Acties:
  • +8 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:58
Hallo Tweakers,

Vandaag stond ik op Arhem velperpoort op de trein te wachten. Aan de overkant van het perron stonden twee jongens van een jaar of 18. Een daarvan nam zijn laatste slok frisdrank uit een blikje en gooide zo zijn blikje over het hek de bosjes in. Vervolgens haalde hij zijn pakje sigaretten uit zijn jas en pakte ook daar zijn laatste uit, en ja je raadt het al, ook dat pakje ging de bosjes in.... ze stonden letterlijk op 2 stappen van de prullenbak.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat iemand zo achteloos zijn afval weggooit. Hoe verziekt ben je dan? Heb je dan helemaal geen verantwoordelijkheidsgevoel? Ik kom het vaker tegen. En ik neem aan dat jullie het ook zien. Ik erger mij er dood aan, achteloos peuken wegschieten is ook zoiets.

Ik zeg er soms wat van als de situatie zich voordoet. Meestal (lees altijd) krijg je dan een boze reactie, en vragen ze zich af waar je je mee bemoeit. De straat, station, trein, parkeerplaats is toch niet van jou!?

Zien jullie het ook? En hoe gaan jullie er mee om? Zeggen jullie er wat van? Wat is een goede benadering voor deze lui (voornamelijk jongens tussen de 12 en 25)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:04
Opruimactie: Red Bull-drinkers veroorzaken meeste zwerfafval
Nederlandse vrijwilligers die gisteren meededen aan World Cleanup Day hebben opvallend veel lege Red Bull-blikjes opgeruimd. Het afval van het energiedrankje gaat aan kop in de statistieken die de vrijwilligers hebben bijgehouden.
Waren het toevallig Redbull drinkers? Die kunnen er niks aan doen helaas.

Ik heb toen ik jonger was ook wel eens een vriend op aangesproken. Die zat maar te trekken aan allemaal borden op het perron. Ik heb toen gezegd dat hij niet moet klagen als de treinkaartjes duurder worden, toen pas viel het kwartje dat je indirect zelf meebetaald aan dat soort gedrag.

[ Voor 22% gewijzigd door LordSinclair op 23-09-2019 14:19 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Niet benaderen scheelt je waarschijnlijk meer hoofdpijn dan ze wel aanspreken.
Daarnaast is het een soort dienst die ze bewijzen, het is pure werkverschaffing voor de plantsoenendienst.

[/sarcasme]

Het zou mooi zijn als zwerfafval magnetisch terug vloog naar degene die het op straat mikt maar helaas. Er is niks aan te doen, legaal is het niet maar zolang je niet door oom agent op heterdaad betrapt wordt gaat het ongestraft verder.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:20
Het begint allemaal bij opvoeding.

Je merkt dat er meer jongeren een slechte opvoeding krijgen.
Ze worden steeds brutaler en hebben schijt aan alles.

Vroeger kreeg je nog een veeg om je oren, als je iets op de grond gooide.

( niet om alles op 1 lijn te scheren, maar je merkt duidelijk een verschil vergeleken met vroeger )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:52
corporalnl schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:25:

( niet om alles op 1 lijn te scheren, maar je merkt duidelijk een verschil vergeleken met vroeger )
Voegt niets toe, dus weg.

[ Voor 4% gewijzigd door janvanduschoten op 26-09-2019 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan niet echt cijfers vinden over zwerfafval door de jaren heen dus het generatie argument zullen we maar even laten voor wat het is.

Tijd voor statiegeld op blikjes en betere handhaving. Als je er mee weg komt gaat de gemiddelde tiener of pauper echt zijn gedrag niet aanpassen. Gemak dient de mens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corporalnl
Je kan ook gewoon normaal inhoudelijk reageren?

Heeft niks met opa te maken ( kom nog lang niet in de buurt )
Ooit gehoord van normen en waarden?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tja, schijt aan alles en vooral geen commentaar velen. :X
Want o wee als je probeert anderen op hun misdragingen te wijzen; dan ben je ineens een moraalridder, een z**kerd, een [whatever onterechte aantijging].

Er is slechts één manier:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Man throws litter back into car

gewoon terug smijten! :+ Dat zal ze leren. ;w

De maatschappij? Dat ben jij!
https://sire.nl/campagnes/de-maatschappij-dat-ben-jij-4/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-08 16:35

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Hij heeft anders wel een punt. Ook ik als 20 jarige merk hoe verschrikkelijk brutaal en achteloos leeftijdsgenoten (en vaak jongere personen) zijn t.o.v. hun omgeving (zij het sociaal of zaken als afval weggooien). Laatst nog een vriendin erop aangesproken dat ze een zak afval van de Mc Donalds gewoon op straat wierp. Schouders schudden en 'boeie'.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:52
corporalnl schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:31:
[...]

Het was inderdaad wat kort door de bocht, maar dat geneuzel over opvoeden hoor je al tig jaar

Vlak bij mij in de buurt is een ondergrondse container (diftar) Daar lagen vanochtend ook 10 volle grijze containerzakker terwijl de container nog niet vol was. Alles wat daar woont is 25+. Dus hoezo jeugd?

[ Voor 22% gewijzigd door ImdaMned op 23-09-2019 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Normen en waarden kennen de jongeren van tegenwoordig niet. ;)

Het is een ongelooflijk makkelijk argument om te zeggen dat het aan de jeugd van tegenwoordig ligt en dat het vroeger altijd beter was.

http://mentalfloss.com/ar...people-ruining-everything

Historisch gezien is dat overigens ook heel normaal, dat oude mensen klagen over jongeren.

Meeste mensen nemen het argument niet serieus in ieder geval, als je zegt dat het aan de jeugd ligt. Dan zul je toch eerst eens met cijfers moeten komen die bewijzen dat jongeren buitenproportioneel veel rommel maken en in vergelijking met jongeren van 30 jaar geleden dat ook meer doen. Anders ben je de klagende opa. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:49
Het is gewoon asociaal en heeft veel met opvoeding te maken in mijn ogen. Ik koop zo nu en dan ook een zakje zoetigheid, maar de wikkels gaan netjes in de broekzak wanneer er geen prullenbak in zicht is. Het is zo weinig moeite, helaas is dat voor veel mensen al teveel gevraagd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:31
Ik deed dat vroeger ook, het besef om zuiniger om te gaan met onze omgeving kwam pas veel later. Mij er op aanspreken had ook alleen maar ruzie veroorzaakt en je had mij echt niets nieuws bijgebracht. Hoort beetje bij pubertijd e.d. denk ik. De gevolgen niet (willen) overzien van je handelen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-08 06:02
Ik heb altijd geleerd dat je dat niet op straat gooit. Ik vind het inderdaad behoorlijk asociaal als je het wel doet, echter helpt het aanspreken meestal toch niet, dus doe ik het niet meer. Dan zei ik er iets van, en kreeg je reacties als:

• Raap het dan zelf op als je het zo erg vindt
• Maar iedereen doet het toch?
• Oh, dat verteert over een poosje toch wel
• Er is hier niet voor niets een dienst die de straten schoon houdt

Bovendien zijn ze dan van mening dat ze gezichtsverlies lijden als ze het weer gaan oprapen. Want stel je voor dat iemand dat ziet.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-08 21:15
Kuusj schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:35:
[...]

Laatst nog een vriendin erop aangesproken dat ze een zak afval van de Mc Donalds gewoon op straat wierp. Schouders schudden en 'boeie'.
Als je een keer bij d'r op bezoek bent gewoon je afval op de vloer pleuren en zeggen 'boeie'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corporalnl
ImdaMned schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:35:
[...]

Het was inderdaad wat kort door de bocht, maar dat geneuzel over opvoeden hoor je al tig jaar
Het heeft zeker met opvoeding te maken. Ik heb altijd geleerd als je rommel hebt dat je het dan in de prullenbak gooit. Is er geen prullenbak, dan stop je het maar in je zak en gooi je het later weg.

Je moest is weten hoeveel ouders gewoon rommel ook op straat gooien, kinderen zien dat en doen dat later ook. En dit wordt steeds meer omdat de kinderen van de kinderen het ook doen en zo door.

Ook zie je steeds meer ouders met vreten de winkel inlopen. ( patat/ijs ) De kinderen doen dit ook, en later doen ze het zelf ook nog steeds. Omdat het normaal voor hun is. Dus de kinderen van de kinderen gaan dat ook doen etc. etc.

Ik heb geleerd om eerst je eten op te eten voordat je een winkel inloopt. Want dat is mij geleerd bij mijn opvoeding en is voor mij normaal.

Dus ja opvoeding is zeker van belang! Want wat je niet mee krijgt met je opvoeding zal je later niet zo snel doen!

Ik geef dus niet alleen de jongeren de schuld, maar ook volwassenen die nooit de opvoeding hebben gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door corporalnl op 23-09-2019 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker is het opvoeding. Ik ben zelf nog 19 jaar en ga met mensen om die het niks boeit, en die het wel bij zich houden tot er een prullenbak is. En ze zijn allemaal 18-21 jaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:14

Rmg

Natuurlijk is het opvoeding, dat ontkent niemand. Het enige wat van dat slappe gelul is is dat het vroeger anders was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat me altijd opvalt is dat er over dit soort dingen geklaagd wordt, maar dat er zeer weinig (tot nul) mensen zijn die het dan even voor die jongens oprapen en het netjes weggooien.

Het blijft enkel bij klagen en klagen, onderneem dan liever actie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Gomez12 schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:09:
Wat me altijd opvalt is dat er over dit soort dingen geklaagd wordt, maar dat er zeer weinig (tot nul) mensen zijn die het dan even voor die jongens oprapen en het netjes weggooien.

Het blijft enkel bij klagen en klagen, onderneem dan liever actie...
Ik raap vaak zat afval op van een ander.

Maar als je ook niet de bron van het probleem aanpakt, is het dweilen met de kraan open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja
En hoe gaan jullie er mee om? Zeggen jullie er wat van? Wat is een goede benadering voor deze lui (voornamelijk jongens tussen de 12 en 25)?
Vaak hoor je overheden of ideële organiaties roepen dat burgers elkaar onderling moeten aanspreken. Hoewel het goed is om elkaar aan te kunnen spreken, is dat lang niet altijd veilig. Het klinkt erg logisch, maar ik heb ook geen flauw idee of dat wel wat doet. Dus vooral doen als het kan, maar of het onder de streep echt helpt weet ik niet.

Voor zover er wordt gemeten lijkt er in 10 jaar tijd nauwelijks iets te gebeuren met het algemene beeld.
https://www.afvalcirculai...choonbeleving_dec2018.pdf (zie bijvoorbeeld p. 12)
https://www.afvalcirculai...8d-1671-2f4b-7d82437fd5c0 (de rest, succes met lezen)

Mijn conclusie: we pakken het verkeerd aan. Door aannames blijf je steeds maar het verkeerde doen om het probleem echt aan te pakken volgens mij.

Dus: wie doen dit nu vooral: gaat het echt alleen om jongeren? Waar ligt het zwerfafval vooral? Wat wordt er weggegooid? (etc.) Dan goed nagaan: wat zijn de oorzaken? Kan iedereen die roept dat het “opvoeding” is dat ook onderbouwen? En als het zo is (wat ik niet per se betwist): wat ga je eraan doen?

En dan pas handelen.

Zou een oorzaak bijvoorbeeld kunnen zijn dat de materialen worden gezien als afval, en dus ook worden behandeld als afval? Weliswaar op de verkeerde manier. Iemand noemde al het toepassen van statiegeld. Ik zou niet weten waarom je bijvoorbeeld geen statiegeld op sigarettenverpakkingen kan invoeren als de vorige zin een oorzaak blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan het oprapen, ze de hele dag achtervolgen en dan als ze thuis zijn het door de brievenbus gooien. Of je kan ook gewoon een keer zuchten en nee schudden met je hoofd.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-07 00:15
[...]

Hij reageert normaal.
'Onze jeugd heeft tegenwoordig slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. (...) Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden hun mond niet in gezelschap en tiranniseren hun leraren.'
En weet je wie dit schreef? Socrats, ca. 2500 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Pizza_Boom schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:23:
[...]
Hij reageert normaal.
'Onze jeugd heeft tegenwoordig slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. (...) Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden hun mond niet in gezelschap en tiranniseren hun leraren.'
Maar niet normaal inhoudelijk.

En ja dit wordt al een lange tijd geroepen, wil niet zeggen dat het een probleem is? Ik zeg toch ook niet dat het vroeger ook beter was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 18:00
Vroeger waren er denk ik ook wat meer campagnes voor de generatie hiervoor.
Wie kent nog de slogan "Met hetzelfde gemak gooi je het in de afvalbak"

Het is helaas het verval en achteloosheid waar we in de maatschappij mee te kampen hebben, alle winst die is behaald in de jaren 90 en 00, is in rap tempo teniet gedaan.

Wellicht te maken dat we vroeger veel minder content hadden (sommige letterlijk enkel Nederland 1,2,3) en de meeste nog 3 zenders erbij en dat was het, reclame was toen veel effectiever en werd het je neus ingedrukt en daar moest je het mee doen.

Nu is content heel breed beschikbaar waardoor je dus ook kan zeggen dan jongeren effectiever te bereiken zijn, maar volgens mij is het tegendeel waar en is er immuniteit onstaan voor de reclame waardoor het niet meer overkomt.

Toevallig een best grappig item van Bondgenoten, wat een snapshot is hoe de maatschappij hier mee omgaat

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
JONGEREN DUMPEN AFVAL OP STRAAT! | BONDGENOTEN

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Herkenbaar probleem. In mijn straat zit een jeugdzorghuis en als ik zie hoe vaak ik van deze lui of hun vrienden McDonalds-afval, frisdrankblikjes moet opruimen vraag ik me ook af waar die mentaliteit vandaan komt. Zelf loop ik geregeld met afval gewoon naar de afvalbak ook al zou dat inhouden dat ik het dan wat langer moet vasthouden. Gewoon een kwestie van fatsoen?

Maar goed, zelf werk ik op een middelbare school en als ik de pauzes zie wat er allemaal wel niet in de aula en naast de prullenbakken ligt, of hoe de wc's eruit zien..... dan stemt me dat droevig.

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 23-09-2019 15:38 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-07 00:15
corporalnl schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:25:
Maar niet normaal inhoudelijk.

En ja dit wordt al een lange tijd geroepen, wil niet zeggen dat het een probleem is? Ik zeg toch ook niet dat het vroeger ook beter was?
Het is iets van alle tijden. Vroeger, toen ik nog op de basisschool zat en je nog gewoon een koek, een broodje pindakaas en dergelijke mee kreeg, had ik ook al kinderen die hun papiertjes van hun Liga of Sultana gewoon weg gooiden. Dat ik op de basisschool zat, hadden we ook al opruimacties. De parken en plantsoenen rondom de school werden 1x per jaar door de schoolkinderen opgeruimd.
Toen ik in de 4e klas in Berlijn was, kon je precies zien waar onze klas geweest was en waar we naartoe gingen. Je hoefde maar de lege McDonalds verpakkingen te volgen. Op mijn middelbare stonden op alle tafels afvalbakken. Toch belandde er meer op de grond dan in deze afvalbakken.
Ik heb in een discotheek gewerkt. Wij stonden iedere zondagochtend ook de parking te ruimen, want mensen flikkerden gewoon alles hun auto uit. Over auto's gesproken, hoeveel mensen flikkeren niet doodleuk hun asbak of peuk het raam uit?

Dat zegt niet dat het daarom geen probleem is, maar het is niet iets van de laatste jaren en ook niet iets van typisch jongerengedrag. Oudere personen doen er net zo hard aan mee. Beide groepen niet volledig, maar slechts een aandeel daarvan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023

Heel veel koter krijgen geen opvoeding mee. Velen besteden de opvoeding uit aan bijv scholen, waardoor je een zondvloed aan mislukte kansenparels krijgt.
Bij de betere milieus zie je vaak door verwenning een verloren generatie ontstaan en de lagere milieus zitten dan weer sneller verweven met het criminele circuit, hebben andere cultuur en normen&waarden waardoor het daar mis gaat.

De verschoftering van dit land en de verloedering van de oorspronkelijke Nederlandse cultuur is de voornaamste reden dat ik Nederland wil verlaten.

Als ik terug kom uit buitenland merk ik binnen 5 minuten altijd weer wat voor asociaal pauper volk wij Nederlanders zijn. Iedereen denkt dat de regels niet op hem/haar van toepassing zijn, sociale controle is vervangen door criminele ondermijning en wij vereren criminelen ipv helden 8)7

Onze samenleving is verrot tot op het bot.

Wij kunnen veel leren van bijv Japan en Singapore maar ook dichter bij huis in Noorwegen en Denemarken waar ze bij nog 'Jentaloven' kennen.

Oh ja, ben 'pas' 31

[ Voor 5% gewijzigd door eL_Jay op 23-09-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Pizza_Boom schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:35:
[...]
Het is iets van alle tijden. Vroeger, toen ik nog op de basisschool zat en je nog gewoon een koek, een broodje pindakaas en dergelijke mee kreeg, had ik ook al kinderen die hun papiertjes van hun Liga of Sultana gewoon weg gooiden. Dat ik op de basisschool zat, hadden we ook al opruimacties. De parken en plantsoenen rondom de school werden 1x per jaar door de schoolkinderen opgeruimd.
Toen ik in de 4e klas in Berlijn was, kon je precies zien waar onze klas geweest was en waar we naartoe gingen. Je hoefde maar de lege McDonalds verpakkingen te volgen. Op mijn middelbare stonden op alle tafels afvalbakken. Toch belandde er meer op de grond dan in deze afvalbakken.
Ik heb in een discotheek gewerkt. Wij stonden iedere zondagochtend ook de parking te ruimen, want mensen flikkerden gewoon alles hun auto uit. Over auto's gesproken, hoeveel mensen flikkeren niet doodleuk hun asbak of peuk het raam uit?

Dat zegt niet dat het daarom geen probleem is, maar het is niet iets van de laatste jaren en ook niet iets van typisch jongerengedrag. Oudere personen doen er net zo hard aan mee. Beide groepen niet volledig, maar slechts een aandeel daarvan.
Als je mijn verdere post leest, geeft ik ook niet alleen de jongeren de schuld. Ook ouderen inderdaad. Omdat ze het niet met hun opvoeding mee gekregen hebben. En dan heb ik het niet over opvoeding op school. Maar vooral vanuit huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Arnhem Velperpoort is nu ook wel een goed voorbeeld van een achterbuurt natuurijk en moet je niet te veel verwachten van de mensen daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Kuusj schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:35:
[...]
Hij heeft anders wel een punt. Ook ik als 20 jarige merk hoe verschrikkelijk brutaal en achteloos leeftijdsgenoten (en vaak jongere personen) zijn t.o.v. hun omgeving (zij het sociaal of zaken als afval weggooien). Laatst nog een vriendin erop aangesproken dat ze een zak afval van de Mc Donalds gewoon op straat wierp. Schouders schudden en 'boeie'.
Ik kan me er mateloos aan storen, maar praktisch gezien er heel erg weinig aan doen (heb ik het gevoel). Ik heb wel eens de stoute schoenen aangetrokken en er een paar jongeren op aangesproken toen ze een (naar later bleek), half lege fles alcoholhoudende drank naast het fietspad flikkerden. Ik kon me gewoonweg niet inhouden op dat moment. Of die prullenbak 5 meter verderop werkelijk te ver was om te halen?

Waar ik me nog meer aan stoor is dat er nu een jongere generatie actief (begint) te worden en zich druk maakt over ons tanende milieu. Daar kan ik helemaal in meegaan maar begin dan eens wat kleinschaliger en spreek je leeftijdsgenoten eropaan als ze zomaar van alles neer flikkeren, ook naast een afvalbak. Maar dat is schijnbaar toch wat teveel gevraagd naar het schijnt.

Het wordt helaas alleen maar van kwaad tot erger heb ik het idee. Als er via een nieuwsbericht naar buiten moet komen (n.a.v. een gezamenlijke opruimactie), dat er veel Red Bull- (of namaak)/bierblikjes zijn gevonden, dan denk ik. Je hebt waarschijnlijk je ogen niet eerder de kost gegeven want die liggen al jaren her en der, waar je je ook mag bevinden in Nederland, gebroederlijk naast een plastic fles of zo'n snelontbijt-zuig-me-leeg verpakking.

Dus ik meld me gek aan alles wat ik tegenkom aan rommel waar het niet hoort te liggen, maar de gemeente hier wordt er niet warm of koud van. Ja, ze roepen wel, maar doen verrekte weinig. Het enige wat ik nu actief kan doen is de rommel meenemen en in een bak gooien als deze nog enigszins in de buurt staat (vaak niet het geval). Bedroevend allemaal, erg bedroevend.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Mijn vrouw en ik hebben toevallig afgelopen zaterdag 1,5u door onze straat rondgelopen om afval te rapen. Na de 1,5u hadden we een halve vuilniszak vol peuken, lege/halflege én volle (?) blikjes, lege pakjes sigaretten, papiertjes/verpakkingen, een nieuwe joint (??) en een OV-chipkaart.

Ik begrijp niet waarom mensen nog steeds hun zooi zomaar weggooien, temeer omdat bijna overal prullenbakken staan. Wat is de moeite van om het even vast te houden? Ik begrijp dat echt niet.

Ik ben altijd door m'n ouders opgevoed met de gedachte dat afval thuishoort in de afvalbak, en dat heb ik altijd netjes gedaan, zelfs in m'n puberteit. Ik snap dat niet iedereen hetzelfde is en dat je misschien iets nonchalanter bent in je jonge jaren, maar als volwassene zou je toch echt beter moeten weten. Ik zie bijna dagelijks automobilisten hun peuken uit het raam gooien. En kijk voor de grap ook maar eens in de berm vóór een stoplicht of bij een brug.

Wat ik misschien nog wel het meest triest vond is dat er vóór een koffiehuis (o.i.d.) waar vaak mannen buiten staan te roken enorm veel peuken op straat lagen, terwijl er ook gewoon zo'n peukenbak hangt waar ze hem in kunnen dumpen.

Als het even kan probeer ik mensen erop aan te spreken als ik ze iets op straat zie gooien. Soms helpt het, soms helpt het niet en reageren ze geïrriteerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Gitarist op 23-09-2019 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:51
Naast dat jongeren geen opvoeding meer krijgen en alles maar zo op straat flikkeren is dit ook het resultaat van afvalsturing van gemeentes.

Waar je vroeger nog gewoon op elke hoek van de straat een afvalbak had en je daar je afval en dat van iemand anders in kon flikkeren, zijn die bakken nu niet meer aanwezig of is de opening zo klein gemaakt dat er niks meer in past. Alles om het "dumpen" van afval te voorkomen, want de gemeente wil dat je thuis je afval in de bak doet en ervoor betaalt.
Gevolg: voorheen wilde ik nog wel eens een plastic zakje, bakje of blikje oppakken en in de afvalbak gooien, nu laat ik die liggen. Mijn zoontje van 4 pakt met regelmaat iets van de grond, zegt dan "die stomme mensen zijn te lui" en vervolgens zeg ik hem dat ie het moet laten liggen, omdat er onderweg geen afvalbakken meer zijn om het in te gooien.

Overigens, opvoeding en jongeren van tegenwoordig: ik ben nu 37, toen ik 10 was liep ik ook al over het schoolplein om rotzooi van anderen op te ruimen. 27 jaar geleden was het niet veel anders dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

_JGC_ schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:54:
Naast dat jongeren geen opvoeding meer krijgen en alles maar zo op straat flikkeren is dit ook het resultaat van afvalsturing van gemeentes.

Waar je vroeger nog gewoon op elke hoek van de straat een afvalbak had en je daar je afval en dat van iemand anders in kon flikkeren, zijn die bakken nu niet meer aanwezig of is de opening zo klein gemaakt dat er niks meer in past. [...]
Ik denk dat het afvalbeleid van onze gemeentes dan verschilt, want bij ons zijn de bakken nog altijd groot.

Helaas gooit men nog steeds (ondanks de grote bakken) belachelijk veel weg.

Ook wel grappig (of triest, eigenlijk): ik woon ± 100m van het treinstation vandaan, aan één van de drukkere uitvals/invalswegen. Je kan precies zien dat mensen uit de trein stappen en direct een peuk opsteken, hun peuk ongeveer t.h.v. ons huis op is en weggooit. Nog 50m verder liggen er een stuk minder peuken op straat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@_JGC_, exact het probleem van onze gemeente. Steeds minder afvalbakken en het bedrag voor het ledigen van rest-afval per lediging omhoog naar €15,-. Je zag al aankomen welke kant het op zou gaan want overal vind je nu zakken met afval, gedropt om het maar niet in de grijze bak thuis te hoeven gooien.

Ik heb al voorgesteld om de afvalstoffenheffing voor iedereen wat te verhogen zodat het aanbieden van rest-afval "gratis" kan worden. Dan ben ik ook eerder genegen om de losse rommel in mijn eigen grijze container te gooien, zonder dat ik er op af wordt gerekend.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gitarist schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:00:
[...]

Ik denk dat het afvalbeleid van onze gemeentes dan verschilt, want bij ons zijn de bakken nog altijd groot.

Helaas gooit men nog steeds (ondanks de grote bakken) belachelijk veel weg.

Ook wel grappig (of triest, eigenlijk): ik woon ± 100m van het treinstation vandaan, aan één van de drukkere uitvals/invalswegen. Je kan precies zien dat mensen uit de trein stappen en direct een peuk opsteken, hun peuk ongeveer t.h.v. ons huis op is en weggooit. Nog 50m verder liggen er een stuk minder peuken op straat.
Ik vind het aantal bakken in mijn omgeving dungezaaid, is ooit wel meer geweest.

Wat peuken betreft: dat hoort bij rokers. Vroeger had je daar minder last van omdat de peuken vrij snel vergaan in de natuur. Tegenwoordig rookt iedereen filtersigaretten en die blijven na 100 jaar nog rondzwerven. Je kunt ze erop aanspreken, maar de roker voelt zich al aangevallen omdat ie bijna nergens meer mag roken, moet je ze ook nog verplichten om hun peukje uit te drukken en eenmaal afgekoeld in de afvalbak te gooien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-08 16:44
Wat grappig dat je dit topic vandaag start. Afgelopen weekend heb ik voor het eerst meegedaan met de world cleanup day. Zaterdag met een groepje mensen het Valkenberg park in Breda schoongemaakt. En gisteren heb ik rondom mijn appartementencomplex de struiken en bosjes schoongemaakt. Resultaat: in het park 8 volle vuilniszakken. Rondom mijn woning ongeveer 2 volle vuilniszakken. Veelal plastic verpakkingsmateriaal, blikwerk, flesjes, maar ook kleding (ondergoed, juk) en zelfs 1 groot, scherp broodmes 8)7

Ik wilde al een langere tijd in de buurt schoonmaken, maar vond het vooral een lastig te verteren idee om de rotzooi van anderen op te gaan ruimen. Maar nu ik het gedaan heb, ben ik wel blij en hopelijk blijft het schoon.

Overigens geen redbull tegengekomen. Wel veel bierblikjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@segil Als je bij een supermarkt woont vind je sowieso altijd bierblikjes. Die komen dan van buitenlanders die goedkope halve liters halen dan ergens gaan zitten en bezopen hun troep achterlaten. Tja. Heb ik liever al die tieners die tenminste nog nuchter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Ivysaur schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:37:
@segil Als je bij een supermarkt woont vind je sowieso altijd bierblikjes. Die komen dan van buitenlanders die goedkope halve liters halen dan ergens gaan zitten en bezopen hun troep achterlaten. Tja. Heb ik liever al die tieners die tenminste nog nuchter.
Ik woon alleen niet in de buurt van een super :) Maar sinds een tijdje wonen wel een paar personen in onze flat die het wat minder nemen met de sociale regels. Naast zwerfafval hebben we ook meer last van dat verkeerde afval in de containers wordt gegooit... met het gevolg dat de gemeente het afval niet meer komt ophalen.
En soms worden complete meubels gewoon op straat gezet, bij de plastic container. Alsof automagisch dit afval dan terecht komt bij de milieustraat.

Ik denk dat er heel wat mensen zijn die denken: ik betaal toch (via de gemeente belasting) voor afvalstoffenheffing? Dan mag ik het ook op straat gooien en ruimt de gemeente het maar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
ehtweak schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:33:
[YouTube: Man throws litter back into car]
:o En vervolgens die deur blijven dichttrappen _/-\o_

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:03
Ivysaur schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:37:
Hoezo bevooroordeeld? 8)7

Anyway, bij ons vorige huis woonde we aan een doorgaande weg in een klein dorp. Elke week vond ik wel lege blikjes, zakken chips en bierflesjes die gewoon klakkeloos over de heg werden gedonderd bij ons de tuin in.

Iemand er op aanspreken heb je alleen kans dat het werkt als ze alleen zijn. Zodra er 2 of meer zijn, is het eigenlijk al kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@segil, ik denk dat er tegenwoordig steeds minder mensen "denken". Het gehalte "onbenul" gaat zienderogen omhoog. Nu hebben we het alleen nog maar over zwerfafval, laten we het verkeersgedrag maar buiten beschouwing laten hier :'(

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ze stonden letterlijk op 2 stappen van de prullenbak.
Ja, en dat is dus 2 stappen te ver.... dan moeten ze 2 stappen doen om het afval in de bak te gooien, dat is vermoeiend weet je wel? Dus flinkker maar weg, een ander ruimte het wel op.

Bij mijn ouders heb je een plantsoen met een paar speeldingetjes en wat bankjes. Daar staan 5 (!!) prullebnakken. En nog hoor je ouders tegen hun koters zeggen als je naar je auto loopt, "gooi maar weg, dan ben je ervan af". En zo verdwijnt het tússen de prullenbakken gewoon in het plantsoen. Prullenbakken staan op 2, max 3 meter, van de bankjes....

Die gemeente doet dat nu heel simpel: ze legen de prullenbakken wel, maar het overige vuil laten ze gewoon liggen.

Een paar weken later klagen die ouders dat het zo'n puinhoop is in het plantsoen. Maar nee, dat ligt niet aan hun eigen kinderen, "want dat is maar één blikje". Nee, het ligt alleen aan "de anderen"...

Ja, zo geef je het goede voorbeeld aan je kinderen ja....

Uiteraard doen niet alle ouders dat, maar het is her ook niet maar één die het doet, het zijn er wel een aardig aantal.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Veel mensen zeggen dat bepaalde dingen van alle tijden is en met sommige dingen kan ik daar nog wel in meegaan. Dat kinderen grenzen opzoeken, lopen te klieren, bewijsdrang hebben en een grote mond is echt van alle tijden. Maar wat mij echt opvalt:

- steeds meer verkeershufters op de weg.
- een steeds korter lontje op de weg
- algemene (fatsoens)waarden en normen die vervagen
- steeds meer individualisme door telefoon, internet etc
- social media die van mensen spoken maken, die bestaan ook niet
- steeds meer een claimcultuur en een afschuifcultuur (ik heb het niet gedaan, ik heb geen schade veroorzaakt)
- ouders die steeds minder hun kind opvoeden en steeds meer een vriend van hun kind wil zijn
- kinderen die geen tijd meer krijgen om kind te zijn
- agenda's die steeds voller moeten zijn om mee te kunnen doen

En ik kan echt nog wel even zo doorgaan. Maar ik kan me niet herinneren dat toen ik mijn rijbewijs 20 jaar geleden haalde er zoveel agressie op de weg was, kinderen zoveel mochten en konden zeggen etc. Ik zeg niet dat alles slecht is, maar ik merk de verandering wel en vind dat niet altijd positief.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2019 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ga het niet persoonlijk maken en ga niet naar anderen lopen sneren. Enig idee hoe weinig volk procentueel je nodig hebt om een enorme zooi ervan te maken? Ik ook niet, maar mijn stelling is dat een paar rotte appels het verpesten voor de grote meerderheid.

1 hondenbezitter die z'n troep nooit opruimt en z'n hond(en) troep geeft (waar ze dus meer van schijten) vervuilt een park al minimaal 3x of dag. 10 daarvan in een wijk is een procentuele zandkorrel in een woestijn van hondenbezitters die een heel park of een hele wijk de pis lauw maken.

En zo gaat dat ook voor die groepjes idioten die hun troep overal achterlaten. Jong en oud, arm en rijk.

Mensen die in utopieën geloven of wijzen naar andere landen hebben weinig realiteitsbesef. Al kun je volgens mij letterlijk gestoord raken van veelvuldig geconfronteerd worden met aso's dus misschien verklaart dat sommige doemdenkers hier.

knip

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-09-2019 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 11:37
eL_Jay schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:35:
[...]

Wij kunnen veel leren van bijv Japan en Singapore maar ook dichter bij huis in Noorwegen en Denemarken waar ze bij nog 'Jentaloven' kennen.
Vrienden van ons wonen in Noorwegen (in de buurt van Bergen) en daar valt weinig van dat "Jentaloven" te merken. Paar keer per jaar trekken ze er met de hele buurt op uit om zwerfafval op te ruimen dat overal en nergens midden in die mooie natuur ligt.
Toevallig afgelopen jaar een heel gesprek over gehad tijdens een wandeling dat mensen er zo'n zooitje van maken in de natuur.
Ook het land waar ze onderwaterdrones inzetten om autowrakken op de bodem van Fjorden op te sporen. Wrakken die daar onder andere liggen omdat het nog niet zo heel lang geleden heel normaal was om een auto die je kwijt wilde gewoon maar op het ijs te zetten. Los van alle andere troep die op de bodem ligt omdat Fjorden gebruikt zijn en misschien nog steeds worden als een soort van onderwater vuilnisbelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
LordSinclair schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:17:
quote: https://nos.nl/artikel/23...en-meeste-zwerfafval.html
Waren het toevallig Redbull drinkers? Die kunnen er niks aan doen helaas.
Na Red Bull is Heineken het meest gevonden merk. McDonald's, Marlboro en Coca-Cola maken de top-5 compleet.
Wel interessant dat 'A' merken de lijst aanvoeren. Zou dat komen omdat mensen die budget merken kopen hun afval wel netjes opruimen :P ?
Of consumeren ze een B merk niet op straat uit angst om ermee gezien te worden?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door segil op 23-09-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:58
Goed om te zien dat er veel reacties zijn gekomen. Allen dank daarvoor.

Ik lees vaak dat het een opvoeding ding is, persoonlijk weet ik dat niet zo. Uiteraard moet je als ouder een kind zeggen dat afval niet op straat hoort en ik denk dat 95% van de ouders dat hun kind wel vertellen. Zo niet dan is er altijd nog een school waar ze dat ook te horen krijgen.

Ik vond het citaat van Sorcrates wel erg opvallend
Pizza_Boom schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:23:
[...]
Hij reageert normaal.
Is het dan zo dat kinderen gewoon zo "horen" te doen? 8)7 Wel raar dat de meeste jongeren gewoon hun afval in de prullenbak gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wintervacht schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:23:
Niet benaderen scheelt je waarschijnlijk meer hoofdpijn dan ze wel aanspreken.
Daarnaast is het een soort dienst die ze bewijzen, het is pure werkverschaffing voor de plantsoenendienst.

[/sarcasme]

Het zou mooi zijn als zwerfafval magnetisch terug vloog naar degene die het op straat mikt maar helaas. Er is niks aan te doen, legaal is het niet maar zolang je niet door oom agent op heterdaad betrapt wordt gaat het ongestraft verder.
Stoppen met mensen aanspreken op dit gedrag is er indirect mee instemmen. Het probleem is juist dat te weinig mensen er wat van zeggen. Hetzelfde geld voor overlast in openbare ruimte door bluetooth speakers. Niemand zegt er wat van, maar iedereen ergert zich eraan. De truc is om medemensen ook hun mond open te laten doen als je er wat van zegt. Dus als iemand in de trein muziek speelt over een bluetooth speaker er wat van zeggen en vervoglens de ganse coupe erbij betrekken door iets te zeggen in de trant van wie vind dit nog meer irritant!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-08 20:53
ehtweak schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:33:
Tja, schijt aan alles en vooral geen commentaar velen. :X
Want o wee als je probeert anderen op hun misdragingen te wijzen; dan ben je ineens een moraalridder, een z**kerd, een [whatever onterechte aantijging].

[YouTube: Man throws litter back into car]

De maatschappij? Dat ben jij!
https://sire.nl/campagnes/de-maatschappij-dat-ben-jij-4/
Het terug gooien in bijv. een auto is ook iets dat ik een paar keer gedaan heb. Heerlijk hoe geagiteerd mensen kunnen worden als je dit doet.
corporalnl schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:46:
[...]

Het heeft zeker met opvoeding te maken. Ik heb altijd geleerd als je rommel hebt dat je het dan in de prullenbak gooit. Is er geen prullenbak, dan stop je het maar in je zak en gooi je het later weg.

Je moest is weten hoeveel ouders gewoon rommel ook op straat gooien, kinderen zien dat en doen dat later ook. En dit wordt steeds meer omdat de kinderen van de kinderen het ook doen en zo door.

Ook zie je steeds meer ouders met vreten de winkel inlopen. ( patat/ijs ) De kinderen doen dit ook, en later doen ze het zelf ook nog steeds. Omdat het normaal voor hun is. Dus de kinderen van de kinderen gaan dat ook doen etc. etc.

Ik heb geleerd om eerst je eten op te eten voordat je een winkel inloopt. Want dat is mij geleerd bij mijn opvoeding en is voor mij normaal.

Dus ja opvoeding is zeker van belang! Want wat je niet mee krijgt met je opvoeding zal je later niet zo snel doen!

Ik geef dus niet alleen de jongeren de schuld, maar ook volwassenen die nooit de opvoeding hebben gehad.
toon volledige bericht
Om hier toch een tegengeluid in te geven. Mijn ouders werpen niet actief hun vuil op straat. Maar indien er wat valt, dan is er ook geen reflex om dit op te rapen. Terwijl ik persoonlijk gewoon al mijn troep bewaar voor een vuilnisbak.

Opvoeding komt in deze dan ook echt niet alleen vanuit de ouders. De basisschool was bij ons spik en span, ook het plein op de middelbare school. Afval op de grond betekende namelijk straf, nablijven.

Ouders zijn echt niet de enige partij die discipline aan kunnen brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 00:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

https://www.volkskrant.nl...het-verloederen~bddb5ad8/

Oftewel: klagen over de jeugd is van alle tijden.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:30
Dat zal, maar niemand kan ontkennen dat de samenleving ook drastisch verandert. D.m.v. internet en sociale media, maar ook door (massale) kinderopvang en de gevolgen (gedrag) die dat met zich meebrengt. Ouders corrigeren minder (want minder aanwezig) en het kind leidt een dubbel leven. De gevolgen daarvan zie je overal in de jeugdzorg.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Koenoe schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:17:
[...]

Dat zal, maar niemand kan ontkennen dat de samenleving ook drastisch verandert. D.m.v. internet en sociale media, maar ook door (massale) kinderopvang en de gevolgen (gedrag) die dat met zich meebrengt. Ouders corrigeren minder (want minder aanwezig) en het kind leidt een dubbel leven. De gevolgen daarvan zie je overal in de jeugdzorg.
Denk je die te zien of is er een causaal verband met de andere manier van opvoeden en "de gevolgen die je in de jeugdzorg ziet"?

Vroeger was het normaal om een kind bij zonsopgang de straat op te schoppen en te verwachten dat hij pas thuis kwam als het eten klaar stond. Mijn opa is op zijn 13de begonnen met full-time werken. Is het zo dat ouders minder aanwezig zijn en daarmee minder corrigeren en dat daarmee kinderen zich meer gaan misdragen, of denk jij dat?

• Koenoe
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:39:
[...]

Denk je die te zien of is er een causaal verband met de andere manier van opvoeden en "de gevolgen die je in de jeugdzorg ziet"?

Vroeger was het normaal om een kind bij zonsopgang de straat op te schoppen en te verwachten dat hij pas thuis kwam als het eten klaar stond. Mijn opa is op zijn 13de begonnen met full-time werken. Is het zo dat ouders minder aanwezig zijn en daarmee minder corrigeren en dat daarmee kinderen zich meer gaan misdragen, of denk jij dat?
Niet alleen ik denk dat, maar ook anderen die in de jeugdzorg werken of leraar zijn. Je beeld van "vroegâh" is overigens sterk overdreven, maar ook hier is de samenleving veranderd (kinderarbeid, verplichte scholing). Je jonge opa kende overigens ook minder plastic verpakkingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Koenoe op 25-09-2019 13:54 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Koenoe schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:53:
[...]

Niet alleen ik denk dat, maar ook anderen die in de jeugdzorg werken of leraar zijn. Je beeld van "vroegâh" is overigens sterk overdreven, maar ook hier is de samenleving veranderd (kinderarbeid, verplichte scholing). Je jonge opa kende overigens ook minder plastic verpakkingen.
Of is jouw beeld van tegenwoordig overdreven?

Anekdotische opmerkingen van leraren zijn geen enkel bewijs.

• Koenoe
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:02:
[...]

Of is jouw beeld van tegenwoordig overdreven?

Anekdotische opmerkingen van leraren zijn geen enkel bewijs.
Deze opmerking zie je natuurlijk al van kilometers afstand aankomen. Van mij mag je op "problemen in de jeugdzorg" googlen en je bewijzen (voor of tegen) daar zoeken. Als men zo graag de forum warrior wil uithangen. De dooddoener dat het vroegâh niet anders was neem ik ook geen genoegen mee. Ook al zit er een kern van waarheid in. Tijden veranderen (nog zo'n ééntje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Koenoe schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:11:
[...]

Deze opmerking zie je natuurlijk al van kilometers afstand aankomen. Van mij mag je op "problemen in de jeugdzorg" googlen en je bewijzen (voor of tegen) daar zoeken. Als men zo graag de forum warrior wil uithangen. De dooddoener dat het vroegâh niet anders was neem ik ook geen genoegen mee. Ook al zit er een kern van waarheid in. Tijden veranderen (nog zo'n ééntje).
Mijn vrouw werkt in de jeugdzorg. Ik hoor nooit dat de problemen door de ouders komen, hoogstens door de gemeente en overheden. Ofnee wacht, dat is anekdotisch bewijs.

Lekker makkelijk wel, iets neergooien alsof het een feit is en als iemand dan om bewijst vraagt hem een "forum warrior" noemen en hem naar Google verwijzen. _/-\o_

• Koenoe
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:30:
[...]

Mijn vrouw werkt in de jeugdzorg. Ik hoor nooit dat de problemen door de ouders komen, hoogstens door de gemeente en overheden. Ofnee wacht, dat is anekdotisch bewijs.

Lekker makkelijk wel, iets neergooien alsof het een feit is en als iemand dan om bewijst vraagt hem een "forum warrior" noemen en hem naar Google verwijzen. _/-\o_
Nou, nou. Neergooien als bewijs nog wel. Het is gewoon een constatering die door meerdere in mijn omgeving gedaan worden en waar er vast ook wel mensen het mee oneens zijn.

Ik heb er geen problemen mee om de argumenten/anekdoten van je vrouw (of wie dan ook) voor waarheid aan te nemen. Dat er verschillende redenen aangevoerd worden voor problemen in de jeugdzorg geloof ik ook direct.

Zullen we het weer over zwerfafval hebben, i.p.v. al die keiharde bewijzen die jij nodig hebt?

Edit2: Het valt ook op bij het buitenzwembad, waar er hele groepen zijn die gewoon opstaan en gaan. Alle afval die ze hebben gemaakt laten ze gewoon liggen op het gras, terwijl er genoeg afvalbakken staan. Echt kansloos.

[ Voor 17% gewijzigd door Koenoe op 25-09-2019 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, ik kom ze tegen hoor... De oudjes in hun voortjakkerende scootmobiel die net zo erg zijn als de vuilschoffies van <20 jaar... :X

In één van de lokale winkelcentra alhier, rijden naar verhouding veel ouderen rond in hun scootmobiel. Gewoon omdat het verzorgingstehuis er pal naast is.
En die hebben er ook een handje van om zich, laten we ons voorzichtig uitdrukken, zich nou niet bepaald sociaal te gedragen... O-)
Afgezien van hun rijgedrag, is hun afvalgedrag ook aangepast aan de huidige tijd.

Wat ik al een paar keer gedaan heb:
Er rijdt een oudere man ineens weg vanuit stilstand, met z'n scootmobiel, ondertussen wat snoeppapiertjes achteloos naast zich kiepend.
Ik roep "meneer, meneer, u verliest wat!"
Meneer: "watte?"
Ik: "U verliest wat! Kijk hier" en ik had de papiertjes opgeraapt en heb ze zo in z'n schoot geworpen.

Een andere keer:
Weer een oudje die achteloos z'n lege stinksigarendoosje op straat kiepert en probeert met een schielijke manoeuvre zich uit de voeten te maken met z'n elektromobiel.
Ik: "U vergeet wat!"
Oudje: "Wat dan?"
Ik: "hierzo!" en ik mik met een sierlijke boog het doosje in het mandje van z'n scootmobiel.

Kreeg ondertussen een goedkeurend gegrinnik van wat omstanders... :)

disclaimer: in het betreffende winkelcentrum zijn voldoende jiskefets die ook voor rolstoelers en scootmobielers goed bereikbaar zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 25-09-2019 15:09 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:03
Een van mijn grootste ergernissen: op zo'n 2km afstand van mijn huis ligt een McDonalds, met op datzelfde terrein een Karwei en nog een grote winkel.
Deze liggen aan een doorgaande weg waar ik dagelijks meerdere keren langs kom rijden om van/naar huis te gaan.

Het afval (lees: complete zakken met leeg gevreten producten) ligt overal.

Men gaat door de drive, eet alles op in zijn/haar auto, maakt het raampje open en kwakt alles zo op de weg. De diverse aanwezige prullenbakken zijn nooit vol en zelfs vanuit de auto makkelijk te bedienen! Ze hoeven dus niet eens uit te stappen of er heen te lopen...

Probeer er ook maar niks van te zeggen, een antwoord als "Hou je bek k**** Nederlander ik sla je tanden eruit" is vrij standaard.

Gelukkig zijn ze dan wel weer heel erg stoer tegenover hun vriendjes.

Maar nee, ik zie totaal niet hoe dit enige link kan hebben met een stukje opvoeding..... /sarcasm

• Whiteflashh
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-08 15:17
Er is een makkelijke oplossing voor dit probleem. Ben in Singapore geweest. Niemand gooit daar iets op de grond. Waarom niet ?

Littering Offence
Section 19 – the dropping or spilling of substances such as liquid, sand, sawdust and falling fragments of any article or thing; and
Any other littering offence under sections 17 to 20 (excluding sections 17(1)(h) and 20(1))

Fine up to $2,000
On second conviction:

Fine up to $4,000

Third or subsequent conviction:

Fine up to $10,000

Kijken hoe vaak jij je blikje nog in de bosjes gooit als je er 2000 euro boete voor krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 00:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik vind dit onderzoek stiekem wel interessant: https://www.google.nl/url...Vaw0NdgdzQFDoP7_kyK_ckDJL

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

psychodude schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:10:
[knip]

Om hier toch een tegengeluid in te geven. Mijn ouders werpen niet actief hun vuil op straat. Maar indien er wat valt, dan is er ook geen reflex om dit op te rapen. Terwijl ik persoonlijk gewoon al mijn troep bewaar voor een vuilnisbak.

Opvoeding komt in deze dan ook echt niet alleen vanuit de ouders. De basisschool was bij ons spik en span, ook het plein op de middelbare school. Afval op de grond betekende namelijk straf, nablijven.

Ouders zijn echt niet de enige partij die discipline aan kunnen brengen.
Helemaal goed van jou, kwalijk van je ouders. Ik kan mij van mijn ouders eigenlijk niet herinneren hoe ze er tegenaan keken of er mee omgingen in mijn jeugd, we deden (mijn ouders en ik), door een paar na-komers binnen ons gezin, niet zo heel veel aan buiten-activiteiten samen. Er was ook niet veel geld voor gezinsuitstapjes.

Ik ben al op jonge leeftijd begonnen met het opruimen, dit zal deels te maken hebben met de beroepen die ik heb gehad. Tijdens mijn 6 maanden als bouwvakker op 15 jarige leeftijd (dat kon toen nog na een afgeronde LTS opleiding), was opruimen aan het einde van de dag een onderdeel van je taak.
Daarna als meubelmaker/spuiter eveneens. Gevolgd door operator > engineer > quality engineer > IT-er/documentalist > product-ontwikkelaar, was het altijd een vast onderdeel van je taak. Het opruimen/netjes houden hoorde bij mijn leven, in mijn kantoor, op de werkvloer en buitenshuis. Dat hebben we ook onze kinderen meegegeven, en er is er niet ééntje bij die de rommel op straat zal gooien of zich niet zal ergeren aan de rommel die overal ligt. Van kleins af aan er mee opgevoed worden betekent automatisch rommel opruimen, daar sta je dan niet bij stil.

Maar rommel maken is van alle tijden en alle leeftijden, het is tegenwoordig alleen zo dat er meer rommel is om weg te gooien. Tegenwoordig meent iedereen een flesje drinken bij te moeten hebben, al zit er enkel water in. Dat is iets wat je "vroeger" dus veel minder zag. Mijn kinderen gingen niet aan de Red Bull of Drinkontbijt voorafgaand aan of na school. Die aten thuis of namen vanuit thuis wat mee naar school. Dat waren soms ook knoppers oid, en de verpakking daarvan ging in de jaszak of broek, en ging thuis in de prullenbak.

Opruimen = opvoeding, maakt niet uit wie dat geeft.

Als jij met je vrienden naar hockey rijdt, en een van je vrienden smijt wat aan afval langs de weg, dan spreek je hem/haar daarop aan, als jij het niet vind kunnen natuurlijk.

Als ik met wie dan ook op stap ben, en dit gebeurt, dan spreek ik degene daar ook op aan, ongeacht wie het is. En dan niet met "stomme zak of trut" maar meer op het geweten van "dat kan zo natuurlijk niet", dat rapen we op en nemen we mee.

Helaas is het nu nog vechten tegen de bierkaai. Blikjes mogen bij ons in de gemeente niet bij het plastic en drinkverpakkingen afval. Dus de blikjes die je onderweg tegenkomt moeten in een afvalbak, maar die staan er op veel plaatsen hier dus niet.

Testing, one, two ...

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-08 14:23

mark-k

AKA markkNL

Whiteflashh schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:36:
Er is een makkelijke oplossing voor dit probleem. Ben in Singapore geweest. Niemand gooit daar iets op de grond. Waarom niet ?

Littering Offence
Section 19 – the dropping or spilling of substances such as liquid, sand, sawdust and falling fragments of any article or thing; and
Any other littering offence under sections 17 to 20 (excluding sections 17(1)(h) and 20(1))

Fine up to $2,000
On second conviction:

Fine up to $4,000

Fine up to $10,000

Kijken hoe vaak jij je blikje nog in de bosjes gooit als je er 2000 euro boete voor krijgt.
toon volledige bericht
Ik heb letterlijk nog nooit iemand gezien die een boete kreeg voor het weggooien van iets, ook niet als er politie bij staat. Peuken op de grond mikken is al jaren standaard en andere meuk is daar langzaam bijgekomen lijkt het wel. Als het aan mij lag zou het gooien van je rotzooi op straat of de bosjes gewoon als milieudelict behandeld moeten worden (want dat is het gewoon), met idd flinke boetes etc. Maar dan moet eerst de pakkans omhoog want die is nu nagenoeg nul. Er is geen enkele dag dat ik op de snelweg zit en niemand wat uit zijn raam rooit (meestal een brandende peuk), dat soort mensen kun je gewoon niks mee (maar tokkies zijn ook oververtegenwoordigd tussen de rokers dus dat kan daar ook aan liggen).

Ik heb wel eens ene aangesproken toen hij zijn lege pakje uit het raam mikte voor het stoplicht, zijn antwoord was "het wordt gemaakt van dingen uit de natuur dus het is een natuurproduct en dat kag je zo weggooien". Geen idee of hij het ook echt geloofde, maar dat soort mensen kan gewoon niet normaal functioneren. Zoals Jan-Jaap vd Wal ooit zei, je doet niet meer mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-08 11:14
Ooit met mijn schoonbroer naar het winkelcentrum geweest.
Gooit die gast voor het instappen een papiertje op de grond. Dus ik zei er wat van.
Hij wilde het echt niet opruimen. Ik zei: 'Dan rijd je niet mee'. >:) Gelukkig was mijn vriendin ermee eens. O+
Uiteindelijk heeft hij het onder hevig protest opgepakt en bij ons thuis weggegooid.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-08 18:33
Sinds enkele weken worden er actief boetes uitgeschreven bij ons in Kortrijk voor het droppen van je peuk.
We zullen zien of het iets uithaalt...

Ik word er alvast groen van. De rommel die ik constant mag opruimen op onze stoep of in de voortuin is niet bij te houden. OK, er zijn geen vuilbakken in de buurt, maar dat geeft je nog altijd niet het recht om daarvoor dan maar de straat of een tuintje te gebruiken.

Het lastige is dat dit er voor zorgt dat de leeggoed-lobby meer wapens krijgen terwijl dat niet eens iets structureel zou oplossen. De grootste hoeveelheid rommel die ik opraap zijn peuken, plastic folie, servetten, papieren zakken,... Zelden blikken of plastic flessen.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Whiteflashh schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:36:

Littering Offence

Fine up to $2,000
On second conviction:

Fine up to $4,000

Fine up to $10,000

toon volledige bericht
Bij €50,- al niet. De hoogte van de boete is het probleem ook niet.

Het probleem is gewoon dat er geen controle is. Er is (bijna) niemand die afval op straat gooit voor de neus van oom (station)agent. Maar in de bosjes? Wie gaat je betrappen? Een eekhoorn?

Het zijn gewoon verziekte normen en waarden waarom men dit doet, en je kan er eigenlijk vrij weinig aan doen. Het enige wat je zou kunnen doen is mensen belonen door iets weg te gooien en zo veel mogelijk ''onzin'' plastic verbieden. Het verbieden van sigarettenfilters zou ook een leuke zijn, kijken hoeveel jongeren dan nog roken als ze zelf hun shaggie moeten rollen.

Ik ben ook benieuwd hoe Tokio er uit gaat zien na de olympische spelen. In Japan worden kinderen nog wel fatsoenlijk opgevoed en is de stad zowat brandschoon. Maar als al die toeristen komen zal het een grote gare zooi worden, en het anti-gaijin (buitenlander) sentiment zal flink groeien.

TIME TO UPGRADE !!!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
ninjazx9r98 schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:38:
[...]

Vrienden van ons wonen in Noorwegen (in de buurt van Bergen) en daar valt weinig van dat "Jentaloven" te merken. Paar keer per jaar trekken ze er met de hele buurt op uit om zwerfafval op te ruimen dat overal en nergens midden in die mooie natuur ligt.
Toevallig afgelopen jaar een heel gesprek over gehad tijdens een wandeling dat mensen er zo'n zooitje van maken in de natuur.
Ook het land waar ze onderwaterdrones inzetten om autowrakken op de bodem van Fjorden op te sporen. Wrakken die daar onder andere liggen omdat het nog niet zo heel lang geleden heel normaal was om een auto die je kwijt wilde gewoon maar op het ijs te zetten. Los van alle andere troep die op de bodem ligt omdat Fjorden gebruikt zijn en misschien nog steeds worden als een soort van onderwater vuilnisbelt.
Wat mij ook opvalt als ik rondrijd in de Noorse natuur is dat men daar houten bouwsels, groot en klein, die kennelijk niet meer nodig zijn gewoon laat verkrotten, als een soort "zwerfafval on steroids". Ik weet niet of daar een gedachte achterzit of dat het gewoon een gevalletje "boeit me niet" is, maar het valt me wel op.

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@NMH Natuurlijk is dat normaal. Gebeurd in Ierland ook. Op sommige plekken en voornamelijk in het binnenland hebben ze ooit met man en macht een huis gebouwd op 'onmogelijke' plekken. Om dan decennia later die huizen weg te halen is zowat niet te doen.

Mijn oma heeft een huis op een afgelegen weggetje met rechts rotsen, links water. Als ze wil verhuizen moet ze 1. Alles via het water doen. 2. Alles beetje bij beetje via het weggetje verhuizen. Je kan niet zomaar even met een containerbak of een bulldozer het huis omver sjouwen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@NMH Een langzaam wegrottende boerenschuur vind ik wel heel wat anders dan het hedendaagse high-tech afval, zoals plastics en andere zooi wat je in onze bermen en perken vindt...

Dit soort bouwsels is gebouwd met materialen uit de omgeving:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1905/43172854760_f2692decab_c.jpg
En zal uiteindelijk compleet verteren. Hooguit met achterlating van wat roestige spijkers.

Dat is toch echt iets anders. En nauwelijks schadelijk voor het milieu. Zo weet ik dat bovenstaand krot zelfs in een drinkwater wingebied staat. En daar gewoon mag blijven staan, omdat het geen gevaar vormt als verontreiniging voor de drinkwatervoorziening.
Terwijl ze als de dood zijn dat er b.v. een traktor ooit zou verongelukken op zo'n bergweggetje en mogelijk vloeistoffen zou lekken in de grond. :/

Mooie Plaatjes   

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-07 18:45
Ik zie dat opvoeding enkele malen eens langsgekomen is, maar ook dat snijdt geen hout.

Ik ben altijd opgevoed dat ik niks op straat mag gooien. En toch, tijdens je puberteit, 'haha oeps, waait x zomaar uit mijn handen'. Of er viel werkelijk wat uit mijn handen, en deed er niks mee. Maar nu ga ik daar actief achteraan, afval hoort niet op straat. Maar ongetwijfeld lopen er nog 1000 klungels als mij op straat, die wel de goede opvoeding hebben gekregen, maar in de praktijk momenteel niets boeit o.a. door simplistische zaken als puberteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-08 14:14
Op vakantie in Indonesië zag ik dat de afvalverwerkingsprocedure van de gemiddelde burger bestond uit: A plantaardig afval verbranden in een grote hoop, B: plastic over de schutting/in zee smijten en niet meer aan denken. Als de wind uit de richting van het eiland met het grootste dorp kwam dreef al die plastic troep vrolijk het redelijk ongerepte koraalrif binnen waar wij aan het duiken waren.

Dat relativeert de zwerfafvalsituatie in Nederland voor mij.

Hier nog een anecdote uit het boek "Indonesia, etc.":
I asked the fierce cook on the cargo ship where the bin was. She looked at me as though I had grown a second head, took the bag of rubbish, and threw it into the sea. Another time, someone was telling stories of how strange foreigners are. ‘I’ve even seen them scrunch up a cigarette packet, then put it in their pocket instead of throwing it on the ground!’ he said, laughing. ‘Imagine!’ I reached into my pocket and pulled out: three empty sweet wrappers, the plastic seal off a water bottle, and some used bus tickets. This was so absurd that he had to call everyone else on deck to see it.
There’s such an assumption of littering that some companies even use it to appeal to consumers. Frutamin, a brand of sugary water that comes in various toxic flavours and was until recently owned by Pepsi, is packaged in single-dose plastic cups which turn into pretty coloured flowers if you throw them on the ground and stamp on them just right. There’s no point making old-fashioned tut-tutting noises when you see people throwing garbage on the roadside or into the sea; in most of Indonesia, people will just look at you blankly: what’s your point?

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-08 23:05
Grotbewoner schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:08:
Op vakantie in Indonesië zag ik dat de afvalverwerkingsprocedure van de gemiddelde burger bestond uit: A plantaardig afval verbranden in een grote hoop, B: plastic over de schutting/in zee smijten en niet meer aan denken. Als de wind uit de richting van het eiland met het grootste dorp kwam dreef al die plastic troep vrolijk het redelijk ongerepte koraalrif binnen waar wij aan het duiken waren.

[...]
Blijft het raar vinden dat mensen zonder blikken en blozen in hun eigen afval willen leven. Zijn ze nog teveel bezig met het vinden van eten en geen tijd voor afvalinzameling? Zoveel tijd kost het ook niet.. Misschien zijn er geen afvaldiensten ofzo?

Dat van je zooi in zee gooien als je op een schip zit vind ik helemaal lomp. Da ben je toch echt gigantisch egocentrisch.

Verwijderd

FlowSnake schreef op donderdag 26 september 2019 @ 06:49:
Ik zie dat opvoeding enkele malen eens langsgekomen is, maar ook dat snijdt geen hout.

Ik ben altijd opgevoed dat ik niks op straat mag gooien. En toch, tijdens je puberteit, 'haha oeps, waait x zomaar uit mijn handen'. Of er viel werkelijk wat uit mijn handen, en deed er niks mee. Maar nu ga ik daar actief achteraan, afval hoort niet op straat. Maar ongetwijfeld lopen er nog 1000 klungels als mij op straat, die wel de goede opvoeding hebben gekregen, maar in de praktijk momenteel niets boeit o.a. door simplistische zaken als puberteit.
Dat is maar een beperkte factor. Puberteit is tijdelijk en lang niet alle pubers doen dit (of niet continue). Het zijn juist de volwassenen waar het droevig mee gesteld is en die kunnen 19 zijn of 45. Sommigen doen dat gewoon structureel en denken nergens over na.

Maar als je als roker of persoon met ieder ander gedrag wat je kansen op vroegtijdig overlijden enorm vergroot al niet een noodzaak ziet om je gedrag te veranderen waarom zou je dan gedrag veranderen voor de omgeving, het milieu? Als je eigen gezondheid je al niks interesseert kan de rest van de maatschappij helemaal naar de klote.

Het zit dus wat dieper dan puberteit denk ik, maar ook dan opvoeding ben ik met je eens.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 17:20

GG85

.......

Grotbewoner schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:08:

[...]
Ja, dit heb ik afgelopen zomer ook gezien en me er aardig over lopen verbazen. Ik snap dat de infrastructuur etc anders is maar leven in je eigen rotzooi wordt toch niemand beter van.
Hetzelfde met unieke koraal etc maar gewoon slopen, ik snap die houding gewoon echt niet.

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-08 14:14
GG85 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:08:
[...]

Ja, dit heb ik afgelopen zomer ook gezien en me er aardig over lopen verbazen. Ik snap dat de infrastructuur etc anders is maar leven in je eigen rotzooi wordt toch niemand beter van.
Hetzelfde met unieke koraal etc maar gewoon slopen, ik snap die houding gewoon echt niet.
Ik kan er niets anders van maken dan mijn schouders op te halen en zeggen dat het een cultuurverschil is. Men stoort zich ook niet aan alle rotzooi zoals hier in Nederland. De enige verbetering komt ook van de toeristenindustrie die veelal gerund wordt door buitenlanders die daar dus ook hun "afvalmoraal" op toepassen. En die gewoon snappen dat een smerig strand niet zo goed verkoopt.

Maar de gigantische hoeveelheid plastic die de oceanen instroomt in dit soort landen is niet te onderschatten. Er wonen 264 miljoen mensen in Indonesië met dubbel de percentuele bevolkingsgroei van Nederland.

• Ernemmer
  • Niet online
Gisteren reed ik weg bij een tankstation, achter een vrachtwagen aan en hij/zij gooide ook 2 keer een bakje van een snack uit het raam. Ik vond dat wel vreemd voor een vrachtwagenchauffeur, ik had gedacht dat die wel een prullenbakje of zo in de cabine hadden.

PS, het was een Italiaanse vrachtwagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:22:
Gisteren reed ik weg bij een tankstation, achter een vrachtwagen aan en hij/zij gooide ook 2 keer een bakje van een snack uit het raam. Ik vond dat wel vreemd voor een vrachtwagenchauffeur, ik had gedacht dat die wel een prullenbakje of zo in de cabine hadden.

PS, het was een Italiaanse vrachtwagen.
Je verwacht beter van een vrachtwagenchauffeur? Die mensen die elkaar inhalen met 1km per uur verschil ook waar dat expliciet verboden is en daarmee direct een tiental auto's minimaal de pis lauw maken iedere keer. Rotzooi uit je raam gooien kan daar nog wel bij.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-08 23:35

steveman

Comfortabel ten onder

^^Nounounounounou, generaliseren kun je leren!

Iemand mikte eens een milkshake beker voor m'n neus uit de auto. Opgepakt, aangeklopt en teruggegeven.

Ja, ik trek dat ook slecht.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenAngst
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-08 20:43
Verwijderd schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:54:
[...]

Je verwacht beter van een vrachtwagenchauffeur? Die mensen die elkaar inhalen met 1km per uur verschil ook waar dat expliciet verboden is en daarmee direct een tiental auto's minimaal de pis lauw maken iedere keer. Rotzooi uit je raam gooien kan daar nog wel bij.
Hahah
Zo zullen ze niet allemaal zijn ;)

It is hard to fail, But it is worse never to have tried to succeed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
Vandaag is het wederom World Cleanup Day en ook ditmaal met een groepje mensen afval geruimd in de buurt. Ditmaal vlakbij de McD en een industrieterrein. Wat erg jammer is, is dat in de laatste weken in de wijk alle groenstroken gemaaid zijn. Gevolg: alle afval is nu helemaal verspinterend en ligt in tientallen stukjes verspreid. Waar je voorheen een plasic flesje in 1 keer kunt oprapen, moet je nu 10 kleine stukjes gaan rapen. Echt zo doodzonde. Ik hoorde dat het waterschap verantwoordelijk is voor het maaien van deze groenstroken. En dat ze toegezegd hebben dat eerst ervoor afval wordt geruimd. Nou, daar klopt dus helemaal niets van. We hebben dan in 2 uur ook bijzonder weinig kunnen opruimen, omdat je zoveel meer tijd kwijt bent aan het rapen van alle kleine deeltjes.

Verder woon ik ook in dezelfde buurt en kom geregeld McD afval tegen op straat. Ik heb de McD hierover gebeld en ze zeggen dat ze binnen een straal van 500 mtr dagelijks opruimen. Nou, dat betwijfel ik ten zeerste, als je ziet hoeveel verpakkingsmateriaal ik vind als ik in de buurt ga wandelen. McD staat ook op plek 2 wereldwijd (en in NL) als het gaat om zwerfafval. Zelf zeggen ze binnen 2 jaar af te willen zijn van afval. Prachtig streven! Maar als je doorvraagt, dan gaat het alleen om plastic afval, niet papieren afval. Wat natuurlijk ook gewoon afval is en niet wenselijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
@segil McD afval vind je over de hele wereld, zelfs waar geen McD in de buurt is. Dat is de pest met die McDrive, mensen nemen het mee in de auto, vreten het onderweg op en kilometers verderop wordt het gewoon zo uit het raam gegooid.

• segil
_JGC_ schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:00:
@segil McD afval vind je over de hele wereld, zelfs waar geen McD in de buurt is. Dat is de pest met die McDrive, mensen nemen het mee in de auto, vreten het onderweg op en kilometers verderop wordt het gewoon zo uit het raam gegooid.
Ja, het vergt een mentaliteitsverandering bij de consumenten. Maar ook de McD mag dit zich aantrekken, aangezien zij zoveel verpakkingsmateriaal gebruiken in dit fastfood concept.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 13-08 22:19
Vandaag trof ik een aantal halflege pizzadozen gedumpt aan in een algemeen gedeelte van het flatgebouw. De eigenaar was zeker vergeten dat er een sticker met adres op stond ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VR19SEVSjcHWVvrIti3fGtInMog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMkVpAMKK0qkWBQDLKMHYGra.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenaar mag lekker zelf gaan opruimen zodra hij zijn/haar deur open doet.

[ Voor 40% gewijzigd door fonsoy op 19-09-2020 14:21 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• _JGC_
segil schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:10:
[...]

Ja, het vergt een mentaliteitsverandering bij de consumenten. Maar ook de McD mag dit zich aantrekken, aangezien zij zoveel verpakkingsmateriaal gebruiken in dit fastfood concept.
Inmiddels is 80% daarvan papier of karton. Nu de rest nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je kunt zeggen dat mensen hun mentaliteit moeten veranderen mbt weggooien van voedselverpakkingen in de openbare ruimte, maar ik denk dat het probleem dieper zit. In Japan zie geen publieke afvalbakken. Waarom niet? Nou, omdat het niet netjes gevonden wordt om onderweg of in openbare ruimten voedsel te nuttigen. Daar zou ik ook graag naartoe bewegen. Het is niet het gebrek aan afvalbakken (die stinken en kosten geld om geleegd en onderhouden te worden), maar het niet kunnen wachten tot je thuis of in een kantine bent om je eten of drinken te nuttigen. De afvalbakken kunnen m.i. weg want die legitimeren dit gedrag. Kennelijk verwacht men dat je verpakkingen moet afvoeren in de openbare ruimte dus is men het eten en drinken in openbare ruimte acceptabel gaan vinden. Soms hoor je zelfs dat er te weinig afvalbakken zijn. De wereld op z'n kop denk ik dan.

Eten en drinken in het OV, barbecueën in een publiek park, je lunchpakket eten terwijl je een rondje loopt met je collega's: doe dat gewoon maar niet! Deel boetes uit aan wie het toch doet. Dit maakt de handhaving door BOAs ook makkelijker. Weggooien van verpakkingen is altijd maar een kort moment met een kleine heterdaad pakkans. Eten en drinken nuttigen in de openbare ruimte neemt meer tijd in beslag dus meer kans op een heterdaad door een BOA.

Echt, lijden we in Nederland zo aan honger en dorst dat we niet kunnen wachten tot we op een geschikte locatie zijn voor het nuttigen van ons voedsel?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
_JGC_ schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:00:
Normaal at ik binnen bij de mac, maar sinds corona heerst ga ik langs de mcdrive. Ik gooi het niet daar in de prullenbak omdat ik erg angstig ben voor wespen. Ik laat het gewoon in de auto liggen en gooi het thuis in plastic en papierbak. Het meeste is papier en karton, het enige plastic wat er bij zit van wat ik neem is het dekseltje op de koffiebeker en het bakje fritesaus.

Wat ik zelf vooral smerig vind is mensen die kauwgoms uittuffen op straat, dan loop je er met je schoenen in. En kauwgom verteert ook niet of nauwelijks, zdlfde geld met de enorme berg aan sigarettenfilters.

Mensen maken er zelf een puinzooi van, ik ben benieuwd hoe diegene reageert als je bij diegene thuis ook afval op de grond flikkert. Waarschijnlijk een scheldpartij, en als je pech hebt vang je klappen.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:31
ari3 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:30:
Je kunt zeggen dat mensen hun mentaliteit moeten veranderen mbt weggooien van voedselverpakkingen in de openbare ruimte, maar ik denk dat het probleem dieper zit. In Japan zie geen publieke afvalbakken. Waarom niet? Nou, omdat het niet netjes gevonden wordt om onderweg of in openbare ruimten voedsel te nuttigen. Daar zou ik ook graag naartoe bewegen. Het is niet het gebrek aan afvalbakken (die stinken en kosten geld om geleegd en onderhouden te worden), maar het niet kunnen wachten tot je thuis of in een kantine bent om je eten of drinken te nuttigen. De afvalbakken kunnen m.i. weg want die legitimeren dit gedrag. Kennelijk verwacht men dat je verpakkingen moet afvoeren in de openbare ruimte dus is men het eten en drinken in openbare ruimte acceptabel gaan vinden. Soms hoor je zelfs dat er te weinig afvalbakken zijn. De wereld op z'n kop denk ik dan.

Eten en drinken in het OV, barbecueën in een publiek park, je lunchpakket eten terwijl je een rondje loopt met je collega's: doe dat gewoon maar niet! Deel boetes uit aan wie het toch doet. Dit maakt de handhaving door BOAs ook makkelijker. Weggooien van verpakkingen is altijd maar een kort moment met een kleine heterdaad pakkans. Eten en drinken nuttigen in de openbare ruimte neemt meer tijd in beslag dus meer kans op een heterdaad door een BOA.

Echt, lijden we in Nederland zo aan honger en dorst dat we niet kunnen wachten tot we op een geschikte locatie zijn voor het nuttigen van ons voedsel?
toon volledige bericht
In Japan en vooral de buitenwijken liggen de bosjes vol met vuilniszakken die gedumpt worden. Echt een utopie inderdaad. Waar mensen zijn zal afval gemaakt worden.

Ik hoor van de oudere generatie dat het tegenwoordig al veel beter is dan het vroeger was. Sloten zien er weer helder uit, veel minder vuil op straat. Er lopen hier vast wel mensen rond die daar ook wat over kunnen vertellen. Helaas is het vuil wat er ligt tegenwoordig alleen veel plastics.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• segil
_JGC_ schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:44:
[...]

Inmiddels is 80% daarvan papier of karton. Nu de rest nog...
Ja daar wilt de McD naar toe bewegen. Geen plastic en alleen maar papier/karton. Maarja, je houdt dan afval en of dat ook zo goed is voor het milieu durf ik te betwijfelen. Ze zouden ook eens moeten kijken naar waarom zoveel verpakking wordt gebruikt. Waarom niet laten opeten op het terrein en pas weg kunnen als je je afval hebt weg gebracht? In een restaurant is dat ook heel normaal.

Je komt ook afval tegen uit andere bronnen, zoals de supermarkt. Maar het feit dat de McD op de 2e plek staat qua zwerfafval zegt wel iets.
dennis_rsb schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 16:09:
[...]
Normaal at ik binnen bij de mac, maar sinds corona heerst ga ik langs de mcdrive. Ik gooi het niet daar in de prullenbak omdat ik erg angstig ben voor wespen. Ik laat het gewoon in de auto liggen en gooi het thuis in plastic en papierbak. Het meeste is papier en karton, het enige plastic wat er bij zit van wat ik neem is het dekseltje op de koffiebeker en het bakje fritesaus.
En de plastic rietjes. En verder heb je nog de verpakking van de salades.

@fonsoy ik zou de stukken pizza gewoon in z'n brievenbus gestopt hebben })

[ Voor 3% gewijzigd door segil op 19-09-2020 18:03 ]

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
@segil Er is uiteraard wel meer plastic bij de mcdonalds dan een plastic deksel en op een fritesausbakje, maar ik heb het puur over het plastic wat ik krijg als ik wat bestel :p
Pagina: 1