Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Verder is mijn streven ook niet zonder tech te leven. Maar vooral kritischer kijken naar de noodzaak. Het wordt geen leven van boeken lezen bij kaarslicht, maar series en films kijk ik wel op een laptop en heb verder geen tv (voor mij persoonlijk is dat prima, en met gasten ga ik meestal toch de hort op).
En bij het idee van circulaire economie is recyclen een last resort. Recyclen is niet zonder verlies van grondstoffen, terwijl het idee van circulaire economie is dat er geen (niet-hernieuwbare) grondstoffen aan een economie hoeven toegevoegd te worden. Met recyclen gaan er grondstoffen verloren (zeker bij electronica waar recyclen nog erg inefficient is), terwijl met minder productie er ook minder grondstoffen nodig zijn. Dat is tenminste circulaire economie bekeken vanuit het gangbare overheidsperspectief in de EU en China. Tussen preventie en recyclen zitten nog directe hergebruik/herverkoop, hergebruik/herverkoop na reparatie/reconditioning/refurbishing, en remanufacturing. Het idee van circulaire economie is ook dat je geen afval hebt, de input van recycling processen is nu juist afval...
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Zelf nooit gedaan dan? Paar weken kamperen bijv? Ik kan er ook niet helemaal bij om thuis geen koelkast te hebben, maar zo ingrijpend is het denk ik niet eens. Een koud biertje wordt wel lastig (met kamperen drink ik dus sterke drankNat-Water schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:46:
Hoewel ik zeker zuinig ben kan ik hier met mijn hoofd niet echt bij. Geen koelkast? Hoe doe je dat? Krijg je lauwe melk, zweetkaas en je vleeswaren blijven nog geen dag goed. Nee, dank je. Tijd besparen zie ik alleen in het niet strijken. Vegen i.p.v. stofzuigen.. zit je steeds met je stoffer en je blik. Ik heb juist een robotstofzuiger gekocht om van het hele gedoe af te zijn.
Dit soort stappen zouden bij mij wel heel erg tegen de levenskwaliteit werken.
@svenk91 in feite gebruik je gewoon de koelkast in de supermarkt, ipv die thuis. Het enige wat je echt bespaart is de fysieke koelkast, niet zozeer het stroomgebruik. Waar ik m'n spullen thuis nog een x aantal dagen koel, koop jij ze gewoon een x aantal dagen later.
Met zonnepanelen heb je dus nog meer tech in (op) huis.Nyarlathotep schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:55:
Met een paar zonnepanelen wek je al veel meer stroom op dan een koelkast verbruikt. Het moet wel werkbaar blijven natuurlijk...
Ik krijg het idee dat je veel meer tijd en energie investeert dan je er voor terug krijgt.
[ Voor 15% gewijzigd door Aikon op 07-11-2019 11:56 ]
Ik krijg het idee dat je veel meer tijd en energie investeert dan je er voor terug krijgt.
Ik ben het met je eens dat wij veel te verwend zijn en makkelijk zijn geworden als het gaat om aanschaf en ook verspilling van produkten.
Hier zou ik ook wel eens kritisch naar kunnen kijken...
Wel zou ik dat enigszins gebalanceerd doen. Ik ben tegen elke vorm van excessen. Kost altijd meer dan het oplevert.
Ik blijf dit topic wel even volgen om inspiratie op te doen
Oh: En houdbare melk is écht niet te zuipen (en zit volgens mij ook vol met troep), dus dat is al een dikke no-go

[ Voor 9% gewijzigd door Nyarlathotep op 07-11-2019 11:56 ]
haha, geniaal ditgeen strijkijzer maar de shirts in mijn badkamer ophangen tot ze glad gestoomd zijn.
| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |
Eens, maar vanuit het oogpunt van TS: Als je geen stroom verbruikt, heb je ook geen zonnepanelen nodig...Nyarlathotep schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:55:
Met een paar zonnepanelen wek je al veel meer stroom op dan een koelkast verbruikt. Het moet wel werkbaar blijven natuurlijk...
maar ik laat mijn koelkast voorlopig ook nog maar gewoon aanstaan
Consuminderen prima, maar het moet wel leefbaar blijven.
Interessante afweging hoeveel bespaarde stroom tegen extra verpakking afweegt vanuit milieu perspectief. Ik zou het zelf niet weten. Ik heb het trouwens niet veel ook. Soms met kaas, ik verder al geen vlees en groentes kocht ik eerder ook al in kleinere verpakkingen. Een hoop zaken, zoals sommige sausen en jam etc. kan je prima buiten de koelkast bewaren als je ze binnen een paar weken opmaakt (wat mij prima lukt mot normale potten).Nat-Water schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:51:
@svenk91 Maar met je kleinere verpakkingen heb je wel relatief meer verpakkingsmateriaal nodig. Dat botst met je andere streven, toch?
Nope, zolang is er meestalniet voor nodig, en ik ventileer mijn badkamer goed zodra ik klaar ben met douchen. De was in je wasmachine laten zitten als die klaar is, ruikt een stuk slechter.Gaat het echter niet muf ruiken na verloop van tijd?
[ Voor 15% gewijzigd door svenk91 op 07-11-2019 12:07 ]
Zoals ik aangaf, bespaar je geen stroom, je verschuift het naar de supermarkt. Grondstoffen bespaar je eigenlijk ook niet, want de koelkast heb je wel staan bedenk ik me nu. Dat is verder geen kritiek, maar wel gewoon hoe het is.svenk91 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:00:
[...]
Interessante afweging hoeveel bespaarde stroom tegen extra verpakking afweegt vanuit milieu perspectief.
Elke dag boodschappen doen = meer energieverbruik voor de supermarkt omdat svenk91 vaker diverse gekoelde ruimtes open en dicht moet doen
Elke dag boodschappen doen = meer lopen = meer schoenslijtage = meer leer nodig = slechter voor het milieu want veestapel
In de winter is het stroomverbruik van een droger vele malen minder dan de extra stookkosten die je hebt om een vochtige ruimte warm te houden. Ook deze valt dus in de categorie "Ziet er leuk uit maar is in de praktijk verspillend".svenk91 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:16:
Geen droger maar gewoon alles aan de lijn (buiten of binnen afhankelijk van het weer)
Al deze maatregelen moet je serieus tegen het licht houden om te kijken of het daadwerkelijk bij draagt aan je doel. En dat is best tricky. Veel zaken zijn namelijk niet intuïtief, zoals het gebruik van een droger.
Over smaak valt niet te twisten. Maar houdbare melk is gewoon gesteriliseerd in plaats van gepasteuriseerd. Daar zit verder geen "troep" in die er niet in thuis hoort.Nyarlathotep schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:55:
Oh: En houdbare melk is écht niet te zuipen (en zit volgens mij ook vol met troep), dus dat is al een dikke no-go
Loop, fiets of ga je met de auto dagelijks naar de supermarkt?svenk91 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:49:
Ter verduidelijking: Ik vermijd dus producten die je koelvers/ingevroren moet houden. Verder doe ik al om de dag boodschappen (met weekelijks boodschappen doen had ik nog wel eens het probleem dat de lekkere dingen snel op waren en de minder lekkere dingen niet op gingen, maar dat ligt puur aan mij). Aanpassing waren bijvoorbeeld van verse melk naar houdbare melk over gaan. Boodschappen net voor het koken doen zodat het koel uit de super in de pan gaat. Kleinere hoeveelheden kaas kopen zodat het binnen 24 uur op is.
Verder is mijn streven ook niet zonder tech te leven. Maar vooral kritischer kijken naar de noodzaak. Het wordt geen leven van boeken lezen bij kaarslicht, maar series en films kijk ik wel op een laptop en heb verder geen tv (voor mij persoonlijk is dat prima, en met gasten ga ik meestal toch de hort op).
En bij het idee van circulaire economie is recyclen een last resort. Recyclen is niet zonder verlies van grondstoffen, terwijl het idee van circulaire economie is dat er geen (niet-hernieuwbare) grondstoffen aan een economie hoeven toegevoegd te worden. Met recyclen gaan er grondstoffen verloren (zeker bij electronica waar recyclen nog erg inefficient is), terwijl met minder productie er ook minder grondstoffen nodig zijn. Dat is tenminste circulaire economie bekeken vanuit het gangbare overheidsperspectief in de EU en China. Tussen preventie en recyclen zitten nog directe hergebruik/herverkoop, hergebruik/herverkoop na reparatie/reconditioning/refurbishing, en remanufacturing. Het idee van circulaire economie is ook dat je geen afval hebt, de input van recycling processen is nu juist afval...
Tja, het is maar waar je zin in hebt.
En het voorbeeld van het strijkijzer is ronduit fout, je kunt beter minder vaak/lang/heet douchen zodat je badkamer niet vol stoom staat en gewoon je shirts strijken! Douchen kost veel meer energie (water zuiveren en opwarmen) dan strijken!
edit> over die droger ben ik het WEL met je eens, je kunt ook prima in de winter de was buiten hangen, zolang het maar niet regent wordt het vanzelf droog.
@Aikon , ja ik doe het zelf ook, om mijn huis een beetje droog te houden. Het moet idd wel een beetje waaien maar dat doet het meestal wel in NL en je kunt het ook gewoon 's nachts laten hangen.
[ Voor 22% gewijzigd door Rrob op 07-11-2019 12:23 ]
Het feit dat je altijd minder lang kan douchen, staat los van het feit dat je de stoom ook anders kan gebruiken (blijkbaar).Rrob schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:12:
En het voorbeeld van het strijkijzer is ronduit fout, je kunt beter minder vaak/lang/heet douchen zodat je badkamer niet vol stoom staat en gewoon je shirts strijken! Douchen kost veel meer energie (water zuiveren en opwarmen) dan strijken!
Weleens geprobeerd? In de winter droogt het buiten echt heel langzaam, als er zon en/of wind staat kan het nog net, maar dan nog. Maar goed, je kan het de volgende dag nog een keer buiten hangenedit> over die droger ben ik het WEL met je eens, je kunt ook prima in de winter de was buiten hangen, zolang het maar niet regent wordt het vanzelf droog.
Je hebt helemaal gelijk, maar ook weer niet. Zelf droog ik op zolder met een droogrek, de ramen staan open en de zolder (en de 1e) verwarm ik nooit. In mijn geval heb ik niet meer stookkosten.Croga schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:10:
[...]
In de winter is het stroomverbruik van een droger vele malen minder dan de extra stookkosten die je hebt om een vochtige ruimte warm te houden. Ook deze valt dus in de categorie "Ziet er leuk uit maar is in de praktijk verspillend".
De wijzen komen uit het Oosten!
Maar het product ligt minder lang in een koelkast in totaal, zolang de doorloop van producten in het schap bij een supermarkt een beetje fatsoenlijk is. De tijd van productie tot consumptie wordt korterAikon schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:06:
[...]
Zoals ik aangaf, bespaar je geen stroom, je verschuift het naar de supermarkt. Grondstoffen bespaar je eigenlijk ook niet, want de koelkast heb je wel staan bedenk ik me nu. Dat is verder geen kritiek, maar wel gewoon hoe het is.
Verder kwam mijn huurhuis met een erg oude koelkast die veel te groot voor mij is (wat kaas en misschien een pak melk of een fles water + wat sausen en 1-2 dagen aan groente voor 1 persoon zat er meestal niet in. Ook maakt die veel lawaai, was ik ook zat. Dus een zuinige kleine koelkast kopen was een overweging die ik maakte bij het verhuizen (ik heb de huurprijs ook omlaag gekregen met mijn gezeur over dat de koelkast slecht is
Ik koop ook niet van alles kleinere verpakkingen trouwens. Vaak is het dezelfde verpakking maar maak ik het sneller op, de volgende keer met boodschappen haal ik weer wat anders. Het enige dat ik haast wekelijks eet waar ik nu een kleinere verpakking koop, is kaas. De impact is dus niet zo heel groot.
De impact van minder elektronica gebruiken hangt natuurlijk gigantisch af van je situatie. Ik woon alleen, ontbijt on the road en lunch onderweg dus doordeweeks is het al enkele een kleine avondmaaltijd waar ik boodschappen voor nodig heb, en dat nog vegetarisch. Verder woon ik in een klein appartementje waar elke ruimte (behalve de badkamer) wel op een balkondeur opent, en volledig met marmer betegelde vloer. Er is al weinig stof door de goede doorstroom van lucht als het raam open is en vegen gaat snel, en ook met stofzuigen moet je niet minder vaak dweilen met deze vloer. Ik besef me ten volle dat veel zaken voor mij niet zo makkelijk haalbaar zijn voor anderen (of überhaupt gewenst).Mijn supermarkt zit ook op 40 meter lopen, scheelt ook. Ik woon ook niet langdurig op een plek normaal (niet langer 1 jaar op rij in hetzelfde land gewoont de afgelopen 6 jaar), dus apparatuur wordt meestal doorverkocht en weer aangeschaft gezien ik met 2-3 koffers max verhuis. Dit kritisch naar apparatuur kijken is ook iets wat ik pas sinds mijn laatste verhuizing deze zomer doe.
Ik wil dus ook niet niet zeggen dat het ene beter is dan het ander, ben gewoon benieuwd hoe anderen naar dit topic kijken. Voor mij persoonlijk is het een erg relevant discussiepunt, maar ik besef mij ten volste dat mijn scenario niet bepaald een gebruikelijk scenario is. Ik ben ook zeker niet goed voor het milieu, maar kijk gewoon naar hoe ik mijn impact op dit specifieke punt kant verbeteren (ik probeer dat ook op andere punten, maar dat is een andere discussie).
Het is wel een beetje tegenstrijdig als je het eerder hebt over 'dat de samenleving minder spullen koopt en weggooit.'. Ene kant probeer je veel te besparen maar doe je aan de andere kant hard mee om weer (onnodig imho) te consumeren.svenk91 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:27:
Ik woon ook niet langdurig op een plek normaal (niet langer 1 jaar op rij in hetzelfde land gewoont de afgelopen 6 jaar), dus apparatuur wordt meestal doorverkocht en weer aangeschaft gezien ik met 2-3 koffers max verhuis. Dit kritisch naar apparatuur kijken is ook iets wat ik pas sinds mijn laatste verhuizing deze zomer doe.
[ Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 07-11-2019 12:32 ]
Het is altijd van land naar land, waarvan meerdere keren met een erg slechte kwaliteit pakket bezorgdienst waar ik ook weinig waardevols aan toevertrouw (in de Filipijnen bijv. kwam 1/3 pakketjes binnen, gemiddeld na meer dan een maandRodeStabilo schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:31:
[...]
Het is wel een beetje tegenstrijdig als je het over 'circulaire economie' hebt. Ene kant probeer je veel te besparen maar doe je aan de andere kant hard mee om weer (onnodig imho) te consumeren.

Gevolg van eerst mijn studies en nu mijn werk.
Klopt, hier kan ik goed geld op besparen! Hier kies ik voor gemak. Maar zoals ik in mijn topicstart al aangaf, bij de keuzes die ik maak lever ik niet veel in op gemak (bijv. boodschappen deed ik al veel omdat ik moeilijk in kan plannen wanneer ik wat eet over een week), en soms bespaar ik er zelfs tijd mee (vegen ipv. stofzuigen en niet strijken).Wat ik me afvraag, "on the road" ontbijten en lunchen, is dat niet uiteindelijk minstens net zo duur? Want je koopt of kleine verpakkingen, of in een lunchroom - en beide opties zijn niet direct goedkoop.
Want je koffie apperaat draait op kolen?svenk91 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:16:
Ook op keukenapparatuur ben ik nu kritisch naar de noodzaak, koffie gaat via het fornuis (die is wel electrisch),
Ik ben helemaal voor zuinig en bewust leven, maar geen koelkast, de bezem? nee dat gaat mij te ver.
Nederlands is makkelijker als je denkt
hmmmm.... wat deed warme lucht ook alweer... Oh ja, die stijgt op! Je zult dus een enorme warmte-lek naar de zolder hebben die daar rechtstreeks het raam uit vliegt. Je hebt dus zeker wel meer stookkosten en waarschijnlijk ook niet een klein beetje.Aikon schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:19:
Je hebt helemaal gelijk, maar ook weer niet. Zelf droog ik op zolder met een droogrek, de ramen staan open en de zolder (en de 1e) verwarm ik nooit. In mijn geval heb ik niet meer stookkosten.
Nee hoor, gewoon op mijn elektrische fornuis die ik toch al heb. Een mokka potje (wat ik sowieso lekkerder vind dan filter koffie, alleen gaat dat wat langzaam als je echt veel mensen over de vloer hebt maar dan doen ze het maar met oploskoffie als iedereen een bakkie wiltgarriej schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:41:
[...]
Want je koffie apperaat draait op kolen?
Ik ben helemaal voor zuinig en bewust leven, maar geen koelkast, de bezem? nee dat gaat mij te ver.
Vroeger had men gewoon een kelder. Mijn oma heeft alleen in de laatste 10 jaar van haar leven een koelkast gehad omdat ze verhuisde naar een woning zonder kelder. Spullen waren prima koel en weinig bederf, er werd nagedacht over de boodschappen.Nat-Water schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:46:
Geen koelkast? Hoe doe je dat?
.garriej schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:41:
[...]
Want je koffie apperaat draait op kolen?
[ Voor 52% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:27 ]
Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350
Fijn dat je mijn situatie beter kent dan ik zelf. Wat heeft het eventuele warmte-lek te maken met de was drogen, want daar ging het over. Als ik al een warmte-lek heb, wordt dat niet beinvloed door de hoeveelheid was die ik op zolder heb drogen. Ik vul alleen je overigens terechte punt aan, dat het maar net ligt aan de situatie of stookkosten stijgen door het binnen drogen.Croga schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:44:
[...]
hmmmm.... wat deed warme lucht ook alweer... Oh ja, die stijgt op! Je zult dus een enorme warmte-lek naar de zolder hebben die daar rechtstreeks het raam uit vliegt. Je hebt dus zeker wel meer stookkosten en waarschijnlijk ook niet een klein beetje.
Je bent niet de enige hier hoor, vanalles erbij betrekken in een later stadium wat er niet mee te maken heeft om maar de orginele argumenten/onderwerp te kunnen negeren. TS heeft geen koelkast, oh wacht, de houdbare melk is vies, én is duurder, én ongezonder. Nee, TS heeft blijkbaar geen koelkast nodig voor zijn melk, punt.
Maar de stroom er af gaat wat ver. Schimmels en dergelijke.
Maar op 7°C in plaats van de 4°C waar hij nu op staat kan natuurlijk wel.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Als ze strak zijn, kunnen ze weer drogen he. Dit is een bekende methode bij mensen die vaak reizen.BiLo schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:56:
[...]
haha, geniaal dit. Gaat het echter niet muf ruiken na verloop van tijd?
Je droogt je was op zolder.Aikon schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:56:
Fijn dat je mijn situatie beter kent dan ik zelf. Wat heeft het eventuele warmte-lek te maken met de was drogen, want daar ging het over.
Om die was te kunnen drogen moeten de ramen op zolder open.
Met de ramen op zolder open wordt het koud op zolder.
Warme lucht uit de rest van het huis stijgt op naar de zolder waardoor het in de rest van het huis koud wordt waardoor je stookkosten omhoog gaan.
Als je je was niet op zolder droogt hoeven de ramen op zolder niet open.
Als de ramen op zolder niet open staan wordt het niet zo snel koud op zolder.
Als het niet koud wordt op zolder stijgt de warmte uit de rest van het huis niet op.
Als de warmte niet opstijgt blijft de rest van het huis beter op temperatuur en hoef je dus niet zo veel te stoken.
Het is echt vrij eenvoudige lineaire redenatie. Het één volgt rechtstreeks uit het ander.
.WEBGAMING schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:02:
[...]
Wil je een kopje koffie?
Ja lekker.
Oke, geef me een half uurtje.![]()
@SeatRider Dat hij niet in Nederland woont word dan ook pas later genoemd.
[ Voor 28% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:27 ]
Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Niets mis met een bakkie opgietkoffie, maar TS haalt wat zaken door elkaar, want om nu een waterkoker / koffieapparaat / koelkast als tech te bestempelen gaat wat ver denk ik.
TS is gewoon bezig met weinig spullen. Als hij minder tech zou willen zou hij hier ook niet kunnen posten, maar ons een brief sturen.
.Chiron schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:07:
Tja.. nog besparender zou zijn om gewoon te stoppen met koffiedrinken en het bij een glas water te houden
[ Voor 66% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:27 ]
Tja, waarvoor doe je het? Puur mileu? Dan zeg ik goed idee om zo besparend te leven! Voor het geld besparen...? Mja, gewoon veel meer geld verdienen en dan maakt die 300 euro meer per maand meer of minder heel weinig uit
Ik ben wel benieuwd wat voor energielabel die koelkast had gekregenVapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:50:
[...]
Ook toen ik nog wel een koelkast had (in een grijs verleden), stond die zo'n 5 maanden per jaar uit. Waarschijnlijk dat die daarom ook zo'n 24 jaar is meegegaan....

afhankelijk van waar je woont, kun je een heleboel toch gewoon buiten zetten van oktober tot maart?O88088 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:20:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat voor energielabel die koelkast had gekregenEn ook wat voor geweldige koelmiddelen er in zaten.
tijd voor wat klusjes!
.O88088 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:20:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat voor energielabel die koelkast had gekregenEn ook wat voor geweldige koelmiddelen er in zaten.
s0ulmaster schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:21:
[...]
.
afhankelijk van waar je woont, kun je een heleboel toch gewoon buiten zetten van oktober tot maart?
[ Voor 55% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:28 ]
.NotSoSteady schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:24:
Een bezem in plaats van een stofzuiger? Sorry, maar daarmee krijg je het huis toch nooit fatsoenlijk schoon.
[ Voor 22% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:28 ]
De woordkeuze had ook deels te maken met rijmBarrycade schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:09:
Maar dan zou je het eigenlijk dus niet met een waterkoker moeten doen maar met een fluitketeltje op gas.
Niets mis met een bakkie opgietkoffie, maar TS haalt wat zaken door elkaar, want om nu een waterkoker / koffieapparaat / koelkast als tech te bestempelen gaat wat ver denk ik.
TS is gewoon bezig met weinig spullen. Als hij minder tech zou willen zou hij hier ook niet kunnen posten, maar ons een brief sturen.
Mijn focus in dit topic is wel specifiek op elektrisch aangedreven apparaten (ik doe ook enigzins vergelijkbare dingen voor meubels en servies bijv.) om het net wat relevanter voor een site als Tweakers te maken (en wat meer focus te brengen aan de discussie). Maar ik doe het niet alleen voor huishoudelijke apparaten. Ik heb ook geen tv in huis gehaald bijv. en doe bewust geen domotica.
Ook heb ik wat oude computerzaken nog die ik bij iemand anders een 2de leven wil gunnen (liefst door verkoop, en anders donatie) omdat ik ze zelf niet meer of nauwelijks gebruik. Maar ik zoek vooral de zeer typsiche gebruiksvoorwerpen en alternatieven daarvoor (hetzij meer simplistisch zoals met de koffie zet discussie, hetzij mechanisch zoals vegen vs. stofzuigen, aanpassing in levenstijl etc.). Geen huistelefoon omdat je alles met de mobiel doet is een meer techie voorbeeld die nu redelijk normaal is geworden
Als gasten hier logeren gaat idd de koelkast weer in gebruik, en ging van de zomer de airco ook aan (dat ding inbegrepen met de huur). Het moet je idd wel allemaal liggen ja. Sparen vind ik zelf wel belangrijk, maar veel van mijn keuzes besparen ook niet zo gek veel geld en is enkel een van de meerdere redenen om het te doen voor mij.sinds vriendin die het altijd koud heeft vanaf de herfst tot lente gaat de verwarming gewoon aan
Ligt aan je vloer, een harde vloer krijg je easy schoon, zeker als je je huis good doorlucht heb je niet gek veel stof. Regelmatig dweilen moet sowieso in mijn geval (marmer), of je nu stofzuigt of bezemt. Stukjes pik ik altijd op zodra ik ze zie, en dat beetje stof dat er dan nog te vegen valt is echt heel weinig. Stofzuig je trouwens elk oppervlak in huis of stof je meubels en dergelijke gewoon af?Een bezem in plaats van een stofzuiger? Sorry, maar daarmee krijg je het huis toch nooit fatsoenlijk schoon.
Blaast een stofzuiger niet ook gigantisch veel stof in het rond? De lucht die er door komt is dan wel gefilterd, maar als je het stof opblaast op de stukken waar je nog moet zuigen, en dat na het zuigen weer neerdaalt is je huis ook niet as clean as it could be.
Ik heb mijn twijfels of vegen + dweilen wel zoveel slechter is dan stofzuigen + dweilen. Iemand enig idee of hier fatsoenlijk onderozek (thanks @VapingQueen !) naar gedaan is? @99ruud99 nice! Zulke tips is waarom ik dit topic gestart ben!
Vegen. Met een bezem een gladde vloer schoonmaken. Het nadeel van vegen is dat het vuil grotendeels wordt verplaatst. Een gladde vloer daarom liever stofwissen.
Dus, heb je toevallig een wisser? Ik weet van mijn zomerwerk (schoonmaak in verzorgingstehuis) dat dit echt super goed gaat (beter dan stofzuigen!) Nadeel: die doekjes kan je maar x keer mee doen, daarna zit hij "vol". (Sommige mensen blijven ermee doorgaan, maar dan vind ik t niet meer leuk
edit: link vergeten
https://www.rivm.nl/reiniging
[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 07-11-2019 13:39 ]
.
.99ruud99 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:39:
@svenk91 het RIVM schrijft hierover:
Vegen. Met een bezem een gladde vloer schoonmaken. Het nadeel van vegen is dat het vuil grotendeels wordt verplaatst. Een gladde vloer daarom liever stofwissen.
Dus, heb je toevallig een wisser? Ik weet van mijn zomerwerk (schoonmaak in verzorgingstehuis) dat dit echt super goed gaat (beter dan stofzuigen!) Nadeel: die doekjes kan je maar x keer mee doen, daarna zit hij "vol". (Sommige mensen blijven ermee doorgaan, maar dan vind ik t niet meer leuk, het moet wel beetje schoon eruit zien, ipv zo'n ding vol met haren en stof, ja, ik ben ook zo iemand die minimaal 1x per maand de stofzuigerkop uitzuigt)
edit: link vergeten
https://www.rivm.nl/reiniging
[ Voor 97% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:29 ]
oa. AziëSeatRider schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:44:
Volgens mij lezen er een paar mensen te gemakkelijk over het feit dat TS niet in NL woont, maar van land tot land hopt (Azië), waardoor het concept "traveling light" nieuwe dimensies aanneemt. Ook is het in dat soort landen een stuk gebruikelijker om op straat wat te eten (te halen).
Nederland (tot 2014) -> Griekenland -> Italië -> China -> Italië (heel andere regio dan eerst) -> Filipijnen -> Nederland (tijdje bij ouders, tijdje op mijzelf) -> nu sinds juni weer in Griekenland.
En ja, elke verhuizing gaan er minder spullen mee. Minder electronica door besef dat ik zaken niet/nauwelijks nodig heb, minder kleding doordat ik het efficiënter heb leren gebruiken (meer je kleding layeren in plaats van dikke seasonal kleding bijv.). Ik probeer wel zo veel mogelijk mee te nemen met een verhuizing als ik het anders moet weggooien en opnieuw kopen, maar je wordt gewoon krtischer op wat je nou echt nodig hebt.
Tja dan is life easy. Niemand om rekening mee te houden.
Maar nomade in de zin als freelancer-er met een paar websites / clouddiensten / remote werk om de centjes binnen te harken?
Beetje tegenstrijdig is het dan allemaal wel, niet?
Nederland (tot 2014) -> Griekenland (uitwisseling studie) -> Italië (master) -> China (lange stage) -> Italië (2de jaar master, maar andere universiteit in andere regio dan eerst) -> Filipijnen (6 maanden contract voor consulting werk) -> Nederland (tijdje bij ouders, tijdje op mijzelf, voor consultingwerk van) -> nu sinds juni weer in Griekenland (PhD, universiteit in Italië, maar onderzoek wordt uitgevoerd door mij bij een elektronica fabrikant in Griekenland).Barrycade schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:45:
Maar je zit dus lekker in je uppie beetje nomade te spelen.
Tja dan is life easy. Niemand om rekening mee te houden.
Maar nomade in de zin als freelancer-er met een paar websites / clouddiensten / remote werk om de centjes binnen te harken?
Beetje tegenstrijdig is het dan allemaal wel, niet?
Nooit gefreelanced, en zoals ik al meerdere malen gezegd hebt, ik ben niet tegen het gebruik van tech/stroom, maar zoek alternatieven om onnodig verbruik te identificeren en tegen te gaan.
Klopt inderdaad. Een retourtje Amsterdam-Manila zorgt voor meer CO2 uitstoot dan waar de gemiddelde Filippijn in één jaar voor verantwoordelijk isAl dat verhuizen kan ook niet bepaald goed zijn voor het milieu tenzij je alles met de benenwagen doet
Edit: Volgens de volgende tool tenminste: https://www.theguardian.c...-many-people-do-in-a-year
[ Voor 6% gewijzigd door svenk91 op 07-11-2019 13:58 ]
Is een waterkoker niet een van de meest energieverbruikende apparaten in een huishouden?VapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:50:
[...]
Nee, op een warmhoudplaatje met waxinelichtjeEnige wat ik heb, is een koffiepot (pyrex), een koffiefilterhouder, koffiefilters, koffie natuurlijk en een waterkoker.
https://www.nrc.nl/nieuws...het-meest-1366739-a657316
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
Nogmaals: fijn dat je mijn situatie beter kent dan ik zelf. De ramen op zolder staan altijd open. Het is echt vrij eenvoudig.Croga schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:04:
[...]
Je droogt je was op zolder.
Om die was te kunnen drogen moeten de ramen op zolder open.
Met de ramen op zolder open wordt het koud op zolder.
Warme lucht uit de rest van het huis stijgt op naar de zolder waardoor het in de rest van het huis koud wordt waardoor je stookkosten omhoog gaan.
Als je je was niet op zolder droogt hoeven de ramen op zolder niet open.
Als de ramen op zolder niet open staan wordt het niet zo snel koud op zolder.
Als het niet koud wordt op zolder stijgt de warmte uit de rest van het huis niet op.
Als de warmte niet opstijgt blijft de rest van het huis beter op temperatuur en hoef je dus niet zo veel te stoken.
Het is echt vrij eenvoudige lineaire redenatie. Het één volgt rechtstreeks uit het ander.
Tja blijft de vraag wat voor onderzoek doe je dan bij een elektronica fabrikant?svenk91 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:56:
[...]
Nederland (tot 2014) -> Griekenland (uitwisseling studie) -> Italië (master) -> China (lange stage) -> Italië (2de jaar master, maar andere universiteit in andere regio dan eerst) -> Filipijnen (6 maanden contract voor consulting werk) -> Nederland (tijdje bij ouders, tijdje op mijzelf, voor consultingwerk van) -> nu sinds juni weer in Griekenland (PhD, universiteit in Italië, maar onderzoek wordt uitgevoerd door mij bij een elektronica fabrikant in Griekenland).
Nooit gefreelanced, en zoals ik al meerdere malen gezegd hebt, ik ben niet tegen het gebruik van tech/stroom, maar zoek alternatieven om onnodig verbruik te identificeren en tegen te gaan.
[...]
Klopt inderdaad. Een retourtje Amsterdam-Manila zorgt voor meer CO2 uitstoot dan waar de gemiddelde Filippijn in één jaar voor verantwoordelijk is
Edit: Volgens de volgende tool tenminste: https://www.theguardian.c...-many-people-do-in-a-year
Een koelkast die detecteert dat er alleen producten in liggen die warmer kunnen worden opgeslagen dan de 4 graden is ook een manier om onnodig verbruik te identificeren.
En als die koelkast dan ook makkelijk te repareren valt heb je ook je cyclische economie te pakken.
Maar gezien de back to basics approach ben ik wel benieuwd waar je dan aan werkt
.hexta schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:13:
[...]
Is een waterkoker niet een van de meest energieverbruikende apparaten in een huishouden?
https://www.nrc.nl/nieuws...het-meest-1366739-a657316
[ Voor 52% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:29 ]
FTFYVapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:25:
[...]
Als je naar het verbruik per uur kijkt, dan is het inderdaad hoog. Maar als die bij mij 3 x 3 minuten per dag aanstaat, valt het wel weer mee.
Mijn waterkoker gebruikt 2000Watt per uur (net even gekeken op de sticker), dat is 33,33WattWh per minuut. Bij 9 minuten gebruik per dag is dat 300WattWh, welke ik mee vind vallen. Zeker als je daarnaast het gebruik van ledverlichting (4Watt per stuk) door het hele huis en het niet hebben van een koelkast en dus ook geen stroomverbruik daarvan, dan bespaar ik ieder jaar toch wel redelijk tegenover een "normaal" huishouden en dat klopt ook, verleden jaar kreeg ik € 220,00 terug van mijn energie/gasboer.
Edit: FTFY - Fixed That For You. (Ik heb het voor je gecorrigeerd)
Het getover met Watts en Watturen deed pijn aan mijn hoofd.
[ Voor 7% gewijzigd door Glewellyn op 07-11-2019 14:30 . Reden: Toelichting FTFY ]
*zucht*
.
[ Voor 10% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:29 ]
Dat is geen winst, aangezien je ze dat eerst voorgeschoten hebt. Sigaar uit eigen doos dus.VapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:25:
verleden jaar kreeg ik € 220,00 terug van mijn energie/gasboer.
Nee, het is zoals ik zei een sigaar uit eigen doos. Maar goed dat is maar net hoe je het wil zien.VapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:30:
ik heb mijn maandbedrag wat hoger vastgezet, zodat ik eind november altijd een leuk bedrag terugkrijg, appeltje voor de dorst zeg maar....
[ Voor 44% gewijzigd door Gunner op 07-11-2019 14:31 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
.Gunner schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:29:
[...]
Dat is geen winst, aangezien je ze dat eerst voorgeschoten hebt. Sigaar uit eigen doos dus.
[ Voor 28% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:30 ]
Zeker als je kinderen zou hebben, dan is het toch belangrijk om een beetje mee te gaan met de tech trends om een beetje bij te blijven, en ze hun kansen op school en later hun werk niet te hypothekeren.
Wel ben ik een beetje verwonderd dat TS niet meer tegenwind krijgt. Het is een tweakers forum after all....
Het is een beetje als fietsen promoten op een Harley forum...
Maar het kan hé.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik zie het als een spaarpotje voor de dure decembermaand, wat daar verkeerd aan is, dat zie ik niet.Gunner schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:29:
[...]
Dat is geen winst, aangezien je ze dat eerst voorgeschoten hebt. Sigaar uit eigen doos dus.
[...]
Nee, het is zoals ik zei een sigaar uit eigen doos. Maar goed dat is maar net hoe je het wil zien.
Lees je even in op het topic over het faillissement van EnergieFlex, zou ik zeggenVapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:30:
[...]
Verlies is het ook niet, ik heb mijn maandbedrag bewust wat hoger vastgezet, zodat ik eind november altijd een leuk bedrag terugkrijg, appeltje voor de dorst zeg maar....
Nederlands is makkelijker als je denkt
VapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:33:
[...]
Ik zie het als een spaarpotje voor de dure decembermaand, wat daar verkeerd aan is, dat zie ik niet.
Ik zeg nergens dat het verkeerd is. Maar snap je niet wat je doet? je schiet iets voor aan een energieleverancier voor iets wat je feitelijk niet gebruikt om later blij te zijn met iets wat altijd al van jezelf is geweest. Kan je het net zo goed op een spaarrekening zetten (tenzij je niet zo goed met geld om kan gaan dat is de enige redelijke reden die ik kan verzinnen om zo ergens geld weg te zetten)
Ja of dat. ben je je geld kwijt misschien.SeatRider schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:36:
[...]
Lees je even in op het topic over het faillissement van EnergieFlex, zou ik zeggen
[ Voor 16% gewijzigd door Gunner op 07-11-2019 14:38 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Je energiemaatschappij ook, want die trekt lekker rente van alle overschotten zie ze op hun eigen rekening hebben staan van alle klanten die teveel voorschot overmakenVapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:33:
[...]
Ik zie het als een spaarpotje voor de dure decembermaand, wat daar verkeerd aan is, dat zie ik niet.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Dat terwijl ik toch geen ludiet ben, ik had een PDA voordat het cool was, en PC toen de meesten hooguit een Nintendo hadden, en internet in 94.
'Trends' zijn mode, 'bij blijven', je zegt het al: dat is meelopen. Vooruit lopen, dat is veel interessanter, en dat is niet een nieuwe iPhone kopen maar bijvoorbeeld daadwerkelijk iets programmeren, of een andere skill ontwikkelen door iets te repareren ofzo. De nieuwste gadget kopen is geen wezenlijke contributie aan je ontwikkeling. Je kids een RaspberryPi geven, dat is pas iets wat ze boven het maaiveld zou laten uitsteken.Tommie12 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:32:
Ik zou zo niet kunnen leven.
Zeker als je kinderen zou hebben, dan is het toch belangrijk om een beetje mee te gaan met de tech trends om een beetje bij te blijven, en ze hun kansen op school en later hun werk niet te hypothekeren.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik heb dat spaarpotje liever op mijn eigen rekening staan.VapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:33:
[...]
Het lijkt er op dat je jezelf niet vertrouwd.
Als je vandaag je kinderen zou verbieden om een krant te lezen, op internet te gaan en een telefoon te hebben tot hun 18e, dan maak je ze wereldvreemd.Brent schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:39:
Zo drastisch als de koelkaststekker eruit laten ben ik nog niet, maar ik heb nog nooit een nieuwe telefoon gekocht (doe het met afdankertjes die altijd nog prima werken na een factory reset), sinds een jaar of 10 eigenlijk geen nieuwe hardware meer gekocht (afdanker overgenomen of een component tweedehands). En sowieso dingen proberen te reparen ipv vervangen.
Dat terwijl ik toch geen ludiet ben, ik had een PDA voordat het cool was, en PC toen de meesten hooguit een Nintendo hadden, en internet in 94.
[...]
'Trends' zijn mode, 'bij blijven', je zegt het al: dat is meelopen. Vooruit lopen, dat is veel interessanter, en dat is niet een nieuwe iPhone kopen maar bijvoorbeeld daadwerkelijk iets programmeren, of een andere skill ontwikkelen door iets te repareren ofzo. De nieuwste gadget kopen is geen wezenlijke contributie aan je ontwikkeling. Je kids een RaspberryPi geven, dat is pas iets wat ze boven het maaiveld zou laten uitsteken.
Ben het helemaal eens met je suggestie ivm een RaspberryPi, maar om die te gebruiken heb je wel een PC nodig al was het maar om te leren het te programmeren.
Laten we reëel zijn, het is ook niet alsof zij nog rente krijgen...Chiron schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:38:
[...]
Je energiemaatschappij ook, want die trekt lekker rente van alle overschotten zie ze op hun eigen rekening hebben staan van alle klanten die teveel voorschot overmaken
Maar inderdaad, je geld kan beter op je eigen rekening staan.
Mja, ook dan kan je ze nog aardig sociaal handicappen, of ze "pianoles" syndroom geven, mijn kids hebben best interesse in games, de hardware boeit ze niet, kan ik ze wel opdringen dat ze pas een PC krijgen zelf als ze em zelf in elkaar kunnen zetten, maar daar worden ze echt niet enthousiaster van...Tommie12 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:44:
[...]
Als je vandaag je kinderen zou verbieden om een krant te lezen, op internet te gaan en een telefoon te hebben tot hun 18e, dan maak je ze wereldvreemd.
Ben het helemaal eens met je suggestie ivm een RaspberryPi, maar om die te gebruiken heb je wel een PC nodig al was het maar om te leren het te programmeren.
En een RPI is voor internetten leuk, en schijnbaar werkt ook minecraft nog wel, maar als alle vriendjes ineens fortnite spelen.....
[ Voor 50% gewijzigd door vectormatic op 07-11-2019 14:47 ]
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Dat suggereer ik dan ook nietTommie12 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:44:
[...]
Als je vandaag je kinderen zou verbieden om een krant te lezen, op internet te gaan en een telefoon te hebben tot hun 18e, dan maak je ze wereldvreemd.
Nee hoor, het is een volledige computer. Je hebt geen tweede nodig, hooguit om een SD kaartje te preppen.Ben het helemaal eens met je suggestie ivm een RaspberryPi, maar om die te gebruiken heb je wel een PC nodig al was het maar om te leren het te programmeren.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Heb ik gedeeltelijk gelezen, maar de kans dat naamsverbastering is niet toegestaan Vattenfal failliet gaat, is een stuk kleiner dan bij genoemde energieboer.SeatRider schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:36:
[...]
Lees je even in op het topic over het faillissement van EnergieFlex, zou ik zeggen
Daarom is het ook een spaarpotje en de winst die ze over mijn teveel betaalde voorschotten krijgen, zal ook wel meevallen. Als ik het op een spaarrekening zet, dan jaag ik het er geheid door heen.Gunner schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:37:
[...]
offtopic:
Ik zeg nergens dat het verkeerd is. Maar snap je niet wat je doet? je schiet iets voor aan een energieleverancier voor iets wat je feitelijk niet gebruikt om later blij te zijn met iets wat altijd al van jezelf is geweest. Kan je het net zo goed op een spaarrekening zetten (tenzij je niet zo goed met geld om kan gaan dat is de enige redelijke reden die ik kan verzinnen om zo ergens geld weg te zetten)
[...]
Ja of dat. ben je je geld kwijt misschien.
Zie vorig antwoord. Jij hebt daar blijkbaar problemen mee en ik niet. Volgende!Chiron schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:38:
[...]
Je energiemaatschappij ook, want die trekt lekker rente van alle overschotten zie ze op hun eigen rekening hebben staan van alle klanten die teveel voorschot overmaken
Zie vorige antwoorden, ik vertrouw mezelf inderdaad niet, want ik weet dat ik het er door heen ga jagen (en ik spreek uit ervaring). Zij het aan een openstaande rekening danwel iets onzinnigs en totaal niet nodig heb. Nu weet ik gewoon dat ik zowel Sinterklaas en Kerst gewoon kan vieren en nogmaals, daar zie ik niets verkeerds aan.Tommie12 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:40:
[...]
Ik heb dat spaarpotje liever op mijn eigen rekening staan.
Het lijkt er op dat je jezelf niet vertrouwd.
[ Voor 16% gewijzigd door Ardana op 07-11-2019 18:13 ]
Het eerste punt ben ik het mee eens. Het moet niet je gezinsleden in de weg staan, al hoop ik toekomstige kinderen wel enig bewustzijn aan te leren. Ik woon nu alleen, en zit ook heus niet te drammen bij anderen om zo te gaan leven (al houd ik er wel graag een discussie over als anderen er open voor staan).Tommie12 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:32:
Wel ben ik een beetje verwonderd dat TS niet meer tegenwind krijgt. Het is een tweakers forum after all....
Maar het kan hé.
Ik verwacht eigenlijk niet gek veel tegenwind. Door dunne laptops en feature complete smartphones, dunne oleds en zuinigere huishoudapparatuur zou het mij niet verbazen als Tweakers met de jaren (mogelijk onbewust) een stuk milieuvriendelijker leven op elektronica gebied dan in de 90's! Het slimme gebruik van elektronica kan ook je totale elektronica verminderen, terwijl je misschien wel meer tweakt.
Een raspberry PI als multimedia center & game console is een mooi voorbeeld! Met relatief weinig elektronica kan je zo best veel apparaten die tot voor kort redelijk gemeengoed waren vervangen en toch meegaan in .
Waarom zou de TS meer tegenwind moeten krijgen? Het is zijn eigen keus voor zijn eigen situatie. Hij dringt het aan niemand op, geeft zelfs aan dat het mogelijk voor de meesten van ons niet werkbaar is. Eenieder moet voor zichzelf zijn eigen keuzes maken en hoeft daarvoor eigenlijk ook geen verantwoording af te leggen.Tommie12 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:32:
...
Maar het kan hé.
Ik ben misschien wel de tegenpool van de TS. Ik verbruik redelijk veel energie in huis, heb een behoorlijke TV aan de muur hangen die de hele avond en nagenoeg elke avond aanstaat. Heb een droger, wasmachine, oude ketel (die volgende week vervangen wordt), appartement is niet goed geisoleerd, koelkast is al 30 jaar oud, enz enz. Ik hoef geen airco in huis, hoewel het in de zomer wel rond de 30C kan worden. Ik eet wel vlees, meer dan nodig. En ook daar hoef ik geen verantwoording voor af te leggen. Iedereen vult op zijn eigen manier zijn leven in en moet zelf weten hoe en wat.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Leuk, maar vergeleken met een fluitketel verbruik je enorm veel energie.VapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:25:
[...]
Als je naar het verbruik per uur kijkt, dan is het inderdaad hoog. Maar als die bij mij 3 x 3 minuten per dag aanstaat, valt het wel weer mee.
Mijn waterkoker gebruikt 2000Watt per uur (net even gekeken op de sticker), dat is 33,33Watt per minuut. Bij 9 minuten gebruik per dag is dat 300Watt, welke ik mee vind vallen. Zeker als je daarnaast het gebruik van ledverlichting (4Watt per stuk) door het hele huis en het niet hebben van een koelkast en dus ook geen stroomverbruik daarvan, dan bespaar ik ieder jaar toch wel redelijk tegenover een "normaal" huishouden en dat klopt ook, verleden jaar kreeg ik € 220,00 terug van mijn energie/gasboer.
Zelf kennis is idd belangrijk. Je beter je leven inrichten rond je beperkingen dan ze negeren. Dan vallen bepaalde beperkingen reuze mee.VapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:47:
[...]
Zie vorige antwoorden, ik vertrouw mezelf inderdaad niet, want ik weet dat ik het er door heen ga jagen (en ik spreek uit ervaring). Zij het aan een openstaande rekening danwel iets onzinnigs en totaal niet nodig heb. Nu weet ik gewoon dat ik zowel Sinterklaas en Kerst gewoon kan vieren en nogmaals, daar zie ik niets verkeerds aan.
Ik heb iets vergelijkbaars met teveel voedsel in huis halen en daarom haal ik vaker kleine boodschappen (in de super wordt ik niet snel verleid gelukkig), ook netflixte ik nog weleens teveel, dus abonnement maar stop gezet daarom in plaats van proberen met meer mate te kijken.
Sparen gaat mij nu gelukkig goed af. Maar toen ik jonger was hielp het om het te storten op een spaarrekening waar je zonder boete geen geld van kon afhalen tot een bepaalde datum (doelspaarrekening van de Rabobank, geen idee of die nog bestaat, rentes zijn zeker niet meer zo goed als destijds).
En ja, veel mensen hebben vergelijkbare issues met meer spullen kopen dan ze nodig hebben (elektronica en overig). Ik probeer dit voor mijzelf gestaag af te bouwen en het gaat mij steeds beter af gelukkig
.thunder8 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:08:
[...]
Waarom zou de TS meer tegenwind moeten krijgen? Het is zijn eigen keus voor zijn eigen situatie. Hij dringt het aan niemand op, geeft zelfs aan dat het mogelijk voor de meesten van ons niet werkbaar is. Eenieder moet voor zichzelf zijn eigen keuzes maken en hoeft daarvoor eigenlijk ook geen verantwoording af te leggen.
Ik ben misschien wel de tegenpool van de TS. Ik verbruik redelijk veel energie in huis, heb een behoorlijke TV aan de muur hangen die de hele avond en nagenoeg elke avond aanstaat. Heb een droger, wasmachine, oude ketel (die volgende week vervangen wordt), appartement is niet goed geisoleerd, koelkast is al 30 jaar oud, enz enz. Ik hoef geen airco in huis, hoewel het in de zomer wel rond de 30C kan worden. Ik eet wel vlees, meer dan nodig. En ook daar hoef ik geen verantwoording voor af te leggen. Iedereen vult op zijn eigen manier zijn leven in en moet zelf weten hoe en wat.
[ Voor 12% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:30 ]
.hexta schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:12:
[...]
Leuk, maar vergeleken met een fluitketel verbruik je enorm veel energie.
[ Voor 39% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:30 ]
[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 07-11-2019 17:48 ]
[ Voor 86% gewijzigd door Ardana op 07-11-2019 17:51 ]
Denk dat een fluitketel veel minder efficiënt is hoor, dan een waterkoker. Bij een fluitketel gaat een groot deel van de opgewekte warmte van gas of electra verloren aan de omgeving, omdat je de fluitketel aan de buitenzijde opwarmd. Een goede waterkoker is geisoleerd en warmt het water van binnen de container op, waardoor je effectief een veel betere opwarming krijgt met minder energie.hexta schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:12:
[...]
Leuk, maar vergeleken met een fluitketel verbruik je enorm veel energie.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Het lijkt me dat als je je best doet om zuinige spullen te kopen, je juist over dit soort keuzes nadenkt, maar hey, al zet je je huis in de fik om een kopje thee te zetten, het zal mij een zorg zijn. Ik ben alleen benieuwd waarom het daar dan opeens totaal niet meer uit maakt hoeveel stroom het kost.VapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:17:
[...]
Vergeleken met een houtvuurtje nog veel meer, nog meer drogredenen?
Je kan blijven drammen tot je een ons weegt, of een half ons van mijn part, ik doe de dingen zoals ik ze wil doen en jij gaat mij niet dicteren hoe ik het wel zou moeten doen in jouw ogen, punt.
Een beetje als mensen die overal op proberen te bezuinigen, maar dan aan het eind van de week voor 30 euro lunchen.
Ga je goddelijke gang, maar het blijft voor anderen toch intrigerend.
En die heb ik ook geleerd door de jaren heen en daar ben ik blij om. Eerlijk gezegd heb ik er totaal geen last van, anderen hier duidelijk wel, terwijl het niet eens om hun gaat, eigenlijk wel grappig...svenk91 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:14:
[...]
Zelf kennis is idd belangrijk. Je beter je leven inrichten rond je beperkingen dan ze negeren. Dan vallen bepaalde beperkingen reuze mee.
Ik heb iets vergelijkbaars met teveel voedsel in huis halen en daarom haal ik vaker kleine boodschappen (in de super wordt ik niet snel verleid gelukkig), ook netflixte ik nog weleens teveel, dus abonnement maar stop gezet daarom in plaats van proberen met meer mate te kijken.
Sparen gaat mij nu gelukkig goed af. Maar toen ik jonger was hielp het om het te storten op een spaarrekening waar je zonder boete geen geld van kon afhalen tot een bepaalde datum (doelspaarrekening van de Rabobank, geen idee of die nog bestaat, rentes zijn zeker niet meer zo goed als destijds).
En ja, veel mensen hebben vergelijkbare issues met meer spullen kopen dan ze nodig hebben (elektronica en overig). Ik probeer dit voor mijzelf gestaag af te bouwen en het gaat mij steeds beter af gelukkig. Niet dat ik financiële problemen had erdoor, maar het heeft ook andere nadelen.
.
.hexta schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:26:
[...]
Het lijkt me dat als je je best doet om zuinige spullen te kopen, je juist over dit soort keuzes nadenkt, maar hey, al zet je je huis in de fik om een kopje thee te zetten, het zal mij een zorg zijn. Ik ben alleen benieuwd waarom het daar dan opeens totaal niet meer uit maakt hoeveel stroom het kost.
Een beetje als mensen die overal op proberen te bezuinigen, maar dan aan het eind van de week voor 30 euro lunchen.
Ga je goddelijke gang, maar het blijft voor anderen toch intrigerend.
[ Voor 49% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:31 ]
Verwijderd
De toon mag ook wel ietsjepietsje minder aanvallend. Niemand zit je hier belachelijk te maken of je dingen op te dwingen. Dus laten we gewoon aardig voor elkaar zijn
Het is vooral daar de juiste balans in vinden.vectormatic schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:44:
Mja, ook dan kan je ze nog aardig sociaal handicappen, of ze "pianoles" syndroom geven, mijn kids hebben best interesse in games, de hardware boeit ze niet, kan ik ze wel opdringen dat ze pas een PC krijgen zelf als ze em zelf in elkaar kunnen zetten, maar daar worden ze echt niet enthousiaster van...
En een RPI is voor internetten leuk, en schijnbaar werkt ook minecraft nog wel, maar als alle vriendjes ineens fortnite spelen.....
Je hebt altijd kinderen die game PC's van 3k met een 42' widescreen zullen krijgen (soms omdat papa dat eigenlijk wil), en dan heb je er waar thuis niks kan omdat het geld er niet is.
Vandaag vind ik dat een PC in huis waar de kinderen op kunnen spelen standaard is, en vanaf x jaar mag dat een eigen laptop worden.
Toen onze kinderen nog klein waren <12jaar, dan stond de PC in de huiskamer met het scherm zichtbaar. Dan kon je een beetje in de gaten houden of ze niet op verkeerde sites terecht kwamen.
Parental control filters heb ik nooit aan gedaan.
Rond de leeftijd van 14-16 hadden ze een eigen laptop, en dan controleerde ik dat niet. (enkel virussen killen om de paar weken met Vista...)
Dat een zoon van 15 wel eens een vies filmpje gaat zoeken en bekijken hoort bij de opvoeding denk ik.
Zo lang bij ons de schoolresultaten OK waren deden ze maar.
Jij kent mijn zowel mijn woonsituatie alsook mijn leefsituatie niet, als je die wel zou kennen, zou je het misschien snappen.... Alle antwoorden kan je in voorgaande reactie's lezen, ik blijf mezelf niet herhalen.Nat-Water schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:09:
@VapingQueen Ik snap echt niet dat je praat over onzinnig met stroom omgaan en dan je PC wel 24 uur lang laat aanstaan. Moet je zelf weten, maar het is gewoon nogal tegenstrijdig. Ik snap uberhaupt niet dat mensen dat doen
De toon mag ook wel ietsjepietsje minder aanvallend. Niemand zit je hier belachelijk te maken of je dingen op te dwingen. Dus laten we gewoon aardig voor elkaar zijn
Zie PM.
[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 07-11-2019 18:21 ]
Waarom verbaast je dat? Op het forum heb je zowel topics die waarschuwen over privacyschending als topics over met welke drone/beveiligingscamera/deurbel je het beste mensen kan bespieden. Er zijn topics dat Facebook kut is met hun tracking en topics die vragen hoe je juist meer Facebook code in je website kan stoppen om een nog completer dossier aan Mark Zuckerberg te kunnen overhandigen. Op tweakers staan echt niet alle neuzen dezelfde kant op.Tommie12 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:32:
Maar het kan hé.
De enige evil sin die ik wel gebruik (alleen als het echt heet is) is de airco thuis.
Adjust non olet, plerumque...
1nsane schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:32:
Ik ben voor besparen maar ik ga niet besparen op luxe, echter wel bewust leven. Overal LED verlichting die slechts een uurtje of 2 per dag aan staat, nieuwe apparatuur qua was/droog machines (droger is een warmtepompmodel). Natuurlijk zijn er apparaten die slurpen. Stofzuiger, waterkoker enz. Ik vraag me echter af wat "duurder" is voor het milieu, je water koken in de waterkoker die binnen de minuut op hoog wattage je water kookt of het in een fluitketel op het gasfornuis zetten. Die paar keer dat ik thee drink thuis (wel op werk, quooker) zullen wel loslopen.
De enige evil sin die ik wel gebruik (alleen als het echt heet is) is de airco thuis.
[ Voor 33% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:32 ]
Ik ben vooral benieuwd hoe je minder tijd kwijt bent aan het huishouden.svenk91 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:16:
Naast dat het beter is voor het milieu om minder elektronica te hebben, scheelt het mij ook erg in aanschafkosten, stroomkosten, minder en goedkopere reparaties, minder ruimte nodig voor opslag van alles, en tot mijn initiële verbazing ben ik daardoor minder tijd kwijt aan het huishouden.
Ik ben erg benieuwd wat de bevindingen en tips van andere Tweakers zijn
Boodschappen: moet je dus bewuster maar vooral regelmatiger/vaker doen wat per saldo meer tijd kost lijkt me.
Schoonmaken: Door te vegen en dweilen ben je mijn inziens meer tijd kwijt dan met een goede stofzuiger. Tenzij je consessies doet aan hoe proper de boel is.
Was doen: nu moet ik zeggen dat ik sowieso weinig in de droger doe, alleen beddengoed, handdoeken etc. Kleding kan er tegenwoordig toch al niet tegen. Alsnog alles uithangen kost meer tijd dan het in de droger mikken en hem aanzetten.
Reparaties: je moet wel hele erge rommel kopen wil je veel tijd kwijt zijn aan reparaties.
Overig: please enlighten me :-)
1nsane schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:09:
[...]
Schoonmaken: Door te vegen en dweilen ben je mijn inziens meer tijd kwijt dan met een goede stofzuiger. Tenzij je consessies doet aan hoe proper de boel is.
[ Voor 37% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:32 ]
1nsane schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:09:
[...]
Ik ben vooral benieuwd hoe je minder tijd kwijt bent aan het huishouden...
Er komt zeker wat overhead bij, maar aan de andere kant ben ik niet bezig met boodschappenlijstjes en hoef ik niet veel boodschappen te sjouwen. Een kleine budget super zit hier op de hoek en doe ik meestal als ik van mijn werk kom en er toch al langs loop. Dus minder reistijd (want minder sjouwwerk), wel iets meer in de rij staan en kassa tijd, minder nadenk tijd omdat ik niet ver vooruit hoef te denken. Als je dagelijks boodschappen kan combineren met je commute en het niet druk is op de tijden dat je gaat hoeft het nauwelijks extra tijd te kosten. Ik merk juist dat ik minder bewust hoef te kopen, omdat je alleen over je immediate needs hoeft na te denken: Wat eet ik vandaag & morgen, was de tandpasta niet toevallig op. Over meerdere dagen is je planning onzekerder, kan je halverwege zonder tandpasta zitten en moet je alsnog een keer extra naar de super etc. De meeste dingen die je toch vergeet kunnen wel 1-2 dagen wachten, waar dat met een week extra wachten al minder leuk wordt.Boodschappen: moet je dus bewuster maar vooral regelmatiger/vaker doen wat per saldo meer tijd kost lijkt me.
En ik heb ook wel wat long storage zaken in huis (rijst, peulvruchten, etc.), dus ik kan prima 1 of 2 dagen overslaan en mijn maagje vol houden, wc papier komt er in in bulk ruim voor het op is etc.
Dweilen moet nog steeds als je stofzuigt op een harde vloer. Grote bezem in de hoek en ik veeg het stof zo het balkon op, geen gedoe met stofzuiger sjouwen, meer bewegingen maken door die smalle kop er opt, gedoe met snoer.Schoonmaken: Door te vegen en dweilen ben je mijn inziens meer tijd kwijt dan met een goede stofzuiger. Tenzij je consessies doet aan hoe proper de boel is.
Een droger is wel een stukje sneller dan alle was ophangen, maar niet een dagelijks ding, scheelt misschien 5 minuten per week. Echter als je de was gelijk goed ophangt hoef je minder te strijken/stomen dus dat compenseert aardig voor mijn gevoel.Was doen: nu moet ik zeggen dat ik sowieso weinig in de droger doe, alleen beddengoed, handdoeken etc. Kleding kan er tegenwoordig toch al niet tegen. Alsnog alles uithangen kost meer tijd dan het in de droger mikken en hem aanzetten.
Repareren duurt langer dan nieuw kopen idd, maar is iets dat heel sporadisch gebeurt.Reparaties: je moet wel hele erge rommel kopen wil je veel tijd kwijt zijn aan reparaties.
Als ik het kan repareren vind ik het wel leuk trouwens, maar echt gereedschap heb ik er ook niet voor (want het gebeurd zo zelden).
Mokka pot gaat sneller dan filter koffie, al zou een volautomatische espresso machine wel weer sneller/makkelijker gaan.Overig: please enlighten me :-)
Domotica zou misschien voor enkele taken wat tijd schelen. Maar voor veel meer dan andere muziek opzetten en lampen via stem aan/uit doen zou ik het niet gebruiken denk ik (op mijn telefoon/laptop ben ik er ook geen fan van), dus ik gok dat de tijdswinst minimaal zou zijn als ik het wel neem. Verwarming doe ik sowieso als ik niet thuis ben (voor alles dat veel stroom kan trekken gaat bij mij de groep er af als ik niet thuis ben trouwens: Fornuis, Airco/heater en boiler hebben elk hun eigen groep en de schakelaars zitten naast de deur van mijn appartement), dus ook daar valt geen winst te behalen in gemak. De airco/heater unit heeft wel een afstands, dus dat scheelt al iets
[ Voor 11% gewijzigd door svenk91 op 07-11-2019 17:54 ]
Maar het klopt dus gewoon niet wat je in je OP stelt..svenk91 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:46:
[...]
[...]
Er komt zeker wat overhead bij, maar aan de andere kant ben ik niet bezig met boodschappenlijstjes en hoef ik niet veel boodschappen te sjouwen. Een kleine budget super zit hier op de hoek en doe ik meestal als ik van mijn werk kom en er toch al langs loop. Dus minder reistijd (want minder sjouwwerk), wel iets meer in de rij staan en kassa tijd, minder nadenk tijd omdat ik niet ver vooruit hoef te denken. Als je dagelijks boodschappen kan combineren met je commute en het niet druk is op de tijden dat je gaat hoeft het nauwelijks extra tijd te kosten. Ik merk juist dat ik minder bewust hoef te kopen, omdat je alleen over je immediate needs hoeft na te denken: Wat eet ik vandaag & morgen, was de tandpasta niet toevallig op. Over meerdere dagen is je planning onzekerder, kan je halverwege zonder tandpasta zitten en moet je alsnog een keer extra naar de super etc. De meeste dingen die je toch vergeet kunnen wel 1-2 dagen wachten, waar dat met een week extra wachten al minder leuk wordt.
En ik heb ook wel wat long storage zaken in huis (rijst, peulvruchten, etc.), dus ik kan prima 1 of 2 dagen overslaan en mijn maagje vol houden, wc papier komt er in in bulk ruim voor het op is etc.
[...]
Dweilen moet nog steeds als je stofzuigt op een harde vloer. Grote bezem in de hoek en ik veeg het stof zo het balkon op, geen gedoe met stofzuiger sjouwen, meer bewegingen maken door die smalle kop er opt, gedoe met snoer.
[...]
Een droger is wel een stukje sneller dan alle was ophangen, maar niet een dagelijks ding, scheelt misschien 5 minuten per week. Echter als je de was gelijk goed ophangt hoef je minder te strijken/stomen dus dat compenseert aardig voor mijn gevoel.
[...]
Repareren duurt langer dan nieuw kopen idd, maar is iets dat heel sporadisch gebeurt.
Als ik het kan repareren vind ik het wel leuk trouwens, maar echt gereedschap heb ik er ook niet voor (want het gebeurd zo zelden).
[...]
Mokka pot gaat sneller dan filter koffie, al zou een volautomatische espresso machine wel weer sneller/makkelijker gaan.
Domotica zou misschien voor enkele taken wat tijd schelen. Maar voor veel meer dan andere muziek opzetten en lampen via stem aan/uit doen zou ik het niet gebruiken denk ik (op mijn telefoon/laptop ben ik er ook geen fan van), dus ik gok dat de tijdswinst minimaal zou zijn als ik het wel neem. Verwarming doe ik sowieso als ik niet thuis ben (voor alles dat veel stroom kan trekken gaat bij mij de groep er af als ik niet thuis ben trouwens: Fornuis, Airco/heater en boiler hebben elk hun eigen groep en de schakelaars zitten naast de deur van mijn appartement), dus ook daar valt geen winst te behalen in gemak. De airco/heater unit heeft wel een afstands, dus dat scheelt al iets
Je zegt letterlijk:
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het goed wat je doet en doe er deels aan mee :-) maar het heeft zo wel een beetje een TelSell gehalte “look at this broom!! It’s amazing Jim! It saves me so much time!”.svenk91 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:16:
scheelt het mij ook erg in aanschafkosten, stroomkosten, minder en goedkopere reparaties, minder ruimte nodig voor opslag van alles, en tot mijn initiële verbazing ben ik daardoor minder tijd kwijt aan het huishouden.
Je doet sowieso met sommige zaken consessies, een goede stofzuiger met degelijke filters gaat je huis schoner houden dan een bezem en kost doorgaans minder tijd.
Neemt niet weg dat sommige suggesties zonder meer de extra tijdsinvestering waard zijn, voor zowel het milieu als je portemonnee.
Ik zeg dat het bij boodschappen er om spant of het wel niet tijd scheelt, maar mogelijk is het ook gevoelsmatig omdat je steeds maar kort in de super bent. Bij Vegen ben ik wel minder tijd kwijt dan met stofzuigen, al is dat blijkbaar iets minder schoon idd. Koffie zetten scheelt mij tijd ten opzichte van filterkoffie, niet als ik voor dure volautomatische espresso machines zou gaan (wat ik anders niet zou doen). Met minder en meer bassale electronica ben je minder tijd kwijt aan repareren, al is dat iets dat niet heel vaak voorkomt. Een droger zou mogelijk extra tijd kosten als je dan ook meer moet strijken, maar dat is een onzekere aanname van mij.1nsane schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:25:
[...]
Maar het klopt dus gewoon niet wat je in je OP stelt..
Je zegt letterlijk:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het goed wat je doet en doe er deels aan mee :-) maar het heeft zo wel een beetje een TelSell gehalte “look at this broom!! It’s amazing Jim! It saves me so much time!”.
Je doet sowieso met sommige zaken consessies, een goede stofzuiger met degelijke filters gaat je huis schoner houden dan een bezem en kost doorgaans minder tijd.
Neemt niet weg dat sommige suggesties zonder meer de extra tijdsinvestering waard zijn, voor zowel het milieu als je portemonnee.
Dan kijk je puur naar gebruik, niet incidentele zaken als uitzoeken, aanschaffen, vervoeren, installeren, netjes retourneren bij einde leven etc. Wat ook weer wat scheelt.
Het is geen ultieme life hack die je uren per dag gaat opleveren. Het is minuten werk, maar ik denk dat ik er echt wel enkele minuten op een dag door bespaar, minder geld kwijt ben, en het ongemak voor mij echt niet veel hoger is. Dat terwijl electronica het leven beter en makkelijker hoor te maken.
En ja, de topicstart is een beetje uitdagend om een discussie op te starten, vandaar dat ik gelijk met de koelkast in huis kom vallen. Maar ik probeer er zeker niet mensen te misleiden.
Overigens wordt er toch meestal gedweild en gestofzuigd? Of denken mensen dat je met stofzuigen alles wel meepakt?
(Sowieso vervangt stofzuigen dweilen niet)
[ Voor 5% gewijzigd door Nat-Water op 07-11-2019 19:59 ]
- behalve koelkast en vriezer en CV ketel staat geen enkel elektrisch product op "standby". Ik heb overal van die stekkers die ik met een knop volledig uitzet, en ja, ik heb zo'n metertje om te testen dat het ook écht uit is
- Ik heb geen enkele spaarlamp, maar overal LED. Lichten zijn altijd uit behalve in de ruimte waar we zijn. Mijn vriendin is ook zeer milieubewust
- als wij op de studeerkamer zijn en nergens anders, dan gaat de CV uit en dan gaat het elektrisch kacheltje van 2000W aan enkel in deze ruimte. Binnen 10 minuten is het 21 graden
- Ik heb 2 gaming PC's waarvan 1tje 3x/week 2 uurtjes gebruikt wordt (vriendin) en mijn eigen PC doet zo'n 1 tot 1,5u/dag gaming.
- ik heb verder geen: frietepan, magnetron, wasdroger, tablet, laptop.
- ik stofzuig 1x/week met een Miele Blackpearl op 724Watt vermogen (de gemiddelde stand) gedurende 1 uur
- mijn panasonic plasma TV staat wel zo'n 4u/dag gemiddeld aan (20:00-00:00) en het max verbruik bij volledig wit scherm in de THX stand is 189Watt.
- vaatwasser draait 3x/week in avonduren
- de was doen we 2x/week avondtarief, meestal het ECO programma. Hoeveel dat verbruikt heb ik nog niet geprobeerd. Het is een A+++ -30% machine in ieder geval.
- waterkoker wordt elke dag 3x gebruikt en hij verbruikt 1769Watt gedurende 1 minuut per keer.
- de oven gebruikt 2000watt en wordt 3x/week gebruikt gedurende 45 minuten gemiddeld
- ik heb 3 kattenfonteintjes die 24/7 aanstaan en dat kost 2Watt per fontein
Ik heb wat reacties hier gelezen en ik zou echt niet weten waarom mensen "zuinig" leven zo moeten verdedigen. Het is gewoon een aangeleerde gewoonte net als elke avond tandenpoetsen, net als direct de vaatwasser inruimen na het eten, net als de deur achter je kont dichtdoen..."Met hetzelfde gemak, gooi je het in de afvalbak", zo'n beetje dat idee.
Als je naar een hotel of B&B gaat, dan laat je toch ook niet zoals (even generaliserend gezegd) de Amerikanen dat doen alle kranen open, alle badkameraccesoires meepakken, en alle handdoeken gebruiken terwijl je het niet nodig hebt, alleen maar onder de noemer "ja maar ik heb ervoor betaald" of "ja maar dat is gemakkelijk".
Ik vind het juist triester dat mensen spilzuchtigheid beargumenteerd moeten krijgen.
Tuurlijk laten we wel eens een lamp per ongeluk aan en we gaan elkaar echt niet de koppen ervoor inslaan. Ja tuurlijk doen we wel eens een machine was in de speed-stand, maar in de regel is het gewoon zo zuinig mogelijk proberen te zijn. Niks mis mee toch?
[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 07-11-2019 20:31 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Vind ik het leuk al die gadgets? Zeker is het leuk om mee te klooien, maar meer ook niet. De meeste van die slimme dingen nemen je niks uit handen maar bezetten je tijd en geld juist meer.
Of je doet de deur naar de zolder gewoon dicht.....Croga schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:44:
[...]
hmmmm.... wat deed warme lucht ook alweer... Oh ja, die stijgt op! Je zult dus een enorme warmte-lek naar de zolder hebben die daar rechtstreeks het raam uit vliegt. Je hebt dus zeker wel meer stookkosten en waarschijnlijk ook niet een klein beetje.
Verwijderd
Die reacties vind ik ook verbazingwekkend. De TS moet zich verdedigen omdat hij probeert geen luxe dingen te verspillen. Ik vermoed dat dit iets is wat sommige hersenen doen: Ik kan/wil het niet wat TS doet, dus moet ik mij verdedigen, ze willen de luxe niet kwijt die ze hebben en gaan in de aanval.Deathchant schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:29:
Ik heb wat reacties hier gelezen en ik zou echt niet weten waarom mensen "zuinig" leven zo moeten verdedigen. Het is gewoon een aangeleerde gewoonte net als elke avond tandenpoetsen, net als direct de vaatwasser inruimen na het eten, net als de deur achter je kont dichtdoen..."Met hetzelfde gemak, gooi je het in de afvalbak", zo'n beetje dat idee.
Ik vind het juist triester dat mensen spilzuchtigheid beargumenteerd moeten krijgen.
Het is niet zo dat gemak gratis is. Het gaat (soms) tenkoste van wat anders. Een deurbel met camera zorgt dat je niet steeds heen en weer hoeft te lopen, maar even lopen als je lang gezeten hebt is goed voor je. Je gedachtes over gestoord worden zorgen ervoor dat het vervelend is, maar de handeling zelf is niet zo'n grote moeite. Met een cameradeurbel krijg je extra mentale last als: Zijn de batterijen al op, heeft hij connectie, is de app up to date, moet ik al een nieuwe met 4k? Ik hoop dat dit voorbeeld duidelijk maakt wat ik bedoel in grote lijnen, ga a.u.b. niet in op de details. Dit kan ook gelden voor Vaatwasser (moment om hersenloos wat te doen of even bij te praten). Even naar de winkel fietsen omdat je geen koelkast hebt heeft ook voordelen. Ik zou zelf niet zonder vaatwasser en koelkast willen, maar je hoeft waarschijnlijk minder naar de sportschool als je veel huishoudklusjes op een manuele manier doet en je hebt tijd om je hersenen wat rust te gunnen.
In een boek van Midas Dekkers: Lichamelijke oefening heeft hij een voorbeeld van een roltrap naar een sportschool. Dat is een mooi voorbeeld. Zelf vind ik auto's een mooi voorbeeld van onzinnige elektronica, elektrische ramen en verstelbare spiegels. Hoeveel moeite is het precies om een spiegel op de juiste hoogte af te stellen.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2019 11:05 ]
Niet om teveel offtopic te gaan, maar het thema spilzucht, zuinigheid maar ook gemakzucht zit hier wel duidelijk onder....Om juist die sidetrack van dit topic ook even te belichten: ik ben het met je eens. Er zijn zoveel gemaksdingen nu, waarvan ik me ook e.e.a. afvraag.Verwijderd schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:20:
[...]
Die reacties vind ik ook verbazingwekkend. De TS moet zich verdedigen omdat hij probeert geen luxe dingen te verspillen. Ik vermoed dat dit iets is wat sommige hersenen doen: Ik kan/wil het niet wat TS doet, dus moet ik mij verdedigen, ze willen de luxe niet kwijt die ze hebben en gaan in de aanval.
Het is niet zo dat gemak gratis is. Het gaat (soms) tenkoste van wat anders. Een deurbel met camera zorgt dat je niet steeds heen en weer hoeft te lopen, maar even lopen als je lang gezeten hebt is goed voor je. Je gedachtes over gestoord worden zorgen ervoor dat het vervelend is, maar de handeling zelf is niet zo'n grote moeite. Met een cameradeurbel krijg je extra mentale last als: Zijn de batterijen al op, heeft hij connectie, is de app up to date, moet ik al een nieuwe met 4k? Ik hoop dat dit voorbeeld duidelijk maakt wat ik bedoel in grote lijnen, ga a.u.b. niet in op de details. Dit kan ook gelden voor Vaatwasser (moment om hersenloos wat te doen of even bij te praten). Even naar de winkel fietsen omdat je geen koelkast hebt heeft ook voordelen. Ik zou zelf niet zonder vaatwasser en koelkast willen, maar je hoeft waarschijnlijk minder naar de sportschool als je veel huishoudklusjes op een manuele manier doet en je hebt tijd om je hersenen wat rust te gunnen.
In een boek van Midas Dekkers: Lichamelijke oefening heeft hij een voorbeeld van een roltrap naar een sportschool. Dat is een mooi voorbeeld. Zelf vind ik auto's een mooi voorbeeld van onzinnige elektronica, elektrische ramen en verstelbare spiegels. Hoeveel moeite is het precies om een spiegel op de juiste hoogte af te stellen.
- vingerafdrukscanner in de telefoon
- faceunlock in de telefoon
- met NFC chip in telefoon betalen in de winkel
Soms heb ik echt het gevoel van: zijn we nou echt allemaal te lui om een pincode in te toetsen?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het echt prima dat al die dingen er zijn, maar de manier hoe het bijna geforceerd wordt op de massa keur ik af.
Alles wordt opt-out waardoor bedrijven bepalen wat wij makkelijk/beter moeten vinden. Door dit opt-out misbruiken bedrijven het gemakzucht van mensen, want we steken nou eenmaal zo in elkaar dat als iets niet hoeft, dat we weinig/geen aandacht eraan besteden. Hoe dwingen we mensen dan toch de andere kant op? Door opt-in te veranderen naar opt-out, want mensen moeten dan nadenken over wat ze willen kiezen. En in de praktijk werkt het toch niet altijd zo en laten ze het voor wat het is, omdat ze geen hinder ervan ondervinden als alles default met een opt-out geactiveerd wordt.
Daarnaast is het dan ook nog zo dat oude gewoontes/methodes uitgefaseerd of onpraktisch gemaakt worden, zodat de "laatste lichting" het uiteindelijk moét gaan gebruiken, althans, zo gaat het gaan.
Grote voorstanders zeggen natuurlijk "ja maar een pincode kan afgekeken worden, dus een vingerafdrukscanner is veiliger". Ja, want je kunt natuurlijk niet je pincode afschermen

Als ik dan zeg: weet jij waar die vingerafdrukscanner opgeslagen wordt op je telefoon, weet jij 100% zeker dat op de achtergrond dat bestandje niet ergens anders naartoe gestuurd wordt? Dan komen ze met "als dat zo was dan waren er al klachten", of "waarom zouden ze dat doen, ze kunnen er toch niks mee" (als je er toch niks mee kunt hoef je het ook niet te verzamelen), of "als de grote bedrijven dat zouden doen, zouden ze in opspraak komen en veel klanten verliezen".... Vrij naief als je het mij vraagt. Het zijn net de grote bedrijven die geen klanten kwijt raken en toch keer op keer in het nieuws komen met schandelen, leaks, security issues, backdoors inbouwen...
Kortom, we hebben eigenlijk best veel redenen om default argwanend te zijn; ik heb 0,0 redenen om gewoon aan te nemen dat een vingerafdrukscanner veilig is op je telefoon of dat het niet ergens anders heen kan gaan. We weten niet eens of er iemand kan meekijken met de frontcam...Mensen die me meteen bekogelen met het alu-hoedjes argument noem ik default naief
Maar goed, iedereen heeft andere behoeftes, en ook andere ideeen over gemak. Ik probeer altijd goed te overwegenal die dingen die het gemakkelijk maken voorheen écht zo'n probleem waren. Een vingerafdrukscanner zal ik gewoon niet gaan gebruiken. Een pincode afgeschermd intoetsen kost welgeteld 1 volle seconde meer. Hetzelfde geldt voor contactloos betalen. Voor mij hoeft niet alles instant te zijn. Dus voor mij is er geen extra gemak met een faceunlock of vingerafdrukscanner. Die afweging moet ieder voor zichzelf maken.
Ja ik geef toe, heel soms irriteer ik me aan alweer die pincode intoetsen om mijn telefoon te ontgrendelen. Maar een enkele keer irritatie heb ik dan wel over voor het totale gebrek aan inzicht hoe exact een vingerafdrukscanner werkt en hoe/of het onder water gebruikt wordt voor andere doeleinden of doorgestuurd wordt naar derden (ookal is het encrypted).
Wat betreft het voorbeeld van auto's...ik heb zelf ook geen enkele moeite met een ouderwetse zwengel om het raam open te maken, maar ik heb ook geen issues met elektrische ramen. Ik heb een hamertje in de auto zodat ik de ruit kan inslaan, zodat ik in die ene noodsituatie (die nooit gaat voorkomen) een kans te maken en het voordeel van een raampje opendraaien dan ook nog steeds heb. Ik hoef ook niet alles digitaal te hebben, analoge wijzertjes zijn prima.
Dingen die ik echter wél heel gemakkelijk vindt zijn een automatisch dimmende binnenspiegel als iemand achter je rijdt in het donker. Een kofferbak die vanzelf dichtgaat door sensoren zodat je kleine vriendin het kofferbak kan sluiten zonder te springen om eraan te komen, zodat ze zelf boodschappen kan doen.
Ik heb een redelijk oude auto (14yr), en ik heb elektrische ramen, climatecontrol, automatische verlichting, een knopje om spiegels in te klappen en een regensensor. Verder niks. Ik vind het wel gemakkelijk dat ik niet het licht aan en uit hoef te doen, maar om nou te zeggen dat ik dat zo'n probleem vind...nou nee. Ik zou er zeker niet extra voor betalen.
TL:DR
Dus ja er zijn veel dingen gemakkelijker geworden, maar dat wil niet automatisch zeggen dat het minder zorgelijk is geworden. Met alle nieuwe technologische gemakjes zitten persoonlijke aspecten aan die verzameld kunnen worden door derden. Zolang wij in de praktijk niks merken van de (potentiele) nadelen, zullen we altijd kiezen voor het gemak, want instant voordeel. geregistreerde AH klanten kaarten...je bespaart je al gauw 500 euro per jaar ermee, maar wat lever je in met die 500 euro? Je exacte koopgedrag van 1 jaar, gekoppeld aan je adres, plus de inhoud van de boodschappen die meer dan alleen je adres blootleggen: koop je luiers, dan heb je waarschijnlijk kids onder de 4, afhankelijk aan de hoeveelheid die je koopt. Koop je speciale "dieet" voeding, dan kan het geinterpreteerd worden dat je wilt afvallen en dan krijg je meer dieetproductvoorstellen en dan krijg je advies van AH hoe je moet afvallen....Zo wordt er met meta-gegevens geprofileerd. Het gaat best ver allemaal, en het kan best zijn dat ze dat (nog) niet doen, maar dit soort dingen vind ik zorgelijk.
Maar goed, ergens moet je toch "mee met de maatschappij", maar het kan geen kwaad om vraagtekens te stellen over de keerzijde van de medaille en dán de overweging te maken of je erin mee gaat of niet.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar