Ik ben aan het ont-Googlen om privacy-redenen. Ik vind het m.n. niet prettig dat ze mijn zut scannen en er gebruik van maken voor reclamedoeleinden e.d..
Ik zoek iets om Google-drive, -agenda en -taken te vervangen met wat privacy-vriendelijkers. Voor mail gebruik ik intussen tutanota. Voor de agenda en taken wil ik niet aan Tutanota vastzitten. Bovendien zoek ik dus vervanging voor Google Drive. Logischerwijs valt mijn keuze nu op Nextcloud, die deze zaken moet kunnen vervangen. Andere tips zijn ook welkom, maar NextCloud lijkt wel je-van-het te zijn hiervoor.
Eisenlijst:
- min. 20 gb opslagruimte
- max. 6 euro per maand
- servers/bedrijf vallen onder privacy-vriendelijke wetgeving. Duitsland en Zwitserland: pré. Vooral niet VS, UK of Australië.
- Cloud voor bestanden, makkelijk te syncen op Windows en Android
- agenda en taken, eveneens makkelijk te syncen op Windows en android, en de mogelijkheid om een agenda te delen met iemand.
- open source software, zodat ik keuze heb uit clients
- met gratis SSL, dus te benaderen via HTTPS zonder gekke foutmeldingen
- de mogelijkheid om een domeinnaam eraan te koppelen en evt. uit te breiden met mail (dit kost uiteraard weer wat extra's, dus valt niet onder het bovenstaande budget. Wel prettig met het oog op de toekomst)
Ik heb ervaring met hosting / databases / php, dus een gewoon hostingpakket kan op zich, maar het ontbreekt mij aan tijd om alles te tweaken en up-to-date te houden. Dat vind ik met mijn persoonlijke bestanden geen goed idee. Liever dus een redelijk idiot-proof next-cloud oplossing.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik heb een windows-laptop en Android-apparaten.
Verder heb ik een Qnap-NAS. Deze wil ik vooral als backup gebruiken en niet als dagelijkse cloud. De cloud moet dus wel te benaderen zijn vanuit de NAS met bijv. rsync of een andere standaard om de cloud te backuppen op mijn nas.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gevonden, al lezend op Tweakers:
). Deze adressen komen van de NextCloud-website af.
Ervaringen, tips, advies? Mijn dank is groot!
Ik zoek iets om Google-drive, -agenda en -taken te vervangen met wat privacy-vriendelijkers. Voor mail gebruik ik intussen tutanota. Voor de agenda en taken wil ik niet aan Tutanota vastzitten. Bovendien zoek ik dus vervanging voor Google Drive. Logischerwijs valt mijn keuze nu op Nextcloud, die deze zaken moet kunnen vervangen. Andere tips zijn ook welkom, maar NextCloud lijkt wel je-van-het te zijn hiervoor.
Eisenlijst:
- min. 20 gb opslagruimte
- max. 6 euro per maand
- servers/bedrijf vallen onder privacy-vriendelijke wetgeving. Duitsland en Zwitserland: pré. Vooral niet VS, UK of Australië.
- Cloud voor bestanden, makkelijk te syncen op Windows en Android
- agenda en taken, eveneens makkelijk te syncen op Windows en android, en de mogelijkheid om een agenda te delen met iemand.
- open source software, zodat ik keuze heb uit clients
- met gratis SSL, dus te benaderen via HTTPS zonder gekke foutmeldingen
- de mogelijkheid om een domeinnaam eraan te koppelen en evt. uit te breiden met mail (dit kost uiteraard weer wat extra's, dus valt niet onder het bovenstaande budget. Wel prettig met het oog op de toekomst)
Ik heb ervaring met hosting / databases / php, dus een gewoon hostingpakket kan op zich, maar het ontbreekt mij aan tijd om alles te tweaken en up-to-date te houden. Dat vind ik met mijn persoonlijke bestanden geen goed idee. Liever dus een redelijk idiot-proof next-cloud oplossing.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik heb een windows-laptop en Android-apparaten.
Verder heb ik een Qnap-NAS. Deze wil ik vooral als backup gebruiken en niet als dagelijkse cloud. De cloud moet dus wel te benaderen zijn vanuit de NAS met bijv. rsync of een andere standaard om de cloud te backuppen op mijn nas.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gevonden, al lezend op Tweakers:
- Hetzner storage share
3,45 €/maand / 100 gb.
Ik heb het idee dat dit puur voor de bestanden is, en geen extra's als agenda/taken Bij Hetzner kun je ook apps als agenda toevoegen. Het is alleen erg ergens achteraf in de wiki vermeld. Overweeg ik dus serieus. - Contabo webhosting
4,99 €/maand / 100 gb.
Dit betreft hosting waarbij in dit pakket de next-cloud auto-installer zit. Ben er dus niet gerust op dat dit out-of-the-box goed werkt. - Webo
4,00 € / maand / 20 GB.
Is met agenda, taken, en andere leuke extra's (gallery, collabora). Maar: gevestigd in Slovenië. Ik weet niet of dat privacy-technisch een goed plan is
- https://portknox.net
Single account met 25GB ruimte en backups: 5,75€ / maand). Waarom vind ik deze sympathiek? Omdat de eigenaren actief zijn in FOSS en dat vind ik een dikke pré - https://serverdiscounter.com/drive/
2,95 € / maand / 100gb
De goedkoopste van het hele stel, en gezien deze ervaringen lijkt dit me geen goed plan.

Ervaringen, tips, advies? Mijn dank is groot!
[ Voor 9% gewijzigd door cat_byte op 21-10-2019 20:52 . Reden: portknox.net gevonden ]