Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

corset schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:18:
[...]

Ik ben er klaar mee.. jij probeert het constant goed te praten. En dat 20 van de 20 gecontroleerden gebruikt hadden en achter het stuur zaten? "Nee! niet erg, want gebruiken is niet fout"

Feit is dat een festival als dit gigantisch veel veiligheids risico's met zich mee brengt. En dan kan je afwachten tot er een keer actie ondernomen wordt.
Ik heb 6 jaar naast de Silverdome in Zoetermeer gewoond, een plek waar verdomd veel festivals en feesten zijn. Waar was altijd de meeste politie nodig? En waar was altijd het meeste gezeik? Hardstyle feesten in combinatie met drugs.
Als je hulpverleners spreekt, degenen die écht ervaring hebben met middelengebruikers, zeggen ze allemaal dat het juist alcohol is die de grote boosdoener is. Van een pilletje of wiet worden mensen niet agressief. Coke uiteraard wel.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:36

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

dehardstyler schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:37:
Dat is denk ik iedereen die het allebei wel eens gedaan heeft met mij eens.
Sorry, maar nee, absoluut niet. Het hangt heel erg van de persoon af wat je beter kan hebben. Persoonlijk gezien, mijn alcohol-kater valt best mee, maar van een XTC-kater ben ik een dag uit de running. En dat is niet omdat ik al 38 ben, dat was 20 jaar geleden net zo :).

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Ardana schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:39:
[...]

Als je hulpverleners spreekt, degenen die écht ervaring hebben met middelengebruikers, zeggen ze allemaal dat het juist alcohol is die de grote boosdoener is. Van een pilletje of wiet worden mensen niet agressief. Coke uiteraard wel.
Klopt, en coke was vrij normaal bij Silverdome. Dat was grotendeels het probleem. Ook een van de redenen dat de club daar gesloten is, en die in de stad zelf ook.

Overigens wel grappig dat ik vrijwilligers ken van Graspop, Werchter, Castlefest, Thunderdome etc. En dat juist bij Thunderdome en andere dance feesten de meeste problemen zijn. Waarom? Geen idee.

[ Voor 5% gewijzigd door corset op 05-12-2019 10:41 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Robkazoe schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:23:
Maar moeten de bezoekers tijdens een festival niet gewoon eens kritisch om hun heen kijken. Kijken naar de medefestivalbezoekers en zeggen: "We hebben een drugsprobleem en hoe kunnen we een betere situatie creëren?"
Ik ben normaal helemaal voor dat mensen ruimte moeten hebben om dingen te doen die ze zelf leuk vinden. Een paar jaar geleden zou ik één van de eersten zijn geweest met klachten over overmatige betutteling e.d. echter door ervaringen van de afgelopen jaren snap ik dit soort keuzes wel.
Als je achter de schermen meekijkt bij een festival schrik je ervan waar het personeel mee te maken krijgt.
Er lijken steeds meer mensen compleet in hun eigen wereld te zijn, men luistert niet naar de meest simpele instructies en er moet constant worden getest waar de grenzen liggen.
Verplicht bussen (zoals de combi-regeling met voetbalwedstrijden)? 100% controles bij de uitgang van parkeerplaatsen?
Dit zou kunnen helpen maar je moet als festival dan al Security gaan meesturen naar die bussen om te voorkomen dat er opstootjes ontstaan over plaatsen in de bus. Dan krijg je de vraag: waar stopt je verantwoordelijkheid als festivalorganisator dan? de politie weet er ook geen raad meer mee zelfde als met voetbalhooligans.

Vroeger toen ik nog ging stappen kon je vanuit alle omliggende dorpjes met bussen naar de discotheek (wow ik voel me oud...) in de nacht reed die bus dan vol met bezopen mensen weer langs alle dorpjes terug.
Dat was destijds al grote chaos, opstootjes, kotsende mensen half gesloopte bussen, dus of dat de oplossing gaat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

corset schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:41:
Overigens wel grappig dat ik vrijwilligers ken van Graspop, Werchter, Castlefest, Thunderdome etc. En dat juist bij Thunderdome en andere dance feesten de meeste problemen zijn. Waarom? Geen idee.
Het is ook wel heel erg het soort mensen dat er op afkomen. Ik ben heel wat illegale teknofeesten en kraakfeesten afgegaan, het contrast met de gabberfeesten waar ik 20 jaar geleden naartoe ging is zo ontzettend groot, terwijl het drugsgebruik niet minder is (eerder omgekeerd).

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

corset schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:38:
[...]

Dat ben ik met je eens :) er moet 1 lijn getrokken worden, niet de vage lijnen die er nu zijn. Echter vind ik wel dat je kan spreken over een probleem als er een beeld is:

Festival + Hard Drugs = de standaard, anders is het geen gezellig festival.

Ongeacht wat voor festival het is, dan moet er toch naar gekeken worden.
Als je daarbij in beschouwing neemt dat alcohol ook een hard-drug is, heb je gelijk.
De discussie die @dehardstyler aanhaald over drugs vs alchohol en dergelijke, dat is weer een totaal andere discussie. Die hier los van staat
Waarom? Gaat het om middelengebruik of om illegale-middelengebruik? Gaat het om de gevolgen of om wat we toevallig in het wetboek hebben gezet, al dan niet om verkeerde redenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
.oisyn schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:43:
[...]

Het is ook wel heel erg het soort mensen dat er op afkomen. Ik ben heel wat illegale teknofeesten en kraakfeesten afgegaan, het contrast met de gabberfeesten waar ik 20 jaar geleden naartoe ging is zo ontzettend groot, terwijl het drugsgebruik niet minder is (eerder omgekeerd).
Dat zou goed kunnen, ik heb daar te weinig kennis over om er een uitspraak over te doen. Maar het viel me wel op dat onafhankelijk van elkaar iedereen hetzelfde zei.
Ardana schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:43:
[...]

Als je daarbij in beschouwing neemt dat alcohol ook een hard-drug is, heb je gelijk.

[...]

Waarom? Gaat het om middelengebruik of om illegale-middelengebruik? Gaat het om de gevolgen of om wat we toevallig in het wetboek hebben gezet, al dan niet om verkeerde redenen?
Waarom? Omdat ik die discussie hier nog nooit goed heb zien gaan, en buiten tweakers ook niet. Wetenschappelijk bewijs wordt van tafel geveegd met "Ja maar mijn vader/moeder/neef/hondje", en andere informatie wordt genegeerd.

Dat alcohol een groter risico is dan wiet zal je me niet zien ontkennen. Echter ga ik niet geloven dat er nog steeds mensen zijn die roepen dat ze beter rijden als ze een joint hebben gerookt. Dat soort onzin zit ook vaak in de discussies.

[ Voor 43% gewijzigd door corset op 05-12-2019 10:46 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-09 13:41
corset schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:44:
[...]

Dat zou goed kunnen, ik heb daar te weinig kennis over om er een uitspraak over te doen. Maar het viel me wel op dat onafhankelijk van elkaar iedereen hetzelfde zei.
[...]

Waarom? Omdat ik die discussie hier nog nooit goed heb zien gaan, en buiten tweakers ook niet. Wetenschappelijk bewijs wordt van tafel geveegd met "Ja maar mijn vader/moeder/neef/hondje", en andere informatie wordt genegeerd.

Dat alcohol een groter risico is dan wiet zal je me niet zien ontkennen. Echter ga ik niet geloven dat er nog steeds mensen zijn die roepen dat ze beter rijden als ze een joint hebben gerookt. Dat soort onzin zit ook vaak in de discussies.
ik kan je verzekeren dat op ALLE feesten van verschillende genre drugs word gebruikt, alleen wat voor drugs dat is afhankelijk van het soort feest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

mugenmarco schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:47:
[...]

ik kan je verzekeren dat op ALLE feesten van verschillende genre drugs word gebruikt, alleen wat voor drugs dat is afhankelijk van het soort feest.
Dat is zeker waar, maar wat dat voor uitwerking heeft op het publiek is in mijn mening vooral een functie van het soort publiek zelf en niet zozeer van de drugs die erin gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
mugenmarco schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:47:
[...]

Zeg ik dan ergens dat het niet zo is? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

corset schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:44:
[...]

[...]

Niemand hier beweert dat onder invloed achter het stuur kruipen een goed idee is, welk middel dan ook. Er mag alleen minder krampachtig om het gebruik gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:49:
[...]

Niemand hier beweert dat onder invloed achter het stuur kruipen een goed idee is, welk middel dan ook. Er mag alleen minder krampachtig om het gebruik gedaan worden.
Ja en nee.

Aan de ene kant, compleet met je eens. Aan de andere kant, de wetgeving is nu al zo gigantisch verouderd en onduidelijk. Als je het nu weer gaat versoepelen zonder strakke lijnen/grenzen zit je over 5-6 jaar met precies dezelfde discussie.

Zolang de overheid wetenschap blijft negeren en liever in oude wetten blijft geloven, gaat het niet veranderen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
oa de firma's Smirnoff en Heineken lachen zich rot met alle ophef om het drugsgebruik tijdens festivals.

Zodra je de Ingang van een festival binnenloopt hebben eerder genoemde firma's compleet vrij spel met de verkoop van hun alcoholische dranken.

ofwel; de totále hypocrisie hier omtrent draait weer lekker volle overuren

[ Voor 13% gewijzigd door _Bailey_ op 05-12-2019 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:08
emnich schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:41:
Waarom zou de gemeente middelen in moeten zetten (politie) om zo'n feestje van een commerciële organisatie door te laten gaan? Wat mij betreft een prima beslissing. En ja, wat mij betreft mag dat ook voor andere evenementen gebeuren (voetbal) waar grootschalig belastinggeld naar toe moet.
Dat vraag ik mij ook al jaren af. Toch blijft de ME iedere keer weer die achterlijke hooligans uit de grote steden wegknuppelen, etc. Ieder weekend weer, al decennia lang.
corset schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:41:
Grappig, ik heb omgekeerde ervaringen. Eigen ervaringen, niet van horen zeggen. In de discotheek waar ik heb gewerkt hadden we ook hardstyle en hardcorefeestjes, maar ook bijvoorbeeld feestjes met R&B, Rap en dergelijke. Kon je bij hardstyle/hardcore af met de helft van de security, je had alleen dubbele barbezetting nodig. Bij R&B, Rap en dergelijke precies andersom. Dubbele security nodig en halve barbezetting. Reguliere clubavonden hadden een soort slooproute... Waarlangs mensen naar huis gingen. Spiegels eraf, ruiten ingegooid, schade, kots, jeugdcoaches, etc.
Nou zal wel meespelen of je 3.000 of 30.000 man binnen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:23
Het maakt mij persoonlijk niet veel uit wat ze doen. Jaren geleden ging ik ook naar die feesten en ja dat zijn echt drugsfeesten, zo simpel is het. Het verschil bij een pilletje of andere drugs is dat je nooit zeker weet wat je neemt. Ik heb in ieder geval genoeg mensen slecht zien gaan of teveel zien nemen en ik moet je zeggen dat je je bij drugs dan toch meer zorgen gaat maken dan bij een biertje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

corset schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:50:
[...]

Ja en nee.

Aan de ene kant, compleet met je eens. Aan de andere kant, de wetgeving is nu al zo gigantisch verouderd en onduidelijk. Als je het nu weer gaat versoepelen zonder strakke lijnen/grenzen zit je over 5-6 jaar met precies dezelfde discussie.

Zolang de overheid wetenschap blijft negeren en liever in oude wetten blijft geloven, gaat het niet veranderen
Maar is het dan de wetgeving die we moeten veranderen? Of moeten we, net als Amerika, een war on drugs gaan houden, die enkel verliezers kent?

Gebaseerd op de wetenschap, zou alcohol verboden moeten worden, en heel veel nu illegale drugs gelegaliseerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 05-12-2019 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mugenmarco schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:51:
Er komen duizenden mensen af op zo'n festival, 1x een steekproef waarbij 20 mensen onder invloed waren zegt iets maar geeft alsnog geen duidelijkheid hoe het met het overige deel van de feestgangers zit.
Je hebt wellicht gemist dat ALLE twintig niet in staat geacht werden een auto te rijden? Dat geeft behoorlijke duidelijkheid over het probleem lijkt me.

In België zitten ze met hetzelfde probleem. Daar vallen doden die direct terug te leiden zijn aan dit soort feesten. Als burgemeesters een probleem hebben met feesten waar veel mensen per auto komen (dus niet in een grotere stad waar ander vervoer is) lijkt me dat best iets om te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:20
Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:30:
[...]

In België zitten ze met hetzelfde probleem. Daar vallen doden die direct terug te leiden zijn aan dit soort feesten.
Waar kan ik dit ergens teruglezen? Of roep je maar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:55
Thomas18GT schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:04:
[...]

Natuurlijk niet, dat gaat 5 minuten goed en daarna komt er geen auto het terrein meer af omdat iedereen weet dat ze er staan. Hetzelfde effect als flitsmeister bij flitsers.

Staan ze daar met zoveel blauw, niks te doen..
Dan gaan de meeste weer naar huis en wachten er een paar totdat men van het terrein af wil. Als men dusdanig lang wacht dat het niet meer strafbaar is, dan is het doel bereikt. Men rijdt niet onder invloed over straat. Probleem opgelost.

Als drugsbezit het probleem is, dan kan men dat beter aan het begin van het festival aanpakken. Niet schijnheilig valse argumenten gebruiken :> .

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
EvilWhiteDragon schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:36:
[...]

Als drugsbezit het probleem is, dan kan men dat beter aan het begin van het festival aanpakken. Niet schijnheilig valse argumenten gebruiken :> .
Dan slikken ze de pillen voor het begin van het festival wel. Als MDMA te kort werkt is een alternatief zoals 6-APB/Benzofury beter, dat werkt immers een stuk langer en bovendien geeneens illegaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

NotSoSteady schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:08:
Het maakt mij persoonlijk niet veel uit wat ze doen. Jaren geleden ging ik ook naar die feesten en ja dat zijn echt drugsfeesten, zo simpel is het. Het verschil bij een pilletje of andere drugs is dat je nooit zeker weet wat je neemt. Ik heb in ieder geval genoeg mensen slecht zien gaan of teveel zien nemen en ik moet je zeggen dat je je bij drugs dan toch meer zorgen gaat maken dan bij een biertje.
Same here. Maar dan nog uit de tijd dat je op zo'n beetje elke (grote) party een kraampje had waar je het kon laten testen. Geen betere oplossing daarvoor. Dat was ook nog in de tijd met een minister van Volksgezondheid die 'gewoon' aangaf dat (party-)drugs 'een onderdeel van de cultuur' waren. Daar leek echt wel wat pragmatischer mee omgegaan te worden toendertijd.

Maar ja, dat dat niet houdbaar was, was te verwachten. Het moest in het hoekje 'criminaliteit'. Door dezelfde overheid die kant opgestuurd door dat zwalkbeleid op het gebied van drugs. Waardoor het cirkeltje nu rond is, want bijv. die labs en hun afval zijn natuurlijk een probleem (en dat wordt dus ook gretig als argument erbij gehaald).
Net als de 'koekwauzen' die dik onder invloed ervan achter het stuur gaan zitten.
Gelukkig dat daarvoor de regels en middelen tegenwoordig een stuk beter voor elkaar zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Overigens zou ik zo meer betalen voor een pil met een "eerlijk-dealen" keurmerk, waarbij drugsafval netjes is afgevoerd en er geen criminiele afrekeningen bij plaats hebben gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
.oisyn schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:13:
Overigens zou ik zo meer betalen voor een pil met een "eerlijk-dealen" keurmerk, waarbij drugsafval netjes is afgevoerd en er geen criminiele afrekeningen bij plaats hebben gevonden.
Dan kom je al snel bij zgn. Research Chemicals uit. Vaak legaal geproduceerd in China of India. Met soms een betere/langere werking dan hun illegale varianten, maar oh zo mogelijk nog slechter voor de gezondheid... of minder slecht. Onderzoek moet dat nog uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Laatst online: 11:33
vj_slof schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:21:
[...]

Dan kom je al snel bij zgn. Research Chemicals uit. Vaak legaal geproduceerd in China of India. Met soms een betere/langere werking dan hun illegale varianten, maar oh zo mogelijk nog slechter voor de gezondheid... of minder slecht. Onderzoek moet dat nog uitwijzen.
Het kan zomaar nog slechter zijn inderdaad, dat hebben we natuurlijk ook gezien met "de oplossing voor roken" a.k.a de elektrische sigaret die gewoon nog veel schadelijker blijkt te zijn. Wat dat betreft heeft MDMA zich wel "bewezen" en zijn er ook veel onderzoeken naar gedaan. Wat je van die nieuwe designer drugs natuurlijk niet kunt zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

vj_slof schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:21:
[...]

Dan kom je al snel bij zgn. Research Chemicals uit.
Sorry, met "een pil" bedoel ik gewoon XTC/MDMA. Ik ben te oud om te experimenteren met andere zooi ;). Maar ook omdat we deze vooral lokaal produceren, dus daar kunnen we echt iets mee. Maar ik geloof dat ketamine diezelfde route volgt als waar jij het over hebt. Wordt natuurlijk ook veel gebruikt in ziekenhuizen.

[ Voor 28% gewijzigd door .oisyn op 05-12-2019 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:30:
[...]
Je hebt wellicht gemist dat ALLE twintig niet in staat geacht werden een auto te rijden? Dat geeft behoorlijke duidelijkheid over het probleem lijkt me.

In België zitten ze met hetzelfde probleem. Daar vallen doden die direct terug te leiden zijn aan dit soort feesten. Als burgemeesters een probleem hebben met feesten waar veel mensen per auto komen (dus niet in een grotere stad waar ander vervoer is) lijkt me dat best iets om te overwegen.
Nee, niet gemist. Maar er staat niet dat ze geen auto konden rijden. Er staat dat er stoffen in hun bloed zijn aangetroffen die duiden op drugsgebruik. Maar dat is niet hetzelfde. Als ik bepaalde medicatie slik, mag ik 4 uur niet rijden. Maar daarna test ik nog steeds positief op die stoffen, ik geloof 48 uur.

Hetzelfde geldt voor drugs en alcohol. Beiden zijn veel langer te detecteren dan dat ze van invloed zijn.

Hoeveel van die 20 hadden om 11 uur een pil geslikt en vervolgens om 06 uur achter het stuur gekropen? Dan is de werking al heel anders. Hetzelfde geldt voor bijv. ritalin. https://www.rijschoolpro....ief-voor-mensen-met-adhd/ en medicinale wiet.

Ook hier weer: gaat het om slecht rijden? Of om het detecteren van stoffen in het bloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ardana schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:29:
Hoeveel van die 20 hadden om 11 uur een pil geslikt en vervolgens om 06 uur achter het stuur gekropen?
Ik vind dat je nu vooral een punt aan het verdedigen bent dat niet te verdedigen is. Ook na 7 uur moet je imho niet achter het stuur kruipen, ook al denk je dat wel te kunnen. En laten we wel wezen, de lui die van zo'n feestje af komen hebben hem echt niet de dag ervoor genomen. De stelling dat je het niet kunt weten is al net zo onhoudbaar als de stelling dat je niet kunt weten dat roze olifanten niet bestaan. Het is op zich waar, maar kom op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 09:43
.oisyn schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:36:
[...]

Probleem opgelost dan, toch? Geen mensen onder invloed meer op de weg :)
Zoals ik al eerder zei: als ze altijd bij elk feest staan wel ja, alleen is dat niet realistisch.
EvilWhiteDragon schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:36:
[...]

Dan gaan de meeste weer naar huis en wachten er een paar totdat men van het terrein af wil. Als men dusdanig lang wacht dat het niet meer strafbaar is, dan is het doel bereikt. Men rijdt niet onder invloed over straat. Probleem opgelost.

Je snapt zelf vast wel dat er dan gewoon voor een keer een taxi wordt gebeld, of vrienden/familie. Halen ze de auto morgen wel op. In plaats van 3 dagen wachten..

En zeker, fouilleren van tevoren is een optie. Dat doen ze zo'n beetje overal en dat helpt echt heel goed :+

De perfecte optie is er gewoon niet, zeker niet met de milde strafjes in dit land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Thomas18GT schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:34:
Je snapt zelf vast wel dat er dan gewoon voor een keer een taxi wordt gebeld, of vrienden/familie. Halen ze de auto morgen wel op. In plaats van 3 dagen wachten..
Maar die 3 dagen wachten is dan ook weer quatsch. Ik zei zojuist dat ik 7 uur te kort vind, maar wat er momenteel als strafbaar gemeten wordt is het andere uiterste, dat gaat echt nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Thomas18GT schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:34:
[...]

Zoals ik al eerder zei: als ze altijd bij elk feest staan wel ja, alleen is dat niet realistisch.

[...]
De perfecte optie is er gewoon niet, zeker niet met de milde strafjes in dit land.
Al staat de doodstraf erop, het zal blijven gebeuren. Kijk naar Indonesië of erger nog de Filipijnen. Zal het gebruik niet tegengaan. Nu niet, nooit niet. Waar het redelijk goed werkt: Iran, geen druppel alcohol te koop in het openbaar, maar reken maar dat de drank daar ook rijkelijk vloeit als je de weg weet en ook daar zijn de straffen niet misselijk. Willen we in zulke landen wonen??? Want dat is wel de wens van de mensen die het hardst roepen dat drugs slecht is...

[ Voor 5% gewijzigd door vj_slof op 05-12-2019 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

.oisyn schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:33:
[...]

Ik vind dat je nu vooral een punt aan het verdedigen bent dat niet te verdedigen is. Ook na 7 uur moet je imho niet achter het stuur kruipen, ook al denk je dat wel te kunnen. En laten we wel wezen, de lui die van zo'n feestje af komen hebben hem echt niet de dag ervoor genomen. De stelling dat je het niet kunt weten is al net zo onhoudbaar als de stelling dat je niet kunt weten dat roze olifanten niet bestaan. Het is op zich waar, maar kom op :)
Dat is ook niet het punt wat ik wil maken. Wat ik zeg is dit: "onder invloed zijn" is iets anders dan "detecteerbare stoffen in je bloed / speeksel / urine hebben".

Onder invloed rijden is nooit goed te praten, ik hanteer zelf een absoluut zero beleid daaromtrent. Ik zal hooguit 1 slok nemen van een nieuwe whiskey die ik niet ken, maar géén glas, ongeacht hoe lekker het is.

Maar de vraag is wel: hoe zeer zijn mensen onder invloed? Niet: hoeveel stoffen hebben ze in hun lijf? In dat opzicht vraag ik me al heel lang af hoe slecht de Amerikaanse testen zijn (lopen in 'n rechte lijn etc.). Instinctief zeg ik "slecht", maar ik vraag me af of dat werkelijk zo is.

[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 05-12-2019 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ardana schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:41:
[...]

Dat is ook niet het punt wat ik wil maken. Wat ik zeg is dit: "onder invloed zijn" is iets anders dan "detecteerbare stoffen in je bloed / speeksel / urine hebben".
Ja, dáár ben ik het mee eens, maar een meting na een feest heeft daar weinig mee te maken en dat weet jij ook wel. Dat zijn geen lui die de dag ervoor drugs hebben gebruikt maar tijdens het feest niet.

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 05-12-2019 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

.oisyn schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:41:
[...]
Ja, dáár ben ik het mee eens, maar een meting na een feest heeft daar weinig mee te maken en dat weet jij ook wel. Dat zijn geen lui die de dag ervoor drugs hebben gebruikt maar tijdens het feest niet.
Klopt, en dus zou er, imo, meer onderzoek moeten komen. Want ik geloof best dat een dagelijkse (matige) blower sléchter gaat rijden als hij ineens niet mag blowen. En ik geloof best dat als iemand gewend is om XTC te gebruiken, hij na een uur of 5-8 wel weer nuchter genoeg is om te kunnen rijden.

Net zoals iemand die om 'n uur of 8 2 biertjes op heeft, om 2 uur nuchter genoeg is om te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ardana schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:46:
En ik geloof best dat als iemand gewend is om XTC te gebruiken, hij na een uur of 5-8 wel weer nuchter genoeg is om te kunnen rijden.
Maar niet als hij een hele nacht heeft staan stampen :)
Net zoals iemand die om 'n uur of 8 2 biertjes op heeft, om 2 uur nuchter genoeg is om te rijden.
1. Met 2 biertjes op zit je sowieso over het algemeen net onder de limiet, dus de wet erkent dat al (geldt niet voor beginnende bestuurders).
2. No way dat je 1 XTC pil gelijk kunt stellen aan 2 biertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

.oisyn schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:53:
[...]

Maar niet als hij een hele nacht heeft staan stampen :)
Volgens mij moet je dan sowieso niet rijden, ongeacht wat je gebruikt hebt :P Ben zelf naar Mystery Land geweest dit jaar, en reken maar dat ik rond 9 uur kapot was - en met de trein naar huis gegaan ben.
1. Met 2 biertjes op zit je sowieso over het algemeen net onder de limiet, dus de wet erkent dat al (geldt niet voor beginnende bestuurders).
2. No way dat je 1 XTC pil gelijk kunt stellen aan 2 biertjes.
I know, maar qua biertjes vind ik dat ook niet goed: er is ook aangetoont dat je met 2 biertjes op (ook als ervaren drinker/bestuurder) al verminderde rijvaardigheid hebt. En nee, 2 biertjes is niet gelijk aan 1 XTC pil, maar beiden hebben wél een termijn waarna je wél in staat bent te rijden. Die termijn is idd niet gelijk (uitzonderingen daargelaten), maar hij is zeker geen 2-3 dagen.

Ik vraag me trouwens af, er zijn medicijnen waardoor XTC niks meer doet (bijv. triptanen). Zou je zoiets kunnen gebruiken om de gevolgen te cancellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 08:22

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Ik snap dat ze niet blij zijn met het drugsgebruik op een dergelijk feest, maar de maatregel is natuurlijk volkomen arbitrair en te bizar voor woorden. Ik vind het vergelijkbaar met een besluit om een asielzoekerscentrum te sluiten onder het motto "we willen af van de criminaliteit die asielzoekers met zich meebrengen". Ja, je bereikt weliswaar het doel, je houdt problemen buiten de deur. Maar je benadeelt een grote groep goedwillende mensen. In plaats van dat drugsgebruik wordt gecriminaliseerd, wordt een feest inclusief al zijn bezoekers gecriminaliseerd. Ik vind dat niet oké.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsjipmanz schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:02:
Ik snap dat ze niet blij zijn met het drugsgebruik op een dergelijk feest, maar de maatregel is natuurlijk volkomen arbitrair en te bizar voor woorden. Ik vind het vergelijkbaar met een besluit om een asielzoekerscentrum te sluiten onder het motto "we willen af van de criminaliteit die asielzoekers met zich meebrengen". Ja, je bereikt weliswaar het doel, je houdt problemen buiten de deur. Maar je benadeelt een grote groep goedwillende mensen. In plaats van dat drugsgebruik wordt gecriminaliseerd, wordt een feest inclusief al zijn bezoekers gecriminaliseerd. Ik vind dat niet oké.
Mwah, vind het geen goed besluit, maar om het criminaliseren van bezoekers te noemen.

De gemeente mag een vergunning laten schieten om allerlei redenen. Als dit de reden is van de democratisch verkozen gemeenteraad, tsja...

Kortzichtig en naief, maar criminaliserend niet bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:04:
[...]

Mwah, vind het geen goed besluit, maar om het criminaliseren van bezoekers te noemen.

De gemeente mag een vergunning laten schieten om allerlei redenen. Als dit de reden is van de democratisch verkozen gemeenteraad, tsja...

Je hebt ook wel wat gelijk. Misschien had ik het iets anders moeten uitdrukken, dat een grote groep mogelijke bezoekers nu wordt gedupeerd omdat het beeld kennelijk is dat iedereen die van zo'n feest komt onder invloed in de auto stapt. Ik ben benieuwd wat er met de dorps- en tentfeesten in Twente zal gebeuren wanneer de politie daar een blaastest houdt onder fietsers en automobilisten die na afloop van een dergelijke avond naar huis gaan. Ik verwacht dat daar ook wel wat heterdaadjes gevonden zullen worden.

- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:04:
[...]

Waarom zou deze gemeente een vergunning moeten verlenen voor dit evenement?
Goed voor de middenstand?
Goed voor het imago van de gemeente?
Breed gedragen/bezocht onder de bevolking?

Naast eventuele negatieve effecten van drigsgebruik, die hier al 100x zijn overdreven en bevochten is er dan een reden waarom een gemeente hieraan zou willen meewerken?
En 'iemand moet het doen': Ze hebben 7 jaar dit toegestaan, dan is misschien een andere gemeente aan de beurt?

Als het in mijn 'achtertuin' zou zijn, dan ben ik na een tijdje ook wel klaar met de overlast.
En dat hoeft ook echt niet drugsoverlast te zijn. Verkeersdrukte, geluid, wegafsluitingen, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:37:
[...]

Waarom zou deze gemeente een vergunning moeten verlenen voor dit evenement?
Goed voor de middenstand?
Goed voor het imago van de gemeente?
Breed gedragen/bezocht onder de bevolking?

Naast eventuele negatieve effecten van drigsgebruik, die hier al 100x zijn overdreven en bevochten is er dan een reden waarom een gemeente hieraan zou willen meewerken?
En 'iemand moet het doen': Ze hebben 7 jaar dit toegestaan, dan is misschien een andere gemeente aan de beurt?

Als het in mijn 'achtertuin' zou zijn, dan ben ik na een tijdje ook wel klaar met de overlast.
En dat hoeft ook echt niet drugsoverlast te zijn. Verkeersdrukte, geluid, wegafsluitingen, ...
Ik snap niet waarom je mij quote. Ik heb al twee keer aangegeven dat het het goed recht is van de gemeente die vergunning niet af te geven.

Dat ik het daar niet mee eens ben is niet relevant. De democratisch gekozen gemeenteraad moet lekker zelf weten of ze het toestaan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 10:21
mugenmarco schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:29:
Hoewel ik begrijp dat drugs gebruiken verkeerd is vind ik de maatregel echt te belachelijk voor woorden, op vrijwel elk feest en festival word drugs gebruikt en ook enorm veel alcohol.
Dit hangt helemaal af van het type festival, want ik kom op genoeg festivals waar drugs en alcohol niet de norm is. Zeker geen hard drugs. Festivals en drugs/alcohol is zeker niet synoniem. Ik moet zeggen dat ik ook wel blij ben dat ik naar festivals kan gaan waar geen drugs wordt gebruikt en weinig alcohol. Waar bezoekers relaxed zijn en geen ruzie maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

segil schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:50:
Waar bezoekers relaxed zijn en geen ruzie maken.
Ik ga al jaren naar feesten waar heel veel drugs wordt gebruikt en waar bezoekers relaxed zijn en geen ruzie maken. In de pakweg 20 jaar dat ik naar die feestjes ga heb ik misschien maar 1x een opstootje gezien.

Voor de derde keer, het ligt aan de mensen, niet aan de drugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
.oisyn schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:06:
[...]

Ik ga al jaren naar feesten waar heel veel drugs wordt gebruikt en waar bezoekers relaxed zijn en geen ruzie maken. In de pakweg 20 jaar dat ik naar die feestjes ga heb ik misschien maar 1x een opstootje gezien.

Voor de derde keer, het ligt aan de mensen, niet aan de drugs.
true, maar drugs en alcohol kunnen agressie wel versterken. Een voorbeeld van geen drugs en weinig alcohol gebruik zijn salsa feesten. Begrijpelijk ook, want met drugs/alcohol op dans je voor geen meter. Van alle tientallen salsa feesten die ik meegemaakt heb, nog nooit iets van agressie meegemaakt.
Maar best mogelijk dat daar mensen rondlopen die ook agressief worden met drugs/alcohol op.

Daarentegen, populaire dance feesten lijken wel een magneet te zijn voor boze mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goelan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-06 07:27
segil schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:10:
[...]

Daarentegen, populaire dance feesten lijken wel een magneet te zijn voor boze mensen.
Dit is echt tekort door de bocht hoor.

Google maar eens op Zomercarnaval en vechtpartijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Waar het ook mis gaat is dat mensen elkaar het licht (in dit geval geluid) in de ogen (oren) ook niet gunnen omdat de smaak van de muziek hun toevallig niet aanstaat.

Zo zal een liefhebber van christelijke muziek, fervente bezoeker van christelijke festivals in dit specifieke geval stiekum in z'n gnuistje zitten te gniffelen.

Omdat het heidens en duivelsaanbiddersfestival met veelal kale gekken in rare trainingspakkies niet doorgaat omdat de CDA burgemeester met de allercoolste achternaam het verboden heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:43

Agent47

I always close my contracts.

Deakers schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:33:
Zo'n feest lijkt me geweldige kans voor de overheid om geld binnen te harken : iedereen testen die parkeerplaats verlaat :)
Wellicht dat dit gedragsverandering bij de feestgangers te weeg brengt.
Zo lang je loopt is er niks aan de hand want het was voor eigen gebruik. Je mag alleen niet meer als 1 pilletje bij je hebben. Als je die dan inlevert als je aangehouden wordt is er niks aan de hand. Kortom kom je lopend is er niks aan de hand.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:43

Agent47

I always close my contracts.

Ardana schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:58:
[...]

Volgens mij moet je dan sowieso niet rijden, ongeacht wat je gebruikt hebt :P Ben zelf naar Mystery Land geweest dit jaar, en reken maar dat ik rond 9 uur kapot was - en met de trein naar huis gegaan ben.

[...]

I know, maar qua biertjes vind ik dat ook niet goed: er is ook aangetoont dat je met 2 biertjes op (ook als ervaren drinker/bestuurder) al verminderde rijvaardigheid hebt. En nee, 2 biertjes is niet gelijk aan 1 XTC pil, maar beiden hebben wél een termijn waarna je wél in staat bent te rijden. Die termijn is idd niet gelijk (uitzonderingen daargelaten), maar hij is zeker geen 2-3 dagen.

Ik vraag me trouwens af, er zijn medicijnen waardoor XTC niks meer doet (bijv. triptanen). Zou je zoiets kunnen gebruiken om de gevolgen te cancellen?
Nee dat kan (nog) niet zover ik weet. Veel mensen die ik ken die XTC gebruiken, doen dat op vrijdag avond./ nacht en gaan dinsdag pas naar werk aangezien die zooi maximaal 72 uur in je te traceren is.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Goelan schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:13:
[...]

Dit is echt tekort door de bocht hoor.

Google maar eens op Zomercarnaval en vechtpartijen.
Dat is een buitenfeest waar alle soort volk op afkomt. Met bijhorende gevolgen. Daarnaast, zomercarnaval is niet hetzelfde als een salsafeest. Praktisch alle bezoekers op een salsafeest komt voor het dansen. En dat lukt niet met alcohol op of drugs. Prima manier om het gezellig te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
segil schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:10:
[...]

Een voorbeeld van geen drugs en weinig alcohol gebruik zijn salsa feesten. Begrijpelijk ook, want met drugs/alcohol op dans je voor geen meter. Van alle tientallen salsa feesten die ik meegemaakt heb, nog nooit iets van agressie meegemaakt.

Als we dan toch gaan generaliseren, op Salsa feesten lopen allemaal haantjesmannetjes rond die op de plee stiekum coke staan te snuiven. Tja, dan krijg je wel zelfvertrouwen om met je snuifhoofd coole moves te maken. Kom op zeg 8)7 . Je hebt 'salsa' feesten en Salsa feesten. Ook daar zit een wereld van verschil tussen. 't is maar net welk feest je bezoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-09 22:42

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Vanmorgen de burgemeester op Radio 1 gehoord in een interview. Dat er heel veel herrie is, drukte, en drugs etc. op het festival is was allemaal prima, het grote probleem is dat er vorig jaar een aantal ongelukken zijn gebeurd op de weg na het festival waarvan 1 dodelijke. In vrijwel alle gevallen was de bestuurder onder invloed.

Daardoor kon de burgemeester de veiligheid niet meer garanderen, en als er iets gebeurd, is zij eindverantwoordelijke. Dan snap ik wel dat ze de stekker eruit trekken.

Overigens wordt er op salsafeesten ook genoeg gezopen hoor, maar dat is verder een non-discussie.

[ Voor 9% gewijzigd door Chiron op 05-12-2019 14:33 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Chiron schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:32:
Overigens wordt er op salsafeesten ook genoeg gezopen hoor, maar dat is verder een non-discussie.
Heb je daar zelf ervaring mee? Ik heb meerdere keren achter de bar gestaan bij salsa feesten, en dan wordt er weinig alcohol verkocht. Wel veel spa blauw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goelan
segil schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:21:
[...]

Daarnaast, zomercarnaval is niet hetzelfde als een salsafeest.
En dat is precies hetzelfde als Hardshock scharen onder 'alle populaire dance feesten' ;) Een hardcore feest is niet hetzelfde als een dance feest.

Ik ga al jaren naar hardcore en hardstyle festivals/feesten. Ik heb nauwelijks vechtpartijen meegemaakt. Ik denk ook niet dat dit met elkaar te maken heeft. Dat de muziek agressief op je overkomt heeft meer met jezelf te maken. Ik krijg er juist een energiekick van.

Drugsgebruik zal ik zeker niet ontkennen. Ik denk alleen dat er nu met de vinger naar dit soort festivals word gewezen, terwijl ik mensen bij ons in de kroeg gewoon een lijntje zie wegsnuiven en vervolgens weer door gaan. Zullen we dan ook alle kroegen verbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

segil schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:36:
[...]

Heb je daar zelf ervaring mee? Ik heb meerdere keren achter de bar gestaan bij salsa feesten, en dan wordt er weinig alcohol verkocht. Wel veel spa blauw :)
Ik heb jaren in een (middelgroot) poppodium gewerkt en onder andere achter de bar gestaan en daar ging toch echt wel wat sterkers over de toog dan appelsap. Met name later op de avond, als het instructriegedeelte klaar was. (ja, het was echt wel een 'serieus' salsafeest, incl. proffesionele danslerares/instructrice).
Ook de nodige vechtpartijtjes meegemaakt, en ook het colombiaanse marcheerpoeder was geen vreemd tafereel op de toiletten.

Dus nee, ik ga liever uit van mijn persoonlijke ervaringen.

Nogmaals; inzake het cancellen van Hardshock is het helemaal niet aan de orde wat er op het feest/festival zelf gebruikt wordt of hoe de mensen zich daar gedragen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:21:
[...]

Ja, maar je gaat niet in op het verschil tussen meetbaarheid en onder invloed zijn. En nee, die 2 zijn niet hetzelfde. Je voelt en merkt gedurende 4-6 uur iets van de XTC, maar het is 2-3 dagen later nog meetbaar.
Niet sprekende over neurologische bijwerkingen op de lange termijn. Menig drugsgebruikers spieraandoeningen zien krijgen na x aantal jaren in verband met neurotoxiciteit. Afhankelijk van het soort drug en de regelmaat van het gebruik zijn de bijwerkingen wisselend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goelan
Nu ook een artikel op nos.nl:

https://nos.nl/artikel/23...egel-uit-de-jaren-90.html

Met name dit stukje is wel erg generaliserend en triest:
Mensen gaan allemaal met drugs op achter stuur. Het gaat me niet om alle festivals, maar juist om dit type festivals waarvan bekend is dat er extreem veel drugs worden gebruikt."
Terug naar de illegale rave's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:15:
[...]

Niet sprekende over neurologische bijwerkingen op de lange termijn. Menig drugsgebruikers spieraandoeningen zien krijgen na x aantal jaren in verband met neurotoxiciteit. Afhankelijk van het soort drug en de regelmaat van het gebruik zijn de bijwerkingen wisselend.
Ja, Korsakov is er eentje van en komt vaak voor onder gebruikers van alcohol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vj_slof
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LEHjkpI.png

Bekijk de schaal maar even goed... Al neem je deze schaal met een korretje zout Alcohol blijft killer nr.1 overal ter wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vj_slof schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:23:
[Afbeelding]

Bekijk de schaal maar even goed... Al neem je deze schaal met een korretje zout Alcohol blijft killer nr.1 overal ter wereld.
Alcohol is wereldwijd gepromoot, omdat het makkelijk te doseren is en volledig gelegaliseerd is. Dat maakt het statistisch een uitschieter. Ben het met je eens dat Alcohol als middel wel aangepakt mag worden, net als sommige andere verkrijgbare stoffen in de farmacie.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2019 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
vj_slof schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:23:
[Afbeelding]

Cannabis hoger dan GHB? Ik weet niet hoe je hier aankomt, maar ik zou graag de bron even bekijken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
dehardstyler schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:34:
[...]

Cannabis hoger dan GHB? Ik weet niet hoe je hier aankomt, maar ik zou graag de bron even bekijken. :P
Ik snap je bezorgdheid, onderzoek is ook uit 2010. Misschien is GHB wat plaatsjes opgeschoven naar boven. Maar hier de bron: https://www.researchgate....iterion_decision_analysis

Deze schaal is niet wereldwijd natuurlijk en zoals ik al schreef met een korretje zout nemen. Maar overall klopt ie aardig denk ik zo.

[ Voor 12% gewijzigd door vj_slof op 05-12-2019 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:31:
[...]

Alcohol is wereldwijd gepromoot, omdat het makkelijk te doseren is en volledig gelegaliseerd is. Dat maakt het statistisch een uitschieter. Ben het met je eens dat Alcohol als middel wel aangepakt mag worden, net als sommige andere verkrijgbare stoffen in de farmacie.
Dan nog, er zijn maar weinig xtc-verslaafden. Het middel is ook niet geschikt om langdurig dagelijks te gebruiken. Iets wat met alcohol, coke, ghb, speed en heroine wel lukt en jaren vol te houden is. Xtc werkt op een bepaald moment gewoon echt niet meer als je het zou misbruiken zoals alcohol en eerder genoemde drugs. De mensen die verslaafd zijn aan xtc hebben vaak toch echt wel meerdere problemen en de verslaving van xtc is dan niet het enigste wat ze aan moeten pakken.

Stiekum alcohol gebruiken is voor een geoefende alcoholist prima te verbergen en vaak door de directe omgeving zelfs ontkend. Iemand strak van de pillen gaat opvallen.

[ Voor 8% gewijzigd door vj_slof op 05-12-2019 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
segil schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:36:
[...]

Dat gebeurt op dance feestjes ook ;)

De vraag is wat het echte probleem is: onder invloed autorijden of het überhaupt onder invloed zijn. Als het eerste het geval is dan moet je niet naar dat feest kijken, maar naar de mensen die autorijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vj_slof
Als er vanavond in Hellendoorn dorp een alcoholist na het verlaten van de plaatselijke kroeg z’n vrouw en kinderen thuis half dood slaat sluit de burgemeester de kroeg dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vj_slof schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:49:
Als er vanavond in Hellendoorn dorp een alcoholist na het verlaten van de plaatselijke kroeg z’n vrouw en kinderen thuis half dood slaat sluit de burgemeester de kroeg dan ook?
Om maar even een verband te leggen die nergens op slaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:14

Amphiebietje

In de blubber

dehardstyler schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:03:
Wat ben ik blij dat ik al midden 20 ben en nog even lekker jong mocht zijn. De betutteling is of the charts tegenwoordig, vreselijk.
Ach, wat we overal zien is dat groepen mensen die langere tijd de regels hebben overtreden zich nu op hun pik getrapt voelen omdat men zich de zeer negatieve gevolgen van dat gedrag begint te realiseren.

Zie stikstofproblematiek, vreugdevuren Den Haag, en nu dit.

Overigens, wees blij dat je niet in een land woont dat even per direct drugsgebruik heeft verboden op straffe van een executie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Amphiebietje schreef op donderdag 5 december 2019 @ 19:26:
[...]

Ach, wat we overal zien is dat groepen mensen die langere tijd de regels hebben overtreden zich nu op hun pik getrapt voelen omdat men zich de zeer negatieve gevolgen van dat gedrag begint te realiseren.
Welke negatieve gevolgen van welk gedrag? :P
Ik heb nu een fantastische baan en alles voor elkaar en gebruik dus ook niet meer. Die tijd is, gelukkig blijkt nu, al geweest voor mij. :D
Overigens, wees blij dat je niet in een land woont dat even per direct drugsgebruik heeft verboden op straffe van een executie...
Nou wat ik ben blij zeg. Als dat namelijk het geval was, had ik uiteraard drugs gebruikt. En hadden we uiteraard festivals gehad. En had jij ook een fantastisch zorg vrij leven gehad, want jij doet nooit iets.

Wat ben je toch een voorbeeldige jongen. Jij staat vandaag goed aangeschreven in het boek van Sinterklaas. Ik ga alvast in de zak zitten! :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:14

Amphiebietje

In de blubber

dehardstyler schreef op donderdag 5 december 2019 @ 19:44:

Nou wat ik ben blij zeg. Als dat namelijk het geval was, had ik uiteraard drugs gebruikt. En hadden we uiteraard festivals gehad. En had jij ook een fantastisch zorg vrij leven gehad, want jij doet nooit iets.

Wat ben je toch een voorbeeldige jongen. Jij staat vandaag goed aangeschreven in het boek van Sinterklaas. Ik ga alvast in de zak zitten! :w
Excellente reactie. Ik gok er op dat mensen in de Filippijnen hem echt lollig zouden vinden, vooral de familieleden van onschuldigen die door doodseskaders illegaal zijn geëxecuteerd, hoe je doet alsof één feest verbieden "betuttellend" is en bijna het einde van de wereld is. :r

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
Amphiebietje schreef op donderdag 5 december 2019 @ 19:50:
[...]

Excellente reactie. Ik gok er op dat mensen in de Filippijnen hem echt lollig zouden vinden, vooral de familieleden van onschuldigen die door doodseskaders illegaal zijn geëxecuteerd, hoe je doet alsof één feest verbieden "betuttellend" is en bijna het einde van de wereld is. :r
Ja, het is allemaal mijn schuld natuurlijk dat ze daar een rare mafkees aan de macht hebben. Waar slaat dat nou weer op? :F
En totaal off-topic ook nog.

Verder vind ik het wel betuttelend, maar niet het einde van de wereld. Ik mag hier mijn mening nog geven toch?

[ Voor 8% gewijzigd door dehardstyler op 05-12-2019 20:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 18:02

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

dehardstyler schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:05:
[...]

Ja, het is allemaal mijn schuld natuurlijk dat ze daar een rare mafkees aan de macht hebben. Waar slaat dat nou weer op? :F
En totaal off-topic ook nog.

Verder vind ik het wel betuttelend, maar niet het einde van de wereld. Ik mag hier mijn mening nog geven toch?
Waarschijnlijk ben je nog in een tijd opgegroeid waarbij we mensen hun eigen keuzes lieten maken, tegenwoordig lijkt het bijna niet meer mogelijk om zelfstandig een keuze te maken en luisteren we allemaal naar vadertje staat.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien zouden de festivals zelf ook wat meer maatregelen mogen nemen om drugsgebruik tegen te gaan tijdens hun festival.

Terecht dat festival er verantwoordelijk voor wordt gesteld wanneer tijdens hun evenement grootschalig drugs wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02 19:04
Amphiebietje schreef op donderdag 5 december 2019 @ 19:26:
Wat een absurd argument. Of nu ja, wat een vreemde drogreden. Moeten mensen ook maar niet klagen over de belastingdienst die e.e.a. verkeerd uitvoert omdat je elders op de wereld veel slechter af was geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Symptoom bestrijding van de overheid die niets gaat 'oplossen'.

Maar dan doen we toch geen festivals meer? Gaan we gewoon weer het clubben een nieuw leven in blazen en kan iedereen weer in zijn eigen stad van club naar club zwerven. 8)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goelan
Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:54:
Misschien zouden de festivals zelf ook wat meer maatregelen mogen nemen om drugsgebruik tegen te gaan tijdens hun festival.

Terecht dat festival er verantwoordelijk voor wordt gesteld wanneer tijdens hun evenement grootschalig drugs wordt gebruikt.
Ik denk dat veel festivals al heel veel doen om drugsgebruik te voorkomen. Ze fouilleren je bij binnenkomt, kijken je tas in, lopen soms rond met drugshonden en lopen alert door het publiek om verdachte situaties te ontdekken.

Maar wanneer jij drugs meeneemt in je onderbroek (lees bilspleet en/of andere uitgangen/openingen), op de wc je poedertje/pilletje tot je neemt dan kan je daar moeilijk een festival de schuld voor geven lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Bart ® schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:12:
Heel goed. Dit soort festivals dragen bij aan de huidige norm dat harddrugs gewoon moet kunnen. Want wat is zo'n pilletje nou eenmaal. Waarbij voor het gemak even vergeten wordt dat er een complete zwaar criminele wereld met bijbehorende industrie achter dat ene pilletje zit. Liquidaties, drugsafval, allemaal omdat het normaal is om wat pillen te slikken.
Laat de hard drugs met de grootste schade voor de maatschappij nu net volledig legaal zijn ;) Aantal doden door drank ligt stukken hoger dan door drugsrelateerde criminaliteit. Tel daarbij op dat de doden in de drugsrelateerde criminaliteit vaker gaan om het zelfreinigende vermogen van de sector (aantal vergismoorden of slachtoffers die helemaal niets met de sector te maken is relatief klein) en er bij alcohol vaker onschuldige omstanders sterven.
Maar dat vind je vast de norm want dat is normaal bij alcohol gebruik 8)7. Dan laat ik voor het gemak kosten voor de gezondheidszorg en lokale overheid (vandalisme) nog achterwege.

[ Voor 5% gewijzigd door eL_Jay op 06-12-2019 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

eL_Jay schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:00:
[...]

Laat de hard drugs met de grootste schade voor de maatschappij nu net volledig legaal zijn ;) Aantal doden door drank ligt stukken hoger dan door drugsrelateerde criminaliteit. Tel daarbij op dat de doden in de drugsrelateerde criminaliteit vaker gaan om het zelfreinigende vermogen van de sector (aantal vergismoorden of slachtoffers die helemaal niets met de sector te maken is relatief klein) en er bij alcohol vaker onschuldige omstanders sterven.
Maar dat vind je vast de norm want dat is normaal bij alcohol gebruik 8)7. Dan laat ik voor het gemak kosten voor de gezondheidszorg en lokale overheid (vandalisme) nog achterwege.
Wat een heerlijk voorspelbare drogreden, dank daarvoor. Tevens dank voor het invullen van mijn mening.

Het hele probleem met alcohol staat hier compleet los van, en is dus ook volledig irrelevant voor deze discussie. Het heeft dus ook geen invloed op mijn mening over pillen. Tevens zegt het niets over de noodzaak om de problemen met pillen te bestrijden. Waarom haal je het er dus überhaupt bij? Enkel als zwak argument om pillen te blijven accepteren op festivals? Of heb je andere motieven? Of ben je gewoon slecht in het scheiden van zaken?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:15

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Ik vind het altijd zo bizar dat mensen synthetische drugs goed proberen te praten en naar alcohol gaan wijzen.

Voor mij is het argument dat alcohol een natuurlijk goedje is (en dus cannabis ook) al voldoende om het meer te accepteren dan harddrugs. De alcohol-probleemgevallen gebruiken het zeker ook niet in de aanbevolen hoeveelheden en het is, zoals inderdaad eerder benoemd, goed te doseren. Bij synthetische drugs kan elke dosis verkeerd uitpakken en op de lange termijn kan sporadisch gebruik al desastreuze gevolgen hebben door de neurotoxines etc. (aantasting van het zenuwstelsel).

Maar vooral naar alcohol blijven wijzen want dat is ook slecht. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Family Guy op 06-12-2019 09:48 ]

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Family Guy schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:47:
Ik vind het altijd zo bizar dat mensen synthetische drugs goed proberen te praten en naar alcohol gaan wijzen.

Voor mij is het argument dat alcohol een natuurlijk goedje is (en dus cannabis ook) al voldoende om het meer te accepteren dan harddrugs. De alcohol-probleemgevallen gebruiken het zeker ook niet in de aanbevolen hoeveelheden en het is, zoals inderdaad eerder benoemd, goed te doseren. Bij synthetische drugs kan elke dosis verkeerd uitpakken en op de lange termijn kan sporadisch gebruik al desastreuze gevolgen hebben door de neurotoxines etc. (aantasting van het zenuwstelsel).

En dus is het een mooi moment om legale XTC te ontwikkelen, en dat door de overheid te laten verkopen. Geen drugsafval, geen rare stoffen in de drugs zelf en uiteraard getest.
Het is minder verslavend en minder schadelijk dan alcohol, daar zijn nou al meerdere wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan.
Net zoals dat ze wiet gewoon moeten legaliseren, en moeten stoppen met belastinggeld te verkloten aan de opsporing daarvan. Compleet onnodig en onzinnig. En uiteraard moeten ze de stroom aftappende kwekerijen wel sluiten, want daar wil je niet naast wonen, ivm brandveiligheid. Maar die zouden geen bestaansrecht hebben, als Jan en alleman het gewoon zelf kan kweken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
Goelan schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:33:
[...]

Ik denk dat veel festivals al heel veel doen om drugsgebruik te voorkomen. Ze fouilleren je bij binnenkomt, kijken je tas in, lopen soms rond met drugshonden en lopen alert door het publiek om verdachte situaties te ontdekken.

Maar wanneer jij drugs meeneemt in je onderbroek (lees bilspleet en/of andere uitgangen/openingen), op de wc je poedertje/pilletje tot je neemt dan kan je daar moeilijk een festival de schuld voor geven lijkt mij.
Dat er bij sommige festivals flinke controle op drugs plaatsvindt heeft er niks mee te maken dat de organisatoren nu zo bezorgd zijn over de gezondheid van hun bezoekers. Het is eerder dat ze in de zak van de grote brouwerijen zitten en iemand die een jointje rookt, pilletje slikt of poedertje snuift nu eenmaal minder alcoholische dranken zal nuttigen*. (*uitzonderingen daargelaten).

Waar ik zelf persoonlijk een hekel aan heb is dat gratis water moeilijk of helemaal niet te krijgen is. Dat ze de dopjes van het flesje spa blauw niet aan je geven. Dan weet ik eigenijk al genoeg en dat de organisatie gewoon uit oridinaire geldwolven bestaat en die vaak ook nog teren op vrijwilligers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Bart ® schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:29:
[...]

Wat een heerlijk voorspelbare drogreden, dank daarvoor. Tevens dank voor het invullen van mijn mening.

Het hele probleem met alcohol staat hier compleet los van, en is dus ook volledig irrelevant voor deze discussie. Het heeft dus ook geen invloed op mijn mening over pillen. Tevens zegt het niets over de noodzaak om de problemen met pillen te bestrijden. Waarom haal je het er dus überhaupt bij? Enkel als zwak argument om pillen te blijven accepteren op festivals? Of heb je andere motieven? Of ben je gewoon slecht in het scheiden van zaken?
Nou ja, alcohol is in die zin relevant dat het er de burgemeester (naar eigen zeggen) om te doen was om de verkeersveiligheid te vergroten. Alcohol zorgt voor meer dan 2500 verkeersongevallen per jaar, dus het is op zijn zachtst gezegd wat hypocriet van haar om dat volledig buiten beschouwing te laten en vol in te zetten om het verbieden van dit soort feesten.

Dat is als het centrale vreugdevuur in Duindorp verbieden vanwege de risico's maar wel accepteren dat door de wijk heen overal kleine fikkies wordt gestookt en met vuurwerk wordt gegooid. En dat dan goedpraten onder het motto "dat staat compleet los van de discussie over het vreugdevuur en zegt niets over de noodzaak om het centrale vreugdevuur te verbieden".

- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Goelan schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:57:
Nu ook een artikel op nos.nl:

https://nos.nl/artikel/23...egel-uit-de-jaren-90.html

Met name dit stukje is wel erg generaliserend en triest:

[...]

Terug naar de illegale rave's!
Je trekt de zaken wel behoorlijk uit het verband, er wordt geopteerd voor een discussie over de betreffende festivals, niet direct het verbieden ervan.
Een dancefestival verbieden omdat er veel drugs worden gebruikt en onder invloed terug naar huis wordt gereden. De gemeente Hellendoorn besloot daar deze week toe, omdat het eerder dit jaar misging bij het Hardshock Festival. Uit een steekproef na afloop bleek dat alle twintig gecontroleerde festivalgangers met drugs op achter het stuur waren gaan zitten.
Hier is de hele controverse door ontstaan. Het boeit niet of de bezoekers aan de alcohol, GHB, wiet, of XTC zitten op het festival, als ze daarna maar gewoon een taxi pakken of iemand laten BOBben, was er niks aan de hand geweest. Als er dan een dode valt, meerdere ongelukken plaats vinden, en vervolgens naar boven komt dat bij een controle 20 van de 20 gecontroleerden onder invloed is, ja, dan moet je daar wel wat mee. Dat ze het festival bij Hellendoorn nu verbieden, wil niet zeggen dat ze voortaan *alle* festivals gaan verbieden. Er zijn ook andere oplossingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Voor mij is het argument dat alcohol een natuurlijk goedje is (en dus cannabis ook) al voldoende om het meer te accepteren dan harddrugs.
Prima dat dat voor jou zo werkt, maar realiseer je je ook dat dat echt compleet nergens op slaat? Of dingen nou ontstaan door chemische processen in de natuur of chemische processen in een lab, het blijven gewoon chemische processen. Er zijn zat synthetische stoffen die een stuk gezonder zijn dan stoffen die in de natuur te vinden zijn. Het is een kwalificatie op basis van onderbuikgevoel, niet eentje van ratio.

Btw, cocaïne is ook natuurlijk. Er zijn uiteraard processen om de cocaïne te extraheren van cocabladeren, maar het blijft dezelfde stof. Vind jij dus ook niet erg? Hetzelfde geldt voor opium en afgeleiden.

[ Voor 19% gewijzigd door .oisyn op 06-12-2019 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof

Voor mij is het argument dat alcohol een natuurlijk goedje is
....
Ja pure alcohol is natuurlijk. Maar dat gaat niemand drinken. Vooral bij mixdrankjes moet je maar eens goed opletten hoeveel smaak- en kleurstoffen daar aan toegevoegd worden... En die zijn vaak niet natuurlijk maar zo chemisch als het maar zijn kan en vaak ook nog schadelijk voor de gezondheid maar omdat het om lage concentraties gaat is het goed... 8)7

E122, E102. Ja lekker zoek maar op. en dan zeiken over MDMA...

[ Voor 5% gewijzigd door vj_slof op 06-12-2019 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Bart ® schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:29:
[...]

Het hele probleem met alcohol staat hier compleet los van
ja, natuurlijk..... staat er ''compleet los van'' 8)7

rechtstreeks van de Jellinek website:

''Ook alcohol kan men op een softe of harde manier gebruiken. Bij matig of soft gebruik hoeft alcohol niet zoveel schade met zich mee te brengen. Echter bij overmatig of hard gebruik wordt alcohol één van de ergste harddrugs. Het is verslavend, leidt tot allerlei (dodelijke) ziekten en brengt grote maatschappelijke problemen met zich mee.''

maar nee hoor, zoals jij zeer stellig aangeeft in je betoog; ''het hele probleem met alcohol staat hier COMPLEET los van'' :F ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
Als ik de artikelen rondom dit verbieden zo lees dan spelen er primair 2 zaken waarom dit verboden wordt:
- Er blijkt uit een steekproef dat er veel bezoekers die recent drugs hebben gebruikt desondanks dat dit verboden én gevaarlijk kan zijn de weg op gaan.
- We bestrijden als Nederland de handel in illegale drugs, vanwege de vele problematiek die deze criminaliteit met zich mee brengt, maar faciliteren tegelijkertijd wel festivals waarvan we weten dat er veel in drugs wordt gehandeld en gebruikt.

Ik vind m.n. de eerste een sterk argument om dit festival te verbieden. En dat ondanks dat de steekproef te klein is voor een veilige statistische uitspraak is een 100% hit wel een zeer sterke indicatie dat er in ieder geval een aanzienlijk deel van de automobilisten die zo'n festival verlaat recent drugs heeft gebruikt. Dat is gewoon echt een gevaar voor anderen.

Het 2e argument vind ik lastiger, want dat is ook deels op te lossen door drugs te legaliseren - de discussie dat gebruik mag is in deze trouwens een onzinargument, want je kunt alleen drugs gebruiken als je 't in bezit hebt en je kunt 't alleen in bezit hebben als je 't óf gestolen, óf zelf gemaakt óf gekocht óf gekregen hebt. En in de laatste situatie geldt weer in van die eerste 3; Die drugs verschijnt niet magisch; Dus er zit per definitie een illegaal aspect in dat traject - maar ik vraag me wel af of je als overheid mensen niet tegen zichzelf in bescherming moet nemen door 't juist wél te verbieden, vanwege de schadelijke lange termijneffecten en mogelijke verslavingsrisico's bij bepaalde typen;
Wat wel weer voor 't 2e argument pleit, ik vermoed dat in de vergunning ook staat dat ze iets moeten doen tegen drugshandel en gebruik op 't festival; Dit onderzoek impliceert in ieder geval dat de organisatie daar niet voldoende aan doet. Het niet nakomen van vergunningseisen is wat mij betreft ook een prima reden om nieuwe vergunningen te weigeren.

Edit: en de discussie rondom drank is in deze wel onzin. Het feit dat de overheid bij 1 situatie discutabel beleid voert, betekent niet dat daarom al 't andere beleid daarom gelijk onzin is. Iets verbieden is altijd een afweging maken tussen maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke kosten en opbrengsten;

[ Voor 7% gewijzigd door rik86 op 06-12-2019 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

mugenmarco schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:29:
Hoorde het op de radio, op de officiele site staat een statement:
https://www.hardshockfestival.com/

Hoewel ik begrijp dat drugs gebruiken verkeerd is vind ik de maatregel echt te belachelijk voor woorden, op vrijwel elk feest en festival word drugs gebruikt en ook enorm veel alcohol.
Als er een dode valt komen mensen weer mekkeren dat deze burgermeester dit heeft toegelaten.
Dus de burgermeester doet gewoon wat ze moet doen.

Misschien eens leren pret te hebben zonder drugs.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:06

snmght

imho dan he

MrMonkE schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:07:
[...]

Volgens mij is dat een andere discussie. :)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-09 13:41
MrMonkE schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:07:
[...]

Als er een dode valt komen mensen weer mekkeren dat deze burgermeester dit heeft toegelaten.
Dus de burgermeester doet gewoon wat ze moet doen.

Heel soms overlijd 1 persoon na of tijdens het bezoeken van een feest, is vreselijk maar nog nooit heeft iemand gezegd dat het komt door de burgemeester die dit heeft toegelaten dus wat je nu zegt is echt bullshit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
rik86 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:04:
de discussie dat gebruik mag is in deze trouwens een onzinargument, want je kunt alleen drugs gebruiken als je 't in bezit hebt en je kunt 't alleen in bezit hebben als je 't óf gestolen, óf zelf gemaakt óf gekocht óf gekregen hebt.
Dat was mijn argument, dus ik voel mij aangesproken. :P

Ik maak die wetten niet he, maar gebruik is toch echt legaal. Hoe ik er aan kom maakt niet uit, zolang ze het niet op mijn persoon vinden, mag ik het gewoon gebruiken. Dat is geen onzin argument toch. Dat is nou eenmaal de wet. Dat jij vind dat die wet nergens opslaat, is een ander verhaal. Zelfde geldt voor de debiele regels omtrent coffeeshops.
Die worden op dit moment namelijk door elfjes bevoorraad, want hoe komt die wiet anders in de shop terecht? :P
Maar het is geen onzin argument, jij vind de wet onzin, dat is wat anders. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

snmght schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:19:
[...]

Volgens mij is dat een andere discussie. :)
Ja, is ook niet boeiend verder als mensen helemaal apeshit willen gaan. Moeten ze zelf weten.
Maar de burgemeester zal bij een fataliteit er wel op worden aangekeken in de media.
Dus ik begrijp het wel van de burgemeester.
mugenmarco schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:20:
[...]

Heel soms overlijd 1 persoon na of tijdens het bezoeken van een feest, is vreselijk maar nog nooit heeft iemand gezegd dat het komt door de burgemeester die dit heeft toegelaten dus wat je nu zegt is echt bullshit.
We zullen het nooit weten voor deze burgemeester want zij heeft er voor gezorgd dat het haar niet kan overkomen. Zij heeft in elk geval haar verantwoordelijkheid genomen in deze.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Lubach heeft er wel een aardige kijk op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

dehardstyler schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:27:

Dat die wet nergens opslaat, is een ander verhaal.
Sorry, maar vind je echt dat gebruik strafbaar moet worden gesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
.oisyn schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:32:
[...]

Sorry, maar vind je echt dat gebruik strafbaar moet worden gesteld?
Ik niet, absoluut niet. Dan glijden we direct af naar Amerikaanse taferelen. Het moet gewoon zo blijven, gebruik moet nooit illegaal zijn, want de gebruiker komt alleen maar in grotere problemen terecht.

edit: typo

[ Voor 6% gewijzigd door dehardstyler op 06-12-2019 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nou ja, je zei dat de wet negens op sloeg. Ik vind hem best wel ergens op slaan (ook al zou ik liever pleiten voor legalisatie, maar dat terzijde) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
.oisyn schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:36:
Nou ja, je zei dat de wet negens op sloeg. Ik vind hem best wel ergens op slaan (ook al zou ik liever pleiten voor legalisatie, maar dat terzijde) :)
Na het terug gelezen te hebben, heb ik het even duidelijker gemaakt. ( hoop ik ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
dehardstyler schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:27:
[...]

Dat was mijn argument, dus ik voel mij aangesproken. :P

Ik maak die wetten niet he, maar gebruik is toch echt legaal. Hoe ik er aan kom maakt niet uit, zolang ze het niet op mijn persoon vinden, mag ik het gewoon gebruiken. Dat is geen onzin argument toch. Dat is nou eenmaal de wet. Dat jij vind dat die wet nergens opslaat, is een ander verhaal. Zelfde geldt voor de debiele regels omtrent coffeeshops.
Die worden op dit moment namelijk door elfjes bevoorraad, want hoe komt die wiet anders in de shop terecht? :P
Maar het is geen onzin argument, jij vind de wet onzin, dat is wat anders. ;)
Nee hoor, ik vind de wet geen onzin (nou ja, eigenlijk wel, want iets wel mogen gebruiken maar niet mogen bezitten of kopen is natuurlijk nogal stompzinnig ;) ) en ik vind 't gebruik ook geen onzin; ik vind het argument dat gebruik mag in deze discussie onzin.
Want het feit dat mensen het gebruiken betekent dat ze 't hebben en kopen/erin handelen en dat mag niet. En je mag ook niet met drugs in je bloed de weg op als bestuurder. En die 2 punten zijn juist waar de discussie om gaat. En niet 't gebruik an sich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-09 21:10

blaatschaaap

schaap

rik86 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:04:
maar ik vraag me wel af of je als overheid mensen niet tegen zichzelf in bescherming moet nemen door 't juist wél te verbieden, vanwege de schadelijke lange termijneffecten en mogelijke verslavingsrisico's bij bepaalde typen;
Wat wel weer voor 't 2e argument pleit, ik vermoed dat in de vergunning ook staat dat ze iets moeten doen tegen drugshandel en gebruik op 't festival; Dit onderzoek impliceert in ieder geval dat de organisatie daar niet voldoende aan doet. Het niet nakomen van vergunningseisen is wat mij betreft ook een prima reden om nieuwe vergunningen te weigeren.
Ik denk dat je met verbieden/strafbaar maken van gebruik juist het tegenovergestelde bereikt. Dan krijg je situaties waarbij men niet meer 112 durft te bellen wanneer iemand onwel wordt, uit angst om zelf ook problemen te krijgen met justitie.

Festivals treffen zeker wel maatregelen om drugs tegen te houden door middel van fouilleren en tassencontroles. Dit gebeurt niet altijd even grondig, vaak controleren ze alleen op scherpe voorwerpen/glas/wapens. Als festival/feestorganisator moet je ook afwegingen maken natuurlijk. Als je iedereen bij de ingang volledig fouilleert incl. tas uitpakken dan loopt de wachtrij voor de poort aardig op.

Daarnaast zijn beveiligers niet bevoegd om mensen te visiteren, dat mag alleen de politie. De slimme gebruiker/dealer stopt dus alles in zijn/haar ondergoed, succes gegarandeerd. Drugshonden kan je inzetten en wordt ook gedaan bij sommige festivals, maar een drugshond kan je maar beperkt inzetten (ik meen te hebben gelezen dat ze max een half uur kunnen werken en daarna rust nodig hebben) en er zijn er ook niet zo heel veel van geloof ik.

je zou mensen willekeurig op het festival/feest kunnen fouilleren, dan hebben de meeste mensen het gewoon in hun broekzak, maar ik denk niet dat de volgende editie op veel bezoekers kan rekenen wanneer je actief gaat jagen op gebruikers. Dezelfde reden dat alcoholvrije kroegen niet zo populair zijn, mensen willen het feestje graag meemaken met hun favoriete roesje, en op EDM/dance festivals is dat over het algemeen niet alcohol.

Ik denk niet dat een dance/EDM festival met zulke strikte controle kan rekenen op veel bezoekers, die zoeken wel een feestje op waar de controle minder strikt is, en zodra die niet meer bestaan wijken ze wel uit naar illegale feestjes zonder regels, EHBO en beveiliging.

blaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

rik86 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:56:
(nou ja, eigenlijk wel, want iets wel mogen gebruiken maar niet mogen bezitten of kopen is natuurlijk nogal stompzinnig ;) )
Gebruik is daarentegen niet per se bewust, en ga dat maar eens bewijzen. Naast alle maatschappelijke problemen die voortkomen uit het criminaliseren van gebruikers.

[ Voor 13% gewijzigd door .oisyn op 06-12-2019 12:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
blaatschaaap schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:11:
[...]Ik denk dat je met verbieden/strafbaar maken van gebruik juist het tegenovergestelde bereikt. Dan krijg je situaties waarbij men niet meer 112 durft te bellen wanneer iemand onwel wordt, uit angst om zelf ook problemen te krijgen met justitie.

Festivals treffen zeker wel maatregelen om drugs tegen te houden door middel van fouilleren en tassencontroles. Dit gebeurt niet altijd even grondig, vaak controleren ze alleen op scherpe voorwerpen/glas/wapens. Als festival/feestorganisator moet je ook afwegingen maken natuurlijk. Als je iedereen bij de ingang volledig fouilleert incl. tas uitpakken dan loopt de wachtrij voor de poort aardig op.

Daarnaast zijn beveiligers niet bevoegd om mensen te visiteren, dat mag alleen de politie. De slimme gebruiker/dealer stopt dus alles in zijn/haar ondergoed, succes gegarandeerd. Drugshonden kan je inzetten en wordt ook gedaan bij sommige festivals, maar een drugshond kan je maar beperkt inzetten (ik meen te hebben gelezen dat ze max een half uur kunnen werken en daarna rust nodig hebben) en er zijn er ook niet zo heel veel van geloof ik.

je zou mensen willekeurig op het festival/feest kunnen fouilleren, dan hebben de meeste mensen het gewoon in hun broekzak, maar ik denk niet dat de volgende editie op veel bezoekers kan rekenen wanneer je actief gaat jagen op gebruikers. Dezelfde reden dat alcoholvrije kroegen niet zo populair zijn, mensen willen het feestje graag meemaken met hun favoriete roesje, en op EDM/dance festivals is dat over het algemeen niet alcohol.

Ik denk niet dat een dance/EDM festival met zulke strikte controle kan rekenen op veel bezoekers, die zoeken wel een feestje op waar de controle minder strikt is, en zodra die niet meer bestaan wijken ze wel uit naar illegale feestjes zonder regels, EHBO en beveiliging.
Ik bedoelde ook meer de afweging in de huidige situatie waarin 't verboden is en de situatie waarin 't legaal is. Dus niet verbruik verbieden.

Het probleem zit 'm wat mij betreft ook niet heel sterk in 't gebruik, met name bij de wat minder schadelijke drugs qua verslaving, maar meer met het omgaan door de gebruikers. Drugs in 't verkeer is net zoals alcohol echt wel een no-go. En als je verantwoordelijk bent voor de veiligheid dan kan ik mee voorstellen dat je drugs- en drankgebruik in grote groepen ook enigszins beperkt wilt houden. Als je dan afspreekt in een vergunning "Drugs mag niet" en als organisatie doe je er te weinig aan om dat te voorkomen, dan denk ik dat je als vergunningsverstrekker daar haast wel consequenties aan moet verbinden, ook vanuit het kader van aansprakelijkheid en zorgplicht.
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Let op: topic is verplaatst naar AWM.