Mede Tweakers,
Excuses als het topic verkeerd staat.
Bij deze een vraag naar ervaringen of hulp/tips van jullie kant.
Mijn situatie:
Februari 2018 heb ik een nieuwe ketel laten plaatsen. Het betreft hier een Remeha HRC Calenta 28C CW4 i.c.m. een Nest thermostaat.
Mijn huis is een rijtjeshuis uit 1953 met een woonoppervlakte van zo'n 80m2, inhoud 315 m3.
Het huis heeft verder alleen dakisolatie (heet dat zo??) op zolder.
Mijn thermostaat zet ik een uur vóór ik naar bed ga op 16 graden. Dit gebeurd meestal tussen 22:30 en 23:30. De thermostaat staat dan tot de volgende dag rond 15:30u op 16 graden, wanneer ik hem verhoog naar 20 zodat het redelijk warm is wanneer ik rond 17:00u naar huis ga.
Mijn probleem:
Echter, het duurt momenteel gemiddeld zo'n 3,5 tot 4 uur voor het daadwerkelijk 20 graden is.
Dit vind ik wel érg lang en het lijkt mij dat dit beter / sneller moet kunnen.
Ja, het is erg koud buiten, maar wel nog boven het vriespunt.
Ik heb een aantal vrienden welke in dezelfde wijk wonen. De huizen hier zijn allemaal ongeveer hetzelfde en in dezelfde jaren gebouwd. Bij hen duurt verwarmen van 16 naar 20 maximaal 2uur. Met (veel) oudere ketels.
De radiatoren (2) worden op het ene moment zo heet dat ik ze niet (lang) kan vasthouden. Het andere moment voelen ze lauw.
Wat ik heb geprobeerd:
Ik heb 6 radiatoren:
1x op elke slaapkamer (3 slaapkamers)
2x in de woonkamer/(open)keuken
1x in de gang/hal
Alle radiatoren staan dicht, behalve de 2 radiatoren in de woonkamer/(open)keuken, waar ik het graag warm wil hebben. Deze ruimte is zo'n 40m2.
Alle radiatoren zijn ontlucht.
De ketel is bijgevuld naar 2bar.
Ik heb geïnformeerd bij het bedrijf dat de ketel heeft geplaatst en waar ik een onderhoudscontract heb. Die willen best komen kijken maar als er 'niets' aan de hand blijkt te zijn, kost dat minimaal €90. Daar zit ik niet op te wachten en ik wil eerst alle mogelijk opties afgaan voor ik wellicht geld 'weggooi'.
Wat vraag ik van jullie:
Heeft iemand ervaring met deze situatie / een vergelijkbare situatie?
Heeft iemand tips over wat ik nog kan proberen?
Heeft iemand een advies over wat verder te doen?
Alle hulp / advies / tips / ideeën: welkom. Graag zelfs!
Excuses als het topic verkeerd staat.
Bij deze een vraag naar ervaringen of hulp/tips van jullie kant.
Mijn situatie:
Februari 2018 heb ik een nieuwe ketel laten plaatsen. Het betreft hier een Remeha HRC Calenta 28C CW4 i.c.m. een Nest thermostaat.
Mijn huis is een rijtjeshuis uit 1953 met een woonoppervlakte van zo'n 80m2, inhoud 315 m3.
Het huis heeft verder alleen dakisolatie (heet dat zo??) op zolder.
Mijn thermostaat zet ik een uur vóór ik naar bed ga op 16 graden. Dit gebeurd meestal tussen 22:30 en 23:30. De thermostaat staat dan tot de volgende dag rond 15:30u op 16 graden, wanneer ik hem verhoog naar 20 zodat het redelijk warm is wanneer ik rond 17:00u naar huis ga.
Mijn probleem:
Echter, het duurt momenteel gemiddeld zo'n 3,5 tot 4 uur voor het daadwerkelijk 20 graden is.
Dit vind ik wel érg lang en het lijkt mij dat dit beter / sneller moet kunnen.
Ja, het is erg koud buiten, maar wel nog boven het vriespunt.
Ik heb een aantal vrienden welke in dezelfde wijk wonen. De huizen hier zijn allemaal ongeveer hetzelfde en in dezelfde jaren gebouwd. Bij hen duurt verwarmen van 16 naar 20 maximaal 2uur. Met (veel) oudere ketels.
De radiatoren (2) worden op het ene moment zo heet dat ik ze niet (lang) kan vasthouden. Het andere moment voelen ze lauw.
Wat ik heb geprobeerd:
Ik heb 6 radiatoren:
1x op elke slaapkamer (3 slaapkamers)
2x in de woonkamer/(open)keuken
1x in de gang/hal
Alle radiatoren staan dicht, behalve de 2 radiatoren in de woonkamer/(open)keuken, waar ik het graag warm wil hebben. Deze ruimte is zo'n 40m2.
Alle radiatoren zijn ontlucht.
De ketel is bijgevuld naar 2bar.
Ik heb geïnformeerd bij het bedrijf dat de ketel heeft geplaatst en waar ik een onderhoudscontract heb. Die willen best komen kijken maar als er 'niets' aan de hand blijkt te zijn, kost dat minimaal €90. Daar zit ik niet op te wachten en ik wil eerst alle mogelijk opties afgaan voor ik wellicht geld 'weggooi'.
Wat vraag ik van jullie:
Heeft iemand ervaring met deze situatie / een vergelijkbare situatie?
Heeft iemand tips over wat ik nog kan proberen?
Heeft iemand een advies over wat verder te doen?
Alle hulp / advies / tips / ideeën: welkom. Graag zelfs!