Upgrade mechanische ventilatie C+ naar D?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05 09:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Inmiddels zijn wij twee maanden woonachtig in onze net opgeleverde nieuwbouw (hoek) woning. De isolatie is prima voor elkaar echter ervaren wij de vraaggestuurde mechanische ventilatie (C+) als oncomfortabel door de koude luchtstromen uit de roosters boven de ramen wanneer de ventilatie (automatisch) ingeschakeld wordt.

Zijn er mogelijkheden om laagdrempelig een WTW unit te plaatsen zonder de aanleg van allemaal kanalen, ik kan mij voorstellen dat als ik een nieuwe aanvoer maak vanuit de zijgevel en deze vanuit de WTW laat uitblazen vanaf trapgat op zolder dat ik dan een mooi compromis heb.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Volgens mij doet de Itho QualityFlow wat je wil. Afzuigen via de kanalen en uitblaas verse lucht via één centrale uitblaas. Ik lees alleen wat slechte verhalen over het niet op peil kunnen houden van de luchtkwaliteit aangaande CO2-niveau.

Wat is C+ trouwens? Ik ken alleen 'C', afvoer via ventilatiebox en aanvoer via roosters boven de ruiten.
Het blijft overigens behelpen, heb zelf ook type C en de winterperiode is altijd lastig qua tocht inderdaad. Ik heb nu aan één kant van de woonkamer de roosters dicht, zodat het iig. niet meer 'doorwaait'. Maar goed je blijft ijskoude buitenlucht naar binnen zuigen natuurlijk.

Je zou kunnen kijken of je ook wat roosters kunt dichtzetten om de tocht te verminderen en dan rooster(s) open zetten op plek waar je niet lang stilzit. Ik zou dan wel meten met een CO2-meter want ventileren blijft belangrijk. Zeker als je wat meer mensen in de kamer hebt zitten en/of kaarsjes aansteekt zie ik dat het CO2-niveau hier pijlsnel stijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 19-11-2019 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:04:
Volgens mij doet de Itho QualityFlow wat je wil. Afzuigen via de kanalen en uitblaas verse lucht via één centrale uitblaas. Ik lees alleen wat slechte verhalen over het niet op peil kunnen houden van de luchtkwaliteit aangaande CO2-niveau.

Wat is C+ trouwens? Ik ken alleen 'C', afvoer via ventilatiebox en aanvoer via roosters boven de ruiten.
Het blijft overigens behelpen, heb zelf ook type C en de winterperiode is altijd lastig qua tocht inderdaad. Ik heb nu aan één kant van de woonkamer de roosters dicht, zodat het iig. niet meer 'doorwaait'. Maar goed je blijft ijskoude buitenlucht naar binnen zuigen natuurlijk.

Je zou kunnen kijken of je ook wat roosters kunt dichtzetten om de tocht te verminderen en dan rooster(s) open zetten op plek waar je niet lang stilzit. Ik zou dan wel meten met een CO2-meter want ventileren blijft belangrijk. Zeker als je wat meer mensen in de kamer hebt zitten en/of kaarsjes aansteekt zie ik dat het CO2-niveau hier pijlsnel stijgt.
C+ is C alleen dan vraaggestuurd op basis van luchtvochtigheid en Co2 meeting, wanneer ik de roosters dicht laat en de luchtkwaliteit verslechterd dan blijft de ventilatie op een hogere stand draaien. We zijn nu constant de roosters open en dicht aan het doen.

Ik ga eens naar de Itho QualityFlow kijken, volgens mij precies wat ik zoek en relatief eenvoudig te realiseren .

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ah, dan heb ik mijn type C dus ook al geupgrade, naar C+ 8) Heb er zelf een domotica regeling op aangesloten die kijkt naar CO2-niveau.

Keep us posted, heb er ook wel oren naar.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 19-11-2019 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-05 10:49
@revolution-nl, je grootste uitdaging lijkt me toch om verse lucht in bijvoorbeeld de slaapkamers te krijgen, waar geen ventielen zitten. Daarnaast kan de luchtmenging / dode zones in de woonkamer een punt van aandacht worden.
- slaapkamerdeuren altijd open hebben staan lijkt me niet gewenst
- met 1 van de nieuwere concepten met indoor mixfan zit je nog steeds met muurgaten, geluid en suboptimale luchtkwaliteit vanwege terugmenging.

Zonder extra toevoerkanalen in de plafonds (mogelijkheden vanuit de zolder? 1 doorgaande koof naar een hoek van de woonkamer?) blijft het m.i. een halfbakken oplossing.
Een betonboorder kan voor een paar honderd euro hele nette gaten voor je maken in de vloeren. Daarna is ombouw en aanleg naar systeem-D goed zelf te doen.

Qualityflow klinkt heel mooi, maar is complexer dan noodzakelijk. 2 zones zijn voldoende (boven/begane grond) en daarvoor bestaat inmiddels bijvoorbeeld de HRU ECO 300 Duo Zone.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-04 09:11

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Interessant topic. Ik wil niet je topic kapen maar meer inzicht hierin krijgen. Ik zit momenteel ook met Ventilatie C inc. roosters boven de ramen en ervaar dezelfde klachten. Ik ben momenteel met de zolder bezig, deze ligt momenteel helemaal open. In de huidige Ventilatie C configuratie heb ik twee zones namelijk een zone met afzuigventiel in de badkamer en een zone met afzuigventiel in de toilet begane vloer en twee afzuigventielen in de keuken.

Wanneer ik een Ventialtie type D zou willen implementeren is de eerste verdieping nog te doen, dwz , via de zolder gaten boren in iedere slaapkamer (3). Levert dit dan voldoende verse lucht dat er genoeg aanvoer is om de vochtige lucht in de badkamer af te zuigen of moet er ook een toevoer in de badkamer komen?
Voor de begane vloer is het een ander verhaal, hoe ik daar verse lucht naartoe ga krijgen is een uitdaging. Wat zijn beneden de ideale plekken om een toevoer ventiel(en) te plaatsen? Alleen 1 in de woonkamer wanneer de afzuiging in de keuken zit of meerdere toevoer ventielen?

Momenteel is onze vloer uitgevoerd met kanaalplaten, is het mogelijk om achteraf een buis in/door een kanaalplaatvloer aan te brengen? Nu zitten er prefab twee afzuigleidingen in de vloer en zou daar dus een toevoerleiding aan willen toevoegen voor de benedenverdieping.

[ Voor 11% gewijzigd door WeaZuL op 20-11-2019 12:03 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-04 14:43
revolution-nl schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:56:
Inmiddels zijn wij twee maanden woonachtig in onze net opgeleverde nieuwbouw (hoek) woning. De isolatie is prima voor elkaar echter ervaren wij de vraaggestuurde mechanische ventilatie (C+) als oncomfortabel door de koude luchtstromen uit de roosters boven de ramen wanneer de ventilatie (automatisch) ingeschakeld wordt.

Zijn er mogelijkheden om laagdrempelig een WTW unit te plaatsen zonder de aanleg van allemaal kanalen, ik kan mij voorstellen dat als ik een nieuwe aanvoer maak vanuit de zijgevel en deze vanuit de WTW laat uitblazen vanaf trapgat op zolder dat ik dan een mooi compromis heb.
Hebben jullie inmiddels een beslissing genomen wat te doen? En zo ja, wat precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
slvans schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:55:
[...]

Hebben jullie inmiddels een beslissing genomen wat te doen? En zo ja, wat precies?
Nee, we hebben besloten eerst te investeren in een l/l wp om te verwarmen. Die ROI was gunstiger dan een WTW op de ventilatie.

Pagina: 1