[T-Mobile Thuis] Routeert netwerkverkeer over "DTAG"

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 23:58

Zorian

What the fox?

@Louw Post
Bij deze, sidenote is dat er 3 apparaten momenteel Netflix streamen, 2 YouTube en nog eens 2 apparaten aan het gamen zijn. Plus een hoop klein spul, radiostreams en domotica etc.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/8715554176.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3Jw0pnh.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WYmK7ke.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CeloeTT.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Me5yzti.png

Prima waardes dus, en als het goed is is het momenteel spitsuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

@Zorian Ik zie in je traces een verdubbeling van het aantal ms in vergelijking met de oude situatie. 14 hops om naar Tweakers te komen, dat was eerst ongeveer de helft.

Daarnaast zal je met YouTube, Neflix geen problemen hebben, want die pijp zit (nog) niet vol. Maar die kan wel vol raken, normaal gesproken heb je als ISP dan genoeg redudante paden via andere exchanges, zodat je geen packet loss krijgt. Maar bij DTAG kan je dat in theorie ook krijgen bij deze diensten.

Een gameserver waar ik graag op speel in Duitsland heeft op dit moment 100ms+ waarbij het eerst minder dan de helft was. Dan zie je ook in je eigen traces terug, bijna een verdubbeling van latency. Alleen is het geen 100ms, maar 15~20ms en dat merk je amper. Maar het is wel degelijk een achteruitgang.

Dit is wel een leuke. Deze ISP heeft geen directe verbinding met DTAG Jonaz:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/8715587992.png

[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 29-10-2019 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielfellinger
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-04 09:45
Jeffrey87 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:13:
[...]
Bij mobiel is er niets gewijzigd met de BGP feeds. Dit is nog steeds zoals vanouds.
Vreemd,
Mijn internet is vrij traag met volle 4G ontvangst en als t verkeer bekijk dan loopt bijna alles via DTAG-WAN12 Deutsche Telekom AG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:39
Zit met een 50/50 lijn momenteel op 45/43mbit met fast.com. Op zich niet verkeerd. Wel nog steeds packet loss, maar dat is nu 1% i.p.v. 21% gisteravond. Benieuwd of dat aanhoudt.

Edit: de werkelijke downloadsnelheid lijkt toch wel wat lager te liggen. Ongeveer 500kB/s tot 1MB/s...

[ Voor 22% gewijzigd door ksborg op 29-10-2019 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:26
Dat het weer piekuren zijn mag duidelijk zijn, macOS update binnenhalen: "nog 2 dagen resterend" (4.9GB).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 21:00
Tweakers.net latency op glas hoort gewoon 2/3 ms te zijn zoals bij KPN. Ook game servers in Nederland hoor je die latency te halen, 14 is hoger dan ziggo? Zelfs met VDSL haal je tegenwoordig 4-6ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

https://bgp.he.net/AS31615#_asinfo dit lijkt trouwens de ASN van het mobiele netwerk te zijn. Daar is de peering nog beter..

[ Voor 13% gewijzigd door Zenix op 29-10-2019 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ksborg schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:32:
Zit met een 50/50 lijn momenteel op 45/43mbit met fast.com. Op zich niet verkeerd. Wel nog steeds packet loss, maar dat is nu 1% i.p.v. 21% gisteravond. Benieuwd of dat aanhoudt.

Edit: de werkelijke downloadsnelheid lijkt toch wel wat lager te liggen. Ongeveer 500kB/s tot 1MB/s...
fast.com = netflix toch? die hebben een lijntje bij dtag toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
mschol schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:53:
[...]
fast.com = netflix toch? die hebben een lijntje bij dtag toch?
Correct.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

HaterFrame

Well... Poo came out!

Als ik dit zo lees ben ik blij dat ik bij tweak gebleven ben, was een tijdje terug aan het kijken of een overstap interessant was. Nou ehhh nu niet meer dus.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bons
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 10:28
Moet zeggen dat bij mij de situatie naast de ping dat verbeterd is met 1.1.1.1, niet veel anders is.
Servers waar ik vaak mee verbind dat in Amsterdam staan hebben nog een ping van 80ms+ in de avond en packetloss.

Vooral de peering naar kleinere partijen is even waardeloos.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dXj4022.png

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Op zich is al het verkeer via het AS van Deutsche Telekom routeren niet per definitie een probleem. Latency tussen Nederland en Duitsland hoeft niet meer dan een paar ms te zijn en daarnaast kan je ook via AS3320 nog prima verkeer in andere landen afhandelen, sterker nog dat zullen ze ook zeker doen. Ik kan me ook best voorstellen dat dit schaalvoordelen oplevert en beheer eenvoudiger maakt dus op zich vind ik dit best een logische stap.

Het is alleen wel een probleem als je zonder fatsoenlijke impact analyse zomaar ineens al het verkeer van T-Mobile Nederland omzet en er dan achterkomt dat e.a. in / van / naar AS3320 overbelast raakt met als resultaat de puinhoop die we nu zien. Dat hadden ze vooraf gewoon kunnen berekenen en als het dan toch fout gaat moet je gewoon een rollback kunnen doen.

Ik denk ook absoluut niet dat T-Mobile de puinhoop zoals die nu ontstaan is met opzet creëert zoals het en der gesuggereerd wordt, het lijkt me eerder een geval van compleet falend technisch beleid / een compleet uit de klauwen gelopen change zonder degelijke planning vooraf. Dit levert ze namelijk zoveel slechte publiciteit op, daar zit echt geen enkele ISP op te wachten.

En ja natuurlijk willen ze uiteindelijk al het verkeer via AS3320 hebben om zo o.a. een sterkere positie te hebben tegenover content partijen. Alleen als ze het technisch goed aangepakt hadden dan had dat ook gekund zonder klantimpact met bijbehorende massale negatieve publiciteit. Dan had 99,999 procent van de klanten er überhaupt nooit iets van hoeven merken.

Wat betreft de ACM, die kan en moet wellicht gaan ingrijpen als een ISP bewust specifiek verkeer afknijpt of via volle lijnen laat lopen om betaling door een content partij af te dwingen. Dat kan namelijk in strijd zijn met de netneutraliteit. Maar of T-Mobile het verkeer via AS3320 routeert of niet daar hebben ze op zich niets mee te maken en gaan ze ook niets van kunnen of willen vinden. Sowieso, in de huidige storing heeft T-Mobile simpelweg capaciteitsissues met bijna al het verkeer, dat heeft dus helemaal niets met netneutraliteit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 20:06
Juup schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:28:
Ik denk dat ik ga operstappen op https://www.snlr-glasvezel.nl/
1Gb/s voor €39,50

Kan vooralsnog alleen in:
Eindhoven
Erp
Rosmalen
Schijndel
Sint-Oedenrode
Uden
Veghel
Bedankt hiervoor. Kende deze nog niet. Vandaag ook maar aangemeld. Ook belangrijk om een duidelijk signaal af te geven. Dit soort praktijken zijn zeker niet gewenst. En lijkt bovendien ook in te gaan op de netneutraliteitsregels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 16:35

Stronkie

Where wind is Trouble

Joseph schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:05:
[...]

Opnieuw gebeld. Blijkbaar kon het nu wel zonder een nieuw contract aan te gaan. Collega heeft het van het backoffice vernomen (deze wijziging betreft GEEN vernieuwing en blijft maandelijks opzegbaar) en zwart-op-wit aan mijn dossier toegevoegd. 1Gbit/s nu dus, maar zonder contractvernieuwing. Mocht het alsnog slecht blijven, kan ik er dus gewoon vanaf...
De nieuwe propositie is vandaag in gegaan. Als je nu dus ODF klant bent kun je voor hetzelfde wat je nu de 750 mbit verbinding hebt naar 1000 Mbit verbinding gaan.

Dit word gezien als een snelheids aanpassing , dit staat los van een verlenging. Verlenging kan de klant niet via de selfcare pagina regelen , daar moet over gebeld worden.

Dus je hebt helemaal gelijk. Je snelheids aanpassing past je contract niet aan , maar dit is gewoon een internetspeed wijziging. Je kunt nog steeds het contract opzeggen volgens je oude voorwaarden (dus met 1 maand opzeg termijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:48
ik222 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:24:
Op zich is al het verkeer via het AS van Deutsche Telekom routeren niet per definitie een probleem. Latency tussen Nederland en Duitsland hoeft niet meer dan een paar ms te zijn en daarnaast kan je ook via AS3320 nog prima verkeer in andere landen afhandelen, sterker nog dat zullen ze ook zeker doen. Ik kan me ook best voorstellen dat dit schaalvoordelen oplevert en beheer eenvoudiger maakt dus op zich vind ik dit best een logische stap.

Het is alleen wel een probleem als je zonder fatsoenlijke impact analyse zomaar ineens al het verkeer van T-Mobile Nederland omzet en er dan achterkomt dat e.a. in / van / naar AS3320 overbelast raakt met als resultaat de puinhoop die we nu zien. Dat hadden ze vooraf gewoon kunnen berekenen en als het dan toch fout gaat moet je gewoon een rollback kunnen doen.

Ik denk ook absoluut niet dat T-Mobile de puinhoop zoals die nu ontstaan is met opzet creëert zoals het en der gesuggereerd wordt, het lijkt me eerder een geval van compleet falend technisch beleid / een compleet uit de klauwen gelopen change zonder degelijke planning vooraf. Dit levert ze namelijk zoveel slechte publiciteit op, daar zit echt geen enkele ISP op te wachten.

En ja natuurlijk willen ze uiteindelijk al het verkeer via AS3320 hebben om zo o.a. een sterkere positie te hebben tegenover content partijen. Alleen als ze het technisch goed aangepakt hadden dan had dat ook gekund zonder klantimpact met bijbehorende massale negatieve publiciteit. Dan had 99,999 procent van de klanten er überhaupt nooit iets van hoeven merken.

Wat betreft de ACM, die kan en moet wellicht gaan ingrijpen als een ISP bewust specifiek verkeer afknijpt of via volle lijnen laat lopen om betaling door een content partij af te dwingen. Dat kan namelijk in strijd zijn met de netneutraliteit. Maar of T-Mobile het verkeer via AS3320 routeert of niet daar hebben ze op zich niets mee te maken en gaan ze ook niets van kunnen of willen vinden. Sowieso, in de huidige storing heeft T-Mobile simpelweg capaciteitsissues met bijna al het verkeer, dat heeft dus helemaal niets met netneutraliteit te maken.
Maar als 99.999% van de klanten geen last heeft zal geen content provider over de brug komen. Waarschijnlijk hebben ze zich vooral vergist bij wie men gaat klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:28
https://www.linkedin.com/posts/søren-abildgaard-665172_prijzenoorlog-om-thuisinternet-t-mobile-activity-6594967928813215744-1AT1/

Stukje leesvoer, niet de minste die reageren.

Inmiddels zitten TransIP Leaseweb True Cambrium qua ping aardig in de lift. TransIP op 100ms

[ Voor 20% gewijzigd door boswandeling op 29-10-2019 20:54 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• boswandeling
Lees ik net op Linkedin!
BRON
Søren Abildgaard
CEO at T-Mobile Netherlands

3 m
Tonight we decided to do a complete roll back of the routing internet traffic to the original situation step by step. We will carefully monitor this process to minimize customer impact. We thank our customers for their feedback on our forum!
Ik ben erg benieuwd!

[ Voor 47% gewijzigd door boswandeling op 29-10-2019 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rub147
"Sinds afgelopen vrijdag loopt de routering van ons vaste internetverkeer via ons moederbedrijf Deutsche Telekom. Het bleek dat een aantal van onze klanten naar aanleiding hiervan niet de internetervaring had, zoals ze die van ons gewend is. Hoewel we de capaciteit hebben uitgebreid, is het probleem niet snel genoeg opgelost. Het oplossen van het probleem zal nog enige tijd in beslag nemen en we willen niet het risico lopen dat onze klanten nog meer verstoringen ondervinden. Daarom hebben we vanavond besloten om de routering van het internetverkeer volledig terug te brengen naar de oorspronkelijke situatie. We beginnen hier vanavond al mee en zullen er alles aan doen om dit zo snel mogelijk te voltooien. We houden dit proces nauwlettend in de gaten om de impact op onze klanten te minimaliseren. Wij danken jullie voor de feedback!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:50
boswandeling schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:55:

2 m
Tonight we decided to do a complete roll back of the routing internet traffic to the original situation step by step. We will carefully monitor this process to minimize customer impact. We thank our customers for their feedback on our forum!
Heel mooi nieuws! Toppie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rensvanaarden
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-07 19:32
Groot nieuws! T-mobile draait het terug!

https://twitter.com/soren.../1189269191385374720?s=21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Laatst online: 14-08 21:46
U
Rub147 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:55:
"Sinds afgelopen vrijdag loopt de routering van ons vaste internetverkeer via ons moederbedrijf Deutsche Telekom. Het bleek dat een aantal van onze klanten naar aanleiding hiervan niet de internetervaring had, zoals ze die van ons gewend is. Hoewel we de capaciteit hebben uitgebreid, is het probleem niet snel genoeg opgelost. Het oplossen van het probleem zal nog enige tijd in beslag nemen en we willen niet het risico lopen dat onze klanten nog meer verstoringen ondervinden. Daarom hebben we vanavond besloten om de routering van het internetverkeer volledig terug te brengen naar de oorspronkelijke situatie. We beginnen hier vanavond al mee en zullen er alles aan doen om dit zo snel mogelijk te voltooien. We houden dit proces nauwlettend in de gaten om de impact op onze klanten te minimaliseren. Wij danken jullie voor de feedback!
"
Hoe moeten we dit opvatten? Voor nu draaien ze het terug, maar het klinkt alsof ze in de toekomst alsnog naar dtag willen overstappen? Geen vertrouwen in ieder geval. Ga contract absoluut niet verlengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 13:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Dat lijkt er inderdaad wel op. Maar voor nu goed nieuws. En als ze weer over gaan, dan zal dat dan wel goed voorbereid worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 29-10-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Rub147 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:55:
"Sinds afgelopen vrijdag loopt de routering van ons vaste internetverkeer via ons moederbedrijf Deutsche Telekom. Het bleek dat een aantal van onze klanten naar aanleiding hiervan niet de internetervaring had, zoals ze die van ons gewend is. Hoewel we de capaciteit hebben uitgebreid, is het probleem niet snel genoeg opgelost. Het oplossen van het probleem zal nog enige tijd in beslag nemen en we willen niet het risico lopen dat onze klanten nog meer verstoringen ondervinden. Daarom hebben we vanavond besloten om de routering van het internetverkeer volledig terug te brengen naar de oorspronkelijke situatie. We beginnen hier vanavond al mee en zullen er alles aan doen om dit zo snel mogelijk te voltooien. We houden dit proces nauwlettend in de gaten om de impact op onze klanten te minimaliseren. Wij danken jullie voor de feedback!
"
Netjes dat ze dit aangeven, maar konden ze de overstap naar DTAG niet van te voren al onderzoeken?
Nu hebben ze hun klanten 2 dagen in de shit gekregen.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

waar is dit :

Søren Abildgaard

3 m

te vinden dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
Stronkie schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:01:
waar is dit :

Søren Abildgaard

3 m

te vinden dan
https://www.linkedin.com/...%2C6595034436838973440%29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacespider
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 23:23
Stronkie schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:01:
waar is dit :

Søren Abildgaard

3 m

te vinden dan
https://www.linkedin.com/...%2C6595034436838973440%29

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Sinds afgelopen vrijdag loopt de routering van ons vaste internetverkeer via ons moederbedrijf Deutsche Telekom. Het bleek dat een aantal van onze klanten naar aanleiding hiervan niet de internetervaring had, zoals ze die van ons gewend is. Hoewel we de capaciteit hebben uitgebreid, is het probleem niet snel genoeg opgelost. Het oplossen van het probleem zal nog enige tijd in beslag nemen en we willen niet het risico lopen dat onze klanten nog meer verstoringen ondervinden. Daarom hebben we vanavond besloten om de routering van het internetverkeer volledig terug te brengen naar de oorspronkelijke situatie. We beginnen hier vanavond al mee en zullen er alles aan doen om dit zo snel mogelijk te voltooien. We houden dit proces nauwlettend in de gaten om de impact op onze klanten te minimaliseren. Wij danken jullie voor de feedback!
link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

https://community.t-mobil...ssues-316274/index15.html

Sinds afgelopen vrijdag loopt de routering van ons vaste internetverkeer via ons moederbedrijf Deutsche Telekom. Het bleek dat een aantal van onze klanten naar aanleiding hiervan niet de internetervaring had, zoals ze die van ons gewend is. Hoewel we de capaciteit hebben uitgebreid, is het probleem niet snel genoeg opgelost. Het oplossen van het probleem zal nog enige tijd in beslag nemen en we willen niet het risico lopen dat onze klanten nog meer verstoringen ondervinden. Daarom hebben we vanavond besloten om de routering van het internetverkeer volledig terug te brengen naar de oorspronkelijke situatie. We beginnen hier vanavond al mee en zullen er alles aan doen om dit zo snel mogelijk te voltooien. We houden dit proces nauwlettend in de gaten om de impact op onze klanten te minimaliseren. Wij danken jullie voor de feedback!
community.t-mobile.nlcommunity.t-mobile.nl

[ Voor 13% gewijzigd door Stronkie op 29-10-2019 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

sorry dubbel post

[ Voor 78% gewijzigd door Stronkie op 29-10-2019 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:21
Geld dit alleen voor T-mobile netwerk of ook t-mobile via KPN ?

De pingtijden hier in het forum zijn hoog, dat zie ik hier niet terug en ten alle tijden 50/50.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 29-10-2019 21:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:47

Louw Post

Cerenas

Ik zie hier nog geen veranderingen in ieder geval, verkeer gaat nog via Duitsland als ik tracert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

Louw Post schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:06:
Ik zie hier nog geen veranderingen in ieder geval, verkeer gaat nog via Duitsland als ik tracert.
ze zijn net bezig alles weer om te zetten.. Geef het tijd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:40
Goed, T-Mobile als telefoonprovider is dus geen optie meer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ik222 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:24:
Verkeer werd eerder al via AS3220 afgehandeld. Dat was eerder één van de transit providers die gebruikt werd.
Al het verkeer behalve private peering >:).

Als je dit passief doet (een capaciteitstekort ontstaat) is het niet strijdig met netneutraliteit. Wanneer je actief een route met capaciteitstekort opzoekt (door via DTAG te routen) is dit in mijn ogen wel strijdig met netneutraliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:59
smekkos schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:25:
[...]
Bedankt hiervoor. Kende deze nog niet. Vandaag ook maar aangemeld. Ook belangrijk om een duidelijk signaal af te geven. Dit soort praktijken zijn zeker niet gewenst. En lijkt bovendien ook in te gaan op de netneutraliteitsregels.
Ughh ook niet echt een goedkope hobby:
Er wordt eenmalig € 47 administratiekosten in rekening gebracht.
Er wordt een borg van € 47 op de eerste factuur in rekening gebracht voor de in bruikleen geleverde apparatuur.
Per TV-Ontvanger wordt eenmalig € 15 in rekening gebracht.
Ik was KPN een beetje zat qua prijs (nadat ze m'n lokale glasvezel boer hebben opgekocht en de prijs nu omhoog geschoten is), zat T-mobile te overwegen .. en heb nu kopfschmerzen .. weinig fatsoenlijke alternatieven meer (tweak is duidelijk via KPN, op de site staat 39 euro, na postcode check is het ineens 47 euro geworden .. yeuh kun je dus ook niet van op aan van die club) :(. En het ergste is dat je er dan gelijk weer een jaar aan vast zit terwijl je geen idee hebt of ze het na een maand niet ook gaan verkloten.

Dat is nu ook het probleem bij T-mobile .. stel ze weten het te fixen via Duitsland .. dan is het nog de vraag of je binnen je contract periode niet alsnog een keer als bargaining chip gebruikt gaat worden richting content-aanbieders. Heb je zoveel (soms wellicht overdreven) consumentenrecht wetgeving ...

[ Voor 11% gewijzigd door gekkie op 29-10-2019 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 12:02
“ Het oplossen van het probleem zal nog enige tijd in beslag nemen en we willen niet het risico lopen dat onze klanten nog meer verstoringen ondervinden. “

Dit klinkt alsof het weer terug gaat naar DTAG, ik mag echter hopen van niet. Het zal alleen maar negatief uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Het is wel een drama nu... Of zijn ze al bezig met terugdraaien?
Ping van 150 tot een time out!!!
Snelheid is 40mbit (normaal 85 tot 90 van een 100 mbit abbo).

Ook 4G is triest. Momenteel 4mbit down en ±600 kbps up en een hoge ping.

Goed dat ze het terugdraaien maar dit kan niet anders dan tijdelijk zijn tot ze de boel wel gefixt hebben. Dan implementeren ze weer deze ongein.

Het is dat ik 3 maanden geleden over ben gegaan en ik dus nog 9 vastzit. Daarna geen T-mobile meer. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
MoonRaven schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:17:
“ Het oplossen van het probleem zal nog enige tijd in beslag nemen en we willen niet het risico lopen dat onze klanten nog meer verstoringen ondervinden. “

Dit klinkt alsof het weer terug gaat naar DTAG, ik mag echter hopen van niet. Het zal alleen maar negatief uitvallen.
Kan idd gebeuren dat ze in de toekomst goed voorbereid terug gaan. Als dat dan enkel betekend dat er zo'n 2ms bij komt is dat andere koek dan hoe het nu gefaciliteerd was. Maar wellicht hebben andere Tweakers daar meer kaas van gegeten / een beter inzicht over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 21:42

Het zal zeker een tijdelijke oplossing zijn, maar door alle media-aandacht wil T-Mobile "de rust terug" onder klanten. DTAG zal zeker weer opnieuw in de lead komen, maar de vraag is wanneer.....

Dan nog iets anders wat vandaag bekend is geworden. Die 1 Gbit/s in ODF gebieden. Kan je nu met internet-only ook upgraden naar 1 Gbps? Of alleen met T-Mobile mobiel contract? Het versnippert een beetje door alle DTAG latency hectiek...... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
We hebben gewonnen, jongens!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HqAm68pb8D51lxgGrZQPCAk2/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious?
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 16:25

Ja ze draaien het terug. Goed nieuws! oOo

nieuws: T-Mobile draait routering internetverkeer via Deutsche Telekom terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Qunix schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:21:
Het is wel een drama nu... Of zijn ze al bezig met terugdraaien?
Ping van 150 tot een time out!!!
Snelheid is 40mbit (normaal 85 tot 90 van een 100 mbit abbo).

Ook 4G is triest. Momenteel 4mbit down en ±600 kbps up en een hoge ping.

Goed dat ze het terugdraaien maar dit kan niet anders dan tijdelijk zijn tot ze de boel wel gefixt hebben. Dan implementeren ze weer deze ongein.

Het is dat ik 3 maanden geleden over ben gegaan en ik dus nog 9 vastzit. Daarna geen T-mobile meer. :F
Daarom op tijd overstappen :) ben in maart gewoon weg hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:22
Ze gaan de routing via Duitsland ongedaan maken volgens de CEO:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xQD0lpQ.png

https://twitter.com/Soren...tatus/1189269191385374720

[ Voor 5% gewijzigd door ikbenjoeri op 29-10-2019 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:22
Ze gaan de routing via Duitsland ongedaan maken volgens de CEO:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xQD0lpQ.png

https://twitter.com/Soren...tatus/1189269191385374720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 12:02
Ja, het wordt ongedaan gemaakt, maar voor hoe lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@MoonRaven Daarom moeten we het goed in de gaten blijven houden de komende maanden. Misschien iemand van Tweakers een scriptje schrijven die elke 12 uur even een paar pings / tracer doet en kijkt of het allemaal wel klopt. Als er een Duits IP wordt herkent meteen alarm slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ANdrode schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:07:
[...]

Verkeer werd eerder al via AS3220 afgehandeld. Dat was eerder één van de transit providers die gebruikt werd.
Precies, alleen nu gingen ze nu dus ineens al het verkeer via AS3320 routeren in plaats van alleen maar een gedeelte van het transit verkeer. Ik weet uit eigen ervaring dat je als Nederlandse ISP zomaar 60 a 70% van je externe verkeer via de AMS-IX kan hebben lopen in een normale situatie. Ik blijf het ongelooflijk vinden dat ze dit niet hebben zien aankomen vooraf. Dan heb je of onvoldoende kennis in huis of je hebt een rotte organisatie waardoor niet naar de technische mensen geluisterd wordt in de besluitvorming. In beide gevallen is dat erg zorgwekkend.
[...]

Al het verkeer behalve private peering >:).

Als je dit passief doet (een capaciteitstekort ontstaat) is het niet strijdig met netneutraliteit. Wanneer je actief een route met capaciteitstekort opzoekt (door via DTAG te routen) is dit in mijn ogen wel strijdig met netneutraliteit.
Dat blijft inderdaad heel discutabel, voldoende capaciteit hebben in de routes tussen netwerken is in de basis de gedeelde verantwoordelijkheid van beide partijen. Als één partij wil peeren en de andere niet of alleen tegen betaling door de andere partij is het in elk geval duidelijk wie schuldig is aan het tekort aan capaciteit. Alleen of dat dan ook per definitie strijdig is met netneutraliteit is een interessante vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Doe nu toevallig 1000mb.bin van TransIP downloaden met deze hoge ping. Hoger dan 191 Kilobyte/sec komt ie niet ;)

Leaseweb a 780 Kilobye/sec
Xs4all 160 Megabit/sec

(200/200 wba)
C:\Users\michael>ping transip.nl

Pinging transip.nl [37.97.254.1] with 32 bytes of data:
Reply from 37.97.254.1: bytes=32 time=196ms TTL=55
Reply from 37.97.254.1: bytes=32 time=202ms TTL=55
Reply from 37.97.254.1: bytes=32 time=208ms TTL=55
Reply from 37.97.254.1: bytes=32 time=214ms TTL=55

Ping statistics for 37.97.254.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 196ms, Maximum = 214ms, Average = 205ms

C:\Users\michael>
Maargoed, laten we hopen dat dit z.s.m. voorbij is, we gaan zien of onze vriend zijn belofte na komt.

[ Voor 11% gewijzigd door boswandeling op 29-10-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:28
boswandeling schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:31:
Doe nu toevallig 1000mb.bin van TransIP downloaden met deze hoge ping. Hoger dan 191 Kilobyte/sec komt ie niet ;)

Leaseweb a 780 Kilobye/sec
Xs4all 160 Megabit/sec

(200/200 wba)

[...]

Maargoed, laten we hopen dat dit z.s.m. voorbij is, we gaan zien of onze vriend zijn belofte na komt.
Doe eens een tracert als je wil? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Stiekem zie ik toch best wel wat ironie in het shirt van Soren ;)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/profile_images/921787274660077569/v5XnfH40_400x400.jpg
Why limit yourself.... Tja :P

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Gelukkig hebben ze die 2x200Gbit AMS-IX nog. Policy weer opengooien en gaan met die banaan!

Daarna gaan ze DTAG weer prioriteit geven, AMS-IX connectiviteit zal in de toekomst steeds verder afgebouwd worden.

Het mooiste is, AMS-IX kost geen drol, 100Gbit met SLA is 4350 euro.

De winst zit hem vooral in de netwerken die willen peeren met DTAG, die betalen een meervoud van dat per mbit aan Deutsche telekom. Als zelfs al Duits hosts zoals Hetzner niet rendabel kunnen peeren met DTAG zegt ook al genoeg

[ Voor 10% gewijzigd door GrooV op 29-10-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
GrooV schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:37:
[...]

Doe eens een tracert als je wil? :)
C:\Users\michael>tracert www.transip.nl

Tracing route to www.transip.nl [37.97.254.1]
over a maximum of 30 hops:

1 5 ms 1 ms 1 ms 192.168.100.254
2 10 ms 9 ms 9 ms 1-24-21-31.ftth.glasoperator.nl [31.21.24.1]
3 9 ms 9 ms 11 ms 10.10.10.253
4 9 ms 9 ms 10 ms 80.156.160.229
5 120 ms 130 ms 125 ms 80.157.205.54
6 135 ms 127 ms 121 ms 213.198.92.22
7 233 ms 127 ms 128 ms e1-a7.r1.ams0.transip.net [157.97.168.0]
8 133 ms 243 ms 200 ms r1.s2.t2.ams0.transip.net [37.97.252.131]
9 201 ms 136 ms 144 ms s2.l3.t2.ams0.transip.net [37.97.252.69]
10 125 ms 123 ms 119 ms www.transip.nl [37.97.254.1]

Trace complete.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Tot ik van T-Mobile af kan stappen routeer ik al mijn verkeer via een VPS van TransIP, die lijken wel redelijke peering te hebben met DTAG (steady 10 ms in mijn geval).

Mijn latency naar 1.1.1.1 is nu gezakt van all-over-the-place naar een steady 12 ms. Gamen is nu ook weer mogelijk, het TransIP platform is echt een stuk beter verbonden dan die meuk van DTAG.

Ironisch genoeg is de latency naar T-mobile.nl ook gezakt van 93 ms naar 12 ms.

Nog steeds voelt het vreemd om van Utrecht naar Amsterdam te gaan via Frankfurt (DTAG) en Delft (TransIP).... :P

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Worst
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 21:15

The_Worst

Unox

boswandeling schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:55:
[...]

[...]
:X

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

De website en het control panel zijn inderdaad hopeloos traag, het VPS-platform is daarentegen wel goed bereikbaar (10 ms naar rtm0 in mijn geval).

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
boswandeling schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:55:
[...]

C:\Users\michael>tracert www.transip.nl

Tracing route to www.transip.nl [37.97.254.1]
over a maximum of 30 hops:

1 5 ms 1 ms 1 ms 192.168.100.254
2 10 ms 9 ms 9 ms 1-24-21-31.ftth.glasoperator.nl [31.21.24.1]
3 9 ms 9 ms 11 ms 10.10.10.253
4 9 ms 9 ms 10 ms 80.156.160.229
5 120 ms 130 ms 125 ms 80.157.205.54
6 135 ms 127 ms 121 ms 213.198.92.22
7 233 ms 127 ms 128 ms e1-a7.r1.ams0.transip.net [157.97.168.0]
8 133 ms 243 ms 200 ms r1.s2.t2.ams0.transip.net [37.97.252.131]
9 201 ms 136 ms 144 ms s2.l3.t2.ams0.transip.net [37.97.252.69]

Trace complete.

Wat een gare bende is dat netwerk, 120ms kan je zelfs makkelijk heen en weer naar New York. Heb zelf wat servers in Nurnberg, Duitsland waar ik 15ms ping haal vanaf mijn Tweak glasvezel.

Routing gaat overigens via T-Mobile -> DTAG -> NTT -> Transip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg op dit moment reactie van de CEO Dat de routings zijn terug gedraaid https://twitter.com/soren.../1189288285144801280?s=21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
donny007 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:56:
Tot ik van T-Mobile af kan stappen routeer ik al mijn verkeer via een VPS van TransIP, die lijken wel redelijke peering te hebben met DTAG (steady 10 ms in mijn geval).

Mijn latency naar 1.1.1.1 is nu gezakt van all-over-the-place naar een steady 12 ms. Gamen is nu ook weer mogelijk, het TransIP platform is echt een stuk beter verbonden dan die meuk van DTAG.

Ironisch genoeg is de latency naar T-mobile.nl ook gezakt van 93 ms naar 12 ms.

Nog steeds voelt het vreemd om van Utrecht naar Amsterdam te gaan via Frankfurt (DTAG) en Delft (TransIP).... :P
Komt omdat Cloudflare in Europa met name via public peering werkt, en dan ga/ging je dus nat met DTAG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoster
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-12-2024
Meteen net even een potje COD mw gespeeld en ja hoor, het draait een stuk soepeler en ik kom weer wat meer bovenaan te staan in plaats van als hekkensluiter te spelen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

https://nos.nl/artikel/23...nternet-bij-t-mobile.html
T-Mobile zegt hard aan een oplossing te werken voor klanten die last hebben van de aanpassingen in het netwerk, maar is niet van plan de omleiding terug te draaien.
CaptJackSparrow in "[T-Mobile Thuis] Routeert netwerkverkeer over "DTAG""
Het zou mooi zijn als de consument hier even een vuist zou kunnen maken en kan zeggen: "Niet terugdraaien? O nee? Dat zullen we nog wel eens zien."
Hoeveel uur heeft het nou geduurd voordat ze bakzeil hebben gehaald? ;)

Vraag is inderdaad wat ze in de toekomst gaan doen. Alles via DTAG zal nooit in alle gevallen even goed zijn als gewoon de kortste weg kiezen. Een latency kan best redelijk zijn voor de meeste toepassingen maar als ie drie keer zo hoog is als zou kunnen bij een betere route dan is dat nog steeds een slechte zaak waar bepaalde toepassingen onder te lijden zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 10:55
Jongens (en meisjes), goed nieuws via de NOS. T-Mobile draait omleiding van internet via Duitsland terug na kritiek

[ Voor 29% gewijzigd door FreshM op 29-10-2019 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmwa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-08-2020
ik heb een abonm van €50- voor 500mb glasvezel bij T-mobile.
sedert vrijdag kom ik niet hoger meer dan 70mb download, uploaden naar mn website lukt al helemaal niet meer.
dat terwijl t-mobile gewoon zn mond houd en mij 50- laat door betalen.
gelukkig heb ik n vrij contract, dat word dus met spoed verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Master
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-12-2021

Mr.Master

a dog in the night

Ik zie dat mijn verbinding in elk geval weer via AMS-IX loopt, als ik een tracert tweakers.net uitvoer in CMD. Uurtje of wat geleden kwam 80.156.160.229 (DTAG) nog voor in de tracert. Inmiddels niet meer, dus hier is het in elk geval terug gedraaid. T-mobile houdt woord. En ik zie tevens aan de latency dat die terug is gegaan van 18ms naar 3 ms nu..... :)

De volgende stap gaat zijn dat ze dit heel gefaseerd in gaan voeren. Ik heb het idee dat dit hier niet het geval was. Maar ja, dan wordt het tijd om eens verder te gaan kijken. Hopelijk weet XS4ALL zich van KPN los te weken, of in elk geval onafhankelijk te blijven, dan is er nog hoop. Op een bedrijf als Tweak.nl zit ik niet te wachten, ook al wordt dat geadviseerd in dat stukje van A2B internet. Teveel negativiteit rondom de klantenservice (welk groot bedrijf niet). En Tweak kan hier op dit adres maar max. 100 Mbit leveren. Tegen de 500 Mbit die ik nu heb via T-mobile tegen een gunstige prijs van 45 euro (kortingsregel toegepast).

[ Voor 6% gewijzigd door Mr.Master op 30-10-2019 01:11 ]

"What we can do is be aware that devices can be compromised, and anything that has software in it is going to be vulnerable. It's going to have bugs." ~ Avi Rubin ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR2USA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
Nu dat de rollback is doorgevoerd, zie ik dat de latency drastisch gedaald is en de snelheden weer stabiel zijn. Ik zit op ODF met alleen internet op 750/750 en ben contractvrij. Ik zie dat ik voor dezelfde prijs naar 1000/1000 kan, als ik dit wijzig in de portal krijg ik dan een contractverlenging van 12 maanden? Of kan ik dan alsnog per maand van mijn abonnement af? Als T-Mobile namelijk nog zo’n grapje mbt DTAG uitvoert, dan ben ik definitief weg. Ik wil persé niet mijn traffic over Duitsland laten lopen. Ervan uitgaande dat men nu op hun tellen past: kan ik risicovrij naar 1000/1000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 21:37
Ik zie dat een deel van de routes weer goed staat (denk aan tweakers) maar een deel (nu.nl) nog via duitsland loopt. Duurt toch wel even dat terugbouwen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimiz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 23:30
Ik vind het zo bizar dat in elk nieuwsbericht en de reactie het voornamelijk gaat over de vaste lijn, terwijl dit ook ging over het mobiele netwerk, zowel privé als zakelijk. Wordt gewoon amper over gesproken. Ik begrijp wel dat men dat iets minder doorheeft of merkt, maar de hoeveelheid klanten daarvan is toch wel aanzienlijk meer dan de vaste lijn klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacespider
  • Laatst online: 13-09 23:23
Het lijkt erop dat afgelopen nacht de AMS-IX koppeling weer hersteld is, maar de NL-ix koppeling bijvoorbeeld nog niet. De rest van het verkeer loopt nog steeds via DTAG.

Hoop nog steeds op een "roll back of the routing internet traffic to the original situation" zoals de CEO in zijn bericht aangaf en niet dat ze het hierbij laten. Maar de latency naar de meeste Nederlandse websites is in ieder geval al een stuk beter dan hoe het gisteren was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Dimiz schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 07:21:
Ik vind het zo bizar dat in elk nieuwsbericht en de reactie het voornamelijk gaat over de vaste lijn, terwijl dit ook ging over het mobiele netwerk, zowel privé als zakelijk. Wordt gewoon amper over gesproken. Ik begrijp wel dat men dat iets minder doorheeft of merkt, maar de hoeveelheid klanten daarvan is toch wel aanzienlijk meer dan de vaste lijn klanten.
Ik merkte vannacht op dat "vast en mobiel" nu weer deels over AMS-IX gaat. Gisteren ging bijv colocenter.nl nog via DTAG Frankrijk. en nu dus op AMS-IX

Dat verschil is goed te zien
http://wan.boekee.net:8888/smokeping/?displaymode=n;start=2019-10-29%2002:22;end=now;target=ISP.Colocenter-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPixel
  • Laatst online: 08:43
Zo te zien hebben ze het vannacht al (deels?) teruggedraaid. Dit is de ping naar t-mobile.nl:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Es8XmB1.png

Ik zie in de traceroute naar t-mobile.nl nu ook weer de ams-ix:

code:
1
2
3
4
5
6
traceroute to t-mobile.nl (80.79.204.11), 30 hops max, 60 byte packets
 1  _gateway (10.0.0.1)  5.060 ms  4.996 ms  5.028 ms
 2  [knip]ftth.glasoperator.nl ([knip])  11.414 ms  11.969 ms  12.300 ms
 3  10.10.10.253 (10.10.10.253)  12.585 ms  13.239 ms  12.816 ms
 4  ams-ix-1.info.nl (80.249.208.203)  13.614 ms  15.381 ms  15.342 ms
 5  80.79.204.11 (80.79.204.11)  15.256 ms  15.305 ms *

In de bgp zie ik het nog niet terug, maar misschien is dat een dagelijkse update: https://bgp.he.net/AS50266

[ Voor 8% gewijzigd door RedPixel op 30-10-2019 08:56 ]

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bons
Ik merk dat alleen het AMS-ix deel terug is gedraaid, wat in het verleden niet over AMS-ix ging niet.
Dit gaat nog vrolijk via DTAG naar Duitsland toe.

hopelijk trekken ze dat vandaag ook nog recht.

[ Voor 14% gewijzigd door bons op 30-10-2019 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Mijn ping is nu in ieder geval ook een stuk normaler naar de meeste Nederlandse sites.
Transip bijvoorbeeld nu nog maar 9 ipv 100 wat het gister was.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:47

aapelite

Do the kirby!

Bij mij werkt een de T-mobile speedtest zelf 9/10x niet eens. Als hij al werkt, krijg ik download rond de 70. Glasvezet 750/750. Zucht.

Overigens eigenlijk tot nu toe altijd heel tevreden en weinig gedoe gehad met de verbinding. Ik hoop dat dit niet de trend gaat worden. Ik was juist blij om een alternatief voor Ziggo te hebben die goed beviel.

[ Voor 44% gewijzigd door aapelite op 30-10-2019 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 15:30

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

En ik denken dat ik gek werd... ik had dit bericht compleet gemist. Ik game Meestal wat tussen 19:00 en 20:00 en soms was het gewoon niet te doen. Hoge Ping en super lange MS voor glasvezels doen. Mijn contract is al sinds juni afgelopen en ik liet hem lekker doorlopen want nergens vind je deze snelheid (750) voor deze prijs.

Ik wilde de combi maken van unlimited met 1gbit maar ik twijfel heel sterk of ik daar nog we zin in heb, ik verwacht dat het niet lang duurt voordat ze het weer terug draaien (of ben ik paranoid?)

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Weet iemand waarom het verschil tussen de google speedtest en fast.com heel veel scheelt.

Ik haal bij google ongeveer 120/80
bij fast.com 1300/900

Ik heb 1000/1000 bij tmobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

sgouman schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:28:
Weet iemand waarom het verschil tussen de google speedtest en fast.com heel veel scheelt.

Ik haal bij google ongeveer 120/80
bij fast.com 1300/900

Ik heb 1000/1000 bij tmobile.
Heb je het dan over de Google Fiber speedtest? Volgens mij is dat meer een VS dingetje. Je kan op speedtest.net zelf je gewenste server selecteren, misschien wat beter en geeft wat meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Louw Post schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:43:
[...]

Heb je het dan over de Google Fiber speedtest? Volgens mij is dat meer een VS dingetje. Je kan op speedtest.net zelf je gewenste server selecteren, misschien wat beter en geeft wat meer informatie.
Ik weet niet of dit de google fiber speedtest is. Als ik google speedtest op google invul komt deze er als eerste uit.

Als ik via speedtest.net verbind met een server in almere kom ik uit op 700/600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist toch maar even wat speedtests uitgevoerd, de latency is sowieso zichtbaar (en merkbaar) verbeterd. Ik gebruik de Windows 10 Speedtest App (te installeren via de Microsoft Store) en merk dat ik op het merendeel van de testservers in Nederland op zijn minst 900Mbit up- & download haal (zit op 1000/1000).

Tot gisterenavond was het bij het merendeel variërend tussen de 100 en 600Mbit met bij sommige servers 750 welke tot afgelopen Vrijdag rond de 840Mbit waren. Al met al, nu alles hersteld is naar het oude, en met de snelheidsupgrade naar 1Gbit is alles weer helemaal perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:51

Yucko

One clown to rule them all !

bons schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:58:
Ik merk dat alleen het AMS-ix deel terug is gedraaid, wat in het verleden niet over AMS-ix ging niet.
Dit gaat nog vrolijk via DTAG naar Duitsland toe.

hopelijk trekken ze dat vandaag ook nog recht.
Volgens mij hebben ze nl. alleen de wijziging van afgelopen vrijdag teruggedraaid. Dus als het voorheen al over DTAG ging dan zal het zo blijven ben ik bang.

Ik heb 't net ook even getest met ziggo.nl

vanaf KPN glasvezel blijft hij netjes binnen NL, via T-Mobile glasvezel gaat hij toch nog via DTAG (80.157.129.2)

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Yucko schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:18:
[...]

Volgens mij hebben ze nl. alleen de wijziging van afgelopen vrijdag teruggedraaid. Dus als het voorheen al over DTAG ging dan zal het zo blijven ben ik bang.

vanaf KPN glasvezel blijft hij netjes binnen NL, via T-Mobile glasvezel gaat hij toch nog via DTAG (80.157.129.2)
3 7 ms 7 ms 7 ms 10.10.80.98
4 6 ms 6 ms 6 ms 80.156.160.229
5 6 ms 6 ms 6 ms 217.239.53.129
6 7 ms 6 ms 6 ms unbelievable-machine-customer.dtag.de [80.157.129.2]
7 5 ms 5 ms 5 ms nl-ams02a-rc2-lag-8-0.aorta.net [84.116.130.98]
8 7 ms 6 ms 6 ms nl-ams02a-ra5-be-100-2483.aorta.net [84.116.244.105]
9 7 ms 7 ms 7 ms 213.46.237.34
10 6 ms 6 ms 6 ms sales.upc-cablecom.ch [213.46.237.24]

Inderdaad, wat een bizarre FQDN's die bakken van DTAG....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hidden
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09 20:19
@Yucko DTAG is gewoon een Tier-1 provider net als Vodafone Group PLC dat DTAG de nieuwe gaat worden lijkt mij duidelijk. Overigens zijn ze in NL ook gewoon op meerdere locaties aanwezig dus lijk mij niet echt een groot probleem zolang er maar voldoende capaciteit is.en ze blijven pieren op de AMS-IX en NL-IXAfbeeldingslocatie: https://globalcarrier.telekom.com/files/icss-theme/content/business_areas/carrier_enterprise/LAMBDA_1316x742_v2_EF_161018.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bons
[...]

Alleen ging het verkeer in het verleden nooit over Dtag heen,
Als de bron niet te bereiken was via de AMS-IX, dan werd een Level3 of Telia etc lokaal in Amsterdam erbij getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 20:11
[...]

Dat komt denk ik omdat Liberty Global een overeenkomst met DTAG heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
king006 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:34:
[...]

Dat komt denk ik omdat Liberty Global een overeenkomst met DTAG heeft ;)
Dat denk ik ook. Klopt het trouwens dat de Ziggo website gehost wordt in Zwitserland? UPC CableCom CH....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

hidden schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:34:
@Yucko DTAG is gewoon een Tier-1 provider net als Vodafone Group PLC dat DTAG de nieuwe gaat worden lijkt mij duidelijk. Overigens zijn ze in NL ook gewoon op meerdere locaties aanwezig dus lijk mij niet echt een groot probleem zolang er maar voldoende capaciteit is.en ze blijven pieren op de AMS-IX en NL-IX[Afbeelding]
Dit. We moeten niet verwachten dat T-Mobile alleen maar gebruik blijft maken van andere NSP's. Wat we wel kunnen verwachten is dat T-Mobile ervoor zorgt dat de verbinding snel en betrouwbaar blijft onder reguliere omstandigheden. Dat is ook wat er in de Telecommunicatiewet is vastgelegd.

Inmiddels heb ik een formele bevestiging van de registratie van de melding bij de ACM gehad. Ik ben blij dat ze er inmiddels naar 'gekeken' hebben, en ik kan me goed voorstellen dat die druk heeft geholpen om deze beslissing terug te draaien. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-09 16:13
Ik zie de routes over de AMS-IX weer netjes terug, meer ook niet. Op NLIX zijn ze niet meer actief. Hierdoor loopt Netflix nu wel over de AMS-IX via He.net maar zie ik ook nog aardig wat via DTAG lopen.

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidden
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09 20:19
De aanpassing was gewoon een grote clusterfuck ondoordacht slecht uitgevoerd en heeft te lang geduurd

Wat ik kan vinden over ODF uitbreiding is niet echt duidelijk maar hier staat:
T-Mobile kan die snelheid nu aanbieden bij 1,1 miljoen huishoudens, maar wil dat aantal voor eind 2021 verdubbelen

@Charlie_Root waar zie je dat ? dan kan ik dat even na vragen. wat ik zie op deze pagina is dat er nog 30 peers missen

[ Voor 21% gewijzigd door hidden op 30-10-2019 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Bij werkt alles weer prima. Zie hieronder een groot verschil. De route lijkt vergelijkbaar, maar de latency is zoveel lager.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
122ms. Dit bleef de afgelopen dagen rond de 100ms en 150ms in piekuren.

mtr -rw -c 20 -zb 109.230.239.116
Start: Sun Oct 27 12:28:30 2019
HOST:                                                         Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1. AS???    10.0.0.1                                              0.0%    20    0.1   0.1   0.1   0.3   0.0
  2. AS50266  x-x-x-x.ftth.glasoperator.nl (31.201.2.1)          0.0%    20    2.8   2.8   2.6   3.3   0.0
  3. AS???    10.10.80.98                                           0.0%    20   10.2   7.9   7.6  10.2   0.5
  4. AS3320   80.156.160.229                                        0.0%    20    8.7   9.0   8.6   9.3   0.0
  5. AS3320   80.157.205.54                                         0.0%    20    8.7  11.8   7.9  65.3  12.6
  6. AS2914   ae-15.r24.amstnl02.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.4.38)   0.0%    20    8.3   8.5   8.2   9.5   0.2
  7. AS2914   ae-5.r01.buchro01.ro.bb.gin.ntt.net (129.250.3.63)    0.0%    20   43.5  43.7  43.5  44.0   0.0
  8. AS2914   ae-9.r00.buchro01.ro.bb.gin.ntt.net (129.250.3.137)   0.0%    20   41.0  41.1  40.9  41.5   0.0
  9. AS2914   91.186.184.34                                         0.0%    20   85.6  77.4  63.5 104.3  11.8
 10. AS3223   fra-eq5-02gw.voxility.net (109.163.235.130)           0.0%    20   45.6  45.7  45.6  46.1   0.0
 11. AS3223   fra-in3-02gw.voxility.net (5.254.88.22)               0.0%    20   43.9  45.1  43.8  51.3   2.0
 12. AS3223   fra-in8-01c.voxility.net (5.254.88.6)                 0.0%    20   42.4  43.4  42.3  51.1   2.1
 13. AS3223   ddos.protection.interwerk.de (5.254.86.30)            0.0%    20  117.6 121.5 117.6 131.8   4.4
 14. AS197071 mail.srvmse01.de (109.230.239.116)                    0.0%    20  122.1 119.3 118.9 122.1   0.6

Na de rollback 14ms

Start: Wed Oct 30 11:31:20 2019
HOST:                                                        Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1. AS???    10.0.0.1                                               0.0%    20    0.1   0.2   0.1   0.3   0.0
  2. AS50266  x.x.x.x.ftth.glasoperator.nl (31.201.2.1)           0.0%    20    2.8   2.9   2.5   4.2   0.3
  3. AS???    10.10.80.98                                            0.0%    20    7.7   7.9   7.6   8.5   0.0
  4. AS3320   80.156.160.229                                         0.0%    20    9.0   9.1   8.8   9.4   0.0
  5. AS3320   80.157.205.54                                          0.0%    20   33.3  11.0   8.1  33.3   5.9
  6. AS2914   ae-15.r25.amstnl02.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.4.172)   0.0%    20    8.2   7.7   7.1  10.3   0.7
  7. AS2914   ae-1.a00.amstnl02.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.3.230)    0.0%    20    9.1  10.7   8.7  24.1   3.7
  8. AS2914   213.198.92.34                                          0.0%    20    7.2   7.4   7.2   8.7   0.2
  9. AS3223   ams-eq6-01gw.voxility.net (5.254.70.149)               0.0%    20    8.1   8.0   7.8   9.0   0.0
 10. AS3223   fra-eq5-02gw.voxility.net (5.254.73.90)                0.0%    20   16.0  16.0  15.9  16.5   0.0
 11. AS3223   fra-in3-02gw.voxility.net (5.254.88.22)                0.0%    20   21.1  16.4  14.9  21.8   2.0
 12. AS3223   fra-in8-01c.voxility.net (5.254.88.6)                  0.0%    20   14.5  15.8  14.5  28.8   3.3
 13. AS3223   ddos.protection.interwerk.de (5.254.86.30)             0.0%    20   22.1  16.7  12.5  32.0   5.4
 14. AS197071 mail.srvmse01.de (109.230.239.116)                     0.0%    20   14.2  14.3  14.2  14.5   0.0

Bijna een factor 10 verschil.
Charlie_Root schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:35:
[...]

Ik zie de routes over de AMS-IX weer netjes terug, meer ook niet. Op NLIX zijn ze niet meer actief. Hierdoor loopt Netflix nu wel over de AMS-IX via He.net maar zie ik ook nog aardig wat via DTAG lopen.
De grootste slag konden ze maken door op de AMS-IX weer te peren, daar hebben ze de meeste capaciteit. NL-IX is ook groot, maar het is geen vereiste. Zijn meerdere providers die helemaal niet op de NL-IX zitten. Waaronder Tweak https://www.peeringdb.com/net/550

[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 30-10-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfpieters
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 18:37
Zenix schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:39:
Bij werkt alles weer prima. Zie hieronder een groot verschil. De route lijkt vergelijkbaar, maar de latency is zoveel lager.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39

HOST:                                                         Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1. AS???    10.0.0.1                                              0.0%    20    0.1   0.1   0.1   0.3   0.0
  2. AS50266  x-x-x-x.ftth.glasoperator.nl (31.201.2.1)          0.0%    20    2.8   2.8   2.6   3.3   0.0
  3. AS???    10.10.80.98                                           0.0%    20   10.2   7.9   7.6  10.2   0.5
  4. AS3320   80.156.160.229                                        0.0%    20    8.7   9.0   8.6   9.3   0.0
  5. AS3320   80.157.205.54                                         0.0%    20    8.7  11.8   7.9  65.3  12.6
  6. AS2914   ae-15.r24.amstnl02.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.4.38)   0.0%    20    8.3   8.5   8.2   9.5   0.2
  7. AS2914   ae-5.r01.buchro01.ro.bb.gin.ntt.net (129.250.3.63)    0.0%    20   43.5  43.7  43.5  44.0   0.0
  8. AS2914   ae-9.r00.buchro01.ro.bb.gin.ntt.net (129.250.3.137)   0.0%    20   41.0  41.1  40.9  41.5   0.0
  9. AS2914   91.186.184.34                                         0.0%    20   85.6  77.4  63.5 104.3  11.8
 10. AS3223   fra-eq5-02gw.voxility.net (109.163.235.130)           0.0%    20   45.6  45.7  45.6  46.1   0.0
 11. AS3223   fra-in3-02gw.voxility.net (5.254.88.22)               0.0%    20   43.9  45.1  43.8  51.3   2.0
 12. AS3223   fra-in8-01c.voxility.net (5.254.88.6)                 0.0%    20   42.4  43.4  42.3  51.1   2.1
 13. AS3223   ddos.protection.interwerk.de (5.254.86.30)            0.0%    20  117.6 121.5 117.6 131.8   4.4
 14. AS197071 mail.srvmse01.de (109.230.239.116)                    0.0%    20  122.1 119.3 118.9 122.1   0.6

Na de rollback 14ms

HOST:                                                        Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1. AS???    10.0.0.1                                               0.0%    20    0.1   0.2   0.1   0.3   0.0
  2. AS50266  x.x.x.x.ftth.glasoperator.nl (31.201.2.1)           0.0%    20    2.8   2.9   2.5   4.2   0.3
  3. AS???    10.10.80.98                                            0.0%    20    7.7   7.9   7.6   8.5   0.0
  4. AS3320   80.156.160.229                                         0.0%    20    9.0   9.1   8.8   9.4   0.0
  5. AS3320   80.157.205.54                                          0.0%    20   33.3  11.0   8.1  33.3   5.9
  6. AS2914   ae-15.r25.amstnl02.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.4.172)   0.0%    20    8.2   7.7   7.1  10.3   0.7
  7. AS2914   ae-1.a00.amstnl02.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.3.230)    0.0%    20    9.1  10.7   8.7  24.1   3.7
  8. AS2914   213.198.92.34                                          0.0%    20    7.2   7.4   7.2   8.7   0.2
  9. AS3223   ams-eq6-01gw.voxility.net (5.254.70.149)               0.0%    20    8.1   8.0   7.8   9.0   0.0
 10. AS3223   fra-eq5-02gw.voxility.net (5.254.73.90)                0.0%    20   16.0  16.0  15.9  16.5   0.0
 11. AS3223   fra-in3-02gw.voxility.net (5.254.88.22)                0.0%    20   21.1  16.4  14.9  21.8   2.0
 12. AS3223   fra-in8-01c.voxility.net (5.254.88.6)                  0.0%    20   14.5  15.8  14.5  28.8   3.3
 13. AS3223   ddos.protection.interwerk.de (5.254.86.30)             0.0%    20   22.1  16.7  12.5  32.0   5.4
 14. AS197071 mail.srvmse01.de (109.230.239.116)                     0.0%    20   14.2  14.3  14.2  14.5   0.0

Wel of geen Roemenië is wel een verschillende route natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39

Na de rollback 14ms

[...]

De grootste slag konden ze maken door op de AMS-IX weer te peren, daar hebben ze de meeste capaciteit. NL-IX is ook groot, maar het is geen vereiste. Zijn meerdere providers die helemaal niet op de NL-IX zitten. Waaronder Tweak https://www.peeringdb.com/net/550
Kun je eens wat nederlandse sites proberen die over NLIX liepen? Ik krijg daar echt nul data overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39

Na de rollback 14ms

[...]

Is dat niet omdat de weekend drukte er nu niet is? In het aantal hops lijkt niks veranderd in ieder geval. Al is het wel zo dat ze via DTAG wel wat dingen verbeterd hebben natuurlijk, de impact in het weekend was een stuk erger dan gisteravond bijvoorbeeld.

Edit: Kreeg zojuist een belletje van een KPN telemarketeer, toeval of strategie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39

Na de rollback 14ms

[...]

De daadwerkelijk hoge latency uit jouw mtr komt niet bij DTAG vandaan zo te zien.

AMS-IX is de grootste maar op de NLIX zitten lokale partijen waar het gemiddelde huishouden toch wel eens mee te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

@mfpieters Zeker.

@Louw Post Nee gisteren rond dezelfde tijd als nu nog 100ms of hoger. Ben benieuwd naar vanavond, want dat is nog een betere test.

@Charlie_Root Welke sites? De route is wel anders, maakt wel gebruik van de dezelfde ASN, maar binnen de ASN werd een andere route genomen. Ik game op deze server dagelijks, maar pas sinds de change 100ms en hoger, dus heeft er wel mee te maken. Misschien zat de pijp wel te vol. NL-IX is handig om te hebben, maar geen vereiste. Tweak staat bekend om hun goede verbindingen en die peeren er ook niet, maar die gebruiken wel wat andere kleine lokale exchanges zoals Asteroid en Speed-IX.

Hier KPN-Netco, die zit alleen maar op NL-IX
https://www.peeringdb.com/net/5098
https://ipinfo.io/AS1136
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
mtr -rw -c 20 -zb 145.132.1.1
Start: Wed Oct 30 12:04:22 2019
HOST:                                                    Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1. AS???    10.0.0.1                                         0.0%    20    0.2   0.2   0.1   0.3   0.0
  2. AS50266  x-x-x-x.ftth.glasoperator.nl (31.201.2.1)     0.0%    20    2.8   2.9   2.6   5.8   0.6
  3. AS???    10.10.80.149                                     0.0%    20   14.8   8.9   8.2  14.8   1.4
  4. AS3320   80.156.160.229                                   0.0%    20    9.5   9.7   9.5   9.9   0.0
  5. AS3320   80.157.202.50                                   80.0%    20   10.6  10.7  10.6  10.8   0.0
  6. AS1136   static-145.132.1.1.ip.telfort.nl (145.132.1.1)   0.0%    20   11.2  11.2  11.0  11.7   0.0

mtr -rw -c 20 -zb 145.132.5.1
Start: Wed Oct 30 12:08:05 2019
HOST:                                               Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1. AS???    10.0.0.1                                         0.0%    20    0.2   0.2   0.2   0.3   0.0
  2. AS50266  x-x-x-x.ftth.glasoperator.nl (31.201.2.1)     0.0%    20    2.8   2.8   2.7   2.9   0.0
  3. AS???    10.10.80.149                                     0.0%    20    8.5   8.6   8.2   8.9   0.0
  4. AS3320   80.156.160.229                                   0.0%    20    9.5   9.8   9.5  10.7   0.0
  5. AS3320   80.157.202.50                                   75.0%    20   10.8  10.7  10.7  10.8   0.0
  6. AS1136   static-145.132.5.1.ip.telfort.nl (145.132.5.1)   0.0%    20   15.9  15.9  15.8  16.0   0.0

mtr -rw -c 20 -zb 195.240.128.5
Start: Wed Oct 30 12:11:26 2019
HOST:                                                 Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1. AS???    10.0.0.1                                       0.0%    20    0.2   0.2   0.2   0.3   0.0
  2. AS50266  x-x-x-x.ftth.glasoperator.nl (31.201.2.1)   0.0%    20    2.8   2.9   2.8   4.1   0.2
  3. AS???    10.10.80.98                                    0.0%    20    8.0   7.9   7.7   8.2   0.0
  4. AS3320   80.156.160.229                                 0.0%    20    9.2   9.0   8.7   9.6   0.0
  5. AS3320   80.157.202.50                                 80.0%    20    9.9  10.0   9.9  10.1   0.0
  6. AS???    ???                                           100.0    20    0.0   0.0   0.0   0.0   0.0
  7. AS1136   static.kpn.net (195.240.128.5)                 0.0%    20   16.7  16.6  16.3  17.1   0.0

Gaat via 3320 inderdaad. Ben benieuwd of ze NL-IX er vannacht weer bij gaan doen.

[ Voor 97% gewijzigd door Zenix op 30-10-2019 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
Zenix schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:55:
@mfpieters Zeker.

@Louw Post Nee gisteren rond dezelfde tijd als nu nog 100ms of hoger. Ben benieuwd naar vanavond, want dat is nog een betere test.

@Charlie_Root Welke sites? De route is wel anders, maakt wel gebruik van de dezelfde ASN, maar binnen de ASN werd een andere route genomen. Ik game op deze server dagelijks, maar pas sinds de change 100ms en hoger, dus heeft er wel mee te maken. Misschien zat de pijp wel te vol.
Hij nam een andere "afslag" tussen NTT en voxility.net. Daar lijkt iets te zijn gebeurd. Dat kan ook inderdaad een volle lijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Belasting of niet, bij mij werkt de verbinding weer zoals vanouds. De VPN en mijn VOIP toestel functioneren weer zonder enige packet loss en/of hoge latency. Maar de routes naar mijn werkgever lopen ook weer via de AMS-IX en niet meer via DTAG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Nog een groot verschil, ook een factor 10.

Deze ISP heeft geen directe verbinding met DTAG Jonaz:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/8715587992.png

Na de rollback:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/8717536578.png

Ik heb overigens een downgrade gedaan van 750Mb naar 100Mb, vanwege dit verhaal. Maar haal constant 150Mb. Ook als ik een bin download van 10GB.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/8717533577.png
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/8717546114.png

[ Voor 22% gewijzigd door Zenix op 30-10-2019 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 20:11
Soundwork schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:35:
[...]

Dat denk ik ook. Klopt het trouwens dat de Ziggo website gehost wordt in Zwitserland? UPC CableCom CH....
Dat is lastig te zien, als ik een mtr uitvoer vanuit Ziggo kom ik als laatste drie hops uit op:

nl-ams02a-ra5-be-100-2483.aorta.net
213.46.237.34
sales.upc-cablecom.ch

Ik denk dat het in Nederland moet staan, als hops heb ik vanuit Ziggo namelijk totaal 8. Maar daarin tegen staan er veel meer websites op het IP Adres van ziggo.nl zoals upc.nl, upc.pl, upc.cz, upc.at, upc-cablecom.ch, upc.ie, unitymedia.de, upc.ro, virginmediabusiness.co.uk.

Als ik een whois opvraag kom ik uit op:

Liberty Global Europe
Boeing Avenue 53
1119 PE Schiphol Rijk
Netherlands

Mogelijk staat Ziggo dan ook bij Schiphol Rijk in DC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
Zenix schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:55:
@mfpieters Zeker.

@Charlie_Root Welke sites? De route is wel anders, maakt wel gebruik van de dezelfde ASN, maar binnen de ASN werd een andere route genomen. Ik game op deze server dagelijks, maar pas sinds de change 100ms en hoger, dus heeft er wel mee te maken. Misschien zat de pijp wel te vol. NL-IX is handig om te hebben, maar geen vereiste. Tweak staat bekend om hun goede verbindingen en die peeren er ook niet, maar die gebruiken wel wat andere kleine lokale exchanges zoals Asteroid en Speed-IX.

Hier KPN-Netco, die zit alleen maar op NL-IX
https://www.peeringdb.com/net/5098
https://ipinfo.io/AS1136
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
mtr -rw -c 20 -zb 145.132.1.1
Start: Wed Oct 30 12:04:22 2019
HOST:                                                    Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1. AS???    10.0.0.1                                         0.0%    20    0.2   0.2   0.1   0.3   0.0
  2. AS50266  x-x-x-x.ftth.glasoperator.nl (31.201.2.1)     0.0%    20    2.8   2.9   2.6   5.8   0.6
  3. AS???    10.10.80.149                                     0.0%    20   14.8   8.9   8.2  14.8   1.4
  4. AS3320   80.156.160.229                                   0.0%    20    9.5   9.7   9.5   9.9   0.0
  5. AS3320   80.157.202.50                                   80.0%    20   10.6  10.7  10.6  10.8   0.0
  6. AS1136   static-145.132.1.1.ip.telfort.nl (145.132.1.1)   0.0%    20   11.2  11.2  11.0  11.7   0.0

mtr -rw -c 20 -zb 145.132.5.1
Start: Wed Oct 30 12:08:05 2019
HOST:                                               Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1. AS???    10.0.0.1                                         0.0%    20    0.2   0.2   0.2   0.3   0.0
  2. AS50266  x-x-x-x.ftth.glasoperator.nl (31.201.2.1)     0.0%    20    2.8   2.8   2.7   2.9   0.0
  3. AS???    10.10.80.149                                     0.0%    20    8.5   8.6   8.2   8.9   0.0
  4. AS3320   80.156.160.229                                   0.0%    20    9.5   9.8   9.5  10.7   0.0
  5. AS3320   80.157.202.50                                   75.0%    20   10.8  10.7  10.7  10.8   0.0
  6. AS1136   static-145.132.5.1.ip.telfort.nl (145.132.5.1)   0.0%    20   15.9  15.9  15.8  16.0   0.0

mtr -rw -c 20 -zb 195.240.128.5
Start: Wed Oct 30 12:11:26 2019
HOST:                                                 Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1. AS???    10.0.0.1                                       0.0%    20    0.2   0.2   0.2   0.3   0.0
  2. AS50266  x-x-x-x.ftth.glasoperator.nl (31.201.2.1)   0.0%    20    2.8   2.9   2.8   4.1   0.2
  3. AS???    10.10.80.98                                    0.0%    20    8.0   7.9   7.7   8.2   0.0
  4. AS3320   80.156.160.229                                 0.0%    20    9.2   9.0   8.7   9.6   0.0
  5. AS3320   80.157.202.50                                 80.0%    20    9.9  10.0   9.9  10.1   0.0
  6. AS???    ???                                           100.0    20    0.0   0.0   0.0   0.0   0.0
  7. AS1136   static.kpn.net (195.240.128.5)                 0.0%    20   16.7  16.6  16.3  17.1   0.0

Gaat via 3320 inderdaad. Ben benieuwd of ze NL-IX er vannacht weer bij gaan doen.
KPN zit met andere AS nummers nog wel op AMS-IX
https://www.ams-ix.net/ams/connected-networks?search=kpn

Maar nogal logische dat ze liever alles op de NLIX doen, NLIX is van KPN ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Charlie_Root schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:58:
[...]

KPN zit met andere AS nummers nog wel op AMS-IX
https://www.ams-ix.net/ams/connected-networks?search=kpn

Maar nogal logische dat ze liever alles op de NLIX doen, NLIX is van KPN ;)
Klopt, maar dat is de zakelijke kant.

Overigens is webcare nog flink aan het puinruimen: https://mobile.twitter.com/tmobile_webcare/with_replies

[ Voor 22% gewijzigd door Zenix op 30-10-2019 13:24 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste