Dat een SOC dat niet kan, is een kwestie van een custom soc gebruiken (waar Tesla echt de afname wel voor heeft) die het wel kan. Juist die ARM-soc's zijn tegenwoordig vrij makkelijk aan te passen.
Ik kan me wel voorstellen dat er voor een vaste chip is gekozen. Mechanische belasting is een serieus punt in iedere auto. Automotive grade onderdelen zijn ook echt van een andere orde dan voor normale elektronica geldt. De extra kosten van een microSD-slot en en het plaatsen van een microSD is geen verdediging om het niet te doen. Er zijn apparaten die in veel grotere aantallen worden geproduceerd waar intern ook een microSD in een slot zit. Maar het risico op contact verliezen onder invloed van trillingen is te groot bij die dingen.
Ik kan me, gezien de complexe systemen, wel voorstellen dat er een zekere mate van logging plaats moet blijven vinden (ik weet uit contacten met Tesla dat die logs in sommige gevallen gebruikt worden om bepaalde defecte te achterhalen). Maar er zijn prima oplossingen om overmatige slijtage te voorkomen. Een standaard dingetje is bijv. om een tmpfs aan te maken en deze eens per x-tijd naar de flash te laten wegschrijven. Of, als je ook met aanvullende hardware aan de slag gaat, een lokale batterij-backup die zorgt dat bij uitval er nog genoeg vermogen is om een geheugendump naar de eMMC te maken.
En natuurlijk de loglevels tot een absoluut minimum te beperken.
Anoniem: 1248170 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:13:
[...]
En dat begrijp ik dus niet, het is prima dat vanuit het entertainmentsysteem op het dashboard allerlei auto functies te bedienen. Prima, want er worden fysieke knoppen uitgespaard.
Maar cruciale systemen zoals opladen, autopilot etc horen niet via dit systeem te lopen. Dit bewijst dat Tesla alles op hun eigen manier doet. Bij de gevestigde autofabrikanten is het entertainmentsysteem gescheiden van de cruciale auto systemen, ook in canbus is dit zichtbaar deze scheiding.
Ben benieuwd of Tesla uberhaupt canbus heeft, betwijfel het en dit zou eigenlijk gewoon noodzakelijk zijn.
Ja, ook een Tesla heeft CANBUS, dat is namelijk een verplichting vanuit het OBD-II/eOBD-protocol. Iedere auto moet dat hebben om typegoedkeuring te krijgen.
Op een aantal vastgelegde verplichtingen, is de CANBUS verder vrij in te richten. Vroeger was er inderdaad scheiding tussen essentiële en aanvullende functies, mede vanwege beperkte bandbreedte op de canbus. (je had een traag en snel netwerk, waarbij het trage netwerk voor zaken als de ECU wordt gebruikt). Maar inmiddels is dat geen issue meer.
@
Josefien
Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens, maar je moet niet vergeten dat een deel van al die nieuwe systemen voor de veiligheid zijn, maar ook om de auto (als hij nog op benzine of diesel rijdt) schoner te maken. Het motormanagement systeem (wat al sinds de jaren 80 een MCU is) is heel robuust opgezet, maar die wordt gevoegd met sensoren en andere data op basis waarvan andere tabellen gekozen worden voor ontsteking en brandstof injectie. Vroeger waren het alleen sensoren, maar tegenwoordig wordt die ECU steeds meer actief van buitenaf aangestuurd. En dat geldt voor heel veel systemen in een auto.
Zelfs mijn 20 jaar oude BMW heeft al 6 ECU's (dan negeer ik de eenvoudige modules die puur op basis van input werken, dit zijn de min of meer zelfstandige units). Naar huidige maatstaven zijn het trage, zwakke machines, maar toen was het de top, zeker de motorcomputer.
Maar ik vind het ook wel tricky dat tellerbakken steeds vaker LCD's worden e.d. Het ziet er prachtig uit en biedt ongelooflijk veel vrijheid, maar LCD's gaan geen 50 jaar mee.
Ik verwacht dat auto's zoals mijn cabrio uit de jaren 90, de laatste generatie zal zijn die nog echt oud kan worden zonder onbruikbaar te worden. Vanaf 2000 is de hoeveelheid elektronica zo hard toegenomen dat die auto's te kwetsbaar worden.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier