Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
Mijn opdeling is simpel: er komt maandelijks meer geld in dan dat er uit gaat. We zijn ons bewust van geld en geven ons geld bewust uit. We kunnen inderdaad wel zaken opgeven, maar ons geluk zal daarmee niet evenredig toenemen vanwege de besparing.

Natuurlijk kunnen we Netflix eruit gooien, maar dat is de maandelijkse besparing niet waard.

In de kast ligt een map met documenten en aankoopbewijzen, nog nooit nodig gehad verder voor garantie. Wachtwoorden worden in Chrome opgeslagen en zitten in mijn hoofd en anders is er altijd een 'Wachtwoord vergeten' optie.

Waarom heb je deze controle drang? Word je er gelukkig van?

• cogmios
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2019
[b]President in "Beste Taxonomy voor Persoonlijk Budget Gezin ?"
Waarom heb je deze controle drang? Word je er gelukkig van?
Vergelijk met een bedrijf: is het bijhouden van een balans in een bedrijf controle dwang en/of wordt een bedrijf er gelukkig van? Ik zie het als een verantwoordelijkheid die je hebt als je een gezin hebt, een mini bedrijfje.

Maar ik denk dat het topic ook niet zozeer is dat ik op zoek ben naar de groep mensen die niet de zin van een budget inzien maar eerder op zoek ben naar mensen die wel een budget bijhouden en welke opdeling zij dan hebben :) Anders had ik het topic moeten maken: "heeft een budget maken en bijhouden uberhaupt zin" maar dat is een andere vraag.

Maar ik denk dat bottom line is: als je 10 postzegels heb is het totaal zinloos om die te gaan categorizeren, als je 1000 postzegels heb ga je ze mischien sorteren op kleur, als je 10.000 postzegels hebt dan gooeien de meeste mensen ze niet meer op een hoop maar dan e.g. pakken ze een programmaatje die e.g. extra opties heeft zoals "waarde van" e.d. Dus naarmate complexiteit toeneemt neemt ook de behoefte toe aan betere tooling en taxonomy.

Als je werkt in een software bedrijf met 1 product en 3 developers dan schrijf je de inkomende eisen op een velletje papier en ga je aan de slag, werk je bij een software bedrijf met 20 developers dan ga je denken aan "version management tools" en "issue tracking systeem", werk je in een bedrijf met 1000 developers dan ga je denken aan "requirements management tools" en wellicht "architectuur" en "testplannen". Allemaal heel ingewikkeld maar het komt gewoon omdat op een gegeven je vanzelf bij grotere complexiteit tools gaat gebruiken en dus gaat "categorizeren". Onafhankelijk van waar je mee bezig bent.

Wat je vervolgens weer krijgt is dat developers die gewerkt hebben bij een bedrijf met een paar duizend developers en gewerkt hebben met "versie management systemen" dit ook weer meebrengen naar bedrijfjes met 3 developers en uitleggen dat het "handig is". Die 3 developers zien daar niet zo de zin van in en wellicht hebben ze gelijk voor een groep van 3 man maar het blijft handig :) De ene developer van de grote bedrijf die heeft gewoon gezien hoe handig een versie management systeem is :) Als het bedrjif dan groeit dan herinneren die andere developers zich opeens die term "versie management" etc..

cogmios wijzigde deze reactie 11-10-2019 22:14 (84%)

• cogmios
D-dark schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:09:
Het belangrijkste is om een verdeling te vinden die voor jullie als gezin werkt !
Ik denk niet dat dit zo is. Ik denk dat er 1 beste opzet is. Maar ik denk niet dat dit e.g. de Nibud (zie nibud.nl) opdeling is.

Ik denk dat je aan elke werkwijze plusjes en minnetjes kunt toekennen. En werkwijzes met veel minnetjes zijn niet aan te raden. E.g. als je alles opdeelt in alleen inkomensten en uitgaven:
- dan koppel je kinderbijslag los van uitgaven voor school e.d. terwijl je eigenlijk die - en die - bij elkaar moet hebben om te zien hoeveel een kind kost "je krijgt iets en je verliest iets : wat is het resultaat".
- Als je teveel groepen hebt e.g. hypotheek los dan is de totale vaste lasten niet transparant e.g. de belastingteruggave op huis verreken je met uitgave rente in dezelfde groep anders zie je netto niet hoeveel dat rente / hypotheek / teruggave netto is.
- Als je inkomsten inclusief subsidies bij elkaar zet dan lijkt het een fuzzy pot inkomsten maar ze zijn niet gecategoriseerd per onderwerp. dat is ook -
- Een budget bespreek je aan het begin van het jaar, dus alles waar geen discussie over moet zijn dat stop je ergens anders. Dus het is transparanter om alles wat "discussie" is, bij elkaar te zetten want dat geeft de meeste transparantie over waar het budget nou eigenlijk over gaat (alle andere kosten zijn toch vrij constant), het wordt meer inzichtelijker dat uitgave vakantie direct leidt tot minder sparen op pot X (omdat ze bij elkaar in dezelfde categorie zitten). Dus ik denk zelf dat voor een gezin de opdeling "kan hier niets aan veranderen" / "kan hier iets aan veranderen" zinvoller is dan "inkomsten" / "uitgaven" : dus waar kun je iets aan veranderen en waar kun je niets aan veranderen.
- Alles wat vrij constant is, is discussieloos: het is vrij logisch dat je op zoek gaat naar een nieuwe energie leverancier die goedkoper is. Dat is een actie die je gewoon regelmatig moet doen, een "taak", geen budget discussie / afweging.

cogmios wijzigde deze reactie 11-10-2019 22:32 (8%)

• Highland
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 13:05
Wat zijn je doelen? Waar stuur je op? Welke informatie helpt je bij het nemen van besluiten?

Ik heb naast een vaste lastenrekening gewoon een huishoudbudget voor alle dagelijkse uitgaven. Die pot mag op. Mijn stuurinfo is dus het saldo. Of ik mijn geld aan tandpasta, sokken of koffie op het station uitgeef maakt me niks uit. Saldo is het enige wat telt.

Beter een grof getal waar je op handelt dan 1.000 exacte getallen die niet leiden tot besluiten.

• power_user
  • Laatst online: 01-01 14:27
Wat een ontzettend complex ding heb je van je persoonlijke financiën gemaakt! Ik vind het bewonderingswaardig!

Ik denk alleen dat alles wat nodig of vaststaand is, niet of maar eenmalig beknopt in je sheet hoeft.

Ik zou het bij categorie C houden. Dus A minus B en D is wat je jaarlijks (of gedeeld door 12 maanden) overhoudt voor alles waar over te debatteren valt. Scheelt een heleboel werk en geeft uiteindelijk meer overzicht door de simpliciteit.

PSN: Oldzkoel

• ORoces
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 21-01 14:13
Dit zijn wel typische trekjes van een dwangstoornis of althans een aanloop naar. De vraag is wat wil je ermee bereiken? Wie gaat dit ooit lezen behalve jij? Wat schiet jij er zelf mee op? Is er noodzaak (stelselmatig rood staan bijv.?) De enige reden dat een bedrijf dit bijhoudt is omdat het wettelijk verplicht is, een gezin is geen bedrijf. Of krijgt een pasgeborene eerst een proeftijd van 3 maanden?

Hobbymatig zou je het leuk kunnen vinden, maar pas op dat geld niet het belangrijkste in je leven gaat worden.

ORoces wijzigde deze reactie 11-10-2019 22:42 (12%)

• O88088
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21-01 20:55
Waar ik over aan het nadenken ben is of de taxonomy van Posten die ik nu gebruik in overeenstemming is met andere mensen en/of Nibud achtige constructies omdat het handig is om per post te zien of ik nu MEER of MINDER dan een gemiddeld gezin uitgeef.
Wat maakt dat uit dan? Iedereen heeft toch andere prioriteiten? Of ga je een keer niet op vakantie als blijkt dat je daar meer dan gemiddeld aan uitgeeft? En als je minder dan gemiddeld uitgeeft aan eten, ga je dan maar meer eten?

Ik vind dit maar een raar iets. Zolang je je vaste lasten kunt betalen en je wat geld achter de hand houdt moet je lekker doen wat je leuk vind.

• cogmios
ORoces schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:40:
Dit zijn wel typische trekjes van een dwangstoornis of althans een aanloop naar. De vraag is wat wil je ermee bereiken? Wie gaat dit ooit lezen behalve jij? Wat schiet jij er zelf mee op? Is er noodzaak (stelselmatig rood staan bijv.?) De enige reden dat een bedrijf dit bijhoudt is omdat het wettelijk verplicht is, een gezin is geen bedrijf. Of krijgt een pasgeborene eerst een proeftijd van 3 maanden?

Hobbymatig zou je het leuk kunnen vinden, maar pas op dat geld niet het belangrijkste in je leven gaat worden.
Dit is niet het topic "is een budget zinvol" denk ik of " is de link https://www.rabobank.nl/p...zicht/uitgaven-bijhouden/ een aanzet tot een dwangneurose onder nederlanders o.i.d. of "zet de consumentebond nederlands aan tot dwangneuroses" https://www.consumentenbo.../digitale-huishoudboekjes etc.

Iedereen komt zelf wel tot een punt dat het handig wordt om een huishoudboekje bij te houden denk ik.
De rabobank heeft dat denk ik al online in het tool, sommige mensen gebruiken Davilex, andere prorgammaatjes en ik gebruik een spreadsheet.

Laat ik zeggen: binnen de categorie mensen die dat doen... is die opdeling in dat tool wat je gebruikt handig of handiger dan wat ik nu doe, dat is de vraag: de taxonomy van die opdeling in e.g. Davilex, ABN AMRO's tooltje, Rabobank Tooltje, Family&Friends en nog duizend van die tools.

Mischien vergelijkbaar met de vraag: "is de menu indeling in Microsoft Word Handiger of de menu indeling in Open Office" = vergelijkbare vraag.

cogmios wijzigde deze reactie 11-10-2019 22:51 (31%)

• power_user
  • Laatst online: 01-01 14:27
ORoces schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:40:

Ik snap je reactie want na het lezen van de OP dacht ik ook als eerste: 'Het Neurooootje....' maar wie zijn wij om te oordelen. Dit voelt goed voor de TS dus lekker zo doorgaan. Ik doe ook altijd eerst mijn rechter contactlens in en dan pas de linker terwijl ze dezelfde sterkte hebben. Heeft dus totaal geen toegevoegde waarde maar toch doe ik het zo. Kan betiteld worden als een dwanghandeling maar zo doe ik het nu eenmaal.

PSN: Oldzkoel

• Maegrim
  • Laatst online: 14:48

Maegrim

Lokführer

cogmios schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:01:
[...]

(komt nog bij dat ik stiekem sigaretten smokkel onder het tanken, zodat het onzichtbaar blijft op het budget :) )
pleur dan je hele excelsheet maar weg :z

(ノಠ益ಠ)ノ彡 ┻━┻

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 14:15

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik vind het interessant hoe je het aanpakt. Maar als ik eerlijk ben wel een beetje overdreven, als ik dat mag zeggen :P Ik weet dat mijn ouders gewoon alles op 1 hoop gooien qua betaalrekening. Als de salarissen binnen komen een bedrag X meteen naar de spaarrekening overmaken, dan gewoon de dingen betalen die betaald moeten worden (zij het boodschappen, auto's, kleding, sim-only's etc. etc.) en wat er dan nog overblijft weer naar de spaarrekening. Als er te weinig is, is daar 9/10x een goed verklaarbare reden voor.

Natuurlijk wel bewust kijken naar wat er gekocht wordt, we hebben bijvoorbeeld geen onnodige abonnementen lopen en kijken waar veel geld naar toe gaat en of hier wat aan gedaan kan worden. Ondertussen heb ik persoonlijk wel een aardig salaris terwijl ik thuis woon, en ik koop dus dingen van mijn eigen geld en ik spaar zelf. Ik weet niet precies hoe oud je kinderen zijn maar doe je indien ze eigen inkomens hebben al hun aankopen ook in je Excel sheet?

Ik heb nu op mijn Rabobank app een overzicht van waar het geld ongeveer heen gaat en dat vind ik heel handig, ik heb mij toevallig gisteren ook eens een overzicht gemaakt en afspraken met mezelf gemaakt. Als ik laat moet werken en geen zin heb om nog 'fatsoenlijk' te koken geen kapsalon voor 11,- halen maar een diepvriespizza van de aanbieding in de oven gooien en nog tal van zo'n voorbeeldjes. Verder werk ik hetzelfde als mijn ouders qua sparen, en dat werkt prima.

Imho moet je een balans vinden tussen macro- en micro-managen van je persoonlijke financiën. Ik denk dat jij te veel doorslaat in het detail. Wat vind je vrouw/partner/kinderen hier eigenlijk van, als ik zo vrij mag zijn?

Kuusj wijzigde deze reactie 12-10-2019 14:16 (7%)

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• bergmvd
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 20-01 07:15
Ardana schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 13:14:
Taxonomie is "biologische indeling" en dus niet van toepassing. Titel verduidelijkt en hoofdletters verwijderd.
Wikipedia: Taxonomie
Taxonomie is, in wetenschappelijk en technologisch verband, het indelen van individuen of objecten in groepen (taxa, enkelvoud taxon). Taxonomie is hiermee een vorm van classificatie. Taxonomie verwijst naar zowel de gehanteerde indelingsmethode als naar de hiërarchische ordening die hiervan het resultaat is.

In oorsprong, en in algemene zin, is taxonomie een onderdeel van de biologie, waar het een wetenschap is; inmiddels wordt de term ook wel elders gebezigd.

• mvrhrln
  • Registratie: mei 2013
  • Nu online
Ik doe het ongeveer hetzelfde, heb een overzicht van alle vaste lasten (bedrag x), salaris komt binnen op rekening waar alles van afgehouden wordt. Ik spaar dan automatisch naar 2 aparte spaarrekeningen (ene echt sparen, andere voor vakantie).. Daarnaast stort ik een bedrag voor mijn leefgeld (zo'n 800eu), naar een aparte rekening. Hier betaal ik dan de boodschappen, benzine, kroeg etc etc van.

Heb ook geen enkele roodstand mogelijkheid meer. (vroeger wel, en dat werd dan de nieuwe nul stand :) ).

Meer ontopic, heb ik gewoon een excel overzicht gemaakt van alle vaste lasten (huis, auto, verzekeringen, internet/mobiel)etc. Die lijst is weer uitgangspunt voor de "begroting" van ieder jaar, jaarlijks even alles checken etc. In begin controleerde ik iedere maand of alle volgens begroting verliep, nu af en toe een controle.

[[edit]
Taxonomy is overigens een prima woord voor de titel van de TS, ardana zit even fout met haar conclusie.
De term wordt ook veel gebruikt in verband met Document en Workflow systemen (archivering etc), Er zijn zelfs hele standaarden voor (overheden).

TS gaat wel erg ver met de indeling, bestaat de kans niet dat door de vele categorieën een en ander juist minder duidelijk wordt ?

mvrhrln wijzigde deze reactie 12-10-2019 15:58 (38%)

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:23

Arfman

Drome!

Ik begrijp niet waarom je al die moeite in een Excel/vbscript steekt om vervolgens sigaretten te smokkelen bij het tanken. Daar gaat je overzicht.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• Wes46
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:31

Wes46

Keep it simple.

Veel meningen in dit topic maar daar ben je volgens mij niet naar op zoek. Omdat ik het ook altijd interessant vind om te lezen hoe andere mensen dit doen zal ik mijn werkwijze uitlichten. Net als jij denk ik ook dat er maar 1 manier de beste is. Dat is die van mij ;)

Ik denk dat het best veel lijkt op de jouwe maar dan net wat simpeler en logischer.

Inkomsten
Simpel, alle inkomsten. Lijkt me duidelijk

Contracten
Vaste lasten en automatische afschrijvingen waar je vaak langere tijd aan vast zit. Bijv. Verzekeringen, energie, tv+internet maar ook auto belastingen, sportabonnement en netflix.

Leningen
Eigenlijk zijn leningen ook contracten behalve dat je er rente over betaald. Bijv. Hypotheek en studieschuld

Afschrijvingen
Afschrijvingen stellen mij in staat om een product na een x-periode weer aan te schaffen. Ik bepaal het bedrag (meestal aankoopbedrag) dat ik op een datum bij elkaar wil hebben om een vervangend product te kunnen aanschaffen. Hieruit worden ook eventuele reparaties of onderhoudskosten uit betaald. Als er een reparatie uitgave is betekent dus dat het bedrag per maand omhoog zal gaan om nog steeds het gewenste doelbedrag over te houden op de bepaalde datum. Hiermee zorg ik dat ik ten allen tijde producten kan onderhouden, repareren of vervangen. Voor deze dingen noteer ik ook de garantieperiode.

Reserveringen
Dit zijn kosten waarvan je weet dat ze er zullen zijn maar niet precies wanneer. Ik leg ze vast voor een bepaalde maand waarna dit een transactie wordt. Bijv. cadeaus of viering van een speciale dag.

Budgetten
Kosten die niet verplicht zijn, zeker niet constant maar wel graag een max. op wil hebben. Bijv. Boodschappen en kleding

Spaardoelen
Alle grote geplande uitgaven en dingen waar je structureel geld voor wilt hebben mits er geld beschikbaar is. Bijv. Verbouwing of hobby.

Wij kijken 1x per jaar naar de contracten, meestal aan het einde van het jaar. En in elk geval 1x per jaar naar de spaardoelen, meestal aan het begin van het jaar.

Documenten koppel ik aan de regel. Zoals factuur, garantiebewijs, contract of kassabon.

Alles wordt bij mij geidentificeerd via labels. Als ik zou willen kan ik dus ook zien wat een specifiek persoon kost.

Dit alles in 1 webapplicatie dat ik zelf gebouwd heb en nog steeds aan bouw, het is nog niet af namelijk. Hiervoor deed ik alles in Excel maar iets minder uitgebreid dan ik nu doe.

Alles wat jij in OneNote en Keepass doet doe ik niks mee behalve dan garantiebewijs en facturen.Al het andere wat jij daar opnoemt vind ik niet belangrijk genoeg om vast te leggen want dat is op een andere manier wel beschikbaar voor die ene keer data ik dat nodig heb.

Hopelijk heb je er iets aan. :)

P.S.
Wat betreft NiBUD, ik zal nooit iemand aanraden om dat als leidraad te gebruiken. Er is niet 1 standaard voor een gezin. Gezinnen met elkaar vergelijken heeft dus ook weinig zin, daarvoor zijn er veel te veel variabelen.

Wes46 wijzigde deze reactie 13-10-2019 17:10 (3%)

iRacing

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

cogmios schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:17:
[...]

Heel lang en complex verhaal.
In principe zijn al mijn andere posten ook budgetten ja alleen die bedragen staan bijna allemaal vast en kan ik weinig aan doen. Zie mijn budgetten gewoon als een limiet dat ik voor mezelf gesteld heb op bepaalde posten. Puur zodat ik kan makkelijk kan tonen of ik meer of minder uitgeef dan gewenst.

Wat betreft inkomsten: Als ik een credit krijg van een uitgave die ik heb gedaan dan koppel ik de credit aan de uitgave. Het wordt een negatieve uitgave en dus geen inkomst. Hierdoor blijven mijn inkomsten betrouwbaar en klopt mijn werkelijk uitgave bedrag ook.
Kinderbijslag is wat mij betreft een inkomst. Ik zou daar dan het label KindX aan kunnen hangen en in een totaaloverzicht blijkt dan dat KindX x-bedrag oplevert en x-bedrag kost.

Ik doe zeker wel 'budgetteren' aan het begin van het jaar. Ik maak namelijk een begroting voor het hele jaar.

Met mijn spaardoelen krijg ik zeker wel te zien dat als ik 5000 euro meer voor iets wil besteden dat ik dan 5000 euro minder krijg voor andere dingen.

iRacing

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 09:01
Matis schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:04:
@cogmios

Nogmaals ieder zijn eigen huishoudboekje, maar ik vind die van jou wel heel erg professioneel _/-\o_
te professioneel, want met zoveel categorieën kan je niet goed plannen Je bent dan aan het beknibbelen op bijvoorbeeld een dagje uit en aan de andere kant geef je onnodig geld uit omdat het potje nog niet op is.

Gewoon zorgen dat je uitgaven naar beneden gaan, dagelijkse boodschappen valt veel winst uit te halen. maar ook de auto laten staan, geen 130 op de snelweg rijden, abonnementen beperken en iets voordeliger je spullen inkopen. Uiteindelijk gaat het er niet om wie de beste boekhouding heeft, maar wie het handigste met geld omgaat, zonder al te veel in te leveren op de leuke dingen in het leven.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 12:31

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Wat ik heel naar vind, is dat je variabele kosten als vaste kosten indeelt. D, "uitgaven die echt wel nodig zijn".

(Vrijwel) geen enkele uitgave is nodig, en als ze al nodig zijn, heb je behoorlijk wat invloed op de hoogte van de uitgave. Je kunt kiezen of je in 'n duur of goedkoop huis woont. Je kunt jaarlijks overstappen van energieleverancier. Je kunt een dure of goedkope auto kiezen (daar 'vervoer' bij jou in D zit).
Wat betreft "eten" zal ik niet eens beginnen... dat kun je zo duur maken als je zelf wilt. Ik geef gemiddeld € 50 per maand uit aan boodschappen. Maar ik zou ook rustig voor € 200 boodschappen kunnen doen.

Dus als je 'n spaardoel of vakantiedoel wilt hebben, kun je prima in categorie D kijken naar mogelijke besparingen.

En ook in B zitten er narigheden. De kleding die kind A koopt, kan hij doorschuiven naar de volgende. Moet daar dan ineens vergoeding voor betaald worden?

Ik snap dus echt het doel niet van je indeling, wat wil je ermee bereiken?

Mijn indeling:
* huur (all-in)
* zorgverzekering
* eigen risico
* inboedelverzekering
* WA-verzekering
* Rechtsbijstandsverzekering
* mobiele telefoon
* iTunes
* motorrijtuigenbelasting
* autoverzekering
* ANWB
* benzine
* onderhoud
* parkeerkosten
* bankkosten
* sigaretten
* kapper
* kleding
* HelloFresh
* Ontspanning
* Boodschappen
* Gemaksvoer (bezorgen, snel frietje)
* Incidenteel
* Projecten (vakantie, verhuizen, verbouwen)

Ik heb voor alles een gebudgeteerd bedrag, en kan na een jaar kijken of het geschatte bedrag in de buurt komt. En uiteraard veranderen alle bedragen jaarlijks, of zelfs vaker.

Note to self: being good is often more important than being right.

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
@cogmios Je bent er zelf helemaal van overtuigd dat jouw indeling superieur is, maar (net als de meeste anderen in dit topic) vind ik het maar onlogisch en onoverzichtelijk. Ook zonder ABCD indeling kun je er voor kiezen welke categorieën je wel of niet bespreekt. Ook zonder ABCD indeling kun je zowel uitgaven als inkomsten op dezelfde categorie boeken.
Daarbij is er een aantal zaken inherent onlogisch aan je indeling:
• Waarom is kinderbijslag geen inkomst maar salaris wel? Als je kinderbijslag toekent aan gezinslid KindA, kan je salaris toch ook toekennen aan gezinslid WerkendeX? Of gewoon, zoals iedereen het doet, allebei als inkomsten rekenen.
• Waarom zouden B en D niet besproken hoeven te worden? Hoe bepaal je bijvoorbeeld wat het persoonlijk budget van ieder gezinslid is? Daar moet je het toch over hebben. En het moet in je totale plaatje passen.
• Ook voor D maak je keuzes: hoe duur doe je de boodschappen? Als je voor 2k minder boodschappen doet, kan je voor 2k meer op vakantie.
Heb je twee auto's wel echt nodig? Als de tweede auto kapot gaat, ga je in jouw model blind een nieuwe auto kopen. Ik zou eerst eens kijken of je niet zonder tweede auto kan. Dus niet alleen acties, maar ook discussies.

Overigens: als je echt denkt dat 2k besparen op boodschappen niets voorstelt, en als je echt denkt dat de meeste mensen jaarlijks moeten afwegen wat ze met de 30k doen die over is, dan heb je gewoon een bord voor je kop. Dat zijn voor de meeste mensen enorme bedragen. Die huishoudboekjes zijn op hen gericht. En voor die mensen is het extra belangrijk om elke Euro in beeld te krijgen. Dus alles moet bespreekbaar gemaakt worden.

Edit: anders gezegd: jij hebt blijkbaar ruimschoots meer inkomsten dan uitgaven. Je kunt het je veroorloven om over sommige uitgaven niet na te denken. Dat geldt voor de meeste mensen niet. De meeste mensen komen precies rond, en moeten dus élke uitgave onder de loep nemen als ze een sluitend budet willen maken.

kpg wijzigde deze reactie 14-10-2019 09:00 (8%)

• Tankiej
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15:48
Ardana schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 01:23:
Wat ik heel naar vind, is dat je variabele kosten als vaste kosten indeelt. D, "uitgaven die echt wel nodig zijn".

(Vrijwel) geen enkele uitgave is nodig, en als ze al nodig zijn, heb je behoorlijk wat invloed op de hoogte van de uitgave. Je kunt kiezen of je in 'n duur of goedkoop huis woont. Je kunt jaarlijks overstappen van energieleverancier. Je kunt een dure of goedkope auto kiezen (daar 'vervoer' bij jou in D zit).
Wat betreft "eten" zal ik niet eens beginnen... dat kun je zo duur maken als je zelf wilt. Ik geef gemiddeld € 50 per maand uit aan boodschappen. Maar ik zou ook rustig voor € 200 boodschappen kunnen doen.

Dus als je 'n spaardoel of vakantiedoel wilt hebben, kun je prima in categorie D kijken naar mogelijke besparingen.

En ook in B zitten er narigheden. De kleding die kind A koopt, kan hij doorschuiven naar de volgende. Moet daar dan ineens vergoeding voor betaald worden?

Ik snap dus echt het doel niet van je indeling, wat wil je ermee bereiken?

Mijn indeling:
* huur (all-in)
* zorgverzekering
* eigen risico
* inboedelverzekering
* WA-verzekering
* Rechtsbijstandsverzekering
* mobiele telefoon
* iTunes
* motorrijtuigenbelasting
* autoverzekering
* ANWB
* benzine
* onderhoud
* parkeerkosten
* bankkosten
* sigaretten
* kapper
* kleding
* HelloFresh
* Ontspanning
* Boodschappen
* Gemaksvoer (bezorgen, snel frietje)
* Incidenteel
* Projecten (vakantie, verhuizen, verbouwen)

Ik heb voor alles een gebudgeteerd bedrag, en kan na een jaar kijken of het geschatte bedrag in de buurt komt. En uiteraard veranderen alle bedragen jaarlijks, of zelfs vaker.
Waarom heb je HelloFresh los staan van boodschappen? Ik snap wel dat de post 'boodschappen' dan maar €50 is, als je je boodschappen voor avondeten daar los van ziet.

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
cogmios schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:03:
Al die punten in D zijn zeker punten om qua uitgave goed onder de loep te nemen maar het zijn andere punten dan discussies over het restbedrag.
Dit is toch wel de kern, waarbij dit voor jou blijkbaar anders is dan voor de meeste mensen.
Jij denkt: "ik probeer net als vorig jaar een beetje op de kosten te letten bij de boodschappen, tuurlijk!"
Heel veel mensen die een budget opstellen komen er achter: "shit, als ik niet onder de €300 aan boodschappen blijf, kom ik elke maand geld te kort!"

In het verlengde daarvan: er is bijna niets echt noodzaak. Ja, echt vaste lasten als huur/hypotheek, gwl, sommige verzekeringen. Maar dan houdt het echt al op.
Wegenbelasting is geen gegeven, maar afhankelijk van je autokeuze.
Brandstofkosten zijn geen gegeven, maar afhankelijk van je autokeuze en de vraag of je niet vaker de fiets zou kunnen pakken. Parkeren idem.
Boodschappenkosten zijn geen gegeven, maar afhankelijk van je voedselkeuzes en bereidheid om slim in te kopen.
Drogistkosten zijn geen gegeven, maar afhankelijk van je merkvoorkeur (A-merk verzorgingsproducten vs. huismerk).
Afhaaleten is sowieso geen noodzaak.

Edit:
In bijna iedere categorie zit een deel noodzaak en een deel luxe.
Gezonde voeding is een must, maar een lekker kaasje voor in het weekend is luxe.
Fatsoenlijke kleding is een must, maar een wollen jas van €200 is luxe.
Een smartphone is een must, maar een iPhone van €1000 is luxe.
Een auto is een must, maar een gloednieuwe SUV is luxe.
De supermarkt is een must, maar alles bij de lokale premium supermarkt kopen is luxe.
Etcetera.

Daarom heeft het ook geen zin om de bijbehorende categorieën "noodzaak" of "luxe" te noemen.

kpg wijzigde deze reactie 14-10-2019 11:45 (18%)

• Tankiej
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15:48
Ardana schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:38:
[...]

Voor inzicht. Ik heb 1 à 2 keer per maand HelloFresh, voor 6 maaltijden, dus dat is max € 80 samen. Met boodschappen is het dus € 130.
Het deel HelloFresh klinkt wel heel erg duur in vergelijking met de rest. €80 voor 6 maaltijden, en voor alle andere maaltijden (bij 2 maaltijden per dag zijn dat er 54) heb je 'maar' €50?
Is het dan niet beter om HelloFresh de deur uit te doen en alles zelf te halen? Iets zegt me dat je dan nog veel goedkoper uit bent, of gemiddeld over de hele maand wat beter kan eten :X

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:18
Ik ben zelf de afgelopen jaren helemaal los gegaan met taxonomieen en huishoudboekjes, maar elke keer kwam ik er weer op uit dat niet alle uitgaven in categorieen te vatten zijn. Het nadeel van categorisch denken is dat alles in een hokje moet passen en dat is soms gewoon niet het geval. Je krijgt dan soms van die enorme 'rest'-categorieen of juist allemaal kleintjes om alle edge-cases af te vangen. Daarnaast komt 'onderhoud' bij meerdere categorieen terug bijvoorbeeld.

Uiteindelijk ben ik voor iets anders gegaan.... Heb nu een simpele Google Sheets tabel met:
- datum
- bedrag
- van
- naar
- waarvoor
- wat

Dan gewoon een simpel pivot-tabletje en wat gefilter en ik had alles wat ik nodig had.

De 'waarvoor' is wel doel het vervult: Vervoer, Zorg, Woning, Eten, Famile
De 'wat' is hoe het doel vervult wordt: Benzine, Boodschappen, Diner, Cadeau, Onderhoud

Genoeg combinaties te maken.

Maar ieder moet doen wat ie wil natuurlijk :)

Passieve Einzelgänger met een 10 tot 3 mentaliteit

• cogmios
Deze thread kan lang doorgaan, maar ik denk de volgende samenvatting , excuus als ik iemand ben vergeten:

- Er zijn 5 gebruikers die een budget e.d. onzin vinden / bureaucratisch / dwangstoornis
- Er zijn 6 gebruikers die op maandbasis bekijken hoe het er mee staat (online/sheet) of er dichter bij kruipen
- Er zijn 10 gebruiker die wel budgetteren of daar dicht bij zitten, enkele daarvan hebben zelf een spreadsheet met eigen categorieen zoals e.g ardana met "roken" e.d.
of zelfs eigen programma

Die laatste 10 zijn dan interessant voor de scope dus feedback was interessant om te lezen.

a. Mijn inziens is een budget op 100% van je geld. Dat gaat automatisch want alle budget programmas classiferen automatisch alle transacties "dus ze staan ergens". Dat is dus niet bij iedereen zo lees ik.

b. Op posten qua niveau verander ik niets dus daar zie ik ook geen discussie wel input. Ik zal deze nog samenvatten in vergelijkings tabel hieronder. Mijns inziens moet je 100% van je geld verdelen over die posten. Niet iedereen in de 3e groep doet dat of doet dat over meer/minder groepen. Het voordeel van iedereen dezelfde groepen is dat we dan elkaar kunnen vergelijken / tips / graphics e.d. grofweg zijn er wel nibud achtige groepen die iedereen wel heeft. Ik denk dat nibud een beetje de leidende taxonomy is in nederland hiervoor. op posten nivea kan ik daar zelf aan relateren en is het handig om te vergelijken maar de hoofdgroepen daar kan ik me niet in vinden.

c. Op hoofdniveau deel ik alles in, in 4 groepen maar traditioneel bij alle bestaande software implementaties is dat 2 groepen "inkomsten" / "uitgaven".
Niemand hier die daar de zin van inziet , ook als is het niet meer of minder werk. Maar ik "verkoop niets", ik zuig alleen de info op. Dus ik moet de 2 nog eens netjes naast elkaar zetten met voordelen en nadelen en vinkjes

tanx (mocht er iets fout staan hieronder , let me know)

---------------------------------------------------------------------------
highland | geen budget / stuurt op saldo
oroces | geen budget doen is een dwangstoornis
0888 | geen budget / zolang je je laste betaald en wat achter de hand houdt is alles ok
maegrim | geen idee maar denk geen budget
MLLL | geen budget / dit doen klinkt als fulltime
termi | weet niet / denk budget
kuusj | rabo online kijkt globaal naar status
president | weet niet / d budget is controle drang / per maand in uit
aljooge | grip / kijkt op voortgang / status van rekening
matis | afspraken budget / kijkt achteraf en verdeelt dan op potjes
arfman | spreadheet , ik denk geen budget maar bijhouden op status per maand
marcelp | wel budget / in rabo online met grafieken e.d.
d-dark | wel budget / in inkomsten-uitgaven en details
power-user | wel budget / beperkte set , meer doen is te veel werk
sport-life | wel budget / doet ongeveer zo iets
ardana | wel budget / inkomsten/uitgaven budget gedetailleerd met acties
mrhrkln | wel budget / inkomen/uitgaven en sheet
bastarhymez | web budget / inkomsten / uitgaven maar zit close met het sheet
wes46 | wel budget / eigen tool / inkomen / uitgaven / posten / eigen verdeling
psychodude | web budget / analsyses op voorgaande jaren / analyse en projectie vroeger TIM nu Excel
armageddon_2k | spreadsheet (google) wel los gegaan in het verleden, spreadsheet lijkt in de richting

cogmios wijzigde deze reactie 14-10-2019 21:22 (7%)

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 16:23
Ik zie hier met name een TS die om hulp vraagt, maar eigenlijk zo overtuigd is van zijn eigen gelijk dat die de hulp niet accepteert

Waarom dan dit topic?

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 09:01
kpg schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:52:
[...]

Het ging je toch om de indeling/categorieën/taxonomie? Jouw ABCD indeling vind ik erg omslachtig en onlogisch.
Ik geloof best dat je software-implementatie prima uitgevoerd is.
niet alleen onlogisch. TS mist de kern waarom budgetteren nuttig is. Wij zijn namelijk mensen en ieder streeft zijn eigen geluk na.

Veel van ons zijn geïnteresseerd in mooie tech
of je wil graag elk jaar een verre reis maken
of je vind het belangrijk om veel uit te gaan
of je wil graag in een snelle wagen rijden
of je vind mooie kleding en lekkere cosmetica belangrijk
of je wil elke week een verzorgde maaltijd van de Hello Fresh
of het sparen voor de kosten koper voor koophuis

Zoveel keuzes, we zijn allemaal anders en hebben onze eigen voorkeuren. Maar al die hobbies kosten geld en om dit te bekostigen moet je het ergens vandaan halen, want we kunnen niet alles willen... We zijn mensen en ook nogal wispelturig en. verleidbaar, zo is een wandeling door de winkelstraat een overlevingstocht van allerlei marketing. Alleen die lucht van de banketbakker al :P

Dit budgetteren help je om dit soort impulsaankopen te voorkomen, voordeliger te leven waar mogelijk en te besparen op minder nuttige dingen, zodat je je hoofdwensen kan nastreven

Wat ik enorm mis in de categorisering van @cogmios is die bezuinigingen in kosten, iets zit nu eenmaal in categorie D dus doe ik er niets aan. Eten is volgens Nibud, dus prima. Nee, TS zal meer energie moeten steken in besparende draadjes en niet in een zo uitgebreid mogelijke gezinsbegroting

genoeg hier op tweakers over te vinden. Bijvoorbeeld

hoeveel geef jij uit aan je dagelijkse boodschappen
hoe zuinig rij jij
cv tuning
hoeveel verbruik jij

want goed inzicht is 1, ik heb het gevoel dat TS hier net weinig mee doet en her en der wat scherpere keuzes en doelen kan stellen en niet: het zit in D en dat staat vast dus leg ik me erbij neer

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

Na het lezen van je nieuwe pagina's op github snap ik eindelijk wat je voor ogen hebt. Op zich een leuke gedachte maar ik vraag me direct af. Als alle dingen een object worden wat moet jij er dan voor doen om bijv. een Kind3 in het model te krijgen?

iRacing

• Yamaka
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20-01 22:10
Deze layout gebruik ik al jaren, simpel en doeltreffend:

https://imgur.com/a/zPXEKyI

En dit is het totaal overzicht:

https://imgur.com/I6R4m8k

Werkt rustgevend, is simpel en verveeld niet.

Yamaka wijzigde deze reactie 23-10-2019 00:19 (134%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True