Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• predatorTW
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 04-11 18:41
Een goedenavond,

Ik ben met mijn vrouw getrouwd in 2018, dus in beperkte gemeenschap van goederen.

Ik wil graag een huis kopen, dit kan ik zelf helemaal alleen bekostigen. Het mag dus gewoon op mijn naam alleen komen te staan.

Mijn vrouw heeft nog een flinke studieschuld (50k), gaat deze meegerekend worden?

mvg,
Rob

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15:59
Loop eens binnen voor een vrijblijvend hypotheekadvies bij een van de velen toko's...

Volgens mij, maar een adviseur weet het beter, hangt het af van hoe je de aanvraag doet (alleen of samen) en hoe de verdeling is. Maar zoals gezegd, loop eens binnen voor een gratis gesprek

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:08
predatorTW schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:56:
Ik wil graag een huis kopen, dit kan ik zelf helemaal alleen bekostigen. Het mag dus gewoon op mijn naam alleen komen te staan.
En wat wil je wederhelft? Het is erg egoïstisch als je voor haar die beslissing maakt. Ik zou er eerst met haar over praten voordat je deze vraag aan iemand anders gaat stellen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:32

Reptile209

- gers -

Ik denk (maar zeker geen expert!) dat het nog wel eens complexer kan zijn. Bezittingen en schulden van na het huwelijk, vallen volgens mij wél binnen de gemeenschap. En dat betekent dat jouw partner mee moet tekenen als jij een hypotheek wil afsluiten (en het huis dus ook automatisch voor de helft van haar is). En dan lijkt het me logisch dat zij ook in de financiële toets wordt meegenomen. Het feit dat de schuld van haar is, speelt dan pas eventueel weer als jullie zouden gaan scheiden.

Maar met @BastaRhymez: informeer eens bij een adviseur, dit moet wel een redelijke standaard vraag zijn.

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Riderider
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 19-11 13:32
Studieschuld kunnen ze niet controleren. Daar is de afgelopen tijd veel gezeik over geweest. Als je gewoon aangeeft dat jullie geen studieschuld hebben, is er geen probleem.

• Michielgb
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18-11 20:53
Sinds wanneer wordt een studieschuld meegenomen bij berekenen van een hypotheek? :?

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20:56

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

Dionlinn schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:19:
Studieschuld kunnen ze niet controleren. Daar is de afgelopen tijd veel gezeik over geweest. Als je gewoon aangeeft dat jullie geen studieschuld hebben, is er geen probleem.
Aanzetten tot valsheid in geschrifte lijkt me niet geheel de bedoeling
Michielgb schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:19:
Sinds wanneer wordt een studieschuld meegenomen bij berekenen van een hypotheek? :?
Al jaar en dag aangezien het impact heeft op het besteedbaar inkomen.

[Oo[:::|:::]oO]

• Vyo
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Michielgb schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:19:
Sinds in 2015 de basis- en prestatiebeurs zijn afgeschaft en het per definitie een lening is die je aangaat.

Broke Phi Broke

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:54
Een goedenavond,

Ik ben met mijn vrouw getrouwd in 2018, dus in beperkte gemeenschap van goederen.

Mijn vrouw heeft nog een flinke studieschuld (50k), gaat deze meegerekend worden?

mvg,
Rob
Wat mensen toch moeilijk kunnen doen........
Ja als je deze meldt gaat deze meegerekend worden, het heeft echter enkel invloed op jullie totale leencapaciteit. Als jij voldoende kunt lenen zal dat bedrag nog ietsje verhoogd worden door het salaris van je vrouw minus aftrek van meetellen van haar studieschuld.

Ik zie het probleem dus niet als jij voldoende verdient.

• [MAUS]
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 19-11 18:56
Lijkt me geen goed idee om dit mensen aan te raden. Het is namelijk inderdaad niet zo dat de bank je studieschuld kan zien bij BKR of DUO of iets dergelijks, maar in de overeenkomst wordt wel specifiek gevraagd of je alle financiële verplichtingen hebt overlegd met als voorwaarde dat op het moment dat dit niet zo is de bank direct de volledige hypotheek kan opeisen wat eventueel kan leiden tot gedwongen verkoop van je huis. Dit was in ieder geval bij mijn vorige 2 hypotheken zo en verwacht niet dat dit in de tussentijd is veranderd, verwacht ook niet dat andere banken dit anders doen.

Het verzwijgen van een studieschuld kan dus echt wel forse gevolgen hebben.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Vyo schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:28:
[...]

Sinds in 2015 de basis- en prestatiebeurs zijn afgeschaft en het per definitie een lening is die je aangaat.
Neehoor, daarvoor ook al. Het is een SCHULD. Dat is wat overblijft nadat je beurzen al geschonken zijn. Het heeft altijd meegeteld maar er stond een clausule in de hypotheekadviezen dat het niet verplicht was dit te melden, die is per 1 januari 2017 uit de geschriften verdwenen.

Je bent dus verplicht dit te melden. Wat mensen hier ook zeggen. Ik heb dit na laten kijken door meerdere hypotheekadviseurs omdat de mijne die clausule niet meer kon vinden (het was net na 1 januari 2017).

Of het geldt voor je vrouw weet ik niet, dat kan een adviseur je zo verrtellen.

• Hoijong
Waarom moet elk topic waar het woord studieschuld in voorkomt gaan over dezelfde hypothetische extreme exercities (de bank neemt je huis af aaaaarg!). Vooral omdat in dit specifieke geval TS daar niks aan heeft en het niks uitmaakt.

• [MAUS]
Hoijong schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:21:
Waarom moet elk topic waar het woord studieschuld in voorkomt gaan over dezelfde hypothetische extreme exercities (de bank neemt je huis af aaaaarg!). Vooral omdat in dit specifieke geval TS daar niks aan heeft en het niks uitmaakt.
Waarschijnlijk omdat in ieder topic wordt gedaan alsof het een hele normale oplossing is om gewoon de studieschuld te verzwijgen zonder te benoemen wat het risico is. Prima dat sommige mensen blijkbaar vinden dat je het niet zo nauw hoeft te nemen, maar benoem dan wel het hele plaatje. Neem niet aan dat TS bij deze mensen terecht kan als het wel een keer mis gaat.

Daarnaast is het zeer zeker van toepassing aangezien TS is getrouwd en de schulden na het huwelijk gezamenlijk worden aangegaan. Dit betekent dat TS dus ook de studieschuld van zijn vrouw dient te vermelden ook al stamt deze van voor het huwelijk.

[MAUS] wijzigde deze reactie 03-11-2019 20:30 (14%)

• [MAUS]
Dubbele post... excuses

[MAUS] wijzigde deze reactie 03-11-2019 20:29 (96%)

• predatorTW
DutchKel schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:15:
[...]

En wat wil je wederhelft? Het is erg egoïstisch als je voor haar die beslissing maakt. Ik zou er eerst met haar over praten voordat je deze vraag aan iemand anders gaat stellen.
Zelfs deze topic heb ik besproken met mijn vrouw. Ze is juist heel blij dat ik een huis kan kopen ;)

• predatorTW
Ik weet dat studieschuld verzwijgen strafbaar is (was ook niet iets waar ik naar vroeg) en zal dat ook zeker niet doen ;)

• predatorTW
Hoijong schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:58:
[...]

Wat mensen toch moeilijk kunnen doen........
Ja als je deze meldt gaat deze meegerekend worden, het heeft echter enkel invloed op jullie totale leencapaciteit. Als jij voldoende kunt lenen zal dat bedrag nog ietsje verhoogd worden door het salaris van je vrouw minus aftrek van meetellen van haar studieschuld.

Ik zie het probleem dus niet als jij voldoende verdient.
Daar gaat t juist om, ik verdien niet genoeg als haar schuld wel meegerekend wordt. Maar ik wil het huis helemaal zelf betalen/bekostigen en niet met haar schuld van doen te hebben (die ook alleen van haar is). Haar inkomen is te verwaarlozen.
Svp niet dubbel- of zelfs trippe-posten: voeg je posts samen voordat je ze plaatst (gebruik de edit-knop).

Ardana wijzigde deze reactie 04-11-2019 16:35 (7%)

• Rostares
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23:49
Volgens mij ben je vrij om te bepalen of je een hypotheek op beider namen zet. Kan mij wel voorstellen dat het voor de toekomst misschien wel een vraagstuk wordt, als ze wel een inkomen geniet en misschien zich wil inkopen in het huis?

• Hoijong
[MAUS] schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:25:
[...]

Waarschijnlijk omdat in ieder topic wordt gedaan alsof het een hele normale oplossing is om gewoon de studieschuld te verzwijgen zonder te benoemen wat het risico is. Prima dat sommige mensen blijkbaar vinden dat je het niet zo nauw hoeft te nemen, maar benoem dan wel het hele plaatje. Neem niet aan dat TS bij deze mensen terecht kan als het wel een keer mis gaat.

Daarnaast is het zeer zeker van toepassing aangezien TS is getrouwd en de schulden na het huwelijk gezamenlijk worden aangegaan. Dit betekent dat TS dus ook de studieschuld van zijn vrouw dient te vermelden ook al stamt deze van voor het huwelijk.
Je loopt ook dagelijks een 'risico' om aangereden te worden. Dat hoef me ook niemand steeds te vertellen. Enig realisme is op z'n plek.
predatorTW schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:45:
[...]

Daar gaat t juist om, ik verdien niet genoeg als haar schuld wel meegerekend wordt. Maar ik wil het huis helemaal zelf betalen/bekostigen en niet met haar schuld van doen te hebben (die ook alleen van haar is). Haar inkomen is te verwaarlozen.
Als haar inkomen dusdanig laag is dat de schuld meer drukt dan haar leencapaciteit hoog is dan heb je wel een probleem in gemeenschap van goederen ja. Maar dat zou je met een minimaal inkomen al op kunnen lossen lijkt me......lijkt me een kwestie van keuzes maken als je wilt kopen.

Hoijong wijzigde deze reactie 03-11-2019 21:14 (27%)

• Hoijong
Dubbel....

Hoijong wijzigde deze reactie 03-11-2019 21:14 (97%)

• MisterEagle
  • Laatst online: 00:25
Ik en mijn vriendin hebben eerder dit jaar een huis gekocht, zij heeft een behoorlijke studieschuld en ik had een klein stukje over nog (ik 2k, zij kleine 30k) wat heel frappant is, is dat er niet gekeken werd naar de hoogte van de studieschuld maar er stond een vast bedrag voor qua maandelijkse aflossing oid (was hoger dan wat er daadwerkelijk afgelost werd, maar meen 125 euro ofzo) dit was zowel voor haar als mijn deel gelijk.
Uiteindelijk scheelt het wel iets natuurlijk en is ook afhankelijk van je inkomen (denk ik) maar voor ons was het verschil of we maximaal 550k of 585k konden krijgen

Wat ik zeker niet zou doen is je studieschuld verzwijgen als je een hypotheek met NHG gaat afsluiten. Daarin heeft verzwijgen verregaande consequenties als je er ooit aanspraak op moet maken.

• BastaRhymez
predatorTW schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:43:
Ik weet dat studieschuld verzwijgen strafbaar is (was ook niet iets waar ik naar vroeg) en zal dat ook zeker niet doen ;)
Als je het niet wilt verzwijgen, dan geef je 'm dus gewoon op en zie je wel wat er uit de berekeningen komt ;)

Als je vrouw een (zeer) beperkt inkomen heeft, waardoor de studieschuld zwaarder meetelt dan het inkomen dan kan je dus minder lenen. Genoeg online rekentools die dit makkelijk voor je kunnen uitrekenen, als de drempel naar een adviseur een stap te ver is.

Aangezien jullie in beperkte gemeenschap zijn getrouwd, is alles na het huwelijk van jullie samen. Grote kans dus, dat haar studieschuld meegerekend gaat worden (en de schuld bij een eventuele breuk nog steeds van haar blijft en niet naar jou gaat).

• predatorTW
BastaRhymez schreef op maandag 4 november 2019 @ 07:10:
[...]

Als je het niet wilt verzwijgen, dan geef je 'm dus gewoon op en zie je wel wat er uit de berekeningen komt ;)

Als je vrouw een (zeer) beperkt inkomen heeft, waardoor de studieschuld zwaarder meetelt dan het inkomen dan kan je dus minder lenen. Genoeg online rekentools die dit makkelijk voor je kunnen uitrekenen, als de drempel naar een adviseur een stap te ver is.

Aangezien jullie in beperkte gemeenschap zijn getrouwd, is alles na het huwelijk van jullie samen. Grote kans dus, dat haar studieschuld meegerekend gaat worden (en de schuld bij een eventuele breuk nog steeds van haar blijft en niet naar jou gaat).
Wel apart want schulden van haar voor het huwelijk blijven van haar en niet van ons (dat staat bij de omschrijving van beperkte gvg). Of zie ik dat verkeerd?

• BastaRhymez
Daar eindig ik toch ook mee
(en de schuld bij een eventuele breuk nog steeds van haar blijft en niet naar jou gaat).
Alles voor het huwelijk is en blijft van je vrouw. Maar alles wat jullie nu (gedurende het huwelijk) aanschaffen, is van beider partijen. Het huis dat jij / jullie nu op het oog hebben dus ook. Ondanks dat dit wellicht volledig uit jouw inkomen komt.

Bij een eventuele breuk, is de helft ook "gewoon" van haar (ook al betaal jij alles). Tenzij zij er natuurlijk afstand van zou doen of jullie anders zouden vastleggen. Ik zou als partner dat alleen niet zo gauw doen. Want mocht jij een leuk meissie (of ventje :+ ) ooit tegen komen in de toekomst, dan staat zij op straat met lege handen.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:16
Dit is niet hoe het werkt. *Jullie* willen een huis kopen. Een geldverstrekker zal altijd jullie beiden op het contract willen hebben. Je bent dan beide volledig aansprakelijk voor de schuld. Ook als je evt. ooit uit elkaar zou gaan. Het huis wordt ook van jullie beiden, 50/50.

Dit staat los van de berekening of en waardoor (wiens inkomsten) precies jullie de lasten kunnen dragen.
Dat is een hele andere vraag, maar basically: ja, tenminste zeker als je haar inkomen wilt meetellen bij de aanvraag. En het gaat dan om het originele leningbedrag, niet hoeveel er nu nog open staat. Als jouw inkomen alleen al ruim genoeg is trouwens, kan je adviseur er voor kiezen de aanvraag op alleen jouw inkomen te doen. De studieschuld van je vrouw is geen schuld waar jij ooit verantwoordelijk voor kunt worden dankzij de beperkte gemeenschap van goederen, dus ik denk (maar een adviseur moet dat zeker kunnen zeggen) dat het dan niet nodig is. Maar ja: hopelijk is het extra inkomen als je het wel meetelt genoeg om ook de verlaging door haar studieschuld ruimschoots te compenseren? Een vast contract helpt dan wel.

Maar sowieso: overleg dit met een hypotheekadviseur.

• mathy_
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:51
Maar neem dan geen NHG, daar kan je toch geen aanspraak op maken als later blijkt dat je niet eerlijk bent geweest bij de aanvraag.

• Morpheusk
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 23:11
Dit is inmiddels of binnenkort achterhaald omdat de bank om een schuldverklaring van DUO kan vragen.

American Express Gold Card 1e jaar gratis en 20.000 punten cadeau. Dit is al snel goed voor 80 euro bol.com bonnen.

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 01:16
Als haar inkomen te verwaarlozen is gaat de afbetaling van haar schuld dus zowieso al van jouw inkomen af. Dan is het toch niet meer dan logisch dat die ook mee genomen wordt in de berekening van de maximale hypotheek?

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:16
Oh, dit stukje had ik eerder gemist. De rest van wat ik heb gezegd klopt nog steeds, je moet echt met een hypotheekadviseur gaan overleggen hoe dit werkt/wat er kan. Want je wilt dus inkomen en schulden van je vrouw niet meetellen. Het zou goed kunnen dat dit gewoon mag, omdat die schuld niet van jou is en ook nooit kan worden. Maar ik ben geen hypotheekadviseur, dus vraag dat na.

Zoals gezegd: let op dat als het wel meetelt dit om het originele leningsbedrag gaat, dus waarschijnlijk die op het moment dat ze net klaar was met studeren, niet om het bedrag wat nu nog openstaat.

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 22:57
Studieschuld wordt toch sowieso opgemerkt aangezien er naar bankafschriften gevraagd zal worden?
Daarop zie je de maandelijkse (verplichte) terugbetaling, tenzij je net bent afgestudeerd en nog niet bent begonnen met terugbetalen.

• RM-rf
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:46
mathy_ schreef op maandag 4 november 2019 @ 08:41:
[...]

Maar neem dan geen NHG, daar kan je toch geen aanspraak op maken als later blijkt dat je niet eerlijk bent geweest bij de aanvraag.
ehm..... vrijwel iedere hypotheek heeft een clausule in de leeenvoorwaarrden dat als jij blijkt gelogen te hebben bij de aanvraag, of enkel al noodzakelijke informatie achtergehouden die je kredietwaardigheid beinvloed, deze schuld per direkt opeisbaar is voor de kredietverlener...

Oftewel, een studieschuld verzwijgen kan ook op een later moment je in diepe problemen brengen... het is dan volledig aan de kredietverstrekker of ze je erop _willen_ pakken (meestal, zolang zij goed aan je verdienen doen ze dat niet, maar dat kan stevig veranderen als bv de rente opeens flink oploopt of als de huizenprijzen sterk zakken en het risico op hypotheekschulden stijgt en banken hiervan afmoeten).

Ga alsjeblieft niet denken dat het een goed idee is bepaalde informatie achter te houden bij een hypotheekaanvraag, dat is ongekend dom en vooral jezelf in de vingers snijden.

wanneer is deze studie schuld ontstaan? (dus de 'datum' van het krediet)
dat kan belangrijk zijn, als deze na het afsluiten van het huwelijk ontstaan is, valt deze onder jullie eigendomsgemeenschap...

persoonlijke schulden of bezittngen die je had voor je huwelijk behoren enkel jullie persoonlijk toe.
Ik verwacht dat de studieschuld van je vrouw een persoonlijke schuld is en niet meegerekend wordt bij jouw kredietwaardigheid...

Overigens is het goed mogelijk dat je vrouw als ze wel een inkomen verdiend nog altijd een positieve kredietwaardigheid heeft en haar de hypotheek mee laten tekneen nog altijd geen negatieve invloed heeft, maar laat dat juist bv een adviseur je laten uitleggen...

het is altijd goed gewoon open kaart te spelen en niks achter te laten, de adviseur moet je ook een advies geven hoe je zelf je belangen het best kunt dienen, en je zou daarop moeten kunnen vertrouwen, andders moet je niet met hem in zee gaan (overigens, let wel op dat er verschillende 'voordelen' zijn, zowel eentje op de zeer korte termijn, vaak met erg lage lasten en een zo hoog mogelijke hypotheek... en anderszijds op de lange termijn, waarbij voordelen op de korte termijn soms juist een nadeel geven en bv een erg lage eigendomswaarde doet opbouwen)

RM-rf wijzigde deze reactie 04-11-2019 10:48 (39%)

1 2 3 4 5 7 6 8 9

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:54

T-Infinity

Heen en weer....

remzor schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:18:
Studieschuld wordt toch sowieso opgemerkt aangezien er naar bankafschriften gevraagd zal worden?
Daarop zie je de maandelijkse (verplichte) terugbetaling, tenzij je net bent afgestudeerd en nog niet bent begonnen met terugbetalen.
Niet per se. Je kunt de aflossing gewoon een paar maanden (maximaal 5 jaar zelfs) stil zetten zodat er niets op je afschriften staat.

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 22:57
T-Infinity schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:44:
[...]

Niet per se. Je kunt de aflossing gewoon een paar maanden (maximaal 5 jaar zelfs) stil zetten zodat er niets op je afschriften staat.
Mja oké, dat klopt. Dan zou je hem dus tijdelijk stop kunnen zetten zodat er niets te zien is.
Het blijft in ieder geval niet de bedoeling m.b.t. een hypotheek aangezien je geacht wordt al je schulden door te geven. Maar je hebt gelijk :)

• sbmuc
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:09
predatorTW schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:43:
Hoe kom je er bij dat dit strafbaar is? Ik zeg niet dat het goed is of verstandig maar het is zeker niet strafbaar.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
remzor schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:18:
maar in dit geval verschilt het of het de gezamenlijke rekening betreft of die van zijn vrouw zelf.. ook weer zo'n dingetje dat dit ingewikkeld maakt. Een adviseur gaat hier toch wel echt nodig zijn.
sbmuc schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:02:
[...]

Hoe kom je er bij dat dit strafbaar is? Ik zeg niet dat het goed is of verstandig maar het is zeker niet strafbaar.
Valsheid in geschrifte c.q. fraude is strafbaar. :)

SmurfLink wijzigde deze reactie 04-11-2019 12:20 (21%)

• myrthe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 19:20
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, waarbij de hypotheek volledig op het salaris van mijn man is gegaan en ik de gigantische studieschuld heb. Wij hebben ook beperkte gemeenschap van goederen.

Wellicht is jullie situatie anders, maar ik heb mee getekend (je gaat immers een grote aankoop aan en in een huwelijk mag dat niet zomaar zonder toestemming van je partner) en heb inderdaad de studieschuld vermeldt bij de verstrekker. Deze heeft op enig moment zelfs aangegeven dat hij het liever niet had geweten, want nu moest hij er rekening mee houden. Wij hebben volledig open kaart gespeeld, wat voor ons geen probleem was, behalve dan dat het de hypotheekverstrekker net iets makkelijker maakte om het voor elkaar te spelen als hij het niet had geweten. Ons huis is wel op beider naam.

Edit: de studieschuld was bij ons huwelijk wel buiten de gemeenschap geplaatst. Alsnog moest de bank het dus meenemen doordat we het vermeldt hadden

myrthe wijzigde deze reactie 04-11-2019 12:40 (8%)
Reden: extra info

• RM-rf
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:46
myrthe schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:38:

Edit: de studieschuld was bij ons huwelijk wel buiten de gemeenschap geplaatst. Alsnog moest de bank het dus meenemen doordat we het vermeldt hadden
TS is na 1 januari 2018 getrouwd, wat dan betekent dan bezittingen en eigendommen die al bestonden voor het huwelijk niet meer automatisch tot de huwelijksgemeenschap behoren.

je hoeft nu (sinds 01-01-2018) dus niet meer extra 'huwelijkse voorwaarden' voor zulke uitsluitingen van schulden en/of bezittingen aan te gaan.
Al het indidivuele bezit van voor het huwelijk blijft gewoon een persoonlijke eigendom buiten de huwelijksgemeenschap, enkel bestaande eigendommen of schulden die al voorheen bestonden en beide partners samen aangegaan zijn of voorheen contractueel eigendom gedeeld hebben, behoren tot de huwelijksgemeenschap (en al het bezit dat men daarna verwerft, muv. erfenissen)

1 2 3 4 5 7 6 8 9

• AyurVeda
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:27
Ik denk toch dat de bank het wel wil weten en dat er rekening mee wordt gehouden. Het huis wordt in gemeenschap gekocht en de hypotheek zal ook een gemeenschappelijke lening zijn, ongeacht of deze op 1 of 2 salarissen wordt gedragen. Als je echtgenote mede-eigenaar en medehypotheekdrager wordt (wat de bank wel zal willen, denk ik), dan zullen haar schulden meetellen, ook al vallen die niet onder de gemeenschap.

Is ook het meest logisch, jullie betalen op dit moment (of in de toekomst) samen haar schuld af. Stel dat zij helemaal geen inkomen zou hebben, dan betaal jij dus volledig haar schuld af en dan is het toch ook niet raar dat de bank daar rekening mee houdt.

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:32

Reptile209

- gers -

[...]
Zo makkelijk werkt het dus niet. Want:
Croga schreef op maandag 4 november 2019 @ 08:51:
[...]
Als haar inkomen te verwaarlozen is gaat de afbetaling van haar schuld dus zowieso al van jouw inkomen af. Dan is het toch niet meer dan logisch dat die ook mee genomen wordt in de berekening van de maximale hypotheek?
En:
AyurVeda schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:25:
[...]
Is ook het meest logisch, jullie betalen op dit moment (of in de toekomst) samen haar schuld af. Stel dat zij helemaal geen inkomen zou hebben, dan betaal jij dus volledig haar schuld af en dan is het toch ook niet raar dat de bank daar rekening mee houdt.
Met andere woorden: met de beperkte gemeenschap van goederen heb je jezelf alleen maar ingedekt voor het geval dat jullie zouden gaan scheiden. Tot die tijd is haar schuld - for all practical intents and purposes - net zo goed die van jou. Want stel dat zij niet afbetaalt, dan komt DUO het gewoon bij jou halen. Je kunt dat weliswaar verrekenen (op basis van een hele goede administratie van alle financiën tijdens je huwelijk) als je gaat scheiden, maar als je bij elkaar blijft heb je daar niks aan :+. DUO geeft ook aan dat alle draagkrachtmetingen e.d. op basis van het inkomen van de lener + partner zijn (en anders gelden er hele andere voorwaarden).

Kortom: je gaat nu samen - of je dat wil of niet - een hypotheek aan, want dat valt automatisch binnen de gemeenschap van goederen. Het huis overigens ook. Je zal daar ook beiden voor moeten tekenen, want je bent getrouwd. En dus wil de bank weten of jouw inkomen (zeker gezien het verwaarloosbare inkomen van je partner) al voor een deel wordt opgemaakt aan iets anders: DUO. Het feit dat je zelf al opmerkt dat je met de lening niet voldoende hypotheek krijgt, betekent dat je die inkomenstoets niet doorkomt. En dat je jezelf dus ook moet afvragen of je die lasten dan kunt dragen voor de komende 15-35 (!) jaar dat DUO een maandelijkse donatie verwacht.

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:21
@predatorTW
Zoals al eerder gezegd: Vraag om advies bij een hypotheekadviseur, wij zijn hobbyisten.

Maar dan in de hobbymodus, want we denken graag mee:
  • Heb je zelf al uitgerekend welk bedrag jullie samen kunnen lenen uitgaande van schuld en inkomen van jullie beide? Is dat voldoende voor het huis dat jullie op het oog hebben?
  • Ze heeft dus een forse studieschuld maar verwaarloosbaar inkomen, is dat bewust zo of niet? (gewenst of ongewenst niet/nauwelijks werkzaam?)
  • Heeft ze wel een diploma? Wil ze graag starten met haar carrière?
Als je het huis niet samen kan bekostigen is het wellicht handiger dat jouw vrouw werk zoekt om zo het inkomen en dus leencapaciteit te vergroten.

Want een huis kopen dat je niet kan betalen volgens de rekenregels lijkt me niet handig.
Helemaal niet nu de rentes legendarisch laag staan, hoe gaat dat over 10 jaar als de rente weer 6% zou kunnen zijn?

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Reptile209 schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:45:
[...]
Tot die tijd is haar schuld - for all practical intents and purposes - net zo goed die van jou. Want stel dat zij niet afbetaalt, dan komt DUO het gewoon bij jou halen. Je kunt dat weliswaar verrekenen (op basis van een hele goede administratie van alle financiën tijdens je huwelijk) als je gaat scheiden, maar als je bij elkaar blijft heb je daar niks aan :+. DUO geeft ook aan dat alle draagkrachtmetingen e.d. op basis van het inkomen van de lener + partner zijn (en anders gelden er hele andere voorwaarden).
Waar baseer je dat op? De studieschulden blijven volgens het Nibud gewoon persoonlijk in de nieuwe beperkte gemeenschap van goederen. Partners zijn alleen aansprakelijk voor schulden die tijdens het huwelijk ontstaan.

Dat de draagkrachtmeting gebeurt op basis van beide inkomens klopt, maar dat is wel iets anders.

finsdefis wijzigde deze reactie 04-11-2019 14:24 (4%)

• AyurVeda
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:27
finsdefis schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:24:
[...]

Waar baseer je dat op? De studieschulden blijven volgens het Nibud gewoon persoonlijk in de nieuwe beperkte gemeenschap van goederen. Partners zijn alleen aansprakelijk voor schulden die tijdens het huwelijk ontstaan.

Dat de draagkrachtmeting gebeurt op basis van beide inkomens klopt, maar dat is wel iets anders.
Schulden blijven misschien wel persoonlijk, maar partners hebben wel een zorgplicht tegenover elkaar. In de praktijk komt het er gewoon op neer dat je de schuld gezamenlijk betaalt. In het geval beide partners ruim voldoende verdienen, zal je daar niets van merken, maar zodra er financiële problemen komen, is het een probleem van beiden. Het zal niet vaak voorkomen dat de ene partner in de schuldsanering gaat, terwijl de andere partner elk weekend in een sterrenrestaurant eet, bij wijze van spreke (tenzij die partner daar werkt...).

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
AyurVeda schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:58:
[...]

Schulden blijven misschien wel persoonlijk, maar partners hebben wel een zorgplicht tegenover elkaar. In de praktijk komt het er gewoon op neer dat je de schuld gezamenlijk betaalt. In het geval beide partners ruim voldoende verdienen, zal je daar niets van merken, maar zodra er financiële problemen komen, is het een probleem van beiden. Het zal niet vaak voorkomen dat de ene partner in de schuldsanering gaat, terwijl de andere partner elk weekend in een sterrenrestaurant eet, bij wijze van spreke (tenzij die partner daar werkt...).
Helemaal met je eens en vind ik ook niet meer dan normaal.

Maar, dat morele staat los van het juridische. Ik ging in op de bewering dat DUO het gewoon bij jou (als individu) zou komen halen. Dat is dus niet zo, tenzij je de schulden aangaat tijdens het huwelijk.

Dus wie weet heeft dat ook effect op hoe er bij een toetsing t.g.v. hypotheek tegenaan gekeken wordt.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 01:23

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

predatorTW schreef op maandag 4 november 2019 @ 07:12:
[...]

Wel apart want schulden van haar voor het huwelijk blijven van haar en niet van ons (dat staat bij de omschrijving van beperkte gvg). Of zie ik dat verkeerd?
Omdat jullie wel samen een terugbetaal-verplichting hebben. Het maakt de DUO niet uit wie van de 2 feitelijk betaalt. Wel is het zo dat ze bij jou geen beslag kunnen leggen. Maar de terugbetaalplicht heeft ze wel - en jij dus feitelijk ook.

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True