Ubuntu op nieuwe ssd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
Hallo Tweakers-vrienden,

Mijn laptop (uit 2011) is gecrasht: de hdd is kapot.

Ik wil nu een ssd erin stoppen. Windows kost 130 euro (ik kan de key van de hdd niet meer terugkrijgen), dus het leek me wel wat om kosten te besparen en voor Ubuntu te gaan! :)

Ik weet al dat je het programma moet downloaden en dan via een programma als Yumi op je usb-stick moet zetten. 8)

1 is het echt zo makkelijk dat ik de usb-stick in de laptop stop en ubuntu wordt geinstalleerd? 8)7
2 worden de drivers (voor geluid) ook automatisch geinstalleerd? :X

Groeten,

Negena *O*

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

0) Welke versie van Windows had je? Als het 10 was kan je gewoon herinstalleren op de nieuwe SSD, en ie zou automatisch de boel moeten herkennen.
1) Ja!
2) Ja zeker, zeker voor een laptop van 2011!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-06 16:27

M2M

medicijnman

Maak je een linux stick. Dan booten vanaf de stick en installeeren op de SSD. Formatteren en partitioneren wordt voor je gedaan.

overigens is de windows licentie (indien win10) waarschijnlijk netjes op het moederbord weggeschreven en niet op de harddisk. Een herinstallatie van Win10 zou wellicht ook helpen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-06 22:31

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

1) Je moet natuurlijk wel op een paar knopjes drukken. Het is niet zo dat omdat je laptop van de stick opstart, er 10 minuten later op magische wijze Ubuntu op staat. ;)
2) Het mooie met Linux is dat je zelden iets met drivers hoeft te doen. De enige keren dat ik er iets mee moest doen, was voor de videokaart (indien de standaard open source driver niet goed zou zijn) en wireless netwerkkaarten (maar dat is ook alweer wat jaartjes geleden, toen was het nog een ding).
Hooguit moet je iets van firmware packages installeren, maar dat is geheel afhankelijk van de distro die je kiest. Ubuntu doet veel zelf al standaard installeren waardoor je er in principe geen omkijken naar hebt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
@M2M @Snake

Het was Windows 7 :'(

Nou, om geld te besparen ga ik dan maar voor Ubuntu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

negena schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:09:
@M2M @Snake

Het was Windows 7 :'(

Nou, om geld te besparen ga ik dan maar voor Ubuntu!
Kwam de laptop met Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Snake schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:28:
[...]

Kwam de laptop met Windows?
Ja, die heb k destijds gewoon bij coolblue gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

negena schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 00:28:
[...]

Ja, die heb k destijds gewoon bij coolblue gekocht.
Zit er dan nergens een sticker op met de key? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Waarschijnlijk zit de Windows licentie in je BIOS. Dan kun je gewoon Windows 10 installeren en activeren.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:06
Als je vanaf windows komt heeft Linux Mint nog de meest op Windows gelijkende interface en hotkeys.
Dat is eigenlijk hetzelfde als Ubuntu (onder water), maar dan net iets anders.

Maar je kunt waarschijnlijk zo Windows 10 downloaden en installeren met de sticker onderop of achter de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
@Snake @WeHoDo @jeroen3

De sticker onderop is zo vervaagd dat niets daarop meer leesbaar is :|

Staat die code op de sticker EN op de accu? Ik kan dan namelijk ff op de accu kijken later. (Hiermee bedoel je toch gewoon de externe batterij? :X )

Als de Windows 7 code in de BIOS zit, hoe kom ik daar dan aan? Ter info: geen enkele keyfinder heeft de key kunnen detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Waarom download je Windows 10 niet met de Media Creation Tool en probeer je het, dan kom je er snel genoeg achter :)

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 17:04
negena schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:06:
@Snake @WeHoDo @jeroen3
Als de Windows 7 code in de BIOS zit, hoe kom ik daar dan aan? Ter info: geen enkele keyfinder heeft de key kunnen detecteren.
https://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

Hier zie je dan staan: Windows (BIOS OEM Key) met de key erachter.
Als je deze entry niet hebt dan staat hij er niet op.

[ Voor 43% gewijzigd door pica op 11-10-2019 14:20 ]

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
WeHoDo schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:20:
Waarom download je Windows 10 niet met de Media Creation Tool en probeer je het, dan kom je er snel genoeg achter :)
Uhm hoe moet dat? :X

@pica

Dit zie ik bij keyfinder

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/JCeicBt.jpg

Dit zie ik bij produkey

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/n9UwcMT.jpg

Voor de duidelijkheid: de desktop heeft Windows 10 en ik heb de oude hdd eraan gekoppeld met een usb-ding dat weer aan de hdd wordt gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:15
Hero of Time schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:50:
1) Je moet natuurlijk wel op een paar knopjes drukken. Het is niet zo dat omdat je laptop van de stick opstart, er 10 minuten later op magische wijze Ubuntu op staat. ;)
Tenzij je een preseed.cfg mee inlaad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:15

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Is de HDD uit de laptop nou gecrasht dus alleen windows softwarematig stuk (dus bleuscreens, en kan niet opstarten crash verhalen?) of is de harddrive hardwarematig stuk?

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
WeHoDo schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 02:15:
Waarschijnlijk zit de Windows licentie in je BIOS. Dan kun je gewoon Windows 10 installeren en activeren.
Overigens afgelopen week nog een Windows 10 pro geactiveerd met een Windows 7 Pro key.

Volgens mij had Microsoft dat gedaan om zo Windows 10 te bevorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
42dpi schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:12:
Is de HDD uit de laptop nou gecrasht dus alleen windows softwarematig stuk (dus bleuscreens, en kan niet opstarten crash verhalen?) of is de harddrive hardwarematig stuk?
Bij het opstarten kreeg je meteen dat zwarte scherm met witte letters dat bestanden werden hersteld, echter hoe lang je ook wachtte 100 procent werd nooit bereikt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RXOM5nJ.jpg
powerboat schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:12:
[...]

Overigens afgelopen week nog een Windows 10 pro geactiveerd met een Windows 7 Pro key.

Volgens mij had Microsoft dat gedaan om zo Windows 10 te bevorderen.
Het probleem is dat ik de key niet heb... ;(

[ Voor 25% gewijzigd door negena op 11-10-2019 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

negena schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:42:
[...]

Bij het opstarten kreeg je meteen dat zwarte scherm met witte letters dat bestanden werden hersteld, echter hoe lang je ook wachtte 100 procent werd nooit bereikt:

[Afbeelding]

[...]

Het probleem is dat ik de key niet heb... ;(
chkdsk al geprobeerd op andere pc en die hdd in een usb case?
CMD
chkdsk X: /R
/*X vervangen met de drive letter van de schijf in kwestie*/

[ Voor 4% gewijzigd door 42dpi op 11-10-2019 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
42dpi schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:53:
[...]

chkdsk al geprobeerd op andere pc en die hdd in een usb case?

[...]
Ik heb mijn bestanden van de hdd gekregen door het aan te sluiten op mijn desktop en Easeus te gebruiken (recuva lukte niet).

Wat bedoel je met chkdsk?

Een algemene vraag: hoeveel mb moet mijn usb-stick hebben voor ubuntu of mint?

[ Voor 10% gewijzigd door negena op 11-10-2019 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

negena schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:58:
[...]

Ik heb mijn bestanden van de hdd gekregen door het aan te sluiten op mijn desktop en Easeus te gebruiken (recuva lukte niet).

Wat bedoel je met chkdsk?

Een algemene vraag: hoeveel mb moet mijn usb-stick hebben voor ubuntu of mint?
Is een windows programma die schijven repareert, dat is ook de witte lijnen die je ziet bij opstarten maar mogelijk die wel door zetten op een andere pc.

https://www.howtogeek.com...ck-disk-in-windows-vista/
https://www.dell.com/supp...-chkdsk-gebruiken?lang=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
chkdsk heeft alleen zin als het bestandssyteem kapot is. Als de schijf fysiek of electronisch niet goed meer werkt heeft chkdsk ook geen zin.
chkdsk kun je gebruik na stroomuitval of een incidentele defecte sector. Als de schijf ineens tientallen defecte sectoren heeft, of het aantal groeit dan is het zinloos.

Om dit te controleren kun je de SMART (zelfdiagnose) data van de schijf uitlezen met een tool zoals: HD Sentinel of CrystalDiskInfo.

Door het herstellen van een defecte schijf met chkdsk raakt je data alleen maar verder beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

jeroen3 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:22:
chkdsk heeft alleen zin als het bestandssyteem kapot is. Als de schijf fysiek of electronisch niet goed meer werkt heeft chkdsk ook geen zin.
chkdsk kun je gebruik na stroomuitval of een incidentele defecte sector. Als de schijf ineens tientallen defecte sectoren heeft, of het aantal groeit dan is het zinloos.

Om dit te controleren kun je de SMART (zelfdiagnose) data van de schijf uitlezen met een tool zoals: HD Sentinel of CrystalDiskInfo.

Door het herstellen van een defecte schijf met chkdsk raakt je data alleen maar verder beschadigd.
Een schijf raakt niet verder beschadigd van chkdsk nog nooit meegemaakt, heelveel schijven weer opgang geholpen omdat windows gewoon flipte en wat sectoren niet meer werkte (wat zo'n beetje bij elke schijf wel is van die leeftijd en als die al fysiek kapot is en dus defect is die kapot dan kan chkdsk niks veel meer erger doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
In mijn vorige topic is al uitvoerig mn hdd besproken. De conclusie was dat de schijf stuk was :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@42dpi Ik verwijs u graag naar het Thematopic: Datarecovery. ;)
In het vorige topic was deze schijf echt wel op zijn einde, daar gaat geen enkele hoeveelheid chkdsk tegen helpen. Want:
negena schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:11:
De eerste 4 uur kwam dat ding tot 7% en de afgelopen 15 uur is de teller tot 10% gekomen.
Ik ben eigenlijk nog wel nieuwschierig hoeveel honderd defecte sectoren hij nu eigenlijk al heeft. Heb je dat uiteindelijk nog bekeken @negena?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Modbreak:Kunnen we hier focussen op de oorspronkelijke vraag en niet het voorgaande topic hier voortzetten? TS wilde in eerste instantie Ubuntu installeren, afdwalen om alsnog Windows te krijgen wordt maar in WOS gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
Mijn waarschuwing hierboven was duidelijk genoeg. Ga dan ook niet nog eens het minder legale circuit erbij halen.

[ Voor 86% gewijzigd door Hero of Time op 12-10-2019 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
powerboat schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:05:
[mbr]Mijn waarschuwing hierboven was duidelijk genoeg. Ga dan ook niet nog eens het minder legale circuit erbij halen.[/mbr]
Hoe bedoel je het minder legale circuit? Grijze of 2ehands licenties zijn toch niet illegaal, vaak zijn het oem licenties die zijn opgekocht vanuit enterpise omgevingen. Doorverkoop van licenties mag dus (bron). Misschien had ik niet grijze licenties moeten zeggen maar alleen 2ehands licenties. Tevens is het is ook niet verboden om Windows zonder activatie te draaien.

Ten 2e probeer ik TS een gedegen advies te geven. TS wil naar Ubuntu overstappen vanwege kosten die Windows licentie met zich meebrengt. Echter proef ik uit alle reacties aan zijn kant dat hij eigenlijk bij Windows wil blijven en dat andere mede tweakers met hem meedenken om zijn huidige licentie te behouden.

Beetje jammer dat ik wordt afgestraft terwijl ik hem probeer te helpen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Dat watermerk op het scherm, waarvan iemand van Coolblue zei dat die continu op het beeld te zien is als je geen code invoert, lijkt me irritant. :| (mochten er toch mogelijkheden zijn voor windows zonder key en zonder watermerk, dan staat mn inbox open 8) )

Ik ga nu dus toch voor Linux mint.

Ik heb de usb-opstartstick gemaakt en een sdd gekocht. Morgen ga ik proberen de laptop weer aan de praat te krijgen.

Ik hou jullie op de hoogte *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

powerboat schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:31:
[...]

Hoe bedoel je het minder legale circuit? Grijze of 2ehands licenties zijn toch niet illegaal, vaak zijn het oem licenties die zijn opgekocht vanuit enterpise omgevingen. Doorverkoop van licenties mag dus (bron). Misschien had ik niet grijze licenties moeten zeggen maar alleen 2ehands licenties. Tevens is het is ook niet verboden om Windows zonder activatie te draaien.
Hiervoor verwijs ik je naar Moderator stelt onterecht dat iets illegaal is. Ik zeg expres 'minder legaal' ipv 'illegaal'. Ik ga dat hele topic hier niet nogmaals herhalen.
Ten 2e probeer ik TS een gedegen advies te geven. TS wil naar Ubuntu overstappen vanwege kosten die Windows licentie met zich meebrengt. Echter proef ik uit alle reacties aan zijn kant dat hij eigenlijk bij Windows wil blijven en dat andere mede tweakers met hem meedenken om zijn huidige licentie te behouden.

Beetje jammer dat ik wordt afgestraft terwijl ik hem probeer te helpen. :?
Het topic begint hoe hij Linux moet installeren. Dit forum heet niet voor niets NON-Windows Operating Systems. Oftewel, als je hulp wilt met je Windows installatie moet je hier juist NIET zijn. Dan moet je de discussie ook niet die kant op draaien. Hoe zeer je de persoon ook wilt helpen, er wordt iets anders gevraagd. Je gaat iemand ook niet proberen om te praten om een Volvo te kopen als deze bij een Ford dealer staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Oh my godddd oOo

Ik heb de ssd aangesloten en de 'linux-usb' erin gestopt. Ik moest 2 keer op enter drukken om linux te seleteren en.......minder dan n minuut later is alles klaar en kijk ik gewoon naar n desktop!! O+
(Ja, voor jullie klinkt dit logisch/normaal, maar ik heb t idee dat ik nu een superingewikkelde reparatie heb uitgevoerd O-) )

Vraagje.....uhm kan ik nu die usb-stick er weer gewoon uithalen? Staat Linux er nu gewoon op? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
negena schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:31:
[...]

Vraagje.....uhm kan ik nu die usb-stick er weer gewoon uithalen? Staat Linux er nu gewoon op? :X
Volgens mij heb je de installatie nog niet doorlopen, want dan zou je netjes gevraagd zijn om de stick te verwijderen ;)

Maar in het algemeen: In Linux (hoewel in Windows ook) moet je partities altijd 'unmounten' voordat je ze kunt verwijderen. Dus USB-sticks moet je altijd netjes 'uitwerpen' voordat je hem verwijdert.

[ Voor 23% gewijzigd door Room42 op 12-10-2019 23:46 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Room42 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:45:
[...]

Volgens mij heb je de installatie nog niet doorlopen, want dan zou je netjes gevraagd zijn om de stick te verwijderen ;)

Maar in het algemeen: In Linux (hoewel in Windows ook) moet je partities altijd 'unmounten' voordat je ze kunt verwijderen. Dus USB-sticks moet je altijd netjes 'uitwerpen' voordat je hem verwijdert.
Ik zie dit

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/6ncPJez.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/8PClxbY.jpg

Is alles nu al geinstalleerd?

Nog n paar vragen :X
- moet ik iets als avira installeren?
- hoe kan ik zien hoeveel vrije ruimte ik heb? De ssd heeft 500 mb.
- ik ben erachter dat ik programma's kan downloaden via software manager. Dus dat betekent dat ik geen programma's meer direct via internet kan downloaden? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

negena schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 00:04:
[...]

Ik zie dit

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is alles nu al geinstalleerd?

Nog n paar vragen :X
- moet ik iets als avira installeren?
- hoe kan ik zien hoeveel vrije ruimte ik heb? De ssd heeft 500 mb.
- ik ben erachter dat ik programma's kan downloaden via software manager. Dus dat betekent dat ik geen programma's meer direct via internet kan downloaden? :/
Je ziet aan de linkerkant op je desktop nog "install linux mint" staan. Je draait dus vanaf de USB en je moet je installatie nog doen. Gewoon dubbel klikken op dat icoon, de installatie wijst zich vanzelf wel.

Op je vragen:
- Er zijn virusscanners en dergelijke voor linux, maar ik heb zelf nog nooit de behoefte daar aan gehad. Als je geen programma's installeert via rare repositories of websites en niet zomaar bestanden die je download uitvoert (net zoals je dat ook bij windows niet zomaar hoort te doen) kan er niet zo heel veel fout gaan volgens mij. Maar als je je daar prettig bij voelt, vooral doen, maar ik kan je er dus geen aanraden.
- Er zijn verschillende mogelijkheden, maar de makkelijkst is waarschijnlijk via system monitor en dan bij het file system tab.
- Je kan zeer zeker wel programma's via het internet downloaden, maar je kunt ook via de software manager werken. Dat betekent dat je geen browser meer hoeft te openen en als je wilt ook via een terminal dingen kunt installeren (wat word binnen gehaald via het internet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Gropah schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 00:09:
[...]

Je ziet aan de linkerkant op je desktop nog "install linux mint" staan. Je draait dus vanaf de USB en je moet je installatie nog doen. Gewoon dubbel klikken op dat icoon, de installatie wijst zich vanzelf wel.

Op je vragen:
- Er zijn virusscanners en dergelijke voor linux, maar ik heb zelf nog nooit de behoefte daar aan gehad. Als je geen programma's installeert via rare repositories of websites en niet zomaar bestanden die je download uitvoert (net zoals je dat ook bij windows niet zomaar hoort te doen) kan er niet zo heel veel fout gaan volgens mij. Maar als je je daar prettig bij voelt, vooral doen, maar ik kan je er dus geen aanraden.
- Er zijn verschillende mogelijkheden, maar de makkelijkst is waarschijnlijk via system monitor en dan bij het file system tab.
- Je kan zeer zeker wel programma's via het internet downloaden, maar je kunt ook via de software manager werken. Dat betekent dat je geen browser meer hoeft te openen en als je wilt ook via een terminal dingen kunt installeren (wat word binnen gehaald via het internet).
Zo'n whizzkid ben ik dus niet dat ik niet doorhad dat ik het nog moest installeren _O-

Welke optie moet ik kiezen :X

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/jxXrdsH.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-06 16:56

L0g0ff

omg

Gewoon de eerste optie. Wis disk en installeer. Mocht je overeeen paar maanden wat verder zijn met je Linux kennis dan kan je beter voor de 2e optie gaan.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
L0g0ff schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 00:29:
Gewoon de eerste optie. Wis disk en installeer. Mocht je overeeen paar maanden wat verder zijn met je Linux kennis dan kan je beter voor de 2e optie gaan.
Oeps, ik had nog m voorvraag. Wat moet ik hier kiezen:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/ZP1HMO5.jpg

Ik heb trouwens dat vinkje zelf aangezet. Had ik daar geen vinkje moeten zetten (bij de vraag of programmatuur van derden geinstalleerd moet worden )?

[ Voor 16% gewijzigd door negena op 13-10-2019 01:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@negena Lees je in. Je vraagt nu aan vreemden om voor je op de knop te drukken. Maar dat is niet handig. Je moet weten wat de knop doet. Voor hetzelfde geld ben je zo opeens al je data kwijt. ;)

Sowieso is het hele installatieproces al behoorlijk gedocumenteerd middels geschreven documentatie maar ook genoeg "walk through's" op youtube.

Overigens heb je gewoon internet in die sessie waar je zit, dus je kunt gewoon screenshots nemen en uploaden. Dat hoeft niet via foto's van je scherm. :X ;)

Oh, nog een tip: Installeer hem in het Engels... dat maakt het zoeken bij vragen/fouten zoveel makkelijker!

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 13-10-2019 01:20 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Actieve partities ontkoppelen komt hier niet voor
YouTube: Beginner's Guide to Installing Linux Mint 19

Hier ook niet
YouTube: Linux Mint Installation Guide for Beginners

:'(

Het kan dat andere mensen deze optie niet hebben omdat ze al windows op hun systeem hebben.

Ik heb nu alleen een lege interne ssd en er zit een usb-stick in de laptop.

[ Voor 22% gewijzigd door negena op 13-10-2019 01:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

negena schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 01:33:
Actieve partities ontkoppelen komt hier niet voor
YouTube: Beginner's Guide to Installing Linux Mint 19

Hier ook niet
YouTube: Linux Mint Installation Guide for Beginners

:'(

Het kan dat andere mensen deze optie niet hebben omdat ze al windows op hun systeem hebben.

Ik heb nu alleen een lege interne ssd en er zit een usb-stick in de laptop.
Ik gok dat je eerst een schijf geopend hebt voordat je aan de installatie begon. Dan zal hij hem automatisch aankoppelen. Ga eens terug naar de file browser (die je op het onderste screenshot in negena in "Ubuntu op nieuwe ssd" laat zien) en klik daar rechts op je interne harde schijf (WDC WDS500G2B0A-00SM50 zo te zien) en kijk of daar een knop "Afkoppelen" of wellicht "Uitwerpen" is, en doe dat.

Wat hij zegt is dat er een schijf (/dev/sdb - de tweede door de kernel gevonden opslag) aangekoppeld is en of hij die mag afkoppelen. De eerste door de kernel gevonden opslag is waarschijnlijk je USB-stick (/dev/sda dus). Dat afkoppelen kan hoe dan ook geen kwaad. En als er niets op je laptop is aangesloten met bestanden die je niet kwijt wilt heb je niets te verliezen natuurlijk.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@negena Nogmaals, stel de taal in op Engels, die is meestal veel logischer geformuleerd dan de Nederlandse taal, waar allemaal vage vertalingen zijn gedaan van, in het Engels, heel gebruikelijke termen.

Maar op de vraag om te ontkoppelen, kun je gewoon "Ja" klikken om door te gaan. Zo onduidelijk was die tekst toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een heel belangrijke vraag heb je iets eerder gesteld, namelijk wat je moet kiezen bij Installatietype. Als je nog data op de schijf hebt staan die je wilt bewaren, moet je daar eerst een kopie van maken. De hele schijf gaat namelijk leeg.

Zoals anderen hierboven al hebben aangegeven is het handig om je even in te lezen. Op de site van Linux Mint vind je links naar hun wiki die de installatiestappen uitleggen. Dat is voornamelijk in het Engels. Als je de taal machtig bent, is het aan te raden het systeem toch echt in het Engels te installeren. Als er iets fout gaat of je begrijpt iets niet helemaal, is het veel makkelijker informatie vinden hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Nou, alles is gelukt, maar.....wat n gedoe is het om programma's te installeren die niet in software manager te vinden zijn. :X

Al die scripts
:/
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=275495

Ik had namelijk een paar encrypted files met veracrypt en die wilde ik openen maar tot nu toe lukt het niet door middel van het openen van de gui-file.

Ik had het in de terminal geopend en op installeren geklikt.het installeerde na het intikken van mijn sudo-wachtwoord, maar als ik dan bij mijn apps zoek dan zie ik het programma niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je bent naar https://www.veracrypt.fr/en/Downloads.html gegaan en heb je daar de Ubuntu 18.04 versie gedownload? Dan zou het met een dubbelklik op de .deb Software Center moeten openen of iets vergelijkbaars om het te kunnen installeren. Als er zaken missen om te kunnen draaien, de zogenoemde afhankelijkheden (of in het Engels, dependencies), zal het aangegeven worden en mee worden geïnstalleerd.

Vreemd dat het niet in je menu terug te vinden is. Uitgaande dat je de GUI versie hebt. Kan je 'm wel via een terminal openen door simpelweg 'vera' te typen en dan laten aanvullen met de tab-toets? Je zou dan iets als 'veracrypt-gui' moeten krijgen. Exacte commando weet ik niet, want ik gebruik het zelf niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBnl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-06 22:07
Dit is ook een handige site met veel tips
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html?m=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Ik heb trouwens linux mint en geen ubuntu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
negena schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:24:
Zo groot is dat verschil niet. De meeste guides voor Ubuntu 18.04 (LTS dus) werken zonder problemen op Mint.

Wacht, welke editie van Linux Mint heb je?
Linux Mint 19.2 is gebaseerd op Ubuntu 18.04, dus de guides voor dat OS werken vaak ook op LM19.2.
LMDE is gebouwd op Debian, dus dan volg je de guides voor Debian.

Dus je hebt eerder Ubuntu én Mint ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Room42 op 13-10-2019 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

negena schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:24:
Zoals hierboven al wordt genoemd is Mint gebaseerd op Ubuntu. Ik zeg niet voor niets dat je de Ubuntu versie moet hebben. :)

Het is heel handig om te weten op welke distributie de distro die je draait is gebaseerd. Dat helpt namelijk met het vinden en installeren van software zoals Veracrypt, maar ook in geval je een probleem tegenkomt. Zaken die voor Ubuntu gelden, kan je ook zo toepassen omdat er een minimaal verschil tussen zit. Het grootste verschil is voornamelijk de grafische interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Dus hier had ik voor ubuntu 18.04 moeten kiezen ipv de generic installer

https://www.veracrypt.fr/en/Downloads.html

Ik zag linux mint niet, dus daarom koos ik voor generic :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
negena schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:03:
Dus hier had ik voor ubuntu 18.04 moeten kiezen ipv de generic installer

https://www.veracrypt.fr/en/Downloads.html

Ik zag linux mint niet, dus daarom koos ik voor generic :X
Exact. :)

Eh... maar die 'Generic' heeft ook gewoon een GUI-installer, dus zo moeilijk had dat niet hoeven zijn. Je weet dat GUI staat voor Graphical User Interface?

[ Voor 20% gewijzigd door Room42 op 14-10-2019 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het werkt in beide gevallen prima, maar het verklaart wel waarom het niet in z'n applicatiesmenu is verschenen. Gelukkig bied die generic installer ook een uninstall optie, dus zo kan je 'm altijd nog opruimen en de .deb voor Ubuntu 18.04 daarna installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Hallo Tweakers- vrienden,

Hierbij n update.

De ssd is lekker snel 8)
Ik merk geen significant verschil tussen Linux en Windows .

1 ding snap ik niet. Toen de hdd erin zat ging om de zoveel tijd de ventilator aan als de laptop heet werd. Nu is dat nog steeds zo :| De ventilator gaat aan. Waarom? De laptop wordr heet, maar wat wordt dan heet? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

negena schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:05:
1 ding snap ik niet. Toen de hdd erin zat ging om de zoveel tijd de ventilator aan als de laptop heet werd. Nu is dat nog steeds zo :| De ventilator gaat aan. Waarom? De laptop wordr heet, maar wat wordt dan heet? :X
Wat valt daar niet aan te snappen? Je hebt een laptop. Die bevat een processor. Die is feitelijk altijd bezig. Als een processor werk verzet, wordt het warmer, want het heeft energie nodig om te werken.

Dan zit je nog met algemeen stroomverbruik bij een laptop. Die wil je zo laag mogelijk hebben. Dus als het niet nodig is, zullen componenten waar mogelijk uitgeschakeld worden totdat het nodig is. Een ventilator constant laten draaien kost redelijk veel energie. Het is dan efficiënter om deze alleen te laten draaien, of iig sneller te laten draaien, als het nodig is. Dus als de processor warm wordt. Is deze weer afgekoeld, dan kan de snelheid van de fan omlaag.

Houd de temperatuur van de CPU maar eens in de gaten. Deze zal zelfs idle langzaam naar de 50-60°C gaan en wanneer dat gebeurt, zal je de ventilator horen. Komt de temperatuur daardoor weer rond de 40°C, dan zal die stoppen met blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Ik dacht dat een laptop warm werd door een hdd en nu daarvan dus geen sprake meer zou zijn :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

negena schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 20:17:
Ik dacht dat een laptop warm werd door een hdd en nu daarvan dus geen sprake meer zou zijn :$
De HDD is het laatste component wat actieve koeling nodig heeft. Het is juist de CPU en GPU die warm worden. Je hebt de schijf vervangen, zag je een ventilator en heatsink in de buurt of op de schijf die je eruit haalde? ;)

Nu is het voor iemand die met computers is opgegroeid en de techniek erachter goed kent basiskennis, maar iemand die er nooit over heeft nagedacht of in heeft verdiept kan 'raar' denken.

Als je het interessant vindt, verdiep je er eens in. Is in ieder geval erg educatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Overigens blijft een SSD bij intens gebruik ook niet koud. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Hier ben ik weer na enige tijd :*)

Linux begint te wennen, hoewel ik Windows toch mis. (8>

Bij het installeren van Linux is de geluidskaart automatisch geinstalleerd. Alleen is het zo dat het maximale volume minder hard is dan toen ik nog Windows had. Hoe kan dat :X :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Óf de drivers ervan op Windows deed iets extra, of je hebt je uitvoer niet op 100% staan. Er is meer dan alleen het volume van de applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Hero of Time schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:18:
Óf de drivers ervan op Windows deed iets extra, of je hebt je uitvoer niet op 100% staan. Er is meer dan alleen het volume van de applicaties.
Betekent 'uitvoer' zowel het volume op youtube/mediaplayer als het volume op de laptop (naast het klokje)? Dat staat allemaal op max :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat ja. Je kan het extra controleren met pavucontrol, maar de standaard volumeregelaar van je desktopomgeving moet ook voldoen.

Maar als alles al op max staat, deden de Windows drivers nog wat extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:35
In Mint kun je ergens aangeven dat het volume tot 150% mag.

/edit: even een tutorial gemaakt:

- Met de rechter muisknop op het speakertje op de taakbalk klikken.
- Dan op "sound settings" of "geluidsinstellingen?" klikken.
- Dan het meest rechtse tabje "settings" of "instellingen?" selecteren
- Daar kun je de schuifbalk naar 150% zetten om zo de "begrenzing" eraf te halen.

nb. Ik heb de nederlandsche vertaling gegokt omdat ik die niet officieel ken 8)

[ Voor 79% gewijzigd door jbhc op 06-02-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is een Pulseaudio ding zelf. Sommige DE's implementeren 't, anderen niet. Maar altijd te regelen met pavucontrol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:35
TS gebruikt Mint en is naar mijn idee niet een Poweruser dus ik dacht: "ik zal hem even helpen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
jbhc schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 23:21:
TS gebruikt Mint en is naar mijn idee niet een Poweruser dus ik dacht: "ik zal hem even helpen" :)
Ik heb het stappenplan gevolgd (ik heb overigens de Engelse versie) en het geluid is een stuk luider! :*)
Vreemd genoeg lijken de boxen een beetje te trillen als het volume nu maximaal is. Met Windows was dat nooit zo :| :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Modbreak:Nee, ga geen grijze tot illegale zaken adviseren. Al aan het begin van het topic werd over Windows licenties gesproken, dan hoeft het niet nogmaals.

[ Voor 81% gewijzigd door Hero of Time op 09-02-2020 12:11 ]

ehhh.. noppes

Pagina: 1