Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-09 13:41
Hoorde het op de radio, op de officiele site staat een statement:
https://www.hardshockfestival.com/

Hoewel ik begrijp dat drugs gebruiken verkeerd is vind ik de maatregel echt te belachelijk voor woorden, op vrijwel elk feest en festival word drugs gebruikt en ook enorm veel alcohol.

Houd dit in dat er in de toekomst geen feesten meer komen?
Ja, als de andere burgemeesters het advies van de burgemeester in Hellendoorn opvolgen wel.

Dit wekt in mijn ogen weer de discussie of verbieden wel de oplossing is.

In de huidige maatschappij komt steeds vaker een verbod op iets wat aan 1 kant er mogelijk voor zal zorgen dat het gene waar een verbod op komt niet meer voor zal komen, aan de andere kant zal het probleem blijven bestaan maar dan in een andere vorm.

Zal het helpen om de wetgeving te veranderen? dat mensen wettelijk gezien gewoon strafbaar zijn ook al zijn ze in het bezit van een kleine hoeveelheid drugs? moet het gedogen volledig verdwijnen en ook echt zero tolerance hanteren?

Wat vinden jullie hiervan?

bron:
https://www.tubantia.nl/h...r=https://www.google.com/

bron 2(premium en minder betrouwbaar)
https://www.telegraaf.nl/...oep-om-stop-pillenfeesten

bron 3 waarin ook staat dat ze hoopt dat andere burgemeesters haar zullen volgen:
https://www.msn.com/nl-nl...ten/ar-BBXMwvF?li=BBoPEwG

[ Voor 48% gewijzigd door mugenmarco op 05-12-2019 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:48

EMP

Krulloos!

In de officiële statement staat niets over drugs- of alcoholgebruik, ik begrijp dat dat dat de reden was voor de gemeente om te weigeren?

Deze statement op zich zelf is vrij duidelijk: gemeente wil niet meewerken, die locatie is einde verhaal. Valt verder weinig over te discussiëren.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
EMP schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:36:
In de officiële statement staat niets over drugs- of alcoholgebruik, ik begrijp dat dat dat de reden was voor de gemeente om te weigeren?

Deze statement op zich zelf is vrij duidelijk: gemeente wil niet meewerken, die locatie is einde verhaal. Valt verder weinig over te discussiëren.
Het gaat verder dan dit, de oproep is dat meer burgemeesters dit moeten volgen wat misschien inhoud dat het einde mogelijk nadert voor festivals.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• XyperActive
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-09 16:35
Als ik het goed begrepen heb van de radio hebben ze een testje gedaan om te kijken hoeveel bestuurders die van het festival vandaan kwamen onder invloed waren. Ze hebben 20 bestuurders getest. Alle 20 waren onder invloed van pillen. Nu is dit een vrij kleine steekproef op het totaal aantal bezoekers, maar ik vind het hierdoor vrij logisch dat welke gemeente dan ook hier graag vanaf wil. Het totaal verbieden van het festival is in hun ogen de makkelijkste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

mugenmarco schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:38:
Het gaat verder dan dit, de oproep is dat meer burgemeesters dit moeten volgen wat misschien inhoud dat het einde mogelijk nadert voor festivals.
Dat wil ik wel geloven, maar niets in de door jou aangehaalde bron wijst hier op.
XyperActive schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:39:
Als ik het goed begrepen heb van de radio hebben ze een testje gedaan om te kijken hoeveel bestuurders die van het festival vandaan kwamen onder invloed waren. Ze hebben 20 bestuurders getest. Alle 20 waren onder invloed van pillen. Nu is dit een vrij kleine steekproef op het totaal aantal bezoekers, maar ik vind het hierdoor vrij logisch dat welke gemeente dan ook hier graag vanaf wil. Het totaal verbieden van het festival is in hun ogen de makkelijkste oplossing.
Dat alle bestuurders onder invloed was is inderdaad een slecht teken. De oplossing is inderdaad (te) makkelijk gekozen.

Ik heb zelf wel een sterke mening over drugs en festivals en de (houding van de) gemeente/ambtenarij, maar op basis van deze informatie kan ik er weinig van vinden. De bewering dat het verder gaat dan dit ene festival staat niet in de bron. Als iemand een fragment van dat radiointerview of een andere bron heeft dan valt er meer van te vinden ;)

My anime addiction.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tevens: er zit een verschil tussen 'onder invloed zijn' en 'gebruik is meetbaar'. Er zijn genoeg drugs waarbij je na dagen nog kunt meten of er gebruikt is, maar waarbij de gebruiker echt niet mmeer onder invloed is. Bijv. XTC: werkzame tijd: 4-6 uur. Meetbaar gedurende 3 dagen. Dus ondanks dat iemand niet onder incloed is, wordt hij toch negatief getest.

Iets meer info: https://www.tubantia.nl/h...er=https://www.google.nl/

[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 05-12-2019 08:56 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Er komen duizenden mensen af op zo'n festival, 1x een steekproef waarbij 20 mensen onder invloed waren zegt iets maar geeft alsnog geen duidelijkheid hoe het met het overige deel van de feestgangers zit.

1 persoon overleed vorig jaar nadat die onder invloed na het bezoeken van het festival crashte, 1 op de duizenden mensen.

Wat Ardana al zegt, veel drugs blijft lang meetbaar terwijl je niks meer van het effect voelt.

Een beginnende gebruiker zal inderdaad zeer zeker nog wat voelen van de drug die hij/zij gebruikt, een ervaren gebruiker zal dit effect niet meer voelen maar wel positief testen op het gebruik van drugs.

Naast drugs heb ik in het verleden zo ongelooflijk veel dronken mensen gezien die werden afgevoerd naar de EHBO, waarom lees ik daar niks over?

Een kleine groep mensen verpest het wederom voor het grote deel, dit gebeurt steeds meer en meer en ik word er zo ongelooflijk moe van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:45:
Tevens: er zit een verschil tussen 'onder invloed zijn' en 'gebruik is meetbaar'. Er zijn genoeg drugs waarbij je na dagen nog kunt meten of er gebruikt is, maar waarbij de gebruiker echt niet mmeer onder invloed is.

Iets meer info: https://www.tubantia.nl/h...er=https://www.google.nl/
Het artikel heeft het expliciet over "onder invloed zijn". XTC blijft lang hangen, tot twee/drie dagen na gebruik en is dan strikt gezien onder invloed, in hoeverre het je vermogen tot autorijden aantast is een tweede.

Reken er maar op dat de meeste bezoekers die op zondag wegrijden op zaterdagavond nog geslikt hebben. Of dat hun rijvermogen aantast, tsja, een forse kater ook, die is niet altijd meer te meten.

Vind het flauw dat de gemeente er nu gewoon een keiharde streep doorheen zet zonder de organisatie met oplossingen te laten komen. Je kunt bijvoorbeeld actief informeren dat XTC lang in je bloed blijft en dat er absoluut niet mee gereden mag worden. Bij uitgang iedereen controleren, anders auto aan de kant. Zijn festivals in Nederland waar al jarenlang actief gecontroleerd wordt bij de uitgang en dat nu ook algemeen bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mugenmarco schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:51:

Naast drugs heb ik in het verleden zo ongelooflijk veel dronken mensen gezien die werden afgevoerd naar de EHBO, waarom lees ik daar niks over?
Deze vergelijking is niet eerlijk, ookal ben ik het met je strekking eens dat het festival verbieden overdreven is.

Het verschil met comazuipers is dat die niet meer gaan autorijden. Dat is ernstig, overmatig drankgebruik, maar die stappen niet in een blok staal van >1000Kg om deel te gaan nemen in het verkeer. Hoogstens met de kater de dag erop.

Voelt een beetje als de kroeg sluiten omdat mensen die aangeschoten uit de kroeg komen achter het stuur stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:06

snmght

imho dan he

Een beginnende gebruiker zal inderdaad zeer zeker nog wat voelen van de drug die hij/zij gebruikt, een ervaren gebruiker zal dit effect niet meer voelen maar wel positief testen op het gebruik van drugs.
Ik ben het met je eens en kan zonder trots melden dat ik uit ervaring spreek; edoch of je de invloed van genomen middelen wel of niet nog merkt doet er niet zo veel toe. Het is verboden. En alle 20 bestuurders is toch wel een erg slechte score. De kans dat daar overigens beginnende gebruikers tussen zitten is dan ook aanwezig, alhoewel dat natuurlijk geen criterium is.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:17
Wat ben ik blij dat ik al midden 20 ben en nog even lekker jong mocht zijn. De betutteling is of the charts tegenwoordig, vreselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

snmght schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:59:
[...]
Ik ben het met je eens en kan zonder trots melden dat ik uit ervaring spreek; edoch of je de invloed van genomen middelen wel of niet nog merkt doet er niet zo veel toe. Het is verboden. En alle 20 bestuurders is toch wel een erg slechte score. De kans dat daar overigens beginnende gebruikers tussen zitten is dan ook aanwezig, alhoewel dat natuurlijk geen criterium is.
Je doet aannames de door jou gewenste kant op. 20 bestuurders lijk je aan te nemen als representatief. Maar kennelijk zitten daar tegelijkertijd wel beginnende gebruikers tussen.

De kans dat dit een slechte steekproef was, waarbij ze net degenen gepakt hebben die gebruikt hadden, en de 80% die niet gebruikt had toevallig overgeslagen hebben, is ook aanwezig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Hebben we het over bestuurders als in automobilisten of bestuurders als het bestuur (organisatie) van het festival?

My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
EMP schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:08:
Hebben we het over bestuurders als in automobilisten of bestuurders als het bestuur (organisatie) van het festival?
Dat eerste uiteraard. :P

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:04

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Heel goed. Dit soort festivals dragen bij aan de huidige norm dat harddrugs gewoon moet kunnen. Want wat is zo'n pilletje nou eenmaal. Waarbij voor het gemak even vergeten wordt dat er een complete zwaar criminele wereld met bijbehorende industrie achter dat ene pilletje zit. Liquidaties, drugsafval, allemaal omdat het normaal is om wat pillen te slikken.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ardana schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:05:
[...]

Je doet aannames de door jou gewenste kant op. 20 bestuurders lijk je aan te nemen als representatief. Maar kennelijk zitten daar tegelijkertijd wel beginnende gebruikers tussen.

De kans dat dit een slechte steekproef was, waarbij ze net degenen gepakt hebben die gebruikt hadden, en de 80% die niet gebruikt had toevallig overgeslagen hebben, is ook aanwezig.
Het is net zo waarschijnlijk dat ik vandaag getroffen wordt door de bliksem als dat bij een grotere steekproef zou blijken dat 80% van de bestuurders niets gebruikt zou hebben....

Dus ja het kan maar echt aannemelijk is het niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• snmght

snmght

imho dan he

[...]

Nee, dat doe ik niet. Ik geef aan dat ik 20 gebruikers onder de 20 gecontroleerde bestuurders erg veel vind. Ik vermoed dat daar ook beginnende gebruikers tussen zullen zitten. Maar ook als dat niet zo is, is het een slechte score. Immers is wel of niet een beginnend gebruiker zijn ook helemaal geen criterium.

@dehardstyler hoezo betutteling? Ik denk dat de overheid inmiddels ook wel weet dat er drugs gebruikt worden op dit soort feestjes. Dat lijkt me het probleem ook niet. Maar pak daarna gewoon lekker een taxi of rij met iemand mee die niet zo nodig een pilletje hoeft. Kun je nog prima jong zijn hoor.
Bart ® schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:12:
Heel goed. Dit soort festivals dragen bij aan de huidige norm dat harddrugs gewoon moet kunnen. Want wat is zo'n pilletje nou eenmaal. Waarbij voor het gemak even vergeten wordt dat er een complete zwaar criminele wereld met bijbehorende industrie achter dat ene pilletje zit. Liquidaties, drugsafval, allemaal omdat het normaal is om wat pillen te slikken.
Nee, die criminele wereld ontstaat doordat die pilletjes op lijst 1 staan. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door snmght op 05-12-2019 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght

snmght

imho dan he

Excuus, dubbel-post.

[ Voor 95% gewijzigd door snmght op 05-12-2019 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 12:04
[...]

Je doet aannames de door jou gewenste kant op. 20 bestuurders lijk je aan te nemen als representatief.
Moet de politie dan eerst een representatieve proef met like tienmaal zoveel tests doen voor de gemeente mag ingrijpen? Dit lijkt me een prima steekproef om deze vorm van dit festival te blokkeren als overheid, zeker als je denkt aan de shitstorm die ze over zich heen krijgen als ze het toestaan, er iets fout gaat op de weg en blijkt dat men wist van het onder invloed zijn in het verkeer rond het festival.

Toegegeven dat de mate van invloed niet is gegeven, maar als je gebruikt, gaat je beoordelingsvermogen achteruit, dus stap je niet meer in de auto. Je kunt het kantelpunt tussen teveel invloed en niet immers zelf niet bepalen: daarop zijn teveel factoren van invloed. Vroeger was het niet vreemd als men met drank op in de auto stapte, daar kijken we nu op neer. Waarom zou dat met andere drugs anders moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:20
ik denk zelf dat het gebruik van xtc een minder zware negatieve invloed op de rijvaardigheid heeft dan bv slaapmiddelen, pijnstillers en antidepressiva. En daar stappen dagelijks honderdduizenden mensen ‘s ochtendsvroeg vrolijk gewoon mee achter het stuur op naar het werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Dit is ook echt dikke onzin. De drugs beïnvloeden je hersenen (anders zou je het niet nemen). Dat is bij ervaren gebruikers net zo. Dat ze denken dat het geen invloed meer heeft is iets anders dan dat het dat niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
snmght schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:13:

@dehardstyler hoezo betutteling? Ik denk dat de overheid inmiddels ook wel weet dat er drugs gebruikt worden op dit soort feestjes. Dat lijkt me het probleem ook niet. Maar pak daarna gewoon lekker een taxi of rij met iemand mee die niet zo nodig een pilletje hoeft. Kun je nog prima jong zijn hoor.
Duuuhhhhhh. Dat is toch juist het probleem! Dat deed ik dus, maar nu kan ik niet meer naar Hardshock, want betutteling. :F
Dat is precies waar dit hele topic over gaat. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght

snmght

imho dan he

@vj_slof maar nogmaals: rijden onder invloed van XTC is verboden. Vanaf het festival worden 20 bestuurders gecontroleerd. Alle 20 blijken XTC te hebben gebruikt. Dan kun je volgens mij toch ook maar 1 conclusie trekken.

Rijden onder invloed van antidepressiva is ook niet best, maar niet verboden voor zo ver ik weet. :)
dehardstyler schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:19:
[...]

Duuuhhhhhh. Dat is toch juist het probleem! Dat deed ik dus, maar nu kan ik niet meer naar Hardshock, want betutteling. :F
Dat is precies waar dit hele topic over gaat. :z
8)7

Het is geen betutteling want er is een groep die wel onverantwoorde risico's neemt en achter het stuur kruipt na middelengebruik. Top dat jij het wel correct doet maar blijkbaar is er een deel van het publiek dat daar anders over denkt.

Nog genoeg andere feestjes though. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

emnich schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:19:
[...]

Dit is ook echt dikke onzin. De drugs beïnvloeden je hersenen (anders zou je het niet nemen). Dat is bij ervaren gebruikers net zo. Dat ze denken dat het geen invloed meer heeft is iets anders dan dat het dat niet heeft.
Ja, maar je gaat niet in op het verschil tussen meetbaarheid en onder invloed zijn. En nee, die 2 zijn niet hetzelfde. Je voelt en merkt gedurende 4-6 uur iets van de XTC, maar het is 2-3 dagen later nog meetbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
vegetoot schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:15:
[...]

Moet de politie dan eerst een representatieve proef met like tienmaal zoveel tests doen voor de gemeente mag ingrijpen? Dit lijkt me een prima steekproef om deze vorm van dit festival te blokkeren als overheid, zeker als je denkt aan de shitstorm die ze over zich heen krijgen als ze het toestaan, er iets fout gaat op de weg en blijkt dat men wist van het onder invloed zijn in het verkeer rond het festival.

Toegegeven dat de mate van invloed niet is gegeven, maar als je gebruikt, gaat je beoordelingsvermogen achteruit, dus stap je niet meer in de auto. Je kunt het kantelpunt tussen teveel invloed en niet immers zelf niet bepalen: daarop zijn teveel factoren van invloed. Vroeger was het niet vreemd als men met drank op in de auto stapte, daar kijken we nu op neer. Waarom zou dat met andere drugs anders moeten zijn?
Als ze bij Oktober Fest een alcoholcontrole doen, krijg je precies dezelfde uitslag. ;) Maar dat er bij festivals honderd bussen staan, met elk 70 man, die worden even vergeten en die hebben ook geen recht meer op een feestje, omdat er 20 ( ! ) man onder invloed gepakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
pak je net de taxi waarvan de chauffeur door de slechte zithouding de hele dag Tramadol slikt tegen de pijn in z’n rug... dat kan dan weer wel allemaal.

[ Voor 5% gewijzigd door vj_slof op 05-12-2019 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Bart ® schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:12:
mensen gebruiken thuis en in de kroeg ook xtc, moet je mensen dan ook maar verbieden om ergens te wonen?

Drugsgebruik zal hierdoor niet stoppen maar eerder verplaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:57
En zo krijgen we weer de illigale feesten die ze dan wel in verlaten loodsen of afgelegen plekken houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vegetoot
dehardstyler schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:21:
[...]

Als ze bij Oktober Fest een alcoholcontrole doen, krijg je precies dezelfde uitslag. ;)
Dat is een aanname.
[...]
Maar dat er bij festivals honderd bussen staan, met elk 70 man, die worden even vergeten en die hebben ook geen recht meer op een feestje, omdat er 20 ( ! ) man onder invloed gepakt zijn.
[...]
En daarom noem ik specifiek de gemeente die die verantwoordelijkheid (aansprakelijkheid) niet wil hebben. Er is iemand doodgegaan die nacht terwijl 'ie onder invloed was, dus de gemeente reageert. Dat vind ik logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/medicijn/atc/N02AJ13

tijd voor zo’n zelfde advies voor b.v. 3,4-methyleendioxymethamfetamine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
[...]

Als ze bij Oktober Fest een alcoholcontrole doen, krijg je precies dezelfde uitslag. ;) Maar dat er bij festivals honderd bussen staan, met elk 70 man, die worden even vergeten en die hebben ook geen recht meer op een feestje, omdat er 20 ( ! ) man onder invloed gepakt zijn.
Klopt, die hebben er geen recht op. want het zijn illegale hard drugs. let vooral op illegaal

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:12
[...]

Aanwezig, maar zeer onwaarschijnlijk. Bij een willekeurig genomen sample is de kans om 20 uit 20 mensen te selecteren met slechts 20% kans slechts 0,0000000000010% :P

Waar staat trouwens dat het om de verkeersveiligheid gaat? Als ik burgemeester was dan zou ik ook weinig trek hebben om een evenement te facilliteren wat blijkbaar niet meer is dan een drugs-gebruik-evenement met nog wat entertainment erbij om het op te luisteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vj_slof
Marascon schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:26:
En zo krijgen we weer de illigale feesten die ze dan wel in verlaten loodsen of afgelegen plekken houden.
dat zijn de mooiste feesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]

Verschil is dat alcohol op zichzelf niet verboden is, en XTC wel. 20 peronen is geen representatieve steekproef, maar jij en ik weten ook wel dat dat echt niet de enigen waren die gebruikt hebben en alleen zij er toevallig uitgepikt zijn bij de controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegetoot
vj_slof schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:28:
https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/medicijn/atc/N02AJ13

tijd voor zo’n zelfde advies voor b.v. 3,4-methyleendioxymethamfetamine
Dat staat al in de bijsluiter van Tramadol én op de verpakking in zo'n mooie gele sticker. Get of your high horse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
corset schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:28:
[...]

Klopt, die hebben er geen recht op. want het zijn illegale hard drugs. let vooral op illegaal
Gebruik is volgens de Opiumwet niet illegaal. :z >:)

edit: Je kunt naar Amerika kijken als je wil zien hoe een land er uitziet dat drugsGEBRUIK ook illegaal maakt. Dan kunnen we weer extra gevangenissen gaan bouwen. ;)

edit 2: Ook @toolkist :) En onder invloed zijn is in die beide gevallen ook net zo strafbaar.

[ Voor 31% gewijzigd door dehardstyler op 05-12-2019 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
vegetoot schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:30:
[...]

Dat staat al in de bijsluiter van Tramadol én op de verpakking in zo'n mooie gele sticker. Get of your high horse.
en daar trekt men zich meestal niets van aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Rukapul schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:29:
[...]

Aanwezig, maar zeer onwaarschijnlijk. Bij een willekeurig genomen sample is de kans om 20 uit 20 mensen te selecteren met slechts 20% kans slechts 0,0000000000010% :P

Waar staat trouwens dat het om de verkeersveiligheid gaat? Als ik burgemeester was dan zou ik ook weinig trek hebben om een evenement te facilliteren wat blijkbaar niet meer is dan een drugs-gebruik-evenement met nog wat entertainment erbij om het op te luisteren.
Ik heb het niet over 100 man, waarvan er 20 gebruikt hebben he? Ik heb het over 6.000 man, waarvan 20% gebruikt hebben. Dat zijn 1.200 man. Hoe groot is dan de kans dat die testgroep van 20 man niet representatief is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deakers
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-09 16:16
Zo'n feest lijkt me geweldige kans voor de overheid om geld binnen te harken : iedereen testen die parkeerplaats verlaat :)
Wellicht dat dit gedragsverandering bij de feestgangers te weeg brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ardana schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:21:
[...]

Ja, maar je gaat niet in op het verschil tussen meetbaarheid en onder invloed zijn. En nee, die 2 zijn niet hetzelfde. Je voelt en merkt gedurende 4-6 uur iets van de XTC, maar het is 2-3 dagen later nog meetbaar.
Wat is nu je punt? Je gelooft niet dat er zo veel mensen met (recent) XTC op achter het stuur stappen of je mag pas zo'n maatregel nemen als de steekproef veel groter is incl bloedproeven?

Ik snap niet zo goed waarom je zo graag dat onderzoek onderuit wilt halen.
Ardana schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:32:
[...]

Ik heb het niet over 100 man, waarvan er 20 gebruikt hebben he? Ik heb het over 6.000 man, waarvan 20% gebruikt hebben. Dat zijn 1.200 man. Hoe groot is dan de kans dat die testgroep van 20 man niet representatief is?
Die kans is echt zo enorm klein dat het geen zin heeft om je daar druk over te maken...

Als je een steekproef doet onder een populatie van 6.000 man dan heb je maar 40 mensen nodig om iets te kunnen zeggen met 80% zekerheid en een foutmarge van 10%.

[ Voor 33% gewijzigd door emnich op 05-12-2019 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
dehardstyler schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:30:
[...]

Gebruik is volgens de Opiumwet niet illegaal. :z >:)

edit: Je kunt naar Amerika kijken als je wil zien hoe een land er uitziet dat drugsGEBRUIK ook illegaal maakt. Dan kunnen we weer extra gevangenissen gaan bouwen. ;)

edit 2: Ook @toolkist :) En onder invloed zijn is in die beide gevallen ook net zo strafbaar.
Onzin argument.. illegaal is illegaal. Ze zijn er aan gekomen, dat is al fout. Er wordt op die feesten druk verhandeld, is illegaal. Mensen stappen zwaar beinvloed achter het stuur, is illegaal.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vegetoot
vj_slof schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:31:
[...]

en daar trekt men zich meestal niets van aan.
Het ging eerder in dit topic al over aannames... Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen het verantwoordelijk gebruik van drugs, recreatief of medicinaal. Echter: word je op de avond van een feestje positief getest terwijl je een voertuig bestuurt, dan zit je bij mij fout. Evenals wanneer je de waarschuwingen op de medicijnverpakkingen negeert en in de auto stapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
Deakers schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:33:
Zo'n feest lijkt me geweldige kans voor de overheid om geld binnen te harken : iedereen testen die parkeerplaats verlaat :)
Precies en dat is in mijn ogen ook de betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
emnich schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:33:
[...]

Wat is nu je punt? Je gelooft niet dat er zo veel mensen met (recent) XTC op achter het stuur stappen of je mag pas zo'n maatregel nemen als de steekproef veel groter is incl bloedproeven?

Het is gewoon super krom. Wettelijk gezien is alcohol ook een harddrug, er rijden zo ongelooflijk veel mensen dronken over de weg met vaak een dodelijk afloop. 20 van de 20 bezoekers onder invloed is zeker een kwalijke zaak, maar dit was 1 steekproef bij 1 festival en daarom in mijn ogen onvoldoende om te stellen dat 9 van de 10 mensen drugs gebruiken (wat je zal denken als 20 van de 20 mensen onder invloed de weg op gingen).

Ik ben het er mee eens dat er wat aan gedaan moet worden (alle bestuurders na afloop testen tot ze het leren), maar ik ben tegen verbieden en altijd al geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
corset schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:34:
[...]

Onzin argument.. illegaal is illegaal. Ze zijn er aan gekomen, dat is al fout. Er wordt op die feesten druk verhandeld, is illegaal. Mensen stappen zwaar beinvloed achter het stuur, is illegaal.
Nee hoor, pak de Opiumwet er maar bij. :)
Met jou beredenering moeten we vandaag nog alle coffeeshops sluiten, zie je hoe jou argument eigenlijk onzin is? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dehardstyler schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:36:
[...]
Met jou beredenering moeten we vandaag nog alle coffeeshops sluiten, zie je hoe jou argument eigenlijk onzin is? O-)
Onzin? Coffeshops zijn illegaal, maar worden gedoogd.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
wait what?
bekend met de verpakking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]

Omdat maatregelen nemen op grond van slecht onderzoek zo goed uitpakt. Zie bijv. de anti-vax'ers en het onderzoek dat vaccinaties autisme zouden veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegetoot
vj_slof schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:37:
[...]

wait what?
bekend met de verpakking?
Van Tramadol ja. Ik heb de auto laten staan ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

mugenmarco schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:35:
[...]

Het is gewoon super krom. Wettelijk gezien is alcohol ook een harddrug, er rijden zo ongelooflijk veel mensen dronken over de weg met vaak een dodelijk afloop. 20 van de 20 bezoekers onder invloed is zeker een kwalijke zaak, maar dit was 1 steekproef bij 1 festival en daarom in mijn ogen onvoldoende om te stellen dat 9 van de 10 mensen drugs gebruiken (wat je zal denken als 20 van de 20 mensen onder invloed de weg op gingen).

Ik ben het er mee eens dat er wat aan gedaan moet worden (alle bestuurders na afloop testen tot ze het leren), maar ik ben tegen verbieden en altijd al geweest.
Er wordt niets verboden, er wordt heen toestemming verleend. Dat is toch wat anders voor mij.

Waarom zou de gemeente middelen in moeten zetten (politie) om zo'n feestje van een commerciële organisatie door te laten gaan? Wat mij betreft een prima beslissing. En ja, wat mij betreft mag dat ook voor andere evenementen gebeuren (voetbal) waar grootschalig belastinggeld naar toe moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:37:
[...]

Onzin? Coffeshops zijn illegaal, maar worden gedoogd.. 8)7
Tot zover het totaal niet kromme beleid van de overheid. Onder aan de streep is het niet illegaal, punt. Anders hadden er niet 600+ van die panden in Nederland gestaan natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ardana schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:38:
[...]

Omdat maatregelen nemen op grond van slecht onderzoek zo goed uitpakt. Zie bijv. de anti-vax'ers en het onderzoek dat vaccinaties autisme zouden veroorzaken.
Sorry hoor maar dit is natuurlijk een kul vergelijking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

emnich schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:41:
[...]
Er wordt niets verboden, er wordt heen toestemming verleend. Dat is toch wat anders voor mij.

Waarom zou de gemeente middelen in moeten zetten (politie) om zo'n feestje van een commerciële organisatie door te laten gaan? Wat mij betreft een prima beslissing. En ja, wat mij betreft mag dat ook voor andere evenementen gebeuren (voetbal) waar grootschalig belastinggeld naar toe moet.
Iets met gelijke monniken en betrouwbaarheid van de overheid.
emnich schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:42:
[...]
Sorry hoor maar dit is natuurlijk een kul vergelijking...
Want? Je vind dat slecht onderzoek wel moet leiden tot beleid? Iets meer onderbouwing mag wel. Je geeft zelf aan dat het onderzoek niet goed was: de sample-size is een 100% te klein om een 80% zekerheid bij een 10% foutmarge te geven.

[ Voor 26% gewijzigd door Ardana op 05-12-2019 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
ehm...

Drugs voor eigen gebruik word ook gedoogd zolang het een minimale hoeveelheid is, net als dat wiet roken word gedoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
vegetoot schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:38:
[...]

Van Tramadol ja. Ik heb de auto laten staan ;) .
Lijkt me ook de bedoeling. 't is gewoon harddrugs maar dan van die andere dealer Big Pharma. Die gaan ook over lijken trouwens...

Kan me zo voorstellen dat Tramadol een enorme impact op je rijvaardigheid kan hebben. Meer dan bv xtc, zelfs de dagen erna.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:42
emnich schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:41:
[...]

Bij elk (commercieel) evenement waar veel mensen op af komen worden er publieke middelen ingezet om de openbare orde en veiligheid in de openbare ruimte buiten de evenement locatie te waarborgen. Met deze redenering zou je elke samenkomst van enkele duizenden mensen op één locatie kunnen verbieden.
dehardstyler schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:03:
Wat ben ik blij dat ik al midden 20 ben en nog even lekker jong mocht zijn. De betutteling is of the charts tegenwoordig, vreselijk.
Mee eens, dan kunnen we beter XTC legaliseren, productie reguleren en verkoop gewoon op het festival terrein regelen door mensen die er verstand van hebben. Daarnaast zorgt de organisatie voor vervoer van en naar het festivalterrein met shuttlebussen met een goede OV verbinding en dan heb je het grootste gedeelte van de onder invloed rijdende bezoekers al afgedekt.

Het is een illusie van de politiek dat je het gebruik van XTC kan terugdringen op dit soort evenementen. Dat zou een landelijke stop van alle festivals en dance/trance/hardcore feesten betekenen. Dan kan ID&T de toko ook wel sluiten alvast. ;)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:55
vj_slof schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:16:
ik denk zelf dat het gebruik van xtc een minder zware negatieve invloed op de rijvaardigheid heeft dan bv slaapmiddelen, pijnstillers en antidepressiva. En daar stappen dagelijks honderdduizenden mensen ‘s ochtendsvroeg vrolijk gewoon mee achter het stuur op naar het werk...
Belangrijk verschil is dat mensen dit moeten aangeven bij het verlengen van hun rijbewijs, om vervolgens bij een door het CBR aangewezen psycholoog/psychiater op gesprek te mogen. Deze beoordeeld vervolgens of men verantwoord kan en mag rijden. Dat veel mensen niet melden dat ze dit soort klachten hebben.... tja... Die zouden net zo goed een gevaar op de weg kunnen zijn.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corporalnl
  • Laatst online: 14:14
Zou zeggen bij elk festival elke auto controleren. ( knooppunten politie neerzetten )
Zodra mensen onder invloed zijn rijbewijs afpakken, boete geven en lekker een LEMA of EMA Cursus laten doen.

Of dit haalbaar is weet ik niet, maar dat soort lui moet gewoon gestraft worden. ( met drugs/alcohol achter het stuur )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
EvilWhiteDragon schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:46:
[...]

Belangrijk verschil is dat mensen dit moeten aangeven bij het verlengen van hun rijbewijs, om vervolgens bij een door het CBR aangewezen psycholoog/psychiater op gesprek te mogen. Deze beoordeeld vervolgens of men verantwoord kan en mag rijden. Dat veel mensen niet melden dat ze dit soort klachten hebben.... tja... Die zouden net zo goed een gevaar op de weg kunnen zijn.
Tussen moeten en doen zit een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
dehardstyler schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:36:
[...]

Onzin argument, Wiet =/= XTC
Wiet =/= Coke
Wiet =/= andere hard drugs

Ja ik ben ook op hardstyle feesten geweest, en ja ik weet dat er meer wordt gebruikt dan wiet.

What's next? Zullen we roken verbieden want sommige mensen gebruiken XTC? Dat is jou absurde vergelijking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:55
corporalnl schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:47:
Zou zeggen bij elk festival elke auto controleren. ( knooppunten politie neerzetten )
Zodra mensen onder invloed zijn rijbewijs afpakken, boete geven en lekker een LEMA of EMA Cursus laten doen.

Of dit haalbaar is weet ik niet, maar dat soort lui moet gewoon gestraft worden. ( met drugs/alcohol achter het stuur )
Waarom bij de knooppunten? Gewoon bij de uitrit van de parkeerplaats lijkt me veel makkelijker?

Als er dan ineens wel een Bob in de auto zit, dan is het doel toch ook bereikt?

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegetoot
vj_slof schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:46:
[...]

Lijkt me ook de bedoeling. 't is gewoon harddrugs maar dan van die andere dealer Big Pharma. Die gaan ook over lijken trouwens...

Kan me zo voorstellen dat Tramadol een enorme impact op je rijvaardigheid kan hebben. Meer dan bv xtc, zelfs de dagen erna.
Nu begint het offtopic te raken, want dit gaat helemaal niet over medicijngebruik, maar laten we nou niet gaan doen alsof de kwaliteit, betrouwbaarheid en aansprakelijkheid van de pharmaceutische industrie ook maar enigszins vergelijkbaar is met die van de van de in het wild dumpende pillendraaiers. Als dat jouw waarheid is, moet je misschien uit je drugsbubbel komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Ik had graag een inhoudelijke discussie gehad hier, maar aangezien de enige bron hier zegt dat een feestje niet doorgaan omdat de gemeente het verboden heeft, is de rest een moddergooi-meningenfeestje geworden. Dat is geen discussie, tenminste, niet voordat ik tien bier op heb, en dat heb ik niet.

Zodra het weer over feiten gaat is het weer een discussie. Voor nu...
* EMP is out

My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght

snmght

imho dan he

Deakers schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:33:
Vind dit wel een topidee eigenlijk. Als ze steekproefgewijs nou eens hanteren als: steekproefgewijs een feest uitkiezen en daar een 100% controle. Da's en geld binnenharken en een vrij stevige afschrikwerking dunkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ardana schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:42:
[...]

Iets met gelijke monniken en betrouwbaarheid van de overheid.

[...]

Want? Je vind dat slecht onderzoek wel moet leiden tot beleid? Iets meer onderbouwing mag wel.
Het onderzoek van autisme was (als ik het me goed herinner) compleet uit de duim gezogen en dat is dit onderzoek niet.

Natuurlijk moet je beleid baseren op goed onderzoek maar je kan op basis van deze steekproef best concluderen dat het drugsgebruik (nog steeds illegaal) erg groot is onder de bezoekers en je kan je best afvragen of je dat moet faciliteren als overheid.
Davidshadow13 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:46:
[...]

Bij elk (commercieel) evenement waar veel mensen op af komen worden er publieke middelen ingezet om de openbare orde en veiligheid in de openbare ruimte buiten de evenement locatie te waarborgen. Met deze redenering zou je elke samenkomst van enkele duizenden mensen op één locatie kunnen verbieden.
Je moet dan ook per evenement kijken naar de effecten. Als blijkt dat een evenement onveilige bij-effecten heeft is het toch logisch dat je daar kritischer naar kijkt dan naar de lokale braderie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

EMP schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:51:
Ik had graag een inhoudelijke discussie gehad hier, maar aangezien de enige bron hier zegt dat een feestje niet doorgaan omdat de gemeente het verboden heeft, is de rest een moddergooi-meningenfeestje geworden. Dat is geen discussie, tenminste, niet voordat ik tien bier op heb, en dat heb ik niet.

* EMP is out
Ik had een linkje naar de Tubantia-site geplaatst, waarin wel de link drugs-verbod festival werd gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
EMP schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:51:

* EMP is out
De bron zegt meer dan dat, heb je mijn update bij de eerste post opnieuw gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
corset schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:48:
[...]

Onzin argument, Wiet =/= XTC
Wiet =/= Coke
Wiet =/= andere hard drugs

Ja ik ben ook op hardstyle feesten geweest, en ja ik weet dat er meer wordt gebruikt dan wiet.

What's next? Zullen we roken verbieden want sommige mensen gebruiken XTC? Dat is jou absurde vergelijking.
Welk deel begrijp je niet van de Opiumwet? Zoals ik al 2 keer zei: Gebruik van welke drugs dan ook is niet illegaal. Jij gaat allemaal onzin erbij halen.

Jij zegt "Onzin argument.. illegaal is illegaal." Drugs gebruik is niet illegaal, nooit. Heroine mag je gebruiken en ook fentanyl ( de meeste verschrikkelijke drug die er is ) mag je ten alle tijden gebruiken. En dus ook XTC en wiet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

emnich schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:52:
[...]

Het onderzoek van autisme was (als ik het me goed herinner) compleet uit de duim gezogen en dat is dit onderzoek niet.

Natuurlijk moet je beleid baseren op goed onderzoek maar je kan op basis van deze steekproef best concluderen dat het drugsgebruik (nog steeds illegaal) erg groot is onder de bezoekers en je kan je best afvragen of je dat moet faciliteren als overheid.
Ik zeg niet dat het drugsgebruik klein is. Ik zeg dat het niet zo hoeft te zijn dat ze onder invloed zijn. Dat zijn en blijven 2 verschillende dingen. Wiet is ook na dagen nog meetbaar, net als ritalin of alcohol. Toch ben je echt niet meer onder invloed.

Het zijn dus 2 punten die ik aandraag:
- maak geen beleid op grond van slecht onderzoek
- maak onderschid tussen 'onder invloed zijn' en 'meetbaar zijn'
Je moet dan ook per evenement kijken naar de effecten. Als blijkt dat een evenement onveilige bij-effecten heeft is het toch logisch dat je daar kritischer naar kijkt dan naar de lokale braderie?
Waarom wel bij het een, en niet bij het ander? Wel bij een event, niet bij middelen? Ik heb medicatie waarbij ik de eerste 4 uur na inname niet mag rijden. Toch is het ook meetbaar nà die 4 uur. Waarom wel kijken bij dit medicijn, en niet bij andere middelen? XTC is ontwikkeld als medicijn, LSD idem. Het is een keuze om ze illegaal te maken, wetenschappelijk gezien zijn beide minder schadelijk dan alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Ardana schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:00:
Ik heb medicatie waarbij ik de eerste 4 uur na inname niet mag rijden. Toch is het ook meetbaar nà die 4 uur.
dus stel dat je om wat voor reden dan ook na die 4 uur een test moet ondergaan van de politie dan ben je dus heel simpel gezegd de sjaak? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

@mugenmarco @Ardana Nee ik had jullie updates/links nog niet gezien. Ik zal ze lezen, thanks!

My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

mugenmarco schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:02:
[...]

dus stel dat je om wat voor reden dan ook na die 4 uur een test moet ondergaan van de politie dan ben je dus heel simpel gezegd de sjaak? :?
Ja, klopt, net als mensen die 4 dagen geleden geblowed hebben, of mensen die ritalin gebruiken. Zo onzuiver is die test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 09:43
snmght schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:51:
[...]

Vind dit wel een topidee eigenlijk. Als ze steekproefgewijs nou eens hanteren als: steekproefgewijs een feest uitkiezen en daar een 100% controle. Da's en geld binnenharken en een vrij stevige afschrikwerking dunkt mij.
Natuurlijk niet, dat gaat 5 minuten goed en daarna komt er geen auto het terrein meer af omdat iedereen weet dat ze er staan. Hetzelfde effect als flitsmeister bij flitsers.

Staan ze daar met zoveel blauw, niks te doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Op RTV Oost worden twee argumenten genoemd, behoorlijk triest dat mensen zich BOB noemen als ze aan de pillen zitten. Ik snap dat alcohol en andere meuk allemaal ook niet perse okay is, maar in deze kan ik me prima voorstellen dat de burgemeester na een 20 uit 20 score zegt, dat ze 't maar ergens anders regelen.
“Het is een festival waar geen alcohol gedronken wordt, maar wel veel pillen worden geslikt. Het Openbaar Ministerie had vorig jaar aangegeven dat maximaal twee pillen per persoon toelaatbaar is. Toen het festival afgelopen was, waren er twintig agenten die bij de zogenoemde BOB’s een speekseltest hebben afgenomen. De eerste twintig waren allemaal positief. Dat gaf aan dat er mensen de straat op zijn gegaan, achter het stuur, met drugs. Het is ook later gebleken dat ergens in het land een ongeluk is gebeurd met een dodelijk slachtoffer waarvan de inzittende afkomstig was van dit festival.”
Het tweede argument is de strijd tegen criminaliteit. “Wij proberen de onderwereld tegen te gaan. We zijn blij als we een ecstasylab oprollen. Dan moet je het aan de voorkant niet faciliteren. Dat doe je op deze manier, omdat daar gewoon heel veel mensen komen die heel veel pillen gebruiken.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

In overleg met collega-mod, vastgesteld dat dit geen onderwerp voor AZ is, maar voor AWM.
Modbreak:Let svp op: AWM kent strengere discussie-normen dan AZ. Gelieve je hier aan te houden dus.

@mugenmarco, wellicht kun je de TS updaten om hem een AWM-waardige start te geven.

[ Voor 18% gewijzigd door Ardana op 05-12-2019 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght

snmght

imho dan he

Thomas18GT schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:04:
[...]

Natuurlijk niet, dat gaat 5 minuten goed en daarna komt er geen auto het terrein meer af omdat iedereen weet dat ze er staan. Hetzelfde effect als flitsmeister bij flitsers.

Dan is het probleem toch ook opgelost? Stappen ze namelijk niet achter het stuur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
dehardstyler schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:58:
[...]

Welk deel begrijp je niet van de Opiumwet? Zoals ik al 2 keer zei: Gebruik van welke drugs dan ook is niet illegaal. Jij gaat allemaal onzin erbij halen.

Jij zegt "Onzin argument.. illegaal is illegaal." Drugs gebruik is niet illegaal, nooit. Heroine mag je gebruiken en ook fentanyl ( de meeste verschrikkelijke drug die er is ) mag je ten alle tijden gebruiken. En dus ook XTC en wiet. :)
Nee klopt, er wordt ook nooit iemand gepakt voor het bij zich hebben van drugs op die feesten. Dat is compleet tegen de wet uiteraard dat ze worden gepakt.
Je loopt er nu details bij te halen die irrelevant zijn. Er wordt op feesten gehandeld, gebruikt en van alles. Er worden keer op keer mensen voor gepakt. Maar met jou idee mag dat niet want "gebruik is compleet legaal!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
snmght schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:10:
[...]

Dan is het probleem toch ook opgelost? Stappen ze namelijk niet achter het stuur. :)
Zolang er altijd bij elk feest controle staat wel ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Thomas18GT schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:12:
[...]

Zolang er altijd bij elk feest controle staat wel ja ;)
prima toch? politie zal veel geld binnen harken en/of er zullen alleen maar BOBs rijden die ook echt de BOB zijn. iedereen blij :-) alles beter dan volledig verbieden, ik ben en blijf tegen zo'n maatregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
mugenmarco schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:14:
[...]

prima toch? politie zal veel geld binnen harken en/of er zullen alleen maar BOBs rijden die ook echt de BOB zijn. iedereen blij :-) alles beter dan volledig verbieden, ik ben en blijf tegen zo'n maatregeling.
Ik ben er zeker ook tegen. Maar altijd en overal controleren is niet realistisch natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
corset schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:11:
[...]

Nee klopt, er wordt ook nooit iemand gepakt voor het bij zich hebben van drugs op die feesten. Dat is compleet tegen de wet uiteraard dat ze worden gepakt.
Je loopt er nu details bij te halen die irrelevant zijn. Er wordt op feesten gehandeld, gebruikt en van alles. Er worden keer op keer mensen voor gepakt. Maar met jou idee mag dat niet want "gebruik is compleet legaal!"
In bezit hebben mag inderdaad niet, maar wordt gedoogd tot een bepaalde hoeveelheid. Gebruiken is nooit strafbaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Thomas18GT schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:14:
[...]

Ik ben er zeker ook tegen. Maar altijd en overal controleren is niet realistisch natuurlijk.
iets volledig verbieden met de gedachte dat mensen niet meer onder invloed van drugs de weg op gaan ook niet 8)7 dat maakt het nou zo krom, maar in de huidige maatschappij is het gebruik van drugs vrij normaal geworden en ja dat is ook krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:53
Waar ik vooral bang voor ben is dat er meer feesten/festivals zullen sneuvelen door dit. Nu is het hardshock what is next?

How are you doing?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corset
dehardstyler schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:15:
[...]

In bezit hebben mag inderdaad niet, maar wordt gedoogd tot een bepaalde hoeveelheid. Gebruiken is nooit strafbaar. ;)
Ik ben er klaar mee.. jij probeert het constant goed te praten. En dat 20 van de 20 gecontroleerden gebruikt hadden en achter het stuur zaten? "Nee! niet erg, want gebruiken is niet fout"

Feit is dat een festival als dit gigantisch veel veiligheids risico's met zich mee brengt. En dan kan je afwachten tot er een keer actie ondernomen wordt.
Ik heb 6 jaar naast de Silverdome in Zoetermeer gewoond, een plek waar verdomd veel festivals en feesten zijn. Waar was altijd de meeste politie nodig? En waar was altijd het meeste gezeik? Hardstyle feesten in combinatie met drugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Thomas18GT schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:14:
[...]

Dan maar alles verbieden ook niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
mugenmarco schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:15:
[...]

iets volledig verbieden met de gedachte dat mensen niet meer onder invloed van drugs de weg op gaan ook niet 8)7 dat maakt het nou zo krom, maar in de huidige maatschappij is het gebruik van drugs vrij normaal geworden en ja dat is ook krom.
Haha dat is eigenlijk wat ik wil zeggen. Er is geen perfecte oplossing. Zolang er niet 100% wordt gecontroleerd zullen er mensen zijn die onder invloed rijden. En 100% controleren kan niet. Bij verbieden doen mensen het wel op een ander feest. Alle feesten verbieden zorgt voor "illegale" feesten.

Het beestje kruipt waar het kruipen kan (of wat was de uitdrukking?) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
corset schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:18:

Ik heb 6 jaar naast de Silverdome in Zoetermeer gewoond, een plek waar verdomd veel festivals en feesten zijn. Waar was altijd de meeste politie nodig? En waar was altijd het meeste gezeik? Hardstyle feesten in combinatie met drugs.
niet mee eens, ook ik was voegah regelmatig bij dat soort feesten en de meeste ellende of politieoptreden kwam bij mensen die zwaar lam ruzie zochten bij iedereen die ze ook maar een beetje verkeerd aan keken. En als je per ongeluk tegen zo'n persoon aan loopt kan je een vuistslag verwachten.

Dit niet alleen beperkt tot hardstyle, bij alle festivals heb je veel politie nodig omdat met name mensen die zwaar lam zijn ruzie zoeken met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ardana schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:00:
[...]

Ik zeg niet dat het drugsgebruik klein is. Ik zeg dat het niet zo hoeft te zijn dat ze onder invloed zijn. Dat zijn en blijven 2 verschillende dingen. Wiet is ook na dagen nog meetbaar, net als ritalin of alcohol. Toch ben je echt niet meer onder invloed.

Het zijn dus 2 punten die ik aandraag:
- maak geen beleid op grond van slecht onderzoek
- maak onderschid tussen 'onder invloed zijn' en 'meetbaar zijn'
Ik ben het met beide punten eens. Natuurlijk is het een gemiste kans dat ze die eerste keer niet beter hun werk hebben gedaan want ze hadden met een beter onderzoek beide punten kunnen oplossen.

Echter, ze geven zelf aan dat het ze er óók om gaat dat er uberhaupt grootschalig drugs wordt gebruikt. Ik denk dat je veilig kan stellen dat ook de kleine slechte steekproef laat zien dat het festival veel mensen aan trekt die drugs gebruiken.
[...]

Waarom wel bij het een, en niet bij het ander? Wel bij een event, niet bij middelen? Ik heb medicatie waarbij ik de eerste 4 uur na inname niet mag rijden. Toch is het ook meetbaar nà die 4 uur. Waarom wel kijken bij dit medicijn, en niet bij andere middelen? XTC is ontwikkeld als medicijn, LSD idem. Het is een keuze om ze illegaal te maken, wetenschappelijk gezien zijn beide minder schadelijk dan alcohol.
Dit is geen discussie over of bepaalde drugs legaal zou moeten worden. Ik denk dat daar een ander draadje voor is. Ik ben voor bepaalde legalisatie maar zo lang het nog niet legaal is en (daardoor) een hoop negatieve effecten heeft voor de maatschappij mag je daar best rekening mee houden in je beleid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:39
Ik snap dat veel mensen boos zijn dat het festival niet door gaat. Er worden echt een hele hoop vergelijkingen bijgehaald maar veel van die vergelijkingen lopen mank. Het is toch eigenlijk wel bizar dat er zo'n hoop drugs gebruikt wordt op dat soort festivals. Dan kunnen mensen wel boos worden op de gemeente. Maar moeten de bezoekers tijdens een festival niet gewoon eens kritisch om hun heen kijken. Kijken naar de medefestivalbezoekers en zeggen: "We hebben een drugsprobleem en hoe kunnen we een betere situatie creëren?"

Hoe kunnen de festivalbezoekers of festivalorganisatoren ervoor zorgen dat er minder / geen drugsgebruikers zijn? Dat de kans is dat er minder shit op de weg gebeurd vanwege personen die onder invloed zijn. Dat er minder mensen sterven door een pilletje op een festival. Een BOB-campagne specifiek op drugsgebruik (ipv alcohol)? Verplicht bussen (zoals de combi-regeling met voetbalwedstrijden)? 100% controles bij de uitgang van parkeerplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
corset schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:18:
[...]

Ik ben er klaar mee.. jij probeert het constant goed te praten. En dat 20 van de 20 gecontroleerden gebruikt hadden en achter het stuur zaten? "Nee! niet erg, want gebruiken is niet fout"
En weer haal je er allemaal onzin bij en leg je mij dingen in de mond, wat een raar mannetje ben jij. Het is verschrikkelijk dat mensen met drugs op achter het stuur stappen bij die feesten, maar dat betekend niet dat je het dan voor iedereen het feest niet moet laten door gaan, terwijl het overgrote deel met partybussen / het OV komt. En er ook gewoon een deel is dat geen drugs gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robkazoe schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:23:
Ik snap dat veel mensen boos zijn dat het festival niet door gaat. Er worden echt een hele hoop vergelijkingen bijgehaald maar veel van die vergelijkingen lopen mank. Het is toch eigenlijk wel bizar dat er zo'n hoop drugs gebruikt wordt op dat soort festivals. Dan kunnen mensen wel boos worden op de gemeente. Maar moeten de bezoekers tijdens een festival niet gewoon eens kritisch om hun heen kijken. Kijken naar de medefestivalbezoekers en zeggen: "We hebben een drugsprobleem en hoe kunnen we een betere situatie creëren?"
Gebruikers zien geen probleem. Drankproblemen die zie ik iedere zaterdagavond in de stad hier. Van een pillengebruiker heb ik nog nooit last gehad. Is er een drugsprobleem? Als die boel morgen gelegaliseerd wordt hebben we overmorgen geen probleem meer.
Hoe kunnen de festivalbezoekers of festivalorganisatoren ervoor zorgen dat er minder / geen drugsgebruikers zijn?
Waarom zouden ze dat boeien? Iemand die stijf staat op de XTC is niet vervelend. Iemand die lamzat is wel.
Dat de kans is dat er minder shit op de weg gebeurd vanwege personen die onder invloed zijn.
Daar moet de politie op handhaven. Maar die hebben drankrijders als niet onder controle. Moet ik me daar als festivalbezoeker druk om maken?
Dat er minder mensen sterven door een pilletje op een festival.
Hoeveel mensen sterven er door pilletjes op festival? En hoeveel mensen sterven er door drankgebruik? Die enkeling die sterft door XTC is vaak door overmatig of gemixt gebruik. Daar mag op voorgelicht worden idd. Gemeentes hebben drankgebruik onder jongeren met alle negatieve gevolgen van dien al niet onder controle. Dus om dat handje XTC doden moeten we hele festivals gaan verbieden?
Een BOB-campagne specifiek op drugsgebruik (ipv alcohol)?
Sowieso weet echt niemand dat XTC lang in je bloed blijft hangen dus dat zou ik zeker doen ja, lijkt me een goeie campagne.
Verplicht bussen (zoals de combi-regeling met voetbalwedstrijden)? 100% controles bij de uitgang van parkeerplaatsen?
100% is sowieso goed. Geeft een duidelijk signaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
dehardstyler schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:30:
[...]

En weer haal je er allemaal onzin bij en leg je mij dingen in de mond, wat een raar mannetje ben jij. Het is verschrikkelijk dat mensen met drugs op achter het stuur stappen bij die feesten, maar dat betekend niet dat je het dan voor iedereen het feest niet moet laten door gaan, terwijl het overgrote deel met partybussen / het OV komt. En er ook gewoon een deel is dat geen drugs gebruikt.
Laat ik het simpel voor je maken

Heb je drugs in je bezit? Ben je fout bezig
Gebruik je drugs? Ben je fout bezig (Mening, geen feit)
Verhandel je drugs? Ben je fout bezig

Gebeurde alle 3 standaard op het feest? jep!

Is het dan logisch dat er consequenties aan zitten? Jep!

Wil je een feestje hebben? Leer ze dan ook eens te houden zonder knetter stoned de avond door te komen, want als je dat al nodig hebt om een hardstyle feest vol te houden, is er wel iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Net als met alcohol weten mensen die pillen slikken dat de pakkans extreem laag is, als de overheid daar iets aan doet zijn we in ieder geval een goede stap verder. Verbieden zie ik niet als oplossing maar als een verplaatsing van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb niks tegen drugsgebruik op festivals overigens. Maar wat wel zo is, als de democratisch gekozen gemeenteraad geen "drugsfeest" in de gemeente wil, dan is het hun goed recht die vergunning niet te verlenen. Ik vind het kortzichtig en naïef, maar het is zeker hun democratisch recht om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
mugenmarco schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:33:
Net als met alcohol weten mensen die pillen slikken dat de pakkans extreem laag is, als de overheid daar iets aan doet zijn we in ieder geval een goede stap verder. Verbieden zie ik niet als oplossing maar als een verplaatsing van het probleem.
Dat dus, maar de hardstyle feesten met drugs moeten doorgaan blijkbaar. Want "Ze gaan toch met OV, zo erg is het dus niet"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:36

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Thomas18GT schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:04:
[...]

Probleem opgelost dan, toch? Geen mensen onder invloed meer op de weg :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

corset schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:34:
[...]

Dat dus, maar de hardstyle feesten met drugs moeten doorgaan blijkbaar. Want "Ze gaan toch met OV, zo erg is het dus niet"
Nee men vind het niet zo erg omdat alle negatieve gevolgen van het gebruik bij de productie en handel liggen. De gebruiker is niet de overlast veroorzaker. Dat is het feit dat de productie en handel illegaal is.

Nou zou je daar als gebruiker morele bezwaren bij kunnen hebben, maar die zien ook dat wiet verkoop wel volledig gedoogd is en daar vind aan de achterdeur minstens zoveel shit plaats in de productie en handel.

Dus waarom mag ik wel een joint roken die ik gekocht heb in de koffieshop, ondanks alle criminaliteit die ik daarmee in stand hou? En vervolgens bij gebruik van XTC ben ik onethisch bezig want ik hou criminaliteit in stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...
Die kans is echt zo enorm klein dat het geen zin heeft om je daar druk over te maken...
...
Ik denk op zich dat kritiek op de aan de steekproef toegekende waarde niet zo zinvol is, maar ik wil daarbij wel opmerken dat niet alleen de steekproefgrootte, maar ook de manier van selecteren relevant is voor de representativiteit. Ik vermoed bijvoorbeeld dat de steekproef in ieder geval niet-random was, en dat de factoren die verbonden zijn aan de niet-random selectie ook best wel eens verband kunnen hebben met het drugsgebruik.
mugenmarco schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:29:
...
Zal het helpen om de wetgeving te veranderen? dat mensen wettelijk gezien gewoon strafbaar zijn ook al zijn ze in het bezit van een kleine hoeveelheid drugs? moet het gedogen volledig verdwijnen en ook echt zero tolerance hanteren?
...
Ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik vind dat mensen met name zelf goed moeten nagaan welke gevolgen hun drugsgebruik (inclusief alcohol natuurlijk) voor henzelf en anderen kan hebben, en dat als er duidelijk gevaar is, ook moet worden opgetreden door de maatschappij. Maar hoe en wat is dan wel een lastigere vraag voor mij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
corset schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:34:
[...]

Klopt, niks ergs aan. Je mag je ook op het October Fest helemaal volgieten met de harddrugs alcohol.
Maar omdat je opa en oma dat wel normaal vinden, is dat wel sociaal geaccepteerd. Maar owee als je de "duivelse" XTC gebruikt op een feestje, die wetenschappelijk bewezen minder verslavend is en minder schadelijk voor je is, dan een avondje doorzaken met een krat pils. Ik heb van allebei de kater mogen meemaken en ik werd veel beroerder van alcohol. Dat is denk ik iedereen die het allebei wel eens gedaan heeft met mij eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:36:
[...]

Nee men vind het niet zo erg omdat alle negatieve gevolgen van het gebruik bij de productie en handel liggen. De gebruiker is niet de overlast veroorzaker. Dat is het feit dat de productie en handel illegaal is.

Nou zou je daar als gebruiker morele bezwaren bij kunnen hebben, maar die zien ook dat wiet verkoop wel volledig gedoogd is en daar vind aan de achterdeur minstens zoveel shit plaats in de productie en handel.

Dus waarom mag ik wel een joint roken die ik gekocht heb in de koffieshop, ondanks alle criminaliteit die ik daarmee in stand hou? En vervolgens bij gebruik van XTC ben ik onethisch bezig want ik hou criminaliteit in stand.
Dat ben ik met je eens :) er moet 1 lijn getrokken worden, niet de vage lijnen die er nu zijn. Echter vind ik wel dat je kan spreken over een probleem als er een beeld is:

Festival + Hard Drugs = de standaard, anders is het geen gezellig festival.

Ongeacht wat voor festival het is, dan moet er toch naar gekeken worden.

De discussie die @dehardstyler aanhaald over drugs vs alchohol en dergelijke, dat is weer een totaal andere discussie. Die hier los van staat

[ Voor 6% gewijzigd door corset op 05-12-2019 10:40 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Let op: topic is verplaatst naar AWM.