Mijn jaren 80 huis verduurzamen, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• peeceej
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-05 20:59
Beste tweakers,

Ik heb onlangs een huis uit 1982, met bestaande maar matige isolatie gekocht. Ik wil verduurzamen door zowel energiebesparende maatregelen te treffen als door waar mogelijk elektriciteit i.p.v. gas te gebruiken. Hiervoor graag jullie tips en kritische blik.

Aanwezige maatregelen:
- HR++ glas op gehele onder- en bovenverdieping, m.u.v. wc-raampje.
- Spourmuurisolatie aangevuld met Aminotherm schuim (kosten 800 euro). Nog steeds geen nieuwbouwniveau, maar het aantal opties om te naïsoleren bij een spouwmuur met bestaande isolatie is beperkt. heb ook slechts 30m2 spouw, dus muren slopen en dikkere isolatie leek me ook niet de moeite. Correct me if I'm wrong..
- Overal led verlichting, en zo veel mogelijk A++ of A+++ apparatuur
- Niebla waterbesparende douchekop (5L/min)
- koken op inductie

Ons jaarlijks verbruik ligt tussen de 1800 en 2000 kwh in de huidige situatie, gebaseerd op de rekeningen van de afgelopen drie jaar (ander huis, maar gedrag is niet anders). Eventueel later als de kinderen hun eigen apparatuur krijgen, maar dat is nog een aantal jaar niet aan de orde.

Vloerverwarming en verbeterde dakisolatie zijn voor ons helaas geen optie, waardoor ik vrees dat een warmtepomp geen haalbare kaart is. Het huis bevat geen kruipruimte, en de huidige vloerisolatie is niet voldoende om vloerverwaming te laten renderen. Ophogen willen we niet, en de vloer uitbreken en opnieuw isoleren vinden we te ingrijpend.

We hebben meerdere isolatiebedrijven laten kijken naar het dak, en geen van de partijen zegt van binnenuit te kunnen isoleren vanwege de bestaande isolatie uit de jaren 80, en angst voor mogelijke vochtproblemen in de toekomst. Daaropvolgend offertes aangevraagd voor isolatie vanaf de buitenzijde, maar die prijzen varieerden van 7000 tot 11.000 euro (nieuwe pannen meegenomen, niet direct zelf om gevraagd), wat mij momenteel een te grote investering is. De zolder dient ook niet als slaapkamer. De vorige bewoners verbruikten met hun gezin gemiddeld +/- 1000 m3 gas per jaar, dus het lijkt me ook een vrij lange terugverdientijd.

Wat wil ik doen gebaseerd op de (on)mogelijkheden die bij mij bekend zijn:

-10 st. zonnepanelen van in totaal 3100 Wp - +/- 2650 kwh (dak is noord-zuid, met beperkte +/- 20m2 oppervlakte op het zuiden)
- Een hele zuinige airconditioner van mitsubishi h.i of de Daikin ururu sarara om de gehele benedenverdieping te verwarmen. Minimaal SCOP 4.6, liefst hoger. Alleen bij extreme temperaturen de radiatoren gebruiken.
- Op de slaapkamers wil ik een infraroodpaneel hangen met wattage gebaseerd op de m3 kamerinhoud.

Waar ik op hoop is dat de combinatie van zonnepanelen en elektrische verwarming d.m.v. airco en infrarood, het mogelijk maakt om de rest (bad en douchewater, vergeet ik iets?) te doen met een elektrische cv ketel. Ik weet dat deze apparaten minder efficient zijn dan een gasketel, maar als het alleen nodig is voor warm water en een heel klein beetje bijverwarmen, dat dit dan alsnog erg meevalt? Ook las ik dat later dit jaar een energiezuinige reduxion ecoliner ketel op de markt komt die voor het vervangen van 1 m3 gas "slechts" 5.8 kwh energie nodig heeft. In mijn geval zou dat maximaal 5.800 kwh zijn voor het totaal, maar dus ongeveer 25% daarvan als het alleen voor warm water is?

Mijn vraag aan jullie of jullie in mijn plan nog ruimte voor verbetering zien, of eventuele tips/suggesties voor een andere aanpak?

Ik heb - hopelijk te zien aan post - behoorlijk wat uitgezocht, maar voor een leek is het lastig om alles goed op een rijtje te hebben.

Edit: laat die Reduxion Ecoliner maar zitten. Werd net op deze informatie gewezen: https://larsboelen.nl/201...-a-k-a-reduxion-ecoliner/

Alle reacties

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:36
Als vloerverwarming geen optie is dan kan je nog altijd wandverwarming plaatsen.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 20:07
Ik heb voor veel van dezelfde keuzes gestaan. Heb een huis van 1979. 24 zonnepanelen op het dak maar blijven wel bij gas. We stoken boven niet.
We hebben alle verwarmingen vervangen voor Jaga convector radiatoren (Strada en Panel Plus Verticaal). Deze zijn extreem snel warm. Echt bizar en een totaal andere beleving als een oude radiator.
We hebben ook geen kruipruimte. De vloer eruit slopen, isoleren etc. brengt ook nog eens wat gevaar met zich mee. We hebben een 2 onder 1 kapper. Maar als je de hele betonnen vloer eruit trekt, heb je kans dat er verzakkingen plaatsvinden, afhankelijk van de bouw van je huis.
We hebben een houten vloer, welke ook aardig isoleert. In de keuken en aanbouw hebben we wel vloerverwarming.
De douchekop die je aanhaalt vind ik erg duur. Bij de Ikea heb je ook een 9L douchkop voor 12 euro. Er zijn verder genoeg alternatieve te vinden. Wat je je ook moet afvragen; is de 5L douchkop een nevel of een straal? Als het een nevel is, moet je meer warm water stoken. Een nevel is namelijk kouder doordat er veel lucht wordt verplaatst. Hierdoor is de nevel op dezelfde watertemperatuur kouder dan een ‘solide’ straal.

Waar je eerst ook naar moet kijken is tocht verminderen. Een mooie oplossing voor je deuren is een voldorpel. Als je geen frees of invalszaag hebt, koop dan opbouw. Uiteraard tochtband voor je deuren. Als je oude aluminium kozijnen hebt; haal ze eruit en vervang niet alleen het glas. De jaren 80 alu puien zijn enorme koudebruggen.

Heb je stenen vensterbanken? Check of deze enorm koud worden. Je kan ze vaak makkelijk verwijderen (je zal wel wat moeten bijwerken) en isoleren.

De garagedeuren ga ik zelf na-isoleren. Het wordt er niet mooier op, maar het zit toch aan de binnenkant (werkplaats).

Verder gaan we over op het Danfos slimme thermostaat systeem met slimme knoppen. Hier heb ik meer vertrouwen in dan de Netatmo.
Met dit systeem kan je je programma programmeren, maar ook individuele knoppen laten schakelen. Zo kan je dus je badkamer op bepaalde tijden warm laten zijn, of je garage compleet uit de loop nemen muv het weekeind. Ideaal :)

Dakisolatie doen we pas als de pannen brak zijn. Dat zit er wel aan te komen (betonnen pannen hebben een levensduur van ongeveer 30 jaar...). Muren isoleren heb ik m'n vraagtekens bij. Ze zullen de bestaande isolatie moeten verwijderen en de kans op een koudebrug en verminderde luchtstroom --> vocht is aanwezig.

• peeceej
Ramon_1984 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:29:
Als vloerverwarming geen optie is dan kan je nog altijd wandverwarming plaatsen.
Is dat qua energieverbruik veel voordeliger dan een airconditioner met SCOP in de range van 4.6 - 5.1?

Wandverwarming kost mij geschat tussen de 4000 en 4500 euro, exclusief wandafwerking en nog wat andere zaken. https://www.variotherm.nl...arming-kosten-prijzen-m2/ (voorbeeld komt overeen met mijn benodigde m2)

Een airconditioner die 115m3 weet te verwarmen/koelen met SCOP 4.6-5.1 kost tussen de 2000-3000 euro inclusief installatie, verdere afwerking niet nodig.

m.a.w. is het prijsverschil van 1000 - 2000 euro de moeite waard?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Waarvoor gebruik je precies de zolder? Als dit alleen voor wat opslag is, loont het misschien de moeite om de zoldervloer te isoleren. Houd je toch een stuk meer warmte in (of uit) je huis, zonder dat je dak er gelijk af moet.

Verder zou ik dingen als "elektrische infraroodpanelen" echt uit mijn hoofd zetten. Dat is gewoon 2x zo duur stoken als gewoon de radiator (die er toch al hangt) open draaien. Een onzinnige investering dus, ook wat betreft het milieu trouwens. Je zou eventueel voor lucht-lucht warmtepompen op de slaapkamers kunnen gaan, die kun je wel terugverdienen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb een rijtjes huis uit 1986.
- Er zit minimaal wat glaswol in de muren. (zuid en noord muur, met schuifpui op zuid)
- beneden nog dubbelglas uit 86, boven nog enkel. (todo list)
- dak heeft houtplaten met aan de buitenkant +/- 2-3 cm pur. Ik heb alles gewoon geisoleerd van binnen met pir platen en zo goed mogelijk dampdicht afgesloten aan de binnenkant. Die platen zijn al dampdicht, en daar nog een scherm miofol overheen.
- ook geen kruipruimte, maar ik ben onder de fundering gekropen om toch leidingen en mantelbuis te kunnen leggen. Ik heb fotos kunnen maken vanaf boven, met een camera, daar waar een gasleiding doorheen stak uitgehakt. Daar zag ik isolatie (EPS) zitten van 3-4 cm en kon ik dus onder de vloer kijken.
Ik kon niet geheel onder de vloer door kruipen, maar met wat slimme truukjes, toch van meterkast naar schuurtje en trapkoof alles gelegd wat ik wilde leggen.

- hele zolder (koelen!) en bovenverdieping voorzien van uponor minitec. (vloeren worden 1,5 cm hoger)
Heeft wel weerstand, dus korte groepen. Maar daar is een buffervat ook goed voor.
- beneden heb ik een fancoil en is nog niet klaar, maar daar gaat de dekvloer er nog uit voor vloerverwarming.
- mitsubishi ecodan 5 kW in het schuurtje met uitblaas naar buiten met condensafvoer.
- RVS buffervat met hygienespiraal (3 stuks aan elkaar) De jong Gorredijk, 450 ltr
- douchewtw - hygienespiraal - 11 kW doorstroomverwarmer
- itho balansventilatie (door bestaande trapkoven en achter knieschotten aanzuig. 1 centrale uitblaas)
- Zowel op noord als zuid, 2550 Wp + 4550 Wp zonnepanelen op 3x SMA 1-fase omvormers
- Grohe red (quooker) in de keuken en een waterontharder voor alles.
- alles is aanstuurbaar en uitleesbaar via domotica
(domoticz, zwave, zigbee2mqtt, nodemcu met ds18b20, odroid n2, grafana en influxdb, mitsubishi melcloud to domoticz, kamstrup warmtemeter met mbus. kWh meters met mbus enz.)

Mocht ik het opnieuw doen (maar ben nog niet klaar) dan "op dit moment" een Atlantic Explorer V4 WP boiler erbij. (in geval salderen ophoudt te bestaan is dat gunstig)
Ik zou dat ook kunnen doen met het buffervat en huidige warmtepomp.
Maar dat vat houd ik liever op 32 graden.

Op dit moment al 3 jaar gasloos. (alles weg laten halen) en overschot van 1500 kWh per jaar. (3500 kWh verbruik, 1persoon)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2019 15:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• peeceej
ixl85 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:51:

De douchekop die je aanhaalt vind ik erg duur. Bij de Ikea heb je ook een 9L douchkop voor 12 euro. Er zijn verder genoeg alternatieve te vinden. Wat je je ook moet afvragen; is de 5L douchkop een nevel of een straal? Als het een nevel is, moet je meer warm water stoken. Een nevel is namelijk kouder doordat er veel lucht wordt verplaatst. Hierdoor is de nevel op dezelfde watertemperatuur kouder dan een ‘solide’ straal.

Waar je eerst ook naar moet kijken is tocht verminderen. Een mooie oplossing voor je deuren is een voldorpel. Als je geen frees of invalszaag hebt, koop dan opbouw. Uiteraard tochtband voor je deuren. Als je oude aluminium kozijnen hebt; haal ze eruit en vervang niet alleen het glas. De jaren 80 alu puien zijn enorme koudebruggen.

Heb je stenen vensterbanken? Check of deze enorm koud worden. Je kan ze vaak makkelijk verwijderen (je zal wel wat moeten bijwerken) en isoleren.
De douchekop kostte 50 euro. Viel eigenlijk in het niet bij de overige kosten van de badkamer, en moet zeggen dat ik het een comfortabel product vind. Ik heb de therostaatkraan standaard op de 38 graden begrenzer staan. Speelt het "compensatieverwarmen" dan nog steeds een rol?

vensterbanken en tocht heb ik niet tot nauwelijks. Een aantal jaar geleden heeft de vorige bewoner uitslaande deuren naar de tuin laten plaatsen met een nieuw kozijn en hr++ glas. Zelf hebben we een bestaand raam laten vervangen door een extra groot raam van vloer tot plafond (ook hr++). Verder nog een raam in de keuken, maar ook die heeft een nieuw kozijn meet hr++ glas. enige tocht is wanneer ik de ventilatieroosters van de ramen open heb staan voor frisse lucht. Door de nieuwe spouwmuurisolatie zal dat neem ik aan ook zijn afgenomen, indien het er was?

• peeceej
mcDavid schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:55:
Waarvoor gebruik je precies de zolder? Als dit alleen voor wat opslag is, loont het misschien de moeite om de zoldervloer te isoleren. Houd je toch een stuk meer warmte in (of uit) je huis, zonder dat je dak er gelijk af moet.

Verder zou ik dingen als "elektrische infraroodpanelen" echt uit mijn hoofd zetten. Dat is gewoon 2x zo duur stoken als gewoon de radiator (die er toch al hangt) open draaien. Een onzinnige investering dus, ook wat betreft het milieu trouwens. Je zou eventueel voor lucht-lucht warmtepompen op de slaapkamers kunnen gaan, die kun je wel terugverdienen.
Nu nog als washok, maar er zijn plannen om er een kantoortje te maken. Over een paar jaar misschien als slaapkamer, mocht er een derde komen. Het moet in die zien wel leefbaar blijven.

Zo'n lucht lucht warmtepomp voor de slaapkamer, excuseer mijn onwetendheid, dat is toch praktisch een airconditioner zoals ik ook beschreven heb voor de woonkamer, maar dan multisplit? Dat is inderdaad ook een optie. Iets duurder in aanschaf dan de infraroodpanelen, maar het zal zich ongetwijfeld terugverdienen in gebruik.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een L/L warmtepomp (inverter) kan zowel verwarmen als koelen (ontvochtigen)
Een paar nadelen: bak aan de muur, uitblaas van lucht, ruimte koelt wat sneller af, bij stoppen van verwarmen.
Een groot pluspunt is het koelen en ontvochtigen in de zomer. (maar dat zijn ook niet zoveel dagen)

Een l/w warmtepomp zal de vloer (of muur) opwarmen en die koelt langzamer af. (maar warmt dus ook langzamer op)

Beide zullen zuiniger zijn dan infraroodpanelen.
Dat heeft een cop van 1.
L/L of L/W heeft een cop van 4.
1 kWh erin, 4 kWh warmte eruit.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2019 15:19 ]

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 20:07
peeceej schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:00:
[...]

De douchekop kostte 50 euro. Viel eigenlijk in het niet bij de overige kosten van de badkamer, en moet zeggen dat ik het een comfortabel product vind. Ik heb de therostaatkraan standaard op de 38 graden begrenzer staan. Speelt het "compensatieverwarmen" dan nog steeds een rol?

vensterbanken en tocht heb ik niet tot nauwelijks. Een aantal jaar geleden heeft de vorige bewoner uitslaande deuren naar de tuin laten plaatsen met een nieuw kozijn en hr++ glas. Zelf hebben we een bestaand raam laten vervangen door een extra groot raam van vloer tot plafond (ook hr++). Verder nog een raam in de keuken, maar ook die heeft een nieuw kozijn meet hr++ glas. enige tocht is wanneer ik de ventilatieroosters van de ramen open heb staan voor frisse lucht. Door de nieuwe spouwmuurisolatie zal dat neem ik aan ook zijn afgenomen, indien het er was?
Tochtstrips of valdorpels moet/kan je ook plaatsen tussen woonkamer/hal, woonkamer/keuken, woonkamer/traphal, hal/wc (enkel glas), trapdeur (boven of onder). Dat scheelt al heel veel.
Heb je een opentrap in je woonkamer, maak dicht. Scheelt veel tocht van boven.

Iedere kraan is weer net anders. Ik ken kranen die op 38 graden best koud zijn. Sommige zijn warm. Geen idee hoe die van jou is. Ik zal de douchkop eens bekijken, ben wel benieuwd.

• peeceej
AUijtdehaag schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:00:

- dak heeft houtplaten met aan de buitenkant +/- 2-3 cm pur. Ik heb alles gewoon geisoleerd van binnen met pir platen en zo goed mogelijk dampdicht afgesloten aan de binnenkant. Die platen zijn al dampdicht, en daar nog een scherm miofol overheen.
Dit vind ik interessant (de rest ook overigens hoor!), want dit is mij een aantal keer afgeraden. Situatie lijkt hetzelfde. Is dit een min of meer bewezen methode, of zou dit theoretisch alsnog tot problemen kunnen leiden op termijn? Kan er tussen de achterzijde van die folie en de isolatie aan de buitenzijde geen vocht meer ophopen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vocht komt van binnenuit.
Douchen, wasdroger etc.
Doordat het dak koud, is kan vocht daar condenseren. Vandaar dampdicht van binnenuit.
De meningen zijn verdeeld hierover. Over het risico, bedoel ik.

Ik heb het risico genomen, en alles zoveel mogelijk dampdicht en geen tussenruimtes, tussen isolatie en dak
Maar mijn ventilatie is ook op orde. (iedere ruimte een afzuigpunt)
WTW zorgt voor verse opgewarmde lucht van buiten en verplaatsing door heel het huis.
Alle ruimtes krijgen hierdoor ook een gelijkmatiger temperatuur. (kan voordeel zijn, maar ook nadeel)
Veel kan je hier lezen: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Isoleren betekend, "zeer zeker" ook ventileren. Anders ga je problemen creeren met vocht (schimmel etc) en hoge co2 waardes. (tip: netatmo weatherstation)

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2019 15:32 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:53
Er zijn ook lage temperatuur radiatoren, of anders kijk eens naar het lucht/lucht warmtepomp topic.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• peeceej
Even voor de zekerheid, waar ik airconditioning zeg en men hier L/L warmtepomp, dan hebben we het toch over hetzelfde product?

Voor de woonkamer heb ik mijn oog laten vallen op https://www.vakhandeljans...airco-inverter-warmtepomp
Geeft aan 175 m3 te kunnen managen, en ik heb +/- 110 m3 in de aanbieding. het model tot 105 m3 heeft een nog betere SCOP, maar ik weet niet hoeveel rek er zit in die aangegeven capaciteit en de 5 m3 die ik extra vraag..

Het afraden van de infraroodpanelen vind ik sowieso een eyeopener, dus dank daarvoor. Waar ik bij airco's volledig gericht ben op COP/SCOP, had ik hier bij infraroodpanelen totaal niet naar gekeken.

Voor de slaapkamers ga ik daarom ook mijn blik verleggen naar een airconditioner (l/l warmtepomp?).

Resteert voor zover ik weet alleen nog mijn gasvraag voor warm kraan en badwater. vraag me af hoeveel m3 gas ik daar specifiek voor nodig heb, en wat jullie een goed alternatief vinden, zonder dat het financieel de spuigaten uit loopt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met 1250 euro subsidie en 12 euro verzendkosten is dit wel een goede:
https://www.esanico.be/nl...-v4-warmtepompboiler.html
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
JoKo in "Volgende fase verduurzaming woning met wpb en wp."

Op de L/L warmtepompen (airconditioner en inverter, eventueel multisplit) zit geen subsidie.
Een (onder andere) monobloc L/W warmtepomp wel. (1700 euro)
https://www.immotecshop24...W-CZ-TAW1-Interface-Paket
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2019 15:59 ]

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 18:40
peeceej schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:46:
....
Voor de slaapkamers ga ik daarom ook mijn blik verleggen naar een airconditioner (l/l warmtepomp?).

Resteert voor zover ik weet alleen nog mijn gasvraag voor warm kraan en badwater. vraag me af hoeveel m3 gas ik daar specifiek voor nodig heb, en wat jullie een goed alternatief vinden, zonder dat het financieel de spuigaten uit loopt.
Let bij een warmtepomp ook goed op geluidsproductie. Voor een slaapkamer zou ik daar extra kien op zijn. Voor buiten zou ik ook met de buren overleggen. Ik zou er niet blij mee zijn als mijn buren die op een ongunstige plek zouden ophangen.

Voor gasverbruik warmwater rekent milieucentraal op 250 m³, dat komt neer op zo'n 2250 kWh warmte. Al aan een zonneboiler gedacht?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
peeceej schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:46:
Even voor de zekerheid, waar ik airconditioning zeg en men hier L/L warmtepomp, dan hebben we het toch over hetzelfde product?
yup, je hebt misschien verschillende types maar in principe is de werking gewoon het zelfde.

Bedenk je dat elektrischse energie bijna 2x zo duur is als aardgas. Elektrisch stoken is dus pas rendabel vanaf een COP > 2. Een systeem zonder warmtepomp is dus per definitie geldvernietiging (en ook slecht voor het mileu, want die centrale die de aardgas omzet in elektriciteit, heeft véél meer verlies dan een HR-ketel).

Misschien is het idd beter om te kijken naar CV-ondersteuning dmv een warmtepomp en/of zonneboiler, gezien je toch niet helemáál zonder CV zult kunnen. Het zou zonde zijn als je straks op alle kamers airco's hebt hangen maar alsnog de radiatoren open draait.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Vergeet niet om je noorddak ook meteen vol te plempen met panelen. 12 panelen van 340 watt per stuk erbij kost inclusief de ruimere omvormer 2500 ex en levert zelfs als meer dan de helft voor 11 cent per kWh verkocht moet worden 300 euro per jaar op.

Mocht dat te duur zijn scoor dan voor 50 euro Inc per plaat van die 2e handjes Poly op marktplaats, wek je wel minder op maar het kost geen fluit.

Voor warmtepomp kun je altijd nog kijken of je je huis met 45 graden stook temperatuur warm krijgt, dan kun je meteen over zonder verder gedoe. Is het te koud weet je waar je nog iets te doen hebt.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• peeceej
mcDavid schreef op woensdag 25 september 2019 @ 17:12:
[...]

yup, je hebt misschien verschillende types maar in principe is de werking gewoon het zelfde.

Bedenk je dat elektrischse energie bijna 2x zo duur is als aardgas. Elektrisch stoken is dus pas rendabel vanaf een COP > 2.
Dit is misschien wel de meest duidelijke en versimpelste manier van uitleggen die ik op het web ben tegengekomen.

Kan ik dan ook redeneren dat indien verwarmen met elektriciteit 2x zo duur is als verwarmen met gas , een airconditioner met een SCOP van 4 (of hoger eventueel) mij in de toekomst de helft van de verwarmingskosten bespaart?

• peeceej
Lardman schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:22:
Vergeet niet om je noorddak ook meteen vol te plempen met panelen. 12 panelen van 340 watt per stuk erbij kost inclusief de ruimere omvormer 2500 ex en levert zelfs als meer dan de helft voor 11 cent per kWh verkocht moet worden 300 euro per jaar op.

Mocht dat te duur zijn scoor dan voor 50 euro Inc per plaat van die 2e handjes Poly op marktplaats, wek je wel minder op maar het kost geen fluit.

Voor warmtepomp kun je altijd nog kijken of je je huis met 45 graden stook temperatuur warm krijgt, dan kun je meteen over zonder verder gedoe. Is het te koud weet je waar je nog iets te doen hebt.
ik heb een vrij eigenaardig dak: een stuk schuin aan zuidzijde van ongeveer 4 meter lang, een stuk plat dak van ongeveer 1.5 tot 2m lang (moet ik nog even meten), en vervolgens loopt het aan de noordzijde vanaf het platte dak tot aan het plafond van de woonkamer in een stuk door door (dus slaapkamers aan die kant hebben geen buitenmuur, bestaat uit dak met dakkapel). Ik denk dat ik dan nog eerder als extra stap dat platte dak kan uitbreiden met zonnepanelen, toch?

Met de kosten koper en de reeds gedane werkzaamheden is mijn budget niet onuitputtelijk, dus ik moet de zonnepanelen waarschijnlijk gefaseerd uitbreiden.

Ik heb, mede op basis van goede ervaring van mensen hier, bij sun solar een offerte aangevraagd. Qua prijs zeker interessant, maar het nadeel is wel dat hij niet van tevoren de situatie wil komen bekijken. Hij wil op basis van foto's van aantal dakpannen en meterkast een oordeel over de mogelijkheden geven. Als ik besluit om ook het platte dak mee te nemen, dan vind ik een bezoek aan huis wel zo prettig. Ik kan dat dak namelijk niet zelf op of zien. Wat zijn kostentechnisch en qua service goede alternatieven voor Sun Solar, maar dan mét huisbezoek optie?

• Lardman
Je kunt de panelen altijd plat op dak gooien. Bekabeling kan via een kabelgootje, ik zou gewoon de binnenmaats aanhouden voor plaatsen op het dakkapel. Wie weet kunnen we je op afstand zoveel advies geven dat jij met een gericht voorstel naar Sun Solar kunt. Dat lijkt me financieel gezien de kortste klap.
Als je niet oppast in zonnepanelenland geef je vele uren aan advies en uiteindelijk gaat men naar een ander die de boel net goedkoper kan. Ik denk dat ze bij sun-solar hetzelfde probleem hebben als bij alle andere zonnepanelen-boeren. Er is meer vraag dan dat er mankracht is, dus ze kunnen makkelijk nee zeggen tegen de lastige klussen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• peeceej
Lardman schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:32:
Je kunt de panelen altijd plat op dak gooien. Bekabeling kan via een kabelgootje, ik zou gewoon de binnenmaats aanhouden voor plaatsen op het dakkapel. Wie weet kunnen we je op afstand zoveel advies geven dat jij met een gericht voorstel naar Sun Solar kunt. Dat lijkt me financieel gezien de kortste klap.
Als je niet oppast in zonnepanelenland geef je vele uren aan advies en uiteindelijk gaat men naar een ander die de boel net goedkoper kan. Ik denk dat ze bij sun-solar hetzelfde probleem hebben als bij alle andere zonnepanelen-boeren. Er is meer vraag dan dat er mankracht is, dus ze kunnen makkelijk nee zeggen tegen de lastige klussen.
Dat begrijp ik, maar in mijn geval heb ik al bij de beste man aangegeven dat ik akkoord met de prijs ben en dat ik bij bezoek direct bereid ben te tekenen, mits ik zeker weet dat het past. Andersom kan ik ook zeggen: Ik moet met deze meneer een afspraak maken ter waarde van +/- 3000 euro (eerder 4000 euro als ik ook het platdak meeneem, wat hij met één bezoekje extra kan genereren), en dan moet ik maar afwachten wie er voor de deur staat ten tijde van uitvoering. Het is voor mij ook een beetje een gevoelskwestie, het is geen megabedrag, maar je moet er wel voor sparen. Dan is het wel zo prettig dat de opdrachtnemer je aanvraag serieus neemt, of in ieder geval dat gevoel geeft.

Anyway, de moeite hier wordt zeer gewaardeerd! Wat zou ik kunnen aanleveren om hier een advies over de panelen te krijgen?

• Lardman
foto's en snippets van google maps komen we denk ik een end ;)

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Mocht het je boeien, ik heb een soortgelijke situatie gehad :)
Huis aanpakken: de keuze is reuze, maar in welke volgorde?

• peeceej
Lardman schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:07:
foto's en snippets van google maps komen we denk ik een end ;)
top, ga ik vanavond even aan de slag!

• peeceej
heb het al even bekeken, maar zal het zeker uitgebreider doornemen. Die meterkast is bij mij op termijn ook nog wel een dingetje, heb nu nog een relatief oude. Had verwacht dat dit duurder zou zijn, maar valt mee.

overigens, mocht men in de toekomst in mijn situatie zitten en dit topic doorneuzen: Je kunt tegenwoordig zonder enige aanpassing aan je meterkast op inductie koken. Inventum heeft een 1-fase inductiekookplaat. Kostte me iets van 225-250 euro, en was kwestie van stekker in stopcontact en klaar. Je hebt ze zowel in opbouw (gewoon losstaand op je oude gasfornuis, lekker simpel) als inbouw (dus gat zagen in je keukenblad. Heb zelf voor dit laatste gekozen.

Bevalt tot nu toe uitstekend. Enige waar je op moet letten is dat je niet alle 4 de zones tegelijk op vol vermogen kunt gebruiken (het wordt automatisch voor je verlaagd), maar ik denk dat je in de meeste gevallen hooguit 3 pannen gebruikt, en alles tegelijk op vol vermogen zelden voorkomt.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
@peeceej Die gebruiken wij dus ook! :) Totdat we een nieuwe keuken gaan nemen, was dit een ideale oplossing.

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-05 09:51
Ik heb ook 1 fase maar dan van Siemens, werkt perfect voor €369 en iets mooier dan de Inventum.

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:12

hnq

Paar ervaringen van ons met genoemde zaken:
Twee onder 1 kap woning uit 1976 met dus de eerste isolatiepogingen van toen. Dakbeschot: spaanplaat met de bekende 2-3 cm pur. Drie jaar geleden aan de binnenkant met glaswol geisoleerd. Zoveel mogelijk dampdicht inderdaad. Tot nu toe geen centje pijn.

Spouwmuren met minimale glaswol isolatie aan laten vullen met minerale wol.
Vloer geisoleerd met isoltrend, vergelijkbaar met tonzon.

Badkamer en werkkamer uitegerust met ir panelen. In de badkamer is dat de spiegel. Bevalt ons uitstekend. Verder verwarmen we boven niet.
Warmtepomboiler Atlantic Calypso voor warm water.

Benedenverdieping bijna alles hr++ glas. Bovenverdieping nog gedeeltelijk enkel glas. Work in progress.
Volgende week wordt in de woonkamer een airco opgehangen. Daikin ftxm. Ururu sarara is nogal wat duurder vanwege extra opties, raadpleeg het forum maar voor ervaringen daarmee.
Wij proberen het komende winter zo zonder cv te doen. Als dat lukt kunnen we ons dus aansluiten bij het gilde van de gaslozen :)

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:47

_Arthur

blub

peeceej schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:15:
We hebben meerdere isolatiebedrijven laten kijken naar het dak, en geen van de partijen zegt van binnenuit te kunnen isoleren vanwege de bestaande isolatie uit de jaren 80, en angst voor mogelijke vochtproblemen in de toekomst.
Ik heb hetzelfde "probleem". Mijn bouwtechnische inspecteur verteld dat je dit maar op een manier correct kan isoleren van binnenuit en dat is door de huidige isolatie "buiten werking" te stellen: dwz, gaten boren in het dakbeschot door de isolatie heen en aan de binnenzijde van het dakbeschot rachels zodat het daar kan ventileren.

Verder bouw je dan van binnenuit de gehele isolatie opnieuw op.
Pagina: 1