• AutCha
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-09 15:14
Wat leuk dat dit topic uit 2019 gerecycled wordt. Heel passend.

Als het uitkomt ga ik wel weer meedoen met World Cleanup Day. Vorige keer hadden we ook een stuk berm van de provinciale weg hier meegepakt (wel goed opgelet!) en dan krijg je vaak leuke reacties of complimentjes van passanten.

Ik vind wel dat er iets gedaan moet worden aan de statiegeld hunters. Vaak loop ik al rond 7:00 door de Amsterdamse Poort en Amsterdam Arena gebied, maar het is daar altijd een enorme bende aan zwerfafval door opengetrokken vuilnisbakken. Er rijden standaard wagentjes van de reinigingsdienst en die hebben het rond 8:00 dan weer fatsoenlijk. Maar ook door de dag heen zie je regelmatig vuilnisbakken opengetrokken worden en niet meer netjes achtergelaten.

In drukke gebieden hebben we nu een stuk minder slingerende flesjes en blikjes, maar dat hebben we ingeruild voor veel meer ander zwerfafval.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:09

defiant

Moderator General Chat

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 17:24
HvdBent schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:38:
Ik heb wel eens een grote mond gekregen van een moeder, toen ik haar kind naar de prullebak wees die net het plastic van een lollie op dr grond gooide.

Vroeger schouw gedaan voor Stichting Nederland Schoon, met als gevolg nu statiegeld op flesjes en blikjes. Peuken zou ook iets mee moeten, die geven ook aan grondwater veel gifstoffen af.

Er zijn tegenwoordig ook leuke apps waarmee je bij kunt houden waar je geplandelt hebt (wandelen en opruimen tegelijk) dan weet de gemeente waar ze meer aandacht aan moeten besteden, en waar burgers een handje helpen.
Heb je toevallig voorbeelden van de apps die je bedoelt? Wil ik best wel eens proberen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:09

DropjesLover

Dit dus ->

AutCha schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:36:
Wat leuk dat dit topic uit 2019 gerecycled wordt. Heel passend.

Als het uitkomt ga ik wel weer meedoen met World Cleanup Day. Vorige keer hadden we ook een stuk berm van de provinciale weg hier meegepakt (wel goed opgelet!) en dan krijg je vaak leuke reacties of complimentjes van passanten.

Ik vind wel dat er iets gedaan moet worden aan de statiegeld hunters. Vaak loop ik al rond 7:00 door de Amsterdamse Poort en Amsterdam Arena gebied, maar het is daar altijd een enorme bende aan zwerfafval door opengetrokken vuilnisbakken. Er rijden standaard wagentjes van de reinigingsdienst en die hebben het rond 8:00 dan weer fatsoenlijk. Maar ook door de dag heen zie je regelmatig vuilnisbakken opengetrokken worden en niet meer netjes achtergelaten.

In drukke gebieden hebben we nu een stuk minder slingerende flesjes en blikjes, maar dat hebben we ingeruild voor veel meer ander zwerfafval.
Zwervers en andere burgers betalen per kilo goed gescheiden afval, ingeleverd op een depot aan de rand van de stad?

Moet wel ongeacht het type zijn, zodat niet alleen maar 1 soort meegenomen en de rest achtergelaten wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 29-08-2026 17:35 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:07

marapuru

db.

mavamal schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:02:
Bepaalde plekken zijn echt hotspots voor achteloos weggooien van afval. Op- en afritten van snelwegen en de snelweg zelf zijn echt verschrikkelijk. Ook zie ik steeds vaker stortafval bij pechhavens op rijkswegen.

@R_Zwart In Nederland hebben we in vergelijking met andere landen relatief weinig publieke afvalcontainers, omdat mensen en bedrijven voor hun eigen afval moeten betalen. Toch zie ik nog steeds wel eens mensen hun huishoudelijke afval in die ene bak bij de supermarkt proberen te stoppen. Bak vol? Dan er maar naast.
Onlangs is hier in de buurt een nieuwe speeltuin geopend. Prachtig groot veld met vanalles. Maar iedere ochtend kunnen meerdere vapes en verpakkingen daarvan geruimd worden. Als ik er even heen ga kan ik standaard met de grijptang aan de slag.

En dat terwijl er een aantal prullenbakken staan.

Ook kleine pakjes drinken, snoepzakjes en ander klein afval vind ik stelselmatig rond de speelplaatsen.

Zijn de broekzakken om het op te bergen verdwenen omdat ze nu gevuld zijn met een mobieltje of iets anders?

Heeft iemand ervaring met het opzetten van een buurt groepje om samen met regelmaat afval te gaan rapen? Ik zie de gemeente het niet doen helaas.

Overigens valt de hoeveelheid zooi op schoolpleinen mij ook vaker op. En jong onderwijzend personeel lijkt dat niet eens op te vallen…

[ Voor 5% gewijzigd door marapuru op 29-08-2026 21:49 ]

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:12
Wormaap schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:20:
[...]

Heb je toevallig voorbeelden van de apps die je bedoelt? Wil ik best wel eens proberen :)
Weplog ;-)

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 13:05
marapuru schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:48:
[...]
Heeft iemand ervaring met het opzetten van een buurt groepje om samen met regelmaat afval te gaan rapen? Ik zie de gemeente het niet doen helaas.
Zelf geen ervaring mee, maar ik weet wel dat mijn gemeente prikkers/grijpers en vestjes te krijgen zijn. Er zijn fanatieke opruimers die elke maand wel een keer door de wijken lopen. Oproepen gaat dan via buurtapps en lokale facebookgroepen.
Ben zelf meestal druk met ander buurtwerk, maar ik sluit zeker niet uit dat ik in de (nabije) toekomst ook ga helpen.

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:00
aaahhh, dit topic is weer naar boven gekomen :) Zoveel jaar verder en ik doe nog steeds vrijwillig zwerfafval opruimen in de buurt. Gemiddeld 1x per week ga ik met een prikker en vuilniszak naar buiten. Het is helaas toch bedroevend om te zien hoeveel afval ik in 1 uur tijd weer te verzamelen, bij hetzelfde rondje. Steeds weer opnieuw. Vroeger dacht ik nog van: als het schoon is, zal men wel niet zo gauw iets weggooien. Maar nee hoor, daar lijkt men geen probleem mee te hebben. Alles wat ik schoonmaak is 1-2 weken later weer helemaal vervuild.

Daarnaast hebben we (helaas) op het terrein van ons complex een paar ondergrondse containers staan, samen met een container voor glasafval. Dat lijkt sommigen uit de buurt het idee te geven dat het okay is om allerlei groot afval daar te dumpen. Banken, matrassen, zelfs een mini diepvriezer... bizar gewoon dat men het lef heeft dat te dumpen. Het gebeurt ook altijd in de avond/nacht als het donker is. Ik heb nog nooit iemand dat zien doen overdag.

Terwijl de gemeente nota bene gewoon gratis dit soort afval komt ophalen! Dus geld kan niet eens de reden zijn hiervan.

Soms vraag ik me wel af waarom ik het toch maar blijf doen. Maarja, ik loop liever een rondje buiten door een schone wijk dan een vieze wijk. En het is ook wel een momentje van rust en ontspanning.

[ Voor 8% gewijzigd door segil op 02-09-2026 15:16 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
marapuru schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:48:
[...]

Onlangs is hier in de buurt een nieuwe speeltuin geopend. Prachtig groot veld met vanalles. Maar iedere ochtend kunnen meerdere vapes en verpakkingen daarvan geruimd worden. Als ik er even heen ga kan ik standaard met de grijptang aan de slag.

En dat terwijl er een aantal prullenbakken staan.

Ook kleine pakjes drinken, snoepzakjes en ander klein afval vind ik stelselmatig rond de speelplaatsen.

Zijn de broekzakken om het op te bergen verdwenen omdat ze nu gevuld zijn met een mobieltje of iets anders?

Overigens valt de hoeveelheid zooi op schoolpleinen mij ook vaker op. En jong onderwijzend personeel lijkt dat niet eens op te vallen…
Ik stoor me ook erg aan zwerfvuil op speelplaatsen. Ik woon zelf in de buurt van een pleintje en spreek de jeugd daar ook op aan. Tot nu toe geen negatieve reacties gekregen en sommigen stoppen er ook mee nadien. Helpt ook dat ik van velen weet wie de ouders zijn ;)

Inn het dorpscentrum is het erger. Daar staan standaard wat flesjes wodka, sigarettenpakjes en andere zooi op de banken naast de vuilbak. Ik neem aan dat het daar om wat oudere jeugd of volwassenen gaat en dat het later op de avond gebeurt waardoor er minder sociale controle is. Ik ruim het altijd even op als ik daar langskom. Hopelijk is het een goed voorbeeld voor wanneer mijn eigen kinderen rondhangen in het dorp :P
Pagina: 1 2 Laatste