Verwarmen huis duurt erg lang

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:16
Mede Tweakers,

Excuses als het topic verkeerd staat.

Bij deze een vraag naar ervaringen of hulp/tips van jullie kant.

Mijn situatie:
Februari 2018 heb ik een nieuwe ketel laten plaatsen. Het betreft hier een Remeha HRC Calenta 28C CW4 i.c.m. een Nest thermostaat.
Mijn huis is een rijtjeshuis uit 1953 met een woonoppervlakte van zo'n 80m2, inhoud 315 m3.
Het huis heeft verder alleen dakisolatie (heet dat zo??) op zolder.

Mijn thermostaat zet ik een uur vóór ik naar bed ga op 16 graden. Dit gebeurd meestal tussen 22:30 en 23:30. De thermostaat staat dan tot de volgende dag rond 15:30u op 16 graden, wanneer ik hem verhoog naar 20 zodat het redelijk warm is wanneer ik rond 17:00u naar huis ga.

Mijn probleem:
Echter, het duurt momenteel gemiddeld zo'n 3,5 tot 4 uur voor het daadwerkelijk 20 graden is.
Dit vind ik wel érg lang en het lijkt mij dat dit beter / sneller moet kunnen.
Ja, het is erg koud buiten, maar wel nog boven het vriespunt.

Ik heb een aantal vrienden welke in dezelfde wijk wonen. De huizen hier zijn allemaal ongeveer hetzelfde en in dezelfde jaren gebouwd. Bij hen duurt verwarmen van 16 naar 20 maximaal 2uur. Met (veel) oudere ketels.

De radiatoren (2) worden op het ene moment zo heet dat ik ze niet (lang) kan vasthouden. Het andere moment voelen ze lauw.

Wat ik heb geprobeerd:
Ik heb 6 radiatoren:
1x op elke slaapkamer (3 slaapkamers)
2x in de woonkamer/(open)keuken
1x in de gang/hal

Alle radiatoren staan dicht, behalve de 2 radiatoren in de woonkamer/(open)keuken, waar ik het graag warm wil hebben. Deze ruimte is zo'n 40m2.
Alle radiatoren zijn ontlucht.
De ketel is bijgevuld naar 2bar.

Ik heb geïnformeerd bij het bedrijf dat de ketel heeft geplaatst en waar ik een onderhoudscontract heb. Die willen best komen kijken maar als er 'niets' aan de hand blijkt te zijn, kost dat minimaal €90. Daar zit ik niet op te wachten en ik wil eerst alle mogelijk opties afgaan voor ik wellicht geld 'weggooi'.

Wat vraag ik van jullie:
Heeft iemand ervaring met deze situatie / een vergelijkbare situatie?
Heeft iemand tips over wat ik nog kan proberen?
Heeft iemand een advies over wat verder te doen?

Alle hulp / advies / tips / ideeën: welkom. Graag zelfs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:58
Wat is het wattage van de 2 radiatoren die je nog open hebt staan in je huis? Klinkt namelijk niet als erg veel om een ruimte van 40m2 te verwarmen. Bedenk ook wel dat de ruimtes boven gewoon koud blijven en dat dus ook naar beneden uitstralen.
Even een snele brekening gemaakt, je ruimte zal +- 93 m3 inhoud hebben (genoeg calculatoren op internet om dat te bereken), om het fatsoenlijk warm te maken tot 20 graden, en slachte isolatie, heb je al gauw 9000 watt aan vermogen nodig van je radiator. Dit moeten dan 2 forse radiatoren zijn.
Bovendien, hoe is je vloer? Als dat een houten vloer is met een kruipruimte, ben je die ook meteen aan het meeverwarmen.

[ Voor 10% gewijzigd door CrazyOne op 04-12-2019 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:19
Dat is wel erg lang voordat alles warm wordt inderdaad. Mijn nog matig geisoleerde jaren 70 woning doet er maximaal een uurtje over.

Ik ben echter totaal geen expert in dit soort zaken, maar heb toch wat random ideeën:
  • ipv op 16, zou je de verwarming ook op 17C kunnen zetten. Die ene graad scheelt toch een hoop. Kan je de thermostaat ook wat later aan laten springen naar 20C.
  • Staan er veel dingen voor de radiatoren? Dit blokt een hoop warmte. Zeker gordijnen nooit dicht laten overdag en bij voorkeur geen bank voor je radiator.
  • Je kan radiatorfolie gebruiken. Dit is een goedkope en makkelijke manier om niet de buitenmuur op te warmen, maar de warmte terug te kaatsen je huis in.
  • Wellicht koelt het huis teveel af. Als je de radiator in de hal toch (een klein beetje) aanzet hoeft de CV er misschien minder hard aan te trekken.
  • Warmte is wat anders als 'warmtegevoel'. Als het in een huis trekt/tocht voelt het al snel minder lekker aan. Op de deuren kan je misschien wat tochtstoppers monteren als het onder de deuren trekt.
  • Een open deur: isoleren je huis zodat je minder warmte verliest

[ Voor 3% gewijzigd door Renzzie op 04-12-2019 14:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

Het kan ook zijn dat je retour termperatuur zo hoog is dat je ketel gaat moduleren. Dit zou kunnen verklaren dat een oude , niet modulerende ketel, hier geen last van heeft. Dit stookt gewoon volle bak door totdat de thermostaat hem uit zet bij het bereiken van de gewenste temperatuur

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:28
Hoe lang zijn de radiatoren lauw tijdens het aanwarmen? Zijn ze dat 10% van de tijd? 90%? Et cetera.

Het probleem gaat niet in het vermogen van de ketel zijn, maar iets in de aansturing ervan. Heb je de Nest thermostaat zelf geinstalleerd, of ook laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:50
MrDry schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:04:
Het kan ook zijn dat je retour termperatuur zo hoog is dat je ketel gaat moduleren. Dit zou kunnen verklaren dat een oude , niet modulerende ketel, hier geen last van heeft. Dit stookt gewoon volle bak door totdat de thermostaat hem uit zet bij het bereiken van de gewenste temperatuur
Zeker als alle radiatoren dicht staan lijkt dit een logische verklaring.

Kijk ook even op dit topic voor inspiratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:58
pickboy schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:13:
[...]

Zeker als alle radiatoren dicht staan lijkt dit een logische verklaring.

Kijk ook even op dit topic voor inspiratie.
Wanneer de radiatoren wel de temperatuur halen, maar niet het gewenste vermogen hebben (d.w.z. te klein of geen efficiente warmte-afgifte), zal de retourtemperatuur te hoog zijn, waardoor de ketel zichzelf terugregelt en geen warmte meer in het CV-water duwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
CappieL schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:16:
[...]

Wanneer de radiatoren wel de temperatuur halen, maar niet het gewenste vermogen hebben (d.w.z. te klein of geen efficiente warmte-afgifte), zal de retourtemperatuur te hoog zijn, waardoor de ketel zichzelf terugregelt en geen warmte meer in het CV-water duwt.
MrDry schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:04:
Maar dat zou toch niet erg zijn? Zolang als de radiators heet zijn, is er warmteafgifte. Als de watertemperatuur koeler wordt, gaat de ketel wel weer stoken.

Als de radiators lauw worden, is er iets anders geks. Vooral als de andere huizen dezelfde radiators hebben en de boel daar wel warm krijgen, of als je hiervoor alles wel warm kreeg.

[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 04-12-2019 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Ik denk dat je waterzijdig nog moet inregelen, zie Gas besparen door middel van CV tuning deel II voor meer uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:56
waarom heb je de 1x in de gang/hal niet ook open? Komt er niet veel kou via die weg je woonkamer weer in anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

marcop23 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:19:
[...]

[...]

Maar dat zou toch niet erg zijn? Zolang als de radiators heet zijn, is er warmteafgifte. Als de watertemperatuur koeler wordt, gaat de ketel wel weer stoken.

Als de radiators lauw worden, is er iets anders geks. Vooral als de andere huizen dezelfde radiators hebben en de boel daar wel warm krijgen.
Dat is niet zo erg als je het niet al te snel warm wilt hebben. Aangezien de TS dat wel een probleem vindt, is het dus niet gewenst en lijkt het in eerste instantie veroorzaakt te worden door de modulatie.

De TS kan kiezen om de verwarming niet zo laag te zetten in de avond. Het feit dat het ook daadwerkelijk zo koud wordt zegt wel wat over het warmteverlies in huis.

(Zelfs op de koudste winterdagen verlies ik niet meer dan 1 graad in de woonkamer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:50
CappieL schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:16:
[...]

Vandaar mijn link naar het betreffende topic, hier worden oplossingen besproken die de warmteafgifte van de radiotor flink kunnen vergroten en daarmee de opwarmtijd van de ruimte(s) flink kunnen verkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
ThinkPadd schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:21:
Ik denk dat je waterzijdig nog moet inregelen, zie Gas besparen door middel van CV tuning deel II voor meer uitleg.
Als er slechts 2 radiators open staan, die op een vergelijkbare afstand van de CV zitten, doet dat niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:58
marcop23 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:19:

radiator heet ≠ warmteafgifte

als je bijvoorbeeld je radiator isoleert, kan de radiator zelf heel heet zijn, maar is de warmteafgifte minimaal.

het feit dat je radiator lauw is, is wel gek en zou toch op de CV-ketel moeten wijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 22:07
marcop23 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:23:
[...]

Als er slechts 2 radiators open staan, die op een vergelijkbare afstand van de CV zitten, doet dat niet zo veel.
Dat lees ik nu ook inderdaad. Vermoedelijk komt het water te warm terug waardoor de ketel afslaat/terugmoduleert. Ik zou de andere radiatoren ook wat open zetten inderdaad, ook al is het maar een klein beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Vergis je niet in het moduleren ipv aan/uit stoken tegenwoordig. Vooral de laatste 0,5-1 graad duurt een stuk langer omdat uit zuinigheid men geen overshoot wil.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
ThinkPadd schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:24:
[...]
Dat lees ik nu ook inderdaad. Vermoedelijk komt het water te warm terug waardoor de ketel afslaat/terugmoduleert. Ik zou de andere radiatoren ook wat open zetten inderdaad, ook al is het maar een klein beetje.
Dan zal je ketel alsnog nooit koud water richting de radiatoren sturen. Als het water op 90 graden terug komt, en je ketel stopt met stoken, zal je alsnog 90 graden warme radiators hebben.
CappieL schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:24:
radiator heet ≠ warmteafgifte

als je bijvoorbeeld je radiator isoleert, kan de radiator zelf heel heet zijn, maar is de warmteafgifte minimaal.

het feit dat je radiator lauw is, is wel gek en zou toch op de CV-ketel moeten wijzen.
Eens, maar als vergelijkbare huizen of de oude ketel het huis met dezelfde radiators wel warm krijgen, dan ligt het niet aan de wamteafgifte van de radiator.

[ Voor 33% gewijzigd door marcop23 op 04-12-2019 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

Als radiatoren lauw zijn, betekent dat er geen heet water de radiatoren bereikt. En dan komt er ook geen heet water terug naar de ketel want dat zou dan lauw water moeten zijn.

Als er wel heet water terug komt naar de ketel, komt het ergens anders vandaan. Heb je ergens anders een radiator die wel heet is?

Geeft de ketel zelf heet water? Zo ja, dan verlies je ergens heel veel warmte door (lange) leidingen heen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:46
Je hebt niet toevallig thermostatische kranen op de radiatoren die in woonkamer hangen? Omdat je aangeeft dat de radiatoren de ene keer lauw zijn en de andere keer heet. Je wilt namelijk geen thermostatische kranen in dezelfde ruimte hebben als waar de thermostaat (Nest) hangt, omdat je dan het risico loopt dat de thermostatische kranen te vroeg gaan knijpen terwijl de thermostaat (Nest) het nog niet op temperatuur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb geïnformeerd bij het bedrijf dat de ketel heeft geplaatst en waar ik een onderhoudscontract heb. Die willen best komen kijken maar als er 'niets' aan de hand blijkt te zijn, kost dat minimaal €90
Er is iets aan de hand, het verwarmen duurt >4 uur. Was dat al direct zo na installatie? Ze kunnen toch de meest overduidelijke zaken even telefonisch bespreken (waterdruk bijv, maar had je al gechecked) en anders is er dus iets complexers aan de hand. Ik zou me niet zo laten afschepen iig door degene die de boel heeft opgehangen en dus garantie moet geven op een goede werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 20:07
Stap 1; haal alle toch weg. Strips bij de voordeur, hal, keukendeur, achterdeur. Op je brievenbus ook. Dat is altijd winst. Zeker in een jaren 50 huis. Je zou eens kunnen kijken naar opbouw valdorpels.
Vergeet de kieren bij het deurkozijn niet ;)

Zorg er ook voor dat je ketel het water warm stookt, en niet maar op 40 a 60 graden staat. Dat kan niet met oude radiatoren (kan wel, maar dan duurt het eeuwen)
Meestal zijn die oude radiatoren erg slecht (tov nieuwe). Daar kan ik vanaf hier niks over zeggen. Als ze loei heet worden, werkt je CV loop wel. Als je ketel vol open staat, maar je verwarming niet heet wordt, kan je thermostaatknop kapot zijn. Wellicht een probleem met je aanvoer?

Ikzelf heb in m’n jaren 79 huis de radiatoren vervangen voor JAGA convector units. De prijzen vallen erg mee. Je zou bij de warmteservice je huis kunnen laten doorrekening (kost niks), zodat je een idee krijgt welk vermogen je nodig hebt.
In de huidige situatie is m’n kamer binnen 20 minuten warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vlak bij je ketel hangt de heatlink van nest. Daar zit een grote knop op (bij de versie die ik heb in ieder geval) en als je die indrukt schakel je de ketel handmatig in (niet vergeten uit te zetten na een aantal uur). Ik zou eens proberen of dat het probleem oplost. Zo ja, dan moet je de oorzaak in je nest thermostaat zoeken. Zo niet, dan zoek je de oorzaak in de ketel of de manier van aansluiten van de heatlink.

[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 04-12-2019 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Staan de radiatoren in de woonkamer en keuken wel "vol" open? Ik heb hier laatst dus ook een monteur laten komen. Bij ons was het nog een "graadje" erger. De ketel gaf zelfs een foutcode en sloeg helemaal uit. Bleek dat mijn dochtertje (2,5) de radiator in de woonkamer even netjes had afgesteld. Die stond nog maar ongeveer half open. Hierdoor werd de retour dermate heet, dat de ketel het niet meer snapte en in storing sprong.

Zeker de moeite waard om even te checken. De radiators in de woonkamer gewoon vol open zetten. Bij voorkeur die in de gang ook open zetten en die in de badkamer (maar die heb jij dus niet begrijp ik) misschien ook een beetje.

Ik mag dus binnenkort weer eens aan de slag met "waterzijdig" inregelen. De theorie is in grote lijnen, dat je vooral de radiatoren die dicht bij de ketel zitten wat gaat knijpen en juist de radiatoren die wat verder van de ketel afzitten verder open zet. Ook zou je de pompsnelheid op je ketel iets kunnen verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:05
Op hoeveel graden staat de keteltemperatuur? Als deze op bijvoorbeel 30-40 graden staat kan het best dat het lang duurt.

Had je met de oude ketel geen problemen?

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Kan echt veel zijn wanneer er geen warmte naar de woning gaat:

Het eerste waar ik aan dacht en makkelijk te controleren is of de aanvoer en retour niet zijn omgedraaid bij de installatie van de nieuwe ketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:02
Ik denk dat we de TS eerst bovenstaande vragen moeten laten beantwoorden voordat er verder gespeculeerd gaat worden. TS heeft nu een bak vragen in 45 minuten staan en daar heeft de TS denk ik even de tijd voor nodig :+

[ Voor 3% gewijzigd door JL-IP(!) op 04-12-2019 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:36:
Staan de radiatoren in de woonkamer en keuken wel "vol" open? Ik heb hier laatst dus ook een monteur laten komen. Bij ons was het nog een "graadje" erger. De ketel gaf zelfs een foutcode en sloeg helemaal uit. Bleek dat mijn dochtertje (2,5) de radiator in de woonkamer even netjes had afgesteld. Die stond nog maar ongeveer half open. Hierdoor werd de retour dermate heet, dat de ketel het niet meer snapte en in storing sprong.

Zeker de moeite waard om even te checken. De radiators in de woonkamer gewoon vol open zetten. Bij voorkeur die in de gang ook open zetten en die in de badkamer (maar die heb jij dus niet begrijp ik) misschien ook een beetje.

Ik mag dus binnenkort weer eens aan de slag met "waterzijdig" inregelen. De theorie is in grote lijnen, dat je vooral de radiatoren die dicht bij de ketel zitten wat gaat knijpen en juist de radiatoren die wat verder van de ketel afzitten verder open zet. Ook zou je de pompsnelheid op je ketel iets kunnen verlagen.
Hoe kan je retour heter worden als de toevoer van water met 50% beperkt is :? Dat klinkt niet logisch.

Doorgaans zal de retourtemperatuur toenemen naarmate je aanvoer verder open staat. Of sprong er bij jou een bypass open ofzo?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Glashelder schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:53:
[...]

Hoe kan je retour heter worden als de toevoer van water met 50% beperkt is :? Dat klinkt niet logisch.

Doorgaans zal de retourtemperatuur toenemen naarmate je aanvoer verder open staat. Of sprong er bij jou een bypass open ofzo?
Geloof het of niet. Maar niemand is met 1 vinger aan de ketel geweest en het probleem is weg. Als er bijvoorbeeld maar 1 radiator open staat en echt heel warm wordt, dan zal al het water door die ene radiator stromen en aangezien die al heet is, kan hij niet nog meer warmte opnemen/afgeven. Het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour wordt dan te klein. In ons geval dermate klein dat de ketel er gewoon mee stopte. Dat laatste merkten wij vooral aan het tapwater, want dat werd niet meer warm. In onze beleving deed de verwarming het gewoon prima. Ketel resetten en de boel deed het weer, totdat de thermostaat weer een poos om warmte bleeft vragen en de situatie zich weer voordeed.

De retour wordt dus heet omdat er veel water door een radiator stroomt die al bloedheet is en niets of maar een beetje door radiatoren die maar een klein stukje open of helemaal dicht staan.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 04-12-2019 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Ik hoor niemand praten over de ketel temperatuur....

Ik zet in de lente de temperatuur van de ketel altijd naar minimaal. Voor de kleine bijverwarmingen in de lente/zomer/herfst is dat genoeg. De ketel verwarmt het water dan maximaal naar 68 graden.
Als ik dat in de winter doe dan heeft hij echter moeite om het huis op temperatuur te krijgen en zet ik hem dus naar de 83 graden.

Wellicht dat hier ook zoiets speelt; als de ketel te zuinig afgesteld staat wordt het water niet warm genoeg om snel de ruimte op temperatuur te krijgen. @Anoniem: 37297 kijk eens naar de verwarmings temperatuur van de ketel (in ons geval is de verwarmings temperatuur en de warm water temperatuur los van elkaar in te stellen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 20:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het is niet vanzelfsprekend dat een nieuwere ketel sneller werkt. Oudere ketels komen uit de tijd van minder geisoleerde huizen en hebben vaak meer vermogen. Nieuwe ketels worden zo eco-mogelijk gemaakt en ingesteld.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Marzman: ketelvermogen is echt zelden tot nooit een probleem. Zelfs de kleinste ketels hebben vaak veel teveel vermogen om die kleine huisjes hier in dit land te verwarmen..

Zie bijv. ook het CV tuning topic :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:13

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb niet alles gelezen. Maar waar staat/hangt uw thermostaat? Het zou niet de eerste keer zijn dat ik bij iemand een thermostaat zie staan vlak aan een radiator.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinny1994
Wow, wat een hoop reacties! Bedankt allemaal, ik heb in ieder geval genoeg input vanuit jullie gekregen om mee verder te gaan. Ik zal proberen even kort op het meeste te reageren. Sorry als ik iets of iemand vergeet!

Van het wattage/vermogen van de huidige radiatoren zoals @CrazyOne vraagt heb ik geen idee. Kan ik dat ergens zien of berekenen?

@Renzzie Ik heb gordijnpanelen van de IKEA welke aan één kant voor de radiator hangen. Deze zal ik eens op de vensterbank leggen zodat de radiator volledig vrij is. Als dat verschil maakt zal ik de panelen inkorten. Verder zal ik idd eens folie gaan gebruiken en tocht nalopen. Het huis grotendeels gaan isoleren (spouwmuren etc.) is voor mij geen optie. Ik verwacht nog maximaal 3 á 4 jaar in dit huis te wonen en dan samen met mijn vriendin iets groters te kopen. Ik investeer het liever daarin en sowieso is mijn budget momenteel gering, maar dat kun je uiteraard niet weten bij het geven van advies. Wellicht had ik dat even in mijn OP moeten vermelden.

Nu jullie het zeggen lijkt moduleren inderdaad een mogelijk aanwezig probleem. Met de link van @ThinkPad zal ik eens gaan kijken of ik het voor elkaar krijg om waterzijdig in te regelen. Ik zal asap een infrarood-thermometer bestellen of iemand in mijn omgeving moet er een hebben die ik kan lenen.

@alwind omdat ik wilde proberen of dit verschil maakt in opwarmtijd. Helaas. Ik zal hem, ook voor het comfort, maar weer open zetten.

@Hann1BaL Mijn huis verliest inderdaad véél warmte. Als ik mijn thermostaat terug zou zetten naar 11, wordt dat ook wel gehaald.

@Onbekend De radiatoren worden allemaal wel heet, maar na verloop van tijd ook weel lauw, als de kamertemperatuur niet bereikt is. Ketel geeft heet water.

@sven5010 Nee, geen thermostatische kranen. “Gewone” ouderwetse + en – kranen, welke volledig naar + gedraaid zijn.

@ixl85 Bedankt voor de tips. Tocht ga ik nalopen en waar mogelijk oplossen.
Als ik in mijn Nest app kijk, kan ik de watertemperatuur instellen TOT 65 graden. Ik zal eens kijken of dit op de ketel zelf mogelijk is.

@Cheesy Thanks, ook dit zal ik eens gaan proberen.

@Anoniem: 39993 De knoppen staan inderdaad helemaal naar “ + “ gedraaid. Verder open kan (helaas) niet.

@NRJ020 Als ik in mijn Nest app kijk, kan ik de watertemperatuur instellen TOT 65 graden. Ik zal eens kijken of dit op de ketel zelf instellen mogelijk is. Oude ketel had dit probleem ook, ik heb die laten vervangen omdat ik onder de douche elke minuut een scheut koud water kreeg. Hij was dan ook al ouder dan 20 jaar.

@Jellabie De thermostaat hangt op ooghoogte aan een muur in de (open)keuken tegenover de achterdeur.

|

Ik hoop dat ik op het meeste gereageerd heb, laat vooral even aan reactie achter als dat niet zo is of als er meer vragen naar boven komen.

Bedankt allemaal!! 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
Je radiator even opmeten qua maten, en kijken welk type het is 11/20/21/22. En dan even googlen naar een verarmingsboer en een gelijke radiator zoeken, paar minuten werk.
En de ruimte dus even opmeten qua inhoud.
Bovendien, erg slechte isolatie is ook een factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
De kans dat waterzijdig inregelen nut heeft is klein, aangezien je slechts twee radiators open hebt staan die in dezelfde ruimte (ongeveer even ver van de ketel) staan.

Als je vorige ketel alles wel warm kreeg, en vergelijkbare huizen met dezelfde radiators ook, zit het probleem niet in het vermogen van je radiators.
@Onbekend De radiatoren worden allemaal wel heet, maar na verloop van tijd ook weel lauw, als de kamertemperatuur niet bereikt is. Ketel geeft heet water.
Hier moet je naar kijken. Geeft je ketel heet water terwijl je radiators op den duur afkoelen? Dan zit hier iets geks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Staat het ketel vermogen wel afgesteld? Klinkt alsof de ketel aangaat en de radiatoren snel heet zijn en daarna de ketel in anti pendel modus gaat.
Die maximum temperatuur die je noemt is die niet van toepassing op het warm water?
En kan je een nest niet instellen als zelflerend?
Dan is het de bedoeling dat je de temperatuur die je hebt ingesteld op een bepaald tijdstip ook gehaald wordt.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat is de retourtemperatuur? Toevallig ergens iets wat direct heet water terug laat waardoor de CV er mee stopt?
Glashelder schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:37:
@Marzman: ketelvermogen is echt zelden tot nooit een probleem. Zelfs de kleinste ketels hebben vaak veel teveel vermogen om die kleine huisjes hier in dit land te verwarmen..

Zie bijv. ook het CV tuning topic :)
Het in korte tijd opwarmen van de halve toko kost natuurlijk veel meer vermogen dan enkel op temperatuur houden.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-12-2019 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:36

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Is de druk in koude toestand gemeten?

Bij mij thuis is de druk koud 1,1-1,2 bar op de manometer van de ketel. Dit loopt warm op tot 1,8-1,9 Bar.

Een en ander wat toegestaan is staat vast in de specs van de ketel aangegeven. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Vinny1994 Wordt de gehele oppervlakte van de gebruikte radiator heet ?
(vaak alleen boven en bij aanvoerkant, en niet de gehele oppervlakte of temperatuur verschil.) dan zit er toch lucht in, of in leidingen of staat de pomp te laag(lees zomerstand) je hebt ongeveer 3200w nodig voor ruimte van 40m2 op 20gr. en laat de radiator zvm vrij van overvallende gordijnen etc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vinny1994 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:52:
Februari 2018 heb ik een nieuwe ketel laten plaatsen. Het betreft hier een Remeha HRC Calenta 28C CW4 i.c.m. een Nest thermostaat.

Alle hulp / advies / tips / ideeën: welkom. Graag zelfs!
Radiatoren vol open zetten.
Aanvoertemperatuur instellen op minstens 70 graden.
Parameter P29 (maximale pompsnelheid) instellen op 4. (=40%). Daardoor koelt het water beter af in de radiatoren.
Met 3 radiatoren heb ik het hiermee voor elkaar dat de ketel een uur achter elkaar kan doorbranden en dan de temp van 17 naar 20 brengt.

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 04-12-2019 18:56 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-05 11:02
Vinny1994 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:54:
...Ik zal asap een infrarood-thermometer bestellen of iemand in mijn omgeving moet er een hebben die ik kan lenen....
Tip: bij de Action hebben ze infrarood thermometers voor slechts 15 Euro! :P
Erg handig Onmisbaar bij het waterzijdig inregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:23
Nu jullie het zeggen lijkt moduleren inderdaad een mogelijk aanwezig probleem. Met de link van @ThinkPad zal ik eens gaan kijken of ik het voor elkaar krijg om waterzijdig in te regelen. Ik zal asap een infrarood-thermometer bestellen of iemand in mijn omgeving moet er een hebben die ik kan lenen.
Even selectief gequote, maar je woont zo te zien bij mij in de buurt en ik beschik over een Flir One Pro (USB-C versie). Dat is een infrarood camera welke je op een smartphone kunt aansluiten en een stuk handiger/duidelijker dan enkel een infrarood thermometer. Je kunt temperaturen meten maar krijgt ook direct een warmtebeeld.

Als je dat wil kan ik wel een keer bij je langskomen of kun je de Flir in overleg eventueel lenen. Stuur maar een PB als je dat wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:51

OmeJoyo

This is me

Op hoeveel tijd staat je True Radaint in je Nest? Op de standaard 5 uur? Je kunt deze op 2 of 3 uur zetten om eens te proberen.

Verder als ik het goed begrijp dan werkte het dus met de oude ketel prima, was er toen ook een andere thermostaat? Afhankelijk van de settings nemen de ketel en je Nest nu gewoon ruim de tijd om op te warmen.

Als het voorheen goed werkte zou ik beginnen met wat er veranderd is en daar dus in de settings gaan kijken.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:27
Ik heb gordijnpanelen van de IKEA welke aan één kant voor de radiator hangen. Deze zal ik eens op de vensterbank leggen zodat de radiator volledig vrij is.
Ja, dat maakt wel uit.
Wanneer je sowieso al weinig radiatorvermogen/afgiftecapaciteit hebt en dan ook nog een gordijn ervoor dan maakt dat er niet beter op. De lucht moet vrij kunnen circuleren door je radiator en de kamer; de warmte ervan genereert de luchtstroom.
Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/natuurkunde-assets/content_files/files/898/original/radiator.jpeg?1509310205

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:51

OmeJoyo

This is me

Croga schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:06:
Ik hoor niemand praten over de ketel temperatuur....

Ik zet in de lente de temperatuur van de ketel altijd naar minimaal. Voor de kleine bijverwarmingen in de lente/zomer/herfst is dat genoeg. De ketel verwarmt het water dan maximaal naar 68 graden.
Als ik dat in de winter doe dan heeft hij echter moeite om het huis op temperatuur te krijgen en zet ik hem dus naar de 83 graden.

Wellicht dat hier ook zoiets speelt; als de ketel te zuinig afgesteld staat wordt het water niet warm genoeg om snel de ruimte op temperatuur te krijgen. @Anoniem: 37297 kijk eens naar de verwarmings temperatuur van de ketel (in ons geval is de verwarmings temperatuur en de warm water temperatuur los van elkaar in te stellen)
Heb je zo weinig vermogen qua radiators of is het huis slecht geisoleerd? Mijn ketel themperatuur staat het jaar rond op 55 graden MAX, die gelukkig niet vaak wordt aangesproken. woning uit 1992 met goede isolatie en dubbel glas. Maar in mijn vorige woning had ik deze op 59 MAX staan, appartement 2 verdiepingen uit 1961, enkel glas en slechte isolatie op zolder. Dus ik vind je temperaturen knap aan de hoge kant om eerlijk te zijn.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
@CrazyOne Thanks! Ik heb, naar schatting, morgenavond wel tijd om dit even te bekijken.

@marcop23 Ik zal het geheel nog eens nalopen om te zien of de ketel heet water blijft geven wanneer de radiatoren afkoelen. Het valt mij wel op dat de laatste dagen (deze week) ik geen periodes meer heb gemerkt waarbij de radiatoren lauw aanvoelen i.p.v. heet. Wellicht let ik er de laatste dagen wat meer op let dan anders, dat kan natuurlijk ook.

@edsandje Ketelvermogen, geen idee. Dit zal ik eens gaan controleren.
De maximumtemperatuur die ik hiervoor noemde was inderdaad van het warm water. Temperatuur op de ketel bekeken, dit was 80 graden. Om te testen verhoogd naar 90.
Zelflerend heb ik bewust uitgeschakeld. De Nest app begon een schema aan te maken waarbij de verwarming aan ging op tijdstippen wanneer het helemaal niet nodig was (10:00u terwijl ik op mijn werk ben tot 17:00u bijvoorbeeld).

@DrivinUCrazy Koude toestand inderdaad. Ik zal de verwarming binnenkort eens helemaal uit zetten en na een paar uur de druk nogmaals bekijken. Wellicht dat er dan verschil in zit.

@Hackus Ja, wordt helemaal heet. Ik zal nog eens gaan bekijken hoe ik het e.e.a. in huis kan aanpassen om nog meer ruimte rondom de radiatoren vrij te krijgen.

@Microkid Thanks! Ik zal dit eens gaan aanpassen in de instellingen.

@GH45T Wauw! Dat zou geweldig zijn. Ik moet wel nog veel doen m.b.t. tocht, andere instellingen proberen etc. etc. etc. Maar waterzijdig inregelen kan natuurlijk altijd alvast. Dan ben ik er zeker van dat dat sowieso correct is.

@OmeJoyo Deze staat op 2u. Dit is schijnbaar standaard? Althans, ik heb deze instelling niet gewijzigd.
De vorige ketel kreeg het ook niet goed warm. Die stookte zelfs langer dan deze. Uiteindelijk heb ik de oude ketel vervangen omdat hij het niet meer voor elkaar kreeg om voor een langere periode warm water te geven. Douchen werd een koude bedoeling. Advies en second-opinion waren beide: vervangen die oude ‘rommel’.

Gisteren uitgevoerd:
Gordijnpanelen op de vensterbank i.p.v. voor de radiator
Ketel gereset
Alle radiatoren een kleine slag open
Nogmaals ontlucht
Temperatuur ingesteld op 90 i.p.v. 80 graden
Ketel op handmatig zetten

Heeft helaas geen verschil gemaakt. Ik had van tevoren (om 15:00u) de ketel ingesteld op 20 graden. Om 17:15, bij thuiskomst, was het 18 graden in huis. Na de bovenstaande aanpassingen duurde het alsnog 2u om van 18 naar 20 graden te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@Vinny1994 Wil je tijdens het opwarmen eens op de ketel een tijdje de T1 en T2 temperaturen opschrijven? (bijv. 1x per minuut, een half uur lang). Dat geeft ons een goed beeld van het stookgedrag en mogelijk de reden waarom de ketel steeds stopt.
Alle radiatoren een kleine slag open
Graag volledig open.

[ Voor 23% gewijzigd door Microkid op 05-12-2019 11:21 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

OmeJoyo schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:31:
Heb je zo weinig vermogen qua radiators of is het huis slecht geisoleerd? Mijn ketel themperatuur staat het jaar rond op 55 graden MAX, die gelukkig niet vaak wordt aangesproken. woning uit 1992 met goede isolatie en dubbel glas. Maar in mijn vorige woning had ik deze op 59 MAX staan, appartement 2 verdiepingen uit 1961, enkel glas en slechte isolatie op zolder. Dus ik vind je temperaturen knap aan de hoge kant om eerlijk te zijn.
2 radiatoren op 75 vierkante meter; yup, veel te weinig radiator vermogen. Het is wat beter geworden met de nieuwe kozijnen maar de verwarming is gebaseerd op het gebruik van de open haard wat wij niet willen... dus dan maar iets minder zuinig stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry21
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 20:06
DrivinUCrazy schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:27:
Is de druk in koude toestand gemeten?

Bij mij thuis is de druk koud 1,1-1,2 bar op de manometer van de ketel. Dit loopt warm op tot 1,8-1,9 Bar.

Een en ander wat toegestaan is staat vast in de specs van de ketel aangegeven. :)
Dan is bij jouw je expansievat kapot of te klein, want heet of koud , de druk moet gelijk zijn. (mss 0,1 verschil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
Grote vraag is of het ondertussen al wat warmer is in je huis?

• Vinny1994
CrazyOne schreef op woensdag 11 december 2019 @ 23:57:
Grote vraag is of het ondertussen al wat warmer is in je huis?
Als ik veel geduld heb wel :+ :+

Ik heb helaas geen tijd meer gehad om verder te kijken naar dit probleem. Wanneer ik een degelijke update heb, zal ik deze hier vermelden.

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Heb je ook een nieuw expansievat gekregen?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

Vinny1994 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:28:
[...]

Als ik veel geduld heb wel :+ :+

Ik heb helaas geen tijd meer gehad om verder te kijken naar dit probleem. Wanneer ik een degelijke update heb, zal ik deze hier vermelden.
Zal toch maar eens tijd maken dan. Je krijgt input zat hier en januari en februari zijn de koudste maanden van het jaar. ;) Ik zou overigens ook maar eens een andere thermostaat hangen. Nest werkt als de pest en geen privacy rest. O-)

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad in mijn vorige huis, dat was best goed geisoleerd, maar niet warm te krijgen.

Bij mij gebeurde het ook dat de radiotoren bloedheet worden en daarna lauw, en dat herhaalde zich de hele dag. Ook nog een topic over gestart geloof ik :).

Bij mij bleek het probleem te zijn dat de retourleiding veel te warm was. Het bleek dat er een HR ketel hing die op een veel lagere temperatuur stookt dan de radiatoren nodig hadden. Kwestie van een woningbouw die de goedkoopste ketel en radiatoren koopt zonder te op letten of het wel bij elkaar past. De vorige huurder had de temperatuur van de ketel daarom maar op 80 gezet ...

De oplossing voor mij was om de temperatuur een stukje terug te draaien, ik denk naar 75 of 70 graden. Daarnaast heb ik het stookvermogen van 80% naar 65% verlaagd. Dat heeft het probleem opgelost, de radiatoren werden goed warm, en bleven ook warm.

Je zou eens kunnen proberen om de andere radiatoren in huis ook open te draaien, als de boel dan wel warm / heet blijft dat is het probleem mogelijk dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan.

Edit: bovendien zou ik nog eens verhaal halen bij het bedrijf dat de ketel geplaatst heeft. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat er een werkend systeem geleverd wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Blubber op 12-12-2019 12:07 ]

Anoniem: 1294558

@Blubber : Er is niet voor niets reeds hiernaar verwezen toch? Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Maar als je er dan geen tijd en energie in steekt. Tja, dan blijft het koud.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 4x4
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-04 22:20

4x4

Wat is de max temperatuur waarmee je ketel mag branden?

Als deze te laag staat, krijgt hij de woning niet of niet snel op de ingestelde temperatuur.

Je zegt dat je liever 90 euro uitspaart maar al die tijd dat je niemand laat komen brandt je gas zonder er profijt van te hebben.

Weet je zeker dat ze de retour en aanvoer niet verkeerd aangesloten hebben?
Gewoon een installateur ernaar laten kijken die er verstand van heeft ipv met 40 man op een forum lopen gissen zonder de installatie met eigen ogen gezien te hebben.
Pagina: 1