voorbeeld dat jij noemt wellicht 380/420, e.a. afhankelijk van de benadering en hoe lang iets al te koop staat. De helft plus een paar Euro's bieden werkt bij heel veel mensen juist averechts, zeker als je net een lagere prijs dan de vraagprijs hebt gehoord. Ik vraag mensen reëel te bieden en doe dat zelf ook. Koopjesjagers en dubbeltje-op-de-eerste-rij-zitters negeer ik.

Hoe dan ook, de illusie dat je met allerlei onderhandelingstrucs zo maar een kwart van de vraagprijs af kletst, als het door de verkoper gewenste minimum daar niet al in de buurt ligt, is nihil.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:00
Anoniem: 197141 schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:45:
Op MP is die vraag overbodig wanneer je minimum prijs bij bieden vanaf ingesteld hebt.
Dan geef je wel direct een stuk onderhandelingsruimte op.

Vraagprijs = 100 euro
Bieden vanaf = 80 euro

Dan wordt de kans op een bod van 90 euro kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:19
Ach ik bied geregeld onder de "minimum prijs" op MP en dat levert eigenlijk nooit problemen op, vaak lukt het gewoon.
Het is gewoon handel, als de ander nee zegt even goede vrienden. Ik heb ook wel meegemaakt dat tegenpartij enigszins beledigd was maar mij twee weken later toch opbelden of ik het toch niet alsnog wou hebben. (dit ging dan wel om een 5 á 6 k€).
Het punt is als marktplaats koper heb ik meestal geen haast en ben niet bang de koop niet te sluiten, scheelt vaak toch kapitalen.
Maar het valt mij op de hier V&A mensen denken dat 2e hands computer elektronica een fortuin waard is, wat gewoon niet zo is. Die mensen klagen dan ook vaak dat ze niks verkopen tja, waarom zou ik een 2e hands router kopen voor 20€ minder dan nieuw dat is waanzin. Een 2e hands router is max 2/3 van nieuwprijs en dan moet nog een MKB ding zijn geen willekeurige asus of tplink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

leonbong schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:10:
Maar het valt mij op de hier V&A mensen denken dat 2e hands computer elektronica een fortuin waard is, wat gewoon niet zo is. Die mensen klagen dan ook vaak dat ze niks verkopen tja, waarom zou ik een 2e hands router kopen voor 20€ minder dan nieuw dat is waanzin. Een 2e hands router is max 2/3 van nieuwprijs en dan moet nog een MKB ding zijn geen willekeurige asus of tplink.
En toch stapels met mensen die 55 a 60% van de nieuwwaarde voor een willekeurige Asus aftikken. Het is wat de gek er voor geeft.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
leonbong schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:10:
Ach ik bied geregeld onder de "minimum prijs" op MP en dat levert eigenlijk nooit problemen op, vaak lukt het gewoon.
Het is gewoon handel, als de ander nee zegt even goede vrienden. Ik heb ook wel meegemaakt dat tegenpartij enigszins beledigd was maar mij twee weken later toch opbelden of ik het toch niet alsnog wou hebben. (dit ging dan wel om een 5 á 6 k€).
Het punt is als marktplaats koper heb ik meestal geen haast en ben niet bang de koop niet te sluiten, scheelt vaak toch kapitalen.
Voor electronica hou ik gewoon rekening met een daling van 20%-40% van de dagwaarde per jaar, afhankelijk van het type product. Apple laptops zo'n 20% afschrijving, iphones en ander A-merk spul 30% en overige 40%.

Bijv. een 3000 euro macbook is dan na 4 jaar 3000*0,8^4=1228 euro waard.
Een 1300 euro iphone is na 2 jaar 1300*0,7^2=637 euro waard.
Een 1000 euro asus laptop is na 3 jaar 1000*0,7^3=343 euro waard.

[ Voor 8% gewijzigd door Gamebuster op 09-12-2019 14:19 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
Meestal is er voor 1 item wel 20-30 aanbiedingen. Dan stuur ik er bijv. 20 uit met de vraag, wat is je beste prijs? Kan het eventueel morgen ophalen.

Dan krijg je reacties, hilarisch. Soms krijg je botte reacties terug, geen probleem die gaan ook de prullenbak in en soms opent dat de onderhandelingen meteen, en heb je je eerst 30 euro al verdiend bijv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hmr
Crashhill schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:34:
Meestal is er voor 1 item wel 20-30 aanbiedingen. Dan stuur ik er bijv. 20 uit met de vraag, wat is je beste prijs? Kan het eventueel morgen ophalen.

Dan krijg je reacties, hilarisch. Soms krijg je botte reacties terug, geen probleem die gaan ook de prullenbak in en soms opent dat de onderhandelingen meteen, en heb je je eerst 30 euro al verdiend bijv.
Afbeeldingslocatie: https://i.etsystatic.com/18408579/r/il/8de7ea/1882227162/il_794xN.1882227162_6xdy.jpg

;)

[ Voor 69% gewijzigd door hmr op 09-12-2019 14:41 ]

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
Zal vast een beetje sarcastisch bedoeld zijn, Maar jazeker, als ik iets 2e hands koop wil ik het zo goedkoop mogelijk hebben, ik betaal niet voor emotionele waarde. Mijn kind was zo blij met de Duplo - zal me een worst wezen, ik wil zo goedkoop mogelijk Duplo voor mijn kind. (Voorbeeld).

Met zoveel aanbod, krijg je altijd wel een super koopje. Ga je voor iets specifieks is het een ander verhaal natuurlijk.

Bijv PS4, als je er eentje voor 50 kunt kopen of eentje voor 100?! Koop je toch altijd die van 50 (Status is hetzelfde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
Crashhill schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:45:
[...]

Zal vast een beetje sarcastisch bedoeld zijn, Maar jazeker, als ik iets 2e hands koop wil ik het zo goedkoop mogelijk hebben, ik betaal niet voor emotionele waarde. Mijn kind was zo blij met de Duplo - zal me een worst wezen, ik wil zo goedkoop mogelijk Duplo voor mijn kind. (Voorbeeld).

Met zoveel aanbod, krijg je altijd wel een super koopje. Ga je voor iets specifieks is het een ander verhaal natuurlijk.

Bijv PS4, als je er eentje voor 50 kunt kopen of eentje voor 100?! Koop je toch altijd die van 50 (Status is hetzelfde).
Ik begrijp je wel hoor. Nogmaals, het staat iedereen vrij om producten te kopen zoals hij/zij dat wilt.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het is normaal bij een vraagprijs te vragen wat de minimale prijs is. vanaf daar kan men een onderhandeling inzetten. (neem aan dat je OP gaat om gekozen voor vraagprijs)

Stel jij wilt voor een artikel €125,- hebben, dan vraag je meer. vrpr €140-
Dan vraagt iemand, wat wil je minimaal hebben, en zeg jij €130,- ex vzk, of ophalen voor €130.
Dan heb je wat ruimte om dicht bij je prijs van €125,- te komen.
Als jij zegt; de vraagprijs, ben je eigenlijk zelf te lui om te onderhandelen. :P

[ Voor 0% gewijzigd door Hackus op 09-12-2019 15:03 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Ik vind het wel grappig om ook in dit topic de wereldwijd bekende NL-mentaliteit van korting krijgen terug te zien...

NL'ers staan er wereldwijd om bekend dat ze liever 10 euro met 40% korting betalen dan simpelweg het voor 5 euro aanbieden.
En dat zie ik hier in dit topic ook terug, heel wat mensen willen er gewoon iets afhalen (zodat ze een beter gevoel krijgen) ongeacht wat de startprijs is...

En door dat hele "onderhandelen" zit je gewoon jezelf een beetje op te lichten en ga je er maar vanuit dat als jij vraagt om een "minimumprijs" dat jij eigenlijk bedrogen wenst te worden want anders ga je niet lager bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:59:
[...]

Het is normaal bij een vraagprijs te vragen wat de minimale prijs is. vanaf daar kan men een onderhandeling inzetten. (neem aan dat je OP gaat om gekozen voor vraagprijs)

Dan vraagt iemand, wat wil je minimaal hebben, en zeg jij €130,- ex vzk, of ophalen voor €130.
Als jij zegt; de vraagprijs, ben je eigenlijk zelf te lui om te onderhandelen. :P
Onzin. Ik heb een advertentie met daarin een vraagprijs. Dat is de prijs die ik er ongeveer voor wil hebben. Waarom is het anders een vraagprijs. Die vraagprijs is dan een uitnodiging tot doen van een tegenbod of een prijs die men kan accepteren. Ervan uitgaande dat het een reëele prijs is voor een tweedehandsproduct.

Als ik een vaste prijs heb, dan zet ik erbij: de prijs is vast en wordt niet onderhandeld.

Ik ben het ook niet eens met je dat het normaal is om te vragen naar een minimale prijs, maar goed zal wel een cultuur/opvoeding/milieu/leeftijd/normen en waarden dingetje zijn (lees: subjectief ;) 8) )

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:34

Kheos

FP ProMod
[...]

Maar daar is nu toch net geen onderhandeling?
Had die iemand nu gewoon 130 geboden, ja dan was dat er wel. Maar door de vraag te stellen neem je nu toch net de onderhandeling weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
Kheos schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:15:
[...]

Had die iemand nu gewoon 130 geboden, ja dan was dat er wel. Maar door de vraag te stellen neem je nu toch net de onderhandeling weg?
Precies....

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:10
[...]

Dat zal wel zo zijn, maar wat doe je vervolgens als er 20 artikelen van op staan voor de prijsrange van 100 tot 150 euro? Of die gasten die alleen bieden open hebben staan? Ik twijfel dan altijd of ik het wel voor 140 erop kan zetten. Natuurlijk kan dit, maar het is dan de vraag of je überhaupt kopers trekt.
In dat geval zet ik mijn vraagprijs op 125/130 euro en is dat tevens minimale prijs. Je moet toch wat.

Van de bieden optie ben ik geen fan. 9 vd 10 keer wacht je eeuwen tot je gewenste prijs is bereikt, zijn mensen niet serieus of biedt er überhaupt niemand (tenzij je begint op 0 euro ofzo). Bij dit laatste kom je weer op het eerste punt dat het eeuwen duurt. En ik heb de tijd meestal wel, maar vind die meldingen erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hmr schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:14:
[...]

Onzin. Ik heb een advertentie met daarin een vraagprijs. Dat is de prijs die ik er ongeveer voor wil hebben. Waarom is het anders een vraagprijs. Die vraagprijs is dan een uitnodiging tot doen van een tegenbod of een prijs die men kan accepteren. Ervan uitgaande dat het een reëele prijs is voor een tweedehandsproduct.

Als ik een vaste prijs heb, dan zet ik erbij: de prijs is vast en wordt niet onderhandeld.

Ik ben het ook niet eens met je dat het normaal is om te vragen naar een minimale prijs, maar goed zal wel een cultuur/opvoeding/milieu/leeftijd/normen en waarden dingetje zijn (lees: subjectief ;) 8) )
Er zullen altijd situaties zijn waar mensen veel lager bieden, maar die kun je dan gelijk negeren.
Vraagprijs is al een indicatie wat iemand ongeveer voor zijn artikel wilt hebben. Daar 'zwaar' onder bieden schiet je dan weinig tot niets mee op. Je kunt op MP ook de biedoptie uitzetten. Dan kan men via berichten een bericht sturen met een bod. Ervaring is dat je daar meer kans op verkoop hebt dan biedoptie. (ook al zit ik zelf aantal jaar niet meer op MP als verkopende)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Kheos schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:15:
[...]

Nee, want die mensen gaan ervanuit dat ze voorgelogen worden en dat ze dus een prijs krijgen die niet de minimumprijs is.

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten zeg maar...

Ik vind de hele gedachtengang kansloos want in wezen zeg je dus als verkoper :
- Ik negeer de hele vraagprijs, want die vind ik niet boeiend.
- Ik vraag naar de minimumprijs
- En vanaf daar gaan we onderhandelen...

Tja, sorry maar bij mij heb je de vanaf onderhandelingsprijs al gekregen in de vorm van de vraagprijs, als je die negeert dan is de kans heel erg groot dat ik jouw communicatie negeer... Wat er weer toe leidt dat de bieders maar gewoon 20 of 30 ads tegelijk reageren, wat het nog hopelozer maakt...

Oh ja en vergeet natuurlijk ook niet het afsluiten van een onderhandeling door van huis te gaan met net 10 euro te weinig zodat je aan de deur nog kan zeggen dat je het "nu" meeneemt voor weer 10 euro minder...

[ Voor 9% gewijzigd door Gomez12 op 09-12-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
Hackus schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:19:
[...]

Er zullen altijd situaties zijn waar mensen veel lager bieden, maar die kun je dan gelijk negeren.
Vraagprijs is al een indicatie wat iemand ongeveer voor zijn artikel wilt hebben. Daar 'zwaar' onder bieden schiet je dan weinig tot niets mee op. Je kunt op MP ook de biedoptie uitzetten. Dan kan men via berichten een bericht sturen met een bod. Ervaring is dat je daar meer kans op verkoop hebt dan biedoptie. (ook al zit ik zelf aantal jaar niet meer op MP als verkopende)
I know. Maar de discussie die ik hier ben gestart ziet op mensen die vragen om jouw minimumprijs, zowel hier op Tweakers als op MP. Waarbij ik MP niet over een kam scheer met Tweakers, laat dat duidelijk zijn...

@Gomez12

Dat soort mensen bedank ik direct voor hun tijd en wijs ze vriendelijk de deur. Lazer toch op man met dat soort acties. Ik heb het geld niet perse nodig, maar krijg echt jeuk aan alle kanten van dat soort technieken.

[ Voor 12% gewijzigd door hmr op 09-12-2019 15:25 ]

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Pagina: 1 2 Laatste