Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1265270

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik zit met een aantal dilemma's, waarvan ik graag jullie mening wil horen.

Even in het kort wat over mezelf. Ik heet Kwincie, 27 jaar en ik woon in Den Haag. Mijn moeder heeft een bakkerswinkel in Den Haag en daar werk ik nu 6 jaar bij. De perspectieven vind ik niet 'je van het'.
Ik run heel de zaak en maak alle broden etc, 60 uur per week voor €1500 netto. Over 10 jaar stapt zij eruit en is de zaak van mij. We groeien ieder jaar met de zaak maar op de korte termijn zie ik daar erg weinig van terug. Volgend jaar ga ik €1550 verdienen en persoonlijk voelt dat niet heel goed aan. Hoger loon is niet bespreekbaar.

Ik heb een mbo-niveau 4 Verzekeringen als diploma en heb een huurwoning in Den Haag Moerwijk. Ik twijfel gewoon heel erg of ik hiermee door moet gaan. Het gemis om op eigen benen te staan is aardig groot, niet meer afhankelijk zijn van mijn moeders winkeltje.

Al mijn vrienden zeggen tegen mij dat je tot 30 jaar nog kans maakt bij werkgevers, maar na die 30 jaar is je kans op een baan erg slecht. Zeker met alleen mbo-niveau 4 en een bakkersachtergrond. Klopt het wat zij beweren? Ervaren jullie dit ook in het bedrijfsleven?

Ik wil heel graag weg uit alle drukte en gaan wonen in Gelderland of Overijssel. Ik wil graag een huisje kopen maar met mijn loon zal dat de komende 6-8 jaar echt niet gaan lukken en dat vreet aan mij. Daar een nieuw leven opbouwen en helemaal onafhankelijk van alles en iedereen. Maar het vertrouwde houdt mij tegen, de onzekerheid. Kan ik bijvoorbeeld het beste hbo in deeltijd gaan doen of misschien een eigen zaak beginnen.

Heeft er iemand van jullie ervaring hiermee om een geheel nieuwe reis te beginnen en weg van het vertrouwde? Hoe is dat bevallen? De moeite waard?

Groetjes,
Kwincie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247398

Helemaal onafhankelijk van alles en iedereen word je nooit. Al is het je werkgever, of je toeleveranciers of je klanten.

Vakmensen kunnen na hun 30ste ook prima aan de slag hoor :) Als jij in je eentje, als ik je goed lees, een bakkerij kunt runnen zie ik daar geen enkel probleem.

Je hebt onvrede over je loon. Is winstdeling misschien iets waar je moeder wel wat mee kan?

En wat zou er gebeuren als je nu zou stoppen? Kan je moeder dan alleen verder?

Compleet opnieuw starten zou ik overigens alleen doen als groot avontuur. Niet vanuit de gedachte dat anders beter is dan je huidige situatie. Meestal valt dat namelijk tegen. Is in alle rust overdenken wat er nu precies wringt een betere aanpak - en dan alsnog dat grote nieuwe avontuur ;)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:44

SomerenV

It's something!

Met jouw leeftijd zou je met 40 uur al boven de 1600 euro in de maand moeten zitten (exclusief vakantiegeld) . Dat is het minimumloon namelijk. 1500 netto voor 60 uur in de week is echt veel en veel te weinig en mag wettelijk gezien niet eens. Met mijn baantje haal ik dat al met ongeveer de helft van het aantal uren per week, en ik bezorg boodschappen dus ongeschoold werk en niet echt veel stress zeg maar :+ Overigens heb ik wel een diploma maar daar was weinig in te vinden dus ben ik dit tijdelijk gaan doen.

Nou heb ik geen ervaring met volledig opnieuw beginnen, maar zet voor jezelf op een rijtje wat je wilt qua werk en check of er kansen zijn in de regio's waar je wilt wonen. Als er kansen zijn dan is het een kwestie van bellen of mailen naar wat bedrijven. Geen makkelijke stap maar soms moet je gewoon de stoute schoenen aantrekken en de knoop doorhakken. In het begin wat simpels huren dicht bij het werk, sparen en op den duur een leuk huisje kopen.

Minimumloon is 9.44 bruto per uur. Komt neer op 2.265 euro bruto per maand ongeveer, op basis van 60 uur per week en exclusief 8% vakantiegeld. Minder mag je volgens de wet niet verdienen. Structureel 60 uur per week werken valt trouwens ook wat over te zeggen.

[ Voor 27% gewijzigd door SomerenV op 17-10-2019 02:34 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Goed luisteren wat @SomerenV hier zegt. Hij spreekt over dingen die correct zijn. Vooral over het aantal uren dat je werkt + je salaris. Dat is schandalig wat je moeder doet. Alsof je, omdat, je haar kind bent en daar minder aan uit hoeft te geven. o.a een goedkope werkkracht.

Ik zou dit aankaarten en dan nog een aantal jaar lekker blijven werken tot je de zaak overneemt en dan de boel verkopen. En dan ergens gaan wonen waar het je beter bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07 13:30
Als je straks eigenaar bent/wordt, krijg je niet alleen loon, maar bouw je, als het goed is, ook vermogen op. Dat zijn inkomsten op de langere termijn. Moet je wel weten of het financiële plaatje inderdaad rooskleurig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou dit eens heel goed met je moeder overleggen Als het werk in het bedrijf 50/50 gedaan wordt, moet de winst nu onderhand ook richting de 50/50 verdeling gaan.
Als je op je 16e bij mams helpt in de winkel is het anders, maar nu ben je volwassenen en draait de zaak niet zonder jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:52
Hoe is het geregeld met de overname? koop je nu ieder jaar je moeder een stukje uit? of wordt je over 10 jaar geacht een zak geld op tafel te leggen. In het eerste geval heb je wel een stukje vermogens opbouw maar als inkomen heb je er wat minder aan. in het tweede geval zou ik maar eens gaan praten over een markconform loon. Je kunt eens informeren bij de bakkerij organisatie als je daar bij aangesloten bent.
Zit dit er niet in dan weet je ook genoeg over de levensvatbaarheid van de bakkerij. -Iets verder offtopic- Zijn jullie "bij" met investeringen in de winkel/machines/oven/rijskast etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-07 16:33
Ik snap heel goed dat het een lastige situatie is.

Wat je moet doen hangt vooral af wat jij wilt. Het klinkt een beetje als een open deur, maar zo is het wel.

Wil je doorgaan met de bakkerszaak als je een redelijk salaris ontvangt? Dan zie ik geen reden om een deeltijd opleiding te doen. (Tenzij het je droom is om een papiertje te halen én je het werk in de zaak leuk vindt.)

Je moet voor jezelf gaan bedenken waar het probleem nu echt zit. Dat is lastig, maar als je de kern van het probleem in kaart hebt, dan is het makkelijker om keuzes te maken. Is alleen het geld het probleem? Dan zal je toch echt weer opnieuw met je moeder in gesprek moeten gaan. Als jij namelijk letterlijk aangeeft dat je nu geen fair salaris ontvangt en dit jouw wensen voor de toekomst beknelt en dat je dan sterk twijfelt of je deze samenwerking wilt blijven voortzetten, dan ben ik benieuwd of ze wel of niet meebeweegt.

Doet ze dit niet? Dan lijkt het erop dat je moet gaan bedenken wat je dan wilt.

[ Voor 8% gewijzigd door Crasheeee op 17-10-2019 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!
Ik had 2 jaar geleden een afspraak samen gemaakt als moeder-zoon, familie constructie. Ik val niet onder de Cao, maar betaal wel gewoon inkomstenbelasting en belasting ZvW.

Ik werk 9 maanden en 3 maanden krijg ik cadeau. In de maanden januari, februari en maart is de bakkerij gesloten maar krijg ik wel doorbetaald.

De winstdeling komt pas over 10 jaar en vraag mezelf af of ik zolang moet wachten. Het klote van alles is dat ze mij ook niet meer kan betalen, als ze dat doet dan gaat ze failliet. Probleem is dat als ik wegval dan stort die zaak deels in, vooral met broden bakken. Sleutelfiguur valt dan weg. Ik heb dit jaar een man van 54 helemaal begeleid dus hij kan een groot gedeelte opvangen.

Het is vooral een kwestie.. Kies ik voor mezelf of blijf ik mijn moeder pleasen? En daar worstel ik erg mee. Mijn loyaliteit is heel groot maar alles en iedereen vertelt mij dan dat ik echt voor mezelf moet kiezen, zeker met de 30 jaar in zicht..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-07 13:26

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 1265270 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:47:
Het klote van alles is dat ze mij ook niet meer kan betalen, als ze dat doet dan gaat ze failliet.
Je krijgt minder dan het wettelijk minium betaald. Dat mag niet. simpel. Als ze je niet eens het wettelijk minimum kan betalen dan wordt het tijd dat de zaak gesloten wordt; deze zaak is namelijk niet levensvatbaar. Hard maar waar....

En zolang de zaak nog niet failliet is, kan het kapitaal er uit gehaald worden. Gewoon verkopen. Als de zaak failliet gaat is dat een heel stuk moeilijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Laatst online: 17:52
Van achter mijn toetsenbord bekeken... Ik zou het business model van de bakkerij eens goed tegen het licht houden. Gaat die over 10 jaar wel voldoende inkomen genereren en hoe ga je dat eventueel bereiken?

Anders een moeilijk gesprek met je moeder. Kleine kindjes worden groot. (als ze het niet al diep in haar hard weet)
Overigens over die 30 jaar zou ik mij niet druk maken, als je een goed arbeidsethos hebt en leeftijd / relevante werkervaring en salaris op één lijn zitten gaat het niet zo snel fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Eens met Croga en ikke_niet,

Klinkt alsof er niet genoeg inkomsten gegenereerd worden om het personeel op een juiste manier te betalen..
Business model bekijken en huidige financiele stand van zaken eens tegen het licht aan houden.

Dan bepalen of je het nog de moeite waard vind om te blijven werken.
Ik kan uit je verhaal niet halen of je wel de bakkerij echt wil overnemen en dit je "droombaan" is. (los van inkomsten).
Indien je zeer veel plezier heb in je huidige werk dan zou ik kijken wat er nodig is om toch komende jaren met plezier voor je moeder te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-07 10:33
Croga schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:58:
[...]

Je krijgt minder dan het wettelijk minium betaald. Dat mag niet. simpel. Als ze je niet eens het wettelijk minimum kan betalen dan wordt het tijd dat de zaak gesloten wordt; deze zaak is namelijk niet levensvatbaar. Hard maar waar....
MWah, hij werkt maar 9 maanden, maar krijgt er 12 betaald. Dan middelt dat zich wel aardig uit gok ik zomaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Begin een bakkerszaak in een plaats waar je wil wonen

:twk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-07 14:42

LankHoar

Langharig tuig

Bedankt voor alle reacties!
Ik had 2 jaar geleden een afspraak samen gemaakt als moeder-zoon, familie constructie. Ik val niet onder de Cao, maar betaal wel gewoon inkomstenbelasting en belasting ZvW.

Ik werk 9 maanden en 3 maanden krijg ik cadeau. In de maanden januari, februari en maart is de bakkerij gesloten maar krijg ik wel doorbetaald.

De winstdeling komt pas over 10 jaar en vraag mezelf af of ik zolang moet wachten. Het klote van alles is dat ze mij ook niet meer kan betalen, als ze dat doet dan gaat ze failliet. Probleem is dat als ik wegval dan stort die zaak deels in, vooral met broden bakken. Sleutelfiguur valt dan weg. Ik heb dit jaar een man van 54 helemaal begeleid dus hij kan een groot gedeelte opvangen.

Het is vooral een kwestie.. Kies ik voor mezelf of blijf ik mijn moeder pleasen? En daar worstel ik erg mee. Mijn loyaliteit is heel groot maar alles en iedereen vertelt mij dan dat ik echt voor mezelf moet kiezen, zeker met de 30 jaar in zicht..
Heel goed van je dat je om je moeder's toekomst geeft, maar dat moet wel van 2 kanten komen. Ze betaald jou minder dan minimumloon en geeft je 0,0 goede vooruitzichten (nog 10 jaar onderbetaald worden om vervolgens een deel van een slecht draaiende zaak te krijgen). Vind het heel raar en ogenschijnlijk egoïstisch (of naïef) dat ze het geen probleem vind haar zoon te weinig te betalen.

Besef je ook dat het niet alleen om het geld gaat dat je maandelijks kunt uitgeven, maar ook je pensioen, WW wanneer de zaak over de kop gaat etc. Volgens mij is het echt tijd om eens stevig om de tafel te gaan zitten met je moeder en of 2x zoveel te gaan verdienen (3000 voor 60 uur is nog steeds maar 2000 voor 40, en dat is weinig voor iemand die een zaak runt) en die winstdeling per 2020 te gaan doen, of inderdaad naar ander werk te gaan zoeken.

Verder over je emotionele kwestie (verandering, dit is vertrouwd etc.) zeg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/settling_2x.png

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

LankHoar schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:22:
[...]

Heel goed van je dat je om je moeder's toekomst geeft, maar dat moet wel van 2 kanten komen. Ze betaald jou minder dan minimumloon en geeft je 0,0 goede vooruitzichten (nog 10 jaar onderbetaald worden om vervolgens een deel van een slecht draaiende zaak te krijgen). Vind het heel raar en ogenschijnlijk egoïstisch (of naïef) dat ze het geen probleem vind haar zoon te weinig te betalen.

Besef je ook dat het niet alleen om het geld gaat dat je maandelijks kunt uitgeven, maar ook je pensioen, WW wanneer de zaak over de kop gaat etc. Volgens mij is het echt tijd om eens stevig om de tafel te gaan zitten met je moeder en of 2x zoveel te gaan verdienen (3000 voor 60 uur is nog steeds maar 2000 voor 40, en dat is weinig voor iemand die een zaak runt) en die winstdeling per 2020 te gaan doen, of inderdaad naar ander werk te gaan zoeken.

Verder over je emotionele kwestie (verandering, dit is vertrouwd etc.) zeg ik dit:

[Afbeelding]
We weten niet of de zaak slecht draait, misschien houdt de moeder alles voor zichzelf en rijdt ze rond in een dikke ferrari.. En is hij de enige die slecht betaald/behandeld wordt..

Daarom moet hij zijn eigen plan trekken op feiten die hij van zijn moeder moet horen..
Wij kunnen hem alleen helpen met welke feiten hij op tafel moet zien te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Pizza_Boom schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:17:
[...]
MWah, hij werkt maar 9 maanden, maar krijgt er 12 betaald. Dan middelt dat zich wel aardig uit gok ik zomaar.
Zo werkt het alleen niet. Je bent verplicht als werkgever het minimumloon te betalen, ongeacht hoeveel vrije dagen je hebt en hoe het dan met betalen geregeld is. Maar zelfs met die 3 maanden 'gratis' geld onderverdeeld over de andere 9 maanden betwijfel ik of je het wettelijke minimum wel haalt.

@TS Als je moeder niet meer kan betalen omdat de zaak anders over de kop gaat dan zou ik heel snel vertrekken. Kut voor je moeder maar je moet in de eerste plaats gewoon voor jezelf kiezen en niet voor een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39

Rmg

Tjah wil je over 10 jaar een bakkerij hebben.

Dit bedoel ik niet lullig, en dit is mijn intepretatie op basis van je berichten en de grove aanname dat je ook de kansen kunt krijgen/pakken van je moeder ( en correct me if im wrong ).

Maar je klinkt nu gewoon als een werknemer van je moeder.

"Ik run heel de zaak en maak alle broden etc," ik neem hier mee aan dat je de winkel overdag beheert en brood bakt en verkoopt. Dit is ook nou net het gedeelte waar geen marge te halen is. Maar een bakkerij is natuurlijk meer.

Je ma za nu zich bezig houden met inkoop, assortiment, administratie, etc etc, dat is waar je als toekomstig (mede-)eigenaar je waarde zult moeten laten zien, iemand die broden bakt, de winkel open gooit en de kassa bedient is gewoon in te huren.

Ook zijn er 3 maanden waar je een eigen concept in de winkel zou kunnen beginnen, voorjaarsbrood ofzo, weet ik het.

Maar dat is natuurlijk wel als je ooit een eigen bakkerij zou willen runnen in de toekomst, dat is sowieso een vraag waar je hard over moet gaan nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zij verdient €2000 netto maar dat komt omdat zij alles gefinancierd heeft dus dat snap ik wel. De zaak loopt goed en draaien aardig wat winst, maar mijn moeder is heel erg van de hand op de knip houden. Ze is 4 keer failliet gegaan en nu aan haar 5e poging bezig. Vanuit die beredenatie kan ik het begrijpen maar het voelt soms gewoon echt niet fijn. Zij streept het tegen elkaar weg, 3 maanden gratis salaris en niet te hoeven werken. Valt ook wat over te zeggen.

En wat gebeurde er nou vorige maand. Mijn tante had mij een onderhandse lening aangeboden van €50.000 om een eigen zaak te openen en dat brengt mij dus helemaal aan het twijfelen. Het voelt voor mij als "Verraad" als ik mijn moeder achterlaat en voor mijn eigen kies, maar misschien is mijn denkwijze helemaal fout. Mijn huurcontract stopt per 1-2-2020 dus ik zat erover na te denken.. Misschien is dit juist een mooi moment om mijn eigen leven te gaan leiden met mijn eigen keuzes.

@Rmg, exact zo.. Ik ben ook een werknemer van mijn moeder en hoewel ik alles doe van de gehele administratie tot heel de zaak leiden, ik blijf werknemer. Zij ziet mij als mede-eigenaar maar totaal nonsens op papier.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 1265270 op 17-10-2019 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-07 09:12
Ik zou dan die 50.000 lenen en voor je eigen zaak gaan. Als je moeder het nu al voor de 5e!! keer probeert, waarom zou het nu wel goed gaan? Heb jij straks over 10 jaar nog wel echt iets wat ook de moeite waard is?

Ik zou er nu voor gaan, want dit klinkt niet echt als een houdbaar model zo.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:40
Anoniem: 1265270 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:50:
Zij verdient €2000 netto maar dat komt omdat zij alles gefinancierd heeft dus dat snap ik wel. De zaak loopt goed en draaien aardig wat winst, maar mijn moeder is heel erg van de hand op de knip houden. Ze is 4 keer failliet gegaan en nu aan haar 5e poging bezig.
Ergens anders schrijf je dat je moeder je eigenlijk ook niet meer kan betalen. Dus wat is het? Loopt de zaak daadwerkelijk goed? Wat gebeurt er met die "aardig wat winst"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Zij verdient €2000 netto maar dat komt omdat zij alles gefinancierd heeft dus dat snap ik wel. De zaak loopt goed en draaien aardig wat winst, maar mijn moeder is heel erg van de hand op de knip houden. Ze is 4 keer failliet gegaan en nu aan haar 5e poging bezig. Vanuit die beredenatie kan ik het begrijpen maar het voelt soms gewoon echt niet fijn. Zij streept het tegen elkaar weg, 3 maanden gratis salaris en niet te hoeven werken. Valt ook wat over te zeggen.

En wat gebeurde er nou vorige maand. Mijn tante had mij een onderhandse lening aangeboden van €50.000 om een eigen zaak te openen en dat brengt mij dus helemaal aan het twijfelen. Het voelt voor mij als "Verraad" als ik mijn moeder achterlaat en voor mijn eigen kies, maar misschien is mijn denkwijze helemaal fout.
Even heel zwart wit:
- 4 keer failliet.
- Zichzelf onderbetalen én jou zwaar onderbetalen.
- Niks merken van een goed lopende zaak met voldoende winst. Hoe weet je trouwens dat er voldoende winst is? Heb je inzicht in de financiën of moet je je moeder maar op d'r blauwe ogen vertrouwen?

Ik snap dat het je moeder is en daar je loyaal bent omdat het je moeder is maar iedereen zou, als dit een random bedrijf zou zijn geweest, al lang weggegaan zijn.

Overigens is niet helemaal duidelijk of je als bakker door wilt gaan in de toekomst of dat je wat anders wilt gaan doen. In het eerste geval kun je kiezen voor je tante, maar dan zit je met een lening en ben je nooit 'vrij'. Het voordeel van werken voor een baas is dat je buiten je werktijden gewoon niks aan je kop hebt. Je draait je uren en buiten dat trek je je eigen plan. Een groot deel van een zaak runnen vindt namelijk ook plaats buiten de daadwerkelijke openingsuren van de zaak en dat moet je ook maar net willen.

[ Voor 3% gewijzigd door SomerenV op 17-10-2019 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-07 15:54
Het voelt voor mij als "Verraad" als ik mijn moeder achterlaat en voor mijn eigen kies, maar misschien is mijn denkwijze helemaal fout.
Is het dan geen verraad naar jezelf als je niet voor jezelf kiest ?

Kijk als je niet tevreden bent met de huidige situatie en geen fijne toekomstbeeld hebt voor de komende 10 jaar dan moet je er iets aan doen. Dat kan inderdaad door de omstandigheden te veranderen (hoger loon, kortere werktijden enz enz) of je zoekt iets anders op. Of inderdaad start je je eigen bakkerij, maar doe dat enkel als je er echt sterk gevoel bij hebt dat je daar een succes van kunt maken, anders zit je straks zelf in een faillisement en daarnaast 50k schuld aan een familielid, dat is een rotte situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
SomerenV schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:43:
Zo werkt het alleen niet. Je bent verplicht als werkgever het minimumloon te betalen, ongeacht hoeveel vrije dagen je hebt en hoe het dan met betalen geregeld is. Maar zelfs met die 3 maanden 'gratis' geld onderverdeeld over de andere 9 maanden betwijfel ik of je het wettelijke minimum wel haalt.
Tuurlijk werkt het wel zo. Je hebt een deeltijd werkverband en bouwt daarin uren op om de rest van de tijd vrij te hebben. ADV werkt volgens hetzelfde principe. Anders zou ik ook direct flink minder gaan werken, als ik voor 8 uur werken ook het minimumloon krijg van 1650 euro per maand, verdien ik in verhouding een stuk meer dan nu met 40 uur.
Als ik hem even puur nareken zonder rekening te houden met de hoeveelheid uren, maar puur dat hij 3/4e van de tijd werkt, kom ik uit op een minimumloon van 1226 euro per maand, op die basis zou 1500 euro een net salaris zijn. Als je het over de uren gaat omslaan komt hij op 45 uur per week, waarmee hij nog steeds onderbetaald wordt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
ALS je inderdaad in de toekomst de zaak wilt overnemen (dat is dus de eerste vraag waar je moet weten of je dat wilt), dan is het volgens mij een normale gang van zaken dat dit geleidelijk gaat. Dus dat je elk jaar een stukje meer eigenaar wordt. Op een gegeven moment ben je 50/50 eigenaar en dan heb je ook evenveel beslissingsrecht over het bedrijf. Je groeit naar een gelijkwaardige positie. En uiteindelijk koop je haar voor het laatste stuk uit en is de zaak van jou. Of zij blijft een stille vennoot (dus bezit wel een deel maar is niet actief in het bedrijf).

Als je op deze manier ook in eigendom wordt betaald dan is het wellicht ok om minder direct inkomen te accepteren. Hoewel je dan nog steeds op zijn minst het minimum loon zou moeten verdienen!! Maar de eerste vraag, zoals anderen ook al stellen, is of je dit wilt.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Pizza_Boom schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:02:
[...]
Tuurlijk werkt het wel zo. Je hebt een deeltijd werkverband en bouwt daarin uren op om de rest van de tijd vrij te hebben. ADV werkt volgens hetzelfde principe. Anders zou ik ook direct flink minder gaan werken, als ik voor 8 uur werken ook het minimumloon krijg van 1650 euro per maand, verdien ik in verhouding een stuk meer dan nu met 40 uur.
Als ik hem even puur nareken zonder rekening te houden met de hoeveelheid uren, maar puur dat hij 3/4e van de tijd werkt, kom ik uit op een minimumloon van 1226 euro per maand, op die basis zou 1500 euro een net salaris zijn. Als je het over de uren gaat omslaan komt hij op 45 uur per week, waarmee hij nog steeds onderbetaald wordt ja.
Dan nog moet een werkgever je minimaal 9.44 uur bruto per uur betalen. Dat je 3 maanden in het jaar vrij bent en dan doorbetaald krijgt doet er in principe niet toe aangezien dat een regeling is van de zaak zelf en dus los staat van hoe je volgens de wet om moet gaan met salaris. Je kunt niet zeggen 'oh, je bent drie maanden vrij maar krijgt wel betaald dus dat rekenen we bij je gemiddelde uurloon'. Je uurloon is gewoon vast en moet aan een minimum voldoen.

Mocht de constructie die de moeder van @TS hanteert op gaan vallen bij bepaalde instanties dan kan dat enorme problemen opleveren. Boetes en het uit moeten keren van gemist loon bijvoorbeeld en dat kan in dit geval oplopen naar vele duizenden euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
SomerenV schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:12:
Dan nog moet een werkgever je minimaal 9.44 uur bruto per uur betalen. Dat je 3 maanden in het jaar vrij bent en dan doorbetaald krijgt doet er in principe niet toe aangezien dat een regeling is van de zaak zelf en dus los staat van hoe je volgens de wet om moet gaan met salaris. Je kunt niet zeggen 'oh, je bent drie maanden vrij maar krijgt wel betaald dus dat rekenen we bij je gemiddelde uurloon'. Je uurloon is gewoon vast en moet aan een minimum voldoen.
Dat kan toch ook gewoon gebeuren als je TVT gebruikt? Zoals ik al schrijf, dan ga ik even puur uit op 3/4e van een normale werkweek. TS werkt meer, daarmee kom je dan niet weg, je komt nog steeds op 45 uur per week uit. Ligt er natuurlijk wel weer aan wat daarover afgesproken is in het arbeidscontract van TS. Je hebt wel meer beroepen waar je formeel geen overuren mag maken. Als in het contract van TS staat dat hij 30 uur betaald krijgt, maar 40 uur werkt en die uren ingezet worden om 3 maanden vrij te zijn en andere overuren niet worden uitbetaald, is dat prima. Als mijn baas zegt dat ik niet mag overwerken en ik doe het toch, is dat ook voor eigen rekening. Ik betwijfel echter of het contract echt zo ver gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 17-10-2019 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Pizza_Boom schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:14:
[...]
Dat kan toch ook gewoon gebeuren als je TVT gebruikt? Zoals ik al schrijf, dan ga ik even puur uit op 3/4e van een normale werkweek. TS werkt meer, daarmee kom je dan niet weg, je komt nog steeds op 45 uur per week uit. Ligt er natuurlijk wel weer aan wat daarover afgesproken is in het arbeidscontract van TS. Je hebt wel meer beroepen waar je formeel geen overuren mag maken. Als in het contract van TS staat dat hij 30 uur betaald krijgt, maar 40 uur werkt en die uren ingezet worden om 3 maanden vrij te zijn en andere overuren niet worden uitbetaald, is dat prima. Als mijn baas zegt dat ik niet mag overwerken en ik doe het toch, is dat ook voor eigen rekening. Ik betwijfel echter of het contract echt zo ver gaat.
Ja, het zou tijd voor tijd kunnen zijn, maar zoals jij zegt komt het loon dan alsnog niet overeen met een aantal uren dat gedraaid wordt, dus onder aan de streep blijft de moeder (heel) fout bezig O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:43
Hier zijn in de omliggende dorpskernen in de afgelopen 10 jaar ontzettend veel bakkerijen failliet gegaan. Er komt dan telkens uiteindelijk weer een nieuwe maar ook die houdt het dan ook weer niet lang vol. Veel mensen nemen ook alles mee bij de supermarkt. Een bakkerij lijkt mij daarom best wel een risicovolle onderneming. Dat lijkt mij iets om rekening mee te houden. Is er over 10 jaar nog wel een bakkerij? En hoe steekt deze dan financieel in elkaar? Houdt je dan nog steeds maar net je hoofd boven water? Of neem jij straks een berg schulden over? Een concept wat niet werkt? Alleen bakkerijen die echt goed zijn en unieke producten (ook in kwaliteit beter dan anderen) verkopen houden het hier in de buurt vol.

Moeilijk... ik weet niet of ik zelf de gok zou durven nemen om 10 jaar in onzekerheid te willen leven met een te laag loon. Is er geen mogelijkheid dat jij nu al meer zeggenschap krijgt binnen de bakkerij wat betreft producten en assortiment? Je moeder is zo te horen eerder niet echt geslaagd omdat ze meerdere malen failliet is geweest. Misschien is jouw inzicht juist nodig omdat je een frisse kijk hebt op dingen. Dat laatste maakt het idee van een eigen bakkerij misschien geen slechte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
CrystalViriS schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:21:
Hier zijn in de omliggende dorpskernen in de afgelopen 10 jaar ontzettend veel bakkerijen failliet gegaan. Er komt dan telkens uiteindelijk weer een nieuwe maar ook die houdt het dan ook weer niet lang vol. Veel mensen nemen ook alles mee bij de supermarkt. Een bakkerij lijkt mij daarom best wel een risicovolle onderneming.
Dit!
De bakkerij is een businessmodel van de 20e eeuw. In de 21e eeuw past dit niet meer, net als koetsen met paard. De markt is grotendeels door grootbakkerijen(-->supermarkt/filiaalbakkers) overgenomen, en ik vermoed dat deze markt krimpt. Steeds minder consumenten kopen brood om zelf te smeren+beleggen. Convenience (sandwich to go) is het toverwoord. (gevolg van luiheid)
Waarom is de zaak 3 maanden dicht?

Mijn tip: verlaat het zinkende schip nu er nog plek op de reddingsboot is. En ga geen 50k€ lenen om je in dezelfde ellende te storten. (wie gaat overigens na het stoppen van moeders jouw rol voor 1500€ overnemen??? Juist, niemand!!!)

Veel succes en sterke met de moeilijke veranderingen die je voor je hebt. (vooral emotioneel, voor jullie beiden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:47
Even een kanttekening plaatsten. Ik zie veel mensen zeggen dat TS onder de minimum loon verdient, maar hij heeft het over 1500 euro NETTO, dat zal wel ongeveer BRUTO het minimum loon zijn. Nog steeds te weinig voor een ervaren bakker maar iig niet onder het minimum loon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Vanoverdegrens schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:36:
[...]

Dit!
De bakkerij is een businessmodel van de 20e eeuw. In de 21e eeuw past dit niet meer, net als koetsen met paard. De markt is grotendeels door grootbakkerijen(-->supermarkt/filiaalbakkers) overgenomen, en ik vermoed dat deze markt krimpt. Steeds minder consumenten kopen brood om zelf te smeren+beleggen. Convenience (sandwich to go) is het toverwoord. (gevolg van luiheid)
Waarom is de zaak 3 maanden dicht?
Precies. Kan je niet 'eisen' (begin natuurlijk in goed overleg) dat je langzaamaan wat meer je eigen stempel op de zaak mag drukken?

Tegenwoordig zijn er voldoende mensen die helemaal prat gaan op ambachtelijk bereide, hippe kant-en-klare broodjes. Of misschien valt er iets te verdienen met catering bij bedrijven.

Als je niet langzaamaan meer voldoening uit je werk haalt is dat i.c.m. het beperkte perspectief van de branche m.i. wel een reden om misschien iets meer met je achtergrond te gaan doen.

Kan je niet in de 3 maanden dat de zaak dicht is een (vrijwillige) stage gaan lopen bij een kantoor?

Geheel ergens anders een compleet nieuw avontuur aangaan is leuk, maar zelf zou ik dat altijd combineren met een stukje zekerheid. D.w.z. minstens een jaarcontract en een redelijk salaris, het liefst met doorgroeimogelijkheden. Ligt ook aan je risicobereidheid natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Kelvern schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:07:
Even een kanttekening plaatsten. Ik zie veel mensen zeggen dat TS onder de minimum loon verdient, maar hij heeft het over 1500 euro NETTO, dat zal wel ongeveer BRUTO het minimum loon zijn. Nog steeds te weinig voor een ervaren bakker maar iig niet onder het minimum loon.
Op basis van 60 uur per week zou het netto salaris, afgaande op het minimumloon, rond de 1900 euro in de maand moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@SomerenV
Ik doe de gehele financiële administratie zelf. Ik heb dus een goed overzicht wat er met alle stromen gebeurd. We draaien winst (tussen de 25k en 40k) en iedere keer voelt het alsof er een soort worst voor mijn neus word gehouden. Niet om haar af te kraken maar ze wil echt geld achter de hand houden voor de dure investeringen, net zoals ze mij altijd belooft:" zodra we ieder jaar meer overhouden dan krijg jij echt een hoger salaris". Maar waar dat omslagpunt dan ligt, dáár word niet over gerept. Ik vraag mij dan ook af of ik zo moet doormodderen of lekker mijn eigen pad moet volgen. Wat voor mij (achteraf) heel dom is geweest.. Vorig jaar een commitment met haar gemaakt dat ik de komende 3 jaren nog bij haar ga werken. Ik gooi hierdoor mijn eigen glazen in. Wie ben je immers als je je eigen woord niet kan nakomen. Hoop issues voor mij😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Anoniem: 1265270 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:48:
@SomerenV
Ik doe de gehele financiële administratie zelf. Ik heb dus een goed overzicht wat er met alle stromen gebeurd. We draaien winst (tussen de 25k en 40k) en iedere keer voelt het alsof er een soort worst voor mijn neus word gehouden. Niet om haar af te kraken maar ze wil echt geld achter de hand houden voor de dure investeringen, net zoals ze mij altijd belooft:" zodra we ieder jaar meer overhouden dan krijg jij echt een hoger salaris". Maar waar dat omslagpunt dan ligt, dáár word niet over gerept. Ik vraag mij dan ook af of ik zo moet doormodderen of lekker mijn eigen pad moet volgen. Wat voor mij (achteraf) heel dom is geweest.. Vorig jaar een commitment met haar gemaakt dat ik de komende 3 jaren nog bij haar ga werken. Ik gooi hierdoor mijn eigen glazen in. Wie ben je immers als je je eigen woord niet kan nakomen. Hoop issues voor mij😒
Uiteindelijk gaat 't wel om jouw toekomst. Hoe kut dat ook is voor je moeder, in dit geval moet je gewoon voor jezelf kiezen. En ja, dat is een ellendige beslissing om te nemen. In principe heb je 3 keuzes:
- Doorgaan met hoe het nu is en jezelf de ellende in werken. Vrolijker word je er niet van en de kans op een burn-out of depressie wordt steeds groter.
- Stellen dat je voor je moeder wilt blijven werken maar dan wel voor een fatsoenlijk loon en fatsoenlijk toekomstperspectief. Jij wilt immers onafhankelijk zijn (wat niet heel gek is als je 27 bent) en werken aan jouw toekomst. Met een dergelijke winst (neem aan dat het op jaarbasis is) is een fatsoenlijk loon wel te doen maar wordt de winst een heel stuk minder, al helemaal wanneer je moeder zichzelf ook een normaal loon toekent.
- Mocht optie 2 simpelweg geen optie zijn dan vertrekken en voor het veilige pad kiezen, namelijk voor een baas werken á 40 uur per week. Dan verdien je alsnog meer dan wat je nu verdient en je houdt zo'n 20 uur per week over om je eigen plan te trekken.

In iedere andere normale situatie was 99% van de werknemers al lang vertrokken. Veel verantwoordelijkheid, veel uren, maar zwaar onderbetaald krijgen. Zoiets gun je gewoon niemand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Dus als jij en je moeder een 'normaal' (marktconform) salaris zouden krijgen maken jullie geen winst?
Dat lijkt me geen gezonde positie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:30
Ik denk dat de belangrijkste vraag nu is: Wil je zelf de winkel wel overnemen over 10 jaar?
Is het antwoord ja dan zou ik aansturen op elk jaar een klein deel van het eigendom krijgen als aanvulling op salaris om zo over 10 jaar het grootste deel al in handen te hebben.
Zo nee dan zou ik duidelijk communiceren dat je op korte termijn weg gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 13:29
Dat verandert de zaak nogal. Dat betekent dat je eigenlijk 2000 netto verdient, en niet 1500. Je kunt in die drie maanden natuurlijk prima ander werk doen. Beetje raar dat je dat niet in je eerste post meldt.

Anywho; dit is vooral tussen jou en je moeder. Je moet je moeder nu even niet als je moeder zien, maar als zakencompagnon en bedenken of jullie er samen uit gaan komen met iets wat voor jou ook eerlijk is, of dat jullie uit elkaar gaan. Alle goede tips in dit topic ten spijt; je moet ook gewoon de ballen hebben om je zakencompagnon te vertellen dat je het er gewoon niet mee eens bent.

[ Voor 29% gewijzigd door Hydra op 17-10-2019 12:22 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58

Honesty

kattenneus!

Wat wil je zelf, wil je iets doen in de richting van je MBO of wil je verder in de bakkerijwereld, hebben we het over een turkse bakker of een banketbakker of een specialistische broodbakker want het verschilt natuurlijk in marge maar ook in levensvatbaarheid.
En hier in Den Bosch zit bijvoorbeeld een Bosche bollen bakkerij die stormloopt, maar 400 meter verderop zit een turkse bakker die ook stormloopt(wel meer turkse pizza dan brood) en de bakker tussen beide is een brood en banket bakker die moeite heeft om te verkopen.

Zoals ik het verhaal van je moeder hoort betaalt ze jullie beide weinig salaris uit maar nog wel een flinke winst die ze reserveert voor grote uitgaven. Misschien als die pot groot genoeg is dat je wat meer opslag kan krijgen. Verder die drie maanden vrij is lekker, met jouw kennis van zaken zou je misschien een andere bakkerij in Den Haag 3 maanden kunnen helpen als ambulant bakker. Dus als de eigenaar dan ziek is of op vakantie wil dat je kan inspringen en dan 3 maanden extra zzp loon opstrijkt waarvan je over 10 jaar de aanbetaling voor de winkel kan doen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

SomerenV schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 02:25:
Met jouw leeftijd zou je met 40 uur al boven de 1600 euro in de maand moeten zitten (exclusief vakantiegeld) . Dat is het minimumloon namelijk. 1500 netto voor 60 uur in de week is echt veel en veel te weinig en mag wettelijk gezien niet eens. Met mijn baantje haal ik dat al met ongeveer de helft van het aantal uren per week, en ik bezorg boodschappen dus ongeschoold werk en niet echt veel stress zeg maar :+ Overigens heb ik wel een diploma maar daar was weinig in te vinden dus ben ik dit tijdelijk gaan doen.

Nou heb ik geen ervaring met volledig opnieuw beginnen, maar zet voor jezelf op een rijtje wat je wilt qua werk en check of er kansen zijn in de regio's waar je wilt wonen. Als er kansen zijn dan is het een kwestie van bellen of mailen naar wat bedrijven. Geen makkelijke stap maar soms moet je gewoon de stoute schoenen aantrekken en de knoop doorhakken. In het begin wat simpels huren dicht bij het werk, sparen en op den duur een leuk huisje kopen.

Minimumloon is 9.44 bruto per uur. Komt neer op 2.265 euro bruto per maand ongeveer, op basis van 60 uur per week en exclusief 8% vakantiegeld. Minder mag je volgens de wet niet verdienen. Structureel 60 uur per week werken valt trouwens ook wat over te zeggen.
Zonder mij even inhoudelijk in de discussie te mengen.. Hoe kom jij op € 2.265 bruto per maand? Het minimumloon is (op basis van 38 uur per week) € 1.635,60 bruto per maand (€ 9,94 bruto per uur). Voor 40 uur is het inderdaad € 9,44 bruto per uur, wat neerkomt op zo'n € 1.636,27 bruto per maand op basis van 40 uur.

Overigens zie ik je ook een aantal keer later in dit topic aangeven dat je het minimumloon berekent door aan te geven dat hij 60 uur werkt. Zo werkt het minimumloon niet. Je krijgt gewoon betaald voor het aantal uur dat je in dienst bent (40 in dit geval neem ik aan). De rest zijn overuren. Of je die dan betaald krijgt of niet is weer een andere discussie, maar je kunt niet zeggen: het minimumloon op basis van 60 uur is X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Hydra Bedankt voor je comment!
Die 3 maanden doorbetaald zonder te werken is niet op basis van €1500 per maand. Ik krijg in die maanden €500 per maand. Echter had ik dat inderdaad moeten aangeven vooraf.

Praten over loonsverhoging is voor mijn moeder niet aan de orde. Zij vindt €2000 netto prima maar haar levensfase is totaal anders. Haar man verdient €10.000 netto per maand dus dan snap ik dat je genoegen neemt met minder.

Vorig jaar vertelde ze wel dat ik 1,3% over de omzet kan krijgen mbt volgend jaar. Het is waarschijnlijk een héle foute gedachte van mij, maar voor mij is geld wel belangrijk🙈. Ik heb altijd heel weinig verdiend en nu wil ik gewoon ook meer verdienen. Als ik €2500 netto kan verdienen dan is het voor mij helemaal prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-07 20:53
[...]

De bakkerij is een businessmodel van de 20e eeuw.
Dat ligt wel heel erg aan de bakkerij en de lokatie hoor, zo zwart wit kan je dat echt niet stellen. Ik woon een stukje ( O-) ) meer naar het oosten en hier zijn echt nog normale bakkers die dan wel vaak nog een mini stukje cafetaria er bij hebben en ook kwalitatief echt hoogwaardig brood zelf maken. Geen slappe supermarkt meuk, maar daar moet dan wel een markt voor zijn natuurlijk. :)
Anoniem: 1265270 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:39:
Het is waarschijnlijk een héle foute gedachte van mij, maar voor mij is geld wel belangrijk🙈.
Nee, dat is een hele gezonde gedachte van je. Je wordt nu min of meer gebruikt en dat is niet okee.

[ Voor 21% gewijzigd door iamerwin op 17-10-2019 12:43 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:06
[...]
De bakkerij is een businessmodel van de 20e eeuw.[...]
En ook onder de rook van Amsterdam in een dorp van 19.000 zijn vier bakkerijen en weliswaar op zaterdag, maar als je dan te laat komt, dan sta je bij minimaal twee van de vier buiten in de rij te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:05

Herman

FP ProMod
@Anoniem: 1265270 Misschien een vreemde vraag, maar heb je wel een salaris? Ik bedoel, is er een arbeidscontract opgesteld? Uit je verhaal lees ik dat het meer op een samenwerkingsverband lijkt waarin jij participeert en waarvan jij een soort winstdeling krijgt. (Veel ondernemers noemen hun vergoeding ook onterecht 'loon')

Mocht je wel écht personeelslid zijn: hoewel je moeder van mening is dat je niet onder de CAO valt, kun je dit wel zijn. Niet je werkgever maar de wet bepaalt of je onder een CAO valt en heb je dus recht op een conform salaris.

[ Voor 3% gewijzigd door Herman op 17-10-2019 13:57 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:34

Roozzz

Plus ultra

Anoniem: 1265270 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:39:.
Praten over loonsverhoging is voor mijn moeder niet aan de orde. Zij vindt €2000 netto prima maar haar levensfase is totaal anders. Haar man verdient €10.000 netto per maand dus dan snap ik dat je genoegen neemt met minder.

Vorig jaar vertelde ze wel dat ik 1,3% over de omzet kan krijgen mbt volgend jaar. Het is waarschijnlijk een héle foute gedachte van mij, maar voor mij is geld wel belangrijk🙈. Ik heb altijd heel weinig verdiend en nu wil ik gewoon ook meer verdienen. Als ik €2500 netto kan verdienen dan is het voor mij helemaal prima!
Uhm wut? Ik begrijp dat dit een hobbyprojectje is voor mevrouw, dat toevallig ook nog winst draait? Dan zeker meer eisen. Nu wordt er gewoon domweg gebruik gemaakt van je en het termijn perspectief zou ik ernstig over twijfelen.

Bedenk zelf wat je wilt, maar weet dat je in iedere andere baan minimaal hetzelfde verdient maar met minder inspanning en verantwoordelijkheid.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:59
Is het niet handig om voor de financiën/dure investering te checken met een andere gelijk waardige bakker hoeveel die reserveerd enzo? Daarnaast neem ik aan dat die redelijk voorspelbaar zijn eg hoeveel kost een broodbak oven en wat is de levensduur/afschrijving daarvan, hoelang loopt het huurcontract van de winkelruimte etc. dat zijn redelijk voorspelbare dingen waar voor geld aan de kant kan zetten en weet je ook exact wanneer je genoeg geld hebt om de investeringen te doen.

Daarnaast moet je natuurlijk ook kijken hoe je financieel de zaak overgaat nemen want je moeder kan de zaak wel aan jou overdragen maar hier mag je gewoon belasting over betalen bijvoorbeeld het bedrijf is 500k waard dan komt de belastingdienst gewoon bij jou aankloppen dat je over de 500k even x% belasting moet de betalen. Als je over koopt is het een ander verhaal maar dan moet je weer ergens die 500k vandaan zien te halen. Dit moet je goed met een financieel deskundige bespreken samen met je moeder om de beste constructie te krijgen in jullie situatie. Waarbij volgens mij een veelvuldig toegepast principe is dat je per jaar/maand x% van de zaak overneemt als deel van je salaris.

Los hiervan moet jij ook zelf bedenken of je de komende 10 jaar + jaren de die nodig zijn om het rendabel te maken als je de zaak overneemt (misschien zelfs wel je hele carrière) als bakker/eigenaar bakkerij wilt werken. Je geeft zelf al aan dat je hele andere opleiding heb gedaan dan iets gerelateerd aan het zijn van een bakker. Dit moet je los trekken van dat het je is moeder van wie je het bedrijf overneemt. In principe bepalen je ouders niet wat jij in de toekomst moet gaan doen of welk werk je gaat doen.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
Als ik even tussen de regels door lees zie ik eigenlijk een vrij simpel verhaal (correct me if i'm wrong).

Je zit tot je nek in een "zware" baan (veel uren) waar je eigenlijk niet echt blij van wordt (zo komt het op mij over iig), voor een (voor jou) te laag salaris op een locatie waar je niet wil blijven.
De enige tegenhanger is, dat de zaak van jouw moeder is en je haar niet wil teleurstellen.

Bedenk voor jezelf eens, als je nu in loondienst was bij een willekeurige andere bakker zonder persoonlijke link. Zou je dan blijven?

En als je alle omstandigheden even vergeet. Wat wil je "later" worden? Bakker, verzekeringsagent (is daar het diploma voor?), of heb je een andere droombaan?

Ik snap wel dat je haar niet in de steek wilt laten, maar je hoeft niet jouw leven stop te zetten om een ander. Jij hebt ook recht op een eigen leven en eigen geluk.Ik krijg de indruk dat je stiekem al lang weet dat je dit niet wilt, maar je zit met je moeder "in je maag" (maar correct me if i'm wrong).

Weet je moeder eigenlijk van je andere ambities? En wat zegt ze hier van?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Roozzz schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:07:
[...]
Nu wordt er gewoon domweg gebruik misbruik gemaakt van je en het termijn perspectief zou ik ernstig over twijfelen. is er niet.
Dat een trendy bakkerij op een goede locatie, of ééntje onder de rook van A'dam, waar een rijtjeshuis meer dan 5 ton kost, wel succes kan hebben, zegt niets over de gemiddelde bakkerij op een doorsnee locatie. Ik blijf dus bij mijn stelling dat "de bakkerij" een verouderd businessmodel is. Slechts goede locatie en meegaan met nieuwe trends maken je zaak toekomstbestendig. En er is voor steeds minder zaken plaats op de krimpende markt. De bevolkingssamenstelling verandert, en het aantal ouderwetse broodeters neemt gewoon af. Ik zie dat dagelijks om me heen.

In dit geval heeft madame een betaalde hobby, die hoe wrang het klinkt voor een flink deel door haar eigen zoon betaald wordt. 8)7
"Haar man" is uiteraard niet zijn vader.
(ik ken een enigszins vergelijkbaar verhaal, waar stiefpa miljonair was, mama haar zoontje uitkneep en zijn stief-broertje en -zusjes vertroetelde. Ongewenst zoontje uit een gescheiden 1e huwelijk. Geen leuke verhalen zijn dat)

Nogmaals: stap eruit nu de reddingsboot nog plek biedt.

Ook nogmaals: @Anoniem: 1265270 waarom is de zaak 3 maanden (jan, febr. maart) gesloten?
(ik hoop toch niet, omdat madame dan in een warm land aan het "overwinteren" is)

[ Voor 5% gewijzigd door Vanoverdegrens op 17-10-2019 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:59
@Anoniem: 1265270
Uit je verhaal begrijp ik dat je moeder het geld helemaal niet nodig heeft, want rijke stiefpappa.
Ze keert zichzelf dus een zeer schamel loon uit, maar kiest er ook voor om jou zelfs 500 euro netto per maand minder te betalen dan haar eigen zakgeld..
Ook wordt je onder het minimumloon betaald en wordt de CAO genegeerd.

Hoeveel uur stopt je moeder werkelijk in de zaak?
Zijn er nog andere medewerkers? Hoeveel krijgen die?

Overigens: Je valt hoogstwaarschijnlijk WEL onder de CAO Bakkersbedrijf.
Deze is namelijk algemeen bindend verklaard!
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft besloten de qua tekst gemoderniseerde artikelen van de cao Bakkersbedrijf per 19 oktober 2018 algemeen verbindend te verklaren. De cao loopt van 1 oktober 2016 t/m 31 maart 2019. Deze tekst, die ook bindend is voor ongeorganiseerde werkgevers, is te raadplegen via de Staatscourant.
bron (IANAL)

Dus ga hier als de wiedeweerga achteraan, want je moeder leeft de CAO niet na en dat kan voor haar vervelende gevolgen hebben!

Maar als je bovenstaand vergeet of te ingewikkeld vindt onthoudt dan dit:
Er wordt misbruik van je gemaakt. Je wordt uitgebuit.
Misschien doet je moeder dat niet bewust, maar ze doet het wel.
Dit is geen houdbare situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door daan! op 17-10-2019 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
@Vanoverdegrens

Dit is een bewuste keuze aangezien we de zaak niet open kunnen houden vanwege het klantenterugloop. Onze ervaring is dat mensen geen brood kopen in deze maanden. Je kan het beetje vergelijken met een ijssalon. Vaak zijn zij van oktober t/m februari maart gesloten ook vanwege de terugloop in het aantal klanten.
Mensen hebben al veel geld uitgegeven rond Sinterklaas/Kerst/Oudjaar. In die 3 maanden moesten wij de deur vaak openhouden voor een omzet van €145 per dag. Voor dat bedrag kan je beter dicht zijn.

Wij hebben overigens luxe bonbons, luxe gebak en luxe broden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 12:26
Anoniem: 1265270 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:37:
@Vanoverdegrens

Dit is een bewuste keuze aangezien we de zaak niet open kunnen houden vanwege het klantenterugloop. Onze ervaring is dat mensen geen brood kopen in deze maanden. Je kan het beetje vergelijken met een ijssalon. Vaak zijn zij van oktober t/m februari maart gesloten ook vanwege de terugloop in het aantal klanten.
Mensen hebben al veel geld uitgegeven rond Sinterklaas/Kerst/Oudjaar. In die 3 maanden moesten wij de deur vaak openhouden voor een omzet van €145 per dag. Voor dat bedrag kan je beter dicht zijn.

Wij hebben overigens luxe bonbons, luxe gebak en luxe broden.
Je geeft een hoop info die op je vraag geen betrekking heeft.
timberleek schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:22:
Bedenk voor jezelf eens, als je nu in loondienst was bij een willekeurige andere bakker zonder persoonlijke link. Zou je dan blijven?
Als je deze vraag nou eens voor jezelf beantwoord, dat is uiteindelijk waar het om draait.
Uiteindelijk moet je voor jezelf kiezen, niet voor je moeder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Het klinkt niet echt als een winstgevende toko, sorry. Met dit soort werkweken, salarissen en dan nog de toko moeten sluiten met een slechte vergoeding. Je zou, als je de toko dicht wilt gooien, dusdanig veel winst moeten kunnen maken, dat je de rest van de tijd die je dicht bent gewoon normaal door kan leven. Je ziet bij restaurants wel dat ze minder open zijn in de wintermaanden, maar helemaal dicht? Zelfs strandtenten blijven gewoon open.

Maar de belangrijkste vragen: wil je dit werk wel en ben je gelukkig hier. Geef daar eerst eens antwoord op.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Hydra
@Hydra Bedankt voor je comment!
Die 3 maanden doorbetaald zonder te werken is niet op basis van €1500 per maand. Ik krijg in die maanden €500 per maand. Echter had ik dat inderdaad moeten aangeven vooraf.

Je komt steeds met nieuwe nogal relevante info die je beter vooraf had kunnen geven.

Je moeder teert gewoon op de centen van haar man. Ze zou PRIMA met een salaris van 1000 per maand rond kunnen komen en dan jou die 1000 per maand geven. Dat zou m.i. veel eerlijker zijn.

Als ik in jouw positie zat, was ik al lang pleite geweest. Je wordt uitgebuit. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Anoniem: 1265270 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 00:23:
Maar het vertrouwde houdt mij tegen, de onzekerheid. Kan ik bijvoorbeeld het beste hbo in deeltijd gaan doen of misschien een eigen zaak beginnen.
Tsja wat een situatie. Ik heb het eens andersom beredeneerd: wat heb je nodig om ergens in Gelderland of Overijssel te gaan wonen, om daar een huis te kopen. Als ik snel even op Funda kijk zie ik de goedkoopste koopwoningen in Gelderland rond de 120k. Maar laten we 150k nemen, dat je nog iets ruimte hebt voor bijvoorbeeld aanpassingen of verbouwing. Als ik snel even kijk op een hypotheek website zou je daar een inkomen van rond de 2400 moeten hebben (uitgaande van alleenstaand en geen andere schulden). Dus je zit met een "gap" van rond de 900 euro om dat te kunnen verwezenlijken. Dus de huidige situatie gaat je niet helpen - afgezien van dat als je woont in Gelderland je waarschijnlijk niet in Den Haag wilt werken.

Als ik lees dat je de zaak drie maanden per jaar niet open kan houden vanwege klantenterugloop vraag ik me echt af hoe het business model in elkaar zit van de bakkerij. Niet dat een bakkerij niet meer relevant is vandaag de dag, maar drie maanden hakt er flink in. Als je moeder zegt dat je meer salaris krijgt als er meer geld over blijft, hakt drie maanden er flink in. Kijk of je je businessmodel aan kan passen. Je zit in Den Haag, dat is een grote stad waar iedereen druk is. Is het dan geen idee om bijvoorbeeld brood thuis te bezorgen bij de mensen. Vrijdagavond bestellen, zaterdagochtend bezorgd. Lekker warme broodjes van de bakker bij het ontbijt. Het is maar een idee.

Dan je vraag over HBO deeltijd. Ik heb daar ervaring mee, in het verleden zo'n studie gedaan en in vier jaar afgerond. Ik deed dat naast een 40-urige werkweek en dat was op sommige momenten al teveel. 32 uur per week is realistisch. Als je dan 60 uur per week werkt, hoe wil je dat gaan doen. Wanneer heb je tijd om te studeren?

Je eigen zaak beginnen - als je dat graag wil moet je dat doen :) maar het gaat je ontzettend helpen als je daar wel wat meer achtergrond voor hebt. Bijvoorbeeld HBO bedrijfseconomie of commerciele economie. Ergens zal je marktonderzoek moeten doen waar vraag naar is, waar je in kan springen. En iets van bedrijfskunde gaat je ook helpen, hoe je dingen moet organiseren, hoe je bedrijfsmodel in elkaar zit.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

@Anoniem: 1265270 afgaande op de info die je tot nu toe gaf (9 maanden werken, 60u/week, 1500 per maand x9 en 500 x3) dan verdien je 6.41 euro per uur. Dan reken ik alleen je gewerkte uren mee. Dus je zit 1/3 onder het minimumloon.

Rationeel gezien is er geen reden om te blijven, alleen maar om keihard weg te rennen. Emotioneel gezien zijn er 2 redenen: 1. je wil je moeder niet in de steek laten en 2. je vind verandering eng. Re 1: zij laat jou wel in de steek, al dan niet bewust. Je kind ruim onder het minimumloon uitbetalen zonder enige vorm van fatsoenlijk toekomstperspectief is uiterst frappant. Re 2: veranderening is altijd eng, dat is mens eigen.

Conclusie: Run Forrest, run!

-EDIT- even praktisch: de winterstop komt eraan. Geef dan direct aan dat je ermee stopt, heeft ze 3 maand om ene oplossing te bedenken (iemand vinden die een bakkerij runt voor 6.41 per uur gaat ze niet, tenzij je nog een tweelingbroer hebt misschien). Dan kun jij je rustig oriënteren op iets anders. 3 jaar toezeggen is prima, maar daar kun je ook op terugkomen. Werknemers kunnen gewoon ontslag nemen, die vrijheid heb je. Snap dat dat lastig kan liggen ivm familie, maar denk dat je daar echt overheen moet stappen..

[ Voor 27% gewijzigd door LankHoar op 17-10-2019 15:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Echt.. hoe meer info hier bijkomt, hoe erger het wordt.

Zet eens alles nu echt op papier met alle informatie die je tot nu toe in dit topic hebt gedeeld. Ik ben heel benieuwd hoe iemand die er verstand van heeft daar tegenaan kijkt, want volgens mij klopt hier echt de ballen van en word je gewoon uitgebuit hier.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Herman
Om op jouw reactie terug te komen. Alle medewerkers worden verloond via Payrolling volgens de bakkersbedrijf cao dus dat is allemaal goed in orde.

Ik heb ooit toen ik begon een fictieve dienstbetrekking overeenkomst getekend en later is dit door de boekhouder omgezet tot een korte arbeidsovereenkomst waarin meewerkende kinderen werden meegenomen. In deze Ovk staan ook rechten en plichten volgens een eigen Cao.

Maar echt ontzettend bedankt allemaal!! Ik ben super blij met de antwoorden en kan hier zeker wat mee. Het beste is inderdaad gewoon te stoppen en minder uur voor hetzelfde geld, best wel crux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:05

Herman

FP ProMod
@Anoniem: 1265270 Wellicht niet helemaal ontopic: maar die regeling van mee-werkende kinderen mag niet langer toegepast worden als ze uitwonend zijn. Oftewel, m.i. zou je gewoon verplicht moeten vallen onder CAO en conform dat CAO verloond moeten worden. Je hiervoor 'hard' maken lijkt me lastig met familiebanden, maar je hebt er v.z.i.w. recht op :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:54
Anoniem: 1265270 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:18:
@Herman
Om op jouw reactie terug te komen. Alle medewerkers worden verloond via Payrolling volgens de bakkersbedrijf cao dus dat is allemaal goed in orde.

Ik heb ooit toen ik begon een fictieve dienstbetrekking overeenkomst getekend en later is dit door de boekhouder omgezet tot een korte arbeidsovereenkomst waarin meewerkende kinderen werden meegenomen. In deze Ovk staan ook rechten en plichten volgens een eigen Cao.

Maar echt ontzettend bedankt allemaal!! Ik ben super blij met de antwoorden en kan hier zeker wat mee. Het beste is inderdaad gewoon te stoppen en minder uur voor hetzelfde geld, best wel crux.
Je kan het ook even omdraaien. Tegen je moeder zeggen dat je nog maar 40 uur per week gaat werken voor hetzelfde loon. Zegt ze nee, dan zeg je dat je meer geld wil voor het aantal uur wat je nu werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
Vorig jaar vertelde ze wel dat ik 1,3% over de omzet kan krijgen mbt volgend jaar. Het is waarschijnlijk een héle foute gedachte van mij, maar voor mij is geld wel belangrijk🙈.
hhmmm kijk hier goed mee uit, klinkt fijn maar als je aangeeft dat jullie tussen de 25k en 40k per maand zitten en dat dus 9 maanden lang dan kom je uit op een omzet van pak en beet 3 ton (gemiddelde van 32.5k maal 9 maanden). Dan krijg jij straks 1.3% van oftewel 3800 euro, verdeel dat door 12 maanden is het 300 euro.
Natuurlijk leuk bedrag maar dat zou het misschien net legaal maken wat betreft minumunloon ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

@Anoniem: 1265270 Het op eigen kunnen benen staan is een belangrijk deel van je ontwikkeling. Hiertoe behoort ook het kunnen aangeven van je eigen grenzen en verantwoording nemen van je eigen handelingen.

Tot hoever die grenzen gaan bepaal je voor jezelf.

Wat ik hier zoal vanuit mijn rol als ondernemer lees is de opgebouwde constructie ruk imho.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:15

mwa

TIGER79 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:15:
[...]

hhmmm kijk hier goed mee uit, klinkt fijn maar als je aangeeft dat jullie tussen de 25k en 40k per maand zitten en dat dus 9 maanden lang dan kom je uit op een omzet van pak en beet 3 ton (gemiddelde van 32.5k maal 9 maanden). Dan krijg jij straks 1.3% van oftewel 3800 euro, verdeel dat door 12 maanden is het 300 euro.
Natuurlijk leuk bedrag maar dat zou het misschien net legaal maken wat betreft minumunloon ?
Ik heb zo het idee dat die winst van 25k tot 40k op jaarbasis is en niet op maandbasis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
Staat letterlijk per maand... Per jaar zou dat wel bijzonder weinig zijn, nauwelijks levensvatbaar....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Als je het erg leuk vindt om de bakkerij te werken, zou ik aanbieden om medeondernemer te worden (50%) en dan alles te doen om de winst omhoog te krijgen, met name in de wintermaanden. In de wintermaanden moet je echt boven de €145/dag kunnen komen. Probeer met de tijd mee te gaan. Je zou kunnen experimenteren om in de sjiekere buurten een broodabonnement aan te bieden, waarbij mensen dagelijks (of desnoods 1x/week) verse broodjes voor hun deur vinden als ze wakker worden. Het voordeel van mede-ondernemerschap is dat je fiscale voordelen krijgt. Je loopt dan wel WW mis als de bakkerij failliet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De winst na belasting, dus de nettowinst op jaarbasis zit dus tussen de 25k en 40k. Dus inderdaad geen vetpot. Ik heb het altijd beredeneerd dat ze mij ook niet meer kan betalen dus conclusie dat het bedrijf voor 1 salaris prima is maar niet voor 2 salarissen.

Ik ben wel echt zo blij met jullie reacties. Het emotionele daar moet ik vanaf en dan komt er vanalles op mijn pad wat mij kan beïnvloeden.

Vanaf januari 2020 moeten we op zoek naar een nieuwe productieruimte en als ik dan ervoor kies om te stoppen met het werk in de bakkerij dan voelt het alsof ik wegloop van de problemen.

Maar misschien is mijn denkwijze totaal verkeerd en denk ik teveel na en zoek ik juist die beren op de weg. Misschien zit ik zo vastgeroest in mijn huidige patroon dat ik juist zo ga denken ipv omdenken😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:15

mwa

TIGER79 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:11:
Staat letterlijk per maand... Per jaar zou dat wel bijzonder weinig zijn, nauwelijks levensvatbaar....
Waar staat dat, letterlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:42
TIGER79 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:11:
Volgens mij verwar je winst met omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

En hoelang is het geleden dat je zoiets hebt besproken met je moeder? En ik snap eigenlijk niet waarom ze zo boos wordt. Genoeg geld om op te teren van haar man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER79
mwa schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:59:
[...]

Waar staat dat, letterlijk?
sorry meende in een van zijn eerdere posts letterlijk te hebben zien staan tussen 25k en 40k per maand....
Kan het niet terugvinden so I stand corrected !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Moet je ook katoen plukken?
...En wat gebeurde er nou vorige maand. Mijn tante had mij een onderhandse lening aangeboden van €50.000 om een eigen zaak te openen en dat brengt mij dus helemaal aan het twijfelen.
Neem die lening, koop je moeder uit en betaal haar 1600 euro ;)

Nu even serieus, als het een bedrijf is waar je moeder van afhankelijk is en waar je als gezin in meewerkt om het te rooien dan snap ik het nog. Maar je moeder is niet afhankelijk van de bakkerij. Het is gewoon een hobby van haar. En zoals iemand hierboven al gezegd heeft: jij betaalt haar hobby! :X

Belangrijkste vraag: wil je wel een bakkerij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
Bulder schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:11:
[...]

Volgens mij verwar je winst met omzet.
nee hoor, weet het verschil wel degelijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Met familie moet je wandelen niet handelen.

Situatieschets is weinig hoopgevend qua rendement voor wat je er nu instopt aan tijd. Ken wel bakkers die goed boeren. Of dat op jullie locatie mogelijk is weet ik niet. Tijd van de dorpsfunctie van de lokale detaillist is bijvoorbeeld lang voorbij. Wat geld steken in iemand die objectief naar de situatie kijkt en dat advies volgen zou ik zeggen.

Op persoonlijk vlak voel ik heel goed waar het wringt. Relaties met je ouders zijn de lastigste die er zijn. Klinisch bekeken zou je als je volwassen bent helemaal op jezelf staan. Je ouders enkel nog als vrienden hoeven zien. Dat lukt in veel gevallen niet en blijft er een afhankelijke relatie. Die erg in de weg kan zitten. Heb een hekel aan psychologen gekregen maar een goed gesprek kan je wellicht wel duidelijker maken waar de ‘pijn’ zit.

Gun je wijsheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:03
Ik zie veel netto/bruto door elkaar lopen. Hoeveel krijg je bruto betaald?

Op zich klinkt 1500 netto + 3 maanden niet werken niet heel verkeerd als je na 10 jaar gegarandeerd de zaak volledig (en voor niks) zou krijgen. (Ok nog steeds geen top deal maar als het zwart op wit staat weet je waar je voor werkt. Namelijk je eigen zaak(

Ik zou de discussie aan gaan van ik wil zo niet blijven werken. Kunnen we nog wat doen.
Als je graag wilt doorgaan kan je ook nog de discussie aangaan die extra 3 maanden open te blijven dat jij dan alles doet (en 5k+/jaar meer te krijgen , zou jou dat helpen?)
Roenie schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:23:

Belangrijkste vraag: wil je wel een bakkerij?
Denk dat dit key is

[ Voor 28% gewijzigd door Batavia op 18-10-2019 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

peltco schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 00:17:
Ik zie veel netto/bruto door elkaar lopen. Hoeveel krijg je bruto betaald?

Op zich klinkt 1500 netto + 3 maanden niet werken niet heel verkeerd als je na 10 jaar gegarandeerd de zaak volledig (en voor niks) zou krijgen. (Ok nog steeds geen top deal maar als het zwart op wit staat weet je waar je voor werkt. Namelijk je eigen zaak(

Ik zou de discussie aan gaan van ik wil zo niet blijven werken. Kunnen we nog wat doen.

[...]

Denk dat dit key is
1500 netto is ongeveer 1650 bruto. 1500 netto kan overigens ook 1500 bruto zijn als er gebruikgemaakt wordt van loonheffingskorting. Dat zit net over of onder het randje van het minimumloon, maar dat is op basis van 40 uur, en niet op basis van de 60 die TS werkt. De maanden dat hij niet werkt krijgt hij 500 per maand.

Daar komt bij dat de bakkerszaak van de moeder niet helemaal lekker lijkt te lopen. Er is wel winst maar de moeder keert zichzelf én TS veel te weinig uit. Als ik loonwijzer.nl check dan zie ik dat een bakker gemiddeld tussen de 11,6 en 22 euro per uur verdient. Op mijnzzp.nl zie ik dat het gemiddelde salaris ongeveer 2.100 bruto per maand is. Een bakker met meer dan 10 jaar ervaring zit op ongeveer 2.500 bruto. Een zzp'er zit op de 30 euro per uur ex btw. Als moeder zichzelf én TS uitbetaalt naar marktconforme standaarden dan is de winst opeens een héél stuk minder. Je hebt namelijk het loon, maar daarnaast ook nog vakantiegeld, verzekeringen en dat soort ongein, dus bovenop wat je je werknemer betaalt betaal je ook nog een paar duizend per jaar extra aan dat soort dingen.

Lang verhaal kort: loon te weinig en toekomstperspectief van de zaak niet heel goed.

@Anoniem: 1265270 Even los van of je uiteindelijk weg gaat of niet, wat wil je gaan doen? In de bakkerswereld blijven of een andere richting in gaan? :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:42
TIGER79 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:23:
[...]

nee hoor, weet het verschil wel degelijk ;)
Dan is je opmerking over de levensvatbaarheid van bedrijven die tussen de 25 - 40k winst draaien des te vreemder. Winstcijfers zeggen he-le-maal niets zolang je geen verdere inzage in de balans hebt. Genoeg BV's noteren geen euro winst op papier maar draaien als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
Bulder schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:31:
[...]

Dan is je opmerking over de levensvatbaarheid van bedrijven die tussen de 25 - 40k winst draaien des te vreemder. Winstcijfers zeggen he-le-maal niets zolang je geen verdere inzage in de balans hebt. Genoeg BV's noteren geen euro winst op papier maar draaien als een trein.
Nou een bedrijf met 3 werknemers die 25 tot 40k per jaar winst maakt bouwt niet enorm veel reserves op.
Misschien is niet levensvatbaar ietwat extreem maar het is is wel een situatie waar op een goede manier met je reserves mee omgegaan moet worden. In dit specifiek geval als een werknemer dan inderdaad 5k bruto meer loon wilt op jaarbasis, dan hakt dat netto (immers een werknemer kost een werkgever meer dan enkel het salaris) best wat in die winst.

Winstcijfers vertellen inderdaad niet het hele verhaal maar wat jij aankaart is al helemaal het vaagst waar je niets over kunt zeggen, dus BV's die geen winst draaien en draaien als een trein die kunnen enkel draaien zolang de investeerders geld erin pompen, kijk maar naar alle amerikaase startups of Ubers. Kun je ook van zeggen die draaien geen winst maar kijk hoe goed ze gaan, nou nee, die draaien enkel goed in schulden opbouwen richting investeerders en zijn uiteindelijk geen gezond en self-sustainable business models.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Topicstarter
@SomerenV
Om op jouw vraag terug te komen, de bakkerswereld trekt mij niet zo.

Diep in mijn hart wil ik graag een groente restaurant openen. Heb een aantal kookprijzen gewonnen waardoor ik helemaal enthousiast ben geworden :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:40
TIGER79 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:28:
[...]

Nou een bedrijf met 3 werknemers die 25 tot 40k per jaar winst maakt bouwt niet enorm veel reserves op.
Misschien is niet levensvatbaar ietwat extreem maar het is is wel een situatie waar op een goede manier met je reserves mee omgegaan moet worden. In dit specifiek geval als een werknemer dan inderdaad 5k bruto meer loon wilt op jaarbasis, dan hakt dat netto (immers een werknemer kost een werkgever meer dan enkel het salaris) best wat in die winst.

Winstcijfers vertellen inderdaad niet het hele verhaal maar wat jij aankaart is al helemaal het vaagst waar je niets over kunt zeggen, dus BV's die geen winst draaien en draaien als een trein die kunnen enkel draaien zolang de investeerders geld erin pompen, kijk maar naar alle amerikaase startups of Ubers. Kun je ook van zeggen die draaien geen winst maar kijk hoe goed ze gaan, nou nee, die draaien enkel goed in schulden opbouwen richting investeerders en zijn uiteindelijk geen gezond en self-sustainable business models.
Voor een kleine zaak zoals dit lijkt het me geen probleem als er niet tot nauwelijks winst wordt gemaakt. Immers verdient de eigenaar van de zaak gewoon al een loon, en de winst is al na afschrijving van bedrijfsmiddelen, dus daar kan ook gewoon een reserve voor zijn (natuurlijk is het met 0,0 winst het wel erg marginaal). Een bakkerij die je met een paar man runt zal geen tonnen aan apparatuur nodig hebben gok ik zo en ik mag ook hopen dat het niet om de paar jaar kapot gaat, dus het opbouwen van 25 tot 40k vermogen per jaar in de zaak lijkt me onnodig conservatief.

Het zou goed kunnen dat er prima ruimte is om zowel voor moeder als zoon een goed/marktconform salaris te betalen, zeker als er ook nog ruimte is om de winst en omzet te verhogen. Immers een groot deel van de kosten van de zaak zullen vaste lasten zijn, en als je 3 maanden per jaar dicht bent dan lijkt mij dat daar toch snel ruimte moet zijn om iets te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Aan je tante vragen of ze die 50k wil giften ipv lening. Dan open je een groente-restaurant ergens in Gelderland. Win-win. Jij weg uit de bakkerwinkel, en je kan doen wat je liefst wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Anoniem: 1265270 Even een vraagje / opmerking tussendoor waar ik 't antwoord zo snel niet op heb kunnen vinden in alle posts: Je woont nú waarschijnlijk nog bij je moeder in én geniet dus buiten je loon ook nog 'kost en inwoning'?

Als dat zo is dan ligt je huidige loon dus eigenlijk (véél) hoger dan die eerder vermelde €1500,- / maand.

Hmmm..... Sorry: Volledig over 't regeltje wat hieronder door @Jantje2000 wordt aangehaald heen gelezen.

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 18-10-2019 17:48 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:55
Als ik dit verhaal lees zou ik direct uit stappen. Moeders heeft een hobby bakkerszaak en hoeft vrijwel niet meer te werken gezien de omstandigheden van haar man. Zoon wordt uitgebuit (60u pw / 1500€ pm) en blijft er werken vanuit het verkeerde oogpunt.

Als een bedrijf niet levensvatbaar is, zoals het bedrijf van je moeder gezien ze je echt onderbetaald en niet meer kan betalen, zou ik snel weg lopen. Ook al is het bedrijf van een familie lid, dat zou zelfs eerder een reden zijn om weg te gaan gezien de conflicten die kunnen ontstaan en familiebanden kunnen verscheuren.

Ik zou voor jezelf de keuze maken wat je wilt, wil je verder in de bakkerswereld? Dat lijkt er niet op. Wat wil je dan? Een groente restaurant? Ga in overleg met je tante voor de lening, schrijf een businessplan en praat met een bank (50k is namelijk niet genoeg maar een goede start).

Advies: Neem afscheid van de bakkerswinkel, en trek je eigen plan. Je kunt ook gemakkelijk ergens een tijdelijke baan vinden (vooral gezien je prijzen hebt gewonnen en ook veel ervaring hebt) om die periode te overbruggen.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-07 09:12
wimmel_1 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 17:42:
@Anoniem: 1265270 Even een vraagje / opmerking tussendoor waar ik 't antwoord zo snel niet op heb kunnen vinden in alle posts: Je woont nú waarschijnlijk nog bij je moeder in én geniet dus buiten je loon ook nog 'kost en inwoning'?

Als dat zo is dan ligt je huidige loon dus eigenlijk (véél) hoger dan die eerder vermelde €1500,- / maand.
In de OP
Anoniem: 1265270 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 00:23:
Ik heb een mbo-niveau 4 Verzekeringen als diploma en heb een huurwoning in Den Haag Moerwijk.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:00
Ik lees een heleboel reactie en heel weinig antwoord van de TS.

Wat voor arbeidscontract heb je nou?

Ben je in loondienst? Zo ja waarom val jij niet onder de geldende coa? De reden die je eerde noemde is vziw niet toegestaan.

Hoeveel uur sta je op contract? Ik ken er weinig van 60u

Waarom werk je eigenlijk 60u?

Je moeder hoef je niet zielig te vinden als ze blijkbaar prima kan leven als die vent van haar 10k netto pm verdiend.

Hoe staat die 3 maanden regeling op papier?

Dan komende persoonlijke vragen

Wil wilt liever een restaurant dan een bakker.

Je moeders track record is 4x falliet 1x met moeite haar zoon betalen.

Je werkt 60u per week

Het eerste gedeelte zijn praktische zaken en moet je prima uit kunnen leggen. Het 2e zegt bij voorbaat al dat je weg moet gaan en mss wel moet kijken of je met een lening van je tante bijv dat restaurant moet gaan beginnen.

Je warrige financiele plaatje vetroebeld het topic. Dus wees duidelijk of laat het buiten beschouwing en ga alleen voor de emotionele afweging

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53

macnerd

No Apples please :-)

Een groenterestaurant zie je niet veel, maar kan wellicht wel mensen trekken, bv vegetariërs, veganisten of milieubewuste consumenten. Kun je dit in het klein niet uitvoeren in de bakkerij? Weet je meteen of het levensvatbaar is.

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hij zou het natuurlijk kunnen testen in een wintersluiting. Het is weer bijna die periode.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Anoniem: 1265270 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 17:01:
@SomerenV

Diep in mijn hart wil ik graag een groente restaurant openen. Heb een aantal kookprijzen gewonnen waardoor ik helemaal enthousiast ben geworden :-).
Ik denk eerlijk gezegd dat het niet eens een heel gek idee is, zeker met het milieubewuste gedoe van tegenwoordig (vlees minderen bijvoorbeeld). Als je het gooit op een vegetarische of (voor wie wil) een veganistische 'food experience' dan kan het nog best wel eens kans van slagen hebben. Enige 'maar' is dat het denk ik beter werkt in een wat grotere stad, met relatief veel jong volk.

Aangezien de bakker toch 3 maanden sluit is het (lijkt mij) de uitgelezen kans op je concept kleinschalig te testen. Dat hoeft niet eens in restaurant-vorm te zijn, maar kan ook puur afhalen zijn.

Ik vind 't een cool idee en het past beter bij deze tijdsgeest dan een bakker als ik heel eerlijk ben :) Zelf maak ik regelmatig wraps om te eten op het werk, en regelmatig ook zonder vlees of vis. Véél lekkerder dan een boterham met kaas of ham ofzo. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

@SomerenV

Nog een reden om niet nog 3 jaar te blijven plakken, en de komende winterstop aan een business plan voor je groente restaurant te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
s0ulmaster schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:31:
Ik lees een heleboel reactie en heel weinig antwoord van de TS.
Het meeste van wat je vraagt, kan je prima teruglezen in de reacties van de TS tot nu toe. Het heeft weinig zin om alles nog een keer opnieuw te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
Hydra schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:39:
[...]

Het meeste van wat je vraagt, kan je prima teruglezen in de reacties van de TS tot nu toe. Het heeft weinig zin om alles nog een keer opnieuw te vragen.
Kun je wel mooi zeggen, maar TS is op nog geen enkele wijze echt duidelijk geweest over zijn arbeidscontract.
"Ik verdien 1500 netto en val niet onder de bakkers cao" heb je natuurlijk weinig aan (even kort door de bocht).

Uit een deel van de reacties van de TS blijkt dat hij het salaris wel een belangrijk punt vindt aan de andere kant zie je ook dat TS misschien wel liever helemaal geen bakker meer is.

Dus ja eigen vind ik wel dat ik aan de TS mag vragen om wat duidelijker te zijn.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01-07 17:21
60 uur 1500 netto? Ik verdien iets meer dan dat netto, maar dan voor 24 uur!

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@SomerenV

Ik heb gewerkt voor een bedrijf dat investeerders en ondernemers bij elkaar bracht. Soort 'dragons den' (serie op de BBC) Hoop van opgestoken. Zeker door de oprechte en directe manier waarop ze ondernemers lieten weten of hun plan levensvatbaar was.

Horeca is een lastige en harde tak van ondernemen.

Je passie volgen en rondkomen van een 'hongerloontje' is naar mijn ervaring een betere route naar een gelukkig bestaan dan zwoegen voor ...

Er zijn ondernemerskamers waar je kunt sparren over je plannen. Mensen met ervaring. Misschien is dat iets voor je.

En sterkte! De emotie opzij zetten op dit soort momenten is niet eenvoudig. Wel zonder enige twijfel de moeite, en verdriet, waard!

Acties:
  • +23 Henk 'm!

Topicstarter
@s0ulmaster
Ik kan je zeker wat duidelijkheid geven.
Ik ben echt heel blij met jullie reacties en had daar afgelopen week over nagedacht wat ik hier nou mee moet doen.

Gisteren de knoop doorgehakt en hoewel ik het doodeng vind, denk ik dat dit de enige juiste manier is om voor mezelf te kiezen. Men zegt vaak dat voor jezelf kiezen en een andere reis kiest, dat dit zeker de moeite waard is, dus daar houd ik mij aan vast.

Gisteren tegen mijn moeder gezegd dat ik stop per 1-3-2020. Moeder natuurlijk helemaal over de zeik en geen idee of dat ooit nog goedkomt tussen ons.
Per volgend jaar verhuis ik ook naar het oosten van het land.

Ik twijfelde eerst of ik er niet voor zou moeten kiezen om nog 1 jaar bij haar door te werken omdat ik dan een bakker heel goed kan inwerken en zij niet met een probleem komt te zitten. Nu heeft zij voor volgend jaar echt een heel groot probleem..
Die keuze vind ik echt niet fijn, daar komt de loyaliteit weer naar boven van mij, maar de mensen met veel ervaring om mij heen zeggen allen dat ik echt voor mezelf moet kiezen. Mijn tante is daar helemaal fel op. Zij vindt dat ik de loyaliteit helemaal los moet laten, aangezien mijn moeder mij ook een soort van uitknijpt met uren en salaris.

En vooral ook al jullie reacties, dat heeft mij zo goed gedaan!! Nogmaals mijn dank daarvoor!

Het zal best moeilijk zijn de komende maanden maar anders kom ik niet uit dit ritme en blijf ik dit doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1265270 op 25-10-2019 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Heeft een nieuwe bakker dan een jaar inwerktijd nodig?
Ik neem aan dat ze iemand zoekt met ervaring, geen beginner, want diegene moet jou vervangen (en wat ik begrijp is dat jij alles zo'n beetje doet, dus de nieuwe bakker moet ook alles kunnen).
Maar dan lijkt mij 1 maand, max 2, een prima inwerktijd. Dus ze heeft genoeg tijd om nu een vacature te maken en iemand te zoeken en diegene kan jij dan nog prima inwerken voor 1-3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
Anoniem: 1265270 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:55:
@s0ulmaster
Ik ben echt heel blij met jullie reacties en had daar afgelopen week over nagedacht wat ik hier nou mee moet doen.

Gisteren de knoop doorgehakt en hoewel ik het doodeng vind, denk ik dat dit de enige juiste manier is om voor mezelf te kiezen. Men zegt vaak dat voor jezelf kiezen en een andere reis kiest, dat dit zeker de moeite waard is, dus daar houd ik mij aan vast.

Gisteren tegen mijn moeder gezegd dat ik stop per 1-3-2020. Moeder natuurlijk helemaal over de zeik en geen idee of dat ooit nog goedkomt tussen ons.

Ik twijfelde eerst of ik er niet voor zou moeten kiezen om nog 1 jaar bij haar door te werken omdat ik dan een bakker heel goed kan inwerken en zij niet met een probleem komt te zitten. Nu heeft zij voor volgend jaar echt een heel groot probleem..
Die keuze vind ik echt niet fijn, daar komt de loyaliteit weer naar boven van mij, maar de mensen met veel ervaring om mij heen zeggen allen dat ik echt voor mezelf moet kiezen. Mijn tante is daar helemaal fel op. Zij vindt dat ik de loyaliteit helemaal los moet laten, aangezien mijn moeder mij ook een soort van uitknijpt met uren en salaris.

En vooral ook al jullie reacties, dat heeft mij zo goed gedaan!! Nogmaals mijn dank daarvoor!

Het zal best moeilijk zijn de komende maanden maar anders kom ik niet uit dit ritme en blijf ik dit doen.
Goed dat je een keuze hebt gemaakt :Y
Nu maar eens zien waar het schip strand. Ik hoop voor je dat je een gezonde toekomst tegemoet gaat.

Je moeder is en blijft je moeder. Hopelijk zal ze inzien dat er een ongezonde situatie is/was en komt het persoonlijk weer goed tussen jullie.

Heel veel succes iig.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@s0ulmaster

Goed bezig :) Jouw moeder is boos en dat begrijp ik. Na al die jaren raakt zij de financier van haar hobby projectje kwijt. Neem het niet te persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-06 23:01
Veel succes, erg knappe stap. Ik ben zelf opgegroeid in Den Haag en woon nu maar een paar kilometer buiten de stad maar zou graag weer terug 'de drukte' in willen. Ik hoop dat de verhuizing naar het rustige oosten goed uitpakt, dat is nog een flink grotere en verdere stap.

De droom van een groente-restaurant is erg leuk, maar wel een aardige niche. In Den Haag zitten wel steeds meer van dit soort tentjes, maar in het oosten zal de vraag misschien stukken minder zijn? Dat is wel het onderzoeken waard.

Kijk eens rond de Weimarstraat voor inspiratie: Love & Peas, Veggies on Fire, Jantje, Veggie4U (afhaal/winkel) zijn allemaal vegetarische snackbars/restaurants in en romdom de Weimarstraat. En de Eko Plaza zit er ook. Bij Hollands Spoor zit de Vegetarische snackbar en aan het Spui zit The Leaf.

Als ik er kom lijken het voor mij allemaal hobby-projecten (die vast wel geld verdienen maar vooral op passie zijn gebaseerd), ik zou het tussen neus en lippen door eens vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Goed dat je die beslissing hebt genomen.
Vervelend voor je moeder, maar als ze het een gezonde arbeidsrelatie was met een eerlijk salaris, dan was ze niet boos geworden. Ze zal boos zijn omdat ze eigenlijk wel weet dat ze niet iemand anders gaat vinden die voor dezelfde voorwaarden voor haar gaat werken. Door haar reactie toont ze dus jouw gelijk aan. Maar het hele verhaal klinkt sowieso meer als een hobby aan in plaats van serieuze onderneming.

Als ik €2500 netto kan verdienen dan is het voor mij helemaal prima!
Stop sowieso met praten over netto bedragen, dat doen alleen scholieren.
Ik vind 2500 netto voor iemand met MBO trouwens hoog en weer het andere uiterste. Niet dat het niet kan, maar die verwachting zou ik even flink bijstellen met je huidige achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@s0ulmaster

wat me van je openingspost "dwars" zit .. is dat je loon verhogen niet bespreekbaar is ..

* vso Maar laten we wel wezen "achterstallig" loon is enconomisch delict .. daarvoor krijg je hogere straffen dan moord in dit land zeker belastingsdienst .. en op deze manier met je kind overweg gaan en laten zweten zonder loonsverhoging
zeker met 2 a 3 duizend euro "winst" per maand .. dat is niet te verklaren .. tenzij je moeder dat zelf "nodig" heeft maar dan heeft ze haar eigen finaciele plaatje niet op orde .. want ze leeft wellicht nog 30 jaar en is ook pensioen gerechtigd .. dus dan is bv 1000,- per maand winst wel voldoende imho . .ze hoeft niet op zwart zaad te zitten.. ik begrijp je vertrek wel

maar zou toch bespreken .. maar het is een goeie middenweg vinden en even door de zure appel bijten voor jou en haar .. of je laat haar de eigen boontjes doppen ..

kijk het kost al veel moeite in normale situaties , met je ouder(s) is dat helemaal lastig .. zeker als je niks tekort komt en ze bv "de vakantie betaald" ..

giften werk je immers zelf voor dus "dode mus uit eigen zak" .. sinterklaas spelen met jou geld. geef me maar 500,- extra per maand en de giften mogen nog steeds :)

[ Voor 33% gewijzigd door vso op 25-10-2019 12:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

vso schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:13:
[...]

wat me van je openingspost "dwars" zit .. is dat je loon verhogen niet bespreekbaar is ..

* vso Maar laten we wel wezen "achterstallig" loon is enconomisch delict .. daarvoor krijg je hogere straffen dan moord in dit land zeker belastingsdienst .. en op deze manier met je kind overweg gaan en laten zweten zonder loonsverhoging
zeker met 2 a 3 duizend euro "winst" per maand .. dat is niet te verklaren .. tenzij je moeder dat zelf "nodig" heeft maar dan heeft ze haar eigen finaciele plaatje niet op orde .. want ze leeft wellicht nog 30 jaar en is ook pensioen gerechtigd .. dus dan is bv 1000,- per maand winst wel voldoende imho . .ze hoeft niet op zwart zaad te zitten.. ik begrijp je vertrek wel

maar zou toch bespreken .. maar het is een goeie middenweg vinden en even door de zure appel bijten voor jou en haar .. of je laat haar de eigen boontjes doppen ..

kijk het kost al veel moeite in normale situaties , met je ouder(s) is dat helemaal lastig .. zeker als je niks tekort komt en ze bv "de vakantie betaald" ..

giften werk je immers zelf voor dus "dode mus uit eigen zak" .. sinterklaas spelen met jou geld. geef me maar 500,- extra per maand en de giften mogen nog steeds :)
Jij had zijn keuze nog niet gelezen of wel? ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Falcon schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:39:
[...]

Jij had zijn keuze nog niet gelezen of wel? ;)
jawel (re-edit verloren gegaan) west naar oosten v.h land maar dat vind ik ook erg radicaal ..

De TS rept niet veel over zijn levensstijl en kosten. Dus veel vullen de lezers heel veel zelf in

Alsof je al (van te voren) de keuze gemaakt hebt en een mogelijk toekomstige partner daar woont .. (achter zijn ...geslachtsdeel aan)
De uitspraak/stelling tussen start en einde is niet onbegrijpelijk juist zeer begrijpenlijk en zou het ook doorzetten als "moeder" geen water bij de wijn doet..
Maar wat als moeders verstandig is en inziet dat ze fout heeft gezeten wat dan .. zo gooit de TS wel de deur dicht van zijn kant en dat is ook niet wijs het zijn immers je ouders.

Kijk minimum loon maar moeders betaald wel vakantie, auto de huur van zijn woning en andere dingen die het zeer dragelijk maken dan praten we over verschoven kosten en is zijn/ons beeld niet eerlijk.
want hij heeft nu opeens 1500 aan pure uitgaven.. bv (natuurlijk kan mama ook extreem wildering leven oid)

Beste is een mediator eens te laten kijken wie nu wat goed/slecht doet door bv zowel zakelijk als prive inzicht tegeven van de uitgaven van afgelopen 1,2 of 3 jaar. wie heeft sluitende boekhouding van a-z

Tja vanalles

Pagina: 1 2 Laatste