Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-07 07:27
Goedenavond,

Al enige tijd ben ik mij aan het oriënteren op de aankoop van zonnepanelen voor op mijn woning.
Vrijblijvend heb ik een offerte aangevraagd bij een partij.
Wat informatie over mijn situatie:

- Ik heb helemaal 0,0 verstand van elektra/zonnepanelen dus kan me alles wijsmaken.
- Schuin dak gelegen op het zuiden
- huidig elektra verbruik: 3100 per jaar (vanaf februari verwacht ik gezinsuitbreiding, zal dus meer worden.)
- regio Eindhoven

Hetgeen van de offerte welke ik heb ontvangen bevatten de onderstaande zaken:

10x Suntech 310 WP zonnepaneel - geheel zwart - mono €1250,-
1x Solaredge omvormer - HD-Wave 3000h incl. monitoring en app. €712,50
10x Solaredge power optimizer P300 MC4 1.00m €430,-
10x Montage materiaal schuindak Solarstell €420,-
Benodigde kabels, connectoren, aansluitmateriaal €245,-
Installatie €995,-

Totaal: €4903,52 waarvan €851,02 BTW.

De vragen waarmee ik zit:
*Zal dit voldoende zijn voor mijn situatie?
*Is bovenstaande een goede set panelen?
*Ik heb voldoende ruimte op mijn dak om er misschien nog wel 20 panelen kwijt te kunnen is dat verstandig?
*Ik heb wel eens gehoord dat de omvormer of wat ook veel geluid kan maken? klopt dit?
*Weet iemand hier wellicht nog een goede partij in deze omgeving welke betrouwbaar is om een offerte aan te vragen.

Dank vast voor de hulp!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:08
10x310 is 3100Wp, waarmee je waarschijnlijk geen 3100kWh gaat opwekken. Dus het is niet "genoeg" in dat opzicht. Zou je meer panelen kwijt kunnen? Ja dus. Dan zou ik er zeker meer leggen. Vaak zijn de kosten niet lineair, dus 2x zoveel panelen betekend niet 2x zoveel kosten. Denk nu ook al na over eventuele vervolgstappen: Wil je straks electrisch gaan verwarmen/koken? Is je huis goed genoeg geisoleerd voor een warmtepomp? Ja/ dan extra panelen leggen voor het verbruik van die maatregelen.

Kwa offerte: Wil je per paneel het verbruik kunnen zien? Of heb je schaduw? dan zijn de Solaredge optimizers een handig idee. Niet? Er zijn ook genoeg systemen zonder optimizers. Scheelt vaak een klap geld.

Even ter vergelijking: Ik heb zelf oost-west, 15 panelen x 280 WP, voor totaal 4200 WP. Zonder optimizers. Kosten met alles er op en eraan was 5000 kwijt. En dat is dus met meer panelen.....

Ik zou dus nog wat extra offertes opvragen (sowieso handig) en vragen bij je huidige offerte wat het scheelt als je geen solaredge neemt.

Als solaredge maar iets duurder is, zeker de moeite waard. Maar als het 500 euro scheelt, is het de moeite vaak gewoon niet zonder schaduw.

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 24-11-2019 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
Dank voor jouw snelle reactie.

Ik ga me even verdiepen in de solaredge, vind het wel leuk als ik dan ook zie wat er per wanneer aan opbrengst binnenkomt.
Er is overigens nooit sprake van schaduw op dit dak dus volgens mij altijd 100% zon en direct op het zuiden.

Koken gebeurt elektrisch, warmptepomp zal lastiger worden, maar ben er inderdaad ook wel voor om met het ook op de toekomst wellicht wat meer te plaatsen. Zou aan de hand van dit plaatje, weet niet of dit precies op schaal is dat er wel 18 panelen zouden moeten passen.

Het dak ziet er zo uit met de door firma ingetekende panelen:
Zonnepanelen op dak

Op deze foto staat nog een ''schoorsteentje'' deze is echter allang verdwenen, dak is dus geheel vrij van obstakels.

Verder qua merk of iets hoef ik met niets rekening te houden?
Zou ze ook graag zo zwart mogelijk houden, oftewel zo onopvallend mogelijk op het dak.

[ Voor 6% gewijzigd door BekSide op 24-11-2019 23:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07 13:42
Als je je oriënteert, hoe kan je dan alle topics erover missen. :?

Move WVB >> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-07 23:10
Dak vol gooien ivm transitie all electric/uitbreiding later lastig (nieuwe omvormer nodig, weer instal. kosten, KOR maakt BTW aftrek op uitbreiding binnen 3 jaar niet mogelijk). Installateurs verkopen graag een hele kerstboom met allerlei dingen die je niet nodig hebt. Iedereen komt met SE aanzetten. Kies een installateur die een goed verhaal heeft waarom dit nodig is (of die zegt dat je dat niet nodig hebt).

Je moet gewoon zoeken naar een installateur die:
  • Uit eigen beweging jou niet probeert allerlei zaken te verkopen waar je niks aan hebt, en anders een ontzettend goed verhaal heeft om het wel te doen.
  • Jou als klant durft tegen te spreken wat hem omzet kost. Verzin dus een onzinplek om zonnepanelen neer te leggen (altijd schaduw, noord, onlogisch etc) en vraag om die plek ook vol te leggen. Zoek er een die tegen jou zegt dat dat geen goed plan is. De meeste installateurs doen gewoon wat jij vraagt vooral als hun dit extra omzet oplevert.
  • Zoek een installateur die langskomt
EUR 0.75/Wp is haalbaar inclusief montage in de randstad (geen beun).

[ Voor 41% gewijzigd door traders op 25-11-2019 06:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zoek zowiezo een installateur die weet wat hij verkoopt.
P300 op een 310 Wp paneel is niet toegestaan.

18 panelen op een 3-fase stringomvormer kan prima. Heb je 3-fase?
Sun-solar al gekeken?

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-11-2019 05:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
AUijtdehaag schreef op maandag 25 november 2019 @ 05:54:
P300 op een 310 Wp paneel is niet toegestaan.

Sun-solar al gekeken?
Heb volgens mij maar 1-fase in mijn meterkast, zal dus ook nog aangepast moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-07 22:06

FD2

@BekSide Dat platte dak is niet van jou ?

Ik mis in de meeste 'zonnepaneel-advies vragen' de motivatie waarom men zonnepanelen wil hebben.
Dat kan o.a. zijn 'geldelijk gewin', maar ook 'zoveel mogelijk CO2 vermijden', en noem nog maar een paar redenen.

Die motivatie kan een heel ander advies tot gevolg hebben.
Behalve het schuine dak zie ik ook een heel gunstig plat dak, dus mogelijkheden te over.

Daarom de vraag:
Wat wil je bereiken met je zonnepanelen, en is er eventueel budget voor meer dan jouw 'eigen verbruik' ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
FD2 schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:04:
@BekSide Dat platte dak is niet van jou ?

Ik mis in de meeste 'zonnepaneel-advies vragen' de motivatie waarom men zonnepanelen wil hebben.
Dat kan o.a. zijn 'geldelijk gewin', maar ook 'zoveel mogelijk CO2 vermijden', en noem nog maar een paar redenen.

Die motivatie kan een heel ander advies tot gevolg hebben.
Behalve het schuine dak zie ik ook een heel gunstig plat dak, dus mogelijkheden te over.

Daarom de vraag:
Wat wil je bereiken met je zonnepanelen, en is er eventueel budget voor meer dan jouw 'eigen verbruik' ?
Het platte dak is inderdaad ook van mij. Ben hier eigelijk helemaal niet over begonnen omdat het schuine dak perfect in de zon ligt, en een deel van het platte dak schaduw heeft van de woning van de buren.(dit zie je nu ook precies op de foto geloof ik)
Wel lijkt het mij niet sjiek om de panelen schuin omhoog op het platdak te zetten met een stalen constructie. Als ik het niet zie is het natuurlijk geen probleem.

Ben er heel eerlijk in dat de hoofdreden simpelweg kostenbesparing is voor mijzelf.
Budget voor meer panelen is er wel, echter moet dit dus wel rendabel zijn met nieuwer regels betreffende teruglevering?

[ Voor 6% gewijzigd door BekSide op 25-11-2019 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

Ok, helder.
Vooralsnog alleen het schuine dak dus, dat geen schaduw heeft.

Ik zie een puntje schaduw op het schuine dak. In welk jaargetijde is die foto genomen ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:08
@BekSide Wat de nieuwe regeling gaat zijn weet niemand. Enige wat je weet is dat je nu nog minimaal 3 jaar kan gebruik maken van de huidige maatregel. Dus elke maand uitstellen kan potentieel geld kosten.

Daar komt bij dat het idee is dat de panelen sowieso in ~7 jaar terug verdienen moeten zijn. Maar ook dat is politiek, en geen harde waarheid.

Je wilt dus eigenlijk zoveel mogelijk van je eigen energie opwekken. Daar heb je de komende jaren dan 100% profijt van. Daarna is het giswerk, maar het zal zeker rendabel zijn. Anders zou de politiek zichzelf enorm in de voet schieten ivm de gasloos-transitie die men wil. Je wilt niet laten zien dat duurzaam niet loont bij Zonnepanelen, want dan zal niemand gasloos willen ("straks doen ze hetzelfde als bij zonnepanelen")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
Goedemiddag!

Een kleine update met een offerte check.
Ik heb me er wat meer in verdiept en heb nu onderstaande aanbieding gekregen van ''Zonneplan''. Moet zeggen dat ze de zaakjes daar op het eerste oog wel aardig op orde hebben.

Mijn offerte:
12 Zonnepanelen van zonneplan 320WP (trini Solar of DMEGC)
omvormer zonneplan ONE
3.684 opgewekte energie, 5,5 jaar terugverdien tijd.
BTW wordt door hun terug gevraagd.
Vergeten te vragen, echter heb ik maar 1 fase in mijn meterkast, dient dit naar 3 fase gebracht te worden?

Nu ben ik niet zo gevoelig voor een gelikte site en offerte maar het zit beter in elkaar dan eerder genoemde offerte.

Hieronder nog 2tal foto's van hoe dit eruit zou zien. Wat is jullie advies, ook links van mijn cv pijpje nog panelen plaatsen waardoor er wel teveel opgewekt zal worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yRzohZWADcMhu1GUMKbM5Fwx/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Lb1NoU5F9Jx9dxFADK6C5mHK/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-07 14:34
Ik zou er meteen 18 panelen op gooien. 340 watt mono per paneel ( goedkoop verkrijgbaar van Jinko en Ja-solar ), aansluiten op 1 fasen omvormer kan prima in 2x9 op een dual tracker 4200 watt omvormer. Verlies is niet super heftig. Meeste bang voor de buck.Is al met al voor 5000 ex btw inc montage te regelen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-07 10:02
AUijtdehaag schreef op maandag 25 november 2019 @ 05:54:

Sun-solar al gekeken?
Sun solar al gebeld? Soms moeilijk te pakken te krijgen, maar zou ik echt doen. Heb ik geen spijt van.
Denk aan je budget, en gooi als het kan je dak vol...

• BekSide
DjAntoon schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:10:
[...]

Sun solar al gebeld? Soms moeilijk te pakken te krijgen, maar zou ik echt doen. Heb ik geen spijt van.
Denk aan je budget, en gooi als het kan je dak vol...
Heb verschillende partijen gesproken inmiddels, echter wel tegenstrijdige berichten nu.
Dit antwoord kreeg ik op mijn vraag om wel of niet mijn dak helemaal vol te leggen:
Wij adviseren niet meer op te wekken dan nodig. U ontvangt voor de opgewekte stroom welke u ook zelf gebruikt binnen 1 jaar de volledige vergoeding van 21 cent per kwh, voor de stroom die u opwekt en niet binnen 1 jaar gebruikt krijgt u de kale energieprijs terug, dit betreft ongeveer 6 a 7 cent per kwh.

Sun Solar zal ik ook direct even bellen! dank voor bericht.

[ Voor 3% gewijzigd door BekSide op 28-11-2019 13:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FD2

FD2

Mee eensch !
Als je het kan betalen cq financieren dan het dak volmaken.

Een overschot hoeft geen probleem te zijn. Je kan ook elektrisch stoken !

[ Voor 34% gewijzigd door FD2 op 28-11-2019 13:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:24

BlueTooth76

Let the sun shine!

BekSide schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:11:
[...]

Heb verschillende partijen gesproken inmiddels, echter wel tegenstrijdige berichten nu.
Dit antwoord kreeg ik op mijn vraag om wel of niet mijn dak helemaal vol te leggen:
Wij adviseren niet meer op te wekken dan nodig. U ontvangt voor de opgewekte stroom welke u ook zelf gebruikt binnen 1 jaar de volledige vergoeding van 21 cent per kwh, voor de stroom die u opwekt en niet binnen 1 jaar gebruikt krijgt u de kale energieprijs terug, dit betreft ongeveer 6 a 7 cent per kwh.

Sun Solar zal ik ook direct even bellen! dank voor bericht.
GreenChoice betaalt 11 cent per kWh, dus wat dat betreft is er wel wat meer te halen.

Salderen wordt (zoals het er nu voor staat) ook afgebouwd tussen 2023 en 2030 dus ga je sowieso ieder jaar iets minder voor je stroom krijgen, of je nu saldeert of terug levert.

Heb je echter 2x meer panelen liggen dan je stroomverbruik, dan zal ook tegen die tijd je stroomrekening nog rond de €0 liggen, zeker als je je directe verbruik wat kan optimaliseren (wat je dus direct uit de panelen verbruikt, bijvoorbeeld door je wasmachine als de zon schijnt).

Met het oog op afbouw heb ik vorig jaar 68 (!) panelen laten leggen. De aanschaf ben ik al vergeten maar m'n totale energierekening is werkelijk lachen (€5 per maand voorschot betalen, ruim €800 per jaar terugkrijgen).

Het belangrijkst is een set aanschaffen die qua prijs / opbrengst gunstig is. Dat geld komt vanzelf weer naar je toe.

Overigens: het installatiebedrijf wuift die 7 cent per kWh wel weg maar feitelijk is het nog steeds een veel hoger rendement dan op je bankrekening ;)

[ Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-11-2019 13:20 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-07 14:34
bij greenchoice krijg je 11 cent per kWh. 1 paneel meer kost: 120voor paneel, 20 voor montagemateriaal, 40 voor installatie, dus 180 ex. ergo, voor 55 cent per watt heb je een paneel extra in je systeem mits je de omvormer hetzelfde houdt. Je paneel doet ongeveer 1 kWh per 1watt, ergo 11 cent per watt.
Extra paneel erbij kost binnen dezelfde omvormer dus 5 jaar terugverdientijd op overproductie. Ik zeg VOL dat dak!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
Lardman schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:59:
Ik zou er meteen 18 panelen op gooien. 340 watt mono per paneel ( goedkoop verkrijgbaar van Jinko en Ja-solar ), aansluiten op 1 fasen omvormer kan prima in 2x9 op een dual tracker 4200 watt omvormer. Verlies is niet super heftig. Meeste bang voor de buck.Is al met al voor 5000 ex btw inc montage te regelen.
Dank voor jouw bericht.
Heb nu een en ander samengesteld maar zit dan met 16 panelen ook rond de €3800,- met de Jinko panelen.
Dan dient het nog geïnstalleerd te worden, Ik als totale leek op dit vlak vind het denk ik wel van waarde dat ik 1 partij inschakel die alles uit handen neemt bij mij. Wellicht wat duurder uit dat begrijp ik, maar 1 aanspreekpunt voor alles. Het dak volgooien ga ik wel degelijk onderzoeken aangezien dat hier toch wel overal terugkomt.

Heb overigens zojuist offerte aanvraag gedaan bij sun-solar. ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
BlueTooth76 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:15:
[...]

GreenChoice betaalt 11 cent per kWh, dus wat dat betreft is er wel wat meer te halen.

Salderen wordt (zoals het er nu voor staat) ook afgebouwd tussen 2023 en 2030 dus ga je sowieso ieder jaar iets minder voor je stroom krijgen, of je nu saldeert of terug levert.

Heb je echter 2x meer panelen liggen dan je stroomverbruik, dan zal ook tegen die tijd je stroomrekening nog rond de €0 liggen, zeker als je je directe verbruik wat kan optimaliseren (wat je dus direct uit de panelen verbruikt, bijvoorbeeld door je wasmachine als de zon schijnt).

Met het oog op afbouw heb ik vorig jaar 68 (!) panelen laten leggen. De aanschaf ben ik al vergeten maar m'n totale energierekening is werkelijk lachen (€5 per maand voorschot betalen, ruim €800 per jaar terugkrijgen).

Het belangrijkst is een set aanschaffen die qua prijs / opbrengst gunstig is. Dat geld komt vanzelf weer naar je toe.

Overigens: het installatiebedrijf wuift die 7 cent per kWh wel weg maar feitelijk is het nog steeds een veel hoger rendement dan op je bankrekening ;)
Ik heb ook deze offerte laten aanpassen, het lijkt alsof 20 panelen de max is op mijn schuine dak.
Foto's van dak + de cijfers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4mSHTATYrGBOYartfBNvQmIb/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2nsQO6Hae0w7YGgHMfZy4m9Q/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MfyiPPm9M9uvqmE6EeStHXhF/thumb.png

Nogmaals, dit is van de partij ''zonneplan'' heb dus meerdere offertes lopen, echter is het mij wel wat waard om alles direct uit handen te geven. Simpelweg omdat ik tot vanmorgen nog niet wist wat een omvormer was.... :X

[ Voor 13% gewijzigd door BekSide op 28-11-2019 13:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

BekSide schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:42:
[...]

Dank voor jouw bericht.
Heb nu een en ander samengesteld maar zit dan met 16 panelen ook rond de €3800,- met de Jinko panelen.
Dan dient het nog geïnstalleerd te worden, Ik als totale leek op dit vlak vind het denk ik wel van waarde dat ik 1 partij inschakel die alles uit handen neemt bij mij. Wellicht wat duurder uit dat begrijp ik, maar 1 aanspreekpunt voor alles. Het dak volgooien ga ik wel degelijk onderzoeken aangezien dat hier toch wel overal terugkomt.

Heb overigens zojuist offerte aanvraag gedaan bij sun-solar. ben benieuwd.
We kunnen uiteraard niet zien wat je budget is maar als je spaarrekening over de kanten klotst en je rendement 0,0 is dan zijn zonnepanelen een mooie manier om:

- wat rendement te maken
- daarmee je energierekening te verlagen
- iets voor het milieu te doen
- wat VRH mis te lopen

En dan is "dak" vol een prima oplossing.

Daarnaast wordt je huis misschien nog gasloos, ga je elektrisch verwarmen, koken, autorijden, fietsen, of wat dan ook.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FD2

FD2

BekSide schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:51:
`....

Het dak ziet er zo uit met de door firma ingetekende panelen:
[Afbeelding: Zonnepanelen op dak]

Op deze foto staat nog een ''schoorsteentje'' deze is echter allang verdwenen, dak is dus geheel vrij van obstakels.
.....
Ik zie al jouw offertes nog rekening houden met een schoorsteentje.
Zorg wel dat duidelijk is dat het schoorsteentje er niet meer staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
BlueTooth76 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:53:
[...]

We kunnen uiteraard niet zien wat je budget is maar als je spaarrekening over de kanten klotst en je rendement 0,0 is dan zijn zonnepanelen een mooie manier om:

- wat rendement te maken
- daarmee je energierekening te verlagen
- iets voor het milieu te doen
- wat VRH mis te lopen

En dan is "dak" vol een prima oplossing.

Daarnaast wordt je huis misschien nog gasloos, ga je elektrisch verwarmen, koken, autorijden, fietsen, of wat dan ook.
Klopt budget technisch is het dit of nog voor het eind van het jaar aflossen op huis... mijn rente bedraag 2,8% dus dat levert eigenlijk nagenoeg niks op.... dus dak vol is wel een reële optie.
FD2 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:58:
[...]

Ik zie al jouw offertes nog rekening houden met een schoorsteentje.
Zorg wel dat duidelijk is dat het schoorsteentje er niet meer staat.
Klopt wat je zegt, bij eerste plaatje dacht ik dat het om mijn schoorsteen ging die ik na verbouwing 4 jaar geleden heb weggehaald.... echter is dit het cv pijpje, die moet dus nog wel blijven zitten en zit er nu ook. Dus tekening klopt! heb dit toen op de foto slecht bekeken. Dank voor oplettendheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-07 10:02
BekSide schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:01:
[...]

Klopt budget technisch is het dit of nog voor het eind van het jaar aflossen op huis... mijn rente bedraag 2,8% dus dat levert eigenlijk nagenoeg niks op.... dus dak vol is wel een reële optie.
Volgend jaar kun je extra aflossen omdat je maandlasten lager zijn geworden. ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik vind de prijzen van zonneplan nou niet echt geweldig mooi, voor wat je krijgt.

Passen er geen 2x1 mtr panelen?
https://www.sun-solar.nl/...nelen-12bb-e197-sunsolar/
https://www.solar-bouwmarkt.nl/370-wp-full-black.html

Of informeer eens bij zonnekompas Utrecht
https://www.marktplaats.n...ack-98-euro-excl-btw.html

En dan gewoon een "premium" 3-fase SMA omvormer met vele uitleesmogelijkheden.
(sidenote: moet je wel 3-fase voor in huis hebben)

Kijk eerst eens rustig rond op:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
https://www.sun-solar.nl/
https://www.solar-outlet.nl/

Het weer is toch om te huilen nu. Je hebt nog 4 maanden de tijd om iets uit te zoeken.

Dat onderste pijpje kan misschien vervangen worden?
https://www.groene-energi...ventilatie-afvoeren/p-1a/
Riool of ventilatie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hZzdzrk3EbFFew4beX6cSutn/thumb.jpg

En als je van de cv pijp af moet:
https://www.immotecshop24...W-CZ-TAW1-Interface-Paket -1700 subsidie
https://www.esanico.be/nl...-v4-warmtepompboiler.html -1250 euro subsidie

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-11-2019 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BekSide
Zo weer even een update van mijn kant.

Tot nu toe een persoon over de vloer gehad en goed de tijd genomen en ook offerte uitgebracht. Echter is het toch allemaal wel erg onduidelijk en spreken veel aanbieders elkaar toch wel tegen.

Wel of geen Solaredge:
Sommige aanbieders zweren bij Solaredge andere zeggen ''geen schaduw is geen solaredge''.

Wel of niet meer opwekken dan je verbruikt
Dit is koffiedik kijken want niemand weet wat het over een aantal jaar gaat worden met het tarief dat terug geleverd wordt? ik neig dus naar gehele dak gebruiken.

Dien ik de overstap te maken naar een 3-fase aansluiting?

De volgende offertes heb ik ontvangen:

Offerte 1:
20 x Zonnepanelen van Zonneplan 320 Wp
1x omvormer zonneplan One
6.180 kWh opgewekte energie
€7311,99 incl./ €6182,97 ex.

Offerte 2:
22 x Yingli Solar 340Wp full black zonnepanelen
2x Growatt 3600MTL-S omvormer
6700kWh opgewekte energie
€7123,11 incl./ €5.886,92 ex.

Offerte 3:
20x Q Cells Q peak Duo BLK-G5 315
1x Growatt 6000 TL3-S
5895 kWh opgeekte energie
€8045,65 incl./ €6649,30 ex.

Dien ik met bovenstaande panelen nog rekening te houden met een kwaliteitsverschil?
Online kan ik hier natuurlijk heel weinig over vinden.... Chinese panelen worden door de een weer verwezen naar de prullenbak, de ander zegt geen verschil. Zo ook betreft garanties?
Ben wel van plan zeer snel de knoop door te hakken, en ze ook daadwerkelijk opdracht te geven om te leggen.

@AUijtdehaag Dank voor jouw nuttige bijdrage. Ga me ook zeker verdiepen in de Warmte-pomp, alleen twijfel ik of dit direct als vervanger van mijn ketel kan functioneren?

Dank voor jullie eventuele check/opmerkingen!

[ Voor 8% gewijzigd door BekSide op 07-12-2019 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Offerte 1 niet.
https://www.zonneplan.nl/one
Als zonneplan over de kop gaat, wie handelt dan de garantie vd omvormer af? (eigen merk)
Edit: het zou om de 3-fase one omvormer gaan neem ik aan? De 1-fase is veel te klein bemeten in ieder geval.

Offerte 2: Voor 2 van die omvormers met totaal vermogen van 7200 watt, heb je 3-fase voor nodig.
Kun je dan niet net zo goed 1x 3-fase omvormer ophangen? (maar het kan ook hoor, ik heb zelf ook 3x 1-fase sma's hangen)
Wat zijn de afmetingen van die panelen? 2x1 mtr?

Offerte 3, zou kunnen.
Maar veel te duur, voor wat je krijgt.
Je zou minimaal een SMA verwachten voor die prijs.
Ook makkelijk zelf uit te lezen: (mbv een pi of odroid)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hUfugHiXfoY9qjf5tbgFAt2R/thumb.jpg

Informeer eens bij Patrick van Zonnekompas utrecht of sun-solar? (of had je dat al gedaan?)

Met 20 panelen is het wel verstandig om naar 3-fase te gaan, vanwege het vermogen wat je terug gaat leveren. Dat betekend ook een nieuwe groepenkast, vaak. En omzetting van 1-fase naar 3, door de netbeheerder. Die zal dat pas doen, als er een nieuwe groepenkast hangt (of in ieder geval een 3-fase hoofdschakelaar)

Of een warmtepomp iets voor je is, is afhankelijk van wat je in huis hebt liggen/hangen. Met andere woorden, hoe ziet het afgifte systeem eruit?

En het belangrijkste advies:
Haastige spoed is zelden goed.
Wintertijd = opbrengst = ruk

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-12-2019 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:27:
Offerte 1 niet.
Als zonneplan over de kop gaat, wie handelt dan de garantie vd omvormer af? (eigen merk)
Edit: het zou om de 3-fase one omvormer gaan neem ik aan? De 1-fase is veel te klein bemeten in ieder geval.

Offerte 2: Voor 2 van die omvormers met totaal vermogen van 7200 watt, heb je 3-fase voor nodig.
Kun je dan niet net zo goed 1x 3-fase omvormer ophangen? (maar het kan ook hoor, ik heb zelf ook 3x 1-fase sma's hangen)

Offerte 3, zou kunnen.
Maar veel te duur, voor wat je krijgt.
Je zou minimaal een SMA verwachten voor die prijs.
Ook makkelijk zelf uit te lezen: (mbv een pi of odroid)
[Afbeelding]

Informeer eens bij Patrick van Zonnekompas utrecht of sun-solar? (of had je dat al gedaan?)

Met 20 panelen is het wel verstandig om naar 3-fase te gaan, vanwege het vermogen wat je terug gaat leveren. Dat betekend ook een nieuwe groepenkast, vaak. En omzetting van 1-fase naar 3, door de netbeheerder. Die zal dat pas doen, als er een nieuwe groepenkast hangt (of in ieder geval een 3-fase hoofdschakelaar)

Of een warmtepomp iets voor je is, is afhankelijk van wat je in huis hebt liggen/hangen. Met andere woorden, hoe ziet het afgifte systeem eruit?

En het belangrijkste advies:
Haastige spoed is zelden goed.
Wintertijd = opbrengst = ruk
Dat betreft offerte 1 en omvormer van Zonneplan. Is inderdaad een goede betreft de garantie. heb geen idee welk merk de omvormer is enz. Zij gaven aan dat de omvormer softwarematig aan te passen was voor het vermogen....

betreft offerte 2, deze is inderdaad afkomstig op aanraden van jou (@AUijtdehaag ) van Sun-Solar. Deze is ook bij mij in de buurt. de keuze voor 2 omvormers durf ik niet te zeggen, heb nu 1 fase hiervan is sun-solar ook op de hoogte.

offerte 3, uitgebreid besproken maar inderdaad wel prijzig.

Zit er naar jouw mening nog verschil tussen Chinese panelen als de ''Yingla'' en een Duitse als de ''Q-Cell''?

Klopt inderdaad dat de opbrengst in deze maanden natuurlijk laag is, maar als ze er liggen dan liggen ze er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
[b]
Ik heb nu een oude ketel van een jaar of 12 oud. HR ketel wel. Alles verwarmd met gas, slechts deels vloerverwarming op de begane verdieping.
En dus gewone radiatoren.

Huis is uit 1995, 2015 verbouwd, en alles naar HR +++ Glas. Spouwmuren echter niet geïsoleerd enz. heb hier ook niet direct behoefte aan.

Als er een goede mogelijkheid is om mijn huidige ketel te vervangen voor iets dat elektrisch gestookt kan via mijn zonnepanelen zou dat natuurlijk goud zijn. aangezien met bovenstaande offertes dubbel zoveel zal opwekken als dat ik verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Om even terug te komen op offerte 2 met de yingli 340
(Op hun website staat 310 en 370 Wp, dus dit zijn weer nieuwere dan?)

7280 Wp voor €5.886,92 ex. = 0,80 ct per Wp is natuurlijk dikke prima.
Maar ik zie niet hoe je 7200 watt kan/mag terugleveren op 1-fase aansluiting.
De regels zijn volgens mij max 5750 watt per fase (maar dan moet ik verder gaan zoeken naar een link)

Yingli is chinees.
Qcells is zuid koreaans Wikipedia: Hanwha Q Cells en zijn onlangs negatief in het nieuws gekomen, omdat ze ook clusterbommen fabrikant zijn.
Of het een beter is dan de ander? Geen idee.

Wil je zeker zijn van kwaliteit, kies je LG of Sunpower of Panasonic.
Die leveren ook 25 jaar produktgarantie mee. Maar ook daar hangt een steviger prijskaartje aan.
Dat gezegd hebbende: Ik heb mijn panelen na 5 jaar al vervangen, omdat ik wat nieuws wilde met meer Wp. Toevallig wel voor panasonics hit kuro. Dit paste ook beter op mijn dak qua afmetingen. (check my sig)

Voor de warmtepomp mogelijkheden, kun je beter even een nieuw topic aanmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-12-2019 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 19:48:
Om even terug te komen op offerte 2 met de yingli 340
(Op hun website staat 310 en 370 Wp, dus dit zijn weer nieuwere dan?)
Klopt, ik geloof dat deze ook pas vanaf januari beschikbaar zouden komen.
7280 Wp voor €5.886,92 ex. = 0,80 ct per Wp is natuurlijk dikke prima.
Maar ik zie niet hoe je 7200 watt kan/mag terugleveren op 1-fase aansluiting.
De regels zijn volgens mij max 5750 watt per fase (maar dan moet ik verder gaan zoeken naar een link)
Hier heb ik dus geen idee van, heb een foto van mijn meterkast doorgestuurd. Ga er dus vanuit dat dit zou moeten lukken. Natuurlijk zal ik nooit 7200 watt terugleveren aangezien ik ook een 3500 zelf verbruik? wellicht zit het hem daar dan in?
Yingli is chinees.
Qcells is zuid koreaans Wikipedia: Hanwha Q Cells en zijn onlangs negatief in het nieuws gekomen, omdat ze ook clusterbommen fabrikant zijn.
Of het een beter is dan de ander? Geen idee.
Tja ik kan hier dus helemaal niet over oordelen. en of ik over 15 jaar nog in dit huis zal wonen wie zal het zeggen, dat dit dus zoiezo niet uit zal maken.

Wil je zeker zijn van kwaliteit, kies je LG of Sunpower of Panasonic.
Die leveren ook 25 jaar produktgarantie mee. Maar ook daar hangt een steviger prijskaartje aan.
Dat gezegd hebbende: Ik heb mijn panelen na 5 jaar al vervangen, omdat ik wat nieuws wilde met meer Wp. Toevallig wel voor panasonics hit kuro. Dit paste ook beter op mijn dak qua afmetingen. (check my sig)

Voor de warmtepomp mogelijkheden, kun je beter even een nieuw topic aanmaken.
[/quote]

Dank weer voor jouw expertise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
[b]AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:27:
Afmeting van het paneel is:
1622 X 1068

Hier een afbeelding van info betreft paneel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xcYHAC0XTba96FWoQclQrkCt/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/osRnRGpgLOsO8IW3l9qWrTsT/thumb.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je hebt jaar"verbruik" en direkt "verbruik" (of hoe je het ook wilt noemen).

Het jaar verbruik (zegt het al, is een tijds aanduiding) is uitgedrukt in kWh (kilowattuur)
Jouw jaarverbruik is dan 3500 kWh.

Maar je direkt verbruik (is wat je direkt/momenteel verbruikt) is uitgedrukt in Watt.
Dus wat je nu (zonder panelen) direkt uit het net trekt.
Dat kan 100 watt zijn (als alles in ruste is, sluipverbruik), maar kan ook 2000 watt zijn. (als je de oven aanzet)

Theoretisch, zal je hoofdzekering van 35 ampere niet springen als je 7200 watt verbruikt. Dat is 35 A * 230 V = 8050 watt
En daarbij kan de hoofdzekering nog enige tijd overbelast worden voordat deze echt springt.

Maar nu komt het: Ga je 7200 watt terugleveren, dan kan er 7200 watt + 8050 watt, verbruikt worden.
Dan heb je smeltende bedrading in de groepenkast en er schakelt niks af. Met grote gevolgen (huis afgefikt)
Vandaar die regeltjes.....

Dus informeer eerst weer even, bij sun-solar hoe ze dat zien.
2x 3600 watt omvormers op een 1x 35A (kan ook 1x 25A zijn) hoofdzekering.

Dus nu komt, wellicht de lastige vraag, wil je naar 3-fase?
Zo nee. dan heb je aan zoveel panelen niets. Dan max 16 panelen (16x 340 Wp) ofzo, zodat een 5000 watt omvormer gebruikt kan worden.
Je kan daar 20 panelen op aansluiten, maar dat betekend aftoppen op het beste moment.
3-fase omvormer is dan beter, omdat je de "last" verdeeld over 3 fasen ipv 1 fase.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-12-2019 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
[quote]AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 20:19:
Je hebt jaar"verbruik" en direkt "verbruik" (of hoe je het ook wilt noemen).

Het jaar verbruik (zegt het al, is een tijds aanduiding) is uitgedrukt in kWh (kilowattuur)
Jouw jaarverbruik is dan 3500 kWh.

Maar je direkt verbruik (is wat je direkt/momenteel verbruikt) is uitgedrukt in Watt.
Dus wat je nu (zonder panelen) direkt uit het net trekt.
Dat kan 100 watt zijn (als alles in ruste is, sluipverbruik), maar kan ook 2000 watt zijn. (als je de oven aanzet)

Theoretisch, zal je hoofdzekering niet springen als je 7200 watt verbruikt. Dat is 35 A * 230 V = 8050 watt
En daarbij kan de hoofdzekering nog enige tijd overbelast worden voordat deze echt springt.

Maar nu komt het: Ga je 7200 watt terugleveren, dan kan er 7200 watt + 8050 watt, verbruikt worden.
Dan heb je smeltende bedrading in de groepenkast en er schakelt niks af. Met grote gevolgen (huis afgefikt)
Dus informeer eerst weer even, bij sun-solar hoe ze dat zien.
2x 3600 watt omvormers op een 1x 35A (kan ook 1x 25A zijn) hoofdzekering.
Dit zal ik zeker doen.
Dus nu komt, wellicht de lastige vraag, wil je naar 3-fase?
Zo nee. dan heb je aan zoveel panelen niets. Dan max 16 panelen (16x 340 Wp) ofzo, zodat een 5000 watt omvormer gebruikt kan worden.
Je kan daar 20 panelen op aansluiten, maar dat betekend aftoppen op het beste moment.
3-fase omvormer is dan beter, omdat je de "last" verdeeld over 3 fasen ipv 1 fase.
Volgens wat ik tot nu toe heb gezien is het vrij eenvoudig naar 3 fase te gaan in mijn geval, slechts een bezoekje van de netbeheerder en €325,- overmaken. dat is dus wel een goed idee verwacht ik. zeker met het ook op toekomst.

• BekSide
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:27:
Offerte 1 niet.
Recentelijk nog contact gehad met Zonneplan, het gaat toch echt over de 1-fase omvormer, deze is wel te gebruiken mocht ik naar 3 fases overgaan.

Ik zelf ben een totale leek wat dat betreft, maar heb echt 3x gevraagd of de 20 panelen zoals uit offerte gegeven op 1 fase prima werkt bij mij en dit is geen enkel probleem naar hun zeggen..

Zou ik mogen vragen waarom je verwacht dat deze te klein bemeten zou zijn?

Anders zou ik naar een 3 fase aansluiting moeten (3x35a) dat gaat mij los van de aansluitkosten van enexis ook nog €60,- per maand meer kosten.
3x25A is een eenmalig bedrag, daarna geen maandelijkse verhoging van de kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door BekSide op 12-12-2019 13:58 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
De 1-fase omvormer "one" levert maximaal 4400 watt volgens hun gegevens.
En je gaat daar 20 panelen van 320 Wp op aansluiten. Dat is 6400 Wp.
Ze zeggen zelf al:
Op deze omvormer kunnen tussen de 6 en 18 panelen aangesloten worden.
https://www.zonneplan.nl/...rs/zonneplan-one-omvormer

Dus spreken ze zichzelf tegen?
Ik kan het voor je invoeren in sunnydesignweb. Maar ik kan je nu al verklappen, dat dat stevig gaat aftoppen op de beste dagen. Als je daarmee tevreden bent prima. Maar ik zou een andere oplossing zoeken. (lees: leverancier)

3x 25A is even duur als 1x 35A.
Je mag op 3x 25A, 3x 5000 watt terugleveren, dat is een omvormer van 15 kW. (=15000 watt)
Je dak is te klein...

Edit: voor dat geld, verwacht ik de 3-fase "one" van 6600 watt.
Het is echt veel te duur voor wat je krijgt.

Heb je een fototje van je groepenkast incl de hoofdmeter?

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-12-2019 16:05 ]

• BekSide
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:46:
De 1-fase omvormer "one" levert maximaal 4400 watt volgens hun gegevens.
En je gaat daar 20 panelen van 320 Wp op aansluiten. Dat is 6400 Wp.
Ze zeggen zelf al:

[...]

https://www.zonneplan.nl/...rs/zonneplan-one-omvormer

Dus spreken ze zichzelf tegen?
Ik kan het voor je invoeren in sunnydesignweb. Maar ik kan je nu al verklappen, dat dat stevig gaat aftoppen op de beste dagen. Als je daarmee tevreden bent prima. Maar ik zou een andere oplossing zoeken. (lees: leverancier)

3x 25A is even duur als 1x 35A.
Je mag op 3x 25A, 3x 5000 watt terugleveren, dat is een omvormer van 15 kW. (=15000 watt)
Je dak is te klein...

Edit: voor dat geld, verwacht ik de 3-fase "one" van 6600 watt.
Het is echt veel te duur voor wat je krijgt.

Heb je een fototje van je groepenkast incl de hoofdmeter?
Jazeker, foto hierbij toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yLDaiqvpktyzKgfDiyRTh06d/thumb.jpg

Heb vraag bij mijn elektricien open staan of ik een nieuwe meterkast nodig heb voor de aansluiting van 3x25A

Er wordt gesteld dat Zonneplan 2 verschillende versies heeft van de Zonneplan One omvormer, en dat de 1x25A idd tot maximaal 16 panelen aan kan, en de 1x35A de 20 aankan.

Nogmaals mijn dank voor jouw expertise, ben er erg blij mee want het is echt van alle kanten verschillende informatie en twijfel dus ook wel over de betrouwbaarheid van die info....

En uiteraard vind ik het geen optie dat er stroom verloren gaat vanwege de omvormer of fase in de meterkast, dan maar eenmalig overschakelen naar 3 fase, of minder panelen als je het mij vraagt.

[ Voor 5% gewijzigd door BekSide op 12-12-2019 16:42 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb meteen een dubbele genomen (zelf gedaan)
https://www.groepenkastco...-groepen-3-fase-kookgroep
zie ook AUijtdehaag in "Oriënteren op zonnepanelen en vernieuwing meterkast"

Je hoeft niet persee naar 3-fase uiteraard.
Maar met 20 panelen is het wel verstandig. (en ook de Vmpp komt erg mooi uit met 20 panelen)
Geeft ook wat minder AC verliezen. (maar dat is ook maar klein)

Grootste 1-fase omvormer is 5000 Watt.
(eigenlijk is er ook een 6000 watt)
Betekent wel 3x 4mm2 van meterkast naar de omvormer aanleggen.

(en bij 3-fase, 5x 2,5 mm2)

Maar ook de 2x 1-fase omvormer, van sun solar, kan nog steeds, met 3-fase in huis.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-12-2019 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
In het plaatje van Sun-Solar zal het inderdaad om 22 panelen van 340WP gaan. 7.480WP totaal dus.
Ik heb een 1x35a aansluiting, dit wil dus zeggen als ik het goed begrijp dat er maximaal 35*230v = 8050watt kan gebruiken.

Wat jij hierboven schetst is dat ik in theorie dus de 7480 watt welke mijn panelen opwekken direct kan verbruiken als ook nog extra uit het net kan trekken. waardoor ik ver over de max heen ga en er geen beveiliging opzit waardoor het niet goed zal gaan in de meterkast.

Ik heb in mijn keuken ook 3 ovens (staan nooit tegelijk aan)/quooker/inductie kookplaat.

Het is echter eigelijk toch nooit dat er en 7480 watt opgewekt wordt door mijn panelen en ook nog zoveel verbruik daarbovenop? of mis ik nu iets in de theorie :9

Zit nu alsnog toch wel in mijn maag met die 1 of 3 fase aangezien het een compleet nieuwe meterkast zal betekenen voor mij en dus toch alsnog een flinke extra kostenpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Nieuwe meterkast niet hoor, alleen andere hoofdschakelaar, beltrafo er uit en extern plus de aansluitingen van de aardlekschakelaars iets anders aansluiten.
Je hebt namelijk al 3 aardlekschakelaars met ieder 0-4 groepen zo te zien.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
Rol-Co schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 07:59:
Nieuwe meterkast niet hoor, alleen andere hoofdschakelaar, beltrafo er uit en extern plus de aansluitingen van de aardlekschakelaars iets anders aansluiten.
Je hebt namelijk al 3 aardlekschakelaars met ieder 0-4 groepen zo te zien.
Dank voor jouw toevoeging!

Het plan nu zou zijn:

Op een 1 x 35A mag je 8000W op aansluiten dus 22 panelen op 2 omvormers van 3600W gaat prima. Deze omvormers worden op 16A afgezekerd. Mocht je toch ooit naar 3-fase overstappen dan ben je heel flexibel want dan sluit je elke omvormer op 1 fase aan van 25A.
@AUijtdehaag Mag ik nog even om jouw expertise vragen, klopt bovenstaande waardoor er geen gevaar is op schade in meterkast/brand?

Dit is prima gezien de overstap naar 3-fase dan alsnog ook mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BekSide schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:18:
[...]

Dank voor jouw toevoeging!

Het plan nu zou zijn:

Op een 1 x 35A mag je 8000W op aansluiten dus 22 panelen op 2 omvormers van 3600W gaat prima. Deze omvormers worden op 16A afgezekerd. Mocht je toch ooit naar 3-fase overstappen dan ben je heel flexibel want dan sluit je elke omvormer op 1 fase aan van 25A.
@AUijtdehaag Mag ik nog even om jouw expertise vragen, klopt bovenstaande waardoor er geen gevaar is op schade in meterkast/brand?

Dit is prima gezien de overstap naar 3-fase dan alsnog ook mogelijk is.
Ja klopt, zowel @AUijtdehaag en ik hebben 3 fase met elke fase een omvormer, 25A net en 16A omvormer is 41A dus geen gevaar voor bekabeling en/of aardlekschakelaars.
Nu op enkel fase is dat gevaar er nig wel als je beide omvormers over 1 aardlek zet.
Eigenlijk gelijk appart maken, pv eigen groepen en aardlek of alamat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
Rol-Co schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:30:
[...]

Ja klopt, zowel @AUijtdehaag en ik hebben 3 fase met elke fase een omvormer, 25A net en 16A omvormer is 41A dus geen gevaar voor bekabeling en/of aardlekschakelaars.
Nu op enkel fase is dat gevaar er nig wel als je beide omvormers over 1 aardlek zet.
Eigenlijk gelijk appart maken, pv eigen groepen en aardlek of alamat.
Degene die het zou gaan aanleggen is ook Electricien, daar zal ik het nog aan voorleggen op moment dat het geïnstalleerd wordt.
Aangezien de overstap naar 3x25A altijd nog kan denk ik dat ik dit maar aan ga zonder de overstap naar 3 fase eerst te maken.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
A: Dak maximaal vol. 22-26 panelen. B: partij van 2e offerte, niet duurder. C: Met 2x 16A omvormers ben je idd flexibel. D: Voor alle zekerheid kan je 6 of 10mm2 in je groepenkast (laten) monteren. Dan is dat niet de reden waarom het fout zou kunnen gaan. (toch al beetje gezocht.) E: Warmtepomp! Solarfreezer?
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 , daar staan eigenlijk alle antwoorden.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) , kan helpen om je financiële opbrengst te optimaliseren.

@AUijtdehaag De netbeheerder heeft liever geen 1fase teruglevering >5kVA, ivm theoretische onbalans.
Bij 3fase mag je tot de zekering waarde terugleveren, indien gelijk over de fases verdeeld.
3x 25A x 230V = 17kVA. Bij 250V zelfs ruim 18kVA.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@onetime
Met een power factor (cosinus phi) van 1, beter is 17kW zeggen, bij 0,85 is het namelijk al 20kVA.
Ook hebben we het over omvormer vermogen, paneelvermogen kan dan ook vele malen meer zijn. (20%)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb eens een sterk verkleurde zekeringautmaat gehad van 20A van ABB, toen ik nog op 1-fase zat met een 5000 watt omvormer.
En dat lag niet aan een slechte connectie. Verkleuring was ook op de achterkant dus niet te zien.

Ik snap niet, dat je met 22 panelen van 340 Wp en drie ovens/quooker/inductiekookplaat op 1-fase wilt blijven. Men vergeet nogal eens dat PV langdurig stroom levert en dit een behoorlijke belasting geeft op alle stroomvoerende componenten zoals bedrading en automaten.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-12-2019 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Rol-Co ik denk dat het toch echt kVa's zijn, je bent stroom en spanning beperkt...

@BekSide Wel een goed idee je groepenkast (vast) uit te breiden. Vast een 3fase hoofdschakelaar.
En neem als het kan 4mm2 naar je omvormers. En koelruimte om je solargroep automaten heen.
Of neem er smeltzekeringen voor. Die zijn er ook voor din-rail...

@AUijtdehaag Als je en ferraris meter wilt houden moet je wel. Sta ik helemaal achter.
Je terechte opmerking over continu belasting sta ik helemaal achter. Vandaar mijn advies voor dikkere bedrading in de openingspost van het Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 topic.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
@onetime @AUijtdehaag @Rol-Co

Nogmaals even een bedankje, van veel zaken had ik helemaal geen idee en nu wel, van sommige zaken nog steeds niet maargoed.

- Gisteren heb ik de 3x25a aansluiting aangevraagd via ''mijnaansluiting.nl'' Helaas was de eerste mogelijkheid. week 9 2020..... dat is dus ergens eind februari pas.
- Offerte aangevraagd bij de installateur welke mijn meterkast 3 jaar geleden vernieuwd heeft, hij gaf aan dat ik nodig heb:
1 hoofdschakelaar 3-polit+N 40A Gewiss
1 aardlekautomaat 3-polig+N 0,03A Gewiss 95167
wat montage materialen.

Totaal incl. werkkosten: €393,10..... vond dat wat prijzig overkomen maar goed.....

Plan nu is dus akkoord te geven aan offerte, uit te gaan van plaatsing van panelen op 2 omvormers fase 1 tijdelijk tot bovenstaande verzwaring is doorgevoerd door netbeheerder, en dan de omvormers overzetten naar de aparte fases.

2 vraagjes nog:

* is het beter te wachten tot de verzwaring doorgevoerd is en dan direct 1 omvormer te pakken voor 3 fase?
* klopt het dat wanneer de panelen op een bepaalde fase zitten, maar daar geen apparatuur van het huis op zit deze stroom altijd direct teruggeleverd zal ipv. gebruikt wordt door mijn huis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ja die stroom wordt meteen terug geleverd. Maar je meter saldeert over de fases. Tenzij foute batch.
1fase of 3fase omvormer heeft allebei bepaalde voordelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
onetime schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 22:40:
Ja die stroom wordt meteen terug geleverd. Maar je meter saldeert over de fases. Tenzij foute batch.
1fase of 3fase omvormer heeft allebei bepaalde voordelen...
Ok, dat klopt dan dus. Wanneer de salderingsregeling eraf gaat in 2023 moet dat dus sowieso weer aangepast worden, en dien ik mijn apparatuur dus goed te verdelen over de 3 fases.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BekSide schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 22:34:
@onetime @AUijtdehaag @Rol-Co

Nogmaals even een bedankje, van veel zaken had ik helemaal geen idee en nu wel, van sommige zaken nog steeds niet maargoed.

- Gisteren heb ik de 3x25a aansluiting aangevraagd via ''mijnaansluiting.nl'' Helaas was de eerste mogelijkheid. week 9 2020..... dat is dus ergens eind februari pas.
- Offerte aangevraagd bij de installateur welke mijn meterkast 3 jaar geleden vernieuwd heeft, hij gaf aan dat ik nodig heb:
1 hoofdschakelaar 3-polit+N 40A Gewiss
1 aardlekautomaat 3-polig+N 0,03A Gewiss 95167
wat montage materialen.

Totaal incl. werkkosten: €393,10..... vond dat wat prijzig overkomen maar goed.....
Valt wel mee, een aardlekautomaat 3 fase is 100,- , hoofdschakelaar 50, rest is montage.
Maar de vraag is wat je met die aardlekautomaat gaat doen? Die is voor een krachtgroep/3 fase omvormer.
Edit: oh voor je kookplaat zeker?
Plan nu is dus akkoord te geven aan offerte, uit te gaan van plaatsing van panelen op 2 omvormers fase 1 tijdelijk tot bovenstaande verzwaring is doorgevoerd door netbeheerder, en dan de omvormers overzetten naar de aparte fases.
Dat kan, het is toch winter
2 vraagjes nog:

* is het beter te wachten tot de verzwaring doorgevoerd is en dan direct 1 omvormer te pakken voor 3 fase?
* klopt het dat wanneer de panelen op een bepaalde fase zitten, maar daar geen apparatuur van het huis op zit deze stroom altijd direct teruggeleverd zal ipv. gebruikt wordt door mijn huis?
3 fase is mooi kwa omvormer maar met 2 omvormers heb je apparte logging en spreid je uitval, ik zou 2 enkel fase doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BekSide schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 22:41:
[...]

Ok, dat klopt dan dus. Wanneer de salderingsregeling eraf gaat in 2023 moet dat dus sowieso weer aangepast worden, en dien ik mijn apparatuur dus goed te verdelen over de 3 fases.
Dat altijd maar is meer op vermogen, de meter saldeert dus geen opwek op fase 3 maar wel verbruik saldeert hij met fase 1 en 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 22:44:
[...] Dat altijd maar is meer op vermogen, de meter saldeert dus geen opwek op fase 3 maar wel verbruik saldeert hij met fase 1 en 2.
Dit snap ik niet, ...
BekSide schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 22:41:
[...] Ok, dat klopt dan dus. Wanneer de salderingsregeling eraf gaat in 2023 moet dat dus sowieso weer aangepast worden, en dien ik mijn apparatuur dus goed te verdelen over de 3 fases.
De saldering over de fases door de meter zou moeten blijven, maar gelijke belasting / invoeding is wel vriendelijk voor het net. De meter zou eerst het momentane saldo van afname en invoeding moeten bepalen, voordat hij kan bepalen welke teller hij gaat ophogen. Ze mogen niet tegelijk oplopen omdat 1 fase afname heeft en een andere invoeding.
De saldering die mogelijk gaat veranderen is de administratieve saldering van deze 2 tellers bij de afrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Als je 2 omvormers hebt, (of 3 zoals ik )en je hebt bijv:

Fase 1 2000W opwek van de panelen en 200W verbruik
Fase 2 1000W opwek van de panelen en 1500W verbruik
Fase 3 800W verbruik en geen pv

Dan loopt de teller van terugleveren met 500W en meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59
onetime schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:16:
[...]

De saldering over de fases door de meter zou moeten blijven,
Ligt daar een concrete toezegging voor, ergens?

Ik ben er wat wantrouwend over. Want de energiemaatschappijen gaan daar wel belang bij krijgen namelijk.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Glenfiddich schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:28:
[...] Ligt daar een concrete toezegging voor, ergens?

Ik ben er wat wantrouwend over. Want de energiemaatschappijen gaan daar wel belang bij krijgen namelijk.
Dat is momenteel onderdeel van de eisen aan de "slimme"meters.
Een batch die dat niet deed heeft een over-the-air sofware update gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
Goedenavond,

Zojuist heb ik akkoord gegeven op de offerte.

22 Yingli solar 340WP full black
Growatt 7000TL3-S omvormer

De deal gemaakt dat zij ook mijn meterkast aanpassen naar 3x25a.

Netbeheerder komt half januari de aansluiting wisselen van 1x35a naar 3x25a.

Totaal prijs:
€7.200,- incl. Btw
€5.950,41 Ex Btw.

Verzwaren aansluiting naar 3x25a : €253,05

Nu nog even uitzoeken of ik de omvormer in garage of zolder ga hangen..... dit aangezien ik liever geen kabels door mijn woning heb of door mijn buitenmuur naar binnen.
Idee nu is omvormer garage, kabel langs goot naar beneden, dakdoorvoer naar garage, via de kruipruimte van garage naar meterkast.

Tot dusver dank voor jullie suggesties en zeer waardevolle info!
Verwachting is dus in februari alles compleet.

[ Voor 7% gewijzigd door BekSide op 17-12-2019 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Gefeliciteerd! Bij mij komt een slimme meter er niet in. Neem jij een domme nieuwe meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
onetime schreef op woensdag 18 december 2019 @ 00:00:
Gefeliciteerd! Bij mij komt een slimme meter er niet in. Neem jij een domme nieuwe meter?

[...]
Ik heb inderdaad aangegeven geen slimme meter te willen! Was al benieuwd wat dit gaat worden voor meter. Heb dit bij opmerkingen nogmaals gevraagd bij de aanvraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zelfde meter maar dan met uitgeschakelde communicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan gewoon een slimme nemen die administratief uit staat.
Die kan je dan zelf uitlezen.
In de toekomst is het interessant die info te gebruiken voor het batterij management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Administratief uit communiceert nog steeds. Inpakken in kooi van Faraday zou kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@onetime ik heb ze er nog niet op kunnen betrappen.
De geschatte meterstanden door hun aan het begin van het jaar, zijn nog steeds “geschat” en niet exact.
Maar weer terug naar het onderwerp van dit topic svp...

@BekSide zorg je dat de netbeheerder een 3-fase hoofdschakelaar in je groepenkast heeft om zijn draden aan te sluiten? Anders is die ook zo weer vertrokken zonder iets te (hoeven) doen.

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-12-2019 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
@BekSide zorg je dat de netbeheerder een 3-fase hoofdschakelaar in je groepenkast heeft om zijn draden aan te sluiten? Anders is die ook zo weer vertrokken zonder iets te (hoeven) doen.
Klopt, installateur van de panelen komt eerst langs om de meterkast aan te passen. Uiteindelijk de keuze gemaakt voor Sun-Solar trouwens op jouw aangeven :*)

Hoop er geen spijt van te krijgen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mijn keuze zou een SMA tripower zijn, omdat deze makkelijker zelf uit te lezen is.
Echter omvormer is ook duurder. En er is geen passend maatje ertussen. Het is of 6 kW of 8 kW helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@AUijtdehaag Administratief uit := communiceert gewoon met netbeheerder, maar die geeft het niet door aan energieleverancier.
@BekSide En nu genieten van de opbrengst! Wanneer was je jaarafrekening? Probeer een jaarafrekening te krijgen als je opbrengst net groter dan je verbruik sinds laatste afrekening is geworden. Tegen die tijd kan je een beetje inschatten hoeveel stroom je kunt inzetten om je gasrekeningverbruik te verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
@BekSide En nu genieten van de opbrengst! Wanneer was je jaarafrekening? Probeer een jaarafrekening te krijgen als je opbrengst net groter dan je verbruik sinds laatste afrekening is geworden. Tegen die tijd kan je een beetje inschatten hoeveel stroom je kunt inzetten om je gasrekeningverbruik te verlagen.
Mijn jaarafrekening is van september!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BekSide
Goedenavond allemaal,

Hierbij een update van mijn situatie met de zonnepanelen.
Zoals hierboven beschreven het proces van aanvraag en hulpvraag tot nu vandaag de uiteindelijke plaatsing.

Bijgevoegd een foto van mijn dak, deze is genomen tijdens de werkzaamheden zoals te zien.

De panelen zijn uiteindelijk gelegd door de firma sun-solar.
Alles vlekkeloos verlopen tot nu toe (morgen de eerste lichtdag dus eerst maar zien of ze het überhaupt doen;))
De communicatie kan af en toe duidelijker en wat sneller maar het geleverde werk is perfect.

Ik heb nu:

22 Yingli solar mono 340WP full black
Growatt 7000TL3-S omvormer
Ook heeft Sun-Solar de meterkast aangepast naar 3 fase.

klein puntje van verbetering, zelf helaas niet alert op geweest is de kabel van mijn platdak naar de panelen midden over de muur terwijl er een meter verder een regenpijp loopt waar deze mijn inziens mooi achter weggewerkt had kunnen worden? (misschien dat er een reden voor is echter zag ik dit nu pas bij thuis komst)

Morgen dus eerste spannende dag waarin het opwekken kan gaan beginnen! 8)

@AUijtdehaag in het bijzonder dank voor het advies en ook de verwijzing naar sun-solar.

Hieronder een foto van mijn dak en dus panelen.
Panelen tijdens werkzaamheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ziet er prima uit :)
Veel plezier ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

Ziet er goed uit @BekSide !
Lekker strak.

Pagina: 1