Vraag

• hijist
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20-10 09:59
In oktober krijgen we de beschikking over ons "nieuwe" huis. Is al gebouwd in 1998.
Een van onze eerste levensbehoefte is internet. (zo lijkt het tenminste).
Via wifi voor mobiele apparaten.
Via UTP voor enkele vaste locaties in huis.

Relevante zaken:
Ik heb minimale kennis van (hardware van) computernetwerken maar gebruik al jaren linux om oude hardware te (her)gebruiken.

De internetprovider is KPN. Experiabox v10a.
Wat ik niet meer wil is internet via stopcontact. Slechte ervaringen mee.
Ik heb nu de kans om e.e.a. aan te leggen nu er een paar weken verbouwing is.
Huis bestaat uit 3 lagen.
Via meterkast kan ik naar verdiepingen erboven komen.
Zie bijgevoegde plattegrond van het huis. \"plattegrond\"
Ik verwacht dat het maximale gebruik per AP is bekijken van 4 youtube filmpjes. Kan dat eigenlijk wel?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
https://www.utp-kabel.nl/blog/help-ik-krijg-glasvezel.html (onderdeel van https://www.utp-kabel.nl/...nstallatie-utp-kabel.html)
Uit het artikel gebruik ik het volgende
UTP: CAT6, Solid (stugge kabel)
dit omdat ik de aansluitingen afwerk in een wandcontactdoos.
Daarnaast weet ik nog niet wat voor stroomvoorziening de AP krijgt. Bij PoE wordt een Solid kabel geadviseerd.

Voor een AccessPoint (AP) weet ik nog niet eens of het wel voldoende capaciteit heeft. |:(
Dit lijkt me wel wat:
pricewatch: Ubiquiti UniFi In-Wall HD
Dat is heel wat geld voor 3 stuks en lijkt twee ethernetaansluitingen nodig te hebben voor volledige snelheid.
De volgende is een stuk goedkoper, minder snel.
pricewatch: TP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3
Iemand nog een alternatief of een tip?

Beste antwoord (via hijist op 23-09-2019 22:36)

• LanTao
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Zoals elk UniFi access point heeft In-Wall HD 1 aansluiting nodig als uplink. De andere poorten kunnen gebruikt worden om apparaten in de buurt aan te sluiten. Maar ik denk dat je beter kabels naar het centrale punt beneden kan trekken en daar een patchpaneel kan (laten) bouwen.

YouTube is ruim onder de 10 Mbps, dat moet een access point van tien jaar oud nog op z'n gemak kunnen. Waarom ga je niet voor een UAP-AC-Lite op elke verdieping? Die is vergelijkbaar met de TP-Link EAP225 die je ook voorstelt, de IW-HD is een klasse groter (en duurder).

Je specificeert niet hoe dik de muren zijn. Als deze gewoon gipsplaat-en-hout zijn lijkt je AP-plaatsing me goed. Als je muren dik zijn of anderszins niet goed penetrabel zijn voor 5 GHz-signalen wil je mogelijk in een paar slaapkamers ook een AP plaatsen in plaats van op de gang, zeker rond de badkamer, die blokkeren WiFi vaak.

Het mooie van een ander huis betrekken is dat je nog de mogelijkheid hebt om bekabeling te verbeteren. Ik kan je sterk aanraden dit te doen, en een electriciën kabels laten trekken van elke kamer naar een centraal punt beneden. Let op dat je duidelijk uitlegt wat je wil, ik heb het al vaak fout gedaan zien worden door professionele doch onwetende installateurs. Zo te zien is er boven de meterkast een riser waar je kabels door kan laten lopen dus de infrastructuur voor access points aansluiten is niet heel ingewikkeld.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• LanTao
  • Niet online
Zoals elk UniFi access point heeft In-Wall HD 1 aansluiting nodig als uplink. De andere poorten kunnen gebruikt worden om apparaten in de buurt aan te sluiten. Maar ik denk dat je beter kabels naar het centrale punt beneden kan trekken en daar een patchpaneel kan (laten) bouwen.

YouTube is ruim onder de 10 Mbps, dat moet een access point van tien jaar oud nog op z'n gemak kunnen. Waarom ga je niet voor een UAP-AC-Lite op elke verdieping? Die is vergelijkbaar met de TP-Link EAP225 die je ook voorstelt, de IW-HD is een klasse groter (en duurder).

Je specificeert niet hoe dik de muren zijn. Als deze gewoon gipsplaat-en-hout zijn lijkt je AP-plaatsing me goed. Als je muren dik zijn of anderszins niet goed penetrabel zijn voor 5 GHz-signalen wil je mogelijk in een paar slaapkamers ook een AP plaatsen in plaats van op de gang, zeker rond de badkamer, die blokkeren WiFi vaak.

Het mooie van een ander huis betrekken is dat je nog de mogelijkheid hebt om bekabeling te verbeteren. Ik kan je sterk aanraden dit te doen, en een electriciën kabels laten trekken van elke kamer naar een centraal punt beneden. Let op dat je duidelijk uitlegt wat je wil, ik heb het al vaak fout gedaan zien worden door professionele doch onwetende installateurs. Zo te zien is er boven de meterkast een riser waar je kabels door kan laten lopen dus de infrastructuur voor access points aansluiten is niet heel ingewikkeld.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hijist schreef op zondag 22 september 2019 @ 22:05:
[...]

https://www.utp-kabel.nl/blog/help-ik-krijg-glasvezel.html (onderdeel van https://www.utp-kabel.nl/...nstallatie-utp-kabel.html)
Uit het artikel gebruik ik het volgende
UTP: CAT6, Solid (stugge kabel)
dit omdat ik de aansluitingen afwerk in een wandcontactdoos.
Daarnaast weet ik nog niet wat voor stroomvoorziening de AP krijgt. Bij PoE wordt een Solid kabel geadviseerd.
Blog met aantal goede adviezen, maar een van de belangrijkste ontbreekt: zeker als je PoE overweegt moet de kabel bovenal zuiver koper zijn (Cu) en dus niet CCA (koper over aluminium) of CCS (koper over staal) zijn. Reden is dat koper beter geleidt, met CCA/CCS kan je kabel bij PoE gevaarlijk warm worden, en het vermogen wat in warmte omgezet wordt is niet voor je AP's beschikbaar.

Daarnaast is CCA minder buigzaam dan Cu, waardoor je sneller last krijgt van scheurtjes of breuken in de kabel. Oh, en als je heel nauwgezet gaat kijken voldoet CCA meestal niet aan de Ethernetstandaard.

Cu kost meer, maar het hooguit enkele tientallen procenten meer. Op een project als je hier doet is dat peanuts.

Stug vs flexibel is simpel (en heeft niets met PoE te maken): vast ingebouwede infra doe je met stug, patchcables van contactdozen/patchpanels naar apparaten doe je flexibel.
Voor een AccessPoint (AP) weet ik nog niet eens of het wel voldoende capaciteit heeft. |:(
Dit lijkt me wel wat:
pricewatch: Ubiquiti UniFi In-Wall HD
Dat is heel wat geld voor 3 stuks en lijkt twee ethernetaansluitingen nodig te hebben voor volledige snelheid.
De volgende is een stuk goedkoper, minder snel.
pricewatch: TP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3
Iemand nog een alternatief of een tip?
Je vergelijkt hier appels met peren.

UniFi In-Wall HD:
- inbouwmogeljkheid
- 2x2 MIMO in 2.4GHz
- 4x4 MIMO in 5GHz
- DFS support

TP-Link EAP225
- geen inbouwmogelijkheid
- 3x3 MIMO in 2.4GHz
- 2x2 MIMO in 5GHz
- geen DFS support

Als je de EAP225 met een Ubiquiti-product wilt vergelijken, pak dan de UniFi UAP AC LR. Die heeft zelfde specs als de EAP225, behalve dan dat het wel DFS ondersteunt. IMHO beide een slechte keus trouwens - 2.4GHz zou je alleen voor low-end en/of legacy meuk moeten gebruiken, niet voor toepassingen die performance vereisen. Deze AP's hebben lage specs in de 5GHz, maar hogere in de 2.4GHz. Dat is omgekeerde van wat je zou moeten willen.

Bij WiFi geldt dat locatie belangrijker is dan specificaties en dat je beter een groter aantal minimaal competente AP's kunt plaatsen dan een kleiner aantal uitgebreidere. Daarom zou ik in de regel als je bij Ubiquiti kijkt in eerste instantie aanraden om te kijken naar de UAP AC Lite. Het is 'maar' 2x2 MIMO in beide banden, maar doet dat prima, en als je meer dekking of capaciteit nodig hebt is een extra Lite goedkoper dan alle lites vervangen door LR of Pro. Pas als je niet zinnig een extra Lite kunt plaatsen heeft het toegevoegde waarde om naar grof geschut te kijken. Bij mij overigens het geval: ik heb 2x de UAP AC Pro met 3x3, omdat ik een wat afwijkende huis heb met twee duidelijke delen als het op WiFi aankomt waarbij een derde AP simpelweg niet iets toevoegt.

Mbt keuze voor merk: ik ben een groot fan van de hardware en prijs van TP-Link maar als het op WiFi aankomt wordt dat IMHO ondermijnd doordat ze structureel geen DFS ondersteunen. DFS is een certificering die verplicht is om 15 van de 19 5GHz-kanalen te mogen gebruiken. Zonder DFS heb je dus maar 4 kanalen van 20MHz beschikbaar. Bij WiFi-ac gebruik je per default kanalen van 80MHz breed, dus een enkele AP pakt al alle non-DFS spectrum. Zodra je twee WiFi-ac AP's in huis hebt die geen DFS ondersteunen moeten ze dus ofwel 80MHz blijven gebruiken maar zendtijd in dat kanaal delen, danwel moeten ze op 40MHz (en dus bijna halve snelheid) werken. Daarom zou ik voor installaties met twee of meer AP's DFS als 'must have' beschouwen. Zolang dat niet ondersteund is kan ik de EAP225 of andere vergelijkbare modellen niet aanraden.

Soittakaa Paranoid!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:52

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als ik naar de plattegrond kijk, zou het zomaar kunnen zijn dat als je 2 AP's in de hal plaatst, je er bent.
1 op de begane grond, 1 op de bovenste woonlaag.

Als dat kan, en jij en je partner vinden het niet erg om tegen een al dan niet verlichte vliegende schotel aan te kijken, zou ik gaan voor de normale Ubiquiti AP's. (De genoemde Lite of Pro.)

Misschien ook interessant om over na te denken:
- Meerdere UTP aansluitingen naar een eventueel kantoor (4x, 6x)
- Alles samen laten komen in een centrale ruimte (is je meterkast groot genoeg voor eventueel een NAS, kleine server, etc? Of is er een andere ruimte geschikt voor het plaatsen van apparatuur, waar je bijvoorbeeld ook je glasvezel heen zou kunnen laten brengen?)
- Altijd in paren van 2 UTP laten trekken. Wall outlets met 1 aansluiting bestaan, maar 2 kabels of 1 kabel maakt qua kosten van aanleg enkel een paar meter extra UTP uit.
- Qua kabel: Ga voor 6A. Dat is nauwelijks duurder dan 6 en bied meer mogelijkheden in de toekomst. - Wikipedia: Category 6 cable (een tijd geleden had ik 7 gezegd, maar helaas blijkt dat die standaard niet door zet en er geen officiële 7 komt, waarmee 7 niets meer is dan een duurdere 6A kabel)
- Heb je ook voorzien in een patchpaneel om alles samen te brengen? - https://www.allekabels.nl/netwerk/patchpaneel/cat6a.html
- Naast WiFi en andere zaken, verwacht je in de toekomst nog dingen als een NAS, server, etc?
- Wellicht is het nuttig om op alle plekken waar je verwacht een TV neer te gaan zetten, 2x UTP te (laten) trekken.
- Als je een kruipruimte hebt maakt het dat voor de begane grond handig, kun je de wall outlets mooi laag houden en de kabels door de kruipruimte laten lopen.
- Vergeet de PoE switch niet. :) Losse PoE injectors kan, maar is sub-optimaal.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Via het stopcontact heb ik ook goede en slechte ervaringen mee (verschilldende woningen). Een wifibridge werkt wel goed, ik heb er nu een staan op mijn werkkamer met 4 utp poorten en mijn computer werkt niet anders dan als het bekabeld aangesloten zou zitten. Ik werk er op, voipgesprekken op een VPN en dan nog een programma dat nog een andere VPN maakt naar een andere klant. Dus als het instabiel wordt merk ik dat meteen.

In mijn appartement rolde ik een kabel uit als ik ging werken, daarna even geprobeerd met powerlines wat niet betrouwbaar was (een beetje gammele stopcontacten ook in dat appartement, het appartement daarvoor werkte dat wel stabiel) en daarna met een wifibridge. Die wifibridge gebruik ik nog steeds (inmiddels in een eigen huis). Kabels trekken naar boven lijkt me erg lastig. Dat moet door muren heen en door het plafond.

[Voor 55% gewijzigd door Marzman op 23-09-2019 07:31]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• hijist
Dankjewel voor de tips en info. Ik heb een van de posts gekozen als beste antwoord hoewel ik het idee heb dat jullie allemaal een goed antwoord geven. _/-\o_
LanTao schreef op zondag 22 september 2019 @ 22:35:
Dat klinkt als een goed plan dan zie ik later nog wat waar naar toe gaat. Ik zie dan ongeveer dit schema voor me. Is nogal een werkje. Wat is de reden dat je aangeeft dit eventueel te laten bouwen?
Goed om te weten dat het internetten geen problemen oplevert. :9
Dat wordt dus een Lite versie.
Lastig om alle relevante informatie te geven. Ik dacht zelf dat binnenmuren niet zo'n probleem zijn. Waar de muren uit bestaat weet ik pas 29 september.
Is de mate van blokkade door de badkamer nog goed van te voren te bepalen/voorspellen?
Het plaatje wat ik voor ogen heb geeft aan twee kabels naar elk punt. Komt van deze pagina. Waarom twee kabels? :?

@dion_b
Is het duidelijk dat ik niet zoveel verstand heb van AP's? :Y
Goede aanvulling op de eerdere post.
Komt er op neer dat ik beter af ben met aders van volledig koper en CAT6a en 2 kabels per aansluiting.
Daarnaast een AP met DFS. Zonde om niet gebruik te maken van al die kostbare bandbreedte.
Verder een AP met goede 5Ghz "specs". Morgen maar eens zoeken. :O

@unezra
Dankjewel voor het presenteerblaadje met patchpanelen.

2 kabels betekent dat ook voor elke AP 2 poorten op de PoE switch?
Dan denk ik dat ik minimaal 6 punten x 2 kabels = 12 poorten nodig heb. Ergo 24 poorten:

Ik ga zeker wat gaten (laten) boren. Dan moet ik toch aardig grote gaten hebben?

@Marzman
Het klinkt als een snelle oplossing die bijzonder flexibel is. Hou het in mijn achterhoofd. Weer wat geleerd. }:O

[Voor 15% gewijzigd door hijist op 23-09-2019 23:05. Reden: Kwam erachter dat als je als laatste gepost hebt je je antwoord behoort aan te vullen en niet nog een post plaatsen. }:O]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hijist schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:31:
[...]

@dion_b
Is het duidelijk dat ik niet zoveel verstand heb van AP's? :Y
Goede aanvulling op de eerdere post.
Komt er op neer dat ik beter af ben met aders van volledig koper en CAT6a en 2 kabels per aansluiting.
Daarnaast een AP met DFS. Zonde om niet gebruik te maken van al die kostbare bandbreedte.
Verder een AP met goede 5Ghz "specs". Morgen maar eens zoeken. :O
Staar je niet blind op 'goede' specs. Zoals ik al aangaf, liever een paar minimaal competente apparaten op de goede plek dan overdreven dure op minder goede. Ik kan in de meeste situaties weinig reden bedenken om meer dan een 2x2 MIMO (zoals bijv de UniFi UAP AC Lite) aan te raden. Alleen DFS is wmb echt dealbreaker als het ontbreekt.

Overigens vind ik dat een aantal suggesties hier weliswaar goed zijn, maar totaal overkill. Professionele systeem/netwerkbeheerders houden van een enkele switch in de technische ruimte en daarachter alleen patchwerk richting client devices. Dat is inderdaad makkelijkst in beheer, maar in een thuissituatie is dat nauwelijks relevant (zoveel valt er niet te beheren) en leidt inderdaad tot eisen als twee UTP per kamer, en dus een grote, dure switch in de meterkast. Als dat goed uitkomt, vooral doen - maar je haalt exact evenveel performance en stabiliteit met een bescheidenere switch in de meterkast, een enkele kabel naar elk van de verblijfsruimtes en waar meer aansluitingen nodig zijn kleine switches ter plekke waar je op locaties als bij TV in woonkamer sowieso ook met 2x UTP niet aan ontkomt. Je kunt dan desgewenst ook PoE regelen via losse injectors ipv een PoE switch.
Het geheel wat je dan krijgt is minder elegant/professioneel, maar geheid goedkoper en makkelijker aan te leggen ;)

Soittakaa Paranoid!

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:01
Met ^^. De adviezen zijn veel te ingewikkeld. Patchpanelen in een thuissituatie?

Afhankelijk van wat je allemaal van plan bent aan te sluiten zou ik het houden bij 1 kleine switch per verdieping. Het was me niet helemaal duidelijk of je een schacht hebt boven je meterkast, maar daar komen dan dus 2 kabels uit voor beide verdiepingen. Voor Wireless zou ik dan kiezen voor de eenvoudige Ubiquity, 1 per verdieping. Dan heb je je Wifi al heel wat beter voor elkaar dan de meeste huizen. Mochten er toch nog blinde vlekken ontstaan kun je heel makkelijk een Ubiquity bijplaatsen. POE is makkelijk voor die dingen. In de meterkast sluit je dan alles aan op een fatsoenlijke router.

UTP wandcontactdozen zijn ondingen. Je weet nooit vantevoren hoe je al die kamers gaat inrichten en met UTP contactdozen heb je toch weer overal kabels rondslingeren. Ik gebruik zelf kabelplintjes, die schilder ik mee in de kleur van de normale plint en dat valt nauwelijks op. Je kunt dan als je alles hebt ingericht op de plek waar de kabel ook tevoorschijn moet komen een gaatje in de kabelgoot maken. Nooit losse kabels zichtbaar.

Mocht je internet via UPC willen, dan zou ik (indien mogelijk) die UPC kabel in de kruipruimte verleggen zodat hij alsnog binnenkomt in de meterkast. Kun je daar je modem etc kwijt en trek je een normale coaxkabel weer terug naar de kamer voor de TV. Bijkomend voordeel is dat je dan kabels kunt aftakken voor de TV's boven, indien gewenst.

• unezra

unezra

@unezra
Dankjewel voor het presenteerblaadje met patchpanelen.

2 kabels betekent dat ook voor elke AP 2 poorten op de PoE switch?
Hoeft niet. Ik zou aan de switchkant beginnen met zo veel poorten als je denkt de komende jaren nodig te hebben. Meer patchpoorten dan switchpoorten is geen enkel probleem. Een switch kun je makkelijk vervangen of uitbreiden, van 1 kabel per outlet krijg je spijt. Het zijn de kosten niet er meteen een 2e kabel bij te trekken.
Dan denk ik dat ik minimaal 6 punten x 2 kabels = 12 poorten nodig heb. Ergo 24 poorten:
Ik zou gaan voor een kleinere. Als je nu verwacht niet meer dan 8 of 10 poorten nodig te hebben voor de komende tijd, gewoon een 8, 12 of 16 poorts PoE switch kopen. Scheelt een hoop geld. Je kunt er altijd een 2e bij kopen of deze vervangen door een groter exemplaar.
PhilipsFan schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 00:33:
Met ^^. De adviezen zijn veel te ingewikkeld. Patchpanelen in een thuissituatie?
Oh, zeker!
Dat voorkomt zó veel ellende, dat het de investering van letterlijk een paar tientjes wel waard is.
Afhankelijk van wat je allemaal van plan bent aan te sluiten zou ik het houden bij 1 kleine switch per verdieping. Het was me niet helemaal duidelijk of je een schacht hebt boven je meterkast, maar daar komen dan dus 2 kabels uit voor beide verdiepingen. Voor Wireless zou ik dan kiezen voor de eenvoudige Ubiquity, 1 per verdieping. Dan heb je je Wifi al heel wat beter voor elkaar dan de meeste huizen. Mochten er toch nog blinde vlekken ontstaan kun je heel makkelijk een Ubiquity bijplaatsen. POE is makkelijk voor die dingen. In de meterkast sluit je dan alles aan op een fatsoenlijke router.

UTP wandcontactdozen zijn ondingen. Je weet nooit vantevoren hoe je al die kamers gaat inrichten en met UTP contactdozen heb je toch weer overal kabels rondslingeren. Ik gebruik zelf kabelplintjes, die schilder ik mee in de kleur van de normale plint en dat valt nauwelijks op. Je kunt dan als je alles hebt ingericht op de plek waar de kabel ook tevoorschijn moet komen een gaatje in de kabelgoot maken. Nooit losse kabels zichtbaar.

Mocht je internet via UPC willen, dan zou ik (indien mogelijk) die UPC kabel in de kruipruimte verleggen zodat hij alsnog binnenkomt in de meterkast. Kun je daar je modem etc kwijt en trek je een normale coaxkabel weer terug naar de kamer voor de TV. Bijkomend voordeel is dat je dan kabels kunt aftakken voor de TV's boven, indien gewenst.
Meer switches betekend in de regel meer gedoe. Juist in een thuissituatie wil je zoiets zo eenvoudig mogelijk hebben. Je bent dan mijn beleving echt beter af met een passende centrale switch, dan met een routertje in de meterkast en iedere kamer voorzien van een losse switch.

UTP contactdozen zijn misschien rottig, maar je kunt ze keurig naast een stopcontact plaatsen. Die zitten ook altijd op de verkeerde plek. Soms moet je daar je inrichting voor aanpassen en kan je TV of ander apparaat maar zinvol op 1 of 2 plekken staan.

Als je al slingerende kabels hebt, zijn dat er minder dan als je 15 meter UTP door je woonkamer kunt trekken omdat je router in de meterkast staat en je géén wall outlet hebt. :)

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 22:35
Ik zie dat je vrij conservatief bent met het plaatsen van bekabelde punten. Als je ergens in gaat trekken is het relatief peanuts om wat meer kabels te trekken. Als je daarna nog moet schilderen is alles gelijk netjes afgewerkt.

Paar tips:
- Woonkamer: via de kelder trekken, of via de plinten. Trek sowieso een UTP kabel naar je COAX punt, mocht je later op kabel willen overstappen.
- CV buizen zijn een prima route om kabels in de buurt te leggen omdat het dan minder opvalt (netjes in een buis)
- Denk ook aan de schuur
- Wil je in de toekomst misschien IP-camerabeveiliging?

En zoals hierboven al gemeld: gebruik alleen 100% koperen kabels, en gebruik een trekkous en kabelglijmiddel. Ik ben hier ooit een dag aan het "klooien" geweest, en het resultaat is 2 goed weggewerkte kabels die maar half werken.

• LanTao
  • Niet online
Dat klinkt als een goed plan dan zie ik later nog wat waar naar toe gaat. Ik zie dan ongeveer dit schema voor me. Is nogal een werkje. Wat is de reden dat je aangeeft dit eventueel te laten bouwen?
Hoe lang denk je in dit huis te gaan wonen? WiFi is in de ervaring van veel mensen gewoon vaak afhankelijk van omgevingsfactoren zoals muren en buren. Een kabel werkt gewoon altijd (mits 'ie goed geïnstalleerd is, en van het juiste punt A naar het juiste punt B gaat). Het is inderdaad veel meer moeite vooraf maar je hebt er uiteindelijk - denk ik - meer plezier van.

Denk bijvoorbeeld je ooit kinderen te gaan hebben (of heb je deze al)? Voor gaming, hetzij op consoles of op PC's, zal voorlopig een vast netwerk superieur zijn aan WiFi wat betreft jitter en packet loss. Denk aan opkomende diensten als Google Stadia die 25 Mbps en meer nodig hebben. Het kan wel over WiFi, hoor, maar niet een kamer verderop als toevallig beneden ook de magnetron aanstaat en de buren net hun nieuwe HDMI-extender uitgepakt hebben en er net ook een radardetectie was enzo.

Zoals @dion_b ook zegt, twee kabels naar elke ruimte is mogelijk overkill voor jouw persoonlijke situatie, maar ik zou het nut van ook een enkele kabel niet onderschatten.

• hijist
switch
het aantal punten is wel voldoende denk ik.
Buiten, keuken en badkamer is voor zover ik kan zien nog niet nodig. Wellicht buiten. Dan kruip ik wel onder de vloer, boor een gat en sluit deze nog aan. Vraag me af of ik een aparte buis in de kruipruimte moet monteren voor de kabels. :?

Een bewakingscamera en andere domotica ben ik nog niet aan toe. Ondanks dat de ring ring reclame en Opsporing Verzocht beelden me wel aanspreken. @zwartoog: goed punt. Ook de schuur.

8 poorten
3 AP's
3 WCD's
1 aansluiting router
1 over *O*

Managed
Verder lijkt het mij een voordeel als ik de switch kan configureren om gamen voorrang te geven (@LanTao heel belangrijk) oOo

Vermogen
een AP heeft niet meer dan 7W (Ubiquiti UniFi AP AC LR) nodig denk ik en dan is een switch met 60W voldoende.
Ik begrijp uit een enkele review dat IP camera's veel vermogen nodig hebben (70W Is voor maximaal 4 Hikvision IP camera's op basis van geclassificeerd vermogen). productreview: ZyXEL GS1900-8HP review door Nelissuh

Fanless
Alles wat erop zit kan kapot. Vooral bewegende onderdelen. Dus Fanless geniet de voorkeur. Nu nog een vinden die niet heet wordt. Daar staat niet veel over in de specificaties. Wel vermogen maar is dat de graadmeter voor heet? 8)7

ideeen voor switch:
https://tweakers.net/pric...40;394718;1273153;672087/
De verschillen zijn klein. De Ubiquity heeft 12W verbruik staan maar ik denk dat ik daar nog 60W bij op moet tellen voor de PoE.

Verder zie ik bij de ZyXEL GS1200-8HPV2 dat deze externe voeding nodig heeft van 55 V/1.3 A. Zijn dat soort adapters er? Mijn gevoel zegt me dat het uit een server moet komen. 7(8)7

De linksys is qua stroomvoorziening sterk. Lijkt me teveel van het goede voor mij. Wel allemaal PoE+ en levenslange garantie.

Access Point
Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack). Heb nog niet verder gezocht. Mogelijk dat ik iets vind zonder knipperende ledjes.

Waarom zijn de switches uit 2014 nog zo duur? De Ubiquity en de ZyXEL GS1200-8HPV2 zijn veel nieuwer. Mis ik wat specs hier? :F

@unezra
Het kan ook allemaal onder de trap op de begane grond. Dat doe ik liever niet omdat daar de stadsverwarming/vloerverwarming staat. Lijkt me goed om het toch koel te houden. Dat van die verlichte vliegende schotels heb ik niet stil bij gestaan. Eens even navragen. Ze komen in ieder geval niet in de slaapkamers. Wel hangt er een in de keuken. Misschien de leds los koppelen door een draadje door te knippen? Zal wel direct op een printplaat zitten of zo. Heb momenteel nog een afzuiginstallatie op de wc waarvan de fan niet werkt maar het ledje het nog prima doet. :(

@dion_b
Als het om de specs gaat wil ik graag een paar jaar klaar zijn. Mocht het toch uit de hand lopen dan wil ik vast wel in de buidel tasten voor een uitbreiding.

@PhilipsFan @unezra
kabelplintjes? https://www.praxis.nl/voo...contacten-in-de-plint-tip Het ziet er goed uit 19 cm hoog!. Beter als een stopcontact bovenop een kabelplint. :9B

@unezra @Marzman
Met een paar tientjes voor een rack valt in het niet bij bijvoorbeeld plinten met kabels erin. Om vanuit de schacht van de meterkast horizontaal verder te kunnen moet er toch een "dekmantel" zijn. Alternatief is een Wifibridge… _/-\o_

@LanTao
Ik verwacht er zo'n 25 jaar te wonen. Geen idee hoe de wereld er dan uit ziet. Mijn kinderen zijn pubers. Hoop dat ze dan wel op zichzelf wonen. ^)

@Zwartoog
Die kabelaansluiting maak ik niet maar als ik gaten LAAT boren dan waarschijnlijk wel een extra gat voor de coaxvervanging of een kabel naar de schuur/tuin. If it ain't broken don't fix it.

[Voor 0% gewijzigd door hijist op 24-09-2019 23:35. Reden: @persoon werkte niet.]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hijist schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 23:31:
[...]

Managed
Verder lijkt het mij een voordeel als ik de switch kan configureren om gamen voorrang te geven (@LanTao heel belangrijk) oOo
Hoe zie je dat exact voor je? Als je dat wil doen moet je met VLANs werken, waardoor je een nieuwe eis krijgt: een router (en trouwens AP's) die VLANs ondersteunt. Dan komt daar nog bij dat je dat verkeer moet herkennen en op de juiste manier voorizen van DSCP flags. Op zich te doen, maar je verhoogt fors de complexiteit en gezien de vragen die je stelt kun je je afvragen of dit niet wat te hooggegrepen is. IMHO is het ook met een goede bedrade netwerk binnenhuis niet nodig - pas als je daadwerkelijk je (bedrade) netwerk maximaal belast ga je voordeel halen uit prioriteren van bepaald verkeer.
[...]

Access Point
Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack). Heb nog niet verder gezocht. Mogelijk dat ik iets vind zonder knipperende ledjes.
De LR is de minst zinnige UniFi om te kopen. Het heeft extra antennes in de 2.4GHz voor lange afstanden - maar je hebt binnenhuis geen lange afstanden en je wilt sowieso alle verkeer dat enigszins performancegevoelig is op 5GHz draaien. De LR is in 5GHz geen haar beter dan de Lite maar wel duurder.

IMHO is de Lite een betere keuze, met de Pro als de Lite onvoldoende blijkt. Dat gezegd, het is goedkoper en performanter om een Lite bij te kopen dan om je Lites met Pros te vervangen.
[...]

@dion_b
Als het om de specs gaat wil ik graag een paar jaar klaar zijn. Mocht het toch uit de hand lopen dan wil ik vast wel in de buidel tasten voor een uitbreiding.
Welke eisen heb je dan? Ik lees niets dat niet met een paar low-end AP's met twee vingers in hun neus gedaan kan worden :o

Sowieso, "paar jaar" - gesteld dat je per se high-end wilt zijn, bedenk dat over een paar maanden de 802.11ax ("WiFi-6") standaard uitkomt en alles wat je nu aan 802.11ac hebt 'dan verouderd' is.

In de IT en telecom is het simpel: koop nu wat je nu nodig hebt. Prijzen dalen en prestaties stijgen continu. Het is altijd goedkoper en performanter om pas als het nodig is te upgraden dan om teveel geld uit te geven voor iets wat je nu nog niet nodig hebt en mogelijk nooit nodig gaat hebben (en/of dat een technologisch doodlopend straatje bleek).

Soittakaa Paranoid!

• unezra

unezra

hijist schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 23:31:
Fanless
Alles wat erop zit kan kapot. Vooral bewegende onderdelen. Dus Fanless geniet de voorkeur. Nu nog een vinden die niet heet wordt. Daar staat niet veel over in de specificaties. Wel vermogen maar is dat de graadmeter voor heet? 8)7
Fanless switches kunnen ook kapot, ik zou dat echt niet als kriterium gebruiken om die reden.
Ik heb een zooi van deze niet-PoE, passief gekoelde, switches en daarvan zijn er in een paar jaar al zeker 3 kapot gegaan. (Gelukkig wel onder garantie.)

pricewatch: ZyXEL GS1900-24E

Aan de andere kant, mijn ZyXEL GS1200-5HP PoE switches doen het al jaren zonder problemen.
ideeen voor switch:
https://tweakers.net/pric...40;394718;1273153;672087/
De verschillen zijn klein. De Ubiquity heeft 12W verbruik staan maar ik denk dat ik daar nog 60W bij op moet tellen voor de PoE.

Verder zie ik bij de ZyXEL GS1200-8HPV2 dat deze externe voeding nodig heeft van 55 V/1.3 A. Zijn dat soort adapters er? Mijn gevoel zegt me dat het uit een server moet komen. 7(8)7

De linksys is qua stroomvoorziening sterk. Lijkt me teveel van het goede voor mij. Wel allemaal PoE+ en levenslange garantie.
Als je met Unifi AP's gaat werken, is die Unifi switch misschien een interessante. Je beheert die vanuit dezelfde beheer interface als je AP's.

Qua externe voeding, die zit er uiteraard gewoon bij. Het enige dat ze daarmee zeggen is dat je een extern blok hebt, in plaats van dat de voeding ín je switch zit en je de switch direct met een eurostekker aan sluit.

Stroomverbruik lijkt niet te kloppen. Ik heb het idee dat ze in sommige gevallen het idle stroomverbruik neer zetten en in sommige gevallen het maximum stroomverbruik. Het zijn allemaal redelijk gelijkwaardige switches wat betreft PoE budget, dan gaan de verschillen in full-load stroomverbruik ook niet heel groot zijn.

Voor het idee, ik heb deze jongens thuis staan:
pricewatch: HPE Aruba 2930F 24G PoE+ 4SFP

Stroomverbruik staat opgegeven als 445W. Ik heb ze gemeten, idle (zonder wat dan ook aangesloten), doen ze dacht ik 11 of 12W. (Of ik vergis me en het is idle 22W.) Hoe dan ook, vér van die 445W die daar opgegeven staat, terwijl zijn PoE budget 370W is. Ik verwacht dat het stroomverbruik in de praktijk niet eens heel erg veel slechter zal gaan zijn dan dat van de door jou genoemde PoE switches.

Kortom, da's geen factor. Zowel het stroomverbruik als het PoE budget niet.
Access Point
LED's zijn uit te schakelen. :)
LR heeft, voor zover ik begrijp, geen voordelen. Je kunt beter voor de Lite of de Pro gaan. (Waarbij de Lite voor thuisgebruik prima schijnt te zijn.)
Waarom zijn de switches uit 2014 nog zo duur? De Ubiquity en de ZyXEL GS1200-8HPV2 zijn veel nieuwer. Mis ik wat specs hier? :F
Er zit gewoon niet heel veel ontwikkeling in, waardoor die dingen hun waarde behouden. Wij draaien nu op kantoor op 2e hands switches van 6+ jaar oud (als het geen 8+ jaar is) en dat voldoet meer dan prima.
Dat verklaard waarom oudere modellen switches minder snel in waarde dalen dan pak 'm beet een moederbord, waar de ontwikkelingen wel vrij rap gaan.

Daarbij is PoE een prijzige optie. De niet-PoE variant van de GS1900-8 is een paar tientjes goedkoper:
pricewatch: ZyXEL GS1900-8

Zelfde switch, enkel geen PoE. (Die wil je in dit geval niet.)

Als je het niet erg vind voor je switchconfiguratie afhankelijk te zijn van Unifi, zou ik voor de Unifi switch gaan. Het concept is érg mooi. Als je buiten Unifi je switch wil configureren, zou ik voor een ander merk/model gaan.
@unezra
Het kan ook allemaal onder de trap op de begane grond. Dat doe ik liever niet omdat daar de stadsverwarming/vloerverwarming staat. Lijkt me goed om het toch koel te houden. Dat van die verlichte vliegende schotels heb ik niet stil bij gestaan. Eens even navragen. Ze komen in ieder geval niet in de slaapkamers. Wel hangt er een in de keuken. Misschien de leds los koppelen door een draadje door te knippen? Zal wel direct op een printplaat zitten of zo. Heb momenteel nog een afzuiginstallatie op de wc waarvan de fan niet werkt maar het ledje het nog prima doet. :(
Verlichting is softwarematig uit te schakelen. :) Het blijven wel van die vliegende schotels.
(Zelf heb ik de verlichting aan, maar ze hangen bij mij uit het zicht. 1 hangt in de meterkast, 1 hangt naast de CV ketel.)

Qua warmte, het hangt er een beetje vanaf hoe warm het daar word. Hier zie ik in onze trapkast/meterkast de temperatuur in de zomer oplopen tot 35 graden. Dat lijkt vooralsnog geen problemen op te leveren. Wel, misschien is dat voor jou ook een optie, heb ik een rooster bovenin gemaakt dat ik nog wil vervangen door een soort van gatenplaat.

Zoiets:

Gezien de warme zomers, wil ik met die temperaturen nog wel een oplossing verzinnen. Maar...
In die ruimte staan op dit moment 3 kleine servers, een PoE switch, een niet-PoE switch (die ZyXEL GS1900-24E, die overigens echt ongelooflijk heet word, je kunt 'm nauwelijks aanraken met je handen), mijn router en mijn firewall.

Goed om over na te denken, ook goed om niet te bang te zijn voor een beetje warmte.

• hijist
@dion_b @unezra @LanTao @Marzman @PhilipsFan
Ik wil even iets kwijt. Jullie hebben enorm geduld met mij. Dankjewel.
De nachten zijn wat kort en na wat uren googlen is het moeilijk om alles goed op een rijtje te krijgen.
De reacties van mij zijn dan ook korter dan ik zou willen.

De Ubiquiti switch ga ik niet doen. leuk om alles te monitoren maar dat heet worden zit me niet lekker. Ik ga liever mijn geluk proberen met de Netgear GC110P. Heb er nu nog 3 over.

Inmiddels is het huis overgedragen en heb ik eens rond gekeken in de meterkast en welke wanden het zijn.
De wanden zijn van gipsblokken gemaakt. Geen idee of dat heel erg slecht is voor het signaal.

De meterkast is warm. Dat komt door de stadsverwarming. De keuze als het gaat om switch is daarom gevallen op de ZyXEL.

Een patchpaneel is ook gekozen maar als ik een iets andere direct bij de switch (en de AP's) geleverd krijg, doe ik dat liever.

@dion_b
Kunnen AP's ook werken alsof ze samen 1 punt zijn? Daarmee bedoel ik dat een gebruiker maar 1 wifipunt ziet. Hoe zeg ik dat? :S
Reden: Het zou mooi zijn als ik niet op elke verdieping (handmatig) met een ander wifipunt verbinding moet maken. (Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker).

Hier gelezen dat door de AP goed in te stellen het "beter" werkt dan Mesh (Mesh bedoelde ik zoeven te zeggen).

Heeft de Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) DFS (voor Europa natuurlijk.)?

[Voor 52% gewijzigd door hijist op 04-10-2019 23:10. Reden: meer informatie bekend. | Mesh oplossing gevonden | DFS op AP Ubiquiti]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee