Bestaande woning gekocht, Leggen van leidingen e.a. klussen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Afgelopen week heb ik mijn eerste koopwoning gekocht, het is een rijtjes woning uit 1973 en we krijgen half januari de sleutel.

Momenteel zijn we druk bezig met kijken naar de werkzaamheden die we willen (laten) doen. Een van die dingen is onder andere het verplaatsen van lichtpunten en wandcontactdozen en het leggen van loze leidingen voor ethernetkabels. Dit willen we graag zelf doen, zodat we daarmee een hoop kosten kunnen besparen.

Het idee is om naar elke kamer minimaal één loze leiding te plaatsen en tevens op elke etage een aansluiting in het plafond voor een AP. De glasvezelaansluiting komt nu binnen in de woonkamer en vanuit daar willen we naar de meterkast toe, om vanuit de meterkast naar alle andere vertrekken te gaan.

Het verplaatsen van lichtpunten en wandcontactdozen is volgens mij niet zo'n probleem. Heb wat filmpjes / posts gelezen en met een stofzuiger, een frees en dozenboor moet je volgens mij een heel eind komen. Maar tips zijn natuurlijk altijd welkom natuurlijk.

Dan komt nu het stukje waar ik geen idee heb hoe ik eraan moet beginnen. Het volledig leggen van nieuwe leidingen vanuit de meterkast naar de verschillende ruimtes in het huis. Ik kan daar op internet ook weinig informatie over vinden. De aansluitingen wil ik als volgt maken:

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5Z1S7bBUKm0XYxULUzQwJ10Q/medium.jpg

Het huis heeft een kruipruimte, dus volgens mij moet het heel eenvoudig zijn om vanuit de woonkamer wat gaten naar de kruipruimte te boren, die te voorzien van PVC pijpen en dan door te trekken naar de meterkast. Maar daarover een aantal vragen:
  • Hoe boor je dit het handigst? (ik neem namelijk aan dat dit moet op de plek waar de muur nu staat, omdat het anders niet in de muur te verwerken is)
  • Hoe bevestig je dit eenvoudig aan het plafond van de kruipruimte?
Eerste etage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l8axRz2lhuYNRwZ7nDtUKHNd/medium.jpg

Zolder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/czmbXgwIE3FeV4fq10nPkuiH/medium.jpg

Hierbij echt geen idee wat er handig is. Ik kan (waarschijnlijk) omhoog via de ruimte achter de meterkast (en dat komt dus uit in de badkamer (niet te zien op de Funda tekeningen). Maar frezen in de vloer is volgens mij niet toegestaan. (De vloer op de begane grond is een NeHoBo vloer en die van de verdieping dan waarschijnlijk ook en had begrepen dat je daarin niet mag frezen, klopt dat?)

Wat is dus wijsheid:
  • Via het plafond in de woonkamer naar boven?
  • Toch frezen in het vloer?
  • Andere opties?
Als achtergrond informatie een lijst met dingen die we verder nog willen (laten) doen:
  • Nieuwe keuken, badkamer en WC (op termijn)
  • Verplaatsen WC boven (op termijn)
  • Dubbelglas (+met mogelijk kunsstof kozijnen)
  • Stucen van (bijna) alle muren
  • Dakisolatie
  • Spouwmuurisolatie
  • Egaliseren vloer op 1e etage
  • Slopen muur + inbouwkasten op de 1e etage en vervangen voor een nieuwe wand
  • Slopen muur + inbouwkasten op zolder
Over het bovenstaande heb ik op termijn waarschijnlijk ook nog een hoop vragen, dus mocht je daar nu al tips voor hebben, dan hoor ik het graag. :)

Alvast bedankt voor de reacties!

tldr: Hoe trek je (eenvoudig) loze leidingen door een bestaande woning?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:33
Misschien het overwegen waard om de glasvezelaansluiting direct te verleggen naar de meterkast. Het kost wat (+/- € 700 bij mijn zus, hier hebben ze de aansluiting ook van de woonkamer buitenshuis verlegd naar de meterkast), maar dan heb je die spullen niet in je woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
nielsn schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:26:
Misschien het overwegen waard om de glasvezelaansluiting direct te verleggen naar de meterkast. Het kost wat (+/- € 700 bij mijn zus, hier hebben ze de aansluiting ook van de woonkamer buitenshuis verlegd naar de meterkast), maar dan heb je die spullen niet in je woonkamer.
Dat is ook het overwegen waard inderdaad. Kost wel wat, maar dan is het wel meteen helemaal netjes. Zoals het er overigens nu uitziet komt er bij die aansluiting alleen een media converter te zitten. De router en andere apparatuur wil ik netjes in de meterkast verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 15:18
nielsn schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:26:
Ook net gedaan, zeker de moeite waard en was (maar) €299,-

https://www.mijnaansluiting.nl/

[ Voor 3% gewijzigd door weertenaar op 15-10-2019 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-05 22:40
afhankelijk van wat voor muren het zijn, vrees ik dat het frezen wordt...

Is het niet handiger om vanaf de bg via de trapkast naar de kast op de 1e verd en dan naar de cv-ruimte. Eventueel vanaf daar weer naar beneden voor de aansluitingen op de 1e verd. Niet de meest korte route, maar misschien wel de makkelijker...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 20:38

krvabo

MATERIALISE!

Als je plafond houtbouw is dan is via het plafond waarschijnlijk het makkelijkst. Indien beton dan zou ik inderdaad door de kruipruimte gaan. Gebruik goede kwaliteit pvc-buis (ik zou persoonlijk gaan voor slagvast, de grijze variant), en waarschijnlijk zijn zadels je beste keuze om alles echt vast te zetten. Die boor je dan om de ~40? cm in je kruipruimte. Aan de andere kant kom je ook niet zo vaak in je kruipruimte, dus kun je misschien wel af met buisklemmen of wat montageband. (Noot: ik zou dit niet voor elektra doen, maar ik ben geen elektricien dus kan niet zeggen of het uberhaupt mag)

Boren kun je waarschijnlijk het beste op de rand van de muur en de vloer (schuin!) doen waar je het wil hebben, van bovenaf. Dan heb je een gat naar beneden, en weet je waar je verder moet uithakken. Dan hak je dus ook nog een stukje naar beneden, zodat je de buis in de muur kunt laten vallen.

Let er wel op dat je met frezen in de muren, en het uitboren van de dozen, als beginner best wel even mee bezig bent. Neem een muurfrees met afzuiging (voor een paar stukjes voldoet die van Parkside prima!), en zorg voor een fatsoenlijke BOUWstofzuiger en goede luchtwegbescherming. Voor 30 euro heb je een halfgelaatsmasker. Doe jezelf een plezier en probeer recht naar boven te frezen, zodat je later met je schilderijen weet waar je kunt boren.

Voor je dozenboor kun je waarschijnlijk als beginner een iets groter maatje pakken. Iets van 83mm zodat je daarna met het plaatsen van de doos in de muurvuller (of roodband, of w/e) nog wat kan stellen met een waterpas. Het valt als beginner niet echt mee om perfect waterpas gaten te boren (als je bijvoorbeeld 2 stopcontacten naast elkaar wilt hebben). Let natuurlijk wel op dat je de elektra goed doet, want beunhazerij is gevaarlijk.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:57
krvabo schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 23:06:
Als je plafond houtbouw is dan is via het plafond waarschijnlijk het makkelijkst. Indien beton dan zou ik inderdaad door de kruipruimte gaan. Gebruik goede kwaliteit pvc-buis (ik zou persoonlijk gaan voor slagvast, de grijze variant), en waarschijnlijk zijn zadels je beste keuze om alles echt vast te zetten. Die boor je dan om de ~40? cm in je kruipruimte. Aan de andere kant kom je ook niet zo vaak in je kruipruimte, dus kun je misschien wel af met buisklemmen of wat montageband. (Noot: ik zou dit niet voor elektra doen, maar ik ben geen elektricien dus kan niet zeggen of het uberhaupt mag)

Boren kun je waarschijnlijk het beste op de rand van de muur en de vloer (schuin!) doen waar je het wil hebben, van bovenaf. Dan heb je een gat naar beneden, en weet je waar je verder moet uithakken. Dan hak je dus ook nog een stukje naar beneden, zodat je de buis in de muur kunt laten vallen.

Let er wel op dat je met frezen in de muren, en het uitboren van de dozen, als beginner best wel even mee bezig bent. Neem een muurfrees met afzuiging (voor een paar stukjes voldoet die van Parkside prima!), en zorg voor een fatsoenlijke BOUWstofzuiger en goede luchtwegbescherming. Voor 30 euro heb je een halfgelaatsmasker. Doe jezelf een plezier en probeer recht naar boven te frezen, zodat je later met je schilderijen weet waar je kunt boren.

Voor je dozenboor kun je waarschijnlijk als beginner een iets groter maatje pakken. Iets van 83mm zodat je daarna met het plaatsen van de doos in de muurvuller (of roodband, of w/e) nog wat kan stellen met een waterpas. Het valt als beginner niet echt mee om perfect waterpas gaten te boren (als je bijvoorbeeld 2 stopcontacten naast elkaar wilt hebben). Let natuurlijk wel op dat je de elektra goed doet, want beunhazerij is gevaarlijk.
Trucje voor het recht boren: koop een laser en boor eerst gaten met de 8mm boor voor, dan heb je een richtpunt voor je dozenboor en komt het zeker goed. Ow ja en eerst dozenboren en daarna pas de sleuf er naartoe trekken: andersom kan je centreerdoorn nergens in gezet worden (al doende leert men 😉)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJDemian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-06 12:39
rens-br schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:19:

Dan komt nu het stukje waar ik geen idee heb hoe ik eraan moet beginnen. Het volledig leggen van nieuwe leidingen vanuit de meterkast naar de verschillende ruimtes in het huis. Ik kan daar op internet ook weinig informatie over vinden. De aansluitingen wil ik als volgt maken:
Inventariseer van te voren ook goed of de huidige meterkast qua groepen nog voldoende is en hoe jij de indeling wil hebben.
Houd daarbij ook rekening met de toekomst (zie groep voor zonnepanelen, warmtepomp etc etc).

Wanneer je dit bepaald hebt teken dan alles uit en nummer de lichtpunten en wcd's per groep. Dit maakt het geheel een stuk overzichtelijke en kun je systematisch een groep afwerken. TIP: bezuinig niet op het aantal wcd's, iedereen kan beamen dat je altijd te weinig hebt en werk met voorbedrade flexbuizen vanaf meterkast naar de centraaldozen, dit scheelt weer kabels trekken.

Daarnaast ben ik het met @krvabo eens, als je de mogelijkheid hebt om onder het plafond door te gaan is dat de beste keus. Ik heb op deze manier onlangs het gehele elektriciteitsnet vervangen in mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Om mee te beginnen. Dankjewel allemaal voor de reacties en het meedenken! Zo komen we verder. _/-\o_
Purzelbaum schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:08:
afhankelijk van wat voor muren het zijn, vrees ik dat het frezen wordt...
Volgens mij zijn alle muren 'gewoon' van steen, dus is frezen inderdaad de way to go. Maar hoe kom ik hier het beste achter?

Verder leuke woordspeling :9
Is het niet handiger om vanaf de bg via de trapkast naar de kast op de 1e verd en dan naar de cv-ruimte. Eventueel vanaf daar weer naar beneden voor de aansluitingen op de 1e verd. Niet de meest korte route, maar misschien wel de makkelijker...
Dat is zeker een optie, echter willen we de kast op de 1e verdieping waarschijnlijk om gaan bouwen naar een toilet. Dus dan moeten we er rekening mee houden om de achterwand te reserveren voor bekabeling e.d.

Maar hoe kom ik vervolgens vanuit die ruimte naar de slaapkamers op de 1e etage?
Vanaf de zolder door de vloer heen naar beneden of vanuit de trapkast op de eerste etage door de vloer heen naar alle kamers?(kortom, ook frezen in de vloer?) Of is het verplicht om altijd vanuit boven naar beneden te gaan?
Indien beton dan zou ik inderdaad door de kruipruimte gaan.
Het is beton / NeHoBo (alle vloeren)
Gebruik goede kwaliteit pvc-buis (ik zou persoonlijk gaan voor slagvast, de grijze variant),
Waarom voor deze versie en niet voor de 'standaard' gele PVC buizen?
Is het niet wijs om eerst in de muur te frezen en dan de ruimte in de muur die door het frezen is vrijgekomen te gebruiken om te boren? Hierdoor zou je 'in een keer' en goed gat moeten hebben, of zie ik dat verkeerd?
Het idee is om een muursleuvenzaag te huren bij de bouwmarkt en die te gebruiken, volgens mij is dat het makkelijkste. En dan natuurlijk eentje met ingebouwde afzuiging.

Voor je dozenboor kun je waarschijnlijk als beginner een iets groter maatje pakken. Iets van 83mm zodat je daarna met het plaatsen van de doos in de muurvuller (of roodband, of w/e) nog wat kan stellen met een waterpas. Het valt als beginner niet echt mee om perfect waterpas gaten te boren (als je bijvoorbeeld 2 stopcontacten naast elkaar wilt hebben).
Let natuurlijk wel op dat je de elektra goed doet, want beunhazerij is gevaarlijk.
Dat komt 'goed'. Heb zelf elektrotechniek (hbo) gestudeerd, dus spanning en stromen zijn mij niet vreemd. Daarnaast ga ik niet super veel aanpassen aan het bestaande netwerk.
Sammy_tukker schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 23:44:
Trucje voor het recht boren: koop een laser en boor eerst gaten met de 8mm boor voor, dan heb je een richtpunt voor je dozenboor en komt het zeker goed.
Als ik het goed begrijp wil je hiermee zeggen dat ik eerst voor elke doos een 8mm gat boor met een waterpas op dezelfde hoogte, zodat de dozen daarna ook op dezelfde hoogte zitten?
Ow ja en eerst dozenboren en daarna pas de sleuf er naartoe trekken: andersom kan je centreerdoorn nergens in gezet worden (al doende leert men 😉)
Ook dat is een erg goede tip!
DJDemian schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 08:30:
Inventariseer van te voren ook goed of de huidige meterkast qua groepen nog voldoende is en hoe jij de indeling wil hebben.
Houd daarbij ook rekening met de toekomst (zie groep voor zonnepanelen, warmtepomp etc etc).
Het antwoord is nee. We hebben momenteel maar 4 groepen en met de nieuwe keuken zullen we al een stuk meer groepen moeten hebben, voor de kookplaat, oven en vaatwasser, kortom de meterkast zal op termijn ook vervangen worden. Daarnaast ga ik even kijken of we meteen rekening moeten houden met het trekken van leidingen voor zonnenpanelen.
Wanneer je dit bepaald hebt teken dan alles uit en nummer de lichtpunten en wcd's per groep. Dit maakt het geheel een stuk overzichtelijke en kun je systematisch een groep afwerken. TIP: bezuinig niet op het aantal wcd's, iedereen kan beamen dat je altijd te weinig hebt
Het idee is wel om het bestaande elektriciteitsnet gewoon te laten zitten en hier en daar wat dozen te verplaatsen en bijmaken. Het hele net aanpassen is eigenlijk iets teveel van het goede.
werk met voorbedrade flexbuizen vanaf meterkast naar de centraaldozen, dit scheelt weer kabels trekken.
Zijn flexbuizen juist iets wat je niet wilt hebben? Zeker met de 'loze leidingen'?
Daarnaast ben ik het met @krvabo eens, als je de mogelijkheid hebt om onder het plafond door te gaan is dat de beste keus. Ik heb op deze manier onlangs het gehele elektriciteitsnet vervangen in mijn huis.
'Onder het plafond' door te gaan? Wat bedoel je daar precies mee? Of is dat alleen in de situatie als ik een houten plafond zou hebben gehad?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
rens-br schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:02:

Zijn flexbuizen juist iets wat je niet wilt hebben? Zeker met de 'loze leidingen'?
Ik zou ze niet willen hebben, maakt het veel lastiger om in de toekomst draden te trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Omni superens schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:22:
[...]

Ik zou ze niet willen hebben, maakt het veel lastiger om in de toekomst draden te trekken.
Niks mis met flexbuizen. Dat men die dingen niet goed aanlegt kan je het materiaal niet kwalijk nemen. Veelal worden er veel te strakke bochten mee gemaakt waardoor je problemen krijgt. 90gr hoeken en dat soort grappen. Dan vraag je om problemen.

Een goede trekveer en ruime bochten en het is geen punt om 2 cat.6 kabels door je flexbuis heen te trekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:25:
[...]

Niks mis met flexbuizen. Dat men die dingen niet goed aanlegt kan je het materiaal niet kwalijk nemen. Veelal worden er veel te strakke bochten mee gemaakt waardoor je problemen krijgt. 90gr hoeken en dat soort grappen. Dan vraag je om problemen.

Een goede trekveer en ruime bochten en het is geen punt om 2 cat.6 kabels door je flexbuis heen te trekken.
Een flexibele buis geeft altijd meer weerstand bij het trekken, ook wanneer het goed is aangelegd. Als ik de mogelijkheid heb het te vermijden, zeker bij loze leidingen, zal ik het zeker niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:25:
90gr hoeken en dat soort grappen. Dan vraag je om problemen.
De flexbuis-discussie daar gelaten. 90 graden hoeken ga je toch sowieso krijgen wanneer je vanuit de muur richting het plafond / vloer / kruipruimte gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@rens-br Klopt. Maar dat is bij een gladde buis minder een probleem.

@Omni superens Dat kan natuurlijk maar ik zie absoluut geen probleem op het moment dat er voorbedrade flexbuizen worden gebruikt zoals @DJDemian voorsteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
weertenaar schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:58:
[...]
Ook net gedaan, zeker de moeite waard en was (maar) €299,-
Kan je bij inmeten laten doen als ze dat per woning doen, kost dan EUR 0 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
ANdrode schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:03:
Kan je bij inmeten laten doen als ze dat per woning doen, kost dan EUR 0 :)
Bij het inmeten? Het is een bestaande woning waarbij er al een aansluiting zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-06 12:06
Bekijk voordat je begint goed waar mogelijke leidingen lopen:
- CV leidingen
- Vloerverwarming
- Waterleidingen
- Gasleidingen
- Andere elektra leidingen

Het frezen in muren (zeker baksteen) is heel goed te doen. Frezen in betonnen vloeren zou ik niet zomaar doen, tenzij je zeker weet dat je in de dekvloer zit (waarbij je ook zeker moet weten dat er geen andere leidingen lopen!)

En persoonlijk heb ik ook een schurfthekel aan flexbuizen. Voorbedrade flexbuizen zijn in mijn ogen alleen interessant voor professionals waarbij het uurtarief meespeelt. Anders is gewoon normale buizen aanleggen en daar kabels door trekken veel beter/voordeliger! Ik gebruik zelf altijd de normale gele buizen, maar voel je vrij om de duurdere grijze te gebruiken. (Volgens mij zijn de gele prima geschikt voor inbouw en zijn de grijze voornamelijk bedoeld als deze niet beschermd zijn, dus in het zicht zitten.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

rens-br schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:19:
Afgelopen week heb ik mijn eerste koopwoning gekocht, het is een rijtjes woning uit 1973 en we krijgen half januari de sleutel.
gefeliciteerd en vooral veel voorplezier. !

Ethernet gebruik niet 18mm maar 22mm buis 2x cat6a kabel per buis "meetrekken"
en voor kabels gebruik het liefst 45 graden bochten en GEEN flexibele leiding. en trekveer..

* vso denkt dat ethernet juist minder boeiend moet zijn
maar ik begrijp de gedachte :)

Je $$$ gaat harder dan dat jij denkt en het is handig te bepalen wat je wel (durft) en niet durft. bv ik weiger het dak op te gaan & met gas/water te "spelen" niet dat ik het durf maar bij fouten is iemand anders dan ik aansprakelijk.. (om het simpel te stellen)

het is erg belangrijk te weten wat je "uitstelt" en direct wilt doen, zijn er kinderen, zwangere vrouw en onbetrouwbare vrienden/familie in het spel en/of ben je "onzeker' met klussen maak alles zo klein mogelijk en behapbaar.
Dus een project is altijd 1 a 2 dagen.. en deze rond je af voordat je een nieuw iets begint.

De beste tip is werk ook kamer voor kamer, en van zolder naar beneden (stof veeg je makkelijk de woning uit) en houd de kosten overzichtenlijk. zonder dat je "help mijn man is klusser" beland

Ik ben begonnen met de woning "leefbaar" te maken (hoog noodzakelijke) met isolatie werkzaamheden die super noodzakelijk waren (renovatie v dakkapel, 15 jaar oude cv vervangen door HR ketel, Alu schuifpui met kapot dubbelglas naar modern HR++ variant) en ik heb verder gezorgd dat het leefbaar was voor vrouw + kids.. ook gelijk de tuin onderhanden genomen (potje geld was op en tuin was veel arbeid maar weinig kosten)
Voor de rest ben ik nu bezig vanaf zolder alles te renoveren, isoleren en er staan maar 3 grote projecten op stapel
- badkamer (nu "modern" roze en mini bad (bah) maar het voldoet
- keuken verplaatsen en moderniseren (staat midden van het huis)
- verwarming aanpassen naar LTV (nu dikwandige troep die niet verre van optimaal presteert zelfs na tuning enzo)

Na 6 maanden tot een 1 jaar wil iedereen weer aandacht (sociaal leven) en ben je het beu.. en wil men leven. Om het leuk te houden is dus noodzaak dat je altijd voorwaarts kan en minimale knelpunten hebt erg belangrijk.

Dak isolatie kan je bv het beste doen in de "winter" koud huis als je met glaswol aan de gang gaat. en dan moet je goed ingepakt te werk gaan.. CV vervangen juist begin zomer ..
Momenteel zijn we druk bezig met kijken naar de werkzaamheden die we willen (laten) doen. Een van die dingen is onder andere het verplaatsen van lichtpunten en wandcontactdozen en het leggen van loze leidingen voor ethernetkabels. Dit willen we graag zelf doen, zodat we daarmee een hoop kosten kunnen besparen.
Alles wat veel tijd kost = (extreem) kostbaar. en manuren zijn dus ook je meeste winst immers jou tijd is "gratis"

Voorkom ruzie's door een lijst van volgorde van project(en) te doen en dat de verwachte eindresultaat uitgetekend is .. vooral projecten die een knelpunt vormen even opschrijven waarom dit "hindert"
vergeet niet dagelijks onderhoud zoals
- dakgoot ontdoen van bladeren (oorzaak van lekkag)
- riool & hemelwater buis doorspuiten (lekkage/opstopping is niet wat je wilt hebben .. en nu paar euro investeren kan HOOP ellende besparen .. tijdens klussen & bewoning ..
- ventilatie kanalen (borstel erdoor voordat je gaat verven/verbouwen is wel erg prettig :)
- cv leidingen doorspoelen (optimaal werking van je verwarming)
o ja en kijk goed je huis door op "verborgen gebreken" op dag 1 en 2 .. bv schraap wat verf weg prik goed in houten kozijnen enzo .. kijk achter elk hoekje en gaatje .. kijk elk afvoer putje na ..

Houd een "log" bij zowel foto's als geschreven .. + kosten. + en wie doet wat .. met foto's een liniaal in beeld is soms wel prettig.
Als achtergrond informatie een lijst met dingen die we verder nog willen (laten) doen:
  • Nieuwe keuken, badkamer en WC (op termijn)
  • Verplaatsen WC boven (op termijn)
  • Dubbelglas (+met mogelijk kunsstof kozijnen)
  • Stucen van (bijna) alle muren
  • Dakisolatie
  • Spouwmuurisolatie
  • Egaliseren vloer op 1e etage
  • Slopen muur + inbouwkasten op de 1e etage en vervangen voor een nieuwe wand
  • Slopen muur + inbouwkasten op zolder
Inbouwkasten zou ik nooit "verwijderen" het is duurder een gipswandje te plaatsen + gehoriger omdat een gevulde kast veel geluid dempt. en je hebt de kastruimte toch nodig ? en minder kamers = waarde vermindering van je huis. dit als advies. (je eigen keuze)

Voor keuken/badkamer en WC is het heel heel heel erg belangrijk dat je weet of dit kan zoals je wilt en dat aan en afvoerleidingen geen probleem op termijn vormen. ik had een boiler omdat men de leiding zo inefficient heeft aangelegd dat het 10 min duurt voor water handwarm is.. :( en bij een vriend heeft alleen 5L heet water omdat er geen leiding vanaf de cv naar de keuken is gelegd. (en dus op een boiler is aangewezen) dus ingrijpende verbouwings dingen moet je snel zien te tackelen.. zodat je deze in je planning op kan nemen WC en badkamer op 1ste verdieping is rioolbuis van 40mm (badkamer) of 160mm en een vermaler op je wc wil je niet .. dus dit soort dingen moet je wel kunnen aanleggen in huis.

muur isolatie moet men gaten voor boren om bij/op te vullen dus ...

Zorg dat je zsm je huis kan bewonen (indien nodig) maar begin dus met zolder(isolatie) en werk naar beneden. ik bespaarde erg veel kosten door dingen van MP te halen die tijdelijk een functie moesten vervullen (gereedschap of vloer bedekking)

hierom maak een "enorme" lijst met taken die je wilt gaan doen, per "ruimte" veel leesvoer/lessen te vinden in..
- verwarming bv naar LTV ?
- cv tunen ? (zie GOT topic)
- kruipruimte isolatie (zie GOT topic)
- nette lan / elektra topics ook zeker een tip
- het klussende tweaker topic

Bv ik heb mijn meterkast gelijk laten moderniseren en voorbereid voor keuken aansluiting ik moet nog een perilex (inductie kookplaat) kabel trekken naar de nieuwe locatie v.d keuken. die houd ik gas + elektra opties ..
Het idee is om naar elke kamer minimaal één loze leiding te plaatsen en tevens op elke etage een aansluiting in het plafond voor een AP.
kies 2 plekken per kamer (oost /west muur bv of noord/zuid) idem voor stopcontacten vergeet de "schuur" niet ;) 4 tot 6 in je woonkamer /keuken (totaal) vergeet in de woonkamer je speakers niet.
ps kan je niet langs een verwarmingsbuis of plint ?

Denk gelijk na over domotica (elektrische rolgordijnen en verlichting enzo..) smart verlichting verminderd de noodzaak voor "schakelaars" lees deze kan je willekeuring ergens op de muur bevestigen met batterij-en, en kan je dus schakelaars veranderen naar stopcontact(en)

AP's zou ik bedraad mesh kiezen en 1 per "gang" (vergeet bereik in tuin / schuur niet?)
ps vergeet niet repeaters/hub locatie voor de domotica meuk of radiatoren met ventilatoren .. alles wil je ergens inpluggen :)
De glasvezelaansluiting komt nu binnen in de woonkamer en vanuit daar willen we naar de meterkast toe, om vanuit de meterkast naar alle andere vertrekken te gaan.
een loze leiding via de kruipruimte voor coax/utp naar 2 a 3 locatie's in de woonkamer een blindplaatje overheen verven /behangen is makkelijker dan een complete verbouwing starten :)
Hierbij echt geen idee wat er handig is. Ik kan (waarschijnlijk) omhoog via de ruimte achter de meterkast (en dat komt dus uit in de badkamer (niet te zien op de Funda tekeningen). Maar frezen in de vloer is volgens
Funda tekeningen en eigen informatie is zo misleidend .. je schat zo gemakkelijk groter/kleiner in .. een voordeel van tuin/zolder starten is dat je de buren leert kennen sommige hebben jou wensen al bedacht/gedacht en kunnen hun inzicht delen ... en dat is erg waardevol.
Over het bovenstaande heb ik op termijn waarschijnlijk ook nog een hoop vragen, dus mocht je daar nu al tips voor hebben, dan hoor ik het graag. :)
je kan nog zoveel vragen / idee-en hebben en dat is heel goed maar doe je zelf een lol schrijf ze zo veel mogelijk uit met "go of no-go' lijst erbij .. dus als wc verplaatsen --> rioolbuis niet groter kan dan 120mm dan no-go

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Ga je de vloer ook doen? Als je vloerverwarming aanlegt, dan kunnen ze vaak de leidingen meefrezen voor elektra/data.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
MRTNbos schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:30:
Bekijk voordat je begint goed waar mogelijke leidingen lopen:
- CV leidingen
- Vloerverwarming
- Waterleidingen
- Gasleidingen
- Andere elektra leidingen
Daar valt een hoop aan te beredeneren, maar wat is daar de 'standaard' logica voor? Hoe lopen buizen 'normaal'? Of is het verstandig om een Leidingzoeker te kopen?
Frezen in betonnen vloeren zou ik niet zomaar doen, tenzij je zeker weet dat je in de dekvloer zit (waarbij je ook zeker moet weten dat er geen andere leidingen lopen!)
Maar voor zover ik kan zien is het wel de enige optie om boven loze leidingen te maken.
vso schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:33:
Ethernet gebruik niet 18mm maar 22mm buis 2x cat6a kabel per buis "meetrekken"
en voor kabels gebruik het liefst 45 graden bochten en GEEN flexibele leiding. en trekveer..
90 graden bochten zal toch wel moeten ben ik bang.
* vso denkt dat ethernet juist minder boeiend moet zijn
Wat is daar de gedachte achter? Nu liggen de muren open / moeten ze gestuct worden, het is dan dus handig om het meteen in één keer goed te doen.
Inbouwkasten zou ik nooit "verwijderen" het is duurder een gipswandje te plaatsen + gehoriger omdat een gevulde kast veel geluid dempt. en je hebt de kastruimte toch nodig ? en minder kamers = waarde vermindering van je huis. dit als advies. (je eigen keuze)
Levert inbouwkasten extra waarde op? Ik zou verwachten dat grotere kamers juist extra waarde oplevert, zeker op zolder. Maar op de eerste etage wilde we de muur hergebruiken die achter de kast zit en is het dus maar een muurtje van zo'n 2 meter wat er moet komen.
zodat je deze in je planning op kan nemen WC en badkamer op 1ste verdieping is rioolbuis van 40mm (badkamer) of 160mm en een vermaler op je wc wil je niet .. dus dit soort dingen moet je wel kunnen aanleggen in huis.
Daar hebben we al over na gedacht en dat moet lukken. Er loopt nu een (niet meer gebruikte) afzuigbuis vanuit de zolder naar de keuken, dus die kunnen we hergebruiken.
muur isolatie moet men gaten voor boren om bij/op te vullen dus ...
Maar dat doen ze aan de buitenkant van de woning neem ik aan?
Zorg dat je zsm je huis kan bewonen (indien nodig) maar begin dus met zolder(isolatie) en werk naar beneden. ik bespaarde erg veel kosten door dingen van MP te halen die tijdelijk een functie moesten vervullen (gereedschap of vloer bedekking)
[...]
- cv tunen ? (zie GOT topic)
- kruipruimte isolatie (zie GOT topic)
- het klussende tweaker topic
- nette lan / elektra topics ook zeker een tip
LTV zijn wij nog niet mee bezig / hebben we ons niet in verdiept. Is dat verstandig? We gaan ook eens kijken naar de rest van de topics.

Met dat topic ben ik bekend :)
ps kan je niet langs een verwarmingsbuis of plint ?
Verwarmingsbuis moet ik controleren, maar wil het gewoon netjes maken i.p.v. halfbakken.
Señor Sjon schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:48:
Ga je de vloer ook doen? Als je vloerverwarming aanlegt, dan kunnen ze vaak de leidingen meefrezen voor elektra/data.
Zitten we nog over te twijfelen, zeker gezien de kosten. Verder is vloerverwarming op de eerste etage / zolder aanleggen lastig / duur. (of zie ik dat verkeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Als de zoldervloer hout is, kan je van bovenaf verdelen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:00:
Als de zoldervloer hout is, kan je van bovenaf verdelen.
Nee, ook die is van beton / NeHoBo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Gebruik goede kwaliteit pvc-buis (ik zou persoonlijk gaan voor slagvast, de grijze variant)
Ik doe het nooit meer. Kabels gaan er 10x moeilijker doorheen.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 23:32

Videopac

Rommelt wat aan.

-DarkShadow- schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:49:
[...]

Ik doe het nooit meer. Kabels gaan er 10x moeilijker doorheen.
Dit. Die dingen zijn een stuk stroever van binnen. Zelfs met een trekveer vaak nog lastig kabels trekken.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

rens-br schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:58:
Daar valt een hoop aan te beredeneren, maar wat is daar de 'standaard' logica voor? Hoe lopen buizen 'normaal'? Of is het verstandig om een Leidingzoeker te kopen?
een "studfinder" kan ook leidingen dedecteren .. 20,- zou ik niet te lang over nadenken
deze dingen zijn bedoeld holle ruimtes dedecteren die trouwens liever niet hol laat maar vult met isolatie materiaal wegens geluiddemping en warmte isolatie :)
Maar voor zover ik kan zien is het wel de enige optie om boven loze leidingen te maken.
Lang de rand van de wand ? bij je plinten je hebt brede plinten waar je met gemak elektra/ethernet kan langs leggen .. misschien met een bijtel/haakse slijper wat extra dekvloer weghalen .. scheelt je veel werk. als je het daar doet ipv in de wand sleuven freezen.
90 graden bochten zal toch wel moeten ben ik bang.

Wat is daar de gedachte achter? Nu liggen de muren open / moeten ze gestuct worden, het is dan dus handig om het meteen in één keer goed te doen.
Dat zonder meer, ik zeg ook niet dat het niet moet maar maak een lijst van wanneer je moet sleuven en wanneer je bv af kan met "sneller" .. in dit geval bedoel ik niet beunhaas sneller maar welk voordeel behaal je ? in de woonkamer / keuken ja zeker .. maar in de slaapkamer ? waar je geen bureau hebt .. en niet werkt .. pff lekker plak gootje en langs de plint.. Dit is een keuze niet een moetje

maar stucen moet dat ? of kan je bv afkrabben/wediplaat/qboard /gipsplaat plaatsen ? muren zijn wellicht al eens gestuckt .. je moet je afvragen of het werkelijk nut heeft soms is met bv een rubberen trekker en een niet te dik vulmiddel je muur met een paar maal al glad (bv beton met veel luchtbellen) en kan je dit zelf
doen. het gaat niet om de 2 a 3 mm maar "werk voor de kat zijn viool"

bv mijn badkamer heeft een 3cm Schraaplaag (luchtige cement laag) waarop tegels zijn geplakt. dit ga ik vervangen door Qboard/wediplaat scheelt me dure stuckadoor en tevens isoleert het (beter) en vocht werend dan de huidige opzet. Wanden zijn nu bv Ytong .. deze vervang ik indien nodig door gips/osb met isolatie beter voor geluid en isolerende effect(en)
Levert inbouwkasten extra waarde op? Ik zou verwachten dat grotere kamers juist extra waarde oplevert, zeker op zolder. Maar op de eerste etage wilde we de muur hergebruiken die achter de kast zit en is het dus maar een muurtje van zo'n 2 meter wat er moet komen.
Een Ikea pax kast van 230cm hoog kost je per meter zeg 1000,- (dikke duim getal) een "gipswand" kost je zeg 100 per meter .. je huidige kasten wand = 0 euro (het staat eral) misschien een verfje ..

Een grotere kamer heeft alleen nut als je die ook gaat benutten.. immers je gaat er niet voor 2 jaar in.. dus dat is een afweging die je zelf als eerste moet maken.
Op de wc ga je niet zitten voor langer dan nodig hoeveel zin heeft het om daar 10.000 aan te besteden?
je hoeft het niet af te raffelen ..

Meer kamers levert altijd meer geld op tenzij het een hok is van 1m x 1m of op een andere manier onpraktisch.. overal ethernet .. hmm nee dat is voor de "tweaker" die toevallig je huis koopt. die de toegevoegde waarde gaat zien. dus dat doe je voor jezelf. in principe als je je huis verkoopt is deze neutraal en makkelijk in te delen. (snel bewoonbaar) een keuken van 20.000 en badkamer van 20.000 is niet 40k of 20k meerwaarde het kan bij lelijke kleuren zelfs afstotend werken en dus verkoop verlies. de enige winst is dat je een onderhouden situatie hebt.

Het idee achter meer kamers en praktische indeling is dat je meer mensen hebt die intresse hebt (en dus hogere bieding) ipv lang blijft zitten .. (mijn huis stond 6 jaar te koop door matig onderhoud, en hoge vraagprijs)
Ga er voor jezelf vanuit dat een gezin van 4 personen straks je huis koopt. en bv een hobby kamer voor pa of ma wel gewenst is. en deze mensen 2 linker handen hebben en eigenlijk op hun max zitten tijdens de koop.

keuken en badkamer trapt iedereen (net zoals jij) er toch uit want dat is "persoonlijk" en moeder de vrouw wil altijd haar stempel op het huis drukken.. wij mannen intresseren ons minder voor uiterlijk maar functionaliteit.
Daar hebben we al over na gedacht en dat moet lukken. Er loopt nu een (niet meer gebruikte) afzuigbuis vanuit de zolder naar de keuken, dus die kunnen we hergebruiken.
Voor WTW wil je circulatie circuit(s) nodig MV blaast 50 tot 200,- p.j aan warm gestookte (met gas) direct naar buiten toe .. dus is dat wel handig ?

Er zijn zoveel dingen die je moet afwegen, wel goed om alles tegen het licht te houden he .. daar niet van.
Maar dat doen ze aan de buitenkant van de woning neem ik aan?
Assumption is the mother of all "f**K ups, en hoe komen ze bij de wanden tussen jou en je buren ;)
zorg aub dat je 101% zeker bent van je zaken .. aannames zijn zo gevaarlijk.

Voorbeeld een plafondhoogte is standaar 232, maar kan makkelijk 210 tot 3m zijn het is zonde als je dingen koopt en het niet past wegens "gok" of dat het duurder uitvalt. dus zorg dat je dit soort "ontwetendheid" vermeid
LTV zijn wij nog niet mee bezig / hebben we ons niet in verdiept. Is dat verstandig? We gaan ook eens kijken naar de rest van de topics.
Een cv ketel stookt 80 tot 60 graden een HR doet op lagere temperaturen veel zuinig(er) LTV (zie cv tune topic) is 60 to 40 ?

Als eerste stap zou ik inzetten op passive isolatie (dak,ramen en muren, kruipruimte) "prio 1A" goed dat je ethernet sleuven freest en wilt bewonen voorrang heeft duh.. maar dat terzijde

Het is zeker wel goed om bv nu op zolder vloerverwarming / convectoren en beneden vloerverwarming te overwegen ... 1ste verdieping kan maar convectoren waarom niet ? je hoeft het niet actief te gebruiken direct maar kan je het direct doen zou ik het zeker niet nalaten. (kosten technisch gezien)
Let op je wilt wel producten die ook condenstechnisch in orde zijn (huis koeling) zodat je wellicht zonder airco je huis kan afkoelen.

2015 mijn huis gekocht, de buren(gelijkwaardig huis) stoken voor 250 tot 300,- p.m terwijl ik gestaag met 50,- per maand gezakt ben tot nu 140,- p.m en ik moet nog overstappen naar LTV de buren hebben rond om mij heen airco's .. terwijl wij eigenlijk vrij makkelijk het huis op een aangename temp houden.
en ik moet nog een paar slagen doen ..
Na isoleren is het ook makkelijker te kiezen voor een goedkoper alternatief voor gas (verwarmen betaal je het meest aan)
Verwarmingsbuis moet ik controleren, maar wil het gewoon netjes maken i.p.v. halfbakken.
Dat snapt iedereen, maar desondanks moet je afvragen wat jij waard vind om geld in te gooien. gezien je hier vraagt is je buidel niet bodemloos .. stel dat een meter "sleuf" een dag + 200,- kost (gemiddeld) maar in het totaal plaatje 0 "winst" is voor de huis prijs. in de slaapkamer waar zelden het licht brand .. tja "skip" terwijl in de woonkamer kan het prettig voor jou zijn.

ik moet het nog doen gezien ik op zolder bezig ben doe ik dat pas wanneer ik de woonkamer leegtrap en overnieuw ga doen. voor nu liggen er wat kabels onder een plintje (zie ik niet) .. en is het een tussenoplossing.
Zitten we nog over te twijfelen, zeker gezien de kosten. Verder is vloerverwarming op de eerste etage / zolder aanleggen helemaal lastig / duur. (of zie ik dat verkeerd)
Eerste etage/zolder is het zonde geld als je goedkoper aan convectie verwarmingen kan komen .. ze zijn efficienter dan VV en zeker als je er niet veel en lang zit. immers als je slaapt lig je onder de dekens.. en is 15 graden genoeg.. als je even warme voeten wilt hebben (badkamer/slaapkamer) overweeg dan bv elektrische verwarmings matten

in mijn slaapkamer heb ik effectief 3 tot 6m2 waar je kan lopen met warme voeten.. meestal heb je sokken/slippers aan .. en 99,9999999999% lig ik te meuren op het nest waarom en hoe zou het VV moeten liggen en onder het bed ??? wat als de vrouw het in haar bolle kop krijgt om de indeling om te gooien .. pfff nee convector (liefst alleen voor koele nachten in de zomer.. en niet onder de 15 graden in de winter)
Straks smeren ze je nog wand verwarming aan 1x vergeten en gaatje in de muur voor een schilderij .. .. |:( ellende.

* vso zegt kortom jouw wensen/keuzes niks is er "fout" het is alleen wees bewust van de kantelpunten of deze van toepassing zijn op jou "gedrag"

Bezoek de fysieke locatie van woonwijzerwinkel.nl ipv een wooninsperatie-shop en maak een pintrest en/of foto verzamel folder aan met idee-en die toepasbaar zijn ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJDemian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-06 12:39
Omni superens schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:22:
[...]

Mee eens, vandaar dat ik ook adviseer om ze aan te leggen vanaf meterkast naar centraaldoos (over het algemeen trek je geen extra draden meer richting in deze richting) en dan vanaf centraaldoos verder te gaan met normale buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
vso schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:12:
Lang de rand van de wand ? bij je plinten je hebt brede plinten waar je met gemak elektra/ethernet kan langs leggen .. misschien met een bijtel/haakse slijper wat extra dekvloer weghalen .. scheelt je veel werk. als je het daar doet ipv in de wand sleuven freezen.
Dat is inderdaad ook een optie en dan geen PVC buizen o.i.d. gebruiken maar gewoon de losse kabel langs de plint afwerken?
maar stucen moet dat ? of kan je bv afkrabben/wediplaat/qboard /gipsplaat plaatsen ?
Goede punten, waar we even naar moeten kijken. In de woonkamer is het sowieso 'nodig' / gewenst. Daar zit nu heel grove Granol en dat vinden we echt heel lelijk. In de rest van het huis zit het ook, maar is het wat minder grof. Maar bij het frezen van leidingen is het dan altijd nodig om te stucen, wanneer dit strak dichtgesmeerd wordt met vulmiddel, voldoet verven dan niet gewoon?
Een Ikea pax kast van 230cm hoog kost je per meter zeg 1000,- (dikke duim getal) een "gipswand" kost je zeg 100 per meter .. je huidige kasten wand = 0 euro (het staat eral) misschien een verfje ..
Een Ikea Pax kast is niet zo duur, we hebben namelijk twee maanden geleden een nieuwe gekocht. (toen er nog geen zicht was op dit huis) en die kast kunnen we momenteel nergens kwijt. Vandaar dat de wens (vooral van mijn vriendin :P) is om de inbouwkasten te slopen.
overal ethernet .. hmm nee dat is voor de "tweaker" die toevallig je huis koopt. die de toegevoegde waarde gaat zien. dus dat doe je voor jezelf.
Is ook de hele reden van mijn vragen :) Inventarisatie of het makkelijk kan / gaat.
Voor WTW wil je circulatie circuit(s) nodig MV blaast 50 tot 200,- p.j aan warm gestookte (met gas) direct naar buiten toe .. dus is dat wel handig ?
MV, bedoel je daarmee Mechanische Ventilatie? Dat lijkt mij gezien de omvang van de buizen niet echt een optie / ik zie niet voor me hoe je dat netjes in een bestaande woning wilt / kan verwerken.
Assumption is the mother of all "f**K ups, en hoe komen ze bij de wanden tussen jou en je buren ;)
zorg aub dat je 101% zeker bent van je zaken .. aannames zijn zo gevaarlijk.
Goed punt, gaan we even uitzoeken.
Als eerste stap zou ik inzetten op passive isolatie (dak,ramen en muren, kruipruimte) "prio 1A" goed dat je ethernet sleuven freest en wilt bewonen voorrang heeft duh.. maar dat terzijde
Dat is inderdaad de volgorde die we willen aanhouden:
  1. Isolatie
  2. Bekabeling
  3. Muren stucen / verven
  4. Erin gaan wonen
  5. WC, badkamer en keuken vervangen.
Het is zeker wel goed om bv nu op zolder vloerverwarming / convectoren en beneden vloerverwarming te overwegen ... 1ste verdieping kan maar convectoren waarom niet ? je hoeft het niet actief te gebruiken direct maar kan je het direct doen zou ik het zeker niet nalaten. (kosten technisch gezien)
Even voor mijn beeldvorming: Vloerverwarming snap ik, radiatoren snap ik ook. Maar hoe werkt het met convectoren?
maar desondanks moet je afvragen wat jij waard vind om geld in te gooien.
Helemaal mee eens. Het kan een keuze / afweging zijn om het wel / niet te doen.
Bezoek de fysieke locatie van woonwijzerwinkel.nl ipv een wooninsperatie-shop en maak een pintrest en/of foto verzamel folder aan met idee-en die toepasbaar zijn ..
Beetje uit de richting, maar we kunnen eens in vergelijbare winkels gaan kijken.

Even los van de (al) genoemde opties. Zou het ook een optie zijn om vanuit de eerste etage langs de muur naar beneden te boren en zo uit te komen op de begane grond en het vanuit daar weg te werken in de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-05 22:40
O-)
Maar hoe kom ik vervolgens vanuit die ruimte naar de slaapkamers op de 1e etage?
Vanaf de zolder door de vloer heen naar beneden of vanuit de trapkast op de eerste etage door de vloer heen naar alle kamers?(kortom, ook frezen in de vloer?) Of is het verplicht om altijd vanuit boven naar beneden te gaan?
Nee, is niet verplicht om van boven naar beneden te gaan. Doel van mijn post was om je te laten nadenken wat de makkelijkste manier was om ergens te komen. Door die kasten leek mij een handige manier om een bos utp naar boven te krijgen.

Denk na waar nog geklust gaat worden, welke ruimtes gaan helemaal op de schop? Daar kun je imho het beste zoveel mogelijk de kabels langs/door laten lopen.
Flexbuizen wil je vooral goed en veel vastzetten als je ze moet gebruiken. Daarnaast tijdens aanleg een trekdraad erin leggen. Dat geeft de meeste kans dat je er ook kabels door krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Purzelbaum schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:28:
Nee, is niet verplicht om van boven naar beneden te gaan. Doel van mijn post was om je te laten nadenken wat de makkelijkste manier was om ergens te komen. Door die kasten leek mij een handige manier om een bos utp naar boven te krijgen.
Helemaal mee eens. :)
Denk na waar nog geklust gaat worden, welke ruimtes gaan helemaal op de schop? Daar kun je imho het beste zoveel mogelijk de kabels langs/door laten lopen.
Bijna elke ruimte wordt (op termijn) aangepakt, dus dat maakt voor nu eigenlijk weinig uit. Maar het is goed om er even lang en uitgebreid over na te denken.

Blijft overigens wel het 'probleem' of het handig is om in de vloer / plafond te frezen of niet.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 16-10-2019 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

rens-br schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:21:
Dat is inderdaad ook een optie en dan geen PVC buizen o.i.d. gebruiken maar gewoon de losse kabel langs de plint afwerken?
Tja overweging die je zelf moet maken, buizen zijn prettiger, ik houd liever alles zo klein en dicht mogelijk.
zeker als je huisdieren of ongedierte hebt wat erin kan kruipen kapot kan knagen of na 10 jaar wilt vervangen oid .. (cat5 naar cat6a) maar het is en blijft kosten vs baten plaatje daar kan je veel over roepen.
Goede punten, waar we even naar moeten kijken. In de woonkamer is het sowieso 'nodig' / gewenst. Daar zit nu heel grove Granol en dat vinden we echt heel lelijk. In de rest van het huis zit het ook, maar is het wat minder grof. Maar bij het frezen van leidingen is het dan altijd nodig om te stucen, wanneer dit strak dichtgesmeerd wordt met vulmiddel, voldoet verven dan niet gewoon?
Koop een stoomreiniger met 20L inhoud oid (let op af en toe scheutje azijn erbij zodat het niet vastkalkt) en stoom + steekmes = zo "kaal" en glad .. opnieuw een dun (waterig) laagje is dan nodig om het weer verfklaar te maken. zeker als je sleuven freest is het mooier om de muur in zijn geheel glad te maken en daarna weer te voorzien van een korrel/spachtelputz laag oid anders blijf je het toch zien..

Als je sleuven freest doe je hem in 2x + 1x "dunne laag" vullen en gebruik je de rest van de (gladde) muur als referentie voor je mes c.q spaan..

ps gladde muren maken je huis wel "gehoriger" kwa geluid en gevoeliger voor strepen van x.y.z dus een fijne korrel zou ik je wel adviseren .. maar dit is persoonlijke smaak. glad kan natuurlijk ook.
Een Ikea Pax kast is niet zo duur, we hebben namelijk twee maanden geleden een nieuwe gekocht. (toen er nog geen zicht was op dit huis) en die kast kunnen we momenteel nergens kwijt. Vandaar dat de wens (vooral van mijn vriendin :P) is om de inbouwkasten te slopen.
Tja pax kast verplaatsen is niet 1 van de dingen die erg handig is .. je sloopt ze met beetje pech ook nog kan ik je uit ervaring vertellen (zelfs nieuw is lastig)

Ik zou eerder overwegen de pax als je die echt wilt "ervoor" te zetten dan de kasten weg te slopen of draai de kasten 180 graden zodat de andere kamer toegang krijgt ..

Nogmaals me slaapkamer is geen demo ruimte die iedereen moet zien .. er hangt geen tv het is voor mij een slaapplek en hoe minder opberg ruimte hoe minder zooi daar zit .. ook goed voor de uitgifte(s) van mijn wederhelft .. lege kast ruimte moet gevuld worden :z toch ?
Is ook de hele reden van mijn vragen :) Inventarisatie of het makkelijk kan / gaat.
tja makkelijk is het in gebruik, gaat het ? ja altijd ..
kosten = hoog vs baten ..

Ik ga mijn huis ook voorzien van ethernet .. maar dat is meer omdat ik niet zo wifi gebonden wil zijn (leuk tegenstrijdige uitdrukking) .. maar 80% van je appartuur is wifi enabled. dus tja .. maar prio 1,2,3,4 is het niet alleen als je het wilt, tijd hebt zou ik zeker je huis zoveel mogelijk "af" hebben voordat je het betrekt.
MV, bedoel je daarmee Mechanische Ventilatie? Dat lijkt mij gezien de omvang van de buizen niet echt een optie / ik zie niet voor me hoe je dat netjes in een bestaande woning wilt / kan verwerken.
mijn huis heeft 2 MV (ja mechanische ventilatie) boxen met relatief simple aanpassing kan ik dit in een wtw situatie ombouwen (vermoed ik) 1 kant toevoer andere kant afvoer..

leuke topic's hoef je niet direct in je huis toe te passen maar wel handig om mee rekening te houden..
Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie
Mechanische ventilatie regels/hoe? (huis uit 75-80) duurzaam
DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter
Dat is inderdaad de volgorde die we willen aanhouden:
  1. Isolatie
  2. Bekabeling
  3. Muren stucen / verven
  4. Erin gaan wonen
  5. WC, badkamer en keuken vervangen.
cv "wtw/ventilatie", dagelijks onderhoud taken .. mis ik ja je zal ze wellicht ook bedoelen..
- riool doorspuiten en CV doorgespoeld
- ventilatie buizen reinigen en hemelwater buizen + goten schoon?
- elektra testen (geen kortsluiting/oude bedrading is alles "vast" gedraaid zodat iets wat net contact maakt verholpen is.. en is alles wat geaard moet zijn ook geaard ?
- geen nestjes onder het dak of ongedierte
- ventilatie roosters open (en voorzien van ongedierte roosters ook kleine spouw beluchting roosters)
- is je kruipruimte goed geventileerd ? en niet verstopt
- geen zaken die onderhoud nodig hebben (goeie inspectie)
- kraantje(s) vervangen ..

Wij hebben een log aangelegd en dit allemaal gedaan.... sommige dingen kan je meepakken bij andere werkzaamheden .. maar het scheelt zo enorm veel op de lang(ere) termijn aan ellende ..

kennis was van het weekend aan het verbouwen .. wilde even de wasmachine verplaatsen voor laminaat neer leggen.. ipv dit tijdig te doen heeft hij een waterballet gemaakt .. gevolg is laminaat naar de knoppen. alleen omdat een kraan niet af wilde sluiten en hij alleen thuis was en niet tijdig bij de hoofdkraan was. (rest v.d schade is er ook nog)

Soms zijn er stomme c.q onhandige beslissingen gemaakt door de vorige bewoner, die uit nood zijn geboren maar nooit verholpen zijn wegens "vergeten" ... nadeel is dat dit soort zaken vaak de start zijn van een hoop ellende.

Extra leiding werk voor bv WP / PV (krachtstroom 380 oid) van meterkast naar zolder aanleggen? al zijn het loze buizen of CYMKVK oid je doet jezelf een plezier .. :) vergeet dan gelijk de inductiekookplaat voorbereiding niet.
Even voor mijn beeldvorming: Vloerverwarming snap ik, radiatoren snap ik ook. Maar hoe werkt het met convectoren?
LTV = lagere temp "stoken" feitenlijk doe je langer om je huis te verwarmen maar wel (veel) zuiniger dan met hetere temperaturen VV doet dit met je beton/cement massa als thermische geleider (langzaam)
een convector werkt net zoals een radiator tegen de wand met luchtstroming alleen is net wat efficienter (of zou moeten zijn) alleen wegens hogere temp verschill (put convectoren bij oudere huizen) werken ze "beter"

met LTV zijn ze wel intressant zie LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringenen met name
Resistor in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

Ook omdat ze klein(er) zijn en geschikt zijn voor huis koeling vind ik ze intressant(er) dan VV zeker omdat het minder ingrijpend op 1ste /2de verdieping en vaak toch onder een raam staan (uit de weg) ..

in de woonkamer loop je sneller op blote voeten zit je c.q gezamelijk en bv bij deur open zetten springt de kachel snel aan als je even deur(en) open hebt gehad.. dus dan is juist VV weer handiger.

En dan heb ik het puur over het woongenot .. niet over "bezuinigen" en/of duurzaam geneuzel, echter dat helpt natuurlijk wel met de laatste 2 punten.

ps wat wel handig is een boiler/buffervat met bv pelletkachel c.q WP oplossing even in te duiken die dingen zijn GROOT je hoeft er niks mee te doen maar rekening houden dat je afgesneden word van het gas is niet onhandig.
Beetje uit de richting, maar we kunnen eens in vergelijbare winkels gaan kijken.
:Y
Even los van de (al) genoemde opties. Zou het ook een optie zijn om vanuit de eerste etage langs de muur naar beneden te boren en zo uit te komen op de begane grond en het vanuit daar weg te werken in de muur?
Ja dat kan maar je blijft bochten zien beste is een constructeur (kost vaak het 1ste uur niks) of paar 100,- voor een advies voor alle bouw technische vragen .. maar ik denk dat je dat beter kan "opsparen" kleine investering

Wat je wilt doen is gewoon een groot "gat maken zodat je het netjes weg kan werken.. tja het is veel werk maar uiteindelijk wel de meest nette

ps vergeet niet dat sleuven eerst met beton/cement gevuld moeten worden en afwerken met plamuur ..

Andere tip is hang tegen het plafond een houten lat van 2 a 3cm a 5cm breed of besteed geld aan een schilderij ophang systeem.. zo voorkom je gaten boren in het plafond als je slingers / foto / schilderij op wilt hangen .. ik ga liever voor hout omdat je dat mee kan verven of juist af kan laten steken. en je hoeft met verven niet er op de "afwerking" te letten ;) zorg alleen dat je bv niet te goedkope schroeven gebruikt maar bv iets met een dopsleutel(tje) als bevestiging aan de muur.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ik zie niemand er echt op ingaan, maar lichtpunten verplaatsen door in het betonnen plafond te frezen is echt niet aan te raden. De kans dat je wapening tegenkomt is groot en qua integriteit van je plafond moet je dat volgens mij ook helemaal niet willen.

Volgens mij is het het makkelijkst als je over de gehele begane grond het plafond verlaagt. Dat geeft je ten eerste het gemak om de lichtpunten naar eigen inzicht makkelijk te verplaatsen, en ten tweede geeft het je alle ruimte om overige leidingen in kwijt te kunnen (bijv. voor de verdieping erboven).

Maar naar mijn idee zijn je wensen niet proportioneel in een bestaand huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ethiron schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:58:
Ik zie niemand er echt op ingaan, maar lichtpunten verplaatsen door in het betonnen plafond te frezen is echt niet aan te raden. De kans dat je wapening tegenkomt is groot en qua integriteit van je plafond moet je dat volgens mij ook helemaal niet willen.

Volgens mij is het het makkelijkst als je over de gehele begane grond het plafond verlaagt. Dat geeft je ten eerste het gemak om de lichtpunten naar eigen inzicht makkelijk te verplaatsen, en ten tweede geeft het je alle ruimte om overige leidingen in kwijt te kunnen (bijv. voor de verdieping erboven).

Tja tenzij je een bouwkundig expert bent zou ik dergelijke uitspraken niet zosnel doen..

Plafond verlagen is wel de meest "simple" oplossing, in tegenstelling tot sleuf maken./ verleggen van.

Integeriteit valt als onkundige naar mijn idee best mee de wapening zit er niet voor de kat zijn viool, en mensen leggen ook midden in de woonkamer een extra trap naar de slaapkamer nu bibliotheek aan omdat ze dat ooit gezien hebben en mooi vonden.. tja als dat kan .. dan kan een gaatje voor een centraal doos best wel. denk ik zo.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Tja, ik ben geen bouwkundige maar mij staat bij dat sleuven in het betonnen plafond onder de profs toch echt als een no go wordt gezien.

Een harde onderbouwing heb ik niet maar een snelle google zoektocht naar ‘sleuven in betonnen plafond’ geeft veel soortgelijke vragen met vooral afradende antwoorden.

Misschien kan iemand anders met meer kennis er nog wat over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:26

Exigence

dnkroz

Over het algemeen worden alleen de centraaldozen in het betonnen plafond geboord, en het leidingwerk wordt in de dekvloer op de er boven liggende verdieping gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
vso schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:55:
Koop een stoomreiniger met 20L inhoud oid (let op af en toe scheutje azijn erbij zodat het niet vastkalkt) en stoom + steekmes = zo "kaal" en glad .. opnieuw een dun (waterig) laagje is dan nodig om het weer verfklaar te maken. zeker als je sleuven freest is het mooier om de muur in zijn geheel glad te maken en daarna weer te voorzien van een korrel/spachtelputz laag oid anders blijf je het toch zien..
Begrijp ik het nu goed dat je op die manier het Granol er gewoon kan afsteken en dus niet hoeft te stucen?
cv "wtw/ventilatie", dagelijks onderhoud taken .. mis ik ja je zal ze wellicht ook bedoelen..

[...]

Extra leiding werk voor bv WP / PV (krachtstroom 380 oid) van meterkast naar zolder aanleggen? al zijn het loze buizen of CYMKVK oid je doet jezelf een plezier .. :) vergeet dan gelijk de inductiekookplaat voorbereiding niet.
Goede tips, gaan we toevoegen aan de lijst.
Ja dat kan maar je blijft bochten zien beste is een constructeur (kost vaak het 1ste uur niks) of paar 100,- voor een advies voor alle bouw technische vragen .. maar ik denk dat je dat beter kan "opsparen" kleine investering
Die laten we sowieso even kijken naar het huis voordat ik ergens een frees / boor in zet.
Ethiron schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:58:
Klinkt logisch en ik neem aan dat dit ook geldt voor de vloer?
Dat is ook een (en werkzame) oplossing.
Bedoel je daarmee alle wensen, of voornamelijk het leggen van loze leidingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

rens-br schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:57:
Begrijp ik het nu goed dat je op die manier het Granol er gewoon kan afsteken en dus niet hoeft te stucen?
Die kans is aanwezig .. ja maar ff simpel naar "Extreem"

- een multitool met een "mes" opzet stuk proberen.
- Ook handig is gifspuit (6L drukvat op de rug) ipv 3l handding .. met heet water en "sopje" voor behang en/of gerookte (nicotine) muren als je een leeg huis hebt kan je lekker kliederen .. :) als je bv ammoniak of chloor spuit na de "daad" voordat je gaat verven (natuurlijk moet alles gedroogt zijn.. heb je zelfs meer kans dat alles zonder (af)bladdering blijft zitten zonder hechtprimers ..

Beton is wel prettiger dan steen als muur met granol .. anders zou ik bv gewoon een vlakschuur machine met grof papier nemen ..

extreem is een hogedruk spuit maar dat hmmm nah .. (zal wel werken maar het word zo nat)
dan kan je beter een DIY zandstaler doen goedkoper en minder vochtig (zonder compressor 10 euro oid)

Kijk gewoon wat werkt, doe jezelf een lol maak een lijstje van gereedschap wat je nodig hebt ...
- haal wat doorzichtige bakken bij de action (verbruiks artikelen zoals schuurpapier,kwasten en ander meuk
- wat bakken bij de ikea (steviger) voor gereedschap (stapelbaar)
label de zooi Ik ben hiervoor bv cranenbroek(.nl) ingedoken ledlampen gescoort (veel licht voor weinig geld) en wat verbruiks artikelen ... action op bouwmateriallen (ook verbruik atrtikelen) en een google keep lijst (met vrouwlief) gedeelt zodat we niet moesten bellen/vragen wat we wel/niet hebben .. en meteen aan de slag konden..
- bij ikea houten krukje (10,-) handig als zitplek/zaag ding trapetje(s) na verbouwing likje verf en "als nieuw"
De multitool is erg ideaal voor tapijt/lijmresten kleine zaag dingetjes en afsteken van meuk..

ps bouw stofzuiger kan je 2de hands of nieuw voor 50,- scoren .. en een vortex cilinder met aparte "vuil" emmer is wel erg prettig (youtube filmpjes over shop vac's diy oid) het idee is dat je de gekochte unit als "nieuw" houd en/of meteen in kan zetten voor een snel klusje in theorie kan je de thuis stofzuiger ook benutten maar hmmm dat is beetje kosten vs baten afweging :)

als laatste tip in TLDR posts vandaag ;) maak een kleine gereedschaps kist voor in de meterkast met:
- goedkope schroevendraaier set + schroevendraaier voor elektra (en kroonsteentjes)
- waterpomptang (niet een goedkope)
- rolmaat (5m)
- sleutels voor verwarming /cv kranen
- bako (mini van ikea)
- zaklamp LED magnetisch
- usb lader met kabel(S) voor je gsm(s)
- ductape
- papier en pen / post it(s)
- aansteker en zekeringen (voor de meterkast indien nodig)
Vergeet niet ehbo-doos en verlengsnoer met stekkerblok erbij te leggen. en wc papier :)
bakje voor "sleutels" v.h huis

En tijdelijke kapstok .. ;) maar goed gezien je ruim om tijd bent kan je ook spullen die je tijdens de verbouwing (koffie/thee oid) wel ff wilt hebben voorbereiden ;)

ik ben altijd voorbereid en georganiseerd zoals je merkt .. het heeft me veel gescheeld, meeste verklaren me voor gek maar ik moet dan lachen als ze zelf toch het nut ervan inzien ..

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 16-10-2019 16:38 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-06 09:59
Toevallig ben ik net klaar met het freezen en boren van leidingen en tip van flip. Kijk even wat voor materiaal de muren zijn. Ik had de pech dat het van dat blauwe beton was en daardoor heb ik wel wat professioneel watergekoeld spul moeten huren omdat je anders 45 minuten over 1 stopcontact doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 20:38

krvabo

MATERIALISE!

rens-br schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:02:
Om mee te beginnen. Dankjewel allemaal voor de reacties en het meedenken! Zo komen we verder. _/-\o_
[...]
Waarom voor deze versie en niet voor de 'standaard' gele PVC buizen?
Mijn idee is dat als je leidingen door de kruipruimte gaat leggen je daar slagvaste buizen zou kunnen gebruiken omdat als je in een kruipruimte moet werken het meestal allemaal niet zo soepel gaat. Een ongelukje met een hamer tijdens het omdraaien ofzo is snel genoeg gebeurd. Slagvast gebruik je zoals hier ook al gezegd voornamelijk voor opbouw, voor inbouw heeft het geen enkel nut. Zoals anderen hier al zeiden gaat het trekken wel lastiger, dus het is een overweging die je kunt maken. Het is niet verplicht :P

Er zit ook wel verschil in product van PVC-buisjes. Die van de Hornbach zijn opzich prima, maar 'knikken' sneller bij het buigen (met buigveer) dan wat betere varianten. Aan de andere kant kosten ze ook drie keer niks, dus als het dan een keer misgaat met buigen vervang je hem snel genoeg met een andere.
[...]
Is het niet wijs om eerst in de muur te frezen en dan de ruimte in de muur die door het frezen is vrijgekomen te gebruiken om te boren? Hierdoor zou je 'in een keer' en goed gat moeten hebben, of zie ik dat verkeerd?
Zeker, ook een optie. Hierin is niets verkeerd, gewoon anders. Met het frezen kom je toch niet helemaal tot de grond, dus hakken moet je sowieso. Maar inderdaad, ik denk dat jouw manier een betere is als je minder wilt breken :)
[...]
Het idee is om een muursleuvenzaag te huren bij de bouwmarkt en die te gebruiken, volgens mij is dat het makkelijkste. En dan natuurlijk eentje met ingebouwde afzuiging.
Helemaal prima!
[...]
Flexbuizen zou ik persoonlijk alleen gebruiken als je ze voorbekabelt, want achteraf draden trekken is moeilijker dan met gladde buizen. Flexbuis is heel handig in de meterkast, of als je een klein stukje een raar sprongetje moet maken, maar anders zou ik zelf de tijd nemen om gladde buis te buigen (Buigveer kost nog geen 10 euro).

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

vso schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:55:
f na 10 jaar wilt vervangen oid .. (cat5 naar cat6a)
Dat is alleen nuttig als je twee snelle servers in je huis hebt die met elkaar moeten praten, voor normaal privégebruik is Cat5 de eerst komende decennia voldoende. Met een goede switch kan je ettelijke 4K streams tegelijkertijd verhapstukken.

Als dat een factor is, doe je een fibertje. Heb je voor een hele lange tijd veel te veel bandbreedte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 310408 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:18:
[...]

Dat is alleen nuttig als je twee snelle servers in je huis hebt die met elkaar moeten praten, voor normaal privégebruik is Cat5 de eerst komende decennia voldoende. Met een goede switch kan je ettelijke 4K streams tegelijkertijd verhapstukken.

Als dat een factor is, doe je een fibertje. Heb je voor een hele lange tijd veel te veel bandbreedte.
Dus je gaat voor cat5e ipv cat6a wegens de paar cent per meter die het je bespaart ? en fiber DIY is nog niet echt een ding overgens hoort dit meer in de nette lan topic thuis IMHO

Ik ga iig voor shielded cat6a met bijbehorende connectors puur omdat het kan en optimale performance

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Exigence schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:55:
Over het algemeen worden alleen de centraaldozen in het betonnen plafond geboord, en het leidingwerk wordt in de dekvloer op de er boven liggende verdieping gelegd.
Dat is inderdaad beter ja, maar dat is meestal niet wat in de vraagstelling in forumvragen terug te zien is. Daar zit meer het 'dwars door de plaat frezen' bij, wat terecht afgewezen wordt.

Dat lijkt me ook het makkelijkste antwoord voor TS;

Horizontale leidingen door de dekvloer, en doe verticale doorvoeren het liefst in een koof in het trapgat ofzo.

Keukengroepen kunnen dan weer fijn door de kruipruimte, maar daar zou ik wel kabelen, niet draad in buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
- Hamer, beitel, XVB via kruipkelder is ook niet verkeerd.
- CV Radiatoren en buizen niet vervangen door Alpex? Ze gaan geen 20 jaar meer mee gaan he.
- Ik rekende 10% extra, na een heel goede berekening met experten. Dat was te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

poing schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:19:
- CV Radiatoren en buizen niet vervangen door Alpex? Ze gaan geen 20 jaar meer mee gaan he.
leidingwerk gaat hier in NL erg lang mee (word gevuld met super "kraanwater" die weinig aantast) en wat je op internet leest zijn verhalen waar dit niet zo is.

Tenzij je oude dikwandige leidingen hebt is dat niet een super issue en dan "nog" je kan beter je radiatoren losschroeven en doorspoelen met een tuinslang (niet hogedruk) om investering te besparen. en mijn dikwandige leiding werk als voorbeeld voldoet eigenlijk nog goed. Ik ga het vervangen omdat ik LTV ga.
Tot die tijd kan je beter de leidingen isoleren (ook warmwater van CV) de kosten versus baten zijn velemalen hoger.

Alpex of andere nieuwe alu+plastic(pex) persleiding meuk heeft minder frictie en volgens het CV tune-topic kan je daar best "veel" winst mee behalen. maar dat is wel in combinatie met LTV verwarming en je moet ze recht plaatsen met "grote bochten" dat moet wel gaan. let op dat ze 90 graden aankunnen als je verwarming(cv/pellet kachel) erg heet kan stoken. zolang de buizen overal bereikbaar zijn zou ik dat over 5 jaar doen ofzo (niet hoog op prioriteiten lijstje) in mijn geval moet dit tijdens de badkamer renovatie.

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 16-10-2019 21:40 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Niet het hele topic gelezen, maar als jij leidingen gaat verleggen en trekken moet je in de meterkast ook aanpassingen doen en daar heb je imho sowieso een elektricien voor nodig. Ik zou een vakman zoeken, en hem dan meteen vragen hoe je eea het beste aan kunt pakken qua boren en frezen. Hebben ze vast wel vaker gezien.
Having said that: ga maar vast op zoek, de meesten hebben vermoedelijk pas over 6 a 9 maanden tijd voor je. Er is nogal veel vraag in de bouw momenteel, dus gewoon wachttijd en hoge prijzen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
The Eagle schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:44:
in de meterkast ook aanpassingen doen en daar heb je imho sowieso een elektricien voor nodig
Sinds wanneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik snap je wel maar het is wel wat naïef om aan te nemen dat iedereen zijn weg weet rondom een meterkast en daar graag aan wil werken.
Voor de meeste mensen is dat geen dagelijkse bezigheid waarbij zij zich op hun gemak voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-06 09:58
Niet het hele topic gelezen, maar als jij leidingen gaat verleggen en trekken moet je in de meterkast ook aanpassingen doen en daar heb je imho sowieso een elektricien voor nodig. Ik zou een vakman zoeken, en hem dan meteen vragen hoe je eea het beste aan kunt pakken qua boren en frezen. Hebben ze vast wel vaker gezien.
Having said that: ga maar vast op zoek, de meesten hebben vermoedelijk pas over 6 a 9 maanden tijd voor je. Er is nogal veel vraag in de bouw momenteel, dus gewoon wachttijd en hoge prijzen.
Ik ben ook bezig met een kleine verbouwing, en ik kreeg ook de hele tijd te horen 'niemand heeft nu tijd' etc.
Nou ik vond het reuze meevallen, ik heb binnen een week electricien (2 man 2 dagen), loodgieter (1 dag), klusjesman (1 week klusjes) en stucadoors geregeld (1,5 week stucen). Meeste via via, maar electricien via Werkspot (4 aanbiedingen, konden allemaal binnen 2 weken, heb een gecertificeerde uitgekozen), loodgieter via google met goede reviews. Prijzen waren ook wel redelijk, alleen loodgieter erg duur.

Het is allemaal zo moeilijk niet als je een klein beetje moeite doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 23:32

Videopac

Rommelt wat aan.

Niet_Jan_Jaap schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:53:
[...]

Ik ben ook bezig met een kleine verbouwing, en ik kreeg ook de hele tijd te horen 'niemand heeft nu tijd' etc.
Nou ik vond het reuze meevallen, ik heb binnen een week electricien (2 man 2 dagen), loodgieter (1 dag), klusjesman (1 week klusjes) en stucadoors geregeld (1,5 week stucen). Meeste via via, maar electricien via Werkspot (4 aanbiedingen, konden allemaal binnen 2 weken, heb een gecertificeerde uitgekozen), loodgieter via google met goede reviews. Prijzen waren ook wel redelijk, alleen loodgieter erg duur.

Het is allemaal zo moeilijk niet als je een klein beetje moeite doet
Kleine klusjes lukt vaak beter, die kunnen de vakmensen plannen in de gaatjes rondom de grote klussen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-06 21:41
Voordat je begint met frezen, ff kijken waar de afsluiters voor gas en water zitten. En deze ook testen of ze niet vast zitten. Mocht je dan een leiding over het hoofd hebben gezien, dan kun je de schade minimaliseren.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Getto schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:38:
Toevallig ben ik net klaar met het freezen en boren van leidingen en tip van flip. Kijk even wat voor materiaal de muren zijn.
Thanks voor de tip. Hoe kom ik daar het snelst / makkelijkst achter?
kabeltjekabel schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:00:
Dat lijkt me ook het makkelijkste antwoord voor TS;

Horizontale leidingen door de dekvloer, en doe verticale doorvoeren het liefst in een koof in het trapgat ofzo.
Kortom. Via de trapkast naar boven (daar zit al een koof) en vanuit daar via de vloer naar alle ruimtes toe is dus 'de beste' optie?
Keukengroepen kunnen dan weer fijn door de kruipruimte, maar daar zou ik wel kabelen, niet draad in buis.
Aangezien ik voor extra keukengroepen een nieuwe groepenkast nodig heb, laat ik dat waarschijnlijk gewoon door de elektricien doen tegen die tijd ik de nieuwe keuken laat zetten. Maar je raad dus aan om een kabel door de kruipruimte te leggen i.p.v. een PVC buis?
poing schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:19:
Van alle mensen die ik tot nu toe gesproken heb ben je echt de eerste die daarover begint? Ik begrijp van andere in het topic dat het ook niet echt nodig is (op korte termijn / met een CV)
- Ik rekende 10% extra, na een heel goede berekening met experten. Dat was te weinig.
10% extra waarvoor als ik vragen mag?
Goede tip! Ik zie overigens nog niet de relatie voor het verplaatsen van een aantal wandcontactdozen en aanpassingen in de meterkast. Maar voor extra groepen is een elektricien natuurlijk wel nodig / handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-06 10:16
Leuk topic, wij gaan dit jaar ook nog verhuizen en er is ook daar genoeg te klussen.
In mijn huidige en vorige woning heb ik heel veel sleuven moeten frezen. Tot de frees doorbrandde op zaterdagavond.
Heb toen een kleine straaljager met aldi diamant schijfje gebruikt. 2 lijntjes trekken, op de lijn de juiste dikte inslijpen en vervolgens met een beitel de sleuf leeg getikt.
Werkt erg makkelijk en scheelde mij flink wat spierpijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
rens-br schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:34:

[...]

Van alle mensen die ik tot nu toe gesproken heb ben je echt de eerste die daarover begint? Ik begrijp van andere in het topic dat het ook niet echt nodig is (op korte termijn / met een CV)

[...]

10% extra waarvoor als ik vragen mag?

[...]
De eerste, haha 8) Ik zeg niet dat je verplicht bent dit nu te doen, het is stof tot nadenken en het was nog niet vermeld.

Het is 10 jaar geleden, mijn brander was van 1995, ik heb hem laten kuisen en testen. De verbranding was zeer goed (98%), helaas verbruikte ik enorm veel gas. De garage waar de brander stond werd ook heel warm. Brander vervangen en het verbruik daalde 2/3de.

2 huizen in de straat uit 1975 hadden lekken in de CV leidingen (in de chape), mijn huis is even oud en had geen problemen (kruipkelder). De radiatoren zagen er echter niet mooi meer uit en ik had roest, dit gaf een probleem waar de ontluchting zat. Ik heb mijn radiatoren dus een kleine 10 jaar gehouden en in fase het laatste jaar vervangen. Gaten in de vloer komen niet overéén, dus moest ik vloer tegels en parket planken vervangen. Ook de bepleistering achter de radiatoren moest opgelapt worden, schilderen, stof, ...

Een bevriend schrijnwerker heeft me geholpen met de kosten berekening en raadde 10% reserve aan, we hebben de berekening heel gedetailleerd + overschat gedaan en ik vond die 10% ook wat overdreven. Helaas verander je wel eens van gedacht en je gaat voor iets duurder, je hebt kabels, buizen, ... verkeerd ingeschat, die 20A zekeringen springen al door een frietketel, ... Bij mij kwam ook de pleister van het plafond (dus vals plafond in gyproc 8)7 ). Ik kwam dus met de 10% reserve niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

poing schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:16:
[...]
De eerste, haha 8) Ik zeg niet dat je verplicht bent dit nu te doen, het is stof tot nadenken en het was nog niet vermeld.
Het verschil (tussen BE en NL) is dat ons waterkwaliteit redelijk optimaal is misschien strengere regels. wij vullen met "spa water uit de fles" onze CV leiding .. dit kan natuurlijk anders zijn in BE

Hoewel het niet "noodzakelijk" is, is het handig om (zie CV Tune topic) te kalibreren en te overwegen om je hele installatie op zijn kop te zetten (lees overwegen te vervangen) de wijzen waarop wij (nederlanders) bouwen is kosten effectief .. let op voor een bewoner kan je dus veel $$$ besparen door relatief simple handelingen (isolatie bv) Maar het is natuurlijk best ingrijpend om dit te wijzigen .. en heeft eigenlijk alleen nut als je "zone" gestuurd (per kamer/verdieping) wilt verwarmen. maar kosten vs baten lijken me verwaarloosbaar.

En 3 euro per meter, voor 30 leiding werk x 2(aan/afvoer) + koppelingen tja 500,- ben je zo kwijt. En meeste mensen zijn bang voor lekkage bij dit soort acties. dus huren een vakman in (extra kosten)
en je bespaart er niet direct 100 euro per jaar mee (schat ik in, kan er natuurlijk compleet naast zitten)

Zelf ben ik in het (on)gelukkige voordeel dat ik dikwandige leidingwerk heb en 40 a 50 jaar later (nu dus) functioneert het nog redelijk .. nu heb ik toevallig zeer recent 3 radiatoren af laten sluiten (staan al 3 jaar dicht) en de leidingen heb ik geinspecteerd .. ik twijfel of de diameter wel optimaal is ik vermoed dat ik minder dan 1cm "over" heb. normaal is dat 14mm a 16mm ? dat is het bij mij denk ik niet meer/nooit geweest.

@rens-br ik zou wel adviseren radiator folie en buisisolatie te doen, ochtend werk in je huis. kan je gelijk je hele circuit doorspoelen... (aftappunt met tuinslang naar buiten via emmer even kijken hoe"vuil" het water is.) paar keer ontluchten/bijvullen zit je er voorlopig warm(er) bij.
Het is 10 jaar geleden, mijn brander was van 1995, ik heb hem laten kuisen en testen. De verbranding was zeer goed (98%), helaas verbruikte ik enorm veel gas. De garage waar de brander stond werd ook heel warm. Brander vervangen en het verbruik daalde 2/3de.
In NL vervang je hem om de 10/15 jaar, en de nieuwere HR(E) ketels als je bv stookt op 60 graden (ipv 80) zijn ze super efficent.

@rens-br wel handig te weten of er een CW4 ofzo hangt (default keuze voor 90% v.d huishoudens)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Kortom. Via de trapkast naar boven (daar zit al een koof) en vanuit daar via de vloer naar alle ruimtes toe is dus 'de beste' optie?
Dat zou wel de optie zijn die ik zou doen. En vanuit de dekvloer kun je daar nieuwe centraaldozen en lamppunten.
[...]

Aangezien ik voor extra keukengroepen een nieuwe groepenkast nodig heb, laat ik dat waarschijnlijk gewoon door de elektricien doen tegen die tijd ik de nieuwe keuken laat zetten. Maar je raad dus aan om een kabel door de kruipruimte te leggen i.p.v. een PVC buis?
Ja. Die kabel kun je ook (stukjes) door buis leggen als dat zo mooi uitkomt, maar ik zou geen draad in buis door de kruipruimte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Dat zou wel de optie zijn die ik zou doen. En vanuit de dekvloer kun je daar nieuwe centraaldozen en lamppunten.

Dan zou ik meteen denken aan draadgekoppelde netgevoedde rookmelders.
[...]

Ja. Die kabel kun je ook (stukjes) door buis leggen als dat zo mooi uitkomt, maar ik zou geen draad in buis door de kruipruimte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:23:
Maar die centraal dozen moeten dan wel dwars door de vloer heen, iets wat door andere hier wordt afgeraden.
Grote kans dat de elektricien dit mag doen, maar waarom heeft een kabel de voorkeur op een PVC buis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-06 09:59
[...]

Thanks voor de tip. Hoe kom ik daar het snelst / makkelijkst achter?
Eerst even kloppen, klinkt het hol dan is het waarschijnlijk gips of hout (dat verschil hoor je wel) en anders een gaatje boren met een beton boor en kijken hoe makkelijk je er doorheen gaat en welke kleur het materiaal in het gat is.

Welke regio woon je?

Ik huurde mijn spul bij https://gromaxverhuur.nl

[ Voor 8% gewijzigd door Getto op 18-10-2019 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rens-br schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:03:
[...]

Maar die centraal dozen moeten dan wel dwars door de vloer heen, iets wat door andere hier wordt afgeraden.
Eén gat is wat anders dan een sleuf door het hele element.
rens-br schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:03:
[...]

Grote kans dat de elektricien dit mag doen, maar waarom heeft een kabel de voorkeur op een PVC buis?
Kabel is veel beter in vochtwering dan draad in buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Bedankt voor de tip, maar ik woon in regio Eindhoven, dus die is wel een beetje uit de richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Getto & @rens-br bauhous oid .. gratis of tegen kleine kosten (voor mij weer uit de regio) maar wel weer in de buurt van eindje hoven

Tja vanalles

Pagina: 1