Fysiek verschil cat5 en cat5e kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogan226
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-01-2021
hallo ik zit met een vraagje
ik ben bij iemand aan helpen en die wil zijn internet kabel utp verlengen ik heb daar een extender voor gekocht nu lees ik overal dat de providers sneller internet willen utrecht heeft al proef met 1 gb
nu kijk ik de kabel en zie voor wat ik zie een standaar twisted pair kabel zoals ik ( oudje 60 jaar :-0 ) ken
echt een cat5e kan 1 gig wel aan
hoe kan ik zien aan de kabel zelf of het een cat5 of cat5e is ?? ik heb internet al afgesruint en gelezen dat over de 5e versie 350 Mhz gaat en 5 maar max 100 mhz maar wat ik niet snap is of de bekabeling nu anders is ??? of moet ik die "oude " 5 er helemaal uit trekken als ik wil vernieuwen of niet
cat5e is wel downwardcompatible maar geen idee of 5 dan upwardscompatible is
hier stond het meest duidelijk maar ik zie geen verschil
http://www.differencebetw...tween-cat5-and-cat6-cable
hopelijk is mijn vraag niet te onduidelijk
vr gr hr middelburg

Beste antwoord (via rens-br op 28-10-2019 11:25)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

dogan226 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:05:
dank u heren maar even concreet hoe kan ik zien of ik een cat5 of cat5e kabel heb liggen ?
Echt goed is het fysiek niet te zien als het niet op de kabel afgedrukt staat, maar het zijn voornamelijk de 'windingen' van de aderparen:

CAT5 vs CAT5e

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 26-10-2019 20:15 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Hi,

Vaak zal het op de kabel zelf staan. Verder zou ik geen verlengstuk aanbrengen. Een verlengstuk wordt alleen aangebracht na 100M kabel. Ik zou zelf alles vervangen voor een CAT6 kopere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Naar ik aan neem gaat het hier om een passieve extender, dat zou ik altijd afraden. Deze zijn namelijk zeer storingsgevoelig. Beter is een nieuwe kabel (CAT6) te kopen en hiermee de oude kabel te vervangen. Opzich mag dit niet al te moeilijk zijn, je bevestigd beide kabels aan elkaar en je trekt de een met dan ander door de leiding(en).

Overigens doe ik hier 1Gb over CAT5, dit werkt prima als de kabels niet te lang zijn. Binnenkort ga ik echter uitbreiden en zal het een en ander vervangen en uitgebreid worden met CAT6.

[ Voor 21% gewijzigd door _Dune_ op 26-10-2019 20:00 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogan226
dank u heren maar even concreet hoe kan ik zien of ik een cat5 of cat5e kabel heb liggen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:09

FreakNL

Well do ya punk?

Dat staat vast op de kabel.

Verder, qua verlengen;

Ik ga er even vanuit dat we het over een koppelstuk hebben? Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/3/1/8/7/9200000018977813.jpg

Helemaal eens dat een "extender" niet de meest sjieke oplossing is en dat de kabel in zijn geheel opnieuw leggen een betere oplossing is..

Maar aan de andere kant;
Ik heb bij een kennis van me pakweg 6 jaar ook zo'n ding gebruikt omdat hij de kabel van meterkast naar zolder op lengte had afgeknipt en een paar jaar later zijn bureau naar de andere kant ging verplaatsen. De kabel naar zolder was ook inmiddels helemaal weggewerkt los achter een inbouwkast (op de 1e verdieping, niet in een loze leiding). Dus opnieuw trekken was echt een mijl op zeven.. Dan kun je wel een switch neerzetten en vanaf daar met een nieuwe kabel gaan werken maar da's weer een apparaat wat 24/7 aanstaat. Dus koppelstukje erop, nieuwe kabel van 5 meter naar het bureau en 6 jaar na dato werkt het nog steeds. Bovendien is dat koppelstuk gewoon bereikbaar... Werkt ook gewoon op Gbit... Een patchpanel is ook gewoon in principe een koppelstuk he.. Sterker nog, patchpanelen met keystones zijn letterlijk koppelstukken... Weinig storingsgevoelig aan en als het stuk gaat kun je erbij.. Ben het wel eens dat je het niet moet wegwerken, moet bereikbaar blijven...

TL/DR;
Als het bereikbaar blijft en een thuissituatie betreft (en de gelegde kabel moeilijk opnieuw te leggen is) is er niet heel veel mis met een koppelstukje...

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 26-10-2019 20:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

dogan226 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:05:
Echt goed is het fysiek niet te zien als het niet op de kabel afgedrukt staat, maar het zijn voornamelijk de 'windingen' van de aderparen:

CAT5 vs CAT5e

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 26-10-2019 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogan226
zie ik het goed dat het verschil van 5 en 5e is dat de e windingen meer zijn ? het is verdomd slecht te zien :-)
het staat toch ook niet op de kabel of wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

dogan226 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:31:
zie ik het goed dat het verschil van 5 en 5e is dat de e windingen meer zijn ? het is verdomd slecht te zien :-)
het staat toch ook niet op de kabel of wel ?
Klopt inderdaad, normaalgesproken zou het gewoon op de buitenmantel van de kabel gedrukt moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogan226
ik heb eens goed gekeken en het is duidelijk hartelijk dank allemaal voor jullie reacties !!
gr middelburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

_Dune_ schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:59:
Overigens doe ik hier 1Gb over CAT5, dit werkt prima als de kabels niet te lang zijn. Binnenkort ga ik echter uitbreiden en zal het een en ander vervangen en uitgebreid worden met CAT6.
Dat werkt prima omdat 't ontworpen is om prima te werken. in tegenstelling tot wat veel mensen denken is 1000BASE-T gespecificeerd voor maximaal 100 meter over cat5 (dus niet cat5e) kabel of beter.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

CyBeR schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:55:
[...]
Dat werkt prima omdat 't ontworpen is om prima te werken. in tegenstelling tot wat veel mensen denken is 1000BASE-T gespecificeerd voor maximaal 100 meter over cat5 (dus niet cat5e) kabel of beter.
Dat klopt inderdaad, daar heb je helemaal gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:38
CyBeR schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:55:
[...]

idd, en daar komt nog eens bij dat de meeste huisnetwerkjes niet veel langere kabels dan een meter of 10-20 kennen. Zolang het geen complete troep is (zoals ongetwiste kabel, of staal ipv koper of alu) is de kabel eigenlijk nooit de bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-06 16:15
Op de meeste kabels staat wel welke kabels het zijn, echter vaak niets over de kwaliteit !

Zie deze topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1491393

Officieel ondersteund Cat5e geen 1Gbit maar tot 50 meter wil het vaak wel onofficieel.

Bij CCA kabels is het maar de vraag wat wel mogelijk is en heeft nog extra invloed als je PoE gaat gebruiken.

Let dus op dat je geen CCA kabels koopt maar 100% koperen kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:47
Verder kan je het ook prima testen door te kijken naar de verbindingssnelheid van je huidige netwerk (instellingen, netwerk en internet, adapteropties wijzigen, rechtermuisklik op actieve ethernetverbinding, status). Daar zie je of 1,0 Gbps (dus je kan gigabit snelheden aan) of 100,0 Mbps. In dat laatste geval zit er ergens een beperking, dat kan een slechte kabel zijn (of een hele oude CAT5 kabel, maar ook een nieuwere CAT5e of CAT6 kabel waarbij een ader niet goed is aangesloten) of ergens oude apparatuur die geen gigabit snelheden aankan (een modem, router of switch).

Als het gaat om het verlengen van een kabel is het nooit verstandig om gebruik te maken van koppelstukjes zoals hierboven ook gezegd, teveel kans op storingen. Beter maak je gebruik van een switch ertussen. Voor alleen internet voldoet een simpele gigabit switch zoals deze: pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch
Mocht er ook gebruik worden gemaakt van ingewikkeldere zaken (IPTV, VLAN) kan je zoiets nemen: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Arthion-nl schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:18:
Officieel ondersteunt Cat5e geen 1Gbit maar tot 50 meter wil het vaak wel onofficieel.
Jawel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

Physically, the difference is the twist rate in the wires (cat5: 3-5/inch, cat5e: 3-6/inch,) and the number of pairs used. Cat 5 only requires two pair, Cat5e requires all four.
Fysiek zul je t niet makkelijk zien. Ik let altijd op of het echt koper is, maar die zijn lastig te vinden tegenwoordig. Het is allemaal aluminium zo ongeveer. En let op AWG, hoe lager hoe beter maar ook weer een dikkere kabel. Let daar op als die door de muur moet. Ik wilde perce 2 kabels naar zolder hebben. Dus voor 5e AWG 26 gegaan. Merk t verschil niet, maar met 24 lukte het niet om 2 kabels door dezelfde pvc pijp te krijgen met trekveer. Had wel flink wat vaseline nodig om het er doorheen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Heb het idee dat er ipv 100mbit ‘cat5’ staat en ipv 1gbit ‘Cat5e’.

Cat5 heeft ook gewoon 4 paren. Gezien het gewoon gecertificeerd is voor 1gbit, kan dat ook niet anders.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 20:04
Glashelder schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 12:53:
Heb het idee dat er ipv 100mbit ‘cat5’ staat en ipv 1gbit ‘Cat5e’.

Cat5 heeft ook gewoon 4 paren. Gezien het gewoon gecertificeerd is voor 1gbit, kan dat ook niet anders.
Als ik de quote lees in Anoniem: 1248170 in "fysiek verschil cat5 en cat5e kabel", dan lijkt het mij dat cat5 twee aderparen moet hebben en vier paren optioneel is (en cat5e vier paren moet hebben). Als dat klopt, dan zal je met een cat5-met-twee-paren maximaal 100Mbit/s halen en met cat5-met-vier-paren maximaal 1Gb/s (en met cat5e sowieso 1GB/s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het punt wat ik probeer te maken is dat de CAT5 standaard gecertificeerd is voor gigabit. Als die standaard slechts twee paren voorschrijft, kan er nooit sprake zijn van certificering voor gigabit omdat die vier aderparen nodig heeft ;)

Er staat dus:
Cat 5 only requires two pair, Cat5e requires all four.
Dat is onjuist. Wat er had moeten staan:
100mbit ethernet only requires two pair, gigabit ethernet requires all four.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Arthion-nl schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:18:
...
Officieel ondersteund Cat5e geen 1Gbit maar tot 50 meter wil het vaak wel onofficieel.
...
Offiecieel ondersteund Cat5e 1Gbit tot 100 meter (hoewel je eigenlijk 90 meter hoort aan te houden zodat je aan beide kanten 5m speling hebt voor patch kabels, totaal 100 meter).
The new standard describes how Gigabit Ethernet communications can take place over four pairs of CAT-5 copper cabling of up to 100m in length.
nieuws: 1000Base-T Gigabit Ethernet

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1