Notarissen en volmacht

Pagina: 1
Acties:

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht waarbij vaststaat dat de overdracht plaats vind bij notaris A. Notaris A is erg duur met hun producten. Zo is de overdracht van de hypotheek veel goedkoper bij notaris B. Bij notaris B hebben we de overdracht van de hypotheek geregeld. Notaris B gaf te kennen dat bij hun een notarieel volmacht kosteloos is. We hebben per mail gevraagd aan notaris A of een notarieel volmacht voor de overdracht van de woning kosten met zich mee brengt, en dat wij eerst bij B de hypotheek akte willen tekenen en daarna naar A komen om de overdracht van de woning te ondertekenen. Hier kregen we geen reactie op.

Notaris A is leidend, zij dragen immers de woning aan ons over. Notaris A neemt t.z.t. contact op met notaris B voor het passeren van de woning. Wij moeten dan naar notaris B om de hypotheekakte te ondertekenen. Ons idee was om daarna direct door te rijden naar notaris A om daar de overdacht van de woning te ondertekenen.

Notaris A geeft nu te kennen dat dit niet mogelijk is. De reden hiervoor is dat wij onderweg een ongeluk kunnen krijgen en dat er dan niet getekend kan worden voor de woning, en dat de erfgenamen dan met een woning zitten waar niet voor getekend is. Notaris A geeft te kennen dat er onder notarieel volmacht getekend moet worden voor de woning, of wij daar nou in persoon bij aanwezig willen zijn of niet. Deze notariële volmacht is verplicht omdat wij de hypotheek laten passeren bij notaris B, en niet bij A. Kosten voor de notariële volmacht: 100 euro.

Klopt dit verhaal dat wij MOETEN kiezen voor notariële volmacht? Het is 10 minuten rijden tussen de twee notarissen en ons plan was om eerst naar B te gaan voor de hypotheek, en daarna meteen naar A voor de woning.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

Notaris A is erg duur met hun producten.
en
Kosten voor de notariële volmacht: 100 euro.
Nou weet ik natuurlijk niet wat voor woning je koopt, maar 100 euro is op een normale koopsom peanuts. Je geeft al met gemak 5 tot 10 keer dat bedrag uit aan kluswerk, als het niet meer is... Op je vraag heb ik geen antwoord, maar als je al op dit soort bedragen moet bezuinigen dan weet ik niet zeker of een koopwoning wel jouw ding is.

blub

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:11
In hoeverre staat notaris A vast bij aanschaf van de woning? Naar mijn weten mag je als kopende partij zelf een notaris kiezen.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:47
De kopende partij bepaalt de notaris, dus wat is het probleem?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Grolsch schreef op donderdag 26 september 2019 @ 00:26:
De kopende partij bepaalt de notaris, dus wat is het probleem?
_JGC_ schreef op donderdag 26 september 2019 @ 00:17:
In hoeverre staat notaris A vast bij aanschaf van de woning? Naar mijn weten mag je als kopende partij zelf een notaris kiezen.
Nee, dat klopt niet. Doorgaans koop je een huis onder de noemer "kosten koper" waardoor je als koper de kosten bij de notaris moet betalen en daarom ook zelf vrije notaris keuze hebt.
Een verkoper kan er echter voor kiezen enkel met een vaste notaris te willen werken. Dat zie je bij nieuwbouw trajecten (verkoop is dan "vrij op naam") of bij projecten waarbij een projectnotaris is betrokken maar dat kan eigenlijk bij elke willekeurige verkoop gebeuren. Ik kan er simpelweg voor kiezen mijn huis te koop te zetten met als eis dat alles bij notaris X gebeurt.
En als een verkoper hier niet van af wilt zien heb jij als koper geen vrije notaris keuze, je kan enkel kiezen om de woning in zijn geheel niet te kopen.

@SX-Superfly ik vind de redenatie van de notaris niet vreemd. Betaal die 100 euro gewoon, dan ben je er vanaf. Ik vind dat nou niet een bedrag om moeilijk over te doen wanneer je het hebt over een nieuwbouwwoning kopen. Daar kan je net drie vierkante meters aan vloer van laten leggen?

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 26-09-2019 00:39 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• SX-Superfly
Het is inderdaad een woning 'vrij op naam' waarbij een projectnotaris is betrokken. Hier is niet van af te wijken, staat inderdaad in de koopovereenkomst.

Het gaat niet per se om de 100 euro maar meer om de redenatie dat tekenen met notariële volmacht moet geschieden omdat wij onderweg van notaris B naar notaris A in theorie betrokken zouden kunnen raken bij een ongeval en overlijden waardoor wij niet kunnen tekenen voor de woning. Ook al willen en kunnen wij zelf in persoon tekenen, dat mag dus niet van notaris A.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SX-Superfly schreef op donderdag 26 september 2019 @ 00:47:
Het is inderdaad een woning 'vrij op naam' waarbij een projectnotaris is betrokken. Hier is niet van af te wijken, staat inderdaad in de koopovereenkomst.

Het gaat niet per se om de 100 euro maar meer om de redenatie dat tekenen met notariële volmacht moet geschieden omdat wij onderweg van notaris B naar notaris A in theorie betrokken zouden kunnen raken bij een ongeval en overlijden waardoor wij niet kunnen tekenen voor de woning. Ook al willen en kunnen wij zelf in persoon tekenen, dat mag dus niet van notaris A.
Ik kan mij goed voorstellen dat een notaris geen situatie wilt hebben waarbij wel voor de financiering getekend is maar niet voor de overdracht van de woning. Dan is een notariële volmacht geen vreemde oplossing, dan kan altijd nog getekend worden ook al gebeurt er iets met jullie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• SX-Superfly
Tsurany schreef op donderdag 26 september 2019 @ 00:54:
[...]

Ik kan mij goed voorstellen dat een notaris geen situatie wilt hebben waarbij wel voor de financiering getekend is maar niet voor de overdracht van de woning. Dan is een notariële volmacht geen vreemde oplossing, dan kan altijd nog getekend worden ook al gebeurt er iets met jullie.
Ik kan het me ook voorstellen maar wist niet dat er niet van de volmacht afgeweken kon worden. Na een zoekslag op google werd ik niet veel wijzer vandaar dat ik hier om expertise vroeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

je schrijft "we". Kan je niet een van de 2 bij notaris B laten tekenen, bellen dat t gedaan is waarna er bij notaris A getekend kan worden? :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:05

Speedmaster

Make my day...

Neem je notaris mee, teken in de “wachtkamer” en loop door naar notaris A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:31

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Foamy schreef op woensdag 25 september 2019 @ 23:53:
[...]
en
[...]
Nou weet ik natuurlijk niet wat voor woning je koopt, maar 100 euro is op een normale koopsom peanuts. Je geeft al met gemak 5 tot 10 keer dat bedrag uit aan kluswerk, als het niet meer is... Op je vraag heb ik geen antwoord, maar als je al op dit soort bedragen moet bezuinigen dan weet ik niet zeker of een koopwoning wel jouw ding is.
Ik snap de gedachte, maar kan mij ook vinden in de TS. Als je niet op €100,- moet kijken dan heb ik nog wel wat rekeningnummers waar ook €100,- op gestort mogen worden vanwege advieskosten in dit topic :P
Het zijn juist dit soort bedragen die links en rechts opduiken, die de totaalrekening opeens een flink stuk hoger maakt dan vooraf begroot. Dus tenzij je gemak wilt kopen, is het wel degelijk goed om ook op dit soort bedragen een oogje te houden of ze wel echt nodig zijn.

Ik vraag mij echter af of de notaris B kosteloos mee wil naar de locatie van A. Misschien heeft de TS mazzel, nee heb je, ja kun je krijgen :)
Of het juridisch kan, zet ik ook even een vraagteken bij, want staat er soms niet iets in de akte van 'Ten kantore van mij, notaris, blabla' zijn vandaag voor mij verschenen... dan zit je dus al aan locatie gebonden. Of dat zo is, moet de TS zelf even uitzoeken :)

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:00
Speedmaster schreef op donderdag 26 september 2019 @ 03:51:
Neem je notaris mee, teken in de “wachtkamer” en loop door naar notaris A.
Dat kost de notaris nog meer tijd. Dus zal nog duurder zijn ;)

Persoonlijk zou ik gewoon die €100 betalen. Ik kan me voorstellen dat de notaris geen gedoe wilt. En dat gedoe zou er dus inderdaad zijn als er iets gebeurd wanneer van B naar A wordt gereden.

Als ik notaris A was, zou ik hetzelfde voorstellen. Als er in de tussentijd iets gebeurt zit hij met de gebakken peren.. En het werk (lees: woning overdracht) hebben ze toch al binnen. En gezien het koopcontract kun je daar toch niet van afwijken.

Is het nog steeds goedkoper om de verschillende zaken te verdelen over twee notarissen, nu dat er €100 bij zou komen voor een volmacht? Ik gok van wel, anders was dit topic er niet vermoed ik?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kamstra schreef op donderdag 26 september 2019 @ 02:45:
je schrijft "we". Kan je niet een van de 2 bij notaris B laten tekenen, bellen dat t gedaan is waarna er bij notaris A getekend kan worden? :)
Dan heb je twee volmachten nodig ;) Beide partners moeten beide contracten tekenen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
Had ook te maken met projectnotaris met forse tarieven, had alleen voorlopig contract tot koop van de woning getekend. Woning stond 8+ maanden te koop.

Heb ze de keus gegeven mijn notariskeuze of hun betaalde tariefverschil...

Scheelde me net geen 400 euro voor 2 telefoontjes en onzekerheid.
Korting waren ze alleen "vergeten" door te geven aan notaris....

En later nog de taxatie die ik bij de notaris betaald had en mij vrolijk nog een hogere nota een keer stuurde...

De doorbelastingen met kadasterkosten die toevallig net in mijn nadeel niet klopte...

De afsluitkosten van de bank die toevallig mijn nadeel foutief waren...

Iedereen in dit proces kwam met t'is toch niet veel op een huis.

Als 't toch niet veel is moet het makkelijk te corrigeren zijn.

Heb 3x bij de notaris gezeten tot ik bereid was om mijn handtekening te zetten. Men vond mij maar moeilijk. Ze kunnen allemaal mijn behaarde rug op.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
Je ben niet aanwezig bij tekenen ook al is het maar een paar minuten weg. Dus een volmacht lijkt me redelijk logisch en tja dat de notaris duur is blijk maar weer dat alles bij hun geld kost.

Normaal is het zo dat de koper bepaald wie de notaris is maar bij projecten wordt vaak een project notaris gebruikt. hadden wij jaren geleden ook maar gelukkig ging dat project naar erg goede en goedkope notaris waar wij ook nog eens super tevreden mee waren. Dus dat was bij ons een geluk bij een ongeluk. Laten hebben dezelfde notaris gebruikt voor onze aanschaf van onze nieuwe woning.

Maar ik zou gewoon de 100 euro betalen langer praten is duurder (tijd is altijd geld) en gaat toch niet veranderen.

Wat is 100 euro op tonnen aan hypotheek dus ik snap het wel elk beetje scheelt maar goed dan maar 1x minder uit eten.

En onze goedkope makelaar deed ook niet moeilijk over kleine extra diensten gewoon vaste prijs helder voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 17:00

raswic

It is I

Ik heb jaren terug ook een nieuwbouwwoning gekocht, daar zat ook direct een (dure) notaris aan vast. Wij hebben vervolgens bij een tweede notaris hypotheek etc geregeld en inderdaad via een volmacht de overdracht geregeld.

Wij zijn echter helemaal niet bij de eerste notaris geweest. Alles is geregeld via onze eigen notaris.
(Deze was om de hoek dus scheelde nog reiskosten ook)

Vraag dus gewoon bij de tweede goedkopere notaris hoe dit precies zit.

[ Voor 0% gewijzigd door raswic op 26-09-2019 14:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:29
De twee aktes moeten tegelijkertijd passeren, dus A en B. Bij één van de twee heb je dus een volmacht nodig. Effectief moet je dus bij A tekenen en bij B de gratis volmacht gebruiken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:38
Merkwaardige eis. Toen wij een paar jaar geleden ons nieuwbouwhuis kochten hebben we in december getekend bij de projectnotaris en begin juli van het jaar daarop (er moest nog met de bouw gestart worden) voor het passeren van de hypotheek. Daar zat dus wel meer dan 10 minuten rijden tussen.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
Maar vergeet niet dat de dure notaris gewoon aan het dwarsliggen is omdat de project ontwikkelaar misschien een kickback krijgt.

plus tja lastige klant waarom makkelijker maken uitknijpen wat ze kunnen.

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:41
@MeZZiN
Volgens mij is het ook gewoon dwarsliggen. Niet hypotheek akte passeren bij mij. Ok dan betaal je maar.

Bij de verkoop van mijn huis was notaris voor overdracht een budget notaris. Dus goedkoop voor koper. Maar rete duur voor verkoper om hypotheek door te halen. Gelukkig had mijn makelaar een maximaal bedrag in akte laten zetten. Dus extra kosten waren voor koper.

Ik weet natuurlijk niet hoe het wettelijk is geregeld. Maar volgens mij kun je prima levering en hypotheek scheiden.

[ Voor 3% gewijzigd door Highfive95 op 26-09-2019 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:13
- de bank wilt geen hypotheek afgeven als jij niet eigenaar bent en geen huis als onderpand hebt
- de verkoper wilt zijn huis niet verkopen als jij niet geld overmaakt
- jij wilt geen geld geven als jij er geen huis voor terug krijgt.

Om deze mexican standoff te doorbreken vertrouwd iedereen een notaris. Een notaris zal op exact het zelfde moment iedereen geven wat hij wilt. Dat de project notaris voor de projectbouwer goedkoop en voor jouw duur is doet daar niks aan af.

Aangezien niemand het risico wilt nemen dat jij echt in die 10 minuten van B naar A gaat (of niet) moet op precies het zelfde moment alles geregeld zijn. Als jij niet fisiek aanwezig kunt dan kan je de notaris een volmacht geven om dit te regelen. Ook het risico dat iemand denkt slim te zijn en te weigeren de 2e handtekening te zetten gaat niemand nemen.

Dus ja je moet bij A aan tafel zitten of een volmacht geven. Het zelfde geld voor B.

Wat je nog kan informeren is of je je partner een volmacht kunt geven (en je partner jouw). En dat jij bij A en je partner bij B zit

[ Voor 11% gewijzigd door Batavia op 26-09-2019 16:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:43

OmeJoyo

This is me

Mag ik even heel vervelend zijn? Je hebt net een huis gekocht, nieuwbouw, dus je gaat nog HEEL VEEL te doen krijgen. Er zullen nog meer momenten en situaties komen die in jouw ogen niet eerlijk zijn maar tenzij je niets beters te doen hebt met die tijd, laat dit soort situaties als het is. Betaal die 100 euro en geniet van je nieuwe huis en de vele keuzes die je gaat maken voor de aankomende tijd.

Die 100 euro krijg je ook nog gedeeltelijk terug en dan is het echt zonde om daar enige tijd in te steken.

De reden dat ik dit zeg is dat ik net een huis heb gekocht en verbouwd en voor vergelijkbare keuzes heb gestaan. Ik heb me hierbij neer gelegd en me geconcentreerd op de belangrijke zaken die er meer dan genoeg zijn!

Want heel eerlijk, je hebt er over gemaild, gebeld, met je partner over gehad, wellicht nog met anderen, hier een topic geopend, waarschijnlijk na dat je online al een tijd hebt zitten zoeken.

Je had die tijd geod kunnen gebruiken om een nieuwe vloer uit te zoeken of om de stress te ontkomen even lekker uit eten gaan. :)

Verder gefeliciteerd met jullie nieuwe woning!

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• danda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:58
100 euro ???? in Nederland voor een notariele volmacht is echt een schijntje, nemen ze tegenwoordig de telefoon niet eens meer voor op ... in ieder geval niet meer voor het regelen van volmachten, kost je minimaal 2x zoveel en dan doet de meester het als eenmanszaakje vanuit zijn woonkamertje .....
standaardprijs is minimaal 250 euro ex bij een kantoor met medewerkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:12

Flapmo

and back is gigi!

Tijd is geld is deels waar natuurlijk. Als je anders op je luie reet in je fauteuil op dit forum loopt te zoeken naar draadjes waar je kostenloos en voor niets reacties geeft kan je er beter 100€ voor vangen :+.

Gemoedsrust is ook maar wie je bent. Ken er zat die juist gelukkig worden van dit soort dingen uitzoeken en zo goedkoop mogelijk regelen.

Ik niet, zou het überhaupt al bij notaris A geregeld hebben tenzij je meer dan 500€ bespaart zonder moeite.

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
De aanhouder wint. Notaris B gaf te kennen dat notaris A niet het recht heeft om ons per se te laten tekenen onder volmacht indien wij zelf aangaven in persoon te willen tekenen. Notaris B gaf als tip om nogmaals aan te geven dat wij zelf wilden tekenen, en niet onder volmacht. Indien ze dan nog niet akkoord gingen zouden wij een klacht kunnen indienen bij het KNB.
Nadat we notaris A dit medegedeeld hadden kregen we ineens bericht dat ze 'speciaal voor ons een grote uitzondering zouden maken': wij gaan eerst tekenen bij A voor de hyptheek, en daarna door naar B voor de woning. Zonder extra kosten.

@Flapmo inderdaad, zoveel mogelijk uitzoeken en zodoende kosten besparen.
Pagina: 1