Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwdrijver
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-10-2024
Wanneer er geen aardgas meer wordt aangeboden* en ook geen 'stadswarmte', dan blijft er alleen nog elektrische verwarming over voor verwarming van je woonhuis. Elektrische verwarming sec is met een COP = 1 niet aantrekkelijk, dus blijft een warmtepomp als enige alternatief over.

De warmte betrekt een warmtepomp van buitenlucht of bodem. Op knip heb ik alle voor- en nadelen besproken van deze twee warmtebronnen. De lucht komt er dan slecht van af als warmtebron. Voor de gebruiker is de aanschaf goedkoper, maar het gebruik duurder door een lagere COP en het gemis van passieve koeling. Belangrijker zijn misschien wel de nadelen op macro-niveau. Allereerst het gevaar van uitvallen van het elektriciteitsnet door overbelasting, wanneer bij een koudeaanval alle luchtwarmtepompen continu met een lage COP gaan draaien en elektrisch wordt bijverwarmd. In een tweede geval - bij een hittegolf - komen alle luchtwarmtepompen op airco-stand hetgeen in stedelijke gebieden een grote bijdrage aan het zogenaamde hitte-eiland effect geeft. Een en ander wordt in meer detail besproken op mijn stek, waar je ook een pdf met dezelfde inhoud kunt binnenhalen.

*Waterstofgas kan gebruikt worden in plaats van aardgas, milieuvriendelijk te maken uit windenergie. Maar het rendement is dan hetzelfde als bij een HR-gasketel: zo'n 95% ofwel de COP = 0,95. Dat moet je vergelijken met de COP van een warmtepomp: 3 tot 6. Ofwel waterstofgas is als ruimteverwarming tot 6 maal duurder in gebruik dan een warmtepomp.

[ Voor 2% gewijzigd door teacher op 10-11-2019 20:20 . Reden: Url geknipt ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het zal wel aan mij liggen, maar waar wil je heen met dit topic?

Misschien moet je hier eens een kijkje nemen, hoe slecht die lucht/water warmtepompen het doen?
Van water/water warmtepompen zit ik nog steeds te wachten op resultaten.... of wordt dat angstvallig stilgehouden?

Passieve koeling bij een water/water warmtepomp zie ik ook als een nadeel, je MOET koelen in de zomer om de bron op temperatuur te houden, anders volgt uitputting in de winter.

Met de l/w warmtepomp heb ik ook passieve koeling. Ik koel namelijk wanneer de zon schijnt. En die zonne energie voor de l/w warmtepomp is ruim aanwezig op dat moment.

Waterstof is nog lang niet interessant. Veel te veel verliezen in omzetting.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-11-2019 15:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Graag je verhaal hier posten. Linkdrops worden niet gewaardeerd.

Ben benieuwd hoe je de 20k meerpijs (gechargeerd) voor een WWWP verantwoord.

Gebruik duurder? Heb jij wél gebruiksgegevens (real world COP) van WWWP's?
Je gaat ook uit van een Tbron van 10gr over het jaar, terwijl in het WWWP topic blijkt dat sommige leveranciers een brontemperatuur van rond het vriespunt normaal vinden....

Gemiddeld word hier op het forum geloof ik COP3,5 gehaald met LWWP over het jaar heen incl SWW & koelen.

Koelen alleen stelt niets voor qua kosten, en draait 100% op zonne-energie als je het slim inregelt.
Daarnaast is het koelvermogen van een WWWP lager door de hogere watertemp, alhoewel dit afhankelijk is van de bron en het afgiftesysteem wat er mogelijk is.

Ben ook heel benieuwd naar je verhaal omtrent het hitte-eiland. Dit is toch in elke grote stad die enigsinds zuidelijk is gelegen al aan de hand? Niets dan airco's aan de gevels daar, wat is het probleem precies?
Ben ook benieuwd hoe je een WWWP in hoogbouw gaat aanleggen....

[ Voor 9% gewijzigd door bbbrumbrum op 09-11-2019 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:40
Ik vraag me af of 1 of 2 cv-pompen en een bronpomp draaien wel zoveel goedkoper is dan een invertercompressor met 2 ventilatoren. Volgens mij valt dat passief koelen vies tegen qua rendement. Een l/w WP die de juiste flow en temperatuur zijn werk doet (ofwel via VV ofwel via LTV convectoren) is plusminus 40% voordeliger dan een HR ketel. Het uitvallen van het e-net is overigens geen sprake van zolang er natuurlijk verloop is naar de WPen. Stel de gemeenten gaan complete wijken ombouwen zal er lokaal wel verzwaard moeten worden. De overbelasting waar nu telkens over gesproken wordt gaat nagenoeg alleen over terugleveren. Alleen in/rond Amsterdam is er ook daadwerkelijk krapte voor levering.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwdrijver
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:30:
Het zal wel aan mij liggen, maar waar wil je heen met dit topic?
Je ziet dat momenteel zo'n 20% van de geplaatste warmtepompen van het W/W-type zijn en 80% van het L/W-type. Die laatste zijn goedkoper omdat er geen bodembron hoeft te worden geboord. Die kost tussen euro 3000 tot 9000. De prijs van een bodembron is ca. euro 30 per geboorde meter. Bovendien vinden installateurs die aanleg omslachtig, er is een vergunning voor nodig die in sommige provincies weer geld kost. Voor W/W-types is een hogere COP te verwachten vanwege de constante brontemperatuur in het stookseizoen. Dus op den duur (een bron gaat lang mee) verdient de aanleg ervan zich terug.

Waarom kiezen veruit de meesten dan voor een L/W-type? Daarover zou ik graag een discussie gevoerd zien.
Om die discussie te starten, heb ik de argumenten voor en tegen op een rijtje gezet, meer uitgebreid op mijn stek. Sorry, daarvoor is hier onvoldoende plek. Ik hoor graag welke argumenten ik vergeten heb of onjuist ingeschat.
Passieve koeling bij een water/water warmtepomp zie ik ook als een nadeel, je MOET koelen in de zomer om de bron op temperatuur te houden, anders volgt uitputting in de winter.
Bij bodembronnen heb je ruwweg twee types, gesloten of open. Met het gesloten type leg je een lus met glycol/water mengsel in de grond, meestal verticaal. Bij onvoldoende lengte bevriest de bodem 's winters om de lus en is er weinig warmte-uitwisseling meer mogelijk. En het is verstandig om 's zomers het huis passief te koelen om warmte te 'sparen' voor de winter. Met het open type pomp je grondwater op en pompt het op een andere plek weer terug. Groot voordeel: je het altijd een bron van 10 grC. Bijkomend voordeel: je hoeft 1 à 2 maal minder te boren. Aanleg kost bij beide types zo'n euro 30 per geboorde meter.
bbbrumbrum schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:35:
Ben benieuwd hoe je de 20k meerpijs (gechargeerd) voor een WWWP verantwoord.

Je gaat ook uit van een Tbron van 10gr over het jaar, terwijl in het WWWP topic blijkt dat sommige leveranciers een brontemperatuur van rond het vriespunt normaal vinden....
In mijn geval was de meerprijs euro 3000: 60 m diep voor grondwater, 30 m diep retour, oude boerderij, Waterkotte All-in-one 12 KW draait nu 15 jaar zonder noemenswaardig onderhoud.
Grondwater zit altijd - zomer en winter - op 10 à 11 grC. Passieve koeling doet het uitstekend, heb ik zelfs moeten 'terugschroeven'.
bbbrumbrum schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:35:
Ben ook heel benieuwd naar je verhaal omtrent het hitte-eiland. Dit is toch in elke grote stad die enigsinds zuidelijk is gelegen al aan de hand? Niets dan airco's aan de gevels daar, wat is het probleem precies?
Ben ook benieuwd hoe je een WWWP in hoogbouw gaat aanleggen....
Over de koelbehoefte van huizen wordt pas kort nagedacht. Het probleem is vooral in de binnensteden met deze hittegolven flink aan het groeien.

In hoogbouw wordt tegenwoordig wél het W/W-type warmtepomp toegepast, mét passieve vloerkoeling. Altijd met een centrale WKO-installatie, dus bodemwarmte uit grondwater. Dat wordt gedistribueerd naar de individuele warmtepompen op de appartementen.
Jim423 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:56:
Ik vraag me af of 1 of 2 cv-pompen en een bronpomp draaien wel zoveel goedkoper is dan een invertercompressor met 2 ventilatoren. Volgens mij valt dat passief koelen vies tegen qua rendement.
Dat valt allemaal wel uit te rekenen. Bij mij thuis heb ik twee circulatiepompen aan het werk bij vloerkoeling, samen ca. 100 W. Die zijn langer aan het werk dan de compressor van een L/W warmtepomp, Maar die 'doet' dan ook al gauw 1,5 kW. Lijkt me goed om eens precies uit te zoeken.
Jim423 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:56:
Het uitvallen van het e-net is overigens geen sprake van zolang er natuurlijk verloop is naar de WPen. Stel de gemeenten gaan complete wijken ombouwen zal er lokaal wel verzwaard moeten worden. De overbelasting waar nu telkens over gesproken wordt gaat nagenoeg alleen over terugleveren. Alleen in/rond Amsterdam is er ook daadwerkelijk krapte voor levering.
Ik praat niet over de krapte nu maar over de krapte die ontstaat in de toekomst. Een wijk met L/W warmtepompen krijgt te maken met een sterke toename van de elektra-vraag bij een vries-koude nacht. De COP daalt dan met een factor 3, de vraag daardoor alleen al met een factor 3. Een wijk met W/W warmtepompen kent dit niet, kent alleen de toenemende vraag door de grotere warmtebehoefte.
Verzwaard zal er toch al moeten worden . . .

[ Voor 64% gewijzigd door FeaR op 10-11-2019 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hoe kom je tot de conclusie dat de COP met een factor 3 daalt bij -10? Volgens mij is dat vele malen minder. @reneeke1970 heeft hier goede metingen van, hij zit zeker niet op COP1 of COP1,5 bij -10. Ook doet een L/W WP geen 1,5kW bij koelen en een L/L al zeker niet bij gelijke BTU's. Dit is allemaal uitvoerig gemeten, zoek eens in: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 en deel 7. Veel tweakers hebben Kamstrup en logging van het e-verbruik om tot een nauwkeurige meting te komen. Het probleem met gecentraliseerde W/W WPen is toch dat net als met stadsverwarming de gebruikers op een gegeven moment weer uitgeknepen gaan worden. Als het niet direct is dan wel in de toekomst. Het is daarom het beste om dit met een VVE of zelfstandig proberen te regelen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jwdrijver schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:50:
[...]

Ik praat niet over de krapte nu maar over de krapte die ontstaat in de toekomst. Een wijk met L/W warmtepompen krijgt te maken met een sterke toename van de elektra-vraag bij een vries-koude nacht. De COP daalt dan met een factor 3, de vraag daardoor alleen al met een factor 3. Een wijk met W/W warmtepompen kent dit niet, kent alleen de toenemende vraag door de grotere warmtebehoefte.
Doet nog altijd een COP 3,5 hier met een 7kW en loopt mooi rustig op 770WAC om het huis warm te houden, in de nacht geen probleem denk ik.
Jou W/W warmtepomp trekt hoeveel WAC als hij aan het verwarmen is?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

@jwdrijver in het vervolg graag je laatste post wijzigen als je wat toe te voegen hebt, het topic binnen 24 uur kicken is niet nodig, laat staan zes keer achter elkaar postsn. De tekst "Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie" staat er niet voor niets. Voor nu de posts samengevoegd.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het is aan diezelfde overheid om het belang van de juiste keuze aan publiek en industrie duidelijk te maken. In dat kader moet de subsidie op de aanschaf van buitenlucht bronnen zo snel mogelijk worden beëindigd. Tevens moet de provinciale vergunning, die momenteel vaak voor een open bron vereist is, zo snel mogelijk worden omgezet in een meldingsplicht. Voor Vereniging Eigen Huis en Consumentenbond is in deze voorlichting vanzelfsprekend ook een rol weggelegd.
Zo te lezen op je website ben je geen voorstander van de lucht/water warmtepomp, wel vind ik dat je ook moet melden dat een lucht/water een voordeel heeft kwa COP als het 10-15 graden boven nul is voor verwarmen en sww maken.
Ik ben wel benieuwd naar jouw jaarverbruik en een equivalent lucht/water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:27
jwdrijver schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:14:
Voor W/W-types is een hogere COP te verwachten vanwege de constante brontemperatuur in het stookseizoen. Dus op den duur (een bron gaat lang mee) verdient de aanleg ervan zich terug.
Uitgaande van 2% stijging in de electriciteitsprijzen op jaarbasis moet zo'n bron 20 euro per maand aan stookkosten besparen ten opzichte van een L/W warmtepomp om die 9000 euro terug te verdienen over een periode van 30 jaar. Ongeveer 1000 kWh op jaarbasis minder. Da's fors, vooral omdat die hogere COP zich vooral manifesteert tijdens de handvol koude dagen die we in Nederland hebben.

In discussies over 'besparing' wordt altijd een beetje voorbijgegaan aan verschillende situaties. Woon je vrijstaand in een groot huis, dan zijn de besparingen veel groter en de terugverdientijden korter.

Maar het overgrote deel van Nederland woont in een rijtjeshuis of appartement, en heeft een energierekening die ruim onder de 100 euro per maand ligt. Bronboringen (als dat al mág) stuiten bij rijtjeshuizen op practische beperkingen, zeker als een hele straat een bron zou willen hebben.

Je hebt helemaal gelijk dat we een nieuw probleem aan het maken zijn op de koudste dagen van het jaar. Maar zolang 'van het gas af' wordt gestimuleerd alsof het een privé-hobby van rijke huiseigenaren is denk ik dat L/W eerder zal toenemen dan afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Voor W/W-types is een hogere COP te verwachten vanwege de constante brontemperatuur in het stookseizoen. Dus op den duur (een bron gaat lang mee) verdient de aanleg ervan zich terug.

Waarom kiezen veruit de meesten dan voor een L/W-type? Daarover zou ik graag een discussie gevoerd zien.
Om die discussie te starten, heb ik de argumenten voor en tegen op een rijtje gezet, meer uitgebreid op mijn stek. Sorry, daarvoor is hier onvoldoende plek. Ik hoor graag welke argumenten ik vergeten heb of onjuist ingeschat.
En wat als de bron richting het vriespunt zakt? Wat dus schijnbaar ook gebeurd omdat leveranciers bij deze dure oplossingen soms alsnog zo goedkoop mogelijk gaan zitten.
En plek zat hier om alles uiteen te zetten hoor.
In mijn geval was de meerprijs euro 3000: 60 m diep voor grondwater, 30 m diep retour, oude boerderij, Waterkotte All-in-one 12 KW draait nu 15 jaar zonder noemenswaardig onderhoud.
Grondwater zit altijd - zomer en winter - op 10 à 11 grC. Passieve koeling doet het uitstekend, heb ik zelfs moeten 'terugschroeven'.
Tsja, mijn nieuwbouwhuis was 15jaar geleden ook 150.000 goedkoper. Dat kan je nu niet meer vergelijken.
In hoogbouw wordt tegenwoordig wél het W/W-type warmtepomp toegepast, mét passieve vloerkoeling. Altijd met een centrale WKO-installatie, dus bodemwarmte uit grondwater. Dat wordt gedistribueerd naar de individuele warmtepompen op de appartementen.
OK true, veel kantoorgebouwen hebben dit inderdaad gecentraliseerd, maar juist de verdeling naar individuele appartementen gaat lastig zijn, zie warmtenetten en gecentraliseerde gasketels bij appartementencomplexen. De meetmethodes en afrekeningen daarvan zijn vaak zeer dubieus. Terwijl het met een warmtemeter vrij eenvoudig wel duidelijk te krijgen is.
Dat valt allemaal wel uit te rekenen. Bij mij thuis heb ik twee circulatiepompen aan het werk bij vloerkoeling, samen ca. 100 W. Die zijn langer aan het werk dan de compressor van een L/W warmtepomp, Maar die 'doet' dan ook al gauw 1,5 kW. Lijkt me goed om eens precies uit te zoeken.
Lijkt me inderdaad goed, mits je de correcte cijfers voor LWWP gebruikt want die lijk je niet echt beschikbaar te hebben, terwijl we er hier een heel topic mee vol hebben.
Uh nee?
Afbeeldingslocatie: https://db3pap001files.storage.live.com/y4p2nghCF0AFW-DGCZXIPfPrTAF5Ekasta6DQUDqHR0wX6T058SPfwP7hGV66WUPsSeSTOH_SQi5UBtLcggsBY4Peeuljss32X0g4zdSI0uK632rnWJgbAkDICYAxw1CweqVgPxJeXLAYluzJaYC0NIhtFzsxcCNAw8CKsokupw_sqGhz00wnVMDqL1QjkkUZwm-9zoeclv5T_O1UZnf2iLdR63aY8-BTXBTt9Q9aOh9WY/COP%5B1%5D.jpg?psid=1&width=899&height=140
COP2,75 bij Tbuiten -15 voor mijn 5kW Pana'tje.

Van Tbuiten 2 -> -15 = 1,43x zoveel vermogen.
Een een whopping 1800WAC, pffffff nou daar gaat de gemiddelde meterkast wel van gloeien ja. :+ :+
Wat dus is bij -15, wat bijna nooit voorkomt.

Waarom zou er verzwaard moeten worden?

En nogmaals, heb jij realworld data van je (en andere) WWWP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwdrijver
Jim423 schreef op zondag 10 november 2019 @ 00:16:
Hoe kom je tot de conclusie dat de COP met een factor 3 daalt bij -10? Volgens mij is dat vele malen minder.
Bijgaand diagram is van een Nibe L/Wwarmtepomp (fabrieksgegevens Nibe F2120-12).
Voor een W/Wwarmtepomp krijg je exact hetzelfde diagram, alleen het koude-kant deel verschilt, bodemwarmte ipv buitenlucht.
COP = 5,3 bij Tbuiten 10grC en COP = 3,1 bij Tbuiten = -10 gC, factor = 1,7.
Maar dit is afgelezen bij dezelfde Twarmekant (verwarmingstemperatuur).
Bij zware vorst zal Twarmekant eerder 45 grC zijn, dan COP = 2,7 en factor = 2,0.
Dan nog bedenken dat dit diagram onder laboratoriumomstandigheden zal zijn opgemeten, zónder ijsvorming op de koudekant. Treedt dat op, dan zakt de Tkoudekant snel naar vele graden onder de buitenluchttemperatuur, bijvoorbeeld naar - 20 grC. Dan wordt COP = 2,0 en factor = 2,6.
Het zou fijn zijn als er daadwerkelijk gemeten data in deze omstandigheden beschikbaar zouden zijn!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nz5r2z1x0cN0XBNyPlV6brCd/full.jpg
Jim423 schreef op zondag 10 november 2019 @ 00:16:
Het probleem met gecentraliseerde W/W WPen is toch dat net als met stadsverwarming de gebruikers op een gegeven moment weer uitgeknepen gaan worden. Als het niet direct is dan wel in de toekomst. Het is daarom het beste om dit met een VVE of zelfstandig proberen te regelen.
CVTTPD2DQ schreef op zondag 10 november 2019 @ 09:55:
[...]
Maar het overgrote deel van Nederland woont in een rijtjeshuis of appartement, en heeft een energierekening die ruim onder de 100 euro per maand ligt. Bronboringen (als dat al mág) stuiten bij rijtjeshuizen op practische beperkingen, zeker als een hele straat een bron zou willen hebben.
Bij de verwarming met bodemwarmte van een heel blok huizen of een flatgebouw hoef je alleen maar het grondwater rond te pompen. Dat hoeft niet veel geld te kosten, bijvoorbeeld door de gemeente te regelen, of door een VVE. Geef iedereen zijn eigen warmtepomp.
Je hebt helemaal gelijk met je opmerking over stadsverwarming.
Rol-Co schreef op zondag 10 november 2019 @ 01:13:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar jouw jaarverbruik en een equivalent lucht/water.
Oude maar geïsoleerde boerderij, 250 m2 woonoppervlak, euro 275 per maand elektra kosten, geen gas. Circa euro 100 is voor verwarming, de rest voor warmtapwater, koken enzovoort.

[ Voor 86% gewijzigd door jwdrijver op 25-11-2019 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
jwdrijver schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:39:
[...]

Bijgaand diagram is van een Nibe L/Wwarmtepomp (fabrieksgegevens Nibe F2120-12).
Voor een W/Wwarmtepomp krijg je exact hetzelfde diagram, alleen het koude-kant deel verschilt, bodemwarmte ipv buitenlucht.
COP = 5,3 bij Tbuiten 10grC en COP = 3,1 bij Tbuiten = -10 gC, factor = 1,7.
Maar dit is afgelezen bij dezelfde Twarmekant (verwarmingstemperatuur).
Bij zware vorst zal Twarmekant eerder 45 grC zijn, dan COP = 2,7 en factor = 2,0.
Dan nog bedenken dat dit diagram onder laboratoriumomstandigheden zal zijn opgemeten, zónder ijsvorming op de koudekant. Treedt dat op, dan zakt de Tkoudekant snel naar vele graden onder de buitenluchttemperatuur, bijvoorbeeld naar - 20 grC. Dan wordt COP = 2,0 en factor = 2,6.
Het zou fijn zijn als er daadwerkelijk gemeten data in deze omstandigheden beschikbaar zouden zijn!
[Afbeelding]
Nou als jij even zorgt dat het -20 wordt, dan zullen er vast heel wat tweakers bereid zijn die data te delen :)
Overigens komt mijn TA nooit boven de 30gr, bij een TA van 45 raad ik een WP sowieso af.

Wat is eigenlijk je statement?
Een WW WP heeft een beter rendement dan een LW WP?

Denk dat er weinig zijn die dit zullen ontkrachten...
Of een WW WP een betere investering is dan een LW WP valt nog wel over te discussiëren :+

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 25-11-2019 12:02 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwdrijver
Daannn1987 schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:01:
Nou als jij even zorgt dat het -20 wordt, dan zullen er vast heel wat tweakers bereid zijn die data te delen :)
Overigens komt mijn TA nooit boven de 30gr, bij een TA van 45 raad ik een WP sowieso af.

Wat is eigenlijk je statement?
Een WW WP heeft een beter rendement dan een LW WP?

Denk dat er weinig zijn die dit zullen ontkrachten...
Of een WW WP een betere investering is dan een LW WP valt nog wel over te discussiëren :+
Ik had het over - 10grC en aanvriezen bij mistig koud weer.
Statement; bij massaal gebruik van luchtwarmtepompen vliegt op een koude vriesnacht het lokale elektriciteitsnet eruit.
Er zijn nog wel meer bezwaren tegen de luchtwarmtepomp, zie mijn webstek (zoek op 'nautilus' en 'educatief').

[ Voor 48% gewijzigd door jwdrijver op 25-11-2019 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
jwdrijver schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:39:
[...]Bij zware vorst zal Twarmekant eerder 45 grC zijn, dan COP = 2,7 en factor = 2,0.
Je had het over een factor 3. Niet over een factor 2. Daarnaast maak je de aanname dat er bij een factor 2 en een Tb van -10 de Ta 45 graden is. Dit is veel te warm, dan heb je je afgiftesysteem niet op orde. Zelfs met het originele afgiftesysteem uit 1970 hou ik hier de hut warm met een Ta van 42 graden, en nee niet geïsoleerd op de HR ramen en woonkamervloer na.
jwdrijver schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:09:[...]Ik had het over - 10grC en aanvriezen bij mistig koud weer. Statement; bij massaal gebruik van luchtwarmtepompen vliegt op een koude vriesnacht het lokale elektriciteitsnet eruit.
Vind ik een ongefundeerd statement, op een koude vriesnacht zal er juist niets gebeuren. De piekmomenten zullen zijn in beperkte mate in de ochtend (iedereen zet senseo en verwarming hoger+sww maken) en met name in de avond. Dit kun je ook mooi zien aan het spanningsverloop (als je die logt) die ligt rond 17:30u zo rond de 209V waar die na 01:00u weer stijgt naar 226V. L/W WP zullen in hun eentje geen problemen veroorzaken, het is de combi in de avond met laden van de BEV en inductiekoken/quooker/oven die de boel de das om doet.

[ Voor 18% gewijzigd door Jim423 op 25-11-2019 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@jwdrijver graag hier je verhaal posten, en niet verwijzen naar "je webstek". Thanks!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwdrijver
teacher schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:29:
[mbr]@jwdrijver graag hier je verhaal posten, en niet verwijzen naar "je webstek". Thanks![/mbr]
Ik heb een downloable pdf op mijn webstek staan van 12 bladzijden.
Dat wordt een beetje lang voor de Tweakers-plek.
Kan ik de pdf ook hier downloadable maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Wil je een levensvatbaar topic, dan is het verstandiger om de informatie uit de PDF samen te vatten, of de relevante passages te pakken die je standpunt onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 22:03
Misschien moet je hier eens een kijkje nemen, hoe slecht die lucht/water warmtepompen het doen?
@AUijtdehaag
Wat is jullie mening over L/L warmtepomp ("airco"). Deze halen een aanzienlijke hogere (S)COP. Nu alle vooroordelen opzij, en misschien is vloerverwarming/straling wel fijnere warmte/stiller dan L/L, maar is L/L dan niet meer de toekomst dan L/W, W/W?

Lijkt me dat L/L aanzienlijk efficienter is. Niet alleen dat je veel sneller kunt verwarmen (bij L/W ontkom je er niet aan om 24/7 op dezelfde temperatuur te stoken), maar ook omdat het Lucht -> Lucht is en niet Lucht -> Water en dan Water -> Lucht.

[ Voor 18% gewijzigd door traders op 25-11-2019 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 22:03
Wat de hell is trouwens een "webstek"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwdrijver
traders schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:43:
Wat de hell is trouwens een "webstek"?
'What the hell'? Ik gebruik graag Nederlands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
traders schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:40:
[...]Lijkt me dat L/L aanzienlijk efficienter is. Niet alleen dat je veel sneller kunt verwarmen (bij L/W ontkom je er niet aan om 24/7 op dezelfde temperatuur te stoken), maar ook omdat het Lucht -> Lucht is en niet Lucht -> Water en dan Water -> Lucht.
In de VS stookt ongeveer 10-20% met L/L WP. Al is van stoken dan niet echt meer sprake natuurlijk. Omdat de lucht zelf wordt verwarmd zit je eigenlijk ook niet met een afgifteprobleem wat je wel vaak hebt met een watersysteem. Daar zie je dus ook dat het gebrek aan isolatie geen enkel probleem is, die woningen zijn gewoon houtskelet met wat glaswol en dan gips aan de binnenkant kunststof sheeting aan de buitenkant. Doordat de isolatie nihil is en de woningen iets groter dan hier zie je wel dat ze al snel op 22kW of 25kW units uitkomen (met een ventilator in de bovenkant). Jaarverbruik ongeveer 10.000-15.000kWh incl koelen. Echter wordt het wel lastig om dit in NL toe te passen, je zou dan kanalen moeten gaan maken of in (bijna) elk vertrek een wandmodel hangen wat ook geen pan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwdrijver
Deze zogenaamde hetelucht verwarming wordt al tientallen jaren in Nederland geleverd door Brink. Vroeger op olie, tegenwoordig op gas. Kan ook op elektra, maar dat wordt veel te duur, COP = 1. Zelfs met een warmtepomp kom je slecht uit omdat de verwarmingstemperatuur boven de 50 grC ligt, dus een slechte COP. Bovendien kosten die luchtkanalen nogal wat ruimte. Mijn buren hebben er een, al tientallen jaren oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:20
Het gaat niet om helelucht verwarming van brink maar gewoon om Airco's die buitenlucht omzetten voor warme lucht in huis.

Je hebt dan wel van die unit's in de woonkamer hangen waarmee je ook kan koelen. En hoe kom je erbij dat dit een COP 1 is ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:47
Mijn primaire gevoel bij het lezen van de openingspost is 'OMG, hebben we weer zo een tunnelvisionair die makkelijk met zijn site-tje wil scoren'.

Anyway, in dezelfde stijl als de OP wil ik graag reageren: WWWP is zo onrendabel dat er legio betere oplossingen zijn. >:)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwdrijver
Possible schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:02:
Het gaat niet om helelucht verwarming van brink maar gewoon om Airco's die buitenlucht omzetten voor warme lucht in huis.

Je hebt dan wel van die unit's in de woonkamer hangen waarmee je ook kan koelen. En hoe kom je erbij dat dit een COP 1 is ?
Bij een hetelucht verwarming op elektra is COP = 1, net zoals het ouderwetse straalkacheltje.

[ Voor 4% gewijzigd door jwdrijver op 25-11-2019 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwdrijver
The Lord schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:06:
Mijn primaire gevoel bij het lezen van de openingspost is 'OMG, hebben we weer zo een tunnelvisionair die makkelijk met zijn site-tje wil scoren'.

Anyway, in dezelfde stijl als de OP wil ik graag reageren: WWWP is zo onrendabel dat er legio betere oplossingen zijn. >:)
Zoals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
Het blijft allemaal maatwerk, de beste oplossing is overal anders. Zodoende is er dus geen uniforme beste oplossing.

Wat betreft oplossing in wijken met een centrale wko zijn er inmiddels naar mijn weten een tiental locaties waarbij toch blijkt dat zulke installaties dusdanig complex zijn dat er rechtzaken aangegaan zijn omdat de installaties ofwel slecht functioneren, of veel te duur blijken, of een combinatie daarvan. Binnen mijn eigen vakgebied ben ik (helaas) data aan het verzamelen om aan te tonen dat de overeenkomst welke aangegaan is met de bewoners op een niet nader te noemen locatie niet nagekomen wordt, en dat zij hierdoor inleveren op comfort en onnodig (hele) hoge kosten maken voor het gebruik van het systeem. Technisch gezien wat mij betreft de mooiste oplossing, alleen de praktijk leert dat de uitvoering ervan toch vaak te wensen overlaat.

Wko systemen of wwwp, zijn toch met name interessant voor grotere objecten, en je moet er rekening mee houden dat zeker niet elke locatie hiervoor geschikt is. Er zijn diverse voorbeelden waarbij het uitstekend werkt, maar voor een normale tussenwoning onhaalbaar. Overigens draaien de installaties die wij in beheer hebben met een wko icm met warmtepompen uiteraard, gemiddeld met een cop van >5.5 en wordt er in de zomer passief gekoeld om de energie balans in de bodem op peil te houden, dit blijft dynamisch en zal per saldo altijd meer kosten qua beheer en onderhoud.

Zodoende denk ik dat in veel gevallen een lwwp het meest simpel te implementeren is, en het afbraak risico het kleinste is. Al dan niet icm een groot buffervat, zonnepanelen, heatpipes, etc.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
traders schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:40:
Lijkt me dat L/L aanzienlijk efficienter is. Niet alleen dat je veel sneller kunt verwarmen (bij L/W ontkom je er niet aan om 24/7 op dezelfde temperatuur te stoken), maar ook omdat het Lucht -> Lucht is en niet Lucht -> Water en dan Water -> Lucht.
Ik had er eens aan zitten rekenen. Stel dat een woonkamer een maximale energiebehoefte heeft van 3kW. Een kubieke meter lucht weegt (grof afgerond, maar het is sowieso afhankelijk van temperatuur en luchtdruk) een kilo, een kilo lucht bevat ongeveer 1kJ. Stel dat je lucht met 40 graden inblaast, in een kamer die op 20 graden verwarmd wordt, dan heb je 20kJ/m3. Dan zou je dus 150 dm3 per seconde moeten inblazen om een ruimte (in het holst van de winter) op temperatuur te houden. Dat lijkt me een straf windje, en wellicht minder comfortabel, maar niet onoverkomelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@jwdrijver
275,- aan kosten pm? 100 voor verwarmen zeg je.
Waarom ligt die verhouding andersom itt gas?
100,- is 4-500 kWh per maand, is gemiddeld dan zeker? 1200,- per jaar?
Mijn l/w 7kW kost 34,- per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
CVTTPD2DQ schreef op maandag 25 november 2019 @ 18:49:
[...]

Ik had er eens aan zitten rekenen. Stel dat een woonkamer een maximale energiebehoefte heeft van 3kW.
3kW is natuurlijk ook wel erg extreem voor een woonkamer. Dan heb je of een extreem grote woonkamer voor nederlandse maatstaven (dan is die 150dm3 ook relatief weinig) of je mist raam en dit is een gat naarbuiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwdrijver
DjaRoel schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:57:
Het blijft allemaal maatwerk, de beste oplossing is overal anders. Zodoende is er dus geen uniforme beste oplossing.
.................
Wko systemen of wwwp, zijn toch met name interessant voor grotere objecten, en je moet er rekening mee houden dat zeker niet elke locatie hiervoor geschikt is. Er zijn diverse voorbeelden waarbij het uitstekend werkt, maar voor een normale tussenwoning onhaalbaar.
Ik heb voor een vrijstaand huis al 15 jaar een warmtepomp van 12 kW op grondwater probleemloos in bedrijf, nauwelijks onderhoudskosten, aanlegkosten bodembron euro 3000. Waarom is dit alleen voor grotere objecten interessant? Ik zie inderdaad voor woonhuizen veel meer gesloten bodemsystemen met driemaal hogere aanlegkosten.
Voor rijtjeshuizen lijkt me een gemeenschappelijke bodembron met individuele warmtepompen het meest aan te raden, geen gezeur met de afrekening van de warmte. En je moet niet denken aan al die rijen buitenunits! (?????).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
Rol-Co schreef op maandag 25 november 2019 @ 18:50:
@jwdrijver
275,- aan kosten pm? 100 voor verwarmen zeg je.
Waarom ligt die verhouding andersom itt gas?
100,- is 4-500 kWh per maand, is gemiddeld dan zeker? 1200,- per jaar?
Mijn l/w 7kW kost 34,- per maand.
Precies.. hier de 2.6kw ELGA kost 23 euro per maand.
Een WW wp met mijn verbruik is totaal niet interessant.

[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 25-11-2019 19:51 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwdrijver
CVTTPD2DQ schreef op maandag 25 november 2019 @ 18:49:
[...]

Ik had er eens aan zitten rekenen. Stel dat een woonkamer een maximale energiebehoefte heeft van 3kW. Een kubieke meter lucht weegt (grof afgerond, maar het is sowieso afhankelijk van temperatuur en luchtdruk) een kilo, een kilo lucht bevat ongeveer 1kJ. Stel dat je lucht met 40 graden inblaast, in een kamer die op 20 graden verwarmd wordt, dan heb je 20kJ/m3. Dan zou je dus 150 dm3 per seconde moeten inblazen om een ruimte (in het holst van de winter) op temperatuur te houden. Dat lijkt me een straf windje, en wellicht minder comfortabel, maar niet onoverkomelijk.
Als de lucht eenmaal op temperatuur is, hoeft er geen warmte meer bij, behalve de warmte die de kamer (het huis) aan de buitenzijde kwijtraakt. Je hebt dus de warmteweerstand van je huis nodig (R-waarde) en de buitenoppervlakte ervan. Alleen de warmte die naar buiten stroomt, hoef je op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Jim423 schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:45:
3kW is natuurlijk ook wel erg extreem voor een woonkamer. Dan heb je of een extreem grote woonkamer voor nederlandse maatstaven (dan is die 150dm3 ook relatief weinig) of je mist raam en dit is een gat naarbuiten.
Met 70W/m2 (zo rekenen verwarmingsboeren) is dat een huiskamer van 40m2. Warmteverlies van een woonkamer in een niet-passiefhuis is ook met lagere rekenwaarden in de orde van kilowatts, daar hoef je echt geen gat voor in de muur te maken. Maar laten we de een piekwarmteverlies van de helft nemen 35W/m2, dan zou je ongeveel 2dm3 aan warme lucht moeten invoeren voor elke m2 gebruiksoppervlak.

Da's op zich maar 2x bouwbesluit tijdens een barre winter. Aan de andere kant is 40 graden best wel warm, en je bent het ook 's nachts als je probeert te slapen aan het rondpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jwdrijver schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:45:
[...]

Ik heb voor een vrijstaand huis al 15 jaar een warmtepomp van 12 kW op grondwater probleemloos in bedrijf, nauwelijks onderhoudskosten, aanlegkosten bodembron euro 3000. Waarom is dit alleen voor grotere objecten interessant? Ik zie inderdaad voor woonhuizen veel meer gesloten bodemsystemen met driemaal hogere aanlegkosten.
Dat zal dan wel beter werken, waarom zouden ze dat anders doen?
Voor rijtjeshuizen lijkt me een gemeenschappelijke bodembron met individuele warmtepompen het meest aan te raden, geen gezeur met de afrekening van de warmte. En je moet niet denken aan al die rijen buitenunits! (?????).
Werkt niet, zie project zutphen, mensen hebben er geen verstand van, koelen niet en dus het seizoen er op een te koude bron.
Een rij buitenunits kan prima hoor maar wel over nadenken waar ze komen met het ontwerp. Ook heb je de in house lucht/water warmtepomp met een nok verdamper.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/c1ugl49kxo.png

https://www.tegnis.nl/producten/smartroof/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Bij bodembronnen heb je ruwweg twee types, gesloten of open. Met het gesloten type leg je een lus met glycol/water mengsel in de grond, meestal verticaal. Bij onvoldoende lengte bevriest de bodem 's winters om de lus en is er weinig warmte-uitwisseling meer mogelijk. En het is verstandig om 's zomers het huis passief te koelen om warmte te 'sparen' voor de winter. Met het open type pomp je grondwater op en pompt het op een andere plek weer terug. Groot voordeel: je het altijd een bron van 10 grC. Bijkomend voordeel: je hoeft 1 à 2 maal minder te boren. Aanleg kost bij beide types zo'n euro 30 per geboorde meter.

[...]
Groot nadeel is dat een open bron open is. Daarom wil het waterschap liever niet hebben dat half Nederland water gaat oppompen en in andere lagen weer gaat terugpompen. Alle vervuiling gaat de grond mee in, water lagen die nu nog gescheiden zijn gaan mengen. En de gemiddelde consument (& installateur) heeft geen idee wat hij doet.

We hebben in Nederland nog aardig grondwater en de meeste vervuiling is in kaart en proberen we op te ruimen. Tankstations moeten miljoenen investeren om te voorkomen dat het grondwater vervuilt.
Want grondwater gebruiken we om te drinken, maar ook om het land te besproeien.

Dus ik word persoonlijk niet erg blij van iemand die 'jubelt' over 15 jaar al water op 60m oppompen en op 30m lozen. Enig idee wat de waterkwaliteit is op die 2 dieptes?
En 1 huis heeft weinig impact, met 8 miljoen huizen met een paar m3 per uur gaat dit echt wel impact hebben.

Doe mij dan maar zo'n 'slechte' gesloten bron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Een kennis die bij een zeer groot koeltechnisch bedrijf werkt (doet alleen maar Carrier en Lennox e.d.) heeft zeer slechte ervaringen met open bronnen. Volgens hem heb je enorm snel last van vervuiling in je primaire zijde. Moet je trouwens ook geen vergunning hebben om grondwater op te pompen?
TheGhostInc schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:19:Doe mij dan maar zo'n 'slechte' gesloten bron.
Doe mij maar lekker een L/W of L/L en die 25k die ik bespaar steek ik in me zak want die ga ik toch nooit terugverdienen met een W/W. Sommige (gesloten) bronnen zijn maar 1-2 graden C, ik kan me niet voorstellen dat dit een veel beter rendement geeft dan lucht. Die 3000 euro is leuk maar voor 80 ct de liter tanken lukt tegenwoordig ook niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 25-11-2019 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
Hou er ook rekening mee dat driekwart van de dagen in het stookseizoen boven nul zijn en dan het nadeel van een lucht/water niet zo groot is. in de 4 a 500 uur vorst per jaar is de efficiency van een LW dan een WW warmtepomp maar dat weegt niet op tegen de aanschafkosten. Voor een grondbron warmtepomp werd mij 13000 inc btw geoffreerd, een Lucht/water heb ik inclusief SWW voor 6100 inc btw inc subsiedie.
doe mij maar lucht/water

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Lardman
Tja prijzen kunnen alle kanten op, mijne kost nog geen 500,- , en er zijn ook personen met pana's van het begin waar ze maar een paar honderd koste met de subsidie er af.

Belangrijk is dat het goed werkt en de hut warm is voor acceptabel geld, bodem wp zijn dat niet echt vind ik persoonlijk, de techniek is wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:47
* The Lord Zet alvast de bakjes popcorn klaar.

Dat is evident: L/L & LW WP, pellet & biomassa kachel/ketel al dan niet met cv aansluiting, openhaard of zelfs een dieselkachel.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

jwdrijver schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:45:
[...]

Ik heb voor een vrijstaand huis al 15 jaar een warmtepomp van 12 kW op grondwater probleemloos in bedrijf, nauwelijks onderhoudskosten, aanlegkosten bodembron euro 3000.
n=1

Feit is dat het nog heel vaak niet goed gaat:
http://www.joostdevree.nl...fouten_gawalo_2010_05.pdf
n= meer dan 1 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jim423 schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:58:
Doe mij maar lekker een L/W of L/L
Ik heb ook beiden.
W/W serieus bekeken, als het alleen de bron was geweest aan meerprijs, dan had ik hem gehad. Maar de W/W WP heeft een dusdanige meerprijs dat de lol er snel vanaf is. Misschien dat ik na deze L/W er nog een keer naar kijk.
The Lord schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:07:
[...]

* The Lord Zet alvast de bakjes popcorn klaar.
pellet & biomassa kachel/ketel al dan niet met cv aansluiting, openhaard
Ik zie nog best wat in een openhaard/houtkachel met CV aansluiting.

Dat is >10kW warmte. Als je WP staat te stampen gooi je er even een paar blokjes op. En dat is misschien 2 weken per jaar (en romantisch enzo)
Zeker als je huis flink wat massa heeft kun je dan prima weer een paar dagen met de WP het verlies opvangen. De meerprijs voor 'een stapje groter' qua WP kun je dan investeren in de kachel.

Fijnstof en CO2 is ook niet zo'n issue bij een beetje bijstoken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:13

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Lucht/lucht, lucht/water en water/water hebben ieder hun eigen voor- en nadelen. Lucht/lucht vergt veruit de minste investeringskosten en is beter geschikt voor ruimtes die incidenteel opgewarmd moeten worden, dan wil je niet veel massa verwarmen. Water/water is de meest luxe oplossing: indien goed uitgevoerd het efficiënst (hoogste COP en zeer efficiënt koelen) en geen lelijke buitenunit die geluid maakt.

Ik vraag me wel af waarom het prijsverschil voor alleen de warmtepomp tussen l/w en w/w zo groot moet zijn. De water/water-warmtepomp lijkt juist eenvoudiger zonder buitenunit. Ik krijg sterk het idee dat de fabrikanten hun w/w-WP's graag als Mercedessen in de markt zetten en er ook Mercedes-geld voor vragen zolang ze ermee weg komen.
Rol-Co schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:44:
[...]

Werkt niet, zie project zutphen, mensen hebben er geen verstand van, koelen niet en dus het seizoen er op een te koude bron.
Dat project in Zutphen begon een jaar of vijftien geleden en is dus super oud, maar wordt helaas nog vaak aangedragen als voorbeeld waarom een WP met een bodemcollector niet zou werken. Er is daar veel mis gegaan, onder andere woningen die onvoldoende geïsoleerd waren, broncapaciteit die ontoereikend was en stroomvoorziening in de wijk die tekort schoot. Als de bron onvoldoende warmte kan leveren zal een w/w-WP inderdaad niet het beloofde rendement halen.

De hoeveelheid warmte die er door koelen in de zomer naar de bodem wordt teruggeleverd is overigens maar een fractie van wat er in de winter uitgehaald wordt. Regeneratie is vooral een passief proces dat plaatsvindt door acht maanden van het jaar weinig warmte aan de bron te ontrekken, zodat die zich aan zijn omgeving kan opwarmen. Heeft ook weer alles met een juiste dimensionering te maken.
TheGhostInc schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:26:
[...]

Ik zie nog best wat in een openhaard/houtkachel met CV aansluiting.

Dat is >10kW warmte. Als je WP staat te stampen gooi je er even een paar blokjes op. En dat is misschien 2 weken per jaar (en romantisch enzo)
Zeker als je huis flink wat massa heeft kun je dan prima weer een paar dagen met de WP het verlies opvangen. De meerprijs voor 'een stapje groter' qua WP kun je dan investeren in de kachel.
Een cv-houtkachel kost je snel richting de 7000 euro aan installatiekosten. Dan vind ik het logischer om een lucht/lucht-warmtepomp als backup te hebben of als oplossing om een ruimte die niet vaak wordt gebruikt op naar comforttemperatuur waarbij een w/w-WP zorgt voor de basisverwarming. Voor in de bebouwde kom is een houtkachel mijn inziens sowieso een slecht idee vanwege de nadelige gevolgen voor de luchtkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwdrijver
TheGhostInc schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:19:
Groot nadeel is dat een open bron open is. Daarom wil het waterschap liever niet hebben dat half Nederland water gaat oppompen en in andere lagen weer gaat terugpompen. Alle vervuiling gaat de grond mee in, water lagen die nu nog gescheiden zijn gaan mengen. En de gemiddelde consument (& installateur) heeft geen idee wat hij doet.

We hebben in Nederland nog aardig grondwater en de meeste vervuiling is in kaart en proberen we op te ruimen. Tankstations moeten miljoenen investeren om te voorkomen dat het grondwater vervuilt.
Want grondwater gebruiken we om te drinken, maar ook om het land te besproeien.

Dus ik word persoonlijk niet erg blij van iemand die 'jubelt' over 15 jaar al water op 60m oppompen en op 30m lozen. Enig idee wat de waterkwaliteit is op die 2 dieptes?
En 1 huis heeft weinig impact, met 8 miljoen huizen met een paar m3 per uur gaat dit echt wel impact hebben.

Doe mij dan maar zo'n 'slechte' gesloten bron.
Een open bron brengt het (schone) grondwater via een warmtewisselaar onveranderd maar 4 grC afgekoeld weer terug de grond in. Dit vergelijken met tankstations slaat helemaal nergens op.
Gesloten systemen zijn gevuld met glycol, hetzelfde als auto-antivries. De kans op lekkage is klein maar nooit helemaal nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ben je in staat om zelf een radiator en een thermostaat te plaatsen kun je ook een (Panasonic) lucht/ water WP of een WP -Boiler plaatsen, en met de hulp van speciale topics op deze Tweakers forum, kun je elk probleem oplossen.. want dit is een Tweakers.net forum... 'Tweakers' zijn veelal goed opgeleide/ geïnformeerde 'Doe Het Zelf-ers', maar om zelf een water/ water WP aan te leggen moet je wel over de nodige ervaring beschikken in de aanleg daarvan en verreweg de meeste Tweakers hebben die niet, dus... dit type WP is oninteressant om zelf thuis aan te leggen.

Het beste is om aan een leek/ Tweaker in een speciaal topic (of in het bestaande water/ water WP topic) uit één te zetten hoe je zelf een water/ water WP kan ontwerpen, waar de gebruikte materialen besteld kunnen worden en hoe het e.e.a. moet worden aangelegd en in bedrijf word gezet.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 21:50
jwdrijver schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:19:
[...]

Een open bron brengt het (schone) grondwater via een warmtewisselaar onveranderd maar 4 grC afgekoeld weer terug de grond in. Dit vergelijken met tankstations slaat helemaal nergens op.
Gesloten systemen zijn gevuld met glycol, hetzelfde als auto-antivries. De kans op lekkage is klein maar nooit helemaal nul.
@TheGhostInc Draagt een ander punt aan,
Waar het om gaat bij een open bron, je pompt water op vanuit een aardlaag op 60 meter diepte, je pompt het terug in een laag van 30 meter diepte.
Als het water op 60 meter diep vervuild is, ga jij dat vuile water terug pompen bij het schone water op 30 meter diepte.
Nu maakt dat niet heel veel uit als dit zich beperkt tot slechts één woning, gaan we hele wijken op deze manier verwarmen, dan wordt het verhaal anders.
De kans is dan groot dat het grondwater vervuild raakt en niet meer geschikt is voor consumptie.

Bij een w-w wp met een gesloten bron bestaat dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwdrijver
Zoals ik al schreef: "Gesloten systemen zijn gevuld met glycol, hetzelfde als auto-antivries. De kans op lekkage is klein maar nooit helemaal nul."
Daar kun je aan toevoegen zoals hierboven ( @TheGhostInc en @205Gutmann ) staat geschreven: "Nu maakt dat niet heel veel uit als dit zich beperkt tot slechts één woning, gaan we hele wijken op deze manier verwarmen, dan wordt het verhaal anders."

Kortom, de situatie bij een open bron moet ter plaatse worden bekeken.
In het algemeen is te verwachten dat het grondwater op 60 m diepte schoon is.
Het valt op dat juist bij grote projecten met een open bron wordt gewerkt.
Waarom dan niet bij kleine projecten?

En bij massaal toegepaste gesloten bronnen heb je statistisch altijd een zekere mate van vervuiling van het grondwater met glycol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peternieuwbouw
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-05-2024
Misschien niet de juiste plek maar ik kan nog gen topic starten vandaar mijn vraag hier.
Wij bouwen een nieuw huis en daar in komt een l/w warmtepomp van Nibe 10-8. Nu hebben wij gevraagd om daar een Ecoforest te plaatsen de 3-12 grond gebonden. Nu vraagt men 7000 extra voor de warmtepomp en heeft men 12000 euro begroot voor de grondboring. Dit alles lijkt mij wat aan de forse kant. Er is nog geen warmteverlies berekening maar men weet uit ervaring welke pomp het moet worden. Heeft iemand ervaring hiermee en kan iemand mij helpen of dit normaal is. In totaal moeten we dus 19000 euro bij betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:36

BlueTooth76

Let the sun shine!

Peternieuwbouw schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:59:
Misschien niet de juiste plek maar ik kan nog gen topic starten vandaar mijn vraag hier.
Wij bouwen een nieuw huis en daar in komt een l/w warmtepomp van Nibe 10-8. Nu hebben wij gevraagd om daar een Ecoforest te plaatsen de 3-12 grond gebonden. Nu vraagt men 7000 extra voor de warmtepomp en heeft men 12000 euro begroot voor de grondboring. Dit alles lijkt mij wat aan de forse kant. Er is nog geen warmteverlies berekening maar men weet uit ervaring welke pomp het moet worden. Heeft iemand ervaring hiermee en kan iemand mij helpen of dit normaal is. In totaal moeten we dus 19000 euro bij betalen.
Ik zou een eigen topic openen, meer kans op een goed antwoord, geen vervuiling van dit topic ;)

Voor €19.000 kan je een paar keer je lucht/water warmtepomp vervangen dus dat zou ik niet doen.

Waarom wil je voor water/water gaan? (neem die vraag maar mee als quote in je eigen topic)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peternieuwbouw
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-05-2024
Hmmm bedankt voor je reactie, een eigen topic openen lukte niet vandaar mijn vraag hier, sorry voor de vervuiling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:36

BlueTooth76

Let the sun shine!

Peternieuwbouw schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:22:
Hmmm bedankt voor je reactie, een eigen topic openen lukte niet vandaar mijn vraag hier, sorry voor de vervuiling.
Anders is er nog het water/water warmtepompen topic, daar zitten de kenners :)

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Pagina: 1