• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 15:42
Geïnspireerd door een topic over zuinig leven, waar ik toelichtte waarom ik vaak de stekker van mijn koelkast niet inplug, kwam ik op het idee om een discussie te starten over het minderen van elektronica gebruik in je huis/werkplek/andere stek. Misschien wat vreemd op een tech site, maar niettemin interessant.

Mijn persoonlijke beweegredenen om wat minder 'tech' te gebruiken in huis begonnen voornamelijk uit het oogpunt van duurzaamheid en een ietwat nomadisch bestaan. Ik doe nu veel onderzoek naar Circulaire Economie en de beste manier om daar snel toe te komen is simpelweg dat de samenleving minder spullen koopt en weggooit. Mijn specifieke onderzoeksgebied is het hergebruik/langdurig gebruik van elektronica faciliteren. Daardoor ben ik veel bewuster over electronica gaan nadenken.

Als alleenstaande zonder kinderen heb ik met heel weinig aanpassingen in mijn boodschappen de koelkast overbodig gemaakt bijvoorbeeld (hij staat er nog voor als er gasten langdurig blijven, maar verder is de stekker er uit). Heb ik na mijn laatste verhuizing geen nieuwe stofzuiger gekocht maar blijf ik bij de bezem. Ook op keukenapparatuur ben ik nu kritisch naar de noodzaak, koffie gaat via het fornuis (die is wel electrisch), mijn blendertje is hand powered. Geen droger maar gewoon alles aan de lijn (buiten of binnen afhankelijk van het weer), geen strijkijzer maar de shirts in mijn badkamer ophangen tot ze glad gestoomd zijn.

Naast dat het beter is voor het milieu om minder elektronica te hebben, scheelt het mij ook erg in aanschafkosten, stroomkosten, minder en goedkopere reparaties, minder ruimte nodig voor opslag van alles, en tot mijn initiële verbazing ben ik daardoor minder tijd kwijt aan het huishouden.

Ik ben erg benieuwd wat de bevindingen en tips van andere Tweakers zijn :)

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:57
Ik was al verbaasd over dat zuinige topic, maar blijkbaar kan er nog een schepje bovenop. Een bezem ipv een stofzuiger, ik vind het knap

' MacBook Pro 13" 2015 256GB  iPhone 11 Pro 64GB'

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:41
Dit lijkt me juist hélemááál niet de bedoeling van Circulaire Economie:
Ik doe nu veel onderzoek naar Circulaire Economie en de beste manier om daar snel toe te komen is simpelweg dat de samenleving minder spullen koopt en weggooit.
Volgens mij is het doel juist alles wat er gebruikt wordt zoveel mogelijk recyclebaar te maken, traceerbaar te maken en daarmee de ecologische 'voetafdruk' van producten te verkleinen. Als het niet gekocht wordt is er weinig 'wat te circuleren' valt.

Puur uit interesse jouw betoog klopt niet geheel met het onderzoek wat je doet naar circulaire economie.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:11
Pas wel op dat je koelkast koel blijft 's nachts, want anders kan je eten bederven, wat uiteindelijk voor meer kosten / milieuvervuiling zorgt (weggooien / mogelijk ziek worden). Als je een goed geisoleerde koelkast pakt zal het verbruik niet heel erg hoog zijn, zolang je hem niet telkens open en dicht doet. :)
Wat betreft bezem ipv stofzuiger: prima, denk ook eens aan dweilen na vegen, kost litertje water oid, maar is wel alle "rest stof" die blijft liggen na vegen ook weg.

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Als je je koelkast niet/nauwelijks gebruikt, is een soort extra goed geïsoleerde box dan geen betere optie? Ik denk namelijk dat de meeste koelkasten niet super-goed geïsoleerd zijn (aangezien ze zichzelf kunnen koelen)

Try SCE to Aux

• Matizovic
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-10 11:27
Zou je wat meer kunnen vertellen over de aanpassingen in je boodschappen?
Zelf doe ik namelijk graag wekelijkse boodschappen. Door van te voren goed na te denken wat ik nodig heb, rekening te houden met de aanbiedingen en een lijstje te maken, heb ik het idee dat ik redelijk economisch bezig ben. Een ijskast is daarbij wel zo handig om zaken als groente en beleg vers te houden. Vlees koop ik meestal in de aanbieding en vries ik in.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

KW25 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:25:
Ik was al verbaasd over dat zuinige topic, maar blijkbaar kan er nog een schepje bovenop. Een bezem ipv een stofzuiger, ik vind het knap
Dat niet alleen maar het lijkt me ook ongezond om bederfelijke waren ongekoeld te houden. Dit zijn imho een beetje bizarre/vreemde besparingen.

een koelkast is in mijn ogen een eerste levensbehoefte en heeft niets met onnodige 'tech' te maken.

[Voor 11% gewijzigd door Gunner op 07-11-2019 11:49]

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:42

vectormatic

Warlock of the doorlock

Op zich geen verkeerd idee, ik ben er tegenwoordig ook wel mee bezig om iets te "consuminderen", en dan zowel kwa spullen uit de winkel als energie verbruik. Bijkomend voordeel is dat alles wat je niet koopt, niet betaald hoeft te worden, en je dus ook minder zou kunnen gaan werken.

Wat ik me dan afvraag, wat doe je vervolgens? De hele avond alleen boeken lezen bij een enkele LED lamp?

@99ruud99 Volgens mij gebruikt ie zn koelkast gewoon helemaal niet meer, dus geen bederfelijke spullen in huis hebben die lang blijven liggen.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:46
Ik kan me voorstellen dat vegen vs stofzuigen nog geen groot verschil maakt. Maar geen koelkast betekent elke dag boodschappen doen (of geen koelverse producten meer eten). Ook wassen met de hand kost veel meer tijd en energie dan een wasmachine. Of slagroom kloppen met de hand.

Ik denk niet dat het gebruik van electronica op zich zozeer een probleem is. Wat wel een probleem is het goedkoper (en daarmee fragieler) produceren van electrische apparatuur. Ook heb ik het idee dat sommige fabrikanten het "design to fail" principe hanteren. Wat daar tegenover staat is dat de apparaten steeds zuiniger zijn geworden. Vervangen levert milieuschade op, maar bespaart uiteindelijk wel weer iets.

De wijzen komen uit het Oosten!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:40

makje

Professioneel prutser

persoonlijk kijk ik meer naar de invloed van tech te beperken dan tech zozeer. Een stofzuiger heeft toch betere schoonmaakmogelijkheden dan een bezem, voor de meeste mensen in ieder geval. Wel probeer ik de invloed van computers en social media te beperken, ik hoef ook niet perse die voetbalwedstrijd vanavond te zien ook al heeft iedereen op het werk de volgende dag het erover, of de laatste nieuwsrel of dat de familie vraagt waarom ik nog niet in de familie-whatsapp heb gereageerd op hun bericht van 2 uren terug. Ook de home automation waar mijn collega's de hele dag over roeptoeteren vind ik wel best; ik zet als ik thuiskom de thermostaat wel omhoog en zet hem 's avonds weer laag en de bezorger met pakketjes hoef ik niet via de app op mijn telefoon binnen te laten als ik op het werk zit of als de vrouw weer eens het alarm op de voordeur heeft laten afgaan.

Tech is niet het probleem, de gevolgen en verwachtingen van velen wat mij betreft wel. (jij loopt 'achter'... heh wat je bent systeembeheerder? dan heb je toch wel alles in de cloud?)

5900x

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
www.lowtechmagazine.nl staat vanalles op om je hoeveelheid tech te verminderen.

Zelf probeer ik niet zozeer minder tech te gebruiken, maar simpelweg geen onnodige zooi te kopen, waaronder tech. Maar of ik nu een pannetje koop voor de koffie, of een simpel koffiezetapparaat, dat zet weinig zoden aan de dijk. De 'echte' tech, dus printplaten en chips zeg maar, daar gaat heel veel energie/vervuiling in zitten, nog voor je het koopt. Sterker nog, vaak lukt het je niet om het energieverbruik tijdens de productie te evenaren tijdens het gebruik ;)

Vroeger zette ik nog weleens zaken als een kratje bier/flessen frisdrank in de winter op het balkon om ze 's ochtends in de koelkast te zetten. Meer voor het idee, dan voor de daadwerkelijke besparing uiteraard. Theoretisch kan je dat dagelijks doen met koelelementen zodra het <4'C is, om zo zelf je koelkast te koelen met de kou van buiten.

En inderdaad, veel mensen zetten zaken in de koelkast die er niks te zoeken hebben. Jam bijv. kan makkelijk erbuiten mits je het potje opmaakt in een aantal weken/maanden. Ik zie soms zelf blikjes in de koelkast staan... om ze daarna direct op te warmen.

@svenk91 hoeveel KWh verbruik je jaarlijks eigenlijk?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

NoepZor schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:30:
Ik kan me voorstellen dat vegen vs stofzuigen nog geen groot verschil maakt.
Voor je gezondheid denk ik wel.

• Woopdedooo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-09 11:31

Woopdedooo

THT: Zie signature

Typhone schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:26:
Dit lijkt me juist hélemááál niet de bedoeling van Circulaire Economie:

[...]

Volgens mij is het doel juist alles wat er gebruikt wordt zoveel mogelijk recyclebaar te maken, traceerbaar te maken en daarmee de ecologische 'voetafdruk' van producten te verkleinen. Als het niet gekocht wordt is er weinig 'wat te circuleren' valt.

Puur uit interesse jouw betoog klopt niet geheel met het onderzoek wat je doet naar circulaire economie.
Als we blijven consumeren zoals nu is er te weinig recyclebaar materiaal om producten te maken. Reduce, reuse en recycle is wel degelijk belangrijk bij een circulaire economie. De gehele keten moet gesloten worden en minimaal toevoer van nieuwe grondstoffen.

https://www.ellenmacarthu...onomy/concept/infographic

Deze infographic laat reduce niet zo goed zien, maar is natuurlijk een gevolg van reuse.

... na de zomer

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:47
Hoewel ik zeker zuinig ben kan ik hier met mijn hoofd niet echt bij. Geen koelkast? Hoe doe je dat? Krijg je lauwe melk, zweetkaas en je vleeswaren blijven nog geen dag goed. Nee, dank je. Tijd besparen zie ik alleen in het niet strijken. Vegen i.p.v. stofzuigen.. zit je steeds met je stoffer en je blik. Ik heb juist een robotstofzuiger gekocht om van het hele gedoe af te zijn.

Dit soort stappen zouden bij mij wel heel erg tegen de levenskwaliteit werken.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-09 22:40
Ik probeer vooral gewoon "minder" te kopen. Kleding als de kast wat leeg begint te worden, apparaten pas vervangen als ze het echt niet meer doen/te repareren, en dan pas nieuw te kopen. Een van de grootste verspillingen zijn wat mij betreft dingen als "mode" (keuken, bank, kleding,) en gadgets. (spelcomputers wearables telefoons, computers). Wij kijken ook eerst op marktplaats als we iets willen hebben. En voor iets naar de stort / spullenhulp gaat zetten we het eerst twee weken op marktplaats.

• svenk91
Ter verduidelijking: Ik vermijd dus producten die je koelvers/ingevroren moet houden. Verder doe ik al om de dag boodschappen (met weekelijks boodschappen doen had ik nog wel eens het probleem dat de lekkere dingen snel op waren en de minder lekkere dingen niet op gingen, maar dat ligt puur aan mij). Aanpassing waren bijvoorbeeld van verse melk naar houdbare melk over gaan. Boodschappen net voor het koken doen zodat het koel uit de super in de pan gaat. Kleinere hoeveelheden kaas kopen zodat het binnen 24 uur op is.

Verder is mijn streven ook niet zonder tech te leven. Maar vooral kritischer kijken naar de noodzaak. Het wordt geen leven van boeken lezen bij kaarslicht, maar series en films kijk ik wel op een laptop en heb verder geen tv (voor mij persoonlijk is dat prima, en met gasten ga ik meestal toch de hort op).

En bij het idee van circulaire economie is recyclen een last resort. Recyclen is niet zonder verlies van grondstoffen, terwijl het idee van circulaire economie is dat er geen (niet-hernieuwbare) grondstoffen aan een economie hoeven toegevoegd te worden. Met recyclen gaan er grondstoffen verloren (zeker bij electronica waar recyclen nog erg inefficient is), terwijl met minder productie er ook minder grondstoffen nodig zijn. Dat is tenminste circulaire economie bekeken vanuit het gangbare overheidsperspectief in de EU en China. Tussen preventie en recyclen zitten nog directe hergebruik/herverkoop, hergebruik/herverkoop na reparatie/reconditioning/refurbishing, en remanufacturing. Het idee van circulaire economie is ook dat je geen afval hebt, de input van recycling processen is nu juist afval...

• Nat-Water
@svenk91 Maar met je kleinere verpakkingen heb je wel relatief meer verpakkingsmateriaal nodig. Dat botst met je andere streven, toch?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• Aikon
  • Niet online
Nat-Water schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:46:
Hoewel ik zeker zuinig ben kan ik hier met mijn hoofd niet echt bij. Geen koelkast? Hoe doe je dat? Krijg je lauwe melk, zweetkaas en je vleeswaren blijven nog geen dag goed. Nee, dank je. Tijd besparen zie ik alleen in het niet strijken. Vegen i.p.v. stofzuigen.. zit je steeds met je stoffer en je blik. Ik heb juist een robotstofzuiger gekocht om van het hele gedoe af te zijn.

Dit soort stappen zouden bij mij wel heel erg tegen de levenskwaliteit werken.
Zelf nooit gedaan dan? Paar weken kamperen bijv? Ik kan er ook niet helemaal bij om thuis geen koelkast te hebben, maar zo ingrijpend is het denk ik niet eens. Een koud biertje wordt wel lastig (met kamperen drink ik dus sterke drank ;) ), en een supermarkt in de buurt redelijk essentieel.

@svenk91 in feite gebruik je gewoon de koelkast in de supermarkt, ipv die thuis. Het enige wat je echt bespaart is de fysieke koelkast, niet zozeer het stroomgebruik. Waar ik m'n spullen thuis nog een x aantal dagen koel, koop jij ze gewoon een x aantal dagen later.
Nyarlathotep schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:55:
Met een paar zonnepanelen wek je al veel meer stroom op dan een koelkast verbruikt. Het moet wel werkbaar blijven natuurlijk...
Ik krijg het idee dat je veel meer tijd en energie investeert dan je er voor terug krijgt.
Met zonnepanelen heb je dus nog meer tech in (op) huis.

[Voor 15% gewijzigd door Aikon op 07-11-2019 11:56]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:26

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Met een paar zonnepanelen wek je al veel meer stroom op dan een koelkast verbruikt. Het moet wel werkbaar blijven natuurlijk...
Ik krijg het idee dat je veel meer tijd en energie investeert dan je er voor terug krijgt.

Ik ben het met je eens dat wij veel te verwend zijn en makkelijk zijn geworden als het gaat om aanschaf en ook verspilling van produkten.
Hier zou ik ook wel eens kritisch naar kunnen kijken...
Wel zou ik dat enigszins gebalanceerd doen. Ik ben tegen elke vorm van excessen. Kost altijd meer dan het oplevert.

Ik blijf dit topic wel even volgen om inspiratie op te doen :)

Oh: En houdbare melk is écht niet te zuipen (en zit volgens mij ook vol met troep), dus dat is al een dikke no-go :r

[Voor 9% gewijzigd door Nyarlathotep op 07-11-2019 11:56]

Mijn muziekcollectie op Discogs

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 08:35

BiLo

PSN: toiletcleaner

geen strijkijzer maar de shirts in mijn badkamer ophangen tot ze glad gestoomd zijn.
haha, geniaal dit _/-\o_ . Gaat het echter niet muf ruiken na verloop van tijd?

Ryzen 3700x | Nvidia QUADRO P1000 | Gigabyte X570 AORUS Pro | 32GB 3466Mhz C16 | 960 EVO 250GB | RM650x | Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 16:06
Eens, maar vanuit het oogpunt van TS: Als je geen stroom verbruikt, heb je ook geen zonnepanelen nodig...
maar ik laat mijn koelkast voorlopig ook nog maar gewoon aanstaan :)
Consuminderen prima, maar het moet wel leefbaar blijven.

• svenk91
Nat-Water schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:51:
@svenk91 Maar met je kleinere verpakkingen heb je wel relatief meer verpakkingsmateriaal nodig. Dat botst met je andere streven, toch?
Interessante afweging hoeveel bespaarde stroom tegen extra verpakking afweegt vanuit milieu perspectief. Ik zou het zelf niet weten. Ik heb het trouwens niet veel ook. Soms met kaas, ik verder al geen vlees en groentes kocht ik eerder ook al in kleinere verpakkingen. Een hoop zaken, zoals sommige sausen en jam etc. kan je prima buiten de koelkast bewaren als je ze binnen een paar weken opmaakt (wat mij prima lukt mot normale potten).
Gaat het echter niet muf ruiken na verloop van tijd?
Nope, zolang is er meestalniet voor nodig, en ik ventileer mijn badkamer goed zodra ik klaar ben met douchen. De was in je wasmachine laten zitten als die klaar is, ruikt een stuk slechter.

[Voor 15% gewijzigd door svenk91 op 07-11-2019 12:07]

• Aikon
  • Niet online
svenk91 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:00:
[...]

Interessante afweging hoeveel bespaarde stroom tegen extra verpakking afweegt vanuit milieu perspectief.
Zoals ik aangaf, bespaar je geen stroom, je verschuift het naar de supermarkt. Grondstoffen bespaar je eigenlijk ook niet, want de koelkast heb je wel staan bedenk ik me nu. Dat is verder geen kritiek, maar wel gewoon hoe het is.

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-10 13:59
Elke dag boodschappen doen = vaker deuren open en dicht = meer stoken = milieuonvriendelijk
Elke dag boodschappen doen = meer energieverbruik voor de supermarkt omdat svenk91 vaker diverse gekoelde ruimtes open en dicht moet doen
Elke dag boodschappen doen = meer lopen = meer schoenslijtage = meer leer nodig = slechter voor het milieu want veestapel

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-10 14:59

Croga

The Unreasonable Man

svenk91 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:16:
Geen droger maar gewoon alles aan de lijn (buiten of binnen afhankelijk van het weer)
In de winter is het stroomverbruik van een droger vele malen minder dan de extra stookkosten die je hebt om een vochtige ruimte warm te houden. Ook deze valt dus in de categorie "Ziet er leuk uit maar is in de praktijk verspillend".

Al deze maatregelen moet je serieus tegen het licht houden om te kijken of het daadwerkelijk bij draagt aan je doel. En dat is best tricky. Veel zaken zijn namelijk niet intuïtief, zoals het gebruik van een droger.
Oh: En houdbare melk is écht niet te zuipen (en zit volgens mij ook vol met troep), dus dat is al een dikke no-go :r
Over smaak valt niet te twisten. Maar houdbare melk is gewoon gesteriliseerd in plaats van gepasteuriseerd. Daar zit verder geen "troep" in die er niet in thuis hoort.

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:42
svenk91 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:49:
Ter verduidelijking: Ik vermijd dus producten die je koelvers/ingevroren moet houden. Verder doe ik al om de dag boodschappen (met weekelijks boodschappen doen had ik nog wel eens het probleem dat de lekkere dingen snel op waren en de minder lekkere dingen niet op gingen, maar dat ligt puur aan mij). Aanpassing waren bijvoorbeeld van verse melk naar houdbare melk over gaan. Boodschappen net voor het koken doen zodat het koel uit de super in de pan gaat. Kleinere hoeveelheden kaas kopen zodat het binnen 24 uur op is.

Verder is mijn streven ook niet zonder tech te leven. Maar vooral kritischer kijken naar de noodzaak. Het wordt geen leven van boeken lezen bij kaarslicht, maar series en films kijk ik wel op een laptop en heb verder geen tv (voor mij persoonlijk is dat prima, en met gasten ga ik meestal toch de hort op).

En bij het idee van circulaire economie is recyclen een last resort. Recyclen is niet zonder verlies van grondstoffen, terwijl het idee van circulaire economie is dat er geen (niet-hernieuwbare) grondstoffen aan een economie hoeven toegevoegd te worden. Met recyclen gaan er grondstoffen verloren (zeker bij electronica waar recyclen nog erg inefficient is), terwijl met minder productie er ook minder grondstoffen nodig zijn. Dat is tenminste circulaire economie bekeken vanuit het gangbare overheidsperspectief in de EU en China. Tussen preventie en recyclen zitten nog directe hergebruik/herverkoop, hergebruik/herverkoop na reparatie/reconditioning/refurbishing, en remanufacturing. Het idee van circulaire economie is ook dat je geen afval hebt, de input van recycling processen is nu juist afval...
Loop, fiets of ga je met de auto dagelijks naar de supermarkt?

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:04
Dus voor de "circulaire economie" ga jij behoorlijk ongezond leven, en dingen best moeilijk en duur voor jezelf maken.

Tja, het is maar waar je zin in hebt.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:39
een koffiezetapparaat, blender, strijkijzer en stofzuiger zijn volgens mij juist apparaten die, met minimaal onderhoud, tientallen jaren meegaan (ook eerder elektrisch dan elektronisch). Juist elektronica zoals TV's tablets en telefoons wordt 'ouder' of beter gezegd de technologie vernieuwd waardoor ze relatief minder goed gaan presteren.

En het voorbeeld van het strijkijzer is ronduit fout, je kunt beter minder vaak/lang/heet douchen zodat je badkamer niet vol stoom staat en gewoon je shirts strijken! Douchen kost veel meer energie (water zuiveren en opwarmen) dan strijken!

edit> over die droger ben ik het WEL met je eens, je kunt ook prima in de winter de was buiten hangen, zolang het maar niet regent wordt het vanzelf droog.
@Aikon , ja ik doe het zelf ook, om mijn huis een beetje droog te houden. Het moet idd wel een beetje waaien maar dat doet het meestal wel in NL en je kunt het ook gewoon 's nachts laten hangen.

[Voor 22% gewijzigd door Rrob op 07-11-2019 12:23]

-specs-

• Aikon
  • Niet online
Rrob schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:12:
En het voorbeeld van het strijkijzer is ronduit fout, je kunt beter minder vaak/lang/heet douchen zodat je badkamer niet vol stoom staat en gewoon je shirts strijken! Douchen kost veel meer energie (water zuiveren en opwarmen) dan strijken!
Het feit dat je altijd minder lang kan douchen, staat los van het feit dat je de stoom ook anders kan gebruiken (blijkbaar).
edit> over die droger ben ik het WEL met je eens, je kunt ook prima in de winter de was buiten hangen, zolang het maar niet regent wordt het vanzelf droog.
Weleens geprobeerd? In de winter droogt het buiten echt heel langzaam, als er zon en/of wind staat kan het nog net, maar dan nog. Maar goed, je kan het de volgende dag nog een keer buiten hangen ;)
Croga schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:10:
[...]

In de winter is het stroomverbruik van een droger vele malen minder dan de extra stookkosten die je hebt om een vochtige ruimte warm te houden. Ook deze valt dus in de categorie "Ziet er leuk uit maar is in de praktijk verspillend".
Je hebt helemaal gelijk, maar ook weer niet. Zelf droog ik op zolder met een droogrek, de ramen staan open en de zolder (en de 1e) verwarm ik nooit. In mijn geval heb ik niet meer stookkosten.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:46
Elke dag precies afgemeten boodschappen doen betekent ook kleinere verpakkingen kopen. Los van het extra verpakkingsmateriaal is dit ook gewoon duurder. Een halve liter melk is duurder per liter dan een literpak. En dat geldt voor heel veel dingen, die je normaal gezien enkele dagen/ weken in de koelkast hebt staan.

De wijzen komen uit het Oosten!

• svenk91
Aikon schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:06:
[...]

Zoals ik aangaf, bespaar je geen stroom, je verschuift het naar de supermarkt. Grondstoffen bespaar je eigenlijk ook niet, want de koelkast heb je wel staan bedenk ik me nu. Dat is verder geen kritiek, maar wel gewoon hoe het is.
Maar het product ligt minder lang in een koelkast in totaal, zolang de doorloop van producten in het schap bij een supermarkt een beetje fatsoenlijk is. De tijd van productie tot consumptie wordt korter :)

Verder kwam mijn huurhuis met een erg oude koelkast die veel te groot voor mij is (wat kaas en misschien een pak melk of een fles water + wat sausen en 1-2 dagen aan groente voor 1 persoon zat er meestal niet in. Ook maakt die veel lawaai, was ik ook zat. Dus een zuinige kleine koelkast kopen was een overweging die ik maakte bij het verhuizen (ik heb de huurprijs ook omlaag gekregen met mijn gezeur over dat de koelkast slecht is :9 )

Ik koop ook niet van alles kleinere verpakkingen trouwens. Vaak is het dezelfde verpakking maar maak ik het sneller op, de volgende keer met boodschappen haal ik weer wat anders. Het enige dat ik haast wekelijks eet waar ik nu een kleinere verpakking koop, is kaas. De impact is dus niet zo heel groot.

De impact van minder elektronica gebruiken hangt natuurlijk gigantisch af van je situatie. Ik woon alleen, ontbijt on the road en lunch onderweg dus doordeweeks is het al enkele een kleine avondmaaltijd waar ik boodschappen voor nodig heb, en dat nog vegetarisch. Verder woon ik in een klein appartementje waar elke ruimte (behalve de badkamer) wel op een balkondeur opent, en volledig met marmer betegelde vloer. Er is al weinig stof door de goede doorstroom van lucht als het raam open is en vegen gaat snel, en ook met stofzuigen moet je niet minder vaak dweilen met deze vloer. Ik besef me ten volle dat veel zaken voor mij niet zo makkelijk haalbaar zijn voor anderen (of überhaupt gewenst).Mijn supermarkt zit ook op 40 meter lopen, scheelt ook. Ik woon ook niet langdurig op een plek normaal (niet langer 1 jaar op rij in hetzelfde land gewoont de afgelopen 6 jaar), dus apparatuur wordt meestal doorverkocht en weer aangeschaft gezien ik met 2-3 koffers max verhuis. Dit kritisch naar apparatuur kijken is ook iets wat ik pas sinds mijn laatste verhuizing deze zomer doe.

Ik wil dus ook niet niet zeggen dat het ene beter is dan het ander, ben gewoon benieuwd hoe anderen naar dit topic kijken. Voor mij persoonlijk is het een erg relevant discussiepunt, maar ik besef mij ten volste dat mijn scenario niet bepaald een gebruikelijk scenario is. Ik ben ook zeker niet goed voor het milieu, maar kijk gewoon naar hoe ik mijn impact op dit specifieke punt kant verbeteren (ik probeer dat ook op andere punten, maar dat is een andere discussie).

• RodeStabilo
  • Niet online
svenk91 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:27:
Ik woon ook niet langdurig op een plek normaal (niet langer 1 jaar op rij in hetzelfde land gewoont de afgelopen 6 jaar), dus apparatuur wordt meestal doorverkocht en weer aangeschaft gezien ik met 2-3 koffers max verhuis. Dit kritisch naar apparatuur kijken is ook iets wat ik pas sinds mijn laatste verhuizing deze zomer doe.
Het is wel een beetje tegenstrijdig als je het eerder hebt over 'dat de samenleving minder spullen koopt en weggooit.'. Ene kant probeer je veel te besparen maar doe je aan de andere kant hard mee om weer (onnodig imho) te consumeren.

[Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 07-11-2019 12:32]

• 99ruud99
Wat ik me afvraag, "on the road" ontbijten en lunchen, is dat niet uiteindelijk minstens net zo duur? Want je koopt of kleine verpakkingen, of in een lunchroom - en beide opties zijn niet direct goedkoop.

• svenk91
RodeStabilo schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:31:
[...]

Het is wel een beetje tegenstrijdig als je het over 'circulaire economie' hebt. Ene kant probeer je veel te besparen maar doe je aan de andere kant hard mee om weer (onnodig imho) te consumeren.
Het is altijd van land naar land, waarvan meerdere keren met een erg slechte kwaliteit pakket bezorgdienst waar ik ook weinig waardevols aan toevertrouw (in de Filipijnen bijv. kwam 1/3 pakketjes binnen, gemiddeld na meer dan een maand 8)7 )

Gevolg van eerst mijn studies en nu mijn werk.
Wat ik me afvraag, "on the road" ontbijten en lunchen, is dat niet uiteindelijk minstens net zo duur? Want je koopt of kleine verpakkingen, of in een lunchroom - en beide opties zijn niet direct goedkoop.
Klopt, hier kan ik goed geld op besparen! Hier kies ik voor gemak. Maar zoals ik in mijn topicstart al aangaf, bij de keuzes die ik maak lever ik niet veel in op gemak (bijv. boodschappen deed ik al veel omdat ik moeilijk in kan plannen wanneer ik wat eet over een week), en soms bespaar ik er zelfs tijd mee (vegen ipv. stofzuigen en niet strijken).

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-09 11:22

garriej

Ik las ondertieten.

svenk91 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:16:
Ook op keukenapparatuur ben ik nu kritisch naar de noodzaak, koffie gaat via het fornuis (die is wel electrisch),
Want je koffie apperaat draait op kolen? :+

Ik ben helemaal voor zuinig en bewust leven, maar geen koelkast, de bezem? nee dat gaat mij te ver.

• SeatRider
  • Laatst online: 04-10 08:58

SeatRider

Hips don't lie

Volgens mij lezen er een paar mensen te gemakkelijk over het feit dat TS niet in NL woont, maar van land tot land hopt (Azië), waardoor het concept "traveling light" nieuwe dimensies aanneemt. Ook is het in dat soort landen een stuk gebruikelijker om op straat wat te eten (te halen).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Aikon schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:19:
Je hebt helemaal gelijk, maar ook weer niet. Zelf droog ik op zolder met een droogrek, de ramen staan open en de zolder (en de 1e) verwarm ik nooit. In mijn geval heb ik niet meer stookkosten.
hmmmm.... wat deed warme lucht ook alweer... Oh ja, die stijgt op! Je zult dus een enorme warmte-lek naar de zolder hebben die daar rechtstreeks het raam uit vliegt. Je hebt dus zeker wel meer stookkosten en waarschijnlijk ook niet een klein beetje.

• svenk91
garriej schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:41:
[...]

Ik ben helemaal voor zuinig en bewust leven, maar geen koelkast, de bezem? nee dat gaat mij te ver.
Nee hoor, gewoon op mijn elektrische fornuis die ik toch al heb. Een mokka potje (wat ik sowieso lekkerder vind dan filter koffie, alleen gaat dat wat langzaam als je echt veel mensen over de vloer hebt maar dan doen ze het maar met oploskoffie als iedereen een bakkie wilt :P ). Scheelt toch weer wat electronica, waarvan de productie en afvalwerking waarschijnlijk belastender is voor het milieu dan de mindere (gebruiks) energie zuinigheid van fornuis+mokka pot ten opzichte van een stand alone koffiezetter.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vroeger had men gewoon een kelder. Mijn oma heeft alleen in de laatste 10 jaar van haar leven een koelkast gehad omdat ze verhuisde naar een woning zonder kelder. Spullen waren prima koel en weinig bederf, er werd nagedacht over de boodschappen.

• VapingQueen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-07-2020

VapingQueen

Patriotic Vapester!

garriej schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:41:
[...]

.

[Voor 52% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:27]

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

• Aikon
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:44:
[...]

hmmmm.... wat deed warme lucht ook alweer... Oh ja, die stijgt op! Je zult dus een enorme warmte-lek naar de zolder hebben die daar rechtstreeks het raam uit vliegt. Je hebt dus zeker wel meer stookkosten en waarschijnlijk ook niet een klein beetje.
Fijn dat je mijn situatie beter kent dan ik zelf. Wat heeft het eventuele warmte-lek te maken met de was drogen, want daar ging het over. Als ik al een warmte-lek heb, wordt dat niet beinvloed door de hoeveelheid was die ik op zolder heb drogen. Ik vul alleen je overigens terechte punt aan, dat het maar net ligt aan de situatie of stookkosten stijgen door het binnen drogen.

Je bent niet de enige hier hoor, vanalles erbij betrekken in een later stadium wat er niet mee te maken heeft om maar de orginele argumenten/onderwerp te kunnen negeren. TS heeft geen koelkast, oh wacht, de houdbare melk is vies, én is duurder, én ongezonder. Nee, TS heeft blijkbaar geen koelkast nodig voor zijn melk, punt.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Ik heb ook regelmatig alleen maar producten in de koelkast die eigenlijk niet koel bewaard hoeven te worden (bv onaangebroken pakken limonade)

Maar de stroom er af gaat wat ver. Schimmels en dergelijke.

Maar op 7°C in plaats van de 4°C waar hij nu op staat kan natuurlijk wel.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
BiLo schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:56:
[...]

haha, geniaal dit _/-\o_ . Gaat het echter niet muf ruiken na verloop van tijd?
Als ze strak zijn, kunnen ze weer drogen he. Dit is een bekende methode bij mensen die vaak reizen.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:04
@SeatRider Dat hij niet in Nederland woont word dan ook pas later genoemd.

[Voor 84% gewijzigd door WEBGAMING op 07-11-2019 13:04]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Aikon schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:56:
Fijn dat je mijn situatie beter kent dan ik zelf. Wat heeft het eventuele warmte-lek te maken met de was drogen, want daar ging het over.
Je droogt je was op zolder.
Om die was te kunnen drogen moeten de ramen op zolder open.
Met de ramen op zolder open wordt het koud op zolder.
Warme lucht uit de rest van het huis stijgt op naar de zolder waardoor het in de rest van het huis koud wordt waardoor je stookkosten omhoog gaan.

Als je je was niet op zolder droogt hoeven de ramen op zolder niet open.
Als de ramen op zolder niet open staan wordt het niet zo snel koud op zolder.
Als het niet koud wordt op zolder stijgt de warmte uit de rest van het huis niet op.
Als de warmte niet opstijgt blijft de rest van het huis beter op temperatuur en hoef je dus niet zo veel te stoken.

Het is echt vrij eenvoudige lineaire redenatie. Het één volgt rechtstreeks uit het ander.

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

WEBGAMING schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:02:
[...]

Wil je een kopje koffie?
Ja lekker.
Oke, geef me een half uurtje. 8)7

@SeatRider Dat hij niet in Nederland woont word dan ook pas later genoemd.
.

[Voor 28% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:27]

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:58

Chiron

Moderator Tweakers Discord
Tja.. nog besparender zou zijn om gewoon te stoppen met koffiedrinken en het bij een glas water te houden B)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Barrycade
  • Laatst online: 00:45

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Maar dan zou je het eigenlijk dus niet met een waterkoker moeten doen maar met een fluitketeltje op gas.

Niets mis met een bakkie opgietkoffie, maar TS haalt wat zaken door elkaar, want om nu een waterkoker / koffieapparaat / koelkast als tech te bestempelen gaat wat ver denk ik.

TS is gewoon bezig met weinig spullen. Als hij minder tech zou willen zou hij hier ook niet kunnen posten, maar ons een brief sturen.

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

Chiron schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:07:
Tja.. nog besparender zou zijn om gewoon te stoppen met koffiedrinken en het bij een glas water te houden B)
.

[Voor 66% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:27]

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:33
"Vroegah" toen ik nog solo was leefde ik ook erg cheap. Verwarming nooit aan, geen droger, eens per week - 2 weken boodschappen. Echter sinds vriendin die het altijd koud heeft vanaf de herfst tot lente gaat de verwarming gewoon aan, om de 2-3 dagen boodschappen, droger meerdere keren per week etc. Sinds een jaartje nu ook een kind er bij dus dat draagt alleen maar bij aan het verbruik.

Tja, waarvoor doe je het? Puur mileu? Dan zeg ik goed idee om zo besparend te leven! Voor het geld besparen...? Mja, gewoon veel meer geld verdienen en dan maakt die 300 euro meer per maand meer of minder heel weinig uit ;). Je levert hoe dan ook wel wat in aan comfort om zo "besparend" te leven.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:15
VapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:50:
[...]
Ook toen ik nog wel een koelkast had (in een grijs verleden), stond die zo'n 5 maanden per jaar uit. Waarschijnlijk dat die daarom ook zo'n 24 jaar is meegegaan.... :)
Ik ben wel benieuwd wat voor energielabel die koelkast had gekregen :X En ook wat voor geweldige koelmiddelen er in zaten.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:11
O88088 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:20:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat voor energielabel die koelkast had gekregen :X En ook wat voor geweldige koelmiddelen er in zaten.
afhankelijk van waar je woont, kun je een heleboel toch gewoon buiten zetten van oktober tot maart?

geeft geen inhoudelijke reacties meer⛔ Check het standpunt van Tweakers over JOUW privacy in de link.

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

O88088 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:20:
[...]

.
s0ulmaster schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:21:
[...]

.

afhankelijk van waar je woont, kun je een heleboel toch gewoon buiten zetten van oktober tot maart?

[Voor 55% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:28]

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-10 16:11
Een bezem in plaats van een stofzuiger? Sorry, maar daarmee krijg je het huis toch nooit fatsoenlijk schoon.

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

NotSoSteady schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:24:
Een bezem in plaats van een stofzuiger? Sorry, maar daarmee krijg je het huis toch nooit fatsoenlijk schoon.
.

[Voor 22% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:28]

• svenk91
Barrycade schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:09:
Maar dan zou je het eigenlijk dus niet met een waterkoker moeten doen maar met een fluitketeltje op gas.

Niets mis met een bakkie opgietkoffie, maar TS haalt wat zaken door elkaar, want om nu een waterkoker / koffieapparaat / koelkast als tech te bestempelen gaat wat ver denk ik.

TS is gewoon bezig met weinig spullen. Als hij minder tech zou willen zou hij hier ook niet kunnen posten, maar ons een brief sturen.
De woordkeuze had ook deels te maken met rijm :+

Mijn focus in dit topic is wel specifiek op elektrisch aangedreven apparaten (ik doe ook enigzins vergelijkbare dingen voor meubels en servies bijv.) om het net wat relevanter voor een site als Tweakers te maken (en wat meer focus te brengen aan de discussie). Maar ik doe het niet alleen voor huishoudelijke apparaten. Ik heb ook geen tv in huis gehaald bijv. en doe bewust geen domotica.

Ook heb ik wat oude computerzaken nog die ik bij iemand anders een 2de leven wil gunnen (liefst door verkoop, en anders donatie) omdat ik ze zelf niet meer of nauwelijks gebruik. Maar ik zoek vooral de zeer typsiche gebruiksvoorwerpen en alternatieven daarvoor (hetzij meer simplistisch zoals met de koffie zet discussie, hetzij mechanisch zoals vegen vs. stofzuigen, aanpassing in levenstijl etc.). Geen huistelefoon omdat je alles met de mobiel doet is een meer techie voorbeeld die nu redelijk normaal is geworden :)
sinds vriendin die het altijd koud heeft vanaf de herfst tot lente gaat de verwarming gewoon aan
Als gasten hier logeren gaat idd de koelkast weer in gebruik, en ging van de zomer de airco ook aan (dat ding inbegrepen met de huur). Het moet je idd wel allemaal liggen ja. Sparen vind ik zelf wel belangrijk, maar veel van mijn keuzes besparen ook niet zo gek veel geld en is enkel een van de meerdere redenen om het te doen voor mij.
Ligt aan je vloer, een harde vloer krijg je easy schoon, zeker als je je huis good doorlucht heb je niet gek veel stof. Regelmatig dweilen moet sowieso in mijn geval (marmer), of je nu stofzuigt of bezemt. Stukjes pik ik altijd op zodra ik ze zie, en dat beetje stof dat er dan nog te vegen valt is echt heel weinig. Stofzuig je trouwens elk oppervlak in huis of stof je meubels en dergelijke gewoon af?

Blaast een stofzuiger niet ook gigantisch veel stof in het rond? De lucht die er door komt is dan wel gefilterd, maar als je het stof opblaast op de stukken waar je nog moet zuigen, en dat na het zuigen weer neerdaalt is je huis ook niet as clean as it could be.

Ik heb mijn twijfels of vegen + dweilen wel zoveel slechter is dan stofzuigen + dweilen. Iemand enig idee of hier fatsoenlijk onderozek (thanks @VapingQueen !) naar gedaan is? @99ruud99 nice! Zulke tips is waarom ik dit topic gestart ben!

• 99ruud99
@svenk91 het RIVM schrijft hierover:
Vegen. Met een bezem een gladde vloer schoonmaken. Het nadeel van vegen is dat het vuil grotendeels wordt verplaatst. Een gladde vloer daarom liever stofwissen.

Dus, heb je toevallig een wisser? Ik weet van mijn zomerwerk (schoonmaak in verzorgingstehuis) dat dit echt super goed gaat (beter dan stofzuigen!) Nadeel: die doekjes kan je maar x keer mee doen, daarna zit hij "vol". (Sommige mensen blijven ermee doorgaan, maar dan vind ik t niet meer leuk :p, het moet wel beetje schoon eruit zien, ipv zo'n ding vol met haren en stof, ja, ik ben ook zo iemand die minimaal 1x per maand de stofzuigerkop uitzuigt)

edit: link vergeten

https://www.rivm.nl/reiniging

[Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 07-11-2019 13:39]

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

@svenk91

.
99ruud99 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:39:
@svenk91 het RIVM schrijft hierover:
Vegen. Met een bezem een gladde vloer schoonmaken. Het nadeel van vegen is dat het vuil grotendeels wordt verplaatst. Een gladde vloer daarom liever stofwissen.

Dus, heb je toevallig een wisser? Ik weet van mijn zomerwerk (schoonmaak in verzorgingstehuis) dat dit echt super goed gaat (beter dan stofzuigen!) Nadeel: die doekjes kan je maar x keer mee doen, daarna zit hij "vol". (Sommige mensen blijven ermee doorgaan, maar dan vind ik t niet meer leuk :p, het moet wel beetje schoon eruit zien, ipv zo'n ding vol met haren en stof, ja, ik ben ook zo iemand die minimaal 1x per maand de stofzuigerkop uitzuigt)

edit: link vergeten

https://www.rivm.nl/reiniging
.

[Voor 97% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:29]

• svenk91
SeatRider schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:44:
Volgens mij lezen er een paar mensen te gemakkelijk over het feit dat TS niet in NL woont, maar van land tot land hopt (Azië), waardoor het concept "traveling light" nieuwe dimensies aanneemt. Ook is het in dat soort landen een stuk gebruikelijker om op straat wat te eten (te halen).
oa. Azië

Nederland (tot 2014) -> Griekenland -> Italië -> China -> Italië (heel andere regio dan eerst) -> Filipijnen -> Nederland (tijdje bij ouders, tijdje op mijzelf) -> nu sinds juni weer in Griekenland.

En ja, elke verhuizing gaan er minder spullen mee. Minder electronica door besef dat ik zaken niet/nauwelijks nodig heb, minder kleding doordat ik het efficiënter heb leren gebruiken (meer je kleding layeren in plaats van dikke seasonal kleding bijv.). Ik probeer wel zo veel mogelijk mee te nemen met een verhuizing als ik het anders moet weggooien en opnieuw kopen, maar je wordt gewoon krtischer op wat je nou echt nodig hebt.

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Maar je zit dus lekker in je uppie beetje nomade te spelen.
Tja dan is life easy. Niemand om rekening mee te houden.

Maar nomade in de zin als freelancer-er met een paar websites / clouddiensten / remote werk om de centjes binnen te harken?

Beetje tegenstrijdig is het dan allemaal wel, niet?

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 16:22
Al dat verhuizen kan ook niet bepaald goed zijn voor het milieu tenzij je alles met de benenwagen doet :P

• svenk91
Barrycade schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:45:
Maar je zit dus lekker in je uppie beetje nomade te spelen.
Tja dan is life easy. Niemand om rekening mee te houden.

Maar nomade in de zin als freelancer-er met een paar websites / clouddiensten / remote werk om de centjes binnen te harken?

Beetje tegenstrijdig is het dan allemaal wel, niet?
Nederland (tot 2014) -> Griekenland (uitwisseling studie) -> Italië (master) -> China (lange stage) -> Italië (2de jaar master, maar andere universiteit in andere regio dan eerst) -> Filipijnen (6 maanden contract voor consulting werk) -> Nederland (tijdje bij ouders, tijdje op mijzelf, voor consultingwerk van) -> nu sinds juni weer in Griekenland (PhD, universiteit in Italië, maar onderzoek wordt uitgevoerd door mij bij een elektronica fabrikant in Griekenland).

Nooit gefreelanced, en zoals ik al meerdere malen gezegd hebt, ik ben niet tegen het gebruik van tech/stroom, maar zoek alternatieven om onnodig verbruik te identificeren en tegen te gaan.
Al dat verhuizen kan ook niet bepaald goed zijn voor het milieu tenzij je alles met de benenwagen doet :P
Klopt inderdaad. Een retourtje Amsterdam-Manila zorgt voor meer CO2 uitstoot dan waar de gemiddelde Filippijn in één jaar voor verantwoordelijk is ;(
Edit: Volgens de volgende tool tenminste: https://www.theguardian.c...-many-people-do-in-a-year

[Voor 6% gewijzigd door svenk91 op 07-11-2019 13:58]

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-10 15:52
VapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:50:
[...]

Nee, op een warmhoudplaatje met waxinelichtje ;) Enige wat ik heb, is een koffiepot (pyrex), een koffiefilterhouder, koffiefilters, koffie natuurlijk en een waterkoker.
Is een waterkoker niet een van de meest energieverbruikende apparaten in een huishouden?
https://www.nrc.nl/nieuws...het-meest-1366739-a657316

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

• Aikon
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:04:
[...]

Je droogt je was op zolder.
Om die was te kunnen drogen moeten de ramen op zolder open.
Met de ramen op zolder open wordt het koud op zolder.
Warme lucht uit de rest van het huis stijgt op naar de zolder waardoor het in de rest van het huis koud wordt waardoor je stookkosten omhoog gaan.

Als je je was niet op zolder droogt hoeven de ramen op zolder niet open.
Als de ramen op zolder niet open staan wordt het niet zo snel koud op zolder.
Als het niet koud wordt op zolder stijgt de warmte uit de rest van het huis niet op.
Als de warmte niet opstijgt blijft de rest van het huis beter op temperatuur en hoef je dus niet zo veel te stoken.

Het is echt vrij eenvoudige lineaire redenatie. Het één volgt rechtstreeks uit het ander.
Nogmaals: fijn dat je mijn situatie beter kent dan ik zelf. De ramen op zolder staan altijd open. Het is echt vrij eenvoudig.

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

svenk91 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:56:
[...]

Nederland (tot 2014) -> Griekenland (uitwisseling studie) -> Italië (master) -> China (lange stage) -> Italië (2de jaar master, maar andere universiteit in andere regio dan eerst) -> Filipijnen (6 maanden contract voor consulting werk) -> Nederland (tijdje bij ouders, tijdje op mijzelf, voor consultingwerk van) -> nu sinds juni weer in Griekenland (PhD, universiteit in Italië, maar onderzoek wordt uitgevoerd door mij bij een elektronica fabrikant in Griekenland).

Nooit gefreelanced, en zoals ik al meerdere malen gezegd hebt, ik ben niet tegen het gebruik van tech/stroom, maar zoek alternatieven om onnodig verbruik te identificeren en tegen te gaan.

[...]

Klopt inderdaad. Een retourtje Amsterdam-Manila zorgt voor meer CO2 uitstoot dan waar de gemiddelde Filippijn in één jaar voor verantwoordelijk is ;(
Edit: Volgens de volgende tool tenminste: https://www.theguardian.c...-many-people-do-in-a-year
Tja blijft de vraag wat voor onderzoek doe je dan bij een elektronica fabrikant?

Een koelkast die detecteert dat er alleen producten in liggen die warmer kunnen worden opgeslagen dan de 4 graden is ook een manier om onnodig verbruik te identificeren.

En als die koelkast dan ook makkelijk te repareren valt heb je ook je cyclische economie te pakken.

Maar gezien de back to basics approach ben ik wel benieuwd waar je dan aan werkt :)

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

hexta schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:13:
[...]

Is een waterkoker niet een van de meest energieverbruikende apparaten in een huishouden?
https://www.nrc.nl/nieuws...het-meest-1366739-a657316
.

[Voor 52% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:29]

• Glewellyn
  • Laatst online: 23:44

Glewellyn

is er ook weer.

VapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:25:
[...]

Als je naar het verbruik per uur kijkt, dan is het inderdaad hoog. Maar als die bij mij 3 x 3 minuten per dag aanstaat, valt het wel weer mee.
Mijn waterkoker gebruikt 2000Watt per uur (net even gekeken op de sticker), dat is 33,33WattWh per minuut. Bij 9 minuten gebruik per dag is dat 300WattWh, welke ik mee vind vallen. Zeker als je daarnaast het gebruik van ledverlichting (4Watt per stuk) door het hele huis en het niet hebben van een koelkast en dus ook geen stroomverbruik daarvan, dan bespaar ik ieder jaar toch wel redelijk tegenover een "normaal" huishouden en dat klopt ook, verleden jaar kreeg ik € 220,00 terug van mijn energie/gasboer. ;)
FTFY

Edit: FTFY - Fixed That For You. (Ik heb het voor je gecorrigeerd)
Het getover met Watts en Watturen deed pijn aan mijn hoofd.

[Voor 7% gewijzigd door Glewellyn op 07-11-2019 14:30. Reden: Toelichting FTFY]

*zucht*

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

.

[Voor 10% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:29]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

verleden jaar kreeg ik € 220,00 terug van mijn energie/gasboer. ;)
Dat is geen winst, aangezien je ze dat eerst voorgeschoten hebt. Sigaar uit eigen doos dus.
VapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:30:
ik heb mijn maandbedrag wat hoger vastgezet, zodat ik eind november altijd een leuk bedrag terugkrijg, appeltje voor de dorst zeg maar.... ;)
Nee, het is zoals ik zei een sigaar uit eigen doos. Maar goed dat is maar net hoe je het wil zien.

[Voor 44% gewijzigd door Gunner op 07-11-2019 14:31]

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

Gunner schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:29:
[...]

Dat is geen winst, aangezien je ze dat eerst voorgeschoten hebt. Sigaar uit eigen doos dus.
.

[Voor 28% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:30]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:17
Ik zou zo niet kunnen leven.
Zeker als je kinderen zou hebben, dan is het toch belangrijk om een beetje mee te gaan met de tech trends om een beetje bij te blijven, en ze hun kansen op school en later hun werk niet te hypothekeren.

Wel ben ik een beetje verwonderd dat TS niet meer tegenwind krijgt. Het is een tweakers forum after all....
Het is een beetje als fietsen promoten op een Harley forum...
Maar het kan hé.

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

Gunner schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:29:
[...]

[...]

Nee, het is zoals ik zei een sigaar uit eigen doos. Maar goed dat is maar net hoe je het wil zien.
Ik zie het als een spaarpotje voor de dure decembermaand, wat daar verkeerd aan is, dat zie ik niet.

• SeatRider
  • Laatst online: 04-10 08:58

SeatRider

Hips don't lie

VapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:30:
[...]

Verlies is het ook niet, ik heb mijn maandbedrag bewust wat hoger vastgezet, zodat ik eind november altijd een leuk bedrag terugkrijg, appeltje voor de dorst zeg maar.... ;)
Lees je even in op het topic over het faillissement van EnergieFlex, zou ik zeggen :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

VapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:33:
[...]

Ik zie het als een spaarpotje voor de dure decembermaand, wat daar verkeerd aan is, dat zie ik niet.
offtopic:
Ik zeg nergens dat het verkeerd is. Maar snap je niet wat je doet? je schiet iets voor aan een energieleverancier voor iets wat je feitelijk niet gebruikt om later blij te zijn met iets wat altijd al van jezelf is geweest. Kan je het net zo goed op een spaarrekening zetten (tenzij je niet zo goed met geld om kan gaan dat is de enige redelijke reden die ik kan verzinnen om zo ergens geld weg te zetten)
SeatRider schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:36:
[...]

Lees je even in op het topic over het faillissement van EnergieFlex, zou ik zeggen :+
Ja of dat. ben je je geld kwijt misschien.

[Voor 16% gewijzigd door Gunner op 07-11-2019 14:38]

• Chiron
  • Laatst online: 16:58

Chiron

Moderator Tweakers Discord
[...]

Je energiemaatschappij ook, want die trekt lekker rente van alle overschotten zie ze op hun eigen rekening hebben staan van alle klanten die teveel voorschot overmaken }:O

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:13
Zo drastisch als de koelkaststekker eruit laten ben ik nog niet, maar ik heb nog nooit een nieuwe telefoon gekocht (doe het met afdankertjes die altijd nog prima werken na een factory reset), sinds een jaar of 10 eigenlijk geen nieuwe hardware meer gekocht (afdanker overgenomen of een component tweedehands). En sowieso dingen proberen te reparen ipv vervangen.

Dat terwijl ik toch geen ludiet ben, ik had een PDA voordat het cool was, en PC toen de meesten hooguit een Nintendo hadden, en internet in 94.
Tommie12 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:32:
Zeker als je kinderen zou hebben, dan is het toch belangrijk om een beetje mee te gaan met de tech trends om een beetje bij te blijven, en ze hun kansen op school en later hun werk niet te hypothekeren.
'Trends' zijn mode, 'bij blijven', je zegt het al: dat is meelopen. Vooruit lopen, dat is veel interessanter, en dat is niet een nieuwe iPhone kopen maar bijvoorbeeld daadwerkelijk iets programmeren, of een andere skill ontwikkelen door iets te repareren ofzo. De nieuwste gadget kopen is geen wezenlijke contributie aan je ontwikkeling. Je kids een RaspberryPi geven, dat is pas iets wat ze boven het maaiveld zou laten uitsteken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Tommie12
[...]

Ik heb dat spaarpotje liever op mijn eigen rekening staan.
Het lijkt er op dat je jezelf niet vertrouwd.

• Tommie12
Brent schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:39:
Zo drastisch als de koelkaststekker eruit laten ben ik nog niet, maar ik heb nog nooit een nieuwe telefoon gekocht (doe het met afdankertjes die altijd nog prima werken na een factory reset), sinds een jaar of 10 eigenlijk geen nieuwe hardware meer gekocht (afdanker overgenomen of een component tweedehands). En sowieso dingen proberen te reparen ipv vervangen.

Dat terwijl ik toch geen ludiet ben, ik had een PDA voordat het cool was, en PC toen de meesten hooguit een Nintendo hadden, en internet in 94.

[...]

'Trends' zijn mode, 'bij blijven', je zegt het al: dat is meelopen. Vooruit lopen, dat is veel interessanter, en dat is niet een nieuwe iPhone kopen maar bijvoorbeeld daadwerkelijk iets programmeren, of een andere skill ontwikkelen door iets te repareren ofzo. De nieuwste gadget kopen is geen wezenlijke contributie aan je ontwikkeling. Je kids een RaspberryPi geven, dat is pas iets wat ze boven het maaiveld zou laten uitsteken.
Als je vandaag je kinderen zou verbieden om een krant te lezen, op internet te gaan en een telefoon te hebben tot hun 18e, dan maak je ze wereldvreemd.
Ben het helemaal eens met je suggestie ivm een RaspberryPi, maar om die te gebruiken heb je wel een PC nodig al was het maar om te leren het te programmeren.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:42

vectormatic

Warlock of the doorlock

Chiron schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:38:
[...]

Je energiemaatschappij ook, want die trekt lekker rente van alle overschotten zie ze op hun eigen rekening hebben staan van alle klanten die teveel voorschot overmaken }:O
Laten we reëel zijn, het is ook niet alsof zij nog rente krijgen...

Maar inderdaad, je geld kan beter op je eigen rekening staan.
Tommie12 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:44:
[...]

Als je vandaag je kinderen zou verbieden om een krant te lezen, op internet te gaan en een telefoon te hebben tot hun 18e, dan maak je ze wereldvreemd.
Ben het helemaal eens met je suggestie ivm een RaspberryPi, maar om die te gebruiken heb je wel een PC nodig al was het maar om te leren het te programmeren.
Mja, ook dan kan je ze nog aardig sociaal handicappen, of ze "pianoles" syndroom geven, mijn kids hebben best interesse in games, de hardware boeit ze niet, kan ik ze wel opdringen dat ze pas een PC krijgen zelf als ze em zelf in elkaar kunnen zetten, maar daar worden ze echt niet enthousiaster van...

En een RPI is voor internetten leuk, en schijnbaar werkt ook minecraft nog wel, maar als alle vriendjes ineens fortnite spelen.....

[Voor 50% gewijzigd door vectormatic op 07-11-2019 14:47]

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:13
Tommie12 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:44:
[...]

Dat suggereer ik dan ook niet :) Inderdaad, geef ze liever een bieb-abbo dan een gadget.
Nee hoor, het is een volledige computer. Je hebt geen tweede nodig, hooguit om een SD kaartje te preppen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

SeatRider schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:36:
[...]

Heb ik gedeeltelijk gelezen, maar de kans dat naamsverbastering is niet toegestaan Vattenfal failliet gaat, is een stuk kleiner dan bij genoemde energieboer.
Gunner schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:37:
[...]

offtopic:
Ik zeg nergens dat het verkeerd is. Maar snap je niet wat je doet? je schiet iets voor aan een energieleverancier voor iets wat je feitelijk niet gebruikt om later blij te zijn met iets wat altijd al van jezelf is geweest. Kan je het net zo goed op een spaarrekening zetten (tenzij je niet zo goed met geld om kan gaan dat is de enige redelijke reden die ik kan verzinnen om zo ergens geld weg te zetten)

[...]

Ja of dat. ben je je geld kwijt misschien.
Daarom is het ook een spaarpotje en de winst die ze over mijn teveel betaalde voorschotten krijgen, zal ook wel meevallen. Als ik het op een spaarrekening zet, dan jaag ik het er geheid door heen.
Chiron schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:38:
[...]

Zie vorig antwoord. Jij hebt daar blijkbaar problemen mee en ik niet. Volgende!
Tommie12 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:40:
[...]

Ik heb dat spaarpotje liever op mijn eigen rekening staan.
Het lijkt er op dat je jezelf niet vertrouwd.
Zie vorige antwoorden, ik vertrouw mezelf inderdaad niet, want ik weet dat ik het er door heen ga jagen (en ik spreek uit ervaring). Zij het aan een openstaande rekening danwel iets onzinnigs en totaal niet nodig heb. Nu weet ik gewoon dat ik zowel Sinterklaas en Kerst gewoon kan vieren en nogmaals, daar zie ik niets verkeerds aan.

[Voor 16% gewijzigd door Ardana op 07-11-2019 18:13]

• svenk91

Wel ben ik een beetje verwonderd dat TS niet meer tegenwind krijgt. Het is een tweakers forum after all....
Maar het kan hé.
Het eerste punt ben ik het mee eens. Het moet niet je gezinsleden in de weg staan, al hoop ik toekomstige kinderen wel enig bewustzijn aan te leren. Ik woon nu alleen, en zit ook heus niet te drammen bij anderen om zo te gaan leven (al houd ik er wel graag een discussie over als anderen er open voor staan).

Ik verwacht eigenlijk niet gek veel tegenwind. Door dunne laptops en feature complete smartphones, dunne oleds en zuinigere huishoudapparatuur zou het mij niet verbazen als Tweakers met de jaren (mogelijk onbewust) een stuk milieuvriendelijker leven op elektronica gebied dan in de 90's! Het slimme gebruik van elektronica kan ook je totale elektronica verminderen, terwijl je misschien wel meer tweakt.

Een raspberry PI als multimedia center & game console is een mooi voorbeeld! Met relatief weinig elektronica kan je zo best veel apparaten die tot voor kort redelijk gemeengoed waren vervangen en toch meegaan in .

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 15:34

thunder8

Het gedonder begint weer.

...

Maar het kan hé.
Waarom zou de TS meer tegenwind moeten krijgen? Het is zijn eigen keus voor zijn eigen situatie. Hij dringt het aan niemand op, geeft zelfs aan dat het mogelijk voor de meesten van ons niet werkbaar is. Eenieder moet voor zichzelf zijn eigen keuzes maken en hoeft daarvoor eigenlijk ook geen verantwoording af te leggen.

Ik ben misschien wel de tegenpool van de TS. Ik verbruik redelijk veel energie in huis, heb een behoorlijke TV aan de muur hangen die de hele avond en nagenoeg elke avond aanstaat. Heb een droger, wasmachine, oude ketel (die volgende week vervangen wordt), appartement is niet goed geisoleerd, koelkast is al 30 jaar oud, enz enz. Ik hoef geen airco in huis, hoewel het in de zomer wel rond de 30C kan worden. Ik eet wel vlees, meer dan nodig. En ook daar hoef ik geen verantwoording voor af te leggen. Iedereen vult op zijn eigen manier zijn leven in en moet zelf weten hoe en wat.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• hexta
[...]

Als je naar het verbruik per uur kijkt, dan is het inderdaad hoog. Maar als die bij mij 3 x 3 minuten per dag aanstaat, valt het wel weer mee.
Mijn waterkoker gebruikt 2000Watt per uur (net even gekeken op de sticker), dat is 33,33Watt per minuut. Bij 9 minuten gebruik per dag is dat 300Watt, welke ik mee vind vallen. Zeker als je daarnaast het gebruik van ledverlichting (4Watt per stuk) door het hele huis en het niet hebben van een koelkast en dus ook geen stroomverbruik daarvan, dan bespaar ik ieder jaar toch wel redelijk tegenover een "normaal" huishouden en dat klopt ook, verleden jaar kreeg ik € 220,00 terug van mijn energie/gasboer. ;)
Leuk, maar vergeleken met een fluitketel verbruik je enorm veel energie. ;)

• svenk91
VapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:47:
[...]
Zie vorige antwoorden, ik vertrouw mezelf inderdaad niet, want ik weet dat ik het er door heen ga jagen (en ik spreek uit ervaring). Zij het aan een openstaande rekening danwel iets onzinnigs en totaal niet nodig heb. Nu weet ik gewoon dat ik zowel Sinterklaas en Kerst gewoon kan vieren en nogmaals, daar zie ik niets verkeerds aan.
Zelf kennis is idd belangrijk. Je beter je leven inrichten rond je beperkingen dan ze negeren. Dan vallen bepaalde beperkingen reuze mee.

Ik heb iets vergelijkbaars met teveel voedsel in huis halen en daarom haal ik vaker kleine boodschappen (in de super wordt ik niet snel verleid gelukkig), ook netflixte ik nog weleens teveel, dus abonnement maar stop gezet daarom in plaats van proberen met meer mate te kijken.

Sparen gaat mij nu gelukkig goed af. Maar toen ik jonger was hielp het om het te storten op een spaarrekening waar je zonder boete geen geld van kon afhalen tot een bepaalde datum (doelspaarrekening van de Rabobank, geen idee of die nog bestaat, rentes zijn zeker niet meer zo goed als destijds).

En ja, veel mensen hebben vergelijkbare issues met meer spullen kopen dan ze nodig hebben (elektronica en overig). Ik probeer dit voor mijzelf gestaag af te bouwen en het gaat mij steeds beter af gelukkig :) . Niet dat ik financiële problemen had erdoor, maar het heeft ook andere nadelen.

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

thunder8 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:08:
[...]

Waarom zou de TS meer tegenwind moeten krijgen? Het is zijn eigen keus voor zijn eigen situatie. Hij dringt het aan niemand op, geeft zelfs aan dat het mogelijk voor de meesten van ons niet werkbaar is. Eenieder moet voor zichzelf zijn eigen keuzes maken en hoeft daarvoor eigenlijk ook geen verantwoording af te leggen.

Ik ben misschien wel de tegenpool van de TS. Ik verbruik redelijk veel energie in huis, heb een behoorlijke TV aan de muur hangen die de hele avond en nagenoeg elke avond aanstaat. Heb een droger, wasmachine, oude ketel (die volgende week vervangen wordt), appartement is niet goed geisoleerd, koelkast is al 30 jaar oud, enz enz. Ik hoef geen airco in huis, hoewel het in de zomer wel rond de 30C kan worden. Ik eet wel vlees, meer dan nodig. En ook daar hoef ik geen verantwoording voor af te leggen. Iedereen vult op zijn eigen manier zijn leven in en moet zelf weten hoe en wat.
.

[Voor 12% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:30]

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

hexta schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:12:
[...]

.

[Voor 39% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:30]

• RodeStabilo
  • Niet online
Hiervoor zijn TR's uitgevonden.

[Voor 93% gewijzigd door Ardana op 07-11-2019 17:48]

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

Quote en reactie verwijderd.

[Voor 86% gewijzigd door Ardana op 07-11-2019 17:51]

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 15:34

thunder8

Het gedonder begint weer.

hexta schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:12:
[...]

Denk dat een fluitketel veel minder efficiënt is hoor, dan een waterkoker. Bij een fluitketel gaat een groot deel van de opgewekte warmte van gas of electra verloren aan de omgeving, omdat je de fluitketel aan de buitenzijde opwarmd. Een goede waterkoker is geisoleerd en warmt het water van binnen de container op, waardoor je effectief een veel betere opwarming krijgt met minder energie.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• hexta
VapingQueen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:17:
[...]

Vergeleken met een houtvuurtje nog veel meer, nog meer drogredenen?
Je kan blijven drammen tot je een ons weegt, of een half ons van mijn part, ik doe de dingen zoals ik ze wil doen en jij gaat mij niet dicteren hoe ik het wel zou moeten doen in jouw ogen, punt.
Het lijkt me dat als je je best doet om zuinige spullen te kopen, je juist over dit soort keuzes nadenkt, maar hey, al zet je je huis in de fik om een kopje thee te zetten, het zal mij een zorg zijn. Ik ben alleen benieuwd waarom het daar dan opeens totaal niet meer uit maakt hoeveel stroom het kost.

Een beetje als mensen die overal op proberen te bezuinigen, maar dan aan het eind van de week voor 30 euro lunchen.
Ga je goddelijke gang, maar het blijft voor anderen toch intrigerend.

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

svenk91 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:14:
[...]

Zelf kennis is idd belangrijk. Je beter je leven inrichten rond je beperkingen dan ze negeren. Dan vallen bepaalde beperkingen reuze mee.

Ik heb iets vergelijkbaars met teveel voedsel in huis halen en daarom haal ik vaker kleine boodschappen (in de super wordt ik niet snel verleid gelukkig), ook netflixte ik nog weleens teveel, dus abonnement maar stop gezet daarom in plaats van proberen met meer mate te kijken.

Sparen gaat mij nu gelukkig goed af. Maar toen ik jonger was hielp het om het te storten op een spaarrekening waar je zonder boete geen geld van kon afhalen tot een bepaalde datum (doelspaarrekening van de Rabobank, geen idee of die nog bestaat, rentes zijn zeker niet meer zo goed als destijds).

En ja, veel mensen hebben vergelijkbare issues met meer spullen kopen dan ze nodig hebben (elektronica en overig). Ik probeer dit voor mijzelf gestaag af te bouwen en het gaat mij steeds beter af gelukkig :) . Niet dat ik financiële problemen had erdoor, maar het heeft ook andere nadelen.
En die heb ik ook geleerd door de jaren heen en daar ben ik blij om. Eerlijk gezegd heb ik er totaal geen last van, anderen hier duidelijk wel, terwijl het niet eens om hun gaat, eigenlijk wel grappig...

.
hexta schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:26:
[...]

Het lijkt me dat als je je best doet om zuinige spullen te kopen, je juist over dit soort keuzes nadenkt, maar hey, al zet je je huis in de fik om een kopje thee te zetten, het zal mij een zorg zijn. Ik ben alleen benieuwd waarom het daar dan opeens totaal niet meer uit maakt hoeveel stroom het kost.

Een beetje als mensen die overal op proberen te bezuinigen, maar dan aan het eind van de week voor 30 euro lunchen.
Ga je goddelijke gang, maar het blijft voor anderen toch intrigerend.
.

[Voor 49% gewijzigd door VapingQueen op 07-11-2019 18:31]

• vikterr
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 18:50
Ik denk dat je alle tijd en energie die je nu extra besteedt aan het "zuinig zijn met energie" beter had kunnen besteden aan overwerken. Vervolgens had je met het geld dat je extra over hebt bomen kunnen planten. Of zonnepanelen kunnen kopen...

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of eerder stoppen met werken en FO worden.

• Nat-Water
@VapingQueen Ik snap echt niet dat je praat over onzinnig met stroom omgaan en dan je PC wel 24 uur lang laat aanstaan. Moet je zelf weten, maar het is gewoon nogal tegenstrijdig. Ik snap uberhaupt niet dat mensen dat doen ;)

De toon mag ook wel ietsjepietsje minder aanvallend. Niemand zit je hier belachelijk te maken of je dingen op te dwingen. Dus laten we gewoon aardig voor elkaar zijn :)

• Tommie12
vectormatic schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:44:

Mja, ook dan kan je ze nog aardig sociaal handicappen, of ze "pianoles" syndroom geven, mijn kids hebben best interesse in games, de hardware boeit ze niet, kan ik ze wel opdringen dat ze pas een PC krijgen zelf als ze em zelf in elkaar kunnen zetten, maar daar worden ze echt niet enthousiaster van...

En een RPI is voor internetten leuk, en schijnbaar werkt ook minecraft nog wel, maar als alle vriendjes ineens fortnite spelen.....
Het is vooral daar de juiste balans in vinden.
Je hebt altijd kinderen die game PC's van 3k met een 42' widescreen zullen krijgen (soms omdat papa dat eigenlijk wil), en dan heb je er waar thuis niks kan omdat het geld er niet is.
Vandaag vind ik dat een PC in huis waar de kinderen op kunnen spelen standaard is, en vanaf x jaar mag dat een eigen laptop worden.
Toen onze kinderen nog klein waren <12jaar, dan stond de PC in de huiskamer met het scherm zichtbaar. Dan kon je een beetje in de gaten houden of ze niet op verkeerde sites terecht kwamen.
Parental control filters heb ik nooit aan gedaan.
Rond de leeftijd van 14-16 hadden ze een eigen laptop, en dan controleerde ik dat niet. (enkel virussen killen om de paar weken met Vista...)
Dat een zoon van 15 wel eens een vies filmpje gaat zoeken en bekijken hoort bij de opvoeding denk ik.

Zo lang bij ons de schoolresultaten OK waren deden ze maar.

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

Nat-Water schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:09:
@VapingQueen Ik snap echt niet dat je praat over onzinnig met stroom omgaan en dan je PC wel 24 uur lang laat aanstaan. Moet je zelf weten, maar het is gewoon nogal tegenstrijdig. Ik snap uberhaupt niet dat mensen dat doen ;)

De toon mag ook wel ietsjepietsje minder aanvallend. Niemand zit je hier belachelijk te maken of je dingen op te dwingen. Dus laten we gewoon aardig voor elkaar zijn :)
Jij kent mijn zowel mijn woonsituatie alsook mijn leefsituatie niet, als je die wel zou kennen, zou je het misschien snappen.... Alle antwoorden kan je in voorgaande reactie's lezen, ik blijf mezelf niet herhalen.

Zie PM.

[Voor 10% gewijzigd door Ardana op 07-11-2019 18:21]

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Maar het kan hé.
Waarom verbaast je dat? Op het forum heb je zowel topics die waarschuwen over privacyschending als topics over met welke drone/beveiligingscamera/deurbel je het beste mensen kan bespieden. Er zijn topics dat Facebook kut is met hun tracking en topics die vragen hoe je juist meer Facebook code in je website kan stoppen om een nog completer dossier aan Mark Zuckerberg te kunnen overhandigen. Op tweakers staan echt niet alle neuzen dezelfde kant op.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-10 16:20
Ik ben voor besparen maar ik ga niet besparen op luxe, echter wel bewust leven. Overal LED verlichting die slechts een uurtje of 2 per dag aan staat, nieuwe apparatuur qua was/droog machines (droger is een warmtepompmodel). Natuurlijk zijn er apparaten die slurpen. Stofzuiger, waterkoker enz. Ik vraag me echter af wat "duurder" is voor het milieu, je water koken in de waterkoker die binnen de minuut op hoog wattage je water kookt of het in een fluitketel op het gasfornuis zetten. Die paar keer dat ik thee drink thuis (wel op werk, quooker) zullen wel loslopen.

De enige evil sin die ik wel gebruik (alleen als het echt heet is) is de airco thuis.

Adjust non olet

Pagina: 1 2 Laatste

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee