Maar die andere opties zijn er dus nog wel. Er zijn echt nog genoeg games/studios die behoorlijk winst kunnen maken, ook zonder Battle Pass. Elden Ring: fantastische game, tonnen aan content, met liefde gemaakt, mega winsten gepakt. Daar heeft (bijvoorbeeld) die game écht geen BP voor nodig. En als je met liefde een kwalitatief hoogstaande game maakt dan verdien je die winsten wat mij betreft. En dan koop ik die DLC nog graag ook omdat ik daar vertrouwen in heb.Bundin schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:20:
[...]
Ik vind de battlepasses het geld ook niet waard, cosmetics doen me niet veel wanneer ik mn poppetje alleen op loading screens goed kan zien
[...]
Maar dit soort monetization is de enige optie, naast expansions met een bak meer content. Er is geen subscription model, wel server/dev kosten en natuurlijk is Blizzard geen liefdadigheidsinstelling.
Zo lang het echt alleen om cosmetics gaat, boeit het me niet. Al maken ze alle BPs betaald en krijg ik helemaal niks, dan nog heb ik de keuze om zonder enige meerkost een beetje te spelen met de seizoenspowers terwijl ik met een maar op discord wat slap ouwehoer.
En nee, ik persoonlijk heb ook geen probleem met een BP met alleen cosmetics. Dat zit ook in PoE2 (al wordt dat een gratis game en dat maakt ook wel degelijk verschil). Ik koop het simpelweg niet omdat ik daar net als jij ook niet gevoelig voor ben. Waar ik wél een probleem mee heb:
- Er zijn genoeg mensen (met name kinderen) wel gevoelig voor.
- De "mooiste" creaties worden binnen no time in de shop geplempt, maar ondertussen moet de community wel bijna 2 jaar wachten op een basale functie zoals de Armory waar al tijden om gevraagd wordt.
- Door de focus op monetization lijkt de focus op een deftige endgame te ontbreken, want die is er simpelweg niet.
Als ze die gameplay combineren met liefde voor endgame content, dan hebben ze mij terug. Maar dat zie ik met D4 niet meer gebeuren.