Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 14:27
Loop eens binnen voor een vrijblijvend hypotheekadvies bij een van de velen toko's...

Volgens mij, maar een adviseur weet het beter, hangt het af van hoe je de aanvraag doet (alleen of samen) en hoe de verdeling is. Maar zoals gezegd, loop eens binnen voor een gratis gesprek

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:58

Reptile209

- gers -

Ik denk (maar zeker geen expert!) dat het nog wel eens complexer kan zijn. Bezittingen en schulden van na het huwelijk, vallen volgens mij wél binnen de gemeenschap. En dat betekent dat jouw partner mee moet tekenen als jij een hypotheek wil afsluiten (en het huis dus ook automatisch voor de helft van haar is). En dan lijkt het me logisch dat zij ook in de financiële toets wordt meegenomen. Het feit dat de schuld van haar is, speelt dan pas eventueel weer als jullie zouden gaan scheiden.

Maar met @BastaRhymez: informeer eens bij een adviseur, dit moet wel een redelijke standaard vraag zijn.

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

Dionlinn schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:19:
Studieschuld kunnen ze niet controleren. Daar is de afgelopen tijd veel gezeik over geweest. Als je gewoon aangeeft dat jullie geen studieschuld hebben, is er geen probleem.
Aanzetten tot valsheid in geschrifte lijkt me niet geheel de bedoeling
Michielgb schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:19:
Sinds wanneer wordt een studieschuld meegenomen bij berekenen van een hypotheek? :?
Al jaar en dag aangezien het impact heeft op het besteedbaar inkomen.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:53
predatorTW schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:56:
Een goedenavond,

Ik ben met mijn vrouw getrouwd in 2018, dus in beperkte gemeenschap van goederen.

Ik wil graag een huis kopen, dit kan ik zelf helemaal alleen bekostigen. Het mag dus gewoon op mijn naam alleen komen te staan.

Mijn vrouw heeft nog een flinke studieschuld (50k), gaat deze meegerekend worden?

mvg,
Rob
Wat mensen toch moeilijk kunnen doen........
Ja als je deze meldt gaat deze meegerekend worden, het heeft echter enkel invloed op jullie totale leencapaciteit. Als jij voldoende kunt lenen zal dat bedrag nog ietsje verhoogd worden door het salaris van je vrouw minus aftrek van meetellen van haar studieschuld.

Ik zie het probleem dus niet als jij voldoende verdient.

• [MAUS]
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 20:59
Dionlinn schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:19:
Studieschuld kunnen ze niet controleren. Daar is de afgelopen tijd veel gezeik over geweest. Als je gewoon aangeeft dat jullie geen studieschuld hebben, is er geen probleem.
Lijkt me geen goed idee om dit mensen aan te raden. Het is namelijk inderdaad niet zo dat de bank je studieschuld kan zien bij BKR of DUO of iets dergelijks, maar in de overeenkomst wordt wel specifiek gevraagd of je alle financiële verplichtingen hebt overlegd met als voorwaarde dat op het moment dat dit niet zo is de bank direct de volledige hypotheek kan opeisen wat eventueel kan leiden tot gedwongen verkoop van je huis. Dit was in ieder geval bij mijn vorige 2 hypotheken zo en verwacht niet dat dit in de tussentijd is veranderd, verwacht ook niet dat andere banken dit anders doen.

Het verzwijgen van een studieschuld kan dus echt wel forse gevolgen hebben.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:53
Waarom moet elk topic waar het woord studieschuld in voorkomt gaan over dezelfde hypothetische extreme exercities (de bank neemt je huis af aaaaarg!). Vooral omdat in dit specifieke geval TS daar niks aan heeft en het niks uitmaakt.

• [MAUS]
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 20:59
Hoijong schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:21:
Waarom moet elk topic waar het woord studieschuld in voorkomt gaan over dezelfde hypothetische extreme exercities (de bank neemt je huis af aaaaarg!). Vooral omdat in dit specifieke geval TS daar niks aan heeft en het niks uitmaakt.
Waarschijnlijk omdat in ieder topic wordt gedaan alsof het een hele normale oplossing is om gewoon de studieschuld te verzwijgen zonder te benoemen wat het risico is. Prima dat sommige mensen blijkbaar vinden dat je het niet zo nauw hoeft te nemen, maar benoem dan wel het hele plaatje. Neem niet aan dat TS bij deze mensen terecht kan als het wel een keer mis gaat.

Daarnaast is het zeer zeker van toepassing aangezien TS is getrouwd en de schulden na het huwelijk gezamenlijk worden aangegaan. Dit betekent dat TS dus ook de studieschuld van zijn vrouw dient te vermelden ook al stamt deze van voor het huwelijk.

[Voor 14% gewijzigd door [MAUS] op 03-11-2019 20:30]

• predatorTW
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12-05 13:42
Ik weet dat studieschuld verzwijgen strafbaar is (was ook niet iets waar ik naar vroeg) en zal dat ook zeker niet doen ;)

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:55
predatorTW schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:45:
Daar gaat t juist om, ik verdien niet genoeg als haar schuld wel meegerekend wordt. Maar ik wil het huis helemaal zelf betalen/bekostigen en niet met haar schuld van doen te hebben (die ook alleen van haar is). Haar inkomen is te verwaarlozen.
Als haar inkomen te verwaarlozen is gaat de afbetaling van haar schuld dus zowieso al van jouw inkomen af. Dan is het toch niet meer dan logisch dat die ook mee genomen wordt in de berekening van de maximale hypotheek?

• sbmuc
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:32
predatorTW schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:43:
Ik weet dat studieschuld verzwijgen strafbaar is (was ook niet iets waar ik naar vroeg) en zal dat ook zeker niet doen ;)
Hoe kom je er bij dat dit strafbaar is? Ik zeg niet dat het goed is of verstandig maar het is zeker niet strafbaar.

• RM-rf
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:18

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

myrthe schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:38:

Edit: de studieschuld was bij ons huwelijk wel buiten de gemeenschap geplaatst. Alsnog moest de bank het dus meenemen doordat we het vermeldt hadden
TS is na 1 januari 2018 getrouwd, wat dan betekent dan bezittingen en eigendommen die al bestonden voor het huwelijk niet meer automatisch tot de huwelijksgemeenschap behoren.

je hoeft nu (sinds 01-01-2018) dus niet meer extra 'huwelijkse voorwaarden' voor zulke uitsluitingen van schulden en/of bezittingen aan te gaan.
Al het indidivuele bezit van voor het huwelijk blijft gewoon een persoonlijke eigendom buiten de huwelijksgemeenschap, enkel bestaande eigendommen of schulden die al voorheen bestonden en beide partners samen aangegaan zijn of voorheen contractueel eigendom gedeeld hebben, behoren tot de huwelijksgemeenschap (en al het bezit dat men daarna verwerft, muv. erfenissen)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Reptile209 schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:45:
[...]
Tot die tijd is haar schuld - for all practical intents and purposes - net zo goed die van jou. Want stel dat zij niet afbetaalt, dan komt DUO het gewoon bij jou halen. Je kunt dat weliswaar verrekenen (op basis van een hele goede administratie van alle financiën tijdens je huwelijk) als je gaat scheiden, maar als je bij elkaar blijft heb je daar niks aan :+. DUO geeft ook aan dat alle draagkrachtmetingen e.d. op basis van het inkomen van de lener + partner zijn (en anders gelden er hele andere voorwaarden).
Waar baseer je dat op? De studieschulden blijven volgens het Nibud gewoon persoonlijk in de nieuwe beperkte gemeenschap van goederen. Partners zijn alleen aansprakelijk voor schulden die tijdens het huwelijk ontstaan.

Dat de draagkrachtmeting gebeurt op basis van beide inkomens klopt, maar dat is wel iets anders.

[Voor 4% gewijzigd door finsdefis op 04-11-2019 14:24]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True