Geluidsoverlast warmtepomp Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA

Pagina: 1
Acties:
  • 25.556 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bremar
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-02-2022
Dit bericht is om u allen te waarschuwen voor de geluidsoverlast die de Mitsubishi Ecodan puhz-sw75yaa maakt. Laat u niet misleiden door de Nederlandse leverancier en betrokken installateurs. Zij beloven dat het om een superstille lucht-water warmtepomp (buitenunit) gaat die je overal kunt plaatsen.

De compressor van in ieder geval deze warmtepomp puhz-sw75yaa maakt veel laagfrequent geluid. Dit geluid draagt erg ver en laat zich niet tegenhouden door een omkasting. Het laagfrequente geluid dringt makkelijk door in een woning. Terwijl je het buiten niet zo duidelijk waarneemt, krijg je te maken met een drukkend gevoel op je hoofd in je woning. Onze woning is een woning uit de jaren 50, deels houtskeletbouw en deels met schuin dak en wij hebben last van een warmtepomp die op 21 meter van onze woning staat. (De machine is inmiddels verplaatst, want tot voor kort stond deze Mitsubishi Ecodan puhz-sw75yaa op 1,7 m van onze achtertuin en vlakbij onze slaapkamer). De leverancier liegt er in een youtube filmpje op los dat dit zo'n stil apparaat is die je overal kunt plaatsen. Wij kunnen aan de hand van geluidsmetingen bewijzen dat dit kreng zeker 58 dB (A) maakt op 2 meter afstand. Ook kunnen we met de meting aantonen dat er enorm veel laagfrequent geluid wordt gemaakt onder de 200 Hz. Het menselijk gehoor kan tot ca. 50 20 Hz waarnemen. Als je kijkt naar de geluidsreductie van omkasting dan zult u zien dat de reductie vooral zit in de frequenties groter dan 500 Hz. Hoe lager de frequentie des te geringer de reductie. Kijkt u maar eens naar het de grafiek op de volgende pagina: https://www.merford.com/m...ompomkasting-type-wpo.pdf
Onze geluidsmeting van de Mitsubishi Ecodan puhz-sw75yaa toont aan dat deze machine grootste pieken laat zien bij ca 200 Hz (58 dB (A)) en 63 Hz (62 dB (A)).

Lees ook onderstaande zeer duidelijke rapportage van de stichting laagfrequent geluid om beter te begrijpen hoe ingrijpend laagfrequent geluid is. Je mag hier echt niet te licht over denken. Weet wat je een ander aan doet en bedenk ook dat je laagfrequent geluid dus niet eenvoudig kunt wegnemen met een omkasting.

https://gelderland.staten...aarrapportage_2018_scroll

https://www.laagfrequentgeluid.nl/html/informatie/info.html
https://www.laagfrequentg..._alves_pereira_011211.pdf

De overheid moet meer maatregelen en normen opstellen voor laagfrequent geluid. Het nieuwe Bouwbesluit wat binnenkort in gaat, voorziet daar nog onvoldoende in.

[ Voor 11% gewijzigd door bremar op 22-12-2019 15:01 . Reden: Toevoeging jaarrapportage stichting LFG ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Menselijk gehoor kan zelfs tot 20 Hz waarnemen... en lagere tonen voel je ook met je lijf zelf zoals bij heel harde muziek.

euhmmmm

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:32
heb je speciaal een account aangemaakt om hier een rant neer te kwakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-05 12:51
bremar schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:28:
De compressor van in ieder geval deze warmtepomp puhz-sw75yaa maakt veel laagfrequent geluid. Dit geluid draagt erg ver en laat zich niet tegenhouden door een omkasting. Het laagfrequente geluid dringt makkelijk door in een woning.

Ook kunnen we met de meting aantonen dat er enorm veel laagfrequent geluid wordt gemaakt onder de 200 Hz. Het menselijk gehoor kan tot ca. 50 Hz waarnemen. Als je kijkt naar de geluidsreductie van omkasting dan zult u zien dat de reductie vooral zit in de frequenties groter dan 500 Hz.
Is de unit ook op (veer)dempers geplaatst, want die ontkoppelen de unit bij lage frequenties.
Wat voor bodem hebben jullie? Zand / klei etc.

Bewijzen? Dan heb je een gekalibreerde meter gebruikt? Goedkope meters kunnen zoveel afwijken. En helaas zie ik dB(A) bij 63Hz, dat geloof ik niet. Ik vrees dat je wat anders meet.

[ Voor 10% gewijzigd door DjAntoon op 11-11-2019 12:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Is er misschien ook in je opgekomen dat er iets mis kan zijn met de unit? Of verkeerde gedimensioneerd voor het huis waardoor dit ding altijd vol gas loopt?
Zo tussen de regels te lezen is het niet je eigen unit maar van de buren of zo? Die buren kunnen nu niets meer goed doen, jij bent er over gevallen en nu blijf je hem horen wat er ook gebeurd.
Dit is een dingetje wat ik pas in het warmtepomp topic als voorbeeld gaf, 1 klacht is er 1 teveel omdat je er dan niet meer af komt. Dus goed instellen bij montage is een must, als dat gebeurd was had jij nu geen topic aan hoeven maken. :) ;)

[ Voor 61% gewijzigd door teacher op 12-11-2019 12:34 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:59
Ik mag aannemen dat de transportbeveiliging wel uit de compressorruimte is gehaald?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bremar
Ja tonen horen vanaf 20 Hz klopt inderdaad. Ik had op de een of andere manier 50 Hz in mijn hoofd zitten.

Eerst hing de pomp aan een muur en nu staat hij op rubbers, bovenop een betonnen plaat. De huizen hier zijn op staal gefundeerd en staan op veen/klei grond. Dit maakt inderdaad dat geluid makkelijk doorgegeven wordt en daardoor in het hele huis waar te nemen is. Een laag frequente toon met een soort reuteltje (ontstaat denk ik door resonantie).

Ik had graag een plaatje met de grafiek en tabel laten zien, maar weet niet hoe ik die hier kan toevoegen. De meting is op verschillende locaties binnen en buiten de woning uitgevoerd en het geluidsniveau afgezet tegen de tertsband.

De meting is door een geluidsdeskundige uitgevoerd met vanzelfsprekend een geijkte meter.
We konden aantonen dat er sprake was van onrechtmatige hinder en dat onze buren moedwillig de zaak aan het traineren waren. Zelf wilden ze de pomp namelijk ook niet zien en zeker ook niet horen, ze hadden voor henzelf de allerbeste plek gekozen, wat voor ons de slechtst denkbare plek was. Onze buren wuifden ons bezwaar weg, met de opmerking dat de geluidsoverlast "heel acceptabel" was. Dus restte ons niets anders dan om er een jurist op te zetten met de vermelding dat we een rechtzaak wilden gaan starten en een forse schadeclaim zouden gaan neerleggen. Onze nieuwe buren hebben uiteindelijk eieren voor hun geld gekozen en het ding na bijna 2 jaar laten verplaatsen. Domme liegende asocialen zijn het. Bah!

[ Voor 0% gewijzigd door bremar op 11-11-2019 20:08 . Reden: stomme spelfout in geijkte ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Geluid is altijd een lastig probleem, en een van de grote oorzaken voor conflicten tussen buren.

Ik ben wel benieuwd naar de foto's en het meetrapport van de geluidsdeskundige. Uploaden van de documenten zou je via https://wetransfer.com/ kunnen doen en deze naar je zelf e-mailen. De hyperlink kan je hier op het forum delen.

Een filmopname met geluid erbij zou ik ook graag horen en zien.

Overleg met je nieuwe buren of jij een deskundige mag laten kijken of de warmtepomp correct geïnstalleerd is en correct werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bremar
Voor de liefhebbers een grafiek met de geluidsmeting en een filmpje.

De pomp maakt overigens verschillende geluiden, variërend van veel laagfrequent compressor geluid (bij verwarmen, verwarmen tapwater, reinigingsprogramma) tot veel ventilatorgeluid (veelal bij het koelen). Verder kan het ding ook nog een slijpend en sissend (tsjjjj...decompressie) geluid maken. Het probleem met dit soort apparaten is dat ze nagenoeg de hele dag aan staan. Wanneer het koel is elk uur ca 20 minuten en wanneer koud (rond en onder nul) is nagenoeg continu (bij vriesweer dan moet die op echt zijn tenen lopen) en wanneer het heel warm buiten is slaat die om de 5 minuten aan (alsof er een vrachtwagen gestart wordt). Alleen wanneer buiten en binnen gelijk is, dan hoeft minder vaak te werken. Helaas schijnt dan net vaak het zonnetje door hun raam naar binnen en dan slaat het kreng alweer aan om te koelen. Want tja het huis moet het hele jaar door precies op 21 graden gehouden worden.

https://share.icloud.com/photos/0B-_ArmP6Mc-21tBJkgwBPIog
https://wetransfer.com/do...d9f220191111194131/307fba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:31
Zo hé! Net of er Chinooks naderen. Ik snap wel dat dit behoorlijk irritant is. Voor mij weer een reden om niet zo'n ding te nemen en nog fijn een cv-ketel te installeren in mijn nieuwe woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-05 09:51
bremar schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:28:
Dit bericht is om u allen te waarschuwen voor de geluidsoverlast die de Mitsubishi Ecodan puhz-sw75yaa maakt. Laat u niet misleiden door de Nederlandse leverancier firma Xxxxxx en betrokken installateurs zoals in ons geval de firma Xxxxxx. Zij beloven dat het om een superstille lucht-water warmtepomp (buitenunit) gaat die je overal kunt plaatsen. Noemen we dit pure onwetendheid, of toch maar simpelweg liegen vanuit het commerciële belang?

De compressor van in ieder geval deze warmtepomp puhz-sw75yaa maakt veel laagfrequent geluid. Dit geluid draagt erg ver en laat zich niet tegenhouden door een omkasting. Het laagfrequente geluid dringt makkelijk door in een woning. Terwijl je het buiten niet zo duidelijk waarneemt, krijg je te maken met een drukkend gevoel op je hoofd in je woning. Onze woning is een woning uit de jaren 50, deels houtskeletbouw en deels met schuin dak en wij hebben last van een warmtepomp die op 21 meter van onze woning staat. (Het kreng is inmiddels verplaatst, want tot voor kort stond deze Mitsubishi Ecodan puhz-sw75yaa op 1,7 m van onze achtertuin en vlakbij onze slaapkamer). De leverancier Alklima liegt er in een youtube filmpje op los dat dit zo'n stil apparaat is die je overal kunt plaatsen. Wij kunnen aan de hand van geluidsmetingen bewijzen dat dit kreng zeker 58 dB (A) maakt op 2 meter afstand. Ook kunnen we met de meting aantonen dat er enorm veel laagfrequent geluid wordt gemaakt onder de 200 Hz. Het menselijk gehoor kan tot ca. 50 Hz waarnemen. Als je kijkt naar de geluidsreductie van omkasting dan zult u zien dat de reductie vooral zit in de frequenties groter dan 500 Hz. Hoe lager de frequentie des te geringer de reductie. Kijkt u maar eens naar het de grafiek op de volgende pagina: https://www.merford.com/m...ompomkasting-type-wpo.pdf Onze geluidsmeting van de Mitsubishi Ecodan puhz-sw75yaa toont aan dat deze machine grootste pieken laat zien bij ca 200 Hz (58 dB (A)) en 63 Hz (62 dB (A)).

Lees ook onderstaande:

https://www.laagfrequentgeluid.nl/html/informatie/info.html
https://www.laagfrequentg..._alves_pereira_011211.pdf

De overheid moet meer maatregelen en normen opstellen voor laagfrequent geluid. Het nieuwe Bouwbesluit wat binnenkort in gaat, voorziet daar nog onvoldoende in.
Ik heb dezelfde en heb nergens last van.

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 15-11-2019 12:07 ]

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Oxellaar Ken jij dit type warmtepomp en maakt deze veel geluid? Iets stuk? Onbalans in de ventilator?

In 2018 speelde dit probleem ook al:
https://radar.avrotros.nl...r-warmtepomp-t186971.html

@bremar De buren vinden het wel best. Staan je buren er wel voor open dat er een deskundige op jou kosten naar de warmtepomp gaat kijken? Stel me voor iets met een trillingsmeting of bijvoorbeeld de ventilator in balans is.

Het meetrapport van de geluidsdeskundige uitgevoerd met een geijkte meter vind ik wat karig. De rijdende rechter zal een uitgebreider rapport willen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Dre
Ik denk dat je veel kan winnen hier met instellingen, mitsu heeft ook een 50% regeling bijv dus dan wordt het al flink rustiger gok ik, en dan nog goed afstellen zodat ie altijd laag draait. Goed kijken naar de koelgasleidingen en loop route, dat scheelt ook veel heb ik hier gemerkt, al helemaal op bepaalde toerentallen. Dan is het best te doen vermoed ik.

Maar het leed is al geschied, komt nooit meer goed, een scheet van de buren is nu al overlast, en andersom ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Klinkt als een bouwmarkt compressor :P Dat laag draaien is waarschijnlijk geen oplossing, veel in het L/W topic halen die 50% regeling er ook weer uit vanwege lange opwarmtijden. Zeker als ik hoor dat hij een gigantische herrie maakt met vrieskou zal hij niet erg overgedimensioneerd zijn. Na laten kijken is de beste optie (want er lijkt wel wat mis te zijn met die unit) en daarna omkasting erom. Maar waarschijnlijk vinden de nieuwe buren de verplaatsing al voldoende dus dat wordt wel lastig.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Zonder ervaring te hebben met dit specifieke type/merk kan ik je vertellen dat dit met elke buitenuit van airco of warmtepomp kan gebeuren. Dit heeft veel meer te maken met de plaatsing en het type dak.

Kijk eens hier en alle geluids-trillingen zullen verdwijnen:
Trillingen warmtepomp dempen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dre schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:53:
@Oxellaar Ken jij dit type warmtepomp en maakt deze veel geluid? Iets stuk? Onbalans in de ventilator?

In 2018 speelde dit probleem ook al:
https://radar.avrotros.nl...r-warmtepomp-t186971.html
Ik ken ze zeker, alleen hebben wij de klachten niet.
Mitsubishi is gewoon geen stil merk qua warmtepompen. Het zijn altijd al behoorlijke herrieschoppers geweest.
Maar als je daar rekening mee houdt, geen problemen.

Nu weet ik ook dat sommige mensen al last hebben van een warmtepomp, nog voor hij gedraaid heeft.
Het overdreven gezeik van programma's als Kassa helpt daar flink aan mee.
Al is iedere situatie weer anders natuurlijk.

@Rol-Co Warmtepomp begrenzen op 50% van zijn vermogen is volgens mij geen oplossing. Misschien in de nachtelijke uren, maar het volle vermogen heb je gewoon nodig.
In een lastige omgeving kun je beter een stillere warmtepomp kiezen, want die zijn er echt.

Maar wat je zegt, dit komt nooit meer goed.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Huupke
  • Laatst online: 22-04 20:14
Dat is dezelfde casus neem ik aan gezien de namen (bremar==BeMar?)

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 07:00:

@Rol-Co Warmtepomp begrenzen op 50% van zijn vermogen is volgens mij geen oplossing. Misschien in de nachtelijke uren, maar het volle vermogen heb je gewoon nodig.
In een lastige omgeving kun je beter een stillere warmtepomp kiezen, want die zijn er echt.

Maar wat je zegt, dit komt nooit meer goed.
Ik ben toch van mening dat je nooit een Wp moet hebben die vol gas loopt, dan komt er wel serieus geluid los, als ze rustig lopen maar lang is mooier.
Ik vermoed dat je dit in het begin had kunnen voorkomen met goede instellingen of misschien zelfs wel een zwaardere warmtepomp mocht deze op zijn achterste benen lopen.

21 meter vanaf huis en dan nog storend zijn is vrij extreem, mijne staat 1m20 van mijn huis en hoor hem nauwelijks, heel iets als hij op 100% draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:48
Wel interessante kwestie. Van de zomer viel me al op dat in een warm vakantieland het nooit meer stil is: je hoort altijd het gezoem van de talloze airco’s die overal maar aan gevels geschroefd worden.

Wij hebben een lucht-lucht warmte pomp sinds kort en die hoor je buiten tot een meter of 5 afstand ook suizen. Gelukkig geen laagfrequent geluid, want daar word ik gewoon wakker van (zuipkeet even verderop met subwoofer maakt me elk weekend wel wakker. Vrouw hoort nagenoeg niets en slaapt er doorheen, ik word rustig om 03:00 wakker als ie in ene harder gezet wordt).

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:38

Theo

moederbord

Heb zelf ook een L/W warmtepomp staan, een Panasonic monoblock. DIe hoor je amper tot niet. De warmtepomp staat pal naast de achterdeur én onder het slaapkamerraam. (woning uit 1935) En zelfs als deze op volvermogen draait is deze binnen niet hoorbaar; zowel bij de achterdeur als in de slaapkamer hoor je deze niet. Buiten hoor je hem wel als je er voor stat. Maar een paar meter verwijderd van de warmtepomp verdwijnt het geluid in de achtergrondruis.

Nu staat de Pana er ook wel bekend om dat deze erg stil is. Maar dan nog; een warmtepomp kan dus ook gewoon stil zijn, en binnen compleet niet hoorbaar.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-05 20:43
GodDamage schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:40:
Zo hé! Net of er Chinooks naderen. Ik snap wel dat dit behoorlijk irritant is. Voor mij weer een reden om niet zo'n ding te nemen en nog fijn een cv-ketel te installeren in mijn nieuwe woning.
Ik ken mensen die hebben last van de cv-ketel van hun buren. Dat ding hangt aan een muur en de trillingen/resonantie hoor je in de woning ernaast . Verder komt er meer geluid uit de rookgas afvoerpijp dan een warmtepomp die naast de woning staat.Voor mij een reden om nooit meer een cv-ketel te nemen. :)

Ik denk dat het combinatie van factoren is. De Mitsubishi stond als niet de meest stille pomp bekend. De installateur had dat moeten weten. Verder ligt de oorzaak mede aan de ondergrond, en plaats waar de WP is geïnstalleerd. Ook de bouw van de woning speelt mee.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomix9
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Ik heb het filmpje niet bekeken, maar er bestaat ook omkasting voor een airco / warmtepomp. Ze zijn wel vrij duur, maar misschien is dat nog een onderzoekje waard? Heb hier zelf ook al eens naar gekeken, omdat onze airco unit ook op een plat dak staat en herrie maakt(e)

bijv:
https://www.installatiepr...-geluid-warmtepomp-dempen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

pleio65 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:30:
[...]

Ik ken mensen die hebben last van de cv-ketel van hun buren. Dat ding hangt aan een muur en de trillingen/resonantie hoor je in de woning ernaast
* Raven steekt hand op
Of beter gezegd, de buren van hiernaast. Sinds we hier een Atag A224C hebben wordt ik 's nachts door luidruchtig suizende leidingen als gevolg van een veel te hard draaiende pomp wakker gehouden en de buren kunnen dat ding ook heel erg duidelijk horen.

Helaas weigert de eigenaar van het stuk schroot de opdracht te geven er iets aan te doen, dat de 20 jaar oudere voorganger een stuk stiller en zuiniger was is geen reden om iets aan de nieuwe te doen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1275124

graag iets meer inhoud en minder alu-hoedje

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 12-11-2019 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@bremar ik heb de bedrijfsnaam geknipt, dat is hier niet ter zake.

Verder snij je een zeer leerzaam punt aan, echter verdwijnt het grotendeels in de frustratie. Zou je posts wat informatiever (en dus minder een rant) willen maken? Dan kan dit topic openblijven.

En in plaats van de klaagzang lijkt het mij waardevoller als je beschrijft wat je hebt gedaan om de overlast te (laten) verminderen; daar hebben mensen die een zelfde probleem ervaren meer aan.
Welke stappen, welk traject, welke experts, uitkomst nu, etc.

[ Voor 38% gewijzigd door teacher op 12-11-2019 10:40 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
hesselbeertje schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:17:
Ik mag aannemen dat de transportbeveiliging wel uit de compressorruimte is gehaald?
Die zit er niet in bij deze unit.

@Rol-Co een compressor die op laag toeren draait, zal echt niet altijd stil zijn
Ik lees over lage frequentie in de klacht, dat zal waarschijnlijk ook op laag vermogen geproduceerd worden.

Maar nogmaals, de buitenunit van de Ecodan is gewoon verre van stil. Zeker de hogere vermogens. De 10kW versie maakt een prachtig geluid ;)
De 5kW is wel redelijk stil... Maar dat is mijn Elga ook :9

Neem je bijvoorbeeld een 14 of 16kW Nibe, die zijn gewoon stukken stiller.
Op papier misschien niet, maar dat zal me een worst zijn. Die metingen zijn geen praktijk.
Het is gewoon een feit dat ze stiller zijn.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:38

Theo

moederbord

In wat voor omgeving staat de warmtepomp eigenlijk? Binnen een huiskamer is de locatie van een subwoofer ook zéér belangrijk; en kan het voor de buren bijvoorbeeld enorm schelen als deze 10 centimeter wordt opgeschoven zonder dat je er zelf iets van merkt.

Je warmtepomp is natuurlijk geen subwoofer, maar deze produceert wel laagfrequente tonen. Het kan zomaar zijn dat de omgeving onbedoeld als een klankkast werkt voor deze tonen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:28

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier draait al een dik jaar de 80 VAA Zubadan, fluisterstil moet ik zeggen. Op deellast hoor je hem niet meer op 3 meter afstand. Staat op een meter of 10 uit de gevel beetje tussen de struiken. Mijn buurvrouw en ook mijn vrouw hebben beide zeer goede oren, en die heb ik nog nooit horen klagen.

Tijdens een defrost hoor je hem wel natuurlijk op wat meer afstand, maar dat is slechts een paar minuten.

Wellicht is het mogelijk om op jou kosten hier een (onafhankelijke) ervarings deskundige a la @Oxellaar en @koevlaas2 er eens naar laten kijken, wellicht is er toch meer aan de hand. Kost natuurlijk wat, maar wellicht komt daar ook iets uit wat tot een oplossing van het geluidprobleem leidt.

Gasschuif heeft ooit in een ver verleden een geluid probleem opgelost in een groot gebouw met een dikke centrifugaal koelmachine op een 25 cm dikke betonnen dempende plaat, opgesteld (2 bij 8 meter),met daaronder trillingsdempers. Daar bleek na onderzoek een stoeptegel tussen plaat en vloer onder te liggen, precies in het midden welke de trillingen aan de onderliggende vloer doorgaf, verzin je niet....

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 12-11-2019 12:22 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

opmerkingen over moderatie graag in een bericht naar de mod

[ Voor 79% gewijzigd door teacher op 12-11-2019 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

snip, zie hierboven

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 12-11-2019 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
Raven schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:18:
[...]

* Raven steekt hand op
Of beter gezegd, de buren van hiernaast. Sinds we hier een Atag A224C hebben wordt ik 's nachts door luidruchtig suizende leidingen als gevolg van een veel te hard draaiende pomp wakker gehouden en de buren kunnen dat ding ook heel erg duidelijk horen.

Helaas weigert de eigenaar van het stuk schroot de opdracht te geven er iets aan te doen, dat de 20 jaar oudere voorganger een stuk stiller en zuiniger was is geen reden om iets aan de nieuwe te doen.
Schiet even met een 9mm thv de ventilator door de unit heen, dan is ie snel stil. :9B

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:17:
[...]

Die zit er niet in bij deze unit.

@Rol-Co een compressor die op laag toeren draait, zal echt niet altijd stil zijn
Ik lees over lage frequentie in de klacht, dat zal waarschijnlijk ook op laag vermogen geproduceerd worden.

Maar nogmaals, de buitenunit van de Ecodan is gewoon verre van stil. Zeker de hogere vermogens. De 10kW versie maakt een prachtig geluid ;)
De 5kW is wel redelijk stil... Maar dat is mijn Elga ook :9

Neem je bijvoorbeeld een 14 of 16kW Nibe, die zijn gewoon stukken stiller.
Op papier misschien niet, maar dat zal me een worst zijn. Die metingen zijn geen praktijk.
Het is gewoon een feit dat ze stiller zijn.
De 7.5 kW heeft geen transportbeveiliging, de 11.2 wel.
Wat ik mij kan bedenken is dat de mitsubishi hoge temperaturen staat te maken, normaliter is een Vaa of Yaa echt behoorlijk stil.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

het is apparaat en situatie afhankelijk. Pas nog gehad dat een bierkoelcompressor die aan een wand zat in een oud gebouw met betonnen vloeren van bijna 60 cm! toch een verdieping erboven voor veel overlast zorgde. Bij het apparaat zelf was bijna niets te horen of meten.

zo heb ik zelf ervaring met een wp buitenunit die praktisch gezien solide en gedempt moest hangen maar helaas door de hele woonkamer hoorbaar was. die heb ik dus maar weer laten verplaatsen.

voornamelijk laagfrequent kan enorm lastig zijn om te plaatsen en of te dempen zonder dat daar (op vele meters afstand) een resonantie punt zit. Het voorbeeld met de subwoofer wat voorbij kwam is zo gek nog niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
@bremar ik ben oprecht benieuwd naar dit geval, ik heb diverse Misubishi's van dit type geplaatst en herken het verhaal niet.
Kan/wil je mij even een pm sturen wellicht dat ik een keer kan luisteren en de situatie bekijken mocht ik in de buurt zijn ?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• koevlaas2
We pm en een beetje met elkaar en het laatste wat ik gestuurd heb is:

Ik ben zelf ook installateur en ik installeer regelmatig een Mitsubishi Ecodan van genoemd type.
Maar verder heb je gelijk, een doorsnee loodgietertje snapt werkelijk waar geen bal van een warmtepomp en weet dus helemaal niet wat hij/zij doen moet om er een naaimachientje van te maken.

De PUHZ-SW75VHA heb ik veel ervaring mee, ik heb deze zelf namelijk ook en bij mij maakte deze zoveel lawaai dat hij 100m verderop nog hoorbaar was.
Bovendien hangt hij bij mij aan het huis, dus in de nacht hoorde ik 'm.
Na 2 jaar sleutelen/tweaken heb ik 'm nu zo stil gekregen dat hij in de nacht gewoon draait.
De belangrijkste 2 dingen die ik gedaan heb zijn: 1 temperatuur van mijn cv water verlagen, in 4 jaar tijd is dit van 38 naar 28 graden gegaan. Verder is het bij Mitsubishi mogelijk het vermogen te begrenzen, deze is bij mij begrenst op 75% maximaal. Vooral het laatste scheelde bij mij aanzienlijk.
Verder ken ik ook mensen die hun VHA hebben weggedaan en een YAA ervoor terug gezet hebben, die zijn ook allemaal stil.

Wat ik denk (je topic te hebben gelezen) is dat de aanvoer temperatuur veel hoger dan noodzakelijk staat waardoor de WP inschakelt, volgas naar de doel aanvoertemperatuur en na niet al te lange tijd is de ruimte temperatuur ook gerealiseerd en gaat de WP uit. Vervolgens herhaalt dit proces zich van tijd tot tijd.
Stel ik zou de buren zover krijgen dat ik de installatie mag bekijken en we kunnen omlaag met de temperatuur dan kan de WP langer blijven draaien op een lager pitje wat in alle opzichten een voordeel is.
Voor eventuele vermogensbeperking (indien mogelijk) is installatie van een kabeltje (PAC-SE55RA) noodzakelijk, dit setje kost € 30,- (ex. inbouwen/activeren) dus dat valt mee.
Maar goed dan moet ik eerst met de buren in gesprek en de installatie bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bremar
Beste Koevlaas2,

Zeker fijn dat je meedenkt en het klinkt zeker interessant.
Nu heb ik van hun leverancier echt geen hoge pet op, maar zij zijn geen doorsnee loodgietertje. Zij houden zich naar eigen zeggen al meer dan 10 jaar bezig met het installeren van klimaatinstallaties (veelal Mitsubishi) en doen ook grote(re) projecten. Naar mijn weten heeft hun installateur al het mogelijke al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Een WAR regeling met aan/uit thermostaat blijkt maar weer een domme regeling te zijn. Een modulerende thermostaat voor CV-ketels bestond 15+ jaar geleden al. Ongeacht het huis is het snel warm, en gaat hij daarna op een laag pitje branden, en geen geknoei met stooklijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:57
Dre schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 14:05:
Een WAR regeling met aan/uit thermostaat blijkt maar weer een domme regeling te zijn. Een modulerende thermostaat voor CV-ketels bestond 15+ jaar geleden al. Ongeacht het huis is het snel warm, en gaat hij daarna op een laag pitje branden, en geen geknoei met stooklijnen.
Dan moet je warmtepomp natuurlijk wel met die modulerende thermostaat om kunnen gaan, mijn Panasonic kan dat bijvoorbeeld niet en gaat gewoon uit i.p.v. lagere temperatuur produceren.

@bremar, ik ben zelf ook ontzettend gevoelig voor geluiden en kan er van wakker blijven liggen als er 2 straten verderop een auto staat te draaien. Tíjdens mijbn warmtepomptraject heb ik ook bewust de afweging gemaakt welke unit er zou komen en of deze klachten hadden omtrent het geluid. Daarnaast heb ik alle buren op het hart gedrukt naar me toe te komen als ze overlast ervaren want ik wil niemand z'n nachtrust ontnemen.
Dat gezegd hebbende kan ik niet anders als met je meeleven met je situatie. Ik weet als geen ander hoe ontzettend frustrerend het is als een andere partij kennis neemt van de situatie en dat je daar last van hebt en vervolgens simpelweg zegt dat hij er niets aan gaat veranderen.

Als je nu nog steeds last hebt van het geluid kan je natuurlijk ook een melding maken bij de gemeente, de omgevingsdienst van de gemeente kan dan metingen verrichten en wellicht de eigenaar dwingen door middel van een dwangsom er iets aan te veranderen.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hmm ik heb dezelfde unit gekozen (yaa) veriant omdat deze zo stil zou zijn namelijk...
Is er een demo/showroom waar je het in het echt kan beluisteren ? Zou het in het echt een keer willen horen, of kan iemand opname maken van 100%, 75% en 50% belasting. Dat zou je naast de opname van @bremar kunnen leggen en kijken wat "normaal" is

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
@bremar Ik was even benieuwd hoe het hier nu mee staat. Ik heb ook al een aantal van deze typen warmtepompen gezien/gehoord, en herken het verhaal totaal niet.

Ik neem aan dat je in contact bent geweest met @koevlaas2 , want hij gaf duidelijk aan je hiermee te willen helpen. Al is het maar dat ook hij niet kan geloven dat dit apparaat zoveel geluid maakt.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Volgens mij kan ie dat prima geloven als ik zijn laatste bericht zo lees..

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Nee, @koevlaas2 heeft een VHA en geen YAA. Het verschil zit hem in de 2e letter, het A type is het nieuwe type en zoals gezegd aanzienlijk stiller. De buurman van TS heeft een YAA dus is het op zijn minst bijzonder te noemen dat hij zoveel geluid produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
xoror schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:29:
Hmm ik heb dezelfde unit gekozen (yaa) veriant omdat deze zo stil zou zijn namelijk...
Is er een demo/showroom waar je het in het echt kan beluisteren ? Zou het in het echt een keer willen horen, of kan iemand opname maken van 100%, 75% en 50% belasting. Dat zou je naast de opname van @bremar kunnen leggen en kijken wat "normaal" is
Je moet het in levende lijve beluisteren, via opnames is niet te zeggen hoeveel herrie iets maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hesselbeertje schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:27:
Nee, @koevlaas2 heeft een VHA en geen YAA. Het verschil zit hem in de 2e letter, het A type is het nieuwe type en zoals gezegd aanzienlijk stiller. De buurman van TS heeft een YAA dus is het op zijn minst bijzonder te noemen dat hij zoveel geluid produceert.
Die van mij heb ik 2 jaar aan gesleuteld om 'm stiller te krijgen, nu draait ie ook doodleuk midden in de nacht.
Op vol vermogen is die van mij ongeveer 100m verderop nog te horen (overdag), kan je nagaan wat dit in de nacht betekend.
Door o.a betere rubber demping, lagere Ta (28c) en vermogensbeperking op 75% max is het geluid enorm afgenomen tot acceptabel niveau. Nog steeds niet superstil, maar ik slaap er doorheen en na 4 jaar heb ik (nog) geen buren aan de deur gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Ik heb hier een Zubadan 8 kw YAA staan, daarvan is het compressor geluid zeer ondergeschikt aan de ventilator. Ik slaap er direct boven, maar in huis niet te horen. Buiten tot een meter of 20 als alles stil is (als het onder nul is, daarboven draait de fan langzamer en is ie na 8 meter niet meer hoorbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:22
Vorig jaar Mei heb ik de 11,2 kW YAA geïnstalleerd.
Heb zelf een hekel aan onnodige geluidsoverlast en ben redelijk op de hoogte van akoestiek.
Daarom eerst bij anderen geluisterd voordat ik de beslissing nam om deze te kopen.
Bij testen blijkt dat de unit tamelijk stil is bij 50% en 75% vermogen. Rond de 100% klinkt de compressor door de fan heen. Het geluid van de compressor is vergelijkbaar met een koelkast compressor maar dan wat luider en is wat minder aangenaam dan dat van de fan: dat komt voor mij overeen met flinke regen/wind en dat vind ik totaal niet storend. Gelukkig is vol gas alleen nodig als het flink koud is en dan hebben de meeste mensen ( mijn buren ook) de ramen dicht.
Daarom de volgende aanvullende maatregelen genomen:

Plaatsing:
Wijst met de ene zijkant naar de eigen woning en met de andere zijkant naar de buren. Afstand tot eigen huis zo groot mogelijk zodat mijn muur zo min mogelijk reflecteert. Hierdoor is de afstraling richting de buren minimaal.
Geplaatst in een U-vormige nis van dezelfde planten als de heg (Hedera) en deze houd ik dik. Dat absorbeert en verstrooit het geluid. Bij wat wind hoor je door de windruis van de heg de unit vrijwel niet meer.

Unit:
Binnenzijde van wat extra isolatie voorzien: in eerste instantie voor het rendement (minder warmteverlies), maar dat bleek ook het geluid nog iets meer te dempen.
In de zomer is het geluid met open ramen beter waarneembaar als het verder doodstil is (nul wind en regen), maar dan heb ik het volle vermogen niet nodig. Daarom bovengenoemde vermogensschakelaar (kabelset van @koevlaas2 ) op 75% in de zomer en de timer zo geprogrammeerd dat het SWW alleen midden op de dag wordt verwarmd. Het opwarmen duurt daardoor weliswaar langer, maar is niet te horen en de zonnepanelen leveren stroom in overvloed, dus prima zo.

Programmering:
Eens met de tips van @koevlaas2

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-05 19:20
Bij de verplaatsing zal er minstens 10 dB en maximaal 20 dB (het is een puntbron zolang hij niet recht voor een muur staat) afgegaan zijn verwacht ik. Dat zal toch een heel verschil moeten maken?
Is dit topic nu om je 2 jaar frustratie wat te ventileren, of ben je van mening dat je er nog evenveel last van hebt?
Wanneer je mijn buurman zou zijn en ik zou het ding zo'n groot stuk voor je laten verplaatsen, zou ik daarna toch geen klachten meer willen krijgen. Dat maakt dit dus direct een moeilijke situatie.

https://nsg.nl/nl/geluidsaspecten_van_warmtepompen

[ Voor 5% gewijzigd door Mathijs op 07-01-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-05 08:18
GodDamage schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:40:
Ha, een CV ketel in een nieuwe woning is echt onzinnig. Dat was het 5 jaar geleden ook al toen onze nieuwbouw woning gebouwd werd met CV ketel.
Ik had zowaar last van de CV ketel qua geluid binnen, maar los van alles, was het vooral een inefficient apparaat. Veel te krachtig voor een modern geisoleerde woning met vloerverwarming. Een zeeer slechte match.
Nu werkt het zeer efficient met warmtepomp. Een Panasonic, die niet zoveel herrie maakt.

In een oude woning kan een CV ketel gewoon nog een goede keus zijn, zeker bij gebrek aan budget voor isolatie e.d. Maar bij een nieuwbouw woning is de isolatiegraad dusdanig dat een CV ketel eigenlijk onzinnig is, en inefficient zal werken (ze kunnen hun minimale kracht dan niet kwijt).

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bremar
Die warmtepomp maakt heel veel laagfrequent geluid. Misschien dat je gehoor niet zo goed is, maar als je misschien een iets boven gemiddeld goed gehoor heb dan is het werkelijk om gek van te worden.
Mijn gehoor is zo goed als van een 18-jarige volgens de audioloog. Een gemiddeld mens kan vanaf 20 Hz horen. En lagere tonen worden door veel mensen evengoed nog ervaren. Deze lage frequenties dringen je huis binnen en daar kun je je huis niet tegen isoleren. Het probleem is dat die pompen ook ‘s nachts draaien. Mijn cv ketel maakt ook laagfrequent geluid, maar die staat ‘s nachts als het heel stil is uit en daar heb zelf last van en daar val ik mijn buren dus niet mee lastig!
Als je zelf zo’n luchtwarmtepomp plaatst dan moet je niet alleen van je eigen (misschien beperkte) gehoor afgaan. Probeer eerst maar eens te begrijpen wat je een ander aan doet. (Lees bv eens het jaarverslag vd stichting laagfrequent geluid).
Die Mitsubishi Ecodan is echt een kreng qua laagfrequent geluid!
Onze buren horen op zijn minst nog te omkasten, zoals de NSG ook hen had geadviseerd. Maar ja dat kost geld en geld is belangrijker dan het welzijn van de buren. Onze buren hebben vanaf het begin duidelijk aan ons laten blijken dat ze slechts aan 3 dingen denken:.. Ikke, ikke en ikke!
Asociaal omdat ze vooraf wisten dat dit overlast zou gaan geven toen ze die pomp op slechts 1,7 m van ons hadden opgehangen.
Vervolgens alles bij elkaar logen om die pomp daar maar te kunnen laten hangen...
Kortom domme liegende asocialen zijn het.
Nooit hebben ze enige blijk gegeven dat ze het vervelend voor ons vonden dat we overlast hadden. Het enige dat ze aangaven was dat ze het zo vervelend voor zichzelf vonden en voor hun tuin om dat kreng te verplaatsen. Bezint eer ge begint. Zoek op internet maar eens verderop de laagfrequent geluid problematiek al dan niet in combinatie met warmtepompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:10

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben benieuwd of de nieuwe regels die volgend jaar in gaan bruikbaar zijn voor een zaak als deze.
Zo'n aso zou ik kapot procederen als ik de kans kreeg, maar dat geeft je zelf ook veel ellende en kosten.
De nieuwe regels (in bouwbesluit) kijken beter naar het soort overlast en met name naar het tonale karakter.
Ook komt er onderscheid tussen de nacht en dag, wat mogelijk meer kansen biedt.
Als meneer niet wil, dan zou ik alles binnen mijn mogelijkheden aangrijpen om het af te dwingen.
Een fijne buur was het toch al niet :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-05 10:41
Speedy-Andre schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:03:
Ik ben benieuwd of de nieuwe regels die volgend jaar in gaan bruikbaar zijn voor een zaak als deze.
Zo'n aso zou ik kapot procederen als ik de kans kreeg, maar dat geeft je zelf ook veel ellende en kosten.
De nieuwe regels (in bouwbesluit) kijken beter naar het soort overlast en met name naar het tonale karakter.
Ook komt er onderscheid tussen de nacht en dag, wat mogelijk meer kansen biedt.
Als meneer niet wil, dan zou ik alles binnen mijn mogelijkheden aangrijpen om het af te dwingen.
Een fijne buur was het toch al niet :/
Als ik het verhaal goed lees, is de unit al 20 meter verplaatst na de klachten.
Verder lees ik niet echt of de geluidsoverlast is verminderd na de verplaatsing, dit valt een beetje weg in de ruis, om maar in de termen te blijven.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:10

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Blackraven schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:33:
[...]

Als ik het verhaal goed lees, is de unit al 20 meter verplaatst na de klachten.
Verder lees ik niet echt of de geluidsoverlast is verminderd na de verplaatsing, dit valt een beetje weg in de ruis, om maar in de termen te blijven.
Ik denk dat het nog steeds doordringt, met name vanwege de lichte constructie van de woning van TS.
Zelf ben ik overgevoelig voor geluid en dat maakt dat je je eigenlijk aan alles stoort.
200Hz en 63Hz in je huis met gemiddeld 60dB (A) is absurd, de tekst leest alsof dit na de verplaatsing is.
Alleen met veel massa zoals een massieve geluidswal in je tuin kan je dit enigszins dempen, maar het is lastig te bepalen of het door weerkaatsing ook uit andere richtingen komt.
Laat staan dat het een praktische oplossing is O-)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-05 10:41
Ik heb zelf zo'n buitenunit en ik heb hem dusdanig neergezet dat ik hoop dat niemand van mijn buren hier last van heeft/krijgt. Blijft natuurlijk een lastige kwestie. Zelf hoor ik hem alleen in de tuin bij een SWW run en dan klinkt het als een koelkast, als ik er naast sta.
Verder vraag ik me af of die unit wel goed is, want als ik de specs zie, dan haalt ie de 60 dB(A) niet eens.
54 is nog fors, maar dat is nog steeds 4x minder dan de gemeten 60.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwRACu_7exVEYSI7QUf8dohgUIA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nJlhrQc4chB2iLZaA1X23D2a.png?f=user_large

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Vanaf Juni gelden er nieuwe geluidsnormen, dan mag nog maar 45 Db op de erfgrens dus als dat overschreden word heb je een aanknopingspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:14
Volgens mij gaan de nieuwe geluidsregels voor warmtepompen in op 1-1-2021. Deze gelden volgens mij alleen maar voor installaties die na 1-1-2021 geplaatst worden. Dus niet voor bestaande installaties.
https://www.vakbladwarmte...3046-217668937.1588863046

Voor hoe je het geluid moet vaststellen loopt nog consultatie (inspraak): https://www.internetconsu...g_regelingbouwbesluit2012

De branche heeft met succes lobby gevoerd tegen de eisen die eigenlijk al op 1-1-2020 zouden ingaan. Met name voor tonaal geluid zijn de eisen afgezwakt. Een tonaal geluid is een constante toon van een smal frequentiegebied, zeg maar 'een brom'. De standaard strafcorrectie van 5 dB hiervoor is aangepast.

Het vaststellen of voldaan wordt aan het Bouwbesluit is vrij complex. Dat lukt m.i. niet met een Conrad dB meter en een zondagmiddag verdiepen in de materie.

De oplossing zit m.i. in basis akoestische kennis van geluidsoverdracht door de installateur in combinatie met een optimale afstelling. Maar ja, dat is zo moeilijk in regels te vatten. Als je een warmtepomp laat installeren zou ik in de offerte laten opnemen dat de installateur verantwoordelijk is dat de te plaatsen installatie kan voldoen aan het Bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Simpele methode om hem stiller te krijgen:
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

Afgelopen "winter" mee getest :D

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bremar
Een ieder wijs ik graag op de volgende video
YouTube: Infrasound caused by Industrial Wind Turbines

Nu begrijp ik dat het vermogen van een compleet windpark niet te vergelijken is met een luchtwarmtepomp, maar het geeft helaas wel weer wat ik ervaar door de bron op 100 meter. En ook die op 20 meter.
De uitleg over wat het menselijk gehoor registreert, waaronder ook dus zeer laagfrequent geluid en infrageluid geeft een verhelderend inzicht. Ook wat het met mensen psychisch en fysiek doet. Het geeft ook aan dat het meten van frequenties groepsgewijs niet voldoet en dat ook naar de frequenties apart moet worden gekeken.

Geloof me ik klaag echt niet omdat ik dat zo’n leuke hobby vind. Ik klaag omdat ik echt heel veel last hiervan heb. Ik slaap vanwege deze 2 warmtepompen al 2,5 jaar niet meer in mijn eigen bed, heb hoe dan ook overal (Ik heb zelfs in de sauna en in de auto buiten geslapen, en ik kan je vertellen dat ik dat echt niet voor mijn lol doe, maar echt uit pure ellende) waar ik slaap last van de pompen, lig ‘s nachts regelmatig met een noise canceling koptelefoon op, wat helaas enkel wat dempt. Slik een pilletje om wat beter te kunnen slapen, maar word evengoed dan nog wakker van het geluid. Ik kan de verschillen in vermogen van de pomp op 100 meter afstand echt waarnemen.

Wanneer er 2 of meer frequenties bij elkaar komen dan hoor ik de “zweving”, dit is een derde frequentie die in mijn oor ontstaat en die niet te meten is. Het klinkt bij mij als een soort van laagtonige morsecode, waar ik helemaal kierewiet van word, dit hoor ik dus naast de lage bromtoon. Dat ik het als een soort morsecode hoor, zal denk ik ontstaan omdat de geluidssterkte van de 2 frequenties wisselen in sterkte, mede door de afstand en atmosferische factoren (wind, ijlheid van de lucht). Ik hoor het ook ontstaan zo gauw er verandering in vermogen (dit vermogenswinsseling hoor ik gebeuren) plaatsvindt bij die pomp, want dan komt er een ander frequentie bij.

De laagtonige geluidstrillingen.
worden doorgegeven via wanden en vloeren, waardoor ik het (zeker ook die zweving) zelfs in de kelder hoor, wat ik zelf niet had verwacht.

Lees ook het volgende onderzoek maar eens https://www.leefmilieu.nl...laagfrequent%20geluid.pdf

Het is nu 02:21 uur als ik dit schrijf, want ja ik lig hier in het bed van mijn zoontje wéér wakker door de warmtepomp op 100 meter afstand.

We gaan zeker brononderzoek laten uitvoeren om zo bewijs vast te leggen wat de bron is, zo hebben we in ieder geval weer iets in onze stijd tegen deze overlast.

Geloof me dit doe ik echt niet allemaal voor de lol. Ik wil me echt zo heel veel liever bezig houden met leukere dingen in het leven en gewoon lekker ongestoord in mijn eigen bed kunnen slapen.

Zorg voor inpandige oplossingen, ik gooi ook niet mijn huisvuil bij de buren over de schutting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

bremar schreef op maandag 25 mei 2020 @ 02:51:
[...]

Het is nu 02:21 uur als ik dit schrijf, want ja ik lig hier in het bed van mijn zoontje wéér wakker door de warmtepomp op 100 meter afstand.
[...]
Zorg voor inpandige oplossingen, ik gooi ook niet mijn huisvuil bij de buren over de schutting.
+
Naar mijn weten heeft hun installateur al het mogelijke al geprobeerd.
= :?

Het kan aan mij liggen, maar waarom moet de warmtepomp op 25 mei om 02:21 uur nog aanstaan 8)7. Uit dit topic maak ik op dat je koevlaas2 niet gevraagd hebt om er naar te kijken, terwijl hij deze warmtepomp kent.

Wat is het doel van dit topic vraag ik me dan af. Ben je opzoek naar een oplossing of mitigerende maatregel. Of wil je alleen klagen en geen oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bremar
Omdat dit de andere hinderbron (ander merk) betreft op vermoedelijk 100 meter afstand. Om dit zeker te stellen gaan we dit dus nog laten onderzoeken. Maar dat het een pomp is die kan koelen en verwarmen dat kan ik horen aan de wisseling in vermogen. Is het heel warm dan gaat die lekker koelen en wordt het kouder dan schakelt die weer bij om te verwarmen. De afgelopen dagen is het overdag warm geweest en 's nachts koelt het dan weer af naar een graad of 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bremar
Ik wil dat mensen ophouden met het bagatelliseren van het geluid dat deze apparaten maken en zich meer gaan verdiepen in dit onderwerp. Er heerst veel onbegrip en er is weinig kennis van wat zeer laagfrequent geluid doet. Ook al hoor jij het misschien niet dan kunnen anderen daar heel erg door gehinderd worden. Het kan zelfs zo zijn dat je het naast het apparaat niet eens hoort, maar 50 meter verder juist des te meer. Afstand en lengte van de geluidsgolven zijn direct aan elkaar gerelateerd.
Het vervelende van deze apparaten is dat ze ook nog eens 's nachts draaien, wanneer het helemaal stil is. Hierdoor onderscheidt dit geluid zich makkelijk en leidt dit tot overlast. Zeker ook omdat die zeer lage frequenties juist de woning binnen dringen.

Nogmaals val andere mensen niet lastig met exterieur geplaatste machines die dag én nacht draaien!
Focus op andere oplossingen.
Luchtwarmtepompen zijn zeker niet de beste oplossingen, alleen maar de goedkoopste. Maar tegen welke prijs?! De een verdient een paar rot centen en de ander gaat vervolgens hélemaal kápot!!!
Dat kan echt niet, dat is asociaal. Wat mij betreft zijn luchtwarmtepompbezitters dan ook de nieuwe rokers. Zo ontzettend asociaal. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-05 08:18
Ik begrijp je frustratie, maar er staan er hier 3 in de straat zonder klachten.
Het kan gewoon beter. Sommige mensen denken dat die dingen niet werken. Het is gewoon veel genuanceerder dan dat.
Helaas heb jij het niet getroffen, en ik zou toch denken dat er voldoende wetgeving tegen is. In ieder geval komt er het e.e.a. aan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:54
bremar schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:45:
Ik wil dat mensen ophouden met het bagatelliseren van het geluid dat deze apparaten maken en zich meer gaan verdiepen in dit onderwerp. Er heerst veel onbegrip en er is weinig kennis van wat zeer laagfrequent geluid doet. Ook al hoor jij het misschien niet dan kunnen anderen daar heel erg door gehinderd worden. Het kan zelfs zo zijn dat je het naast het apparaat niet eens hoort, maar 50 meter verder juist des te meer. Afstand en lengte van de geluidsgolven zijn direct aan elkaar gerelateerd.
Het vervelende van deze apparaten is dat ze ook nog eens 's nachts draaien, wanneer het helemaal stil is. Hierdoor onderscheidt dit geluid zich makkelijk en leidt dit tot overlast. Zeker ook omdat die zeer lage frequenties juist de woning binnen dringen.

Nogmaals val andere mensen niet lastig met exterieur geplaatste machines die dag én nacht draaien!
Luchtwarmtepompen zijn zeker niet de beste oplossingen, alleen maar de goedkoopste. Maar tegen welke prijs?! De een verdient een paar rot centen en de ander gaat vervolgens hélemaal kápot!!!
Dat kan echt niet, dat is asociaal. Wat mij betreft zijn luchtwarmtepompbezitters dan ook de nieuwe rokers. Zo ontzettend asociaal. :(
Ik neem aan dat je er nu nog meer last van hebt dan normaal, het geluidsniveau in de achtergrond is duidelijk lager dan normaal.

Als iets eenmaal irriteert is dat niet makkelijk meer op te lossen. Ik denk dat de manier waarop je stelling neemt niet gaat bijdragen aan een oplossing als die er al te vinden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:12
bremar schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:45:
Ik heb een klein huisje met zo'n 70 vierkante meter vloerverwarming om alles te verwarmen en jij wil zeggen dat het maar een paar rot centen scheelt als ik een WW warmtepomp neem ipv een LW warmtepomp?
LW warmtepomp: €2.500
vs.
WW warmtepomp: € 20.000

Oh en wel leuk dat je me uitmaakt voor asociaal en nieuwe roker maar mijn buren wonen 800m bij mij vandaan dus dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hesselbeertje

Nu begrijp ik dat het vermogen van een compleet windpark niet te vergelijken is met een luchtwarmtepomp, maar het geeft helaas wel weer wat ik ervaar door de bron op 100 meter. En ook die op 20 meter.
De uitleg over wat het menselijk gehoor registreert, waaronder ook dus zeer laagfrequent geluid en infrageluid geeft een verhelderend inzicht. Ook wat het met mensen psychisch en fysiek doet. Het geeft ook aan dat het meten van frequenties groepsgewijs niet voldoet en dat ook naar de frequenties apart moet worden gekeken.

Geloof me ik klaag echt niet omdat ik dat zo’n leuke hobby vind. Ik klaag omdat ik echt heel veel last hiervan heb. Ik slaap vanwege deze 2 warmtepompen al 2,5 jaar niet meer in mijn eigen bed, heb hoe dan ook overal (Ik heb zelfs in de sauna en in de auto buiten geslapen, en ik kan je vertellen dat ik dat echt niet voor mijn lol doe, maar echt uit pure ellende) waar ik slaap last van de pompen, lig ‘s nachts regelmatig met een noise canceling koptelefoon op, wat helaas enkel wat dempt. Slik een pilletje om wat beter te kunnen slapen, maar word evengoed dan nog wakker van het geluid. Ik kan de verschillen in vermogen van de pomp op 100 meter afstand echt waarnemen.

Wanneer er 2 of meer frequenties bij elkaar komen dan hoor ik de “zweving”, dit is een derde frequentie die in mijn oor ontstaat en die niet te meten is. Het klinkt bij mij als een soort van laagtonige morsecode, waar ik helemaal kierewiet van word, dit hoor ik dus naast de lage bromtoon. Dat ik het als een soort morsecode hoor, zal denk ik ontstaan omdat de geluidssterkte van de 2 frequenties wisselen in sterkte, mede door de afstand en atmosferische factoren (wind, ijlheid van de lucht). Ik hoor het ook ontstaan zo gauw er verandering in vermogen (dit vermogenswinsseling hoor ik gebeuren) plaatsvindt bij die pomp, want dan komt er een ander frequentie bij.

worden doorgegeven via wanden en vloeren, waardoor ik het (zeker ook die zweving) zelfs in de kelder hoor, wat ik zelf niet had verwacht.

Lees ook het volgende onderzoek maar eens https://www.leefmilieu.nl...laagfrequent%20geluid.pdf

We gaan zeker brononderzoek laten uitvoeren om zo bewijs vast te leggen wat de bron is, zo hebben we in ieder geval weer iets in onze stijd tegen deze overlast.

Geloof me dit doe ik echt niet allemaal voor de lol. Ik wil me echt zo heel veel liever bezig houden met leukere dingen in het leven en gewoon lekker ongestoord in mijn eigen bed kunnen slapen.

Dus je wordt terwijl je slaapt in huis wakker van een warmtepomp op 100 meter afstand? En je oor hoort frequenties die niet meetbaar zijn?

Het zal hard aankomen, maar ik meen het echt: Ga eens met een psychiater praten. Het zit niet in je oor, maar tussen je oren.

Ook je reacties laten goed zien dat je eigenlijk niet bezig bent het 'probleem' aan te vliegen, maar enkel erover klagen. Vreemde hobby.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:20
Zoals @Dre zegt, waarom moet een warmtepomp op 25 mei om 02:21 uur aanstaan? Die van mij is al bijna 2 weken uit. Als het een SWW run is kan dat best anders. Het kan sowieso anders.

Ik denk dat het inderdaad een zeer onplezierige situatie voor je is. Ik heb oprecht met je te doen.
Ik denk echter niet dat aanpassingen aan de warmtepompen in je buurt genoeg helpen voor je situatie.
Zoek help, doe wat @hesselbeertje schrijft.

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 27-05-2020 00:05 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Is verhuizen naar een huis naast de snelweg een optie? Dan heb je een altijd een achtergrond geluid, maar wel met enige variatie.

https://www.funda.nl/koop...74861-poortugaalseweg-84/

In een straal van 100 meter van je huidige woning komt er wellicht elk jaar nog wel een L/W warmtepomp of airco bij tot iedereen behalve jijzelf er een heeft.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:57
busscherski schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 00:04:
Zoals @Dre zegt, waarom moet een warmtepomp op 25 mei om 02:21 uur aanstaan? Die van mij is al bijna 2 weken uit. Als het een SWW run is kan dat best anders. Het kan sowieso anders.
SWW lijkt me inderdaad logisch maar ook WAR ingestelde warmtepomp kan 's nachts aanspringen. Volgens KNMI was het die nacht rond de 8 graden op de Bilt, dus zeker niet ondenkbaar dat een warmtepomp daarmee aan is.
Wanneer er 2 of meer frequenties bij elkaar komen dan hoor ik de “zweving”, dit is een derde frequentie die in mijn oor ontstaat en die niet te meten is. Het klinkt bij mij als een soort van laagtonige morsecode, waar ik helemaal kierewiet van word, dit hoor ik dus naast de lage bromtoon.
@bremar, zonder gein, zet 's nachts als je gaat slapen de hoofdschakelaar van je meterkast eens om? Het geluid van die laagtonige morsecode herken ik en was te herleiden naar de adapter van een telefoon die 's nachts aan de oplader hing. Als de accu boven een bepaald percentage kwam ging deze langzamer opladen met een toon als gevolg die jij omschrijft.

Dat jij dat herleid naar een warmtepomp die 100 meter verderop staat te draaien is opmerkelijk. Ik werk bij een woningbouw en wij krijgen dit soort klachten vaker (hoor ik van collega's). In een dergelijk geval hadden wij ook iemand die hier over klaagde, onze warmtepomp op een flat was de boosdoener en wij moesten daar iets aan doen. Lang verhaal kort, de man werd gevraagd een logboek bij te houden waarop wij de warmtepomp gecontroleerd hadden. Het was niet de warmtepomp want die stond in de helft van de gevallen op die tijdstippen uit.
De omgevingsdienst kon ook niets vinden, maar na geluidstechnisch onderzoek bleek het de mechanische ventilator van 2 deuren verder te zijn die via de constructie resoneerde in de slaapkamer en woonkamer van degene met klachten.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bremar
Zeker zit het tussen mijn oren,,,,en het heet mijn gehoor !!
Uit de reactie van Hesselbeertje leid ik af dat hij duidelijk niet alle linkjes heeft bestudeerd die ik in eerdere reacties heb geplaatst.
Het is makkelijk om iemand voor gek te verslijten zonder dat je duidelijk enige achtergrondkennis hebt over hoe het gehoor werkt.
Uit onderzoek blijkt dat zelfs infrasoongeluid door velen wordt waargenomen en mensen ziek maakt.
Ga eerst maar eens de linkjes bestuderen met een open mind en ga niet van je eigen misschien wel slechte gehoor af.
Het lijkt op zo’n rokers reactie...ah het is maar een beetje rook, valt allemaal reuze mee, ga maar ergens anders staan als je er last van hebt....
Nee dit is zelfs nog asocialer. Van een roker kun je nog weg lopen, of niet bij je thuis uitnodigen, maar het geluid van de warmtepomp kan ik niet ontwijken en valt mij zelfs lastig in mijn slaapkamer. Juridisch heeft het niet die definitie, maar in principe is het rechtstreekse huisvredebreuk!
Ga je eerst eens echt inlezen, bekijk de linkjes die ik gedeeld heb, voordat je weer lekker makkelijk zonder enige kennis over het gehoor en geluid probeert mij voor gek te verslijten en laagfrequente geluidsoverlast bagatelliseert.

En ja ik lig weer wakker, de geluidstrilling is heel zacht voor als je alleen maar in decibellen kunt denken, maar het gaat wel door mijn kussen heen en zeurt de hele tijd aan mijn kop.

Warmtepompgate is in volle gang.
Pas op. Neem niet zo’n apparaat.
Voorkom hinder. Denk niet alleen maar aan jouw portemonnee. Houd de woonomgeving leefbaar, voor jezelf en voor jouw buren. Een stille woonomgeving en zeker een stille nacht is essentieel voor een gezond milieu en een gezonde toekomst.
Het gehoor is veel verfijnder dan wat leveranciers je willen laten geloven.
De vermelde gehoordrempelwaarde die door leveranciers graag wordt vermeldt is extreem hoog, maar komt totaal niet overeen met wat het menselijk gehoor werkelijk waar neemt. Bedenk dat zeer laagfrequent geluid dicht bij de bron vaak niet goed waarneembaar is, maar juist wel op grotere afstand een probleem vormt.
Bedenk dat leveranciers slechts één belang voor ogen hebben, namelijk hun eigen portemonnee!
Laat je niet zenuwachtig maken door de Energietransitie. Er zijn en er komen ook betere oplossingen dan exterieur geplaatste luchtwarmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bremar
Felicia schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:39:
[...]

SWW lijkt me inderdaad logisch maar ook WAR ingestelde warmtepomp kan 's nachts aanspringen. Volgens KNMI was het die nacht rond de 8 graden op de Bilt, dus zeker niet ondenkbaar dat een warmtepomp daarmee aan is.

[...]

@bremar, zonder gein, zet 's nachts als je gaat slapen de hoofdschakelaar van je meterkast eens om? Het geluid van die laagtonige morsecode herken ik en was te herleiden naar de adapter van een telefoon die 's nachts aan de oplader hing. Als de accu boven een bepaald percentage kwam ging deze langzamer opladen met een toon als gevolg die jij omschrijft.

Dat jij dat herleid naar een warmtepomp die 100 meter verderop staat te draaien is opmerkelijk. Ik werk bij een woningbouw en wij krijgen dit soort klachten vaker (hoor ik van collega's). In een dergelijk geval hadden wij ook iemand die hier over klaagde, onze warmtepomp op een flat was de boosdoener en wij moesten daar iets aan doen. Lang verhaal kort, de man werd gevraagd een logboek bij te houden waarop wij de warmtepomp gecontroleerd hadden. Het was niet de warmtepomp want die stond in de helft van de gevallen op die tijdstippen uit.
De omgevingsdienst kon ook niets vinden, maar na geluidstechnisch onderzoek bleek het de mechanische ventilator van 2 deuren verder te zijn die via de constructie resoneerde in de slaapkamer en woonkamer van degene met klachten.
Zeker heb ik de hoofdschakelaar uitgedaan, wel vele keren om mezelf te controleren. Ik had graag gehad dat het iets in huis was geweest, dan was ik bij machte geweest om het probleem op te lossen. We gaan het ook laten onderzoeken, om zekerheid te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bremar
busscherski schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:15:
Is verhuizen naar een huis naast de snelweg een optie? Dan heb je een altijd een achtergrond geluid, maar wel met enige variatie.

https://www.funda.nl/koop...74861-poortugaalseweg-84/

In een straal van 100 meter van je huidige woning komt er wellicht elk jaar nog wel een L/W warmtepomp of airco bij tot iedereen behalve jijzelf er een heeft.
Ja en dat vind je niet van de zotte? Dat vind je niet ronduit dom en asociaal dat dit soort woonomgevingen ontstaan? Dat is geen vooruitgang, dat is verloedering.
Misschien dat je nu op korte termijn wat centjes verdient met het verkopen van dat soort apparaten of doordat je wat energie bespaart, maar op termijn zal de prijs van jouw woning misschien wel wat lager zijn...net als zo’n woning vlak naast de snelweg. Scheelt toch gauw ook een tonnetje.
Verhuizen naar nieuwbouw met allemaal bodemwarmtepompen is zeker een overweging.
Het is alleen dat we hier zo ongelooflijk mooi wonen en een heel leven hebben opgebouwd. Dat wordt allemaal verpest door mensen die zelf een paar rotcenten willen verdienen en door een overheid die tegenstrijdige belangen heeft en die zich door lobbyisten als een Doekle Terpstra te
makkelijk onder druk laten zetten om normen niet te streng te maken.
Weet je overigens hoe mooi en rustig Doekle Terpstra (voorzitter Uneto-VNI) woont in Acquoy? Die heeft heel makkelijk praten. Die heeft slechts 1 buurman op 60 meter zitten en zal niet zo snel last hebben van luchtwarmtepompjes van zijn buren en van zijn eigen gelobby. Ook die man heeft maar 1 doel en dat is dat hij lekker zijn geld verdient. Maakt niet uit dat dat ten koste gaat van de fijne leefomgeving van vele anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bremar
Blackraven schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:47:
Ik heb zelf zo'n buitenunit en ik heb hem dusdanig neergezet dat ik hoop dat niemand van mijn buren hier last van heeft/krijgt. Blijft natuurlijk een lastige kwestie. Zelf hoor ik hem alleen in de tuin bij een SWW run en dan klinkt het als een koelkast, als ik er naast sta.
Verder vraag ik me af of die unit wel goed is, want als ik de specs zie, dan haalt ie de 60 dB(A) niet eens.
54 is nog fors, maar dat is nog steeds 4x minder dan de gemeten 60.
[Afbeelding]
Uit de meting die we hebben laten uitvoeren blijkt dit grafiekje ook een veel te mooie weergave van de werkelijkheid te zijn. Let op de leverancier meet onder ideale omstandigheden en in de kleine lettertjes staat er bij vermeld dat bepaalde in bedrijfssituaties niet meegenomen zijn in de meting. En hé laten dat nou de situaties zijn die ook veel voorkomen. Met ander woorden..we meten als de auto stationair draait, maar dat die veel herrie maakt als die lekker even optrekt laten we even buiten beschouwing. De gehoordrempel in de grafiek is een veel te ruime norm die ze graag nog even vermelden. Maar met name de lage frequentie daaronder zijn nu net het probleem en echt zeer goed te horen voor het gemiddelde gehoor.
Warmtepompgate!! Misleiden, liegen en bedriegen..marketing..(ik heb het gestudeerd) je maakt het allemaal wat mooier dan het is en de negatieve puntjes noem je niet of verpak je mooi. Tja want anders verkoop je die ellende namelijk niet aan een beetje weldenkende mensen. Het is psychologie, mensen zoeken bevestiging in wat ze willen kopen, dat ze de goede keus maken, de verkopers bevestigen hun keus en bagatelliseren de negatieve aspecten met opmerkingen als dat geluid heel persoonlijk is, dat het allemaal meevalt, dat het alleen de goedkope apparaten zijn die slecht zijn, dat ze er zelf ook een hebben etc..
Ja Warmtepompgate komt er aan!!
Mmh moet Volkswagen niet ook zijn sjoemelautootjes nu terugnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bremar
Idanue schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:14:
[...]

Ik heb een klein huisje met zo'n 70 vierkante meter vloerverwarming om alles te verwarmen en jij wil zeggen dat het maar een paar rot centen scheelt als ik een WW warmtepomp neem ipv een LW warmtepomp?
LW warmtepomp: €2.500
vs.
WW warmtepomp: € 20.000

Oh en wel leuk dat je me uitmaakt voor asociaal en nieuwe roker maar mijn buren wonen 800m bij mij vandaan dus dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Ik vraag me af hoe je op die grote prijsverschillen uitkomt. Een gat in de grond is iets van 1000,- en voor een LW heb je verder ook inpandig nog de hele installatie nodig.
Verder had ik niet gezegd dat er een ww voor in de plaats moet komen. Gas is voor de meesten ook nog voorlopig een optie totdat er bv waterstof komt of een warmtenet. En besparen op gas in een huisje van 70m2 ten op zich te van een LW dan gaat het inderdaad slechts om een paar rotventen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:54
bremar schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 05:43:
[...]

Ja en dat vind je niet van de zotte? Dat vind je niet ronduit dom en asociaal dat dit soort woonomgevingen ontstaan? Dat is geen vooruitgang, dat is verloedering.
Misschien dat je nu op korte termijn wat centjes verdient met het verkopen van dat soort apparaten of doordat je wat energie bespaart, maar op termijn zal de prijs van jouw woning misschien wel wat lager zijn...net als zo’n woning vlak naast de snelweg. Scheelt toch gauw ook een tonnetje.
Verhuizen naar nieuwbouw met allemaal bodemwarmtepompen is zeker een overweging.
Het is alleen dat we hier zo ongelooflijk mooi wonen en een heel leven hebben opgebouwd. Dat wordt allemaal verpest door mensen die zelf een paar rotcenten willen verdienen en door een overheid die tegenstrijdige belangen heeft en die zich door lobbyisten als een Doekle Terpstra te
Weet je overigens hoe mooi en rustig Doekle Terpstra (voorzitter Uneto-VNI) woont in Acquoy? Die heeft heel makkelijk praten. Die heeft slechts 1 buurman op 60 meter zitten en zal niet zo snel last hebben van luchtwarmtepompjes van zijn buren en van zijn eigen gelobby. Ook die man heeft maar 1 doel en dat is dat hij lekker zijn geld verdient. Maakt niet uit dat dat ten koste gaat van de fijne leefomgeving van vele anderen.
Ik schreef al eerder dat de manier waarop je stelling neemt, niet gaat bijdragen aan een oplossing.

Verder is het een illusie dat een w/w wp jou gaat helpen. Ik heb er hier een staan, hij staat uiteraard binnen en als hij opstart hoor je dat. En als je gevoelig bent voor de lage tonen weet ik zeker, dat je die ook gaat horen. Ik hoor namelijk ook wel eens brommen. Op bepaalde freuqenties lijkt dat te gebeuren, op 100 procent vermogen draait hij echter wel stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
bremar schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 05:43:
[...]

Als slachtoffer van geluidsoverlast dan maar verhuizen lijkt me niet leuk voor je nee.

Je huidige aanpak heeft geresulteerd in dat je buurman de buitenunit, mijns inziens, heel ver heeft verplaatst. Dat lijkt me best wel een succes voor je.
De oude locatie zal inderdaad ook naar maatstaven van mensen met slecht gehoor (90% of 99.9% van de bevolking?) best asociaal geweest zijn. Verder veel begrip krijgen van mensen die het zelf niet horen zul je denk ik nooit krijgen.
Ik denk dat je fysiek niet meer gaat bereiken met de buren. Sterker nog, ondanks je inspanningen komen er denk ik nog veel bij.

Mijn suggestie van verhuizen was bedoeld als oplossing want volgens mij is er met je huidige aanpak geen zicht op verbetering. Verhuizen heb je zelf in de hand. Als ik me zoveel zou irriteren als jij zou ik in actie komen en er iets aan doen.

Of werken aan een stukje acceptatie. Zeg tegen jezelf: "de buurman heeft de buitenunit verplaatst, ik heb de strijd gewonnen". En zet verdere overlast van je af. Negeer het en stoor je er gewoon niet aan.

Schrijven op dit forum gaat je situatie fysiek niet helpen, je hebt alle tips die er zijn denk ik al voorbij zien komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het is natuurlijk niet de meerderheid die er last van heeft of hoort, ik heb mijn beide buren gevraagd en hebben geen last van het geluid, al horen ze hem buiten wel maar niet storend.
Er zijn veel dingen meer storend zoals kliko’s door de straat in de avond laat of brommers.
Die gaan ver boven de warmtepomp uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
bremar schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 06:22:
[...]

Ik vraag me af hoe je op die grote prijsverschillen uitkomt. Een gat in de grond is iets van 1000,- en voor een LW heb je verder ook inpandig nog de hele installatie nodig.
Verder had ik niet gezegd dat er een ww voor in de plaats moet komen. Gas is voor de meesten ook nog voorlopig een optie totdat er bv waterstof komt of een warmtenet. En besparen op gas in een huisje van 70m2 ten op zich te van een LW dan gaat het inderdaad slechts om een paar rotventen.
Even serieus, als jij het voor 1k kan aanleggen met certificaten ga je heeeel veeel klanten krijgen.
De meerprijzen die worden genoemd liggen wel in de lijn wat er nu wordt gevraagd. Ik heb offertes liggen en daar is het w/w systeem 15k ex btw duurder. In het w/w topic zie je ook vergelijkbare prijzen.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:49
ik vraag me wel serieus af hoe je er last van kan hebben momenteel. het is overdag 20 graden+ onze L/W WP heeft al weken niet meer gedraaid... Ik slaap in de winter regelmatig met het raam open, met een WP op 6 meter afstand achter een muurtje en ik hoor er niets van... Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat de oorzaak van dit alles de WP is. Zoja is hij wel extreem slecht ingeregeld/geinstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
@bremar hmmm je gaat dit waarschijnlijk niet leuk vinden, maar op een techforum als deze kom je eerder voorstanders dan tegenstanders tegen van warmtepompen. Sterker nog het forum bevat een algeheel topic over warmtepompen, en zelfs een aantal losse topics van bepaalde type pompen om verder in te spelen op de installatie en configuratie van de apparaten!

Veel mensen op dit forum die bezig zijn met energie transitie en op de zaken ( gasloos dus meestal warmtepomp ) vooruit lopen. Kunnen je helpen om misschien met instellingen, of plaatsingen het geluid voor je te minimaliseren! Ik heb zelfs van 1 van de deskundigen in de topics die ik zojuist noemde bepaalde voorstellen zien doen! Helaas je hebt ze totaal in de wind geslagen.

Om door te gaan op dat in de wind slaan, je lijkt totaal je eigen gelijk te willen halen en bent voor de rest ook niet meer vatbaar voor voorstellen van anderen. Ondanks dat anderen ( en echt @koevlaas2 mag toch wel onder deskundigen gerekend worden in de warmtepomp topics ) je dermate hebben geprobeerd te assisteren! Mijn inziens ben je alleen naar dit forum gekomen om mensen vooral te adviseren niet aan een warmtepomp te beginnen! Helaas man nogmaals je bent op het verkeerde forum! Hier zal je vooral voorstanders tegen komen, en geen medestanders voor je protest!

Begrijp me niet verkeerd, ik poets ... net als anderen hier je klachten niet weg, sterker nog ik zal je graag willen helpen waar ik kan! Nu ben ik echter geen expert op warmtepompen, maar heb in het afgelopen jaar zowel op mijn hoekwoning waar ik 2 jaar geleden ben komen wonen. Een warmtepomp en zonnepanelen geplaatst! ( gaat meestal in een paar ) en geloof me naast dat het een hele investering is ( gaat niet om een paar tientjes ) scheeld het nogal in de jaarlijkse kosten! was ik normaal zo een 1500 euro kwijt per jaar voor gas en licht, kost mij dat nu welgeteld 0 euro!! Daarnaast ben ik klaar voor de 'nieuwe' toekomst zonder gas en ben ik minder belastend! Waar u er van uit gaat dat woningen minder waard zullen worden met "zo'n ding in de achtertuin" Ben ik er stellig van overtuigd dat mijn woning aantrekkelijker zal zijn dan die van mijn buurman IVM het feit dat mijn woning een zogenaamde "0 woning" betreft!

Eerlijk gezegd irriteer ik me nogal over de stelling die u neemt. Ik vind het vervelend dat u last heeft van een warmtepomp. De meeste mensen hier echter proberen u te helpen. Ook even de aandacht erbij dat u hier nogmaals op een techforum zit! De mensen die dus "zo'n een ding" in de achtertuin plaatsen, doen dit op een profesionele wijze ( of in mijn geval heb ik hem laten plaatsen door Marnix Rozenga die hier op het forum hoog aangeprezen is )! U bent dus echt voor u eigen parochie aan het praten wat mij betreft. Mijn advies houd hiermee op, op dit forum, als u hulp/advies wenst geven we die graag! Maar in alle andere gevallen lijkt me dit verspilde moeite. Niet alleen voor u, maar ook voor ons gezien u toch geen advies lijkt te willen nemen van hier!

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 07:07
Raven schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:18:
[...]

* Raven steekt hand op

Juridisch advies vragen.
Leefgeluiden zijn toegestaan. Zo kan je misschien een keer de wasmaschine horen als deze geet centrifugeren. of kinderen de trap op en af stormen..

Echter mag het niet zo zijn dat je de wasmachine zo veel herrie maakt dat het lijkt alsof hij naast je staat. Dan moet de eigenaar daar iets aan doen dat er voor zorgt dat de overlast minimaal is..
Zelfde geld denk ik ook voor een CV dat resoneert.. of het water door de leidingen van de buren hoort bij pompen.. Daar moet dan gewoon wat aangedaan worden..

Weigeren zou misschien kunnen duiden dat hij er geen geld voor heeft, je kan dan natuurlijk ook kijken naar een oplossing waar jij wat geld invensteerd om zo van de overlast af te zijn.. Of juridische stappen nemen via rechtsbijstand.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:12
bremar schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 06:22:
[...]

Hier gekeken voor de warmtepomp info: https://www.verwarminginf...mp/grond-water-warmtepomp.
En je snapt zelf natuurlijk ook wel dat een gat in de grond niet genoeg is.

En hier een panasonic monoblock voor €2200 en dan krijg je ook nog eens €1700 subsidie terug.
Hier heb je dus geen inpandige installatie voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

To_Tall schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:06:
Weigeren zou misschien kunnen duiden dat hij er geen geld voor heeft
Het gaat om een woningbouwcorporatie die niets om het woongenot van de huurders geeft, alleen om inkomsten... Daarbij beweert een woordvoerder van de fabrikant van de ketel dat er niets aan de hand is -> klachten ongegrond verklaart.
To_Tall schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:06:
Of juridische stappen nemen via rechtsbijstand.
De huurcommissie is er al eens (ook om andere offtopic redenen) bij gehaald, die besloot de eigenaar van de woning de handen boven het hoofd te houden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• dutchlincoln
  • Laatst online: 14-07-2022
bremar schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:34:
Ja tonen horen vanaf 20 Hz klopt inderdaad. Ik had op de een of andere manier 50 Hz in mijn hoofd zitten.

Eerst hing de pomp aan een muur en nu staat hij op rubbers, bovenop een betonnen plaat. De huizen hier zijn op staal gefundeerd en staan op veen/klei grond. Dit maakt inderdaad dat geluid makkelijk doorgegeven wordt en daardoor in het hele huis waar te nemen is. Een laag frequente toon met een soort reuteltje (ontstaat denk ik door resonantie).

Ik had graag een plaatje met de grafiek en tabel laten zien, maar weet niet hoe ik die hier kan toevoegen. De meting is op verschillende locaties binnen en buiten de woning uitgevoerd en het geluidsniveau afgezet tegen de tertsband.

De meting is door een geluidsdeskundige uitgevoerd met vanzelfsprekend een geijkte meter.
We konden aantonen dat er sprake was van onrechtmatige hinder en dat onze buren moedwillig de zaak aan het traineren waren. Zelf wilden ze de pomp namelijk ook niet zien en zeker ook niet horen, ze hadden voor henzelf de allerbeste plek gekozen, wat voor ons de slechtst denkbare plek was. Onze buren wuifden ons bezwaar weg, met de opmerking dat de geluidsoverlast "heel acceptabel" was. Dus restte ons niets anders dan om er een jurist op te zetten met de vermelding dat we een rechtzaak wilden gaan starten en een forse schadeclaim zouden gaan neerleggen. Onze nieuwe buren hebben uiteindelijk eieren voor hun geld gekozen en het ding na bijna 2 jaar laten verplaatsen. Domme liegende asocialen zijn het. Bah!
Met buren zoals jij heb je geen vijanden nodig... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Laatst online: 14-07-2022

Allemaal heel leuk en aardig, maar als je in een stedelijke omgeving woont is het sneu voor je dat jij een afwijking aan je gehoor hebt (want dat is wat het is) en daarmee je hele omgeving terroriseert. Ik snap dat het vervelend is dat jij er last van hebt, maar er is ook zeker een grens aan de redelijkhid en billijkheid waar de mensen om jou heen aan zullen moeten voldoen. Als JIJ die afwijking in je hoofd hebt, zal JIJ misschien moeten verhuizen naar een omgeving waarbij je daar minder tot geen overlast van hebt. Je kunt niet van je omgeving verwachten dat iedereen aan alle kanten tot in de kleinste details rekening met jou gaat houden...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@dutchlincoln
serieus? Hier kick je een topic van dik een jaar oud voor?

/dicht

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.