Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik ben aan het ont-Googlen om privacy-redenen. Ik vind het m.n. niet prettig dat ze mijn zut scannen en er gebruik van maken voor reclamedoeleinden e.d..

Ik zoek iets om Google-drive, -agenda en -taken te vervangen met wat privacy-vriendelijkers. Voor mail gebruik ik intussen tutanota. Voor de agenda en taken wil ik niet aan Tutanota vastzitten. Bovendien zoek ik dus vervanging voor Google Drive. Logischerwijs valt mijn keuze nu op Nextcloud, die deze zaken moet kunnen vervangen. Andere tips zijn ook welkom, maar NextCloud lijkt wel je-van-het te zijn hiervoor.

Eisenlijst:
- min. 20 gb opslagruimte
- max. 6 euro per maand
- servers/bedrijf vallen onder privacy-vriendelijke wetgeving. Duitsland en Zwitserland: pré. Vooral niet VS, UK of Australië.
- Cloud voor bestanden, makkelijk te syncen op Windows en Android
- agenda en taken, eveneens makkelijk te syncen op Windows en android, en de mogelijkheid om een agenda te delen met iemand.
- open source software, zodat ik keuze heb uit clients
- met gratis SSL, dus te benaderen via HTTPS zonder gekke foutmeldingen
- de mogelijkheid om een domeinnaam eraan te koppelen en evt. uit te breiden met mail (dit kost uiteraard weer wat extra's, dus valt niet onder het bovenstaande budget. Wel prettig met het oog op de toekomst)

Ik heb ervaring met hosting / databases / php, dus een gewoon hostingpakket kan op zich, maar het ontbreekt mij aan tijd om alles te tweaken en up-to-date te houden. Dat vind ik met mijn persoonlijke bestanden geen goed idee. Liever dus een redelijk idiot-proof next-cloud oplossing.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik heb een windows-laptop en Android-apparaten.

Verder heb ik een Qnap-NAS. Deze wil ik vooral als backup gebruiken en niet als dagelijkse cloud. De cloud moet dus wel te benaderen zijn vanuit de NAS met bijv. rsync of een andere standaard om de cloud te backuppen op mijn nas.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gevonden, al lezend op Tweakers:
  1. Hetzner storage share
    3,45 €/maand / 100 gb.
    Ik heb het idee dat dit puur voor de bestanden is, en geen extra's als agenda/taken Bij Hetzner kun je ook apps als agenda toevoegen. Het is alleen erg ergens achteraf in de wiki vermeld. Overweeg ik dus serieus.
  2. Contabo webhosting
    4,99 €/maand / 100 gb.
    Dit betreft hosting waarbij in dit pakket de next-cloud auto-installer zit. Ben er dus niet gerust op dat dit out-of-the-box goed werkt.
  3. Webo
    4,00 € / maand / 20 GB.
    Is met agenda, taken, en andere leuke extra's (gallery, collabora) :9 . Maar: gevestigd in Slovenië. Ik weet niet of dat privacy-technisch een goed plan is
  4. https://portknox.net
    Single account met 25GB ruimte en backups: 5,75€ / maand). Waarom vind ik deze sympathiek? Omdat de eigenaren actief zijn in FOSS en dat vind ik een dikke pré
  5. https://serverdiscounter.com/drive/
    2,95 € / maand / 100gb
    De goedkoopste van het hele stel, en gezien deze ervaringen lijkt dit me geen goed plan.
Sowieso afgevallen: https://woelkli.com/en/packages (te duur, maar ziet er wel betrouwbaar uit), OwnCube (datacenters staan overal op de aardbol, inclusief landen waar ik niet heel blij van word en de site komt nogal verouderd over), https://opsone.ch/en/nextcloud (versie met SSL / 50GB is t*&#*&$duur), https://cloudfile.hosting/ (staat niet eens een adres op de site ;w ). Deze adressen komen van de NextCloud-website af.

Ervaringen, tips, advies? Mijn dank is groot!

[ Voor 9% gewijzigd door cat_byte op 21-10-2019 20:52 . Reden: portknox.net gevonden ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 20:44
zat eigenlijk vrijwel hetzelfde te zoeken. Mijn voorlopige keuze is https://yourownnet.net/nextcloud-protect-your-data/?lang=en

Misschien heb je er iets aan. Kan voor €2 per maand, voor 50GB. Duitsland en Nederland als optie.. nextcloud volledig geinstalleerd.. Naam is te koppelen...

Als iemand een betere kan vinden houd ik me aanbevolen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-09 20:36
Neem een VPS, geen webhosting.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
@mediumdry dank voor de tip! Deze toko is een Frans bedrijf, zo te zien een eenmanszaak. Met de prijs is niets mis, maar ik vind het niet zo prettig als dit bij zo'n minibedrijfje loopt... Maar laten we niet opgeven!

@WeHoDo: Dat wordt weer een hoop zelf installeren en instellen. Ik zou dat wel kunnen, maar de tijd ontbreekt me. Liever betaal ik dan wat meer, als het out-of-the-box maar werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:43
https://disroot.org/en/about

In Nederland gevestigd, voor zichzelf begonnen maar nu uitgebreid naar openbaar.
Werkt op basis van donaties en is dus eerst gratis te proberen.

[ Voor 58% gewijzigd door Bongoarnhem op 25-10-2019 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
VPS en zelf opzetten of anders TransIP stack? 250GB voor 3.03 per maand.
https://www.transip.nl/stack/

Die kan je gewoon koppelen met de Nextcloud client.

O ja agenda, die heb ik gemist.

[ Voor 13% gewijzigd door Vorkie op 25-10-2019 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
@Bongoarnhem dank voor je tip. Ik heb Disroot zeker overwogen, en vind het zeker een sympathiek gebeuren, maar als gebruiker heb je werkelijk 0 garanties. Je moet er dus maar op vertrouwen dat het morgen nog werkt. Er is geen adres, geen contactgegevens (behalve een e-mail) en in de voorwaarden staat ook dat ze geen garantie bieden..

Met agenda, persoonlijke maar ook studie- en zakelijke bestanden vind ik dat een iets te groot risico.

[ Voor 23% gewijzigd door cat_byte op 26-10-2019 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:53
Dit al gezien? https://nextcloud.com/providers/

Ik ben ook wel fan van Google onafhankelijk en heb mijn spotgoedkope VPS in Italië daarvoor ingezet: 3 euro per maand voor 100Gb storage.

- Mail op de VPS
- Ik gebruik Synology Cloud Station voor file sync
- Agenda / Contacten sync: https://www.memotoo.com/ (betaalde dienst)
- Taken: Wunderlist (voor hoe lang nog...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
Ja, de lijst zeker gezien en stuk voor stuk doorgenomen. Sommige te duur, andere kwamen weer niet zo betrouwbaar over etc. etc. Wat er over bleef, staat in mijn starttopic.

In ieder geval dank voor het delen van jouw setup. Memotoo kende ik nog niet, maar ik denk dat ik nextcloud prettiger vind, omdat ik dat evt. ook nog kan verhuizen.

VPS ga ik nu niet aan beginnen, want zoals gezegd ontbreekt het mij aan tijd om de boel te configureren etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebbo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 20:59
@cat_byte: ik kwam van de week tot eenzelfde conclusie m.b.t. de keuze om niet zelf alles bij te houden; tot die tijd heb ik met Nextcloud op raspberry pies zitten klooien. Ik heb er gewoon de tijd niet meer voor (getuige ook mijn post tijd).

Mijn lijstje gegadigden kwam nagenoeg met die van jou overeen, m.u.v. portknox. Inderdaad sympathiek, maar de positieve geluiden over Hetzner hebben me over de streep getrokken.
Enige minpunt bij Hetzner vind ik dat eigen domeinen niet mogelijk zijn, maar daar kan ik mee leven.

Zodra ik de setup watlanger in gebruik heb, laat ik mijn ervaringen hier achter.
[~Bongoarnhem] schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 21:40:
https://disroot.org/en/about

In Nederland gevestigd, voor zichzelf begonnen maar nu uitgebreid naar openbaar.
Werkt op basis van donaties en is dus eerst gratis te proberen.
Heel mooi initatief, maar mij te onzeker om structureel mijn data achter te laten. Disroot heeft wel een paar heel leuke diensten die ik wél ga proberen (polling, upload van lufio); werken die prettig ga ik zeker doneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChecKege
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 14:35
Ik ben nu bezig met dezelfde zoektocht en ben benieuwd naar jullie keuzes en ervaringen nu zo'n 4 maand later. Dus misschien kunnen @cat_byte , @mediumdry en @Sebbo ons wijzer maken :)

"The generation of random numbers is too important to be left to chance." - Robert Coveyou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat denk je van een Office 365 account is iets duurder maar je hebt wel 1 TB. Ja het is Microsoft. Een VPS is best leuk maar die moet je toch ook backuppen?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:50

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Frogmen schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:02:
Wat denk je van een Office 365 account is iets duurder maar je hebt wel 1 TB. Ja het is Microsoft. Een VPS is best leuk maar die moet je toch ook backuppen?
Ik denk dat het woord Microsoft in dit topic een beetje vloeken in de kerk is ;)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:39
Goede ervaringen met Contabo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebbo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 20:59
ChecKege schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:49:
Ik ben nu bezig met dezelfde zoektocht en ben benieuwd naar jullie keuzes en ervaringen nu zo'n 4 maand later. Dus misschien kunnen @cat_byte , @mediumdry en @Sebbo ons wijzer maken :)
Met liefde (want belofte maakt schuld 8)).

Ik ben buitengewoon positief over hoe Hertzner Nextcloud (of zoals zij het noemen: Storage Share) aanbiedt. Los van de prima prijs bieden ze een snelle, stabiele service. Je krijgt zelf (als enige) de admin-rechten, wat inhoudt dat Hertzner zelf niet bij de bestanden kan komen. Dat heb ik helaas wel eens anders gezien.

Bij vragen hebben ze een aardig uitgebreide wiki in het Engels. Per mail krijg je ook rap antwoord en ze hebben tijdens kantooruren gewoon nog vriendelijke medewerkers die je verder kunnen helpen. Sommigen spreken Engels (soort van ;)), maar gelukkig spreek ik vloeiend Duits.

De enige beperking waar ik tegen aan loop, is dat Collabora en Nextcloud Talk niet beschikbaar zijn via Hertzner. Je kan wel Collabora of Open Office gebruiken, maar dan heb je wel een eigen/externe server nodig met die software erop.
V.w.b. Talk wijk ik dan uit naar de (gratis) Jitsi-server op https://calls.disroot.org/ - snelle, stabiele server en je kan zonder inloggen prima bellen/video-chatten.

Dan v.w.b. Nexctloud algemeen: het heeft me helemaal van Google en Dropbox afgeholpen. Alle agenda's voor offline gebruik instellen in verschillende kalender-apps is wel nog een gepriegel, maar het draait als een zonnetje.
Voor degenen die verknocht waren op de Google Calendar-app voor Android: de open-source-app Etar i.c.m. avX5 en kalenders in Nextclud zijn zeker aan te raden. Ik heb er zelfs (via de mail-app Aquamail) ook nog exchange-kalenders in staa en dat werkt prima.

• Room42
  • Niet online
Sebbo schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 02:13:
[...] Je krijgt zelf (als enige) de admin-rechten, wat inhoudt dat Hertzner zelf niet bij de bestanden kan komen.
Let op! Dit is alleen waar als je encryption met een per-user-key inschakelt! Standaard worden de bestanden gewoon 'plain' (unencrypted) op de server opgeslagen. Als je encryption met een server-wide-key inschakelt, is die decryption key nog steeds op de server beschikbaar en dus te gebruiken.

Lees hier meer: https://nextcloud.com/blog/encryption-in-nextcloud/

edit:
Aanpassingen op basis van feiten. :z

Ik schreef eerder dat een client-side encryption vereist is om veilig op de server op te kunnen slaan maar per-user-key lijkt ook al aardig te werken. De data wordt dan door de server encrypted op disk opgeslagen met een key op basis van jouw wachtwoord. Echter heeft het serverproces (PHP) dan nog wel toegang tot de unencrypted data.

Client side end-to-end encryption heeft als meerwaarde dat zelfs het serverproces geen toegang tot de data heeft. Het nadeel is dat je client drukker zal zijn met encrypten/decrypten, wat vooral op een telefoon wel extra accu kan kosten.

Maar @ChecKege lees bovenstaande blog even goed door voordat je je data bij een derde op de harddisk plaatst. ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Room42 op 20-02-2020 02:52 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
Wat ik nou niet snap is waarom TransIP niet gewoon calendar en contacts inschakelt op STACK, zij gebruiken toch ook nextcloud? Ik zou meteen een account nemen daar als vervanger van mijn Microsoft-account.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 20-02-2020 07:39 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:50

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ramon schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 07:35:
Wat ik nou niet snap is waarom TransIP niet gewoon calendar en contacts inschakelt op STACK, zij gebruiken toch ook nextcloud? Ik zou meteen een account nemen daar als vervanger van mijn Microsoft-account.
Er staat hiervoor al 2 jaar een mooie FR in de koelkast.
https://www.transip.nl/kn...liteit-bij-transip-email/

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• ChecKege
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 14:35
Allereerst dank voor de reacties.

Het komt er dus feitelijk op neer in hoeverre ik Hetzner (of welke hostingpartij dan ook) en zijn administrators vertrouw. Er van uitgaande dat ik voor mijn situatie niet E2E encryptie zou willen gebruiken door het verlies aan functionaliteit. De enige oplossing daarvoor is om het toch weer zelf te hosten, want die administrator vertrouw ik per definitie, maar zoals ook al eerder door anderen aangegeven ben ik ook wel klaar met het spelen van administrator. Waar ik dat vroeger wel leuk vond en er uren aan kon besteden om dingen weer up en running te krijgen, word mijn gebruikersgroep nu groter (gezin met 2 schoolgaande kids) en zijn de gebruikers meer echt gebruikers geworden met de daarbij horende verwachtingen. Waar ik zelf er voorheen niet zoveel problemen mee had als een server meerdere dagen niet beschikbaar was, is dat nu wel anders. (in een gebruiker=administrator situatie word de administrator toch wat meer ontzien :))

@Frogmen , een van de charmes van een Nextcloud installatie is dat ik het kan uitbreiden met extra functionaliteit, zoals bijvoorbeeld Deck voor een kanbanboard. Dat vind ik in zijn algemeenheid de sterkte van Nextcloud naast de standaard cloud aanbieders.

@Sebbo , dank voor het delen van je ervaringen. Wel jammer Collabora en OpenOffice niet beschikbaar zijn. Ik zag dat Webo (webo.hosting) dat wel aanbied binnen het standaard abbonnement.

@Room42 , Interessant leesvoer. Maakt de verschillende lagen van encryptie wel mooi inzichtelijk.
Het enige wat ik nu eigenlijk nog mis, is hoe dit bij de standaard cloud aanbieders werkt (Microssoft, Google). Ook daar is E2E niet standaard aanwezig(?). (https://www.allthingssecu...w-secure-is-google-drive/) En heeft dus dezelfde afweging als hosting van een nextcloud instance bij bijv Hetzner. Met daarbij nog het verdienmodel van de aanbieders en de voorwaarden waaronder je diensten kunt gebruiken?

Ik heb nu eerst een abonnement bij Hetzner genomen. Gewoon om ermee te spelen. En ik wil eens kijken of ik mijn Synology nas als externe storage kan gebruiken voor deze hosted nextcloud instance. Daarmee zou ik het beheer van nextcloud kwijt zijn, maar de storage nog thuis hebben, maar waar ik feitelijk ook weinig beheer van heb. Wordt het misschien wel tijd dat er eindelijk glasvezel aangelegd gaat worden....

"The generation of random numbers is too important to be left to chance." - Robert Coveyou

• Room42
  • Niet online
ChecKege schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:06:
@Room42 , Interessant leesvoer. Maakt de verschillende lagen van encryptie wel mooi inzichtelijk.
Het enige wat ik nu eigenlijk nog mis, is hoe dit bij de standaard cloud aanbieders werkt (Microssoft, Google). Ook daar is E2E niet standaard aanwezig(?). (https://www.allthingssecu...w-secure-is-google-drive/) En heeft dus dezelfde afweging als hosting van een nextcloud instance bij bijv Hetzner. Met daarbij nog het verdienmodel van de aanbieders en de voorwaarden waaronder je diensten kunt gebruiken?
Deze diensten hebben geen E2E-encryption, enkel in-transit (TLS). Dit omdat ze de content ook indexeren. Het is dus zeker een vertrouwendingetje, ja. :)
Ik heb nu eerst een abonnement bij Hetzner genomen. Gewoon om ermee te spelen. En ik wil eens kijken of ik mijn Synology nas als externe storage kan gebruiken voor deze hosted nextcloud instance. Daarmee zou ik het beheer van nextcloud kwijt zijn, maar de storage nog thuis hebben, maar waar ik feitelijk ook weinig beheer van heb. Wordt het misschien wel tijd dat er eindelijk glasvezel aangelegd gaat worden....
Hoe zie je dat dan precies voor je? Hoe wil je de NAS voor de hosted Nextcloud-instance beschikbaar maken? En vooral, hoe ga je dat beveiligen?

Kun je, als je NAS tenminste voldoet, niet beter van zijn cloudfunctionaliteiten gebruikmaken of daar Nextcloud op draaien en die online beschikbaar maken?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Machiel92
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-12-2023
Zelf gebruik ik Nextcloud al enige tijd.

Het is begonnen op een raspberry PI 3B+, het draaide gewoon perfect en eerlijk gezegd weinig onderhoud. Alles instellen en gaan met die banaan. Het enige probleem is het volgende: foto's.
Heerlijke functie zoals google foto's alleen het renderen van de foto's dat duurt gewoon belachelijk lang..

Toen besloten om te gaan zoeken naar een alternatief: de intel nuc was de perfecte oplossing.
Beetje op marktplaats gezocht en hatsikidee intel I5 met 8GB ram.
Draait als een zonnetje zelfs beetje overkill maar het fijne hiervan is dat de foto's tenminste op een degelijke snelheid wordt gerenderd..

Mocht je niet thuis een nuc of RPI willen neerzetten dan zou ik gewoon gaan voor bijvoorbeeld een stabiele vps voor een niet te dure prijs..
Echter is het aller goedkoopste gewoon een RPI neerzetten.

Nextcloud installeren en instellen is niet al te veel werk.
Het bijhouden amper.

• Room42
  • Niet online
Wellicht ter overvloede, maar voor de algemene ervaringen is er ook het [Ervaringen] OwnCloud, Nextcloud-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvv
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-08 22:02
Machiel92 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:43:
Zelf gebruik ik Nextcloud al enige tijd.

Het is begonnen op een raspberry PI 3B+, het draaide gewoon perfect en eerlijk gezegd weinig onderhoud. Alles instellen en gaan met die banaan.
[...]
Nextcloud installeren en instellen is niet al te veel werk.
Het bijhouden amper.
Aan zo'n oplossing denk ik ook. Ik heb een flinke server staan en een paar Raspberry Pi's, dus dat gaat wel lukken.
Maar ik las ergens een reactie dat het iemand van Dropbox af heeft geholpen.
Dat lijkt me nou niet zo'n goed idee. Ik dacht juist: als ik alles thuis host op mijn eigen server, dan ben ik alles kwijt als die server stuk gaat, of mijn huis afbrandt. Ik dacht eraan om in het netwerk thuis Nextcloud te gebruiken, maar dan op de server Dropbox te installeren. Dan wordt alles ook nog eens gesynced met mijn Dropbox account. Dat is een soort 'set-and-forget' backup oplossing, in plaats van wekelijks of maandelijks de boel dumpen op een externe schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l4jos
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-07-2024
Ben al lang opzoek naar iets van hetzelfde. Iemand benoemde disroot, maar toen ik las "client-key versleuteling uitgeschakeld wegens bug in de desktop applicatie" kreeg ik wel toch een beetje een onderbuik gevoel van small-enterprise Nextcloud aanbieders.

Nextcloud heeft best geweldige features en een app die mij echt aanspreken, alleen is het een beetje schaars volgens mij, of is het maar de vraag of client-side encryption werkt..

Zijn er echt geen Nextcloud providers die een beetje bekend staan om betrouwbaarheid? Je wil natuurlijk niet dat je loonstrook of CV opeens weg is, of dat je opeens je mail leest en dat er dan wordt aangekondigd dat ze ermee ophouden. Echt goeie vraag!

[ Voor 66% gewijzigd door l4jos op 01-08-2022 13:55 ]

Pagina: 1