Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-03-2024
Mijn vraag: Ik ben op zoek naar de beste Taxonomy / Opdeling van Budget voor een gezin
Relevante software en hardware die ik gebruik: Excel + VBscripts
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: Alles

a. Ik heb vanaf 2005 alle uitgaven en inkomsten van ons gezin in 1 sheet staan. Dit zijn ongeveer 17.000 regels.
b. Ik heb denk ik alle bestaande tools online/offline geprobeerd maar ik blijf bij Excel omdat dit me de meeste flexibiliteit en simpliciteit oplevert "ik kan er alles mee" (en ik kan vrij goed developen dus koppel het aan allerlei andere dingetjes). Ik heb een sheet met "regels", en aan de hand van die regels voegt hij automatisch de juiste budget categorie toe aan een uitgaven of inkomsten regel (vbloopje) hij toont er ook bij van wie welke bankpas gebruikt is enz. Dan heb ik per post afzonderlijke bladen met grafiekjes over de 15 jaar en in OneNote per post een sectie die belangrijke zaken over zo'n post weer weergeeft e.g. adressen, garantie bewijzen, contactnummer, belangrijke brieven, website, afwegingen enz..
c. Waar ik over aan het nadenken ben is of de taxonomy van Posten die ik nu gebruik in overeenstemming is met andere mensen en/of Nibud achtige constructies omdat het handig is om per post te zien of ik nu MEER of MINDER dan een gemiddeld gezin uitgeef.

Mijn Taxonomy ziet er nu als volgt uit, op hoofdniveau heb ik 4 blokken : A, B, C, en D (dit na jaren andere verdelingen uiteindelijk):

A = Inkomen: dit zijn inkomsten uit loon maar niet inkomsten uit e.g. kinderbijslag of belastingteruggave
-> hier kun je weinig aan veranderen of discussieren, min of meer is dit carriere gebonden en/of andere
inkomsten erbij verzinnen, indien tijd
B = Gezin : Elk persoon (4 dus) heeft hierin een budget met sport, school, kapper,etc.. alles wat specifiek is
voor die persoon. Zo kan ik precies zien wat elke persoon uitgeeft en waaraan. Hier zit ook in
kinderbijslag en uitgaven aan BSO e.d. per kind. Zo zie ik wat een kind gekost heeft over alle jaren.
C = "in principe niet noodzakelijk om te overleven": abbonnementen op krant, donald duck, ziggo, netflix, office, bibliotheek, spotify, vakanties, de xbox , de kat e.d.De totale kosten hiervan XX.000 euro is ook het bedrag waar "ruimte" is als er ooit e.g. geen inkomsten zijn door e.g. ongeluk/ontslag/verzin maar een nood scenario. Dus ruimte bij doemscenarios.
D = "uitgaven die echt wel nodig zijn": gas electra, water, gemeentebelasting, auto, tandarts, ziekte e.d.

Het idee hiervan is dat alleen deel C voor de meeste discussies kan zorgen. A is vrij stabiel, B is simpelweg een budget per persoon en D is nodig (af en toe een product vergelijker) maar C is "open voor discussie" : gaan we iets meer uitgeven aan vakantie versus iets meer sparen (allen in categorie C) ( C is dus de categorie waar je aan de ene kant iets weghaalt maar direct ziet dat je dan aan de andere kant iets krijgt of andersom)

Als verdere onderverdeling van B is per persoon: GSM, Kleding, schoenen, school, sport, zakgeld, kinderbijslag, kinderopvang, ouderbijdrage, bril, fysio (en voor mij "roken")

Als verdere onderverdeling van C is :
- abbo's en verzekeringen: van amnesty, argeweb, autoweek, bibliotheek, dela en donald duck tot tv (ziggo), vereniging eigen huis en xbox live, dit bevat ook alle uitgaves aan webhosting ,domeinnamen, software, tijdschriften, de krant e.d.
- leisure: met posten als bloemen, cadeaus, huisdier, kinderfeestjes, reisverzekering, vakantie, vertier (uitjes) en xbox (games)
- sparen: met de lijst van spaarekeningen en potjes
- spulletjes: met alle uitgaven voor spullen in huis of verbeteringen in huis of vermooien e.g. een nieuwe schutting e.d.

Als verdere onverdeling van D is:
- boodschappen (e.g. "drogist" "huishouden" e.d.)
- pin/via/paypal : onbekende posten die nog niet verder geclassificeerd zijn
- hypotheek: onderverdeeld in rente en hypotheek maar ook belastingteruggave
- vervoer: auto mrb, bezine, onderhoud, fiets, ov, parkeren, wassen, verz auto e.d.
- voeding: 2 posten: afhalen en dagelijks (om het percentage afhalen te kunnen meten)
- wonen: gas/electra / gemeente overige / gemeentebelasting / ketel / verzekeringen huis / water /
waterbelasting / ziekte declaraties / ziekte tandarts / ziekte verzekering

Per post kan ik de in en uitgaves zien, per "moeder post" en op A, B, C en D kan ik de complete uitgaves zien. In excel kan ik per jaar, per maand e.d. zien wat de uitgaves zien en vooral over pakweg 15 jaar per post geeft wel een idee dat bijna alles elk jaar iets duurder wordt. Maar als de stijging te abrupt is dan moet er iets gebeuren.

In OneNote (en Keepass) heb ik dezelfde A, B, C en D hierarchieen staan, zo weet ik dat wachtwoord van "Squla" in de categorie C staat en in OneNote de links en dingetjes van Squla. Het zijn in totaal 125 stuks subcategorieen en dus ook 125 secties in OneNote (waar ik de grafiekjes ook heb staan en analyse).

In OneNote heb ik daarnaast nog een paar extra categorieen:

1. Spullen: een verdere hierarchy van alle spullen in huis met per item : garantie, contactpersoon, afweginging bij vervangen, pdf van de handleiding enz... dit is een aparte vraag later: of deze hierarchy overeenkomt met die van jullie omdat ik ook hier niet helemaal zeker ben of ik de juiste onderverdeling heb gedaan. Dit zijn erg veel categorieen en ondercategorieen maar ... sim hoort bijvoorbeeld bij kosten GSM in "B" maar tegelijkertijd sla ik de telefoon en locatie en gegevens en unlock code e.d.op bij /Electonica/SIM kaarten. (maar deze zijn ook weer gerelateerd aan een andere category). Voor alles wat huishouden is probeer de onderverdeling van kieskeurig aan te houden dus "koelkast" valt onder /Huishouden/HA04 Koelkast met daarop vervangswaarde, garantie, handleiding, etc...
2. Relaties: dit zijn "softe" dingen maar ieder contact (dus familie, vrienden e.d.) : per persoon een pagina met hierop adres, verjaardag, huwelijk en eventueel notities e.d.
3. Een paar losse pagina's met noodnummers, lange termijn agenda (van nu tot 2046 met per kolom 1 persoon) en een kolom voor huis
4. Agenda en TODO , waarbij deze gekoppeld zijn aan bovenstaande e.g. als de ijskast stuk is, dan is er een link met het spullen item.

Als ik op het internet kijk of in andere tools dan zie ik vaak hele andere indelingen, dus ik vroeg af wat de sterkte maar vooral zwakte punten zijn van deze onderverdeling en of hier nog iets te leren is van anderen die een opdeling hebben gemaakt.

[ Voor 14% gewijzigd door cogmios op 11-10-2019 21:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:03
Mijn opdeling is simpel: er komt maandelijks meer geld in dan dat er uit gaat. We zijn ons bewust van geld en geven ons geld bewust uit. We kunnen inderdaad wel zaken opgeven, maar ons geluk zal daarmee niet evenredig toenemen vanwege de besparing.

Natuurlijk kunnen we Netflix eruit gooien, maar dat is de maandelijkse besparing niet waard.

In de kast ligt een map met documenten en aankoopbewijzen, nog nooit nodig gehad verder voor garantie. Wachtwoorden worden in Chrome opgeslagen en zitten in mijn hoofd en anders is er altijd een 'Wachtwoord vergeten' optie.

Waarom heb je deze controle drang? Word je er gelukkig van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cogmios
[b]President in "Beste Taxonomy voor Persoonlijk Budget Gezin ?"
Waarom heb je deze controle drang? Word je er gelukkig van?
Vergelijk met een bedrijf: is het bijhouden van een balans in een bedrijf controle dwang en/of wordt een bedrijf er gelukkig van? Ik zie het als een verantwoordelijkheid die je hebt als je een gezin hebt, een mini bedrijfje.

Maar ik denk dat het topic ook niet zozeer is dat ik op zoek ben naar de groep mensen die niet de zin van een budget inzien maar eerder op zoek ben naar mensen die wel een budget bijhouden en welke opdeling zij dan hebben :) Anders had ik het topic moeten maken: "heeft een budget maken en bijhouden uberhaupt zin" maar dat is een andere vraag.

Maar ik denk dat bottom line is: als je 10 postzegels heb is het totaal zinloos om die te gaan categorizeren, als je 1000 postzegels heb ga je ze mischien sorteren op kleur, als je 10.000 postzegels hebt dan gooeien de meeste mensen ze niet meer op een hoop maar dan e.g. pakken ze een programmaatje die e.g. extra opties heeft zoals "waarde van" e.d. Dus naarmate complexiteit toeneemt neemt ook de behoefte toe aan betere tooling en taxonomy.

Als je werkt in een software bedrijf met 1 product en 3 developers dan schrijf je de inkomende eisen op een velletje papier en ga je aan de slag, werk je bij een software bedrijf met 20 developers dan ga je denken aan "version management tools" en "issue tracking systeem", werk je in een bedrijf met 1000 developers dan ga je denken aan "requirements management tools" en wellicht "architectuur" en "testplannen". Allemaal heel ingewikkeld maar het komt gewoon omdat op een gegeven je vanzelf bij grotere complexiteit tools gaat gebruiken en dus gaat "categorizeren". Onafhankelijk van waar je mee bezig bent.

Wat je vervolgens weer krijgt is dat developers die gewerkt hebben bij een bedrijf met een paar duizend developers en gewerkt hebben met "versie management systemen" dit ook weer meebrengen naar bedrijfjes met 3 developers en uitleggen dat het "handig is". Die 3 developers zien daar niet zo de zin van in en wellicht hebben ze gelijk voor een groep van 3 man maar het blijft handig :) De ene developer van de grote bedrijf die heeft gewoon gezien hoe handig een versie management systeem is :) Als het bedrjif dan groeit dan herinneren die andere developers zich opeens die term "versie management" etc..

[ Voor 84% gewijzigd door cogmios op 11-10-2019 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:49
Het belangrijkste is om een verdeling te vinden die voor jullie als gezin werkt !

Grofweg gezegd heb je de 2 hoofdcategoriën.
Inkomsten en Uitgaven.

Inkomsten is Loon, vakantiegeld, eindejaarsuitkering, kinderbijslag, zorgtoeslag etc.
Uitgaven. Abonnementen, vaste lasten (NUTS) en Hypotheek, verzekeringen (wa, zorg etc) Auto, zakgeld. Sparen.

Bij elke categorie kan je weer onderverdelingen maken en de diepte ingaan.
Daar is geen recept voor maar gaat zo ver als je zelf prettig vind.

Mijn systeem is geredeneerd vanuit mijn reguliere maand inkomen (salaris) zonder vakantiegeld / eindejaarsuitkering gerekend.

- Hypotheek, Maand bedrag is bekend
- Zorgverzekering (Maand reservering gebaseerd op totaalbedrag vorig jaar / 12) jaarlijkse betaling
- Woonverzekering (Maand reservering gebaseerd op totaalbedrag vorig jaar / 12) jaarlijkse betaling
- Autoverzekering (Maand reservering gebaseerd op totaalbedrag vorig jaar / 12) jaarlijkse betaling
- Wegenbelasting (maand reservering)
- Nuts (Maand reservering gebaseerd op totaalbedrag vorig jaar / 12)
- Abonnementen (maandreservering per categorie) oa scouting, kijk, internet etc)
- Onderhoud auto, maandreservering.
- Kleding, maandreservering
- vakantie, maandreservering

Per maand kijk ik hoe ik uitkom. Wat er overblijft gaat naar de spaarrekening. Vind ik dat 1 van de reserveringen hoog genoeg is dan gaat wat er maandelijks overblijft naar de spaarrekening of andere post.

kapper, kleine uitgaven hoe ik niet bij. Is elke maand ongeveer toch identiek dus kan je generiek bedrag inplannen

[ Voor 52% gewijzigd door D-dark op 11-10-2019 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waar ik over aan het nadenken ben is of de taxonomy van Posten die ik nu gebruik in overeenstemming is met andere mensen en/of Nibud achtige constructies omdat het handig is om per post te zien of ik nu MEER of MINDER dan een gemiddeld gezin uitgeef.
En?
Al gekeken bij het Nibud?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cogmios
D-dark schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:09:
Het belangrijkste is om een verdeling te vinden die voor jullie als gezin werkt !
Ik denk niet dat dit zo is. Ik denk dat er 1 beste opzet is. Maar ik denk niet dat dit e.g. de Nibud (zie nibud.nl) opdeling is.

Ik denk dat je aan elke werkwijze plusjes en minnetjes kunt toekennen. En werkwijzes met veel minnetjes zijn niet aan te raden. E.g. als je alles opdeelt in alleen inkomensten en uitgaven:
- dan koppel je kinderbijslag los van uitgaven voor school e.d. terwijl je eigenlijk die - en die - bij elkaar moet hebben om te zien hoeveel een kind kost "je krijgt iets en je verliest iets : wat is het resultaat".
- Als je teveel groepen hebt e.g. hypotheek los dan is de totale vaste lasten niet transparant e.g. de belastingteruggave op huis verreken je met uitgave rente in dezelfde groep anders zie je netto niet hoeveel dat rente / hypotheek / teruggave netto is.
- Als je inkomsten inclusief subsidies bij elkaar zet dan lijkt het een fuzzy pot inkomsten maar ze zijn niet gecategoriseerd per onderwerp. dat is ook -
- Een budget bespreek je aan het begin van het jaar, dus alles waar geen discussie over moet zijn dat stop je ergens anders. Dus het is transparanter om alles wat "discussie" is, bij elkaar te zetten want dat geeft de meeste transparantie over waar het budget nou eigenlijk over gaat (alle andere kosten zijn toch vrij constant), het wordt meer inzichtelijker dat uitgave vakantie direct leidt tot minder sparen op pot X (omdat ze bij elkaar in dezelfde categorie zitten). Dus ik denk zelf dat voor een gezin de opdeling "kan hier niets aan veranderen" / "kan hier iets aan veranderen" zinvoller is dan "inkomsten" / "uitgaven" : dus waar kun je iets aan veranderen en waar kun je niets aan veranderen.
- Alles wat vrij constant is, is discussieloos: het is vrij logisch dat je op zoek gaat naar een nieuwe energie leverancier die goedkoper is. Dat is een actie die je gewoon regelmatig moet doen, een "taak", geen budget discussie / afweging.

[ Voor 8% gewijzigd door cogmios op 11-10-2019 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
D-dark schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:09:
kapper, kleine uitgaven hoe ik niet bij. Is elke maand ongeveer toch identiek dus kan je generiek bedrag inplannen
Denk ik in principe ook. Deze was dan ook op verzoek van mijn vrouw toegevoegd omdat ze wilde weten hoeveel het was. (maar het komt automatisch in de sheet in persoonsbudget) dus hoef er niets voor te doen. Is denk ik een goodie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:19
Wat zijn je doelen? Waar stuur je op? Welke informatie helpt je bij het nemen van besluiten?

Ik heb naast een vaste lastenrekening gewoon een huishoudbudget voor alle dagelijkse uitgaven. Die pot mag op. Mijn stuurinfo is dus het saldo. Of ik mijn geld aan tandpasta, sokken of koffie op het station uitgeef maakt me niks uit. Saldo is het enige wat telt.

Beter een grof getal waar je op handelt dan 1.000 exacte getallen die niet leiden tot besluiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• power_user
  • Laatst online: 17-11-2024
Wat een ontzettend complex ding heb je van je persoonlijke financiën gemaakt! Ik vind het bewonderingswaardig!

Ik denk alleen dat alles wat nodig of vaststaand is, niet of maar eenmalig beknopt in je sheet hoeft.

Ik zou het bij categorie C houden. Dus A minus B en D is wat je jaarlijks (of gedeeld door 12 maanden) overhoudt voor alles waar over te debatteren valt. Scheelt een heleboel werk en geeft uiteindelijk meer overzicht door de simpliciteit.

PSN: Oldzkoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
Highland schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:30:
Wat zijn je doelen? Waar stuur je op? Welke informatie helpt je bij het nemen van besluiten?

Ik heb naast een vaste lastenrekening gewoon een huishoudbudget voor alle dagelijkse uitgaven. Die pot mag op. Mijn stuurinfo is dus het saldo. Of ik mijn geld aan tandpasta, sokken of koffie op het station uitgeef maakt me niks uit. Saldo is het enige wat telt.

Beter een grof getal waar je op handelt dan 1.000 exacte getallen die niet leiden tot besluiten.
Dat denk ik ook, vandaar:

B = budget persoon (4 personen) : zal me een reet roesten of ze het volledig aan MacDonalds, feesten of aan noodzakelijke kleding uitgeven (tieners) dit is het prive budg
C = exact dat ene getal waar discussie over valt te voeren met besluiten

Dus dat ligt in die richting inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
cogmios schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:26:
[...]

Denk ik in principe ook. Deze was dan ook op verzoek van mijn vrouw toegevoegd omdat ze wilde weten hoeveel het was. (maar het komt automatisch in de sheet in persoonsbudget) dus hoef er niets voor te doen. Is denk ik een goodie.
Klopt, dat zijn vaak de kleine dingen waar het goed voor is om er zo af en toe bij stil te staan.
Hoeft niet elke maand maar halfjaarlijks is het een goede regel om ernaar te kijken.
Voor de één is het de kapper, een ander toch wel vaak koffie kopen onderweg, een tijdschrift waar je geen abonnement op hebt maar wel elke maand koopt. Dat kan wel eens confronterend zijn.

Voor dagelijks leven zijn de totalen van alles bij elkaar toereikend.
Net zoals 1 keer per jaar eens goed kijken naar je abonnementen en verzekeringen. Vaak in de decembermaand

[ Voor 6% gewijzigd door D-dark op 11-10-2019 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
power_user schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:31:
Wat een ontzettend complex ding heb je van je persoonlijke financiën gemaakt! Ik vind het bewonderingswaardig!

Ik denk alleen dat alles wat nodig of vaststaand is, niet of maar eenmalig beknopt in je sheet hoeft.

Ik zou het bij categorie C houden. Dus A minus B en D is wat je jaarlijks (of gedeeld door 12 maanden) overhoudt voor alles waar over te debatteren valt. Scheelt een heleboel werk en geeft uiteindelijk meer overzicht door de simpliciteit.
Ik denk dat dit de huidige werkwijze bevestigt: A, B en D zijn vrij vast, alle rabo posten worden automatisch gecategoriseerd dus is ook geen extra werk of zo (geeft wel handig grafiekjes om af en toe te kijken of we moeten wisselen van e.g. energie leverancier of e.g. rechtsbijstandverzekering e.d.) Dat wordt "gegenereerd". C = met andere mensen praten e.g. voor mij hoeft "verre" vakantie niet maar mijn vrouw vindt "verre" vakantie heel belangrijk, ik zou het liever sparen, etc.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ORoces
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-04 09:02
Dit zijn wel typische trekjes van een dwangstoornis of althans een aanloop naar. De vraag is wat wil je ermee bereiken? Wie gaat dit ooit lezen behalve jij? Wat schiet jij er zelf mee op? Is er noodzaak (stelselmatig rood staan bijv.?) De enige reden dat een bedrijf dit bijhoudt is omdat het wettelijk verplicht is, een gezin is geen bedrijf. Of krijgt een pasgeborene eerst een proeftijd van 3 maanden?

Hobbymatig zou je het leuk kunnen vinden, maar pas op dat geld niet het belangrijkste in je leven gaat worden.

[ Voor 12% gewijzigd door ORoces op 11-10-2019 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:17
Waar ik over aan het nadenken ben is of de taxonomy van Posten die ik nu gebruik in overeenstemming is met andere mensen en/of Nibud achtige constructies omdat het handig is om per post te zien of ik nu MEER of MINDER dan een gemiddeld gezin uitgeef.
Wat maakt dat uit dan? Iedereen heeft toch andere prioriteiten? Of ga je een keer niet op vakantie als blijkt dat je daar meer dan gemiddeld aan uitgeeft? En als je minder dan gemiddeld uitgeeft aan eten, ga je dan maar meer eten?

Ik vind dit maar een raar iets. Zolang je je vaste lasten kunt betalen en je wat geld achter de hand houdt moet je lekker doen wat je leuk vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cogmios
ORoces schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:40:
Dit zijn wel typische trekjes van een dwangstoornis of althans een aanloop naar. De vraag is wat wil je ermee bereiken? Wie gaat dit ooit lezen behalve jij? Wat schiet jij er zelf mee op? Is er noodzaak (stelselmatig rood staan bijv.?) De enige reden dat een bedrijf dit bijhoudt is omdat het wettelijk verplicht is, een gezin is geen bedrijf. Of krijgt een pasgeborene eerst een proeftijd van 3 maanden?

Hobbymatig zou je het leuk kunnen vinden, maar pas op dat geld niet het belangrijkste in je leven gaat worden.
Dit is niet het topic "is een budget zinvol" denk ik of " is de link https://www.rabobank.nl/p...zicht/uitgaven-bijhouden/ een aanzet tot een dwangneurose onder nederlanders o.i.d. of "zet de consumentebond nederlands aan tot dwangneuroses" https://www.consumentenbo.../digitale-huishoudboekjes etc.

Iedereen komt zelf wel tot een punt dat het handig wordt om een huishoudboekje bij te houden denk ik.
De rabobank heeft dat denk ik al online in het tool, sommige mensen gebruiken Davilex, andere prorgammaatjes en ik gebruik een spreadsheet.

Laat ik zeggen: binnen de categorie mensen die dat doen... is die opdeling in dat tool wat je gebruikt handig of handiger dan wat ik nu doe, dat is de vraag: de taxonomy van die opdeling in e.g. Davilex, ABN AMRO's tooltje, Rabobank Tooltje, Family&Friends en nog duizend van die tools.

Mischien vergelijkbaar met de vraag: "is de menu indeling in Microsoft Word Handiger of de menu indeling in Open Office" = vergelijkbare vraag.

[ Voor 31% gewijzigd door cogmios op 11-10-2019 22:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• power_user
  • Laatst online: 17-11-2024
ORoces schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:40:

Ik snap je reactie want na het lezen van de OP dacht ik ook als eerste: 'Het Neurooootje....' maar wie zijn wij om te oordelen. Dit voelt goed voor de TS dus lekker zo doorgaan. Ik doe ook altijd eerst mijn rechter contactlens in en dan pas de linker terwijl ze dezelfde sterkte hebben. Heeft dus totaal geen toegevoegde waarde maar toch doe ik het zo. Kan betiteld worden als een dwanghandeling maar zo doe ik het nu eenmaal.

PSN: Oldzkoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb iets soort gelijks als TS. Diverse hoofd categorien en daaronder subs.
Dus hoofd = auto, sub = brandstof, MRB, etc. Met vlookup krijgt alles de juiste categorie. Dit alles heb ik in een pivot gezet met in de kollommen de maanden. Ben geen neuro typ maar wil gewoon weten waar t geld blijft :P
En het is per maand 5 min werk.

Spaargeld gaat naar de "balans"

[ Voor 39% gewijzigd door Sport_Life op 11-10-2019 22:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
cogmios schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:40:
[...]

C = met andere mensen praten e.g. voor mij hoeft "verre" vakantie niet maar mijn vrouw vindt "verre" vakantie heel belangrijk, ik zou het liever sparen, etc.
En dat is totaal niet erg. Iedereen heeft andere prioriteiten.
Belangrijkst is om te bepalen wat voor grote uitgaven er in de toekomst komen en wat daarvoor nodig is.
Dan kan je de keuze maken dat de grote vakantie nu wel kan maar volgend jaar bescheidener moet zijn. En als een bepaald soort vakantie een prioriteit is en ieder jaar terugkomt dan ook een gemiddeld bedrag pakken en verplaatsen naar je maandelijkse reservering.

Ik vind het ook prettig om een appeltje voor de dorst te hebben maar een kleine vast reservering op je spaarrekening is daarvoor voldoende. Nieuwe CV ketel etc.
Belangrijkst is om ook te genieten van het leven.

En net als op het werk is het compromissen sluiten. Inzicht heb je genoeg.
Maar verlies je niet teveel in de details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
Sport_Life schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:55:
Ik heb iets soort gelijks als TS. Diverse hoofd categorien en daaronder subs.
Dus hoofd = auto, sub = brandstof, MRB, etc.

Spaargeld gaat naar de "balans"
Ja, auto is op zich makkelijk. MRB is een eenvoudige herkenningsregel (NL86INGB0002445588
met het kenteken), verzekering ook,parkeren doe ik met herkenningsregel "P+R, Q-Park", Park. e.d."
Maar benzine is nog wel lastiger omdat we 2 auto's hebben en soms bij hetzelfde tanken. Dus dat is een schatting. (komt nog bij dat ik stiekem sigaretten smokkel onder het tanken, zodat het onzichtbaar blijft op het budget :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

cogmios schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:01:
[...]

Ja, auto is op zich makkelijk. MRB is een eenvoudige herkenningsregel (NL86INGB0002445588
met het kenteken), verzekering ook,parkeren doe ik met herkenningsregel "P+R, Q-Park", Park. e.d."
Maar benzine is nog wel lastiger omdat we 2 auto's hebben en soms bij hetzelfde tanken. Dus dat is een schatting. (komt nog bij dat ik stiekem sigaretten smokkel onder het tanken, zodat het onzichtbaar blijft op het budget :) )
Wij hebben maar 1 auto en fietsen beide naar werk ;).
Ik kwam erachter dat ik maandelijks voor bijna 100 euro aan lunch haal iedere maand. Hoewel we niet hoeven te bezuinigen ben ik toch maar brood van thuis mee gaan nemen :)

Bij ons ging verder veel geld naar de nieuwe woning. Nieuwe bank, tafel, electrische fiets, verf, etc.. Gaat hard. Tegelijkertijd kon ik zien dat het voornamelijk eenmalige uitgaven betreft, dus in potentie zijn de vaste lasten erg laag.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 11-10-2019 23:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
D-dark schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:59:
[...]
En net als op het werk is het compromissen sluiten. Inzicht heb je genoeg.
Maar verlies je niet teveel in de details.
Zeker, maar dat gaat vanzelf: Ik denk dat het eerder het tegenovergestelde is, in een druk gezin komt het er nooit van om hier aandacht aan te besteden e.g. gedachtes over pensioen. Dus ook bij ons maar ergens aan het einde van het jaar even erdoorheen lopen en even vechten over postjes voor volgend jaar "wel nieuwe tuin of een jaartje wachten".

(alle categorisatie gaat vanzelf dus het kost niet veel tijd).

Maar dan is het wel handig om te weten hoeveel je kunt besteden aan die nieuwe tuin of dat we het in 2 delen moeten uitspreiden over 2 jaar e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
cogmios schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:07:
[...]

Zeker, maar dat gaat vanzelf: Ik denk dat het eerder het tegenovergestelde is, in een druk gezin komt het er nooit van om hier aandacht aan te besteden e.g. gedachtes over pensioen. Dus ook bij ons maar ergens aan het einde van het jaar even erdoorheen lopen en even vechten over postjes voor volgend jaar "wel nieuwe tuin of een jaartje wachten".

(alle categorisatie gaat vanzelf dus het kost niet veel tijd).

Maar dan is het wel handig om te weten hoeveel je kunt besteden aan die nieuwe tuin of dat we het in 2 delen moeten uitspreiden over 2 jaar e.d.
Dat is vaak het probleem, tijd, druk en andere dingen. Een oplossing zou zijn hoe idioot het ook klinkt gewoon op de kalender schrijven. Hoeft niet lang te duren. 1 a 2 uurtjes is zat. Bespreek het met zijn allen en bedenk zolang de discussie gaat over tuin verbouwen en schrappen om iets dringend te vervangen wat noodzakelijk is of moeten schrappen omdat er teveel uitgaat zijn de financiën prima op orde. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelP102
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Ik hield het ook bij in Excel. Maar sinds de overstap naar een gezamenlijke rekening is e.a. vertroebeld. Ik kwam er van het weekend achter dat de Rabobank app nu ook de geldstroom middels categorieën inzichtelijk maakt. Je kan eenvoudig wisselen van rekening en verkeerd toegekende uitgaves corrigeren. Voor ons een prima middel om inzicht te krijgen. Zeker als er nog grafieken bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
Sport_Life schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:07:
[...]

Wij hebben maar 1 auto en fietsen beide naar werk ;).
Ik kwam erachter dat ik maandelijks voor bijna 100 euro aan lunch haal iedere maand. Hoewel we niet hoeven te bezuinigen ben ik toch maar brood van thuis mee gaan nemen :)

Bij ons ging verder veel geld naar de nieuwe woning. Nieuwe bank, tafel, electrische fiets, verf, etc.. Gaat hard. Tegelijkertijd kon ik zien dat het voornamelijk eenmalige uitgaven betreft, dus in potentie zijn de vaste lasten erg laag.
on-topic scope : post "voeding " in budget:

Voor die eet-uitgaven had ik iets soortgelijks: volgens mijn vrouw gaven we de helft uit aan Chinees/Shaorma/Pizza/Etc.. dus toen ben ik het maar apart gaan bijhouden. blijkt ongeveer 18% te zijn van eet uitgaven per jaar. En steeg per jaar. Denk omdat het steeds natuurlijker wordt via de app iets te bestellen. Maar zou wel minder moeten want is eigenlijk... puur luiheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
MarcelP102 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:16:
Ik hield het ook bij in Excel. Maar sinds de overstap naar een gezamenlijke rekening is e.a. vertroebeld. Ik kwam er van het weekend achter dat de Rabobank app nu ook de geldstroom middels categorieën inzichtelijk maakt. Je kan eenvoudig wisselen van rekening en verkeerd toegekende uitgaves corrigeren. Voor ons een prima middel om inzicht te krijgen. Zeker als er nog grafieken bijkomen.
De hele reden dat ik dit topic start is omdat ik op Tweakers het artikel las over het ABN AMRO tool waar je nu ook Rabobank rekeningen kunt koppelen (nieuws: Rabobank en SNS voegen zich bij uitgaven-app Grip van ABN Amro) dus toen ik ging ik denken of ik met het spreadsheet maar ook met de indeling die ik nu heb op de juiste weg zat. (maar ook of je op "grip" dan bijvoorbeeld 17.000 regels van mijn spreadsheet weer kan importeren EN of ik in GRIP dezelfde category indeling kan maken en NIET de indeling "uitgaven" / "inkomsten") (want dat is niet handig voor een gezin denk ik) (en toen vroeg ik me af, als dat niet zo is (e.g. volgens nibud) of ik dan iets fout deed of dat dit een verbetering zou kunnen zijn versus nibud achtige inkomensten/uitgaven indelingen).

[ Voor 7% gewijzigd door cogmios op 11-10-2019 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
Tanx for the comments.

Ik heb de taxonomy nadien geposted hier: https://projectje.github.io/index.html

Ik zal hem updaten met huishoud tools waarin je zo kunt werken e.d. in de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-04 10:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Taxonomie is "biologische indeling" en dus niet van toepassing. Titel verduidelijkt en hoofdletters verwijderd.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Maegrim
  • Laatst online: 11-04 18:33
cogmios schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:01:
[...]

(komt nog bij dat ik stiekem sigaretten smokkel onder het tanken, zodat het onzichtbaar blijft op het budget :) )
pleur dan je hele excelsheet maar weg :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-04 07:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik vind het interessant hoe je het aanpakt. Maar als ik eerlijk ben wel een beetje overdreven, als ik dat mag zeggen :P Ik weet dat mijn ouders gewoon alles op 1 hoop gooien qua betaalrekening. Als de salarissen binnen komen een bedrag X meteen naar de spaarrekening overmaken, dan gewoon de dingen betalen die betaald moeten worden (zij het boodschappen, auto's, kleding, sim-only's etc. etc.) en wat er dan nog overblijft weer naar de spaarrekening. Als er te weinig is, is daar 9/10x een goed verklaarbare reden voor.

Natuurlijk wel bewust kijken naar wat er gekocht wordt, we hebben bijvoorbeeld geen onnodige abonnementen lopen en kijken waar veel geld naar toe gaat en of hier wat aan gedaan kan worden. Ondertussen heb ik persoonlijk wel een aardig salaris terwijl ik thuis woon, en ik koop dus dingen van mijn eigen geld en ik spaar zelf. Ik weet niet precies hoe oud je kinderen zijn maar doe je indien ze eigen inkomens hebben al hun aankopen ook in je Excel sheet?

Ik heb nu op mijn Rabobank app een overzicht van waar het geld ongeveer heen gaat en dat vind ik heel handig, ik heb mij toevallig gisteren ook eens een overzicht gemaakt en afspraken met mezelf gemaakt. Als ik laat moet werken en geen zin heb om nog 'fatsoenlijk' te koken geen kapsalon voor 11,- halen maar een diepvriespizza van de aanbieding in de oven gooien en nog tal van zo'n voorbeeldjes. Verder werk ik hetzelfde als mijn ouders qua sparen, en dat werkt prima.

Imho moet je een balans vinden tussen macro- en micro-managen van je persoonlijke financiën. Ik denk dat jij te veel doorslaat in het detail. Wat vind je vrouw/partner/kinderen hier eigenlijk van, als ik zo vrij mag zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 12-10-2019 14:16 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:56
Ardana schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 13:14:
Taxonomie is "biologische indeling" en dus niet van toepassing. Titel verduidelijkt en hoofdletters verwijderd.
Wikipedia: Taxonomie
Taxonomie is, in wetenschappelijk en technologisch verband, het indelen van individuen of objecten in groepen (taxa, enkelvoud taxon). Taxonomie is hiermee een vorm van classificatie. Taxonomie verwijst naar zowel de gehanteerde indelingsmethode als naar de hiërarchische ordening die hiervan het resultaat is.

In oorsprong, en in algemene zin, is taxonomie een onderdeel van de biologie, waar het een wetenschap is; inmiddels wordt de term ook wel elders gebezigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Ik doe het ongeveer hetzelfde, heb een overzicht van alle vaste lasten (bedrag x), salaris komt binnen op rekening waar alles van afgehouden wordt. Ik spaar dan automatisch naar 2 aparte spaarrekeningen (ene echt sparen, andere voor vakantie).. Daarnaast stort ik een bedrag voor mijn leefgeld (zo'n 800eu), naar een aparte rekening. Hier betaal ik dan de boodschappen, benzine, kroeg etc etc van.

Heb ook geen enkele roodstand mogelijkheid meer. (vroeger wel, en dat werd dan de nieuwe nul stand :) ).

Meer ontopic, heb ik gewoon een excel overzicht gemaakt van alle vaste lasten (huis, auto, verzekeringen, internet/mobiel)etc. Die lijst is weer uitgangspunt voor de "begroting" van ieder jaar, jaarlijks even alles checken etc. In begin controleerde ik iedere maand of alle volgens begroting verliep, nu af en toe een controle.

[[edit]
Taxonomy is overigens een prima woord voor de titel van de TS, ardana zit even fout met haar conclusie.
De term wordt ook veel gebruikt in verband met Document en Workflow systemen (archivering etc), Er zijn zelfs hele standaarden voor (overheden).

TS gaat wel erg ver met de indeling, bestaat de kans niet dat door de vele categorieën een en ander juist minder duidelijk wordt ?

[ Voor 38% gewijzigd door mvrhrln op 12-10-2019 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
Ardana schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 13:14:
[mbr]Taxonomie is "biologische indeling" en dus niet van toepassing. Titel verduidelijkt en hoofdletters verwijderd.[/]
Taxonomy is al lang ingeburgerd als basis component voor IT producten, net zoals "een inlog component" en een "logging component".

Of je nu een WordPress blog maakt ( https://wordpress.org/support/article/taxonomies/ ) of "drupal" (https://www.drupal.org/do...n/structure-taxonomy.html) (wp = 30% van de top 10 miljoen sites) of SharePoint gebruikt (85% van de bedrijven?) (https://docs.microsoft.com/en-us/sharepoint/managed-metadata) , in al die pakketten zit een onderdeel Taxonomy net zoals "logging" en "authentication" en "api" e.d. Binnen SharePoint is het zelfs een module met in grote bedrijven een eigenaar van de UI beheer van delen van het taxonomy gedeelte van SharePoint. (maar ook in alle modellen achter e.g. deze HTML webpagina : https://www.w3.org/TR/webauthn/#sctn-authenticator-taxonomy )

Dan zijn er honderden bedrijven die zich specialiseren in het neerzetten van taxonomieen binnen bedrijven (https://sharepointmaven.c...nomy-for-an-organization/) en zijn er tig bedrijven die ready made taxonomieen verkopen voor ongeveer elk soort bedrijf. Zodat bijvoorbeeld een bank of een verzekerings maatschappij of een overheid of een telecom bedrijf zeker weet dat ze de juiste indeling gebruiken voor hun bedrijf en de juiste woorden. Je koopt dan zowel het database model en/of alle processen en/of een import bestand dat je in je eigen taxonomy component kunt importeren).

Binnen elk wat groter bedrijf is er op een gegeven de keuze om een taxonomie zelf te ontwikkelen of te kopen: https://www.gartner.com/en/documents/408866 (gartner is een van de grootste bedrijven die informatie levert over taxonomies grotendeels op IT gericht).

En dan zijn er nog "zoek machines" zoals de zoek functionaliteit op een windows machine of Google die je toe laten om wat slimmer te zoeken, met behulp van... taxonomieen... (https://social.technet.mi...ns?forum=sharepointsearch) (https://docs.microsoft.co...-schema-for-personal-data) (https://support.google.com/merchants/answer/6324436?hl=nl)

Daarnaast klopt het ook niet dat het alleen een biologische indeling is, maar daarvoor moet ik naar Plato en ontologie en dat sla ik over. En ik sla ook over dat bij elk van de duizenden wetenschappen een filosofie hoort (bijvoorbeeld bij cognitiewetenschap Philosophy of mind) met elk zijn eigen taxonomie.

Tags en Categorieen zijn "instanties" van een specifieke taxonomy dus zowel op business niveau, wetenschappelijk niveau en in IT gebruik iedereen al jaren het woord taxonomy. Als je een DBA bent dan maak je op een record niet een extra kolom aan PER groep en PER hierarchy maar maak je 3 tabelletjes die foreign key relationships hebben naar alle andere tabellen, dat groepje zijn dan de tax_* tabellen (anders zou elk van de honderden tabellen een kolom "tag" krijgen en een kolom "category" en weet ik wat voor tientallen andere taxonomieen een bedrijf nog meer heeft).

Ik kan me zelfs voorstellen dat in IT componenten hier op Tweakers zelf ergens een taxonomie blokje zit. Wellicht even checken met de DBA. Of Googlen of kijken hoe een webshop zijn producten afhandelt e.d.

https://ux.stackexchange....e-a-taxonomy-for-products

Dus voor een mini systeempje zoals een budget systeem heb je een taxonomy, dus dat IS de juiste benaming (" de rest van de wereld gebruikt die benaming daarvoor ")

Indeling is niet de juiste "term"! En waarom niet: Omdat een taxonomy bestaat uit "Termen": dit betekent dat er componenten "onder" zitten als "Term" en "synoniemen van die term" en "homoniemen van dit term" als ook "eigenaar van een term" en "vertalingen van die term" en relaties van een term naar een bepaald object. Of je dat nou in WordPress doet of SharePoint of PowerShell of in Excel dat maakt dan niet.

Tot slot nog wat linkjes van Tweakers zelf:

- https://adcurve.com/nl/ho...oogle-taxonomy-toevoegen/ (ads van tweakers)
- pricewatch: Taxonomies For The Development And Verification Of Digital Systems
- [Drupal7] Taxonomy Views - onmogelijk om "sub view" te maken
- downloads: Bolt 2.2.15
- etc

Het simpelste om het te begrijpen is denk ik de mini 3 tabel implementatie in WordPress: https://codex.wordpress.org/WordPress_Taxonomy of anders https://www.quora.com/I-a...best-recommended-for-this

Ik denk dat dit binnen "IT" oorspronkelijk ontstaan is (maar weet ik niet zeker) omdat het implementeren van een ontologie in systemen en bedrijven veel te ingewikkeld is. Dus er zijn knopen doorgehakt en gangbaar is taxonomy. Dit is simpeler te implementeren (zowel technisch als proces matig) dan een ontologie.

In de scope van deze budget opdeling gaat is juist het begrip taxonomie van belang omdat ... er tig budget tools en programmas op de markt zijn. Die hebben allemaal hun eigen taxonomie en vrijwel altijd een hierarchische variant met als invullling op hoofdniveau "inkomsten" en "uitgaven". Als een systeem meerdere taxonomieen ondersteund (zoals sharepoint, wordpress, drupal, etc.., pricewatch?) dan is het voor die systemen mogelijk om "mijn" taxonomy te gebruiken in die tools.

[ Voor 38% gewijzigd door cogmios op 13-10-2019 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
mvrhrln schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:51:
[...]
TS gaat wel erg ver met de indeling, bestaat de kans niet dat door de vele categorieën een en ander juist minder duidelijk wordt ?
Het tegenovergestelde:

a. Er zijn TIG budget-tools en TIG experts die hun brood verdienen met het maken van budgetten voor gezinnen (zie google ) e.g. https://www.youneedabudget.com/ is een hele grote. Ik zie dat sommige reageerders dat niet begrijpen. Waarom iemand in hemelsnaam zo'n tool zou gebruiken laat staan iemand inschakelen om een budget te maken. Toch verdienen in Nederland mensen daar hun brood mee (met zowel die tools als met advies) ( https://www.nibud.nl/beroepsmatig/ )

Dat dit zo is.... dat is een andere discussie.

b. Al die tools .......... hebben een gazillion categorieen en zijn opgedeeld in "inkomsten" en "uitgaven". Met "mijn" opdeling streep je dat allemaal weg en blijven er maar 5 groepen over waarover je 1 keer per jaar discussieert. Dat is: simpeler, je focust alleen op datgene waar je discussie over kunt hebben:
- over groep A: salaris: hoef je het niet te hebben
- over groep B: iedereen heeft een budget dus whatever
- over groep D: alles wat verder onzinnig is om te bediscusieren zit hierin
- alleen groep C: sparen of niet dit jaar? lening betalen of niet? 10.000 uitgeven aan vakantie of niet? 15.000 voor nieuwe tuin of niet dit jaar? Dat is waar je het dan een keer per jaar scherp over kunt hebben, al het andere hoeft niet in die discussie.

Dus het maakt het juist simpeler.

A-B-D = het budget wat overblijft volgend jaar voor C.
- gaan we iets daarvan sparen?
- gaan we iets daarvan terugbetalen aan e.g. hypotheek?
- gaan we me iets daarvan op winter en zomervakantie ?
- gaan we die leuke spulletjes kopen en eindelijk een carport realiseren?

Het bedrag voor C staat vast (dus confronterend) en het enige wat je op die ene dag moet besluiten is hoe je dat bedrag dan verdeelt over die potjes in het volgende jaar. (e.g. "dan maar naar Oostenrijk en Thailand en weer niets afbetalen aan de aflossingsvrije hypotheek") (voorbeeld)

Juist door het in 4 simpele groepen in te delen. Maakt het e.e.a transparanter. Daarnaast is het voordeel dat e.g. belasting-teruggave per jaar voor huis in dezelfde noemer komt als "rente betaald voor huis" dus dat netto bedrag = hypotheek en dat komt niet ergens in grote pot "inkomsten" o.i.d. maakt het duidelijker (en is evenveel "werk" omdat je alleen met categorieen schuift)

Dus wat ik doe is niets anders dan wat iemand doet die bijvoorbeeld moneyxxx huishoudboekje gebruikt: ik gebruik alleen andere categorieën. Dus het is evenveel "werk". Het werkt alleen beter.

[ Voor 25% gewijzigd door cogmios op 13-10-2019 02:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik houd de inkomsten en uitgaven ook in een Excelletje bij, maar bij lange na niet zo uitgebreid als jij dat doet.
Eerste tabblad is een overzicht van alle maanden en een grafiekje om het grafisch weer te geven.

Daarna volgt voor iedere maand een nieuw tabblad, die als volgt is opgebouwd:
Datum (duhh), omschrijving (duhh) en dan de categorieën inkomsten, vaste lasten, boodschappen, overige en sparen.

Inkomsten: dit is alles wat er binnenkomt op de rekening (2x salaris, kdv toeslag, kinderbijslag)
Vaste lasten: iets wat iedere maand / kwartaal terug keert (hypotheek, verzekeringen, kinderdagverblijf, tussenschoolse opvang, buitenschoolse opvang, belastingen, abonnementen, etc.)
Boodschappen: spreekt voor zich
Overig: Alles was niet onder bovengenoemde categorieën valt (denk aan schoenen, kleding, etentjes, etc)
Sparen: wat er maandelijks naar de gezamenlijke spaarrekening gaat (sparen voor kids staat bij vaste lasten)

Zo zie ik per maand in een overzicht wat er per categorie in of uit gaat.
Daarnaast trek ik (per jaar) een gemiddelde over de afgelopen maanden, dan zie je of de maand boven of onder het gemiddelde zit.En door het gemiddelde mee te nemen, zie ik ook gedurende een maand wat ik nog kan "verwachten" op basis van eerdere inkomsten en uitgaven van dat jaar.
Zo is bijv. de huidige stand van zaken dat er deze maand nog maar 200 in overig zit, terwijl dit gemiddeld op zo'n 2.100 euro per maand uitkomt. Ik verwacht daar nog een uitgave post van 1.900 euro.

Overigens houden wij niet per kind of gezinslid bij wat binnenkomt en uitgaat.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:59

Arfman

Drome!

Ik begrijp niet waarom je al die moeite in een Excel/vbscript steekt om vervolgens sigaretten te smokkelen bij het tanken. Daar gaat je overzicht.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:47
Ik heb het idee dat je wel redelijk je eigen maatstaven hanteert ten gunste misschien van jezelf. Zo zijn kosten via paypal of credit card moeilijk te achterhalen. Wat doe je verder met inkomsten en uitgaven door tikkie, dit zou je moet verrekenen.

Verder denk ik dat je eerst moet toewijzen aan een pot en stap is de pot verder toewijzen op basis van het het gebruik om de daadwerkelijke kosten te berekenen per persoon. Bijvoorbeeld jij rookt, dan is 100 % van de gespendeerde euro's aan sigaretten voor jouw rekening. Sommige dingen zijn niet direct toe te wijzen, als voorbeeld een nieuwe stofzuiger voor het gezien. Het gezin profiteert ervan maar is niemand de echte kosteneigenaar. Je zou dan een 'gezin' als extra persoon moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:19

MLLL

Palm Treo 650

Dit bijhouden klinkt als een fulltime baan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
Termi schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:05:
Ik heb het idee dat je wel redelijk je eigen maatstaven hanteert ten gunste misschien van jezelf. Zo zijn kosten via paypal of credit card moeilijk te achterhalen. Wat doe je verder met inkomsten en uitgaven door tikkie, dit zou je moet verrekenen.

Verder denk ik dat je eerst moet toewijzen aan een pot en stap is de pot verder toewijzen op basis van het het gebruik om de daadwerkelijke kosten te berekenen per persoon. Bijvoorbeeld jij rookt, dan is 100 % van de gespendeerde euro's aan sigaretten voor jouw rekening. Sommige dingen zijn niet direct toe te wijzen, als voorbeeld een nieuwe stofzuiger voor het gezien. Het gezin profiteert ervan maar is niemand de echte kosteneigenaar. Je zou dan een 'gezin' als extra persoon moeten hebben.
- en gunste misschien van jezelf: ik denk het niet, daarvoor is nu juist het budget sheet

Wat je beschrijft is exact wat ik doe, "hoe het werkt" (dus we zijn het eens) :

- alles wat budget per persoon is komt in B (dus e.g. X duizend euro voor mij, X duizend euro voor mijn vrouw, X duizend euro voor kid1 en X duizend euro voord kid 2)
- alles wat gezin is en bediscussieerd moet worden is C, deze bestaat uit 5 gedeeltes waarvan een van die vijf "spulletjes" is , dat is die stofzuiger waar je het over hebt, bij ons heeft die geen subcategorieen of zo, alles wat we maar kopen als ijskast, stofzuiger, tuin, etc.. komt in vakje "C. spulletjes", dat is een paar duizend, maar in sommige jaren XX duizend in de jaar begroting.
- alles wat gezin is en niet bediscussierd hoeft te worden komt in D e.g. gas en elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
Arfman schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:54:
Ik begrijp niet waarom je al die moeite in een Excel/vbscript steekt om vervolgens sigaretten te smokkelen bij het tanken. Daar gaat je overzicht.
Wat kost meer moeite:

Je gebruikt Rabobank Online en logt in, je ziet een regel "tanken voor 70 euro", rabobank categoriseert die op "tanken". Ga je dan die regel verder uitsplitsen of niet. Dat is de vraag: verder uitsplitsen kost meer moeite maar ik begrijp dat je daar tegen bent, dus ik volg diezelfde route. bij de posten "tanken" kun je af en toe een broodje halen of een bloemetje maar die bedragen zijn zo marginaal dat het geen zin heeft om dat verder uit te splitsen tenzij iemand echt voor een paar duizend euro aan bloemen koopt bij het tankstation tijdens het tanken. Maar dat is gelijk als bij andere budget tools: hoe ver ga je. Ik ga niet ver, ik splits nooit iets uit.

Ik doe niets anders met mijn spreadsheet als wat je in elk ander budget tool doet. Ik heb alleen een andere taxonomie. Daar gaat het op, dat was ook het topic. Jouw comment gaat over "onafhankelijk van budget tool : hoe ver splits je uit" , ik zelf dus nooit. (zou het kunnen doen, maar dan nog heeft het niets te maken met de taxonomy van het budget, wat het topic is).

Moet ik volgens jou verder uitsplitsen of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
Hoe zit het precies met het doel van de uitsplitsing per kind? Want voor nummer 1 koop je een fiets voor bijvoorbeeld 50 euro, welke automatisch 'gratis' overgaat naar kind 2? In dat opzicht zal je altijd in je sheet meer geld kwijt zijn voor kind 1?

En wat als kind 1 straks een hobby heeft welke 20 euro per maand kost en kind 2 een hobby van 60 euro per maand? Is het dan je bedoeling om kind 2 ergens anders 40 euro extra te gaan geven? Of accepteer je gewoon dat er verschil zit in kosten/uitgaven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
President schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:52:
Hoe zit het precies met het doel van de uitsplitsing per kind? Want voor nummer 1 koop je een fiets voor bijvoorbeeld 50 euro, welke automatisch 'gratis' overgaat naar kind 2? In dat opzicht zal je altijd in je sheet meer geld kwijt zijn voor kind 1?

En wat als kind 1 straks een hobby heeft welke 20 euro per maand kost en kind 2 een hobby van 60 euro per maand? Is het dan je bedoeling om kind 2 ergens anders 40 euro extra te gaan geven? Of accepteer je gewoon dat er verschil zit in kosten/uitgaven?
Een kind zit op badminton en de ander op tennis. Een budget stel ik 1 keer per jaar op in 1 dag. De rekeningregels importeer ik in in Exel. Dus als er een regel "tennisclub XX 110 euro" bij zit, dan komt ie automatisch bij kind 2. Dus het kost geen moeite. Alleen door de categorieen te verschuiven "zie ik" de totale kosten voor kind 1. Dat zijn ook zo'n kleine bedragen ... de totale kosten per persoon zijn waarschijnlijk de bedragen waar ik naar kijk, niet wat daar dan verder in zit.

Kind 1 en Kind 2 hebben inderdaad een ander totaal bedrag maar dat komt omdat ze van leeftijd verschillen. De discussie over "hij krijgt dat en ik krijg dat niet" komt nooit vanuit ons....Ze weten echt wel exact wat ze willen hebben allemaal en wat ze doen. Ze willen nou eenmaal die hyper-de-luxe gsm met unlimited abbo. Dus whatever. En hoe ouder ze worden hoe belangrijker ze "merk kleding" gaan vinden. Whatever. Wat wel handig is, is dat ik voor jonger kind ongeveer weet wat de totale deel is als hij de leeftijd krijgt van het ander kind. E.g. de oudste gaat naar de middelbare school en dan 2 jaar later weet ik dat ik voor de jongste dan ongeveer dit moet verwachten. En zodra ik "kleedgeld" ga geven wat ik dan ongeveer moet geven per jaar (en hopen dat niet op gaat aan macdonalds).

In de posten van een kind zit bijvoorbeeld: gsm, kleding, schoenen, school, sport, zakgeld
De afschrijvingen worden automatisch daarbij gezet dus je hoeft er niets extra voor te doen. Alleen door het in "categorie" bij elkaar te zetten is het duidelijker. Het lijkt me in ieder geval duidelijker dan "inkomsten" en "uitgaven". Het lijkt me vrij logisch om "tennis voor kind X" ook te plaatsen onder "kind X" en niet op (generieke) "uitgaven" o.i.d.

Dus qua "werk wat je doet wanneer je een budget tool gebruikt" = idem, maar ik gebruik alleen een andere taxonomie (tegenwoordig "indeling").

Dan noem je nog de "fiets". Fiets / Auto / OV zit bij mij in "D. Vervoer" dus datgene waarover we niet discussieren. Dat hoort er nou eenmaal bij qua kosten. Qua "kopen van een fiets" kijk ik natuurlijk wel naar de kwaliteit van die fiets versus de kosten en zo, maar ik zie het als generiek "vervoer" (waar dan een totaal budget voor staat per jaar dus). Het is wel handig om het zo te doen want e.g. NIBUD heeft richtbedragen voor een gezin voor 'vevoer' (https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/) dus het is mogelijk om jezelf dan te vergelijken met andere gezinnen.

[ Voor 23% gewijzigd door cogmios op 13-10-2019 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wes46
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 09:38

Wes46

Keep it simple.

Veel meningen in dit topic maar daar ben je volgens mij niet naar op zoek. Omdat ik het ook altijd interessant vind om te lezen hoe andere mensen dit doen zal ik mijn werkwijze uitlichten. Net als jij denk ik ook dat er maar 1 manier de beste is. Dat is die van mij ;)

Ik denk dat het best veel lijkt op de jouwe maar dan net wat simpeler en logischer.

Inkomsten
Simpel, alle inkomsten. Lijkt me duidelijk

Contracten
Vaste lasten en automatische afschrijvingen waar je vaak langere tijd aan vast zit. Bijv. Verzekeringen, energie, tv+internet maar ook auto belastingen, sportabonnement en netflix.

Leningen
Eigenlijk zijn leningen ook contracten behalve dat je er rente over betaald. Bijv. Hypotheek en studieschuld

Afschrijvingen
Afschrijvingen stellen mij in staat om een product na een x-periode weer aan te schaffen. Ik bepaal het bedrag (meestal aankoopbedrag) dat ik op een datum bij elkaar wil hebben om een vervangend product te kunnen aanschaffen. Hieruit worden ook eventuele reparaties of onderhoudskosten uit betaald. Als er een reparatie uitgave is betekent dus dat het bedrag per maand omhoog zal gaan om nog steeds het gewenste doelbedrag over te houden op de bepaalde datum. Hiermee zorg ik dat ik ten allen tijde producten kan onderhouden, repareren of vervangen. Voor deze dingen noteer ik ook de garantieperiode.

Reserveringen
Dit zijn kosten waarvan je weet dat ze er zullen zijn maar niet precies wanneer. Ik leg ze vast voor een bepaalde maand waarna dit een transactie wordt. Bijv. cadeaus of viering van een speciale dag.

Budgetten
Kosten die niet verplicht zijn, zeker niet constant maar wel graag een max. op wil hebben. Bijv. Boodschappen en kleding

Spaardoelen
Alle grote geplande uitgaven en dingen waar je structureel geld voor wilt hebben mits er geld beschikbaar is. Bijv. Verbouwing of hobby.

Wij kijken 1x per jaar naar de contracten, meestal aan het einde van het jaar. En in elk geval 1x per jaar naar de spaardoelen, meestal aan het begin van het jaar.

Documenten koppel ik aan de regel. Zoals factuur, garantiebewijs, contract of kassabon.

Alles wordt bij mij geidentificeerd via labels. Als ik zou willen kan ik dus ook zien wat een specifiek persoon kost.

Dit alles in 1 webapplicatie dat ik zelf gebouwd heb en nog steeds aan bouw, het is nog niet af namelijk. Hiervoor deed ik alles in Excel maar iets minder uitgebreid dan ik nu doe.

Alles wat jij in OneNote en Keepass doet doe ik niks mee behalve dan garantiebewijs en facturen.Al het andere wat jij daar opnoemt vind ik niet belangrijk genoeg om vast te leggen want dat is op een andere manier wel beschikbaar voor die ene keer data ik dat nodig heb.

Hopelijk heb je er iets aan. :)

P.S.
Wat betreft NiBUD, ik zal nooit iemand aanraden om dat als leidraad te gebruiken. Er is niet 1 standaard voor een gezin. Gezinnen met elkaar vergelijken heeft dus ook weinig zin, daarvoor zijn er veel te veel variabelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Wes46 op 13-10-2019 17:10 ]

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:19
Ik houd het zelf allemaal vrij eenvoudig. Wat ik bijhoud qua historie beperkt zich tot:
Eindejaars balans aan contanten, betaalrekening, spaarrekening, deposito's en beleggingen.
De huidige situatie, ingevuld na ontvangst van het salaris.

Verder heb ik een tabblad met mijn vaste maandelijkse lasten.
Een tabblad met de 12 meest recente inkomsten van mij en mijn partner om daarmee een verwacht komend inkomen te berekenen. En de te verwachten eindejaars / vakantiegelden.
En als laatste een tabblad met te ontvangen declaraties terug van werk, borggelden, etc.

Deze twee gebruik ik om een projectie te geven voor het verwachte budget aan het eind van de maand, en het verwachte budget aan het eind van het jaar.

Heel veel meer dan dat heb ik persoonlijk eigen daarin niet nodig en ook weinig behoefte aan. Ja, ik vond in het verleden het TIM huishoudboekje van ING fijn om de kleine uitgaven te helpen categoriseren, maar ik ga dacht echt niet handmatig doen. Aan het eind van de maand blijft de vermogensgroei positief en dat is wat telt. Grote uitgaven zitten er voor zowel mij als mijn partner tussen, dus de behoefte is er ook niet zo één, twee, drie om daarvoor dit strict bij te houden.

Wel mis ik een beetje het voordeel dat TIM huishoudboekje mij bood in de opbouw van mijn maandelijkse vaste lasten. Zo is het gemiddelde maandelijkse aan boodschappen bijvoorbeeld toch wel erg onpraktisch bij te houden, waardoor ik voor dat soort lasten een erg grove schatting maak. Jumbo hier, appie daar, iets op het station, op werk, het zijn al snel voor beiden gecombineerd een stuk of 60 transacties in de maand. Beetje betrouwbaar gemiddelde op jaarbasis is voor mij de moeite niet waard. Ik heb tot nu toe altijd gewoon TIM aangehouden en per jaar zo'n 3% bovenop geteld. Maar ben benieuwd wat GRIP er van zal zeggen zodra dit compatibel is met ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:09
cogmios schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:19:
[...]

De hele reden dat ik dit topic start is omdat ik op Tweakers het artikel las over het ABN AMRO tool waar je nu ook Rabobank rekeningen kunt koppelen (nieuws: Rabobank en SNS voegen zich bij uitgaven-app Grip van ABN Amro) dus toen ik ging ik denken of ik met het spreadsheet maar ook met de indeling die ik nu heb op de juiste weg zat. (maar ook of je op "grip" dan bijvoorbeeld 17.000 regels van mijn spreadsheet weer kan importeren EN of ik in GRIP dezelfde category indeling kan maken en NIET de indeling "uitgaven" / "inkomsten") (want dat is niet handig voor een gezin denk ik) (en toen vroeg ik me af, als dat niet zo is (e.g. volgens nibud) of ik dan iets fout deed of dat dit een verbetering zou kunnen zijn versus nibud achtige inkomensten/uitgaven indelingen).
zelf ben ik niet zoals jij helaas, pogingen om een fatsoenlijk kasboek bij te houden of een spreadsheet had tot nu toe altijd gefaald. Simpelweg omdat mijn karakter zo is dat ik die discipline niet heb om ook maar iets op te schrijven en op te tellen en alle goede voornemens al na 2 maanden bleven hangen in goede bedoelingen

en toen heb ik ook grip geprobeerd en ben er superblij mee. Waarom? omdat na een keer goed instellen al mijn inkomsten en uitgaven meteen worden gecategoriseerd. Dit is een methode die voor mij wel werkt, mits je alles pint. Nu weet ik wat ik per maand aan boodschappen uitgeef, als brandstof in de tank smijt en wat ik per maand kwijt ben aan vaste lasten. Maar wat het programma niet doet is de maanden bij elkaar optellen. Zo is het best lastig om met incidentele uitgaven om te gaan, bijvoorbeeld de “ belastingen ”, eigen risico zorg, tandarts, afschrijving van spullen, nieuwe kleding. Het zijn dit soort incidentele kosten die voor mij een al te precieze begroting onmogelijk maakt. maar waar grip me zeker bij helpt: het optellen van je maandelijkse kosten

ik houd het. gewoon simpel, als ik een maand niks koop en geen ander kosten heb en de vaste lasten, boodschappen, autokosten en abonnementen optel wil ik een bedrag x overhouden voor incidentele uitgaven en spaargeld.

maar een manier hoe jij het doet is veel te ingewikkeld, neem nu kleding. meeste maanden koop je niets, een andere maand meteen voor een paar honderd euro. en je mobiel, doe je hier 3 of 5 jaar mee? Daarom werkt teveel categoriseren bij mij gewoon niet, sommige kosten kan je gewoon niet plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
Wes46 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:57:

Budgetten
Kosten die niet verplicht zijn, zeker niet constant maar wel graag een max. op wil hebben. Bijv. Boodschappen en kleding
Bedankt,

Deze snap ik niet. Alles heeft toch een budget? Dat is toch het hele doel? Dus e.g. in jouw voorbeeld "inkomsten": het budget daarvoor in dat jaar is e.g. 250.000 euro. Waarom heb je dan nog een apart blokje budgetten?

Het lijkt erop alsof je dus geen budget maakt maar alleen de uitkomsten registreert in een bepaalde indeling

De andere punten die je noemt zitten bij mij onder "C" met wat verschilletjes en ik denk dat dit komt omdat jij niet aan begin van het jaar budgetteert d.w.z. niet aan het begin van het jaar opschrijft hoeveel je verwacht in A, B, C en D. En waarvan ik zeg (omdat ik dit wel doe) dat A,B en D: vast staan en alleen C (het geld wat dan overblijft) het onderwerp is waarover je moet discussieren.. en dan komen we vrijwel een gelijke indeling in C, maar wel een splitsing in "kan er iets aan doen" en "kan er niets aan doen" (vandaar C en D), want als je dat niet doet wordt het ondoorzichtiger dan "5000 meer voor vakantie' wel betekent "5000" minder voor sparen (of een andere keuze).

- (jouw) "contracten" = mijn C.abboverz (discusie) en "D" (geen discussie)
- (jouw) "leningen" = mijn "D" (afbetalingen geen discussie) en "C" EXTRA aflossen (wel discussie)
- (jouw)*reserveringen* = mijn C.spulletjes (maar je zegt hiervan dat je ze niet budgetteert, zie boven) (ik zet dus bij elk van deze punten een bedrag aan het begin van het jaar e.g. 5000 euro dit jaar aan spulletjes)
- (jouw) "spaardoelen" = mijn C.sparen
- (jouw) "budgetten" ... dat is het hele punt... ALLES hierboven is een budgetpost, dus dan wordt het vaag.

Dan nog apart:

(jouw) * inkomsten* = mijn inkomsten maar ik stop specifieke inkomsten bij een specifieke post, mijn "inkomsten" is veel kleiner dit is alleen het "type" "salaris" (dus "class = salaris")

Het nadeel van *alle* inkomsten onder inkomsten plaatsen is dat het dan lijkt alsof al het andere uitgave is.
Voorbeelden:
- "restitutie tandartsrekening" komt bij bij als + bij tandarts. (ik betaal aan de ene kant, krijg iets terug
aan de andere kant).
- "belastingteruggave rente huis" komt bij als + bij de hypotheek (waarbij dan - de rente is).
- "kinderbijslag" komt bij als + bij Kind X waarbij de + en - voor dat kind het totale overzicht is.
Het is dus (a) evenveel werk maar (b) ik zie meer > ergo: lijkt me handiger.

Ik denk zelfs als je niet budgetteert van te voren dat je dan logischere objecten krijgt, een soort "objects" : call object budget.d.hypotheek.GetTotalAmountofBudget() {} => alle - en + bij elkaar opgeteld rondom hypotheek, call budget.d.hypotheek.GetAllInkomsten() => {} => alleen de belastingteruggave voor huis (waarschijnlijk).

(waarschuwing: alleen voor developers met OO achtergrond : )

Nu ik er bij nadenk.... ik denk dat ik van "dingen" in het huishouden objecten maak. En objecten hebben eigenschappen en methoden. En objecten zitten in een namespace. een die namespace is mijn taxonomie.

Net zoals je een C# programma schrijft en dan namespaces maakt. E.g. mijn_app/logging/ en mijn /mijn_app/hypotheek.

Als je dat gaat coderen dan maak je niet een "generieke object inkomsten" want iedere C++ developer of DBA met derde normaalvorm in zijn achterhoofd gaat dan protesteren: dat zijn properties geen namespace:
class Tandarts() {
public float Bedrag {get; set;}
public float JaarBudget {get; set; }

// voeg een bedrag toe bijvoorbeeld een restitutie tandarts rekening
public bool Add_Een_Bedrag(float bedrag, string omschrijving) {
this.Bedrag = this.Bedrag + bedrag;
}

// trek een bedrag af bijvoorbeeld kosten tandarts verzekering
public bool Subtract_Een_Bedrag(float bedrag, string omschrijving) {
this.Bedrag = this.Bedrag - bedrag;
}

// wat is het bedrag nu dit jaar totaal tandarts ???
public float Get_WatIsHetTotaleBedrag() {
return this.Bedrag;
}

// klopt dit met wat we dachten aan het begin van het jaar?
public float Get_KloptDitMetWatWeDachtenAanHetBeginVanHetJaar () {
return this.JaarBudget - this.Bedrag;
}

}
toon volledige bericht
Er bestaat dus niet een class "Inkomsten (generiek)", er zou wel een class "inkomsten_generiek" kunnen bestaan dat alle andere classes queried en dan een rapport genereert.

Daarom is het hebben van "inkomsten generiek" niet ok.

Als je dan alle classes hebt gemaakt met ieder zijn CRUD methodes. Dan is dat je business assembly en kun je vervolgens daarop een "GUI" maken. In die GUI kun je dan een scherm maken met "DISCUSSIE BUDGET 2019": hierop wil je alleen de punten laten zien waar je een beslissing op moet nemen. Met een supermooie javascript css slider die je laat zien dat als je 10.000 meer besteed aan vakantie dat je andere potje ziet leeglopen of zo.
DAT zijn dan de classes die in een taxonomy component gekoppeld worden aan de classes die bij mij "C" zijn. En bij mij zijn dat 5 potjes, die grotendeels overeenkomen met jouw punten, maar ik heb ze wel gesplitst voor "budget" in C en D. Maar omdat hij niet budgetteert op alles ... zie je geen noodzaak voor de splitsing in C en D.

[ Voor 93% gewijzigd door cogmios op 13-10-2019 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
aljooge schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:12:
[...]

zelf ben ik niet zoals jij helaas, pogingen om een fatsoenlijk kasboek bij te houden of een spreadsheet had tot nu toe altijd gefaald. Simpelweg omdat mijn karakter zo is dat ik die discipline niet heb om ook maar iets op te schrijven en op te tellen en alle goede voornemens al na 2 maanden bleven hangen in goede bedoelingen

en toen heb ik ook grip geprobeerd en ben er superblij mee. Waarom? omdat na een keer goed instellen al mijn inkomsten en uitgaven meteen worden gecategoriseerd. Dit is een methode die voor mij wel werkt, mits je alles pint. Nu weet ik wat ik per maand aan boodschappen uitgeef, als brandstof in de tank smijt en wat ik per maand kwijt ben aan vaste lasten. Maar wat het programma niet doet is de maanden bij elkaar optellen. Zo is het best lastig om met incidentele uitgaven om te gaan, bijvoorbeeld de “ belastingen ”, eigen risico zorg, tandarts, afschrijving van spullen, nieuwe kleding. Het zijn dit soort incidentele kosten die voor mij een al te precieze begroting onmogelijk maakt. maar waar grip me zeker bij helpt: het optellen van je maandelijkse kosten

ik houd het. gewoon simpel, als ik een maand niks koop en geen ander kosten heb en de vaste lasten, boodschappen, autokosten en abonnementen optel wil ik een bedrag x overhouden voor incidentele uitgaven en spaargeld.

maar een manier hoe jij het doet is veel te ingewikkeld, neem nu kleding. meeste maanden koop je niets, een andere maand meteen voor een paar honderd euro. en je mobiel, doe je hier 3 of 5 jaar mee? Daarom werkt teveel categoriseren bij mij gewoon niet, sommige kosten kan je gewoon niet plannen.
toon volledige bericht
Ik ben blij met je reactie omdat je ongeveer in dezelfde richting zit en ik begrijp waar je heen wilt.

ingewikkeld: Ik denk ....dat het LIJKT door dit hele verhaal of het ingewikkeld is en veel werk MAAR om te laten zien dat het geen werk is.... en alles automatisch gaat... geen idee: normaal zou ik een demo doen of zo. Ik heb een github pagina gemaakt dus mischien stop ik er een youtube filmpje bij of zo. Ik kan je garanderen dat ik minder werk doe dat jij op dit moment met je programma en ik er meer uithaal.

overzichten: Ik kan in Excel met 1 knop: ("maak draaitabel". Vervolgens per jaar, per maand, per dag, per post "klikken" (Excel doet dat automatisch) (En Excel maakt dan ook automatisch de optellingen e.d.) Vrij cool om over 15 jaar e.g. "roken" te zien of "benzine" of "grafiek van energiekosten per jaar"

kleding: kleding komt automagisch in B.(persoon in gezin).kleding. Dus ik doe daar niets aan. Het enige wat ik 1 keer per jaar doe is om over het hele B.(persoon) te zeggen e.g. 5000 euro in totaal. En aan het eind van het jaar kijk ik of dit ongeveer zo is. Als het zo is: ok. Als het niet zo is: ff checken waarom.

[ Voor 9% gewijzigd door cogmios op 13-10-2019 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

cogmios schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:17:
[...]

Heel lang en complex verhaal.
In principe zijn al mijn andere posten ook budgetten ja alleen die bedragen staan bijna allemaal vast en kan ik weinig aan doen. Zie mijn budgetten gewoon als een limiet dat ik voor mezelf gesteld heb op bepaalde posten. Puur zodat ik kan makkelijk kan tonen of ik meer of minder uitgeef dan gewenst.

Wat betreft inkomsten: Als ik een credit krijg van een uitgave die ik heb gedaan dan koppel ik de credit aan de uitgave. Het wordt een negatieve uitgave en dus geen inkomst. Hierdoor blijven mijn inkomsten betrouwbaar en klopt mijn werkelijk uitgave bedrag ook.
Kinderbijslag is wat mij betreft een inkomst. Ik zou daar dan het label KindX aan kunnen hangen en in een totaaloverzicht blijkt dan dat KindX x-bedrag oplevert en x-bedrag kost.

Ik doe zeker wel 'budgetteren' aan het begin van het jaar. Ik maak namelijk een begroting voor het hele jaar.

Met mijn spaardoelen krijg ik zeker wel te zien dat als ik 5000 euro meer voor iets wil besteden dat ik dan 5000 euro minder krijg voor andere dingen.

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 21:43

Matis

Rubber Rocket

Ons gezinsbudget is eenvoudig. Wij hebben de afspraak dat we minstens €50.000 liquide "achter de hand" hebben. Zolang we dat hebben, mogen we zoveel uitgeven als we willen. Niet dat we dat doen, maar het kan/mag wel. Aan het einde van het jaar kijken we hoeveel geld we "te veel" hebben een lossen daarmee de hypotheek extra af zodat we weer (om een nabij) de €50.000 spaargeld zitten.

Ons gezin bestaat uit twee volwassenen (30) met twee kinderen (5 en 3) en we wonen in een koophuis. Ikzelf week fulltime en sinds september is mijn vrouw weer gaan studeren. Dat houdt in dat we dus echt moeten gaan letten op de uitgaven om niet onder de €50.000 uit te komen.

Ik ben het met je eens dat een gezin draaiend houden veel lijkt op samen een bedrijf runnen, maar zonder de inhoudelijke verplichtingen richting bijvoorbeeld de belastingdienst en/of investeerders.

Het is een serieuze zaak, maar niet zo serieus als jij het probeert te benaderen :-)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
Wes46 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:16:
[...]
Ik zou daar dan het label KindX aan kunnen hangen
Dit is (was) onderdaad het topic van deze thread (het on-topic verhaal) (De taxonomy achter dit. En een label, een tag, een category zijn taxonomies).

3 grootste verschillen (in de scope van het topic) waarvan ik denk dat deze 3 leiden tot minder werk:

1. mijn primaire taxonomy is A,B,C,D, waarbij Kind in die primaire hierarchy hangt B.Gezin.KindX.kinderbijslag . Bij jou is dat een secondaire taxonomy. Jouw primaire taxonomy is een categorizing (hierarchy) in de categorieen die je hierboven je omschreef. Je secundaire taxonomy is een set labels/tags (geen hierarchy) zoals in je voorbeeld hierboven "kind X". Voor mij bestaat jouw primaire hierarchy niet. Ik kan het genereren op die manier als rapport maar het is niet de "taxonomie", de backbone, datgene wat ik invul.

2. mijn taxonomy split ik in "dingen die ik moet bediscussieren in budget" (alles in C) en "dingen die ik niet moet discussieren in budget" (alles in A, B en D). In jouw hierarchy voeg je die samen e.g. je voegt in "contracten" zowel netflix als energierekening samen. Ik wil alleen dingen in C waar discussie over nodig is.

3.In jouw primaire taxonomy heb je "inkomsten". Bij mij is dit "salaris": omdat inkomsten ,zoals je aangeeft, een eigenschap kunnen zijn van elk van de tig posten. Dus het is een property geen class. Het is iets "wat je achteraf genereert", een "rapport". Dus elk van de tig posten heeft een "inkomsten" waar je aan bet begin van het jaar een bedrag kun koppelen. Dus "inkomsten" in een primaire category als "alle inkomsten" bestaat volgens mij niet (alleen als rapportage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
Matis schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:33:
Ons gezinsbudget is eenvoudig. Wij hebben de afspraak dat we minstens €50.000 liquide "achter de hand" hebben. Zolang we dat hebben, mogen we zoveel uitgeven als we willen. Niet dat we dat doen, maar het kan/mag wel. Aan het einde van het jaar kijken we hoeveel geld we "te veel" hebben een lossen daarmee de hypotheek extra af zodat we weer (om een nabij) de €50.000 spaargeld zitten.

Ons gezin bestaat uit twee volwassenen (30) met twee kinderen (5 en 3) en we wonen in een koophuis. Ikzelf week fulltime en sinds september is mijn vrouw weer gaan studeren. Dat houdt in dat we dus echt moeten gaan letten op de uitgaven om niet onder de €50.000 uit te komen.

Ik ben het met je eens dat een gezin draaiend houden veel lijkt op samen een bedrijf runnen, maar zonder de inhoudelijke verplichtingen richting bijvoorbeeld de belastingdienst en/of investeerders.

Het is een serieuze zaak, maar niet zo serieus als jij het probeert te benaderen :-)
Dat is een goed punt. Die 50K is een goede waarde denk ik. Ik denk dat veel gezinnen rond die 50K zitten als "reserve" (min of meer omdat beleggingen risicovol zijn en sparen geen ruk meer opbrengt en er vrijwel geen andere mogelijkheden meer zijn).

Ik denk dat we ongeveer op diezelfde lijn zitten qua mening hierover.

Mijn kids gaan wel richting/zitten op middelbare school dus langzaam worden sommige discussies over budget dan wat heftiger denk ik. Wellicht dat je op den duur een of ander budget tool gaat gebruiken.

Het verschil is dat jij achteraf kijkt hoeveel je tot 50K dan stopt in pot X en ik besteed 1 dag (EEN) om te kijken wat we denken over volgend jaar over de 5 potjes die je ook herkent ( sparen / aflossen / spullen in rondom huis / abbosverz / vrijetijd (vakantie met name)). (dat noem ik "C"). Ik voel me meer senang als ik voor e.g. 2020 in ieder geval even met de vrouw doorlopen heb wat we allebei denken. In jouw geval streep je potje "sparen" door want je wilt niet meer dan 50K sparen en die heb je al. Dus je hebt maar 4 keuzes. En die bekijk je achteraf. Ik kijk vooraf even en maak een schatting over die 4 potjes (maar ik wil nog doorsparen dus bij ons zijn het 5 potjes). Ik spendeer graag die ene dag of avond om dat even te bediscussieren. En dat is wat jij noemt "serieus" :) E.g. als er een offerte is voor een uitbouw van 30K dan wil ik vooraf weten of we dan minder aan vakantie besteden dat jaar of dat we dat uit het spaarpotje halen of dat we dan e.g. de krant opzeggen) (gewoon voorbeeld). Ik wil dat van te voren weten (en natuurlijk alleen bij grote uitgaven). Of e.g. "als ik zonnepanelen aanschaf" (C.spulletjes) : wat betekent dit dan?

on-topic 1: zie ik dat je hetzelfde doet wat betreft groep "C": geld wat overblijft gaat naar een van de potjes van C. Bij jou bestaat alleen potje "sparen" niet in C omdat je altijd op 50K blijft staan. (of beter gezegd: het budget daarvoor voor een jaar is altijd exact 0). (m.a.w. als aan het eind van jaar toch blijkt dat dit -1000 euro is dan haal je uit een ander potje 1000 euro zodat het eindresultaat weer 0 is om in overeenstemming te komen met je gebudgetteerde 0 voor potje sparen).

on-topic 2: ik denk dat de A-B-D=C beter werkt om vragen als "moet ik zonnepanelen aanschaffen" te beantwoorden versus een taxonomy "inkomsten" en "uitgaven" (vooraf dus en niet achteraf) ALS je besluit om vooraf hierover na te denken.

[ Voor 23% gewijzigd door cogmios op 13-10-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
cogmios schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:12:
[...]

Ik ben blij met je reactie omdat je ongeveer in dezelfde richting zit en ik begrijp waar je heen wilt.

ingewikkeld: Ik denk ....dat het LIJKT door dit hele verhaal of het ingewikkeld is en veel werk MAAR om te laten zien dat het geen werk is.... en alles automatisch gaat... geen idee: normaal zou ik een demo doen of zo. Ik heb een github pagina gemaakt dus mischien stop ik er een youtube filmpje bij of zo. Ik kan je garanderen dat ik minder werk doe dat jij op dit moment met je programma en ik er meer uithaal.

overzichten: Ik kan in Excel met 1 knop: ("maak draaitabel". Vervolgens per jaar, per maand, per dag, per post "klikken" (Excel doet dat automatisch) (En Excel maakt dan ook automatisch de optellingen e.d.) Vrij cool om over 15 jaar e.g. "roken" te zien of "benzine" of "grafiek van energiekosten per jaar"

kleding: kleding komt automagisch in B.(persoon in gezin).kleding. Dus ik doe daar niets aan. Het enige wat ik 1 keer per jaar doe is om over het hele B.(persoon) te zeggen e.g. 5000 euro in totaal. En aan het eind van het jaar kijk ik of dit ongeveer zo is. Als het zo is: ok. Als het niet zo is: ff checken waarom.
toon volledige bericht
ongetwijfeld haal jij er meer uit. Maar zelf heb ik er geen werk van. Een voorbeeld: ik ga eten kopen. Eerst naar de discounter, dan naar de gewone supermarkt voor de rest, dan nog even naar de groenteboer en dan nog een stuk kaas bij de kaaswinkel. Dat zijn 4 transacties maar Grip herkent ze (na 1x categoriseren) en stopt ze in het potje boodschappen.

ik hoef alleen maar de app elke maand te openen en heb meteen de goede getallen opgeteld. Dit kan jij natuurlijk ook doen, maar dan als hulpmiddel om je huidige excelsysteem veel makkelijker te maken, hoef je niet meer al die kleine transacties in te typen (met meer kans op fouten), maar kan je meteen de som van al dat soort uitgaven in een maand verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

cogmios schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:36:
[...]

Dit is (was) onderdaad het topic van deze thread (het on-topic verhaal) (De taxonomy achter dit. En een label, een tag, een category zijn taxonomies).

3 grootste verschillen (in de scope van het topic) waarvan ik denk dat deze 3 leiden tot minder werk:

1. mijn primaire taxonomy is A,B,C,D, waarbij Kind in die primaire hierarchy hangt B.Gezin.KindX.kinderbijslag . Bij jou is dat een secondaire taxonomy. Jouw primaire taxonomy is een categorizing (hierarchy) in de categorieen die je hierboven je omschreef. Je secundaire taxonomy is een set labels/tags (geen hierarchy) zoals in je voorbeeld hierboven "kind X". Voor mij bestaat jouw primaire hierarchy niet. Ik kan het genereren op die manier als rapport maar het is niet de "taxonomie", de backbone, datgene wat ik invul.

2. mijn taxonomy split ik in "dingen die ik moet bediscussieren in budget" (alles in C) en "dingen die ik niet moet discussieren in budget" (alles in A, B en D). In jouw hierarchy voeg je die samen e.g. je voegt in "contracten" zowel netflix als energierekening samen. Ik wil alleen dingen in C waar discussie over nodig is.

3.In jouw primaire taxonomy heb je "inkomsten". Bij mij is dit "salaris": omdat inkomsten ,zoals je aangeeft, een eigenschap kunnen zijn van elk van de tig posten. Dus het is een property geen class. Het is iets "wat je achteraf genereert", een "rapport". Dus elk van de tig posten heeft een "inkomsten" waar je aan bet begin van het jaar een bedrag kun koppelen. Dus "inkomsten" in een primaire category als "alle inkomsten" bestaat volgens mij niet (alleen als rapportage).
toon volledige bericht
Als ik het goed begrijp zie jij elke transactie als een transactie met verschillende properties. Die properties geven dan aan waar het om gaat en wat het is. Zelfs of het een inkomst is of een uitgave. Ik doe ook precies dat.

Ik kan jouw werkwijze ook in mijn applicatie toepassen. Ik hoef geen inkomsten, contracten etc. in te vullen. Dit heb ik alleen zo onderverdeeld zodat er een plekje is waar je die dingen kunt opgeven. Hier rollen dan automatisch transacties uit op het moment dat er een transactie moet zijn. Let wel op, mijn systeem doet niks met automatische verwerking van bankafschriften of iets dat er op lijkt. Ik doe alles met de hand met uitzondering van een paar 'handigheidjes' zoals het zojuist genoemde. Het enige dat voor mij dan niet werkt is mijn begroting maar die zou ik simpel kunnen aanpassen als ik net zo zou willen werken als jij.

Dus wat jij als mijn categorieen ziet, dat zijn alleen categorieen op de plek om iets op te geven voor automatisch aanmaken van transacties. In mijn transactie overzicht komt dat niet terug. Als ik handmatig een transactie aanmaak hoef ik dus ook niet zo'n categorie op te geven want dat is niet relevant.

(1) In mijn optiek moet je altijd kijken naar Contracten en Leningen dus die kun je gerust geheel scharen onder jouw 'C'. Misschien geldt niet voor alles: willen we het nog? Maar voor alles geldt eigenlijk wel: Willen we het nog op deze manier?

(2) Ik denk dat het grote verschil is dat ik het opgebouwd heb zodat ieder willekeurig persoon ermee kan werken. Jouw manier klinkt vooral als iets waar alleen jij mee kan werken.

(3) Zie mijn verhaal.
cogmios schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:47:
[...]

Dat is een goed punt. Die 50K is een goede waarde denk ik. Ik denk dat veel gezinnen rond die 50K zitten als "reserve" (min of meer omdat beleggingen risicovol zijn en sparen geen ruk meer opbrengt en er vrijwel geen andere mogelijkheden meer zijn).
Ik denk dat de meeste gezinnen nog niet eens 5K hebben als reserve.

[ Voor 6% gewijzigd door Wes46 op 13-10-2019 21:59 ]

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 21:43

Matis

Rubber Rocket

@cogmios ik begrijp dat je alles wilt budgetteren per "grootboek". Dat is een nobel streven. Ikzelf zie maar 1 budget binnen ons gezin en dat is: tenminste de inkomsten.
Onze vaste lasten, vaste uitgaven en "reserveringen" voor onvoorziene dingen zijn redelijk gelijk over de afgelopen jaren. De ruimte binnen het budget geven we dus uit aan vakantie/plezier.

Nogmaals ieder zijn eigen huishoudboekje, maar ik vind die van jou wel heel erg professioneel _/-\o_

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

cogmios schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:47:
[...]

Ik denk dat jij je in heel andere kringen begeeft dan 98% van de mensen in NL. Ik ken niemand die 50K als buffer heeft (of het moet uit een erfenis oid zijn), het merendeel van onze vrienden heeft schat ik nog niet eens 5K als buffer, of kijken je glazig aan als je "buffer" of "sparen" noemt.

Om op je eerder vraag nav mijn opmerking terug te komen (sigaretten bij de pomp): ik zou dat juist wel uitsplitsen. Als je toch alles zo nauwkeurig bijhoudt dan zou ik het ook echt compleet willen hebben, maar zoals je wellicht al begrepen had uit mijn vraagstelling snap ik niet helemaal waarom je er zo "obsessief" mee bezig bent.

Hier is het simpel: een Excel met de inkomsten per maand (salaris, kinderbijslag, HRA, dus alles wat + is), een lijstje met wat er uit gaat aan vaste posten (hypotheek, auto's, eten, sparen). Dan houden we nog een paar honderd euro per maand over voor leuke dingen (uit eten, gadgets of weekendjes weg) en dan vinden wij het allang best. Zolang er elke maand maar meer binnenkomt dan uitgaat :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
Matis schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:04:
@cogmios

Nogmaals ieder zijn eigen huishoudboekje, maar ik vind die van jou wel heel erg professioneel _/-\o_
te professioneel, want met zoveel categorieën kan je niet goed plannen Je bent dan aan het beknibbelen op bijvoorbeeld een dagje uit en aan de andere kant geef je onnodig geld uit omdat het potje nog niet op is.

Gewoon zorgen dat je uitgaven naar beneden gaan, dagelijkse boodschappen valt veel winst uit te halen. maar ook de auto laten staan, geen 130 op de snelweg rijden, abonnementen beperken en iets voordeliger je spullen inkopen. Uiteindelijk gaat het er niet om wie de beste boekhouding heeft, maar wie het handigste met geld omgaat, zonder al te veel in te leveren op de leuke dingen in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
psychodude schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:15:
Ik houd het zelf allemaal vrij eenvoudig. Wat ik bijhoud qua historie beperkt zich tot:
Eindejaars balans aan contanten, betaalrekening, spaarrekening, deposito's en beleggingen.
De huidige situatie, ingevuld na ontvangst van het salaris.

Verder heb ik een tabblad met mijn vaste maandelijkse lasten.
Een tabblad met de 12 meest recente inkomsten van mij en mijn partner om daarmee een verwacht komend inkomen te berekenen. En de te verwachten eindejaars / vakantiegelden.
En als laatste een tabblad met te ontvangen declaraties terug van werk, borggelden, etc.

Deze twee gebruik ik om een projectie te geven voor het verwachte budget aan het eind van de maand, en het verwachte budget aan het eind van het jaar.

Heel veel meer dan dat heb ik persoonlijk eigen daarin niet nodig en ook weinig behoefte aan. Ja, ik vond in het verleden het TIM huishoudboekje van ING fijn om de kleine uitgaven te helpen categoriseren, maar ik ga dacht echt niet handmatig doen. Aan het eind van de maand blijft de vermogensgroei positief en dat is wat telt. Grote uitgaven zitten er voor zowel mij als mijn partner tussen, dus de behoefte is er ook niet zo één, twee, drie om daarvoor dit strict bij te houden.

Wel mis ik een beetje het voordeel dat TIM huishoudboekje mij bood in de opbouw van mijn maandelijkse vaste lasten. Zo is het gemiddelde maandelijkse aan boodschappen bijvoorbeeld toch wel erg onpraktisch bij te houden, waardoor ik voor dat soort lasten een erg grove schatting maak. Jumbo hier, appie daar, iets op het station, op werk, het zijn al snel voor beiden gecombineerd een stuk of 60 transacties in de maand. Beetje betrouwbaar gemiddelde op jaarbasis is voor mij de moeite niet waard. Ik heb tot nu toe altijd gewoon TIM aangehouden en per jaar zo'n 3% bovenop geteld. Maar ben benieuwd wat GRIP er van zal zeggen zodra dit compatibel is met ING.
toon volledige bericht
Wat ik zie is dat je budgetteert op e.g. laatste 12 salarissen, voeding moet inschatten op basis van losse items etc... dus met name het inschatten.

Ik heb zelf dus 1 sheet "import" met daarin pakweg 17.000 transacties die grotendeels automatisch gecategoriseerd zijn. (automatisch dus ==== geen extra werk).

In Excel heb ik een draai tabel gemaakt (1 knop "maak tabel") en die geeft me simpelweg per post van 2005 tot nu overzichten naarmate ik erin klik : zoals in jouw voorbeeld: alle voedingsinkopen per jaar. Dus ik zie exact per jaar hoeveel er naar voeding gaat. Ik zou dat zelfs nog verder kunnen klikken om dan de transacties daaronder te bekijken "albert heijn / lidl / jumbo /etc" maar dat is niet nodig.

Dus ik kijk voor "voeding" bijvoorbeeld dat ik in totaal EURO 88.112 heb uitgegeven en EURO 7.482 aan afhalen. Ik zie ook per jaar hoeveel dat is en aan de hand daarvan "copy" ik dit naar het budget van het volgend jaar rekening houdend met de stijging van alle jaren.

Wellicht kunnen mensen beter het budget copy en pasten als dat van anderen kunnen doen.

E.g. mijn waterbelasting (ik heb in 2006, 2007 en 2008 andere situatie gehad):

D.wonen.waterbel -€ 2.853,56 (totaal)

(2019 tot 2005)
-€ 276,56 -€ 266,02 -€ 260,27 -€ 259,82 -€ 248,89 -€ 244,80 -€ 235,18 -€ 214,94 -€ 210,92 -€ 207,14 -€ 198,92 -€ 40,56 -€ 39,52 € 51,18 -€ 201,20

Dat zou dan kunnen leiden tot aanvullende ideeen en vragen: e.g. : als 124 posten elk jaar , jaar na jaar, een paar procent duurder worden... hoe wordt dit dan gecompenseeerd? (of zo).

Anyway, on-topic: OM dat te kunnen doen heb je wel eenzelfde taxonomie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
Arfman schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:13:
[...]

Ik denk dat jij je in heel andere kringen begeeft dan 98% van de mensen in NL. Ik ken niemand die 50K als buffer heeft (of het moet uit een erfenis oid zijn), het merendeel van onze vrienden heeft schat ik nog niet eens 5K als buffer, of kijken je glazig aan als je "buffer" of "sparen" noemt.
Je hebt gelijk: ik weet dat niet. Het was een assumptie. Ik moet het opzoeken.

update, opgezocht:
Volgens Nibud heeft een gezin met 2 kinderen, een koopwoning, een auto ter waarde van 10.000 euro en een netto inkomen van 3.000 euro per maand gemiddeld 27.750 euro aan spaargeld. Stellen zonder kinderen in een koopwoning sparen gemiddeld meer en wie in een huurwoning woont spaart minder
*sic, google)

Bovenstaande 28K is dan een gemiddelde, het zou dus kunnen dat je vrienden wel degelijk dat in hun spaarpotje hebben maar het is nogal een taboe onderwerp denk ik vandaar. Ik denk wel dat 50K beter is. Wat ik begrijp is dat stellen zonder kinderen nog meer geld hebben in hun spaarpot maar dat is logisch want kinderen zijn duur. (in theorie zou een stel zonder kinderen iets van 50K meer geld in hun spaarpot moeten hebben als ze exact alle euros die anders aan kinderen opgaan richting spaarpot zouden duwen) (maar dat doen ze niet). Ik denk dat dat nog allemaal in de onder-categorie in Nederland ligt ("gemiddelde") ten opzichte van heel wat gezinnen / tweakers personen voor wie 50K simpelweg het budget is voor een weekendje weg met de kids, en aantallen zijn dat er ook niet weinig. Procentueel denk ik wel.

Maar het is wel interessant: heeft het bijhouden van een budget invloed op je hoeveel spaargeld en hoe bewust je met geld omgaat en kom je juist daardoor eerder in die 50K+ categorie? Dat weet ik niet.

en on-topic: leidt de A-B-D=C taxonomy tot een betere ROI daarvan. Maar dan moet ik eerst het antwoord weten op de 1e vraag.

[ Voor 104% gewijzigd door cogmios op 13-10-2019 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
aljooge schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:33:
[...]

te professioneel, want met zoveel categorieën kan je niet goed plannen Je bent dan aan het beknibbelen op bijvoorbeeld een dagje uit en aan de andere kant geef je onnodig geld uit omdat het potje nog niet op is.

Gewoon zorgen dat je uitgaven naar beneden gaan, dagelijkse boodschappen valt veel winst uit te halen. maar ook de auto laten staan, geen 130 op de snelweg rijden, abonnementen beperken en iets voordeliger je spullen inkopen. Uiteindelijk gaat het er niet om wie de beste boekhouding heeft, maar wie het handigste met geld omgaat, zonder al te veel in te leveren op de leuke dingen in het leven.
Je geeft aan dat je dat meer categorien betekent dat je door de bomen het bos niet kan zien. Dat is exact wat ik heb proberen te verbeteren:

In vrijwel alle huishoud boekje tools heb je online/offline regels die automatisch die "categorieen" aanmaken. Dus in vrijwel al die tools zie je door de bomen het bos niet meer: je hebt er niets aan.

In mijn opzet kijk je voor het budget alleen nog naar categorie C met die 5 potjes als "die potjes": geen bomen meer: je ziet het bos.

Je hebt nog maar 5 potjes in plaats van honderden potjes.

Aanvullend:

- "Gewoon zorgen dat je uitgaven naar beneden gaan," : je hebt die perceptie omdat je denkt in "inkomsten" en "uitgaven". In het A-B-D=C model wordt het scherper dat A je salaris is. En niet allerlei andere zooi: je ziet dus scherper het bos. (en dat je dus niet alleen kunt bezuinigen maar het nog slimmer is om meer geld binnen te harken). In dat oude model kun je bijna alleen maar denken in "bezuinigen op": in het nieuwe model zie je dat "alles" potentieel inkomsten en uitgaven heeft. Er bestaat niet meer zoiets als "inkomsten" en "uitgaven", alleen nog A, B, C en D.

- "dagelijkse boodschappen valt veel winst uit te halen", ik denk het niet. Vandaar dat ik deze ook op "D" (heeft geen zin om over te discusieren) gezet heb. Ik snap je wel want een aantal jaar geleden dacht ik dat ook. Een gezin geeft tussen de 6.500 euro en 8500 euro uit aan voeding en dan zit je nog lichtelijk boven gemiddelde. Je kunt daar mee spelen maar netto als percentage verschil is de impact daarvoor te laag om je daar druk over te maken. Daar zit het hem niet in. Hier staat een gemiddelde: https://www.nibud.nl/cons...-geeft-u-uit-aan-voeding/ . Wij zitten daar iets boven maar dat was het dan ook. En ik doe niets geks. Ik zie dat nu de kinderen ouder worden ook die post langzaam stijgt maar het is verklaarbaar want ze eten meer :) Je kunt wel bezuinigen op afhalen e.g. dit terugbrengen van 20% naar 10%. Zou iets kunnen schelen. Maar dit is geen budget discussie. Dit kan een actie zijn.

- "maar ook de auto laten staan, geen 130 op de snelweg rijden," . Ook die categorie staat bij mij in D (geen discussie) ook dat heeft niets met budget te maken. Het kan wel een actie zijn om te proberen minder benzine te verbruiken. Maar ook dit is een actie (dus D) en geen budget discussie.

- "abonnementen beperken": dat is een van mjn 5 potjes in "C": abonnement dus daar ben ik het mee eens. Ik heb de complete lijst en ik zie hoeveel alles kost. Maar ik "beperk" zie niet "zomaar". Ik beperk ze als ik in een van de andere 4 potjes een andere keuze maak: want als je iets beperkt betekent het dat er geld is voor iets anders. En dat is een bewuste keuze "ik zeg de krant op omdat ik dat geld stop in mijn spaarpot". (het gaat erom dat je iets doet en dan weet waarom je het doet). Ik heb hieronder alleen abbo's staan die te bediscussieren zijn (dus e.g. netflix) maar niet e.g. "energie contract" > want daar hoef geen discussie over , dat kan louter een actie zijn om een goedkopere te vinden (dus die is onder D).

- " en iets voordeliger je spullen inkopen. " ook dat is een logische actie die ieder mens op deze planeet hanteert of zou willen hanteren maar dat is geen budget discussie. De budget discusie is "Ik wil een uitbouw voor 30K dit jaar" waarbij mijn vrouw dan zegt "okee... maar dan dan wordt de vakantie 10K goedkoper, betalen we 10K minder af op de hypotheek en sparen we 10K minder van het totale budget wat er overbleef voor C. Als we het daar allebei mee eens zijn dan volgt de actie: zo goedkoop mogelijk tegen dezelfde kwaliteit een "spul" kopen. Maar die "logische actie" is dus niet "de budget discussie".

Die "handigere dingen" : dat zit allemaal in D (want ieder persoon op deze planeet wil dingen handiger doen) (en er zijn duizenden websites van energie vergelijkers tot goedkoop booschappen app die daarop inspringen). C is het budget wat overgebleven is na A-B-D. en dat geld moet je verdelen e.g. : we gaan niet op vakantie dit jaar maar stoppen alles in sparen. Dat zijn de ECHTE discussies. De echte discussie over die 5 potjes is echt "een mening". Alles in D is "verbetering", "goedkoper", "nakijken", etc.. dat zijn acties e.g. mijn vrouw zal er niets op tegen hebben als ik een energie leverancier vindt die 500 euro goedkoper is.

Je gaf me het idee om D vanaf nu "ACTIE" te noemen in plaats van "GEEN DISCUSSIE" dat is inderdaad een veel betere beschrijving.Ik denk dat voor alle posten in D wel een website te vinden zal zijn die "vergelijker X" is en weblogs met slimmere acties.

Dus vanaf nu:

A. Salaris : alleen salaris / aanverwanten (rente)
B. Gezin : budget per persoon
C. Discussie: ( vrije tijd / sparen / aflossen / abbo's / huis en tuin spulletjes)
D. Actie: eens in de zoveel tijd langslopen om goedkoper te doen / maken (met behulp van vergelijkingssites en tips en trucs weblogs) (wonen / ziektekosten / vervoer / voeding etc)

A-B-D = C

[ Voor 9% gewijzigd door cogmios op 14-10-2019 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
Arfman schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:13:
[...]
Om op je eerder vraag nav mijn opmerking terug te komen (sigaretten bij de pomp): ik zou dat juist wel uitsplitsen. Als je toch alles zo nauwkeurig bijhoudt dan zou ik het ook echt compleet willen hebben, maar zoals je wellicht al begrepen had uit mijn vraagstelling snap ik niet helemaal waarom je er zo "obsessief" mee bezig bent.
Tsja ik probeer aan te geven:

werk voor budget tool X = N uur

Kan zijn dat je dat obsessief noemt maar die is onafhankelijk van mijn verhaal.

Ik heb/verkoop geen tool ..... het enige wat ik verander is de taxonomie "de indeling". En dat affecteert niet "het werk"

Dus als jij Tool X gebruikt en dan in plaats van je huidige indeling de A-B-C=D indeling kost je dat niet meer werk / het is niet "meer of minder obsessief".

Uhm... alsof je in Micosoft Word een andere menu "indeling" voorstelt daar komt het op neer. Of je nou links of rechts op "open file" klikt : dat is evenveel werk.

Maar ... ik probeer te beargumenteren dat deze taxonomie meer inzicht oplevert.

Ik wil deze taxonomie in ieder bestaand budget tool hebben :) (dus in al deze: https://www.consumentenbo.../digitale-huishoudboekjes en in al deze : https://www.thebalance.com/best-budgeting-apps-4159414)

Tenminste... ik heb nog geen argumenten gelezen die me op andere gedachtes brachten. De meeste reacties gaan min of meer over "waarom zou je in godsnaam uberhaupt zo'n tool gebruiken" niet inhoudelijk over de A-B-D-C taxonomie versus de inkomsten-uitgave taxonomie. (want again: buiten de indeling verandert er niets in wat je moet doen: importeren van de transacties).

Graag voortaan posts samenvoegen ipv van iedere reactie een losse post maken.

[ Voor 19% gewijzigd door Ardana op 14-10-2019 01:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat ik heel naar vind, is dat je variabele kosten als vaste kosten indeelt. D, "uitgaven die echt wel nodig zijn".

(Vrijwel) geen enkele uitgave is nodig, en als ze al nodig zijn, heb je behoorlijk wat invloed op de hoogte van de uitgave. Je kunt kiezen of je in 'n duur of goedkoop huis woont. Je kunt jaarlijks overstappen van energieleverancier. Je kunt een dure of goedkope auto kiezen (daar 'vervoer' bij jou in D zit).
Wat betreft "eten" zal ik niet eens beginnen... dat kun je zo duur maken als je zelf wilt. Ik geef gemiddeld € 50 per maand uit aan boodschappen. Maar ik zou ook rustig voor € 200 boodschappen kunnen doen.

Dus als je 'n spaardoel of vakantiedoel wilt hebben, kun je prima in categorie D kijken naar mogelijke besparingen.

En ook in B zitten er narigheden. De kleding die kind A koopt, kan hij doorschuiven naar de volgende. Moet daar dan ineens vergoeding voor betaald worden?

Ik snap dus echt het doel niet van je indeling, wat wil je ermee bereiken?

Mijn indeling:
* huur (all-in)
* zorgverzekering
* eigen risico
* inboedelverzekering
* WA-verzekering
* Rechtsbijstandsverzekering
* mobiele telefoon
* iTunes
* motorrijtuigenbelasting
* autoverzekering
* ANWB
* benzine
* onderhoud
* parkeerkosten
* bankkosten
* sigaretten
* kapper
* kleding
* HelloFresh
* Ontspanning
* Boodschappen
* Gemaksvoer (bezorgen, snel frietje)
* Incidenteel
* Projecten (vakantie, verhuizen, verbouwen)

Ik heb voor alles een gebudgeteerd bedrag, en kan na een jaar kijken of het geschatte bedrag in de buurt komt. En uiteraard veranderen alle bedragen jaarlijks, of zelfs vaker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@cogmios Je bent er zelf helemaal van overtuigd dat jouw indeling superieur is, maar (net als de meeste anderen in dit topic) vind ik het maar onlogisch en onoverzichtelijk. Ook zonder ABCD indeling kun je er voor kiezen welke categorieën je wel of niet bespreekt. Ook zonder ABCD indeling kun je zowel uitgaven als inkomsten op dezelfde categorie boeken.
Daarbij is er een aantal zaken inherent onlogisch aan je indeling:
• Waarom is kinderbijslag geen inkomst maar salaris wel? Als je kinderbijslag toekent aan gezinslid KindA, kan je salaris toch ook toekennen aan gezinslid WerkendeX? Of gewoon, zoals iedereen het doet, allebei als inkomsten rekenen.
• Waarom zouden B en D niet besproken hoeven te worden? Hoe bepaal je bijvoorbeeld wat het persoonlijk budget van ieder gezinslid is? Daar moet je het toch over hebben. En het moet in je totale plaatje passen.
• Ook voor D maak je keuzes: hoe duur doe je de boodschappen? Als je voor 2k minder boodschappen doet, kan je voor 2k meer op vakantie.
Heb je twee auto's wel echt nodig? Als de tweede auto kapot gaat, ga je in jouw model blind een nieuwe auto kopen. Ik zou eerst eens kijken of je niet zonder tweede auto kan. Dus niet alleen acties, maar ook discussies.

Overigens: als je echt denkt dat 2k besparen op boodschappen niets voorstelt, en als je echt denkt dat de meeste mensen jaarlijks moeten afwegen wat ze met de 30k doen die over is, dan heb je gewoon een bord voor je kop. Dat zijn voor de meeste mensen enorme bedragen. Die huishoudboekjes zijn op hen gericht. En voor die mensen is het extra belangrijk om elke Euro in beeld te krijgen. Dus alles moet bespreekbaar gemaakt worden.

Edit: anders gezegd: jij hebt blijkbaar ruimschoots meer inkomsten dan uitgaven. Je kunt het je veroorloven om over sommige uitgaven niet na te denken. Dat geldt voor de meeste mensen niet. De meeste mensen komen precies rond, en moeten dus élke uitgave onder de loep nemen als ze een sluitend budet willen maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 677216 op 14-10-2019 09:00 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:26
Ardana schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 01:23:
Wat ik heel naar vind, is dat je variabele kosten als vaste kosten indeelt. D, "uitgaven die echt wel nodig zijn".

(Vrijwel) geen enkele uitgave is nodig, en als ze al nodig zijn, heb je behoorlijk wat invloed op de hoogte van de uitgave. Je kunt kiezen of je in 'n duur of goedkoop huis woont. Je kunt jaarlijks overstappen van energieleverancier. Je kunt een dure of goedkope auto kiezen (daar 'vervoer' bij jou in D zit).
Wat betreft "eten" zal ik niet eens beginnen... dat kun je zo duur maken als je zelf wilt. Ik geef gemiddeld € 50 per maand uit aan boodschappen. Maar ik zou ook rustig voor € 200 boodschappen kunnen doen.

Dus als je 'n spaardoel of vakantiedoel wilt hebben, kun je prima in categorie D kijken naar mogelijke besparingen.

En ook in B zitten er narigheden. De kleding die kind A koopt, kan hij doorschuiven naar de volgende. Moet daar dan ineens vergoeding voor betaald worden?

Mijn indeling:
* huur (all-in)
* zorgverzekering
* eigen risico
* inboedelverzekering
* WA-verzekering
* mobiele telefoon
* iTunes
* autoverzekering
* ANWB
* benzine
* onderhoud
* parkeerkosten
* bankkosten
* sigaretten
* kapper
* kleding
* HelloFresh
* Ontspanning
* Boodschappen
* Incidenteel

Ik heb voor alles een gebudgeteerd bedrag, en kan na een jaar kijken of het geschatte bedrag in de buurt komt. En uiteraard veranderen alle bedragen jaarlijks, of zelfs vaker.
toon volledige bericht
Waarom heb je HelloFresh los staan van boodschappen? Ik snap wel dat de post 'boodschappen' dan maar €50 is, als je je boodschappen voor avondeten daar los van ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

cogmios schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:38:
Bovenstaande 28K is dan een gemiddelde, het zou dus kunnen dat je vrienden wel degelijk dat in hun spaarpotje hebben maar het is nogal een taboe onderwerp denk ik vandaar.
Vergeet niet dat die 28K het gemiddelde is van babyboomers die hun huis hebben zien verdriedubbelen in waarde zonder er iets voor te hoeven doen en miljonairs. In onze vriendengroep is het niet echt taboe (ik weet geen exacte bedragen maar wel een soort bandbreedte waar zij zich in begeven qua spaargeld) en ik weet dat wij ruim meer sparen dan het gemiddelde in onze groep.
Ik denk dat dat nog allemaal in de onder-categorie in Nederland ligt ("gemiddelde") ten opzichte van heel wat gezinnen / tweakers personen voor wie 50K simpelweg het budget is voor een weekendje weg met de kids, en aantallen zijn dat er ook niet weinig. Procentueel denk ik wel.
Hier moet je wel een typfout hebben gemaakt? Hoeveel mensen ken jij die 50K uitgeven aan een weekendje weg?
Maar het is wel interessant: heeft het bijhouden van een budget invloed op je hoeveel spaargeld en hoe bewust je met geld omgaat en kom je juist daardoor eerder in die 50K+ categorie? Dat weet ik niet.
Ik denk het wel. Vrienden van ons houden het niet bij, wij weten hoeveel ze verdienen (en dat is minder dan wat wij verdienen maar ook weer niet dramatisch) maar zij hebben een zeer beperkt spaarpotje of soms zelfs helemaal niet. Bij hen ontbreekt het overzicht en ik denk dat dat 1 van de redenen is waarom ze weinig of geen spaargeld hebben. Is natuurlijk ook een stukje interesse wat meespeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
Ardana schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 01:23:

Mijn indeling:
* huur (all-in)
* zorgverzekering
* eigen risico
* inboedelverzekering
* WA-verzekering
* mobiele telefoon
* iTunes
* autoverzekering
* ANWB
* benzine
* onderhoud
* parkeerkosten
* bankkosten
* sigaretten
* kapper
* kleding
* HelloFresh
* Ontspanning
* Boodschappen
* Incidenteel

toon volledige bericht
Dat je een gebudgetteerd bedrag heb per post dat is ok. dat is het doel van een budget.

Maar er zijn acties zoals besparingen die logisch zijn, iedereen wil besparen. Op elke post. "Dat doet iedereen". Daarvoor zijn sites als vergelijkings sites, blogs met tips voor boodschappen, enzovoort, enzovoort.

Zelfs zonder budget doe je dat.

Bij een budget gaat het erom dat je VAN TE VOREN per post een schatting maakt. Dat doe je ,maar jij gooit alles op een hoop en verwart acties met beslissingen.

Stel je bent met 4 mensen en je hebt elk jaar 1 dag om zo'n schatting te maken.

Ik doe dit al aardig wat jaren: wat dan aan het eind het resultaat is:

a. een lijst van acties "goedkoper proberen boodschappen proberen te doen" (maar dat is elk jaar exact dezelfde actie....) (met meestal dezelfde woorden) Ik kijk naar de boodschappen van 2005 tot 2019 en zie elk jaar hetzelfde, alle goede voornemens van dien, het stijgt elkaar iets. Ik heb die voeding discussie al jaren geleden gedaan toen ik ook dacht dat daar veel in te halen viel. We zitten op lijn met NIBUD dus we niets geks. Dat is de andere kant. Als jij besluit voor 50 euro boodschappen te doen dan schrijf je dat bedrag op. done. Hou er wel rekening mee dat ik met 4 man zit en schoolgaande kinderen die elke dag hun ding meenemen.
b. een lijst van dingen waar je niets aan kunt doen "gemeentebelasting"
c. een lijst waar wel degelijk discussie over is die de ene pijn doet en de andere niet , met meer dan 1 man is punt c het punt waar de meeste pijn in zit , de andere punten tik je snel af "wie doet wat" e.g. Ed: vergelijk of de energie leverancier nog ok is.

punt a en b hierboven zitten onder D
punt c zit in C

Als je "schat" van te voren dan hou je een bepaald bedrag over wat je kunt sparen OF je kunt iets afbetalen OF je kunt ervan op vakantie o.i.d. dat is een keuze niet een actie.

Een actie bestaat bij alle posten in D: alle posten wil je natuurlijk zo goedkoop met de meeste tips en trucs uitvoeren. (vandaar de 1 miljoen weblogs per tips voor ongeveer vanalles) maar dat is niet het lijstje waarover je met 4 man moet besluiten hoe de verdeling dan is van het geld wat je overhebt.

Voeding moet je nou eenmaal kopen. Ik zelf zie vanaf 2005 jaarlijks grofweg dezelfde uitgaven aan voeding. Met de "actie" dat we proberen binnen budget te blijven en mezelf vergelijkend met nibud normen daarvoor. En mischien lees ik wel ergens nog een supertip en kan ik nog goedkoper voeding kopen. prima. maar niemand zal daar tegen zijn. Dus het is geen discussiepunt iedereen wil goedkoper hetzelfde doen.

Alle punten in C kan ik naar 0 brengen bij nood: ik kan niets sparen, niets afbetalen en alle abbo's en verzekeringen in C opzeggen zonder dat er iets aan de hand is als ook niet met vakantie gaan. Maar in D zit e.g. energie , dat heb ik nou eenmaal nodig. en gemeentebelasting dat moet ik betalen. En een fiets is nodig om naar school te fietsen. En een inboedelverzekering. Al die punten in D zijn zeker punten om qua uitgave goed onder de loep te nemen maar het zijn andere punten dan discussies over het restbedrag.

Zie C als "luxe" en D als noodzaak

[ Voor 6% gewijzigd door cogmios op 14-10-2019 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

cogmios schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:03:
Al die punten in D zijn zeker punten om qua uitgave goed onder de loep te nemen maar het zijn andere punten dan discussies over het restbedrag.
Dit is toch wel de kern, waarbij dit voor jou blijkbaar anders is dan voor de meeste mensen.
Jij denkt: "ik probeer net als vorig jaar een beetje op de kosten te letten bij de boodschappen, tuurlijk!"
Heel veel mensen die een budget opstellen komen er achter: "shit, als ik niet onder de €300 aan boodschappen blijf, kom ik elke maand geld te kort!"

In het verlengde daarvan: er is bijna niets echt noodzaak. Ja, echt vaste lasten als huur/hypotheek, gwl, sommige verzekeringen. Maar dan houdt het echt al op.
Wegenbelasting is geen gegeven, maar afhankelijk van je autokeuze.
Brandstofkosten zijn geen gegeven, maar afhankelijk van je autokeuze en de vraag of je niet vaker de fiets zou kunnen pakken. Parkeren idem.
Boodschappenkosten zijn geen gegeven, maar afhankelijk van je voedselkeuzes en bereidheid om slim in te kopen.
Drogistkosten zijn geen gegeven, maar afhankelijk van je merkvoorkeur (A-merk verzorgingsproducten vs. huismerk).
Afhaaleten is sowieso geen noodzaak.

Edit:
In bijna iedere categorie zit een deel noodzaak en een deel luxe.
Gezonde voeding is een must, maar een lekker kaasje voor in het weekend is luxe.
Fatsoenlijke kleding is een must, maar een wollen jas van €200 is luxe.
Een smartphone is een must, maar een iPhone van €1000 is luxe.
Een auto is een must, maar een gloednieuwe SUV is luxe.
De supermarkt is een must, maar alles bij de lokale premium supermarkt kopen is luxe.
Etcetera.

Daarom heeft het ook geen zin om de bijbehorende categorieën "noodzaak" of "luxe" te noemen.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 677216 op 14-10-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:38
Eens met de meesten hierboven dat de verschillende categorieën die je hanteert een beetje apart zijn.
Als voorbeeld jouw potje B. Je hebt dus duidelijk de resultaat per persoon in beeld, en dan? Wat doe je vervolgens met die informatie? Mijn inziens is dit toch totaal nutteloze informatie? Je gaat niets aanpassen? Wat is dan de toegevoegde waarde van deze informatie?

Zelf gebruik ik ook een excel sheetje, maar wil daar graag vanaf. Bij ons is het ook niet zo ruim als bij jou dus is het geld op, dan is het geld op. Budgetten zit weinig lucht in dus we moeten goed uitkijken. (en omdat ik niet zo goed in programmeren ben als jij is dit best arbeidsintentsief).

Uiteindelijk kan je het jezelf zo makkelijk/moeilijk maken als je zelf wilt. Wij houden het redelijk goed in de gaten wat alles kost en brengen dit ook onder in diverse categorien. Een vriend van me is totaal tegenovergesteld, die kijkt alleen naar zijn banksaldo. Is alles betaald en staat er nog geld op de bank?, dan is het allemaal prima.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Pindakaas schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:21:
Eens met de meesten hierboven dat de verschillende categorieën die je hanteert een beetje apart zijn.
Als voorbeeld jouw potje B. Je hebt dus duidelijk de resultaat per persoon in beeld, en dan? Wat doe je vervolgens met die informatie? Mijn inziens is dit toch totaal nutteloze informatie? Je gaat niets aanpassen? Wat is dan de toegevoegde waarde van deze informatie?
Helemaal met je eens. Mij komt het over als een soort bezigheidstherapie. :+

Ik snap dat soort exercities beter als men lastig kan rondkomen of men voor iets heel groots aan het sparen is. Dan wil je gedetailleerd weten wat je binnenkrijgt en kan / wil uitgeven. Ik moet er zelf niet aan denken om een dergelijke boekhouding bij te houden. Maar goed, ik zit ook een makkelijke positie waarbij er genoeg geld per maand overblijft zonder je uitgaven precies bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tankiej schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:38:
[...]
Waarom heb je HelloFresh los staan van boodschappen? Ik snap wel dat de post 'boodschappen' dan maar €50 is, als je je boodschappen voor avondeten daar los van ziet.
Voor inzicht. Ik heb 1 à 2 keer per maand HelloFresh, voor 6 maaltijden, dus dat is max € 80 samen. Met boodschappen is het dus € 130.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:26
Ardana schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:38:
[...]

Voor inzicht. Ik heb 1 à 2 keer per maand HelloFresh, voor 6 maaltijden, dus dat is max € 80 samen. Met boodschappen is het dus € 130.
Het deel HelloFresh klinkt wel heel erg duur in vergelijking met de rest. €80 voor 6 maaltijden, en voor alle andere maaltijden (bij 2 maaltijden per dag zijn dat er 54) heb je 'maar' €50?
Is het dan niet beter om HelloFresh de deur uit te doen en alles zelf te halen? Iets zegt me dat je dan nog veel goedkoper uit bent, of gemiddeld over de hele maand wat beter kan eten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

cogmios schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:03:
[...]
Bij een budget gaat het erom dat je VAN TE VOREN per post een schatting maakt. Dat doe je ,maar jij gooit alles op een hoop en verwart acties met beslissingen.
2 dingen: zo stellig zijn siert je niet, zeker als je mis zit.

Ik verwar niet acties met beslissingen, én ik gooi niet alles op 1 hoop.
Zie C als "luxe" en D als noodzaak
Zolang je vervoer en energie in D stopt, ben ik er gewoon fundamenteel niet met je eens. Energie is imo ook een luxe. Je kunt ervoor kiezen om de kachel op 10 te zetten, of op 25. Je kunt ervoor kiezen om niet te douchen en je met een litertje water uit een teiltje te wassen. Idem met vervoer.

Jij mag je noodzaak vinden, ik vind het geen noodzaak. Iig is de hoogte heel erg afhankelijk van keuze en luxe.
Tankiej schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:56:
[...]

Het deel HelloFresh klinkt wel heel erg duur in vergelijking met de rest. €80 voor 6 maaltijden, en voor alle andere maaltijden (bij 2 maaltijden per dag zijn dat er 54) heb je 'maar' €50?
Is het dan niet beter om HelloFresh de deur uit te doen en alles zelf te halen? Iets zegt me dat je dan nog veel goedkoper uit bent, of gemiddeld over de hele maand wat beter kan eten :X
€ 80 voor 2 pakketten van 6-8 maaltijden. Sorry, was wat onduidelijk. Ja, het is duur (€ 6,66 per maaltijd) maar ik vind het heel prettig en een luxe die ik mezelf graag gun (een van de weinige). Als ik iets meer bestel, gaat de prijs er maaltijd ook omlaag.

[ Voor 30% gewijzigd door Ardana op 14-10-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
Ardana schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:56:
[...]

2 dingen: zo stellig zijn siert je niet, zeker als je mis zit.

Ik verwar niet acties met beslissingen, én ik gooi niet alles op 1 hoop.

[...]

Zolang je vervoer en energie in D stopt, ben ik er gewoon fundamenteel niet met je eens. Energie is imo ook een luxe. Je kunt ervoor kiezen om de kachel op 10 te zetten, of op 25. Je kunt ervoor kiezen om niet te douchen en je met een litertje water uit een teiltje te wassen. Idem met vervoer.
Laat ik een stapje terug doen met als voorbeeld energie.

Energie zit bij in D.wonen_gas_en_electra

Ik zie het verloop van 2005 tot 2019 voor me en ik weet dat we een 2 jarig contract hebben afgesloten via vereniging eigen huis. Via de grafiekjes zie ik het verbruik per jaar, per maand, per dag en vrijwel per minuut. Ook al heeft dit maar ten dele invloed op dat totaalbedrag omdat een deel zit in vastrecht, netbeheerkosten, transportkosten netbeheer e.d. Ook tussen hoog tarief en dal tarief zit enige speling maar niet veel. Als afspraak hebben we sowiso al jaren om rekening te houden met dal tarief en al jaren hebben we afspraken om zuinig te doen. Nu is de vraag op die budget-dag: hoeveel wordt het aantal euro wat ik hiervoor moet budgetteren? Ik kijk dan naar de afgelopen jaren, kijk naar de grafiek en voer dit bedrag in.
In OneNote heb ik dan talloze linkjes met links naar websites met energie tips, afspraken, een todo punt om eens te kijken of we ijskast niet eens moeten vervangen en een actiepunt om ons eens te verdiepen in zonnepanelen. Dat was het dan. Daar zit greintje discussie in alleen maar acties. De grootste impact op de grafiek blijkt toch telkens het switchen naar een andere leverancier. In 2016 waren we 1000 euro netto goedkoper uit door te switchen. Dat bedrag noteer je. Dat je dan gedurende het jaar geen rare dingen doet dan doe je. Maar dat is niet een discussie.
Dus even in jouw voorbeeld: ja je kunt de kachel op 10 of 25 zetten. Maar dat weet je dus op het moment dat je het "getal" afgeeft voor die begroting EN omdat je dat vast niet voor het eerst doet: heb je dat de 15 jaar daarvoor ook al gedaan. Als je een tip hebt gelezen om van 1000 m3 gas per jaar 900 m3 gas te maken (voorbeeld) dan maak je er dat bedrag van. Scheelt dan 90 euro per jaar op die 2500 (voorbeeld). Dat is een actie: voer je tip uit. Maar dat zit dan al in je bedrag. Je wilt dat doen dus dan doe je het. Het voorschot bedrag voor gas en electra kun je dan laten aanpassen en bij de eindafrekening aan het eind van het jaar van de enerige maatschappij kun je dan checken of je budget klopte met de extra tip die je geimplementeerd hebt.

Hypotheek vervroegd aflossen

Een paar miljoen nederlanders hebben een aflossingsvrije hypotheek en nog NOOIT iets extra's afgelost. De impact hiervan kan groot zijn. Maar je kunt dit pas doen wanneer je er geld voor hebt. Zaken als gas/electra, verzekeringen wonen, water, waterbelasting, gemeentebelasting, ketel, ziektekostenverzekering, voeding die "heb je nodig". Nadat je er een bedrag voor afgegeven hebt wordt dat bedrag opgeschreven als "het streef bedrag".
Dan heb je bijvoorbeeld "20.000" euro over (dus salaris - gezinsbudget - acties) wat je kunt zeggen tegen je gezin is dat je dat zo belangrijk vindt dat er dit jaar niet op vakantie gegaan wordt maar 100% van die 20.000 in de hypotheek aflossing gestort wordt omdat vakantie toch alleen maar luxe is. Iemand anders zegt dan dat het wel handig is om elk jaar minimaal 2000 euro te stoppen in een potje "kind - studeren" en vakantie moet toch minimaal 5000 euro in volgens een ander gezinslid. Je hebt hier dus niet over slimme bezuinigigsacties maar over meningen. Dus "meningen die je niet kunt vinden op energietips.nl" of zo of een forumtip om scoupy te downloaden of zo. Iets wat alleen voor jouw specifieke gezin geldt.

In andere gezinnen is er 0 euro over

- geen abbo's zoals netflix of de krant of ziggo
- niets sparen
- niets aflossen aan leningen
- geen geld om e.g. de ijskast te vervangen als die stuk gaat
- geen geld voor uitjes of vakantie

Hier is geen "luxe" / niets wat overblijft want alleen bij deze categorieen moet je geld hebben om dit te kunnen doen. Maar je gaat er ook niet dood aan. Als je geen voeding hebt: dan ga je wel dood. En als je geen verwarming hebt: ook van een heel andere klasse. Maar niet op vakantie gaan of niet sparen is niet killing maar iedereen wilt wel graag dat doen: wilt wel graag Ziggo voor TV of internet of netflix of minstens een keer op vakantie. Maar het hoeft niet per se.

Het kan ook zo zijn dat post afbetalen aan lening een verplichting heeft en je dus -10.000 euro hebt staan in C.

Dus het salaris minus wat ieder gezinslid minimaal nodig heeft min de "vaste lasten" = 0 (of negatief)
Als je in die situatie zit dus geen enkel abbo geen geld voor vervanging dan is C =0 Euro. En dan heb je alleen de acties over. Want er is niets meer te kiezen er is geen "luxe" meer.
Dus alleen maar op zoek naar tips voor nog slimmere acties.
MAAR op het moment dat je ene dag hebt dat je je budget samenstelt. Dan zet je overal een bedrag bij met in je achterhoofd dat in dat geval A-B-D = 0 (omdat C sowiso al 0 was). Dus je moet totaal op 0 komen op die ene dag en dat betekent (besparings) acties dus niet "luxe discussie of vakantie 600 euro of 800 euro wordt en dus 200 euro minder sparen".
Als je in die situatie zit heb je alleen maar "besparingsacties" OF "haal extra geld binnen via aanvullend salaris", een van de twee. En omdat ik verwacht dat een gezin in die situatie al ongeveer het max doet aan die posten blijft er alleen post A over om een bedrag op te schrijven "aanvullend inkomen" wat dan ergens dat jaar vandaan gehaald moet worden.

ALS C wel iets bevat e.g, "netflix" , "spotify" en voor C blijft 0 over dan moet je die opzeggen, want het is luxe. Alle gezinnen die 0 euro voor C hebben: zijn actie / besparingsgedreven. Gezinnen waar C tienduizenden euro's is: die hebben meer luxe en of ze gaan veel met vakantie of ze sparen veel o.i.d.

Als een gezin voor het eerst in de problemen raakt (financieel) dan is het eerst waar ze naar moeten kijken die 5 potjes in C en DAN pas naar de rest. Dus:

- dan dit jaar geen vakantie en geen cadeaus
- niets sparen
- niets aflossen (waar mogelijk) (bellen met schuldeisers)
- geen spullen kopen voor huis of vervanging
- alle abbo's de deur uit

Als het bedrag wat je overhoudt als C=0 dan nog steeds negatief is dan bekijk je de posten in D en B voor besparingstips voorzover je dat nog niet gedaan had (maar ik denk dat de meeste nederlanders dat sowiso continue doen vanwege het bombardement aan blogs artikelen magazines en apps) en dan naar A om te kijken of er extra inkomsten te verkrijgen zijn.

Dit klinkt logisch maar het verschil zit hem erin dat in het traditionele "inkomsten" / "uitgaven" 2-deling niet al "vanzelf" dat lijstje C zit waar je begint. en het lijst D voor tips en het lijstje B voor per persoon minimaliseren. (bezuinigen op B raakt individueen, bezuinigen op D raakt gezin, C is niet bezuinigen maar verdelen over potjes). (als je goedkoper op vakantie gaat betekent het dat je in totale budget geld overhoudt. Dat stop je dan e.g. in "sparen" (ook C)).

[ Voor 8% gewijzigd door cogmios op 14-10-2019 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat kan ook allemaal zonder ABCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het ging je toch om de indeling/categorieën/taxonomie? Jouw ABCD indeling vind ik erg omslachtig en onlogisch.
Ik geloof best dat je software-implementatie prima uitgevoerd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Ik ben zelf de afgelopen jaren helemaal los gegaan met taxonomieen en huishoudboekjes, maar elke keer kwam ik er weer op uit dat niet alle uitgaven in categorieen te vatten zijn. Het nadeel van categorisch denken is dat alles in een hokje moet passen en dat is soms gewoon niet het geval. Je krijgt dan soms van die enorme 'rest'-categorieen of juist allemaal kleintjes om alle edge-cases af te vangen. Daarnaast komt 'onderhoud' bij meerdere categorieen terug bijvoorbeeld.

Uiteindelijk ben ik voor iets anders gegaan.... Heb nu een simpele Google Sheets tabel met:
- datum
- bedrag
- van
- naar
- waarvoor
- wat

Dan gewoon een simpel pivot-tabletje en wat gefilter en ik had alles wat ik nodig had.

De 'waarvoor' is wel doel het vervult: Vervoer, Zorg, Woning, Eten, Famile
De 'wat' is hoe het doel vervult wordt: Benzine, Boodschappen, Diner, Cadeau, Onderhoud

Genoeg combinaties te maken.

Maar ieder moet doen wat ie wil natuurlijk :)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cogmios
Deze thread kan lang doorgaan, maar ik denk de volgende samenvatting , excuus als ik iemand ben vergeten:

- Er zijn 5 gebruikers die een budget e.d. onzin vinden / bureaucratisch / dwangstoornis
- Er zijn 6 gebruikers die op maandbasis bekijken hoe het er mee staat (online/sheet) of er dichter bij kruipen
- Er zijn 10 gebruiker die wel budgetteren of daar dicht bij zitten, enkele daarvan hebben zelf een spreadsheet met eigen categorieen zoals e.g ardana met "roken" e.d.
of zelfs eigen programma

Die laatste 10 zijn dan interessant voor de scope dus feedback was interessant om te lezen.

a. Mijn inziens is een budget op 100% van je geld. Dat gaat automatisch want alle budget programmas classiferen automatisch alle transacties "dus ze staan ergens". Dat is dus niet bij iedereen zo lees ik.

b. Op posten qua niveau verander ik niets dus daar zie ik ook geen discussie wel input. Ik zal deze nog samenvatten in vergelijkings tabel hieronder. Mijns inziens moet je 100% van je geld verdelen over die posten. Niet iedereen in de 3e groep doet dat of doet dat over meer/minder groepen. Het voordeel van iedereen dezelfde groepen is dat we dan elkaar kunnen vergelijken / tips / graphics e.d. grofweg zijn er wel nibud achtige groepen die iedereen wel heeft. Ik denk dat nibud een beetje de leidende taxonomy is in nederland hiervoor. op posten nivea kan ik daar zelf aan relateren en is het handig om te vergelijken maar de hoofdgroepen daar kan ik me niet in vinden.

c. Op hoofdniveau deel ik alles in, in 4 groepen maar traditioneel bij alle bestaande software implementaties is dat 2 groepen "inkomsten" / "uitgaven".
Niemand hier die daar de zin van inziet , ook als is het niet meer of minder werk. Maar ik "verkoop niets", ik zuig alleen de info op. Dus ik moet de 2 nog eens netjes naast elkaar zetten met voordelen en nadelen en vinkjes

tanx (mocht er iets fout staan hieronder , let me know)

---------------------------------------------------------------------------
highland | geen budget / stuurt op saldo
oroces | geen budget doen is een dwangstoornis
0888 | geen budget / zolang je je laste betaald en wat achter de hand houdt is alles ok
maegrim | geen idee maar denk geen budget
MLLL | geen budget / dit doen klinkt als fulltime
termi | weet niet / denk budget
kuusj | rabo online kijkt globaal naar status
president | weet niet / d budget is controle drang / per maand in uit
aljooge | grip / kijkt op voortgang / status van rekening
matis | afspraken budget / kijkt achteraf en verdeelt dan op potjes
arfman | spreadheet , ik denk geen budget maar bijhouden op status per maand
marcelp | wel budget / in rabo online met grafieken e.d.
d-dark | wel budget / in inkomsten-uitgaven en details
power-user | wel budget / beperkte set , meer doen is te veel werk
sport-life | wel budget / doet ongeveer zo iets
ardana | wel budget / inkomsten/uitgaven budget gedetailleerd met acties
mrhrkln | wel budget / inkomen/uitgaven en sheet
bastarhymez | web budget / inkomsten / uitgaven maar zit close met het sheet
wes46 | wel budget / eigen tool / inkomen / uitgaven / posten / eigen verdeling
psychodude | web budget / analsyses op voorgaande jaren / analyse en projectie vroeger TIM nu Excel
armageddon_2k | spreadsheet (google) wel los gegaan in het verleden, spreadsheet lijkt in de richting

[ Voor 7% gewijzigd door cogmios op 14-10-2019 21:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:57
Ik zie hier met name een TS die om hulp vraagt, maar eigenlijk zo overtuigd is van zijn eigen gelijk dat die de hulp niet accepteert

Waarom dan dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
Blik1984 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:21:
Ik zie hier met name een TS die om hulp vraagt, maar eigenlijk zo overtuigd is van zijn eigen gelijk dat die de hulp niet accepteert

Waarom dan dit topic?
Het is nog steeds een vraag: beste indeling voor een budget. Maar de samenvatting tot nu is dat verschillende reageerders verschillende meningen hebben:

1. deel van de mensen die budgetteren op zich onzin vinden: dat is out of scope (maar zeker interessant)
2. deel van de mensen die op maandbasis alles bekijken: ook interessant maar ook dat gaat niet over categorieen om te budgetteren (want dan budgetteer je niet) dus ook out of scope.
3. 10 mensen die grotendeels inkomsten / uitgaven aanhouden d.w.z de bestaande indeling waarvan ik bij de meeste lees dat ze budgetteren.

Die laatste 10 zijn in scope en zijn tevreden met hun indeling en zien niets in een 4 hoofdgroepen indeling.

Dus de input is ok. (ik neem dat mee met andere input vanuit andere postings her en der).

[ Voor 12% gewijzigd door cogmios op 14-10-2019 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Anoniem: 677216 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:52:
[...]

Het ging je toch om de indeling/categorieën/taxonomie? Jouw ABCD indeling vind ik erg omslachtig en onlogisch.
Ik geloof best dat je software-implementatie prima uitgevoerd is.
niet alleen onlogisch. TS mist de kern waarom budgetteren nuttig is. Wij zijn namelijk mensen en ieder streeft zijn eigen geluk na.

Veel van ons zijn geïnteresseerd in mooie tech
of je wil graag elk jaar een verre reis maken
of je vind het belangrijk om veel uit te gaan
of je wil graag in een snelle wagen rijden
of je vind mooie kleding en lekkere cosmetica belangrijk
of je wil elke week een verzorgde maaltijd van de Hello Fresh
of het sparen voor de kosten koper voor koophuis

Zoveel keuzes, we zijn allemaal anders en hebben onze eigen voorkeuren. Maar al die hobbies kosten geld en om dit te bekostigen moet je het ergens vandaan halen, want we kunnen niet alles willen... We zijn mensen en ook nogal wispelturig en. verleidbaar, zo is een wandeling door de winkelstraat een overlevingstocht van allerlei marketing. Alleen die lucht van de banketbakker al :P

Dit budgetteren help je om dit soort impulsaankopen te voorkomen, voordeliger te leven waar mogelijk en te besparen op minder nuttige dingen, zodat je je hoofdwensen kan nastreven

Wat ik enorm mis in de categorisering van @cogmios is die bezuinigingen in kosten, iets zit nu eenmaal in categorie D dus doe ik er niets aan. Eten is volgens Nibud, dus prima. Nee, TS zal meer energie moeten steken in besparende draadjes en niet in een zo uitgebreid mogelijke gezinsbegroting

genoeg hier op tweakers over te vinden. Bijvoorbeeld

hoeveel geef jij uit aan je dagelijkse boodschappen
hoe zuinig rij jij
cv tuning
hoeveel verbruik jij

want goed inzicht is 1, ik heb het gevoel dat TS hier net weinig mee doet en her en der wat scherpere keuzes en doelen kan stellen en niet: het zit in D en dat staat vast dus leg ik me erbij neer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
aljooge schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:32:
[...]
Wat ik enorm mis in de categorisering van @cogmios is die bezuinigingen in kosten, iets zit nu eenmaal in categorie D dus doe ik er niets aan.
Dat klopt D is acties om per post goed naar te kijken.

Doe ik dat? Dat doet volgens mij iedereen inclusief mijzelf zeker als je een koffie automaat hebt waar al deze punten wel eens voorbij komen en je met vrienden in bar af en toe eens dingen vergelijkt en tips krijgt , en 20 jaar social media bombardments met dageljiks tips voorbij ziet vliegen.

Dit zie ik als D, we hoeven hier niet lang over te discussieren bij de vaststelling van het budget want het is duidelijk, als er iets moet gebeuren is het actie:

Het gaat dus om het vaststellen van het bedrag hiervoor voor 2020 , hier is mijn lijst D in totaal is dat X euro. van het budget. Ongeveer 3x zoveel B. totaalbudget per gezinslid. En ongeveer 2x zoveel als het budget voor C.

=============

D.wonen_gas_electra: genoeg metertjes, magazines, blogs, aanbiedingen, mensen voor de deur. jaarlijkse wisselingen, energie meters op alle apparaten, forums, kabels in mijn meterkast naar mini registatie, etc. Dit wordt per jaar duurder. Wisselen van provider helpt enigzins. Zonnepanelen staat nog op mijn overdenkingslijst.

D.wonen.verzekeringen: vergelijkiings sites, zelf vergelijken, magazines, tips en af en toe wisselen. Gewisseld zit goedkoop regelmatig checken.

D.wonen.water: kun je weinig aan doen aan waterbelasting, maar je kunt wel zuinig omgaan met water, waterfilter, speechen tegen kids, etc (ik denk dat ze water veel duurder moeten maken voor mensen hier echt op gaan letten) (1000 liter water is 1 euro).

D.wonen.waterbelasting: wordt ook elk jaar een tientje duurder, kun je weinig aan doen

D.wonen.gemeentebelasting: enige optie om hier aan te ontkomen is verhuizen. De WOZ zat jaren in een dip maar springt nu bijna verticaal omhoog. Dit betekent meer belasting. Huizen hebben nu een hogere verkoopprijs. Dat is aan de ene kant goed qua waarde huis maar niet goed omdat je meer belasting betaald.

D.wonen.ketel: 100 euro maak ik me niet druk, is nodig voor ketelonderhoud en ik heb er zelf geen verstand van.

D.ziektekostenverzekering: ben geswitcht voor beugel, zit ok, zit goedkoopst tegen wat ik wil na tig zorgvergelijkings sites.

D.declaratie: nooit naar de doctor maar tandarts is verplicht. Geen actie. Moet naar tandarts.

D.hypotheek rente: ik kan er niets aan doen, aantal gesprekken gevoerd met opties, blabla maar je blijft toch rente betalen, blijf wel altijd op de hoogte van al het nieuws en alle opties, eindeloze input vanuit kranten en magazines en blogs die in brein verwerkt wordt.

D.hypotheek renteaftrek: kan ik alleen veranderen als ik een politieke partij opricht

D.hypotheekverzekering: staat vast

D.hypotheek.orv: omgezet, staat vast, minimaal

D.Vervoer.auto1: (wegenbelasting staat vast)(benzine minimaal staat vast, doe niets raars)(verzekering staat vast regelmatig vergelijken)

D. Vervoer.OV: ov kaart kost nou eenmaal OV bus / trein, niemadn doet iets geks

D. Vervoer.fiets: minimaal , verwaarloosbaar

D. Vervoer,CJIB: soms een boete , ongeveer 1 keer per jaar, dit keer midden in frankrijk, stom maar wie wil er nou een boete? (en reed niet).

D.Voeding.Afhalen: de regel is al omdat te minimaliseren en streven naar 10% en dat is inclusief een frietje halen of op vakantie uit eten. Zit al als actie. Lukt nooit.

D.Voeding.dagelijks: we minimaliseren dit al, soms is het meer, soms minder maar over lidl, jumbo, ah, aanbieding, etc etc etc en ongeveer elke schoonmoeder met tips, dit bedrag, afgezien van de stijging door oudere kids en inflatie is constant. Er was een opmerking hierover maar ik heb heel veel vrienden gesproken over dit bedrag en iedereen geeft ongeveer hetzelfde uit (en dan heb ik het over een gezin met 2 kinderen). Dat is dus al jaren vrij constant en gelijk aan "omgeving" (van iedereen die ik ken).

---

Ik heb per onderwerp hierboven een sectie in OneNote, met daaronder pagina's. Van 2005 tot 2019 heb ik daar de grafiek met het verloop van elke post. Dat geeft me globaal inzicht of er iets raar is gebeurd. Daaronder de table met waardes. Dan op subpagina's heb ik waar nodig vergelijkingen of acties die uitgevoerd worden e.g. energie vergelijking 2019 en impact en dan copy en paste mails en sites en blogs etc..

Qua looptijd in het jaar worden de "actuals" automatisch gevuld zoals bij iedereen met een budget tool. In het spreadsheet kan ik dan eventueel per post zien wat er gebeurd en of er ergens iets heel geks gebeurd.

Meer zit er niet in D (bij mij). Interesant: Je geeft aan dat je "iets mist" in D qua actie die extra zou moeten doen, ik probeer elke punt hierin te overdenken aan de hand van nieuwe sites / artikelen / koffie automaat als ik een tip binnen krijg.

Je geeft ook aan dat je continu wilt bezuinigen op elk punt in D. Die schatting maak je een keer per jaar in het budget. Daarom "budget". Tenzij je continue je budget wilt bijstellen gedurende het jaar?

Voor al deze punten is bij het vaststellen van het budget: overnemen van vorig jaar en bijstellen met inflate/stijging en/of rekening houden met iets bijzonders dat dit kan affecteren. Tot nu toe is vrijwel nooit, als we switchen van provider X dan weten we al de maandelijkse kosten dus we weten het nieuwe budget.

[ Voor 19% gewijzigd door cogmios op 14-10-2019 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
aljooge schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:32:
[...]
niet alleen onlogisch. TS mist de kern waarom budgetteren nuttig is. Wij zijn namelijk mensen en ieder streeft zijn eigen geluk na
Dat geluk kernwoord en "een gezin is geen bedrijf" had ik ook ergens meegenomen:

zie https://projectje.github.io/index.html

Voor mensen die nu zelf een spreadsheet maken of een stuk software heb ik hetzelfde verhaal maar dan voor "techneuten" (dus meer conceptueler):

zie https://projectje.github.io/index2.html

Voor mensen die nu niets bijhouden of alleen op maandbasis bijhouden heb ik op die laatste pagina onder stap 1 en stap 2 ook beschreven waarom ik denk dat dat zo is. Voor mensen die zich afvragen "wat wil je nou eigenlijk bereiken hiero" heb ik de rest van de stappen.

[ Voor 38% gewijzigd door cogmios op 15-10-2019 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Hier hebben we een excel bestand met het 'bedrijf',

Een tab waar ik de maandelijkse balans aanvul (elke maand de stand aanvullen)
En een tab waar zijn alle gezamenlijke uitgave gesplitst zijn in 5 hoofdcategorieën en in totaal 26 sub. Verdere uitsplitsing is onnodig naar mijn mening. Onder het kopje boodschappen staan ook de luiers en deo, bij het tanken kan ook wel eens wat snoep meegesmokkeld worden.

Wij mikken meer op vermogenstoename. Zodra het salaris binnen is, wordt er afgelost op de leningen (hypotheek en studieschuld) en geld gestort naar de spaar/beleggingsrekeningen. Halverwege de maand kijken we hoe het gaat en 'sturen' we bij. (Lees, ik bekijk het saldo van 2/3 rekeningen, bedenk welke komende uitgave eraan komen zoals een zonnescherm/ziektekostenverzekeringvoorschot en doe dan wat nodig is zodat we onze gewenste buffer houden)

Voordeel is wel dat we weten van elkaar dat er geen onzin aankopen gedaan worden.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
CaLeX schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:17:
Hier hebben we een excel bestand met het 'bedrijf',

Een tab waar ik de maandelijkse balans aanvul (elke maand de stand aanvullen)
En een tab waar zijn alle gezamenlijke uitgave gesplitst zijn in 5 hoofdcategorieën en in totaal 26 sub. Verdere uitsplitsing is onnodig naar mijn mening. Onder het kopje boodschappen staan ook de luiers en deo, bij het tanken kan ook wel eens wat snoep meegesmokkeld worden.

Wij mikken meer op vermogenstoename. Zodra het salaris binnen is, wordt er afgelost op de leningen (hypotheek en studieschuld) en geld gestort naar de spaar/beleggingsrekeningen. Halverwege de maand kijken we hoe het gaat en 'sturen' we bij. (Lees, ik bekijk het saldo van 2/3 rekeningen, bedenk welke komende uitgave eraan komen zoals een zonnescherm/ziektekostenverzekeringvoorschot en doe dan wat nodig is zodat we onze gewenste buffer houden)

Voordeel is wel dat we weten van elkaar dat er geen onzin aankopen gedaan worden.
Als je handmatig die getallen invult en overneemt dan is 26 subs al bewonderingswaardig!

Waarom doe je het handmatig?

1. ik heb in tabblad 1 alle transacties. 1 sheet met 17.000 transactions. Elke keer copy/paste (in principe) (maar ik heb een powershell script maar maakt geen verschil).

2. Vanuit daar kun je de rest automatisch doen: totalen, draaitabellen, etc... herkennigsregels zodat een rekening op de goede plek komt, totalen, etc.. etc...

Dus het enige werk is dan alleen maar door de import knop te runnen , de rest gaat dan automatisch "geen werk".

Ik heb de volgende code voor de herkennigsregels mocht jij of iemand er iets aan hebben of iets aan willen verbeteren (kan ik me goed voorstellen want Excel VBScript is niet mijn uhm skill) (ik google het bij elkaar):

Dus kwaliteit (kuch) maar ... het werkt: dit kun je copy pasten in het excel visual basic scherm en dan kun je in de menu bar een knopje maken die linkt naar die macro.

Dit script werkt op basis van een sheet genaamd "rules" , hieraan staan dan horizontaal vakjes met herkennings opties e.g. rekeningummer of deel van naam of hele naam e.d., verticaal staan dan de labels die je wilt toekennen.

Als voorbeeld je zet links in een rij bijvoorbeeld "C.abboverz.donaldduck" als label, in die rij zet je dan in het vakje rekeningnummer "NL88INGB0654698384" voor de veiligheid vul ik ook nog een check op naam in "donald duck"

... en vanaf nu worden de donald ducks automatisch gelabeld.

De eerste keer die herkenningsregels maken is een klus, eigenlijk per categorie 1 regel dus in jouw geval moet je hier 26 regels maken.

TODO: Lijkt me interessant om ergens een "regel database" te hebben die veel mensen aanvullen dan is het minder werk.
Sub Categorize()
Dim importsheetRow As Long
Dim RuleRow As Long
Dim RuleColumn As Long
Dim RuleColumnLetter As String
Dim RuleImportLookupColumn As String
Dim RuleComparisonRule As String
Dim IsEmptyCell As Boolean
Dim RuleComparisonValue As Range
Dim ImportValue As Range
Dim RuleIsTrue As Boolean
Dim ImportCategoryColumn As String
Dim CurrentCategory As String
Dim FutureCategory As String
Dim FutureCategoryColor As Long
Dim ShouldWriteCategory As Boolean
Dim AmountRuleMatches As Integer

Call OptimizeCode_Begin

For importsheetRow = 2 To ThisWorkbook.Sheets("Import").Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).row
ImportCategoryColumn = ThisWorkbook.Sheets("Rules").Range("A1").Text
CurrentCategory = ThisWorkbook.Sheets("Import").Range(ImportCategoryColumn + CStr(importsheetRow)).Text
If True Or (CurrentCategory = "") Then
For RuleRow = 4 To ThisWorkbook.Sheets("Rules").Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).row
RuleIsTrue = True
AmountRuleMatches = 0
For RuleColumn = 3 To ThisWorkbook.Sheets("Rules").Cells(1, Columns.Count).End(xlToLeft).Column
RuleColumnLetter = Col_Letter(RuleColumn)
RuleImportLookupColumn = ThisWorkbook.Sheets("Rules").Range(RuleColumnLetter + "1").Text
RuleComparisonRule = ThisWorkbook.Sheets("Rules").Range(RuleColumnLetter + "3").Text

If Not IsEmpty(ThisWorkbook.Sheets("Rules").Range(RuleColumnLetter + CStr(RuleRow))) Then
Set RuleComparisonValue = ThisWorkbook.Sheets("Rules").Range(RuleColumnLetter + CStr(RuleRow))
Set ImportValue = ThisWorkbook.Sheets("Import").Range(RuleImportLookupColumn + CStr(importsheetRow))
If (RuleComparisonRule = "Smaller") Then
If Not (RuleComparisonValue.Value < ImportValue.Value) Then
RuleIsTrue = False
Exit For
Else
AmountRuleMatches = AmountRuleMatches + 1
End If
End If
If (RuleComparisonRule = "Larger") Then
If Not (RuleComparisonValue.Value > ImportValue.Value) Then
RuleIsTrue = False
Exit For
Else
End If
End If
If (RuleComparisonRule = "Equal") Then
If (IsNumeric(RuleImportLookupColumn)) Then
If Not (RuleComparisonValue.Value = ImportValue.Value) Then
RuleIsTrue = False
Exit For
Else
End If
Else
If Not (RuleComparisonValue.Text = ImportValue.Text) Then
RuleIsTrue = False
Exit For
Else
End If
End If
End If
If (RuleComparisonRule = "Contains") Then
If (ImportValue.Text = "") Or (Not (ImportValue.Text Like "*" + RuleComparisonValue.Text + "*")) Then
RuleIsTrue = False
Exit For
Else
End If
End If
If (RuleComparisonRule = "StartsWith") Then
If (ImportValue.Text = "") Or (Not Left(ImportValue.Text, Len(RuleComparisonValue)) = RuleComparisonValue) Then
RuleIsTrue = False
Exit For
Else
End If
End If
If (RuleComparisonRule = "Empty") Then
If ImportValue.Text <> "" Then
RuleIsTrue = False
Exit For
Else
End If
End If
End If
Next RuleColumn
If RuleIsTrue = True And AmountRuleMatches > 0 Then
FutureCategory = ThisWorkbook.Sheets("Rules").Range("A" + CStr(RuleRow)).Text
If CurrentCategory = "" Then
ThisWorkbook.Sheets("Import").Range(ImportCategoryColumn + CStr(importsheetRow)).Value = FutureCategory
ThisWorkbook.Sheets("Import").Range(ImportCategoryColumn + CStr(importsheetRow)).Interior.ColorIndex = 4
ElseIf CurrentCategory <> FutureCategory Then
ThisWorkbook.Sheets("Import").Range(ImportCategoryColumn + CStr(importsheetRow)).Interior.ColorIndex = 3
ThisWorkbook.Sheets("Import").Range("AB" + CStr(importsheetRow)).Value = FutureCategory
ElseIf CurrentCategory = FutureCategory Then
ThisWorkbook.Sheets("Import").Range(ImportCategoryColumn + CStr(importsheetRow)).Interior.ColorIndex = 50
Else
ThisWorkbook.Sheets("Import").Range(ImportCategoryColumn + CStr(importsheetRow)).Interior.ColorIndex = 9
End If
Exit For
End If
Next RuleRow
End If
Next importsheetRow

Call OptimizeCode_End

MsgBox "Klaar!"
End Sub
toon volledige bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

Na het lezen van je nieuwe pagina's op github snap ik eindelijk wat je voor ogen hebt. Op zich een leuke gedachte maar ik vraag me direct af. Als alle dingen een object worden wat moet jij er dan voor doen om bijv. een Kind3 in het model te krijgen?

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:23

Barrycade

Through the...

Voor je statistieken: zet mij maar op dat ik je werk als hobby / fixatie beschouw. Ik heb je posts trouwens met bewondering gelezen, ik heb je projectje niet bekeken maar dat zal op het zelfde niveau zitten (Qua complexiteit).

Wij zijn in de royale omstandigheden veel meer inkomsten te hebben dan uitgaven. Dus hoewel ik wel eens een start heb gemaakt met een huishoudboekje "omdat iedereen dat doet" vroeg ik me al snel af, waarom doe ik dit?
Zaken als: shit nu valt een bepaalde eenmalige uitgave niet in vooraf opgestelde vakjes dus wat moet ik hier nu weer mee speelden daarin mee. Het voelde als bezigheidstherapie.

Ik heb ook even naar de Raboapp gekeken, doet het redelijk. Maar dan denk ik, tja geen verrassingen daar. Dus waarom zou ik me bezig gaan houden met het controleren en taggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

cogmios schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:14:
- Er zijn 5 gebruikers die een budget e.d. onzin vinden / bureaucratisch / dwangstoornis
- Er zijn 6 gebruikers die op maandbasis bekijken hoe het er mee staat (online/sheet) of er dichter bij kruipen
- Er zijn 10 gebruiker die wel budgetteren of daar dicht bij zitten, enkele daarvan hebben zelf een spreadsheet met eigen categorieen zoals e.g ardana met "roken" e.d.
of zelfs eigen programma

Die laatste 10 zijn dan interessant voor de scope dus feedback was interessant om te lezen.
ik vind je conclusie wel erg kort door de bocht.

De 5 gebruikers hebben wellicht geen noodzaak voor hun budgettering omdat ze van nature niet big spenders zijn, en of op ander mans zak teren/leven.. en geen grote afwisseling hebben en dus constante uitgave(s) hebben en geld overhouden. Hierom geen noodzaak hebben tot budgettering.

In de andere 16 gevallen is dit helaas niet zo en blijf men extreem gezegd met een stukje maand over ipv te kunnen sparen. Hiermee gezegd dat men niet kan sparen .. alleen dit fluctueert tussen roodstaan en sparen.

Het grootste probleem is
- hoe maak je een goed overzicht,
- hoe kan je "potjes" maken ..
- hoe voorkom je dat je niet dagen bezig bent met administratie

Daarnaast kan je niet je bonnetjes digitaal ontvangen, en is er geen standaard binnen de eu/nl ofzo zelfde geld voor banken..

Kortom alles is gefragmenteerd .. en ben je gedwongen om zelf 5 voudig te adminstrateren.

Mijn situatie:
Wij hebben een 2 jaar lang alles geadministrateerd .. en gecatorigiseert. uiteindelijk is de conclusie dat na je uitgaven aanpassen dat je minder hoeft te administeren als je een goed overzicht hebt en je weet waarom negatief staat of wat je spaar doel is.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

cogmios schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 01:01:
[...]

Als je handmatig die getallen invult en overneemt dan is 26 subs al bewonderingswaardig!

Waarom doe je het handmatig?

[...]
Het valt wel mee qua handmatig werk, waar mogelijk is het e.e.a. wel geautomatiseerd.

Het geeft mij voldoende informatie, de specificatie van donald duck is al veel te ver wat mij betreft. Ik had een collega die aan zijn financiële staten kon zien of de winter van dat jaar koud of niet was.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:19
[quote]cogmios schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:14:
Deze thread kan lang doorgaan, maar ik denk de volgende samenvatting , excuus als ik iemand ben vergeten:

of zelfs eigen programma

....
highland | geen budget / stuurt op saldo
oroces | geen budget doen is een dwangstoornis
0888 | geen budget / zolang je je laste betaald en wat achter de hand houdt is alles ok
maegrim | geen idee maar denk geen budget
MLLL | geen budget / dit doen klinkt als fulltime

....

Hé, daar sta ik tussen! Maar mijn punt heb je gemist. Ik heb wel degelijk een budget: mijn huishoudbudget. De hoogte is gebaseerd op twee of drie keer mijn jaaruitgaven door te vlooien.

Maar ik heb vooral gezegd dat ik alleen maar behoefte heb aan informatie wanneer ik daar ook besluiten op neem. Wanneer ik mijn voorraad tubes tandpasta op dreigt te gaan kijk ik naar aanbiedingen om gelijk een stuk of 10 te kopen. Ik kijk daarbij niet naar de historische aanschafprijzen in mijn onder-sub-deel-categorie tandpasta. Mijn budgetbeheersing is dus gebaseerd op saldo (heb ik geld) en op mijn regels die ik hanteer bij een aankoop: heb ik het echt nodig, welk product heeft de beste waarde voor z'n geld? Ruim voldoende regels om mijn huishoudboekje financieel gezond te managen.

En dat is simpele theorie uit de business intelligence: je verzamelt gegevens die leiden tot informatie die leiden tot besluiten. Als je er toch niet op besluit, bespaar je dan de moeite van het verzamelen en indelen.

Of andersom gesteld: als je niet beslissingsgericht redeneert, dan zijn er oneindig veel theoretische indelingen mogelijk. Maar dan maakt het ook niet uit welke indeling je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:30
Highland schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:41:
En dat is simpele theorie uit de business intelligence: je verzamelt gegevens die leiden tot informatie die leiden tot besluiten. Als je er toch niet op besluit, bespaar je dan de moeite van het verzamelen en indelen.

Of andersom gesteld: als je niet beslissingsgericht redeneert, dan zijn er oneindig veel theoretische indelingen mogelijk. Maar dan maakt het ook niet uit welke indeling je kiest.
Er is maar één probleem: je weet nooit welke vragen er nog gaan komen.
Toevallig op mijn werk bezig met de voorbereiding op een nieuwe ERP-systeem en de keuzes voor inrichting. Daarbij is de grote vraag in hoeveel detail we zaken willen gaan registreren (bij een semi-overheidsorganisatie is dat niet zo duidelijk als bij een bedrijf). Daarbij kunnen we voorsorteren op groeperingen/indelingen waarover er nu vragen komen, maar overmorgen komt er weer een vraag en dan hebben we de historische gegevens niet omdat niet er ooit bij heeft stil gestaan dat het handig zou zijn dat te registreren.

Maar ik begrijp je volkomen @Highland , je registreert alleen zaken waarmee je verwacht ooit nog iets te moeten of kunnen. Maar ook een beetje voor zaken waar je denkt ooit nog wat mee te moeten of kunnen en voor sommige mensen is dat veel meer dan een ander.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamaka
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-04 11:26
.

[ Voor 98% gewijzigd door Yamaka op 17-10-2019 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yamaka
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-04 11:26
Deze layout gebruik ik al jaren, simpel en doeltreffend:

https://imgur.com/a/zPXEKyI

En dit is het totaal overzicht:

https://imgur.com/I6R4m8k

Werkt rustgevend, is simpel en verveeld niet.

[ Voor 134% gewijzigd door Yamaka op 23-10-2019 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v00m
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-05-2021
Yamaka schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:15:
Deze layout gebruik ik al jaren, simpel en doeltreffend:

https://imgur.com/a/zPXEKyI

En dit is het totaal overzicht:

https://imgur.com/I6R4m8k

Werkt rustgevend, is simpel en verveeld niet.
Wow. Dit ziet er fantastisch uit. Vind je het erg om dit te delen als b.v. Google Spreadsheets-bestand? Ik zou dit zeker gebruiken. Bedankt.
Pagina: 1