Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

X570 moederbord, Hero, Master of Impact?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bubbleblower1
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 06:05
Ik zoek een?
Met name een zuinig en stabiel X570 moederbord dat niet te warm wordt. Verder zoek ik ook een CPU, GPU, PSU, SSD, geheugen, een nieuwe kast en een monitor, kortom een volledig nieuwe PC.

Wat is je budget?
Zo'n € 400,=.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb goede ervaringen met Asus, maar daar staar ik me niet blind op.

Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
X570 chipset voor een betere VRM en NVME SSD.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Tot nu toe had ik onderstaande bedacht, maar over dat moederbord twijfel ik dus nog, net als over de videokaart waarover ook erg weinig info is te vinden.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1MoederbordenAsus ROG Crosshair VIII Impact€ 381,50€ 381,50
1VideokaartenAsus TUF Gaming X3 Radeon RX 5700 OC edition 8GB GDDR6€ 395,-€ 395,-
1BehuizingenCooler Master MasterCase H500M€ 179,50€ 179,50
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX€ 133,05€ 133,05
1VoedingenSeasonic Prime TX-650€ 180,95€ 180,95
1Solid state drivesKingston KC2000 1TB€ 170,50€ 170,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.775,50

Als ik in de testresultaten op HWI duik komt daar een term cpu package power max. voor, die dacht ik voor zich sprak tot ik naar de resultaten keek. Bij de ASRock Taichi is die max 57,88W en bij de Impact liefst 172W. Nu snap ik er helemaal niets meer van wat dat betekent en van Googelen word ik vooralsnog niet veel wijzer; https://forums.anandtech....pu-power-package.2403807/ Hopelijk word ik dat hier wel.

Verder vraag ik me af hoe betrouwbaar die testresultaten (statistisch gezien) zijn, vooral als ze me tegen vallen. Daarom zoek ik altijd naar meerdere vergelijkende tests, maar bij de X570 is dat lastig.
Zo heb ik nog geen test kunnen vinden waar de Hero (zonder wifi) tegenover de Gigabyte Aorus Master wordt gezet of tegenover de Impact, Taichi of Ace, dus als iemand die is tegen gekomen hoor ik het graag.

In ieder geval wil ik een zeer duurzaam bord en ASRock gebruikt al tijden het verkoopargument dat zij 12K capacitors gebruiken, bij Asus hebben ze 10K vanaf de Hero en die Ace doet het met 5K (wat er in de Master zit heb ik nog niet kunnen ontdekken). Het lijkt me logisch om voor minstens 10K te gaan, maar er wordt beweerd dat het totaal niet uitmaakt, omdat moederborden toch nooit zo warm worden. Dat laatste geloof ik wel, maar aan het eerste twijfel ik toch, ik hoor liever van jullie hoe dat precies zit.

Na me helemaal suf te hebben gegoogeld en tal van video's te hebben bekeken zijn de Impact, Master en Hero vooralsnog mijn favoriet. Die Impact heeft een hoop dingen niet die ik toch niet gebruik en is ook het meest efficiënt, maar daar staat tegenover dat ie mini DTX is en dus die hoge cpu package power max. heeft, waarvan ik niet goed begrijp wat dat betekent. Die Master blijft iets koeler, in de HWI test althans, en heeft 12 echte fasen. Van die Hero weet ik nog vrijwel niets, ik neem aan dat diens prestaties in de buurt van het wifi model komen, waar wel vergelijkende tests van zijn te vinden.

Welk bord is het zuinigst, het koelst, het meest stabiel en gaat het langst mee?

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

X570 bij je (65W) 3700X hoeft niet zo duur te zijn.net als je gekozen voeding en SSD
pricewatch: Asus Prime X570-P
pricewatch: Asus TUF Gaming X570-PLUS

Nu nog cashback van Asus op moederborden van €25=€40,-

Hackus wijzigde deze reactie 12-10-2019 17:44 (8%)

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:40
Ik zou dat cpu package power max. lekker vergeten.
Het zijn getallen die bijzonder uit elkaar liggen zonder enige uitleg.
De Taichi verbruikt met een overclockte 3900x 230 watt en dan worden de VRM's maar 3 graden warmer dan die van de Impact.

Ook de standaard-afwijking is top, weinig verschil in de scores geeft aan dat het bord niet throttlet.

https://nl.hardware.info/...469&products%5B%5D=543635

Over het algemeen hebben x570- borden een betere stroomvoorziening dan de x470 en b450 borden. Maar ook daar waren er een aantal goede borden die prima zijn voor een 3700x. 65 watt is namelijk helemaal niets bijzonders.

Dat scheelt een flinke bak met geld.

Voor info over VRM's: https://docs.google.com/s...FA/htmlview#gid=611478281

• Bas Focal
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 00:47
Als je een normale pc wil bouwen (ATX) dan zou ik het mini bordje echt laten afvallen.

De Hero heeft een sloot USB aansluitingen en de Master één M2 aansluiting meer.
Maar bij beide borden heb je zat PCI-e aansluitingen om PCI expres to USB of M2 aansluiting te plaatsen.
Het kleine bordje is en blijft beperkt in aansluitingen.

De capacitors met K waarden geven aan hoe lang die kunnen mee gaan als ze 100 graden heet zijn.
Worden ze maar 50 / 60 graden dan gaan ze qua levensduur veel en veel langer mee.

De Master kost +- € 390,-
De Hero +- € 450,- maar tot 27 oktober krijg je € 60,- terug https://promotion.asus.com/nl/bnl/amdcashback

Ik zou eerder uitvissen welk bord de beste Bios heeft, en beste RGB software als dat belangrijk zou zijn.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Bas Focal schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 16:10:
Als je een normale pc wil bouwen (ATX) dan zou ik het mini bordje echt laten afvallen.
Zeker met E-ATX tower ;)

• Bubbleblower1
Hackus schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:11:
X570 bij je (65W) 3700X hoeft niet zo duur te zijn.net als je gekozen voeding en SSD
Met die voeding en SSD kan ik 10 jaar vooruit en heb ik een stabiel systeem, das ook de bedoeling met het moederbord. Ooit in het stenen tijdperk is mijn P4P800 Deluxe in rook opgegaan samen met de razendsnelle 9800XT videokaart en dat wil ik niet meer meemaken.
White Feather schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:59:
De Taichi verbruikt met een overclockte 3900x 230 watt en dan worden de VRM's maar 3 graden warmer dan die van de Impact.
Die Taichi heeft ook een stevige heatsink, die 50% meer warmte moet verdrijven dan de Impact (@200A).
Die warmte komt daarna wel in de kast terecht.
White Feather schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:59:

Over het algemeen hebben x570- borden een betere stroomvoorziening dan de x470 en b450 borden. Maar ook daar waren er een aantal goede borden die prima zijn voor een 3700x. 65 watt is namelijk helemaal niets bijzonders.

Dat scheelt een flinke bak met geld.

Voor info over VRM's: https://docs.google.com/s...FA/htmlview#gid=611478281
Mooie overzichtelijke spreadsheet, je ziet dat een geschikt X470 of B450 bord óók meer dan € 250,= kost.
Een ROG Strix X570-E Gaming, die ik in eerste instantie had uitgekozen, is na cashback goedkoper. .
De Hero heeft een sloot USB aansluitingen en de Master één M2 aansluiting meer.
Maar bij beide borden heb je zat PCI-e aansluitingen om PCI expres to USB of M2 aansluiting te plaatsen.
Het kleine bordje is en blijft beperkt in aansluitingen.
Dat zie ik juist als voordeel, ik wou dat je een moederbord zelf kon configureren. Wat moet ik bv met 8 SATA aansluitingen voor die éne HDD die er nog in gaat, 2 x SATA is voor mij ruim voldoende.
Bas Focal schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 16:10:Ik zou eerder uitvissen welk bord de beste Bios heeft.
Das een goeie tip, scheelt eventueel een hoop ergernis.
De capacitors met K waarden geven aan hoe lang die kunnen mee gaan als ze 100 graden heet zijn.
Worden ze maar 50 / 60 graden dan gaan ze qua levensduur veel en veel langer mee
Vandaar dat ik een koele kast wil, wat voor die caps geldt geldt voor alle onderdelen.
10K caps gaan naar verluidt 26 jaar mee bij een temperatuur van 25 graden, waarop de MTBF (die moederbord fabrikanten overigens niet opgeven) wordt gemeten.

Bedankt voor alle reacties zover _/-\o_

• White Feather
Bubbleblower1 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:58:
Die Taichi heeft ook een stevige heatsink, die 50% meer warmte moet verdrijven dan de Impact (@200A).
Die warmte komt daarna wel in de kast terecht.
Waar komt die 50% vandaan dan? Ik kan wel 230 watt voor de Taichi vs de 200 watt van de Impact zien, maar dat is 15% en dat is de cpu-power, niet wat de vrm kwijt moet.
Mooie overzichtelijke spreadsheet, je ziet dat een geschikt X470 of B450 bord óók meer dan € 250,= kost.
Een ROG Strix X570-E Gaming, die ik in eerste instantie had uitgekozen, is na cashback goedkoper. .
Grapjas. Het is echt dikke onzin om te kijken naar borden die een overclockte 3950X aankunnen, dan te kijken naar worstcase (geen airflow) en daar op te vergelijken als je een verhoudingsgewijs lullige 3700X neemt.

Een Asus Prime X470-Pro doet gewoon een overclockte 3900X als je een beetje airflow hebt. En dat heb je altijd, anders wordt je gpu ook te warm en een beetje stevige ssd ook.

Dat bord kost € 135.

Je staart je blind op de rij met groene vakjes.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@Bubbleblower1 Waarom zou een €400,- moederbord langer meegaan dan een €175,- ?
Zelfde voor je SSD en voeding,snap die logica niet.

SSD => pricewatch: Kingston A2000 1TB
Voeding met 10j garantie => pricewatch: Corsair RM750 (2019)

Moederbord heb ik eerder an aangegeven. als je bij je mening blijft heeft het weinig zin om verder advies aan te geven

• Bubbleblower1
White Feather schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:14:[...]
Waar komt die 50% vandaan dan? Ik kan wel 230 watt voor de Taichi vs de 200 watt van de Impact zien, maar dat is 15% en dat is de cpu-power, niet wat de vrm kwijt moet.
Dat leid ik af uit efficiency berekeningen, 24 vs 16 watt;

YouTube: ASRock X570 Taichi Motherboard Analysis of VRM & PCB

YouTube: PCB Breakdown: ASUS ROG Crosshair VIII Impact

White Feather schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:14[/message]:[/b]
White Feather schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:14:[...]
Grapjas. Het is echt dikke onzin om te kijken naar borden die een overclockte 3950X aankunnen, dan te kijken naar worstcase (geen airflow) en daar op te vergelijken als je een verhoudingsgewijs lullige 3700X neemt.
Het is inderdaad de vraag hoe verstandig dat is met de B550 op komst, in de praktijk zal ik waarschijnlijk nooit op de 3950X overstappen. Het is ook hobbyisme, PC's samenstellen die stabiel zijn en heel lang meegaan.
Hackus schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:25:
@Bubbleblower1 Waarom zou een €400,- moederbord langer meegaan dan een €175,- ?
Zelfde voor je SSD en voeding,snap die logica niet.

SSD => pricewatch: Kingston A2000 1TB
Voeding met 10j garantie => pricewatch: Corsair RM750 (2019).
Om een hele hoop redenen, bv die temperatuur of de gebruikte caps;

https://superuser.com/que...of-modern-pc-motherboards

Voedingfabrikanten geven gelukkig wél een MTBF op; voor die Corsair is die 100.000 uur en voor die Seasonic 150.000. Hier een interessante link;

http://www.newelectronics...f-and-reliability/141531/

Om die SSD langer te laten meegaan over provisioneer ik 'm flink en zet hem op een adapter zodat ie voldoende airflow krijgt en dan gaat ie eeuwig mee. Dat geldt ook voor die A2000, maar de KC presteert beter en een SSD neem je typisch mee naar je volgende PC, net als de voeding.

Maar das of topic, ik wilde weten of de Impact, Hero of Master de beste keus was.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

En dan ga je €100,- meer betalen ? (om misschien 12j te kunnen halen) tegen de tijd is alles verandert en voldoet je voeding misschien niet meer voor de dan geldende eisen. neem dan gelijk deze SSD pricewatch: Corsair Force MP600 1TB (voor de toekomst)

• White Feather
Wacht even, er is dus een verschil van een volle 8 watt aan VRM-warmte bij een stroom van 200A?

Een overgeclockte 3950X zou die 200A kunnen trekken. (Een stock 3700X doet nog geen 75A overigens.)
Een overgeclockte 3900X heeft al een verbruik van 200-230 watt (zie test HW info).

In dezelfde verhouding watt/core, zal een overclockte 3950X 266-300+ watt verbruiken.

En dan is 8 watt in je kast een probleem ? :)

En bij een overclockte 3900X is het 3 graden verschil in VRM-temperatuur. Doe je dat in dezelfde verhouding, dan loopt het op tot 4 graden. (In praktijk minder omdat groter warmteverachil beter warmte-afgifte betekent.)

En volgens mij wilde je een 3700x van 65 watt..
Geen 260-300 watt vuurspuwende 3950X.

Je gaat nu honderden euro's uitgeven voor iets waarvan helemaal niet zeker is of het ook maar 1 seconde langer meegaat.

Als er over 6 jaar een onderdeel stuk gaat, dan kun je van wat je nu extra uitgeeft een nieuw, sneller en beter onderdeel kopen.
Een ssd bv gaat bij normaal gebruik eerder stuk door elektronica/bliksem/voedingsperikkelen, dan dat je NAND versleten is.

Meestal is hij dan sowieso te klein geworden.
Dat geldt ook voor die A2000, maar de KC presteert beter en een SSD neem je typisch mee naar je volgende PC, net als de voeding.
Je volgende pc over x-jaar heeft minimaal pci-e 5.0, dan is deze ssd weer ouderwets. Of het nu een A2000 of KC is.

Tegen de tijd dat de theoretisch langere levensduur nut zou kunnen hebben, is de hele zwik al dusdanig oud dat je de zooi al vervangen hebt.

Je hinkt op 2 gedachten:
1) alles meenemen naar een volgende pc betekent dat het dan nog enige snelheid moet hebben en je dus relatief snel moet upgraden
2) dik investeren in de huidige pc en die uber-upgradeable maken omdat er misschien ooit eens een 3950X-monster op komt

Maar ja, jouw geld.

• Bubbleblower1
White Feather schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:10:[...] En dan is 8 watt in je kast een probleem ? :)
Ja, dat is een probleem gezien de eisen die ik aan de PC stel: zuinig, koel, stabiel en duurzaam.
Ik ben verworden tot wat we vroeger BN-ers noemden.
White Feather schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:10:[...] Als er over 6 jaar een onderdeel stuk gaat, dan kun je van wat je nu extra uitgeeft een nieuw, sneller en beter onderdeel kopen.
Maar er gaan geen onderdelen stuk over 6 jaar.
In 30 jaar heb ik dat pas één keer meegemaakt en van die fout heb ik geleerd.
White Feather schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:10:
[...]Je volgende pc over x-jaar heeft minimaal pci-e 5.0, dan is deze ssd weer ouderwets. Of het nu een A2000 of KC is.
Zo blijft het, daar laat ik me niet meer gek door maken.
De ouderwetse Samsung EVO 840 in mijn huidige systeem is al 6 jaar oud en kan nog jaren mee.

Heb jij toevallig links naar vergelijkende tests met daarin de Hero, Impact of Master?

• White Feather
Bubbleblower1 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 00:00:
[...]

Ja, dat is een probleem gezien de eisen die ik aan de PC stel: zuinig, koel, stabiel en duurzaam.
Dan moet je vooral een systeem gaan bouwen met een 3950X. Lekker zuinig en koel.

Je valt over een verschil van 3% van het totale gebruikte vermogen van je cpu. En dat terwijl instellingen van je moederbord waarschijnlijk al meer invloed hebben.

En 3% van 65 watt is dus 2 watt.
Daar gaat heel je zuinigheidsverhaal over.
Kun je beter je nvme-ssd vervangen door een Sata-ssd, dan heb je die 2 watt weer terug.
Ik ben verworden tot wat we vroeger BN-ers noemden.
Bekende Nederlander?
Ik zou eerder MN denken.
Maar er gaan geen onderdelen stuk over 6 jaar.
In 30 jaar heb ik dat pas één keer meegemaakt en van die fout heb ik geleerd.
Jij wilt allerlei acties ondernemen, duurdere ssd's omdat die langer meegaan, provisioning omdat die dan langer meegaat, maar toch vind je dat er nooit iets kapot gaat. Waarom doe je in vredesnaam dan zo moeilijk?
Zo blijft het, daar laat ik me niet meer gek door maken.
De ouderwetse Samsung EVO 840 in mijn huidige systeem is al 6 jaar oud en kan nog jaren mee.
Dus ondanks dat hij nog jaren mee kan ga je hem wel vervangen door de KC?
En dat had je niet gedaan als je een 840 Pro had gekocht, de top of the line?!

Volledig tegenstrijdig dus met je "duurzaamheid" en je dwang die je in dit topic naar een duur top-moederbord stuurt omdat dat zo lekker zuinig (2 watt?) en duurzaam is hoewel je het waarschijnlijk nooit gaat gebruiken. En daar ga je dan € 250+ extra voor uitgeven.
Heb jij toevallig links naar vergelijkende tests met daarin de Hero, Impact of Master?
Nee, ik ben er onderhand wel klaar mee. Je doet werkelijk niets met advies dat je krijgt aangereikt en alles wordt geïnterpreteerd in rare gedachtenkronkels.

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Bubbleblower1 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:45:
[...]

Om een hele hoop redenen, bv die temperatuur of de gebruikte caps;

https://superuser.com/que...of-modern-pc-motherboards
Dat gaat over tien jaar geleden en ouder. Tegenwoordig zijn condensators zelden nog een probleem.
Voedingfabrikanten geven gelukkig wél een MTBF op; voor die Corsair is die 100.000 uur en voor die Seasonic 150.000.
Dat zegt letterlijk niks. De fan die Seasonic gebruikt in al hun moderne voedingen is sowieso bij lange na niet goed genoeg om zo lang mee te gaan. De fan van deze kwaliteit is iets wat je in een mainstream voedingsserie drukt, zeker niet in een voeding van 180 euro.

Maar ook als je bij Seasonic kijkt naar MTBF dan zie je bijvoorbeeld dat twee zo goed als dezelfde voedingen totaal verschillende MTBF kunnen hebben.
Seasonic Focus Plus Gold/Platinum 550W 100.000 uur.
Seasonic Prime Ultra Gold/Platinum 550W 150.000 uur.
Intern zijn ze beide echter Seasonic Focus voedingen, met minimale verschillen.
Waarom dan toch het verschil in MTBF? Gewoon marketing, niet meer en niet minder. Je betaald meer en daarvoor worden ook de twee extra jaren garantie van betaald die de Prime Ultra serie heeft. Twee jaar extra garantie betekend immers ook meer uitvallers en dat moet betaald worden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Bubbleblower1
-The_Mask- schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:30:
Dat gaat over tien jaar geleden en ouder. Tegenwoordig zijn condensators zelden nog een probleem.
Loop ik al weer zo ver achter. Maar goed, warmte zal altijd een probleem blijven.
-The_Mask- schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:30: Dat zegt letterlijk niks. De fan die Seasonic gebruikt in al hun moderne voedingen is sowieso bij lange na niet goed genoeg om zo lang mee te gaan. De fan van deze kwaliteit is iets wat je in een mainstream voedingsserie drukt, zeker niet in een voeding van 180 euro.
Die fan heeft een MTBF van 60.000 uur en ik lees er veel slechte verhalen over.
Helaas wordt die fanless naar mijn smaak veel te heet.
-The_Mask- schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:30:
Maar ook als je bij Seasonic kijkt naar MTBF dan zie je bijvoorbeeld dat twee zo goed als dezelfde voedingen totaal verschillende MTBF kunnen hebben.
Seasonic Focus Plus Gold/Platinum 550W 100.000 uur.
Seasonic Prime Ultra Gold/Platinum 550W 150.000 uur.
Intern zijn ze beide echter Seasonic Focus voedingen, met minimale verschillen.
Waarom dan toch het verschil in MTBF? Gewoon marketing, niet meer en niet minder. Je betaald meer en daarvoor worden ook de twee extra jaren garantie van betaald die de Prime Ultra serie heeft. Twee jaar extra garantie betekend immers ook meer uitvallers en dat moet betaald worden.
Daar heeft Seasonic een handje van, de nieuwe Prime TX Titanium is ook hetzelfde als de oude Prime Ultra Titanium, die vrijwel gelijk is aan de Prime Titanium, ze komen niet met nieuwe producten, bv een voeding met digitale controller, maar met nieuwe namen. Toch zweer ik bij Seasonic, mijn huidige voeding is al dik 10 jaar oud en nog steeds super stabiel.
White Feather schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 02:54:
[...]

Dan moet je vooral een systeem gaan bouwen met een 3950X. Lekker zuinig en koel.

Jij wilt allerlei acties ondernemen, duurdere ssd's omdat die langer meegaan, provisioning omdat die dan langer meegaat, maar toch vind je dat er nooit iets kapot gaat.
Nou leg je me woorden in de mond, ik had al gezegd dat ik waarschijnlijk nooit op een 3950X zou overstappen. En ik weet als geen ander hoeveel er kapot gaat, dat heb ik met name geleerd toen het bedrijf waarvoor ik werkte een nieuwe processor op de markt bracht; de Pentium 60. En ik werkte niet voor Intel, want die durfden daar hun vingers niet aan te branden. De P60 had een TDP van liefst 14,6 watt, waardoor die veel te heet werd en daar hadden andere onderdelen op het moederbord ook last van. PC's met een Pentium waren super instabiel. In die tijd heb ik zo veel reparaties moeten afhandelen dat er net zo veel dozen teruggestuurd werden als er aankwamen. Toen heb ik gelukkig wel geleerd hoe belangrijk koeling is, waardoor er bij mij, op één uitzondering na toen ik er te makkelijk over dacht, al 30 jaar niets kapot gaat.

Hoe lang zou het duren voor we een B550A moederbord kunnen krijgen?
https://www.tomshardware....ms-b550a-chipset-for-oems

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:51
Is zo een moederbord niet een beetje overkill voor de rest van de zaken die je in PC wilt stoppen? Of ga je echt extreem overklokken? Je mobo is nu net zo duur als je videokaart.

• -The_Mask-
  • Niet online
Bubbleblower1 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:48:
[...]

Daar heeft Seasonic een handje van, de nieuwe Prime TX Titanium is ook hetzelfde als de oude Prime Ultra Titanium, die vrijwel gelijk is aan de Prime Titanium, ze komen niet met nieuwe producten, bv een voeding met digitale controller, maar met nieuwe namen. Toch zweer ik bij Seasonic, mijn huidige voeding is al dik 10 jaar oud en nog steeds super stabiel.
Dat kan idd, 10 jaar geleden (okt. 2009) kwam de X-series van Seasonic uit en dat is nog steeds een erg goede voeding in vergelijking met de huidige voedingen. De Sanyo Denki fan in die voedingen is ook van een stuk betere kwaliteit dan de Hong Hua fans die Seasonic nu gebruikt.

Maar wat je sowieso niet moet doen is een fabrikant beoordelen op producten van 10 jaar geleden. En wat je ook niet moet doen is alles van een fabrikant over één kam scheren. Vooral als zo'n fabrikant een grote productportfolio heeft van budget tot high-end.

Kijk liever naar het product zelf, dan zie je dat je een veel betere voeding kunt krijgen voor 180 euro. Ook kwalitatief zijn er betere producten voor 180 euro.
Nou leg je me woorden in de mond, ik had al gezegd dat ik waarschijnlijk nooit op een 3950X zou overstappen. En ik weet als geen ander hoeveel er kapot gaat, dat heb ik met name geleerd toen het bedrijf waarvoor ik werkte een nieuwe processor op de markt bracht; de Pentium 60. En ik werkte niet voor Intel, want die durfden daar hun vingers niet aan te branden. De P60 had een TDP van liefst 14,6 watt, waardoor die veel te heet werd en daar hadden andere onderdelen op het moederbord ook last van. PC's met een Pentium waren super instabiel. In die tijd heb ik zo veel reparaties moeten afhandelen dat er net zo veel dozen teruggestuurd werden als er aankwamen. Toen heb ik gelukkig wel geleerd hoe belangrijk koeling is, waardoor er bij mij, op één uitzondering na toen ik er te makkelijk over dacht, al 30 jaar niets kapot gaat.
Je kennis van die tijd is niet meer echt van toepassing op moderne hardware. Tegenwoordig kun je ook voor 100 euro een kwalitatief goed moederboord krijgen welke prima 10 jaar mee moet kunnen. Een RoG Crosshair VIII is een moederbord voor mensen die hun Ryzen 9 3950X extreem overklokken en koelen met vloeibaar stikstof of helium.

Die RGB die ze er dan aan toegevoegd hebben is voor de mensen die er geen verstand van hebben en gewoon het duurste moederbord kopen die ze tegenkomen zonder dat ze weten wat ze echt nodig hebben. Ook de reden voor de RoG naam trouwens, het is een moederbord waar gamers sowieso niks aan hebben. Maar aan wie Asus ze wel graag verkoopt, omdat daar de minste winst valt te halen.
Hoe lang zou het duren voor we een B550A moederbord kunnen krijgen?
https://www.tomshardware....ms-b550a-chipset-for-oems
B550 bied niks interessants boven B450 wat er nu al is.

AMD Nieuwsdiscussie

• Bubbleblower1
Basekid schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:51:
Is zo een moederbord niet een beetje overkill voor de rest van de zaken die je in PC wilt stoppen?
Ja, dat is het zeker, ik wou dat ik zelf een Spartaans moederbord kon samenstellen.
-The_Mask- schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:10:
Kijk liever naar het product zelf, dan zie je dat je een veel betere voeding kunt krijgen voor 180 euro. Ook kwalitatief zijn er betere producten voor 180 euro.
Daar ben ik erg in geïnteresseerd, een voeding met lage ripple, strakke load regulation, goede efficiëntie, goede koeling en de beste componenten. Voor ééntje met de ripple van Corsair en de load regulation van Seasonic houd ik me warm aanbevolen. Om het allemaal beter te begrijpen ben ik zelfs bezig de informatie uit PSU's 101 samen te vatten, dit stukje gaat over caps in relatie tot levensduur en temperatuur (met onderstaande vergelijking kun je de fabrieksopgave omrekenen naar hoe lang de caps in de praktijk meegaan);

A cap's resistance is called equivalent series resistance (ESR), and it can hugely affect performance.
Increased ESR greatly affects the operational temperature of a cap leading to its fast degradation and a much shorter life span. Even a 10 °C increase in the operating temperature of an electrolytic cap cuts its estimated lifetime, which shows the importance of keeping an electrolytic cap's temperature at the lowest possible levels.

Having a way to easily calculate a cap's lifetime is very important. Here is the basic equation that we will use.
L2 = L1 x (Vr/Vo) x 2x
In the above equation where: x = (Tm-(Ta+ΔT))/10
Ta represents the ambient temperature.
Tm is the max rated temperature of the capacitor.
ΔT is the temperature rise of the capacitor due to ripple current.
Vr is the maximum voltage rating of the capacitor.
Vo is the operating voltage of the capacitor.
L1 indicates the load life rating of the capacitor (provided by its manufacturer).
L2 is the calculated lifetime of the capacitor under the current operating conditions.

Now, let's say that we have an electrolytic bulk cap with a 2000-hour load life rating, 420V max voltage rating and 105 °C max temperature rating. If we use this capacitor inside an APFC converter where the DC bus is around 380VDC, assuming that its internal temperature will be kept at 50 °C while the temperature rise of the cap due to ripple current will be 10 °C, its estimated lifetime will be calculated by the following equation:
L2 = 2000 x (420/380) x 24.5 ≈ 50,019 hours
If we assume that the ambient temperature is 40 °C, then we have the following:
L2 = 2000 x (420/380) x 25.5 ≈ 100,037 hours

The above example clearly shows that 10 °C difference in the operating temperature of an electrolytic capacitor can double or cut in half its estimated lifetime.

Vandaar dat ik een koele kast wil :P
-The_Mask- schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:10:
Je kennis van die tijd is niet meer echt van toepassing op moderne hardware. Tegenwoordig kun je ook voor 100 euro een kwalitatief goed moederboord krijgen welke prima 10 jaar mee moet kunnen. Een RoG Crosshair VIII is een moederbord voor mensen die hun Ryzen 9 3950X extreem overklokken en koelen met vloeibaar stikstof of helium.
De wetten van de fysica blijven hetzelfde.

Kwaliteit is een subjectief begrip, ik heb toch liever 10K caps van Nichicon dan 5K caps van Apaq en uiteraard gaat het niet alleen om die caps. Helaas worden die alleen nog op de allerduurste borden gebruikt.

Overklokkersborden zijn meestal hele stabiele borden, vooral als je ze niet overklokt.
Het is jammer dat ik eventueel zo'n bord moet kopen met al die toeters en bellen die ik niet nodig heb.
Alleen dat aparte FX kaartje kan ik als audiofiel wel waarderen.
-The_Mask- schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:10: Die RGB die ze er dan aan toegevoegd hebben is voor de mensen die er geen verstand van hebben en gewoon het duurste moederbord kopen die ze tegenkomen zonder dat ze weten wat ze echt nodig hebben.
Over 5 jaar kan niemand zich meer voorstellen dat ze die RGB ooit zo bijzonder vonden, zonder internet (trollen) was dat nooit een hype of statussymbool geworden, het slaat nergens op.
-The_Mask- schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:10:B550 bied niks interessants boven B450 wat er nu al is.
Minder PCIe, minder SATA en minder USB is voor mij juist wel interessant, dat zou zuiniger, koeler en stabieler moeten zijn en ook goedkoper. Enige nadeel voor mij is dat ik dan nog even geduld moet hebben.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

• Bubbleblower1
Inmiddels heb ik mijn keuze voor de Impact gemaakt, die in een stresstest een 3700X 5 graden koeler hield dan een populair B450 bord op nog steeds liefst 84,3 graden.
Een beter moederbord is m.i. wat temperatuur betreft geen overbodige luxe, zelfs bij de 3700X.

Als je goed zoekt kun je het voor € 309,= krijgen na cashback, dus het is een stuk goedkoper dan de Hero of de Master, die trouwens ook al kort voor € 328,= aangeboden werd.

Nu hoef ik alleen nog die veel betere voeding te vinden voor 180 euro, maar bij gebrek aan kennis of advies gaat dat niet makkelijk worden. Die Fractal Design wordt gigantisch afgekraakt door degene die volgens -The_Mask-s' voeding topic "veruit de beste voedingreviewer" is, dus die wordt het in ieder geval niet.

• -The_Mask-
  • Niet online
Bubbleblower1 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:57:

Daar ben ik erg in geïnteresseerd, een voeding met lage ripple, strakke load regulation, goede efficiëntie, goede koeling en de beste componenten. Voor ééntje met de ripple van Corsair en de load regulation van Seasonic houd ik me warm aanbevolen.
Je moet wel onderscheid maken tussen dingen die belangrijk zijn en dingen die niet belangrijk zijn. Een voeding met maar 10mV ripple is echt alleen maar voor de bühne. Je hebt er werkelijk niks aan in de praktijk. Hetzelfde geld voor een perfecte spanningsregulatie bij een statische load, voegt werkelijk helemaal niks toe, behalve dat het leuk staat in de reviews.
Om het allemaal beter te begrijpen ben ik zelfs bezig de informatie uit PSU's 101 samen te vatten, dit stukje gaat over caps in relatie tot levensduur en temperatuur (met onderstaande vergelijking kun je de fabrieksopgave omrekenen naar hoe lang de caps in de praktijk meegaan);

The above example clearly shows that 10 °C difference in the operating temperature of an electrolytic capacitor can double or cut in half its estimated lifetime.
En dat klopt helemaal maar het is niet interessant om te weten als een condensator niet meer het zwakke punt is. Als andere onderdelen maar half zo lang mee gaan als de condensators, dan kun je wel naar de condensators gaan kijken maar daar heb je niks aan.
Overklokkersborden zijn meestal hele stabiele borden, vooral als je ze niet overklokt.
Ik heb honderden moederborden in mijn handen gehad en ze waren allemaal stabiel, op de defecten na. Defecten komen echter net zo goed voor bij high-end moederborden.
Het is jammer dat ik eventueel zo'n bord moet kopen met al die toeters en bellen die ik niet nodig heb.
Precies, dat is mijn punt.
Over 5 jaar kan niemand zich meer voorstellen dat ze die RGB ooit zo bijzonder vonden, zonder internet (trollen) was dat nooit een hype of statussymbool geworden, het slaat nergens op.
Het slaat ook nergens op, maar ik denk niet dat we er binnen 5 jaar vanaf zijn.
Minder PCIe, minder SATA en minder USB is voor mij juist wel interessant, dat zou zuiniger, koeler en stabieler moeten zijn en ook goedkoper. Enige nadeel voor mij is dat ik dan nog even geduld moet hebben.
Welk voordeel zie jij dan over B450?
Bubbleblower1 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:21:

Nu hoef ik alleen nog die veel betere voeding te vinden voor 180 euro, maar bij gebrek aan kennis of advies gaat dat niet makkelijk worden. Die Fractal Design wordt gigantisch afgekraakt door degene die volgens -The_Mask-s' voeding topic "veruit de beste voedingreviewer" is, dus die wordt het in ieder geval niet.
Dan heb je de review niet begrepen als die conclusie eruit trekt.

AMD Nieuwsdiscussie

• Bubbleblower1
-The_Mask- schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:39: Als andere onderdelen maar half zo lang mee gaan als de condensators, dan kun je wel naar de condensators gaan kijken maar daar heb je niks aan.
Over welke onderdelen, afgezien van de fan natuurlijk, heb jij het dan?
-The_Mask- schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:39:
Ik heb honderden moederborden in mijn handen gehad en ze waren allemaal stabiel, op de defecten na. Defecten komen echter net zo goed voor bij high-end moederborden.
Dat zegt niks, ik zeker duizenden, die bij voorbeeld in Dell Dimensions werden ingebouwd en niet zo stabiel waren als die van jou. Dat ligt niet alleen aan die moederborden, maar vooral ook aan wat je erop prikt en wat je ermee doet. "Defecten" komen desondanks veel minder voor op high end borden kan ik je verzekeren.
-The_Mask- schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:39: Dan heb je de review niet begrepen als die conclusie eruit trekt.
Ik beperk me tot wat ik wel begrijp.

Op slechts één enkel punt komt de Fractal Design beter uit te bus, namelijk minder inrush current.
Op letterlijk alle andere punten scoort hij minder, met name een zeer lage efficiency op lage wattages, een onvoldoende heatsink en mede daardoor en de lagere efficiëntie een veel hogere temperatuur.
De RPM komt boven de 1100 uit tegenover minder dan 800 voor de Seasonic, dus diens fan zal vast langer meegaan, zelfs al is dat een Hong Hua, temeer die pas gaat draaien bij 40% load.
De overcurrent protection is veel te laag (dus te hoog ingesteld) net als het power_ok signaal, dat niet aan de ATX standaard voldoet. O ja en de ripple is hoger en de load regulation minder strak, wat volgens jou niks zegt en wie weet zijn die verschillen ook wel verwaarloosbaar IRL, dat al die reviews ons om de tuin leiden. Toch zal dat ten minste mede de oorzaak zijn dat de voeding veel warmer wordt.
Bovendien kan het voor bepaalde toepassingen heel belangrijk zijn dat de stroom schoner is.

Ondertussen heb je me nog niet verteld welke stroomvoorzieningen beter zijn dan die Seasonic Titanium.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True