psychodude schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:10:
[knip]
Om hier toch een tegengeluid in te geven. Mijn ouders werpen niet actief hun vuil op straat. Maar indien er wat valt, dan is er ook geen reflex om dit op te rapen. Terwijl ik persoonlijk gewoon al mijn troep bewaar voor een vuilnisbak.
Opvoeding komt in deze dan ook echt niet alleen vanuit de ouders. De basisschool was bij ons spik en span, ook het plein op de middelbare school. Afval op de grond betekende namelijk straf, nablijven.
Ouders zijn echt niet de enige partij die discipline aan kunnen brengen.
Helemaal goed van jou, kwalijk van je ouders. Ik kan mij van mijn ouders eigenlijk niet herinneren hoe ze er tegenaan keken of er mee omgingen in mijn jeugd, we deden (mijn ouders en ik), door een paar na-komers binnen ons gezin, niet zo heel veel aan buiten-activiteiten samen. Er was ook niet veel geld voor gezinsuitstapjes.
Ik ben al op jonge leeftijd begonnen met het opruimen, dit zal deels te maken hebben met de beroepen die ik heb gehad. Tijdens mijn 6 maanden als bouwvakker op 15 jarige leeftijd (dat kon toen nog na een afgeronde LTS opleiding), was opruimen aan het einde van de dag een onderdeel van je taak.
Daarna als meubelmaker/spuiter eveneens. Gevolgd door operator > engineer > quality engineer > IT-er/documentalist > product-ontwikkelaar, was het altijd een vast onderdeel van je taak. Het opruimen/netjes houden hoorde bij mijn leven, in mijn kantoor, op de werkvloer en buitenshuis. Dat hebben we ook onze kinderen meegegeven, en er is er niet ééntje bij die de rommel op straat zal gooien of zich niet zal ergeren aan de rommel die overal ligt. Van kleins af aan er mee opgevoed worden betekent automatisch rommel opruimen, daar sta je dan niet bij stil.
Maar rommel maken is van alle tijden en alle leeftijden, het is tegenwoordig alleen zo dat er meer rommel is om weg te gooien. Tegenwoordig meent iedereen een flesje drinken bij te moeten hebben, al zit er enkel water in. Dat is iets wat je "vroeger" dus veel minder zag. Mijn kinderen gingen niet aan de Red Bull of Drinkontbijt voorafgaand aan of na school. Die aten thuis of namen vanuit thuis wat mee naar school. Dat waren soms ook knoppers oid, en de verpakking daarvan ging in de jaszak of broek, en ging thuis in de prullenbak.
Opruimen = opvoeding, maakt niet uit wie dat geeft.
Als jij met je vrienden naar hockey rijdt, en een van je vrienden smijt wat aan afval langs de weg, dan spreek je hem/haar daarop aan, als jij het niet vind kunnen natuurlijk.
Als ik met wie dan ook op stap ben, en dit gebeurt, dan spreek ik degene daar ook op aan, ongeacht wie het is. En dan niet met "stomme zak of trut" maar meer op het geweten van "dat kan zo natuurlijk niet", dat rapen we op en nemen we mee.
Helaas is het nu nog vechten tegen de bierkaai. Blikjes mogen bij ons in de gemeente niet bij het plastic en drinkverpakkingen afval. Dus de blikjes die je onderweg tegenkomt moeten in een afvalbak, maar die staan er op veel plaatsen hier dus niet.
Testing, one, two ...